abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_130983434
Haha, zo ver was ik ook al, maar wat zijn leuke themas/objecten om mee te beginnen, zonder moeilijke instellingen :)
pi_130984213
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2013 13:15 schreef acnaib80 het volgende:
Haha, zo ver was ik ook al, maar wat zijn leuke themas/objecten om mee te beginnen, zonder moeilijke instellingen :)
Dat lijkt me nou net hetgeen waar we je NIET echt mee kunnen helpen.. Jij wil beginnen met fotograferen, waar wil je foto's van maken?
pi_130987208
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2013 13:06 schreef Nezhi het volgende:
Nog meer bloemen, hebben jullie hier nog iets op aan te merken?
Macro is niet echt mijn ding maar wil iig wel alles een keertje uitgeprobeerd hebben. Binnenkort stap ik over op een Canon 600D :)

[ afbeelding ]
Leuke macro, beetje onderbelicht nog, waardoor de bloemetjes wat grauw ogen. Als je de histogram bekijkt zul je zien dat de grafiek aan de rechterkant niet helemaal tot het eind loopt.
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
  maandag 9 september 2013 @ 15:48:45 #79
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_130988270
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2013 13:15 schreef acnaib80 het volgende:
Zo moeilijk zijn die instellingen ook weer niet.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_130989467
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2013 15:11 schreef Ener-G het volgende:

[..]

Leuke macro, beetje onderbelicht nog, waardoor de bloemetjes wat grauw ogen. Als je de histogram bekijkt zul je zien dat de grafiek aan de rechterkant niet helemaal tot het eind loopt.
Is dit iets beter? Ik heb geprobeerd de histogram helemaal naar rechts te brengen zonder dat alles wit of te licht werd.. maar het is nu wel heel erg knalgeel.

pi_130989554
Dat is iets teveel van het goede, ja :P

Nu verlies je details in de lichtste stukken. Hoe heb je dit gedaan, en met welke software?
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
pi_130989627
Met Lightroom, geprobeerd de histogram naar rechts te dragen en toen nog een poging gedaan om het witte te verminderen door whites naar beneden te doen, wat minder contrast, en meer shadows. Maar als ik de highlights verminder dan is de histogram weer net als de eerste foto.

Haha macro is gewoon niet mijn ding, hou er niet zo veel van. Wil graag beginnen met portretten maar niemand in mijn familie en vriendenkring wil slachtoffer zijn.

[ Bericht 24% gewijzigd door Nezhi op 09-09-2013 16:44:39 ]
pi_130990709
ik denk dat de exposure slider een tikje naar rechts schuiven al voldoende was geweest.

Of even een lichte 'bump' met de curve tool maken.
pi_131826024
Hoi ^^

DSC_6476 by Thinkk-Pinkk, on Flickr

DSC_6468 by Thinkk-Pinkk, on Flickr

DSC_6436 by Thinkk-Pinkk, on Flickr

DSC_6405 by Thinkk-Pinkk, on Flickr
I solemnly swear i'm up to no good
  vrijdag 4 oktober 2013 @ 00:56:43 #85
266754 VeerEli
Nee, ik ben niet Pools.
pi_131832127
quote:
0s.gif Op donderdag 3 oktober 2013 22:19 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Hoi ^^

[ link | afbeelding ]
DSC_6476 by Thinkk-Pinkk, on Flickr

[ link | afbeelding ]
DSC_6468 by Thinkk-Pinkk, on Flickr

[ link | afbeelding ]
DSC_6436 by Thinkk-Pinkk, on Flickr

[ link | afbeelding ]
DSC_6405 by Thinkk-Pinkk, on Flickr
Eerste 3 erg nice!
4e vind ik saaier. Het lijkt alsof de 3e en 4e snel achter elkaar genomen zijn. Hoewel de hond ook op de 3e foto zonlicht schijnt te 'vangen', is de foto qua sfeer/belichting etc heel anders dan de 4e. Zou je mij willen vertellen wat je hebt gedaan daarmee? En ook over de eerste foto trouwens. Hoe waren je instellingen, bewerking etc? :)
B-b-b-bird, Bird, The Bird is the word.
pi_131834717
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 00:56 schreef VeerEli het volgende:

[..]

Eerste 3 erg nice!
4e vind ik saaier. Het lijkt alsof de 3e en 4e snel achter elkaar genomen zijn. Hoewel de hond ook op de 3e foto zonlicht schijnt te 'vangen', is de foto qua sfeer/belichting etc heel anders dan de 4e. Zou je mij willen vertellen wat je hebt gedaan daarmee? En ook over de eerste foto trouwens. Hoe waren je instellingen, bewerking etc? :)
Hoihoi,

IK zal het eerst over de woefsel hebben. de vierde is echt in het felle zonlicht gemaakt. Terwijl de derde ook al valt er een beetje licht op hem toch echt in de schaduw is gemaakt.

Dit is de EXIF info van foto 3
Exposure 0.001 sec (1/1000)
Aperture f/1.8
Focal Length 35 mm
ISO Speed 100
En waarom hij op 1/1000 stond.. ik was wat aan het klooien geweest en vergeten terug te zetten denk ik haha.

De nabewerking heb ik gedaan met lightroom. contrast, helderheid en levendigheid omhoog geschroefd. Dit gisteren op de laptop gedaan. en op het scherm van mijn vaste pc ziet het er nu toch weer anders uit.

Van de paddenstoelen is dit de Exif info
Exposure 0.005 sec (1/200)
Aperture f/4.5
Focal Length 35 mm
ISO Speed 500

En daar heb ik eigenlijk hetzelfde mee gedaan in lightroom. alleen dan in wat mindere maten :)
  vrijdag 4 oktober 2013 @ 08:52:00 #87
141665 IrishBastard
Is that right, Rambo?
pi_131834772
Mooie foto's, maar wel erg donker :X
pi_131834819
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 08:52 schreef IrishBastard het volgende:
Mooie foto's, maar wel erg donker :X
Het was dan ook niet bepaald licht daar in het bos. Ik heb ze lichter gemaakt met lightroom maar dat was gewoon niet mooi.
pi_131835253
Hoe heb je ze lichter gemaakt? Exposure slider?
pi_131835294
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 09:29 schreef Ener-G het volgende:
Hoe heb je ze lichter gemaakt? Exposure slider?
Ik heb vanalles geprobeerd. Ik weet zo niet hoe alles heet. ook gewoon met belichting aanpassen maar ik weet niet vond ik niet mooi. Maar er is al vaker gebleken dat ik een beetje een voorliefde voor wat donkerder heb :@
pi_131835381
Wat donkerder okay, maar dit is wel erg donker. Juist door het hebben van lichte highlight randjes in een over het algemeen donkere foto wordt het 'donkere' effect nog sterker.

Begin eens met de exposure slider, en trek deze naar de lichtere kant totdat je ruis en artefacts gaat zien in de donkere/zwarte delen. Dan weet je dat je een stukje terug moet :P

Vervolgens ga je naar de curve tool (dat grafiekje met die diagonale lijn) en trek je de rechter/bovenste helft van de lijn een stukje omhoog, dan krijg je een boogje. En vervolgens het gedeelte linksonder weer een stukje naar beneden zodat die weer ongeveer het oorspronkelijke diagonale rechte lijntje volgt. Op die manier maak je alleen de lichte delen wat lichter, en heb je minder last van de ruis in de donkere delen, die sneller naar voren komt als je de boel oplicht.
pi_131835461
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 09:36 schreef Ener-G het volgende:
Wat donkerder okay, maar dit is wel erg donker. Juist door het hebben van lichte highlight randjes in een over het algemeen donkere foto wordt het 'donkere' effect nog sterker.

Begin eens met de exposure slider, en trek deze naar de lichtere kant totdat je ruis en artefacts gaat zien in de donkere/zwarte delen. Dan weet je dat je een stukje terug moet :P

Vervolgens ga je naar de curve tool (dat grafiekje met die diagonale lijn) en trek je de rechter/bovenste helft van de lijn een stukje omhoog, dan krijg je een boogje. En vervolgens het gedeelte linksonder weer een stukje naar beneden zodat die weer ongeveer het oorspronkelijke diagonale rechte lijntje volgt. Op die manier maak je alleen de lichte delen wat lichter, en heb je minder last van de ruis in de donkere delen, die sneller naar voren komt als je de boel oplicht.
Wow.. uh dat ga ik van het weekend even proberen op de laptop.. daar staat lightroom op vandaar :) Maar die is mee naar mijn vriend zijn werk.

Ik doe eigenlijk nooit iets met die curve :@ zal eens een poging wagen.
  vrijdag 4 oktober 2013 @ 11:50:36 #93
266754 VeerEli
Nee, ik ben niet Pools.
pi_131838559
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 08:48 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Hoihoi,

IK zal het eerst over de woefsel hebben. de vierde is echt in het felle zonlicht gemaakt. Terwijl de derde ook al valt er een beetje licht op hem toch echt in de schaduw is gemaakt.

Dit is de EXIF info van foto 3
Exposure 0.001 sec (1/1000)
Aperture f/1.8
Focal Length 35 mm
ISO Speed 100
En waarom hij op 1/1000 stond.. ik was wat aan het klooien geweest en vergeten terug te zetten denk ik haha.

De nabewerking heb ik gedaan met lightroom. contrast, helderheid en levendigheid omhoog geschroefd. Dit gisteren op de laptop gedaan. en op het scherm van mijn vaste pc ziet het er nu toch weer anders uit.

Van de paddenstoelen is dit de Exif info
Exposure 0.005 sec (1/200)
Aperture f/4.5
Focal Length 35 mm
ISO Speed 500

En daar heb ik eigenlijk hetzelfde mee gedaan in lightroom. alleen dan in wat mindere maten :)
Nice! Klinkt me niet geheel onbekend in de oren.. Ondanks dat 1 en 2 donker zijn, vind ik het bij deze beelden op één of andere manier wel lekker wegkijken :)
pi_131838648
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 11:50 schreef VeerEli het volgende:

[..]

Nice! Klinkt me niet geheel onbekend in de oren.. Ondanks dat 1 en 2 donker zijn, vind ik het bij deze beelden op één of andere manier wel lekker wegkijken :)
Ze zijn op dit scherm donkerder dan op mijn laptop. iets lichter had wel gemogen. Maar agh het past er idd wel weer bij. Van het weekend even prullen kijken of het ook anders kan.

Ga vanavond nog even met Loebes het bos in.. als het droog blijft. Eens kijken wat we tegenkomen.
  vrijdag 4 oktober 2013 @ 11:55:20 #95
266754 VeerEli
Nee, ik ben niet Pools.
pi_131838710
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 11:53 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Ze zijn op dit scherm donkerder dan op mijn laptop. iets lichter had wel gemogen. Maar agh het past er idd wel weer bij. Van het weekend even prullen kijken of het ook anders kan.

Ga vanavond nog even met Loebes het bos in.. als het droog blijft. Eens kijken wat we tegenkomen.
Dat is sowieso lastig.. Ik had laatst foto's die ik van een verjaardag had gemaakt voor mijn schoonfamilie op mijn laptop wat opgelicht (het was in een pub, dus zeer donker binnen met gekleurde lichten) en op de laptop zag het er heel anders uit dan bij hun thuis op de computer. Best balen is dat.
pi_131838747
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 11:55 schreef VeerEli het volgende:

[..]

Dat is sowieso lastig.. Ik had laatst foto's die ik van een verjaardag had gemaakt voor mijn schoonfamilie op mijn laptop wat opgelicht (het was in een pub, dus zeer donker binnen met gekleurde lichten) en op de laptop zag het er heel anders uit dan bij hun thuis op de computer. Best balen is dat.
Ja dat is idd ook nog zo iets idd. 's avonds lijkt het dan allemaal veel lichter en dan kijk je overdag en dan denk je wow.. dat had wel wat lichter gemogen haha. Agh we leren het wel.
pi_131838940
Kwestie van naar je histogram kijken, als je niet kunt vertrouwen op de (niet-)calibratie van je beeldscherm ;)
pi_131838965
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 12:03 schreef Ener-G het volgende:
Kwestie van naar je histogram kijken, als je niet kunt vertrouwen op de (niet-)calibratie van je beeldscherm ;)
UH ja histogram.. wasda? Beginnerstopic hier he? Begin net met lightroom..
pi_131839143
Googlewoord ;)

Histogram is dat grafiekje helemaal bovenin je kolom met schuifjes. Opzich wel een redelijk handige tool bij het fotograferen :P

Heel kort door de bocht is het van links naar rechts een grafiek van de hoeveelheid pixels, gerangschikt op helderheid/intensiteit. Links is donker/zwart, rechts is licht/wit.

Als je grafiek heel hoog is in de linker helft en heel laag of bijna 0 in de rechter, kun je er donder op zeggen dat je foto onderbelicht of donker is. Als de grafiek rechts juist veel hoger is dan de linker helft is ie overbelicht of heel licht.
pi_131839161
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 12:10 schreef Ener-G het volgende:
Googlewoord ;)

Histogram is dat grafiekje helemaal bovenin je kolom met schuifjes. Opzich wel een redelijk handige tool bij het fotograferen :P

Heel kort door de bocht is het van links naar rechts een grafiek van de hoeveelheid pixels, gerangschikt op helderheid/intensiteit. Links is donker/zwart, rechts is licht/wit.

Als je grafiek heel hoog is in de linker helft en heel laag of bijna 0 in de rechter, kun je er donder op zeggen dat je foto onderbelicht of donker is. Als de grafiek rechts juist veel hoger is dan de linker helft is ie overbelicht of heel licht.
Ah dus die moet mooi recht staan zo :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')