Ik heb geen lange teentjes je blijft alleen doorgaan op iets wat ik allang had bevestigd.quote:
Over foto 1quote:Op woensdag 21 augustus 2013 20:22 schreef -Techno- het volgende:
Okee prima.
Nr1: Ik hou van nacht foto's en vind deze dan ook fijn om te zien. Genoeg detail om te zien en geen overstraleng van het aanwezige licht. Wel zou ik de uitsnede wat anders doen zodat de toren in het midden staat.
Nr2: Persoonlijk vind ik deze het mooist. Het licht is erg mooi en dat die bosjes op de voorgrond donker zijn stoort me totaal niet. Vind het zelfs beter.
Nr3: Mooie compositie maar ietwat te donker. Kan vast verbetert worden in PS of lightroom.
Nr4: Wederom mooie compositie. Persoonlijk vind ik deze niet te donker.
Nr5: Mooie foto maar het standpunt heb ik te vaak gezien. Daarom doet deze foto me verder weinig.
Nr7&10: Beide ietwat te donker maar is makkelijk te verbeteren.
Rest van de foto's passen imho wat minder in de serie.
Thanks!quote:Op woensdag 21 augustus 2013 21:29 schreef Clayton1 het volgende:
Leuke platen hoor, geeft duidelijk de sfeer aan.
oke,quote:Op zondag 25 augustus 2013 16:54 schreef Ener-G het volgende:
Minder korrel = lagere ISO instellen de volgende keer, mits je er genoeg licht voor hebt uiteraard.
Mooi zeg! Heb je ze ook bewerkt? Tof dat die achtergrond zo donker is.quote:Op woensdag 28 augustus 2013 21:20 schreef Clayton1 het volgende:
In een dag van knop naar bloem
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Voor beide: soms wordt een foto beter als je het onderwerp niet zo centraal in het midden van de foto zet.quote:Op zondag 25 augustus 2013 15:59 schreef NLjordi het volgende:
Laatste tijd hier en daar aan het uitvogelen om wat leuke plaatjes te kunnen schieten.
Sommige zijn echt waardeloos maar deze vindt ik persoonlijk wel redelijk goed gelukt:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
nu nog in de tweede foto minder korrel zien te krijgen enz enz
Mooie foto's probeer ze vaker zoals de tweede uit het midden te halen.quote:Op woensdag 28 augustus 2013 21:20 schreef Clayton1 het volgende:
In een dag van knop naar bloem
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dank je, zag het inderdaad, moet er steeds op letten.quote:Op woensdag 28 augustus 2013 22:10 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Mooie foto's probeer ze vaker zoals de tweede uit het midden te halen.
Hoihoi,quote:Op zondag 8 september 2013 18:08 schreef Yi-Long het volgende:
Vandaag voor de 2de keer met de D5200 (lenskit 18-55) naar buiten geweest, om een beetje te oefenen en spelen. Paar mooie plaatjes gemaakt, maar ook zeer veel rotzooi.
3 zaken die me opvielen na vandaag:
1: In een aantal shots is de lucht vrijwel helemaal wit, ipv lichtblauw, oftewel iets overbelicht, en dan kun je er vrijwel niets meer uithalen. Hoe kun je dat het beste oplossen!?
2: Toen het donker was, werd het ontzettend moeilijk om scherpe pics te maken, vooral wanneer het voorwerp bewoog. Ik hoopte nou juist dat een DSLR goed zou zijn om s'nachts/in het donker pics mee te maken, en hoogstwaarschijnlijk zal ik het ook wel zelf verkloot hebben, maar heb meerdere instellingen geprobeerd en het lukte nog niet echt.
Beetje vreemd natuurlijk wanneer mijn vriendin met haar iPhone mooiere skyline pics tevoorschijn weet te toveren dan ik met een DSLR
3: Het 'wegschrijven' van de foto naar de kaart, en dus het wachten tot je weer kunt schieten na het nemen van een foto, duurt soms erg lang (paar seconden), en met andere instellingen gaat het weer redelijk snel en kun je achter elkaar je pics maken. Ook een beetje vreemd.
Daarnaast gaat de meegeleverde batterij ook redelijk teleurstellend kort mee. Paar uurtjes ofzo.
Diafragma is apperture, right!? Ben er nog niet helemaal uit hoe ik dat moet instellen, maar zal me even inlezenquote:Op zondag 8 september 2013 18:23 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Hoihoi,
Over vraag 1. Je kunt het beste je foto's in RAW en JPEG schieten dan kun je ze met lightroom, fotoshop of welk ander foto bewerkingsprogramma dan ook bewerken. n het RAW formaat kun je veel meer aanpassen.
En hoe je dat kunt oplossen. Je diafragma een beetje kleipen, snellere sluitertijd.
Idd helft op 'auto', de helft op andere settings waarmee ik speelde, om het dus een beetje uit te proberen allemaalquote:vraag 2:
Als eerste in welke stand fotografeer je? Als er dingen bewogen opstaan staat je sluitertijd niet snel genoeg. Maar dan zul je wel weer je ISO omhoog moeten zetten en/of je diafragma verder open moeten zetten om te zorgen dat je foto's niet te donker worden.
Daarbij weet ik niet of je al eerder een DSLR gefotografeerd hebt. Maar de grote vergissing die mensen maken is het denken dat als je een DSLR hebt je automatisch goede foto's maakt. Je zult toch echt moeten leren werken met zo'n camera. Het heeft bij mij een jaar geduurd te zijn voor ik was waar ik nu ben. En tja op auto schieten zou ik niet doen dan kun je beter een goeie compact camera kopen.
Hier ook class 10, 30mb/s, Ultra van Sandisk. Zou OK moeten zijn.quote:Vraag 3:
wat voor class kaartje heb je? Ik heb een class 10 en die schrijft ze vlot weg. (Dat heeft te maken met de snelheid van je SD kaartje
Eerste keer naar buiten was ie idd niet opgeladen, maar voor vandaag als het goed is wel, al heb ik er ook nog even een uurtje binnen mee gespeeld, een paar dagen geleden.quote:Heb je je Batterij al een keer helemaal laten doorladen? De mijne gaat namelijk echt heel lang mee (D5100) anders zou er weleens wat mis kunnen zijn.
Diafragma is idd aperture. Dat is vrij makkelijk in te stellen. staat gewoon in je boekjequote:Diafragma is apperture, right!? Ben er nog niet helemaal uit hoe ik dat moet instellen, maar zal me even inlezenThanks.
Als het 'wit' is op de foto, dan is die info er toch niet, dus dan kun je dat toch niet meer bewerken...!?
Ik schiet al in JPG+RAW, op hoogste kwaliteit.
Het is idd vrij frustrerend maar je zult merken dat je steeds meer vooruit gaatquote:Idd helft op 'auto', de helft op andere settings waarmee ik speelde, om het dus een beetje uit te proberen allemaal
Gewoon veel uitproberen, dus opeens schiet ik weer iemand vol in zijn/haar mik met een dikke flits...
Ik weet dat het een lang leerproces is: Dat leek me nou juist zo leuk aan het DSLR-gebeuren. Alleen wanneer je dan thuiskomt en je ziet potentieel leuke foto's verneukt worden door kleine verkeerde instellingen, dan baal je natuurlijk wel
Wat zegt NIKON er zelf over welke aangeraden wordt voor jouw camera?quote:Hier ook class 10, 30mb/s, Ultra van Sandisk. Zou OK moeten zijn.
Ik durf er weinig over te zeggen. flits je veel? dat kost natuurlijk ook veel accu. En tja als je hem 10 uur achter elkaar aan hebt staan gaat het wel hard. Maar anders is het voor mij ook een vraagteken.quote:Eerste keer naar buiten was ie idd niet opgeladen, maar voor vandaag als het goed is wel, al heb ik er ook nog even een uurtje binnen mee gespeeld, een paar dagen geleden
Boekje!? Ik blijf man, he!?quote:Op zondag 8 september 2013 18:51 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Diafragma is idd aperture. Dat is vrij makkelijk in te stellen. staat gewoon in je boekje
Het mooie aan in RAW schieten is dat hij alle sensor informatie opslaat en hij die data dus wel heeft
Thanks, ga ik dat de komende week eens proberen.quote:Het is idd vrij frustrerend maar je zult merken dat je steeds meer vooruit gaatProbeer het eens op de P stand. Daar ben ik zelf mee begonnen en vanuit daar verder gaan.
Zal ik opzoeken, maar in de winkel zeiden ze dat dit prima zou moeten zijn. maar goed, deze werd er ook standaard bijgeleverd, dus dan verwacht je ook wel dat ze dat zeggen.quote:Wat zegt NIKON er zelf over welke aangeraden wordt voor jouw camera?
Ik flits juist zo weinig mogelijk, en zet het standaard altijd uit, maar gaat vaak toch weer aan, zodra je van settings veranderd of je de camera even uit hebt gehad. Ik vind het zeer irritant, mede omdat er ook zo'n speciaal klepje voor naar boven openklapt, die je daarna weer terug moet drukken.quote:Ik durf er weinig over te zeggen. flits je veel? dat kost natuurlijk ook veel accu. En tja als je hem 10 uur achter elkaar aan hebt staan gaat het wel hard. Maar anders is het voor mij ook een vraagteken.
Meestal de zoeker (dat kleine gaatjequote:Op zondag 8 september 2013 19:06 schreef DonJames het volgende:
Gebruik je de zoeker (zoals het hoort) of de live-view? Dat vreet stroom en is meestal niet nodig.
Met de lensdop eraf halen, het ding aan te zetten en foto's te maken natuurlijk. En als je een gerichte vraag hebt of tegen een probleem aanloopt helpt men je hier met veel plezier!quote:Op maandag 9 september 2013 12:37 schreef acnaib80 het volgende:
Ik wil graag beginnen met fotograferen. We hebben een spiegelreflexcamera. Waar begin ik?
met het knopje indrukken.quote:Op maandag 9 september 2013 12:37 schreef acnaib80 het volgende:
Ik wil graag beginnen met fotograferen. We hebben een spiegelreflexcamera. Waar begin ik?
Dat lijkt me nou net hetgeen waar we je NIET echt mee kunnen helpen.. Jij wil beginnen met fotograferen, waar wil je foto's van maken?quote:Op maandag 9 september 2013 13:15 schreef acnaib80 het volgende:
Haha, zo ver was ik ook al, maar wat zijn leuke themas/objecten om mee te beginnen, zonder moeilijke instellingen
Leuke macro, beetje onderbelicht nog, waardoor de bloemetjes wat grauw ogen. Als je de histogram bekijkt zul je zien dat de grafiek aan de rechterkant niet helemaal tot het eind loopt.quote:Op maandag 9 september 2013 13:06 schreef Nezhi het volgende:
Nog meer bloemen, hebben jullie hier nog iets op aan te merken?
Macro is niet echt mijn ding maar wil iig wel alles een keertje uitgeprobeerd hebben. Binnenkort stap ik over op een Canon 600D
[ afbeelding ]
Zo moeilijk zijn die instellingen ook weer niet.quote:Op maandag 9 september 2013 13:15 schreef acnaib80 het volgende:
Haha, zo ver was ik ook al, maar wat zijn leuke themas/objecten om mee te beginnen, zonder moeilijke instellingen
Is dit iets beter? Ik heb geprobeerd de histogram helemaal naar rechts te brengen zonder dat alles wit of te licht werd.. maar het is nu wel heel erg knalgeel.quote:Op maandag 9 september 2013 15:11 schreef Ener-G het volgende:
[..]
Leuke macro, beetje onderbelicht nog, waardoor de bloemetjes wat grauw ogen. Als je de histogram bekijkt zul je zien dat de grafiek aan de rechterkant niet helemaal tot het eind loopt.
Eerste 3 erg nice!quote:Op donderdag 3 oktober 2013 22:19 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Hoi ^^
[ link | afbeelding ]
DSC_6476 by Thinkk-Pinkk, on Flickr
[ link | afbeelding ]
DSC_6468 by Thinkk-Pinkk, on Flickr
[ link | afbeelding ]
DSC_6436 by Thinkk-Pinkk, on Flickr
[ link | afbeelding ]
DSC_6405 by Thinkk-Pinkk, on Flickr
Hoihoi,quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 00:56 schreef VeerEli het volgende:
[..]
Eerste 3 erg nice!
4e vind ik saaier. Het lijkt alsof de 3e en 4e snel achter elkaar genomen zijn. Hoewel de hond ook op de 3e foto zonlicht schijnt te 'vangen', is de foto qua sfeer/belichting etc heel anders dan de 4e. Zou je mij willen vertellen wat je hebt gedaan daarmee? En ook over de eerste foto trouwens. Hoe waren je instellingen, bewerking etc?
Het was dan ook niet bepaald licht daar in het bos. Ik heb ze lichter gemaakt met lightroom maar dat was gewoon niet mooi.quote:
Ik heb vanalles geprobeerd. Ik weet zo niet hoe alles heet. ook gewoon met belichting aanpassen maar ik weet niet vond ik niet mooi. Maar er is al vaker gebleken dat ik een beetje een voorliefde voor wat donkerder hebquote:Op vrijdag 4 oktober 2013 09:29 schreef Ener-G het volgende:
Hoe heb je ze lichter gemaakt? Exposure slider?
Wow.. uh dat ga ik van het weekend even proberen op de laptop.. daar staat lightroom op vandaarquote:Op vrijdag 4 oktober 2013 09:36 schreef Ener-G het volgende:
Wat donkerder okay, maar dit is wel erg donker. Juist door het hebben van lichte highlight randjes in een over het algemeen donkere foto wordt het 'donkere' effect nog sterker.
Begin eens met de exposure slider, en trek deze naar de lichtere kant totdat je ruis en artefacts gaat zien in de donkere/zwarte delen. Dan weet je dat je een stukje terug moet
Vervolgens ga je naar de curve tool (dat grafiekje met die diagonale lijn) en trek je de rechter/bovenste helft van de lijn een stukje omhoog, dan krijg je een boogje. En vervolgens het gedeelte linksonder weer een stukje naar beneden zodat die weer ongeveer het oorspronkelijke diagonale rechte lijntje volgt. Op die manier maak je alleen de lichte delen wat lichter, en heb je minder last van de ruis in de donkere delen, die sneller naar voren komt als je de boel oplicht.
Nice! Klinkt me niet geheel onbekend in de oren.. Ondanks dat 1 en 2 donker zijn, vind ik het bij deze beelden op één of andere manier wel lekker wegkijkenquote:Op vrijdag 4 oktober 2013 08:48 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Hoihoi,
IK zal het eerst over de woefsel hebben. de vierde is echt in het felle zonlicht gemaakt. Terwijl de derde ook al valt er een beetje licht op hem toch echt in de schaduw is gemaakt.
Dit is de EXIF info van foto 3
Exposure 0.001 sec (1/1000)
Aperture f/1.8
Focal Length 35 mm
ISO Speed 100
En waarom hij op 1/1000 stond.. ik was wat aan het klooien geweest en vergeten terug te zetten denk ik haha.
De nabewerking heb ik gedaan met lightroom. contrast, helderheid en levendigheid omhoog geschroefd. Dit gisteren op de laptop gedaan. en op het scherm van mijn vaste pc ziet het er nu toch weer anders uit.
Van de paddenstoelen is dit de Exif info
Exposure 0.005 sec (1/200)
Aperture f/4.5
Focal Length 35 mm
ISO Speed 500
En daar heb ik eigenlijk hetzelfde mee gedaan in lightroom. alleen dan in wat mindere maten
Ze zijn op dit scherm donkerder dan op mijn laptop. iets lichter had wel gemogen. Maar agh het past er idd wel weer bij. Van het weekend even prullen kijken of het ook anders kan.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 11:50 schreef VeerEli het volgende:
[..]
Nice! Klinkt me niet geheel onbekend in de oren.. Ondanks dat 1 en 2 donker zijn, vind ik het bij deze beelden op één of andere manier wel lekker wegkijken
Dat is sowieso lastig.. Ik had laatst foto's die ik van een verjaardag had gemaakt voor mijn schoonfamilie op mijn laptop wat opgelicht (het was in een pub, dus zeer donker binnen met gekleurde lichten) en op de laptop zag het er heel anders uit dan bij hun thuis op de computer. Best balen is dat.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 11:53 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Ze zijn op dit scherm donkerder dan op mijn laptop. iets lichter had wel gemogen. Maar agh het past er idd wel weer bij. Van het weekend even prullen kijken of het ook anders kan.
Ga vanavond nog even met Loebes het bos in.. als het droog blijft. Eens kijken wat we tegenkomen.
Ja dat is idd ook nog zo iets idd. 's avonds lijkt het dan allemaal veel lichter en dan kijk je overdag en dan denk je wow.. dat had wel wat lichter gemogen haha. Agh we leren het wel.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 11:55 schreef VeerEli het volgende:
[..]
Dat is sowieso lastig.. Ik had laatst foto's die ik van een verjaardag had gemaakt voor mijn schoonfamilie op mijn laptop wat opgelicht (het was in een pub, dus zeer donker binnen met gekleurde lichten) en op de laptop zag het er heel anders uit dan bij hun thuis op de computer. Best balen is dat.
UH ja histogram.. wasda? Beginnerstopic hier he? Begin net met lightroom..quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 12:03 schreef Ener-G het volgende:
Kwestie van naar je histogram kijken, als je niet kunt vertrouwen op de (niet-)calibratie van je beeldscherm
Ah dus die moet mooi recht staan zoquote:Op vrijdag 4 oktober 2013 12:10 schreef Ener-G het volgende:
Googlewoord![]()
Histogram is dat grafiekje helemaal bovenin je kolom met schuifjes. Opzich wel een redelijk handige tool bij het fotograferen
Heel kort door de bocht is het van links naar rechts een grafiek van de hoeveelheid pixels, gerangschikt op helderheid/intensiteit. Links is donker/zwart, rechts is licht/wit.
Als je grafiek heel hoog is in de linker helft en heel laag of bijna 0 in de rechter, kun je er donder op zeggen dat je foto onderbelicht of donker is. Als de grafiek rechts juist veel hoger is dan de linker helft is ie overbelicht of heel licht.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |