abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_130274909
Welkom in het grote baktopic! Alles over koekjes, cake, muffins en al je andere bak avonturen.

Met:

Appelkruimeltaart van casper019

kokosmakronen van Qunix

En wolkencake :+

Handig: omrekentabel voor Amerikaanse maten
http://www.culy.nl/inspiratie/culy-legt-amerikaanse-maten-uit-omrekenen-van-cups-pints-en-ounces/

Het vorige deel eindigde met een vraag van mij over bloem. Ik ben nog steeds benieuwd naar de meningen :)
quote:
0s.gif Op zondag 4 augustus 2013 20:28 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Online bestellen, bij een molen, bij een betere bakshop.
Er zijn diverse hardheden in bloem en alles wat nergens goed voor is gooien ze in die zakken Bindy bloem van 29 cent of ze gooien er 2 rijsmiddelen door en je hebt zelfrijzend bakmeel.
Ik vermoed dat al die melen van type 405 zijn: zo ver uitgemalen dat er nog 0,5% of minder mineralen
in zitten. Type 405 kun je prima gebruiken voor pannenkoeken hoor, maar cakes zou ik eerder met een 550 of 630 bakken.

Ik meng meestal verschillende melen door elkaar en het liefst gebruik ik spelt, tot nu toe is alles daarmee gelukt wat ook met tarwemeel lukt.

Al zal opperguru Piet er vast het zijne over te zeggen hebben :+
pi_130274954
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 augustus 2013 10:28 schreef Mama_Mia het volgende: [..] was ook erg lekker :9 vooral na een paar uurtjes in de koelkast, dan is het allemaal heerlijk ingetrokken :9 (basisdeeg zit een citroen in en er gaat een citroen met rietsuiker over de bovenkant zodat het er lekker in trekt, en dan zit in het midden een mix van mascarpone met lemon curd :9 )
Hij staat in de oven! *O* Ben alleen de mascarpone vergeten heb geen mogelijkheid opnieuw naar de winkel te gaan.. Zit te denken om er alleen lemon curd tussen te smeren en er slagroom naast te serveren.. Even nadenken.
Love, it will not betray, dismay or enslave you
It will set you free
pi_130279041
15 minuten boter kloppen lijkt me inderdaad best te doen als je een automatische mixer hebt, maar met een handmixer... _O- Voor een biscuit moest ik ook eens enorm lang mixeren, toen heb ik de mixer op een soort constructie van dozen geplaatst en geklemd waardoor het ook een soort automatische mixer was :D
pi_130279132
Miss eens stomme vraag, maar als er staat in t recept (van de ah specualaascake)

200gram bruine bastaard suiker

word er dan bedoeld donkere bastaard suiker?

[ Bericht 97% gewijzigd door casper019 op 20-08-2013 19:10:38 ]
  † In Memoriam † dinsdag 20 augustus 2013 @ 19:32:44 #5
77924 Skaai
I am beyond coffee.
pi_130284083
Het is basterd suiker ;)
Fat bikers bounce better.
I'm not confused brother! I just took picture of my face, is defo not my confused face!
pi_130284605
quote:
14s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 19:32 schreef Skaai het volgende:
Het is basterd suiker ;)
,maar bruine is dus donkere basterd suiker?
pi_130285006
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 19:45 schreef casper019 het volgende:

[..]

,maar bruine is dus donkere basterd suiker?
Ja, lichtbruin wordt meestal geel genoemd.
pi_130289604
Als ik mijn nieuwe oventje heb, wat zou ik (vooral on te testen) het eerste moeten bakken? Met een appeltaart kan je het goed testen, maar dat is iets wat ik niet wil maken. Heeft iemand een ideetje?
pi_130291723
quote:
5s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 21:15 schreef Qunix het volgende:
Als ik mijn nieuwe oventje heb, wat zou ik (vooral on te testen) het eerste moeten bakken? Met een appeltaart kan je het goed testen, maar dat is iets wat ik niet wil maken. Heeft iemand een ideetje?
ik zou met een doodsimpele cake beginnen
pi_130291908
quote:
5s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 21:15 schreef Qunix het volgende:
Heb je iets wat je meerdere keren gemaakt hebt met je vorige oven? Dan kun je het verschil misschien beter aanvoelen :)
Chocoladetaartjes.
Op donderdag 25 juli 2013 18:44 schreef trovey het volgende: Evert, de vrouwelijke versie. :P
pi_130306708
weet iemand hoeveel gram een theelepel kaneel is??

ik heb alleen ijslepels en ''gewone'' lepels lol....
pi_130306801
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 11:04 schreef casper019 het volgende:

ik heb alleen ijslepels en ''gewone'' lepels lol....
Net geen 3 gram.
  woensdag 21 augustus 2013 @ 11:08:48 #13
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_130306819
Heb je nog niet van die officiële maatlepels?

Ik heb zo'n ding, voor de theelepel- en eetlepelmaat. 5 euro bij een kookwinkel.
The love you take is equal to the love you make.
pi_130306828
quote:
14s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 11:08 schreef Anne het volgende:

[..]

Net geen 3 gram.
ok thx, dus zeg, 4 eetlepels koek kruiden = 10 gram?
pi_130306864
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 11:08 schreef Lienekien het volgende:
Heb je nog niet van die officiële maatlepels?

[ afbeelding ]

Ik heb zo'n ding, voor de theelepel- en eetlepelmaat. 5 euro bij een kookwinkel.
ooh thx voor de tip, dat ga ik vanmiddag gelijk ff kopen

(ps binnenkort VEEL bakdingen voor mij, ga voor mn ma's verjaardag alles bakken, zoek al ideeen)
pi_130307028
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 11:09 schreef casper019 het volgende:

[..]

Als koekkruiden evenveel wegen als kaneel wel :P. Ik heb dus geen idee.
pi_130307038
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 11:09 schreef casper019 het volgende:

[..]

Ik zou meer doen. Ik heb laatst speculaasbrokken gemaakt. Daar had ik (met 200 gr bakmeel en 100 gram boter en 125 gr bruine suiker, dus minder droge ingrediënten dan jouw recept) 15 gram speculaas/koekkruiden voor nodig. Ik vond te smaak toen nog wat flauw moet ik zeggen.
pi_130307260
Als ik straks die maatlepels ga kopen (tja eerst ff de was ophangen zo en mn bed opmaken/verschonen.. droogt lekker snel met ditweer!)

als ik dan 4 van die theelepel maatlepels doe, heb ik dan gelijk genoeg?

kan stomweg niet proeven want er zitten rauwe eieren in (alhoewel ik me kan herinnenre dat ik vroeger met mn ma altijd rauw beslag at)
  woensdag 21 augustus 2013 @ 11:31:21 #19
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_130307361
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 11:27 schreef casper019 het volgende:
Als ik straks die maatlepels ga kopen (tja eerst ff de was ophangen zo en mn bed opmaken/verschonen.. droogt lekker snel met ditweer!)

kan stomweg niet proeven want er zitten rauwe eieren in (alhoewel ik me kan herinnenre dat ik vroeger met mn ma altijd rauw beslag at)
Heb je nog geen keukenweegschaal?

Ik zou wegen als het in grammen staat en afmeten met dergelijke lepels als het in theelepel of eetlepel staat aangegeven.
pi_130307388
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 11:27 schreef casper019 het volgende:

Ik eet eigenlijk altijd de halve beslagkom leeg nog voordat het de oven in gaat, zelfs als er rauw ei in zit :@

tevens komen mijn ouders vandaag terug van vakantie en ik wil een welkom-thuis taartje maken, iemand ideeën? :)
pi_130308602
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 11:31 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Heb je nog geen keukenweegschaal?

Ik zou wegen als het in grammen staat en afmeten met dergelijke lepels als het in theelepel of eetlepel staat aangegeven.
heb de fiesta van blokker gekocht op aanraden van jou en ben er erg tevreden mee!!!

http://www.ah.nl/allerhan(...)ke/?rq=speculaascake

dat is het recept!!< (woot 15 min mixen!!!)

4 TL koek en speculaaskruiden staat er...

hoeveel gram zou ik daardan voor moeten rekenen??
pi_130308757
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 12:15 schreef casper019 het volgende:

[..]

heb de fiesta van blokker gekocht op aanraden van jou en ben er erg tevreden mee!!!

http://www.ah.nl/allerhan(...)ke/?rq=speculaascake

dat is het recept!!< (woot 15 min mixen!!!)

4 TL koek en speculaaskruiden staat er...

hoeveel gram zou ik daardan voor moeten rekenen??
Ze zegt dat je moet wegen als er grammen staan en moet afmeten als er lepels staan. Oftewel, niet wegen maar meten.

Daarbij zou ik zulke dingen niet al te precies nemen, gooi er wat van dat spul in, bak je cake. De volgende keer weet je dan of je meer of minder moet gebruiken.
pi_130308841
quote:
14s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 12:21 schreef Myraela het volgende:

[..]

Ze zegt dat je moet wegen als er grammen staan en moet afmeten als er lepels staan. Oftewel, niet wegen maar meten.

Daarbij zou ik zulke dingen niet al te precies nemen, gooi er wat van dat spul in, bak je cake. De volgende keer weet je dan of je meer of minder moet gebruiken.
haha doe ik dat, de vulling van appelkruimel maken is toch makkelijker ;P kan je proeven naar hoeveelheid de kaneel
ik ben namelijk slecht in inschatten, maar inderdaad doe ik t vanmddag met maatlepels en volgende x weet ik dan meer of minder
maar doe er in derdaad (van tip van boven) wel een lepeltje extra in.. ik hou wel van een goeie smaak

edit: weet iemand miss of zon hart vorm lekker bakt? (goed gelijk matig net als n ronde??)
http://www.action.nl/prod(...)/10/favoritelistid/1

dacht miss leuk omdaar 1-2 taarten voor mn ma's verjaardag in te maken (waarsch voor 20 man totaal dus moet even bakken haha)

[ Bericht 14% gewijzigd door casper019 op 21-08-2013 12:31:29 ]
pi_130314203
Gisteren een totale mislukking meegemaakt. Taart stortte finaal in. Volgend keer beter...
pi_130343013
Wil ik maat lepels kopen zie ik 1 setje en 1 losse (dat een theelepel moet voorstellen)
t viel me wel op dat de lepel voor theelpel vrij groot is, 5gram kan dat kloppen/is dat niet wat veel (was het setje van jamie oliver merk)
kan dat kloppen??
pi_130343075
Klopt helemaal Casper!
De theelepels en eetlepels die in Britse en Amerikaanse recepten gebruikt worden hebben een veel grotere inhoud dan de theelepels en eetlepels die je gewoon in je besteklade hebt liggen. :Y

En grammen, dat zegt natuurlijk niks bij inhoudsmaten: een volle theelepel van het ene spul kan we twee keer zoveel wegen als net zo'n volle theelepel van ander spul. ;)
Let me see you stripped down to the bone
  † In Memoriam † donderdag 22 augustus 2013 @ 12:30:08 #27
37843 lady-wrb
kortaf
pi_130343595
wie was hier begonnen over stroopkoeken?
bedankt! :(
nu moet ik iedere keer stroopkoeken bakken, want ze zijn er hier helemaal gek op!
pi_130344056
Ik ga onderstaand recept (nog een keer) maken:
http://www.annabel-langbein.com/recipes/choconut-slice/441/

Ik wil alleen de bodem niet van digestive/tarwekoekjes maken, maar van kandijkoeken.
Kan dat zomaar? Of moet ik ergens aan denken?
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_130344366
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 12:12 schreef minilot het volgende:
Klopt helemaal Casper!
De theelepels en eetlepels die in Britse en Amerikaanse recepten gebruikt worden hebben een veel grotere inhoud dan de theelepels en eetlepels die je gewoon in je besteklade hebt liggen. :Y

En grammen, dat zegt natuurlijk niks bij inhoudsmaten: een volle theelepel van het ene spul kan we twee keer zoveel wegen als net zo'n volle theelepel van ander spul. ;)
maar moet ik dan als ik die vanmiddag koop, voor een recept een hele of een halfe TB in engelse maten aanhouden?

op de 1 theelepelstaat = 5 gram
halfe theeleple = 2.5 gram
pi_130344449
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 12:54 schreef casper019 het volgende:

[..]

maar moet ik dan als ik die vanmiddag koop, voor een recept een hele of een halfe TB in engelse maten aanhouden?

Kom op, je kunt zelf toch ook wel een klein beetje nadenken?
pi_130344818
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 12:44 schreef -J-D- het volgende:
Ik ga onderstaand recept (nog een keer) maken:
http://www.annabel-langbein.com/recipes/choconut-slice/441/

Ik wil alleen de bodem niet van digestive/tarwekoekjes maken, maar van kandijkoeken.
Kan dat zomaar? Of moet ik ergens aan denken?
Kan prima!
  donderdag 22 augustus 2013 @ 13:15:23 #32
159615 PureEvil
Everybody Lies.
pi_130345078
Waar kan ik speculaaskruiden halen? Ik heb al gekeken bij de jumbo (vorig jaar al natuurlijk ;) ) Maar heb ze nog niet gevonden. Tips iemand?
  Moderator donderdag 22 augustus 2013 @ 13:15:51 #33
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_130345097
Buiten het seizoen heten het "koekkruiden" en ze zijn overal verkrijgbaar.
Of zelf mengen.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_130345556
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 13:15 schreef PureEvil het volgende:
Waar kan ik speculaaskruiden halen? Ik heb al gekeken bij de jumbo (vorig jaar al natuurlijk ;) ) Maar heb ze nog niet gevonden. Tips iemand?
AH in de buurt? Daar staan deze bij de kuidenpotjes/busjes enzovoort:
pi_130345617
Huh maar ik heb koekkruiden van het blauwe huis en daar zit in:
cassiakaneel, koriander, anijs, gember, kruidnagel en kardemom.
En in mijn speculaaskruiden van de ah zit:
kaneel, koriander, nootmuskaat, kruidnagel, gember, kardemom en sinaasappelschil.

Maar ze smaken dus allebei heel anders?
  † In Memoriam † donderdag 22 augustus 2013 @ 13:29:52 #36
37843 lady-wrb
kortaf
pi_130345631
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 13:15 schreef PureEvil het volgende:
ik heb ze van de leukste taartenshop. die vind ik erg lekker !
pi_130345664
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 12:54 schreef casper019 het volgende:

[..]

Zoals eerder gezegd, met minder ingrediënten vond ik 15 gram te weinig. Zou dus zeker niet met halve tl gaan werken. Met 4 tl zou je dus 20 gram kruiden hebben, dat lijkt me een goede hoeveelheid
pi_130345730
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 13:29 schreef lady-wrb het volgende:

[..]

ik heb ze van de leukste taartenshop. die vind ik erg lekker !
Ik ga morgen denk ik maar eens op de markt kijken (de kerrie van daar is me iig goed bevallen O+ )
  donderdag 22 augustus 2013 @ 13:35:07 #39
159615 PureEvil
Everybody Lies.
pi_130345861
Tnx! Geen AH in de buurt, maar dat kan geregeld worden ;)

Echt...Waarom ik dat niet eerder heb gevraagd hier.. 8)7
pi_130345948
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 13:35 schreef PureEvil het volgende:
Tnx! Geen AH in de buurt, maar dat kan geregeld worden ;)

Echt...Waarom ik dat niet eerder heb gevraagd hier.. 8)7
Maar ik neem aan dat andere winkels het ook wel hebben. Dit is niet een merk die alleen bij AH wordt verkocht.
Denk dat jumbo het ook heeft, alleen misschien op een andere plek. Het zal of bij de bakspullen liggen, of bij de kruiden en specerijen (mijn vermoeden is dat ze daar liggen)
pi_130361112

ik dacht in eerste instantie he wat een 'lelijke'' cake (of hoort een appel-kaneel cake er zo uit te zien?)

Maar toen proefte ik, shit wat is ie lekker :)
pi_130371000
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 14:57 schreef RunForrestRun het volgende:

[..]

Hij staat in de oven! *O* Ben alleen de mascarpone vergeten heb geen mogelijkheid opnieuw naar de winkel te gaan.. Zit te denken om er alleen lemon curd tussen te smeren en er slagroom naast te serveren.. Even nadenken.
*O*

hoe is ie geworden? Was het nog lekker zonder mascarpone?
♥ scars make us who we are ♥
pi_130388542
Net een lekker recept (DENK IK) gevonden voor 1 van de taarten die ik wil maken op mn ma's verjaardag

http://www.laplace.nl/con(...)appel-caketaart.html

weet alleen iemand hoe je die appels zo mooi krijgt op de bovenkant?
  vrijdag 23 augustus 2013 @ 17:43:59 #44
313458 Zonnetje1981
always look on the bright side
pi_130389248
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 augustus 2013 17:14 schreef casper019 het volgende:
Net een lekker recept (DENK IK) gevonden voor 1 van de taarten die ik wil maken op mn ma's verjaardag

Jaren gewerkt bij La Place, de appels krijg je zo mooi door ze te schillen met een appelboor zoals deze:

http://www.nonplusultra.n(...)r&utm_campaign=74000

Door de helft snijden en tussen je handen een beetje schuin schuiven..
pi_130391061
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 augustus 2013 17:43 schreef Zonnetje1981 het volgende:

[..]

Jaren gewerkt bij La Place, de appels krijg je zo mooi door ze te schillen met een appelboor zoals deze:

http://www.nonplusultra.n(...)r&utm_campaign=74000

Door de helft snijden en tussen je handen een beetje schuin schuiven..
Wow thx, ff kijken of ik miss iemand ken die dat heeft!! beetje duur om ff voor 1x gebruik te kopen..
Moet ook al die vorm ergens kopen (lastige blokker enhema hebben geen taartvorm van 24cm!!)
pi_130391087
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 augustus 2013 19:01 schreef casper019 het volgende:

[..]

Wow thx, ff kijken of ik miss iemand ken die dat heeft!! beetje duur om ff voor 1x gebruik te kopen..
Moet ook al die vorm ergens kopen (lastige blokker enhema hebben geen taartvorm van 24cm!!)
een appelboor koop je voor een paar centen bij de xenos enzo hoor, maar dan wel 1 die je er handmatig in moet duwen :+
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_130391650
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 augustus 2013 19:01 schreef casper019 het volgende:

[..]

Hema:
http://www.hema.nl/winkel(...)ersieren/springvorm-(80841992)

Blokker
http://www.blokker.nl/web(...)7473&productId=77810

Op zich maakt het toch niet veel uit? Met een kleinere springvorm moet je misschien wat beslag weggooien. Met een grotere is het misschien iets minder hoog.

En als je een beetje appels kunt snijden lukt je zit ook wel zonder zo'n boor hoor. OP de foto zie je ook dat sommige partjes wat recht ipv rond zijn. De tip van Zonnetje1981 om dus halve appels te snijden (en zo neer te leggen) is een goede tip. Het gaat om het idee, het hoeft niet een complete kopie te zijn ;)
pi_130392150
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 augustus 2013 19:18 schreef kvd het volgende:

[..]

Hema:
http://www.hema.nl/winkel(...)ersieren/springvorm-(80841992)

Blokker
http://www.blokker.nl/web(...)7473&productId=77810

Op zich maakt het toch niet veel uit? Met een kleinere springvorm moet je misschien wat beslag weggooien. Met een grotere is het misschien iets minder hoog.

En als je een beetje appels kunt snijden lukt je zit ook wel zonder zo'n boor hoor. OP de foto zie je ook dat sommige partjes wat recht ipv rond zijn. De tip van Zonnetje1981 om dus halve appels te snijden (en zo neer te leggen) is een goede tip. Het gaat om het idee, het hoeft niet een complete kopie te zijn ;)
voor die taart heb je een iets andere vorm nodig, geen springvorm maar een taartvorm

Bereiding:
Vet de cakevorm in. Meng het meel en de basterdsuiker in een beslagkom en voeg de bakpoeder, eieren en de vanillesuiker toe. Smelt de boter (niet bruin laten worden!) en voeg toe aan het meelmengsel. Voeg dan de stukjes appel en eventueel de rozijnen toe. Meng alles goed door elkaar. Stort het beslag in de taartvorm en bak de appelcaketaart in een ruim 1 uur gaar op 180°C.

begrijp ik het trouwens nu goed dat het je het beslag en de appel moet mixen? Maar dan krijg je toch geen appeltaart met korst??
  vrijdag 23 augustus 2013 @ 19:52:17 #49
313458 Zonnetje1981
always look on the bright side
pi_130392757
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 augustus 2013 19:33 schreef casper019 het volgende:

[..]

voor die taart heb je een iets andere vorm nodig, geen springvorm maar een taartvorm

Bereiding:
Vet de cakevorm in. Meng het meel en de basterdsuiker in een beslagkom en voeg de bakpoeder, eieren en de vanillesuiker toe. Smelt de boter (niet bruin laten worden!) en voeg toe aan het meelmengsel. Voeg dan de stukjes appel en eventueel de rozijnen toe. Meng alles goed door elkaar. Stort het beslag in de taartvorm en bak de appelcaketaart in een ruim 1 uur gaar op 180°C.

begrijp ik het trouwens nu goed dat het je het beslag en de appel moet mixen? Maar dan krijg je toch geen appeltaart met korst??
Maak een harde wener deeg:

http://www.smulweb.nl/recepten/785309/Harde-wener-deeg

Bekleed daarmee je bakvorm.

Maak een cakebeslag

Stort dat in de bakvorm

Appels erbovenop, kaneelsuiker en bakken maar :9~
pi_130393253
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 augustus 2013 19:33 schreef casper019 het volgende:

[..]

Bereiding:

Dat begrijp je goed ;). Je kan het natuurlijk ook zo als op de foto doen, maar vermoed dat je er dan wel iets anders mee moet doen, anders kan het wel eens zwart maken.

En je kan gewoon ook een springvorm gebruiken hoor. Het stuk heeft het ook over een cakevorm, als ik daarop google zie ik voornamelijk die langwerpige dingen. Die vorm maakt niet uit, en de bakvorm (of het een taart- of cake- of springvorm is) ook niet.

Een recept is niet altijd heilig, maar een leidraad. Tenminste, bij mij niet. En dat is ook de lol in het bakken (en koken).
Net zoals met de hoeveelheid koekkruiden gisteren. De ene wil veel speculaassmaak, de ander weinig. Je moet leren spelen met de ingrediënten zodat het wordt zoals jij het lekker vindt.
Hetzelfde geldt voor temperatuur en baktijd, het is een indicatie. Ik kan standaard 15 minuten bij een baktijd optellen, mijn oven is blijkbaar niet zo'n superoven.
En het geldt ook voor de vorm waarin je het maakt. Het is jouw keuze. (zo heb ik laatst pannenkoeken gemaakt in een siliconen cupcakvormpjes) Ik kan me wel voorstellen dat de baktijd wat kan veranderen als je een ander materiaalsoort gebruikt.
pi_130393631
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 augustus 2013 20:08 schreef kvd het volgende:

[..]

Dat begrijp je goed ;). Je kan het natuurlijk ook zo als op de foto doen, maar vermoed dat je er dan wel iets anders mee moet doen, anders kan het wel eens zwart maken.

En je kan gewoon ook een springvorm gebruiken hoor. Het stuk heeft het ook over een cakevorm, als ik daarop google zie ik voornamelijk die langwerpige dingen. Die vorm maakt niet uit, en de bakvorm (of het een taart- of cake- of springvorm is) ook niet.

Een recept is niet altijd heilig, maar een leidraad. Tenminste, bij mij niet. En dat is ook de lol in het bakken (en koken).
Net zoals met de hoeveelheid koekkruiden gisteren. De ene wil veel speculaassmaak, de ander weinig. Je moet leren spelen met de ingrediënten zodat het wordt zoals jij het lekker vindt.
Hetzelfde geldt voor temperatuur en baktijd, het is een indicatie. Ik kan standaard 15 minuten bij een baktijd optellen, mijn oven is blijkbaar niet zo'n superoven.
En het geldt ook voor de vorm waarin je het maakt. Het is jouw keuze. (zo heb ik laatst pannenkoeken gemaakt in een siliconen cupcakvormpjes) Ik kan me wel voorstellen dat de baktijd wat kan veranderen als je een ander materiaalsoort gebruikt.

Cool ok thx, en vooral voor t laatste stukje!!
Dandoe ik het gewoon in mijn 24cm springvorm (of miss eens gek in een andere gekke vorm!)
pi_130393706
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 augustus 2013 20:18 schreef casper019 het volgende:

[..]

Cool ok thx, en vooral voor t laatste stukje!!
Dandoe ik het gewoon in mijn 24cm springvorm (of miss eens gek in een andere gekke vorm!)
Het is je moeder dus een O+ , is zij ook weel blij ;)
pi_130399567
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 augustus 2013 00:32 schreef Mama_Mia het volgende:

[..]

*O*

hoe is ie geworden? Was het nog lekker zonder mascarpone?
Het probleem lostte zichzelf op doordat we die avond opeens weg moesten en we de cake/taart pas de volgende dag konden proeven, dus de volgende dag kon ik alsnog mascarpone halen.
Vind hem nu redelijk droog dus de mascarponelaag ertussen is wel erg lekker, maar hij is ook best donker geworden dus misschien is 't iets te hard gegaan in de oven. Ik ben hem nog aan het uitproberen zullen we maar zeggen :) .

It will set you free
pi_130400817
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 augustus 2013 22:37 schreef RunForrestRun het volgende:

[..]

Het probleem lostte zichzelf op doordat we die avond opeens weg moesten en we de cake/taart pas de volgende dag konden proeven, dus de volgende dag kon ik alsnog mascarpone halen.
Vind hem nu redelijk droog dus de mascarponelaag ertussen is wel erg lekker, maar hij is ook best donker geworden dus misschien is 't iets te hard gegaan in de oven. Ik ben hem nog aan het uitproberen zullen we maar zeggen :) .

[ afbeelding ]
ziet er wel lekker uit, is dat een cake of biscuit? en dan doormidden met mascarpone ertussen?
lijkt wel een giga macaron haha :)
pi_130406509
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 augustus 2013 22:37 schreef RunForrestRun het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
ziet eruit alsof ie inderdaad iets te hard is gegaan of te lang in ieder geval, de eerste keer bij mij was ie ook droger dan de tweede keer, mascarpone en lemon curd mogen er wel lekker intrekken maar het was de tweede keer veel smeuïger bij mij ook. Beetje variëren met baktijd en dan komt het vast goed, hij is in ieder geval voor herhaling vatbaar? :9
pi_130406540
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 augustus 2013 23:03 schreef casper019 het volgende:

[..]

ziet er wel lekker uit, is dat een cake of biscuit? en dan doormidden met mascarpone ertussen?
lijkt wel een giga macaron haha :)
hier is het recept *)
pi_130409513
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 augustus 2013 01:57 schreef Mama_Mia het volgende:

[..]

ziet eruit alsof ie inderdaad iets te hard is gegaan of te lang in ieder geval, de eerste keer bij mij was ie ook droger dan de tweede keer, mascarpone en lemon curd mogen er wel lekker intrekken maar het was de tweede keer veel smeuïger bij mij ook. Beetje variëren met baktijd en dan komt het vast goed, hij is in ieder geval voor herhaling vatbaar? :9
Dat zeker, de smaak ik heel goed maar ik miste inderdaad de smeuïgheid. Ik ga hem zeker nog een keer proberen.
It will set you free
pi_130412969
Vandaag ga ik vanille cupcakes maken. Ben de hele stad afgestruind voor vanille-extract, maar dat was nergens te vinden. Nu ga ik het proberen met vanille-aroma. De vrouw van de bakwinkel zei dat dat minder geconcentreerd was, dus ik ga er gewoon iets meer in gooien. Logischerwijs (hoewel mijn logica vaak niet klopt) komt het dan ook goed. Zo niet, dan horen jullie wel van mij haha.
Oh ja, ik ga ook nog zo'n mooi toefje bovenop maken. Dus zo'n spuit heb ik nu ook in huis. Yay.
pi_130413105
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 augustus 2013 13:34 schreef Grutsk het volgende:
Vandaag ga ik vanille cupcakes maken. Ben de hele stad afgestruind voor vanille-extract, maar dat was nergens te vinden. Nu ga ik het proberen met vanille-aroma. De vrouw van de bakwinkel zei dat dat minder geconcentreerd was, dus ik ga er gewoon iets meer in gooien. Logischerwijs (hoewel mijn logica vaak niet klopt) komt het dan ook goed. Zo niet, dan horen jullie wel van mij haha.
Oh ja, ik ga ook nog zo'n mooi toefje bovenop maken. Dus zo'n spuit heb ik nu ook in huis. Yay.
Ligt gewoon bij de jumbo/c1000/zowat elke supermarkt?
  zaterdag 24 augustus 2013 @ 13:42:07 #60
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_130413135
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 augustus 2013 13:40 schreef Snowbells het volgende:

[..]

Ligt gewoon bij de jumbo/c1000/zowat elke supermarkt?
Vanille-extract? Zeker niet.
pi_130413520
Gewoon zelf maken met vanille stokjes en wodka :) veel lekkerder dan die nep vanille..
  Licht Ontvlambaar zaterdag 24 augustus 2013 @ 14:21:08 #62
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_130413988
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 augustus 2013 17:14 schreef casper019 het volgende:

De appels op die foto zijn niet geschild.
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  Moderator zaterdag 24 augustus 2013 @ 15:49:38 #63
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_130415817
Bakkers zijn luie flikkers, die snijden de klokhuizen niet goed weg, heb je van die harde stukjes er tussen :r
En mensen maar roepen "oh, een stukje schil", maar een schil wordt zo zacht, die proef je niet.
pi_130415953
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 augustus 2013 13:57 schreef Dragonberry het volgende:
Gewoon zelf maken met vanille stokjes en wodka :) veel lekkerder dan die nep vanille..
gaat niet meer lukken als ze het vandaag gaat maken. Moet prima lukken met het aroma. Je kan evt nog het merk uit een vanillestokje door het beslag doen.
pi_130416618
Voor vanille-extract: Dille & Kamille!
pi_130416639
(Vanille-aroma is vies!)
pi_130417404
Tja, zoals hierboven al gezegd werd kwam ik er pas in de stad achter dat het nergens te koop was, zelfs niet in de bakwinkel. De cakejes zijn gelukt, al ga ik ze zeker weer maken met echt extract.
En dille & kamille zit hier helaas niet, maar ik zal er dan maar eens gaan shoppen als ik er een tegenkom :p
Bedankt voor de tips iedereen!
  Moderator zaterdag 24 augustus 2013 @ 16:57:12 #68
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_130417514
Vanilline, dat maken ze toch van oude kranten :')
Gewoon een vanillestokje uitschrapen, het hoeft allemaal niet zo overdreven te smaken.
pi_130417941

ik had nog een paar vragen voor dat recept, hoop dat jullie me eruit willen helpen...

DIe bloem, is dat 'gewone'' patentbloem??
http://webwinkel.ah.nl/product/AH/951/AH+Patent+tarwebloem
Die van de appie bijvoorbeeld?

En stel ik wil wat appels op de bovenkant doen, maar niet heel de bovenkant maar een stukje ..
houden die appels het rijzen van mijn caketaart dan niet tegen? en die appels drogen die dan niet uit opde top? ik zou bijv een M vorm (van mama willen maken)
pi_130422592
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 augustus 2013 15:55 schreef Trusten het volgende:

[..]

gaat niet meer lukken als ze het vandaag gaat maken. Moet prima lukken met het aroma. Je kan evt nog het merk uit een vanillestokje door het beslag doen.
Nu maken en over een paar maanden gebruiken inderdaad ;) Tip voor de toekomst dus. Ik moet zelf ook weer een fles gaan neerzetten, de oude is bijna leeg.

Is het baksel ondertussen al gemaakt eigenlijk?
pi_130422831
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 augustus 2013 17:17 schreef casper019 het volgende:

ik had nog een paar vragen voor dat recept, hoop dat jullie me eruit willen helpen...

En stel ik wil wat appels op de bovenkant doen, maar niet heel de bovenkant maar een stukje ..
houden die appels het rijzen van mijn caketaart dan niet tegen? en die appels drogen die dan niet uit opde top? ik zou bijv een M vorm (van mama willen maken)
Gewone tarwebloem inderdaad. Het cakebeslag zal tussen de appels door rijzen. De appels zakken een beetje weg zeg maar :P
Als je wil dat de bovenkant niet uitdroogt kan je een beetje abrikozenjam kort verwarmen en met een kwastje over de cake smeren. Dan krijg je een gelei laagje.
pi_130422960
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 augustus 2013 20:16 schreef Dragonberry het volgende:

[..]

Gewone tarwebloem inderdaad. Het cakebeslag zal tussen de appels door rijzen. De appels zakken een beetje weg zeg maar :P
Als je wil dat de bovenkant niet uitdroogt kan je een beetje abrikozenjam kort verwarmen en met een kwastje over de cake smeren. Dan krijg je een gelei laagje.
Maar dat doe je na het bakken doorgaans toch? Ik dacht dat Casper bang was dat het zou uitdrogen in de oven.
Kwak
pi_130423060
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 augustus 2013 20:19 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

Maar dat doe je na het bakken doorgaans toch? Ik dacht dat Casper bang was dat het zou uitdrogen in de oven.
O, verkeerd begrepen dan :@ Zal wel meevallen. Bij La Place is het ook niet te droog toch? ;)
pi_130425957
Ik heb een bak-aanval. Het begon met een summer pudding (oke, die hoefde niet gebakken te worden) toen volgde de perzik clafoutis en nu zit er nog een peach melba taart in de oven. En ik heb ook nog een soort courgette-feta burger achtige dingen gemaakt en die zijn fucking lekker.
En dan te bedenken dat ik vanmiddag al zin in taart had en toen maar een taart bij de ah gehaald heb (die nu op is) maar het lijkt er dus op dat ik de komende dagen door moet eten.
pi_130426837
Ik ben bonbons-achtige dingen aan het maken maar de candy melts die hier nog lagen willen niet melten.... wordt hem dus denk ik niet ;(

Edit --> candy melts weggegooit, lukte voor geen meter. Met gewone chocola ging het ook al niet lekker,de vormpjes staan nu in de koelkast, maar de chocola loopt gewoon naar beneden. Geen succes dus. De slagroom waar ik een ganache mee wil maken wilde ook al niet lekker kloppen, dus denk dat dat ook geen succes wordt.
Ik geloof dat mijn ex-collega uit Bonaire gelijk gaat krijgen, op bepaalde dagen in de maand moet een vrouw maar niet bakken...

[ Bericht 50% gewijzigd door kvd op 24-08-2013 22:38:22 ]
pi_130439355
Zo vanmiddag appeltjes schillen, zo eerst even langs de rommelmarkt..
k had toch nog 1 vraag!!
waarom moet je de boter smelten? wat is het nut daarvan (ja wil gelijk alles leren!)

Bereiding:
pi_130439614
quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2013 12:50 schreef casper019 het volgende:
Zo vanmiddag appeltjes schillen, zo eerst even langs de rommelmarkt..
k had toch nog 1 vraag!!
waarom moet je de boter smelten? wat is het nut daarvan (ja wil gelijk alles leren!)

Bereiding:
http://www.goeievraag.nl/(...)melten-bakken.332647

Je maakt in principe een cake dus wilt een zachte structuur hebben
pi_130439770
Gisteravond pistache-kardemom-zandkoekjes gebakken van Ottolenghi.

Iets te veel kardemom, maar dan nog niet echt een succes.

Niet mijn foto overigens, maar de mijne zagen er precies zo uit :)
  Moderator zondag 25 augustus 2013 @ 13:10:49 #79
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_130439945
Tikje te licht ook?
Maar kan aan mij liggen, ik bak nooit met witte suiker en ook niet met uitsluitend witte bloem, dus mijn koekjes zijn rauw niet eens zo wit :P
pi_130447550
quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2013 13:10 schreef djkoelkast het volgende:
Tikje te licht ook?
Maar kan aan mij liggen, ik bak nooit met witte suiker en ook niet met uitsluitend witte bloem, dus mijn koekjes zijn rauw niet eens zo wit :P
Nee, ze horen niet veel donkerder. En ik moet bekennen dat ze nu the day after al lekkerder zijn. :)
  roze maandag 26 augustus 2013 @ 02:10:36 #81
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_130467886
Wellicht kan iemand mij hier helpen. Ik ben echt een bak noob.. Ik heb dit weekend koekjes gemaakt (de simpelste versie.. ei/bloem/suiker/boter/vanillesuiker) maar nu wil ik hier ook chocolate chip koekjes van maken. Wat is de beste manier om die stukjes chocolade te maken? Hebben ze zoiets ergens kant en klaar in de supermarkt of moet ik het anders doen? :)

Ik bak nooit. Geen geduld voor haha maar de koekjes waren me zo goed bevallen dat ik het nog een keer ga proberen *O*

[ Bericht 10% gewijzigd door Ama op 26-08-2013 02:16:03 ]
Your beauty never ever scared me.
pi_130468921
Amaranta, ik wil zelf ook chocolate chips melk en puur kopen. Mijn man was gisteren bij Jumbo, daar hadden ze ze niet. Ik neem aan, dat een grote ah ze waarschijnlijk heeft.
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
pi_130469156
Ik heb laatst ook chocolate cchip cookies gebakken en de chocolade met een vleeshamer kapot gehakt. Ging prima
pi_130470247
Verschil is dat gewone chocolade smelt en vorm verliest en ook kan verbranden. Chips houden hun vorm en worden weer vast.

Je hebt ze bij speciale buitenlandse winkels, kook en bak winkels en bij grote ah soms bij de bakspullen. Ik koop ze vaak online of in een Amerikaanse/internationale supermarkt.
Kwak
pi_130472630
Bij Jamin kan je van die chocolade druppels kopen. Die houden heel goed hun vorm.
  roze maandag 26 augustus 2013 @ 13:32:09 #86
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_130475818
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2013 07:32 schreef Tinuviel het volgende:
Amaranta, ik wil zelf ook chocolate chips melk en puur kopen. Mijn man was gisteren bij Jumbo, daar hadden ze ze niet. Ik neem aan, dat een grote ah ze waarschijnlijk heeft.
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2013 08:09 schreef het-is-mij het volgende:
Ik heb laatst ook chocolate cchip cookies gebakken en de chocolade met een vleeshamer kapot gehakt. Ging prima
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2013 09:36 schreef kwakz0r het volgende:
Verschil is dat gewone chocolade smelt en vorm verliest en ook kan verbranden. Chips houden hun vorm en worden weer vast.

Je hebt ze bij speciale buitenlandse winkels, kook en bak winkels en bij grote ah soms bij de bakspullen. Ik koop ze vaak online of in een Amerikaanse/internationale supermarkt.
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2013 11:30 schreef Dragonberry het volgende:
Bij Jamin kan je van die chocolade druppels kopen. Die houden heel goed hun vorm.
Bedankt _O_ Hier kan ik wel wat mee
pi_130484965
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 augustus 2013 17:17 schreef casper019 het volgende:

nou net mn appelcake taart proberen te maken maar wat n narigheid, heb precies gedaan zoals in t recept staat maar ik krijg de binnenkant maar niet gaar....
T blijft maar nat en klef...
weet iemand wat ik fout doe???
pi_130489737

Mijn pandan chiffon. Helaas een beetje ingezakt }:|
pi_130490088
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2013 18:45 schreef casper019 het volgende:

[..]

nou net mn appelcake taart proberen te maken maar wat n narigheid, heb precies gedaan zoals in t recept staat maar ik krijg de binnenkant maar niet gaar....
T blijft maar nat en klef...
weet iemand wat ik fout doe???
Kan door de appel komen. Die geeft natuurlijk vocht af.
Heb je hem al uit de oven? Als dat niet het geval is, wat langer in de oven (temperatuur misschien wat zachter, eventueel een aluminiumfolietje erover zodat de bovenkant niet uitdroogt .
pi_130490179
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2013 20:47 schreef Dragonberry het volgende:
[ afbeelding ]
Ik zou hem nog eten hoor :Y

(ik krijg altijd trek in grenadine-ranja als ik die kleur zie. En aan de gewone cake op het werk waar we de ranja wel eens aan toevoegde om een groene kleur te krijgen)
pi_130490313
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2013 20:56 schreef kvd het volgende:

[..]

Ik zou hem nog eten hoor :Y

(ik krijg altijd trek in grenadine-ranja als ik die kleur zie. En aan de gewone cake op het werk waar we de ranja wel eens aan toevoegde om een groene kleur te krijgen)
Hij was ook heel lekker :Y) (maar die groene limonade vind ik écht niet te drinken, gelukkig een hele andere smaak)
pi_130512518
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2013 20:47 schreef Dragonberry het volgende:
[ afbeelding ]
Is dit nou hetzelfde als zo'n groene sponscake of niet? :9
pi_130512680
quote:
7s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 14:09 schreef msacras het volgende:

[..]

Is dit nou hetzelfde als zo'n groene sponscake of niet? :9
dat is het ja :P
pi_130512694
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 14:14 schreef Dragonberry het volgende:

[..]

dat is het ja :P
Oké! Dat heb ik een keer bij iemand gegeten namelijk, en het was zo lekker, dat ga ik ook een keer proberen _O_ is het heel moeilijk?
pi_130512903
quote:
7s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 14:15 schreef msacras het volgende:

[..]

Oké! Dat heb ik een keer bij iemand gegeten namelijk, en het was zo lekker, dat ga ik ook een keer proberen _O_ is het heel moeilijk?
valt wel mee. In het vorige deel is het volgens mij ook nog besproken.
Heb even geen zin om alles op te zoeken, maar heb ook een blogpostje ervan gemaakt(zie onderschrift).
pi_130512922
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 14:22 schreef Dragonberry het volgende:

[..]

Heb even geen zin om alles op te zoeken, maar heb ook een blogpostje ervan gemaakt(zie onderschrift).
Oké, ga ik dat even lezen, bedankt!
  roze dinsdag 27 augustus 2013 @ 14:34:17 #97
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_130513263
Weet iemand nog andere koekjes die héél makkelijk en lekker zijn? Behalve zandkoekjes
pi_130513329
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 14:34 schreef Amarantha het volgende:
Weet iemand nog andere koekjes die héél makkelijk en lekker zijn? Behalve zandkoekjes
Met chocola er door heen, dat maakt het meteen al heel anders? Of een bepaalde soort specerijen er door heen, dan blijft het simpel maar krijg je toch een heel andere smaak.
  roze dinsdag 27 augustus 2013 @ 14:37:43 #99
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_130513388
quote:
7s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 14:36 schreef msacras het volgende:

[..]

Met chocola er door heen, dat maakt het meteen al heel anders? Of een bepaalde soort specerijen er door heen, dan blijft het simpel maar krijg je toch een heel andere smaak.
Kon in de winkel geen chocochips vinden en online bestellen gaat volgende maand pas. Ik lust alleen geen taart, cupcakes enz :')
pi_130513418
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 14:37 schreef Amarantha het volgende:

[..]

Kon in de winkel geen chocochips vinden en online bestellen gaat volgende maand pas. Ik lust alleen geen taart, cupcakes enz :')
Ik gebruik altijd gewoon gehakte chocola, werkt ook prima hoor :D

Ah dat is niet zo handig nee, maar moet het echt heel simpel zijn? Als het makkelijk moet zijn blijf je inderdaad al snel in de zandkoekjes hangen, maar als je er wat meer aandacht aan wilt besteden heb je echt heel veel opties!
  roze dinsdag 27 augustus 2013 @ 14:40:16 #101
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_130513470
quote:
7s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 14:38 schreef msacras het volgende:

[..]

Ik gebruik altijd gewoon gehakte chocola, werkt ook prima hoor :D

Ah dat is niet zo handig nee, maar moet het echt heel simpel zijn? Als het makkelijk moet zijn blijf je inderdaad al snel in de zandkoekjes hangen, maar als je er wat meer aandacht aan wilt besteden heb je echt heel veel opties!
Hoeft niet perse makkelijk te zijn maar het moet voor een beginner wel te doen zijn om het goed te kunnen maken :P
pi_130513497
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 14:40 schreef Amarantha het volgende:

[..]

Hoeft niet perse makkelijk te zijn maar het moet voor een beginner wel te doen zijn om het goed te kunnen maken :P
Ahh, zo! Wel eens pindakaaskoekjes geprobeerd? Makkelijk, erg lekker!
Ik heb hier een stuk of 5 kookboeken liggen met recepten voor cakes, koekjes, etc, ik zal de koekjes-sectie eens voor je doorkijken naar iets leuks
  roze dinsdag 27 augustus 2013 @ 14:46:21 #103
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_130513662
quote:
7s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 14:41 schreef msacras het volgende:

[..]

Ahh, zo! Wel eens pindakaaskoekjes geprobeerd? Makkelijk, erg lekker!
Ik heb hier een stuk of 5 kookboeken liggen met recepten voor cakes, koekjes, etc, ik zal de koekjes-sectie eens voor je doorkijken naar iets leuks
Ah dat zou wel tof zijn :D Dankje *O*
  dinsdag 27 augustus 2013 @ 15:43:44 #104
255392 De_Taartjesfee
Hoardin' like a hoarder
pi_130515608
Ik heb een regenboogcake gebakken, als test voor een verjaardagstaart/cake. Maaarrrrrr....ik ben geloof ik de enige maar ik proef de kleurstoffen boven de cake uit. Een beetje een bittere, droge smaak. Zijn er meer mensen die dit probleem kennen?
I`m not weird. I`m limited edition.
pi_130516035
quote:
2s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 15:43 schreef De_Taartjesfee het volgende:
Ik heb een regenboogcake gebakken, als test voor een verjaardagstaart/cake. Maaarrrrrr....ik ben geloof ik de enige maar ik proef de kleurstoffen boven de cake uit. Een beetje een bittere, droge smaak. Zijn er meer mensen die dit probleem kennen?
Welke kleurstof heb je gebruikt dan?
  Moderator dinsdag 27 augustus 2013 @ 15:59:24 #106
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_130516081
quote:
Gewoon geen kleurstoffen gebruiken maar spullen die je cake natuurlijk kleuren. Meer werk, minder mooie kleuren, maar geen verf in je bakkes :P
pi_130519851
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 14:22 schreef Dragonberry het volgende:

[..]

Weet jij iets waarmee ik de kokosmelk mee kan vervangen?
pi_130520284
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 17:43 schreef kvd het volgende:

[..]

Weet jij iets waarmee ik de kokosmelk mee kan vervangen?
Je zou het kunnen weglaten. Vervangen weet ik niet, het is puur wat romigheid en zeer lichte aroma.
  dinsdag 27 augustus 2013 @ 18:02:54 #109
255392 De_Taartjesfee
Hoardin' like a hoarder
pi_130520498
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 15:58 schreef Dragonberry het volgende:

[..]

Welke kleurstof heb je gebruikt dan?
wilton :)
  dinsdag 27 augustus 2013 @ 18:03:27 #110
255392 De_Taartjesfee
Hoardin' like a hoarder
pi_130520516
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 15:59 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Gewoon geen kleurstoffen gebruiken maar spullen die je cake natuurlijk kleuren. Meer werk, minder mooie kleuren, maar geen verf in je bakkes :P
Normaal gesproken zou ik het doen, maar ik zit momenteel behoorlijk in de lappenmand en eigenlijk is het al te veel...maar het kind wil zo graag :')
pi_130520679
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 17:55 schreef Dragonberry het volgende:

[..]

Je zou het kunnen weglaten. Vervangen weet ik niet, het is puur wat romigheid en zeer lichte aroma.
Dan wordt het weggelaten ;)

Van de week maar eens op zoek naar een goede toko hier
pi_130524455
ik wil volgende week voor een vriendin die gek is op macarons macarons maken, echter heb ik ze zelf nog nooit gegeten..
dus ik vroeg me af...wat is nou de perfecte macaron?
moet die krokant zijn? of juistmeer cake achtig??
pi_130527922
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 18:09 schreef kvd het volgende:

[..]

Dan wordt het weggelaten ;)

Van de week maar eens op zoek naar een goede toko hier
gaat het om de smaak?
Ik zag nu bij de toko kokospoeder. Geen idee wat het is :D
mama van 3 kids!
pi_130529399
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 21:07 schreef Popples het volgende:

[..]

gaat het om de smaak?
Ik zag nu bij de toko kokospoeder. Geen idee wat het is :D
Gaat mij echt om de smaak, die vind ik echt niet lekker.
pi_130543160
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 19:59 schreef casper019 het volgende:
ik wil volgende week voor een vriendin die gek is op macarons macarons maken, echter heb ik ze zelf nog nooit gegeten..
Krokant van buiten, beetje sticky van binnen. En dan een goede vulling ertussen.
pi_130543488
Macarons is echt zo'n hype waar ik niets van snap. Vind er echt niets aan.
  Licht Ontvlambaar woensdag 28 augustus 2013 @ 09:16:08 #117
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_130543681
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2013 09:04 schreef Myraela het volgende:
Macarons is echt zo'n hype waar ik niets van snap. Vind er echt niets aan.
het ziet er geweldig uit... En dat is het dan ook wel.
  † In Memoriam † woensdag 28 augustus 2013 @ 09:56:51 #118
37843 lady-wrb
kortaf
pi_130544457
quote:
ja hier! ik dacht dat ik de enige was :@ ik heb het zelfs in de taartenwinkel nagevraagd, maar dat kon absoluut niet, zeiden ze daar.
  † In Memoriam † woensdag 28 augustus 2013 @ 09:59:16 #119
37843 lady-wrb
kortaf
pi_130544508
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 19:59 schreef casper019 het volgende:
nee absoluut niet cakeachtig. een beetje hard/krokant van buiten en iets kleverig van binnen met een heerlijke romige vulling.
jemig hoe omschrijf je de smaak van een macaron :@
moeilijk hoor
  Moderator woensdag 28 augustus 2013 @ 10:02:20 #120
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_130544599
Een luchtig bitterkoekje? Maar daar doe je het weer mee tekort.
Een macaron is een macaron :P Moet je gewoon proeven.
  † In Memoriam † woensdag 28 augustus 2013 @ 10:07:49 #121
37843 lady-wrb
kortaf
pi_130544740
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2013 10:02 schreef djkoelkast het volgende:
Een luchtig bitterkoekje? Maar daar doe je het weer mee tekort.
Een macaron is een macaron :P Moet je gewoon proeven.
ik vind het wel lang werk voor weinig koek :P
maar wel lekker
  Moderator woensdag 28 augustus 2013 @ 10:09:07 #122
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_130544763
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2013 10:07 schreef lady-wrb het volgende:

[..]

ik vind het wel lang werk voor weinig koek :P
maar wel lekker
Het is bij een macaron vooral wat je er tussen doet. Je moet er wel iets bijzonders van maken.
  † In Memoriam † woensdag 28 augustus 2013 @ 10:10:40 #123
37843 lady-wrb
kortaf
pi_130544788
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2013 10:09 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Het is bij een macaron vooral wat je er tussen doet. Je moet er wel iets bijzonders van maken.
ja dat dus. en die wachttijd vind ik vervelend. je kan niet even een paar series achter elkaar bakken.
dat kan ik echt niet plannen :@
  Moderator woensdag 28 augustus 2013 @ 10:13:41 #124
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_130544848
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2013 10:10 schreef lady-wrb het volgende:

[..]

ja dat dus. en die wachttijd vind ik vervelend. je kan niet even een paar series achter elkaar bakken.
dat kan ik echt niet plannen :@
En je kunt ze niet zo lang bewaren, tenzij je ze invriest, maar dat is het toch ook niet echt.
Het klopt, het is veel werk, maar het is net als met de spekkoek gewoon een geval apart, qua smaak niet te evenaren.
Voordeel van spekkoek is dat je voor een maand in 1x kunt maken, dat wordt bij macarons lastig :P
pi_130547341
quote:
2s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 18:02 schreef De_Taartjesfee het volgende:

[..]

wilton :)
Bedoel je die gel achtige substantie in een potje? Heb je niet gewoon te veel gebruikt? Ik gebruik die namelijk ook altijd en heb er nog nooit last van gehad! Wat apart.
pi_130548138
Weet iemand een goeie appelboor? Want met zon ding kan je toch heel snel de appelschillen en in plakjes snijdne (zijn die plakjes in dikte verstelbaar?)
zodat je ze dan heel snel klaar kan maken voor bijv stukjes appel in een appeltaart?
(liefst kopen bij bol)
  † In Memoriam † woensdag 28 augustus 2013 @ 12:27:03 #127
37843 lady-wrb
kortaf
pi_130548896
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2013 12:05 schreef casper019 het volgende:
Weet iemand een goeie appelboor? Want met zon ding kan je toch heel snel de appelschillen en in plakjes snijdne (zijn die plakjes in dikte verstelbaar?)
zodat je ze dan heel snel klaar kan maken voor bijv stukjes appel in een appeltaart?
(liefst kopen bij bol)
hoe wil je met een appelboor een appel schillen?
met zo'n ding haal je toch alleen maar snel het klokhuis eruit?
pi_130549183
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2013 12:27 schreef lady-wrb het volgende:

[..]

hoe wil je met een appelboor een appel schillen?
met zo'n ding haal je toch alleen maar snel het klokhuis eruit?
http://www.bol.com/nl/p/w(...)um/9200000005802738/

ik heb er daar een gevonden, die snijd hem ook in plakjes zeg maar en die plakken kan je snel in stukkensnijden voor taart cake etc etc...

Ik krijg er 1 cadeau omdat ik de family traditie van appeltaart bakken voort zet..
nu zoek ik dus een goeie (van max 30-35euro)
dus ik hoopte dat iemand me miss kon vertellen of dat een goiee is? (voor grote en kleine appels?)
  † In Memoriam † woensdag 28 augustus 2013 @ 12:43:49 #129
91830 MaximusTG
pi_130549411
Hier staat een filmpje;

IMHO is het erg overdreven om daar een apparaat voor te kopen. Hoe vaak bak je nu een appeltaart?
pi_130550334
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2013 12:43 schreef MaximusTG het volgende:
Hier staat een filmpje;

IMHO is het erg overdreven om daar een apparaat voor te kopen. Hoe vaak bak je nu een appeltaart?
dan ken je mijn fammily niet, elke verjaardag = 2 appeltaarten
nu zijn er in september 3 verjaardagen, oktober 1, november 1, november 1

= 12 appeltaarten ;)
  † In Memoriam † woensdag 28 augustus 2013 @ 14:19:06 #131
37843 lady-wrb
kortaf
pi_130553198
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2013 13:10 schreef casper019 het volgende:

[..]

dan ken je mijn fammily niet, elke verjaardag = 2 appeltaarten
nu zijn er in september 3 verjaardagen, oktober 1, november 1, november 1

= 12 appeltaarten ;)
o als je het zo bedoelt.
ik heb zo'n ding idd van dichtbij gezien. in het openluchtmuseum stonden ze ermee en mijn zoon heeft daar een appel mee geschild. dat werkte inderdaad goed. ik dacht nog: zo'n ding lijkt me ook wel wat :@ dus bedankt! ik denk dat ik er ook een moet nu :D
  Moderator woensdag 28 augustus 2013 @ 14:20:28 #132
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_130553263
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2013 12:43 schreef MaximusTG het volgende:
Hier staat een filmpje;

Zo krijg je dus stukjes klokhuis in je taart. Ik schil snij het altijd gewoon met de hand _O_
  † In Memoriam † woensdag 28 augustus 2013 @ 14:24:26 #133
37843 lady-wrb
kortaf
pi_130553435
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2013 14:20 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Zo krijg je dus stukjes klokhuis in je taart. Ik schil snij het altijd gewoon met de hand _O_
ik ook. maar als je weer tig appels staat te schillen schiet de gedachte aan dat ding wel weer door mijn hoofd
:@
  Moderator woensdag 28 augustus 2013 @ 14:38:54 #134
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_130554029
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2013 14:24 schreef lady-wrb het volgende:

[..]

ik ook. maar als je weer tig appels staat te schillen schiet de gedachte aan dat ding wel weer door mijn hoofd
:@
Ik schil ze met een dunschiller, daarna snij ik ze in 4, dan klokhuizen er uit en dan alles in blokjes.
Blokjes vind ik sowieso lekkerder dan schijfjes, dan heeft de appel nog wat bite (niet hard, maar ook niet helemaal appelmoes)
Ik ken iemand die deed er geraspte appel in, was veel sneller, maar ik heb dat nooit lekker gevonden. Dan krijg je echt appelmoestaart.
  † In Memoriam † woensdag 28 augustus 2013 @ 14:52:45 #135
37843 lady-wrb
kortaf
pi_130554599
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2013 14:38 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Ik schil ze met een dunschiller, daarna snij ik ze in 4, dan klokhuizen er uit en dan alles in blokjes.
Blokjes vind ik sowieso lekkerder dan schijfjes, dan heeft de appel nog wat bite (niet hard, maar ook niet helemaal appelmoes)
Ik ken iemand die deed er geraspte appel in, was veel sneller, maar ik heb dat nooit lekker gevonden. Dan krijg je echt appelmoestaart.
gadver dat vind ik ook goor hoor. in appeltaart horen stukjes en geen prut. hooguit in een dudokappeltaart
  Moderator woensdag 28 augustus 2013 @ 15:11:31 #136
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_130555381
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2013 14:52 schreef lady-wrb het volgende:

[..]

gadver dat vind ik ook goor hoor. in appeltaart horen stukjes en geen prut. hooguit in een dudokappeltaart
Ik heb de tarte tatin van Mary Berry eens gemaakt, dat waren ook schijfjes, met de schil er nog aan. Die waren behoorlijk zacht, maar daar paste het wel weer bij. Met een rough puff als bodem :9
  † In Memoriam † woensdag 28 augustus 2013 @ 16:09:58 #137
37843 lady-wrb
kortaf
pi_130557713
als ik blauwe bessen in cupcakes wil verwerken kan ik die zo door het deeg heen roeren? of moeten ze gepureerd? en hoeveel bessen op hoeveel deeg?
  † In Memoriam † woensdag 28 augustus 2013 @ 16:11:15 #138
37843 lady-wrb
kortaf
pi_130557772
en ik ben helemaal van de stempelkoekjes tegenwoordig.
leuk, makkelijk en lekker snel klaar

en erg lekker :~
  Moderator woensdag 28 augustus 2013 @ 16:12:55 #139
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_130557840
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2013 16:09 schreef lady-wrb het volgende:
als ik blauwe bessen in cupcakes wil verwerken kan ik die zo door het deeg heen roeren? of moeten ze gepureerd? en hoeveel bessen op hoeveel deeg?
Door het beslag heenvouwen op het einde van het mixen, niet pureren en niet meekloppen.
Andere optie is er een stuk of wat per cupcake in te drukken nadat je de cupjes hebt gevuld, maar dan zullen er niet een paar kapot gaan en een mooie paarse kleur in je beslag achterlaten, dus ik zou voor het eerste gaan.
  † In Memoriam † woensdag 28 augustus 2013 @ 16:23:47 #140
37843 lady-wrb
kortaf
pi_130558306
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2013 16:12 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Door het beslag heenvouwen op het einde van het mixen, niet pureren en niet meekloppen.
Andere optie is er een stuk of wat per cupcake in te drukken nadat je de cupjes hebt gevuld, maar dan zullen er niet een paar kapot gaan en een mooie paarse kleur in je beslag achterlaten, dus ik zou voor het eerste gaan.
en heb je ook een indicatie hoeveel gram bessen op hoeveel gram deeg?
  Moderator woensdag 28 augustus 2013 @ 16:41:44 #141
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_130559003
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2013 16:23 schreef lady-wrb het volgende:

[..]

Oei nee, ik doe altijd maar wat als het op vulling aan komt. Gewoon een flinke hand vol op een standaardbeslag, daar heb je dus geen klap aan :P
pi_130559089
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2013 16:23 schreef lady-wrb het volgende:

[..]

Ik heb laatst volgens mij 200 of 250 gram voor 12 cupcakes gebruikt. In elk geval een heel doosje bessen uit de diepvries van de Jumbo.
  woensdag 28 augustus 2013 @ 23:40:10 #143
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_130578227
Tijdens mijn patisserie cursus verschillende taarten gemaakt die afgelopen weekend op tafel stonden. Allerlei kleine hapjes staan helaas niet op de foto.

http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_130580255
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2013 23:40 schreef SV-tje het volgende:
Tijdens mijn patisserie cursus verschillende taarten gemaakt die afgelopen weekend op tafel stonden. Allerlei kleine hapjes staan helaas niet op de foto.

[ afbeelding ]
waar heb je die crusus gevolgt??
pi_130584478
quote:

[ afbeelding ]
Wauw! :9~
A balanced diet is a cookie in each hand
pi_130584579
quote:

[ afbeelding ]
:9~ :9~ :9~
pi_130584835
Super mooie taartjes sv-tje, zo strak zou ik ze ook wel willen kunnen maken O+
pi_130586939
Wow, prachtig! Zou ze zo naar binnen buffelen :@
Chocoladetaartjes.
Op donderdag 25 juli 2013 18:44 schreef trovey het volgende: Evert, de vrouwelijke versie. :P
pi_130587898
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 00:26 schreef casper019 het volgende:

[..]

waar heb je die crusus gevolgt??
BijRobert.nl patisseriecursus van Robert van Beckhoven.
pi_130590242
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 10:39 schreef SV-tje het volgende:

[..]

BijRobert.nl patisseriecursus van Robert van Beckhoven.
Wat vind je van de cursus? Ik overweeg ook zoiets bij Robert, maar weet niet of ik het het geld wel waard vind..
pi_130591829
Waarom zie ik nu pas de website in de OP. ;( Ik helemaal omrekenen en moeilijk doen...
pi_130596960
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 12:10 schreef minilot het volgende:

[..]

Wat vind je van de cursus? Ik overweeg ook zoiets bij Robert, maar weet niet of ik het het geld wel waard vind..
Ik vond het het geld zeker waard, kost een hoop, maar je leert ook een hoop en als je ziet wat je allemaal mee naar huis krijgt, als je dat moet kopen dan ben je ook een hoop geld kwijt.
pi_130600443
Welke technieken heb je zoal geleerd?

Tarte tatin heb ik inmiddels redelijk onder de knie.
pi_130601801
Vraagje...
Naar aanleiding van al die mooie groene bakwerken van hier heb ik in de toko pandan aroma gehaald. Hoe het kan weet ik nog niet helemaal, maar had steeds in mijn hoofd zitten dat het banaan was (vast door de pisang ambon 8)7 ). Maar goed, ik zat op de heenweg leuk tegen vriendlief te vertellen over banaansmaak enzo en kwam er toen al achter dat ik iets zei wat niet klopte.
Dus ik heb naast de pandang ook een flesje banaan aroma meegenomen.

Mijn vraag is, kan ik beide verwerken in 1 recept, of zal dat niet lekker worden.
(om heel eerlijk te zijn, omdat ik dus de verkeerde smaak in gedachten had, weet ik niet eens welke smaak pandan echt is. Lees nootachtig (zo ruikt het ook), daar hou ik zelf niet van. Maar lees ook iets over dat het juist zoetig is en richting de smaak van vanille gaat....ofwel...wie helpt me? ;) )
  † In Memoriam † donderdag 29 augustus 2013 @ 17:32:04 #155
37843 lady-wrb
kortaf
pi_130601863
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 17:29 schreef kvd het volgende:
Vraagje...
Naar aanleiding van al die mooie groene bakwerken van hier heb ik in de toko pandan aroma gehaald. Hoe het kan weet ik nog niet helemaal, maar had steeds in mijn hoofd zitten dat het banaan was (vast door de pisang ambon 8)7 ). Maar goed, ik zat op de heenweg leuk tegen vriendlief te vertellen over banaansmaak enzo en kwam er toen al achter dat ik iets zei wat niet klopte.
Dus ik heb naast de pandang ook een flesje banaan aroma meegenomen.

Mijn vraag is, kan ik beide verwerken in 1 recept, of zal dat niet lekker worden.
(om heel eerlijk te zijn, omdat ik dus de verkeerde smaak in gedachten had, weet ik niet eens welke smaak pandan echt is. Lees nootachtig (zo ruikt het ook), daar hou ik zelf niet van. Maar lees ook iets over dat het juist zoetig is en richting de smaak van vanille gaat....ofwel...wie helpt me? ;) )
neem je toch gewoon groene kleurstof en banaanaroma. ben je dr ook :P
pi_130601996
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 17:32 schreef lady-wrb het volgende:

[..]

neem je toch gewoon groene kleurstof en banaanaroma. ben je dr ook :P
Als pandan zoet is, dan zal dat voor mij niet hoeven. Dan gebruik ik alleen die namelijk.
Als pandan echt naar noot smaakt, dan gebruik ik heb helemaal niet, dan wordt het alleen die banaan aroma. Dan geen groene cake, was ook meer als geintje omdat men steeds iets nieuws van mij verwacht.
pi_130602788
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 15:22 schreef SV-tje het volgende:

[..]

Ik vond het het geld zeker waard, kost een hoop, maar je leert ook een hoop en als je ziet wat je allemaal mee naar huis krijgt, als je dat moet kopen dan ben je ook een hoop geld kwijt.
krijg je ook iets van een diploma of oorkonde na de cursus?
pi_130603258
Voor het eerst brood gebakken. :D Vegan bananenbrood, whole wheat, zonder toegevoegde suikers. Met dadels en chia seeds (die ik even had moeten aandrukken, helft viel eraf).

Niet helemaal gerezen zoals ik had gehoopt, maar smaakt goed.
pi_130603616
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 17:37 schreef kvd het volgende:

[..]

Als pandan zoet is, dan zal dat voor mij niet hoeven. Dan gebruik ik alleen die namelijk.
Als pandan echt naar noot smaakt, dan gebruik ik heb helemaal niet, dan wordt het alleen die banaan aroma. Dan geen groene cake, was ook meer als geintje omdat men steeds iets nieuws van mij verwacht.
T smaakt niet naar banaan maar ik vind het ook niet echt noot.

En soort mix tussen amandel (in die zin wel noot) vanille en een licht bloemige geur. Ik vind het heel lekker. Het is ook zeker zoet!

Ik ben te lui om die Pandan cake from scratch te maken, gebruik een pak van de toko :@
Kwak
  Moderator donderdag 29 augustus 2013 @ 18:43:24 #160
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_130604700
Ik wil iets bakken waar behoorlijk wat eieren in moeten. We hebben zelf kippen en die hebben behoorlijk gelegd, dus iemand een ideetje? :9
pi_130606625
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 18:43 schreef djkoelkast het volgende:
Ik wil iets bakken waar behoorlijk wat eieren in moeten. We hebben zelf kippen en die hebben behoorlijk gelegd, dus iemand een ideetje? :9
Deze citroentaart heb ik afgelopen weekend gemaakt. Is heerlijk en er gaan véél eieren in!
pi_130607021
quote:
1s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 18:23 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

T smaakt niet naar banaan maar ik vind het ook niet echt noot.

En soort mix tussen amandel (in die zin wel noot) vanille en een licht bloemige geur. Ik vind het heel lekker. Het is ook zeker zoet!

Ik ben te lui om die Pandan cake from scratch te maken, gebruik een pak van de toko :@
hmmmm...wordt dus even goed nadenken...
  † In Memoriam † donderdag 29 augustus 2013 @ 19:51:59 #163
77924 Skaai
I am beyond coffee.
pi_130607309
Ik heb net beurre noisette gemaakt en het is daarna zo door mijn maatbeker heen gesmolten :')

Op naar de AH voor een nieuw pakje roomboter :D
I'm not confused brother! I just took picture of my face, is defo not my confused face!
pi_130607415
Hier wordt er vandaag, morgen en op het weekend flink gebakken. Mijn man maakt straks appeltaart. Morgen maak ik de chocolade peanutbutter cheesecake van Nigella en zondag nog een keer de dulce de leche brownies.
Carpe Diem- Pluk de Dag
  Moderator donderdag 29 augustus 2013 @ 20:54:51 #165
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_130610044
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 19:34 schreef Taartje het volgende:

[..]

Deze citroentaart heb ik afgelopen weekend gemaakt. Is heerlijk en er gaan véél eieren in!
Ziet er goed uit, maar ik heb van de rest bijna niks :P
  Redactie Frontpage donderdag 29 augustus 2013 @ 20:56:57 #166
83660 crew  Etcetera
*pffrrrwwwt*
pi_130610149
quote:
meringues?
It's not just sex, it's love
It's two people connecting
With four other people
And aliens
  Moderator donderdag 29 augustus 2013 @ 21:04:18 #167
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_130610575
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 20:56 schreef Etcetera het volgende:

[..]

meringues?
Ben ik niet zo weg van. Ik ben meer van de taarten/cakes.
  donderdag 29 augustus 2013 @ 21:20:13 #168
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_130611522
SV-tje, ziet er lekker uit!
En dat brood van straberry ook! :9

Skaai! :D Glazen beker de volgende keer maar?

Ik heb net een lekker ruikende vijgentaart uit de oven gehaald, ben benieuwd naar de smaak.
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
pi_130611770
quote:
Spekkoek, citroen merengue taart, chiffon..
  Moderator donderdag 29 augustus 2013 @ 21:26:58 #170
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_130611888
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 21:25 schreef Dragonberry het volgende:

[..]

Spekkoek, citroen merengue taart, chiffon..
Die chiffoncake was bij the great British bakeoff, maar ik heb geen vorm :P
pi_130612359
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 21:26 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Die chiffoncake was bij the great British bakeoff, maar ik heb geen vorm :P
jammer. Misschien kan je ook een magic custard cake maken? Ook weer 4 eieren :)
  † In Memoriam † donderdag 29 augustus 2013 @ 21:40:58 #172
77924 Skaai
I am beyond coffee.
pi_130612700
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 21:20 schreef PM-girl het volgende:

Skaai! :D Glazen beker de volgende keer maar?

Ja dat lijkt me wel een goede investering :'). Heb maar een nieuw pakje boter gehaald en na het bereiden in een ander pannetje gegoten :D.

Nu staat de bramentaart in de oven :9~ en het huis ruikt helemaal naar die beurre noisette!

Oma had bramen geplukt en ingevoren, ik wilde wel iets speciaals met die bramen maken dus na wat Googelen kwam ik uit op dit recept op nrc.nl :)

Ohja, klaar!

[ Bericht 7% gewijzigd door Skaai op 29-08-2013 22:04:41 ]
pi_130616467
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 18:02 schreef casper019 het volgende:
[..]
krijg je ook iets van een diploma of oorkonde na de cursus?
Ja, je krijgt een oorkonde dat je de cursus hebt gevolgd. Dus die zit in een map bij al m'n andere "onbelangrijke" diploma's.

quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 16:52 schreef Dr.Hilfiger het volgende:
Welke technieken heb je zoal geleerd?

Tarte tatin heb ik inmiddels redelijk onder de knie.
Tarte tatin, hebben we inderdaad ook gemaakt, maar dat ging echt in 5 minuten dus dat is niet zo spannend. Veel mouses, verschillende degen, het overgieten en onderdompelen van een taart. Maar
vooral een bepaalde kijk op dingen, dus als je dit en dit doet, kun je daar a, b, c van maken. En dag 1 een halve dag chocolade, zowel de goede manier van tempreren maar ook een manier om vouwbare chocolade te maken.
pi_130641369
Sv'tje, wow.

Strawberry en Skaai, ziet er lekker uit.

Dit is mijn chocolate peanutbutter cheesecake van Nigella:

Kan iemand nog eens een linkje voor de dulche de leche brownies posten. Ik kan ze niet meer vinden. Dankje.
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_130658821
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2013 17:21 schreef Tinuviel het volgende:
Sv'tje, wow.

Strawberry en Skaai, ziet er lekker uit.

Dit is mijn chocolate peanutbutter cheesecake van Nigella:
[ afbeelding ]

Kan iemand nog eens een linkje voor de dulche de leche brownies posten. Ik kan ze niet meer vinden. Dankje.
http://uitdekeukenvanarde(...)-leche-brownies.html

Bookmarken :D
pi_130669910
It's a first: dulce de leche staat in de oven w/

Heeft iemand een beproefd recept van een (Iers) soda bread?

@Lein bookmark- check w/
pi_130670407
Hier staat een versie van de pandan chiffon in de oven. Gewoon in een springvorm, gewoonweg geen ruimte voor nog meer bakdingen in huis.
Het recept van dragonberry gebruikt, minus de kokosmelk. Maar heb even een vraagje. Is het de bedoeling dat je beslag ook al groen is? Want dat was de mijne dus niet.

(denk wel dat ik de verkeerde keus heb gemaakt met de pandan, vind het al niet lekker ruiken, even een likje uit de beslagkom genomen, vond het een aparte smaak. Misschien maar een beetje banaanbotercreme erbij maken ofzo)

Zo nog even mini saucijzenbroodjes maken (en cola-kip voor vanavond bij de borrel :Y) :9 )
  Moderator zaterdag 31 augustus 2013 @ 14:18:25 #178
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_130671118
Mocca speltcake gemaakt :9
pi_130671621
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2013 14:18 schreef djkoelkast het volgende:
Mocca speltcake gemaakt :9
dat klinkt spannend zeg!
  Moderator zaterdag 31 augustus 2013 @ 14:43:54 #180
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_130671654
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2013 14:42 schreef Mirjam het volgende:

[..]

dat klinkt spannend zeg!
Basisrecept kwam uit een heel oud kookboek voor de huishoudschool, ik heb er alleen een speltversie van gemaakt ;) Ging ietsje anders dan ik gewend ben (boter + suiker mengen, dan 1 voor 1 de eieren, dan 2 minuten blijven kloppen na elk ei, dat laatste heb ik nooit eerder gedaan), hij is nu aan het afkoelen.
pi_130672218
Die van mij is mislukt ;(
Zo dus maar een iets anders bakken.
pi_130674414
De Dulce de Lecce brownies zijn in progress.
Wat een geklieder...

pi_130674796
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 augustus 2013 16:35 schreef AnneX het volgende:
De Dulce de Lecce brownies zijn in progress.
Wat een geklieder...

[ afbeelding ]
ok, ik heb die brownies ook ooit gemaakt, maar zó zagen mijn handen er niet uit hoor :D
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  zaterdag 31 augustus 2013 @ 17:03:59 #184
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_130675124
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_130676208
Ronde 2, maar een simpele cake met bruine suiker in plaats van gewone en banaan-aroma/extract erdoor. Meer geslaagd dan de pandan-cake (die inmiddels fijn in de prullenbak ligt....hij was niet eens groen maar had wel precies het smaakje zoals hij rook. En dat vond ik niet lekker.) Al een hoekje geprobeerd, volgens mij is deze wel te eten. En anders worden het gewoon koekjes van AH ;)

(en de 'saucijzenbroodjes' waren in eerste instantie te flauw, dus nu een tweede lading in de oven. En de cola-kip is ook niet echt geworden als de bedoeling was, nog wel mjammie, maar niet zoals eerder. I guess it's not my day :{ )
  Moderator zaterdag 31 augustus 2013 @ 19:00:35 #186
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_130678496
Moccaspeltcake is echt super lekker :D
pi_130681220
binnenkort eens Pac Man cookies proberen ;)

eerst de vormpjes zien te krijgen
Volgens mij ben ik toch geen weerwolfje
pi_130685373
Balen kvd van je eerste cake.

Djkoelkast klinkt goed.

Hier nog een gesneden stuk van mijn taart:

Hij is lekker en ik ben blij met de mooie lagen.
Carpe Diem- Pluk de Dag
  † In Memoriam † zaterdag 31 augustus 2013 @ 22:50:39 #189
37843 lady-wrb
kortaf
pi_130687704
quote:
2s.gif Op zaterdag 31 augustus 2013 20:19 schreef sararaats het volgende:
binnenkort eens Pac Man cookies proberen ;)

eerst de vormpjes zien te krijgen
ik heb er toevallig gisteren mee in mijn handen gestaan bij de bijenkorf
  † In Memoriam † zondag 1 september 2013 @ 21:20:43 #190
37843 lady-wrb
kortaf
pi_130721342
vanavond stempelkoekjes gebakken

makkelijk en lekker
pi_130728044
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2013 21:20 schreef lady-wrb het volgende:

[ afbeelding ]

makkelijk en lekker
hoe maak je die dan ? die zien er verdomde lekker uit
pi_130732958
Ter gelegenheid van mijn verjaardag trakteer ik vandaag de dulce de leche brownies. Poging nr. 2 kwam zo uit de oven:
Carpe Diem- Pluk de Dag
  † In Memoriam † maandag 2 september 2013 @ 07:30:44 #193
37843 lady-wrb
kortaf
pi_130733071
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2013 07:09 schreef Tinuviel het volgende:
Ter gelegenheid van mijn verjaardag trakteer ik vandaag de dulce de leche brownies. Poging nr. 2 kwam zo uit de oven:
[ afbeelding ]
ziet er goed uit tinuviel! :~

en gefeliciteerd met je verjaardag *O*
  † In Memoriam † maandag 2 september 2013 @ 07:34:23 #194
37843 lady-wrb
kortaf
pi_130733228
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2013 21:20 schreef lady-wrb het volgende:

[ afbeelding ]

makkelijk en lekker
Super strak
pi_130734779
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2013 22:50 schreef lady-wrb het volgende:

[..]

ik heb er toevallig gisteren mee in mijn handen gestaan bij de bijenkorf
weet ik maar zomaar even naar de Bijenkorf is ook redelijk ver rijden voor mij.

binnenkort toch maar eens naar Eindhoveuh ;)
  † In Memoriam † maandag 2 september 2013 @ 12:46:17 #197
37843 lady-wrb
kortaf
pi_130738774
quote:
2s.gif Op maandag 2 september 2013 09:57 schreef sararaats het volgende:

[..]

weet ik maar zomaar even naar de Bijenkorf is ook redelijk ver rijden voor mij.

binnenkort toch maar eens naar Eindhoveuh ;)
bijenkorf heeft een webshop
  Redactie Frontpage maandag 2 september 2013 @ 14:55:12 #198
83660 crew  Etcetera
*pffrrrwwwt*
pi_130742216
http://www.suck.uk.com/pr(...)ategory=best-sellers hier zijn ze goedkoper, maar er komen wel verzendkosten overheen (15 euro als je naar NL wilt laten opsturen), dus dan is het nog maar de vraag of dat de moeite is :)
With four other people
And aliens
  Moderator maandag 2 september 2013 @ 14:59:13 #199
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_130742335
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2013 14:55 schreef Etcetera het volgende:
http://www.suck.uk.com/pr(...)ategory=best-sellers hier zijn ze goedkoper, maar er komen wel verzendkosten overheen (15 euro als je naar NL wilt laten opsturen), dus dan is het nog maar de vraag of dat de moeite is :)
Amazon.co.uk alleen die hebben er maar 1, wel goedkoper als je er een paar van haalt.

quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2013 12:46 schreef lady-wrb het volgende:

[..]

bijenkorf heeft een webshop
Ik zie daar geen pacmanvormpjes ;(
pi_130742594
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_130743953
Maar die drie spookjes zijn toch allemaal precies hetzelfde? Beetje raar dat je daar dan drie stuks van moet kopen. 8)7
  † In Memoriam † maandag 2 september 2013 @ 16:18:44 #202
37843 lady-wrb
kortaf
pi_130744666
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2013 15:57 schreef Taartje het volgende:
Maar die drie spookjes zijn toch allemaal precies hetzelfde? Beetje raar dat je daar dan drie stuks van moet kopen. 8)7
dat is nou exact de reden dat ik ze niet gekocht heb :D
ik vond het belachelijk om 16,95 neer te leggen voor 4 (best wel kleine) plastic vormpjes, waarvan er ook nog een keer 3 hetzelfde zijn 8)7
pi_130747049
Kokosnoot Abrikoos Koekjes met Cashews O+ Hup de oven in.

pi_130748463
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2013 17:30 schreef -Strawberry- het volgende:

Die zien er veganistisch uit. Klopt dat? :)

Ik bakte net in elk geval zelf iets plantaardigs.. Het is september en het is bewolkt, dus ik vind gewoon dat het alvast herfst is. :7
Ik maakte muffins met kruidnagel, gember en nootmuskaat, en nadat ze uit de oven kwamen rolde ik de muffins door suiker & kaneel. :9

Standaard muffinrecept gebruikt, maar dan met kokosolie in plaats van boter en amandelmelk in plaats van gewone melk. Ging uitstekend!
pi_130749349
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2013 17:30 schreef -Strawberry- het volgende:

[ afbeelding ]
Woooooh! Cashew en Kokos! :D
Wat een combo!
pi_130750606
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2013 18:17 schreef minilot het volgende:

[..]

Volgens mij zijn ze dat ja. :Y Het zijn een soort ontbijt koekjes. Als granenrepen, maar dan ik koekvorm.
pi_130750802
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2013 18:17 schreef minilot het volgende:

[..]

Ik bakte net in elk geval zelf iets plantaardigs.. Het is september en het is bewolkt, dus ik vind gewoon dat het alvast herfst is. :7
Ik maakte muffins met kruidnagel, gember en nootmuskaat, en nadat ze uit de oven kwamen rolde ik de muffins door suiker & kaneel. :9

[ afbeelding ]

Standaard muffinrecept gebruikt, maar dan met kokosolie in plaats van boter en amandelmelk in plaats van gewone melk. Ging uitstekend!
Ziet er goed uit. :9
pi_130751184
ik zit nu appeltaart te bakken, en de taart zat er 45min in.. haal ik er even uit komt er een hele laag vocht uit...
Komt dat door de appelst vocht??
en wat kan je dan het beste doen? is het dan slim om de taart even 20 sec uit de oven te halen en schuin wat vocht eruit te laten lopen?
  Moderator maandag 2 september 2013 @ 19:44:40 #209
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_130752057
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2013 19:28 schreef casper019 het volgende:
ik zit nu appeltaart te bakken, en de taart zat er 45min in.. haal ik er even uit komt er een hele laag vocht uit...
Komt dat door de appelst vocht??
en wat kan je dan het beste doen? is het dan slim om de taart even 20 sec uit de oven te halen en schuin wat vocht eruit te laten lopen?
Appeltaart moet je minstens een uur bakken, misschien wel 70 minuten.
Je moet ook eigenlijk eerst de appels schillen en snijden, kaneel en suiker er op en dan in de koelkast. Dan loopt er al heel veel vocht uit.
  Moderator maandag 2 september 2013 @ 19:48:39 #210
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_130752248
Ik heb trouwens vandaag koekjes gebakken:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_130752548
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2013 19:44 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Appeltaart moet je minstens een uur bakken, misschien wel 70 minuten.
Je moet ook eigenlijk eerst de appels schillen en snijden, kaneel en suiker er op en dan in de koelkast. Dan loopt er al heel veel vocht uit.
maar als je er tijdens het bakken toch achter komt dat er veel vocht inzit, is het dan slim t af te gieten beetje?
pi_130753034
Dankje Lady.

Hij zag er goed uit, alleen de zijkanten waren perfect, in het midden was hij veel te zacht. Ligt dat dan aan een slechte oven?
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_130753156
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2013 20:03 schreef Tinuviel het volgende:
Dankje Lady.

Hij zag er goed uit, alleen de zijkanten waren perfect, in het midden was hij veel te zacht. Ligt dat dan aan een slechte oven?
Gefeliciteerd!
pi_130754188
Minilot: die zien er heerlijk uit!

Ik ben aan t brainstormen voor de vierde verjaardag van mn dochter komend weekend. De kindertaart wordt een cake, in de vorm van een vier. Voor de grote mensen weet ik t nog niet. En er moeten ook nog hapjes komen.
  Moderator maandag 2 september 2013 @ 20:25:18 #215
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_130754300
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2013 19:55 schreef casper019 het volgende:

[..]

maar als je er tijdens het bakken toch achter komt dat er veel vocht inzit, is het dan slim t af te gieten beetje?
Kun je doen, maar hij moet er sowieso nog bijna een half uur in, dus ik snap niet dat je al aan het kijken bent?
pi_130755487
ok ik heb t vocht een beetje afgegoten en nog een tijd erin gelaten.
en volgens mij is hij goed gelukt!! wat vinden jullie?

pi_130755579
Zo kunnen we natuurlijk niet beoordelen of er een soggy bottom is O-)

(maar ziet er prachtig uit! :9 en ik hou wel van een klein beetje niet gaar deeg :@ )
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_130755855
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2013 20:47 schreef Isabeau het volgende:
Zo kunnen we natuurlijk niet beoordelen of er een soggy bottom is O-)

(maar ziet er prachtig uit! :9 en ik hou wel van een klein beetje niet gaar deeg :@ )
haha maar ziet t deeg er niet gaar uit dan??
pi_130756467
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2013 20:51 schreef casper019 het volgende:

[..]

De onderkant, dat is altijd het spannende. Die kunnen we niet beoordelen ;)
pi_130774548
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2013 19:55 schreef casper019 het volgende:

[..]

Je kan de volgende keer anders beter een heel klein beetje paneermeel (naturel uiteraard) over de bodem van je appeltaart strooien voor je de appels erop legt. Dit zuigt het vocht ook op en zorgt voor een minder zompige bodem :)
  Moderator dinsdag 3 september 2013 @ 13:14:37 #221
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_130775029
Als je je appels snijdt voor je je deeg maakt hoef je geen paneermeel te gebruiken, dat hoort gewoon niet thuis in een appeltaart.
  † In Memoriam † dinsdag 3 september 2013 @ 13:47:25 #222
37843 lady-wrb
kortaf
pi_130775830
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2013 19:48 schreef djkoelkast het volgende:

[ afbeelding ]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
mag ik het recept? daar ben ik al zo lang naar op zoek :o
  Moderator dinsdag 3 september 2013 @ 13:55:33 #223
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_130776068
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2013 13:47 schreef lady-wrb het volgende:

[..]

mag ik het recept? daar ben ik al zo lang naar op zoek :o
Ik heb geen exacte hoeveelheden gemeten omdat het de 1e keer was en ik wilde wat proberen.

Ik heb het volgende gedaan: zilvervliesrijst (snelkook, maar ongekookt) met havermout in de keukenmachine, daarna een hele wortel er door raspen (grove rasp) inclusief het loof van die ene wortel. Dan boekweitmeel er door, 1 heel ei inclusief schaal, een dessertlepel honing, 1 theelepel kaneel en dat was al voldoende plakkerig om een deeg van te maken.
Als het niet genoeg is dan wat water erbij.

De basis van het recept heb ik uit een hondenkoekjesbakboekje uit Engeland, maar ik maak het toch altijd wat anders. Ik mijd tarwe, suiker en zout en in bovenstaande heb ik ook geen vet gebruikt.

25 minuten gebakken op 200 graden

Hond is er gek op :D
  † In Memoriam † dinsdag 3 september 2013 @ 14:01:26 #224
37843 lady-wrb
kortaf
pi_130776225
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2013 13:55 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Ik heb geen exacte hoeveelheden gemeten omdat het de 1e keer was en ik wilde wat proberen.

Ik heb het volgende gedaan: zilvervliesrijst (snelkook, maar ongekookt) met havermout in de keukenmachine, daarna een hele wortel er door raspen (grove rasp) inclusief het loof van die ene wortel. Dan boekweitmeel er door, 1 heel ei inclusief schaal, een dessertlepel honing, 1 theelepel kaneel en dat was al voldoende plakkerig om een deeg van te maken.
Als het niet genoeg is dan wat water erbij.

De basis van het recept heb ik uit een hondenkoekjesbakboekje uit Engeland, maar ik maak het toch altijd wat anders. Ik mijd tarwe, suiker en zout en in bovenstaande heb ik ook geen vet gebruikt.

25 minuten gebakken op 200 graden

Hond is er gek op :D
wat leuk! ik ga het binnenkort proberen. die hele wortel, is dat een winterwortel of een uit een bos peen?
bij deleukstetaartenshop hebben ze een uitstekerset met een hond en een bot en daar zit ook een recept bij.

mijn stempelkoekjes vallen erg in de smaak, ik heb nog nooit zo vaak visite gehad :D
nu heb ik nog een verzoekje van mijn zoon liggen of ik weer eens oreschki wil bakken (koekjes gevuld met dulce de leche ) vanavond maar eens deeg maken dan kan ik er morgen aan beginnen.
  † In Memoriam † dinsdag 3 september 2013 @ 14:04:42 #225
37843 lady-wrb
kortaf
pi_130776328
hahaha moet je dit zien :D http://www.hetgrotehondenkoekboek.nl/home_roze.html
ik wist echt niet dat het bestond. ik googlede alleen maar even op kaneel en hond :o
  Moderator dinsdag 3 september 2013 @ 14:05:18 #226
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_130776347
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2013 14:01 schreef lady-wrb het volgende:

[..]

wat leuk! ik ga het binnenkort proberen. die hele wortel, is dat een winterwortel of een uit een bos peen?
bij deleukstetaartenshop hebben ze een uitstekerset met een hond en een bot en daar zit ook een recept bij.

mijn stempelkoekjes vallen erg in de smaak, ik heb nog nooit zo vaak visite gehad :D
nu heb ik nog een verzoekje van mijn zoon liggen of ik weer eens oreschki wil bakken (koekjes gevuld met dulce de leche ) vanavond maar eens deeg maken dan kan ik er morgen aan beginnen.
Ik heb een bospeenwortel gebruikt.
Havermout gok ik op een half kopje
rijst had ik niet zo veel meer, ik schat 2 eetlepels (maatscheppen)
en boekweitmeel zal een kwart kopje geweest zijn ongeveer

Het moet gewoon uit te rollen zijn, het is wel wat plakkerig maar bleef niet op het aanrecht vast zitten hier.
  Moderator dinsdag 3 september 2013 @ 14:06:51 #227
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_130776386
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2013 14:04 schreef lady-wrb het volgende:
hahaha moet je dit zien :D http://www.hetgrotehondenkoekboek.nl/home_roze.html
ik wist echt niet dat het bestond. ik googlede alleen maar even op kaneel en hond :o
Ik heb deze:

daar zitten ook 3 vormpjes bij :D

Kaneel/honing kwam uit het boekje bijvoorbeeld.
  † In Memoriam † dinsdag 3 september 2013 @ 14:08:58 #228
91830 MaximusTG
pi_130776446
Heb de chocoladetaart met frambozen van koken met karin gemaakt;

Hij was mooi luchtig geworden, zal vanavond ook foto van binnenkant maken.
  † In Memoriam † dinsdag 3 september 2013 @ 14:09:06 #229
37843 lady-wrb
kortaf
pi_130776449
echt heel leuk! ik ga het binnenkort proberen. eerst even vragen of ik de koekjes op diverse honden mag uit proberen. ik heb zelf geen hond namelijk.
heb je toevallig ook recepten voor katten? (je weet maar nooit) die heb ik wel.
hoewel mijn katten meer van de zelfbediening zijn. (gisteren kwam er een met een jonge duif aanzetten (dood ;( )
  Moderator dinsdag 3 september 2013 @ 14:37:21 #230
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_130777175
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2013 14:09 schreef lady-wrb het volgende:
echt heel leuk! ik ga het binnenkort proberen. eerst even vragen of ik de koekjes op diverse honden mag uit proberen. ik heb zelf geen hond namelijk.
hoewel mijn katten meer van de zelfbediening zijn. (gisteren kwam er een met een jonge duif aanzetten (dood ;( )
Kattenkoekjes nee, geen idee :P
Bij honden opletten dat veel honden niet tegen tarwe kunnen. Er zijn er ook met een gluten-allergie, dus rogge is misschien ook niet altijd geschikt. Havermout, rijst, tapioca, mais en boekweit, gierst, quinoa zijn erg geschikt.
Zout is uit den boze voor honden en suiker zou ik ook niet gebruiken. Honing alleen in echt kleine hoeveelheden.
Kruiden/specerijen die je kunt gebruiken: kaneel, mint, peterselie, nootmuskaat, gember, vanille, cayennepeper
Verder: appels (niet de pitten), pompoen, wortel, zonnebloempitten (ongezouten), broccoli, ongezouten pinda's, banaan, vis (delen), rund/gevogelte (geen varkensvlees), eieren (inclusief schaal), citrusvruchten, gekookte aardappels (ongezouten)
Geen bessen doen, er zijn bessen waar ze niet tegen kunnen. Geen rijsmiddelen gebruiken, het zal een hond niet boeien of het koekje luchtig is of niet.
Als je vet nodig hebt: schapenvet, olijfolie, saffloerolie, zalmolie zijn allemaal prima geschikt.

Volgens mij kom je hier een aardig eind mee.
  dinsdag 3 september 2013 @ 14:42:44 #231
285244 EnemyRock
No scratch, no snatch.
pi_130777303
Zo, even een flinke bakpauze gehad met de vakantie en het warme weer, toch al weer een hoop leuke recepten tegen gekomen en hopelijk snel weer aan de slag, moet nu toch wel wat meer moeite doen om mijzelf te motiveren heb ik gemerkt.

*edit

Volgend baksel, dadeltaart?
''Before you talk to the chief, you must party with the chief.''
pi_130779028
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2013 14:09 schreef lady-wrb het volgende:
een kat is een carnivoor dus gedroogd vlees is een ideaal snoepje.
pi_130779115
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2013 20:51 schreef casper019 het volgende:

Was het deeg gaar? En hoe smaakte de appeltaart? :9
pi_130782205
Mijn cakejes zijn verbrand. Mijn dit-kan-nooit-verkeerd-gaanrecept -O- . Watskeburt?!

Heb direct de oven uitgezet maar begin nu te twijfelen of ik hem wel op de goede stand had gezet. Ik had de cakejes er eerst uitgehaald, oven uit, toch nog even gecontroleerd want nieuwe oven en besloten dat ze er nog héél even in moesten, oven weer aangezet (want hij was toch nog warm, net een halve minuut uit) en de cakejes er nog een minuut of vijf in. En toen waren ze zwart :'(

Vooral heel sneu voor de man want die eet ze normaal gesproken allemaal op :Y) .
It will set you free
  † In Memoriam † dinsdag 3 september 2013 @ 18:49:35 #235
409449 Mo_Muffin
For the love of knobs...
pi_130784673
@ Casper019
quote:

ik heb alleen ijslepels en ''gewone'' lepels lol...
Ga maar uit van ca 1,5 gr.

Ik raad je overigens dit kookboek aan daarin staan maattabellen toepassingen/smaak van kruidn etc. etc. is zeer compleet en toen ik op school zat ja ik had elke week meerdere malen kookles en theorie was dit kookboek verplicht en 19,95 euro is niet duur voor dat boek ik heb het al sinds 1983, alleen een oudere druk maar dat boek is gewoon echt een basisboek om technieken te leren kooktijden etc etc, echt een aanrader dus.

Succes.
"Ik zal nooit bij een club gaan die mij als lid accepteert"
  † In Memoriam † dinsdag 3 september 2013 @ 18:51:22 #236
409449 Mo_Muffin
For the love of knobs...
pi_130784722
  Moderator dinsdag 3 september 2013 @ 18:59:41 #237
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_130785031
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2013 17:30 schreef RunForrestRun het volgende:
Mijn cakejes zijn verbrand. Mijn dit-kan-nooit-verkeerd-gaanrecept -O- . Watskeburt?!

Heb direct de oven uitgezet maar begin nu te twijfelen of ik hem wel op de goede stand had gezet. Ik had de cakejes er eerst uitgehaald, oven uit, toch nog even gecontroleerd want nieuwe oven en besloten dat ze er nog héél even in moesten, oven weer aangezet (want hij was toch nog warm, net een halve minuut uit) en de cakejes er nog een minuut of vijf in. En toen waren ze zwart :'(

Vooral heel sneu voor de man want die eet ze normaal gesproken allemaal op :Y) .
Klinkt alsof je de grill hebt aangezet.
pi_130785316
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2013 15:53 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Was het deeg gaar? En hoe smaakte de appeltaart? :9
Ik zou hem niet beter gemaakt kunenn hebben!!

De bovenkant en zijkant was lekker krokant, en de bodem was niet krokant maar een tikkie zacht (hoort dat nou ook of?? - Maar eigenijk vind ik dat ook het lekkerste! - en ik kon zo een punt snijden en hem optillen en dan was de bodem stevig genoeg om geen vorm te verliezen/inzakken)
en de vulling ook heerlijk, met wat extra rozijnen en kaneel vind ik lekker
top gelukt :)

(t enige wat ik me nu dus afvraag is, hoe ''hoort'' de bodem van een appeltaart te zijn (dus stel in de winkel) krokant? of juist tikkie zacht?)
pi_130785341
quote:
thx ik ga er eens naar opzoek!!!
pi_130786131
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2013 19:07 schreef casper019 het volgende:

[..]

thx ik ga er eens naar opzoek!!!
Op marktplaats staan er ook een paar.
  dinsdag 3 september 2013 @ 20:52:37 #241
45206 Pietverdriet
pi_130790128
Heb een Flammkuchen gebakken, gerecht uit de elzas.

250 g Meel
100 ml Mineraalwater
3-4 EL neutrale olie, of spekvet
1 Znuf Sout

Deeg van maken, dun uitrollen. Op een bakblik leggen

Daar smeer je 350 cc creme fraiche op die je met een geperst teentje knoflook heb gesmaakt.
Snij een uitje aan dunne ringen en leg daar 200 gram kleingesneden spek op
Oven op 225 graden en bakken tot goudbruin

dinsdag 3 september 2013 @ 20:54:31 #242
45206 Pietverdriet
pi_130790216
Ipv uien en spek kan je er ook dun gesneden appel op leggen
  Moderator dinsdag 3 september 2013 @ 20:55:06 #243
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_130790254
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2013 19:07 schreef casper019 het volgende:

[..]

Ik zou hem niet beter gemaakt kunenn hebben!!

De bovenkant en zijkant was lekker krokant, en de bodem was niet krokant maar een tikkie zacht (hoort dat nou ook of?? - Maar eigenijk vind ik dat ook het lekkerste! - en ik kon zo een punt snijden en hem optillen en dan was de bodem stevig genoeg om geen vorm te verliezen/inzakken)
en de vulling ook heerlijk, met wat extra rozijnen en kaneel vind ik lekker
top gelukt :)

(t enige wat ik me nu dus afvraag is, hoe ''hoort'' de bodem van een appeltaart te zijn (dus stel in de winkel) krokant? of juist tikkie zacht?)
Tikkie zacht/vochtig is prima, zolang het maar gaar is. Alles hard is ook niet lekker.
Dus: bodem: iets zacht, rand en bovenkant krokant.

Wat ook super lekker is: een rondje amandelspijs op de bodem voor de appels er in gaan.
pi_130793247
quote:
weet jij toevallig of de oude druk van het boek hetzelfde is als de nieuwe??
pi_130795940
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2013 19:48 schreef djkoelkast het volgende:

[ afbeelding ]

SPOILER
is dat serieus ja? Of ben je asn t trollen. wat voor ingrediënten dan?
pi_130796001
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2013 14:08 schreef MaximusTG het volgende:
Heb de chocoladetaart met frambozen van koken met karin gemaakt;

[ link | afbeelding ]

Hij was mooi luchtig geworden, zal vanavond ook foto van binnenkant maken.
lekker:) ben benieuwd naar de binnenkant

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 03-09-2013 22:32:31 ]
  Licht Ontvlambaar dinsdag 3 september 2013 @ 22:46:10 #247
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_130796969
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 september 2013 20:52 schreef Pietverdriet het volgende:

250 g Meel
100 ml Mineraalwater
1 Znuf Sout

Daar smeer je 350 cc creme fraiche op die je met een geperst teentje knoflook heb gesmaakt.

[ afbeelding ]
Vorig jaar in Nancy van genoten, variant met gerookte zalm. Binnenkort eens maken hier thuis :)
  Moderator dinsdag 3 september 2013 @ 23:18:29 #248
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_130798709
quote:
10s.gif Op dinsdag 3 september 2013 22:31 schreef madeliefff het volgende:

[..]

is dat serieus ja? Of ben je asn t trollen. wat voor ingrediënten dan?
Serieus, zie: CUL / Het grote Baktopic (koekjes,cakes, muffins en meer) #10
pi_130799302
quote:
k vind t leuk!
pi_130802855
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 september 2013 20:52 schreef Pietverdriet het volgende:

250 g Meel
100 ml Mineraalwater
1 Znuf Sout

[ afbeelding ]
Yo Piet, ik denk dat je met je fraaie Flammkuchen wellicht op meer respons kunt rekenen in het vermaarde pizza-topic. O+

Ik heb overigens zelf een paar keer flammkuchen gemaakt, maar dan steeds in zo'n Bestron-oventje (met ingebouwde steen) dat vierhonderd graden wordt - ik dacht namelijk te weten dat flammkuchen altijd op een zeer hoge temperatuur gebakken moeten worden, niet langer dan zo'n anderhalve minuut.

Ik stel me zo voor dat je in een gewone oven een wat ander resultaat krijgt, minder krokant en geblakerd.

(Of zijn er soms regionale verschillen? Als ik de Duitse Wiki erbij pak zie ik een baktijd van 12-15 minuten staan, op de Engelse en Franse Wiki de mij bekende 1-2 minuten)
  woensdag 4 september 2013 @ 07:46:46 #251
45206 Pietverdriet
pi_130802972
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2013 07:29 schreef minilot het volgende:

[..]

Yo Piet, ik denk dat je met je fraaie Flammkuchen wellicht op meer respons kunt rekenen in het vermaarde pizza-topic. O+

Ik heb overigens zelf een paar keer flammkuchen gemaakt, maar dan steeds in zo'n Bestron-oventje (met ingebouwde steen) dat vierhonderd graden wordt - ik dacht namelijk te weten dat flammkuchen altijd op een zeer hoge temperatuur gebakken moeten worden, niet langer dan zo'n anderhalve minuut.

Ik stel me zo voor dat je in een gewone oven een wat ander resultaat krijgt, minder krokant en geblakerd.

(Of zijn er soms regionale verschillen? Als ik de Duitse Wiki erbij pak zie ik een baktijd van 12-15 minuten staan, op de Engelse en Franse Wiki de mij bekende 1-2 minuten)
Het is geen Pizza. Een vla is ook geen pizza
Ik kijk trouwens hierbij niet naar baktijden, maar in de oven.
pi_130802988
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2013 07:46 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Het is geen Pizza. Een vla is ook geen pizza
Ik kijk trouwens hierbij niet naar baktijden, maar in de oven.
Ik weet ook wel dat het geen pizza is, maar hier in het baktopic lijkt men zich vooral te richten op zoetigheden, en flammkuchen hebben wat dat betreft natuurlijk meer weg van pizza's dan van chocoladetaarten. Het was maar een tip hoor. :+
pi_130804538
Dit wordt mijn allereerste post op dit forum! Dus hopelijk gaat t goed ;)
Deze chocolade-cupcakes heb ik gemaakt met kokosmousse en bloem van ananas

Mijn bak-blog: www.bakverhalen.nl
  † In Memoriam † woensdag 4 september 2013 @ 09:41:49 #254
91830 MaximusTG
pi_130804569
quote:
14s.gif Op dinsdag 3 september 2013 22:32 schreef madeliefff het volgende:

[..]

lekker:) ben benieuwd naar de binnenkant
Binnenkant:

quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2013 20:54 schreef Pietverdriet het volgende:
Ipv uien en spek kan je er ook dun gesneden appel op leggen
Ja, lekker is dat he, Flammkuchen. Had er laatst een op met zuurkool erop.
  woensdag 4 september 2013 @ 10:28:02 #255
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_130805823
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2013 09:40 schreef _Liek het volgende:

[ afbeelding ]
Wat mooi! Hoe heb je die bloem gemaakt, gedroogd in de oven?
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
pi_130805852
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2013 10:28 schreef PM-girl het volgende:

[..]

Wat mooi! Hoe heb je die bloem gemaakt, gedroogd in de oven?
Ja inderdaad! Maar dan wel in een cupcake-bakblik zodat de randjes wat omhoog komen te staan.
pi_130806342
quote:

[ afbeelding ]
wat tof, die bloem van ananas O+
pi_130807074
quote:

[ afbeelding ]
Dat ziet en klinkt super lekker :9~

Ik wilde om een receptje vragen maar ik kan niet meer mixen alles is afgevoerd. |:(
mama van 3 kids!
  † In Memoriam † woensdag 4 september 2013 @ 11:28:31 #259
409449 Mo_Muffin
For the love of knobs...
pi_130807505
@ casper019
[/quote]weet jij toevallig of de oude druk van het boek hetzelfde is als de nieuwe??[quote]

Die is natuurlijk niet hetzelfde mijn boek is de 14e druk en die van Bol.com de link die ik gaf is de 38e druk, maar het zijn wel dezelfde schrijvers, dat boek blijft nagenoeg hetzelfde maar zal aangevuld zijn met nieuwere gerechten enzo, maar feit is dat het een supergoed basiskookboek is...de rest komt aan op je eigen creativiteit.

De 14e druk kan je niet meer nieuw kopen nu..wel op een boekenmarkt of boekenbeurs of tweedehands boekenwinkeltje als je geluk hebt en het kan vinden.
pi_130807930
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2013 11:12 schreef Popples het volgende:

[..]

Dat ziet en klinkt super lekker :9~

Ik wilde om een receptje vragen maar ik kan niet meer mixen alles is afgevoerd. |:(
Dank je en vervelend dat je zelf niet kan mixen nu! Wil je dan alsnog het recept voor op de lange termijn? ;)
pi_130808545
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2013 11:42 schreef _Liek het volgende:

[..]

Dank je en vervelend dat je zelf niet kan mixen nu! Wil je dan alsnog het recept voor op de lange termijn? ;)
Doe maar. straks voor de feestdagen is dit wel heel lekker :9

Krijg toch een nieuwe vergoed want een mixer met asbest hoef ik niet ;)
Zo is al mijn mix en bakvormen en vanillestokjesverzameling enz verloren gegaan. dus hopelijk kan ik snel weer aan de slag :9
mama van 3 kids!
pi_130808776
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2013 12:01 schreef Popples het volgende:

[..]

Doe maar. straks voor de feestdagen is dit wel heel lekker :9

Krijg toch een nieuwe vergoed want een mixer met asbest hoef ik niet ;)
Zo is al mijn mix en bakvormen en vanillestokjesverzameling enz verloren gegaan. dus hopelijk kan ik snel weer aan de slag :9
Haha snap ik! Wel zonde..

Ik heb dit recept gebruikt voor de cupcakes: http://bakverhalen.wordpr(...)experiment/#more-719

Dit is het recept voor de kokosmousse:
Ingrediënten: 400 ml kokosmelk, 250 ml room, 120 gram suiker en 4 blaadjes gelatine.
Week de gelatine. Verwarm de kokosmelk samen met de suiker en de geweekte gelatine tot het dikker begint te worden. Laat de mousse afkoelen, klop alvast de room en schep deze erdoor. Mousse niet helemaal af laten koelen (dit heb ik met wat overbleef wel gedaan en daarna gebruikt als dessert) Ook gaf deze hoeveelheid wel veel te veel mousse, een derde hiervan was genoeg geweest voor 12 cupcakes.

En hier vind je (na de eerste foto) hoe ik de ananas bloem heb gemaakt: http://bakverhalen.wordpr(...)euw-bij-bakverhalen/
pi_130809080
ik maak een chocoladetaart met botercreme, nu heb ik een vraagje over de botercreme. als ik de taart ermee besmeer is het dan beter om het pas bij het serveren ermee te besmeren of kan het gewoon een paar uur in de kolekast?? aangezien de botercreme in de koeling hard word..

overigens vraag ik me af of het niet makkelijker is om een mascarponecreme te gebruiken om een taart mee te besmeren? ik heb t idee dat dat wat stugger zal zijn?

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 04-09-2013 12:34:13 ]
pi_130809685
Heeft er iemand een recept voor Soezen? O+ Wil ze voor het eerst zelf gaan maken en dan vullen..
  Moderator woensdag 4 september 2013 @ 12:49:24 #265
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_130809846
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2013 12:43 schreef Cyntiaa het volgende:
Heeft er iemand een recept voor Soezen? O+ Wil ze voor het eerst zelf gaan maken en dan vullen..
75g boter
mespuntje zout
85g gezeefde bloem
150ml water
3 eieren (M)

Oven voorverwarmen op 210 graden C

Breng het water met de boter en het zout aan de kook. Voeg de bloem toe en blijf roeren (met een houten lepel bijvoorbeeld) tot er een deegbal ontstaat. Pan van het vuur halen en het deeg in een kom doen.
Met de mixer 1 voor 1 de eieren er door mixen, elke keer pas een volgend ei toevoegen als het vorige helemaal is opgelost.
Als alle eieren er in zitten 5 minuten (!) blijven mixen tot je een mooi glanzend deeg hebt.

Dit deeg met sputzak of 2 eetlepels op een bakblik met daarop bakpapier scheppen/spuiten.
Hou zeker 7cm (grote soezen) of 3cm (kleine soesjes) ruimte tussen de soezen want ze gaan gigantisch rijzen in de oven.

Grote soezen: 35 min
Kleine soesjes: 25 min

Ze zijn goed als ze licht bros zijn en de barstjes licht gekleurd.
Oven tussentijds niet open doen.

Helemaal laten afkoelen en dan vullen.
pi_130809868
_O_ Ik ga het vrijdag meteen proberen!
pi_130809941
er komen hele lekkere koekjes voorbij :9
pi_130826268
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2013 18:59 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Klinkt alsof je de grill hebt aangezet.
Ik ben er bang voor ja. Volgende keer beter, ik ben nog steeds blij met mijn echte echte oven i.p.v. die combimagnetron.

Liek, mooie cupcake en leuk met die bloem!
It will set you free
pi_130828263
Misschien een rare vraag maar waar koop ik een regenboogtaart?
  woensdag 4 september 2013 @ 21:46:48 #270
255392 De_Taartjesfee
Hoardin' like a hoarder
pi_130828470
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2013 21:43 schreef koekii het volgende:
Misschien een rare vraag maar waar koop ik een regenboogtaart?
Niet :D Of bij een thuisbakker die tijd over heeft. Het is namelijk onmeunig veel werk :D
pi_130828784
quote:
2s.gif Op woensdag 4 september 2013 21:46 schreef De_Taartjesfee het volgende:

[..]

Niet :D Of bij een thuisbakker die tijd over heeft. Het is namelijk onmeunig veel werk :D
Ik kan niet bakken maar ik wil heel graag een regenboogtaart :'(
pi_130828919
quote:
1s.gif Op woensdag 4 september 2013 21:52 schreef koekii het volgende:

[..]

Dan leer je bakken *O*
  woensdag 4 september 2013 @ 22:03:56 #273
255392 De_Taartjesfee
Hoardin' like a hoarder
pi_130829407
quote:

[..]

Mijn 10 jarige kan zonder aanwijzingen een taart bakken, dan lukt het jou vast ook wel :)
  roze woensdag 4 september 2013 @ 23:31:07 #274
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_130833928
quote:
2s.gif Op woensdag 4 september 2013 22:03 schreef De_Taartjesfee het volgende:

[..]

Mijn 10 jarige kan zonder aanwijzingen een taart bakken, dan lukt het jou vast ook wel :)
Nou ik niet :')!
pi_130836699
quote:
2s.gif Op woensdag 4 september 2013 22:03 schreef De_Taartjesfee het volgende:

[..]

Dat is niet eerlijk, die heeft ook een goed voorbeeld hè ;)
pi_130838131
quote:

[..]

Oefenen! Gewoon beginnen met iets makkelijks (gewone cakejes bijvoorbeeld) en het dan steeds 'moeilijker' maken.
It will set you free
  donderdag 5 september 2013 @ 10:09:33 #277
255392 De_Taartjesfee
Hoardin' like a hoarder
pi_130840781
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2013 01:06 schreef kvd het volgende:

[..]

Dat is niet eerlijk, die heeft ook een goed voorbeeld hè ;)
Nja ok :P Maar ik bedoel het is gewoon te leren. Kwestie van oefenen en beetje voorbereiden. Lees het hele recept eerst door, zet je spullen klaar en ga dan beginnen. En niet ondertussen candycrushen of instagrammen ofzo :P
pi_130841232
quote:
2s.gif Op donderdag 5 september 2013 10:09 schreef De_Taartjesfee het volgende:

[..]

Nja ok :P Maar ik bedoel het is gewoon te leren. Kwestie van oefenen en beetje voorbereiden. Lees het hele recept eerst door, zet je spullen klaar en ga dan beginnen. En niet ondertussen candycrushen of instagrammen ofzo :P
Klopt hoor. Voorbereiden is het halve werk. En niet bang zijn voor/je laten ontmoedigen door mislukkingen of dat het niet helemaal is zoals je wilt, finetunen komt later.
  donderdag 5 september 2013 @ 10:29:32 #279
255392 De_Taartjesfee
Hoardin' like a hoarder
pi_130841259
Klopt inderdaad. Mijn moeder zei altijd 'eerst gewoon, dan kunstjes'
dat gaat eigenlijk voor heel veel dingen op :P
  Moderator donderdag 5 september 2013 @ 10:33:49 #280
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_130841346
Je moet er wel gevoel voor hebben, er zijn mensen die het gewoon ècht niet kunnen.
pi_130841909
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2013 10:33 schreef djkoelkast het volgende:
Je moet er wel gevoel voor hebben, er zijn mensen die het gewoon ècht niet kunnen.
volgens mij moet een gewone cake nog wel lukken, dat is gewoon een recept volgen. Het spelen met een recept kan niet iedereen denk ik
  Moderator donderdag 5 september 2013 @ 11:17:02 #282
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_130842573
quote:
1s.gif Op donderdag 5 september 2013 10:53 schreef kvd het volgende:

[..]

volgens mij moet een gewone cake nog wel lukken, dat is gewoon een recept volgen. Het spelen met een recept kan niet iedereen denk ik
Er zijn mensen die er gewoon echt geen gevoel voor hebben. Een cake is nog vrij ingewikkeld trouwens, er kan een hoop mis gaan. Ik zou beginnen met iets van een zandtaart deeg. Appeltaart is vrij straight forward. Of koekjes.
pi_130843763
Omdat het lekker weer zou worden vandaag maakte ik gisterenavond haupia, een Hawaïaanse kokosmelkpudding (zonder gelatine, maar met een boel maïzena), in dit geval op een koekbodem met macadamianoten erdoor.
Was vandaag voldoende opgesteven om aan te snijden, dus tadaaaa:

Ik gebruikte dit recept: http://larissamarks.com/2009/04/haupia-squares.html
..en daar voegde ik nog wat getoaste plakjes verse kokosnoot aan toe.

Erg lekker! :9

[ Bericht 0% gewijzigd door minilot op 06-09-2013 17:44:31 ]
  Moderator donderdag 5 september 2013 @ 12:03:37 #284
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_130843825
Ik ben niet zo'n kokosfan, maar het ziet er wel erg mooi uit :D
pi_130844027
Maak anders ipv een echte regenboog cake een tie dye cake? Cake beslag maken, verdelen in een paar bakjes, kleuren en om en om in een bakvorm druppelen. Kan ook met cakejes :)
Hmm.. Misschien ga ik dat ook een keer doen :P
  Moderator donderdag 5 september 2013 @ 16:25:30 #286
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_130851513
Muffins gemaakt volgens dit recept van mij

Voor de mensen die toen niet geloofden dat dit de enige echte muffins zouden worden met kop er op en zonder bloemklonten:

Ik heb deze gemaakt met 120g tarebloem (405), 60g speltbloem (1050) en 20g volkorenspelt.
Als zoetmaker 80g ongeraffineerde rietsuiker en 20g kaneelhoning
pi_130856314
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2013 16:25 schreef djkoelkast het volgende:
Muffins gemaakt volgens dit recept van mij

Voor de mensen die toen niet geloofden dat dit de enige echte muffins zouden worden met kop er op en zonder bloemklonten:

[ afbeelding ]

Ik heb deze gemaakt met 120g tarebloem (405), 60g speltbloem (1050) en 20g volkorenspelt.
Als zoetmaker 80g ongeraffineerde rietsuiker en 20g kaneelhoning
wow die zien er jammmm uit!!!!

ik wil eind deze week gevulde speculaas maken, echter hou ik niet van amandelen erop (dus de truc van worden de amandelen goud dan is de speculaas gaar werkt niet voor mij)

is er een andere manier om te zien na het bakken hoe het gaar is??
  vrijdag 6 september 2013 @ 12:58:29 #288
285244 EnemyRock
No scratch, no snatch.
pi_130879639
Dadeltaart probeersel gemaakt, jeetje wat was dat mierzoet, en best een mislukt probeersel aangezien ik i.p.v. een rol biscuitjes maar op de gok 150 gram amandelmeel heb gebruikt voor een gluten vrije variant, taart is het in ieder geval niet geworden maar meer een plakzooi, een lekkere maar intens zoete plakzooi.

En nu staat er een glutenvrije, veganistische, raw cheesecake op het menu die momenteel even in de vriezer zit en waar ik over 4 uurtjes de finishing touch aan kan geven.

Voorproefje:

Moderator vrijdag 6 september 2013 @ 13:14:39 #289
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_130880029
Veganistische kaas? :') Het moet niet gekker worden.
  Redactie Frontpage vrijdag 6 september 2013 @ 13:35:07 #290
83660 crew  Etcetera
*pffrrrwwwt*
pi_130880650
cheesecake betekend niet automatisch dat er kaas inzit.
With four other people
And aliens
pi_130880791
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2013 19:13 schreef casper019 het volgende:

[..]

wow die zien er jammmm uit!!!!

ik wil eind deze week gevulde speculaas maken, echter hou ik niet van amandelen erop (dus de truc van worden de amandelen goud dan is de speculaas gaar werkt niet voor mij)

is er een andere manier om te zien na het bakken hoe het gaar is??
Anders doe je er een paar op en haal je ze als je het wil eten eraf.
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
pi_130880810
Ik heb ook ooit een raw "cheesecake" gemaakt van cashewnoten. Vond het erg lekker! :D

Maar euh, kaneelhoning. Ik wil, ik wil het nu!
Go hard or go home
  vrijdag 6 september 2013 @ 16:27:23 #293
285244 EnemyRock
No scratch, no snatch.
pi_130886389
Inderdaad, geweekte cashewnoten, kokosolie, hopen dat ie goed gaat smaken!
  Moderator vrijdag 6 september 2013 @ 16:50:06 #294
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_130887280
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2013 16:27 schreef EnemyRock het volgende:
Inderdaad, geweekte cashewnoten, kokosolie, hopen dat ie goed gaat smaken!
Dat klinkt ook serieus veel lekkerder dan kaas in een cake. Ik blijf het een raar iets vinden cheesecake.

quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2013 13:40 schreef Noek het volgende:
Ik heb ook ooit een raw "cheesecake" gemaakt van cashewnoten. Vond het erg lekker! :D

Maar euh, kaneelhoning. Ik wil, ik wil het nu!
Kaneelhoning op pannenkoeken is goddelijk, vooral de ietwat gestolde versie, je hebt ze vloeibaar en 'creme', de cremeversie vind ik persoonlijk het lekkerste.
  vrijdag 6 september 2013 @ 17:25:09 #295
285244 EnemyRock
No scratch, no snatch.
pi_130888539
EN HIJ IS KLAAR!
Fantastische taart geworden, morgen ga ik 'm aansnijden dus ik hoop dat de smaak ook piekfijn zou zijn.

Een minpuntje voor nu, de saus/topping stolde te snel op de koude taart waardoor ik deze niet over het gehele vlak heb kunnen uitsmeren helaas. Achja!

vrijdag 6 september 2013 @ 17:29:09 #296
285244 EnemyRock
No scratch, no snatch.
pi_130888682
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2013 17:25 schreef EnemyRock het volgende:
EN HIJ IS KLAAR!
Fantastische taart geworden, morgen ga ik 'm aansnijden dus ik hoop dat de smaak ook piekfijn zou zijn.

Een minpuntje voor nu, de saus/topping stolde te snel op de koude taart waardoor ik deze niet over het gehele vlak heb kunnen uitsmeren helaas. Achja!

[ afbeelding ]
*edit oeps, in het originele recept stond ahoornsiroop, omdat ik er redelijk veel van nodig had, dat spul best prijzig is en ik eigenlijk nog wat over wou hebben voor een pecan pie binnenkort heb ik een deel vervangen door honing (de vulling) waardoor deze dus NIET VEGANISTISCH is, oeps! Had ik toch maar misschien wel ahoornsiroop moeten gebruiken dan!
pi_130889322
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2013 16:50 schreef djkoelkast het volgende:

Kaneelhoning op pannenkoeken is goddelijk, vooral de ietwat gestolde versie, je hebt ze vloeibaar en 'creme', de cremeversie vind ik persoonlijk het lekkerste.
Maar waar, djkoekkast? Waar haal ik dit godengoedje?
Go hard or go home
  Moderator vrijdag 6 september 2013 @ 17:54:49 #298
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_130889473
quote:
11s.gif Op vrijdag 6 september 2013 17:50 schreef Noek het volgende:

[..]

Maar waar, djkoekkast? Waar haal ik dit godengoedje?
Nou, koek, ik heb het uit Duitsland, maar je kunt het ook zelf maken, gewoon een schep kaneel door een goede pot cremehoning, je zult in het laatste geval alleen af en toe moeten roeren denk ik.

Ik heb het van dit merk en dan zit het al samen in een pot: http://www.allos.de/allos(...)eten/honig-zimt.html
pi_130920012
Vandaag heb ik een speculaas cheesecake gemaakt. Volgens mij is 'ie goed gelukt, maar ik heb nog niet geproefd. Laat jullie dadelijk weten hoe het smaakte :)
pi_130928343

appelflappen gemaakt!! met een heerlijke vulling van appel, kaneel rozijnen, suiker en een beetje amandelspijs
superrrr lekker
  zaterdag 7 september 2013 @ 21:25:37 #301
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_130928442
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 september 2013 21:22 schreef casper019 het volgende:
[ afbeelding ]

appelflappen gemaakt!! met een heerlijke vulling van appel, kaneel rozijnen, suiker en een beetje amandelspijs
superrrr lekker
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 september 2013 21:22 schreef casper019 het volgende:
[ afbeelding ]

superrrr lekker
OMG , dat ziet er heerlijk uit!
Bladerdeeg zelf gemaakt? Zo ja... recept van alles?
Nu doen en genieten, doodgaan kan altijd nog!
Zolang er alcohol verkocht wordt, heb ik geen probleem.
Je moet het leven nemen met een korreltje zout..... schijfje limoen en een shot tequilla
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')