Thanx! zal me dar van het weekend eens in verdiepen.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 12:13 schreef Ener-G het volgende:
Hoeft niet per se. Maar je kunt bijvoorbeeld wel enigzins afleiden of je foto echt te donker is, of te licht. Als bijvoorbeeld de dingen die wit moeten zijn te donker zijn dan houdt je grafiek op voordat ie het uiterste rechtse punt bereikt. Omgekeerd kun je ook zien als iets zwart moet zijn maar het niet is, dat je grafiek iets later begint dan meteen bij het begin links.
Leesvoer:
http://www.luminous-lands(...)ing-histograms.shtml
Goed gelukt hoor!quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 10:52 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Heb een nieuwe poging ondernomen
[ link | afbeelding ]
DSC_6476-2 by Thinkk-Pinkk, on Flickr
Je kan nog evt wat marginaal aan de tint verschuiven, kijken of je de kleuren dan wat beter vindt worden. Verder zou ik de volgende keer voor een compo kiezen met rechts wat meer ruimte, ze staan nu vrij centraal/ saai in het midden.quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 10:52 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Heb een nieuwe poging ondernomen
[ link | afbeelding ]
DSC_6476-2 by Thinkk-Pinkk, on Flickr
Ja klopt dat ze in het midden staan. Heb er nog meer gemaakt uit andere hoeken. Maar heb er gewoon een gepakt en ben wat gaan proberen haha.quote:Op zaterdag 5 oktober 2013 12:28 schreef andreas612 het volgende:
[..]
Je kan nog evt wat marginaal aan de tint verschuiven, kijken of je de kleuren dan wat beter vindt worden. Verder zou ik de volgende keer voor een compo kiezen met rechts wat meer ruimte, ze staan nu vrij centraal/ saai in het midden.
1. is ERG donker weer, op de PC zie ik de spin, op de ipad is het bijna een zwart plaatjequote:Op zaterdag 5 oktober 2013 22:08 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Weer met Loebes op pad geweest. Ik vind die rood met witte stippen paddo's zo leuk![]()
1[ link | afbeelding ]
DSC_6588-2 by Thinkk-Pinkk, on Flickr
2[ link | afbeelding ]
DSC_6576-2 by Thinkk-Pinkk, on Flickr
3[ link | afbeelding ]
DSC_6563-2 by Thinkk-Pinkk, on Flickr
4[ link | afbeelding ]
DSC_6557-2 by Thinkk-Pinkk, on Flickr
5[ link | afbeelding ]
DSC_6552-2 by Thinkk-Pinkk, on Flickr
De beste nachtfotografie maak je in de schemering, dat stukkie tussen zonsondergang en duisternis.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 19:37 schreef IrishBastard het volgende:
Gisteravond na werk nog even naar Lent getogen om wat plaatjes van Nijmegen in het donker te schieten. Niet alles is even goed gelukt, maar ik ben benieuwd naar jullie tips
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Zie mij er eens overheen gekeken hebben.quote:Op zondag 6 oktober 2013 15:08 schreef Flipmoehoe het volgende:
[..]
1. is ERG donker weer, op de PC zie ik de spin, op de ipad is het bijna een zwart plaatje
2. Tja.. tja.. qua kleur erg mooi, maar onderwerp vind ik niet zo.
3. erg mooie paddestoel, mooi gekadert, en rood springt er lekker uit
4. zie opmerking 3, misschien kan de foto nog IETS lichter,
5. tof zo met de naaktslak erop, mooi laag standpunt ook. zou alleen de paddenstoel echt helemaal in het midden zien. wel een toffe foto hoor!
Ik houd ook wat meer van het zwarte. Alleen dan wel met het onderwerp duidelijk in beeld. Dus eigenlijk de duidelijkheid van het reuzenrad van ouwesok en het zwart van jouquote:Op maandag 14 oktober 2013 21:56 schreef IrishBastard het volgende:
Moet zeggen dat ik volledig donkere foto's eigenlijk mooier vind. Je hebt dan juist méér contrast. Heb je een iets betere onderbouwing dan deze zeer matige foto?
Ik vind dat Ouwesok wel degelijk een punt heeft. Jouw foto's zijn wat mij betreft ook te donker, de lucht is in het echt ook niet dichtgelopen inktzwart. Mooier is het als er nog een (hele lichte) schemering in te bekennen is, dan een egaal zwart vlak, wat dat betreft vind ik jouw foto's een te groot contrast hebben met licht/donker. Het is of pikzwart, of hel verlicht, en daartussenin is alle detail weg omdat er geen nuancering in zit, zoals in de foto van Ouwesok wel het geval is.quote:Op maandag 14 oktober 2013 21:56 schreef IrishBastard het volgende:
Moet zeggen dat ik volledig donkere foto's eigenlijk mooier vind. Je hebt dan juist méér contrast. Heb je een iets betere onderbouwing dan deze zeer matige foto?
5. je hebt natuurlijk allemaal "regeltjes", meestal gaan ze opquote:Op woensdag 16 oktober 2013 10:13 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Zie mij er eens overheen gekeken hebben.
1 Hij is idd erg donker. Heb hem bijna uit het zwart gehaald. maar moet nog wat lichter gemaakt worden. Ik moet er ook maar eens rekening mee gaan houden dat mijn lap top dingen lichter maakt dan dat ze zijn.
2 Ik vind dit ook een van de minderen, maar vind de kleuren zo leuk.
3 dankjewel
4 dankjewel ik denk dat ik hem zo houd.
5 Ik snap het niet meer.. dingen moesten toch juist uit het midden ^^
Ik doe op dat moment maar net wat me goed dunkt. Al heb ik die paddo met slak echt vanuit allerlei hoeken op de foto gezet haha.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 11:31 schreef Flipmoehoe het volgende:
[..]
5. je hebt natuurlijk allemaal "regeltjes", meestal gaan ze op
Deze foto is qua breedte niet veel breder als de paddenstoel, dus gaat de "derden" regel niet echt op.
Daarom zou ik hem graag wel centraal zien.
Als de foto ook liggend was geweest, was het op 1/3de wel weer mooier geweest.
Let wel.. allemaal mijn mening he
Kan best zijn, maar ik vind die foto's van IrishBastard toch echt stukken beter dan die foto van Ouwesok... Die heeft ruis, is onscherp, vind ik qua kleuren/contrast helemaal niks en de compositie vind ik ook beroerd.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 11:01 schreef Ener-G het volgende:
[..]
Ik vind dat Ouwesok wel degelijk een punt heeft. Jouw foto's zijn wat mij betreft ook te donker, de lucht is in het echt ook niet dichtgelopen inktzwart. Mooier is het als er nog een (hele lichte) schemering in te bekennen is, dan een egaal zwart vlak, wat dat betreft vind ik jouw foto's een te groot contrast hebben met licht/donker. Het is of pikzwart, of hel verlicht, en daartussenin is alle detail weg omdat er geen nuancering in zit, zoals in de foto van Ouwesok wel het geval is.
Ja oke dat is idd wel wat beter.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 12:02 schreef Ener-G het volgende:
Daarom vertelt ie er ook bij dat het puur ter illustratie was, even een snelle pic met een compactcamera genomen, gok ik
Het gaat er ook niet om wie de mooiste foto's maakt. Die van IrishBastard kunnen imho nog beter. Daar is dit draadje ook voor bedoeld
Nog een voorbeeldje van wat ik bedoel, even snel van 500px getrokken, zelfde brug:
[ link | afbeelding ]
Het was in ieder geval helder, aan de wolken te zien. Voor de rest geen idee.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 13:22 schreef IrishBastard het volgende:
Goed punt, maar is die bij schemer genomen of op een heldere avond?
De foto's van de Stevenskerk zijn wel met sluitertijd 20 seconden genomen, maar het was gewoon een erg donkere avond. Ik zie overigens dat je andere Nijmegen foto's behoorlijk bewerkt zijn? Is dat HDR?quote:Op woensdag 16 oktober 2013 14:17 schreef Ener-G het volgende:
[..]
Het was in ieder geval helder, aan de wolken te zien. Voor de rest geen idee.
Wat ik wel kan zien is dat de sluitertijd van mijn voorbeeldfoto 25 seconden is, en als ik naar de beweging in jouw foto's kijk zal jij een kortere gehanteerd hebben, aan het reuzenrad te zien een seconde of 5? Dat is te kort om ook het zwakkere licht vast te leggen, waardoor je dat diepe zwart krijgt.
Opzich hoeft het ook nog geen echte schemering te zijn om met 25 seconden sluitertijd al 'blauwe' lucht te krijgen, in plaats van strak zwart.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |