En mocht je al verder willen kijken is er: FOT / [Expert] Richting je eigen bedrijf?quote:- soort camera
- soort lens
- ISO
- sluitertijd
- diafragma
- EV bias
- flits ja of nee
Ik heb dat afgelopen week in Parijs ook gehad. Dus heb continue mijn camera staan instellen. Op sommige momenten baalde ik even dat ik geen compact camera meer heb.quote:Op zondag 11 augustus 2013 22:26 schreef Puala het volgende:
Ik bevind me in mijn eigen ogen nog op het randje beginner - gevorderde. Maar de meeste dingen weet ik wel toe te passen. Waar ik tegen aan loop is dat ik niet goed weet hoe je het beste resultaat uit je camera kan halen. Ofwel, ik weet te weinig technische dingen van mijn lens () en te weinig van mijn camera.
Bijv. afgelopen weekend ging ik met Merlijn op pad naar verschillende Urbex locaties. Normaal zet ik mijn camera op M en stel ik alles automatisch in. Alleen daar zon-schaduw of binnen-buiten. Help. Hoe ga ik daar mee om?![]()
* Puala geeft maar eerlijk toe dat ze haar camera op P heeft gezet en zich enkel op de ISO instellingen heeft gefocust
Hoe zouden jullie dat doen? Kano had net iets over de AV stand en dan zelf diafragma regelen. Is dat de oplossing? Ik weet hoe ik hem zelf in moet stellen, maar stom genoeg kon ik hier niet mee omgaan![]()
In sommige situaties vind ik het echt niet erg om gebruik te maken van de P stand of AV (diafragma) of TV (sluitertijd) stand. Soms heb je gewoon geen tijd om alles helemaal op manual in te stellen. Of je moet een situatie zo goed kunnen inschatten dat je het ineens goed hebt. Ik persoonlijk werk veel op de AV stand. Weet niet hoe de rest dit doet....quote:Op maandag 12 augustus 2013 08:02 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Ik heb dat afgelopen week in Parijs ook gehad. Dus heb continue mijn camera staan instellen. Op sommige momenten baalde ik even dat ik geen compact camera meer heb.
Maar het hoort er bij denk ik ^^
Had gelukkig aardig wat tijd had iemand bij die van ieder detail ontzettend veel foto's wou hebben ^^ ben zelf meestal wat sneller klaar.quote:Op maandag 12 augustus 2013 08:12 schreef RikH het volgende:
[..]
In sommige situaties vind ik het echt niet erg om gebruik te maken van de P stand of AV (diafragma) of TV (sluitertijd) stand. Soms heb je gewoon geen tijd om alles helemaal op manual in te stellen. Of je moet een situatie zo goed kunnen inschatten dat je het ineens goed hebt. Ik persoonlijk werk veel op de AV stand. Weet niet hoe de rest dit doet....
Ik flits bijna nooit. Kan er ook niet goed mee werken moet ik zeggen. Daar zou ik nog wel wat les in willen krijgen.....quote:Op maandag 12 augustus 2013 08:24 schreef kanovinnie het volgende:
Ik doe eigenlijk alles op av, een enkele keer ga ik naar M als ik een andere belichting wil.
Als ik met mijn flitser werk, werk ik wel op M.
troost jezelf, ik ook nietquote:Op maandag 12 augustus 2013 08:33 schreef RikH het volgende:
[..]
Ik flits bijna nooit. Kan er ook niet goed mee werken moet ik zeggen. Daar zou ik nog wel wat les in willen krijgen.....
okee. Zit er nog een gedachte achter of is het alleen een medeling?quote:
quote:Op maandag 12 augustus 2013 08:44 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
okee. Zit er nog een gedachte achter of is het alleen een medeling?
quote:Op maandag 12 augustus 2013 08:53 schreef Ynske het volgende:
[..]
omdat dat voor mij het makkelijkste werkt. Als ik moet gaan nadenken hoe met andere standen te werken, dat vind ik niet prettig. ik werk vooral op gevoel en dat gaat weer t fijnste bij mij iig met de mstand.
wat ik me afvraag aan de hand van Puala's reactie, waar gaat t mis, heb je de feeling niet of maak je geen gebruik van de meter in je camera en dergelijke dat je last hebt met zon-schaduw situaties. Waar meet je je licht? Wat wil je belicht hebben? Denk je daar voordat je afdrukt over na?
Gebruiken jullie de lichtmeter wel, of gaat dat ook op gevoel?quote:Op maandag 12 augustus 2013 09:13 schreef Stefan het volgende:
Ik werk louter in de M stand, heb graag alles onder controle. Weet niet eens wat ie doet in een andere stand.
Hoe gebruik jij de M stand dan als ik vragen mag?quote:Op maandag 12 augustus 2013 09:13 schreef Stefan het volgende:
Ik werk louter in de M stand, heb graag alles onder controle. Weet niet eens wat ie doet in een andere stand.
My point exactly. Dan doe je alleen maar zelf iets wat de camera beter en sneller kan.quote:Op maandag 12 augustus 2013 09:17 schreef Uncle het volgende:
...Want ik ken mensen die in de M stand schieten en door hun viewfinder kijken en settings aanpassen tot de belichtingsaanduiding aangeeft dat ze goed zitten... dan kun je net zo goed in A of S schieten.
...
Ik stel mijn gewenste F inquote:Op maandag 12 augustus 2013 09:17 schreef Uncle het volgende:
[..]
Hoe gebruik jij de M stand dan als ik vragen mag?
Want ik ken mensen die in de M stand schieten en door hun viewfinder kijken en settings aanpassen tot de belichtingsaanduiding aangeeft dat ze goed zitten... dan kun je net zo goed in A of S schieten.
Anders moet je een lichtmeter gebruiken, trial en error schieten, of een briljante gave hebben lichtintensiteit te kunnen raden (sunny 16 rule)?
ik heb zo goed als nooit de interne lichtmeter op t midden staan.quote:Op maandag 12 augustus 2013 09:17 schreef Uncle het volgende:
[..]
Hoe gebruik jij de M stand dan als ik vragen mag?
Want ik ken mensen die in de M stand schieten en door hun viewfinder kijken en settings aanpassen tot de belichtingsaanduiding aangeeft dat ze goed zitten... dan kun je net zo goed in A of S schieten.
Anders moet je een lichtmeter gebruiken, trial en error schieten, of een briljante gave hebben lichtintensiteit te kunnen raden (sunny 16 rule)?
Belichtmetingsmode is idd heel belangrijk bij het gebruik, en veelal vergeten mensen de opties die daarin zittenquote:Op maandag 12 augustus 2013 09:25 schreef Uncle het volgende:
Ik ben overigens niet anti M hoor. Er zijn wel situaties waar ik in M stand schiet maar dan maak ik meestal eerst een foto in A om de correcte belichting te bepalen en dan neem ik die over naar M mode.
Maar in de meeste gevallen kom ik prima uit door in A te wisselen tussen de metering modes. Van Matrix mode naar center weighted of spotmetering geeft voor mij vrijwel altijd het gewenste resultaat.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |