Bedankt voor de link, net gelezen.quote:Op woensdag 17 juli 2013 17:40 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Ik denk dat je geen besef hebt wat de Talmoed is
http://historiek.net/overige/3839-geschiedenis-van-de-talmoed-
Er zijn veel joden die niet (meer) geloven in G'd dus die verwerpen allesquote:Op woensdag 17 juli 2013 17:46 schreef man1986 het volgende:
[..]
Bedankt voor de link, net gelezen.
Mag een jood de beide Talmoeds verwerpen?
huh?quote:Op woensdag 17 juli 2013 17:48 schreef Robmeister het volgende:
De talmoed is een anti-Christus boek!
Zijn er joden die de Talmoed verwerpen, maar die de Torah wel omarmen? En kun je me daar voorbeelden van geven?quote:Op woensdag 17 juli 2013 17:59 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Er zijn veel joden die niet (meer) geloven in G'd dus die verwerpen alles
Heb geen idee, mijn oudere broer gelooft in iedergeval niet. Dus vind al die boeken maar antieke dingen. Hij gelooft niet in G'd.quote:Op woensdag 17 juli 2013 18:01 schreef man1986 het volgende:
[..]
Zijn er joden die de Talmoed verwerpen, maar die de Torah wel omarmen? En kun je me daar voorbeelden van geven?
Kan jij een gelovige jood zijn die enkel in Torah gelooft en niet in Talmoed?quote:Op woensdag 17 juli 2013 18:02 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Heb geen idee, mijn oudere broer gelooft in iedergeval niet. Dus vind al die boeken maar antieke dingen. Hij gelooft niet in G'd.
Maar heeft wel zijn zoontje pas geleden besneden
De Talmoed zijn verzamelingen van commentaren op het schriftelijke tekst (de Tora).quote:Op woensdag 17 juli 2013 18:03 schreef man1986 het volgende:
[..]
Kan jij een gelovige jood zijn die enkel in Torah gelooft en niet in Talmoed?
Waar vind ik deze statement in de Torah terug?quote:Op woensdag 17 juli 2013 18:17 schreef Skillsy het volgende:
zonder de mondelinge leer kan de schrifelijke leer niet begrepen worden.
Bestudeer de Tora en nog eens en nog eens ,want alles wat je wilt weten kun je erin vindenquote:Op woensdag 17 juli 2013 18:18 schreef man1986 het volgende:
[..]
Waar vind ik deze statement in de Torah terug?
Vraag je eens af waarom God Israël als zijn volk heeft verkozen als ze toch van Hem afwijken.quote:Op woensdag 17 juli 2013 18:35 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Bestudeer de Tora en nog eens en nog eens ,want alles wat je wilt weten kun je erin vinden
Ben Bag Bag
Hij heeft het juist gezien, voor vele van ons is het niet gemakkelijk de Tora te lezen en te begrijpen. Vaak vinden we de taal verwarrend, de verhalen of de overgang van het ene naar het andere onderwerp stellen ons voor een raadsel. We willen haar wel bestuderen en er door verrijkt worden, we willen er zelfs door worden geinspireerd , maar uiteindelijk raken we gefrustreerd en blijven we verbijsterd achter.
Ik weet dat je er niet in gelooft, en het zodoende probeert te verketteren maar binnen het jodendom is het ontcijferenvan de inhoud en de betekenis van de Tora tot een hoge kunst verheven. Voor velen is het de weg waarlangs G'ds stem door de menselijke geest en ziel wordt ontraadseld.
De maatschappij verandert en ontwikkelt zich. Nieuwe situaties, omstandigheden en problemen doen zich voor.
Om de Tora als 'de wet' te behouden ,was het noodzakelijk haar in elke cultuur , elke maatschapij en ieder tijdperk waarin joden leefden, opnieuw uit te leggen en toe te passen.
Om in te spelen op zulke veranderingen (voorbeeld Ezra en Nechemia in Jeruzalem de Sjabbat werd nageleefd verschilde bijv sterk van de manier waarop dat in Babylonie gebeurde) hebben de joden een werkwijze ontwikkeld om de Tora te verklaren.
In de loop de tijd werden deze verschillende wijzen, uitleggen , vertalingen gerangschikt en uitgebreid tot de Misjna en de Gemara , die samen de Talmoed vormen.
Ook vele targoenim werden bewaard ( oa : Griekse Targoem de Septuaginta, Targoem aquila, en de bekendste : Targoem Onekos ,maar ook de Arabische Targoem Tafsir)
ect ect, maar volgens mij heb ik dat al een keer eerder gemeld. Voor Christenen is het niks maar binnen het jodendom heel belangrijk
Mooi hé een vrije samenleving waar we het niet met elkaar eens zijn? Dit mogen we wel eens vieren!quote:Op woensdag 17 juli 2013 18:51 schreef Modus het volgende:
2 christenen hier en die worden het onderling al niet eens, dan nog een jood en een moslim en ze weten allemaal DE WAARHEID (die die van de anderen grotendeels uitsluit). En dat roept bij geen van vieren ook maar íets van relativering van de eigen visie op. In de verste verte niet. En het komt allemaal uit het ENIGE heilige boek waar er dan ook weer 3 van zijn. Ja......
Ja jij snapt het punt wel.quote:Op woensdag 17 juli 2013 18:52 schreef man1986 het volgende:
[..]
Mooi hé een vrije samenleving waar we het niet met elkaar eens zijn? Dit mogen we wel eens vieren!
We zijn het met elkaar eens dat we het niet met elkaar eens zijn. Maar dat weerhoudt ons er niet van om elkaar de ruimte te bieden. Keuzevrijheid en tolerantie, mee eens?quote:
Ja zekers. In de Talmud staat veel geschreven over Christus, Over zijn geboorte, zijn bediening, zijn leven en uiteindelijk zijn dood. Maar het Joodse volk was geen fan van Christus, en al zeker niet de schriftgeleerden en het Sanherdin. Die schuwde geen leugens hoor. Bv een heel bekend verhaal van Christus is het verhaal van zijn ophanging...Dat is te vinden in Sanhedrin 43a. Maar dat verhaal klopt totaal niet met wat de Bijbel zegt. Zo was Jezus volgens de talmoed een tovenaar en deed geen wonderen, Hij was een bedrieger. Ook staat erin dat ze Jezus 40 dagen hadden vast gehouden voor zijn executie, En dat er een heraut door Israel ging op zoek naar bewijs die hem vrij zou pleiten, maar ze konden niets vinden en dus is hij 40 dagen later opgehangen.quote:
Waarom stuur je losse citaties uit de Bijbel naar mij naar aanleiding van de Talmoed?quote:Vraag je eens af waarom God Israël als zijn volk heeft verkozen als ze toch van Hem afwijken.
Wees niet als Israël, koppig als een koe, die weigert in te gaan op mijn pogingen haar naar grazige weiden te leiden, of als een schaap dat ik de ruimte wil geven.
Hosea 4:16
Je graast niet in de weiden van God, maar je verkiest liever kunstgras.quote:Op woensdag 17 juli 2013 19:02 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Waarom stuur je losse citaties uit de Bijbel naar mij naar aanleiding van de Talmoed?
Die tijd zijn we voorbij he antisemiet. Wanneer gaat de kerk schijnheiligverklaringen uitreiken?quote:Op woensdag 17 juli 2013 19:08 schreef man1986 het volgende:
[..]
Je graast niet in de weiden van God, maar je verkiest liever kunstgras.
Flikker op met je onzin en jouw jezus. Christelijk tuigquote:Op woensdag 17 juli 2013 19:02 schreef Robmeister het volgende:
[..]
Ja zekers. In de Talmud staat veel geschreven over Christus, Over zijn geboorte, zijn bediening, zijn leven en uiteindelijk zijn dood. Maar het Joodse volk was geen fan van Christus, en al zeker niet de schriftgeleerden en het Sanherdin. Die schuwde geen leugens hoor. Bv een heel bekend verhaal van Christus is het verhaal van zijn ophanging...Dat is te vinden in Sanhedrin 43a. Maar dat verhaal klopt totaal niet met wat de Bijbel zegt. Zo was Jezus volgens de talmoed een tovenaar en deed geen wonderen, Hij was een bedrieger. Ook staat erin dat ze Jezus 40 dagen hadden vast gehouden voor zijn executie, En dat er een heraut door Israel ging op zoek naar bewijs die hem vrij zou pleiten, maar ze konden niets vinden en dus is hij 40 dagen later opgehangen.
Maar de bijbel schrijft iets totaal anders. Zo is Christus de avond voor zijn kruisiging gearresteerd en een dag later al gekruisigd en niet 40 dagen later. Sterker nog, Christus heeft helemaal geen heraut gehad.Integendeel zelfs, Christus heeft geheime processen gehad, Hij werd van het ene proces naar het andere gestuurd. Maar de Joodse wet eiste een heraut, Dus ze hadden blijkbaar geen moeite om dat in de talmud te zetten.
En in Sanhedrin 97b staat een vloek geschreven over de mensen die de 70 weken uit Daniel 9 uitrekenen. En waarom omdat die 70 weken rechtstreeks naar de Messias wijst, Vervult in Christus.
ja zoiets soortgelijks staat ook in de talmoed. Maar goed ik heb de Geest van God en zal me dan ook niet laten verleiden tot het niveau van jouw...de waarheid kan pijnlijk zijn. Toch?quote:Op woensdag 17 juli 2013 19:23 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Flikker op met je onzin en jouw jezus. Christelijk tuig
Je verlaagt je wel tot mijn niveau door dingen uit te spreken waar je niks van weet.quote:Op woensdag 17 juli 2013 19:32 schreef Robmeister het volgende:
[..]
ja zoiets soortgelijks staat ook in de talmoed. Maar goed ik heb de Geest van God en zal me dan ook niet laten verleiden tot het niveau van jouw...de waarheid kan pijnlijk zijn. Toch?
Dus elke gelovige is eigenlijk valsquote:Op woensdag 17 juli 2013 19:41 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Dat is valsheid, dingen zeggen waar je geen ruk van weet.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |