abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 17 november 2013 @ 22:51:25 #1
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_133361367
Deel 2 van deze reeks. Met de OP van Minilot hieronder

quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2013 20:18 schreef minilot het volgende:
Lieve help! De 'R' zit alweer éénentwintig dagen in de maand en er is op heel CUL nog geen kerstmaaltijdtopic te bekennen!

De hoogste tijd om af te trappen dus, want de enthousiastelingen onder ons zijn ongetwijfeld al bezig met recepten verzamelen, eventueel reeds neigend naar het samenstellen van shortlists en voor we het weten is het moment van oefenen, mislukken, stress en blinde paniek alweer aangebroken! O+

~:)

Wat gaan we maken, voor hoeveel mensen, wie heeft er tips nodig en hebben we er een beetje zin in? *O*
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  zondag 17 november 2013 @ 22:59:19 #2
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_133361757
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2013 22:32 schreef Molo het volgende: [..] hoe maak je dat lamsvlees? Ik heb het een paar keer gegeten in Spanje, zooooo lekker! Maar degene die het gemaakt had wilde de eerste keer niet zeggen hoe ze het gemaakt had ( :') ) en bij de volgende tent was die dame het aan het uitleggen maar ik snapte er geen zak van want mijn Spaans is niet zo best :D Ik vind het zo gruwelijk lekker, maar ik heb nu zelf 2 x lamsvlees in de oven geprobeerd en 2 x droog en dat vind ik zonde. Dus ik zoek een goed recept O+
In Aragon hebben we een speciaal soort lam: Ternasco. Dit is een wat ouder lam, maximaal 90 dagen. Hier zit veel smaak aan. Het typische recept: Neem een ovenschaal en bedek de bodem met in schijfjes gesneden aardappels. Giet hier wat olijfolie en een paar eetlepels water over. Het stuk lam erop leggen met de onderkant naar boven. Varkensreuzel erover verspreiden en nog wat olijfolie voor de zekerheid. Zout en evt. Knoflook laat ik aan je eigen smaak over. 30-45 minuten op 175 graden en dan het lam omdraaien. Dan nog eens 30-45 minuten, en dan moet ie wel klaar zijn. Het lam is dan helemaal gaar en boterzacht. Voor rose moet je niet in Spanje zijn. Ik heb altijd een kwary of een half lam, dat is een beetje van alles, en dat helpt tegen het uitdrogen.
Siesta & Fiesta!
pi_133361770
Je hebt er geen reeks van gemaakt -O-
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  zondag 17 november 2013 @ 23:00:42 #4
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_133361825
quote:
0s.gif Op zondag 17 november 2013 22:59 schreef PdeHoog het volgende:
Je hebt er geen reeks van gemaakt -O-
nee ik faal, ik ga even modje roepen om het te fixen ;)
  zondag 17 november 2013 @ 23:16:09 #5
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_133362565
quote:
0s.gif Op zondag 17 november 2013 22:59 schreef Bramito het volgende:

[..]

In Aragon hebben we een speciaal soort lam: Ternasco. Dit is een wat ouder lam, maximaal 90 dagen. Hier zit veel smaak aan. Het typische recept: Neem een ovenschaal en bedek de bodem met in schijfjes gesneden aardappels. Giet hier wat olijfolie en een paar eetlepels water over. Het stuk lam erop leggen met de onderkant naar boven. Varkensreuzel erover verspreiden en nog wat olijfolie voor de zekerheid. Zout en evt. Knoflook laat ik aan je eigen smaak over. 30-45 minuten op 175 graden en dan het lam omdraaien. Dan nog eens 30-45 minuten, en dan moet ie wel klaar zijn. Het lam is dan helemaal gaar en boterzacht. Voor rose moet je niet in Spanje zijn. Ik heb altijd een kwary of een half lam, dat is een beetje van alles, en dat helpt tegen het uitdrogen.
ah thanks, daar kan ik wel wat mee O+

Ik heb het opgeslagen, ga het snel eens proberen, dan is het ook een optie voor kerst of oud en nieuw als het lukt :)
pi_133362599
Oh dit is wel een leuke reeks, helaas lust mijn familie niks :D

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 17-11-2013 23:17:04 ]
  zondag 17 november 2013 @ 23:18:07 #7
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_133362648
quote:
0s.gif Op zondag 17 november 2013 23:16 schreef SpaceInvaders het volgende:
Oh dit is wel een leuke reeks, helaas lust mijn familie niks :D
gooi je die bij mijn onmogelijke schoonfamilie en gaan jou schoonfamilie en mijn familie samen lekker eten :7
pi_133362679
quote:
0s.gif Op zondag 17 november 2013 23:18 schreef Molo het volgende:

[..]

gooi je die bij mijn onmogelijke schoonfamilie en gaan jou schoonfamilie en mijn familie samen lekker eten :7
*;
  zondag 17 november 2013 @ 23:21:49 #9
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_133362804
quote:
17s.gif Op zondag 17 november 2013 23:18 schreef SpaceInvaders het volgende:

[..]

*;
jij eet wel lamsvlees toch?
pi_133362832
quote:
0s.gif Op zondag 17 november 2013 23:21 schreef Molo het volgende:

[..]

jij eet wel lamsvlees toch?
Ik heb het ooit wel op maar ik vond het niet echt lekker. Misschien dat ik het nu beter kan waarderen want die smaken moet ik een paar keer geprobeerd hebben voor ik het echt lekker vind, zelfde met vis en wijn enzo :+
  zondag 17 november 2013 @ 23:24:36 #11
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_133362895
quote:
17s.gif Op zondag 17 november 2013 23:22 schreef SpaceInvaders het volgende:

[..]

Ik heb het ooit wel op maar ik vond het niet echt lekker. Misschien dat ik het nu beter kan waarderen want die smaken moet ik een paar keer geprobeerd hebben voor ik het echt lekker vind, zelfde met vis en wijn enzo :+
ja dat is met lamsvlees ook vaak wel zo :Y
zoals bovenstaand beschreven is het wel lekker zacht, ook qua smaak :9~
Goeie (warme) salade erbij, stukken brood, ermnermnerm!
  zondag 17 november 2013 @ 23:38:42 #12
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_133363464
Yesss, hij is gereekst, met dank aan Mirjam! *O*
  maandag 18 november 2013 @ 06:34:14 #13
23969 RoelerMF
Amelie C'est Magnifique
pi_133367655
quote:
0s.gif Op zondag 17 november 2013 15:21 schreef minilot het volgende:

[..]

Wat leuk! O+ Zijn ze al voldoende gedroogd om op te eten? Zo ja, vind je ze lekker? :)
Ik vond ze erg lekker, maar de rest die ze heeft geproefd vond de friszure smaak van de cranberries niet zo lekker. Sowieso als je zegt dat het cranberries zijn trok het gros al gelijk een zuur gezicht :D
»» Democracy is so overrated »»
  maandag 18 november 2013 @ 10:28:33 #14
318361 Bienelientjee
Dutchie, living in the UK
pi_133369629
Heb mijn moeder gezegd dat ze ook een klein tapas voorgerechtje moet gaan maken :D En dat mag geen kant en klare hap zijn! Ze keek al erg moeilijk! :D (ze heeft vrij weinig eigen fantasie wat betreft koken) Maar het leek haar wel leuk. Dus ben benieuwd!

Nu nog steeds de rest uitvogelen.
pi_133375362
Ik ga denk ik proberen om beef wellington te maken. Iemand ervaring daarmee? Misschien toch maar eerst voor de kerst testen zodat ik niet het complete hoofdgerecht verneuk. :+
A man is not old until regrets take the place of dreams.
pi_133403448
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2013 06:34 schreef RoelerMF het volgende:

[..]

Ik vond ze erg lekker, maar de rest die ze heeft geproefd vond de friszure smaak van de cranberries niet zo lekker. Sowieso als je zegt dat het cranberries zijn trok het gros al gelijk een zuur gezicht :D
Ha, die reactie had ik ook bij een paar mensen :Y Ik vind het zelf superlekker, maar combineer het met zacht & zoet van truffels en gemberkoekjes. :)

[ Bericht 0% gewijzigd door minilot op 19-11-2013 10:01:52 ]
Let me see you stripped down to the bone
pi_133403476
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2013 14:22 schreef habitue het volgende:
Ik ga denk ik proberen om beef wellington te maken. Iemand ervaring daarmee? Misschien toch maar eerst voor de kerst testen zodat ik niet het complete hoofdgerecht verneuk. :+
Vorig jaar uitstekende Beef Wellington op de kersttafel gezet naar aanleiding van de bereidingswijze uit de Great British Bake Off-masterclass:

^O^

Bij twijfel: koelvers bladerdeeg op een rol gebruiken, dat hebben de meeste supermarkten tegenwoordig wel liggen.
  dinsdag 19 november 2013 @ 09:57:40 #18
23969 RoelerMF
Amelie C'est Magnifique
pi_133404098
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2013 09:18 schreef minilot het volgende:

[..]

Ha, die reactie had ik ook bij een paar mensen :Y Ik vind het zelf superlekke, maar combineer het met zacht & zoet van truffels en gemberkoekjes. :)
Mijn collega's vonden het wel erg lekker. Bakje is gisteren helemaal leeg gegeten 8-)

Ik heb zondag trouwens ook mijn aardappel-pastinaak kransjes proberen te maken:

Volgens het recept moest het 15 minuten in de oven, maar toen vond ik ze nog erg slap. Misschien dat mijn oven niet helemaal goed op temperatuur was, maar pas toen ik de temperatuur wat verhoogde en ze er nog zeker 12 minuten langer in hield werden ze mooi genoeg om te kunnen serveren.

Wel een heerlijk recept trouwens. Heb ongeveer 50/50 gedaan met aardappel en pastinaak verhouding, waardoor de pastinaak smaak goed naar voren kwam :)

Moet mij nu alleen nog even buigen over de vraag waarom het bladerdeeg niet zo mooi omhoog kwam. Wellicht ook de oventemperatuur?
pi_133404247
Ohoooh, wat een mooie kransjes! :)

Bladerdeeg:
- Was je bladerdeeg zo ijskoud mogelijk toen het de oven inging?
- Heb je de sterren met rechte hak-bewegingen van bovenaf uitgesneden (dus niet slepen/trekken met een mes, aangezien je de randjes van het bladerdeeg dan ietwat plet, wat ervoor zorgt dat het niet goed rijst)
- Inderdaad moet je oven goed heet zijn. Gezien je kransjes, toch even een los oventhermometertje in je oven hangen? Heb je al voor een paar euro en kan erg leerzaam zijn :)

Was het bladerdeeg uit een pakje, of zelfgemaakt?
  dinsdag 19 november 2013 @ 20:50:24 #20
289550 Paarse_Kiwi
Mét roze lakschoentjes!
pi_133423868
Jaaaaa eindelijk kerst vieren in mijn eigen hutje!!! Vorig jaar overgeslagen ivm druk jaar + huis nog niet af. Nu op eerste kerstdag de familie bij mij, 7 man in totaal.
Ik beschik over een normaal keukentje, een middelgrote koelkast en een klein vriezertje. Wel een grote schuur die in de winter goed koud is. Overigens geen vaatwasser dus ga proberen zo min mogelijk afwas te veroorzaken.
Omdat mijn huis niet supergroot is en ik geen grote eettafel + 7 stoelen heb wordt het geen traditioneel kerstdiner. Ik wil per gang een grote 'platter' maken met meerdere one bite hapjes die ik zoveel mogelijk van tevoren kan maken.

Brunch: cinnamon rolls of pull apart bread, hartige muffins, BLT gevulde tomaatjes, bacon-ei cups

Voorgerechten: ceasar salad one bite, nicoise one bite, bloemkoolpuree met spekjes, pepperoni shrimp bites, komkommerfetarolletjes

Hoofd: rosbiefrolletjes met biet en mierikswortel, lasagnecups, spinaziecrepes met roomkaas zongedroogde tomaat en pine nuts, panko garnalen met bieslook aioli, dubble baked potatoes

Na: candy cane white chocolate mouse, mini cheesecakes, candy striped meringues, cappuccino souffleetjes

Wat is een goede hoeveelheid? Ik zit te denken aan 6/7 hapjes per platter. Brunch zal begin middag zijn. De voorgerechten wil ik eind van de middag doen ipv borrelhapjes. Rond half 7/7 uur hoofd en rond 9 dessert. Heb er een hekel aan als je allerlei lekkere dingen hebt maar eigenlijk te vol zit omdat je zoveel al eerder op de dag hebt gegeten.

Wie heeft er nog goede ideeen voor makkelijke maar lekkere bites om bovenstaande aan te vullen?? Foodgawker heb ik al aardig afgestruind :) Ook qua presentatie zijn tips welkom. Ik wil zoveel mogelijk in kleine glaasjes, op lepels of prikkertjes doen.
Je gevoel is er om keuzes te maken. Je verstand om de keuzes te begrijpen.
  woensdag 20 november 2013 @ 06:51:54 #21
23969 RoelerMF
Amelie C'est Magnifique
pi_133436820
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2013 10:05 schreef minilot het volgende:
Ohoooh, wat een mooie kransjes! :)

Bladerdeeg:
- Was je bladerdeeg zo ijskoud mogelijk toen het de oven inging?
- Heb je de sterren met rechte hak-bewegingen van bovenaf uitgesneden (dus niet slepen/trekken met een mes, aangezien je de randjes van het bladerdeeg dan ietwat plet, wat ervoor zorgt dat het niet goed rijst)
- Inderdaad moet je oven goed heet zijn. Gezien je kransjes, toch even een los oventhermometertje in je oven hangen? Heb je al voor een paar euro en kan erg leerzaam zijn :)

Was het bladerdeeg uit een pakje, of zelfgemaakt?
Het was uit een pakje. Zelfgemaakte bladerdeeg waag ik mij nog even niet aan hoor ;)

Heb het wel met rechte hakbewegingen gedaan, maar het deeg was redelijk ontdooid. Maar dat moet dus zo koud mogelijk de oven in? En een oventhermometer zou inderdaad geen verkeerde investering zijn denk ik :)
pi_133437086
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2013 06:51 schreef RoelerMF het volgende:

[..]

Het was uit een pakje. Zelfgemaakte bladerdeeg waag ik mij nog even niet aan hoor ;)

Heb het wel met rechte hakbewegingen gedaan, maar het deeg was redelijk ontdooid. Maar dat moet dus zo koud mogelijk de oven in? En een oventhermometer zou inderdaad geen verkeerde investering zijn denk ik :)
Nou ja, een beetje ontdooid zodat je het kunt snijden is natuurlijk wel handig, maar verder echt zo koud mogelijk houden. Als bladerdeeg te warm wordt (en dat is al snel) smelten de flinterdunne laagjes boter een beetje en dan rijst en 'bladert' het deeg daarna dus veel minder. :Y
  woensdag 20 november 2013 @ 08:00:30 #23
23969 RoelerMF
Amelie C'est Magnifique
pi_133437108
Het weekend nog maar eens proberen dan en dan zo koud mogelijk verwerken! :)
pi_133437269
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2013 14:22 schreef habitue het volgende:
http://dewerelddraaitdoor.vara.nl/media/301587

:P
Alex Pastoor:
"Een uitslag is altijd terecht, of het nou verdiend is of onverdiend"
Martin Verkerk:
''Ik bepaal of ik win of verlies. Als ik goed speel dan win ik, als ik slecht speel dan is de kans dat ik verlies aanwezig.''
pi_133440244
Ik heb zojuist 6 eendenborstfilets gehaald bij de lidl. 1 om te proberen, 5 om hopelijk met kerst te serveren als een van de gangen :9

Ook hadden ze lekkere boter en cranberrypathe en goose fat (voor de aardappeltjes :9 ) die goed tot kerst houdbaar is, dus het begin is er! :9
Ja doei.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')