Van de 600D? Zijn wel allemaal in de auto-stand gemaakt...quote:Op zondag 8 december 2013 18:14 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Beetje van alles wat dusheb je wat foto's?
Oh fotograferen is niet alleen weten hoe je een foto moet maken in de manual standquote:Op zondag 8 december 2013 18:15 schreef Susanne2611 het volgende:
[..]
Van de 600D? Zijn wel allemaal in de auto-stand gemaakt...
Het was niet eens in de M-stand, maar allemaal in de auto-stand.quote:Op zondag 8 december 2013 18:18 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Oh fotograferen is niet alleen weten hoe je een foto moet maken in de manual stand
je verdiepen in je camera heeft wel degelijk zin, kost ff moeite maar je foto's zullen er met sprongen van vooruit gaanquote:Op zondag 8 december 2013 18:20 schreef Susanne2611 het volgende:
[..]
Het was niet eens in de M-stand, maar allemaal in de auto-stand.
Heeft foto's laten zien wel zin dan?
ja, ws/. wel. ik kan even de foto die je bedoelt niet vinden?quote:Op zondag 8 december 2013 18:19 schreef Miniem het volgende:
ik zag trouwens die fotos van de eiffeltoren in dit topic van thinkpink. hoe had je de foto's minder donker kunnen maken? iso hoger?
deze bijv.quote:Op zondag 8 december 2013 18:26 schreef Mirjam het volgende:
[..]
ja, ws/. wel. ik kan even de foto die je bedoelt niet vinden?
Zo te zien is er matrixmeting toegepast. Je kan dan spelen met de belichtingscorrectie (EV waarde verhogen) of spotmeten op de eiffeltoren zelf.quote:Op zondag 8 december 2013 18:19 schreef Miniem het volgende:
ik zag trouwens die fotos van de eiffeltoren in dit topic van thinkpink. hoe had je de foto's minder donker kunnen maken? iso hoger?
ik snap er weinig vanquote:Op zondag 8 december 2013 18:32 schreef Ener-G het volgende:
[..]
Zo te zien is er matrixmeting toegepast. Je kan dan spelen met de belichtingscorrectie (EV waarde verhogen) of spotmeten op de eiffeltoren zelf.
Als je echter licht meet op de eiffeltoren heb je kans dat de lucht/achtergrond overbelicht en 1 wit vlak wordt, in plaats van de gedetailleerde wolkenlucht. De crux is dat het verschil in lichtintensiteit tussen de lucht en de toren groter is dan je camera in een keer vast kan leggen. Dat kan je oplossen door een foto te maken gemeten op de lucht, en een gemeten op de toren. Beide foto's vanaf exact hetzelfde punt, dus vanaf een statief. Als je die twee foto's combineert heb je een hdr opname
Iso ophogen is geen oplossing, omdat er overdag licht genoeg is, en als je van statief werkt zou je de iso zelfs op de laagste waarde kunnen houden.
Andere oplossing is een gradueel grijsfilter, waarbij de bovenste helft van het beeld donkerder wordt en je zo de heldere lucht kan 'dempen'. Kom je wel in de knel met dingen als torens :p
Nou, laten we het ff makkelijk houden, de iso had best wat hoger gekundquote:Op zondag 8 december 2013 18:32 schreef Ener-G het volgende:
[..]
Zo te zien is er matrixmeting toegepast. Je kan dan spelen met de belichtingscorrectie (EV waarde verhogen) of spotmeten op de eiffeltoren zelf.
Als je echter licht meet op de eiffeltoren heb je kans dat de lucht/achtergrond overbelicht en 1 wit vlak wordt, in plaats van de gedetailleerde wolkenlucht. De crux is dat het verschil in lichtintensiteit tussen de lucht en de toren groter is dan je camera in een keer vast kan leggen. Dat kan je oplossen door een foto te maken gemeten op de lucht, en een gemeten op de toren. Beide foto's vanaf exact hetzelfde punt, dus vanaf een statief. Als je die twee foto's combineert heb je een hdr opname
Iso ophogen is geen oplossing, omdat er overdag licht genoeg is, en als je van statief werkt zou je de iso zelfs op de laagste waarde kunnen houden.
Andere oplossing is een gradueel grijsfilter, waarbij de bovenste helft van het beeld donkerder wordt en je zo de heldere lucht kan 'dempen'. Kom je wel in de knel met dingen als torens :p
Dat ga ik zeker doen!quote:Op zondag 8 december 2013 18:25 schreef Mirjam het volgende:
[..]
je verdiepen in je camera heeft wel degelijk zin, kost ff moeite maar je foto's zullen er met sprongen van vooruit gaan
200 had op z'm MINST gekund, en dan heb je echt nog wel mooie lucht. 500 is teveel voor overdag. de sluitertijd had ook nog wel aan gemorreld kunnen worden, maar iso 200/300 MAX had prima gekundquote:Op zondag 8 december 2013 18:41 schreef Miniem het volgende:
op welke settings hsd jij deze foto dan gemaak mirjam?
zou zelf denken f11 iso 500?
Waarom niet, ook compositie kun je lerenquote:Op zondag 8 december 2013 18:43 schreef Susanne2611 het volgende:
[..]
Dat ga ik zeker doen!
Maar foto's die in de auto-stand gemaakt zijn hier plaatsen heeft zeker geen zin?
kijk hier eens op, leuke site waar je veel kan leren. en ook begrippen zoals iso, diafragma ed uitgelegd staan.quote:Op zondag 8 december 2013 18:43 schreef Susanne2611 het volgende:
[..]
Dat ga ik zeker doen!
Maar foto's die in de auto-stand gemaakt zijn hier plaatsen heeft zeker geen zin?
Dat was nabewerking helaas. Op mijn scherm zie ik foto's lichter dan de meeste op hun scherm. Dat wist ik toen nog niet. Maar nieuwe laptop is onderwegquote:Op zondag 8 december 2013 18:19 schreef Miniem het volgende:
langzamere sluitertijd is meer licht?quote:Op zondag 8 december 2013 18:44 schreef Mirjam het volgende:
[..]
200 had op z'm MINST gekund, en dan heb je echt nog wel mooie lucht. 500 is teveel voor overdag. de sluitertijd had ook nog wel aan gemorreld kunnen worden, maar iso 200/300 MAX had prima gekund
Ohja, de sluitertijd was 1/250, 125 had nog prima gekund en dan heb je al meer licht op je sensor bij iso 100
(de foto is op 100 genomen)
De m stand moet je alles zelf bij doen. Althans op een Nikon.quote:Op zondag 8 december 2013 18:20 schreef Susanne2611 het volgende:
[..]
Het was niet eens in de M-stand, maar allemaal in de auto-stand.
Heeft foto's laten zien wel zin dan?
Ja, tuuk, je sluiter slaat langer open waardoor er meer licht op je sensor valt. Niet meteen keilaag gaan zitten, dan zijn je foto's bewogen, maar overdag kan 1/125 best zonder bewogen fotos'quote:Op zondag 8 december 2013 18:50 schreef Miniem het volgende:
[..]
langzamere sluitertijd is meer licht?
ik fotografeer semi automatisch. altijd op diafragma of sluitertijd.
1\200 langzamer gaat bij mij echt niet.quote:Op zondag 8 december 2013 18:52 schreef Mirjam het volgende:
[..]
Ja, tuuk, je sluiter slaat langer open waardoor er meer licht op je sensor valt. Niet meteen keilaag gaan zitten, dan zijn je foto's bewogen, maar overdag kan 1/125 best zonder bewogen fotos'
Zal straks een paar foto's posten die ik zelf wel erg mooi vind.quote:Op zondag 8 december 2013 18:44 schreef Mirjam het volgende:
[..]
Waarom niet, ook compositie kun je leren
Ben benieuwd :-)quote:Op zondag 8 december 2013 19:06 schreef Susanne2611 het volgende:
[..]
Zal straks een paar foto's posten die ik zelf wel erg mooi vind.
Hoe plaats ik hier eigenlijk foto's? Doe het op een ander forum bij Photobucket altijd met de IMG link, moet dat hier ook zo?quote:
Die werkt hier volgens mij niet. Probeer eens imgur of Flickr of tinypic.quote:Op zondag 8 december 2013 19:10 schreef Susanne2611 het volgende:
[..]
Hoe plaats ik hier eigenlijk foto's? Doe het op een ander forum bij Photobucket altijd met de IMG link, moet dat hier ook zo?
fotografeer jij helemaal handmatig of ook op diafragma of sluitertijd?quote:Op zondag 8 december 2013 18:51 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
De m stand moet je alles zelf bij doen. Althans op een Nikon.
Helemaal handmatigquote:Op zondag 8 december 2013 19:16 schreef Miniem het volgende:
[..]
fotografeer jij helemaal handmatig of ook op diafragma of sluitertijd?
Nee, want dan kiest de camera gewoon een snellere sluitertijd. Hou je hetzelfde plaatje met minder detail en meer ruis over.quote:Op zondag 8 december 2013 18:36 schreef Mirjam het volgende:
[..]
Nou, laten we het ff makkelijk houden, de iso had best wat hoger gekund
Alleen over de compositie.quote:
Bedankt voor je commentaar, zal de tips zeker meenemen.quote:Op zondag 8 december 2013 20:08 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Alleen over de compositie.
1. Denk eraan dat je de camera ook een kwartslag kunt draaien, de eerste foto was dan mooier geweest want het kitten was meer zichtbaar en het lelijke bankje/kastje was weggevallen.
2. Probeer te spelen met de autofocus punten, jouw onderwerp is nu precies in het midden vaak/soms is het mooier om die op 2/3e van de foto te hebben.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Regel_van_derden
3. Bij de eerste foto heb je scherp gesteld (de autofocus) op het paarse speeltje terwijl het kitten een beetje onscherp is,
Wat is je sluitertijd?quote:Op zondag 8 december 2013 20:32 schreef Nezhi het volgende:
Even een vraag, maakt niet uit wat ik doe maar ik heb een F1.8 lens. Als ik een foto maak uit de hand lukt het niet omdat het altijd bewogen is, ook al wordt de foto gelijk genomen (Dus geen lange sluitertijd ofzo). Iemand tips? Want ik wil wel gewoon op straat foto's kunnen maken zonder overal een tripod mee te hoeven nemen. Ik heb een Canon 600D en het is de 50mm 1.8 lens.
Wisselend tussen 1/40 en 1/125, maar steeds een beetje wazig/bewogen.quote:
Probeer eens op 1\200 ofzo te zettenquote:Op zondag 8 december 2013 20:37 schreef Nezhi het volgende:
[..]
Wisselend tussen 1/40 en 1/125, maar steeds een beetje wazig/bewogen.
Zal het volgende keer geheel manual proberen, nu gebruikte ik aperture priority..
1. focus ligt op het muisje en niet op de kat.quote:Op maandag 9 december 2013 10:48 schreef Susanne2611 het volgende:
Zijn er nog meer mensen die feedback willen geven op mijn eerder geplaatste foto's?
Bedankt voor je feedback, zal kijken of ik het een volgende keer beter kan doen.quote:Op maandag 9 december 2013 10:51 schreef Miniem het volgende:
[..]
1. focus ligt op het muisje en niet op de kat.
2. scherptediepte is prima, maar verder geen bijzondere foto.
3. foto te donker en te licht op de kat.
4. leuke foto maar niet echt scherp.
semi automatisch gaan schieten of handmatig zodat je alles zelf regelt.quote:Op maandag 9 december 2013 10:56 schreef Susanne2611 het volgende:
[..]
Bedankt voor je feedback, zal kijken of ik het een volgende keer beter kan doen.
Heb jij suggesties over hoe ik het beter kan doen?
Als je met een spiegelreflex fotografeert:quote:Op zondag 8 december 2013 19:36 schreef Susanne2611 het volgende:
Hier zijn ze dan:
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Wat wil AF punt zeggen en hoe bepaal ik waar dat punt komt te liggen/moet komen te liggen?quote:Op maandag 9 december 2013 11:01 schreef andreas612 het volgende:
[..]
Als je met een spiegelreflex fotografeert:
Check je AF punt. Zorg ervoor dat ie alleen het middelste AF punt gebruikt, dus op het moment dat je ergens op scherp stelt, dan weet je dat dat gebied ook echt scherp wordt, en niet misschien een ander punt dat net buiten je onderwerp valt (waardoor je achtergrond scherp wordt bijvoorbeeld).
AutoFocus punt, welke camera heb je? En verder:quote:Op maandag 9 december 2013 11:10 schreef Susanne2611 het volgende:
[..]
Wat wil AF punt zeggen en hoe bepaal ik waar dat punt komt te liggen/moet komen te liggen?
quote:Op maandag 9 december 2013 10:35 schreef andreas612 het volgende:
Vaak zijn zulke cursussen voor mensen die te lui zijn om hun handleiding door te lezen. In een handleiding (zeker die van een spiegelreflex) staat alles haarfijn uitgelegd.
AF punt is Autofocus punt. Dat zijn die stipjes die je ziet als je door je zoeker kijkt. Je kan handmatig instellen welke punten je wilt gebruiken om scherp te stellen. Als je dus alleen de middelste selecteert bepaal jij ipv je camera waar je op scherp stelt.quote:Op maandag 9 december 2013 11:10 schreef Susanne2611 het volgende:
[..]
Wat wil AF punt zeggen en hoe bepaal ik waar dat punt komt te liggen/moet komen te liggen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |