quote:- soort camera
- soort lens
- ISO
- sluitertijd
- diafragma
- EV bias
- flits ja of nee
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Wat vindt men hiervan?"Ik vind Marcellis wel zo iemand die er op zijn 28e achter komt dat hij eigenlijk linksbenig is." - Tim86
"Marcellis legt ze zo op de stropdas. Mits ze een stropdas van 8 meter aan zouden hebben." - Toefjes
kortom:
quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 23:31 schreef TBakkert het volgende:
Hallo, ik heb op het moment een handycam van Sony. Ik wil een DSLR kopen. Dit is met name omdat het foto's maken daarop veel makkelijker gaat. Ik wil op die DSLR echter ook 1080p HD kunnen filmen.
Het Budget ligt dan tussen de 400 en 470 euro. Daar moet toch wel wat leuks voor te vinden zijn en ik zou erg blij zijn als iemand mij zou kunnen helpen met het zoeken naar eentje.
Deze 2 foto's heb ik tevens laatst gemaakt met die camcorder. Wel de saturation en contrast wat veranderd met Photoshop(dit vooral omdat de camera deze functies gewoonweg niet heeft). Wat ik vooral merkte is dat het krijgen van een shallow depth of field heel moeilijk is bij een camcorder(ook een reden dat ik een DSLR zou willen kopen).Kijk eens naar de Nikon D3100, D3200,D5100 en de D5200.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Wat vindt men hiervan?
De 3100 en 3200 iets meer instap model en de 5100 en de 5200 hebben iets meer opties.I solemnly swear i'm up to no good
Nikon D3100 en D3200 had ik op het oog, maar die hadden volgens mij geen beeldstabilisatie...quote:Op zondag 11 augustus 2013 02:05 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Kijk eens naar de Nikon D3100, D3200,D5100en de D5200.
Dat weet ik zo niet. Zou ik thuis even naar moeten kijken. Heb zelf de 5100 echt een hele fijne camera.quote:Op zondag 11 augustus 2013 02:06 schreef TBakkert het volgende:
[..]
Nikon D3100 en D3200 had ik op het oog, maar die hadden volgens mij geen beeldstabilisatie...
Ik heb het even opgezocht. D3100 en 3200 geen beeldstabilisatie, maar de D5100 en 5200 wel.\Heel erg bedankt voor de suggesties!quote:Op zondag 11 augustus 2013 02:10 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Dat weet ik zo niet. Zou ik thuis even naar moeten kijken. Heb zelf de 5100 echt een hele fijne camera.
Your welcomequote:Op zondag 11 augustus 2013 02:47 schreef TBakkert het volgende:
[..]
Ik heb het even opgezocht. D3100 en 3200 geen beeldstabilisatie, maar de D5100 en 5200 wel.\Heel erg bedankt voor de suggesties!
]quote:Op zondag 11 augustus 2013 02:06 schreef TBakkert het volgende:
[..]
Nikon D3100 en D3200 had ik op het oog, maar die hadden volgens mij geen beeldstabilisatie...
Dit. Ik heb een D3100 met 18-55 (kit)lens met stabilisatie.quote:Op zondag 11 augustus 2013 07:47 schreef Uncle het volgende:
[..]
]
Geen enkele nikon body heeft beeldstabilisatie. Hooguit dat je een kit bedoelt waarbij de kitlens stabilisatie heeft...?
Waarom Nikon? Als je er ook mee wilt filmen zou ik toch echt voor een Canon gaan! 550D/600D/650D + de kitlens met IS (eigenlijk is dat toch wel een bazenobjectiefquote:Op zondag 11 augustus 2013 02:06 schreef TBakkert het volgende:
[..]
Ik film regelmatig met mijn 5100 en dat gaat echt prima.quote:Op zondag 11 augustus 2013 09:35 schreef Susteren het volgende:
[..]
Waarom Nikon? Als je er ook mee wilt filmen zou ik toch echt voor een Canon gaan! 550D/600D/650D + de kitlens met IS (eigenlijk is dat toch wel een bazenobjectief).
Dat het prima gaat geloof ik best, maar toch heeft Canon een aantal grote voordelen tegenover Nikon waardoor ik voor video altijd voor Canon zou gaan:quote:Op zondag 11 augustus 2013 10:12 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Ik film regelmatig met mijn 5100 en dat gaat echt prima.
Ik heb bij Film Riot wel eens wat gehoord over Magic Lantern. Lijkt me inderdaad ook heel tof. En het is dezelfde prijs... Nu begin ik een beetje te twijfelen weer.quote:Op zondag 11 augustus 2013 10:24 schreef Susteren het volgende:
[..]
Dat het prima gaat geloof ik best, maar toch heeft Canon een aantal grote voordelen tegenover Nikon waardoor ik voor video altijd voor Canon zou gaan:
- Magic Lantern
- 60fps, 50fps, 30fps én 24fps (op de crop bodies)
- Video modus van bijv. de 7d is het zelfde als de 550d > makkelijk te combineren
- Veel flat picture styles beschikbaar
- In combinatie met een stepless objectief geeft de 650d vloeiende autofocus
- Grotere video community, véél meer video tutorials en support
Zou het laatste laten en gewoon zelf wat research op internet doen (en dan eventueel bij een fotozaak een paar camera's in je handen houden)quote:Op zondag 11 augustus 2013 11:09 schreef TBakkert het volgende:
[..]
Ik heb bij Film Riot wel eens wat gehoord over Magic Lantern. Lijkt me inderdaad ook heel tof. En het is dezelfde prijs... Nu begin ik een beetje te twijfelen weer.
Ik heb het al eerder van iemand op het forum gehoord, maar moet ik anders gewoon naar een fotowinkel gaan om me verder te laten informeren?
Wat een heerlijk ongekleurd verhaalquote:Op zondag 11 augustus 2013 11:11 schreef Susteren het volgende:
[..]
Zou het laatste laten en gewoon zelf wat research op internet doen (en dan eventueel bij een fotozaak een paar camera's in je handen houden)
Maar dat voor video een Canon body de beste keuze is staat zo goed als vast
Ik heb wel eens wat gelezen over het Canon-Syndroom, maar als ik alle pluspunten zo op een rijtje zie, ben ik elke keer weer onder de indruk.quote:Op zondag 11 augustus 2013 11:27 schreef IrishBastard het volgende:
[..]
Wat een heerlijk ongekleurd verhaalIk durf te wedden dat er ook in dit kamp net zo goed veel Nikon voorstanders zijn als in het Canon kamp
Wat dat betreft: iets in je hand houden nadat je heel veel meningen en feiten gelezen hebt is natuurlijk de beste optie. Dus ga goed voorbereid naar die fotozaak, en test de verschillen die je online gelezen hebt. Dan kies je daarna gewoon de camera die voor jou het fijnst voelt
Canon heeft inderdaad de naam om beter te zijn met filmen. Accessoire aanbod is ook wat groter denk ik. Dus als je veel filmt is een Canon geen verkeerde keuze denk ik. Stel je overigens niet te veel voor bij de AF tijdens filmen op DSLR cameras. Werkt niet zo goed als een filmcamera.quote:Op zondag 11 augustus 2013 11:28 schreef TBakkert het volgende:
[..]
Ik heb wel eens wat gelezen over het Canon-Syndroom, maar als ik alle pluspunten zo op een rijtje zie, ben ik elke keer weer onder de indruk.
Ik zal me inlezen op een aantal geschikte camera's in deze prijsklasse en dan test ik het daar wel en laat de verkoper me niks aanpraten.![]()
Ook jij heel erg bedankt!
Ik heb er al meer over gehoord en gezien inderdaad. Elke keer als er iets beweegt gaat hij eerst helemaal out of focus en daarna weer focussen. En dat dan de hele tijd.quote:Op zondag 11 augustus 2013 11:34 schreef NorgeT het volgende:
[..]
Canon heeft inderdaad de naam om beter te zijn met filmen. Accessoire aanbod is ook wat groter denk ik. Dus als je veel filmt is een Canon geen verkeerde keuze denk ik. Stel je overigens niet te veel voor bij de AF tijdens filmen op DSLR cameras. Werkt niet zo goed als een filmcamera.
(Nikon gebruiker)
Jup het is eigenlijk onbruikbaar. Daarnaast hoor je de focus motor ook nogal wanneer je geen externe mic. gebruikt. Dus altijd handmatig focussenquote:Op zondag 11 augustus 2013 11:35 schreef TBakkert het volgende:
[..]
Ik heb er al meer over gehoord en gezien inderdaad. Elke keer als er iets beweegt gaat hij eerst helemaal out of focus en daarna weer focussen. En dat dan de hele tijd.
Top!quote:Op zondag 11 augustus 2013 11:37 schreef NorgeT het volgende:
[..]
Jup het is eigenlijk onbruikbaar. Daarnaast hoor je de focus motor ook nogal wanneer je geen externe mic. gebruikt. Dus altijd handmatig focussen
Misschien heb je wat aan dit topicquote:
Nogmaals bedankt. Ik zal het daar ook nog eens vragen!quote:Op zondag 11 augustus 2013 11:44 schreef NorgeT het volgende:
[..]
Misschien heb je wat aan dit topic
FOT / Videografie met DSLR #16 Waar je geen prof bent als je 24fps draait :D
Ik weet niet of jij wel eens met de nieuwe stepless canon objectieven hebt gefilmt, maar die zijn júist erg stilquote:Op zondag 11 augustus 2013 11:37 schreef NorgeT het volgende:
[..]
Jup het is eigenlijk onbruikbaar. Daarnaast hoor je de focus motor ook nogal wanneer je geen externe mic. gebruikt. Dus altijd handmatig focussen
Nee nog nooit. Maar ik film dan eigenlijk ook nooit met m'n DSLRquote:Op zondag 11 augustus 2013 13:12 schreef Susteren het volgende:
[..]
Ik weet niet of jij wel eens met de nieuwe stepless canon objectieven hebt gefilmt, maar die zijn júist erg stil
Maarja met shallow dof wil je sws eigenlijk zelf het focus punt bepalen, maar voor reportages kun je zeker profijt van af hebben!
Goed bezig mod!quote:Op zondag 11 augustus 2013 22:57 schreef Puala het volgende:
In navolging op deze reeks heb ik vanavond FOT / [Gevorderde] Als vervolg op de beginnersreeks geopend. Wellicht voor sommige van jullie interessant om te lezen of mee te posten
Goed idee, waarschijnlijk een andere groep die daar gaat meeposten, dus ander commentaarquote:Op zondag 11 augustus 2013 22:57 schreef Puala het volgende:
In navolging op deze reeks heb ik vanavond FOT / [Gevorderde] Als vervolg op de beginnersreeks geopend. Wellicht voor sommige van jullie interessant om te lezen of mee te posten
Heb je dan ook ingezoomd?quote:Op vrijdag 16 augustus 2013 20:20 schreef Nezhi het volgende:
Hm, ik merk dat als ik een foto heb wat dichtbij een gezicht zit oid dat het dan heel erg verkleind moet worden omdat de foto anders erg pixellig is. Ik denk dat het komt omdat het geen echte dslr is maar meer een soort compacte superzoom. Ik wil graag wel portretfotografie maar het wordt dus steeds "ruizig" omdat de kwaliteit niet zo goed is.. ook met iso 100 en veel licht (denk aan de mooie zomerse dagen met 30~ graden-licht). Denk erover na om mijn fz150 dan ook te verkopen en toch te gaan voor een iets duurdere DSLR.
Daarentegen is de kwaliteit van fullhd filmpjes gewoon fantastisch. Ahh. Twijfels :S
Kijk ook weer opgelostquote:Op vrijdag 16 augustus 2013 21:28 schreef Nezhi het volgende:
Oh haha wat ben ik een domme lul, had sharpness +2 staan waardoor de randjes dus pixellig worden en bijv het ruis erger maakt als het wat donkerder is...
en ik heb net ontdekt hoe ik mijn exposure op 15 sec kan zetten!
Ja zal ze een keer overdag door lightroom halen. Als het donker is ziet het er al snel lichter uit.quote:Op woensdag 21 augustus 2013 18:24 schreef Nezhi het volgende:
Ik dacht dat dit het beginnerstopic washele mooie foto's. Inderdaad wel wat donker, vooral bij de foto waar je de stad overziet.
Ik heb een foto van een vogeltje kunnen redden met lightroom. Andere foto's waren te donker, pixellig, wel blij dat je gewoon nog de veertjes enzo kunt zien zitten.
[ afbeelding ]
Dacht ook zo iets idd. Het sprookjesbos zou dat nou leuk zijn om te fotograferen ga binnenkort naar de efteling haha.quote:Op woensdag 21 augustus 2013 18:48 schreef Nezhi het volgende:
Ik denk een hele gewone mus. (geen idee)
Bovenste is 1 dan omlaag naar 10 tel zelf wel terugquote:Op woensdag 21 augustus 2013 19:29 schreef -Techno- het volgende:
Zitten wel een mooie foto's tussen Thinkk-Pinkk! Vind de eifeltoren wel geslaagd in het donker hoor. Maar een tip bij het plaatsen van een serie... Nummer ze even dat maakt het reageren per foto makkelijker.
Ja is prima maar ik ben zelf te lui om te tellen als ik wil reagerenquote:Op woensdag 21 augustus 2013 19:40 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Bovenste is 1 dan omlaag naar 10 tel zelf wel terug
Zal er de volgende keer om denken.
Als ik een reactie wil geven op een foto en er staat geen nummertje bij dan schrijf ik er zelf wel iets bij om duidelijk te maken om welke foto het gaat. Als mensen echt willen reageren doen ze het toch welquote:Op woensdag 21 augustus 2013 19:46 schreef -Techno- het volgende:
[..]
Ja is prima maar ik ben zelf te lui om te tellen als ik wil reagerenAls je reacties wilt is het soms handiger om de drempel zo laag mogelijk te houden. Maar goed misschien ligt het aan mij en ben ik echt te lui.
Die ene met die eifeltoren is mooi! Nee nummertjes is veel makkelijker dan een foto omschrijven vooral als je wilt reageren op iedere foto. Het idee wordt dan ook veelvuldig gebruikt op andere fora waar ik kom en het werkt en leest gewoon veel fijner. Maar het hoeft niet hoor, doe wat je wilt.quote:Op woensdag 21 augustus 2013 19:49 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Als ik een reactie wil geven op een foto en er staat geen nummertje bij dan schrijf ik er zelf wel iets bij om duidelijk te maken om welke foto het gaat. Als mensen echt willen reageren doen ze het toch wel
Kerel ik heb al gezegd dat ik dat de volgende keer ga doen. Mijmer is niet zo door.quote:Op woensdag 21 augustus 2013 19:56 schreef -Techno- het volgende:
[..]
Die ene met die eifeltoren is mooi! Nee nummertjes is veel makkelijker dan een foto omschrijven vooral als je wilt reageren op iedere foto. Het idee wordt dan ook veelvuldig gebruikt op andere fora waar ik kom en het werkt en leest gewoon veel fijner. Maar het hoeft niet hoor, doe wat je wilt.
Ik heb geen lange teentjes je blijft alleen doorgaan op iets wat ik allang had bevestigd.quote:
Over foto 1quote:Op woensdag 21 augustus 2013 20:22 schreef -Techno- het volgende:
Okee prima.
Nr1: Ik hou van nacht foto's en vind deze dan ook fijn om te zien. Genoeg detail om te zien en geen overstraleng van het aanwezige licht. Wel zou ik de uitsnede wat anders doen zodat de toren in het midden staat.
Nr2: Persoonlijk vind ik deze het mooist. Het licht is erg mooi en dat die bosjes op de voorgrond donker zijn stoort me totaal niet. Vind het zelfs beter.
Nr3: Mooie compositie maar ietwat te donker. Kan vast verbetert worden in PS of lightroom.
Nr4: Wederom mooie compositie. Persoonlijk vind ik deze niet te donker.
Nr5: Mooie foto maar het standpunt heb ik te vaak gezien. Daarom doet deze foto me verder weinig.
Nr7&10: Beide ietwat te donker maar is makkelijk te verbeteren.
Rest van de foto's passen imho wat minder in de serie.
Thanks!quote:Op woensdag 21 augustus 2013 21:29 schreef Clayton1 het volgende:
Leuke platen hoor, geeft duidelijk de sfeer aan.
oke,quote:Op zondag 25 augustus 2013 16:54 schreef Ener-G het volgende:
Minder korrel = lagere ISO instellen de volgende keer, mits je er genoeg licht voor hebt uiteraard.
Mooi zeg! Heb je ze ook bewerkt? Tof dat die achtergrond zo donker is.quote:Op woensdag 28 augustus 2013 21:20 schreef Clayton1 het volgende:
In een dag van knop naar bloem
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Voor beide: soms wordt een foto beter als je het onderwerp niet zo centraal in het midden van de foto zet.quote:Op zondag 25 augustus 2013 15:59 schreef NLjordi het volgende:
Laatste tijd hier en daar aan het uitvogelen om wat leuke plaatjes te kunnen schieten.
Sommige zijn echt waardeloos maar deze vindt ik persoonlijk wel redelijk goed gelukt:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
nu nog in de tweede foto minder korrel zien te krijgen enz enz
Mooie foto's probeer ze vaker zoals de tweede uit het midden te halen.quote:Op woensdag 28 augustus 2013 21:20 schreef Clayton1 het volgende:
In een dag van knop naar bloem
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dank je, zag het inderdaad, moet er steeds op letten.quote:Op woensdag 28 augustus 2013 22:10 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Mooie foto's probeer ze vaker zoals de tweede uit het midden te halen.
Hoihoi,quote:Op zondag 8 september 2013 18:08 schreef Yi-Long het volgende:
Vandaag voor de 2de keer met de D5200 (lenskit 18-55) naar buiten geweest, om een beetje te oefenen en spelen. Paar mooie plaatjes gemaakt, maar ook zeer veel rotzooi.
3 zaken die me opvielen na vandaag:
1: In een aantal shots is de lucht vrijwel helemaal wit, ipv lichtblauw, oftewel iets overbelicht, en dan kun je er vrijwel niets meer uithalen. Hoe kun je dat het beste oplossen!?
2: Toen het donker was, werd het ontzettend moeilijk om scherpe pics te maken, vooral wanneer het voorwerp bewoog. Ik hoopte nou juist dat een DSLR goed zou zijn om s'nachts/in het donker pics mee te maken, en hoogstwaarschijnlijk zal ik het ook wel zelf verkloot hebben, maar heb meerdere instellingen geprobeerd en het lukte nog niet echt.
Beetje vreemd natuurlijk wanneer mijn vriendin met haar iPhone mooiere skyline pics tevoorschijn weet te toveren dan ik met een DSLR
3: Het 'wegschrijven' van de foto naar de kaart, en dus het wachten tot je weer kunt schieten na het nemen van een foto, duurt soms erg lang (paar seconden), en met andere instellingen gaat het weer redelijk snel en kun je achter elkaar je pics maken. Ook een beetje vreemd.
Daarnaast gaat de meegeleverde batterij ook redelijk teleurstellend kort mee. Paar uurtjes ofzo.
Diafragma is apperture, right!? Ben er nog niet helemaal uit hoe ik dat moet instellen, maar zal me even inlezenquote:Op zondag 8 september 2013 18:23 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Hoihoi,
Over vraag 1. Je kunt het beste je foto's in RAW en JPEG schieten dan kun je ze met lightroom, fotoshop of welk ander foto bewerkingsprogramma dan ook bewerken. n het RAW formaat kun je veel meer aanpassen.
En hoe je dat kunt oplossen. Je diafragma een beetje kleipen, snellere sluitertijd.
Idd helft op 'auto', de helft op andere settings waarmee ik speelde, om het dus een beetje uit te proberen allemaalquote:vraag 2:
Als eerste in welke stand fotografeer je? Als er dingen bewogen opstaan staat je sluitertijd niet snel genoeg. Maar dan zul je wel weer je ISO omhoog moeten zetten en/of je diafragma verder open moeten zetten om te zorgen dat je foto's niet te donker worden.
Daarbij weet ik niet of je al eerder een DSLR gefotografeerd hebt. Maar de grote vergissing die mensen maken is het denken dat als je een DSLR hebt je automatisch goede foto's maakt. Je zult toch echt moeten leren werken met zo'n camera. Het heeft bij mij een jaar geduurd te zijn voor ik was waar ik nu ben. En tja op auto schieten zou ik niet doen dan kun je beter een goeie compact camera kopen.
Hier ook class 10, 30mb/s, Ultra van Sandisk. Zou OK moeten zijn.quote:Vraag 3:
wat voor class kaartje heb je? Ik heb een class 10 en die schrijft ze vlot weg. (Dat heeft te maken met de snelheid van je SD kaartje
Eerste keer naar buiten was ie idd niet opgeladen, maar voor vandaag als het goed is wel, al heb ik er ook nog even een uurtje binnen mee gespeeld, een paar dagen geleden.quote:Heb je je Batterij al een keer helemaal laten doorladen? De mijne gaat namelijk echt heel lang mee (D5100) anders zou er weleens wat mis kunnen zijn.
Diafragma is idd aperture. Dat is vrij makkelijk in te stellen. staat gewoon in je boekjequote:Diafragma is apperture, right!? Ben er nog niet helemaal uit hoe ik dat moet instellen, maar zal me even inlezenThanks.
Als het 'wit' is op de foto, dan is die info er toch niet, dus dan kun je dat toch niet meer bewerken...!?
Ik schiet al in JPG+RAW, op hoogste kwaliteit.
Het is idd vrij frustrerend maar je zult merken dat je steeds meer vooruit gaatquote:Idd helft op 'auto', de helft op andere settings waarmee ik speelde, om het dus een beetje uit te proberen allemaal
Gewoon veel uitproberen, dus opeens schiet ik weer iemand vol in zijn/haar mik met een dikke flits...
Ik weet dat het een lang leerproces is: Dat leek me nou juist zo leuk aan het DSLR-gebeuren. Alleen wanneer je dan thuiskomt en je ziet potentieel leuke foto's verneukt worden door kleine verkeerde instellingen, dan baal je natuurlijk wel
Wat zegt NIKON er zelf over welke aangeraden wordt voor jouw camera?quote:Hier ook class 10, 30mb/s, Ultra van Sandisk. Zou OK moeten zijn.
Ik durf er weinig over te zeggen. flits je veel? dat kost natuurlijk ook veel accu. En tja als je hem 10 uur achter elkaar aan hebt staan gaat het wel hard. Maar anders is het voor mij ook een vraagteken.quote:Eerste keer naar buiten was ie idd niet opgeladen, maar voor vandaag als het goed is wel, al heb ik er ook nog even een uurtje binnen mee gespeeld, een paar dagen geleden
Boekje!? Ik blijf man, he!?quote:Op zondag 8 september 2013 18:51 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Diafragma is idd aperture. Dat is vrij makkelijk in te stellen. staat gewoon in je boekje
Het mooie aan in RAW schieten is dat hij alle sensor informatie opslaat en hij die data dus wel heeft
Thanks, ga ik dat de komende week eens proberen.quote:Het is idd vrij frustrerend maar je zult merken dat je steeds meer vooruit gaatProbeer het eens op de P stand. Daar ben ik zelf mee begonnen en vanuit daar verder gaan.
Zal ik opzoeken, maar in de winkel zeiden ze dat dit prima zou moeten zijn. maar goed, deze werd er ook standaard bijgeleverd, dus dan verwacht je ook wel dat ze dat zeggen.quote:Wat zegt NIKON er zelf over welke aangeraden wordt voor jouw camera?
Ik flits juist zo weinig mogelijk, en zet het standaard altijd uit, maar gaat vaak toch weer aan, zodra je van settings veranderd of je de camera even uit hebt gehad. Ik vind het zeer irritant, mede omdat er ook zo'n speciaal klepje voor naar boven openklapt, die je daarna weer terug moet drukken.quote:Ik durf er weinig over te zeggen. flits je veel? dat kost natuurlijk ook veel accu. En tja als je hem 10 uur achter elkaar aan hebt staan gaat het wel hard. Maar anders is het voor mij ook een vraagteken.
Meestal de zoeker (dat kleine gaatjequote:Op zondag 8 september 2013 19:06 schreef DonJames het volgende:
Gebruik je de zoeker (zoals het hoort) of de live-view? Dat vreet stroom en is meestal niet nodig.
Met de lensdop eraf halen, het ding aan te zetten en foto's te maken natuurlijk. En als je een gerichte vraag hebt of tegen een probleem aanloopt helpt men je hier met veel plezier!quote:Op maandag 9 september 2013 12:37 schreef acnaib80 het volgende:
Ik wil graag beginnen met fotograferen. We hebben een spiegelreflexcamera. Waar begin ik?
met het knopje indrukken.quote:Op maandag 9 september 2013 12:37 schreef acnaib80 het volgende:
Ik wil graag beginnen met fotograferen. We hebben een spiegelreflexcamera. Waar begin ik?
Dat lijkt me nou net hetgeen waar we je NIET echt mee kunnen helpen.. Jij wil beginnen met fotograferen, waar wil je foto's van maken?quote:Op maandag 9 september 2013 13:15 schreef acnaib80 het volgende:
Haha, zo ver was ik ook al, maar wat zijn leuke themas/objecten om mee te beginnen, zonder moeilijke instellingen
Leuke macro, beetje onderbelicht nog, waardoor de bloemetjes wat grauw ogen. Als je de histogram bekijkt zul je zien dat de grafiek aan de rechterkant niet helemaal tot het eind loopt.quote:Op maandag 9 september 2013 13:06 schreef Nezhi het volgende:
Nog meer bloemen, hebben jullie hier nog iets op aan te merken?
Macro is niet echt mijn ding maar wil iig wel alles een keertje uitgeprobeerd hebben. Binnenkort stap ik over op een Canon 600D
[ afbeelding ]
Zo moeilijk zijn die instellingen ook weer niet.quote:Op maandag 9 september 2013 13:15 schreef acnaib80 het volgende:
Haha, zo ver was ik ook al, maar wat zijn leuke themas/objecten om mee te beginnen, zonder moeilijke instellingen
Is dit iets beter? Ik heb geprobeerd de histogram helemaal naar rechts te brengen zonder dat alles wit of te licht werd.. maar het is nu wel heel erg knalgeel.quote:Op maandag 9 september 2013 15:11 schreef Ener-G het volgende:
[..]
Leuke macro, beetje onderbelicht nog, waardoor de bloemetjes wat grauw ogen. Als je de histogram bekijkt zul je zien dat de grafiek aan de rechterkant niet helemaal tot het eind loopt.
Eerste 3 erg nice!quote:Op donderdag 3 oktober 2013 22:19 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Hoi ^^
[ link | afbeelding ]
DSC_6476 by Thinkk-Pinkk, on Flickr
[ link | afbeelding ]
DSC_6468 by Thinkk-Pinkk, on Flickr
[ link | afbeelding ]
DSC_6436 by Thinkk-Pinkk, on Flickr
[ link | afbeelding ]
DSC_6405 by Thinkk-Pinkk, on Flickr
Hoihoi,quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 00:56 schreef VeerEli het volgende:
[..]
Eerste 3 erg nice!
4e vind ik saaier. Het lijkt alsof de 3e en 4e snel achter elkaar genomen zijn. Hoewel de hond ook op de 3e foto zonlicht schijnt te 'vangen', is de foto qua sfeer/belichting etc heel anders dan de 4e. Zou je mij willen vertellen wat je hebt gedaan daarmee? En ook over de eerste foto trouwens. Hoe waren je instellingen, bewerking etc?
Het was dan ook niet bepaald licht daar in het bos. Ik heb ze lichter gemaakt met lightroom maar dat was gewoon niet mooi.quote:
Ik heb vanalles geprobeerd. Ik weet zo niet hoe alles heet. ook gewoon met belichting aanpassen maar ik weet niet vond ik niet mooi. Maar er is al vaker gebleken dat ik een beetje een voorliefde voor wat donkerder hebquote:Op vrijdag 4 oktober 2013 09:29 schreef Ener-G het volgende:
Hoe heb je ze lichter gemaakt? Exposure slider?
Wow.. uh dat ga ik van het weekend even proberen op de laptop.. daar staat lightroom op vandaarquote:Op vrijdag 4 oktober 2013 09:36 schreef Ener-G het volgende:
Wat donkerder okay, maar dit is wel erg donker. Juist door het hebben van lichte highlight randjes in een over het algemeen donkere foto wordt het 'donkere' effect nog sterker.
Begin eens met de exposure slider, en trek deze naar de lichtere kant totdat je ruis en artefacts gaat zien in de donkere/zwarte delen. Dan weet je dat je een stukje terug moet
Vervolgens ga je naar de curve tool (dat grafiekje met die diagonale lijn) en trek je de rechter/bovenste helft van de lijn een stukje omhoog, dan krijg je een boogje. En vervolgens het gedeelte linksonder weer een stukje naar beneden zodat die weer ongeveer het oorspronkelijke diagonale rechte lijntje volgt. Op die manier maak je alleen de lichte delen wat lichter, en heb je minder last van de ruis in de donkere delen, die sneller naar voren komt als je de boel oplicht.
Nice! Klinkt me niet geheel onbekend in de oren.. Ondanks dat 1 en 2 donker zijn, vind ik het bij deze beelden op één of andere manier wel lekker wegkijkenquote:Op vrijdag 4 oktober 2013 08:48 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Hoihoi,
IK zal het eerst over de woefsel hebben. de vierde is echt in het felle zonlicht gemaakt. Terwijl de derde ook al valt er een beetje licht op hem toch echt in de schaduw is gemaakt.
Dit is de EXIF info van foto 3
Exposure 0.001 sec (1/1000)
Aperture f/1.8
Focal Length 35 mm
ISO Speed 100
En waarom hij op 1/1000 stond.. ik was wat aan het klooien geweest en vergeten terug te zetten denk ik haha.
De nabewerking heb ik gedaan met lightroom. contrast, helderheid en levendigheid omhoog geschroefd. Dit gisteren op de laptop gedaan. en op het scherm van mijn vaste pc ziet het er nu toch weer anders uit.
Van de paddenstoelen is dit de Exif info
Exposure 0.005 sec (1/200)
Aperture f/4.5
Focal Length 35 mm
ISO Speed 500
En daar heb ik eigenlijk hetzelfde mee gedaan in lightroom. alleen dan in wat mindere maten
Ze zijn op dit scherm donkerder dan op mijn laptop. iets lichter had wel gemogen. Maar agh het past er idd wel weer bij. Van het weekend even prullen kijken of het ook anders kan.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 11:50 schreef VeerEli het volgende:
[..]
Nice! Klinkt me niet geheel onbekend in de oren.. Ondanks dat 1 en 2 donker zijn, vind ik het bij deze beelden op één of andere manier wel lekker wegkijken
Dat is sowieso lastig.. Ik had laatst foto's die ik van een verjaardag had gemaakt voor mijn schoonfamilie op mijn laptop wat opgelicht (het was in een pub, dus zeer donker binnen met gekleurde lichten) en op de laptop zag het er heel anders uit dan bij hun thuis op de computer. Best balen is dat.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 11:53 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Ze zijn op dit scherm donkerder dan op mijn laptop. iets lichter had wel gemogen. Maar agh het past er idd wel weer bij. Van het weekend even prullen kijken of het ook anders kan.
Ga vanavond nog even met Loebes het bos in.. als het droog blijft. Eens kijken wat we tegenkomen.
Ja dat is idd ook nog zo iets idd. 's avonds lijkt het dan allemaal veel lichter en dan kijk je overdag en dan denk je wow.. dat had wel wat lichter gemogen haha. Agh we leren het wel.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 11:55 schreef VeerEli het volgende:
[..]
Dat is sowieso lastig.. Ik had laatst foto's die ik van een verjaardag had gemaakt voor mijn schoonfamilie op mijn laptop wat opgelicht (het was in een pub, dus zeer donker binnen met gekleurde lichten) en op de laptop zag het er heel anders uit dan bij hun thuis op de computer. Best balen is dat.
UH ja histogram.. wasda? Beginnerstopic hier he? Begin net met lightroom..quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 12:03 schreef Ener-G het volgende:
Kwestie van naar je histogram kijken, als je niet kunt vertrouwen op de (niet-)calibratie van je beeldscherm
Ah dus die moet mooi recht staan zoquote:Op vrijdag 4 oktober 2013 12:10 schreef Ener-G het volgende:
Googlewoord![]()
Histogram is dat grafiekje helemaal bovenin je kolom met schuifjes. Opzich wel een redelijk handige tool bij het fotograferen
Heel kort door de bocht is het van links naar rechts een grafiek van de hoeveelheid pixels, gerangschikt op helderheid/intensiteit. Links is donker/zwart, rechts is licht/wit.
Als je grafiek heel hoog is in de linker helft en heel laag of bijna 0 in de rechter, kun je er donder op zeggen dat je foto onderbelicht of donker is. Als de grafiek rechts juist veel hoger is dan de linker helft is ie overbelicht of heel licht.
Thanx! zal me dar van het weekend eens in verdiepen.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 12:13 schreef Ener-G het volgende:
Hoeft niet per se. Maar je kunt bijvoorbeeld wel enigzins afleiden of je foto echt te donker is, of te licht. Als bijvoorbeeld de dingen die wit moeten zijn te donker zijn dan houdt je grafiek op voordat ie het uiterste rechtse punt bereikt. Omgekeerd kun je ook zien als iets zwart moet zijn maar het niet is, dat je grafiek iets later begint dan meteen bij het begin links.
Leesvoer:
http://www.luminous-lands(...)ing-histograms.shtml
Goed gelukt hoor!quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 10:52 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Heb een nieuwe poging ondernomen
[ link | afbeelding ]
DSC_6476-2 by Thinkk-Pinkk, on Flickr
Je kan nog evt wat marginaal aan de tint verschuiven, kijken of je de kleuren dan wat beter vindt worden. Verder zou ik de volgende keer voor een compo kiezen met rechts wat meer ruimte, ze staan nu vrij centraal/ saai in het midden.quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 10:52 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Heb een nieuwe poging ondernomen
[ link | afbeelding ]
DSC_6476-2 by Thinkk-Pinkk, on Flickr
Ja klopt dat ze in het midden staan. Heb er nog meer gemaakt uit andere hoeken. Maar heb er gewoon een gepakt en ben wat gaan proberen haha.quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 12:28 schreef andreas612 het volgende:
[..]
Je kan nog evt wat marginaal aan de tint verschuiven, kijken of je de kleuren dan wat beter vindt worden. Verder zou ik de volgende keer voor een compo kiezen met rechts wat meer ruimte, ze staan nu vrij centraal/ saai in het midden.
1. is ERG donker weer, op de PC zie ik de spin, op de ipad is het bijna een zwart plaatjequote:Op zaterdag 5 oktober 2013 22:08 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Weer met Loebes op pad geweest. Ik vind die rood met witte stippen paddo's zo leuk![]()
1[ link | afbeelding ]
DSC_6588-2 by Thinkk-Pinkk, on Flickr
2[ link | afbeelding ]
DSC_6576-2 by Thinkk-Pinkk, on Flickr
3[ link | afbeelding ]
DSC_6563-2 by Thinkk-Pinkk, on Flickr
4[ link | afbeelding ]
DSC_6557-2 by Thinkk-Pinkk, on Flickr
5[ link | afbeelding ]
DSC_6552-2 by Thinkk-Pinkk, on Flickr
De beste nachtfotografie maak je in de schemering, dat stukkie tussen zonsondergang en duisternis.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 19:37 schreef IrishBastard het volgende:
Gisteravond na werk nog even naar Lent getogen om wat plaatjes van Nijmegen in het donker te schieten. Niet alles is even goed gelukt, maar ik ben benieuwd naar jullie tips
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Zie mij er eens overheen gekeken hebben.quote:Op zondag 6 oktober 2013 15:08 schreef Flipmoehoe het volgende:
[..]
1. is ERG donker weer, op de PC zie ik de spin, op de ipad is het bijna een zwart plaatje
2. Tja.. tja.. qua kleur erg mooi, maar onderwerp vind ik niet zo.
3. erg mooie paddestoel, mooi gekadert, en rood springt er lekker uit
4. zie opmerking 3, misschien kan de foto nog IETS lichter,
5. tof zo met de naaktslak erop, mooi laag standpunt ook. zou alleen de paddenstoel echt helemaal in het midden zien. wel een toffe foto hoor!
Ik houd ook wat meer van het zwarte. Alleen dan wel met het onderwerp duidelijk in beeld. Dus eigenlijk de duidelijkheid van het reuzenrad van ouwesok en het zwart van jouquote:Op maandag 14 oktober 2013 21:56 schreef IrishBastard het volgende:
Moet zeggen dat ik volledig donkere foto's eigenlijk mooier vind. Je hebt dan juist méér contrast. Heb je een iets betere onderbouwing dan deze zeer matige foto?
Ik vind dat Ouwesok wel degelijk een punt heeft. Jouw foto's zijn wat mij betreft ook te donker, de lucht is in het echt ook niet dichtgelopen inktzwart. Mooier is het als er nog een (hele lichte) schemering in te bekennen is, dan een egaal zwart vlak, wat dat betreft vind ik jouw foto's een te groot contrast hebben met licht/donker. Het is of pikzwart, of hel verlicht, en daartussenin is alle detail weg omdat er geen nuancering in zit, zoals in de foto van Ouwesok wel het geval is.quote:Op maandag 14 oktober 2013 21:56 schreef IrishBastard het volgende:
Moet zeggen dat ik volledig donkere foto's eigenlijk mooier vind. Je hebt dan juist méér contrast. Heb je een iets betere onderbouwing dan deze zeer matige foto?
5. je hebt natuurlijk allemaal "regeltjes", meestal gaan ze opquote:Op woensdag 16 oktober 2013 10:13 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Zie mij er eens overheen gekeken hebben.
1 Hij is idd erg donker. Heb hem bijna uit het zwart gehaald. maar moet nog wat lichter gemaakt worden. Ik moet er ook maar eens rekening mee gaan houden dat mijn lap top dingen lichter maakt dan dat ze zijn.
2 Ik vind dit ook een van de minderen, maar vind de kleuren zo leuk.
3 dankjewel
4 dankjewel ik denk dat ik hem zo houd.
5 Ik snap het niet meer.. dingen moesten toch juist uit het midden ^^
Ik doe op dat moment maar net wat me goed dunkt. Al heb ik die paddo met slak echt vanuit allerlei hoeken op de foto gezet haha.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 11:31 schreef Flipmoehoe het volgende:
[..]
5. je hebt natuurlijk allemaal "regeltjes", meestal gaan ze op
Deze foto is qua breedte niet veel breder als de paddenstoel, dus gaat de "derden" regel niet echt op.
Daarom zou ik hem graag wel centraal zien.
Als de foto ook liggend was geweest, was het op 1/3de wel weer mooier geweest.
Let wel.. allemaal mijn mening he
Kan best zijn, maar ik vind die foto's van IrishBastard toch echt stukken beter dan die foto van Ouwesok... Die heeft ruis, is onscherp, vind ik qua kleuren/contrast helemaal niks en de compositie vind ik ook beroerd.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 11:01 schreef Ener-G het volgende:
[..]
Ik vind dat Ouwesok wel degelijk een punt heeft. Jouw foto's zijn wat mij betreft ook te donker, de lucht is in het echt ook niet dichtgelopen inktzwart. Mooier is het als er nog een (hele lichte) schemering in te bekennen is, dan een egaal zwart vlak, wat dat betreft vind ik jouw foto's een te groot contrast hebben met licht/donker. Het is of pikzwart, of hel verlicht, en daartussenin is alle detail weg omdat er geen nuancering in zit, zoals in de foto van Ouwesok wel het geval is.
Ja oke dat is idd wel wat beter.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 12:02 schreef Ener-G het volgende:
Daarom vertelt ie er ook bij dat het puur ter illustratie was, even een snelle pic met een compactcamera genomen, gok ik
Het gaat er ook niet om wie de mooiste foto's maakt. Die van IrishBastard kunnen imho nog beter. Daar is dit draadje ook voor bedoeld
Nog een voorbeeldje van wat ik bedoel, even snel van 500px getrokken, zelfde brug:
[ link | afbeelding ]
Het was in ieder geval helder, aan de wolken te zien. Voor de rest geen idee.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 13:22 schreef IrishBastard het volgende:
Goed punt, maar is die bij schemer genomen of op een heldere avond?
De foto's van de Stevenskerk zijn wel met sluitertijd 20 seconden genomen, maar het was gewoon een erg donkere avond. Ik zie overigens dat je andere Nijmegen foto's behoorlijk bewerkt zijn? Is dat HDR?quote:Op woensdag 16 oktober 2013 14:17 schreef Ener-G het volgende:
[..]
Het was in ieder geval helder, aan de wolken te zien. Voor de rest geen idee.
Wat ik wel kan zien is dat de sluitertijd van mijn voorbeeldfoto 25 seconden is, en als ik naar de beweging in jouw foto's kijk zal jij een kortere gehanteerd hebben, aan het reuzenrad te zien een seconde of 5? Dat is te kort om ook het zwakkere licht vast te leggen, waardoor je dat diepe zwart krijgt.
Opzich hoeft het ook nog geen echte schemering te zijn om met 25 seconden sluitertijd al 'blauwe' lucht te krijgen, in plaats van strak zwart.
Wat wil je weten?quote:Op vrijdag 25 oktober 2013 14:40 schreef Iwanius het volgende:
Nou..schiet maar los en verbeter het maar desnoods.![]()
[ afbeelding ]
Ik vind die bovenste heeel mooi!!!!quote:Op vrijdag 25 oktober 2013 21:05 schreef IrishBastard het volgende:
Gisteren onderweg naar werk een aantal plaatjes geschoten van een waar herfsttafereeltje, twijfel alleen nog of het niet te donker is. Stond alleen niet veel zon op (tussen de bomen) en kon niet de sluitertijd nog verder omlaag zetten zonder bewogen foto's te krijgen. Bedenk me nu pas dat ik natuurlijk een hogere ISO waarde had kunnen gebruiken
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik heb met beide gefotografeerd en ik vind de 18-105 niet fijn. En ja hij heeft meer zoom bereik maar ook al staat er dat ze even lichtsterk zijn heb ik het tegenovergestelde ondervonden. De 18-105 is al heel snel donker.quote:Op woensdag 6 november 2013 18:19 schreef xuryah het volgende:
Hoi!
Ik ga dit topic ook volgen, omdat ik binnenkort mijn eerste DSLR wil gaan kopen
Daar kan ik wel handige tips voor gebruiken!
Ik heb meteen al een vraag, want ik weet nog niet heel veel van lenzen af.
Mijn plan op dit moment is om voor een Nikon D3200 kijken (maar nog niks staat vast, dus voor alternatieven sta ik nog open!).
Deze kan ik met de 18-55 mm lens of de 18-105 mm lens kopen.
Voor welke lens zouden jullie gaan?
Ik begreep dat het beide zoomlenzen zijn. De 105 kan verder zoomen dan de ander? Zijn er verder nog verschillen?
Aangezien ik denk niet echt super veel te gaan zoomen, maar wel macro en landschap foto's wil gaan maken leek het mij dan misschien handig een 50 mm (f/1.8) lens te kopen. Als ik het goed begrepen heb, is dit een lens die goed inzetbaar is voor landschappen/portret/macro foto's.
Heb ik dan wel een zoomlens nodig? Of moet je die toch standaard wel hebben als beginner?
Want anders zou ik voor een body gaan en een losse Nikkor AF 50mm f/1.8 D erbij kopen (als dat een goede lens zou zijn).
Pfoe.. lastig hoor!
Hoop dat jullie me kunnen helpen
Dat is echt klote. Wel goedgekomen met de verzekering enzo?quote:Op woensdag 6 november 2013 19:45 schreef IrishBastard het volgende:
Een macro lens is wel echt anders dan een 'gewone' lens, heeft te maken met focusafstand ed. Wel even goed naar kijken dus
Mijn camera, en met mijn laptop ook alle foto's die niet op flickr staan, is twee weken terug gestolen, dus ik kan nu even niets
Volgende wordt, zoals het er nu uit ziet, een D90
Krijg aankoopbedrag van D50 en mijn lens terug, nu zoeken naar iets anders, eind van de maand of zoquote:Op woensdag 6 november 2013 20:06 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Dat is echt klote. Wel goedgekomen met de verzekering enzo?
Ben benieuwd waar je mee aankomtquote:Op woensdag 6 november 2013 20:09 schreef IrishBastard het volgende:
[..]
Krijg aankoopbedrag van D50 en mijn lens terug, nu zoeken naar iets anders, eind van de maand of zo
Jeetje!! Dat is echt kut zeg..quote:Op woensdag 6 november 2013 19:45 schreef IrishBastard het volgende:
Een macro lens is wel echt anders dan een 'gewone' lens, heeft te maken met focusafstand ed. Wel even goed naar kijken dus
Mijn camera, en met mijn laptop ook alle foto's die niet op flickr staan, is twee weken terug gestolen, dus ik kan nu even niets
Volgende wordt, zoals het er nu uit ziet, een D90
Dat over die 18-105 had ik ook ergens anders gehoord ja! Als meerdere mensen dat zo ervaren, begin ik wel met de 18-55, die is nog 110 euro goedkoper ook!quote:Op woensdag 6 november 2013 20:06 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Ik heb met beide gefotografeerd en ik vind de 18-105 niet fijn. En ja hij heeft meer zoom bereik maar ook al staat er dat ze even lichtsterk zijn heb ik het tegenovergestelde ondervonden. De 18-105 is al heel snel donker.
Verder kijk eens naar de 3100 of 5100 goedkoper en prima camera's. Zijn vast nog wel ergens te krijgen.
Want jij was toch degene die niet zo'n groot budget heeft? Absoluut niet lullig bedoeld trouwens dacht denk even mee.
Ik ben zelf met de 18-55 begonnen en dan kom je op vanzelf achter wat je mist.
Het blijft heel lastig. Heb je ze beide al eens vast gehad?quote:Op donderdag 7 november 2013 08:26 schreef xuryah het volgende:
[..]
Dat over die 18-105 had ik ook ergens anders gehoord ja! Als meerdere mensen dat zo ervaren, begin ik wel met de 18-55, die is nog 110 euro goedkoper ook!
Ik ben idd die gene met t budget van 300 euro :p maar dat was wanneer ik hem deze maand zou kopen. Nu heb ik me voorgesteld om tot februari te wachten (dan ben ik klaar met mn stage en dan heb ik een reden om mezelf te belonen), dan kan ik nog eventjes door sparen. Mijn budget zal dan rond de 600 euro zijn. Vandaar dat ik er aan dacht om de D3200 nieuw te kopen, maar ik twijfel heel erg tussen die en de D5100..
Canon kan ook hoor, maar qua specs/prijs kom ik toch elke keer weer bij Nikon.
Nee, ik ga morgen even langs Fotoklein om ze te bekijkenquote:Op donderdag 7 november 2013 11:25 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Het blijft heel lastig. Heb je ze beide al eens vast gehad?
Ook gewoon proberen. Ik vind een rugzak fijn, anderen zweren bij een slingshot of een klassieke schoudertas.quote:Op donderdag 7 november 2013 21:11 schreef xuryah het volgende:
[..]
Nee, ik ga morgen even langs Fotoklein om ze te bekijken
Zit nu ook te denken aan de D5200. Die is wel stuk duurder, maar wel de beste..
Trouwens, wat voor een tas gebruiken jullie?
Ik denk dat ik voorlopig niet meer dan 2 lenzen heb, dus welke tas (liefst onder de 70 euro) raden jullie mij aan erbij te kopen?
Ik heb een schoudertas van case logic.quote:Op donderdag 7 november 2013 21:11 schreef xuryah het volgende:
[..]
Nee, ik ga morgen even langs Fotoklein om ze te bekijken
Zit nu ook te denken aan de D5200. Die is wel stuk duurder, maar wel de beste..
Trouwens, wat voor een tas gebruiken jullie?
Ik kwam de Lowepro Slingshot tegen. Iemand ervaring met zo'n tas? Lijkt me super handig!
Heb vanmiddag een D90 gekocht, met de 50mm f1.8 AF-D. Iets 'moderner' dan de 50mm E Series die ik had, dus ga ik gewoon even testen. Als het niets is kan ik 'm via Marktplaats vast wel weer kwijtquote:Op woensdag 6 november 2013 20:30 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Ben benieuwd waar je mee aankomt
Ik heb via de Mediamarkt nu een slingshot van Caselogic gekocht, 35 euro, en vooral lekker licht. Lijkt me wel praktisch, maar hij gaat zichzelf nog moeten bewijzen. Handzamer dan mijn vorige schoudertas gaat vast niet lastig zijnquote:Op zaterdag 9 november 2013 06:21 schreef Yi-Long het volgende:
Ik heb hier in HK een (stevige) rugtas gekocht voor zo'n 19 euro, en daar heb ik gewoon mijn hele goedkope gratis cameratas 'ingezet'. Werkt voorlopig nog wel even goed, totdat ik moet uitbreiden ivm lensen enzo.
Prijzen van die officiele tassen zijn vaak idioot hoog.
Goed bezig ben benieuwd naar je eerste plaatjes.quote:Op zaterdag 9 november 2013 19:51 schreef IrishBastard het volgende:
[..]
Heb vanmiddag een D90 gekocht, met de 50mm f1.8 AF-D. Iets 'moderner' dan de 50mm E Series die ik had, dus ga ik gewoon even testen. Als het niets is kan ik 'm via Marktplaats vast wel weer kwijtOp het eerste gezicht/gevoel is de camera vooral een beetje zwaarder, maar wel 'vertrouwd'. Zitten wat extra knopjes op de rechterhand, dus kan nu meer instellen zonder te kijken
[..]
Ik heb via de Mediamarkt nu een slingshot van Caselogic gekocht, 35 euro, en vooral lekker licht. Lijkt me wel praktisch, maar hij gaat zichzelf nog moeten bewijzen. Handzamer dan mijn vorige schoudertas gaat vast niet lastig zijn
Nou, zo ongeveer de eerste:quote:Op zaterdag 9 november 2013 21:52 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Goed bezig ben benieuwd naar je eerste plaatjes.
In mijn tas passen 1 camera met lens erop en 2 losse lenzen. Of bijv. 1 lens en een flitser.
Prima schoudertas heb ook nog een rugzak liggen van case logic. Daar past veel meer in maar die gebruik ik eigenlijk nooit. Ja eens per jaar op vakantie ofzo.
Doet de Canon 50mm 1.8 ookquote:Op zaterdag 9 november 2013 21:54 schreef IrishBastard het volgende:
[..]
Nou, zo ongeveer de eerste:
[ afbeelding ]
Best een beetje uitgebreider camera, en weer een fijn lensje. Alleen de combinatie AF en lens is nogal gehorig: de lens klapt iedere keer tegen zijn 'maximum' aan bij het focussen
Gewoon morgen iemand met zijn kop voor die lens zetten en hem helemaal naar 1.8 draaien en gaan met die banaan. Als je het resultaat ziet neem je dat focus lawaai voor liefquote:Op zaterdag 9 november 2013 22:57 schreef IrishBastard het volgende:
Nog een reden om niet voor Canon te gaan.
Oh, wait
Opzich is een goeie (foto)tas zn geld echt wel waard.. maar dat merk je pas na langer gebruik als je 'm daadwerkelijk hebt.quote:Op zaterdag 9 november 2013 06:21 schreef Yi-Long het volgende:
Ik heb hier in HK een (stevige) rugtas gekocht voor zo'n 19 euro, en daar heb ik gewoon mijn hele goedkope gratis cameratas 'ingezet'. Werkt voorlopig nog wel even goed, totdat ik moet uitbreiden ivm lensen enzo.
Prijzen van die officiele tassen zijn vaak idioot hoog.
Went vanzelf haha. De af is bij mij sneller dan ikzelf haha.quote:Op zondag 10 november 2013 11:57 schreef IrishBastard het volgende:
En nog een paar plaatjes. Ben nog niet echt happy met de AF van deze lens, is toch best traag. Gelukkig kan het ook allemaal handmatig. Wat wel vervelend is zijn de scrollwieltjes voor diafragma en sluitertijd, die zijn precies andersom ingesteld dan op de D50, dus nou zit ik iedere keer verkeerd in te stellen
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Yeah, zoveel geld heb ik nou ook weer niet, dat ik eindeloos tassen ga proberenquote:Op zaterdag 9 november 2013 23:46 schreef Ener-G het volgende:
[..]
Opzich is een goeie (foto)tas zn geld echt wel waard.. maar dat merk je pas na langer gebruik als je 'm daadwerkelijk hebt.
Met een body en een lens red je het opzicht ook wel met een insert en een willekeurige schoudertas.
Verder ben ik van mening dat 'de' ideale cameratas niet bestaat, elk gebruik en situatie vereist weer een andere tas.
Zelf ben ik mn ideale in ieder geval nog niet tegengekomen, inmiddels een insert, pouch, neopreen hoes en 5 fototassen in de kast liggen.. :'-)
Favoriet tot nu toe is wel mn Domke F-6
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Tweede vraag: Dit artikel noemt de Nikon 35mm F1.8g AF-S DX lens DE lens die je moet kopen voor je Nikon camera. Nu ben ik wel idd op zoek naar een pancake-lens, o.a. dus voor die 'bokeh' en low-light kwaliteiten, maar het artikel is een jaar geleden voor het laatst ge-update.
Is dit nog steeds de beste keus!?
3de vraag: Kan de Nikon D5200 overweg met snellere SD-kaarten, zoals 45mb/s, of zelfs 80mb/s!?
[ Bericht 9% gewijzigd door Yi-Long op 16-11-2013 21:46:21 ]
Komt dan wel weerquote:Op zondag 17 november 2013 20:14 schreef Yi-Long het volgende:
Thanks, komende week denk ik dan toch maar even die 35mm scoren
Foto's bewerken in Lightroom ga ik dan waarschijnlijk pas doen wanneer ik terug in NL ben, over een paar weken, aangezien ik hier geen Photoshop heb...
Mooie foto. Zijn die groene lichtjes niet van een vliegtuig wat langsvliegt? Lijkt me dat je het op een langere sluitertijd hebt genomenquote:Op donderdag 21 november 2013 11:05 schreef JGChino het volgende:
Mijn eerste post hier ben net begonnen met fotografie hoop dat ik hier nog wat kan opsteken![]()
Ik zag later wel dat er wat groene "vlekjes" in de lucht zitten lijkt me iets door de lens maar geen idee wat?
[ link | afbeelding ]
DSC_0067 by Jurri Gerretsen, on Flickr
Ik had in Londen ook van die vlekjes. Geen ideewwaar die vandaan komen eigenlijk.quote:Op donderdag 21 november 2013 11:05 schreef JGChino het volgende:
Mijn eerste post hier ben net begonnen met fotografie hoop dat ik hier nog wat kan opsteken![]()
Ik zag later wel dat er wat groene "vlekjes" in de lucht zitten lijkt me iets door de lens maar geen idee wat?
[ link | afbeelding ]
Ufo`squote:Op donderdag 21 november 2013 21:35 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Ik had in Londen ook van die vlekjes. Geen ideewwaar die vandaan komen eigenlijk.
Interne reflectie in je lens, als je goed kijkt volgt het de lijn felle lichten langs de waterlijn. Komt bijna alleen voor bij hele felle lichten op een donkere achtergrond. Is normaal, kan je verder weinig aan doen. (behalve -duurdere- lenzen gebruiken die er minder gevoelig voor zijn).quote:Op donderdag 21 november 2013 11:05 schreef JGChino het volgende:
[ link | afbeelding ]
Bofkont!quote:Op donderdag 28 november 2013 20:16 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Zo hoe gaat het hier allemaal?
Ik heb een week op La Palma gezeten. Heel veel gefotografeerd maar heb nu ontzettend veel foto's waar ik een keuze uit moet maken en dat vind ik nogal moeilijk.
Wat een gave dingen heb je daar toch.
Ja ik was begonnen en weer gekapt met uitzoeken. Mijn hoofd staat er niet naar.quote:Op donderdag 28 november 2013 21:00 schreef xuryah het volgende:
[..]
Bofkont!
Ben benieuwd naar de foto's
Mooie platen hoor.quote:Op zaterdag 30 november 2013 00:29 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Een kleine greep uit de eerste paar foto's van La Palma. Ik hoop dat ze niet te donker zijn. vooral die grijs tinten bij de vulkanen vind ik erg lastig. En dit scherm geeft alles overduidelijk te licht weer.
Er komt nog wel meer maar later. Als ik meer zin heb...![]()
Op 2424 meter op Roque de los Muchachos ben je op het hoogste punt van La Palma. Bij dit hoogste punt staan ook heel veel telescopen, een van de belangrijkste plekken op de wereld. Op die hoogte zit je boven de wolken en dat is zo vet!!!
1. [ link | afbeelding ]
DSC_7464 by Thinkk-Pinkk, on Flickr
2. [ link | afbeelding ]
DSC_7389 by Thinkk-Pinkk, on Flickr
Een zoutmijn bij de vuurtorens. De rood-witte is de nieuwe en de oude staat er nog naast. Dit heeft maar net de laatste uitbarsting van 1977-978 overleefd want vlak voor de vuurtorens kwam de lavastroom tot stilstand. Ik vond de verschillende kleuren van de "badjes"van de zoutmijn erg leuk. Misschien teveel info enzo hoor wat ik erbij zet maar dat vind ik dan weer leuk ^^
3.[ link | afbeelding ]
DSC_7202 by Thinkk-Pinkk, on Flickr
De vulkaan Teneguia
4. [ link | afbeelding ]
DSC_7113 by Thinkk-Pinkk, on Flickr
5. [ link | afbeelding ]
DSC_7088 by Thinkk-Pinkk, on Flickr
Hoi webkrab,quote:Op vrijdag 29 november 2013 23:33 schreef webkrab het volgende:
Had in september een afspraak in utrecht. Ik was wat vroeger en had hierdoor de tijd om een rondje met me camera door utrecht te maken.
Hierbij een drietal foto's waar ik eigenlijk zeer tevreden over ben.
Merk wel dat ik het erg lastig vindt de focus goed in de foto te krijgen, iets wat ik zeker in foto 1 terug zie.
Achteraf ook weer moeten concluderen, dat ik voordat ik begin met foto's maken, eerst even de waarde aan te passen naar de situatie. Vindt namelijk voor deze perfecte zonnige dag, dat ik soms wel hoog met me ISO zit.
Maar ben nieuwschierig naar jullie mening en tips!
[ link | afbeelding ]
Utrecht130928 (12) by webkrab, on Flickr
- soort camera Nikon D5100
- soort lens 18-105mm f/3.5-5.6 (Focuslengte: 40 mm)
- ISO 200
- sluitertijd 0.005 sec (1/200)
- diafragma f/9.0
- EV bias 0 EV
- flits ja of nee Nee
[ link | afbeelding ]
Utrecht 130928 (21) by webkrab, on Flickr
- soort lens 18-105mm f/3.5-5.6 (Focuslengte: 80 mm)
- ISO 500
- sluitertijd 0.001 sec (1/1000)
- diafragma f/5.6
- EV bias 0 EV
- flits ja of nee Nee
[ link | afbeelding ]
Utrecht130928 (19) by webkrab, on Flickr
- soort lens 18-105mm f/3.5-5.6 (Focuslengte: 30 mm)
- ISO 320
- sluitertijd 0.001 sec (1/800))
- diafragma f/5.6
- EV bias 0 EV
- flits ja of nee Nee
Ik had dat ook dat mij een Sony aangeraden werd. Maar toch voor Nikon gegaan. Weet verder niets over Sony dus Kan je helaas niet helpen.quote:Op zaterdag 30 november 2013 18:50 schreef xuryah het volgende:
Mooie foto's!
Ik was vandaag bij foto klein voor de Nikon d3200. Helaas niet gekocht want ze verkochten hem daar niet.
Meneer daar raadde de Sony SLT58 aan.
Iemand ervaring daar mee?
Het was idd een erg mooi ding. Leuke functies heeft ie. En beeldstabilisator in de body, dus goedkopere lenzen?
Scherm geeft ook met rode deeltes aan waar hij op scherp stelt enzo.
En een kantelbaar schermpje. HDR functie..
Dus dat zijn wel leuke toevoegingen.
Maar hij is wel een stuk duurder (zo'n 100 euro) dan de d3200.
Zuchttt. Het is zo lastig..!
dat is mij ook gebeurd, hebben die gasten een contract afgesloten met sony ofzo?quote:Op zaterdag 30 november 2013 22:59 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Ik had dat ook dat mij een Sony aangeraden werd. Maar toch voor Nikon gegaan. Weet verder niets over Sony dus Kan je helaas niet helpen.
Ja dat idee had ik ook. Werd er een beetje naar van toen ik al een paar keer aangegeven had echt een Nikon te willen. Daar uiteindelijk ook niks gekocht.quote:Op zaterdag 30 november 2013 23:00 schreef Mirjam het volgende:
[..]
dat is mij ook gebeurd, hebben die gasten een contract afgesloten met sony ofzo?
Hmmm.. dat wordt dan wel verdacht ja :/quote:Op zaterdag 30 november 2013 23:00 schreef Mirjam het volgende:
[..]
dat is mij ook gebeurd, hebben die gasten een contract afgesloten met sony ofzo?
Ik heb een Nikon en ben er heel erg blij mee!!!quote:Op zondag 1 december 2013 09:42 schreef xuryah het volgende:
[..]
Hmmm.. dat wordt dan wel verdacht ja :/
Die sony is wel een hele mooie camera maar ook een stuk duurder dus. Ze willen gewoon zo veel mogelijk verdienen natuurlijk..
En hij ging de Nikon beetje afkraken.
Hij heeft t wel goed gedaan want ik vind die Sony wel erg leuk nu. Arghh
Hou er wel rekening mee dat in-body stabilisatie icm telephoto lenzen voor "problemen" zorgt. Als je dus vogels gaat fotograferen, dan zou ik nooit voor in-body stabilisatie gaan. Het hangt er dus vanaf wat je gaat fotograferen.quote:Op zaterdag 30 november 2013 18:50 schreef xuryah het volgende:
Mooie foto's!
Ik was vandaag bij foto klein voor de Nikon d3200. Helaas niet gekocht want ze verkochten hem daar niet.
Meneer daar raadde de Sony SLT58 aan.
Iemand ervaring daar mee?
Het was idd een erg mooi ding. Leuke functies heeft ie. En beeldstabilisator in de body, dus goedkopere lenzen?
Scherm geeft ook met rode deeltes aan waar hij op scherp stelt enzo.
En een kantelbaar schermpje. HDR functie..
Dus dat zijn wel leuke toevoegingen.
Maar hij is wel een stuk duurder (zo'n 100 euro) dan de d3200.
Zuchttt. Het is zo lastig..!
Oke dat is handig om te weten inderdaad.quote:Op zondag 1 december 2013 11:48 schreef Nalbandian het volgende:
[..]
Hou er wel rekening mee dat in-body stabilisatie icm telephoto lenzen voor "problemen" zorgt. Als je dus vogels gaat fotograferen, dan zou ik nooit voor in-body stabilisatie gaan. Het hangt er dus vanaf wat je gaat fotograferen.
Kijk hier maar eens. Daar worden de voor- en nadelen besprokenquote:Op zondag 1 december 2013 12:17 schreef xuryah het volgende:
[..]
Oke dat is handig om te weten inderdaad.
Voor wat voor problemen zorgt het dan?
18-55, 70-300 en de 35mmquote:Op woensdag 4 december 2013 16:23 schreef Miniem het volgende:
Think-pink? Welke lenzen heb jij voor de D5100?
Da's niet zo moeilijk. Je belicht de foto op het lichte gordijn, dan zal het model automatisch onderbelicht zijn bij dit soort tegenlicht.quote:Op vrijdag 6 december 2013 10:26 schreef klusmeister het volgende:
Weet iemand hoe ik het beste kan zoeken naar een soort tutorial hoe ik dit soort foto's kan maken: [ afbeelding ] ?
Ik gebruik zelf een Canon 1100D
Waar zou ik het beste op kunnen zoeken in Google om hier wat meer over te lezen?quote:Op vrijdag 6 december 2013 10:30 schreef DonJames het volgende:
[..]
Da's niet zo moeilijk. Je belicht de foto op het lichte gordijn, dan zal het model automatisch onderbelicht zijn bij dit soort tegenlicht.
Wat je moet doen:quote:Op vrijdag 6 december 2013 10:37 schreef klusmeister het volgende:
[..]
Waar zou ik het beste op kunnen zoeken in Google om hier wat meer over te lezen?
Voor wat betreft het zwanger maken, dat is goed gelukt
quote:Op vrijdag 6 december 2013 10:30 schreef DonJames het volgende:
[..]
Over hoe je het model zwanger krijgt is vast ook wel wat te vinden op het internet.
Foto, tegenlicht, silhouet moet je een eind mee komen.quote:Op vrijdag 6 december 2013 10:37 schreef klusmeister het volgende:
Waar zou ik het beste op kunnen zoeken in Google om hier wat meer over te lezen?
...
! bedanktquote:Op vrijdag 6 december 2013 11:10 schreef DonJames het volgende:
[..]
Foto, tegenlicht, silhouet moet je een eind mee komen.
Heel stom maar gewoon doen. In je boekje bij je camera staat hoe de diafragma en sluitertijd werken. Als je daar mee gaat experimenteren. En kijkt van als ik dit doe dan doet mijn camera dat. Ik leerde daar heel veel van. Verder je foto's hier posten en dan kunnen de mensen je hier verder helpen met tips en tricks. En echt blijven oefenen dat is het belangrijkste.quote:Op zondag 8 december 2013 17:49 schreef Susanne2611 het volgende:
Weet iemand een goed Nederlands boek voor de beginnende spiegelreflex camera gebruiker?
Ik heb de Canon 600D met de standaard 18-55 lens en wil er nog de 55-250 III bij kopen (en misschien ook nog een flitser).
Heb alleen nog geen verstand van diafragma, sluitertijd etc. Ben dus echt een beginner, maar vind het na 1,5 jaar op de auto-stand gefotografeerd te hebben toch echt tijd om mijn camera beter te gaan leren kennen en echt mooie foto's te kunnen maken.
Hebben jullie verder nog nuttige tips of ideeën (zowel qua gebruik als qua accessoires) voor mij als beginnende spiegelreflex camera fotograaf?
Vanuit een boek leren vind ik toch prettiger, dan zie ik de uitleg bij en kan ik denk ik beter onthouden wat ik gedaan heb en wat er dan met de foto gebeurt.quote:Op zondag 8 december 2013 17:54 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Heel stom maar gewoon doen. In je boekje bij je camera staat hoe de diafragma en sluitertijd werken. Als je daar mee gaat experimenteren. En kijkt van als ik dit doe dan doet mijn camera dat. Ik leerde daar heel veel van. Verder je foto's hier posten en dan kunnen de mensen je hier verder helpen met tips en tricks. En echt blijven oefenen dat is het belangrijkste.
Aan een boek kan ik je niet helpen.quote:Op zondag 8 december 2013 17:56 schreef Susanne2611 het volgende:
[..]
Vanuit een boek leren vind ik toch prettiger, dan zie ik de uitleg bij en kan ik denk ik beter onthouden wat ik gedaan heb en wat er dan met de foto gebeurt.
Hopelijk iemand anders wel.quote:Op zondag 8 december 2013 17:57 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Aan een boek kan ik je niet helpen.
Wat voor foto's maak je voornamelijk?quote:Op zondag 8 december 2013 17:58 schreef Susanne2611 het volgende:
[..]
Hopelijk iemand anders wel.
Toch bedankt voor je reactie!
Natuur, landschap, portret, op feestjes, bij kooroptredens, tijdens vakanties, tijdens andere uitjes, van onze huisdieren (katten, vissen en garnalen). andere dieren, van kinderen. Dat was het wel zo'n beetje geloof ik.quote:Op zondag 8 december 2013 18:01 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Wat voor foto's maak je voornamelijk?
Beetje van alles wat dusquote:Op zondag 8 december 2013 18:12 schreef Susanne2611 het volgende:
[..]
Natuur, landschap, portret, op feestjes, bij kooroptredens, tijdens vakanties, tijdens andere uitjes, van onze huisdieren (katten, vissen en garnalen). andere dieren, van kinderen. Dat was het wel zo'n beetje geloof ik.
Van de 600D? Zijn wel allemaal in de auto-stand gemaakt...quote:Op zondag 8 december 2013 18:14 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Beetje van alles wat dusheb je wat foto's?
Oh fotograferen is niet alleen weten hoe je een foto moet maken in de manual standquote:Op zondag 8 december 2013 18:15 schreef Susanne2611 het volgende:
[..]
Van de 600D? Zijn wel allemaal in de auto-stand gemaakt...
Het was niet eens in de M-stand, maar allemaal in de auto-stand.quote:Op zondag 8 december 2013 18:18 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Oh fotograferen is niet alleen weten hoe je een foto moet maken in de manual stand
je verdiepen in je camera heeft wel degelijk zin, kost ff moeite maar je foto's zullen er met sprongen van vooruit gaanquote:Op zondag 8 december 2013 18:20 schreef Susanne2611 het volgende:
[..]
Het was niet eens in de M-stand, maar allemaal in de auto-stand.
Heeft foto's laten zien wel zin dan?
ja, ws/. wel. ik kan even de foto die je bedoelt niet vinden?quote:Op zondag 8 december 2013 18:19 schreef Miniem het volgende:
ik zag trouwens die fotos van de eiffeltoren in dit topic van thinkpink. hoe had je de foto's minder donker kunnen maken? iso hoger?
deze bijv.quote:Op zondag 8 december 2013 18:26 schreef Mirjam het volgende:
[..]
ja, ws/. wel. ik kan even de foto die je bedoelt niet vinden?
Zo te zien is er matrixmeting toegepast. Je kan dan spelen met de belichtingscorrectie (EV waarde verhogen) of spotmeten op de eiffeltoren zelf.quote:Op zondag 8 december 2013 18:19 schreef Miniem het volgende:
ik zag trouwens die fotos van de eiffeltoren in dit topic van thinkpink. hoe had je de foto's minder donker kunnen maken? iso hoger?
ik snap er weinig vanquote:Op zondag 8 december 2013 18:32 schreef Ener-G het volgende:
[..]
Zo te zien is er matrixmeting toegepast. Je kan dan spelen met de belichtingscorrectie (EV waarde verhogen) of spotmeten op de eiffeltoren zelf.
Als je echter licht meet op de eiffeltoren heb je kans dat de lucht/achtergrond overbelicht en 1 wit vlak wordt, in plaats van de gedetailleerde wolkenlucht. De crux is dat het verschil in lichtintensiteit tussen de lucht en de toren groter is dan je camera in een keer vast kan leggen. Dat kan je oplossen door een foto te maken gemeten op de lucht, en een gemeten op de toren. Beide foto's vanaf exact hetzelfde punt, dus vanaf een statief. Als je die twee foto's combineert heb je een hdr opname
Iso ophogen is geen oplossing, omdat er overdag licht genoeg is, en als je van statief werkt zou je de iso zelfs op de laagste waarde kunnen houden.
Andere oplossing is een gradueel grijsfilter, waarbij de bovenste helft van het beeld donkerder wordt en je zo de heldere lucht kan 'dempen'. Kom je wel in de knel met dingen als torens :p
Nou, laten we het ff makkelijk houden, de iso had best wat hoger gekundquote:Op zondag 8 december 2013 18:32 schreef Ener-G het volgende:
[..]
Zo te zien is er matrixmeting toegepast. Je kan dan spelen met de belichtingscorrectie (EV waarde verhogen) of spotmeten op de eiffeltoren zelf.
Als je echter licht meet op de eiffeltoren heb je kans dat de lucht/achtergrond overbelicht en 1 wit vlak wordt, in plaats van de gedetailleerde wolkenlucht. De crux is dat het verschil in lichtintensiteit tussen de lucht en de toren groter is dan je camera in een keer vast kan leggen. Dat kan je oplossen door een foto te maken gemeten op de lucht, en een gemeten op de toren. Beide foto's vanaf exact hetzelfde punt, dus vanaf een statief. Als je die twee foto's combineert heb je een hdr opname
Iso ophogen is geen oplossing, omdat er overdag licht genoeg is, en als je van statief werkt zou je de iso zelfs op de laagste waarde kunnen houden.
Andere oplossing is een gradueel grijsfilter, waarbij de bovenste helft van het beeld donkerder wordt en je zo de heldere lucht kan 'dempen'. Kom je wel in de knel met dingen als torens :p
Dat ga ik zeker doen!quote:Op zondag 8 december 2013 18:25 schreef Mirjam het volgende:
[..]
je verdiepen in je camera heeft wel degelijk zin, kost ff moeite maar je foto's zullen er met sprongen van vooruit gaan
200 had op z'm MINST gekund, en dan heb je echt nog wel mooie lucht. 500 is teveel voor overdag. de sluitertijd had ook nog wel aan gemorreld kunnen worden, maar iso 200/300 MAX had prima gekundquote:Op zondag 8 december 2013 18:41 schreef Miniem het volgende:
op welke settings hsd jij deze foto dan gemaak mirjam?
zou zelf denken f11 iso 500?
Waarom niet, ook compositie kun je lerenquote:Op zondag 8 december 2013 18:43 schreef Susanne2611 het volgende:
[..]
Dat ga ik zeker doen!
Maar foto's die in de auto-stand gemaakt zijn hier plaatsen heeft zeker geen zin?
kijk hier eens op, leuke site waar je veel kan leren. en ook begrippen zoals iso, diafragma ed uitgelegd staan.quote:Op zondag 8 december 2013 18:43 schreef Susanne2611 het volgende:
[..]
Dat ga ik zeker doen!
Maar foto's die in de auto-stand gemaakt zijn hier plaatsen heeft zeker geen zin?
Dat was nabewerking helaas. Op mijn scherm zie ik foto's lichter dan de meeste op hun scherm. Dat wist ik toen nog niet. Maar nieuwe laptop is onderwegquote:Op zondag 8 december 2013 18:19 schreef Miniem het volgende:
langzamere sluitertijd is meer licht?quote:Op zondag 8 december 2013 18:44 schreef Mirjam het volgende:
[..]
200 had op z'm MINST gekund, en dan heb je echt nog wel mooie lucht. 500 is teveel voor overdag. de sluitertijd had ook nog wel aan gemorreld kunnen worden, maar iso 200/300 MAX had prima gekund
Ohja, de sluitertijd was 1/250, 125 had nog prima gekund en dan heb je al meer licht op je sensor bij iso 100
(de foto is op 100 genomen)
De m stand moet je alles zelf bij doen. Althans op een Nikon.quote:Op zondag 8 december 2013 18:20 schreef Susanne2611 het volgende:
[..]
Het was niet eens in de M-stand, maar allemaal in de auto-stand.
Heeft foto's laten zien wel zin dan?
Ja, tuuk, je sluiter slaat langer open waardoor er meer licht op je sensor valt. Niet meteen keilaag gaan zitten, dan zijn je foto's bewogen, maar overdag kan 1/125 best zonder bewogen fotos'quote:Op zondag 8 december 2013 18:50 schreef Miniem het volgende:
[..]
langzamere sluitertijd is meer licht?
ik fotografeer semi automatisch. altijd op diafragma of sluitertijd.
1\200 langzamer gaat bij mij echt niet.quote:Op zondag 8 december 2013 18:52 schreef Mirjam het volgende:
[..]
Ja, tuuk, je sluiter slaat langer open waardoor er meer licht op je sensor valt. Niet meteen keilaag gaan zitten, dan zijn je foto's bewogen, maar overdag kan 1/125 best zonder bewogen fotos'
Zal straks een paar foto's posten die ik zelf wel erg mooi vind.quote:Op zondag 8 december 2013 18:44 schreef Mirjam het volgende:
[..]
Waarom niet, ook compositie kun je leren
Ben benieuwd :-)quote:Op zondag 8 december 2013 19:06 schreef Susanne2611 het volgende:
[..]
Zal straks een paar foto's posten die ik zelf wel erg mooi vind.
Hoe plaats ik hier eigenlijk foto's? Doe het op een ander forum bij Photobucket altijd met de IMG link, moet dat hier ook zo?quote:
Die werkt hier volgens mij niet. Probeer eens imgur of Flickr of tinypic.quote:Op zondag 8 december 2013 19:10 schreef Susanne2611 het volgende:
[..]
Hoe plaats ik hier eigenlijk foto's? Doe het op een ander forum bij Photobucket altijd met de IMG link, moet dat hier ook zo?
fotografeer jij helemaal handmatig of ook op diafragma of sluitertijd?quote:Op zondag 8 december 2013 18:51 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
De m stand moet je alles zelf bij doen. Althans op een Nikon.
Helemaal handmatigquote:Op zondag 8 december 2013 19:16 schreef Miniem het volgende:
[..]
fotografeer jij helemaal handmatig of ook op diafragma of sluitertijd?
Nee, want dan kiest de camera gewoon een snellere sluitertijd. Hou je hetzelfde plaatje met minder detail en meer ruis over.quote:Op zondag 8 december 2013 18:36 schreef Mirjam het volgende:
[..]
Nou, laten we het ff makkelijk houden, de iso had best wat hoger gekund
Alleen over de compositie.quote:
Bedankt voor je commentaar, zal de tips zeker meenemen.quote:Op zondag 8 december 2013 20:08 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Alleen over de compositie.
1. Denk eraan dat je de camera ook een kwartslag kunt draaien, de eerste foto was dan mooier geweest want het kitten was meer zichtbaar en het lelijke bankje/kastje was weggevallen.
2. Probeer te spelen met de autofocus punten, jouw onderwerp is nu precies in het midden vaak/soms is het mooier om die op 2/3e van de foto te hebben.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Regel_van_derden
3. Bij de eerste foto heb je scherp gesteld (de autofocus) op het paarse speeltje terwijl het kitten een beetje onscherp is,
Wat is je sluitertijd?quote:Op zondag 8 december 2013 20:32 schreef Nezhi het volgende:
Even een vraag, maakt niet uit wat ik doe maar ik heb een F1.8 lens. Als ik een foto maak uit de hand lukt het niet omdat het altijd bewogen is, ook al wordt de foto gelijk genomen (Dus geen lange sluitertijd ofzo). Iemand tips? Want ik wil wel gewoon op straat foto's kunnen maken zonder overal een tripod mee te hoeven nemen. Ik heb een Canon 600D en het is de 50mm 1.8 lens.
Wisselend tussen 1/40 en 1/125, maar steeds een beetje wazig/bewogen.quote:
Probeer eens op 1\200 ofzo te zettenquote:Op zondag 8 december 2013 20:37 schreef Nezhi het volgende:
[..]
Wisselend tussen 1/40 en 1/125, maar steeds een beetje wazig/bewogen.
Zal het volgende keer geheel manual proberen, nu gebruikte ik aperture priority..
1. focus ligt op het muisje en niet op de kat.quote:Op maandag 9 december 2013 10:48 schreef Susanne2611 het volgende:
Zijn er nog meer mensen die feedback willen geven op mijn eerder geplaatste foto's?
Bedankt voor je feedback, zal kijken of ik het een volgende keer beter kan doen.quote:Op maandag 9 december 2013 10:51 schreef Miniem het volgende:
[..]
1. focus ligt op het muisje en niet op de kat.
2. scherptediepte is prima, maar verder geen bijzondere foto.
3. foto te donker en te licht op de kat.
4. leuke foto maar niet echt scherp.
semi automatisch gaan schieten of handmatig zodat je alles zelf regelt.quote:Op maandag 9 december 2013 10:56 schreef Susanne2611 het volgende:
[..]
Bedankt voor je feedback, zal kijken of ik het een volgende keer beter kan doen.
Heb jij suggesties over hoe ik het beter kan doen?
Als je met een spiegelreflex fotografeert:quote:Op zondag 8 december 2013 19:36 schreef Susanne2611 het volgende:
Hier zijn ze dan:
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Wat wil AF punt zeggen en hoe bepaal ik waar dat punt komt te liggen/moet komen te liggen?quote:Op maandag 9 december 2013 11:01 schreef andreas612 het volgende:
[..]
Als je met een spiegelreflex fotografeert:
Check je AF punt. Zorg ervoor dat ie alleen het middelste AF punt gebruikt, dus op het moment dat je ergens op scherp stelt, dan weet je dat dat gebied ook echt scherp wordt, en niet misschien een ander punt dat net buiten je onderwerp valt (waardoor je achtergrond scherp wordt bijvoorbeeld).
AutoFocus punt, welke camera heb je? En verder:quote:Op maandag 9 december 2013 11:10 schreef Susanne2611 het volgende:
[..]
Wat wil AF punt zeggen en hoe bepaal ik waar dat punt komt te liggen/moet komen te liggen?
quote:Op maandag 9 december 2013 10:35 schreef andreas612 het volgende:
Vaak zijn zulke cursussen voor mensen die te lui zijn om hun handleiding door te lezen. In een handleiding (zeker die van een spiegelreflex) staat alles haarfijn uitgelegd.
AF punt is Autofocus punt. Dat zijn die stipjes die je ziet als je door je zoeker kijkt. Je kan handmatig instellen welke punten je wilt gebruiken om scherp te stellen. Als je dus alleen de middelste selecteert bepaal jij ipv je camera waar je op scherp stelt.quote:Op maandag 9 december 2013 11:10 schreef Susanne2611 het volgende:
[..]
Wat wil AF punt zeggen en hoe bepaal ik waar dat punt komt te liggen/moet komen te liggen?
Lees in godsnaam je boekje eens door..quote:Op maandag 9 december 2013 11:10 schreef Susanne2611 het volgende:
[..]
Daar is ze te lui voor want ze blijft vragenquote:Op maandag 9 december 2013 11:20 schreef Mirjam het volgende:
[..]
Lees in godsnaam je boekje eens door..
Jas, ik antwoord al niet meer, ik ben geen wandelende gebruiksaanwijzing hoorquote:Op maandag 9 december 2013 11:21 schreef Miniem het volgende:
[..]
Daar is ze te lui voor want ze blijft vragen
Heb je wel wat te zeggen op mijn vraag?quote:Op maandag 9 december 2013 11:21 schreef Mirjam het volgende:
[..]
Jas, ik antwoord al niet meer, ik ben geen wandelende gebruiksaanwijzing hoorAls je er moeite voor doet okay
quote:Op maandag 9 december 2013 11:04 schreef Miniem het volgende:
Dat was ook een nog een vraag voor mij![]()
waarop moet je je AF punt zetten als je op landschap fotografeert?
Ik stel mijn AF punt meestal handmatig in (wat er dan 1 is) maar je kan het ook door de camera automatisch laten selecteren (waardoor hij hij soms op meerdere punten focust).
Iemand die daar meer over kan zeggen?
als ik het goed is, kan je op automatisch niet zelf deze AF punten selecteren, dat doet de camera voor je danquote:Op maandag 9 december 2013 11:19 schreef andreas612 het volgende:
[..]
AF punt is Autofocus punt. Dat zijn die stipjes die je ziet als je door je zoeker kijkt. Je kan handmatig instellen welke punten je wilt gebruiken om scherp te stellen. Als je dus alleen de middelste selecteert bepaal jij ipv je camera waar je op scherp stelt.
f-waarde hoger zetten, dan is sowieso meer scherp en maakt het eik niet uit waar je op scherp steltquote:Op maandag 9 december 2013 11:22 schreef Miniem het volgende:
[..]
Heb je wel wat te zeggen op mijn vraag?
[..]
Ik heb de Canon 600Dquote:Op maandag 9 december 2013 11:18 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
AutoFocus punt, welke camera heb je? En verder:
[..]
Dus gewoon het midden verticaal gezien? en als de horizon erboven ligt een punt hogerquote:Op maandag 9 december 2013 11:23 schreef Mirjam het volgende:
[..]
f-waarde hoger zetten, dan is sowieso meer scherp en maakt het eik niet uit waar je op scherp steltIk zou zelf scherpstellen op de horizon-rand
Bedankt, zo'n antwoord heb ik tenminste iets aan.quote:Op maandag 9 december 2013 11:19 schreef andreas612 het volgende:
[..]
AF punt is Autofocus punt. Dat zijn die stipjes die je ziet als je door je zoeker kijkt. Je kan handmatig instellen welke punten je wilt gebruiken om scherp te stellen. Als je dus alleen de middelste selecteert bepaal jij ipv je camera waar je op scherp stelt.
Ja hangt natuurlijk af van wat je op de foto wil zetten he?quote:Op maandag 9 december 2013 11:23 schreef Miniem het volgende:
[..]
Dus gewoon het midden verticaal gezien? en als de horizon erboven ligt een punt hoger![]()
Als je niet weet wat iets is kan je het ook moeilijk vinden he?quote:Op maandag 9 december 2013 11:20 schreef Mirjam het volgende:
[..]
Lees in godsnaam je boekje eens door..
Het staat er toch ECHT allemaal inquote:Op maandag 9 december 2013 11:25 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Als je niet weet wat iets is kan je het ook moeilijk vinden he?
Inderdaad, bedankt!quote:Op maandag 9 december 2013 11:25 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Pak het punt waar je op wilt scherpstellen? Soms is dat een berg op de achtergrond, dan weer een boom op de voorgrond, of een steen in een beek.quote:Op maandag 9 december 2013 11:22 schreef Miniem het volgende:
[..]
Heb je wel wat te zeggen op mijn vraag?
[..]
Een beetje moeite mag je wel doen hoor.quote:Op maandag 9 december 2013 11:25 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Dat is waar, maar om nou een boekje helemaal door te gaan lezen terwijl het eigenlijk geen moeite is om even iemand te vertellen wat het is....quote:
handige link, en wat ik net al aangaf.quote:Op maandag 9 december 2013 11:25 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Even googelen leert me dit:
http://www.dummies.com/ho(...)ebel-t3-series-.html
Kan je hier ook over zeggen.quote:Op maandag 9 december 2013 11:27 schreef Miniem het volgende:
[..]
Een beetje moeite mag je wel doen hoor.
Iemand suggesties voor een goed (maar niet te duur) statief?
Zal hem niet zoveel gaan gebruiken maar soms is het wel handig.
Heb ik ook weer wat geleerdquote:Op maandag 9 december 2013 11:28 schreef Flipmoehoe het volgende:
Deze AF punten kan je dus NIET op de automatische stand zelf selecteren,
Ehm, jawel, dat was het eerste wat ik deed. Je mag je best verdiepen in de materie van iets dat je koopt. Beter dan in het wilde weg gaan doen en niet begrijpen wat je nou doet.quote:Op maandag 9 december 2013 11:27 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Dat is waar, maar om nou een boekje helemaal door te gaan lezen terwijl het eigenlijk geen moeite is om even iemand te vertellen wat het is....
Je maakt me niet wijs dat jij het hele cameraboekje hebt doorgelezen.
Ik heb van geen van mijn camera's, lenzen of flitser de gebruiksaanwijzing gelezen eigenlijk. Gewoon op knoppen drukken en als ik er niet uitkwam vragen/opzoeken.quote:Op maandag 9 december 2013 11:29 schreef Mirjam het volgende:
[..]
Ehm, jawel, dat was het eerste wat ik deed. Je mag je best verdiepen in de materie van iets dat je koopt. Beter dan in het wilde weg gaan doen en niet begrijpen wat je nou doet.
Leuk voor je.quote:Op maandag 9 december 2013 11:31 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Ik heb van geen van mijn camera's, lenzen of flitser de gebruiksaanwijzing gelezen eigenlijk. Gewoon op knoppen drukken en als ik er niet uitkwam vragen/opzoeken.
Nee, ik vraag of er iemand suggesties, bepaalde ervaringen met een statief heeft.quote:Op maandag 9 december 2013 11:28 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Kan je hier ook over zeggen.
Dan weet je dat de statiefkeuze op 3 fundaties leunt
Geld
Gewicht
Kwaliteit.
Wil je een goede, lichte? Kost duur.
Wil je een goedkope goeie? Die is zwaar
Wil je een lichte goedkope? Die is slecht.
Wat is je budget? Wat mag hij wegen? Wat ga je er mee doen?
Ik heb een statief van 25 euro van de mediamarkt, ik heb dat ding geloof ik ondertussen al 8 jaar. Werkt prima, mits je geen zware objectieven opp je camera schroeft. Als je enkel body + kitlens gebruikt voldoet die echt primaquote:Op maandag 9 december 2013 11:34 schreef Miniem het volgende:
[..]
Nee, ik vraag of er iemand suggesties, bepaalde ervaringen met een statief heeft.
Verder met oudjaar vuurwerk fotograferen.
Waarom moet dat nou weer zo? Ik reageer toch ook niet zo op jou? Moet het echt altijd op die manier vanuit jou komen?quote:
1 van mijn eerste vragen was waar de inzoomknop zat. Degene die mij toen dingen aan het uitleggen was heeft dat rustig uit zitten leggen allemaalquote:Maar als je niet weet wat een af-punt is, zou ik het toch even proberen qua lezen. je weet maar nooit wat je er van opsteekt.
ik gebruik een Silk, erg prettig, niet te zwaar, maar kan heel wat dragenquote:Op maandag 9 december 2013 11:34 schreef Miniem het volgende:
[..]
Nee, ik vraag of er iemand suggesties, bepaalde ervaringen met een statief heeft.
Inderdaad, een forum is er toch voor om elkaar te helpen???quote:Op maandag 9 december 2013 11:35 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Waarom moet dat nou weer zo? Ik reageer toch ook niet zo op jou? Moet het echt altijd op die manier vanuit jou komen?
[..]
1 van mijn eerste vragen was waar de inzoomknop zat. Degene die mij toen dingen aan het uitleggen was heeft dat rustig uit zitten leggen allemaal
Ik heb 1 van die "standaard" manfrotto's (50x weet ik wat, 1 van de gangbare modellen) met een standaard kop. Stevig als een huis, zwaar en was niet al te duur (al heb ik mijne tweedehands).quote:Op maandag 9 december 2013 11:34 schreef Miniem het volgende:
[..]
Nog een bepaald merk?quote:Op maandag 9 december 2013 11:35 schreef Mirjam het volgende:
[..]
Ik heb een statief van 25 euro van de mediamarkt, ik heb dat ding geloof ik ondertussen al 8 jaar. Werkt prima, mits je geen zware objectieven opp je camera schroeft. Als je enkel body + kitlens gebruikt voldoet die echt prima
Bedankt, ik zal eens kijken.quote:Op maandag 9 december 2013 11:36 schreef Ynske het volgende:
[..]
ik gebruik een Silk, erg prettig, niet te zwaar, maar kan heel wat dragen
handzaam, heel klein en groot genoeg te maken.
met balhoofd, dat is erg prettig
Klopt, maar begin eens met fotograferen, je leert alles vanzelf wel.quote:Op maandag 9 december 2013 11:36 schreef Susanne2611 het volgende:
[..]
Inderdaad, een forum is er toch voor om elkaar te helpen???
Dat, of handmatig focus op oneindig. Dat laatste klinkt weer eng en ingewikkeld, maar kijk eens op je lens en zoek het oneindig-teken (een 8 op zn kant) focusring daar naartoe draaien en klaar.quote:Op maandag 9 december 2013 11:26 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Pak het punt waar je op wilt scherpstellen? Soms is dat een berg op de achtergrond, dan weer een boom op de voorgrond, of een steen in een beek.
Hyperfocaal snap ik nog steeds nietquote:Op maandag 9 december 2013 11:41 schreef Ener-G het volgende:
[..]
Dat, of handmatig focus op oneindig. Dat laatste klinkt weer eng en ingewikkeld, maar kijk eens op je lens en zoek het oneindig-teken (een 8 op zn kant) focusring daar naartoe draaien en klaar.
En dan is er nog hyperfocaal, maar daar zal ik jullie nog maar even niet het hoofd over laten breken
Pfoe dat kan ik je zo even niet vertellen welk merk het isquote:Op maandag 9 december 2013 11:37 schreef Miniem het volgende:
[..]
Nog een bepaald merk?
[..]
Bedankt, ik zal eens kijken.
[..]
Klopt, maar begin eens met fotograferen, je leert alles vanzelf wel.
Ook zelf uitzoeken is belangrijk.
heb niet veel tijd om te reageren, maar het verschil tussen de eerste 2 lenzen (de 70-300)quote:Op maandag 9 december 2013 12:58 schreef Susanne2611 het volgende:
http://www.bol.com/nl/p/c(...)ns/9000000006580025/
http://www.bol.com/nl/p/c(...)ns/9000000004076529/
Zijn deze 2 niet gewoon hetzelfde? Aan het prijsverschil zou je denken van niet, maar ze heten hetzelfde. Alhoewel de eerste oorspronkelijk net zo duur was, alleen die is afgeprijsd...
Heb dan ergens anders ook nog deze gezien:
http://www.kieskeurig.nl/(...)zen/bezorgen/1514075
http://www.transcontinenta.nl/tamron-18-270-pzd-cashback.html
Welke zou de beste keuze zijn en waarom?
Bedankt voor je reactie!quote:Op maandag 9 december 2013 13:12 schreef Flipmoehoe het volgende:
[..]
heb niet veel tijd om te reageren, maar het verschil tussen de eerste 2 lenzen (de 70-300)
Is dat de 2de lens stabilisatie heeft, en ook optisch vind ik hem stukken beter als de goedkopere versie.
Mijn vriendin had vroeger de "gewone 70-300" en ik die met stabilatie.
Het verschil is dat je met IS (stabilisatie) de sluitertijden heel wat lager kan houden omdat de lens het bewegen van jezelf wat stabiliseerd.
de lens zonder IS zou je op 300mm toch met minimaal op 1/300 of zelfs iets sneller moeten fotograferen.
De lens met IS durf ik rustig nog op 1/60ste foto's te maken zonder dat het (stilstaande onderwerp) bewogen is.
zelf zou deze lens mijn voorkeur ook hebben boven de 55-250mm IS.
Heb zelf ook alleen maar lenzen met IS, (naja mijn zoomlenzen dan)quote:Op maandag 9 december 2013 13:18 schreef Susanne2611 het volgende:
[..]
Bedankt voor je reactie!
Ik moet zeker een lens met IS hebben, vind het stilhouden van de camera soms nog best lastig.
En de Tamron?
dat is de 18-270 van tamron, maar geloof dat tamron ook een 70-300 heeftquote:Op maandag 9 december 2013 13:22 schreef DonJames het volgende:
Lenzen met zo'n enorm bereik als de Tamron moet je gewoon niet willen op een spiegelreflex. Bovendien overlapt die lens met wat je nu al hebt.
Ik welquote:Op maandag 9 december 2013 11:27 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Dat is waar, maar om nou een boekje helemaal door te gaan lezen terwijl het eigenlijk geen moeite is om even iemand te vertellen wat het is....
Je maakt me niet wijs dat jij het hele cameraboekje hebt doorgelezen.
Het bereik is maar 20 mm meer dan de 55-250 van Canon en 30 mm minder dan de Canon 70-300, dus dat van dat te grote bereik snap ik niet...quote:Op maandag 9 december 2013 13:22 schreef DonJames het volgende:
Lenzen met zo'n enorm bereik als de Tamron moet je gewoon niet willen op een spiegelreflex. Bovendien overlapt die lens met wat je nu al hebt.
ik denk dat hij doelt op de 18-270quote:Op maandag 9 december 2013 13:26 schreef Susanne2611 het volgende:
[..]
Het bereik is maar 20 mm meer dan de 55-250 van Canon en 30 mm minder dan de Canon 70-300, dus dat van dat te grote bereik snap ik niet...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |