abonnement Unibet Coolblue
pi_129957351
Goed. Je bent zo ver dat je je camera van binnen en van buiten kent. Je kan je camera lezen en je kan er mee schrijven. Je haalt opdrachten binnen en er stroomt wel eens een tientje hier en daar binnen. Hoe netwerk je? Hoe haal je meer opdrachten binnen? Hoe krijg je een expo voor elkaar en hoe verkoop je daar je foto's? En dan komt er een klant. Hoe ga je daar mee om en wat zet je in je voorwaarden? Of verkopen jouw foto's zichzelf? Kortom: je bent dé expert, wat is fotografie voor jou?

Huishoudelijke mededelingen
Denk bij het posten in dit topic even aan een aantal zaken:


3.gif Het is geen voorstel topic, als je over jezelf praat verwachten we als expert ook informatie over hoe je te werk gaat, hoe je aan het netwerken bent, en hoe je geld genereert m.b.t. fotografie3.gif

Zorg dat je foto's niet belachelijk groot zijn.
Plaats niet teveel foto's te gelijk. Een kleine hoeveelheid geeft een lagere drempel tot reageren.
Als je een bewerkte foto plaatst, zorg dan dat je ook 't origineel erbij zet. Zo kan men goed zien wat je gedaan hebt en zo beter beoordelen of vragen hoe jij iets voor elkaar gekregen hebt.
Er lezen ook beginners/gevorderde mee. Probeer het ook leesbaar te houden voor hun.

Soms kan er om Exif-info gevraagd worden. Dit kun je bijvoorbeeld bij Flickr of bij de eigenschappen van je foto's vinden. Nu is dit lijstje best wel lang dus daarom is het handig om vooral deze dingen daarvan te kopiëren.
quote:
- soort camera
- soort lens
- ISO
- sluitertijd
- diafragma
- EV bias
- flits ja of nee


[ Bericht 12% gewijzigd door D_A op 12-08-2013 21:13:58 ]
  zondag 11 augustus 2013 @ 23:09:25 #2
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_129959563
Goede serie, mijn complimenten!
Ik ben de spelings kooning van de heele weereld! Dus geen spelings-fauten makken in dit foorum!™
Op donderdag 9 december 2010 13:44 schreef Rectum het volgende:
Mijn ode aan Susteren. :')
  Moderator / FOK!Fotograaf maandag 12 augustus 2013 @ 12:41:25 #3
132619 crew  D_A
Ben jij van die © ?
pi_129973945
Om het topic maar eens een kickstart te geven, want zo is het ook verlopen de afgelopen jaren met mijn fotografie carrière.

Woensdag 3 Maart 2010 ( V&A / [TK] Canon EOS 1D mark II met extra accu & dubbellader ) mijn eerste camera gekocht. Mijn vriendin had eerder een instap model (400D) en daar ben ik in eerste instantie mee begonnen om eenden en bruggen te fotograferen langs te Amstel. Veel aan knoppen draaien en maar een beetje proberen.

Na de aankoop van mijn eigen camera via FOK! op Dance Valley beland, daar mensen ontmoet en veel kaartjes gevraagd van anderen, en wat zij allemaal doen binnen de muziekscene qua fotografie. Na het festival heb ik mensen gemaild of ik voor hen wat kan betekenen. De bekende deur om ergens binnen te komen. Ik had daarna ook besloten om te investeren in mijn mogelijke carriere dus kocht van het geld wat ik had liggen op spaargeld een Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM. Altijd een gok natuurlijk omdat het om best een boel geld gaat. In september 2010 schoot ik mijn eerste concert in de Melkweg.


De bal is daarna snel gaan rollen, voornamelijk om je online content goed op orde te houden. Dus de bekende upload sites, flickr, 500px, je eigen site, facebook etc. Mensen zien je werk en mochten ze dingen nodig hebben belangrijk om goed bereikbaar te blijven.

Eind 2010 benaderde OOR Magazine me om foto's in het blad te plaatsen.


Ik ben toen door wat diverse online sites benaderd om voor hen op vrijwillige basis content te blijven schieten. Dus komt neer op, jij gaat naar een venue, schiet je foto's. Upload een bepaald formaatje naar een website en genereert dus geen inkomen maar is gebaseerd op (je mag leuk naar een concert toe) die insteek was voor mij te beperkt en wilde meer.

Na Eurosonic / Noorderslag in 2011, die ik geschoten had voor online content heb ik daar wat bands / mensen aangesproken om eventueel wat mee te gaan doen dat jaar. Een van die mensen was Eefje de Visser die net opkomend was en het wel zag zitten om met mij te werken dat jaar, ook kreeg ik ondertussen wat mail contact met Kensington die wat foto's wilden gebruiken voor online content en een publicatie in een drummuziekmagazine (later meer over die artiesten).

Eind April was er een muziekworkshop met portret fotograaf Guy Kokken in de Brakke Grond te Amsterdam. Ik vond het interessant om wat theoretische kennis op te doen van portretten schieten en dat te combineren met live fotografie. Een week lang hard gewerkt met ervaren fotografen uit allerlei diverse takken van fotografie. Einde van de week werd ik winnaar van de workshop en had ik een portretshoot gewonnen in de OOR.

Tijdens de workshop


Inmiddels had ik al eerder aangegeven aan de OOR dat ik voor hen meer opdrachten wilde doen, en omdat ze ook online content hebben ben ik onderaan de ladder gezet met fotografen en gaandeweg steeds meer activiteiten voor hen gaan doen. O.a. dat jaar (2011) Rock Werchter, Pitch, Lowlands gedaan. Later in dat jaar, zal rond Juli / Augustus geweest zijn o.a. een shoot met Eefje de Visser gedaan.


Na het festival seizoen werd er contact opgenomen door Mojo Concerts, een foto die ik voor de OOR had geschoten op het Pitch festival was zo goed dat ze hem op de kalender wilde hebben die naar alle contacten en partners van het bedrijf gingen. Akkoord gegaan, een paar tientjes voor gekregen en een aantal kalenders om te pronken met het succes. Inmiddels had ook Royal Republic foto's online gezien, en die zijn later op de tourshirts gedrukt, voor iets meer dan een paar tientjes, maar door de onervarenheid van mij nog steeds te weinig.

Eind 2011 was voor mij een kers op de taart dat ik Coldplay mocht fotograferen, dat ik inmiddels door het jaar heen een plek bij de betere fotografen van de OOR had gekregen. Deze foto is meerdere malen ook door andere bladen gekocht.


Begin 2012 is showcase festival Eurosonic / Noorderslag weer, ik schiet het festival voor online content maar na het festival word ik al snel benaderd door de organisatie zelf. Zij hebben foto's gezien die ze graag willen gebruiken voor de boekjes en flyers voor begin 2013. Ze kunnen me niet direct ladingen met geld bieden maar ik bied als tegenprestatie een x bedrag voor het gebruik van de foto en dat ze me inhuren voor de volgende editie van het festival.

De flyer


Gaandeweg leer je steeds meer mensen kennen en komen er ook leuke mogelijkheden bij zoals secret showcases bijwonen en met mensen binnen de muziekscene actief te zijn om zo interviews en andere dingen te doen. Netwerken hierin is denk ik de meest belangrijke stap die je moet kunnen maken, jezelf niet opdringen maar ook niet passief alles op je af laten komen.

Na weer een jaar Rock Werchter e.a. festival begon ik dit jaar op Pitch Festival voor het eerst met mojo concerts te werken. Eigen input gegeven op de beelden die ik graag wilde en in overleg met productie daar hebben we een algemene reeks gemaakt die als persmap ging dienen en voor online content. Ook hier werd weer een foto uitgepikt die op de kalender belandde. Misschien een van mijn favoriete foto's van dat jaar.



Grote artiesten kwamen inmiddels voorbij, Metallia, Guns 'n Roses, Jay-Z & Kanye West maar ook opkomende artiesten als Lana Del Rey en anderen. De liefde voor muziek staat bij mij nog steeds vooraan en de combinatie met het ontdekken van talent en de beelden die ik daarbij kan maken zorgen voor het plezier waarmee ik steeds weer doorpak.

Het wordt lastig om verder alle andere lijntjes neer te zetten maar o.a. grote labels weten me ondertussen te benaderen voor beelden. O.a. (op het verder geflopte album) van Royal Republic



Kleine dingetjes kwamen voorbij op de social media door andere mensen, of ik een keertje een interview in een blad wilde doen, in de krant, voor online content en ook beginnende bands benaderen me nog steeds voor promo foto's of dat ik bij hun shows kom voor wat live beelden. Hierin is prijs bepalen eigenlijk essentieel. Spreek voor jezelf een bepaald uurloon af of een totaalprijs wat de band kan missen. Wees vooral eerlijk tegenover jezelf en de mensen waarmee je werkt.

De Melkweg maakt ieder jaar een boekje met live beelden van het afgelopen jaar, en na twee jaar in dat boekje te hebben gestaan had ik besloten om de stoute schoenen aan te trekken en te mailen dat ik best voor hen wil schieten omdat er soms beelden in stonden waarvan ik mijn twijfels had. Klinkt misschien wat bot, maar om mezelf aan werk te behoeven soms nodig. Inmiddels ben ik huisfotograaf voor o.a. de Melkweg.

Begin 2013 heb ik besloten om te stoppen met verdere andere activiteiten buiten het fotograferen om en wil bewijzen aan iedereen die roept dat er geen geld in de muziek te verdienen valt het tegendeel te bewijzen. Januari is begonnen met Eurosonic / Noorderslag waar ik het eerder over gehad heb, en zo zijn er meerdere festivals waar ik dit jaar voor ben gaan schieten. O.a. straks Lowlands, eerder Where the Wild Things Are & Pitch! Festival. Misschien vooralsnog hoogtepunt een interview en shoot in Praag met Mumford & Sons voor de Nieuwe Revu.

Ook hier wil ik nog weer benadrukken dat veel dingen over social media gebeuren, dus hou je twitter, mail, facebook etc goed in de gaten en zorg dat je daar actief aanwezig bent. Mensen moeten weten wie je bent en wat je doet.

Inmiddels klanten van me zijn, Mojo, OOR, Brakke Grond, Nieuwe Revu, Vara, ELLE, Apenkooi en andere grote bedrijven die een voet binnen de muziek hebben.

Twee nieuwe dingen dit jaar voor mij zijn de combinatie van touren met bands, voor mij Kensington. De relatie heeft zich versterkt door de jaren heen en hebben besloten om te gaan proberen te werken met mij als vaste fotograaf. Je bent erg betrokken bij zo'n band en maakt daarin van alles mee. Inmiddels zijn we aan het kijken of we straks grotere tours kunnen gaan doen in het buitenland en zo dus nog intensiever te werken. Tweede nieuwe aspect waar ik me in ga verdiepen is de kunst van beeldredactie, ik heb inmiddels op een groot festival de taak om beelden te verzamelen voor persmappen en online content. Hier werken veel fotografen mee waaronder ik en voel me dan ook altijd verantwoordelijk voor wat er naar buiten gaat.



Het netwerken is dus voor mij een belangrijk aspect zoals ik ook al eerder aanhaal in dit verhaal. Dus hou alles goed bij en wees aanwezig op een niet storende, vervelende manier. Pro-actief is denk de beste omschrijving.

Bij het binnenhalen van opdrachten is het voornamelijk aftasten en hoe jij je voelt bij een bepaalde opdracht. Je moet (vind ik) altijd iets door waar je achter staat omdat je zo het beste je kwaliteiten kan laten zien aan je opdrachtgever. De prijs die je daarvoor moet vragen is denk een totaal ander aspect. Het kan soms lastig zijn om veel geld te vragen omdat je om je heen hoort dat mensen het voor minder doen etc.

Vergeet niet. Kwaliteit kost geld. Als mensen jou willen hebben omdat je kwaliteit levert zijn ze bereid daar voor te betalen. Cijfer jezelf niet uit de markt.

Fotografie is voor mij, genieten van het leven. Hard werken, aan jezelf en anderen bewijzen dat er nog zoveel moois uit dit vak te halen valt. Ik wil bewijzen dat je met autodidact zijn een heel eind kan komen, leer mensen kennen straal positieve energie uit en geniet van hetgeen wat je aan het doen bent.

Alles wat je nodig hebt is een beetje talent en een sociale insteek.

p.s. absurd trouwens hoeveel je nog vergeet in zo'n mail, nieuwe camera's, lenzen, materiaal waar je mee werkt, nog meer opdrachtgevers. Nou mocht er nog meer info nodig zijn zie ik het wel in dit topic :)
[b] Op Zaterdag 26 april 2008 22:35 schreef lauwert het volgende:[/b]
[i] Waar zouden we toch zijn zonder onze geliefde D_A O+ [/i]
pi_129974240
Gaaf verhaal man! Mooie wending natuurlijk die jaren :)
Ik ben de spelings kooning van de heele weereld! Dus geen spelings-fauten makken in dit foorum!™
Op donderdag 9 december 2010 13:44 schreef Rectum het volgende:
Mijn ode aan Susteren. :')
pi_129974530
quote:
14s.gif Op maandag 12 augustus 2013 12:41 schreef Dark_Angelus het volgende:
...
Goed verhaal! Je hebt dus eigenlijk geen echte foto-opleiding gehad? Ook geen cursus o.i.d.?
  Moderator / FOK!Fotograaf maandag 12 augustus 2013 @ 13:02:11 #6
132619 crew  D_A
Ben jij van die © ?
pi_129974630
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 12:58 schreef DonJames het volgende:

[..]

Goed verhaal! Je hebt dus eigenlijk geen echte foto-opleiding gehad? Ook geen cursus o.i.d.?
Nope helemaal niets.

Compleet auto-didact, wel die workshop gedaan van een week. Maar was meer als onderbouwing van wat ik al deed of ik daar mee uit de voeten kon.

Dat geldt trouwens ook voor Lightroom, Photoshop, Nik Software die ik gebruik. Gewoon eerst dingen doen, tegen bepaalde vervelende dingen aanlopen die je anders had moeten doen en doorgaan. Ik begon met alle RAW's weg te gooien omdat ik gewoon niet wist waar ik die verder voor nodig had. Nu bewaar ik TIFF, RAW & JPG.
[b] Op Zaterdag 26 april 2008 22:35 schreef lauwert het volgende:[/b]
[i] Waar zouden we toch zijn zonder onze geliefde D_A O+ [/i]
  Forum Admin maandag 12 augustus 2013 @ 13:11:40 #7
58651 crew  murp
murp
pi_129974938
Vet verhaal! Maar heb je hiernaast ook gewoon een baan?
  Moderator / FOK!Fotograaf maandag 12 augustus 2013 @ 13:14:31 #8
132619 crew  D_A
Ben jij van die © ?
pi_129975050
quote:
2s.gif Op maandag 12 augustus 2013 13:11 schreef murp het volgende:
Vet verhaal! Maar heb je hiernaast ook gewoon een baan?
quote:
Begin 2013 heb ik besloten om te stoppen met verdere andere activiteiten buiten het fotograferen om en wil bewijzen aan iedereen die roept dat er geen geld in de muziek te verdienen valt het tegendeel te bewijzen.
M.a.w. nee, ik leef op dit moment van de fotografie inkomsten. Wat ik nog wel spannend vind ^O^
[b] Op Zaterdag 26 april 2008 22:35 schreef lauwert het volgende:[/b]
[i] Waar zouden we toch zijn zonder onze geliefde D_A O+ [/i]
pi_129975427
Maargoed, ik heb niet de ambitie om er m'n werk van te maken. Immers, wie van z'n hobby zijn beroep maakt, moet op zoek naar een nieuwe hobby :')
pi_129975482
Tof dat je de moeite neemt om je verhaal hier zo uitgebreid te posten Dark!

Sinds ik, nu ruim een half jaar, voor FOK! fotografeer merk je wel dat je mogelijkheden krijgt die je elders niet, of veel moeilijker krijgt. Zelf had ik vanuit een sportachtergrond al goed fotomateriaal. Dat heb ik in de loop van de tijd wel uitgebreid, maar met een goede body en lens kom je al een heel eind. Ik zie ook vaak genoeg fotograven met een kitlensje in de pit staan overigens ;)

Zo sta je namens Fok ineens vooraan bij grote artiesten en bands als

Train


en Counting Crows


Maar misschien nog wel leuker op grote festivals zoals recent de Zwarte cross





en Dance Valley





Ik heb zelf gewoon een full time baan dus momenteel denk ik er beslist niet over om me volledig of deels op fotografie te storten. Momenteel blijft dat er als hobby bij. Soms zit ik wel te denken en filosoferen hoe ver ik er in zou willen gaan, mochten de mogelijkheden er zijn. Maar hoe ver je ermee komt hangt vooral af van inzicht, inzet, motivatie, en een klein stukje talent en vooral de deuren die je zelf moet open trappen. Dus filosoferen over mogelijkheden heeft weinig zin. Je moet ze zelf creeeren. Daarnaast moet je je ook kunnen onderscheiden van andere fotograven met je eigen stijl.

Goede foto's maken kunnen heel veel mensen tegenwoordig. Met alleen goede foto's onderscheidt je je niet meer van de rest. Het zoeken naar een eigen stijl is voor mij in elk geval geen snel proces. Je probeert ook wel eens nieuwe dingen maar uiteindelijk moet het toch vooral vanzelf gaan. Je kunt jezelf geen stijl opleggen.

Dus dat is mijn status nu. Ik wil wel stapjes maken maar weet nog niet hoe, en hoe ver ik daar in wil gaan. Tot die tijd geniet ik gewoon van het fotograferen van sport en muziek evenementen.
  maandag 12 augustus 2013 @ 13:42:31 #11
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_129976087
Ik volg maar het inigatief van DA en zal een beetje over mijn "carrière" praten :P

Het begon allemaal rond m'n 6e levensjaar, toen kreeg ik de smaak te pakken doordat ik de digitale hybride van m'n vader (kunstenaar, fotografeerde z'n werken zelf) mocht gebruiken en bepaalde functies ontdekte die m'n vader na hem een jaar gebruikt te hebben nog niet kende. Hier ook diverse filmpjes mee geschoten en m'n ouders merkte dat fotografie me echt interreseerde. Toen mocht ik met een analoge Pentax aan de slag, dit is in principe m'n eerst eigen camera (heb hem nog steeds O+ ).

Zo een paar jaartjes gespelenteerd, tot ik (volgens mij in 2007) mijn eerste digitale spiegelreflex aanschafte: een Sony Alpha met kitlens. Die body helemaal opgebruikt, altijd meegenomen. Na een tijd mijn eerste telezoom aangeschaft: een Tamron 70-300. Omdat ik graag een zware body in m'n handen had en vaak verticaal fotografeerde schafte ik tevens een battery grip aan, dit beviel me zodanig dat ik bij al mijn toekomstige bodies altijd meteen een grip er bij kocht. De camera kende ik na een tijdje van binnen en van buiten, dit is de camera waar ik mezelf alle fotografie basics heb geleerd.

Met m'n Alpha in Londen:




Over mijn camera was ik niet echt tevreden, en nadat ik in 2010 een Canon in mijn handen had gehad was ik er zeker van dat ik over ging stappen naar Canon. Mijn kitje (wat toen al uitgebreid was met een 50mm, Slik statief en paar kleine accecoires) verkocht en met dat geld een 550d met 18-135mm en 50mm f1.8 aangeschaft (en een battery grip). Na een paar maanden mijn eerste externe flitser aangeschaft: een Yongnuo 460, die ik vaak draadloos gebruikte ("strobist").

Op dat moment werd ik wel eens gevraagd door vrienden om foto's van ze te maken, onder andere tijdens het skaten, waar ik deze foto schoot:



Ook maakte ik foto's voor het bedrijf van een kennis van m'n ouders, feestjes en op vakantie:





Toen ging het allemaal rollen, foto's kwamen op Facebook, meerdere mensen gingen me vragen om foto's te maken en ik begon er langzaam mee te verdienen. Na een tijdje mijn doomobjectief aangeschaft: een 70-200 f2.8 (die ik nogsteeds bezit).

Toen gevraagd om voor Madi te fotograferen, wat een unieke ervaring was:



Omdat de body steeds meer gebruikt werd maakte ik na een tijd de beslissing dat ik graag een robustere body wilde, mijn 550d met 18-135mm en 50mm verkocht en met gespaard geld een 7d met grip en mijn 2e L objectief: de 17-40 f4 aangeschaft.



Hier gigantisch veel clicks mee gemaakt. Onder andere op vakanties:






Ten tijde van de demonstraties over Syrie deze foto gemaakt:



De crematie van mijn oma was naar mijn mening het hoogtepunt: technisch niet mijn beste plaan, maar emotioneel betekend hij het meeste:



Ook clip geschoten voor een vriend, had er nog weinig ervaring mee maar het leek me wel leuk om te doen:


Hierna heb ik eens een 1d in m'n handen had gehad. Gearfreak als ik ben, was ik natuurlijk meteen verliefd, mijn 7d verkocht en een 1d mark iii op marktplaats besteld.

Dit was in 2012, een zwart jaar in mijn geschiedenis. Ik werd namelijk opgelicht: naief als ik was ¤1250,- overgemaakt in de verwachting de body de volgende dag thuis te hebben, maar niks gekregen.

Dit was al mijn spaargeld, gewoon verdwenen en nooit meer teruggezien. Vanaf toen een heel jaar (tot begin 2013) geen camera (alleen 2 objectieven) meer gehad, ik kon nieteens meer een consumentencamera betalen. Vastberaden dat ik een 1d ging aanschaffen heb ik een jaar lang alles gedaan om aan het geld hiervoor te komen: krantjes gedaan, bij de supermarkt gewerkt, klusjes gedaan, websites ontworpen: you name it.

Toen was het moment (begin dit jaar) aangekomen waar ik zo lang naar had uitgekeken: ik kon eindelijk mijn droomcamera aanschaffen. Dit heb ik gedaan bij Foto Rembrandt, waar een mooie occasion van een 1d mark 3 was. Toen ik hem in mijn handen had in combinatie met mijn telezoom sloeg mijn hart een stuk sneller, en dacht ik eraan dat ik dit nog nieteens had durven dromen toen ik nog mijn Sony met 70-300 had. De 1d mark iii bezit ik nog steeds, en heb nog geen moment spijt gehad van de keus om voor die body te gaan.




Hierna kwam het punt waarop er weer een grote levensgebeurtenis plaatsvond. Om wat geld bij elkaar te sprokkelen voor apparatuur draaide ik ook wel eens op feestjes. Hier kwam ik in contact met de vader van een vriendin. Hij had nog een fotograaf nodig, bekeek mijn foto's en vertelde me dat ik precies was wat hij zocht. Ik kon een studio bij hem in het pand krijgen, en gebruiken voor wat ik maar wilde (ook voor mijn eigen opdrachten). Hiermee was ik echt overdonderd: tot nu toe leek het me altijd al gaaf om een eigen studio te hebben, en ik was er al over aan het denken om mijn kamer tot studio om te bouwen, ondanks dat dit vrij klein was, maar ineens kreeg ik een grote studio in een prachtig pand aangeboden!



Meteen mijn kans gegrepen, en ook ingeschreven bij de KVK zodat ik niet meer zwart betaald hoefde te worden en een studio fltisset aangeschaft. Ook had ik mijn brakke Yongnuo triggerset geupgrade voor Pocketwizards. De Menik flitsset was helaas een miskoop, 1 van de goedkope flitsers ging al meteen stuk.




Deze (met helaas de nodige problemen) geretourneerd en een Rime Lite flitsset aangeschaft.



Vanaf toen iedere week foto's gemaakt van tientallen producten, en regelmatig photoshoots voor vrienden/vriendinnen gedaan waar ik wat extra mee verdiende. Na een tijdje merkte ik dat ik vaak handen tekort kwam, en heb ik een vriendin die ook fotografeerde gevraagd mijn assistente te worden. Diverse opdrachten vanaf toen gehad, van klein (famillie) tot iets groter (voor de hockeyclub).




Ondertussen ook nog naar een FOT meet gegaan, wat echt een geweldige ervaring was. De gezichten achter de usernames ontdekken, en met de praten over fotografie: heerlijk. Het waren stuk voor stuk fijne mensen, en heb een leuke tijd met ze gehad! Met dank aan Sjiep:



Maar toch merkte dat ik de model shoots eigenlijk veel leuker vond dan de famillie en product shoots, en ik begon een beetje rond te vragen naar een geschikt model. Ik kwam uit bij een vriendin van mijn assistente, die wilde graag model worden. Opzich was ze niet érg geschikt: ze was 25 en vrij klein. Tóch sprak me d'r gezicht erg aan, en besloot ik dat ik eens een shoot met d'r wilde. Hieruit zijn de volgende foto's ontstaan:




Ze deed het super, al helemaal voor de 1e keer. We konden het tevens goed vinden, en besloten nog een shoot te houden in Maastricht, waar de volgende foto is gemaakt:



En dan komen we eigenlijk op het punt uit waar ik nu ben: ik wil mijn doelgroep uitbreiden, dus niet alleen maar voor vrinden/kennisen fotograferen. Deze week komt er een strand shoot, waar ik mijn assistent ga fotograferen, terwíjl ze het model fotografeert (een soort "behind the scenes" dus). Dit laten we drukken op een groot spandoek, wat we ophangen in de stad. Hierbij gaan we flyeren, zodat we wat meer naamsbekendheid krijgen.

Over een half jaartje ben ik 17, en kan ik een eigen auto aanschaffen. Dit zou een mooie toevoeging zijn aan het bedrijf, tot nu toe heb ik namelijk erg veel moeite om mijn gear fatsoenlijk mee te nemen naar on-location shoots. Ik ben benieuwd wat de toekomst van me zal zijn, of ik in de fotografie wereld eindig of misschien wel een heel andere baan krijg. Op dit moment lijkt het me geweldig om eens voor een (groot) kledingmerk te fotograferen, dat is echt een van mijn dromen. Ik ben in ieder geval heel blij met hoe het tot nu toe gaat, en heb van elk moment in de afgelopen 10 jaar dat ik fotografeer (en de 6 jaar waarbij ik serieus met DSLR's heb geschoten) genoten.

Op dit forum wordt er soms door sommigen beweert dat ik al mijn apparatuur van m'n ouders heb gekregen en dat ik verwend ben. Met deze post hoop ik dit misverstand uit de wereld te helpen :)

[ Bericht 0% gewijzigd door Susteren op 12-08-2013 15:31:56 ]
Ik ben de spelings kooning van de heele weereld! Dus geen spelings-fauten makken in dit foorum!™
Op donderdag 9 december 2010 13:44 schreef Rectum het volgende:
Mijn ode aan Susteren. :')
  maandag 12 augustus 2013 @ 15:24:28 #12
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_129979900
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 13:26 schreef Uncle het volgende:
-
Gave foto's man! Dus jij bent door FOK eigenlijk een beetje in die wereld gerold :) ?

[ Bericht 36% gewijzigd door Susteren op 12-08-2013 15:35:43 ]
Ik ben de spelings kooning van de heele weereld! Dus geen spelings-fauten makken in dit foorum!™
Op donderdag 9 december 2010 13:44 schreef Rectum het volgende:
Mijn ode aan Susteren. :')
pi_129986034
@Susteren door FOK kan je heel makkelijk die wereld binnen rollen. Zelf heb ik op solar met een aantal fotografen staan praten en kaartjes uitgewisseld. Je leert mensen kennen die je normaal niet zo makkelijk tegen et lijf loopt, of die je dan niet zo snel spreekt.

Mooie verhalen. Zelf ben ik, nog, niet zo ver als jullie. Ik zie mijzelf dan ook niet als expert waardoor mijn levensverhaal jullie bespaard blijft ;)
  maandag 12 augustus 2013 @ 18:16:54 #14
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_129986739
quote:
17s.gif Op maandag 12 augustus 2013 17:54 schreef spreading het volgende:
Mooie verhalen. Zelf ben ik, nog, niet zo ver als jullie. Ik zie mijzelf dan ook niet als expert waardoor mijn levensverhaal jullie bespaard blijft ;)
Ja echt, was je op Solar? :)

Ach joh, ik zie mezelf ook niet als expert, maar heb ook gewoon hier m'n verhaal neer gepompt. Gewoon doen! ;)
Ik ben de spelings kooning van de heele weereld! Dus geen spelings-fauten makken in dit foorum!™
Op donderdag 9 december 2010 13:44 schreef Rectum het volgende:
Mijn ode aan Susteren. :')
  Moderator / FOK!Fotograaf maandag 12 augustus 2013 @ 18:20:04 #15
132619 crew  D_A
Ben jij van die © ?
pi_129986843
quote:
17s.gif Op maandag 12 augustus 2013 17:54 schreef spreading het volgende:

Mooie verhalen. Zelf ben ik, nog, niet zo ver als jullie. Ik zie mijzelf dan ook niet als expert waardoor mijn levensverhaal jullie bespaard blijft ;)
Zijn er dingen die je uit bovenstaande verhalen wilt weten of dat je dingen nu als een belemmering ziet maar juist daar iets van wilt leren? Zijn genoeg dingen waar fotografen tegenaan lopen natuurlijk.

quote:
14s.gif Op maandag 12 augustus 2013 18:16 schreef Susteren het volgende:

Ach joh, ik zie mezelf ook niet als expert, maar heb ook gewoon hier m'n verhaal neer gepompt. Gewoon doen! ;)
Dan snap je het doel van het topic niet. Dit topic is gericht op mensen die van experts dingen willen horen waar ze tegenaan lopen. Of het nou foto's maken is, bewerken, opdrachten genereren, en belangrijker. Hoe verdien je je centen met fotografie. Ben je daar nog niet aan toe denk ik dat het slimmer is om terug te gaan richting het topic voor gevorderden.
[b] Op Zaterdag 26 april 2008 22:35 schreef lauwert het volgende:[/b]
[i] Waar zouden we toch zijn zonder onze geliefde D_A O+ [/i]
pi_129987366
ik denk dat dit beperkt moet worden tot mensen die inderdaad een vast inkomen hebben
op kunnen zetten in de fotografie. of deels vast niet iedereen red het nog om fulltime fotograaf
te zijn en werken er nog een beetje bij.

die mensen zijn ook pro wat mij betreft.
  maandag 12 augustus 2013 @ 18:56:43 #17
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_129987981
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 18:37 schreef mentalpower het volgende:
ik denk dat dit beperkt moet worden tot mensen die inderdaad een vast inkomen hebben
op kunnen zetten in de fotografie. of deels vast niet iedereen red het nog om fulltime fotograaf
te zijn en werken er nog een beetje bij.

die mensen zijn ook pro wat mij betreft.
Dit is natuurlijk beetje vaag, waarom niet gewoon mensen die ingeschreven staan als ZZP'er of in dienst werken voor een bedrijf als fotograaf?

De scheding tussen prosumer en pro is sowieso een beetje vaag, en door pro's op deze manier in te delen wordt het er niet echt beter op. :P

Zelf heb ik bijvoorbeeld gewoon een studio, sta ingeschreven bij de KVK en in principe ben ik dus een "pro", ander werk doe ik er momenteel niet bij. Echter verdien ik per maand waarschijnlijk een stuk minder aan fotografie dan bijvoorbeeld DA, maar maakt dit mij dan geen pro meer?

Of moeten gewoon naar het niveau van kennis en fotografische resultaten kijken? Dan heb je weer anderen die "pro" of "expert" zijn. Snap je mijn punt? :P

Mij maakt het niet veel uit of ik nu gevorderde of expert ben, het gaat om het resultaat. Ik hou er echter gewoon van om nieuwe dingen te leren, en ik denk dat ik daarvoor eerder in dit topic terrecht kan dan in "gevorderden".

[ Bericht 1% gewijzigd door Susteren op 12-08-2013 19:05:38 ]
Ik ben de spelings kooning van de heele weereld! Dus geen spelings-fauten makken in dit foorum!™
Op donderdag 9 december 2010 13:44 schreef Rectum het volgende:
Mijn ode aan Susteren. :')
pi_129988012
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 18:37 schreef mentalpower het volgende:
ik denk dat dit beperkt moet worden tot mensen die inderdaad een vast inkomen hebben
op kunnen zetten in de fotografie. of deels vast niet iedereen red het nog om fulltime fotograaf
te zijn en werken er nog een beetje bij.

die mensen zijn ook pro wat mij betreft.
Interpunctie? :@
Meh
  FOK!fotograaf maandag 12 augustus 2013 @ 20:56:40 #19
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_129993120
Mijn verhaal is een stuk minder fotorijk en een stuk minder volgens de normale weg. Allereerst, om te beginnen met een foto, het begon eigenlijk allemaal met de onderstaande foto. We schrijven oktober 2010.

ACTS 7104 Op donderdagavond 7 oktober 2010 by Sporingerdam, on Flickr

Ik was veel 's nachts op pad en mijn interesse ligt nog steeds wel enigszins in het transport. Deze trein werd gereden door een maat van mij die wat verder was in fotografie. Met mijn compactje lukte het niet om een knappe plaat te maken, kreeg de vraag of ik niet toevallig een spiegelreflex tot mijn beschikking kon krijgen. Nou, dat kon ik, mijn moeder heeft namelijk een Sony a300. Moeders dus gevraagd of ik dat ding kon ophalen en lenen, zo gezegd, zo gedaan. Zo is dat een tijdje doorgegaan. Een dag later namelijk, had mijn pa al een statief voor me beschikbaar. Op de zolder gevonden, zonder speciale kop ofzo. Gewoon, 3 poten onder een camera die zo'n beetje een draaihoek van 120 graden hadden :') Maargoed, het was iets.

Met die camera ben ik half Nederland doorgereisd en ontelbare foto's mee gemaakt. Totdat mijn ouders op vakantie waren. Toen was de camera, ja, hij was nog steeds van mijn moeder, ook mee op vakantie. Daar sta je dan, met je bek vol tanden en zonder spiegelreflex. Dat was voor mij het moment om te zeggen dat ik voor mijn eigen camera zou gaan. Inmiddels schrijven we mei 2011. Onwetend als ik was (camera's van hetzelfde merk zullen toch wel allemaal dezelfde accu hebben?), gezocht naar een soortgelijke camera als die van mijn moeder. Uiteindelijk vond ik een alpha 330 met 18-55, 70-210 en 28mm 2.8. Dat ik er helemaal voor naar Goes moest, maakte niet uit, ik had een eigen camera gevonden. Naïef als ik was, de camera gekocht zonder testen (de accu was leeg), uiteindelijk een foute beslissing, want de 70-210 was defect. Buiten dat was het nog steeds een knappe deal, camera, SD kaart, 3 lensen en een tas voor een mooi prijsje. De verkoper een aantal keer gebeld, die hield vol dat het zijn fout niet was. Uiteindelijk zijn vader te pakken gekregen/gevonden na een hoop zoekwerk (gescheiden ouders), maar die had helaas geen invloed erop. Wel was hij op zijn zachtst gezegd niet blij met de gang van zaken.

Afijn, ik had een eigen camera. Op dat moment werkte ik nog in een restaurant/discotheek en voordat ik die camera kocht, had ik niet stil gezeten met manuele bediening en lange sluitertijden. Dat moest natuurlijk na een restaurantavond getest worden op een gesloten deel boven de zaal, leuk met licht spelen enzo. Toevallig zag het hoofd techniek mij spelen met mijn camera en die wist mij te vertellen dat er geen vaste fotograaf meer rond liep, terwijl men dat wel graag zou willen. Zo nu en dan werden voor "speciale" avonden fotografen van buiten ingehuurd, maar die waren erg duur. Of ik er oren naar had om in de discotheek te gaan fotograferen. Men had zelf een Nikon D300 + VG, een 18-200 Nikkor lens en een SB900 staan. Ik neem aan dat ik niet hoef te vertellen dat ik volmondig toehapte op dit aanbod? In het begin waren de foto's redelijk doodgeflitst en sfeerloos, maar gaande weg werd het beter. Ik had een handleiding gedownload, enkele bezoekers die meekeken op het schermpje en zelf in de fotografie zaten, gaven me tips over hoe ik beter die camera kon instellen (eentje had toevallig ook zo'n D300 met SB900) en zo gingen mijn foto's van doodgeflist naar enigzins sfeervol. De D300 daar werd flink gebruikt door mij, maar werd ook door anderen gebruikt. Eigenlijk had de camera groot onderhoud nodig, maar dat kwam natuurlijk niet. De discotheek was, net als alle andere discotheken op dat moment, aflopend. Ondertussen, op 1 juni, kocht ik wéér een telezoomlens, een 55-200 4.5 van Sigma, bij de Mediamarkt. Daarmee maakte ik onderstaand set op de eerste avond dat ik hem had.

Ik had de smaak te pakken, ook qua flitsen, en zo gauw de nieuwe Sony F43AM flitser uit kwam, kocht ik deze, voor op mijn a330. Zo nu en dan greep ik inmiddels al terug op mijn eigen camera, enerzijds om deze beter te leren gebruiken, anderzijds omdat deze camera niet na iedere foto van zijn instellingen af viel.

We schrijven inmiddels augustus 2011, ik begon mij steeds meer te irriteren aan het feit dat de a330 zo klein was (grote camera met uitgebreide bedieningsknoppen went erg snel) én ik raakte steeds meer ingelezen in het fotowereldje. Ik heb nog even afgewacht totdat de a77 uit zou komen en op dat moment heb ik toegeslagen. Voor redelijk weinig geld (momenteel gaan de camera's nog steeds voor dat bedrag of nog meer weg) kocht ik een alpha 700, september 2011 is het inmiddels, mijn eerste eigen grote body. Op Ebay liet ik vanuit Engeland nog een grip (went ook erg snel) en een 50mm 1.4 over komen. Veel foto's mee gemaakt en in de discotheek was de D300 sinds het moment dat ik de a700 had, zo'n beetje werkloos. 1 tot 2 keer per week werd de a700 flink aan het werk gezet en mijn foto's gingen met stappen vooruit. Ook thuis speelde ik ermee en las ik de handleiding (zeldzaam!), op die manier kwam ik voor het eerst achter het zogenaamde off camera gebruik van je flitser. Interessant, maar niet iets dat ik iedere dag zou gebruiken, dacht ik. Naar mijn mening had ik meer aan een TTL kabel.

Ondertussen was de klandizie in de discotheek zo mager geworden, dat ik er van alles bij deed. Bij de deur staan, glazen halen, personeel pauze laten nemen door hun bar over te nemen, het kon allemaal. Uiteindelijk was het dan ook niet verbazend dat de tent sloot. Daarmee sloot zich voor mij een eerste fotografie tijdperk. Een tijdperk van heel veel leren over fotografie en hiervoor nog betaald krijgen ook. Jammer, maar helaas. Ik heb een erg fijne tijd in de discotheek gehad en werd daar min of meer gedwongen om creatief naar oplossingen te zoeken om sfeer te behouden in een flitssituatie. Dit maakt dat ik eigenlijk altijd direct de tegenaanval inzet als mensen roepen dat een flitser sfeerloos is. Ik heb her en der nog wat leuke contacten op gedaan, maar die verwateren helaas ook wel eens. De vaste DJs uit die tijd draaien ergens anders of zijn gestopt. The end of an era.

Afijn, ik was inmiddels ook actief op Fok! en kwam meer en meer in het FOT! deel, waar ik nog een oude bekende tegen kwam. Hij vroeg mij in april/mei 2012 of ik zin had om een festival voor Fok! van hem over te nemen, hij kon niet. Hierop toegehapt, was toch wel erg leuk. Later in 2012 nog een festival gedaan en een en ander aan fotografie op de hockeyclub aan het doen (hockeyfeesten en dergelijke). Zo nu en dan gewoon lekker vrij op pad, mijn camera heeft inmiddels een aantal steden gezien. Wuppertal, Brussel, Köln, Antwerpen, Rotterdam, Nijmegen, etc. En toch, ik blijf terugkomen op die avond en nachten. Dan vind ik de wereld het mooiste. In de tussentijd verving ik mijn 18-70 van de 700 door een 16-50 2.8, die krap een week later getest werd op het eerste meerdaagse festival dat ik deed voor Fok! Een erg gaaf festival. Tussendoor was er nog een Sony dag geweest, waar ik warm was geworden van Strobist fotografie en mijn tweede flitser had besteld.
Veel strobisten dat die doe, is nog vrij werk:

Dit jaar weer hetzelfde festival bezocht als ik vorig jaar mee begon voor Fok, alszijnde: "We gaan het een stuk beter doen." Is naar mijn mening flink gelukt. Speelt waarschijnlijk ook mee dat nu zowel mijn 16-50 als mijn 70-200 bereik op 2.8 waren, dat ik inmiddels mijn scherm kan kalibreren en dat ik een stukje vaardiger ben geworden met photoshop. Zijn we bijna in het nu, want momenteel sta ik hier.

Hardwell - Festivaleditie

En momenteel, tsja. Ik doe eigenlijk niet zoveel, geld krijgen voor foto's al helemaal niet. Enerzijds zou ik soms wat meer lef moeten hebben en mijzelf ergens in zien te krijgen, want ik ben soms redelijk (overdreven) kritisch op mijzelf, anderzijds, die lange nachten met weinig slaap mis ik niet zo. De gezelligheid van zo'n crew wel en ik ben nog steeds een nachtmens, maar het rare ritme en dit 3 tot 4x per week om moeten zetten is iets wat je zeker op breekt.

[ Bericht 1% gewijzigd door Pizza_Boom op 12-08-2013 21:13:35 ]
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
  Moderator / FOK!Fotograaf maandag 12 augustus 2013 @ 21:19:38 #20
132619 crew  D_A
Ben jij van die © ?
pi_129994291
Ben wel even benieuwd naar bovenstaande voorbeelden, jullie posten veel foto's en materiaal maar hebben jullie al foto's verkocht en op welke manier heb je dat dan gedaan?

En ben je al eens ingehuurd door een bedrijf of klant om een bepaalde shoot te doen? Vertel daar eens wat meer over, daar is dit topic voor bedoeld. ^O^
[b] Op Zaterdag 26 april 2008 22:35 schreef lauwert het volgende:[/b]
[i] Waar zouden we toch zijn zonder onze geliefde D_A O+ [/i]
  FOK!fotograaf maandag 12 augustus 2013 @ 21:27:56 #21
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_129994767
quote:
7s.gif Op maandag 12 augustus 2013 21:19 schreef Dark_Angelus het volgende:
Ben wel even benieuwd naar bovenstaande voorbeelden, jullie posten veel foto's en materiaal maar hebben jullie al foto's verkocht en op welke manier heb je dat dan gedaan?
Nouja, zoals ik zei, ik was in dienst van de discotheek. Ik maakte zelf een selectie foto's en deze gingen dan de website op. Dat was mijn enige klant/werkgever. Wel eens vragen gehad naar foto's, maar zodra je dan met prijzen komt (waar je zelf een paar euro op verdiend, de rest gaat naar de drukker), haakt men eigenlijk vlot af. Nu zijn het dan ook consumenten, maar toch.

quote:
7s.gif Op maandag 12 augustus 2013 21:19 schreef Dark_Angelus het volgende:
En ben je al eens ingehuurd door een bedrijf of klant om een bepaalde shoot te doen? Vertel daar eens wat meer over, daar is dit topic voor bedoeld. ^O^
Eigenlijk beantwoord ik je vraag hierboven.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
  maandag 12 augustus 2013 @ 21:36:15 #22
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_129995206
quote:
7s.gif Op maandag 12 augustus 2013 21:19 schreef Dark_Angelus het volgende:
Ben wel even benieuwd naar bovenstaande voorbeelden, jullie posten veel foto's en materiaal maar hebben jullie al foto's verkocht en op welke manier heb je dat dan gedaan?

En ben je al eens ingehuurd door een bedrijf of klant om een bepaalde shoot te doen? Vertel daar eens wat meer over, daar is dit topic voor bedoeld. ^O^
Zoals in mijn verhaal te lezen is begon het voor een bedrijf (die therapie doet), hierna voor Madi, Scoop, diverse privé photoshoots voor particulieren en sinds kort begin ik een beetje in het modellen wereldje :)
Ik ben de spelings kooning van de heele weereld! Dus geen spelings-fauten makken in dit foorum!™
Op donderdag 9 december 2010 13:44 schreef Rectum het volgende:
Mijn ode aan Susteren. :')
  Moderator / FOK!Fotograaf maandag 12 augustus 2013 @ 21:40:26 #23
132619 crew  D_A
Ben jij van die © ?
pi_129995408
quote:
14s.gif Op maandag 12 augustus 2013 21:36 schreef Susteren het volgende:

[..]

Zoals in mijn verhaal te lezen is begon het voor een bedrijf (die therapie doet), hierna voor Madi, Scoop, diverse privé photoshoots voor particulieren en sinds kort begin ik een beetje in het modellen wereldje :)
En als je dan jezelf zou moeten verkopen wat zou je dan vragen voor een shoot bijvoorbeeld? En hoe verrekenen je eigen activiteiten met bijvoorbeeld de belastingdienst?
[b] Op Zaterdag 26 april 2008 22:35 schreef lauwert het volgende:[/b]
[i] Waar zouden we toch zijn zonder onze geliefde D_A O+ [/i]
  maandag 12 augustus 2013 @ 21:54:36 #24
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_129996150
quote:
7s.gif Op maandag 12 augustus 2013 21:40 schreef Dark_Angelus het volgende:

[..]

En als je dan jezelf zou moeten verkopen wat zou je dan vragen voor een shoot bijvoorbeeld? En hoe verrekenen je eigen activiteiten met bijvoorbeeld de belastingdienst?
Maximaal 2 personenen <30 min. vraag ik momenteel ¤50,- incl. voor, familie shoots <60 min. (duurt meestal langer) ¤90,- incl.

Productfoto's vraag ik ¤5,- incl. per foto voor bij 50+ foto's.

Prijsschema's gaan met de komst van de komende campagne veranderen om te kunnen concurreren met studio's in de omgeving, hier ga ik nog flink over rekenen hoe- en wat (bijv. voorgecalculeerde prijzen voor kortingsacties).

Administratie (inkomsten én uitgaven) laat ik door een administratiekantoor afhandelen, dit scheelt me veel tijd en stress. Alle facturen en bonnen van inkomsten en uitgaven stop ik gescheiden in een map, samen met rekeningafschriften zodat het allemaal overzichtelijk blijft. Dit scan ik iedere maand allemaal in en stuur ik op.
Ik ben de spelings kooning van de heele weereld! Dus geen spelings-fauten makken in dit foorum!™
Op donderdag 9 december 2010 13:44 schreef Rectum het volgende:
Mijn ode aan Susteren. :')
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 12 augustus 2013 @ 22:41:38 #25
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_129998357
Leuke verhalen :Y

Ze roepen alleen nog wat vragen bij mij op.

1 Maakt een eigen bedrijf en het fotograferen voor geld je tot een expert :?

2 Zien jullie het fotograferen voor geld als hoogst haalbare vanuit een hobbystart :?

3 Denk je het na tien jaar gezeur over geld nog steeds leuk te vinden :?
en over twintig, of dertig jaar...

Ik zelf probeerde ooit voor geld te fotograferen en dat leek heel aardig te gaan lukken, het stroomde er harder in dan dat het eruit stroomde en wat ik deed deed ik voor een goeie prijs.

Het was in de tijd dat digitale fotografie nog ver achter de horizon lag en je om je fotograaf te mogen noemen er nog het nodige geleerd moest worden. Ik pakte al die kennis met genoegen, soms tot absurde vormen waarbij ik zoveel met chemie heb gespeeld dat ik uiteindelijk de korrel van een zwartwitfilm zo ongeveer de vorm en grootte kon geven die ik wilde, fluitend C41 ontwikkelde en daar de prints van maakte en met de technische camera en flitsinstallatie vergroeid zat.

De eerste bijlslag aan de wortel van het fotograferen voor geld was het maken van goede prijsafspraken. Je maakte plaatjes die iemand tonnen aan omzet lieten maken, die iemand mauwde echter over een fatsoenlijk dagtarief omdat ie zelf immers zesendertig dia's voor een tientje(guldens) maakte. Steeds weer tegen die flauwekulargumenten moeten vechten werkte al vrij rap op de verveelspieren.
Ook al omdat je niet tegen zo'n klant kon zeggen 'Nou maak dan godverdegodver voor een tientje zesendertig dia's en val mij verder niet lastig Hoewel de Duitse Dietmar Henneka die een enorme studio voor voornamelijk auto's had er zijn handelsmerk van gemaakt had om zo lomp mogelijk tegen klanten te doen, ze waren banger voor bullebak Henneka dan voor zijn fakturen

Tweede bijlslag was de scheve verhouding tussen de tijd dat je je met je ambacht, je prachtige ambacht, het maken en finishen van plaatjes mocht bezighouden en de tijd die je verklootte aan rompslomp die meestal tot niks leidde. Een knalopdracht pak je in een seconde, een opdracht waarvoor je weken moet vechten draait vaak op een zeperd uit.
De vraag rijst of je hier tot aan je pensioengerechtigde leeftijd zin an hebt

De finale bijlslag was een hele rare, we hebben hem zelfs hierboven al gezien.

quote:
12s.gif Op maandag 12 augustus 2013 13:24 schreef DonJames het volgende:
.....wie van z'n hobby zijn beroep maakt, moet op zoek naar een nieuwe hobby :')
Exact dit zei een leuke jongedame, ook met fotografie-aspiraties bij wijze van geintje en die uitspraak bleef maar doorgalmen.
Op zeker moment kwam ik voor de keuze: Of vol voor fotografie óf iets heel anders gaan doen en plaatjesmaken gewoon weer als hobby.

Lang verhaal kort: blind voor de laatste optie gekozen en ICT in gedoken, geen dag ongelukkig geweest, goed geld en bijkomende zaken en het belangrijkste: fotograferen was ineens weer leuk :Y , de vrijheid was terug, ik kon gewoon weer lekker klieren met mijn camera's mijn lenzen en mijn flitsers zonder aan winst, vervolgopdrachten en resultaatverplichtingen te denken *O*

Was het dan allemaal voor niks geweest :?

Niet bepaald nee.

In de eerste plaats kunnen ze in elk geval niet zeggen dat ik het niet geprobeerd heb.

In de tweede plaats heb ik een redelijke berg fotografische kennis opgedaan waar ik nog elk moment lol van heb.

In de laatste plaats kan ik nog steeds, gestuwd door een koffer vakkennis en een dosis ongecontroleerde gekte, hele aardige dingen vertellen over fotografie, de technieken, de spullen en alles wat er verder bij komt kijken. Het lukt me soms zelfs om iemand van een simpele vraag op pakweg een forum een duwtje te geven naar een enthousiast hobbyist en als je mensen gelukkig ziet worden van zoiets simpels als plaatjes maken geeft dat meer voldoening dan na een lang gevecht en drie klikken je banksaldo iets te zien veranderen.
Het enige waar ik heimwee naar heb is naar 4*5", de camera heb ik wel, de tijd helaas niet
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')