abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_130323033
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 20:01 schreef -Techno- het volgende:
Pfff lange teentjes... Sorry hoor!
Ik heb geen lange teentjes je blijft alleen doorgaan op iets wat ik allang had bevestigd.

Nummertjes staan er.
I solemnly swear i'm up to no good
  woensdag 21 augustus 2013 @ 20:22:50 #52
231576 -Techno-
De kracht van herhaling
pi_130323650
Okee prima.

Nr1: Ik hou van nacht foto's en vind deze dan ook fijn om te zien. Genoeg detail om te zien en geen overstraleng van het aanwezige licht. Wel zou ik de uitsnede wat anders doen zodat de toren in het midden staat.

Nr2: Persoonlijk vind ik deze het mooist. Het licht is erg mooi en dat die bosjes op de voorgrond donker zijn stoort me totaal niet. Vind het zelfs beter.

Nr3: Mooie compositie maar ietwat te donker. Kan vast verbetert worden in PS of lightroom.

Nr4: Wederom mooie compositie. Persoonlijk vind ik deze niet te donker.

Nr5: Mooie foto maar het standpunt heb ik te vaak gezien. Daarom doet deze foto me verder weinig.

Nr7&10: Beide ietwat te donker maar is makkelijk te verbeteren.

Rest van de foto's passen imho wat minder in de serie.
We stoppen niet met spelen omdat we oud worden.... We worden oud omdat we stoppen met spelen.
pi_130324555
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 20:22 schreef -Techno- het volgende:
Okee prima.

Nr1: Ik hou van nacht foto's en vind deze dan ook fijn om te zien. Genoeg detail om te zien en geen overstraleng van het aanwezige licht. Wel zou ik de uitsnede wat anders doen zodat de toren in het midden staat.

Nr2: Persoonlijk vind ik deze het mooist. Het licht is erg mooi en dat die bosjes op de voorgrond donker zijn stoort me totaal niet. Vind het zelfs beter.

Nr3: Mooie compositie maar ietwat te donker. Kan vast verbetert worden in PS of lightroom.

Nr4: Wederom mooie compositie. Persoonlijk vind ik deze niet te donker.

Nr5: Mooie foto maar het standpunt heb ik te vaak gezien. Daarom doet deze foto me verder weinig.

Nr7&10: Beide ietwat te donker maar is makkelijk te verbeteren.

Rest van de foto's passen imho wat minder in de serie.
Over foto 1
Ik heb inderdaad geprobeerd de foto wat rechter te zetten. Helaas valt er dan een stuk af en dat doet de foto geen goed vandaar de keuze om hem zo te laten. Ik had op dat moment alleen de 35 mm bij ivm lichtsterkte. Heb plat op mijn rug gelegen om de foto te kunnen maken. Helaas toen niet goed kunnen zien dat de foto wat scheef stond.

Over foto 2
Ik vind dit zelf ook een hele fijne foto van de Notre dame. genomen vlak voor de zon onderging. Ik vind het jammer dat er niet iets meer van de onderkant op staat maar dit weer doordat ik enkel de 35MM bij had.

Over foto 3
Deze is inderdaad wat te donker gemaakt. Deze ga ik dan ook nog eens aanpassen met lightroom. Het origineel was wat flets. Maar gisteren in het donker zitten te bewerken. En zag vandaag dat sommige wat te donker uitgevallen zijn. Hij hoeft niet veel lichter maar iets.

over foto 4
Deze vind ik zelf ook wel prima zo.

Over foto 5
Inderdaad een veel geziene foto maargoed je bent toerist of je bent het niet ;)

Over foto 7 en 10
Die worden ook nog wat lichter gemaakt. maar again ietsje niet teveel. Ik houd altijd wel van iets donkerdere foto's

En over de rest again.. Ik blijf daar een toerist en vond vooral die slotjes erg grappig. En tja de Eiffeltoren in volle glorie hoort er voor mijn gevoel wel een beetje bij :)
pi_130326402
Leuke platen hoor, geeft duidelijk de sfeer aan. ^O^
#35.
pi_130326942
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 21:29 schreef Clayton1 het volgende:
Leuke platen hoor, geeft duidelijk de sfeer aan. ^O^
Thanks!
  zondag 25 augustus 2013 @ 15:59:58 #56
410626 NLjordi
Fotografie is kunst
pi_130446401
Laatste tijd hier en daar aan het uitvogelen om wat leuke plaatjes te kunnen schieten.

Sommige zijn echt waardeloos maar deze vindt ik persoonlijk wel redelijk goed gelukt:

nu nog in de tweede foto minder korrel zien te krijgen enz enz
pi_130448174
Minder korrel = lagere ISO instellen de volgende keer, mits je er genoeg licht voor hebt uiteraard.
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
  zondag 25 augustus 2013 @ 22:29:14 #58
410626 NLjordi
Fotografie is kunst
pi_130461241
quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2013 16:54 schreef Ener-G het volgende:
Minder korrel = lagere ISO instellen de volgende keer, mits je er genoeg licht voor hebt uiteraard.
oke,

nog andere tips?
pi_130570416
In een dag van knop naar bloem

#35.
  woensdag 28 augustus 2013 @ 21:25:25 #60
266754 VeerEli
Nee, ik ben niet Pools.
pi_130570712
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2013 21:20 schreef Clayton1 het volgende:

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Mooi zeg! Heb je ze ook bewerkt? Tof dat die achtergrond zo donker is.
B-b-b-bird, Bird, The Bird is the word.
pi_130570792
Nee, niets mee gedaan, komt vanwege mijn tele macro lens :)
#35.
  woensdag 28 augustus 2013 @ 21:28:40 #62
202334 Dwyrin
Powered by espresso
pi_130570891
quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2013 15:59 schreef NLjordi het volgende:
Laatste tijd hier en daar aan het uitvogelen om wat leuke plaatjes te kunnen schieten.

Sommige zijn echt waardeloos maar deze vindt ik persoonlijk wel redelijk goed gelukt:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

nu nog in de tweede foto minder korrel zien te krijgen enz enz
Voor beide: soms wordt een foto beter als je het onderwerp niet zo centraal in het midden van de foto zet.

Bij de eerste was misschien een lager camerapunt nog leuker geweest, maar ken de situatie niet, misschien beland je dan zelf in het water ;)

verder, prima bezig
pi_130573258
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2013 21:20 schreef Clayton1 het volgende:

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Mooie foto's probeer ze vaker zoals de tweede uit het midden te halen.
pi_130573379
quote:
1s.gif Op woensdag 28 augustus 2013 22:10 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Mooie foto's probeer ze vaker zoals de tweede uit het midden te halen.
Dank je, zag het inderdaad, moet er steeds op letten.
#35.
  zondag 8 september 2013 @ 18:08:20 #65
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_130955326
Vandaag voor de 2de keer met de D5200 (lenskit 18-55) naar buiten geweest, om een beetje te oefenen en spelen. Paar mooie plaatjes gemaakt, maar ook zeer veel rotzooi.

3 zaken die me opvielen na vandaag:

1: In een aantal shots is de lucht vrijwel helemaal wit, ipv lichtblauw, oftewel iets overbelicht, en dan kun je er vrijwel niets meer uithalen. Hoe kun je dat het beste oplossen!?

2: Toen het donker was, werd het ontzettend moeilijk om scherpe pics te maken, vooral wanneer het voorwerp bewoog. Ik hoopte nou juist dat een DSLR goed zou zijn om s'nachts/in het donker pics mee te maken, en hoogstwaarschijnlijk zal ik het ook wel zelf verkloot hebben, maar heb meerdere instellingen geprobeerd en het lukte nog niet echt.
Beetje vreemd natuurlijk wanneer mijn vriendin met haar iPhone mooiere skyline pics tevoorschijn weet te toveren dan ik met een DSLR :P

3: Het 'wegschrijven' van de foto naar de kaart, en dus het wachten tot je weer kunt schieten na het nemen van een foto, duurt soms erg lang (paar seconden), en met andere instellingen gaat het weer redelijk snel en kun je achter elkaar je pics maken. Ook een beetje vreemd.

Daarnaast gaat de meegeleverde batterij ook redelijk teleurstellend kort mee. Paar uurtjes ofzo. :(
pi_130955822
quote:
99s.gif Op zondag 8 september 2013 18:08 schreef Yi-Long het volgende:
Vandaag voor de 2de keer met de D5200 (lenskit 18-55) naar buiten geweest, om een beetje te oefenen en spelen. Paar mooie plaatjes gemaakt, maar ook zeer veel rotzooi.

3 zaken die me opvielen na vandaag:

1: In een aantal shots is de lucht vrijwel helemaal wit, ipv lichtblauw, oftewel iets overbelicht, en dan kun je er vrijwel niets meer uithalen. Hoe kun je dat het beste oplossen!?

2: Toen het donker was, werd het ontzettend moeilijk om scherpe pics te maken, vooral wanneer het voorwerp bewoog. Ik hoopte nou juist dat een DSLR goed zou zijn om s'nachts/in het donker pics mee te maken, en hoogstwaarschijnlijk zal ik het ook wel zelf verkloot hebben, maar heb meerdere instellingen geprobeerd en het lukte nog niet echt.
Beetje vreemd natuurlijk wanneer mijn vriendin met haar iPhone mooiere skyline pics tevoorschijn weet te toveren dan ik met een DSLR :P

3: Het 'wegschrijven' van de foto naar de kaart, en dus het wachten tot je weer kunt schieten na het nemen van een foto, duurt soms erg lang (paar seconden), en met andere instellingen gaat het weer redelijk snel en kun je achter elkaar je pics maken. Ook een beetje vreemd.

Daarnaast gaat de meegeleverde batterij ook redelijk teleurstellend kort mee. Paar uurtjes ofzo. :(
Hoihoi,

Over vraag 1. Je kunt het beste je foto's in RAW en JPEG schieten dan kun je ze met lightroom, fotoshop of welk ander foto bewerkingsprogramma dan ook bewerken. n het RAW formaat kun je veel meer aanpassen.
En hoe je dat kunt oplossen. Je diafragma een beetje kleipen, snellere sluitertijd.

vraag 2:
Als eerste in welke stand fotografeer je? Als er dingen bewogen opstaan staat je sluitertijd niet snel genoeg. Maar dan zul je wel weer je ISO omhoog moeten zetten en/of je diafragma verder open moeten zetten om te zorgen dat je foto's niet te donker worden.
Daarbij weet ik niet of je al eerder een DSLR gefotografeerd hebt. Maar de grote vergissing die mensen maken is het denken dat als je een DSLR hebt je automatisch goede foto's maakt. Je zult toch echt moeten leren werken met zo'n camera. Het heeft bij mij een jaar geduurd te zijn voor ik was waar ik nu ben. En tja op auto schieten zou ik niet doen dan kun je beter een goeie compact camera kopen.

Vraag 3:
wat voor class kaartje heb je? Ik heb een class 10 en die schrijft ze vlot weg. (Dat heeft te maken met de snelheid van je SD kaartje :)

Heb je je Batterij al een keer helemaal laten doorladen? De mijne gaat namelijk echt heel lang mee (D5100) anders zou er weleens wat mis kunnen zijn.
  zondag 8 september 2013 @ 18:34:00 #67
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_130956097
quote:
0s.gif Op zondag 8 september 2013 18:23 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Hoihoi,

Over vraag 1. Je kunt het beste je foto's in RAW en JPEG schieten dan kun je ze met lightroom, fotoshop of welk ander foto bewerkingsprogramma dan ook bewerken. n het RAW formaat kun je veel meer aanpassen.
En hoe je dat kunt oplossen. Je diafragma een beetje kleipen, snellere sluitertijd.
Diafragma is apperture, right!? Ben er nog niet helemaal uit hoe ik dat moet instellen, maar zal me even inlezen :) Thanks.

Als het 'wit' is op de foto, dan is die info er toch niet, dus dan kun je dat toch niet meer bewerken...!?

Ik schiet al in JPG+RAW, op hoogste kwaliteit.

quote:
vraag 2:
Als eerste in welke stand fotografeer je? Als er dingen bewogen opstaan staat je sluitertijd niet snel genoeg. Maar dan zul je wel weer je ISO omhoog moeten zetten en/of je diafragma verder open moeten zetten om te zorgen dat je foto's niet te donker worden.
Daarbij weet ik niet of je al eerder een DSLR gefotografeerd hebt. Maar de grote vergissing die mensen maken is het denken dat als je een DSLR hebt je automatisch goede foto's maakt. Je zult toch echt moeten leren werken met zo'n camera. Het heeft bij mij een jaar geduurd te zijn voor ik was waar ik nu ben. En tja op auto schieten zou ik niet doen dan kun je beter een goeie compact camera kopen.
Idd helft op 'auto', de helft op andere settings waarmee ik speelde, om het dus een beetje uit te proberen allemaal :)

Gewoon veel uitproberen, dus opeens schiet ik weer iemand vol in zijn/haar mik met een dikke flits... :P

Ik weet dat het een lang leerproces is: Dat leek me nou juist zo leuk aan het DSLR-gebeuren. Alleen wanneer je dan thuiskomt en je ziet potentieel leuke foto's verneukt worden door kleine verkeerde instellingen, dan baal je natuurlijk wel :P

quote:
Vraag 3:
wat voor class kaartje heb je? Ik heb een class 10 en die schrijft ze vlot weg. (Dat heeft te maken met de snelheid van je SD kaartje :)
Hier ook class 10, 30mb/s, Ultra van Sandisk. Zou OK moeten zijn.

quote:
Heb je je Batterij al een keer helemaal laten doorladen? De mijne gaat namelijk echt heel lang mee (D5100) anders zou er weleens wat mis kunnen zijn.
Eerste keer naar buiten was ie idd niet opgeladen, maar voor vandaag als het goed is wel, al heb ik er ook nog even een uurtje binnen mee gespeeld, een paar dagen geleden.

Zojuist de eerste picture even online bewerkt, want heb hier in HK geen Photoshop.

Alleen even iets gecropped.
pi_130956534
quote:
Diafragma is apperture, right!? Ben er nog niet helemaal uit hoe ik dat moet instellen, maar zal me even inlezen :) Thanks.

Als het 'wit' is op de foto, dan is die info er toch niet, dus dan kun je dat toch niet meer bewerken...!?

Ik schiet al in JPG+RAW, op hoogste kwaliteit.
Diafragma is idd aperture. Dat is vrij makkelijk in te stellen. staat gewoon in je boekje :)

Het mooie aan in RAW schieten is dat hij alle sensor informatie opslaat en hij die data dus wel heeft :)

quote:
Idd helft op 'auto', de helft op andere settings waarmee ik speelde, om het dus een beetje uit te proberen allemaal :)

Gewoon veel uitproberen, dus opeens schiet ik weer iemand vol in zijn/haar mik met een dikke flits... :P

Ik weet dat het een lang leerproces is: Dat leek me nou juist zo leuk aan het DSLR-gebeuren. Alleen wanneer je dan thuiskomt en je ziet potentieel leuke foto's verneukt worden door kleine verkeerde instellingen, dan baal je natuurlijk wel
Het is idd vrij frustrerend maar je zult merken dat je steeds meer vooruit gaat :) Probeer het eens op de P stand. Daar ben ik zelf mee begonnen en vanuit daar verder gaan.

quote:
Hier ook class 10, 30mb/s, Ultra van Sandisk. Zou OK moeten zijn.
Wat zegt NIKON er zelf over welke aangeraden wordt voor jouw camera?

quote:
Eerste keer naar buiten was ie idd niet opgeladen, maar voor vandaag als het goed is wel, al heb ik er ook nog even een uurtje binnen mee gespeeld, een paar dagen geleden
Ik durf er weinig over te zeggen. flits je veel? dat kost natuurlijk ook veel accu. En tja als je hem 10 uur achter elkaar aan hebt staan gaat het wel hard. Maar anders is het voor mij ook een vraagteken.
  zondag 8 september 2013 @ 18:59:37 #69
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_130956757
quote:
0s.gif Op zondag 8 september 2013 18:51 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Diafragma is idd aperture. Dat is vrij makkelijk in te stellen. staat gewoon in je boekje :)

Het mooie aan in RAW schieten is dat hij alle sensor informatie opslaat en hij die data dus wel heeft :)
Boekje!? Ik blijf man, he!? :P Wij gana er standaard vanuit dat handleidingen 'overbodig' zijn :P.
Zal het eens opzoeken :)
[..]

quote:
Het is idd vrij frustrerend maar je zult merken dat je steeds meer vooruit gaat :) Probeer het eens op de P stand. Daar ben ik zelf mee begonnen en vanuit daar verder gaan.
Thanks, ga ik dat de komende week eens proberen. :)

[..]

quote:
Wat zegt NIKON er zelf over welke aangeraden wordt voor jouw camera?
Zal ik opzoeken, maar in de winkel zeiden ze dat dit prima zou moeten zijn. maar goed, deze werd er ook standaard bijgeleverd, dus dan verwacht je ook wel dat ze dat zeggen. :)

[..]

quote:
Ik durf er weinig over te zeggen. flits je veel? dat kost natuurlijk ook veel accu. En tja als je hem 10 uur achter elkaar aan hebt staan gaat het wel hard. Maar anders is het voor mij ook een vraagteken.
Ik flits juist zo weinig mogelijk, en zet het standaard altijd uit, maar gaat vaak toch weer aan, zodra je van settings veranderd of je de camera even uit hebt gehad. Ik vind het zeer irritant, mede omdat er ook zo'n speciaal klepje voor naar boven openklapt, die je daarna weer terug moet drukken.

Heb naar mijn idee niet echt vreemde, energievretende dingen uitgehaald met dat ding. Batterij is 1070mAh volgens mij (zit nu in de oplader).
Heb wel een extra batterij erbij gekregen, maar die is nog kleiner.
pi_130956931
Gebruik je de zoeker (zoals het hoort) of de live-view? Dat vreet stroom en is meestal niet nodig.
  zondag 8 september 2013 @ 19:25:41 #71
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_130957505
quote:
0s.gif Op zondag 8 september 2013 19:06 schreef DonJames het volgende:
Gebruik je de zoeker (zoals het hoort) of de live-view? Dat vreet stroom en is meestal niet nodig.
Meestal de zoeker (dat kleine gaatje :P ), en niet de live-view, al kijk ik wel regelmatig op de live-view voor de settings enzo.
pi_130982581
Ik wil graag beginnen met fotograferen. We hebben een spiegelreflexcamera. Waar begin ik?
pi_130983045
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2013 12:37 schreef acnaib80 het volgende:
Ik wil graag beginnen met fotograferen. We hebben een spiegelreflexcamera. Waar begin ik?
Met de lensdop eraf halen, het ding aan te zetten en foto's te maken natuurlijk. En als je een gerichte vraag hebt of tegen een probleem aanloopt helpt men je hier met veel plezier!
pi_130983081
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2013 12:37 schreef acnaib80 het volgende:
met het knopje indrukken.
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_130983222
Nog meer bloemen, hebben jullie hier nog iets op aan te merken?
Macro is niet echt mijn ding maar wil iig wel alles een keertje uitgeprobeerd hebben. Binnenkort stap ik over op een Canon 600D :)

pi_130983434
Haha, zo ver was ik ook al, maar wat zijn leuke themas/objecten om mee te beginnen, zonder moeilijke instellingen :)
pi_130984213
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2013 13:15 schreef acnaib80 het volgende:
Haha, zo ver was ik ook al, maar wat zijn leuke themas/objecten om mee te beginnen, zonder moeilijke instellingen :)
Dat lijkt me nou net hetgeen waar we je NIET echt mee kunnen helpen.. Jij wil beginnen met fotograferen, waar wil je foto's van maken?
pi_130987208
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2013 13:06 schreef Nezhi het volgende:
Nog meer bloemen, hebben jullie hier nog iets op aan te merken?
Macro is niet echt mijn ding maar wil iig wel alles een keertje uitgeprobeerd hebben. Binnenkort stap ik over op een Canon 600D :)

[ afbeelding ]
Leuke macro, beetje onderbelicht nog, waardoor de bloemetjes wat grauw ogen. Als je de histogram bekijkt zul je zien dat de grafiek aan de rechterkant niet helemaal tot het eind loopt.
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
  maandag 9 september 2013 @ 15:48:45 #79
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_130988270
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2013 13:15 schreef acnaib80 het volgende:
Zo moeilijk zijn die instellingen ook weer niet.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_130989467
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2013 15:11 schreef Ener-G het volgende:

[..]

Leuke macro, beetje onderbelicht nog, waardoor de bloemetjes wat grauw ogen. Als je de histogram bekijkt zul je zien dat de grafiek aan de rechterkant niet helemaal tot het eind loopt.
Is dit iets beter? Ik heb geprobeerd de histogram helemaal naar rechts te brengen zonder dat alles wit of te licht werd.. maar het is nu wel heel erg knalgeel.

pi_130989554
Dat is iets teveel van het goede, ja :P

Nu verlies je details in de lichtste stukken. Hoe heb je dit gedaan, en met welke software?
pi_130989627
Met Lightroom, geprobeerd de histogram naar rechts te dragen en toen nog een poging gedaan om het witte te verminderen door whites naar beneden te doen, wat minder contrast, en meer shadows. Maar als ik de highlights verminder dan is de histogram weer net als de eerste foto.

Haha macro is gewoon niet mijn ding, hou er niet zo veel van. Wil graag beginnen met portretten maar niemand in mijn familie en vriendenkring wil slachtoffer zijn.

[ Bericht 24% gewijzigd door Nezhi op 09-09-2013 16:44:39 ]
pi_130990709
ik denk dat de exposure slider een tikje naar rechts schuiven al voldoende was geweest.

Of even een lichte 'bump' met de curve tool maken.
pi_131826024
Hoi ^^

DSC_6476 by Thinkk-Pinkk, on Flickr

DSC_6468 by Thinkk-Pinkk, on Flickr

DSC_6436 by Thinkk-Pinkk, on Flickr

DSC_6405 by Thinkk-Pinkk, on Flickr
  vrijdag 4 oktober 2013 @ 00:56:43 #85
266754 VeerEli
Nee, ik ben niet Pools.
pi_131832127
quote:
0s.gif Op donderdag 3 oktober 2013 22:19 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Hoi ^^

[ link | afbeelding ]
DSC_6476 by Thinkk-Pinkk, on Flickr

[ link | afbeelding ]
DSC_6468 by Thinkk-Pinkk, on Flickr

[ link | afbeelding ]
DSC_6436 by Thinkk-Pinkk, on Flickr

[ link | afbeelding ]
DSC_6405 by Thinkk-Pinkk, on Flickr
Eerste 3 erg nice!
4e vind ik saaier. Het lijkt alsof de 3e en 4e snel achter elkaar genomen zijn. Hoewel de hond ook op de 3e foto zonlicht schijnt te 'vangen', is de foto qua sfeer/belichting etc heel anders dan de 4e. Zou je mij willen vertellen wat je hebt gedaan daarmee? En ook over de eerste foto trouwens. Hoe waren je instellingen, bewerking etc? :)
pi_131834717
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 00:56 schreef VeerEli het volgende:

[..]

Eerste 3 erg nice!
4e vind ik saaier. Het lijkt alsof de 3e en 4e snel achter elkaar genomen zijn. Hoewel de hond ook op de 3e foto zonlicht schijnt te 'vangen', is de foto qua sfeer/belichting etc heel anders dan de 4e. Zou je mij willen vertellen wat je hebt gedaan daarmee? En ook over de eerste foto trouwens. Hoe waren je instellingen, bewerking etc? :)
Hoihoi,

IK zal het eerst over de woefsel hebben. de vierde is echt in het felle zonlicht gemaakt. Terwijl de derde ook al valt er een beetje licht op hem toch echt in de schaduw is gemaakt.

Dit is de EXIF info van foto 3
Exposure 0.001 sec (1/1000)
Aperture f/1.8
Focal Length 35 mm
ISO Speed 100
En waarom hij op 1/1000 stond.. ik was wat aan het klooien geweest en vergeten terug te zetten denk ik haha.

De nabewerking heb ik gedaan met lightroom. contrast, helderheid en levendigheid omhoog geschroefd. Dit gisteren op de laptop gedaan. en op het scherm van mijn vaste pc ziet het er nu toch weer anders uit.

Van de paddenstoelen is dit de Exif info
Exposure 0.005 sec (1/200)
Aperture f/4.5
Focal Length 35 mm
ISO Speed 500

En daar heb ik eigenlijk hetzelfde mee gedaan in lightroom. alleen dan in wat mindere maten :)
  vrijdag 4 oktober 2013 @ 08:52:00 #87
141665 IrishBastard
Is that right, Rambo?
pi_131834772
Mooie foto's, maar wel erg donker :X
pi_131834819
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 08:52 schreef IrishBastard het volgende:
Mooie foto's, maar wel erg donker :X
Het was dan ook niet bepaald licht daar in het bos. Ik heb ze lichter gemaakt met lightroom maar dat was gewoon niet mooi.
pi_131835253
Hoe heb je ze lichter gemaakt? Exposure slider?
pi_131835294
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 09:29 schreef Ener-G het volgende:
Hoe heb je ze lichter gemaakt? Exposure slider?
Ik heb vanalles geprobeerd. Ik weet zo niet hoe alles heet. ook gewoon met belichting aanpassen maar ik weet niet vond ik niet mooi. Maar er is al vaker gebleken dat ik een beetje een voorliefde voor wat donkerder heb :@
pi_131835381
Wat donkerder okay, maar dit is wel erg donker. Juist door het hebben van lichte highlight randjes in een over het algemeen donkere foto wordt het 'donkere' effect nog sterker.

Begin eens met de exposure slider, en trek deze naar de lichtere kant totdat je ruis en artefacts gaat zien in de donkere/zwarte delen. Dan weet je dat je een stukje terug moet :P

Vervolgens ga je naar de curve tool (dat grafiekje met die diagonale lijn) en trek je de rechter/bovenste helft van de lijn een stukje omhoog, dan krijg je een boogje. En vervolgens het gedeelte linksonder weer een stukje naar beneden zodat die weer ongeveer het oorspronkelijke diagonale rechte lijntje volgt. Op die manier maak je alleen de lichte delen wat lichter, en heb je minder last van de ruis in de donkere delen, die sneller naar voren komt als je de boel oplicht.
pi_131835461
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 09:36 schreef Ener-G het volgende:
Wat donkerder okay, maar dit is wel erg donker. Juist door het hebben van lichte highlight randjes in een over het algemeen donkere foto wordt het 'donkere' effect nog sterker.

Begin eens met de exposure slider, en trek deze naar de lichtere kant totdat je ruis en artefacts gaat zien in de donkere/zwarte delen. Dan weet je dat je een stukje terug moet :P

Vervolgens ga je naar de curve tool (dat grafiekje met die diagonale lijn) en trek je de rechter/bovenste helft van de lijn een stukje omhoog, dan krijg je een boogje. En vervolgens het gedeelte linksonder weer een stukje naar beneden zodat die weer ongeveer het oorspronkelijke diagonale rechte lijntje volgt. Op die manier maak je alleen de lichte delen wat lichter, en heb je minder last van de ruis in de donkere delen, die sneller naar voren komt als je de boel oplicht.
Wow.. uh dat ga ik van het weekend even proberen op de laptop.. daar staat lightroom op vandaar :) Maar die is mee naar mijn vriend zijn werk.

Ik doe eigenlijk nooit iets met die curve :@ zal eens een poging wagen.
  vrijdag 4 oktober 2013 @ 11:50:36 #93
266754 VeerEli
Nee, ik ben niet Pools.
pi_131838559
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 08:48 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Hoihoi,

IK zal het eerst over de woefsel hebben. de vierde is echt in het felle zonlicht gemaakt. Terwijl de derde ook al valt er een beetje licht op hem toch echt in de schaduw is gemaakt.

Dit is de EXIF info van foto 3
Exposure 0.001 sec (1/1000)
Aperture f/1.8
Focal Length 35 mm
ISO Speed 100
En waarom hij op 1/1000 stond.. ik was wat aan het klooien geweest en vergeten terug te zetten denk ik haha.

De nabewerking heb ik gedaan met lightroom. contrast, helderheid en levendigheid omhoog geschroefd. Dit gisteren op de laptop gedaan. en op het scherm van mijn vaste pc ziet het er nu toch weer anders uit.

Van de paddenstoelen is dit de Exif info
Exposure 0.005 sec (1/200)
Aperture f/4.5
Focal Length 35 mm
ISO Speed 500

En daar heb ik eigenlijk hetzelfde mee gedaan in lightroom. alleen dan in wat mindere maten :)
Nice! Klinkt me niet geheel onbekend in de oren.. Ondanks dat 1 en 2 donker zijn, vind ik het bij deze beelden op één of andere manier wel lekker wegkijken :)
pi_131838648
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 11:50 schreef VeerEli het volgende:

[..]

Nice! Klinkt me niet geheel onbekend in de oren.. Ondanks dat 1 en 2 donker zijn, vind ik het bij deze beelden op één of andere manier wel lekker wegkijken :)
Ze zijn op dit scherm donkerder dan op mijn laptop. iets lichter had wel gemogen. Maar agh het past er idd wel weer bij. Van het weekend even prullen kijken of het ook anders kan.

Ga vanavond nog even met Loebes het bos in.. als het droog blijft. Eens kijken wat we tegenkomen.
  vrijdag 4 oktober 2013 @ 11:55:20 #95
266754 VeerEli
Nee, ik ben niet Pools.
pi_131838710
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 11:53 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Ze zijn op dit scherm donkerder dan op mijn laptop. iets lichter had wel gemogen. Maar agh het past er idd wel weer bij. Van het weekend even prullen kijken of het ook anders kan.

Ga vanavond nog even met Loebes het bos in.. als het droog blijft. Eens kijken wat we tegenkomen.
Dat is sowieso lastig.. Ik had laatst foto's die ik van een verjaardag had gemaakt voor mijn schoonfamilie op mijn laptop wat opgelicht (het was in een pub, dus zeer donker binnen met gekleurde lichten) en op de laptop zag het er heel anders uit dan bij hun thuis op de computer. Best balen is dat.
pi_131838747
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 11:55 schreef VeerEli het volgende:

[..]

Dat is sowieso lastig.. Ik had laatst foto's die ik van een verjaardag had gemaakt voor mijn schoonfamilie op mijn laptop wat opgelicht (het was in een pub, dus zeer donker binnen met gekleurde lichten) en op de laptop zag het er heel anders uit dan bij hun thuis op de computer. Best balen is dat.
Ja dat is idd ook nog zo iets idd. 's avonds lijkt het dan allemaal veel lichter en dan kijk je overdag en dan denk je wow.. dat had wel wat lichter gemogen haha. Agh we leren het wel.
pi_131838940
Kwestie van naar je histogram kijken, als je niet kunt vertrouwen op de (niet-)calibratie van je beeldscherm ;)
pi_131838965
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 12:03 schreef Ener-G het volgende:
Kwestie van naar je histogram kijken, als je niet kunt vertrouwen op de (niet-)calibratie van je beeldscherm ;)
UH ja histogram.. wasda? Beginnerstopic hier he? Begin net met lightroom..
pi_131839143
Googlewoord ;)

Histogram is dat grafiekje helemaal bovenin je kolom met schuifjes. Opzich wel een redelijk handige tool bij het fotograferen :P

Heel kort door de bocht is het van links naar rechts een grafiek van de hoeveelheid pixels, gerangschikt op helderheid/intensiteit. Links is donker/zwart, rechts is licht/wit.

Als je grafiek heel hoog is in de linker helft en heel laag of bijna 0 in de rechter, kun je er donder op zeggen dat je foto onderbelicht of donker is. Als de grafiek rechts juist veel hoger is dan de linker helft is ie overbelicht of heel licht.
pi_131839161
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 12:10 schreef Ener-G het volgende:
Googlewoord ;)

Histogram is dat grafiekje helemaal bovenin je kolom met schuifjes. Opzich wel een redelijk handige tool bij het fotograferen :P

Heel kort door de bocht is het van links naar rechts een grafiek van de hoeveelheid pixels, gerangschikt op helderheid/intensiteit. Links is donker/zwart, rechts is licht/wit.

Als je grafiek heel hoog is in de linker helft en heel laag of bijna 0 in de rechter, kun je er donder op zeggen dat je foto onderbelicht of donker is. Als de grafiek rechts juist veel hoger is dan de linker helft is ie overbelicht of heel licht.
Ah dus die moet mooi recht staan zo :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')