Hopelijk iemand anders wel.quote:Op zondag 8 december 2013 17:57 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Aan een boek kan ik je niet helpen.
Wat voor foto's maak je voornamelijk?quote:Op zondag 8 december 2013 17:58 schreef Susanne2611 het volgende:
[..]
Hopelijk iemand anders wel.
Toch bedankt voor je reactie!
Natuur, landschap, portret, op feestjes, bij kooroptredens, tijdens vakanties, tijdens andere uitjes, van onze huisdieren (katten, vissen en garnalen). andere dieren, van kinderen. Dat was het wel zo'n beetje geloof ik.quote:Op zondag 8 december 2013 18:01 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Wat voor foto's maak je voornamelijk?
Beetje van alles wat dusquote:Op zondag 8 december 2013 18:12 schreef Susanne2611 het volgende:
[..]
Natuur, landschap, portret, op feestjes, bij kooroptredens, tijdens vakanties, tijdens andere uitjes, van onze huisdieren (katten, vissen en garnalen). andere dieren, van kinderen. Dat was het wel zo'n beetje geloof ik.
Van de 600D? Zijn wel allemaal in de auto-stand gemaakt...quote:Op zondag 8 december 2013 18:14 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Beetje van alles wat dusheb je wat foto's?
Oh fotograferen is niet alleen weten hoe je een foto moet maken in de manual standquote:Op zondag 8 december 2013 18:15 schreef Susanne2611 het volgende:
[..]
Van de 600D? Zijn wel allemaal in de auto-stand gemaakt...
Het was niet eens in de M-stand, maar allemaal in de auto-stand.quote:Op zondag 8 december 2013 18:18 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Oh fotograferen is niet alleen weten hoe je een foto moet maken in de manual stand
je verdiepen in je camera heeft wel degelijk zin, kost ff moeite maar je foto's zullen er met sprongen van vooruit gaanquote:Op zondag 8 december 2013 18:20 schreef Susanne2611 het volgende:
[..]
Het was niet eens in de M-stand, maar allemaal in de auto-stand.
Heeft foto's laten zien wel zin dan?
ja, ws/. wel. ik kan even de foto die je bedoelt niet vinden?quote:Op zondag 8 december 2013 18:19 schreef Miniem het volgende:
ik zag trouwens die fotos van de eiffeltoren in dit topic van thinkpink. hoe had je de foto's minder donker kunnen maken? iso hoger?
deze bijv.quote:Op zondag 8 december 2013 18:26 schreef Mirjam het volgende:
[..]
ja, ws/. wel. ik kan even de foto die je bedoelt niet vinden?
Zo te zien is er matrixmeting toegepast. Je kan dan spelen met de belichtingscorrectie (EV waarde verhogen) of spotmeten op de eiffeltoren zelf.quote:Op zondag 8 december 2013 18:19 schreef Miniem het volgende:
ik zag trouwens die fotos van de eiffeltoren in dit topic van thinkpink. hoe had je de foto's minder donker kunnen maken? iso hoger?
ik snap er weinig vanquote:Op zondag 8 december 2013 18:32 schreef Ener-G het volgende:
[..]
Zo te zien is er matrixmeting toegepast. Je kan dan spelen met de belichtingscorrectie (EV waarde verhogen) of spotmeten op de eiffeltoren zelf.
Als je echter licht meet op de eiffeltoren heb je kans dat de lucht/achtergrond overbelicht en 1 wit vlak wordt, in plaats van de gedetailleerde wolkenlucht. De crux is dat het verschil in lichtintensiteit tussen de lucht en de toren groter is dan je camera in een keer vast kan leggen. Dat kan je oplossen door een foto te maken gemeten op de lucht, en een gemeten op de toren. Beide foto's vanaf exact hetzelfde punt, dus vanaf een statief. Als je die twee foto's combineert heb je een hdr opname
Iso ophogen is geen oplossing, omdat er overdag licht genoeg is, en als je van statief werkt zou je de iso zelfs op de laagste waarde kunnen houden.
Andere oplossing is een gradueel grijsfilter, waarbij de bovenste helft van het beeld donkerder wordt en je zo de heldere lucht kan 'dempen'. Kom je wel in de knel met dingen als torens :p
Nou, laten we het ff makkelijk houden, de iso had best wat hoger gekundquote:Op zondag 8 december 2013 18:32 schreef Ener-G het volgende:
[..]
Zo te zien is er matrixmeting toegepast. Je kan dan spelen met de belichtingscorrectie (EV waarde verhogen) of spotmeten op de eiffeltoren zelf.
Als je echter licht meet op de eiffeltoren heb je kans dat de lucht/achtergrond overbelicht en 1 wit vlak wordt, in plaats van de gedetailleerde wolkenlucht. De crux is dat het verschil in lichtintensiteit tussen de lucht en de toren groter is dan je camera in een keer vast kan leggen. Dat kan je oplossen door een foto te maken gemeten op de lucht, en een gemeten op de toren. Beide foto's vanaf exact hetzelfde punt, dus vanaf een statief. Als je die twee foto's combineert heb je een hdr opname
Iso ophogen is geen oplossing, omdat er overdag licht genoeg is, en als je van statief werkt zou je de iso zelfs op de laagste waarde kunnen houden.
Andere oplossing is een gradueel grijsfilter, waarbij de bovenste helft van het beeld donkerder wordt en je zo de heldere lucht kan 'dempen'. Kom je wel in de knel met dingen als torens :p
Dat ga ik zeker doen!quote:Op zondag 8 december 2013 18:25 schreef Mirjam het volgende:
[..]
je verdiepen in je camera heeft wel degelijk zin, kost ff moeite maar je foto's zullen er met sprongen van vooruit gaan
200 had op z'm MINST gekund, en dan heb je echt nog wel mooie lucht. 500 is teveel voor overdag. de sluitertijd had ook nog wel aan gemorreld kunnen worden, maar iso 200/300 MAX had prima gekundquote:Op zondag 8 december 2013 18:41 schreef Miniem het volgende:
op welke settings hsd jij deze foto dan gemaak mirjam?
zou zelf denken f11 iso 500?
Waarom niet, ook compositie kun je lerenquote:Op zondag 8 december 2013 18:43 schreef Susanne2611 het volgende:
[..]
Dat ga ik zeker doen!
Maar foto's die in de auto-stand gemaakt zijn hier plaatsen heeft zeker geen zin?
kijk hier eens op, leuke site waar je veel kan leren. en ook begrippen zoals iso, diafragma ed uitgelegd staan.quote:Op zondag 8 december 2013 18:43 schreef Susanne2611 het volgende:
[..]
Dat ga ik zeker doen!
Maar foto's die in de auto-stand gemaakt zijn hier plaatsen heeft zeker geen zin?
Dat was nabewerking helaas. Op mijn scherm zie ik foto's lichter dan de meeste op hun scherm. Dat wist ik toen nog niet. Maar nieuwe laptop is onderwegquote:Op zondag 8 december 2013 18:19 schreef Miniem het volgende:
langzamere sluitertijd is meer licht?quote:Op zondag 8 december 2013 18:44 schreef Mirjam het volgende:
[..]
200 had op z'm MINST gekund, en dan heb je echt nog wel mooie lucht. 500 is teveel voor overdag. de sluitertijd had ook nog wel aan gemorreld kunnen worden, maar iso 200/300 MAX had prima gekund
Ohja, de sluitertijd was 1/250, 125 had nog prima gekund en dan heb je al meer licht op je sensor bij iso 100
(de foto is op 100 genomen)
De m stand moet je alles zelf bij doen. Althans op een Nikon.quote:Op zondag 8 december 2013 18:20 schreef Susanne2611 het volgende:
[..]
Het was niet eens in de M-stand, maar allemaal in de auto-stand.
Heeft foto's laten zien wel zin dan?
Ja, tuuk, je sluiter slaat langer open waardoor er meer licht op je sensor valt. Niet meteen keilaag gaan zitten, dan zijn je foto's bewogen, maar overdag kan 1/125 best zonder bewogen fotos'quote:Op zondag 8 december 2013 18:50 schreef Miniem het volgende:
[..]
langzamere sluitertijd is meer licht?
ik fotografeer semi automatisch. altijd op diafragma of sluitertijd.
1\200 langzamer gaat bij mij echt niet.quote:Op zondag 8 december 2013 18:52 schreef Mirjam het volgende:
[..]
Ja, tuuk, je sluiter slaat langer open waardoor er meer licht op je sensor valt. Niet meteen keilaag gaan zitten, dan zijn je foto's bewogen, maar overdag kan 1/125 best zonder bewogen fotos'
Zal straks een paar foto's posten die ik zelf wel erg mooi vind.quote:Op zondag 8 december 2013 18:44 schreef Mirjam het volgende:
[..]
Waarom niet, ook compositie kun je leren
Ben benieuwd :-)quote:Op zondag 8 december 2013 19:06 schreef Susanne2611 het volgende:
[..]
Zal straks een paar foto's posten die ik zelf wel erg mooi vind.
Hoe plaats ik hier eigenlijk foto's? Doe het op een ander forum bij Photobucket altijd met de IMG link, moet dat hier ook zo?quote:
Die werkt hier volgens mij niet. Probeer eens imgur of Flickr of tinypic.quote:Op zondag 8 december 2013 19:10 schreef Susanne2611 het volgende:
[..]
Hoe plaats ik hier eigenlijk foto's? Doe het op een ander forum bij Photobucket altijd met de IMG link, moet dat hier ook zo?
fotografeer jij helemaal handmatig of ook op diafragma of sluitertijd?quote:Op zondag 8 december 2013 18:51 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
De m stand moet je alles zelf bij doen. Althans op een Nikon.
Helemaal handmatigquote:Op zondag 8 december 2013 19:16 schreef Miniem het volgende:
[..]
fotografeer jij helemaal handmatig of ook op diafragma of sluitertijd?
Nee, want dan kiest de camera gewoon een snellere sluitertijd. Hou je hetzelfde plaatje met minder detail en meer ruis over.quote:Op zondag 8 december 2013 18:36 schreef Mirjam het volgende:
[..]
Nou, laten we het ff makkelijk houden, de iso had best wat hoger gekund
Alleen over de compositie.quote:
Bedankt voor je commentaar, zal de tips zeker meenemen.quote:Op zondag 8 december 2013 20:08 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Alleen over de compositie.
1. Denk eraan dat je de camera ook een kwartslag kunt draaien, de eerste foto was dan mooier geweest want het kitten was meer zichtbaar en het lelijke bankje/kastje was weggevallen.
2. Probeer te spelen met de autofocus punten, jouw onderwerp is nu precies in het midden vaak/soms is het mooier om die op 2/3e van de foto te hebben.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Regel_van_derden
3. Bij de eerste foto heb je scherp gesteld (de autofocus) op het paarse speeltje terwijl het kitten een beetje onscherp is,
Wat is je sluitertijd?quote:Op zondag 8 december 2013 20:32 schreef Nezhi het volgende:
Even een vraag, maakt niet uit wat ik doe maar ik heb een F1.8 lens. Als ik een foto maak uit de hand lukt het niet omdat het altijd bewogen is, ook al wordt de foto gelijk genomen (Dus geen lange sluitertijd ofzo). Iemand tips? Want ik wil wel gewoon op straat foto's kunnen maken zonder overal een tripod mee te hoeven nemen. Ik heb een Canon 600D en het is de 50mm 1.8 lens.
Wisselend tussen 1/40 en 1/125, maar steeds een beetje wazig/bewogen.quote:
Probeer eens op 1\200 ofzo te zettenquote:Op zondag 8 december 2013 20:37 schreef Nezhi het volgende:
[..]
Wisselend tussen 1/40 en 1/125, maar steeds een beetje wazig/bewogen.
Zal het volgende keer geheel manual proberen, nu gebruikte ik aperture priority..
1. focus ligt op het muisje en niet op de kat.quote:Op maandag 9 december 2013 10:48 schreef Susanne2611 het volgende:
Zijn er nog meer mensen die feedback willen geven op mijn eerder geplaatste foto's?
Bedankt voor je feedback, zal kijken of ik het een volgende keer beter kan doen.quote:Op maandag 9 december 2013 10:51 schreef Miniem het volgende:
[..]
1. focus ligt op het muisje en niet op de kat.
2. scherptediepte is prima, maar verder geen bijzondere foto.
3. foto te donker en te licht op de kat.
4. leuke foto maar niet echt scherp.
semi automatisch gaan schieten of handmatig zodat je alles zelf regelt.quote:Op maandag 9 december 2013 10:56 schreef Susanne2611 het volgende:
[..]
Bedankt voor je feedback, zal kijken of ik het een volgende keer beter kan doen.
Heb jij suggesties over hoe ik het beter kan doen?
Als je met een spiegelreflex fotografeert:quote:Op zondag 8 december 2013 19:36 schreef Susanne2611 het volgende:
Hier zijn ze dan:
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Wat wil AF punt zeggen en hoe bepaal ik waar dat punt komt te liggen/moet komen te liggen?quote:Op maandag 9 december 2013 11:01 schreef andreas612 het volgende:
[..]
Als je met een spiegelreflex fotografeert:
Check je AF punt. Zorg ervoor dat ie alleen het middelste AF punt gebruikt, dus op het moment dat je ergens op scherp stelt, dan weet je dat dat gebied ook echt scherp wordt, en niet misschien een ander punt dat net buiten je onderwerp valt (waardoor je achtergrond scherp wordt bijvoorbeeld).
AutoFocus punt, welke camera heb je? En verder:quote:Op maandag 9 december 2013 11:10 schreef Susanne2611 het volgende:
[..]
Wat wil AF punt zeggen en hoe bepaal ik waar dat punt komt te liggen/moet komen te liggen?
quote:Op maandag 9 december 2013 10:35 schreef andreas612 het volgende:
Vaak zijn zulke cursussen voor mensen die te lui zijn om hun handleiding door te lezen. In een handleiding (zeker die van een spiegelreflex) staat alles haarfijn uitgelegd.
AF punt is Autofocus punt. Dat zijn die stipjes die je ziet als je door je zoeker kijkt. Je kan handmatig instellen welke punten je wilt gebruiken om scherp te stellen. Als je dus alleen de middelste selecteert bepaal jij ipv je camera waar je op scherp stelt.quote:Op maandag 9 december 2013 11:10 schreef Susanne2611 het volgende:
[..]
Wat wil AF punt zeggen en hoe bepaal ik waar dat punt komt te liggen/moet komen te liggen?
Lees in godsnaam je boekje eens door..quote:Op maandag 9 december 2013 11:10 schreef Susanne2611 het volgende:
[..]
Daar is ze te lui voor want ze blijft vragenquote:Op maandag 9 december 2013 11:20 schreef Mirjam het volgende:
[..]
Lees in godsnaam je boekje eens door..
Jas, ik antwoord al niet meer, ik ben geen wandelende gebruiksaanwijzing hoorquote:Op maandag 9 december 2013 11:21 schreef Miniem het volgende:
[..]
Daar is ze te lui voor want ze blijft vragen
Heb je wel wat te zeggen op mijn vraag?quote:Op maandag 9 december 2013 11:21 schreef Mirjam het volgende:
[..]
Jas, ik antwoord al niet meer, ik ben geen wandelende gebruiksaanwijzing hoorAls je er moeite voor doet okay
quote:Op maandag 9 december 2013 11:04 schreef Miniem het volgende:
Dat was ook een nog een vraag voor mij![]()
waarop moet je je AF punt zetten als je op landschap fotografeert?
Ik stel mijn AF punt meestal handmatig in (wat er dan 1 is) maar je kan het ook door de camera automatisch laten selecteren (waardoor hij hij soms op meerdere punten focust).
Iemand die daar meer over kan zeggen?
als ik het goed is, kan je op automatisch niet zelf deze AF punten selecteren, dat doet de camera voor je danquote:Op maandag 9 december 2013 11:19 schreef andreas612 het volgende:
[..]
AF punt is Autofocus punt. Dat zijn die stipjes die je ziet als je door je zoeker kijkt. Je kan handmatig instellen welke punten je wilt gebruiken om scherp te stellen. Als je dus alleen de middelste selecteert bepaal jij ipv je camera waar je op scherp stelt.
f-waarde hoger zetten, dan is sowieso meer scherp en maakt het eik niet uit waar je op scherp steltquote:Op maandag 9 december 2013 11:22 schreef Miniem het volgende:
[..]
Heb je wel wat te zeggen op mijn vraag?
[..]
Ik heb de Canon 600Dquote:Op maandag 9 december 2013 11:18 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
AutoFocus punt, welke camera heb je? En verder:
[..]
Dus gewoon het midden verticaal gezien? en als de horizon erboven ligt een punt hogerquote:Op maandag 9 december 2013 11:23 schreef Mirjam het volgende:
[..]
f-waarde hoger zetten, dan is sowieso meer scherp en maakt het eik niet uit waar je op scherp steltIk zou zelf scherpstellen op de horizon-rand
Bedankt, zo'n antwoord heb ik tenminste iets aan.quote:Op maandag 9 december 2013 11:19 schreef andreas612 het volgende:
[..]
AF punt is Autofocus punt. Dat zijn die stipjes die je ziet als je door je zoeker kijkt. Je kan handmatig instellen welke punten je wilt gebruiken om scherp te stellen. Als je dus alleen de middelste selecteert bepaal jij ipv je camera waar je op scherp stelt.
Ja hangt natuurlijk af van wat je op de foto wil zetten he?quote:Op maandag 9 december 2013 11:23 schreef Miniem het volgende:
[..]
Dus gewoon het midden verticaal gezien? en als de horizon erboven ligt een punt hoger![]()
Als je niet weet wat iets is kan je het ook moeilijk vinden he?quote:Op maandag 9 december 2013 11:20 schreef Mirjam het volgende:
[..]
Lees in godsnaam je boekje eens door..
Het staat er toch ECHT allemaal inquote:Op maandag 9 december 2013 11:25 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Als je niet weet wat iets is kan je het ook moeilijk vinden he?
Inderdaad, bedankt!quote:Op maandag 9 december 2013 11:25 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Pak het punt waar je op wilt scherpstellen? Soms is dat een berg op de achtergrond, dan weer een boom op de voorgrond, of een steen in een beek.quote:Op maandag 9 december 2013 11:22 schreef Miniem het volgende:
[..]
Heb je wel wat te zeggen op mijn vraag?
[..]
Een beetje moeite mag je wel doen hoor.quote:Op maandag 9 december 2013 11:25 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Dat is waar, maar om nou een boekje helemaal door te gaan lezen terwijl het eigenlijk geen moeite is om even iemand te vertellen wat het is....quote:
handige link, en wat ik net al aangaf.quote:Op maandag 9 december 2013 11:25 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Even googelen leert me dit:
http://www.dummies.com/ho(...)ebel-t3-series-.html
Kan je hier ook over zeggen.quote:Op maandag 9 december 2013 11:27 schreef Miniem het volgende:
[..]
Een beetje moeite mag je wel doen hoor.
Iemand suggesties voor een goed (maar niet te duur) statief?
Zal hem niet zoveel gaan gebruiken maar soms is het wel handig.
Heb ik ook weer wat geleerdquote:Op maandag 9 december 2013 11:28 schreef Flipmoehoe het volgende:
Deze AF punten kan je dus NIET op de automatische stand zelf selecteren,
Ehm, jawel, dat was het eerste wat ik deed. Je mag je best verdiepen in de materie van iets dat je koopt. Beter dan in het wilde weg gaan doen en niet begrijpen wat je nou doet.quote:Op maandag 9 december 2013 11:27 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Dat is waar, maar om nou een boekje helemaal door te gaan lezen terwijl het eigenlijk geen moeite is om even iemand te vertellen wat het is....
Je maakt me niet wijs dat jij het hele cameraboekje hebt doorgelezen.
Ik heb van geen van mijn camera's, lenzen of flitser de gebruiksaanwijzing gelezen eigenlijk. Gewoon op knoppen drukken en als ik er niet uitkwam vragen/opzoeken.quote:Op maandag 9 december 2013 11:29 schreef Mirjam het volgende:
[..]
Ehm, jawel, dat was het eerste wat ik deed. Je mag je best verdiepen in de materie van iets dat je koopt. Beter dan in het wilde weg gaan doen en niet begrijpen wat je nou doet.
Leuk voor je.quote:Op maandag 9 december 2013 11:31 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Ik heb van geen van mijn camera's, lenzen of flitser de gebruiksaanwijzing gelezen eigenlijk. Gewoon op knoppen drukken en als ik er niet uitkwam vragen/opzoeken.
Nee, ik vraag of er iemand suggesties, bepaalde ervaringen met een statief heeft.quote:Op maandag 9 december 2013 11:28 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Kan je hier ook over zeggen.
Dan weet je dat de statiefkeuze op 3 fundaties leunt
Geld
Gewicht
Kwaliteit.
Wil je een goede, lichte? Kost duur.
Wil je een goedkope goeie? Die is zwaar
Wil je een lichte goedkope? Die is slecht.
Wat is je budget? Wat mag hij wegen? Wat ga je er mee doen?
Ik heb een statief van 25 euro van de mediamarkt, ik heb dat ding geloof ik ondertussen al 8 jaar. Werkt prima, mits je geen zware objectieven opp je camera schroeft. Als je enkel body + kitlens gebruikt voldoet die echt primaquote:Op maandag 9 december 2013 11:34 schreef Miniem het volgende:
[..]
Nee, ik vraag of er iemand suggesties, bepaalde ervaringen met een statief heeft.
Verder met oudjaar vuurwerk fotograferen.
Waarom moet dat nou weer zo? Ik reageer toch ook niet zo op jou? Moet het echt altijd op die manier vanuit jou komen?quote:
1 van mijn eerste vragen was waar de inzoomknop zat. Degene die mij toen dingen aan het uitleggen was heeft dat rustig uit zitten leggen allemaalquote:Maar als je niet weet wat een af-punt is, zou ik het toch even proberen qua lezen. je weet maar nooit wat je er van opsteekt.
ik gebruik een Silk, erg prettig, niet te zwaar, maar kan heel wat dragenquote:Op maandag 9 december 2013 11:34 schreef Miniem het volgende:
[..]
Nee, ik vraag of er iemand suggesties, bepaalde ervaringen met een statief heeft.
Inderdaad, een forum is er toch voor om elkaar te helpen???quote:Op maandag 9 december 2013 11:35 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Waarom moet dat nou weer zo? Ik reageer toch ook niet zo op jou? Moet het echt altijd op die manier vanuit jou komen?
[..]
1 van mijn eerste vragen was waar de inzoomknop zat. Degene die mij toen dingen aan het uitleggen was heeft dat rustig uit zitten leggen allemaal
Ik heb 1 van die "standaard" manfrotto's (50x weet ik wat, 1 van de gangbare modellen) met een standaard kop. Stevig als een huis, zwaar en was niet al te duur (al heb ik mijne tweedehands).quote:Op maandag 9 december 2013 11:34 schreef Miniem het volgende:
[..]
Nog een bepaald merk?quote:Op maandag 9 december 2013 11:35 schreef Mirjam het volgende:
[..]
Ik heb een statief van 25 euro van de mediamarkt, ik heb dat ding geloof ik ondertussen al 8 jaar. Werkt prima, mits je geen zware objectieven opp je camera schroeft. Als je enkel body + kitlens gebruikt voldoet die echt prima
Bedankt, ik zal eens kijken.quote:Op maandag 9 december 2013 11:36 schreef Ynske het volgende:
[..]
ik gebruik een Silk, erg prettig, niet te zwaar, maar kan heel wat dragen
handzaam, heel klein en groot genoeg te maken.
met balhoofd, dat is erg prettig
Klopt, maar begin eens met fotograferen, je leert alles vanzelf wel.quote:Op maandag 9 december 2013 11:36 schreef Susanne2611 het volgende:
[..]
Inderdaad, een forum is er toch voor om elkaar te helpen???
Dat, of handmatig focus op oneindig. Dat laatste klinkt weer eng en ingewikkeld, maar kijk eens op je lens en zoek het oneindig-teken (een 8 op zn kant) focusring daar naartoe draaien en klaar.quote:Op maandag 9 december 2013 11:26 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Pak het punt waar je op wilt scherpstellen? Soms is dat een berg op de achtergrond, dan weer een boom op de voorgrond, of een steen in een beek.
Hyperfocaal snap ik nog steeds nietquote:Op maandag 9 december 2013 11:41 schreef Ener-G het volgende:
[..]
Dat, of handmatig focus op oneindig. Dat laatste klinkt weer eng en ingewikkeld, maar kijk eens op je lens en zoek het oneindig-teken (een 8 op zn kant) focusring daar naartoe draaien en klaar.
En dan is er nog hyperfocaal, maar daar zal ik jullie nog maar even niet het hoofd over laten breken
Pfoe dat kan ik je zo even niet vertellen welk merk het isquote:Op maandag 9 december 2013 11:37 schreef Miniem het volgende:
[..]
Nog een bepaald merk?
[..]
Bedankt, ik zal eens kijken.
[..]
Klopt, maar begin eens met fotograferen, je leert alles vanzelf wel.
Ook zelf uitzoeken is belangrijk.
heb niet veel tijd om te reageren, maar het verschil tussen de eerste 2 lenzen (de 70-300)quote:Op maandag 9 december 2013 12:58 schreef Susanne2611 het volgende:
http://www.bol.com/nl/p/c(...)ns/9000000006580025/
http://www.bol.com/nl/p/c(...)ns/9000000004076529/
Zijn deze 2 niet gewoon hetzelfde? Aan het prijsverschil zou je denken van niet, maar ze heten hetzelfde. Alhoewel de eerste oorspronkelijk net zo duur was, alleen die is afgeprijsd...
Heb dan ergens anders ook nog deze gezien:
http://www.kieskeurig.nl/(...)zen/bezorgen/1514075
http://www.transcontinenta.nl/tamron-18-270-pzd-cashback.html
Welke zou de beste keuze zijn en waarom?
Bedankt voor je reactie!quote:Op maandag 9 december 2013 13:12 schreef Flipmoehoe het volgende:
[..]
heb niet veel tijd om te reageren, maar het verschil tussen de eerste 2 lenzen (de 70-300)
Is dat de 2de lens stabilisatie heeft, en ook optisch vind ik hem stukken beter als de goedkopere versie.
Mijn vriendin had vroeger de "gewone 70-300" en ik die met stabilatie.
Het verschil is dat je met IS (stabilisatie) de sluitertijden heel wat lager kan houden omdat de lens het bewegen van jezelf wat stabiliseerd.
de lens zonder IS zou je op 300mm toch met minimaal op 1/300 of zelfs iets sneller moeten fotograferen.
De lens met IS durf ik rustig nog op 1/60ste foto's te maken zonder dat het (stilstaande onderwerp) bewogen is.
zelf zou deze lens mijn voorkeur ook hebben boven de 55-250mm IS.
Heb zelf ook alleen maar lenzen met IS, (naja mijn zoomlenzen dan)quote:Op maandag 9 december 2013 13:18 schreef Susanne2611 het volgende:
[..]
Bedankt voor je reactie!
Ik moet zeker een lens met IS hebben, vind het stilhouden van de camera soms nog best lastig.
En de Tamron?
dat is de 18-270 van tamron, maar geloof dat tamron ook een 70-300 heeftquote:Op maandag 9 december 2013 13:22 schreef DonJames het volgende:
Lenzen met zo'n enorm bereik als de Tamron moet je gewoon niet willen op een spiegelreflex. Bovendien overlapt die lens met wat je nu al hebt.
Ik welquote:Op maandag 9 december 2013 11:27 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Dat is waar, maar om nou een boekje helemaal door te gaan lezen terwijl het eigenlijk geen moeite is om even iemand te vertellen wat het is....
Je maakt me niet wijs dat jij het hele cameraboekje hebt doorgelezen.
Het bereik is maar 20 mm meer dan de 55-250 van Canon en 30 mm minder dan de Canon 70-300, dus dat van dat te grote bereik snap ik niet...quote:Op maandag 9 december 2013 13:22 schreef DonJames het volgende:
Lenzen met zo'n enorm bereik als de Tamron moet je gewoon niet willen op een spiegelreflex. Bovendien overlapt die lens met wat je nu al hebt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |