quote:Op vrijdag 12 juli 2013 20:48 schreef Hollander1000 het volgende:
Dit is geen discussie topic, maar een video debat, zeer intressant
Ik post deze als een start
Kent Hovind vs Michael Shermer
Hebben jullie meer, post dan even
Ja maar wat jullie wetenschap noemen is geen wetenschap, Als je jezelf baseert op aannames en theorieen dan bevind je jezelf in de cirkel van de filosofie en als je overtuigd bent van de waarheid wat betreft die aannames bevind je jezelf in de cirkel van geloof.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 10:56 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wetenschap is ook het verdedigen waard. (In tegenstelling tot allerhande andere overtuigingen.)
Juist, dus theorie ≠ wetenschap.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 10:57 schreef Molurus het volgende:
[..]
'Theorie' is binnen de wetenschap het hoogst haalbare niveau van begrip.
Leg mij eens uit wat een theorie is alsjeblieft. Als term binnen de wetenschap.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 11:00 schreef Robmeister het volgende:
[..]
Ja maar wat jullie wetenschap noemen is geen wetenschap, Als je jezelf baseert op aannames en theorieen dan bevind je jezelf in de cirkel van de filosofie en als je overtuigd bent van de waarheid wat betreft die aannames bevind je jezelf in de cirkel van geloof.
Een hypothese of denkbeelden om iets te verklaren. Maar het kan natuurlijk zijn dat die denkbeelden niet de waarheid is.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 11:01 schreef Supersoep het volgende:
[..]
Leg mij eens uit wat een theorie is alsjeblieft.
Dat je moet oppassen voor de fallacy of Equivocation.quote:
Omdat we het met elkaar oneens zijn?quote:Op dinsdag 16 juli 2013 10:59 schreef Supersoep het volgende:
Van de één op de andere dag ben ik mijn laatste beetje respect voor Man1986 verloren.
Hoe verklaar je dat?
-5quote:Op dinsdag 16 juli 2013 11:02 schreef Robmeister het volgende:
[..]
Een hypothese of denkbeelden om iets te verklaren. Maar het kan natuurlijk zijn dat die denkbeelden niet de waarheid is.
Omdat je ons beticht van het ijverige verdedigen van evolutie. Daar lijkt me pas sprake van als je dat volhoudt terwijl je verhaal van geen kant meer klopt. Zoals over die vogel. Dat lijkt je te ontgaan.quote:
The great tragedy of science--the slaying of a beautiful hypothesis by an ugly fact.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 11:06 schreef Supersoep het volgende:
[..]
-5
Een hypothese is het uitgangspunt. De theorie volgt na staving en heeft bewijsvoering nodig door middel van toetsing (modellen over zwaartekracht).
Een wetenschappelijke theorie is al lang geen denkbeeld meer.
Waarschijnlijk ga je dit nu ook ontkrachten, wat dus zegt dat volgens jou er eigenlijk GEEN methode is om tot betrouwbare kennis te komen. Behalve uiteraard de Bijbel.
Ohh jochie je kent zoveel mooie woordjes. Maar toegeven dat je geen bewijs hebt voor de Ark? Dat past dan weer niet in je woordenboek. Ik heb je de kans gegeven maar je faalde zo bizar hard. Dat jij hier überhaupt nog anderen durft te vertellen dat ze voor een fallacy op moeten passen getuigt van een totaal gebrek aan zelfreflectie.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 11:03 schreef man1986 het volgende:
[..]
Dat je moet oppassen voor de fallacy of Equivocation.
Een wetenschappelijke theorie is ook een theorie. Daarom wordt het ook een theorie genoemd. Je moet nu niet denken omdat ze het woord wetenschappelijke ervoor hebben gezet dat het dan ineens wetenschap is. Nee hoor. Een wetenschappelijke theorie is ook gewoon een theorie. Meer niet.quote:Een wetenschappelijke theorie is al lang geen denkbeeld meer.
Hypotheses sneuvelen erg vaak, dat is het mooie aan wetenschap. Ben je vast met me eens. Kijken of het haalbaar is om die hypothese betrouwbaar te maken.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 11:09 schreef man1986 het volgende:
[..]
The great tragedy of science--the slaying of a beautiful hypothesis by an ugly fact.
Thomas Henry Huxley
Een theorie kun je op elke moment ijverig verdedigen, ongeacht of deze klopt of niet.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 11:09 schreef Supersoep het volgende:
[..]
Omdat je ons beticht van het ijverige verdedigen van evolutie. Daar lijkt me pas sprake van als je dat volhoudt terwijl je verhaal van geen kant meer klopt. Zoals over die vogel. Dat lijkt je te ontgaan.
Ok, dus andermans bronnen gebruiken mag nu wel? Eerder zei je nog dit:quote:Ik geloof toch echt dat dat in dat artikel staat hoor.
Maargoed, even inhoudelijk. Ik plaats even het stukje.quote:Dus jij trekt je conclusies op basis van andersmans conclusies. En dat is dan jouw conclusie?
quote:quote:Zomaar op de een of andere dag.
Daarnaast lees je niet goed want nergens staat dat dit in één dag gebeurd zou zijn en ten tweede valt dit evolutionair juist heel goed te verklaren aangezien eerder ook al staat dat al vanaf 10.000 jaar daarvoor de Kea's die het meest creatief eten konden vinden het zouden overleven. Dat is nogal evolutionistisch. Net zoals die twee onderzoekers verklaren in hun onderzoek.quote:Nee! een dag blijkt genoeg te zijn. En dus in strijd me de evolutie.
http://www.notjustatheory.com/quote:Op dinsdag 16 juli 2013 11:11 schreef Robmeister het volgende:
[..]
Een wetenschappelijke theorie is ook een theorie. Daarom wordt het ook een theorie genoemd. Je moet nu niet denken omdat ze het woord wetenschappelijke ervoor hebben gezet dat het dan ineens wetenschap is. Nee hoor. Een wetenschappelijke theorie is ook gewoon een theorie. Meer niet.
"Een theorie is een geheel van denkbeelden, hypothesen en verklaringen die in onderlinge samenhang worden beschreven. In de wetenschap is een theorie een toetsbaar model ter verklaring van waarnemingen van de werkelijkheid."quote:Op dinsdag 16 juli 2013 11:11 schreef Robmeister het volgende:
[..]
Een wetenschappelijke theorie is ook een theorie. Daarom wordt het ook een theorie genoemd. Je moet nu niet denken omdat ze het woord wetenschappelijke ervoor hebben gezet dat het dan ineens wetenschap is. Nee hoor. Een wetenschappelijke theorie is ook gewoon een theorie. Meer niet.
Ben je zelf toevallig weleens in een bepaald wetenschappelijk gebied actief geweest? Of daarbij betrokken? Misschien gaat dit richting een ad-hominem, maar mag ik weten wat voor baan je hebt?quote:Op dinsdag 16 juli 2013 11:11 schreef Robmeister het volgende:
[..]
We gaan ons richten op semantiek zie ik.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 11:11 schreef Robmeister het volgende:
[..]
Dan rest de vraag waarom je in een aantoonbaar foute theorie ( hypothese mijn excuses, zoals de vloed is, kunnen we wel concluderen na jouw ''stortvloed'' aan bewijzen ervoor op basis van je zeer wetenschappelijk ehh zelfbedachte bronnen ) zou gaan verdedigen. Wishful thinking? Je weet dat het niet klopt, maar toch blijf je het aanhangen. Dat is een raar verschijnsel hè?quote:Op dinsdag 16 juli 2013 11:12 schreef man1986 het volgende:
[..]
Een theorie kun je op elke moment ijverig verdedigen, ongeacht of deze klopt of niet.
Geldt voor mij, maar ook voor jou.
Ja dat klopt. Zoals het vroeger gewoon was in de wetenschap om aan te nemen dat de zon om de aarde draaide. En zoals het vroeger gewoon was in de wetenschap om aan te nemen dat er maar een paar duizend sterren aan de hemel stonden.quote:In de wetenschap is een theorie een toetsbaar model ter verklaring van waarnemingen van de werkelijkheid."
Ja dat was heel erg. Gelukkig hebben we toen besloten om religie los te koppelen van wetenschap.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 11:16 schreef Robmeister het volgende:
[..]
Ja dat klopt. Zoals het vroeger gewoon was in de wetenschap om aan te nemen dat de zon om de aarde draaide. En zoals het vroeger gewoon was in de wetenschap om aan te nemen dat er maar een paar duizend sterren aan de hemel stonden.
quote:Op dinsdag 16 juli 2013 11:13 schreef BlackLodge het volgende:
[..]
"Een theorie is een geheel van denkbeelden, hypothesen en verklaringen die in onderlinge samenhang worden beschreven. In de wetenschap is een theorie een toetsbaar model ter verklaring van waarnemingen van de werkelijkheid."
Zoals al eerder gezegd is, is een theorie in de wetenschappelijke term het hoogst haalbare niveau.
Het hoogst haalbare niveau betekent niet dat een theorie correct is!quote:Op dinsdag 16 juli 2013 11:15 schreef Supersoep het volgende:
[..]
We gaan ons richten op semantiek zie ik.
Er zijn mensen die het woord ''positieve discriminatie'' vervelend vinden. Dus geven ze het een andere naam. Maar het concept blijft hetzelfde, snap je.
Een wetenschappelijke theorie is de hoogst haalbare vorm van kennis. Om in de wetenschap een theorie neer te zetten heb je dus deze stappen:
1. Hypothese vormen
2. Hypothese testen
3. Klopt het niet, ga je terug naar 1
4. Klopt het wel, laat je het verifieren door andere wetenschappers (peer review)
5. Zodra de consensus er is, heb je een theorie.
Jij lijkt er weer te simpel over te denken. ''Ja ik heb ook een theorie, kan ik ook zeggen, dat de oceanen zijn gevormd door de tranen van de evolutionisten. dat is mijn theorie en volgens jou is dat dan het hoogst haalbare whehehehee"
Nee.
Goh laat nu de ontdekker van dit feit Copernicus genaamd gewoon een gelovig man te zijn geweest hoor.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 11:17 schreef Supersoep het volgende:
[..]
Ja dat was heel erg. Gelukkig hebben we toen besloten om religie los te koppelen van wetenschap.
Touchéquote:Op dinsdag 16 juli 2013 11:22 schreef Robmeister het volgende:
[..]
Goh laat nu de ontdekker van dit feit Copernicus genaamd gewoon een gelovig man te zijn geweest hoor.
Afgezien van de logische absoluten kan je niet absoluut 100% zeker zijn over een conclusie. Maar je kan graden in aannemelijkheid handhaven.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 11:20 schreef man1986 het volgende:
[..]
[..]
Het hoogst haalbare niveau betekent niet dat een theorie correct is.
Ooit was het hoogst haalbare niveau de theorie dat de zon om de aarde draaide. Daar zijn we mooi vanaf gekomen, omdat we konden inzien dat zo'n theorie, ondanks dat het toendertijd wel aangeduid werd als het hoogst haalbare niveau, toch flink ernaast zat!
Dus het hoogst haalbare niveau is leuk en aardig wat termen betreft, maar verteld ons verder absoluut niets over de juistheid van een bepaalde theorie.
Net zoals de gedachte toendertijd dat de wereld onder water gestaan heeft ten tijde van Noach. ook hier zat men er flink naast.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 11:20 schreef man1986 het volgende:
Het hoogst haalbare niveau betekent niet dat een theorie correct is!
Ooit was het hoogst haalbare niveau de theorie dat de zon om de aarde draaide. Daar zijn we mooi vanaf gekomen. Omdat we konden inzien dat zo'n theorie, ondanks dat het toendertijd wel aangeduid werd als het hoogst haalbare niveau, toch flink ernaast zat!
Oh wat zijn jullie kritisch! Knap zeg. En waar blijft het langverwachte bewijs voor pratende slangen oh Prof Dr. Robmeister? Want ja, dingen zomaar aannemen en dat als heilige waarheid boven elke twijfel verheven maken dat doen alleen evolutionisten!!quote:Op dinsdag 16 juli 2013 11:22 schreef Robmeister het volgende:
[..]
Goh laat nu de ontdekker van dit feit Copernicus genaamd gewoon een gelovig man te zijn geweest hoor.
Afwijken van het beeld dat de Aarde niet het middelpunt van alles was, vond de kerk toen niet zo leuk. Galileo sprak zijn steun uit voor de bevindingen van Copernicus en werd beticht van ketterij.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 11:22 schreef Robmeister het volgende:
[..]
Je creëert een valse dilemma tussen wetenschap en geloof. Daarbij vergeet je even dat zo goed als alle takken van wetenschap tot stand zijn gekomen door wetenschappers die in de meerderheid gelovig waren!quote:Op dinsdag 16 juli 2013 11:22 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Afgezien van de logische absoluten kan je niet absoluut 100% zeker zijn over een conclusie. Maar je kan graden in aannemelijkheid handhaven.
Het verschil tussen wetenschap en religie is dat wetenschap dit toegeeft en zelfs gebruikt als hulpmiddel voor het vaststellen van de betrouwbaarheid van bevindingen en dat religie dit ontkent en je aanmoedigt om maar 0,0 twijfel te hebben over je geloof.
Vooral achterwege laten dat de instanties die het geloof vertegenwoordigde, nu niet echt de ideale omstandigheden creëerde om vrij wetenschap te beoefenen. Dat is de essentie hier.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 11:26 schreef man1986 het volgende:
[..]
Je creëert een valse dilemma tussen wetenschap en geloof. Daarbij vergeet je even dat zo goed als alle takken van wetenschap tot stand zijn gekomen door wetenschappers die in de meerderheid gelovig waren!
Dat is enkel om aan te geven dat wetenschap en geloof complementair zijn en niet tegenstrijdig.
Genoeg gelovige wetenschappers die, op basis van hun geloof in de Bijbel, zich tegen de standpunten van de katholieke kerk opstelden en liever Gods Woord erop na hielden in plaats ite luisteren naar de macht van Rome.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 11:30 schreef Supersoep het volgende:
[..]
Vooral achterwege laten dat de instanties die het geloof vertegenwoordigde, nu niet echt de ideale omstandigheden creëerde om vrij wetenschap te beoefenen. Dat is de essentie hier.
Nee hoor. dat doe ik geenszins.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 11:26 schreef man1986 het volgende:
[..]
Je creëert een valse dilemma tussen wetenschap en geloof.
Vergeet ik ook niet.quote:Daarbij vergeet je even dat zo goed als alle takken van wetenschap tot stand zijn gekomen door wetenschappers die in de meerderheid gelovig waren!
Wetenschap en geloof zijn wat mij betreft niet met elkaar verbonden. Je hebt geen geloof nodig om een goede wetenschapper te zijn en je hebt (getuige jou en enkele van je vrienden) geen wetenschapskennis te hebben om geloof te kunnen belijden.quote:Dat is enkel om aan te geven dat wetenschap en geloof complementair zijn en niet tegenstrijdig.
Even serieus. Wat doe jij hier nog? Je stond te springen toen je vriendje met de Kea kwam, maar toen bleek dat die gebeurtenis al 10.000 jaar geleden in gang was gezet middels evolutie liet je het onderwerp maar vallen als de lafaard die je bent? Ja onze betogen zitten vol fallacy's en valse dilemma's. Tuurlijk maak jezelf dat maar wijs. Maar als er bewijs gevraagd wordt voor de Ark of pratende slangen dan verdwijnt je kritische houding als sneeuw voor de zon en word je genadeloos ontmaskerd als een blind koorknaapje dat uit angst voor de hel maar ja en amen knikt bij sprookjes uit de bijbel. Je hebt 0 bewijs geleverd en dan nog meen je in de positie te verkeren om bijdehand te kunnen doen tegen bijv. mij en Molurus? Je bent zo kritiekloos op je eigen overtuigingen dat het gewoon zielig is. Je lijkt wel een klein kind dat weigert aan te nemen dat Sinterklaas niet bestaat.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 11:26 schreef man1986 het volgende:
[..]
Je creeert een valse dilemma tussen wetenschap en geloof. Daarbij vergeet je dat zo goed als alle takken van wetenschap tot stand is gekomen door wetenschappers die in de meerderheid gelovig waren! Enkel om aan te geven dat wetenschap en geloof complementair zijn en niet tegenstrijdig.
Wat een sneue reactie weer zeg. Weer krijgt de katholieke kerk ervan langs van een protestant, zonder dat hij de geschiedenis daadwerkelijk weet.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 11:32 schreef man1986 het volgende:
[..]
Genoeg gelovige wetenschappers die, op basis van hun geloof in de Bijbel, zich tegen de standpunten van de katholieke kerk opstelden en liever Gods Woord erop na hielden in plaats ite luisteren naar de macht van Rome.
Of dat de zon "stil" kon staan......quote:Op dinsdag 16 juli 2013 11:24 schreef ATON het volgende:
[..]
Net zoals de gedachte toendertijd dat de wereld onder water gestaan heeft ten tijde van Noach. ook hier zat men er flink naast.
Ik weet niet zozeer of het hun drang was naar het naleven van God's woord dan wel de gezonde dosis nieuwsgierigheid naar de meest betrouwbare vorm van kennis, gelovig of niet.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 11:32 schreef man1986 het volgende:
[..]
Genoeg gelovige wetenschappers die, op basis van hun geloof in de Bijbel, zich tegen de standpunten van de katholieke kerk opstelden en liever Gods Woord erop na hielden in plaats ite luisteren naar de macht van Rome.
Twee termen aan elkaar gelijk trekken en op basis van de eerste term concluderen dat de tweede term juist moet zijn.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 11:43 schreef BlackLodge het volgende:
Het mooie aan de wetenschap is dat ze hun theorieën aanpassen daar waar nodig. Ze dachten eerst ook dat het universum steeds langzamer groeide. Totdat ze er achter kwamen dat alle theorieën die ze rondom dat idee gebouwd hadden niet klopte omdat het universum steeds sneller uitdijt. En dus passen ze het aan. Het is niet altijd de absolute waarheid, maar wel de best verklaarbare manier van iets met de kennis die tot dan bekend is.
[ afbeelding ]
Theorie zoals het in de wetenschappelijke wereld gebruikt wordt is de juiste manier van het woord. In de volksmond is het een synoniem voor "hypothese" geworden.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 11:47 schreef man1986 het volgende:
[..]
Twee termen aan elkaar gelijk trekken en op basis van de eerste term concluderen dat de tweede term juist moet zijn.
De Koran creatonisten kijken veel minder beladen naar het onderwerp over de boom der kennis over naaktheid en meer naar het bedrog van de verleider.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 11:35 schreef BerjanII het volgende:
Ik heb overigens nog wat geschreven in het vorige topic over de boom van kennis van goed en kwaad. Misschien eens tijd om je daarover te buigen?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De gehele tuin op aarde was vrij vertoeven, behalve 1 enkel boom/vrucht als mogelijke verleiding.
Bijgevolg is God o.a. altijd goed en zwaar in overwicht. Hij geeft een geheel koninkrijk met "oneindig" veel ruimte minus een simpele opdracht.
1.000.000 : 1 = Mens heeft zichzelf benadeeld vanwege een illusie, al was het door list en bedrog.
Opmerkelijk is ook vers 16 : Welnu, daar Gij mij liet dwalen... De verleiding wordt hierdoor wel vaker blind aan een oog genoemd. Het blijft stellig volhouden in zijn illusie en kan niet inzien Wie hij tegenover zich heeft, betweterig volharden tegenover de alwetende Schepper.
Een doorgeschoten ratio, jij hebt mij gemaakt dus is het jou schuld. ( Stellig vernederd zal worden zo een hoogmoedige toon met beperkte inzicht , staat in bovengenoemde vers 13 ).
Het vuur der verleiding had niet voorzien dat de deuren voor vergeving open zou gaan en blijven voor de mensen vertoevend op aarde.![]()
quote:Op dinsdag 16 juli 2013 12:08 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
De Koran creatonisten kijken veel minder beladen naar het onderwerp over de boom der kennis over naaktheid en meer naar het bedrog van de verleider.als je nog wat zinnigs te melden hebt dan hoor ik dit graag. Wat je hier schrijft is voor mij chinees.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De gehele tuin op aarde was vrij vertoeven, behalve 1 enkel boom/vrucht als mogelijke verleiding.
Bijgevolg is God o.a. altijd goed en zwaar in overwicht. Hij geeft een geheel koninkrijk met "oneindig" veel ruimte minus een simpele opdracht.
1.000.000 : 1 = Mens heeft zichzelf benadeeld vanwege een illusie, al was het door list en bedrog.
Opmerkelijk is ook vers 16 : Welnu, daar Gij mij liet dwalen... De verleiding wordt hierdoor wel vaker blind aan een oog genoemd. Het blijft stellig volhouden in zijn illusie en kan niet inzien Wie hij tegenover zich heeft, betweterig volharden tegenover de alwetende Schepper.
Een doorgeschoten ratio, jij hebt mij gemaakt dus is het jou schuld. ( Stellig vernederd zal worden zo een hoogmoedige toon met beperkte inzicht , staat in bovengenoemde vers 13 ).
Het vuur der verleiding had niet voorzien dat de deuren voor vergeving open zou gaan en blijven voor de mensen vertoevend op aarde."Bettler aber sollte man ganz abschaffen! Wahrlich, man ärgert sich ihnen zu geben und ärgert sich ihnen nicht zu geben."
Friedrich Nietzsche
Nope. Het enige wat hij doet is een veelgemaakte denkfout beschrijven.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 11:47 schreef man1986 het volgende:
[..]
Twee termen aan elkaar gelijk trekken en op basis van de eerste term concluderen dat de tweede term juist moet zijn.
quote:Op dinsdag 16 juli 2013 11:54 schreef BlackLodge het volgende:
[..]
Theorie zoals het in de wetenschappelijke wereld gebruikt wordt is de juiste manier van het woord. In de volksmond is het een synoniem voor "hypothese" geworden.
Correctie:quote:Op dinsdag 16 juli 2013 12:24 schreef ems. het volgende:
[..]
Nope. Het enige wat hij doet is een veelgemaakte denkfout beschrijven.
Is de invalshoek, vanuit een andere levensbeschouwing, te beladen ?quote:Op dinsdag 16 juli 2013 12:24 schreef BerjanII het volgende:
[..]
als je nog wat zinnigs te melden hebt dan hoor ik dit graag. Wat je hier schrijft is voor mij chinees.
Nee, veel te zweverig en niet ter zake doende. Als de god van de bijbel beweert dat door het eten van de vrucht de mens geworden is als zij, is dit dan een teken dat men minder kennis kreeg door het eten van de boom of juist dat men meer kennis verkregen heeft? Dat is het punt waar man1986 en ik het over hadden en die hij nu negeert.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 12:39 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
Is de invalshoek, vanuit een andere levensbeschouwing, te beladen ?
Meer of minder kennis, als je het mij zou vragen zou ik zeggen; Na de vernieuwde voorwaarden, evenveel als voorheen met andere avonturen als openstaande vraagtekens van het leven.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 12:45 schreef BerjanII het volgende:
[..]
Nee, veel te zweverig en niet ter zake doende. Als de god van de bijbel beweert dat door het eten van de vrucht de mens geworden is als zij, is dit dan een teken dat men minder kennis kreeg door het eten van de boom of juist dat men meer kennis verkregen heeft? Dat is het punt waar man1986 en ik het over hadden en die hij nu negeert.
Daar doet jou "god is goed en alwetend en de mens is hoogmoedig en verwaand" niks aan af.
christenen en moslims, een pot nat. de godheid een hand boven het hoofd houden en de mens overal van beschuldigen.
Met als enige motivatie om hopelijk uiteindelijk in het paradijs te worden toegelaten. Het egoïsme is oneindigquote:Op dinsdag 16 juli 2013 12:45 schreef BerjanII het volgende:
christenen en moslims, een pot nat. de godheid een hand boven het hoofd houden en de mens overal van beschuldigen.
Net zoals de moslims en de christenen hebben dit Genesisverhaal van het Judaïsme overgenomen. Alle drie deze ' Abrahamistische ' religies negeren gewoon de herkomst van dit verhaal wat overgenomen en geredigeerd is van een Sumerische tekst waarbij deze bomen ( een van kennis en een van eeuwig leven ) louter een symbolische betekenis hadden. En dan maar alternatieve verklaringen verzinnen tot ze er zelf in vastrijden. Grappig.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 12:45 schreef BerjanII het volgende:
Het O.T. al eens gelezen ? Moet je vooral zeker eens doen, dan sta je hier niet voor aap.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 12:55 schreef sjoemie1985 het volgende:
Maar ja de mens heeft ook overal schuld aan, de mens veroorzaakt oorlogen dat doet God echt niet.
Vooral dat we nu niet meer in de bomen hangen en een geweten hebben gekregen. Scheelt een slok op een borrel.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 12:58 schreef sjoemie1985 het volgende:
De mens is toch zelf echt zo eigenwijs geweest om naar de verleiding van de slang te luisteren.
En dat had dus gevolgen.
I will take them all, one day at a timequote:Op dinsdag 16 juli 2013 12:54 schreef ems. het volgende:
[..]
Met als enige motivatie om hopelijk uiteindelijk in het paradijs te worden toegelaten. Het egoïsme is oneindig
Juist, en dit vindt je niet zweverig geklets? Als er staat in de bijbel dat de mens als goden geworden is, betekent dit toch dat men meer kennis heeft gehad? Waarom zeg je dan "evenveel"?quote:Op dinsdag 16 juli 2013 12:54 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
Meer of minder kennis, als je het mij zou vragen zou ik zeggen; Na de vernieuwde voorwaarden, evenveel als voorheen met andere avonturen als openstaande vraagtekens van het leven.![]()
Consequent zelfs.
En de angst is nog groter. Ze zijn waarschijnlijk bang dat tijdens het laatste oordeel god hen erop gaat wijzen als ze toegeven dat de boom van kennis van goed en kwaad hen meer kennis gegeven heeft en dat god hen eigenlijk onder de duim wilde houden (vandaar de straf).quote:Op dinsdag 16 juli 2013 12:54 schreef ems. het volgende:
[..]
Met als enige motivatie om hopelijk uiteindelijk in het paradijs te worden toegelaten. Het egoïsme is oneindig
Ach, klets maar een eind weg. Er staan teksten in de bijbel die letterlijk aangeven dat god de schuldige is van doden en ziekte. Maar dat wordt weer weggezet als zijnde "moet je niet letterlijk nemen, is een interpretatie van de joodse schrijvers". Man, laat mij niet lachen.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 12:55 schreef sjoemie1985 het volgende:
de mens heeft toen kennis gekregen waar men tot op de dag van vandaag niet mee overweg kanen dat is de kennis van goed en kwaad.
Maar ja de mens heeft ook overal schuld aan, de mens veroorzaakt oorlogen dat doet God echt niet.
De mens houd er gewoon meer van in het "kwaad"te leven dan altijd alles eerlijk enzo op tafel te leggen.
Ook dat ja, maar om christenen, joden en moslims hun ongelijk in te laten zien moet men zich tot hun niveau verlagen (of verhogen). Zij menen dat genesis letterlijk genomen dient te worden en dat het door mozes geschreven is dus doen wij dat ook maarquote:Op dinsdag 16 juli 2013 12:55 schreef ATON het volgende:
[..]
Net zoals de moslims en de christenen hebben dit Genesisverhaal van het Judaïsme overgenomen. Alle drie deze ' Abrahamistische ' religies negeren gewoon de herkomst van dit verhaal wat overgenomen en geredigeerd is van een Sumerische tekst waarbij deze bomen ( een van kennis en een van eeuwig leven ) louter een symbolische betekenis hadden. En dan maar alternatieve verklaringen verzinnen tot ze er zelf in vastrijden. Grappig.
als jij gelooft dat we van de apen afstammen, wie zou dan uberhaupt ooit religie hebben uit gevonden? zou toch iemand moeten zijn geweest die dit heeft bedacht of niet?quote:Op dinsdag 16 juli 2013 13:00 schreef ATON het volgende:
[..]
Vooral dat we nu niet meer in de bomen hangen en een geweten hebben gekregen. Scheelt een slok op een borrel.
nee te warrig. Ik snap er ook weinig van.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 12:39 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
Is de invalshoek, vanuit een andere levensbeschouwing, te beladen ?
Zo eigenwijs was het niet, want als we dat niet gedaan hadden waren we nog steeds simpele naakte wezentjes die goed noch kwaad kenden en van niks wisten. Zoals God ons in eerste instantie bedacht had.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 12:58 schreef sjoemie1985 het volgende:
De mens is toch zelf echt zo eigenwijs geweest om naar de verleiding van de slang te luisteren.
En dat had dus gevolgen.
De mens heeft religie natuurlijk bedacht, om dingen te verklaren die voor hen toen onverklaarbaar waren. En hoe beter iets (kennis) overbrengen dan in de vorm van een verhaal.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 13:02 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
als jij gelooft dat we van de apen afstammen, wie zou dan uberhaupt ooit religie hebben uit gevonden? zou toch iemand moeten zijn geweest die dit heeft bedacht of niet?
God leidde zijn volk in het oude testament en om zijn volk in het beloofde land te laten komen had dat gewoon consequenties voor sommige mensen/ volken die zijn plan in de weg zaten.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 13:02 schreef BerjanII het volgende:
[..]
Juist, en dit vindt je niet zweverig geklets? Als er staat in de bijbel dat de mens als goden geworden is, betekent dit toch dat men meer kennis heeft gehad? Waarom zeg je dan "evenveel"?
[..]
En de angst is nog groter. Ze zijn waarschijnlijk bang dat tijdens het laatste oordeel god hen erop gaat wijzen als ze toegeven dat de boom van kennis van goed en kwaad hen meer kennis gegeven heeft en dat god hen eigenlijk onder de duim wilde houden (vandaar de straf).
[..]
Ach, klets maar een eind weg. Er staan teksten in de bijbel die letterlijk aangeven dat god de schuldige is van doden en ziekte. Maar dat wordt weer weggezet als zijnde "moet je niet letterlijk nemen, is een interpretatie van de joodse schrijvers". Man, laat mij niet lachen.
[..]
Ook dat ja, maar om christenen, joden en moslims hun ongelijk in te laten zien moet men zich tot hun niveau verlagen (of verhogen). Zij menen dat genesis letterlijk genomen dient te worden en dat het door mozes geschreven is dus doen wij dat ook maar
nogmaals: Jesaja 45 vers 7. God zelf schept het onheil of kwaad (hangt van de vertaling af).quote:Op dinsdag 16 juli 2013 12:55 schreef sjoemie1985 het volgende:
De mens houd er gewoon meer van in het "kwaad"te leven dan altijd alles eerlijk enzo op tafel te leggen.
Die mensen zaten zijn plan helemaal niet in de weg. Maar het was het plan dat nergens op sloeg. "ik heb u een land beloofd, dat al is bewoond. Maar ik ben almachtig dus ik dood die mensen wel even. Aardig plan van mij he? Ik had ook een stukje woestijn kunnen omtoveren in een oase, maar heey mijn wil is wet".quote:Op dinsdag 16 juli 2013 13:06 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
God leidde zijn volk in het oude testament en om zijn volk in het beloofde land te laten komen had dat gewoon consequenties voor sommige mensen/ volken die zijn plan in de weg zaten.
Hij heeft zelfs een deel van het eigen volk doen omkomen volgens mij, ik meende dat dat in het gedeelte staat dat over het gouden kalf gaat.
Verdiep je is erin dan begrijp je misschien ook onze frustratie over de kleine aantallen idioten en hun achterlijke stellingen.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 13:05 schreef hoatzin het volgende:
[..]
nee te warrig. Ik snap er ook weinig van.
Oppetwattes enzo ?quote:Op dinsdag 16 juli 2013 13:18 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
Verdiep je is erin dan begrijp je misschien ook onze frustratie over de kleine aantallen idioten en hun achterlijke stellingen.
Evolutie is bewijs voor. Creatie vereist geloof in een omnipotente schepper.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 13:18 schreef man1986 het volgende:
Wat is ondertussen het standpunt geworden tussen creatie vs. evolutie?
Zeg jij het maarquote:Op dinsdag 16 juli 2013 13:18 schreef man1986 het volgende:
God was gewoon toen zo kwaad op het volk dat hij dat wou doen omdat ze totaal niet naar hem luisterden en hun eigen weg gingen.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 13:11 schreef BerjanII het volgende:
[..]
Die mensen zaten zijn plan helemaal niet in de weg. Maar het was het plan dat nergens op sloeg. "ik heb u een land beloofd, dat al is bewoond. Maar ik ben almachtig dus ik dood die mensen wel even. Aardig plan van mij he? Ik had ook een stukje woestijn kunnen omtoveren in een oase, maar heey mijn wil is wet".
En ja, hij doodt "zelfs" zijn eigen volk. Ergens in de wet staat dat men geen mensen mag doden, en Mozes liet meteen al die mensen doden. Erg netjes van hem
Weet je dat absoluut zeker?quote:Op dinsdag 16 juli 2013 13:21 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Evolutie is bewijs voor. Creatie vereist geloof in een omnipotente schepper.
Wie is er anders "de schepper"?quote:
Waar komt je zekerheid dan vandaan?quote:Op dinsdag 16 juli 2013 13:26 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Oh nu reageer je ineens wel?
Ja dat weet ik zeker.
Jongens zeg, wat een leugens weer. Hij vermoord allerlei mensen, en dan heeft hij berouw. Nou gefeliciteerd hoor, daar hebben de gedode mensen en dieren wat aan. Er zijn ook mensen die aanslagen plegen op christenen en daar dan later berouw van hebben. Lief van ze he?quote:Op dinsdag 16 juli 2013 13:23 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
God was gewoon toen zo kwaad op het volk dat hij dat wou doen omdat ze totaal niet naar hem luisterden en hun eigen weg gingen.
Maar over het algemeen krijgt God ook wel weer berouw en ziet hij toch af van zijn plannen bedoelingen.
God is best tot rede vatbaar, net als met Lot in sodom en gomorra.
als er maar 10 mensen zouden zijn die niet zondig waren zou hij die stad bewaren, maar helaas waren die er niet.
Grappig zeg man1986, gisteren nog een discussie met jou gehad welke jij nu ineens negeert. Hoe zou dat toch komen?quote:Op dinsdag 16 juli 2013 13:18 schreef man1986 het volgende:
Dat geloof ik zeker niet en dat heb ik ook niet geschreven.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 13:02 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
als jij gelooft dat we van de apen afstammen, wie zou dan uberhaupt ooit religie hebben uit gevonden? zou toch iemand moeten zijn geweest die dit heeft bedacht of niet?
het is een extrapolatie uit de logische absoluten.quote:
Dat strookt niet met het idee van een perfecte God.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 13:23 schreef sjoemie1985 het volgende:
Maar over het algemeen krijgt God ook wel weer berouw en ziet hij toch af van zijn plannen bedoelingen.
Waar komen logische absoluten dan vandaan?quote:Op dinsdag 16 juli 2013 13:28 schreef SpecialK het volgende:
[..]
het is een extrapolatie uit de logische absoluten.
Die zijn inherent aan de realiteit.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 13:30 schreef man1986 het volgende:
[..]
Waar komen logische absoluten dan vandaan?
Waar komt het denken vandaan?quote:Op dinsdag 16 juli 2013 13:31 schreef hoatzin het volgende:
[..]
uit zelfstandig nadenken. Zonder vooringenomenheid.
Mijn realiteit of jouw realiteit?quote:
There is no such thing.quote:
Waar komt de gedeelde realiteit vandaan?quote:Op dinsdag 16 juli 2013 13:35 schreef SpecialK het volgende:
[..]
There is no such thing.
Realiteit is gedeeld.
ben je een solipsist?
Irrelevant voor de originele vraagstelling. Je hoeft niet te weten waar iets vandaan komt om te weten dat iets werkt en klopt.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 13:36 schreef man1986 het volgende:
[..]
Waar komt de gedeelde realiteit vandaan?
Evolutie is handig om een aantal mogelijke verklaringen een wetenschappelijke grond te bieden. Aan de baanbrekende ontdekkingen komt maar geen einde, toch ontbreekt iedere keer net weer iets, maar toch wel weer een aanvullend iets. Onze aarde kent sinds het begin een rijke geschiedenis aan levensvormen, puehpeuh...quote:Op dinsdag 16 juli 2013 13:18 schreef man1986 het volgende:
Juist, en dit zou ook een veranderlijke god laten zien. En volgens een andere christen (man1986) is god onveranderlijk en daarom is zijn moraliteit objectief en die van de mens subjectief.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 13:29 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Dat strookt niet met het idee van een perfecte God.
het berouw zelfst.naamw.Uitspraak: [bəˈrɑu] spijt over iets dat je verkeerd hebt gedaan
Een perfecte God die iets verkeerd doet? Sjoemie toch !
je lijkt wel een klein kind. Waarom dan. Maar waarom dan? Waarom?quote:
blijkbaar waren die er dus niet, anders waren die steden ook niet vernietigd en daarbij was men in het oude testament ook al belast door de erfzonde net zoals men tegenwoordig in zonde word geboren.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 13:28 schreef BerjanII het volgende:
[..]
Jongens zeg, wat een leugens weer. Hij vermoord allerlei mensen, en dan heeft hij berouw. Nou gefeliciteerd hoor, daar hebben de gedode mensen en dieren wat aan. Er zijn ook mensen die aanslagen plegen op christenen en daar dan later berouw van hebben. Lief van ze he?
En over die tien mensen die er zogenaamd niet waren: Dat is gewoon bullshit, aangezien er heus wel tien kinderen waren die geen zonde bedreven hebben.
Het is gewoon een dom verhaaltje om maar weer eens aan te tonen hoe liefde god zou zijn en daarmee genocide goed te praten.
[..]
Grappig zeg man1986, gisteren nog een discussie met jou gehad welke jij nu ineens negeert. Hoe zou dat toch komen?
of ze reageren gewoon domweg niet op moeilijke vragen, zoals man1986. Daar staan nog heel wat vragen voor open maar meneer zwijgt. Oh ja, intussen is hij wel elders aan het reageren.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 13:41 schreef BerjanII het volgende:
[..]
Juist, en dit zou ook een veranderlijke god laten zien. En volgens een andere christen (man1986) is god onveranderlijk en daarom is zijn moraliteit objectief en die van de mens subjectief.
ik geloof dat christenen zich steeds vastpraten omdat ze geen benul hebben wat ze nu willen zeggen. En zodra ze vastgelopen zijn negeren ze dat en gaat het weer over andere zaken.
Die is inderdaad bedacht, maar ik geloof gewoon niet dat de bijbel bedacht is maar op waarheid berust is.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 13:28 schreef ATON het volgende:
[..]
Dat geloof ik zeker niet en dat heb ik ook niet geschreven.![]()
Harry Potter is ook door iemand bedacht, en dan ??
Ik snap WAT je gelooft. Maar waarom geloof je dat?quote:Op dinsdag 16 juli 2013 13:45 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Die is inderdaad bedacht, maar ik geloof gewoon niet dat de bijbel bedacht is maar op waarheid berust is.
Blijkbaar waren dit er niet? Anders waren die steden ook niet vernietigd?quote:Op dinsdag 16 juli 2013 13:44 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
blijkbaar waren die er dus niet, anders waren die steden ook niet vernietigd en daarbij was men in het oude testament ook al belast door de erfzonde net zoals men tegenwoordig in zonde word geboren.
Ja, dat merk ik ook bij die kerel. Alle moeilijke vragen maar negeren. Bah, wat een mensen lopen hier op dit forumquote:Op dinsdag 16 juli 2013 13:45 schreef hoatzin het volgende:
[..]
of ze reageren gewoon domweg niet op moeilijke vragen, zoals man1986. Daar staan nog heel wat vragen voor open maar meneer zwijgt. Oh ja, intussen is hij wel elders aan het reageren.
Hoe verklaar jij dan, voor jezelf en tegenover andere, de vele ongeloofwaardige dingen in de bijbel? (Adam die uit aarde ontstaat, pratende slang, ark vol met ALLE soorten dieren, doden weer tot leven wekken)quote:Op dinsdag 16 juli 2013 13:45 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Die is inderdaad bedacht, maar ik geloof gewoon niet dat de bijbel bedacht is maar op waarheid berust is.
Wederom is dat WAT je gelooft maar niet het waarom.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 13:51 schreef sjoemie1985 het volgende:
Omdat ik geloof dat Jezus is gestorven voor al onze zonden en Hij de weg, de waarheid en het leven is.
Sjoemie ook voor jouw staan er nog wat onbeantwoorde vragen open hier.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 13:51 schreef sjoemie1985 het volgende:
Omdat ik geloof dat Jezus is gestorven voor al onze zonden en Hij de weg, de waarheid en het leven is.
Maar HOE verklaar je het. Welke verklaring heb je om te zeggen dat dat waargebeurd is. En dan vooral hoe de magische handelingen en gebeurtenissen uit de bijbel verklaard moeten worden.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 13:51 schreef sjoemie1985 het volgende:
Jij bent begonnen bij de conclusie en zo doe je onderzoek. Je moet eerst onderzoek doen en daar een conclusie aan verbinden.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 13:51 schreef sjoemie1985 het volgende:
Harry Potter berust ook op waarheid.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 13:45 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Nonsens. Gewoon terechtgesteld doordat zijn opstand tegen de Romeinen mislukt was doordat zijn aanhang te klein was of het hazenpad had gekozen. De rest zijn bedtijd-verhaaltjes.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 13:51 schreef sjoemie1985 het volgende:
In ieder geval niet vanuit blind geloven. Al bewijzen voor de voedselvoorziening op de ark gevonden?quote:
Sjoemie nogmaal, doe es gewoon antwoorden ipv cherry-picking.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 15:01 schreef sjoemie1985 het volgende:
Jezus is de zoon van God hij heeft zelf gezegt, wie mij gezien heeft, heeft de vader (God dus) gezien
Die magische handelingen zoals jij ze noemt komen van God, Omdat Hij boven alles staat dus ook boven de Tijd enzo.
En Jezus is de mens geworden God.
Hoe moet ik dat weten? Los van wat er nou precies gebeurd is, bieden de huidige gelovige ideeën geen steekhoudende oplossing.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 15:17 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
Is het leven spontaan ontstaan ?
Heeft hij niet gezegD.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 15:01 schreef sjoemie1985 het volgende:
Jezus is de zoon van God hij heeft zelf gezegt,
Hij zegt hier enkel dat hij op zijn vader gelijkt. Lijkt jij niet op je vader of moet ik dan ook gelijk aan god denken ?quote:wie mij gezien heeft, heeft de vader (God dus) gezien
Zo liepen er toen wel meer rond, vooral onder de Grieken en de Romeinen. Voor de joden was dit simpelweg blasfemie.quote:En Jezus is de mens geworden God.
Wat zou jij hebben gedaan als je op zou groeien in één van de ''slechte'' volkeren van die tijd? Heb je daar weleens over nagedacht? Gelovigen identificeren zich altijd met de oude joden, maar heb je je weleens ingeleefd in die andere mensen? Als je vanaf de geboorte met een bepaald geloof en bepaalde levenstijl opgroeit? En nauwelijks met andere volkeren in aanraking kan komen omdat er geen boeken, geen kranten en geen TV was?quote:Op dinsdag 16 juli 2013 13:06 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
God leidde zijn volk in het oude testament en om zijn volk in het beloofde land te laten komen had dat gewoon consequenties voor sommige mensen/ volken die zijn plan in de weg zaten.
Hij heeft zelfs een deel van het eigen volk doen omkomen volgens mij, ik meende dat dat in het gedeelte staat dat over het gouden kalf gaat.
quote:Op dinsdag 16 juli 2013 15:58 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Ik ga even creatief worden maar wat je m.i. moet begrijpen is dat elk aangedragen idee op zichzelf beoordeeld moet worden. Immers, de geloofwaardigheid van de Bijbel hangt niet af van de eventuele zwakte (s) van de evolutie theorie. Of van andere geloven. Dat is, zoals man1986 zou zeggen, een vals dilemma. Ik ga toch ook niet Lord of the Rings aanvallen in een poging om Harry Potter aannemelijk te maken? Wat heeft dat voor zin? Dan klopt Lord of the Rings niet, en dan? Dan kan de twilight saga mogelijk toch alsnog een mogelijke verklaring bieden ( dat ik dit ooit zou zeggen )?
Dat is ook het geval, we weten 4% af van het universum, de overige 96% is in onderzoek, laten we niet voorbarig zijn in onze conclusies.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 15:58 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Hoe moet ik dat weten? Los van wat er nou precies gebeurd is, bieden de huidige gelovige ideeën geen steekhoudende oplossing.
Je hebt mensen - die vertrouwen op de ratio - zo van het komt wel goed als we allemaal de regels van groep 5 volgen.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 15:58 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Wat ik bedoel is: als jij aan mij wil bewijzen dat het Ark-verhaal daadwerkelijk zo gegaan is, moet je het Ark-verhaal aannemelijk maken. Als jij evolutie aan wil vallen, moet je evolutie aanvallen. Twee verschillende dingen.
Een direct antwoord op je vraag van mij persoonlijk? Weet ik veel. Er schijnen wetenschappers stappen te hebben gezet in de abiogenese. Maar ik weet daar weinig vanaf. Dus totdat die onderzoeken heel concrete dingen laten zien, wacht ik het even af.
Dat anderen in de tussentijd bereid zijn om op basis van een antiek verhaal ( en een gevoel? Iets met een geest? ) zeker te weten hoe het allemaal gegaan is, moeten zij weten. Maar als je kijkt hoe pover hun bewijs is voor hun zekerheden dan vraag ik me af hoe ze 1: dan tot die zo stellige conclusies over zaken als pratende slangen en mannen van 900+ jaar geworden zijn en 2.waardoor ze het idee hebben dat ze hun eigen aannames voldoende onderbouwd hebben om van daaruit andere verklaringen die strijdig zijn met dat van hun en wel ondersteund worden door bewijs uit verschillende disciplines aan te vallen. Alleen al weer dat verhaal van die Kea maakte dat weer overduidelijk voor mij...
Thanks!quote:![]()
Kostelijk
![]()
Zo zou je het kunnen zien, ja!quote:Dat is ook het geval, we weten 4% af van het universum, de overige 96% is in onderzoek, laten we niet voorbarig zijn in onze conclusies.![]()
Dat heb ik nergens gezegd. Nogmaals, ik beoordeel claims op zichzelf. Ik zeg: Methusalem kan hoogstwaarschijnlijk geen 966 jaar zijn geworden. Dan zeg ik niet: Methusalem kan hoogstwaarschijnlijk geen 966 jaar zijn geworden dus als religie niet meer bestaat gaat het helemaal goedkomen met deze wereld.quote:Als we allemaal god X,Y,Z afwijzen, komt het dan echt goed met de wereld, dat is, althans, zo komt bij mij over, waar je volledig, haast met een goddelijk gelijk, oprecht van overtuigd bent, is dat niet het geval ?
Tevens, dit mag natuurlijk altijd. Los van dat mensen zich niks aan hoeven trekken van wat ik van hun levensvisie vind, moeten ze vooral geloven wat ze willen. Maar geef gewoon eerlijk toe dat het een geloof is. Wie maakt je dan wat? Zeg dan gewoon als we het over het Ark-verhaal hebben iets in de trant van: ja, ik weet dat het ongeloofwaardig klinkt en ik kan je niet van bewijs voorzien. Maar ik heb nou eenmaal dat gevoel en dat kan ik niet ontkennen en ik voel me er prettig bij om daarnaar te leven.''quote:En je hebt mensen die beetje leunen op de ratio en steunen op het concept van god.voor het vertrouwen.
Information overload is to much confusion ( verzin het net terplekke maar ik vat hem wel, jaquote:Op dinsdag 16 juli 2013 16:37 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Thanks! Maar je snapt wat ik ermee wil zeggen toch?
Sta je dan wel 100% achter vrijheid van levensbeschouwing ?quote:
Verwarring zaaien ben je fluweelzacht scherp in.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 16:37 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Dat heb ik nergens gezegd. Nogmaals, ik beoordeel claims op zichzelf. Ik zeg: Methusalem kan hoogstwaarschijnlijk geen 966 jaar zijn geworden. Dan zeg ik niet: Methusalem kan hoogstwaarschijnlijk geen 966 jaar zijn geworden dus als religie niet meer bestaat gaat het helemaal goedkomen met deze wereld.
Ik heb respect voor je gevormde mening op welke gronden dan ook, maar de unieke God die het universum gevormd heeft kan wetenschappelijk ook niet uitgesloten worden.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 16:37 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Wat dat onderwerp betreft denk ik dat we onszelf op den duur als mensheid waarschijnlijk de vernieling in helpen. Maar dat staat volledig los van een connectie met de geloofwaardigheid van bijbelverzen of andere sprookjes. Ik vind ze gewoon niet aannemelijk om redenen die ik kan overleggen. Simpel.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Tuurlijk! Sommige ( delen van ) geloven of religies vind ik ook mooi of interessant. Al was het maar als fenomeen. Lekker laten bestaan. Maar 100% is vrij veel. Soms lijkt het me een slecht idee om kinderen op te laten groeien met het idee van dat anderen minder zijn en naar de hel gaan en soms lijkt het me een nog slechter idee om als overheid of überhaupt als externe partij daarin in te grijpen. Alleen vind ik de gezondheid van de kinderen en andere mensen ( inentingskwestie ) een heel erg belangrijke factor. Wil hier geen discussie over late beginnen maar ik geef even wat twijfelpuntjes aan. Ben ik nog niet helemaal over uit wat dat soort kwesties betreft...quote:Sta je dan wel 100% achter vrijheid van levensbeschouwing ?
Elke absolute claim verdient absoluut bewijs. Ga daar maar vanuit.quote:Verwarring zaaien ben je fluweelzacht scherp in.
Maar ik ben het gewoon met je eens, hoor. Ik kan niet bewijzen dat God niet bestaat. Ik kan aantonen dat hij m.i. onwaarschijnlijk, onaannemelijk is en onlogisch en dat hij een onzin-verhaal neergekwakt heeft als de bijbel voor zijn bestaan moet getuigen. Maar ben ik overal in het universum geweest? Heb ik elke dimensie verkend? Was ik overal bij? Nee. Daarom zeg ik: één claim per keer.quote:Ik heb respect voor je gevormde mening op welke gronden dan ook, maar de unieke God die het universum gevormd heeft kan wetenschappelijk ook niet uitgesloten worden.
Hoe moeten we dat nu verenigen zonder complicatie's,
Het transcendente levensovertuiging zodanig genuanceerd en sterk overbrengen is niet altijd even makkelijk te verwoorden.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 16:37 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Tevens, dit mag natuurlijk altijd. Los van dat mensen zich niks aan hoeven trekken van wat ik van hun levensvisie vind, moeten ze vooral geloven wat ze willen. Maar geef gewoon eerlijk toe dat het een geloof is. Wie maakt je dan wat? Zeg dan gewoon als we het over het Ark-verhaal hebben iets in de trant van: ja, ik weet dat het ongeloofwaardig klinkt en ik kan je niet van bewijs voorzien. Maar ik heb nou eenmaal dat gevoel en dat kan ik niet ontkennen en ik voel me er prettig bij om daarnaar te leven.''
Ik ben het met je eens dat onze maatschappij gestoeld hoort te zijn op de wetenschap en de rede en dat een natuurgeloof in grote lijnen dat ook zodanig zou moeten brengen. Specifieke gedeelten zijn het terrein van specialisten welke vaak ook wel een overhaaste hypothese stellen gevormd op aannames.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 16:37 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Nou, prima toch? Jappie van dit forum gelooft ook. En op zijn eigen manier. Maar zul je hem horen zeggen dat hij daardoor genoeg expertise heeft om te vertellen dat specialisten in hun vakgebied er naast zitten? Nee. En daar gaat het om. Dat arrogante op niks af en op niks gebaseerd, dat staat me tegen. Wel doen alsof je de kritische wetenschapper bent die met gemak gaten in evolutie kan schieten terwijl je niet eens weet wat evolutie inhoudt ( kat baart hond heb ik hier serieus voorbij zien komen als definitie van evolutie ). En als er gevraagd wordt naar bewijs voor de aanname dat alle vleesetende dieren vegetarier zijn geworden en je geeft als antwoord: ''ze pasten zich aan aan hun omgeving'' en je geeft geen bron, geen onderbouwing, geen onderzoek en geen logica mee maar je gaat mij vertellen wat aannemelijk is en wat niet, dan ben je van mij. Daar krijg ik namelijk jeuk van.
Alle mensen zijn in beginsel gelijkwaardig aan elkaar, dat is een universeel recht, ook op godsdienstige gronden. Het gevaar van elke overtuiging is het fanatisme, ik verwacht niet da je wakker schiet uit je hersenschudding, zelfs jou overtuiging kan de pan uit rijzen bij een crisis.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 17:07 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Maar 100% is vrij veel. Soms lijkt het me een slecht idee om kinderen op te laten groeien met het idee van dat anderen minder zijn en naar de hel gaan en soms lijkt het me een nog slechter idee om als overheid of überhaupt als externe partij daarin in te grijpen
Bij de moslims, toevallig, staat een dokter in hoog aanzien, want na de echtgenoot mag hij de vrouw bekijken en betasten en bij elk kwaaltje spoed ieder zich naar de dokter, als ze het kunnen betalen.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 17:07 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Alleen vind ik de gezondheid van de kinderen en andere mensen ( inentingskwestie ) een heel erg belangrijke factor. Wil hier geen discussie over late beginnen maar ik geef even wat twijfelpuntjes aan. Ben ik nog niet helemaal over uit wat dat soort kwesties betreft...
sjesus man, doe ff gauw normaal..quote:Op dinsdag 16 juli 2013 17:07 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Elke absolute claim verdient absoluut bewijs. Ga daar maar vanuit.
Na het vetgedrukte ben je weer in je heldenpakje gestapt om het onrecht te bestrijden en de kop in te drukken, Justice and Liberty zijn mijn helden.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 17:07 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Maar ik ben het gewoon met je eens, hoor. Ik kan niet bewijzen dat God niet bestaat. Ik kan aantonen dat hij m.i. onwaarschijnlijk, onaannemelijk is en onlogisch en dat hij een onzin-verhaal neergekwakt heeft als de bijbel voor zijn bestaan moet getuigen. Maar ben ik overal in het universum geweest? Heb ik elke dimensie verkend? Was ik overal bij? Nee. Daarom zeg ik: één claim per keer.
In je eigen bewerkte versie van de fabeltjeskrant, dat word je toch verdacht vaak blij van, een beetje schaduwboxen, in de hoop dat je moves, de ander afschrikt ?quote:Op dinsdag 16 juli 2013 17:07 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Ik heb nog nooit bewijs gezien voor het bestaan van Harry Potter, en een heleboel tegen dus tot die tijd heb ik me op de positie gesteld dat hij niet bestaat. Vervang Harry Potter door ( de bijbelse ) God en je weet waar ik sta
Dat wil ik best aannemen, ja!quote:Het transcendente levensovertuiging zodanig genuanceerd en sterk overbrengen is niet altijd even makkelijk te verwoorden.
Vast en zeker! Maar dat is altijd nog beter dan conclusies stellen op basis van aannames waar vervolgens niet meer met redelijkheid aan kritiek op mag worden geleverd.quote:Ik ben het met je eens dat onze maatschappij gestoeld hoort te zijn op de wetenschap en de rede en dat een natuurgeloof in grote lijnen dat ook zodanig zou moeten brengen. Specifieke gedeelten zijn het terrein van specialisten welke vaak ook wel een overhaaste hypothese stellen gevormd op aannames.
Met één klein verschil, dat christenen daar een andere invulling aan geven. Alle joden zijn ' kinderen van god ' en een verdienstelijke jood wordt wel eens als ' zoon van god ' genoemd, maar is en blijft een mens en niet de kruising tussen een god en een mens. Laat dat even duidelijk zijn !!quote:Op dinsdag 16 juli 2013 18:08 schreef Skillsy het volgende:
Het idee dat G-d een zoon heeft is niet geheel vreemd binnen het jodendom.Het staat in de Tora " jullie zijn de kinderen van onze Heer jullie G-d'
En 'Dit zegt de HEER: Israël is mijn zoon, mijn eerstgeboren zoon'
En in de Kabalistische Zohar staat er ook ietsover geschreven (maar dat moet je even nakijken)
Dus erg vreemd is de gedachte dat Jezus een 'zoon van G-d ' is (volgens de Tora) niet
Het bestaan van God is voor veel mensen een redelijke aanname, wat God wil is niet altijd even helder overgebracht en dat zou men is echt moeten focusen en uitzoeken ipv de ander imiteren zonder na te denken.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 18:16 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Vast en zeker! Maar dat is altijd nog beter dan conclusies stellen op basis van aannames waar vervolgens niet meer met redelijkheid aan kritiek op mag worden geleverd.
Dingen uitzoeken, controleren en nadenken is altijd goed.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 18:34 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
Het bestaan van God is voor veel mensen een redelijke aanname, wat God wil is niet altijd even helder overgebracht en dat zou men is echt moeten focusen en uitzoeken ipv de ander imiteren zonder na te denken.
Maar totdat je dat hebt gedaan is ook dit een aanname! Niets meer dan dat.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 18:34 schreef Natural-Cool het volgende:
God roept mensen op tot naastenliefde, gerechtigheid en vrede.
Zelfs over creatie of evolutie met een open mind ?quote:Op dinsdag 16 juli 2013 18:36 schreef Molurus het volgende:
Dingen uitzoeken, controleren en nadenken is altijd goed.
Meer dan een aanname mag je het ook nooit, niet noemen zonder een bewijs.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 18:36 schreef Molurus het volgende:
Maar totdat je dat hebt gedaan is ook dit een aanname! Niets meer dan dat.
Zeker. De enige voorwaarde is dat er ook iets is om te onderzoeken. Betekent overigens niet dat je zomaar alles moet gaan onderzoeken, daar heeft niemand de tijd voor. Het lijkt me niet zo zinvol om een missie naar mars te organiseren met als doel te onderzoeken of er wellicht in holen 100 meter onder het oppervlak smurfen leven. Dan kun je je tijd en geld echt beter besteden.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 18:48 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
Zelfs over creatie of evolutie met een open mind ?
Zonder bewijs of argument iets aannemen gaat me al te ver eigelijk.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 18:48 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
Meer dan een aanname mag je het ook nooit, niet noemen zonder een bewijs.
Correctquote:Met één klein verschil, dat christenen daar een andere invulling aan geven. Alle joden zijn ' kinderen van god ' en een verdienstelijke jood wordt wel eens als ' zoon van god ' genoemd, maar is en blijft een mens en niet de kruising tussen een god en een mens. Laat dat even duidelijk zijn !!
Niet voor een ieder is de zoektocht verspilde moeite en zinloos, wel als je een wetenschappelijk observatie en bevestiging verwacht.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 18:51 schreef Molurus het volgende:
[..]
Zeker. De enige voorwaarde is dat er ook iets is om te onderzoeken. Betekent overigens niet dat je zomaar alles moet gaan onderzoeken, daar heeft niemand de tijd voor. Het lijkt me niet zo zinvol om een missie naar mars te organiseren met als doel te onderzoeken of er wellicht in holen 100 meter onder het oppervlak smurfen leven. Dan kun je je tijd en geld echt beter besteden.
Maar als er goede argumenten en/of goede aanwijzingen ergens voor zijn... prima om het te onderzoeken.
[..]
Zonder bewijs of argument iets aannemen gaat me al te ver eigelijk.
Als jij andere methodes kent om tot kennis te komen dan hoor ik die graag. Die zul je uiteraard ook moeten verdedigen in die zin dat je laat zien hoe zo'n methode tot kennis kan leiden. (En dus niet zomaar tot op niets gebaseerde overtuigingen.)quote:Op dinsdag 16 juli 2013 19:03 schreef Natural-Cool het volgende:
Ik heb even andere
[..]
Niet voor een ieder is de zoektocht verspilde moeite en zinloos, wel als je een wetenschappelijk observatie en bevestiging verwacht.
Dat is niet a priori onmogelijk. We kunnen wel degelijk onderzoeken hoe de pre-biotische wereld eruit heeft gezien, en wat er onder die omstandigheden a) mogelijk is b) plausibel is.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 19:03 schreef Natural-Cool het volgende:
Geldt ook voor het spontaan ontstaan van leven, geen wetenschappelijke observatie mogelijk.
Ter herinnering: niemand beweert met enige mate van stelligheid te weten hoe leven op aarde is ontstaan. Dat weten we gewoon niet. Er zijn een aantal veelbelovende ideeen over, maar that's about it.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 19:03 schreef Natural-Cool het volgende:
Enkel en alleen hypothetische smurfenzoekers op mars, hier en daar opgeleukt met vergezochte wetenschappelijke verbanden en aannames.
Hoe heb je de acht tellen overleefd, ach je hebt een selectieve verstandsverbijstering aan overgehouden, eventjes naar de dokter dan maar, of mocht jij nou niet gaan ?quote:Op dinsdag 16 juli 2013 18:16 schreef Uitstekelbaars het volgende:
De tweede post snap ik helemaal niks van, sorry!
Moet helaas gaan jongens, latersquote:Op dinsdag 16 juli 2013 19:06 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als jij andere methodes kent om tot kennis te komen dan hoor ik die graag. Die zul je uiteraard ook moeten verdedigen in die zin dat je laat zien hoe zo'n methode tot kennis kan leiden. (En dus niet zomaar tot op niets gebaseerde overtuigingen.)
[..]
Dat is niet a priori onmogelijk. We kunnen wel degelijk onderzoeken hoe de pre-biotische wereld eruit heeft gezien, en wat er onder die omstandigheden a) mogelijk is b) plausibel is.
[..]
Ter herinnering: niemand beweert met enige mate van stelligheid te weten hoe leven op aarde is ontstaan. Dat weten we gewoon niet. Er zijn een aantal veelbelovende ideeen over, maar that's about it.
Kijk, we zijn het eens!quote:Meer dan een aanname mag je het ook nooit, niet noemen zonder een bewijs.
Haha, nee maar ik snapte je eventuele punten niet. En voor zover ik ze wel leek te snappen vond ik ze niet relevant voor een bepaalde discussie. Mocht je toch iets naar voren willen brengen dan moet je het even anders formuleren en opnieuw proberen!quote:Op dinsdag 16 juli 2013 19:11 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
Hoe heb je de acht tellen overleefd, ach je hebt een selectieve verstandsverbijstering aan overgehouden, eventjes naar de dokter dan maar, of mocht jij nou niet gaan ?
Offtopic : wie was die man-engel waar Jaakov mee worstelde,?Die Jaakov' heupgewricht uit de kom schiet? .Na het gevecht vraagt de man hoe Jaakov heet en na antwoord zegt deze man-engel dat hij voortaan Jisrael heet 'want je hebt gestreden met goddelijke en menselijke wezens en je hebt gewonnen'quote:
In Genesis 32 : 29 staat het duidelijk.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 19:27 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Offtopic : wie was die man-engel waar Jaakov mee worstelde,?Die Jaakov' heupgewricht uit de kom schiet? .Na het gevecht vraagt de man hoe Jaakov heet en na antwoord zegt deze man-engel dat hij voortaan Jisrael heet 'want je hebt gestreden met goddelijke en menselijke wezens en je hebt gewonnen'
Heb jij een idee? Even of je wel of niet geloofd weggelaten. Wie was die man-engel? Esav? Of gaat het specifiek over de besnijdenis? Of , was het de grootste vijand Jaakov zelf?? Of G-d??????
Jaakov noemt deze plaats waar de worsteling plaats heeft plaats gevonden Pniel, wat 'G'ds gezicht' betekent. Hij zei ' ik heb Goddelijk wezen van gezicht tot gezicht gezien en toch ben ik in leven gebleven.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 19:43 schreef ATON het volgende:
[..]
In Genesis 32 : 29 staat het duidelijk.
http://www.biblija.net/bi(...)2&id18=1&l=nl&set=10
met lichtelijk verschil met :
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/Bible/Genesis32.html
Engelen zijn niet superieur aan mensen. En Jezus is geen engel.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 20:30 schreef Skillsy het volgende:
In de joodse traditie werden engelen gezien als ietswat superieur aan mensen, zij werkten als G'ds instumenten.
Het verhaal van Jaakov en die man engel heeft me altijd bezig gehouden. Ik heb iemand gesproken , een christen, en die zei dat Jezus ook zei 'vraag niet naar mijn naam', is dit waar? Was Jezus dan een engel?
Er staat toch ook in de JOODSE traditie?quote:Op dinsdag 16 juli 2013 22:22 schreef man1986 het volgende:
[..]
Engelen zijn niet superieur aan mensen. En Jezus is geen engel.
Jups. Hij debatteertquote:Op dinsdag 16 juli 2013 22:31 schreef BerjanII het volgende:
[..]
Er staat toch ook in de JOODSE traditie?
Wat heb jij met een joodse traditie te maken?
En daarbij: Ik heb gisteren een discussie met jou gevoerd, maar die was nog niet afgelopen. Jij moet nog wat vragen en opmerkingen beantwoorden, maar die lijk jij gewoonweg te negeren. Je kan je van geen kwaad bewust zijn, maar daar geloof ik niks van aangezien ik dit vanmiddag ook nog schreef.
Anderen merkten op dat jij er een handje van hebt om moeilijke vragen (en vooral opmerkingen) te negeren en steeds de doelpalen te verschuiven door bijdehante opmerkingen.
Wat zijn engelen dan?quote:Op dinsdag 16 juli 2013 22:22 schreef man1986 het volgende:
[..]
Engelen zijn niet superieur aan mensen. En Jezus is geen engel.
Engelen zijn wezens gemaakt door God, maar zijn niet superieur aan de mens.quote:
Denk jij er zo over?quote:Op dinsdag 16 juli 2013 23:07 schreef man1986 het volgende:
[..]
Engelen zijn wezens gemaakt door God, maar zijn niet superieur aan de mens.
Ja. hoe denk jij er dan over?quote:
Tijdens de Talmoedische periode geloofden joden in engelen. Sommige rabbijnen onderwezen dat G-d zowaar de engelen had geraadpleegd voordat Hij de hemel, de aarde en de mens schiep. Anderen wijzen erop dat engelen een levensduur hebben van slechts 1 dag. Ze worden 's ochtends geschapen, prijzen G-d gedurende de dag en sterven 'avonds. Ook geloofde men dat de engelen joden begeleiden bij het begin van het maken van Sjabbat en dat zij degenen beschemren die G-ds mitswot trouw naleven.quote:
Ik stelde jou een heleboel directe vragen die een logisch gevolg zijn van de aanname dat de Ark waar is. Jij deed stellige uitspraken zoals dat alle vleeseters vegetarier zijn geworden. Als jij op een forum zo'n stelling poneert, zie ik het als mijn goed recht om daarop door te gaan. Totdat we op het punt komen dat je aangeeft dat je eigenlijk geen idee hebt hoe het er precies aan toe ging op de Ark. Want zo is het toch? Of heb jij antiek video-materiaal weten te bemachtigen dat laat zien hoe Noach voldoende ( gevarieerd? Of hoefde dat niet en waarom dan niet? ) voedsel mee nam voor 1800 soorten dino's en 2,4 miljoen dieren die hij ( hoe lang ook alweer, een jaar? ) op een zelfgebouwde houten boot hield.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 22:55 schreef man1986 het volgende:
Jullie zijn enkel bezig om puntjes te scoren en staan helemaal niet open voor antwoorden vanuit andere denkbeelden.
Zo liet Uitstekelbaars in de vorige topic weten dat hij zijn antwoorden al heeft. Het heeft dan geen zin voor mij om daar nog op te gaan reageren. Ben ik dan afwijkend bezig als ik daar verder niet op in ga?
Jouw aannames kloppen niet en dat kun je rechtzetten door Genesis op na te lezen.quote:Op woensdag 17 juli 2013 01:48 schreef Uitstekelbaars het volgende:
[..]
Ik stelde jou een heleboel directe vragen die een logisch gevolg zijn van de aanname dat de Ark waar is. Jij deed stellige uitspraken zoals dat alle vleeseters vegetarier zijn geworden. Als jij op een forum zo'n stelling poneert, zie ik het als mijn goed recht om daarop door te gaan. Totdat we op het punt komen dat je aangeeft dat je eigenlijk geen idee hebt hoe het er precies aan toe ging op de Ark. Want zo is het toch? Of heb jij antiek video-materiaal weten te bemachtigen dat laat zien hoe Noach voldoende ( gevarieerd? Of hoefde dat niet en waarom dan niet? ) voedsel mee nam voor 1800 soorten dino's en 2,4 miljoen dieren die hij ( hoe lang ook alweer, een jaar? ) op een zelfgebouwde houten boot hield.
Ik heb niet gezegd dat de veranderingen op een dag plaats vonden. Hier geldt hetzelfde , je aannames kloppen dus weer niet.quote:En als ik je vraag hoe je zeker bent van hoe de verandering van vleesetende dieren naar planteneters binnen 1 dag kon plaatsvinden en jij zegt alleen: doordat ze zich aanpasten, dan trek ik daar de conclusie uit dat je het dus niet weet. Wat aansluit bij de eerdere hypothese van mij, namelijk dat er met geen mogelijkheid iets zinnigs over te vertellen valt omdat de gebeurtenissen binnen het verhaal ook niet binnen het domein van het zinnige vallen. En dat probeerde ik je aan te geven en daar kon je me gewoon gelijk in geven na je zeer povere betoog. Maar in plaats daarvan ga je nu het slachtoffer uithangen. Maar wil je daarmee zeggen dat als ik dat niet gezegd had dat jij dan met allerlei steekhoudende verklaringen zou komen over hoe de Luiaard 3000 jaar voor christus met zijn tweeën over de oceaan vanaf het midden-oosten naar zuid amerika is gekropen? Of hoe miereneters en eieretende slangen een vegetarisch dieet overleefden?
Elke bron houdt bepaalde aannames erop na. Als je niet weet wat die aannames inhouden, dan kun je hun conclusies niet zomaar wegzetten.quote:Je moet niet doen alsof je bergen bewijs achter de hand hebt maar dat niet plaatst omdat ik zeg dat genesis m.i. te weinig details geeft om erin te kunnen geloven op een redelijke manier. Dat wil zeggen op basis van kritisch naar feiten te hebben gekeken afkomstig van bronnen die wat te melden hebben over die onderwerpen zonder dat je er zelf dingen bij verzint. Jij gelooft dat het verhaal waar is dus je kan ophouden met zielig doen en gewoon plaatsen waarom je zeker weet dat het precies zo gebeurd is of je kan toegeven dat je overtuiging niet op redelijkheid, logica en bewijs gestoeld is.
De Talmoed staat boven de Torah?quote:Op dinsdag 16 juli 2013 23:41 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Tijdens de Talmoedische periode geloofden joden in engelen. Sommige rabbijnen onderwezen dat G-d zowaar de engelen had geraadpleegd voordat Hij de hemel, de aarde en de mens schiep. Anderen wijzen erop dat engelen een levensduur hebben van slechts 1 dag. Ze worden 's ochtends geschapen, prijzen G-d gedurende de dag en sterven 'avonds. Ook geloofde men dat de engelen joden begeleiden bij het begin van het maken van Sjabbat en dat zij degenen beschemren die G-ds mitswot trouw naleven.
Een stukje over engelen in de Talmoed:
'Als men een mitswa doet, krijgt men 1 engel. Als men twee mitswot doet, krijgt men er 2, als men alle mitswot doet, krijgt men een heleboel engelen. En wie zijn deze engelen? Ze beschermen mensen tegen slechte dingen die gebeuren....ze zorgen dat er vrede is voor hem '( Tanchoema. Misjpatim,19)
De Rambam zegt dat engelen vormen van intelligentie die G'd gebruikt om 'over de wereld te heersen'. De menselijke geest is zo'n vorm of 'engel'. Maimonides leerde dat als G-d een boodschap wil sturen aan een mens, die wordt gezonden via de geest of de intelligentie van die persoon. Hij beschouwde de menselijke geest als een vat voor de signalen en tekens van G-d/ Daarom noemde hij hen engelen. Engelen zijn de wonderbaarlijke manier waarop G-d tot mensen spreekt en hen inspireert met nieuwe ideeen en visioenen.
Duidelijk is dat engelen voor de verklaarders uit de oudheid zo werkelijk als de mensen dat zijn voor ons.
Moderne Tora verklaarders stellen dat de schrijvers uit de oudheid engelen gebruikten om de innerlijke gedachten van de karakters die zij beschrevem op een dramatische manier tot uitdrukking te brengen.
Het is duidelijk dat engelen extra spanning , allure en kleur verlenen aan de Toratraditie
De woorden van de rabbijnen worden niet gezien als het woord van G-dquote:
Kun je ook zonder de Talmoed de Torah lezen en begrijpen?quote:Op woensdag 17 juli 2013 02:42 schreef Skillsy het volgende:
[..]
De woorden van de rabbijnen worden niet gezien als het woord van G-d
We zijn allen wel verplicht naar rabijnen te luisteren (wiens theologische uitspraken overigens niet toevoegen aan de tora, maar deze interpreteren), maar geen enkele rabijn zijn woord is sterker dan dat van G-d.
Dit zijn gewoon domme smoesjes. Nergens heb ik gezegd dat ik mijn antwoorden al heb dus waarom dan niet op mij reageren maar Uitstekelbaars misbruiken om mij te kunnen negeren? Slaat toch weer nergens op?quote:Op dinsdag 16 juli 2013 22:55 schreef man1986 het volgende:
Jullie zijn enkel bezig om puntjes te scoren en staan helemaal niet open voor antwoorden vanuit andere denkbeelden.
Zo liet Uitstekelbaars in de vorige topic weten dat hij zijn antwoorden al heeft. Het heeft dan geen zin voor mij om daar nog op te gaan reageren. Ben ik dan afwijkend bezig als ik daar verder niet op in ga?
De mondelinge leer is nodig om het schriftelijke te begrijpenquote:Kun je ook zonder de Talmoed de Torah lezen en begrijpen?
Zo'n ' handleiding ' zou de bijbel ook wel best kunnen gebruiken gezien man1986 er nog steeds niets van begrijpt.quote:Op woensdag 17 juli 2013 08:30 schreef Skillsy het volgende:
De mondelinge leer is nodig om het schriftelijke te begrijpen
Beste begin je om de taal te leren (Hebreeuws en Aramees) voor je de Tora gaat studerenquote:Zo'n ' handleiding ' zou de bijbel ook wel best kunnen gebruiken gezien man1986 er nog steeds niets van begrijpt.
Maar de Talmoed is ook een schriftelijke leer! Het stond niet op cassette, maar ook gewoon in een boek.quote:Op woensdag 17 juli 2013 08:30 schreef Skillsy het volgende:
[..]
De mondelinge leer is nodig om het schriftelijke te begrijpen
Dat is opzich geen slechte advies! Maar niet noodzakelijk om Gods Genade te vinden.quote:Op woensdag 17 juli 2013 10:38 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Beste begin je om de taal te leren (Hebreeuws en Aramees) voor je de Tora gaat studeren
Je wordt steeds beter in debatteren!quote:Op woensdag 17 juli 2013 07:34 schreef BerjanII het volgende:
[..]
Dit zijn gewoon domme smoesjes. Nergens heb ik gezegd dat ik mijn antwoorden al heb dus waarom dan niet op mij reageren maar Uitstekelbaars misbruiken om mij te kunnen negeren? Slaat toch weer nergens op?
Je weet gewoon dat je schaakmat staat en daarom negeer je mij, en nog meer mensen.
Neequote:Maar de Talmoed is ook een schriftelijke leer! Het stond niet op cassette, maar ook gewoon in een boek.
Schriftelijk dus.
Waar vind ik de Talmoed?quote:
Nogmaals, doe eens normaal man1986 en niet zo over het paard getild als ware jij de alwetende man1986 die net zoveel weet als god (god hebbe zijn ziel).quote:Op woensdag 17 juli 2013 12:10 schreef man1986 het volgende:
[..]
Je wordt steeds beter in debatteren!
Maar vat even je punten samen, zal ik kijken wat ik voor je kan betekenen.
ik antwoordde:quote:De keuze voor die boom heeft als gevolg dat er zonde in de wereld is. Zonde leidt tot verval, dat is inclusief verval van een capaciteit tot de beschikking van kennis.
Zegt de ziekte van Alzheimer jou iets? In een wereld van vóór de zonde was daar geen sprake van. Zonde (de keuze voor de boom van goed en kwaad) leidde ons tot vergankelijkheid zoals ziekten en alle andere beperkingen die ons momenteel limiteren om tot een betere kennis te komen over de wereld om ons heen. De slimste persoon raakt ooit in verval en dood en als dat geen beperking is van kennis, dan weet ik het ook niet meer.
Nou, wat is hierop uw antwoord?quote:Weer raakt jouw hele verslag kant noch wal. Want nadat de mens van de boom van de kennis van goed en kwaad gegeten had werd hij als god/gode gelijk. Dit is in kennis. Daarvoor was men als een kind en wist men niks. Dat is een bijbels feit man1986. Dat jij dit ontkent is jouw goed recht, maar daarmee nog niet waar.
Dat het zonde is komt omdat jouw god niet wilde dat de mens kennis verkreeg. Daarom heeft god de mensheid gestraft en is de dood in de wereld gekomen en zaken als alzheimer.
Dood gaan en ziekte krijgen is overigens geen beperking van kennis. Het een heeft helemaal geen donder met het andere te maken.
omdat de joden niet wilden geloven dat Jezus gekomen is, omdat ze dachten dat hij echt als heerser van het volk zou komen dus net zoiets als koning willem-alexander maar zo had God dat niet bedoelt. dus daarom denken ze dat hij nog geboren moet worden, maar gelukkig zijn er ondertussen al vele joden die wel geloven dat Jezus al geboren en gestorven en weer op gestaan is.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 16:18 schreef ATON het volgende:
[..]
Heeft hij niet gezegD.
[..]
Hij zegt hier enkel dat hij op zijn vader gelijkt. Lijkt jij niet op je vader of moet ik dan ook gelijk aan god denken ?
[..]
Zo liepen er toen wel meer rond, vooral onder de Grieken en de Romeinen. Voor de joden was dit simpelweg blasfemie.
Niet zomaar kennis, maar een specifieke vorm van kennis.quote:Op woensdag 17 juli 2013 13:03 schreef BerjanII het volgende:
Weer raakt jouw hele verslag kant noch wal. Want nadat de mens van de boom van de kennis van goed en kwaad gegeten had werd hij als god/gode gelijk. Dit is in kennis. Daarvoor was men als een kind en wist men niks. Dat is een bijbels feit man1986. Dat jij dit ontkent is jouw goed recht, maar daarmee nog niet waar.
NIet zomaar 'kennis', maar een zeer specifieke kennis die God ons niet wilde dat we zouden gaan bezitten, omdat er niets goeds voort kan komen uit die kennis. Behalve zonde.quote:Dat het zonde is komt omdat jouw god niet wilde dat de mens kennis verkreeg. Daarom heeft god de mensheid gestraft en is de dood in de wereld gekomen en zaken als alzheimer.
Een ziekte (gevolg van zonde) maakt informatieverwerking minder optimaal. Net zoals een virus de verwerking van de informatiestroom op de computer tegenwerkt en zelfs fragmenteert en verdeelt totdat het oorspronkelijke overzicht uit zicht verloren gaat. Backuppen dus, maar dan moet je wel eerst de backup terug zien te vinden. God heeft de oorspronkelijke backup, en wij kunnen dat weer op onszelf toepassen om van de virus af te komen.quote:Dood gaan en ziekte krijgen is overigens geen beperking van kennis. Het een heeft helemaal geen donder met het andere te maken.
Nee helemaal niet. Je moet eens lezen wat er staat.quote:Op woensdag 17 juli 2013 13:27 schreef man1986 het volgende:
[..]
Niet zomaar kennis, maar een specifieke vorm van kennis.
[..]
NIet zomaar 'kennis', maar een zeer specifieke kennis die God ons niet wilde dat we zouden gaan bezitten, omdat er niets goeds voort kan komen uit die kennis. Behalve zonde.
Genesis 3quote:22 Toen zeide de HEERE God: Ziet, de mens is geworden als Onzer een, kennende het goed en het kwaad! Nu dan, dat hij zijn hand niet uitsteke, en neme ook van den boom des levens, en ete, en leve in eeuwigheid.
wat een vergelijking. Adam en Eva waren onwetend en kleine kinderen, dat wilde God zo houden. De kennis die men zogenaamd had had men niet, die kreeg men pas na het eten van de boom. Dus hoe weinig kennis we nu ook zouden hebben, we hebben meer kennis dan wanneer adam en eva niet van die boom gegeten zouden hebben. Waren ze slim geweest dan hadden ze eerst van de levensboom gegeten, en dan pas van de boom van kennis van goed en kwaad. Maar ja, ze waren niet slim totdat hun ogen geopend werden.quote:Een ziekte (gevolg van zonde) maakt informatieverwerking minder optimaal. Net zoals een virus de verwerking van de informatiestroom op de computer tegenwerkt en zelfs fragmenteert en verdeelt totdat het oorspronkelijke overzicht uit zicht verloren gaat. Backuppen dus, maar dan moet je wel eerst de backup terug zien te vinden. God heeft de oorspronkelijke backup, en wij kunnen dat weer op onszelf toepassen om van de virus af te komen.
De schepping kan niet omgaan met de kennis van goed en kwaad. Wij hoeven niet te weten wat we niet hoeven te weten. We hoeven niet te zijn wat we niet hoeven te zijn. Dat is Liefde.quote:Op woensdag 17 juli 2013 13:40 schreef BerjanII het volgende:
[..]
Nee helemaal niet. Je moet eens lezen wat er staat.
[..]
Genesis 3
Lees dit eens goed, waar staat hier dat er zonde kwam door het eten van die vrucht? Nergens toch? Waar staat dat de mens aan de goden gelijk geworden was, kennende nu goed en kwaad? In de bijbel toch?
Welke conclusie kun je hieruit trekken? Dat god niet wilde dat de mens als hem/hen zou worden en dat hij/zij de mens daarom onwetende wilde houden. De slang daarentegen wist dat het eten van de boom ervoor zou zorgen dat men als goden worden zou in kennis.
Echt waar, christenen, joden en moslims moeten eens ophouden met leugens te verkondigen en ook nog doen alsof de slang de mens voorgelogen zou hebben, terwijl in dit vers de waarheid van de slang naar boven komt. Steeds maar weer vage interpretaties erop loslaten, enkel omdat ze in de goedheid van god willen geloven. Terwijl de rol van jullie god dezelfde rol is als de rol die Zeus kreeg toebedeelt in de mythe van Prometheus. Ook daar speelt een held een rol die de mens van onwetend wetend maakt, en die held wordt vervolgens gestraft door de godheid in de mythe. De slang wordt vervloekt in genesis, Prometheus wordt vastgebonden aan een rots en krijgt iedere avond een gier op bezoek die komt eten van zijn darmen.
[..]
wat een vergelijking. Adam en Eva waren onwetend en kleine kinderen, dat wilde God zo houden. De kennis die men zogenaamd had had men niet, die kreeg men pas na het eten van de boom. Dus hoe weinig kennis we nu ook zouden hebben, we hebben meer kennis dan wanneer adam en eva niet van die boom gegeten zouden hebben. Waren ze slim geweest dan hadden ze eerst van de levensboom gegeten, en dan pas van de boom van kennis van goed en kwaad. Maar ja, ze waren niet slim totdat hun ogen geopend werden.
Sinterklaas is geen liefde als je niet de Waarheid in zijn Zak hebt gezien doordat je niet kan weten of zwarte piet de Ultieme Liefde is. Daarom kon hij op de boot de cadeautjes uitdelen. Hij zou teveel liefde ( sorry correctie: ) Liefde, zijn als hij de cadeautjes aan zijn schepping bekend zou maken omdat zijn Zwarte Zonen juist het licht ( Licht, natuurlijk. Ik kan er maar niet aan wennen ) in zichzelf droegen.quote:Op woensdag 17 juli 2013 13:49 schreef man1986 het volgende:
[..]
De schepping kan niet omgaan met de kennis van goed en kwaad. Wij hoeven niet te weten wat we niet hoeven te weten. We hoeven niet te zijn wat we niet hoeven te zijn. Dat is Liefde.
En jij hebt een apart lijntje met god ? De joden verwachtte wel degelijk een messias (= gezalfde koning) die hen zou bevrijden van de bezetter. De rest is later door Paulus verzonnen.quote:Op woensdag 17 juli 2013 13:07 schreef sjoemie1985 het volgende:
omdat de joden niet wilden geloven dat Jezus gekomen is, omdat ze dachten dat hij echt als heerser van het volk zou komen dus net zoiets als koning willem-alexander maar zo had God dat niet bedoelt.
Sommige strekkingen binnen het jodendom hopen nog steeds op zult een messias zoals verspeld door de profeten, maar niet allemaal gezien dit niet meer zo relevant is.quote:dus daarom denken ze dat hij nog geboren moet worden, maar gelukkig zijn er ondertussen al vele joden die wel geloven dat Jezus al geboren en gestorven en weer op gestaan is.
In het hele oude testament is geen woord te lezen over een wederkomst van de messias. De beste man kwam gewoon 1 keer en daarmee was het klaar. Geholpen door god, geen god, niet stervend voor de zonde van de hele Wereld maar enkel voor het eigen volk (niet de zonde van dat volk overigens), Dan zou er vrede bestaan.quote:Op woensdag 17 juli 2013 14:28 schreef sjoemie1985 het volgende:
Ze zagen gewoon in Jezus niet de zoon van God die hij wel degelijk was/ is.
en hoezo: de rest is later door paulus verzonnen.
en met die heerschappij van Jezus wordt ook bedoelt dat als hij over onbepaalde tijd weer terug komt komt hij om te regeren over de aarde. dat is allemaal met name in openbaringen maar ook al in het oude testament te lezen.
Niet omdat God loopt te toveren in ieder geval.quote:En waarom is is Israel nog steeds niet verdreven door al die omringende moslim landen?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."Vorig jaar had ik 40 miljoen dollar, dit jaar 42 miljoen, maar ik ben niet gelukkiger geworden. Geld maakt inderdaad niet gelukkig." Arnold Schwarzenegger
(Ff ingekort je tekst)quote:In het hele oude testament is geen woord te lezen over een [wederkomst] van de messias.
Maar dat de wezenlijke profetieen, de profetieen waaraan mensen inderdaad DE messias konden herkennen niet vervuld zijn. Daarvoor moest men bijvoorbeeld een twee wederkomst verzinnen!
Zoals vrede tussen israel en de omringende landen. Heersen op de troon van David. Een nieuwe tijd die aanbrak. Geen zwaarden en dergelijke meer.
Zegt iemand die met een Nederlandse quote komt uit zijn bijbeltjequote:Nee helemaal niet. Je moet eens lezen wat er staat.
[..]
Genesis 3
Echt waar, christenen, joden en moslims moeten eens ophouden met leugens te verkondigen
wat een gezwets. Dus nu is God de leugenaar en de satan sprak de waarheid blijkbaar. Dus nu draai je het om. God had gezegd dat ze niet mochten eten van de vrucht van de boom anders zouden ze sterven.quote:Welke conclusie kun je hieruit trekken? Dat god niet wilde dat de mens als hem/hen zou worden en dat hij/zij de mens daarom onwetende wilde houden. De slang daarentegen wist dat het eten van de boom ervoor zou zorgen dat men als goden worden zou in kennis.
Geen kaas gegeten he? Tjonge tjongequote:Op woensdag 17 juli 2013 14:53 schreef BerjanII het volgende:
Zoals vrede tussen israel en de omringende landen. Heersen op de troon van David.
We sterven, dus de duivel heeft gelogen.quote:Op woensdag 17 juli 2013 15:36 schreef Robmeister het volgende:
Nu vraag ik jouw, sterven mensen of zijn wij goden?
Wie de waarheid niet erkent, erkent de Bijbel ook niet.quote:Op woensdag 17 juli 2013 16:30 schreef sjoemie1985 het volgende:
maar waar staat in genesis dat adam en eva gelijk zouden sterven als ze van die vrucht zouden eten?er staat dat ze zullen sterven als ze er van zouden eten, er staat alleen geen moment van sterven beschreven.
Dus het kan ook betekenen dat als ze dat niet hadden gedaan dat ze eeuwig hadden geleefd, maar omdat ze dat wel deden zou er dus een moment komen dat ze komen te overlijden zoals dus na ongeveer 900 jaar is gebeurd
Zij die niet in de waarheid geloven, zullen ook niet in de Bijbel geloven.quote:
De eerste stap is om te erkennen dat waarheid bestaat.quote:
Geloven in god heeft alleen weinig tot niets met de waarheid te maken.quote:Op woensdag 17 juli 2013 16:43 schreef man1986 het volgende:
[..]
De eerste stap is om te erkennen dat waarheid bestaat.
Jezus: 'U zult de waarheid kennen, en de waarheid zal u bevrijden.’
Johannes 8:32.
Is dat de waarheid?quote:Op woensdag 17 juli 2013 16:44 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Geloven in god heeft alleen weinig tot niets met de waarheid te maken.
En God bestaat ook niet?quote:Op woensdag 17 juli 2013 16:44 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Nope... de waarheid bestaat niet.
Natuurlijk weet ik dat niet "zeker".quote:Op woensdag 17 juli 2013 16:45 schreef man1986 het volgende:
[..]
En God bestaat ook niet?
Weet je dat zeker?
Weten dat je het niet zeker weet is het begin der wijsheid.quote:Op woensdag 17 juli 2013 16:46 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Natuurlijk weet ik dat niet "zeker".
Lees eens iets van Karl Popper.
quote:Op woensdag 17 juli 2013 16:47 schreef man1986 het volgende:
[..]
Weten dat je het niet zeker weet is het begin der wijsheid.
En derhalve kun je de waarheid ook niet onderuit halen.quote:
Jouw argument is met zichzelf in tegenspraak, En daarom zelfvernietigend. Men beweerd. Jij en andere fokkers dat de waarheid niet bestaat. Maar als de waarheid inderdaad niet bestaat, spreek je toch over een waarheid. Namelijk de waarheid dat de waarheid niet zou bestaan. Dat niet bestaan van de waarheid is dan een waarheid, En dus zou de waarheid bestaan. Dus als je zegt dat de waarheid niet bestaat ben je in tegenspraak met jezelf. Dat argument is zelfvernietigend.quote:Op woensdag 17 juli 2013 16:44 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Nope... de waarheid bestaat niet.
En derhalve kun je de waarheid ook niet beamen.quote:Op woensdag 17 juli 2013 16:49 schreef man1986 het volgende:
[..]
En derhalve kun je de waarheid ook niet onderuit halen.
Als ik zeg dat paarse konijntjes niet bestaan, dan bestaan paarse konijntjes wel omdat ik erover spreek?quote:Op woensdag 17 juli 2013 16:51 schreef Robmeister het volgende:
[..]
Jouw argument is met zichzelf in tegenspraak, En daarom zelfvernietigend. Men beweerd. Jij en andere fokkers dat de waarheid niet bestaat. Maar als de waarheid inderdaad niet bestaat, spreek je toch over een waarheid. Namelijk de waarheid dat de waarheid niet zou bestaan. Dat niet bestaan van de waarheid is dan een waarheid, En dus zou de waarheid bestaan. Dus als je zegt dat de waarheid niet bestaat ben je in tegenspraak met jezelf. Dat argument is zelfvernietigend.
Is dat de waarheid?quote:Op woensdag 17 juli 2013 16:51 schreef theunderdog het volgende:
[..]
En derhalve kun je de waarheid ook niet beamen.
En zo is er weer aangetoond dat dit soort discussies er zijn om te mislukken en nergens te komen.
Jij zegt dat de waarheid niet bestaat. Als dat inderdaad waar is, Dan bestaat de waarheid, Namelijk de waarheid dat de waarheid niet bestaat. En dat dat voor jouw te moeilijk is om te begrijpen ook dat is een waarheid, Daarom begin je over paarse konijntjes.quote:Op woensdag 17 juli 2013 16:52 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Als ik zeg dat paarse konijntjes niet bestaan, dan bestaan paarse konijntjes wel omdat ik erover spreek?
Logica ftw !!!
'Onwaarheid' impliceert 'waarheid'.quote:
Waarheid impliceert onwaarheid.quote:Op woensdag 17 juli 2013 16:54 schreef man1986 het volgende:
[..]
'Onwaarheid' impliceert 'waarheid'.
What is truth?
Onwaarheid kan niet bestaan zonder waarheid. Andersom wel.quote:Op woensdag 17 juli 2013 16:55 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Waarheid impliceert onwaarheid.
What is truth?
Mijn vergelijking met paarse konijntjes is volkomen terecht. Dat jij dat niet inziet is waarheid zodra het tegendeel bewezen is.quote:Op woensdag 17 juli 2013 16:54 schreef Robmeister het volgende:
[..]
Jij zegt dat de waarheid niet bestaat. Als dat inderdaad waar is, Dan bestaat de waarheid, Namelijk de waarheid dat de waarheid niet bestaat. En dat dat voor jouw te moeilijk is om te begrijpen ook dat is een waarheid, Daarom begin je over paarse konijntjes.
Nee dus.quote:Op woensdag 17 juli 2013 16:55 schreef man1986 het volgende:
[..]
Onwaarheid kan niet bestaan zonder waarheid. Andersom wel.
Prachtigquote:Op woensdag 17 juli 2013 16:57 schreef sjoemie1985 het volgende:
en wat als ik een konijntje pak en hem paars schilder?
trolololololololololquote:Op woensdag 17 juli 2013 16:57 schreef sjoemie1985 het volgende:
en wat als ik een konijntje pak en hem paars schilder?
O! eerst zeg je dat waarheid niet bestaat, en nu bestaat waarheid weer wel blijkbaar. Zolang het maar wetenschappelijk is. Volgens mij weet jezelf niet wat je moet vinden.quote:Mijn vergelijking met paarse konijntjes is volkomen terecht. Dat jij dat niet inziet is waarheid zodra het tegendeel bewezen is.
Wetenschappelijke-waarheid bestaat dus.
dat is niet echt een antwoord.quote:
Mee eens!quote:Op woensdag 17 juli 2013 16:56 schreef sjoemie1985 het volgende:
een retorische vraag stellen toont al aan dat je het niet weet.
quote:Is dat de waarheid?
quote:En God bestaat ook niet?
Weet je dat zeker?
quote:Is dat de waarheid?
quote:'Onwaarheid' impliceert 'waarheid'.
What is truth?
Er staat nog een post voor je open in het 'Islam' topic.quote:Op woensdag 17 juli 2013 16:57 schreef Robmeister het volgende:
[..]
O! eerst zeg je dat waarheid niet bestaat, en nu bestaat waarheid weer wel blijkbaar. Zolang het maar wetenschappelijk is. Volgens mij weet jezelf niet wat je moet vinden.
Ik ontken geen waarheid, dus ik sta in mijn recht om vragen te stellenquote:
Als jij een konijn paars gaat schilderen, dan is die paars door het schilderen.quote:
Je had het over een paarse konijn, niet dat het 'van nature' paars hoort te zijn. Die laatste plak je later zelf erbij.quote:Op woensdag 17 juli 2013 16:58 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Als jij een konijn paars gaat schilderen, dan is die paars door het schilderen.
Niet van nature.
Je weet donders goed dat ik het daar over had.quote:Op woensdag 17 juli 2013 17:00 schreef man1986 het volgende:
[..]
Je had het over een paarse konijn, niet dat het 'van nature' paars hoort te zijn. Die laatste plak je later zelf erbij.
jij zegt nergens in je post dat de konijntjes van nature paars zouden zijn, dat verzin jij er pas bij als ik begin over het schilderen van een konijn.quote:Op woensdag 17 juli 2013 17:01 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Je weet donders goed dat ik het daar over had.
Wil je lekker trollen? Ik vind dat best, dat win je toch niet van mij. Maar geef het wel even aan, anders is het ook zo lullig voor je.
Ik zeg dat inderdaad nergens. Maar ik bedoelde dat wel.quote:Op woensdag 17 juli 2013 17:04 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
jij zegt nergens in je post dat de konijntjes van nature paars zouden zijn, dat verzin jij er pas bij als ik begin over het schilderen van een konijn.
Wij zijn allemaal jood in geloof.quote:
Zonder God is niemand een jood.quote:
Hoe wij moeten handelen.quote:Op woensdag 17 juli 2013 17:23 schreef man1986 het volgende:
[..]
Zonder God is niemand een jood.
Wat zegt de Talmoed over de joden?
Wat openbaart de Talmoed wat de Torah niet heeft kunnen openbaren?quote:
Ik denk dat je geen besef hebt wat de Talmoed isquote:Op woensdag 17 juli 2013 17:31 schreef man1986 het volgende:
[..]
Wat openbaart de Talmoed wat de Torah niet heeft kunnen openbaren?
Bedankt voor de link, net gelezen.quote:Op woensdag 17 juli 2013 17:40 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Ik denk dat je geen besef hebt wat de Talmoed is
http://historiek.net/overige/3839-geschiedenis-van-de-talmoed-
Er zijn veel joden die niet (meer) geloven in G'd dus die verwerpen allesquote:Op woensdag 17 juli 2013 17:46 schreef man1986 het volgende:
[..]
Bedankt voor de link, net gelezen.
Mag een jood de beide Talmoeds verwerpen?
huh?quote:Op woensdag 17 juli 2013 17:48 schreef Robmeister het volgende:
De talmoed is een anti-Christus boek!
Zijn er joden die de Talmoed verwerpen, maar die de Torah wel omarmen? En kun je me daar voorbeelden van geven?quote:Op woensdag 17 juli 2013 17:59 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Er zijn veel joden die niet (meer) geloven in G'd dus die verwerpen alles
Heb geen idee, mijn oudere broer gelooft in iedergeval niet. Dus vind al die boeken maar antieke dingen. Hij gelooft niet in G'd.quote:Op woensdag 17 juli 2013 18:01 schreef man1986 het volgende:
[..]
Zijn er joden die de Talmoed verwerpen, maar die de Torah wel omarmen? En kun je me daar voorbeelden van geven?
Kan jij een gelovige jood zijn die enkel in Torah gelooft en niet in Talmoed?quote:Op woensdag 17 juli 2013 18:02 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Heb geen idee, mijn oudere broer gelooft in iedergeval niet. Dus vind al die boeken maar antieke dingen. Hij gelooft niet in G'd.
Maar heeft wel zijn zoontje pas geleden besneden
De Talmoed zijn verzamelingen van commentaren op het schriftelijke tekst (de Tora).quote:Op woensdag 17 juli 2013 18:03 schreef man1986 het volgende:
[..]
Kan jij een gelovige jood zijn die enkel in Torah gelooft en niet in Talmoed?
Waar vind ik deze statement in de Torah terug?quote:Op woensdag 17 juli 2013 18:17 schreef Skillsy het volgende:
zonder de mondelinge leer kan de schrifelijke leer niet begrepen worden.
Bestudeer de Tora en nog eens en nog eens ,want alles wat je wilt weten kun je erin vindenquote:Op woensdag 17 juli 2013 18:18 schreef man1986 het volgende:
[..]
Waar vind ik deze statement in de Torah terug?
Vraag je eens af waarom God Israël als zijn volk heeft verkozen als ze toch van Hem afwijken.quote:Op woensdag 17 juli 2013 18:35 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Bestudeer de Tora en nog eens en nog eens ,want alles wat je wilt weten kun je erin vinden
Ben Bag Bag
Hij heeft het juist gezien, voor vele van ons is het niet gemakkelijk de Tora te lezen en te begrijpen. Vaak vinden we de taal verwarrend, de verhalen of de overgang van het ene naar het andere onderwerp stellen ons voor een raadsel. We willen haar wel bestuderen en er door verrijkt worden, we willen er zelfs door worden geinspireerd , maar uiteindelijk raken we gefrustreerd en blijven we verbijsterd achter.
Ik weet dat je er niet in gelooft, en het zodoende probeert te verketteren maar binnen het jodendom is het ontcijferenvan de inhoud en de betekenis van de Tora tot een hoge kunst verheven. Voor velen is het de weg waarlangs G'ds stem door de menselijke geest en ziel wordt ontraadseld.
De maatschappij verandert en ontwikkelt zich. Nieuwe situaties, omstandigheden en problemen doen zich voor.
Om de Tora als 'de wet' te behouden ,was het noodzakelijk haar in elke cultuur , elke maatschapij en ieder tijdperk waarin joden leefden, opnieuw uit te leggen en toe te passen.
Om in te spelen op zulke veranderingen (voorbeeld Ezra en Nechemia in Jeruzalem de Sjabbat werd nageleefd verschilde bijv sterk van de manier waarop dat in Babylonie gebeurde) hebben de joden een werkwijze ontwikkeld om de Tora te verklaren.
In de loop de tijd werden deze verschillende wijzen, uitleggen , vertalingen gerangschikt en uitgebreid tot de Misjna en de Gemara , die samen de Talmoed vormen.
Ook vele targoenim werden bewaard ( oa : Griekse Targoem de Septuaginta, Targoem aquila, en de bekendste : Targoem Onekos ,maar ook de Arabische Targoem Tafsir)
ect ect, maar volgens mij heb ik dat al een keer eerder gemeld. Voor Christenen is het niks maar binnen het jodendom heel belangrijk
Mooi hé een vrije samenleving waar we het niet met elkaar eens zijn? Dit mogen we wel eens vieren!quote:Op woensdag 17 juli 2013 18:51 schreef Modus het volgende:
2 christenen hier en die worden het onderling al niet eens, dan nog een jood en een moslim en ze weten allemaal DE WAARHEID (die die van de anderen grotendeels uitsluit). En dat roept bij geen van vieren ook maar íets van relativering van de eigen visie op. In de verste verte niet. En het komt allemaal uit het ENIGE heilige boek waar er dan ook weer 3 van zijn. Ja......
Ja jij snapt het punt wel.quote:Op woensdag 17 juli 2013 18:52 schreef man1986 het volgende:
[..]
Mooi hé een vrije samenleving waar we het niet met elkaar eens zijn? Dit mogen we wel eens vieren!
We zijn het met elkaar eens dat we het niet met elkaar eens zijn. Maar dat weerhoudt ons er niet van om elkaar de ruimte te bieden. Keuzevrijheid en tolerantie, mee eens?quote:
Ja zekers. In de Talmud staat veel geschreven over Christus, Over zijn geboorte, zijn bediening, zijn leven en uiteindelijk zijn dood. Maar het Joodse volk was geen fan van Christus, en al zeker niet de schriftgeleerden en het Sanherdin. Die schuwde geen leugens hoor. Bv een heel bekend verhaal van Christus is het verhaal van zijn ophanging...Dat is te vinden in Sanhedrin 43a. Maar dat verhaal klopt totaal niet met wat de Bijbel zegt. Zo was Jezus volgens de talmoed een tovenaar en deed geen wonderen, Hij was een bedrieger. Ook staat erin dat ze Jezus 40 dagen hadden vast gehouden voor zijn executie, En dat er een heraut door Israel ging op zoek naar bewijs die hem vrij zou pleiten, maar ze konden niets vinden en dus is hij 40 dagen later opgehangen.quote:
Waarom stuur je losse citaties uit de Bijbel naar mij naar aanleiding van de Talmoed?quote:Vraag je eens af waarom God Israël als zijn volk heeft verkozen als ze toch van Hem afwijken.
Wees niet als Israël, koppig als een koe, die weigert in te gaan op mijn pogingen haar naar grazige weiden te leiden, of als een schaap dat ik de ruimte wil geven.
Hosea 4:16
Je graast niet in de weiden van God, maar je verkiest liever kunstgras.quote:Op woensdag 17 juli 2013 19:02 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Waarom stuur je losse citaties uit de Bijbel naar mij naar aanleiding van de Talmoed?
Die tijd zijn we voorbij he antisemiet. Wanneer gaat de kerk schijnheiligverklaringen uitreiken?quote:Op woensdag 17 juli 2013 19:08 schreef man1986 het volgende:
[..]
Je graast niet in de weiden van God, maar je verkiest liever kunstgras.
Flikker op met je onzin en jouw jezus. Christelijk tuigquote:Op woensdag 17 juli 2013 19:02 schreef Robmeister het volgende:
[..]
Ja zekers. In de Talmud staat veel geschreven over Christus, Over zijn geboorte, zijn bediening, zijn leven en uiteindelijk zijn dood. Maar het Joodse volk was geen fan van Christus, en al zeker niet de schriftgeleerden en het Sanherdin. Die schuwde geen leugens hoor. Bv een heel bekend verhaal van Christus is het verhaal van zijn ophanging...Dat is te vinden in Sanhedrin 43a. Maar dat verhaal klopt totaal niet met wat de Bijbel zegt. Zo was Jezus volgens de talmoed een tovenaar en deed geen wonderen, Hij was een bedrieger. Ook staat erin dat ze Jezus 40 dagen hadden vast gehouden voor zijn executie, En dat er een heraut door Israel ging op zoek naar bewijs die hem vrij zou pleiten, maar ze konden niets vinden en dus is hij 40 dagen later opgehangen.
Maar de bijbel schrijft iets totaal anders. Zo is Christus de avond voor zijn kruisiging gearresteerd en een dag later al gekruisigd en niet 40 dagen later. Sterker nog, Christus heeft helemaal geen heraut gehad.Integendeel zelfs, Christus heeft geheime processen gehad, Hij werd van het ene proces naar het andere gestuurd. Maar de Joodse wet eiste een heraut, Dus ze hadden blijkbaar geen moeite om dat in de talmud te zetten.
En in Sanhedrin 97b staat een vloek geschreven over de mensen die de 70 weken uit Daniel 9 uitrekenen. En waarom omdat die 70 weken rechtstreeks naar de Messias wijst, Vervult in Christus.
ja zoiets soortgelijks staat ook in de talmoed. Maar goed ik heb de Geest van God en zal me dan ook niet laten verleiden tot het niveau van jouw...de waarheid kan pijnlijk zijn. Toch?quote:Op woensdag 17 juli 2013 19:23 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Flikker op met je onzin en jouw jezus. Christelijk tuig
Je verlaagt je wel tot mijn niveau door dingen uit te spreken waar je niks van weet.quote:Op woensdag 17 juli 2013 19:32 schreef Robmeister het volgende:
[..]
ja zoiets soortgelijks staat ook in de talmoed. Maar goed ik heb de Geest van God en zal me dan ook niet laten verleiden tot het niveau van jouw...de waarheid kan pijnlijk zijn. Toch?
Dus elke gelovige is eigenlijk valsquote:Op woensdag 17 juli 2013 19:41 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Dat is valsheid, dingen zeggen waar je geen ruk van weet.
Ik kan lezen, En ook ik heb veel uit de talmoed gelezen, Als ik dat vergelijk met de Bijbel dan klopt er van de talmoed helemaal niets van. De talmoed is niets anders dan een boek in elkaar geplant door Joodse rabijnen, die wel even zullen uitleggen hoe het Heilige Schrift gelezen en geinterpreteerd moet worden. Maar de Bijbel daarentegen is Gods woord, en niet die van Joodse rabijnen..quote:Op woensdag 17 juli 2013 19:41 schreef Skillsy het volgende:
Je verlaagt je wel tot mijn niveau door dingen uit te spreken waar je niks van weet.
Dat is valsheid, dingen zeggen waar je geen ruk van weet.
He, dat is interessant. Kan je me één of meerdere verzen geven waar ik dit in de Talmud kan vinden?quote:Op woensdag 17 juli 2013 19:02 schreef Robmeister het volgende:
Ja zekers. In de Talmud staat veel geschreven over Christus, Over zijn geboorte, zijn bediening, zijn leven en uiteindelijk zijn dood.
Ik zie uit naar je bron-materiaal. Mag ik toch op rekenen ?quote:Maar het Joodse volk was geen fan van Christus, en al zeker niet de schriftgeleerden en het Sanherdin. Die schuwde geen leugens hoor. Bv een heel bekend verhaal van Christus is het verhaal van zijn ophanging...Dat is te vinden in Sanhedrin 43a. Maar dat verhaal klopt totaal niet met wat de Bijbel zegt. Zo was Jezus volgens de talmoed een tovenaar en deed geen wonderen, Hij was een bedrieger. Ook staat erin dat ze Jezus 40 dagen hadden vast gehouden voor zijn executie, En dat er een heraut door Israel ging op zoek naar bewijs die hem vrij zou pleiten, maar ze konden niets vinden en dus is hij 40 dagen later opgehangen.
Zo een talenkenner. (Hebreeuws, Oost-Aramees, Latijn, Grieks en Perzisch) knap hoor!quote:Op woensdag 17 juli 2013 19:52 schreef Robmeister het volgende:
[..]
Ik kan lezen, En ook ik heb veel uit de talmoed gelezen
DOING! we have a winner . DAT IS DE TALMOED hehequote:Als ik dat vergelijk met de Bijbel dan klopt er van de talmoed helemaal niets van. De talmoed is niets anders dan een boek in elkaar geplant door Joodse rabijnen
En dat hebben jullie Christenen niet he? Nee alleen maar van die dogma's van maria godin en jezus god en de twee godendom en toen werd het drie godendom toch?quote:die wel even zullen uitleggen hoe het Heilige Schrift gelezen en geinterpreteerd moet worden.
Fail, je hebt de Talmoed niet gelezenquote:Maar de Bijbel daarentegen is Gods woord, en niet die van Joodse rabijnen..
Wat heeft die christos er nu mee te maken??? En:quote:De talmoed is een anti christus boek
STAAT Israel? Dat is gemaakt door Zionitisch tuig, zowel joden als Christenenquote:Zoals de staat Israel
Neen, daar heeft de staat niks mee te maken slimmerik. Maar dat is offtopic, Ga je evangelie over jouw land Israel maar in het topic Palestina Israel verkondigen maar niet tegen een Jiddische diaspora joodquote:toegewijd is aan de systematische ontkenning van Christus.
Nee, ik kan zo niks vinden. Vermoedelijk weet jij dit beter te vinden. Kan je hier al enkele verzen neerpoten ? Zou ik zeer op prijs stellen.quote:
Toch vreemd dat ik dan de desbetreffende artikeltjes er zo tussenuit pik, Ik denk dat je zelf nog maar eens wat meer moet spitten in dat boek.quote:Fail, je hebt de Talmoed niet gelezen
mijn land Israel?. Israel is Gods volk en dat heeft niets te maken met de staat Israel., en dat zijn de huidige Christenen. Want ben je in Christus dan ben je uit Abrahams zaad overeenkomstig de belofte erfgenamen.(Gal 3:29)quote:Neen, daar heeft de staat niks mee te maken slimmerik. Maar dat is offtopic, Ga je evangelie over jouw land Israel maar in het topic Palestina Israel verkondigen maar niet tegen een Jiddische diaspora jood
jij begon eroverquote:Op woensdag 17 juli 2013 20:14 schreef Robmeister het volgende:
[..]
Toch vreemd dat ik dan de desbetreffende artikeltjes er zo tussenuit pik, Ik denk dat je zelf nog maar eens wat meer moet spitten in dat boek
Gal? Waarom begin je dan over het land Israel??quote:mijn land Israel?. Israel is Gods volk en dat heeft niets te maken met de staat Israel., en dat zijn de huidige Christenen. Want ben je in Christus dan ben je uit Abrahams zaad overeenkomstig de belofte erfgenamen.(Gal 3:29)
Ik zeg dat de staat Israel toegewijd is aan de ontkenning van Christus. dat is wat ik zeg!quote:Gal? Waarom begin je dan over het land Israel??
Snap niet wat je hiermee bedoeld, sorryquote:Op woensdag 17 juli 2013 20:33 schreef Robmeister het volgende:
[..]
Ik zeg dat de staat Israel toegewijd is aan de ontkenning van Christus. dat is wat ik zeg!
Het probleem zit hem eerder in de jezus gedoe want joden werden toch opgehangen naast honden door jullie Christenen? En joden verspreiden toch niks anders dan stank? En joden hebben christos toch gedood en daarom heeft G'd ons gestraft. Er zijn zelfs Christenen die beweren dat wat er in de WO2 gebeurde wraak van G'd is.quote:Op woensdag 17 juli 2013 20:24 schreef man1986 het volgende:
Ontopic dan maar weer, semiet of antisemiet:
De zondvloed vormt de basis voor dit debat. Geen zondvloed, dus geen oordeel, dus geen God!
Wie gelooft in God, gelooft in Zijn Oordeel.
Wie niet in God gelooft, gelooft ook niet in Zijn Oordeel.
Het is zoals het is, niet hoe je denkt dat het is.
Je kunt Jezus niet beoordelen op wat zijn volgelingen doen en laten en zeggen, maar door zelf de NT erop na gaan te lezen. Keurt Jezus Christus het doden van joden? Keurt Jezus de vervolging van Joden goed? Zeg het maar op basis van de NT en laat de rest voor wat het is.quote:Op woensdag 17 juli 2013 20:54 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Het probleem zit hem eerder in de jezus gedoe want joden werden toch opgehangen naast honden door jullie Christenen? En joden verspreiden toch niks anders dan stank? En joden hebben christos toch gedood en daarom heeft G'd ons gestraft. Er zijn zelfs Christenen die beweren dat wat er in de WO2 gebeurde wraak van G'd is.
En hier is er eentje die beweerd dat de Talmoed vol leugens zit.
Wegwezen met die evangelisatie ver weg van mij
Je gaat eerst hoop dingen vragen waar ik op antwoord en dan ga je me nog beschuldigen van niet gehoorzaam aan G'd. Slimme tactiek
Ik wacht nog steeds op die zo gezegde nota's in de Talmud die op Christus betrekking hebben. Kan je me die nu aanwijzen of niet.quote:Op woensdag 17 juli 2013 20:33 schreef Robmeister het volgende:
[..]
Ik zeg dat de staat Israel toegewijd is aan de ontkenning van Christus. dat is wat ik zeg!
Jullie kerkvaders wel. Hebben Rabbijnen de Christenen vermoord en bespuugd en bespottelijk gemaakt??? Nee hequote:Op woensdag 17 juli 2013 21:04 schreef man1986 het volgende:
[..]
Je kunt Jezus niet beoordelen op wat zijn volgelingen doen en laten en zeggen, maar door zelf de NT erop na gaan te lezen. Keurt Jezus Christus het doden van joden? Keurt Jezus de vervolging van Joden goed? Zeg het maar op basis van de NT en laat de rest voor wat het is.
Het was Gods Wil dat Jezus Christus aan het kruis stierf. Dus niet de Joden en niet de Romeinen.quote:Op woensdag 17 juli 2013 21:11 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Jullie kerkvaders wel. Hebben Rabbijnen de Christenen vermoord en bespuugd en bespottelijk gemaakt??? Nee he
En wij moeten tegenwoordig een ID-kaart dragen met onze afkomst erop in duidelijke letters. Dus wie oordeelt er nu?quote:Het woord Getto komt zelfs van 1 of andere paus. Joden moesten allang voor Hitler een hoge gele hoed dragen. Dus wie oordeelt er nu?
Welke joden en welke volgelingen?quote:En als jezus een jood was, waarom zijn de joden dan vervolgt door zijn volgelingen?
Misschien dat je eens handelingen erop moet naslaan. Alsof het Joodse volk van die lieverdjes warenquote:Jullie kerkvaders wel. Hebben Rabbijnen de Christenen vermoord en bespuugd en bespottelijk gemaakt??? Nee he
Waarom zijn joden dan vervolgt?quote:Op woensdag 17 juli 2013 21:17 schreef man1986 het volgende:
[..]
Het was Gods Wil dat Jezus Christus aan het kruis stierf. Dus niet de Joden en niet de Romeinen.
Wat een vergelijking maar goed.quote:En wij moeten tegenwoordig een ID-kaart dragen met onze afkomst erop in duidelijke letters. Dus wie oordeelt er nu?
Wat ik weet , is dat Jezus heeft gezegt "Shema Israel Adonai ECHAD' En dat hij niks af doet van de wet of de profetieën, dus zijn volgelingen, of het meerendeel, doet niet wat de rabbi zegt.quote:Toch heeft dat wat je aanhaalt verder niets te maken met Jezus en Zijn woorden.
Gaan we zo beginnen?quote:Op woensdag 17 juli 2013 21:18 schreef Robmeister het volgende:
[..]
Misschien dat je eens handelingen erop moet naslaan. Alsof het Joodse volk van die lieverdjes waren
Welke joden en welk tijdperk? Wees specifiek.quote:
Jezus:quote:[..]
Wat ik weet , is dat Jezus heeft gezegt "Shema Israel Adonai ECHAD' En dat hij niks af doet van de wet of de profetieën, dus zijn volgelingen, of het meerendeel, doet niet wat de rabbi zegt.
Maar god heeft 'm niet zelf aan het kruis gespijkerd. Als het niet de wil van de Joden of Romeinen was, conflicteert god's wil dan niet met de vrije wil van de mensen die 'm wel vastgespijkerd hebben?quote:Op woensdag 17 juli 2013 21:17 schreef man1986 het volgende:
[..]
Het was Gods Wil dat Jezus Christus aan het kruis stierf. Dus niet de Joden en niet de Romeinen.
Nee hoor.quote:Op woensdag 17 juli 2013 23:31 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Maar god heeft 'm niet zelf aan het kruis gespijkerd. Als het niet de wil van de Joden of Romeinen was, conflicteert god's wil dan niet met de vrije wil van de mensen die 'm wel vastgespijkerd hebben?
Oh ok, dan is het goed.quote:
Dat God iets Wil en toevallig iemand anders ook, houdt niet in dat beide elkaar tegenspreken.quote:
Dat snap ik, maar ik lees hierin dat het niet de wil van de Joden en Romeinen was:quote:Op woensdag 17 juli 2013 23:35 schreef man1986 het volgende:
[..]
Dat God iets Wil en toevallig iemand anders ook, houdt niet in dat beide elkaar tegenspreken.
Maar misschien lees ik dat verkeerd.quote:Op woensdag 17 juli 2013 21:17 schreef man1986 het volgende:
[..]
Nou hoeft niet zo specifiek te zijn. Al eeuwenlangquote:Op woensdag 17 juli 2013 23:19 schreef man1986 het volgende:
[..]
Welke joden en welk tijdperk? Wees specifiek.
Alsof je zegt 'waarom zijn Afrikanen dan vervolgt'?
Geen idee, wees specifieker
Ik vind het heel vervelend om steeds Jezus te horen eerlijk gezegd. Dit blokkeert de discussies. Je citeerd nu uit boeken die ik niet gelezen hebquote:Jezus:
Wees dus volmaakt, zoals jullie hemelse Vader volmaakt is. Matteüs 5:48
Eerlijk, ik ben niet volmaakt. Ik zou het willen, maar ik ben het niet. Ben jij, als Jood, volmaakt zoals onze hemelse Vader volmaakt is Skillsy? Of heb jij ook Jezus Christus nodig voor vergeving van onvolmaaktheid en zonde?
Het was dus niet zo dat de Romeinen en Joden de dood van Jezus eisten en God dacht 'Ik wil Jezus laten leven, maar jullie Joden en Romeinen zijn met z'n velen en ik kan echt niet tegen jullie geschreeuw aan. Kruisen dan maar'.quote:Op woensdag 17 juli 2013 23:43 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Dat snap ik, maar ik lees hierin dat het niet de wil van de Joden en Romeinen was:
[..]
Maar misschien lees ik dat verkeerd.
Wil je ook weten waarom joden tot slaven werden gemaakt in Egypte en Babylonië? Eeuwenlang.quote:Op woensdag 17 juli 2013 23:50 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Nou hoeft niet zo specifiek te zijn. Al eeuwenlang
Andersdenken, wees daar open voor. Ik probeer dat ook constant, met vallen en opstaan.quote:[..]
Ik vind het heel vervelend om steeds Jezus te horen eerlijk gezegd. Dit blokkeert de discussies. Je citeerd nu uit boeken die ik niet gelezen heb
Verkeerde conclusies gebaseerd op foutieve aannames. Bij genoeg interesse wil ik je daarop wijzen, maar jij vindt dat vervelend.quote:Even citatie:
was het lijden en de kruisdood van Jezus ook door hemzelf bedoeld en bestemd als boetedoening voor de zonden van zijn gelovigen en van de wereld?
David Flusser meent van niet, nadat hij de relevante teksten in de eerste drie evangeliën , die historisch gezien het meest betrouwbaar zijn, zorgvuldig heeft geanalyseerd. Het leerstuk van de verlossing door het zoenoffer aan het kruis is vooral een zaak van Paulus en latere christologische ontwikkeling. Het is een uitlegging, die voorbij ligt aan de joodse Jezus en zijn joodse leven. Het is ook het leerstuk dat voor de joden uiterst moeilijk of niet te begrijpen is.
Dus eigenlijk bedoelde je zoiets te zeggen?quote:Op woensdag 17 juli 2013 23:51 schreef man1986 het volgende:
[..]
Het was dus niet zo dat de Romeinen en Joden de dood van Jezus eisten en God dacht 'Ik wil Jezus laten leven, maar jullie Joden en Romeinen zijn met z'n velen en ik kan echt niet tegen jullie geschreeuw aan. Kruisen dan maar'.
Want dat zou dan inhouden dat God geen Plan had en enkel toegaf aan de wens van de Joodse en Romeinse bevolking. Maar al sinds het begin van Zijn toespraken liet Jezus duidelijk maken dat Hij MOEST sterven en dat dat de Wil van de Vader was. En niet oorspronkelijk de wil van de Joden of Romeinen.
Op wat voor wijze zorgt god er dan voor dat zijn wil tot uitvoering wordt gebracht (in algemene zin)? Stel bijv. dat de Joden en Romeinen hadden gezegd: "Hey Jezus, zand erover, laten we een wijntje drinken"? Wat dan? Plagen?quote:Op woensdag 17 juli 2013 21:17 schreef man1986 het volgende:
[..]
Het was Gods Wil dat Jezus Christus aan het kruis stierf. En toevalligerwijs ook de wil van de Joden en de Romeinen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
Ongeveer, maar toch niet helemaal.quote:Op donderdag 18 juli 2013 00:05 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Dus eigenlijk bedoelde je zoiets te zeggen?
Hypothetische vraag waar ik geen antwoord op heb.quote:[..]
Op wat voor wijze zorgt god er dan voor dat zijn wil tot uitvoering wordt gebracht (in algemene zin)? Stel bijv. dat de Joden en Romeinen hadden gezegd: "Hey Jezus, zand erover, laten we een wijntje drinken"? Wat dan? Plagen?
quote:De gebeurtenissen kunnen niet meer worden teruggedraaid. Wat gebeurd is, is gebeurd. Hypothetisch kunnen we tot in eeuwigheid discussieren, maar daar schieten we niet veel mee op.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."When people stop believing in God, they don't believe in nothing -- they believe in anything." - GK Chesterton
Evangelisatie dus.....quote:Op woensdag 17 juli 2013 23:59 schreef man1986 het volgende:
[Andersdenken, wees daar open voor. Ik probeer dat ook constant, met vallen en opstaan.
Nou David Flusser afschuiven vind ik jammer. Laten we wel stellen dat joden jarenlang de teksten bestudeerd en bestudeerd hebben. Ik denk dat zij de Bijbel en ook het NT beter kunnen begrijpen.quote:Verkeerde conclusies gebaseerd op foutieve aannames. Bij genoeg interesse wil ik je daarop wijzen, maar jij vindt dat vervelend.
Hier kom ik wel later op terug.quote:
De NT bestaat ook al 2000 jaar en christenen net zo lang. Denk jij ook niet dat deze mensen de Bijbel net zoveel, zo niet beter bestudeerd hebben dan David Flusser? Prima als je Flusser als een kundige aanhaalt, zou ik ook doen als ik in jouw plaats was. Maar voor elke expert is er een tegenexpert en zo kunnen we net zo lang doorgaan tot onze vingers vermoeid raken.quote:[..]
Nou David Flusser afschuiven vind ik jammer. Laten we wel stellen dat joden jarenlang de teksten bestudeerd en bestudeerd hebben. Ik denk dat zij de Bijbel en ook het NT beter kunnen begrijpen.
Beetje hoogachtig van je om jezelf beter te stellen dan David Flusser. En af te schuiven op foutieve aannames, wat de kerken altijd doen.
Bedankt voor je antwoordquote:Laten we het daar mee op houden. Jij geloofd in je (jjoodse?) Jezus en je eigen interpertatie van de Bijbel.
En ik heb mijn eigen weg hierin. Ik dien G-d, elke minuut van de dag staat in teken om G-d te dienen. Hoe moeilijk dat soms is. Daar heb ik geen jezus bij nodig.
Mijn vraag:quote:Op donderdag 18 juli 2013 00:59 schreef Skillsy het volgende:
Stel je vraag , maar ik beantwoord dat morgen. Ik moet nu gaan , wat dingen regelenen en dan ga ik naar bed.
Vreemde vraag.quote:Op donderdag 18 juli 2013 01:10 schreef man1986 het volgende:
[..]
Mijn vraag:
Kan jij door goede daden te verrichten (aan Joodse richtlijnen te houden) goed genoeg worden om Gods Genade te ontvangen?
Of is een geloof in Gods Belofte een essentieel onderdeel om Zijn Genade te ontvangen, buiten je persoonlijke daden om?
Die eerste drie geboden zijn een uiting van een verbond van trouw en standvastigheid in God.quote:Op donderdag 18 juli 2013 02:05 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Vreemde vraag.
Is gewoon braaf zijn genoeg of moet je ook nog echt in god geloven?
Als agnost ga ik natuurlijk van het eerste deel uit.
Wat is dat nou voor kinderachtigheid van die eerste drie geboden?
Wat voor totale onzin kan jij toch uit je nek kletsen. Geloof je nu écht zelf jouw eigen gebazel ?quote:Op donderdag 18 juli 2013 00:14 schreef man1986 het volgende:
Want het was niet 'toevalligerwijze' dat de Joden en Romeinen van Jezus af wilden komen. Er gaat een hele geschiedenis aan vooraf. Dat afschilderen als 'toevallig' doet afbreuk aan de gebeurtenissen genoemd in de Bijbel.
wat een leugenaar ben je toch ook. De slang zei dat men niet zou sterven, maar worden als goden kennende goed en kwaad. En wat zegt god toen ze daarvan gegeten hadden? De mens is onzer gelijk geworden, kennende goed en kwaad.quote:Op woensdag 17 juli 2013 15:36 schreef Robmeister het volgende:
[..]
wat een gezwets. Dus nu is God de leugenaar en de satan sprak de waarheid blijkbaar. Dus nu draai je het om. God had gezegd dat ze niet mochten eten van de vrucht van de boom anders zouden ze sterven.
maar van de vrucht van de boom die in het midden van de hof staat, heeft God gezegd: U mag daarvan niet eten en hem niet aanraken, anders sterft u. Gen 3:3.
De slang (duivel). zei toen, Je zult helemaal niet sterven, Maar op de dag dat je daarvan eet als God zult zijn goed en kwaad kennend. De duivel was gewoon een leugenaar. Heeft God gezegd dat je zult sterven? Helemaal niet, je zult helemaal niet sterven. Wat een leugenaar is God. Man je zult niet sterven maar als God worden.
Nu vraag ik jouw, sterven mensen of zijn wij goden?
Dat zeg ik....quote:Op woensdag 17 juli 2013 15:08 schreef sjoemie1985 het volgende:
Die 2e wederkomst moet nog gebeuren
zo gauw de antichrist komt etc.
1000 jarig vrederijk, de opname van de gemeente. maar een heleboel teken van de tijd zijn nu al zichtbaar die beschreven staan in de bijbel.
het herstelde romeinse rijk bijvoorbeeld begint ook al aardig vorm te krijgen hier in europa.
En op zich heel veel dingen in de wereld draaien eigenlijk allemaal om Jeruzalem
En waarom is is Israel nog steeds niet verdreven door al die omringende moslim landen?
En wat dacht je van de terug keer van de Joden naar hun vaderland?
Hoepel toch op Skillsy met je dom geouwehoer. Ik heb geen Hebreeuws gestudeerd nee, maar dit is toch niet de koran die men in de officiële taal moet lezen? Deze teksten zijn vertaald in het Nederlands en dus lees ik ze in het Nederlands.quote:Op woensdag 17 juli 2013 15:17 schreef Skillsy het volgende:
[..]
(Ff ingekort je tekst)
Ho ho ho, dit is heel erg kort door de bocht , sorry dat te moeten zeggen. Je doet net alsof je al jaren de Heilige teksten hebt bestudeerd. Ik weet niet of jij de oude geschriften bestudeert in 1 of ander instituut of universiteit in Israel maar dit is ook weer grote kwats wat jij vertelt.
Hoe groot is jouw Bijbel Hebreews?En het Aramees?
En euhm, de gevonden Qumran rollen gezien? Ze bestudeerd????! Daar staan namelijk interessante dingetjes opgeschreven.
Poch niet zo over de Hebreeuwse taal gast.quote:Op woensdag 17 juli 2013 15:24 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Zegt iemand die met een Nederlandse quote komt uit zijn bijbeltje
Als je het goed las dan weet je ook WAAROM het voor mij leugens zijn. Namelijk dat men doet alsof de slang loog, terwijl de eigen god hetgeen de slang zei onderstreepte. De mens WAS ALS GODEN. En als g-d de mensen niet verwijdert had uit het paradijs leefden ze nu nog in eeuwigheid (mits ze van de levensboom gegeten hadden). Zou het eten van die andere boom dodelijk zijn had g-d die maatregel niet hoeven te nemen.quote:Weet je wat het is? Het zijn voor jou leugens, omdat het je niet aan staat. Je irriteerd je duidelijk aan mensen die erin geloven. Prima maar ga geen wetenschapper in de Tora uithangen en anders gelovigen beschuldigen mafkees door je eigen interperatie van de bijbel te gebruiken. Want de onzin die jij daarna schreef was ook om te janken.
Wat ik geloof kan je gewoon nalezen in jouw boekje. Mits je dit onbevooroordeeld kan doen.quote:Jij gelooft dit en Christenen geloven dat, joden dat en moslims weer dat
Dus je mag wel de slang uitmaken voor leugenaar, maar zodra je mensen hiervoor uitmaakt dan mag het weer niet? Iemand die spreekt en het is niet de waarheid is een leugenaar.quote:Ik ben joods, heb joodse vader en joodse moeder. Mijn moeder heeft een katholieke vader, hij geloofde in Myriam -maria-
Is dat nou zo erg? Laat die man nou in zijn waarde.
Klaar
Is dat nou zo moeilijk om het te ACCEPTEREN zonder mensen voor leugenaars uit te maken??? Nou dan..
Of israel nou een land is of een volk maakt geen moer uit. Aangezien ik het had over Israel, en de daarom heen liggende landen. Ik heb dus nergens beweert dat israel zelf een land is.quote:Op woensdag 17 juli 2013 15:45 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Geen kaas gegeten he? Tjonge tjonge
Vrede tussen Israel en de omringende landen? HUH??????? Israel een land???
De profetieen gaan over Israel ,niet dat landje (van grond e d) maar over het volk Israel
Je bent net zoals die andere fokker die beweerd dat joden niet meer geloven in messias
Ga samen een brei clubje oprichten zou ik zeggen , want jullie hebben niks gesnopen tot nu toe.
Nou snap je weinig van oorzaak en gevolg. Is de dood het gevolg van het eten van de boom? Of is de dood het gevolg op de straf van het eten van de boom? met andere woorden: Als g-d de mensen niet gestraft had, ging men dan dood?quote:Op woensdag 17 juli 2013 15:58 schreef man1986 het volgende:
[..]
We sterven, dus de duivel heeft gelogen.
Geen zonde in paradijs. Enkel de keuze daartoe.
Gen 2:17quote:Op woensdag 17 juli 2013 16:30 schreef sjoemie1985 het volgende:
maar waar staat in genesis dat adam en eva gelijk zouden sterven als ze van die vrucht zouden eten?er staat dat ze zullen sterven als ze er van zouden eten, er staat alleen geen moment van sterven beschreven.
Dus het kan ook betekenen dat als ze dat niet hadden gedaan dat ze eeuwig hadden geleefd, maar omdat ze dat wel deden zou er dus een moment komen dat ze komen te overlijden zoals dus na ongeveer 900 jaar is gebeurd
Quran? Daar heb ik het niet overquote:Hoepel toch op Skillsy met je dom geouwehoer. Ik heb geen Hebreeuws gestudeerd nee, maar dit is toch niet de koran die men in de officiële taal moet lezen? Deze teksten zijn vertaald in het Nederlands en dus lees ik ze in het Nederlands.
Er is binnen het jodendom grote verschillen over de kijk van de messias. Niet alleen was een messias geweest voor joden maar ook andere mensen in spe.quote:In het hele oude testament is geen woord te lezen over een wederkomst van de messias. De beste man kwam gewoon 1 keer en daarmee was het klaar. Geholpen door god, geen god, niet stervend voor de zonde van de hele Wereld maar enkel voor het eigen volk (niet de zonde van dat volk overigens), Dan zou er vrede bestaan.
Ik kan je zeggen dat het messiaschap niet zo'n probleem vormt tussen het jodendom en Christendom , al denken de Christenen dat.quote:Tevens heb ik vroeger, toen ik nog christen was, vaak gesproken met een joodse rabbi (aangezien ik erover dacht om joods te worden). En die heeft mij verteld waarom het christendom niet juist is. Een van de dingen die ik daar leerde was dat de messias niet twee keer hoefde te komen.
Omdat het je niet bevalt. Ik kan ook zoals jij gaan doenquote:Typisch overigens dat je wel kritiek levert maar niet bijdraagt aan de inhoud hier
'Men , men' wie is men? Ik?quote:Als je het goed las dan weet je ook WAAROM het voor mij leugens zijn. Namelijk dat men doet alsof de slang loog, terwijl de eigen god hetgeen de slang zei onderstreepte.
Even jou manier van discussie voeren:quote:De mens WAS ALS GODEN. En als g-d de mensen niet verwijdert had uit het paradijs leefden ze nu nog in eeuwigheid (mits ze van de levensboom gegeten hadden). Zou het eten van die andere boom dodelijk zijn had g-d die maatregel niet hoeven te nemen.
Daarom is iedereen die de slang de schuld geeft een grote leugenaar.
Euh?quote:Wat ik geloof kan je gewoon nalezen in jouw boekje. Mits je dit onbevooroordeeld kan doen.
Ik heb heel die slang niet genoemd kerel!!quote:Dus je mag wel de slang uitmaken voor leugenaar, maar zodra je mensen hiervoor uitmaakt dan mag het weer niet? Iemand die spreekt en het is niet de waarheid is een leugenaar.
Bijna in alle vertalingen staat: op de dag dat je daarvan eet zul je zeker sterven.quote:Op woensdag 17 juli 2013 16:30 schreef sjoemie1985 het volgende:
En jij wilde de gioer doen??quote:Op donderdag 18 juli 2013 07:39 schreef BerjanII het volgende:
[..]
Of israel nou een land is of een volk maakt geen moer uit.
Israel is het joodse volk! Dat IS Israel!! Zij zijn hier! In Nederland, Europa, Amerika , azie en het MO. Ze zijn er! Nog steeds. We praktiseren onze religie al meer dan duizenden jaren en onze cultuur.quote:Aangezien ik het had over Israel, en de daarom heen liggende landen. Ik heb dus nergens beweert dat israel zelf een land is.
In de Tora/Bijbel wel.quote:Of israel nou een land is of een volk maakt geen moer uit
De eerste , want je houdt aan zijn mitwotquote:Op donderdag 18 juli 2013 01:10 schreef man1986 het volgende:
[..]
Mijn vraag:
Kan jij door goede daden te verrichten (aan Joodse richtlijnen te houden) goed genoeg worden om Gods Genade te ontvangen?
Of is een geloof in Gods Belofte een essentieel onderdeel om Zijn Genade te ontvangen, buiten je persoonlijke daden om?
maar ja nu begin je dus allerlei dingen er bij te verzinnen die niet in de bijbel staan.quote:Op donderdag 18 juli 2013 09:13 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Bijna in alle vertalingen staat: op de dag dat je daarvan eet zul je zeker sterven.
Ook apart inderdaad: als ze na het eten van de verboden vrucht meteen naar de boom des levens waren gerend (die er vlakbij stond) dan hadden ze niet hoeven sterven... Dan had God met lege handen gestaan?
Hoe langer je deze verzen bestudeerd, hoe vreemder ze worden.
Mee eens. Had ik hiervoor reeds duidelijk gemaakt dat er zelfs fouten zitten in het script.quote:Op donderdag 18 juli 2013 07:02 schreef BerjanII het volgende:
wat een leugenaar ben je toch ook. De slang zei dat men niet zou sterven, maar worden als goden kennende goed en kwaad. En wat zegt god toen ze daarvan gegeten hadden? De mens is onzer gelijk geworden, kennende goed en kwaad.
Precies wat de slang dus gezegd had.
Ook had god gezegd "op de dag dat je hiervan eet zul je sterven". Gen 2:17.
Zeker over het hoofd gezien robmeister?
Adam werd volgens de bijbel nog enorm oud, dus hij stierf niet ten dage dat hij ervan at. Ten dage betekent op de dag namelijk.
Adam en eva moesten uit die tuin omdat ze gezondigt hadden tegen God, daarom mochten ze niet langer meer in het paradijs wonen.quote:Op donderdag 18 juli 2013 09:52 schreef ATON het volgende:
[..]
Mee eens. Had ik hiervoor reeds duidelijk gemaakt dat er zelfs fouten zitten in het script.
1- Er stonden 2 bomen.
2- Dat Adam volmaakt was of reeds het eeuwig leven had staat nergens. Ze zouden pas het eeuwig leven krijgen indien ze van de Levensboom zouden gegeten hebben en dat is niet gebeurd EN OM DIT ALSNOG TE VOORKOMEN heeft god hen uit zijn tuin gezet.
3- De auteurs van Genesis maken zelfs de fout om beide bomen en hun eigenschappen door elkaar te halen.
Wat verzin ik dan?quote:Op donderdag 18 juli 2013 09:47 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
maar ja nu begin je dus allerlei dingen er bij te verzinnen die niet in de bijbel staan.
Lees je eigenlijk wel wat ik post?quote:Op donderdag 18 juli 2013 10:02 schreef sjoemie1985 het volgende:
ik heb het meer over dat gedeelte van dat ze van de vrucht van die boom hadden kunnen eten en dat ze dan vrolijk hadden kunnen verder leven. dat staat er niet in dus je kunt ook niet weten of dat zo zou zijn.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |