abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_129956940
Je kent het klappen van de zweep qua line of thirds, je weet wat diafragma betekend en hoe je je sluitertijd insteld. En dan? Waar haal je je uitdaging vandaan, waar zoek je de grenzen op? Hoe fotografeer je en waar kan je je leerpunten vandaan halen?

En dan bewerken. Hoe doe je dat? Welke dingen pas je standaard aan en welke dingen voel je zelf aan?

Huishoudelijke mededelingen
Denk bij het posten in dit topic even aan een aantal zaken:

Zorg dat je foto's niet belachelijk groot zijn.
Plaats niet teveel foto's te gelijk. Een kleine hoeveelheid geeft een lagere drempel tot reageren.
Als je een bewerkte foto plaatst, zorg dan dat je ook 't origineel erbij zet. Zo kan men goed zien wat je gedaan hebt en zo beter beoordelen of vragen hoe jij iets voor elkaar gekregen hebt.

Soms kan er om Exif-info gevraagd worden. Dit kun je bijvoorbeeld bij Flickr of bij de eigenschappen van je foto's vinden. Nu is dit lijstje best wel lang dus daarom is het handig om vooral deze dingen daarvan te kopiëren.
quote:
- soort camera
- soort lens
- ISO
- sluitertijd
- diafragma
- EV bias
- flits ja of nee
En mocht je al verder willen kijken is er: FOT / [Expert] Richting je eigen bedrijf?

[ Bericht 5% gewijzigd door Puala op 11-08-2013 22:57:08 ]
pi_129957116
Ik bevind me in mijn eigen ogen nog op het randje beginner - gevorderde. Maar de meeste dingen weet ik wel toe te passen. Waar ik tegen aan loop is dat ik niet goed weet hoe je het beste resultaat uit je camera kan halen. Ofwel, ik weet te weinig technische dingen van mijn lens ( :9~ ) en te weinig van mijn camera.

Bijv. afgelopen weekend ging ik met Merlijn op pad naar verschillende Urbex locaties. Normaal zet ik mijn camera op M en stel ik alles automatisch in. Alleen daar zon-schaduw of binnen-buiten. Help. Hoe ga ik daar mee om? :o

* Puala geeft maar eerlijk toe dat ze haar camera op P heeft gezet en zich enkel op de ISO instellingen heeft gefocust

Hoe zouden jullie dat doen? Kano had net iets over de AV stand en dan zelf diafragma regelen. Is dat de oplossing? Ik weet hoe ik hem zelf in moet stellen, maar stom genoeg kon ik hier niet mee omgaan :D :')
  zondag 11 augustus 2013 @ 22:33:12 #3
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_129957543
Goed topic.

Wat ik zelf merk is dat ik dingen automatisch ga doen en geen nieuwe dingen meer doe. Grotendeels omdat ik mezelf nog steeds een kneus vind qua nabewerken. Beetje kleur, snijden, draaien en de autowitbalans met af en toe een ruk aan de schuif erover en klaar. Maar echt nabwerken en ook weten wat ik doe ipv wat gokken en denken 'mwah, kan er mee door'. En dan loont het imo vaak ook niet om nieuwe dingen te proberen.

Maar eens beginnen met uberhaupt fotograferen. :P hij ligt al een tijdje in het stof.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_129965725
Zelf de grote der aarde doen regelmatig wat op de gok.. Ik heb een workshop bij Frank Doorhof gehad en die weet wat hij doet, maar ook hij probeert maar wat en als het er mooi uit komt te zien prima anders kan je et herstellen.

Wel geleerd dat ik vaker ps zelf moet openen ipv lightroom...
pi_129967335
Ik weet niet helemaal of ik nou hier thuis hoor of in het beginnerstopic. Val er een beetje tussen ben ik bang ^^
I solemnly swear i'm up to no good
pi_129967366
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2013 22:26 schreef Puala het volgende:
Ik bevind me in mijn eigen ogen nog op het randje beginner - gevorderde. Maar de meeste dingen weet ik wel toe te passen. Waar ik tegen aan loop is dat ik niet goed weet hoe je het beste resultaat uit je camera kan halen. Ofwel, ik weet te weinig technische dingen van mijn lens ( :9~ ) en te weinig van mijn camera.

Bijv. afgelopen weekend ging ik met Merlijn op pad naar verschillende Urbex locaties. Normaal zet ik mijn camera op M en stel ik alles automatisch in. Alleen daar zon-schaduw of binnen-buiten. Help. Hoe ga ik daar mee om? :o

* Puala geeft maar eerlijk toe dat ze haar camera op P heeft gezet en zich enkel op de ISO instellingen heeft gefocust

Hoe zouden jullie dat doen? Kano had net iets over de AV stand en dan zelf diafragma regelen. Is dat de oplossing? Ik weet hoe ik hem zelf in moet stellen, maar stom genoeg kon ik hier niet mee omgaan :D :')
Ik heb dat afgelopen week in Parijs ook gehad. Dus heb continue mijn camera staan instellen. Op sommige momenten baalde ik even dat ik geen compact camera meer heb.

Maar het hoort er bij denk ik ^^
pi_129967470
quote:
1s.gif Op maandag 12 augustus 2013 08:02 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Ik heb dat afgelopen week in Parijs ook gehad. Dus heb continue mijn camera staan instellen. Op sommige momenten baalde ik even dat ik geen compact camera meer heb.

Maar het hoort er bij denk ik ^^
In sommige situaties vind ik het echt niet erg om gebruik te maken van de P stand of AV (diafragma) of TV (sluitertijd) stand. Soms heb je gewoon geen tijd om alles helemaal op manual in te stellen. Of je moet een situatie zo goed kunnen inschatten dat je het ineens goed hebt. Ik persoonlijk werk veel op de AV stand. Weet niet hoe de rest dit doet....
Canon EOS 5d mark ii / Canon EOS 400D / Canon 70-200 f4 L / Canon 17-40 f4 L / Tamron 90mm f2.8 Macro / Canon Speedlight 430EX II / Lowepro Flipside 400
pi_129967523
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 08:12 schreef RikH het volgende:

[..]

In sommige situaties vind ik het echt niet erg om gebruik te maken van de P stand of AV (diafragma) of TV (sluitertijd) stand. Soms heb je gewoon geen tijd om alles helemaal op manual in te stellen. Of je moet een situatie zo goed kunnen inschatten dat je het ineens goed hebt. Ik persoonlijk werk veel op de AV stand. Weet niet hoe de rest dit doet....
Had gelukkig aardig wat tijd had iemand bij die van ieder detail ontzettend veel foto's wou hebben ^^ ben zelf meestal wat sneller klaar.
pi_129967538
Ik werk in de basis ook in Aperture mode. In special gevallen wil ik wel eens naar Manueel gaan. In heel speciale gevallen naar Sluitertijd voorkeur (maar dat laatste eigenlijk altijd in extreme lichtarme situaties en icm auto iso).
pi_129967592
Ik gebruik ook standaard de Av-stand. Uitzonderingen zijn "moeilijke" situaties zoals tegenlicht, en bij flitsen. In mijn ogen is de M-stand ook niet bedoeld voor "normaal" gebruik.
  maandag 12 augustus 2013 @ 08:24:38 #11
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_129967610
Ik doe eigenlijk alles op av, een enkele keer ga ik naar M als ik een andere belichting wil.

Als ik met mijn flitser werk, werk ik wel op M.
pi_129967727
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 08:24 schreef kanovinnie het volgende:
Ik doe eigenlijk alles op av, een enkele keer ga ik naar M als ik een andere belichting wil.

Als ik met mijn flitser werk, werk ik wel op M.
Ik flits bijna nooit. Kan er ook niet goed mee werken moet ik zeggen. Daar zou ik nog wel wat les in willen krijgen.....
Canon EOS 5d mark ii / Canon EOS 400D / Canon 70-200 f4 L / Canon 17-40 f4 L / Tamron 90mm f2.8 Macro / Canon Speedlight 430EX II / Lowepro Flipside 400
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie maandag 12 augustus 2013 @ 08:35:59 #13
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_129967760
Ik werk juist altijd alleen op Mstand
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
  maandag 12 augustus 2013 @ 08:43:21 #14
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_129967859
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 08:33 schreef RikH het volgende:

[..]

Ik flits bijna nooit. Kan er ook niet goed mee werken moet ik zeggen. Daar zou ik nog wel wat les in willen krijgen.....
troost jezelf, ik ook niet :')
  maandag 12 augustus 2013 @ 08:44:08 #15
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_129967873
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 08:35 schreef Ynske het volgende:
Ik werk juist altijd alleen op Mstand
okee. Zit er nog een gedachte achter of is het alleen een medeling?
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie maandag 12 augustus 2013 @ 08:53:23 #16
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_129968014
quote:
1s.gif Op maandag 12 augustus 2013 08:44 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

okee. Zit er nog een gedachte achter of is het alleen een medeling?
:')

omdat dat voor mij het makkelijkste werkt. Als ik moet gaan nadenken hoe met andere standen te werken, dat vind ik niet prettig. ik werk vooral op gevoel en dat gaat weer t fijnste bij mij iig met de mstand.

wat ik me afvraag aan de hand van Puala's reactie, waar gaat t mis, heb je de feeling niet of maak je geen gebruik van de meter in je camera en dergelijke dat je last hebt met zon-schaduw situaties. Waar meet je je licht? Wat wil je belicht hebben? Denk je daar voordat je afdrukt over na?
Today is life -

Dale Carnegie
  maandag 12 augustus 2013 @ 09:13:51 #17
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_129968343
Ik werk louter in de M stand, heb graag alles onder controle. Weet niet eens wat ie doet in een andere stand.
Combineer je intelligentie met je humor...NU!!
Geheime strandvideo's met topless meiden, zomer 2010
pi_129968377
Ik gebruik in 50% de av stand, 30% de tv stand en de overige 20 in m. Schat ik iig. Bij sport de tv stand, bijna al het andere in av. Alleen als ik wil flitsen of als ik de belichting anders wil hebben gebruik ik de m stand. Maar dan moet ik ook wel wat tijd hebben. Maar als ik tijd heb gebruik ik vaak toch mijn mamiya, komt toch een iets sfeervoller beeld uit dan uit mijn DSLR.
pi_129968388
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 08:53 schreef Ynske het volgende:

[..]

:')

omdat dat voor mij het makkelijkste werkt. Als ik moet gaan nadenken hoe met andere standen te werken, dat vind ik niet prettig. ik werk vooral op gevoel en dat gaat weer t fijnste bij mij iig met de mstand.

wat ik me afvraag aan de hand van Puala's reactie, waar gaat t mis, heb je de feeling niet of maak je geen gebruik van de meter in je camera en dergelijke dat je last hebt met zon-schaduw situaties. Waar meet je je licht? Wat wil je belicht hebben? Denk je daar voordat je afdrukt over na?
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 09:13 schreef Stefan het volgende:
Ik werk louter in de M stand, heb graag alles onder controle. Weet niet eens wat ie doet in een andere stand.
Gebruiken jullie de lichtmeter wel, of gaat dat ook op gevoel?
pi_129968425
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 09:13 schreef Stefan het volgende:
Hoe gebruik jij de M stand dan als ik vragen mag?

Want ik ken mensen die in de M stand schieten en door hun viewfinder kijken en settings aanpassen tot de belichtingsaanduiding aangeeft dat ze goed zitten... dan kun je net zo goed in A of S schieten.

Anders moet je een lichtmeter gebruiken, trial en error schieten, of een briljante gave hebben lichtintensiteit te kunnen raden (sunny 16 rule)?
pi_129968505
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 09:17 schreef Uncle het volgende:
...Want ik ken mensen die in de M stand schieten en door hun viewfinder kijken en settings aanpassen tot de belichtingsaanduiding aangeeft dat ze goed zitten... dan kun je net zo goed in A of S schieten.
...
My point exactly. Dan doe je alleen maar zelf iets wat de camera beter en sneller kan.
  maandag 12 augustus 2013 @ 09:24:04 #22
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_129968539
quote:

[..]

Want ik ken mensen die in de M stand schieten en door hun viewfinder kijken en settings aanpassen tot de belichtingsaanduiding aangeeft dat ze goed zitten... dan kun je net zo goed in A of S schieten.

Anders moet je een lichtmeter gebruiken, trial en error schieten, of een briljante gave hebben lichtintensiteit te kunnen raden (sunny 16 rule)?
Ik stel mijn gewenste F in
Mijn gewenste shutter, tussen de 50 en 300 doorgaans
ISO op 100
Probeer het in te schatten en maak dan een testfoto
Pas het aan en maak weer een foto.

Sowieso controleer ik na elke foto(reeks) en dan is het tweaken makkelijk

Als het heel licht is gooi ik de shutter omhoog, en/of de F, ligt aan het soort werk dat ik maak"
Voor nieuws is een lage F meestal niet geschikt, tenzij portret

voor de 14-105 heb ik een ND fader

Lastigste is zonder ND filter willen inflitsen op een zonnige dag, omdat de shutter dan niet hoger dan 200 kan.
Combineer je intelligentie met je humor...NU!!
Geheime strandvideo's met topless meiden, zomer 2010
pi_129968570
Ik ben overigens niet anti M hoor. Er zijn wel situaties waar ik in M stand schiet maar dan maak ik meestal eerst een foto in A om de correcte belichting te bepalen en dan neem ik die over naar M mode.

Maar in de meeste gevallen kom ik prima uit door in A te wisselen tussen de metering modes. Van Matrix mode naar center weighted of spotmetering geeft voor mij vrijwel altijd het gewenste resultaat. ;)
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie maandag 12 augustus 2013 @ 09:26:01 #24
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_129968573
quote:

[..]

ik heb zo goed als nooit de interne lichtmeter op t midden staan.
ik bepaal mn instellingen, maak een testfoto en pas daarop mn instellingen aan.
Today is life -

Dale Carnegie
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie maandag 12 augustus 2013 @ 09:28:05 #25
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_129968613
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 09:25 schreef Uncle het volgende:
Ik ben overigens niet anti M hoor. Er zijn wel situaties waar ik in M stand schiet maar dan maak ik meestal eerst een foto in A om de correcte belichting te bepalen en dan neem ik die over naar M mode.

Maar in de meeste gevallen kom ik prima uit door in A te wisselen tussen de metering modes. Van Matrix mode naar center weighted of spotmetering geeft voor mij vrijwel altijd het gewenste resultaat. ;)
Belichtmetingsmode is idd heel belangrijk bij het gebruik, en veelal vergeten mensen de opties die daarin zitten
Today is life -

Dale Carnegie
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')