Is wel handig om hem zo dicht te gooien kan ik geen antwoord meer geven ookquote:Op zondag 28 april 2013 22:15 schreef Molurus het volgende:
[..]
In die hypothetische situatie ben ik inderdaad hun gastheer. En dan lijkt het mij vanzelfsprekend dat die gasten zich aanpassen aan mijn gebruiken. Net zo goed als ik dat andersom heel normaal zou vinden.
Wat begrijp je precies niet aan dit antwoord?
Ik kan niet anders zeggen dan dat observatie van mijn eigen gedrag en reacties eenzelfde patroon laat zien. Dat wat niet eigen is wordt in eerste instantie verworpen en pas na vele malen overdenken opgelost in loslaten van het irrationale vooroordeel.quote:Op zondag 28 april 2013 22:12 schreef erodome het volgende:
Dat is veel breder dan alleen de geloofsdiscussie, het gaat om wereldbeelden en patronen, kom daaraan en je krijgt weerstand, ook is is het patroon er 1 die helemaal niet perse gunstig is voor dat persoon, of zelfs ronduit slecht.
Bij mezelf heb ik dat toch wel een aantal keer zien gebeuren bij bv wat alternatieve zaken, dat bepaald feiten niet overeen kwamen met dat wereldbeeld van toen en de patronen die daar op dat moment bij hoorde in mijn leven. Vast gaat het ook wel op bij andere zaken, maar die zie ik nu nog niet, daarvoor moet het eerst veranderen, verder inzinken en ondersteund worden door meer kennis
Sja, automatisch slotje na 300 he.quote:Op zondag 28 april 2013 22:21 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Is wel handig om hem zo dicht te gooien kan ik geen antwoord meer geven ook![]()
Dat zou ik dan ook niet durven beweren.quote:
Los van het off-topic karakter van deze bijdrage, dank voor deze tip om jou niet uit te nodigen.quote:Op zondag 28 april 2013 22:21 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Mag ik zeggen dat ik je een erg slechte gastheer zou vinden en bovendien denk ik dat ik je
een nare man zou vinden, niet dat dat jou nou hoeft te boeien, maar ik wilde het even gezegd hebben
Ja, maar dat is toch niet zo verdeeld als in bij jou thuis en bij mij thuis? Als jij bij mij komt eten en ik weet dat je een dagelijks vleeseter bent dan zorg ik dat ik van die dag een vleesdag maak, ook al had ik dat niet gedaan als jij niet was komen eten. Als jij een christen zou zijn en even zou willen bidden voor het eten dan zou je mij niet hoeven vragen even stil te zijn, dat doe ik dan al uit mezelf.quote:Op zondag 28 april 2013 22:04 schreef Molurus het volgende:
[..]
Respect voor de gebruiken van een ander werkt twee kanten op. En mijn gastheer lomp noemen zou ik sowieso nooit doen, maar leef je uit.
Omdat ik benieuwd ben hoe helder iemand over zijn eigen standpunt denkt om geen vlees te eten. Zoals FANNvanhetlaatsteuur haar standpunt beschrijft, zou dat niet betekenen dat zij überhaupt geen vlees zou eten. Terwijl zij in dit geval zegt van wel.quote:Op zondag 28 april 2013 21:50 schreef Njosnavelin het volgende:
[..]
Waarom is dat zo'n belangrijke vraag voor je? Wat is de meerwaarde?
Persoonlijk zou ik helemaal niet willen dat een gastheer zijn maaltijd aanpast op wat hij verwacht dat ik gewend ben. In Afrika moesten we nogal eens moeite doen om normaal lokaal eten te krijgen. Ze konden zich daar eenvoudig niet voorstellen dat we dat wilden eten.quote:Op zondag 28 april 2013 22:25 schreef erodome het volgende:
[..]
Ja, maar dat is toch niet zo verdeeld als in bij jou thuis en bij mij thuis? Als jij bij mij komt eten en ik weet dat je een dagelijks vleeseter bent dan zorg ik dat ik van die dag een vleesdag maak, ook al had ik dat niet gedaan als jij niet was komen eten. Als jij een christen zou zijn en even zou willen bidden voor het eten dan zou je mij niet hoeven vragen even stil te zijn, dat doe ik dan al uit mezelf.
Het hangt een beetje af van de omstandigheden, als ik in afrika ben waar mensen zo goed als niets hebben ga ik niet miepen over het feit dat dat diertje op mijn bord niet zo leuk om het leven is gekomen of dat ik het best wel vies vind, dan is het een eer dat ze dat voedsel met jou willen delen. Voedsel is daar ook zo belangerijk dat je het kan vergelijken met dat bidden. Npu ja, bij sommige stammen dan, bij andere zie je hetzelfde als hier, dat mensen het dus als beleefdheid beschouwen om rekening te houden met de gast qua eten.quote:Op zondag 28 april 2013 22:28 schreef Molurus het volgende:
[..]
Persoonlijk zou ik helemaal niet willen dat een gastheer zijn maaltijd aanpast op wat hij verwacht dat ik gewend ben. In Afrika moesten we nogal eens moeite doen om normaal lokaal eten te krijgen. Ze konden zich daar eenvoudig niet voorstellen dat we dat wilden eten.
Maar goed, dat is hoe ik daar in zit.
Als je dit denkt ben je echt niet goed snik.quote:Op zondag 28 april 2013 19:48 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Hij gaat nu Googelen op darmen, zal ik alvast verklappen dat vlees eten slecht is voor je darmen
of zal ik wachten tot hij terug is?
staat in het vorige topic ga zelf maar kijkenquote:Op zondag 28 april 2013 22:38 schreef boyv het volgende:
[..]
Als je dit denkt ben je echt niet goed snik.
Kom maar met je bron.
Jij bent echt een debiel.quote:Op zondag 28 april 2013 20:50 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Kijk dit is een mensaap. 100 % Vegetariër.
[ afbeelding ]
en dit is een Chimpansee, deze behoort inderdaad ook tot de mensapen en eet wél eens
vlees, wél eens....
[ afbeelding ]
Zoek de verschilllen...
Alle rassen van mensen behoren ook tot de mensachtige, maar er zijn wél verschillen,
soms in kleur, soms in eetgewoontes.
Big Deal.
Wat wil je nou eigenlijk zeggen?
ja ik ben debielquote:Op zondag 28 april 2013 22:41 schreef boyv het volgende:
[..]
Jij bent echt een debiel.
Je eigen afwijking proberen goed te praten met weetjes uit de viva en quest, en doen alsof je de expert bent. Het gaat al fout bij de vergelijking tussen de fysiologie van de mens en die van de gorilla, die totaal verschillend is wat betreft de spijsvertering.
Uit die vergelijking zou je zelf moeten opmaken dat de mens per definitie niet vegetarisch is.
Dit als bron beschouwen getuigt er gewoon van dat je er 0,0 verstand van hebtquote:Op zondag 28 april 2013 19:51 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]ja ik ben niet achterlijk..
![]()
hij is nu aan het googelen op darmen![]()
Ik zal hem wel effe helpen, zo ben dan ook wel weer.
http://www.osteopathietexel.nl/pages/voeding_vlees.htm
één van de veeeeeeeeele links, dus niet klagen over de bron vleestertjes
ik kan zo 10 verschillende bronnen neerzetten hier.
ow... jij weet het beter?quote:Op zondag 28 april 2013 22:44 schreef boyv het volgende:
[..]
Dit als bron beschouwen getuigt er gewoon van dat je 0,0 verstand van hebt
Kom maar terug als je biochemie hebt gehad en weet hoe de lever de ureumcyclus werken, misschien dat je dan wat nuttigs kunt toevoegen.
Dat veel Afrikanen niet veel voedsel hebben klopt. Dat geldt overigens niet voor het armste land, Oeganda.. als ze daar iets niet missen is het voedsel, maar dat terzijde.quote:Op zondag 28 april 2013 22:38 schreef erodome het volgende:
[..]
Het hangt een beetje af van de omstandigheden, als ik in afrika ben waar mensen zo goed als niets hebben ga ik niet miepen over het feit dat dat diertje op mijn bord niet zo leuk om het leven is gekomen of dat ik het best wel vies vind, dan is het een eer dat ze dat voedsel met jou willen delen. Voedsel is daar ook zo belangerijk dat je het kan vergelijken met dat bidden.
Als ze die echt niet lusten, zeker. Maar zoals gezegd, dat vind ik wel echt iets anders dan iets dat ik alleen maar kan uitleggen als een culturele voorkeur. En dan is wat mij betreft de culturele standaard van de gastheer maatgevend.quote:Op zondag 28 april 2013 22:38 schreef erodome het volgende:
Npu ja, bij sommige stammen dan, bij andere zie je hetzelfde als hier, dat mensen het dus als beleefdheid beschouwen om rekening te houden met de gast qua eten.
Hier is dat heel anders, voedsel is er in overvloed en het wordt toegepast om te genieten, voor de gezelligheid. Er wordt vaak speciaal gekookt voor de gasten, waar er rekening wordt gehouden met wat als lekker wordt ervaren. Als je de voedselvoorkeuren van een persoon kent, beter gezegd de dingen die ze niet blieven, is het hier normaal om dat dan niet op tafel te zetten.
En jij hebt nooit iets geleerd over het verband tussen darmkanker en eten van vlees?quote:Op zondag 28 april 2013 22:44 schreef boyv het volgende:
[..]
Dit als bron beschouwen getuigt er gewoon van dat je er 0,0 verstand van hebt
Kom maar terug als je biochemie hebt gehad en weet hoe de lever de ureumcyclus werken, misschien dat je dan wat nuttigs kunt toevoegen.
Er is een verschil tussen vlees eten omdat je het nodig hebt (in de juiste combinatie met andere voedingsstoffen) en elke dag 500 gram vlees van supermarktkwaliteit eten omdat het zo lekker smaakt.quote:Op zondag 28 april 2013 23:01 schreef Njosnavelin het volgende:
[..]
En jij hebt nooit iets geleerd over het verband tussen darmkanker en eten van vlees?
Je had gelijk met je opmerking over fatsoenlijke bronnen hanteren (al mag je mensen wat netter aanspreken), maar hier ga je toch wat kort door de bocht. Welke onmisbare voedingsstoffen kunnen vegetariërs niet binnenkrijgen?quote:Op zondag 28 april 2013 23:15 schreef boyv het volgende:
[..]
Er is een verschil tussen vlees eten omdat je het nodig hebt (in de juiste combinatie met andere voedingsstoffen) en elke dag 500 gram vlees van supermarktkwaliteit eten omdat het zo lekker smaakt.
Teveel van iets is nooit goed, net zoals te weinig met in het ergste geval geheelonthouding (vegetarisme, veganisme, raw food-sekten, etc), met als gevolg deficiënties van essentiële voedingsstoffen.
Met name veganisten hebben daar een probleem. Vegetariërs die hun dieet aanvullen met dingen zoals melk, kaas en eieren hebben op zich geen (groot) probleem.quote:Op zondag 28 april 2013 23:34 schreef Joris85 het volgende:
[..]
Je had gelijk met je opmerking over fatsoenlijke bronnen hanteren (al mag je mensen wat netter aanspreken), maar hier ga je toch wat kort door de bocht. Welke onmisbare voedingsstoffen kunnen vegetariërs niet binnenkrijgen?
Voor vegetariërs is dat geen kwestie van aanvullen, want het valt gewoon binnen hun mogelijke dieet. Maar het klopt wel redelijk wat je zegt, naarmate je richting veganisme of raw food gaat (en verder), wordt het lastiger.quote:Op zondag 28 april 2013 23:36 schreef Molurus het volgende:
[..]
Met name veganisten hebben daar een probleem. Vegetariërs die hun dieet aanvullen met dingen zoals melk, kaas en eieren hebben op zich geen (groot) probleem.
'Lastiger' is nogal een understatement. Veganisme is ronduit ongezond.quote:Op zondag 28 april 2013 23:41 schreef Joris85 het volgende:
[..]
Voor vegetariërs is dat geen kwestie van aanvullen, want het valt gewoon binnen hun mogelijke dieet. Maar het klopt wel redelijk wat je zegt, naarmate je richting veganisme of raw food gaat (en verder), wordt het lastiger.
Klopt. Aan de andere kant: als je een poging zou doen om een wetenschappelijk goed onderbouwde uitspraak te doen over wat voor dieet het beste is voor mensen, dan denk ik niet dat je op een vegetarisch dieet uit zou komen.quote:Op zondag 28 april 2013 23:41 schreef Joris85 het volgende:
Dat het geen kwaad kan extra goed op te letten dat je geen dingen mist als je jezelf beperkingen oplegt in een dieet is vanzelfsprekend, maar ik zou zo geen voedingsstof weten, die ik als vegetariër mis.
Ik denk dat er tussen optimale diëten voor vegetariërs en omnivoren weinig verschil in uitkomst is. Je krijgt in beide gevallen de stoffen binnen die je nodig hebt en er zullen vast wat bescheiden verschillen in verteerbaarheid zijn, maar of die veel verschil maken... Maar volgens mij is zo'n uitspraak nog niet wetenschappelijk te onderbouwen en het tegendeel ook niet.quote:Op zondag 28 april 2013 23:50 schreef Molurus het volgende:
Klopt. Aan de andere kant: als je een poging zou doen om een wetenschappelijk goed onderbouwde uitspraak te doen over wat voor dieet het beste is voor mensen, dan denk ik niet dat je op een vegetarisch dieet uit zou komen.
Dat is zeker niet eenvoudig. Maar dat vlees al heel lang en heel algemeen deel uitmaakt van het dieet van de menselijke soort is wat mij betreft een belangrijke aanwijzing dat het kennelijk heel goed past in ons dieet.quote:Op zondag 28 april 2013 23:56 schreef Joris85 het volgende:
[..]
Ik denk dat er tussen optimale diëten voor vegetariërs en omnivoren weinig verschil in uitkomst is. Je krijgt in beide gevallen de stoffen binnen die je nodig hebt en er zullen vast wat bescheiden verschillen in verteerbaarheid zijn, maar of die veel verschil maken... Maar volgens mij is zo'n uitspraak nog niet wetenschappelijk te onderbouwen en het tegendeel ook niet.
Dat lijkt me geen gekke bewering.quote:Op maandag 29 april 2013 00:00 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat is zeker niet eenvoudig. Maar dat vlees al heel lang en heel algemeen deel uitmaakt van het dieet van de menselijke soort is wat mij betreft een belangrijke aanwijzing dat het kennelijk heel goed past in ons dieet.
Ik denk van wel, alleen wel met de nadruk op het gebruik van dierlijke bronnen, dat dat een aantal keer per week gebeurd.quote:Op zondag 28 april 2013 23:50 schreef Molurus het volgende:
[..]
'Lastiger' is nogal een understatement. Veganisme is ronduit ongezond.
[..]
Klopt. Aan de andere kant: als je een poging zou doen om een wetenschappelijk goed onderbouwde uitspraak te doen over wat voor dieet het beste is voor mensen, dan denk ik niet dat je op een vegetarisch dieet uit zou komen.
Dat heeft meer te maken met de moeilijkheid van afwisselend eten vroeger, dat gaat nu dus gewoon niet meer op.quote:Op maandag 29 april 2013 00:00 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat is zeker niet eenvoudig. Maar dat vlees al heel lang en heel algemeen deel uitmaakt van het dieet van de menselijke soort is wat mij betreft een belangrijke aanwijzing dat het kennelijk heel goed past in ons dieet.
Als ik de gok nu zou moeten maken dan zou ik zeggen dat het eten van vlees positief bijdraagt aan de gezondheid van mensen.
Vlees was vroeger lastiger te krijgen (en daardoor ook waardevoller) dan nu het geval is. Daar moest men toen echt moeite voor doen. Dat moet dan zeker de moeite waard zijn geweest.quote:Op maandag 29 april 2013 12:25 schreef erodome het volgende:
[..]
Dat heeft meer te maken met de moeilijkheid van afwisselend eten vroeger, dat gaat nu dus gewoon niet meer op.
Gelukkig is wetenschap gebaseerd op onderzoek en niet op gokkenquote:Op maandag 29 april 2013 00:00 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als ik de gok nu zou moeten maken dan zou ik zeggen dat het eten van vlees positief bijdraagt aan de gezondheid van mensen.
Neemt niet weg dat (rood) vlees slecht is voor je darmen, oa door de purines en pyrimidines, en dat is wat Fann zei. Als je er meer van eet is het vanzelfsprekend nog slechter en neemt de kans op kanker nog meer toe.quote:Op zondag 28 april 2013 23:15 schreef boyv het volgende:
[..]
Er is een verschil tussen vlees eten omdat je het nodig hebt (in de juiste combinatie met andere voedingsstoffen) en elke dag 500 gram vlees van supermarktkwaliteit eten omdat het zo lekker smaakt.
Teveel van iets is nooit goed, net zoals te weinig met in het ergste geval geheelonthouding (vegetarisme, veganisme, raw food-sekten, etc), met als gevolg deficiënties van essentiële voedingsstoffen.
Je argumenten zijn erg overtuigend inderdaad.. Omdat het vroeger moeilijk te krijgen was en omdat we het al zo lang eten (niet iedereen, zoals ik al eerder aanhaalde zijn er altijd al volkeren geweest die geen vlees aten) is het optimaal? Wat een redeneringquote:Op maandag 29 april 2013 12:29 schreef Molurus het volgende:
[..]
Vlees was vroeger lastiger te krijgen (en daardoor ook waardevoller) dan nu het geval is. Daar moest men toen echt moeite voor doen. Dat moet dan zeker de moeite waard zijn geweest.
En zoals gezegd geldt dat voor meer dingen: suikers, zouten, vet. Dat wij nu teveel van zulke zaken tot ons nemen lijkt me niet verrassend maar juist heel plausibel. En misschien kunnen we zelfs wel zonder, dat zou zomaar kunnen. Maar dat zonder optimaal zou zijn lijkt me eerlijk gezegd uitgesloten.
Klopt. Ik baseer me dan ook op het beste dat we hebben qua informatie: het empirische feit dat vlees al sinds de oudheid algemeen deel uitmaakt van het menselijk dieet. Dat vereist een flinke investering van mensen om dat voor elkaar te krijgen, en de natuur heeft de neiging om verspilling eruit te selecteren. Het is dan wat mij betreft alleszins redelijk om te veronderstellen dat vlees van belang is voor de mens.quote:Op maandag 29 april 2013 12:42 schreef Njosnavelin het volgende:
[..]
Gelukkig is wetenschap gebaseerd op onderzoek en niet op gokken
Sja, zo werkt evolutie. Als je tegenargumenten hebt hoor ik die vanzelfsprekend graag, maar met 'Wat een redeneringquote:Op maandag 29 april 2013 12:45 schreef Njosnavelin het volgende:
[..]
Je argumenten zijn erg overtuigend inderdaad.. Omdat het vroeger moeilijk te krijgen was en omdat we het al zo lang eten (niet iedereen, zoals ik al eerder aanhaalde zijn er altijd al volkeren geweest die geen vlees aten) is het optimaal? Wat een redenering
We hebben wel wat betere informatie tot onze beschikking, zoals uitgebreid onderzoek dat gedaan is naar allerlei dieëten en het effect daarvan op allerlei aspecten van de gezondheid.quote:Op maandag 29 april 2013 12:45 schreef Molurus het volgende:
[..]
Klopt. Ik baseer me dan ook op het beste dat we hebben qua informatie: het empirische feit dat vlees al sinds de oudheid algemeen deel uitmaakt van het menselijk dieet. Dat vereist een flinke investering van mensen om dat voor elkaar te krijgen, en de natuur heeft de neiging om verspilling eruit te selecteren. Het is dan wat mij betreft alleszins redelijk om te veronderstellen dat vlees van belang is voor de mens.
Met ad hominems kom je ook niet ver trouwens. Er is niets waar je je uitspraken over mijn vermeend gebrek aan kennis kunt baseren, en los daarvan zou zo'n gebrek aan kennis totaal irrelevant zijn voor deze discussie.quote:Op maandag 29 april 2013 12:49 schreef Njosnavelin het volgende:
[..]
We hebben wel wat betere informatie tot onze beschikking, zoals uitgebreid onderzoek dat gedaan is naar allerlei dieëten en het effect daarvan op allerlei aspecten van de gezondheid.
Wat een beetje het punt is hier, is dat jij conclusies trekt terwijl je over heel weinig informatie beschikt. Ik heb je al eerder wat artikels doorgestuurd, maar je bent vrij om zelf meer informatie te zoeken. Er zijn hele bibliotheken volgeschreven over dit onderwerp, dus geen reden om je te beperken tot de weinige informatie die al in je hoofd zit.
Ik baseer dat op het feit dat jij doet alsof de enige/beste informatie waar we over beschikken, het feit is dat we al zo lang vlees eten en dat het vroeger iets waardevols was. Daarom zou het optimaal zijn volgens jou.quote:Op maandag 29 april 2013 12:50 schreef Molurus het volgende:
[..]
Met ad hominems kom je ook niet ver trouwens. Er is niets waar je je uitspraken over mijn vermeend gebrek aan kennis kunt baseren, en los daarvan zou zo'n gebrek aan kennis totaal irrelevant zijn voor deze discussie.
"Enige" heb ik niet gezegd. Maar zolang wij de gevolgen voor de mens op de lange termijn niet volledig op waarde kunnen schatten acht ik het voedingspatroon van mensen in de geschiedenis van grotere waarde dan je onderzoekjes naar de gezondsheidseffecten van geen vlees eten in zeer specifieke gevallen onder zeer specifieke omstandigheden.quote:Op maandag 29 april 2013 12:54 schreef Njosnavelin het volgende:
[..]
Ik baseer dat op het feit dat jij doet alsof de enige/beste informatie waar we over beschikken, het feit is dat we al zo lang vlees eten en dat het vroeger iets waardevols was. Daarom zou het optimaal zijn volgens jou.
Je bent vrij om ten onrechte aan te nemen dat ik dat niet heb gedaan. Maar zoals gezegd, erg relevant is dat niet.quote:Op maandag 29 april 2013 12:54 schreef Njosnavelin het volgende:
Dat is heel weinig informatie, maar 1 zinnetje namelijk. Er is veel meer bekend over de voor- en nadelen van allerlei dieëten, je bent vrij om je daar verder in te verdiepen en met wat zinnigere argumenten te komen.
Niet alleen dat, er was ook minder plantaardig matriaal beschikbaar, vooral minder variatie, dat maakte dat vlees een essentiele toevoeging was omdat het een makkelijke bron voor een aantal belangerijke voedingsstoffen is.quote:Op maandag 29 april 2013 12:29 schreef Molurus het volgende:
[..]
Vlees was vroeger lastiger te krijgen (en daardoor ook waardevoller) dan nu het geval is. Daar moest men toen echt moeite voor doen. Dat moet dan zeker de moeite waard zijn geweest.
En zoals gezegd geldt dat voor meer dingen: suikers, zouten, vet. Dat wij nu teveel van zulke zaken tot ons nemen lijkt me niet verrassend maar juist heel plausibel. En misschien kunnen we zelfs wel zonder, dat zou zomaar kunnen. Maar dat zonder optimaal zou zijn lijkt me eerlijk gezegd uitgesloten.
Maar je neemt de verdere omstandigheden niet mee, die "oude" mens had niet tot zijn beschikking wat we nu tot beschikking hebben. Het was niet alleen moeilijk om aan vlees te komen, maar ook aan andere zaken. Het is niet zo alsof vlees de hoofdmoot van het voedsel was, de rest werd dagelijks heel veel moeite in gestoken. Eerst met de verzamelaars/jagers, daarna in de eerste landbouwsamenlevingen waar het land bewerken geen klein klusje was.quote:Op maandag 29 april 2013 12:45 schreef Molurus het volgende:
[..]
Klopt. Ik baseer me dan ook op het beste dat we hebben qua informatie: het empirische feit dat vlees al sinds de oudheid algemeen deel uitmaakt van het menselijk dieet. Dat vereist een flinke investering van mensen om dat voor elkaar te krijgen, en de natuur heeft de neiging om verspilling eruit te selecteren. Het is dan wat mij betreft alleszins redelijk om te veronderstellen dat vlees van belang is voor de mens.
Wat ik hier lees is dat mensen voor hun B12 afhankelijk zijn van consumptie waar andere primaten kunnen steunen op B12 producerende bacterien. Wij hebben die bacteriën wel maar door verschillen in anatomie bereiken die bacteriën niet de locaties om de B12 af te geven.quote:Op maandag 29 april 2013 12:49 schreef Njosnavelin het volgende:
[..]
We hebben wel wat betere informatie tot onze beschikking, zoals uitgebreid onderzoek dat gedaan is naar allerlei dieëten en het effect daarvan op allerlei aspecten van de gezondheid.
Wat een beetje het punt is hier, is dat jij conclusies trekt terwijl je over heel weinig informatie beschikt. Ik heb je al eerder wat artikels doorgestuurd, maar je bent vrij om zelf meer informatie te zoeken. Er zijn hele bibliotheken volgeschreven over dit onderwerp, dus geen reden om je te beperken tot de weinige informatie die al in je hoofd zit.
Ben het helemaal met je eens wat betreft je laatste regels. Molurus en anderen beweren echter al sinds het vorige topic dat vegetarisch eten ongezond is, en dat is de reden dat we daar nog over aan het bazelen zijn nu.quote:Op maandag 29 april 2013 13:09 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Wat ik hier lees is dat mensen voor hun B12 afhankelijk zijn van consumptie waar andere primaten kunnen steunen op B12 producerende bacterien. Wij hebben die bacteriën wel maar door verschillen in anatomie bereiken die bacteriën niet de locaties om de B12 af te geven.
Wat dat betreft zijn mensen dus wel afhankelijk van vlees voor voldoende B12. Tegenwoordig kunnen we supplementen nemen om voor een gebrek aan B12 (en enkele andere voedingsstoffen) te compenseren maar om dan te doen alsof mensen niet ge-evolueerd zijn om afhankelijk(er) te zijn van vlees vind ik niet echt correct.
Ook vind ik het niet echt relevant want de hamvraag (hihi) is natuurlijk "waarom zou je geen vlees moeten/mogen eten". En dan hebben we het ineens over ethiek en niet meer over genetica en voeding gerelateerde wetenschap.
Vervang vlees voor dierlijke producten, dan klopt het wat je zegt en dat maakt dat vegetariers geen probleem hebben. Een vegetarisch dieet kan gewoon zonder suplementen, een veganistisch dieet of zelfs rauw is een ander verhaal(alhoewel ik me afvraag of rauw met wel vlees een tekort zou geven, ik denk van wel, maar dan juist aan de plantaardige kant).quote:Op maandag 29 april 2013 13:09 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Wat ik hier lees is dat mensen voor hun B12 afhankelijk zijn van consumptie waar andere primaten kunnen steunen op B12 producerende bacterien. Wij hebben die bacteriën wel maar door verschillen in anatomie bereiken die bacteriën niet de locaties om de B12 af te geven.
Wat dat betreft zijn mensen dus wel afhankelijk van vlees voor voldoende B12. Tegenwoordig kunnen we supplementen nemen om voor een gebrek aan B12 (en enkele andere voedingsstoffen) te compenseren maar om dan te doen alsof mensen niet ge-evolueerd zijn om afhankelijk(er) te zijn van vlees vind ik niet echt correct.
Ook vind ik het niet echt relevant want de hamvraag (hihi) is natuurlijk "waarom zou je geen vlees moeten/mogen eten". En dan hebben we het ineens over ethiek en niet meer over genetica en voeding gerelateerde wetenschap.
Ik heb toch meermalen herhaalt dat een vegetariër die zijn dieet voldoende met dierlijke eiwitten aanvult best gezond kan leven? Maar dat is iets heel anders dan stellen dat een vleesloos dieet het ideale dieet is voor mensen. Die conclusie kun je daar helemaal niet uit trekken.quote:Op maandag 29 april 2013 13:18 schreef Njosnavelin het volgende:
[..]
Ben het helemaal met je eens wat betreft je laatste regels. Molurus en anderen beweren echter al sinds het vorige topic dat vegetarisch eten ongezond is, en dat is de reden dat we daar nog over aan het bazelen zijn nu.
Je hebt 2,8 microgram per dag nodig van B12 meen ik me te herinneren. Dat is goed aan te vullen met eieren, kwark en vleesvervangers.quote:Op maandag 29 april 2013 13:18 schreef Njosnavelin het volgende:
[..]
Ben het helemaal met je eens wat betreft je laatste regels. Molurus en anderen beweren echter al sinds het vorige topic dat vegetarisch eten ongezond is, en dat is de reden dat we daar nog over aan het bazelen zijn nu.
Ik kan me ook wel vinden in je opmerking over de vit B12, hoewel men ook door het drinken van melk en eten van eieren voldoende binnen kan krijgen.
Vlucht nu het nog kan!quote:Op maandag 29 april 2013 13:11 schreef Ceased2Be het volgende:
Kan ik me hier nog veilig melden als vegetariër of moet ik me al direct verantwoorden?
Heb in sommige gezelschappen wel het idee dat je beter moslim-terrorist kunt zijn dan vegetariërquote:
quote:Op maandag 29 april 2013 13:26 schreef Ceased2Be het volgende:
[..]
Heb in sommige gezelschappen wel het idee dat je beter moslim-terrorist kunt zijn dan vegetariër
Dat zijn dan ook maar halve vegetariersquote:Op maandag 29 april 2013 13:26 schreef Ceased2Be het volgende:
[..]
Heb in sommige gezelschappen wel het idee dat je beter moslim-terrorist kunt zijn dan vegetariër
Dacht altijd dat m'n vrouw het een beetje overdreef (die is al vanaf haar 14e vegetariër) tot ik zelf 2.5 jaar geleden volledig ben geswitched. De complete aggressiviteit waarmee je soms benadert wordt... te idioot voor woorden.quote:
'Nee ik ben vegetariër ik eet alleen vis' Ook zo'n mooiequote:Op maandag 29 april 2013 13:31 schreef Waaghals het volgende:
[..]
Dat zijn dan ook maar halve vegetariers
quote:Op maandag 29 april 2013 13:18 schreef Njosnavelin het volgende:
[..]
Ik kan me ook wel vinden in je opmerking over de vit B12, hoewel men ook door het drinken van melk en eten van eieren voldoende binnen kan krijgen.
Het lijkt er een beetje op dat het communicatieprobleem ligt bij het woord "vegetariër". Er zijn namelijk een hoop manieren om vegetariër te zijn waarmee je echt te weinig voedingsstoffen binnen krijgt. En zelfs de vormen waarbij je gewoon melk en eieren eet lijken nog steeds extra voorzichtigheid te gebieden bij intake van o.a. proteïnen. Iets waar vleeseters weinig over na hoeven te denken simpelweg omdat ons lichaam daar op is ingesteld.quote:Op maandag 29 april 2013 13:19 schreef erodome het volgende:
[..]
Vervang vlees voor dierlijke producten, dan klopt het wat je zegt en dat maakt dat vegetariers geen probleem hebben. Een vegetarisch dieet kan gewoon zonder suplementen, een veganistisch dieet of zelfs rauw is een ander verhaal(alhoewel ik me afvraag of rauw met wel vlees een tekort zou geven, ik denk van wel, maar dan juist aan de plantaardige kant).
Dat de mens een omnivoor is en dus vlees kan eten, betekent niet dat hij vlees hoeft te eten om te overleven.quote:Op maandag 29 april 2013 12:45 schreef Molurus het volgende:
[..]
Tja, dan heb je vette pech als je bij Molurus gaat etenquote:Op maandag 29 april 2013 13:31 schreef Ceased2Be het volgende:
[..]
Dacht altijd dat m'n vrouw het een beetje overdreef (die is al vanaf haar 14e vegetariër) tot ik zelf 2.5 jaar geleden volledig ben geswitched. De complete aggressiviteit waarmee je soms benadert wordt... te idioot voor woorden.
Maar als ik dan zeg dat ik het voornamelijk heb gedaan vanwege jarenlange maag- darmproblemen is het ineens wel weer goed? Stel je voor dat je het doet uit empathie?
Vlees eten is niet een kwestie van "oh, we komen toevallig een stukje vlees tegen, dat eten we ook maar". Om structureel vlees te kunnen eten moet je jagen en plannen. Het vereist zoals gezegd een investering van mensen die veel verder gaat dan hier en daar een plantje dat je tegenkomt eten.quote:Op maandag 29 april 2013 13:36 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Dat de mens een omnivoor is en dus vlees kan eten, betekent niet dat hij vlees hoeft te eten om te overleven.
Mensen kunnen overleven op diëten die variëren van 100% plantaardig tot 100% dierlijk.
Vitamine B12 is een belangrijk vitamine om op te letten voor vegetariërs en veganisten, omdat het alleen voorkomt in dierlijke producten als vlees, vis, zuivel en eieren. Als vegetariër kun je voldoende vitamine B12 uit zuivel en eieren halen.quote:Op maandag 29 april 2013 13:09 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Dan kom ik niet bij hem eten, simpelquote:Op maandag 29 april 2013 13:37 schreef Feeeeble het volgende:
[..]
Tja, dan heb je vette pech als je bij Molurus gaat eten
Als iemand beter geen vlees kan eten vanwege maag- en darmproblemen kun je bij mij op alle begrip rekenen hoor.quote:Op maandag 29 april 2013 13:37 schreef Feeeeble het volgende:
[..]
Tja, dan heb je vette pech als je bij Molurus gaat eten
Dan weiger je mijn vrouw bij de deur, maar ik mag binnenkomen? Nee, dank jequote:Op maandag 29 april 2013 13:41 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als iemand beter geen vlees kan eten vanwege maag- en darmproblemen kun je bij mij op alle begrip rekenen hoor.Dat had ik al een aantal keer gezegd volgens mij.
Maar met voedingsvoorkeuren die zijn gebaseerd op vegetarisch hippie-idealisme hoef je bij mij inderdaad niet aan te komen. Ga dan maar ergens anders eten.
Er zijn vele ''eerste mensachtige'' gevonden uit de oertijd en daar zitten ook ''mensachtige'' bijquote:Op maandag 29 april 2013 13:38 schreef Molurus het volgende:
[..]
Vlees eten is niet een kwestie van "oh, we komen toevallig een stukje vlees tegen, dat eten we ook maar". Om structureel vlees te kunnen eten moet je jagen en plannen. Het vereist zoals gezegd een investering van mensen die veel verder gaat dan hier en daar een plantje dat je tegenkomt eten.
Dan moet die investering ook de moeite waard zijn, anders doe je dat niet.
Bron?quote:Op maandag 29 april 2013 13:42 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Er zijn vele ''eerste mensachtige'' gevonden uit de oertijd en daar zitten ook ''mensachtige'' bij
die uitsluitend plantaardig aten
Ik reageerde dan ook op het 'empathie' gedeelte...quote:Op maandag 29 april 2013 13:41 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als iemand beter geen vlees kan eten vanwege maag- en darmproblemen kun je bij mij op alle begrip rekenen hoor.Dat had ik al een aantal keer gezegd volgens mij.
Maar met voedingsvoorkeuren die zijn gebaseerd op vegetarisch hippie-idealisme hoef je bij mij inderdaad niet aan te komen. Ga dan maar ergens anders eten.
Tja, er zijn ook bergen aan vleeseters die een ongezond dieet erop na houden. Als we gewoon praten over vegetarier tegenover vleeseter dan hebben we het in beide gevallen over een gevarieerd en gezond eetpatroon, als je de foute dieeten erbij moet gaan halen kom je nergens en het is niet eerlijk een gezond eetpatroon te vergelijken met een ongezond eetpatroon.quote:Op maandag 29 april 2013 13:34 schreef SpecialK het volgende:
[..]
[..]
Het lijkt er een beetje op dat het communicatieprobleem ligt bij het woord "vegetariër". Er zijn namelijk een hoop manieren om vegetariër te zijn waarmee je echt te weinig voedingsstoffen binnen krijgt. En zelfs de vormen waarbij je gewoon melk en eieren eet lijken nog steeds extra voorzichtigheid te gebieden bij intake van o.a. proteïnen. Iets waar vleeseters weinig over na hoeven te denken simpelweg omdat ons lichaam daar op is ingesteld.
De meest liberale vorm van vegetarier zijn is dus niet per se ongezond. Net zoals dat het werken in een fabriek zonder hekken niet ongezond is. Zolang je maar weet waar je mee bezig bent en je discipline hebt om op te blijven letten.
Als ik dan toch al apart ga koken mag ze best meehappen hoor. Maar als ze zonder jou op bezoek komt hoeft ze niet te verwachten dat ik dan apart voor haar ga koken. Daar houdt het wel op.quote:Op maandag 29 april 2013 13:42 schreef Ceased2Be het volgende:
[..]
Dan weiger je mijn vrouw bij de deur, maar ik mag binnenkomen? Nee, dank je
Onwaarschijnlijk aangezien bijna alle moderne primaten minimaal (soms) insecten en vogel-eieren eten. Alleen Gorilla's lijken daar in anders te zijn.quote:Op maandag 29 april 2013 13:42 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Er zijn vele ''eerste mensachtige'' gevonden uit de oertijd en daar zitten ook ''mensachtige'' bij
die uitsluitend plantaardig aten, mensen én dieren passen zich aan aan de omstandigheden
en leefomgeving om zich te kunnen voeden.
Hippie-idealisme? Het zou je sieren als mod van dit subforum om eens wat betere woorden te kiezen.quote:Op maandag 29 april 2013 13:41 schreef Molurus het volgende:
Alsof dat plantje hier en daar tegenkomen zo simpel was, toe molurus, dat weet je best...quote:Op maandag 29 april 2013 13:38 schreef Molurus het volgende:
[..]
Vlees eten is niet een kwestie van "oh, we komen toevallig een stukje vlees tegen, dat eten we ook maar". Om structureel vlees te kunnen eten moet je jagen en plannen. Het vereist zoals gezegd een investering van mensen die veel verder gaat dan hier en daar een plantje dat je tegenkomt eten.
Dan moet die investering ook de moeite waard zijn, anders doe je dat niet.
Maar nee hoor, het gaat echt niet om het princiepe erachter waar jij tegen bent!quote:Op maandag 29 april 2013 13:41 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dit. Erg jammer is het.quote:Op maandag 29 april 2013 13:49 schreef erodome het volgende:
[..]
Maar nee hoor, het gaat echt niet om het princiepe erachter waar jij tegen bent!
Je ziet het echt niet he, dat je verdacht veel lijkt om een extremere gelovige die niet om kan gaan met andersdenkenden.
Hij maakt zelf ook de analogie met het geloofstopic, maar zie nu dat hij de religieuze fanaat is die alles wat niet in zijn straatje past verwerpt.quote:Op maandag 29 april 2013 13:49 schreef erodome het volgende:
[..]
Maar nee hoor, het gaat echt niet om het princiepe erachter waar jij tegen bent!
Je ziet het echt niet he, dat je verdacht veel lijkt om een extremere gelovige die niet om kan gaan met andersdenkenden.
Heb je strakkies tenminste iets om terug te lezenquote:Op maandag 29 april 2013 13:51 schreef Feeeeble het volgende:
Kan niet alles meelezen want ik ben eigenlijk aan het werkKut!
Ja, misschien zelfs wel topic #3quote:Op maandag 29 april 2013 13:52 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Heb je strakkies tenminste iets om terug te lezen
Ik zeg ook nergens dat het super moeilijk is. Slechts dat je toch meer moet opletten. Het gevolg is ook anders. Als je als vegetariër je behoeften consistent verkeerd inschat loop je kans om de meest vreemde zenuwziekten en andere problemen op te lopen. Als je als vleeseter te veel naar binnen schrokt in je leven loop je kans om op je 50ste, 60ste te overlijden aan hart en vaatziekten.quote:Op maandag 29 april 2013 13:44 schreef erodome het volgende:
[..]
Tja, er zijn ook bergen aan vleeseters die een ongezond dieet erop na houden. Als we gewoon praten over vegetarier tegenover vleeseter dan hebben we het in beide gevallen over een gevarieerd en gezond eetpatroon, als je de foute dieeten erbij moet gaan halen kom je nergens en het is niet eerlijk een gezond eetpatroon te vergelijken met een ongezond eetpatroon.
Het is echt zo dat bij vegetarisch er net zo weinig problemen zijn om alles binnen te krijgen wat je nodig hebt als bij een dieet met vlees, dat omdat die dierlijke producten er wel in zitten.
Het is een vooroordeel dat je daar heel voorzichtig mee moet zijn, met 2 keer per week een eitje zit je namelijk al goed om maar wat te noemen(pin me er niet geheel op vast, misschien zijn het we 2/ 1/2 eitje of juist iets minder).
Misschien komt er een deel 3, maar daar ga ik niet op wachten, ik heb een keer eenquote:Op maandag 29 april 2013 14:00 schreef Feeeeble het volgende:
[..]
Ja, misschien zelfs wel topic #3ben benieuwd...
Maar toch vind ik live meelezen () altijd leuker
Als die Oegandees zou weten dat ik - bij wijze van spreken - liever stiere(n?)ballen eet dan geite(n?)ballen zou ik het op prijs stellen dat 'ie daar rekening mee houdt. Het MOET niet, maar ik zou het wel waarderen.quote:Op zondag 28 april 2013 22:46 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat veel Afrikanen niet veel voedsel hebben klopt. Dat geldt overigens niet voor het armste land, Oeganda.. als ze daar iets niet missen is het voedsel, maar dat terzijde.
Het gaat mij meer om de vanzelfsprekendheid van je aanpassen aan de gebruiken van de gastheer. Als mijn gastheer een Oegandees is, dan wil ik graag dineren conform zijn gebruiken, en niet mijn eigen gebruiken.
[..]
Als ze die echt niet lusten, zeker. Maar zoals gezegd, dat vind ik wel echt iets anders dan iets dat ik alleen maar kan uitleggen als een culturele voorkeur. En dan is wat mij betreft de culturele standaard van de gastheer maatgevend.
En dan ga je dus niet tegen je Oegandese gastheer zeggen: "ik eet uit principe geen vlees, en oh ja, bij aanvang van de maaltijd wil ik dat iedereen 2 minuten stil is." ("En kan ik patat met mayonaise krijgen in plaats van deze maispasta?")
Het restaurant waar ik mijn trouwfeest heb gegeven vond het een uitdaging om een geheel vegetarisch menu neer te zetten (en voor 2 personen veganistisch). Die gasten moesten maar eten wat wij wildenquote:Op maandag 29 april 2013 14:06 schreef Lyza666 het volgende:
[..]
Als die Oegandees zou weten dat ik - bij wijze van spreken - liever stiere(n?)ballen eet dan geite(n?)ballen zou ik het op prijs stellen dat 'ie daar rekening mee houdt. Het MOET niet, maar ik zou het wel waarderen.
Ik hou er dus wel rekening mee als er iemand bij me komt eten die vegetariër is. Het gaat er mij met name om dat iemand het leuk heeft en lekker eet als hij/zij bij me op bezoek komt. Wat is er dan zo erg aan om je menu een beetje aan te passen? Ik zie het probleem niet zo.
Maar ook vleeseters moeten ook op de rest van de voedingsstoffen letten om problemen te voorkomen.quote:Op maandag 29 april 2013 14:02 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ik zeg ook nergens dat het super moeilijk is. Slechts dat je toch meer moet opletten. Het gevolg is ook anders. Als je als vegetariër je behoeften consistent verkeerd inschat loop je kans om de meest vreemde zenuwziekten en andere problemen op te lopen. Als je als vleeseter te veel naar binnen schrokt in je leven loop je kans om op je 50ste, 60ste te overlijden aan hart en vaatziekten.
Beiden vormen van onnadenkendheid hebben gevolgen maar die gevolgen zijn dramatisch anders.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.[*] I kill a bitch with a potato peeler for the skrilla.
[*] You wanna mess with a motherfucker that skydives out of a plane to give the Statue of Liberty high fives, doing drive-by’s and miss you with five tries?
Bedoel je met variatie ; wel/niet vis op de menu, hoe wordt vis eten gezien/meegenomen in het oordeel ?quote:Op maandag 29 april 2013 14:13 schreef erodome het volgende:
Ik ken wel wat (single) mannen die vegetarier zijn, maar dat zijn dan ook wel hele echte alto's. Bij de vrouwen die ik ken die vegetarier zijn zie ik veel meer variatie in hoe ze verder zijn, daar zitten echte carrieremiepjes tussen, hele gewone vrouwen en alto's, bij mannen ken ik (zonder vrouw ernaast) geen buiten de groep echte alto's. Bij degene met vrouw ernaast weet ik niet zeker of ze ook al vegetarier waren voor de relatie.
Ik heb eigenlijk bijna elke situatie wat dat betreft wel meegemaakt. Maar wat ik het vaakst zie is vegetariërs die (voor wat voor reden dan ook) zeggen dat ze vegetarisch zijn en niet-vegetariers die dan nieuwsgierig zijn naar hoe ze bepaalde problemen oplossen. Iets wat vaak prima gaat maar in sommige gevallen door de vegetarier als vervelend wordt ervaren (omdat ze steeds dezelfde vragen moeten beantwoorden) waarna het waarschijnlijk gaat voelen als aanval.quote:Op maandag 29 april 2013 14:16 schreef ChipsZak. het volgende:
*Vegetariër meldt!
Ik heb het eerste deel niet gelezen en het tweede ook maar gescand maar las wel wat over (verbale) 'agressiviteit' jegens vegetariërs en die ervaring heb ik ook. Niet met elke vleeseter natuurlijk, maar wel regelmatig. Vaak hoor ik ook dat vegetariërs altijd iedereen willen 'bekeren', maar daar kan ik mijzelf (of veel andere vega's of veganisten ook) niet op betrappen hoor.
Dat vind ik echt vreemd trouwens. Lijkt net alsof hij wat te kort komt.quote:Op maandag 29 april 2013 14:09 schreef erodome het volgende:
[..]
Maar ook vleeseters moeten ook op de rest van de voedingsstoffen letten om problemen te voorkomen.
Ik neem mijn zoon even als vb, als ik hem echt vrij zou laten erin zou hij alleen vlees eten, nou ja en komkommer dan
Zou aan een hoop andere factoren kunnen liggen natuurlijk.quote:Die moet ik echt bij de les houden met gevarieerd eten, nu is hij weleens op vakantie geweest met opa en oma en daar teveel verwend met wat hij mocht eten, dus hij kwam terug als een lijk, doodmoe, wit, helemaal niet lekker in zijn vel. Een paar dagen gewoon gezond eten loste dat weer op.
Mijn punt was dus dat het verschil groot is doordat de gevolgen bij het een kortetermijn is en bij het ander langetermijn.quote:Op de langere termijn zal teveel op alleen vlees leunen veel grotere gevolgen hebben, want we hebben een stuk meer nodig dan alleen b12 en het is ook nog eens zo dat de verschillende voedingsstoffen met elkaar in balans moeten zijn om goed opgenomen te worden.
Dus nee, ik ben het hier niet mee eens, je moet altijd op je dieet letten en dat is niet meer of minder bij een vegetarisch dieet.
Ach, moet je eens proberen te vertellen dat je geen fruit eetquote:Op maandag 29 april 2013 14:24 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ik heb eigenlijk bijna elke situatie wat dat betreft wel meegemaakt. Maar wat ik het vaakst zie is vegetariërs die (voor wat voor reden dan ook) zeggen dat ze vegetarisch zijn en niet-vegetariers die dan nieuwsgierig zijn naar hoe ze bepaalde problemen oplossen. Iets wat vaak prima gaat maar in sommige gevallen door de vegetarier als vervelend wordt ervaren (omdat ze steeds dezelfde vragen moeten beantwoorden) waarna het waarschijnlijk gaat voelen als aanval.
Iedereen die iets doet wat "buiten de norm" valt zal zich uiteindelijk buitengesloten en aangevallen voelen. Zo voel ik ook onevenredige aandacht voor het feit dat ik geen alcohol drink. Mensen vinden het maar vreemd maar ik heb geleerd dat dat nieuwsgierigheid is en niet minachting.
Ik drink ook geen alcohol maar heb daar nooit eenzelfde gevoel gekregen. Sterker nog; ik krijg alleen maar positieve reacties of mensen die het vreemd vinden maar 'whatever', zeg maar. Vegetariërs worden m.i. vaak beschuldigd te koop te lopen met hun dieet maar soms kan je niet anders. Ik ga niet als iemand mij telkens versch. soorten eten (vlees) aanbiedt blijven zeggen 'nee, dank je' of 'ik lust het niet'. Het is makkelijker om dan gewoon aan te geven gewoon geen vlees te eten ('waarom?' - 'ik ben vegetariër'. Dus dan kan je weinig anders).quote:Op maandag 29 april 2013 14:24 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ik heb eigenlijk bijna elke situatie wat dat betreft wel meegemaakt. Maar wat ik het vaakst zie is vegetariërs die (voor wat voor reden dan ook) zeggen dat ze vegetarisch zijn en niet-vegetariers die dan nieuwsgierig zijn naar hoe ze bepaalde problemen oplossen. Iets wat vaak prima gaat maar in sommige gevallen door de vegetarier als vervelend wordt ervaren (omdat ze steeds dezelfde vragen moeten beantwoorden) waarna het waarschijnlijk gaat voelen als aanval.
Iedereen die iets doet wat "buiten de norm" valt zal zich uiteindelijk buitengesloten en aangevallen voelen. Zo voel ik ook onevenredige aandacht voor het feit dat ik geen alcohol drink. Mensen vinden het maar vreemd maar ik heb geleerd dat dat nieuwsgierigheid is en niet minachting.
Meestal onbegrip voor de keuze waarin je de variatie voor jezelf beperkt en dwingend aan je eventuele partner wil opleggen.quote:Op maandag 29 april 2013 14:16 schreef ChipsZak. het volgende:
*Vegetariër meldt!
Ik heb het eerste deel niet gelezen en het tweede ook maar gescand maar las wel wat over (verbale) 'agressiviteit' jegens vegetariërs en die ervaring heb ik ook. Niet met elke vleeseter natuurlijk, maar wel regelmatig. Vaak hoor ik ook dat vegetariërs altijd iedereen willen 'bekeren', maar daar kan ik mijzelf (of veel andere vega's of veganisten ook) niet op betrappen hoor. Ik kom echt niet aan met 'hey, ik ben vegetariër; moet je ook worden!' (of iets in die richting) en tòch moet ik mij constant verantwoorden, een discussie beginnen of word ik gek genoemd, .
En verder;
Heb ik wel eens iemand horen roepen. Die kreeg ook scheve blikken.quote:Op maandag 29 april 2013 14:29 schreef Ceased2Be het volgende:
[..]
Ach, moet je eens proberen te vertellen dat je geen fruit eet
Mijn partner BBQ't erop los en bestelt elke x spareribs als ik vega taco's bestel, niks aan het handje.quote:Op maandag 29 april 2013 14:29 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
Meestal onbegrip voor de keuze waarin je de variatie voor jezelf beperkt en dwingend aan je eventuele partner wil opleggen.
Wow... nog zo'n gek? Dacht dat ik de enige was.quote:Op maandag 29 april 2013 14:30 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Heb ik wel eens iemand horen roepen. Die kreeg ook scheve blikken.
"Wat.. totaal geen fruit?? NOOIT??"
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."Een menschenhater, menschenschuwend mensch, die niet gaarne andere menschen ziet; een wonderlijk, ongezellig mensch, vijand van alle vrolijkheid.'
"My voice is nothing, my thoughts are nothing, in many respects I'm like you; nothing"
Pfff. Ik ken een stel wat op dit moment zwanger is die alleen patat en vlees eten. Verder niks. Groente flikkeren ze zo in de prullenbak als ze het per ongeluk op de hamburger vinden.quote:Op maandag 29 april 2013 14:33 schreef Ceased2Be het volgende:
[..]
Wow... nog zo'n gek? Dacht dat ik de enige was.
Vreemde gang van zaken inderdaad! Erg jammer!quote:Op maandag 29 april 2013 14:04 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Misschien komt er een deel 3, maar daar ga ik niet op wachten, ik heb een keer een
ban gehad van 48 uur omdat ik iemand (en dat was nog maar een geintje) Autist noemde dus
in een topic waar een Mod iemand laat uitschelden voor Debiel met een afwijking ga ik
niet verder in discussie.
Die keuze heb ik gelukkig, net zoals ik de keuze heb om géén vlees te eten als ik dat niet
wil.
Ik heb nog steeds geen reactie van Molurus op mijn ''bron'' en ik lees wel mee hoorquote:Op maandag 29 april 2013 14:43 schreef Feeeeble het volgende:
[..]
Vreemde gang van zaken inderdaad! Erg jammer!
Ga je helemaal niks meer posten nu?
Ben benieuwd of die reactie nog gaat komen...quote:Op maandag 29 april 2013 14:44 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Ik heb nog steeds geen reactie van Molurus op mijn ''bron'' en ik lees wel mee hoor
quote:Op maandag 29 april 2013 14:47 schreef Feeeeble het volgende:
[..]
Ben benieuwd of die reactie nog gaat komen...
Net andersom zou ik zeggen. Voor alle duidelijkheid, zelf ben ik geen vegetariër gezien ik toch een weinig vlees eet en zelfs niet dagelijks. Wat ik wel ervaar is als ik toch zo'n lap vlees eet ( uit huis ) me er achteraf best ziek door kan voelen. Dit zou komen doordat het spijsverteringsstelsel niet meer voldoende enzymen bevat om vlees te verwerken. Anderzijds is het probleem ( zie voedingswaarder die ik hier reeds gepost heb ) dat groenten en fruit niet of nauwelijks meer volstaan om de nodige nutriënten die nodig zijn op te nemen. Men zou tot het tienvoud van een normale portie moeten verorberen ( oorzaak hydrocultuur e.d.). Maar ja, iedereen beschikt niet over een moestuin.quote:Op maandag 29 april 2013 14:29 schreef ChipsZak. het volgende:
Ik heb met vleeseters vaak meegemaakt dat ze expres vlees onder m'n neus duwen, een broodje met vlees eten, vervolgens met open mond kauwen, mij strak aankijken en zeggen 'hmmm, lekker vlees' (), ben gek genoemd, moet gelijk een enorme discussie beginnen of mij verantwoorden over mijn voedingsstoffen. Alsof je automatisch gezond leeft als vleeseter en automatisch ongezond als vegetariër.
Met een broodje balquote:Op maandag 29 april 2013 14:48 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]![]()
Of hij ligt te wenen in een hoekkie
quote:Op maandag 29 april 2013 13:42 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
die uitsluitend plantaardig aten, mensen én dieren passen zich aan aan de omstandigheden
en leefomgeving om zich te kunnen voeden.
Eskimo's eten bijvoorbeeld rauwe vis, terwijl dat voor jouw spijsverteringssysteem niet erg geschikt
is eigenlijk. ook al is het ineens in de mode om massaal Sushi te gaan eten.
quote:
quote:
Misschien is Molurus vergeten te reageren, dat kan ook...quote:Op maandag 29 april 2013 13:49 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
http://kunst-en-cultuur.i(...)ot-homo-sapiens.html
quote:Op maandag 29 april 2013 14:52 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
[..]
[..]
[..]
Misschien is Molurus vergeten te reageren, dat kan ook...
helpen we hem toch even herinneren.
Ik wijs er slechts op dat dat begrip twee kanten op dient te werken. Wat is daar nu toch zo moeilijk aan?quote:Op maandag 29 april 2013 13:49 schreef erodome het volgende:
[..]
Je ziet het echt niet he, dat je verdacht veel lijkt op een extremere gelovige die niet om kan gaan met andersdenkenden.
Dit beweer ik dan ook allemaal niet. Ik wijs er slechts op dat het vangen van een plant een stuk eenvoudiger is dan het vangen van een dier.quote:Op maandag 29 april 2013 13:48 schreef erodome het volgende:
Het was niet dat vlees DE redder was, het was een combinatie van veeeeeeeeeeeel plantaardig, aangevuld met een klein beetje vlees. Nogmaals, het was meer dan lastig om aan alle voedingsstoffen te komen en daardoor was vlees een essentieel onderdeel van het geheel, maar zeer zeker niet de enige en ook niet degene die het meeste moeite koste.
Je moet me maar corrigeren, maar ik lees hier dat vlees al meer dan een miljoen jaar deel uitmaakt van het dieet van de mens en de voorouders van mensen.quote:Op maandag 29 april 2013 13:49 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Doe je dat ook bij rokers?quote:Op maandag 29 april 2013 16:35 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik wijs er slechts op dat dat begrip twee kanten op dient te werken. Wat is daar nu toch zo moeilijk aan?
Als ik op bezoek ben bij een gelovige heb ik er geen enkel probleem mee om twee minuten stilte in acht te nemen, als diezelfde gelovige er geen moeite heeft dat dat bij mij aan tafel niet gebeurt.
En als ik bij een vegetariër eet heb ik geen enkel probleem met het eten van zijn vleesloze maaltijden. Maar ook daar geldt: dat begrip dient andersom ook te bestaan.
Jazeker. Als ik ergens op bezoek ben rook ik niet binnen (als men dat liever niet heeft). Als mensen bij mij op bezoek zijn moeten ze er maar genoegen mee nemen dat ik dat wel doe.quote:
Ik heb ook een leven buiten Fok. Excuus dat je erop hebt moeten wachten.quote:Op maandag 29 april 2013 14:44 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Ik heb nog steeds geen reactie van Molurus op mijn ''bron'' en ik lees wel mee hoor
quote:Op maandag 29 april 2013 14:47 schreef Feeeeble het volgende:
[..]
Ben benieuwd of die reactie nog gaat komen...
quote:Op maandag 29 april 2013 14:48 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]![]()
Of hij ligt te wenen in een hoekkie
quote:
quote:Op maandag 29 april 2013 14:52 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
[..]
[..]
[..]
Misschien is Molurus vergeten te reageren, dat kan ook...
helpen we hem toch even herinneren.
quote:
Vroeg het me af, ik vind een bewuste dieet-keuze iets compleet anders namelijk. Jij bent ook echt de eerste die ik er zo'n punt van zie makenquote:Op maandag 29 april 2013 16:41 schreef Molurus het volgende:
[..]
Jazeker. Als ik ergens op bezoek ben rook ik niet binnen (als men dat liever niet heeft). Als mensen bij mij op bezoek zijn moeten ze er maar genoegen mee nemen dat ik dat wel doe.
Leuke poging, maar ik ben zover ik weet in zulke dingen consequent.
Waarom zou een bewuste dieet-keuze iets fundamenteel anders zijn? Waarom zou zo'n keuze zwaarder moeten wegen dan andere gebruiken?quote:Op maandag 29 april 2013 18:09 schreef Ceased2Be het volgende:
[..]
Vroeg het me af, ik vind een bewuste dieet-keuze iets compleet anders namelijk.
Ook maar in het kader van een discussie natuurlijk. Of ik er in de praktijk zo'n punt van zou maken betwijfel ik. (Dat wordt dan al gauw een kosten-baten afweging.) Wat niet wil zeggen dat ik niet volledig sta achter wat ik hier heb geschreven.quote:Op maandag 29 april 2013 18:09 schreef Ceased2Be het volgende:
Jij bent ook echt de eerste die ik er zo'n punt van zie maken
Kwestie van iemands keuze respecteren lijkt me, als iemand het niet mag eten omdat zijn onzichtbare vriend het hem opgedragen heeft respecteer ik dat ook... ook al vind ik dat een complete drogredenquote:Op maandag 29 april 2013 18:18 schreef Molurus het volgende:
[..]
Waarom zou een bewuste dieet-keuze iets fundamenteel anders zijn? Waarom zou zo'n keuze zwaarder moeten wegen dan andere gebruiken?
'Gebruiken'? Voor een avondmaaltijd zonder verdere bijbetekenis is dat nogal een zware term vind je ook niet?quote:"Als je ergens op bezoek bent pas je je aan" is en blijft wat mij betreft een prima gedragsregel. Je toont daarmee in feite respect voor de gebruiken van een ander.
Het zijn juist de discussies die het zo vermoeiend maken om te zeggen dat je vegetariër bentquote:Ook maar in het kader van een discussie natuurlijk. Of ik er in de praktijk zo'n punt van zou maken betwijfel ik. (Dat wordt dan al gauw een kosten-baten afweging.) Wat niet wil zeggen dat ik niet volledig sta achter wat ik hier heb geschreven.
Het spijt me zeer, maar dit komt toch wel een klein beetje hypocriet op me over. Wie ben jij om te bepalen of je dat wel of niet kunt maken?quote:Op maandag 29 april 2013 18:54 schreef Ceased2Be het volgende:
Als ik op vakantie iemand eer/cultuur gruwelijk zou beledigen eet ik gewoon vlees/vis met hen mee (en dat geldt voor alle vegetariërs/veganisten die ik ken) maar bij hollanders die alleen moeilijk doen om het moeilijk doen gooi ik ook mijn kont tegen de krib.
Snappie?
lees nog een keer dan maar en nu goed.quote:Op maandag 29 april 2013 16:39 schreef Molurus het volgende:
[..]
Je moet me maar corrigeren, maar ik lees hier dat vlees al meer dan een miljoen jaar deel uitmaakt van het dieet van de mens en de voorouders van mensen.
Ik ook.quote:Op maandag 29 april 2013 16:44 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik heb ook een leven buiten Fok. Excuus dat je erop hebt moeten wachten.
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]![]()
En hoe is dat strijdig met wat ik zei?quote:Op maandag 29 april 2013 19:08 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
lees nog een keer dan maar en nu goed.
Australopithecus
De australopithecus leefde tussen de 4.3 miljoen en 2 miljoen jaar geleden. De mensachtige was tweevoetig. Dit kan men afleiden uit de manier waarop de ruggengraat aan het hoofd vast zat en aan der vorm van de bekken en de lengte van de armen en benen. De australopithecus liep niet rechtop zoals men dat tegenwoordig doet (met het hoofd boven de nek), maar bewoog zich eerder voort zoals apen dat doen. Ze leefden voornamelijk in bomen en hadden hun handen vrij om dingen te pakken. Het dieet van de mensachtige was vegetarisch.
Haha, dit is zo waarquote:Op maandag 29 april 2013 18:54 schreef Ceased2Be het volgende:
[..]
[..]
[..]
Het zijn juist de discussies die het zo vermoeiend maken om te zeggen dat je vegetariër bent(maar dat werd hierboven ook al gezegd). Al die 'what if...' scenario's die in de praktijk nooit voorkomen, maar mensen toch aan willen dragen om te kijken hoe vasthoudend je bent.
Oké effe snel en dan ga ik echt fillum kijken want dat is veel leukerquote:Op maandag 29 april 2013 19:11 schreef Molurus het volgende:
[..]
En hoe is dat strijdig met wat ik zei?australopithecus leefde meer dan 2 miljoen jaar geleden. Afhankelijk van hoe ver je terugkijkt vind je ook vegetarische voorouders van tijgers en leeuwen. Wat is je punt?
Dit bewijst dat jullie ongelijk hebben.quote:Op zondag 28 april 2013 22:41 schreef boyv het volgende:
[..]
Je eigen afwijking proberen goed te praten met weetjes uit de viva en quest, en doen alsof je de expert bent. Het gaat al fout bij de vergelijking tussen de fysiologie van de mens en die van de gorilla, die totaal verschillend is wat betreft de spijsvertering.
Uit die vergelijking zou je zelf moeten opmaken dat de mens per definitie niet vegetarisch is.
Zoals ik al zei; omdat de meesten alleen maar moeilijk doen om het moeilijk doen. Jij was toch ook vooral dwars aan het doen om de discussie? Mag ik het ookquote:Op maandag 29 april 2013 18:59 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het spijt me zeer, maar dit komt toch wel een klein beetje hypocriet op me over. Wie ben jij om te bepalen of je dat wel of niet kunt maken?
Uhuh, en dat vanaf de eerste dag dat ik terugkwam op het werk in de bedrijfskantine en geen broodje bal met saté meer pakte.quote:Op maandag 29 april 2013 19:12 schreef ChipsZak. het volgende:
[..]
Haha, dit is zo waar. 'Wat nou als je ergens was waar er echt niks beschikbaar was behalve vlees, zou je het dan eten?' 'Wat als onbewoond eiland zonder planten?' 'Wat als enorme schaarste, oorlog, rampgebied, alles!!!!'
Australopithecus bevindt zich wel duidelijk in het grensgebied van wat je nog een hominide kunt noemen. En zo heel veel over zijn dieet weten we ook niet. Aan de hand van het gebit schat men dat hij er een soortgelijk dieet als chimpansees op nahield, voornamelijk fruit. Je kunt daarmee eigenlijk geen zinnig woord zeggen of daar zo af en toe ook vlees bij zat.quote:Op maandag 29 april 2013 19:17 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Oké effe snel en dan ga ik echt fillum kijken want dat is veel leuker
Jij en hij beweerde dat dat niet zo was en dat de mens(achtige) altijd en allemaal
al vanaf het begin Vlees hebben gegeten.
Slachtofferrol continued.quote:Op maandag 29 april 2013 19:17 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Sterker nog het werd een afwijking genoemd als je geen vlees zou eten....
Vegetariërs zijn er altijd geweest en zullen er altijd zijn. Vleeseters ook trouwens. Maar ik vind wel dat je een beetje heel gemakkelijk over het feit heen stapt dat de mens de laatste zeker 1 tot 2 miljoen jaar *wel* vlees at.quote:Op maandag 29 april 2013 19:17 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Dit bewijst dat jullie ongelijk hebben.
Dat ga jij natuurlijk niet toegeven en die andere eh... ''kuch'' meneer ook niet, maar het is
wel een feit dat ook Miljoenen jaren geleden er al Vegetariërs waren.
Ik vraag me eerlijk gezegd gewoon af of het überhaupt wel beleefd is om nadrukkelijk te vragen om een vegetarische maaltijd als je ergens op bezoek bent.quote:Op maandag 29 april 2013 19:23 schreef Ceased2Be het volgende:
[..]
Moet de eerste nog tegenkomen die me daadwerkelijk vlees voorschoteld omdat ik maar moet eten wat de pot schaft. En zou hij dat wel doen (hier in Nederland) dan schuif ik mijn portie door naar hem/haar.
Slachtofferrol my ass !quote:Op maandag 29 april 2013 19:26 schreef Molurus het volgende:
[..]
Australopithecus bevindt zich wel duidelijk in het grensgebied van wat je nog een hominide kunt noemen. En zo heel veel over zijn dieet weten we ook niet. Aan de hand van het gebit schat men dat hij er een soortgelijk dieet als chimpansees op nahield, voornamelijk fruit. Je kunt daarmee eigenlijk geen zinnig woord zeggen of daar zo af en toe ook vlees bij zat.
[..]
Slachtofferrol continued.
[..]
Vegetariërs zijn er altijd geweest en zullen er altijd zijn. Vleeseters ook trouwens. Maar ik vind wel dat je een beetje heel gemakkelijk over het feit heen stapt dat de mens de laatste zeker 1 tot 2 miljoen jaar *wel* vlees at.
Even in perspectief: de volledige bekende geschiedenis beslaat ongeveer 10.000 jaar, ofwel minder dan 1% daarvan.
Ja, maar niet allemaal dus!quote:Maar ik vind wel dat je een beetje heel gemakkelijk over het feit heen stapt dat de mens de laatste zeker 1 tot 2 miljoen jaar *wel* vlees at.
Koeien en schapen enzo zeker.quote:Op maandag 29 april 2013 19:31 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Ow....... nu waren er ineens ALTIJD al Vegetariërs?
You tell me.quote:Op maandag 29 april 2013 19:31 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Waar lullen we dan nog over eigenlijk?
Vlees eten is hier niet het probleem, dat doen we al miljoenen jaren.quote:Op maandag 29 april 2013 19:31 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Ja, maar niet allemaal dus!
Net als tegenwoordig eigenlijk, alleen jullie maken er een probleem van.
Veel plezier met je film.quote:Op maandag 29 april 2013 19:31 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
''zucht''
ja nou ben ik écht weg
Oké ik had je dus al een bron gegeven dat er ook Vegetariërs onder de eerstequote:Op maandag 29 april 2013 19:45 schreef Molurus het volgende:
[..]
Koeien en schapen enzo zeker.
[..]
You tell me.
[..]
Vlees eten is hier niet het probleem, dat doen we al miljoenen jaren.
De vraag is of vegetariërs die uit principe vegetariër zijn een legitieme reden hebben om te verwachten dat er overal rekening met hen wordt gehouden. En wat mij betreft is dat in essentie geen andere vraag dan de vraag of een roker dat mag verwachten. Het antwoord daarop is 'nee'.
[..]
Veel plezier met je film.
Nee, meer in het type mens in dit geval.quote:Op maandag 29 april 2013 14:17 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
Bedoel je met variatie ; wel/niet vis op de menu, hoe wordt vis eten gezien/meegenomen in het oordeel ?
Nee, hij komt niets tekort, dit heeft hij altijd al gehad, ook toen we nog echt dagelijks vlees(en teveel ervan ook nog) aten. Het is gewoon een zeur met eten, altijd al geweest.quote:Op maandag 29 april 2013 14:27 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Dat vind ik echt vreemd trouwens. Lijkt net alsof hij wat te kort komt.
Zou kunnen, maar het is niet maar 1 keer gebeurd en alle keren had het hetzelfde gevolg, dat naast buikpijn enzo(door het tekort aan vezels, dat is niet zo best voor je buik). Na een paar keer heb ik met mijn schoonouders erover gesproken, dat ze hem echt wel mochten verwennen, maar wel ook wat anders dan alleen vlees eten.quote:Zou aan een hoop andere factoren kunnen liggen natuurlijk.
Er zijn ook echt wel korte termijn gevolgen van teveel op vlees leunen en tekorten op andere gebieden(ongebalanceerd dieet dus), ook gevolgen die alles behalve leuk zijn. Een tekort aan magnesium maakt bv dat je last van je spieren krijgt, moe en prikkelbaar bent en nog veel meer nare gevolgen daarvan. Zo is het met alle voedingsstoffen, tekorten hebben gevolgen, lichamelijk en in gedrag. Ik weet bv bij honden dat een tekort aan magnesium agressie echt kan veroorzaken, dat is bij bv sint bernards iets waar je goed mee op moet passen. Bij paarden zie je dat een magnesium tekort tot spierbevangenheid kan leiden, dat is geen pretje.quote:Mijn punt was dus dat het verschil groot is doordat de gevolgen bij het een kortetermijn is en bij het ander langetermijn.
Evolutionair gezien is het laatste voordeliger en veel mensen zullen zoiets hebben van: "live free and die young".
Ik ben dan ook geen vegetarier, men noemt het een flextarier, maar ik noem het gewoon een ik ben kritisch over wat ik eet. Groenten komen bij mij ook niet uit de supermarkt, maar bij de streekwinkels vandaan, of bij de zorgboerderij, of ik neem wat over wat mensen over hebben uit de moestuinen.quote:Op maandag 29 april 2013 14:50 schreef ATON het volgende:
[..]
Net andersom zou ik zeggen. Voor alle duidelijkheid, zelf ben ik geen vegetariër gezien ik toch een weinig vlees eet en zelfs niet dagelijks. Wat ik wel ervaar is als ik toch zo'n lap vlees eet ( uit huis ) me er achteraf best ziek door kan voelen. Dit zou komen doordat het spijsverteringsstelsel niet meer voldoende enzymen bevat om vlees te verwerken. Anderzijds is het probleem ( zie voedingswaarder die ik hier reeds gepost heb ) dat groenten en fruit niet of nauwelijks meer volstaan om de nodige nutriënten die nodig zijn op te nemen. Men zou tot het tienvoud van een normale portie moeten verorberen ( oorzaak hydrocultuur e.d.). Maar ja, iedereen beschikt niet over een moestuin.
Dat is gewoon niet geheel waar, dat hangt heel erg af van de plant. In sommige gevallen was het toch wel erg listig om aan die planten te komen, die broodnodige planten. Daar zat een stuk meer tijd in dan in het jagen.quote:Op maandag 29 april 2013 16:37 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dit beweer ik dan ook allemaal niet. Ik wijs er slechts op dat het vangen van een plant een stuk eenvoudiger is dan het vangen van een dier.
Ja, dat is zo. Zei me onlangs iemand : " De eerste helft van een leven steekt men je gezondheid in geld verdienen, en de tweede helft geeft je dit geld uit om opnieuw gezond te worden."quote:Op maandag 29 april 2013 23:10 schreef erodome het volgende:
Ik ben dan ook geen vegetarier, men noemt het een flextarier, maar ik noem het gewoon een ik ben kritisch over wat ik eet. Groenten komen bij mij ook niet uit de supermarkt, maar bij de streekwinkels vandaan, of bij de zorgboerderij, of ik neem wat over wat mensen over hebben uit de moestuinen.
Het valt wel mee hoe lastig het is om aan normaal voedsel te komen dat niet van bv die hydroculturen afkomt, het enige nare is dat ik dat vroeger niet kon doen, omdat het wel degelijk wat meer kost. Maar eigenlijk is dat de ware prijs van voedsel, het voedsel uit de massa-industrie betaal je niet zo direct de echte prijs voor, dat betaal je vooral indirect en de rest is pure schade.
En waar stel jij voor dat ik dat ga doen? Wilde natuur zoals die toen bestond bestaat nu zo goed als niet meer.quote:Op maandag 29 april 2013 23:15 schreef erodome het volgende:
[..]
Als het zo eenvoudig is dan daag ik je uit om morgen naar een mooi stuk natuur te gaan en daar een hele vegetarische maaltijd vandaan te halen(netjes compleet dus). Moet makkelijk zijn toch, alles wat je nodig zou kunnen hebben groeit nu, het is een vrij ideale tijd omdat de verse scheuten je eer kansen bieden op dit moment.
Oh jawel hoor, prachtige toendra's beschikbaar, het is even reizen, maar dan heb je wat. DE toptijd voor de mens uit het verleden die nog echt in een jagers/verzamelaars idee leefde. Niet de toptijd voor vlees, want de beesten zijn nog zo mager, de toptijd voor vlees is rond wat niet voor niets de bloedoogst wordt genoemd.quote:Op maandag 29 april 2013 23:35 schreef Molurus het volgende:
[..]
En waar stel jij voor dat ik dat ga doen? Wilde natuur zoals die toen bestond bestaat nu zo goed als niet meer.
Maar dat gaat eigenlijk een beetje voorbij aan het punt dat ik wilde maken. Puur bladmateriaal is overal te vinden, daar hoef je toch niet echt naar te zoeken. De realiteit is dat de mens, ook qua plantaardig voedsel, nogal kieskeurig is. We kunnen niet echt leven van puur bladmateriaal omdat we niet in staat zijn dat voldoende te verteren.
Begrip is iets anders dan je principes overboord gooien om je maar aan te passen. Bovendien is het heel iets anders om een maaltijd te nuttigen met wat minder mogelijkheden (maar wel met voedsel dat je wil eten) en een maaltijd met ingrediënten die je beslist niet wilt eten. Als een gast bepaalde ingrediënten niet kan hebben of voor wat voor reden niet wil, zorg ik ervoor dat die ingrediënten er niet in zitten. En als jij vlees wil eten, eet je vlees. Ik wil geen vlees eten, dus ga het ook niet eten.quote:Op maandag 29 april 2013 16:35 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik wijs er slechts op dat dat begrip twee kanten op dient te werken. Wat is daar nu toch zo moeilijk aan?
Als ik op bezoek ben bij een gelovige heb ik er geen enkel probleem mee om twee minuten stilte in acht te nemen, als diezelfde gelovige er geen moeite heeft dat dat bij mij aan tafel niet gebeurt.
En als ik bij een vegetariër eet heb ik geen enkel probleem met het eten van zijn vleesloze maaltijden. Maar ook daar geldt: dat begrip dient andersom ook te bestaan.
Sommige mensen kunnen misselijk worden/last van hun buik krijgen als ze na jarenlang geen vlees eten opeens weer vlees gaan eten. Waarschijnlijk gewoon omdat je lichaam er niet meer aan gewend is.quote:Op dinsdag 30 april 2013 00:36 schreef Joris85 het volgende:
[..]
Begrip is iets anders dan je principes overboord gooien om je maar aan te passen. Bovendien is het heel iets anders om een maaltijd te nuttigen met wat minder mogelijkheden (maar wel met voedsel dat je wil eten) en een maaltijd met ingrediënten die je beslist niet wilt eten. Als een gast bepaalde ingrediënten niet kan hebben of voor wat voor reden niet wil, zorg ik ervoor dat die ingrediënten er niet in zitten. En als jij vlees wil eten, eet je vlees. Ik wil geen vlees eten, dus ga het ook niet eten.
Overigens heb ik nooit problemen met eten bij vrienden en familie en andersom. Iets lastiger is het als ik uitgenodigd word door een vage bekende, zeker als degene niet weet dat ik geen vlees en vis eet, al is ook dat nooit een probleem geweest, voor zover ik weet.
En tja, of dieren eten vroeger heel gangbaar was of niet, dat maakt voor mij niet zoveel uit. Ik maak m'n eigen afweging en een stukje mishandeld en doodgemaakt dier smaakt me gewoon minder goed dan een stukje plant.
En prima toch? Je hoeft echt niet per sé allemaal bij elkaar te gaan eten, zeker niet als het moeilijk moet lopen.quote:Op dinsdag 30 april 2013 00:46 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Sommige mensen kunnen misselijk worden/last van hun buik krijgen als ze na jarenlang geen vlees eten opeens weer vlees gaan eten. Waarschijnlijk gewoon omdat je lichaam er niet meer aan gewend is.
Waarschijnlijk gebeurt hetzelfde als je jaren geen brood eet en weer brood gaat eten, je lichaam is het helemaal niet meer gewend.
Dus gewoon nooit bij Molurus gaan eten want die heeft daar schijt aan
psies... gewoon na de koffie pleite kan ookquote:Op dinsdag 30 april 2013 00:50 schreef Joris85 het volgende:
[..]
En prima toch? Je hoeft echt niet per sé allemaal bij elkaar te gaan eten, zeker niet als het moeilijk moet lopen.
Genoeg andere adresjes waar het wel makkelijk en gezellig samen eten is.
Of voor de koffie.quote:Op dinsdag 30 april 2013 00:51 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
psies... gewoon na de koffie pleite kan ook
quote:Op dinsdag 30 april 2013 00:52 schreef Joris85 het volgende:
[..]
Of voor de koffie.
Ik drink geen koffie.
Water mag ook, dat is zelfs minder moeite.quote:Op dinsdag 30 april 2013 00:53 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]misschien is hij wel genegen om Thee te zetten, maar waarschijnlijk vindt hij zelf dat
te veel gevraagd
Ik ook hoor, bij mij kan je kiezenquote:Op dinsdag 30 april 2013 00:55 schreef Joris85 het volgende:
[..]
Water mag ook, dat is zelfs minder moeite.
En ik serveer zelf wel koffie hoor.
Single (alto?) vegetariër meldt zich.quote:Ik ken wel wat (single) mannen die vegetarier zijn, maar dat zijn dan ook wel hele echte alto's.
En dan? Van bladmateriaal kon ook die vegetarische australopithecus van je niet leven hoor. Dan moet je eerder denken aan de professionele herbivoren. Je weet wel, van die grazers met vier magen.quote:Op maandag 29 april 2013 23:55 schreef erodome het volgende:
[..]
Oh jawel hoor, prachtige toendra's beschikbaar, het is even reizen, maar dan heb je wat.
Voor een echte herbivoor is het eenvoudig ja. Voor een kieskeurige omnivoor is het een stuk minder eenvoudig. Een belangrijke reden is dat wij lichamelijk niet gebouwd zijn om 23 uur per dag plantenmateriaal te verteren. Dat is er namelijk voor nodig om te grazen op die toendra's van je.quote:Op maandag 29 april 2013 23:55 schreef erodome het volgende:
Jij bent het die zegt dat dat zo makkelijk is, dus het zou geen probleem moeten zijn zo even een mooie complete vegetarische maaltijd bij elkaar te scharrelen, weet je al wat dingen die je dan gaat zoeken?
Het lijkt me voor een principiële vegetariër sowieso niet makkelijk om overal waar je komt te moeten willen bedelen voor een speciale behandeling, of je die nu krijgt of niet. Meestal zul je die (geheel ten onrechte) wel krijgen, maar dan blijft het gênant om iedereen erom te vragen terwijl je verder kerngezond bent.quote:Op dinsdag 30 april 2013 00:50 schreef Joris85 het volgende:
[..]
En prima toch? Je hoeft echt niet per sé allemaal bij elkaar te gaan eten, zeker niet als het moeilijk moet lopen.
Genoeg andere adresjes waar het wel makkelijk en gezellig samen eten is.
Ik had het over de mens he, de jager/verzamelaar, ik daag je uit om de rol van verzamelaar even op je te nemen.quote:Op dinsdag 30 april 2013 10:59 schreef Molurus het volgende:
[..]
En dan? Van bladmateriaal kon ook die vegetarische australopithecus van je niet leven hoor. Dan moet je eerder denken aan de professionele herbivoren. Je weet wel, van die grazers met vier magen.
Australopithecus at, zo denkt men nu, voornamelijk fruit. (En of die werkelijk nooit vlees at is maar zeer de vraag.)
[..]
Voor een echte herbivoor is het eenvoudig ja. Voor een kieskeurige omnivoor is het een stuk minder eenvoudig. Een belangrijke reden is dat wij lichamelijk niet gebouwd zijn om 23 uur per dag plantenmateriaal te verteren. Dat is er namelijk voor nodig om te grazen op die toendra's van je.
Sja, als je je ideologieën niet thuislaat kan het inderdaad ook heel gezellig zijn. Dan krijg je dit soort taferelen:quote:
Om dat gelijkwaardig / geloofwaardig te kunnen doen zou ik ook de rol op me moeten nemen van die hypothetische geheel herbivore voorouder. En los van het feit dat het nog steeds niet vaststaat dat australopithecus geen vlees at, ik ben lichamelijk al significant anders dan die voorouder.quote:Op dinsdag 30 april 2013 11:34 schreef erodome het volgende:
[..]
Ik had het over de mens he, de jager/verzamelaar, ik daag je uit om de rol van verzamelaar even op je te nemen.
Nou ja, ik eet geen bio-industrie kip, daar trek ik echt de grens, ik vind het echt een meer dan ranzig idee om zieke dieren te eten. Die beesten leven in ranzige omstandigheden en zijn zo'n beetje hun hele korte leven ziek, dat blief ik dus echt niet.quote:Op dinsdag 30 april 2013 11:09 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het lijkt me voor een principiële vegetariër sowieso niet makkelijk om overal waar je komt te moeten willen bedelen voor een speciale behandeling, of je die nu krijgt of niet. Meestal zul je die (geheel ten onrechte) wel krijgen, maar dan blijft het gênant om iedereen erom te vragen terwijl je verder kerngezond bent.
Je bent dan toch, wellicht onbedoeld, aan het leuren met je zelfgekozen ideologie. Of je nu besluit vegetarisme te verdedigen of niet... dat is wat je dan aan het doen bent. En ik garandeer je dat heel veel mensen dat niet op prijs stellen. Ook niet als ze uit beleefdheid (voor zover je dat beleefd kunt noemen) hun mond houden en je braaf een vegetarische maaltijd voorzetten. Zwijgen is hier niet noodzakelijk instemmen, meestal niet.
En wie dat desondanks wil blijven doen... prima. Maar loop dan niet te miepen over de 'agressie' van mensen die daar anders over denken. Je kiest er zelf voor, en daarmee is het dan jouw probleem.
PS: dit geldt wat mij betreft net zoveel voor andere ideologisch gemotiveerde voedselvoorkeuren, zoals geen varkensvlees willen eten. Het is niet aan mij om te beoordelen of een ideologisch gemotiveerde voedselvoorkeur zwaarder zou moeten wegen dan 'ik wil alleen maar patat eten omdat ik dat lekker vind'. Als je ergens te gast bent laat je je ideologieën en voorkeuren gewoon thuis.
Alsof je als vegetariër militant aan tafel zit, puur omdat je geen vlees eet ... Overdrijven is ook een vak.quote:Op dinsdag 30 april 2013 11:35 schreef Molurus het volgende:
Sja, als je je ideologieën niet thuislaat kan het inderdaad ook heel gezellig zijn. Dan krijg je dit soort taferelen:
Persoonlijk kan ik wel lachen om zulke dingen, maar het kan een nogal gespannen sfeer aan tafel opleveren.
Dat valt dan ook wel weer mee... maar het is onvermijdbaar: je zult het, overal waar je komt, ter sprake moeten brengen om te voorkomen dat je - onverhoopt - vlees in je maaltijd aantreft.quote:Op dinsdag 30 april 2013 11:40 schreef Copycat het volgende:
[..]
Alsof je als vegetariër militant aan tafel zit, puur omdat je geen vlees eet ... Overdrijven is ook een vak.
Ga jij als je ergens op bezoek bent vragen waar de kip vandaan komt dan? Dat zou ik als gastheer al behoorlijk irritant vinden namelijk.quote:Op dinsdag 30 april 2013 11:39 schreef erodome het volgende:
[..]
Nou ja, ik eet geen bio-industrie kip, daar trek ik echt de grens, ik vind het echt een meer dan ranzig idee om zieke dieren te eten. Die beesten leven in ranzige omstandigheden en zijn zo'n beetje hun hele korte leven ziek, dat blief ik dus echt niet.
Ik hou er niet van om de spellingsnazi uit te hangen, maar je bent er zo consequent in dat ik het toch even zeg: in "principe" zit maar 1 'e'.quote:Op dinsdag 30 april 2013 11:39 schreef erodome het volgende:
Valt dat onder een princiepe wat je niet aankan, of valt het onder niet lusten?
Voor al gauw 9 van de 10 maaltijden die ik kook betekent dat apart koken ja.quote:Op dinsdag 30 april 2013 11:39 schreef erodome het volgende:
En overdrijf je niet gewoon een beetje heel erg, want je hebt het steeds over een vegetarische maaltijd alsof dat een of ander heel speciaal iets is wat je dan apart moet koken ipv gewoon op 1 bord het vlees weglaten.
Ja, als het de Waarheid is is het slechts informeren inderdaad.quote:Op dinsdag 30 april 2013 11:45 schreef Copycat het volgende:
Aan het leuren met je ideologie. Please. Informeren is niet leuren.
Soms moet je overdrijven om een punt duidelijk te krijgen. Als overdrijving het enige is dat er schort aan mijn betoog maak ik mij weinig zorgen over het omvallen daarvan.quote:Op dinsdag 30 april 2013 11:50 schreef Copycat het volgende:
Je overdrijft, schromelijk.
Maar ik snap dat anders je punt niet overeind blijft.
Ik heb het expres over de jager verzamelaar, waar je wel gebruik mag maken van vuur, die lichamelijk meer dan aardig overeenkomt met jou.quote:Op dinsdag 30 april 2013 11:37 schreef Molurus het volgende:
[..]
Om dat gelijkwaardig / geloofwaardig te kunnen doen zou ik ook de rol op me moeten nemen van die hypothetische geheel herbivore voorouder. En los van het feit dat het nog steeds niet vaststaat dat australopithecus geen vlees at, ik ben lichamelijk al significant anders dan die voorouder.
Ik vind het in deze context nogal een zwaktebod. Waarmee je de rest meer body probeert te geven. Tevergeefs.quote:Op dinsdag 30 april 2013 11:51 schreef Molurus het volgende:
Soms moet je overdrijven om een punt duidelijk te krijgen. Als overdrijving het enige is dat er schort aan mijn betoog maak ik mij weinig zorgen over het omvallen daarvan.
En wat doe ik dan met al mijn kennis van landbouw en menselijke beschaving? Met andere woorden, wat moet mij ervan weerhouden om gewoon naar de dichtstbijzijnde stad te wandelen?quote:Op dinsdag 30 april 2013 11:52 schreef erodome het volgende:
[..]
Ik heb het expres over de jager verzamelaar, waar je wel gebruik mag maken van vuur, die lichamelijk meer dan aardig overeenkomt met jou.
Je blijft een beetje hangen in je valse analogie hangen als je het mij vraagt. Ik stel dat het verzamelen van plantmateriaal over het algemeen eenvoudiger is, en dat je dus wel een goede reden moet hebben om in plaats daarvan te gaan jagen.quote:Op dinsdag 30 april 2013 11:52 schreef erodome het volgende:
Het is echt te doen, je komt er de winter niet mee door op de toendra, dat geef ik eerlijk toe, maar in het groeiseizoen kan je aan meer dan zat plantaardig matriaal komen om een mooie complete maaltijd op tafel te zetten.
Sja... het wegzetten als overdrijving vind ik als argument in deze discussie weer een zwaktebod. Zo hebben we allemaal wat.quote:Op dinsdag 30 april 2013 11:55 schreef Copycat het volgende:
[..]
Ik vind het in deze context nogal een zwaktebod. Waarmee je de rest meer body probeert te geven. Tevergeefs.
Maar ik wens je veel plezier, met je rigiditeit.
Dus ...quote:Op dinsdag 30 april 2013 11:51 schreef Molurus het volgende:
Soms moet je overdrijven om een punt duidelijk te krijgen.
Nee, ik vraag niet wat voor kip, ik eet dan geen kip, meestal zeg ik dat ik er niet van hou om discussie te voorkomen.quote:Op dinsdag 30 april 2013 11:48 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ga jij als je ergens op bezoek bent vragen waar de kip vandaan komt dan? Dat zou ik als gastheer al behoorlijk irritant vinden namelijk.
Die vraag kan ik niet zo makkelijk beantwoorden. Kip vind ik niet vies, maar wat er met die kip is gebeurd vind ik zo vies dat het vlees me echt niet smaakt. Dat gaat niet alleen om het principe(dank, zal erop letten) dat ik het zielig vind, ik vind het echt vies. Denk dan aan pootzweren, borstblaren, infectie's en andere ellende, die associatie zit echt in mijn hoofd die maakt dat ik het vies vind.quote:Maar om je vraag te beantwoorden: ik neem aan dat je kip niet vies vindt.
Maar je weet toch dat iemand komt eten, als iemand allergisch is heb je er geen enkel probleem mee om dan die keer wat te koken wat dat persoon wel mag, ik durf te wedden dat je dat prima kan zonder consessie's te doen op de verdere maaltijd(afhankelijk van de allergien dan).quote:Voor al gauw 9 van de 10 maaltijden die ik kook betekent dat apart koken ja.
Dus in dat geval neem je je gastheer niet alleen zo'n discussie op voorhand kwalijk, je bent ook nog bereid om erover te liegen om die discussie te voorkomen.quote:Op dinsdag 30 april 2013 12:01 schreef erodome het volgende:
[..]
Nee, ik vraag niet wat voor kip, ik eet dan geen kip, meestal zeg ik dat ik er niet van hou om discussie te voorkomen.
Wie weet heeft je gastheer die kip wel van een boerderij waar de kippetjes vrij rondhuppelen. Wie ben jij om daarover aannames te doen en een moreel oordeel te plakken op je gastheer?quote:Op dinsdag 30 april 2013 12:01 schreef erodome het volgende:
Die vraag kan ik niet zo makkelijk beantwoorden. Kip vind ik niet vies, maar wat er met die kip is gebeurd vind ik zo vies dat het vlees me echt niet smaakt. Dat gaat niet alleen om het principe(dank, zal erop letten) dat ik het zielig vind, ik vind het echt vies. Denk dan aan pootzweren, borstblaren, infectie's en andere ellende, die associatie zit echt in mijn hoofd die maakt dat ik het vies vind.
En dan heeft zo iemand wat mij betreft ook een zeer legitieme reden om die voedselvoorkeur kenbaar te maken. Dat is wat mij betreft een heel andere situatie dan een ideologisch gemotiveerde voedselvoorkeur.quote:Op dinsdag 30 april 2013 12:01 schreef erodome het volgende:
Maar je weet toch dat iemand komt eten, als iemand allergisch is heb je er geen enkel probleem mee om dan die keer wat te koken wat dat persoon wel mag, ik durf te wedden dat je dat prima kan zonder consessie's te doen op de verdere maaltijd(afhankelijk van de allergien dan).
Het gaat mij niet zozeer om de moeite op zichzelf. Het is de moeite *in combinatie* met geen goede reden om erom te vragen.quote:Op dinsdag 30 april 2013 12:01 schreef erodome het volgende:
Zo hier ook, je maakt dan gewoon iets waarbij je wel op dat ene bord het vlees weg kan laten, het is maar 1 maaltijd, je hebt vast wel genoeg kookkunst in je om daarmee om te kunnen gaan, je kan vast wel meer dan alleen eenpansmaaltijden met gerult gehakt maken
Same here. Straks even een kipsateetje scoren bij de toko in de stad. En ik heb geen idee waar die kip vandaan komt!quote:
Niets en dat zou ik zeer zeker ook doen nadat ik eens had gekeken hoe het dan echt zat met dat plantaardige voer van die verzamelaar. Dat zou namelijk gewoon mijn kennis bijschaven zijn.quote:Op dinsdag 30 april 2013 11:57 schreef Molurus het volgende:
[..]
En wat doe ik dan met al mijn kennis van landbouw en menselijke beschaving? Met andere woorden, wat moet mij ervan weerhouden om gewoon naar de dichtstbijzijnde stad te wandelen?
Die australopithecus is niet van mijn en daar doel ik dan ook helemaal niet op.quote:Je blijft een beetje hangen in je valse analogie hangen als je het mij vraagt. Ik stel dat het verzamelen van plantmateriaal over het algemeen eenvoudiger is, en dat je dus wel een goede reden moet hebben om in plaats daarvan te gaan jagen.
Jij maakt er in je stroman van 'plantenmateriaal dat geschikt is voor menselijke consumptie' om daarmee aan te tonen dat vlees verzamelen helemaal niet moeilijker is. Dat bedoelde ik dus niet.
Een goede reden om te gaan jagen zou kunnen zijn omdat je niet in staat bent bladmateriaal te verteren. Dat zijn mensen namelijk niet, zelfs die australopithecus van je niet.
Het is ook nooit goed he? Want als ik zeg waarom ik dat vies vind leur ik met mijn ideologie en dat vindt je ook al niet goed.quote:Op dinsdag 30 april 2013 12:06 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dus in dat geval neem je je gastheer niet alleen zo'n discussie kwalijk, je bent ook nog bereid om erover te liegen om die discussie te voorkomen.
Vind je het heel erg als ik niet veel begrip daarvoor kan opbrengen?
Wie weet, maar dat kan ik dan niet zeker weten, dus neem ik het zekere voor het onzekere. Ik doe geen aanname, ik zorg gewoon dat ik zeker weet wat voor kip het is voordat ik het eet(ik ben ook geen fan van de massale biologische teelt, kip eet ik dus alleen bij uitzondering).quote:Wie weet heeft je gastheer die kip wel van een boerderij waar de kippetjes vrij rondhuppelen. Wie ben jij om daarover aannames te doen en een moreel oordeel te plakken op je gastheer?
Het gaat om "jouw" moeite met die reden, maar dat wil je maar niet zien.quote:En dan heeft zo iemand wat mij betreft ook een zeer legitieme reden om die voedselvoorkeur kenbaar te maken. Dat is wat mij betreft een heel andere situatie dan een ideologisch gemotiveerde voedselvoorkeur.
[..]
Het gaat mij niet zozeer om de moeite op zichzelf. Het is de moeite *in combinatie* met geen goede reden om erom te vragen.
Meer dan 90% van het beschikbare plantenmateriaal wat je, in theorie, zou kunnen eten is bladmateriaal. Als we het hebben over de beschikbaarheid van vlees en plantaardig voedsel lijkt me dat zeer relevant.quote:Op dinsdag 30 april 2013 12:08 schreef erodome het volgende:
Jij bent het die blijft hangen bij blaadjes, alsof dat al het plantaardige voedsel is wat er is. Alsof alles wat je als mens kan eten bestaat uit blaadjes die zo zo in het voorbij gaan van de boom plukt. Dat is dus niet waar.
Leuren met je ideologie is niet goed, liegen is ook niet goed. Klopt. Je mag ook niks he?quote:Op dinsdag 30 april 2013 12:14 schreef erodome het volgende:
[..]
Het is ook nooit goed he? Want als ik zeg waarom ik dat vies vind leur ik met mijn ideologie en dat vindt je ook al niet goed.
Het is en blijft liegen. En wel omdat dat makkelijker is voor jou. Ik zie niet hoe iemand daar respect voor kan hebben, maar dat is mijn mening.quote:Op dinsdag 30 april 2013 12:14 schreef erodome het volgende:
Ik zeg dat ik het niet lust omdat dat makkelijker is, ik eet namelijk verder wel vlees, het niet eten van kip zou dan echt uitgelegd moeten worden en zo smakelijk is dat niet aan tafel, daarmee verpest ik het eetgenot van anderen.
Sja... dan heb je natuurlijk nog een optie: gewoon niet zo moeilijk doen en eten wat je wordt voorgezet.quote:Op dinsdag 30 april 2013 12:14 schreef erodome het volgende:
Ik wil het best wel uitleggen aan iemand, maar niet in een onbekende situatie en niet zo direct aan tafel.
Zelfs als ik het niet hoef te koken vind ik het eerlijk gezegd al irritant als mensen leuren met zo'n ideologie als ze ergens te gast zijn. Maar dat wil jij kennelijk weer niet zien.quote:Op dinsdag 30 april 2013 12:14 schreef erodome het volgende:
Het gaat om "jouw" moeite met die reden, maar dat wil je maar niet zien.
Ik ken ook wel mensen die niet echt vegetariër zijn, maar die gewoon zo vaak mogelijk zonder vlees proberen te eten. Dat is natuurlijk veel minder lastig, en daarmee kun je ook zulke discussies vermijden zonder te liegen.quote:Op dinsdag 30 april 2013 12:18 schreef thenxero het volgende:
Als ik bij anderen eet, eet ik ook wel vlees. Omdat ik geen zin heb om te moeten uitleggen waarom ik liever geen vlees eet, en omdat ik mensen als Molurus ook niet voor de voeten wil lopen. Als ik ergens anders eet dan pas ik me maar gewoon aan.
Andersom bereid ik ook wel eens vlees als mensen bij mij komen eten. Dus eigenlijk overcompenseer ik misschien een beetje. Maar ik heb ook geen zin in wel/geen vlees discussies.
Je laat het klinken als een groot drama, alsof je niet begrijpt dat mensen wel eens iets voor elkaar doen, zonder dat de wereld vergaat. Maar ik heb het idee dat je ook weinig moeite doet om het te begrijpen. Waarom zou ik moeten bedelen? Ik ben er gewoon vooraf eerlijk over en als het teveel moeite is, dan niet. Als de gastheer of -vrouw besluit niet eerlijk te zijn en te doen alsof het geen probleem is, terwijl dat het wel is, dan kan ik daar weinig mee. Bovendien is het ook geen prettig idee dat je gasten je eten maar plichtmatig opeten, ook al willen ze het eigenlijk niet... met wat eerlijkheid heb je die schijnheiligheid en onzekerheid niet. Maar het verschil tussen zwijgend toestemmen en uitdrukkelijk moeite willen doen (als het al moeite is) valt doorgaans wel op hoor. De enige ongemakkelijkheid die ik heb gevoeld is bij enkele buitenlandse restaurants, juist daar waar ze wel wat moeite mógen doen.quote:Op dinsdag 30 april 2013 11:09 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het lijkt me voor een principiële vegetariër sowieso niet makkelijk om overal waar je komt te moeten willen bedelen voor een speciale behandeling, of je die nu krijgt of niet. Meestal zul je die (geheel ten onrechte) wel krijgen, maar dan blijft het gênant om iedereen erom te vragen terwijl je verder kerngezond bent.
Vrienden en familie van mij zijn echt niet zo beleefd. En de anderen waarbij ik uitgenodigd wordt, zijn doorgaans ook niet op hun mond gevallen, dus er wordt weinig gezwegen. Ik kan me voorstellen dat het in andere, wat strengere en minder tolerante kringen anders is, maar daar begeef ik me niet in.quote:Je bent dan toch, wellicht onbedoeld, aan het leuren met je zelfgekozen ideologie. Of je nu besluit vegetarisme te verdedigen of niet... dat is wat je dan aan het doen bent. En ik garandeer je dat heel veel mensen dat niet op prijs stellen. Ook niet als ze uit beleefdheid (voor zover je dat beleefd kunt noemen) hun mond houden en je braaf een vegetarische maaltijd voorzetten. Zwijgen is hier niet noodzakelijk instemmen, meestal niet.
Het is geen probleem, zie het toch niet zo zwaar, joh. Ik heb echt weinig te miepen.quote:En wie dat desondanks wil blijven doen... prima. Maar loop dan niet te miepen over de 'agressie' van mensen die daar anders over denken. Je kiest er zelf voor, en daarmee is het dan jouw probleem.
Dat is een opvatting die voor jouw huishouden kennelijk opgaat, niet voor de mijne.quote:PS: dit geldt wat mij betreft net zoveel voor andere ideologisch gemotiveerde voedselvoorkeuren, zoals geen varkensvlees willen eten. Het is niet aan mij om te beoordelen of een ideologisch gemotiveerde voedselvoorkeur zwaarder zou moeten wegen dan 'ik wil alleen maar patat eten omdat ik dat lekker vind'. Als je ergens te gast bent laat je je ideologieën en voorkeuren gewoon thuis.
Dat is in elk geval beter dan leuren met je ideologie of liegen om dat te vermijden. Goed bezig... soort van?quote:Op dinsdag 30 april 2013 12:41 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Ik eet trouwens nauwelijks bij andere mensen, wel zo handig
Ja, ik dacht wel dat je een liefhebber zou zijn van het koningshuis.quote:
Nee ik lieg niet, bij familie is het zéker geen probleem, bij vrienden ook niet maar omquote:Op dinsdag 30 april 2013 12:51 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat is in elk geval beter dan leuren met je ideologie of liegen om dat te vermijden. Goed bezig... soort van?
[..]
Ja, ik dacht wel dat je een liefhebber zou zijn van het koningshuis.
Ik ben alleen benieuwd als een écht wijf wat Maxquote:Op dinsdag 30 april 2013 12:53 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Ik heb hélemaal niks met het Koningshuis anders zat ik wel op de dam nu
En het is prima als mensen uit vrije wil dingen voor elkaar doen. Maar het is iets anders als je daarom vraagt. Dan wordt het in modern Nederland al snel sociale chantage. Want 'nee' zeggen is tenslotte geen optie. "Als het teveel moeite is, dan niet" klinkt mij teveel alsof dat vrijblijvend is. Je weet heel goed dat het dat niet is.quote:Op dinsdag 30 april 2013 12:34 schreef Joris85 het volgende:
[..]
Je laat het klinken als een groot drama, alsof je niet begrijpt dat mensen wel eens iets voor elkaar doen, zonder dat de wereld vergaat. Maar ik heb het idee dat je ook weinig moeite doet om het te begrijpen. Waarom zou ik moeten bedelen? Ik ben er gewoon vooraf eerlijk over en als het teveel moeite is, dan niet.
Je weet toch voordat je de vraag stelt dat de kans daarop enorm groot is? Je legt dan gewoon jouw probleem neer bij de gastheer. En persoonlijk vind ik dat dus niet kunnen.quote:Op dinsdag 30 april 2013 12:34 schreef Joris85 het volgende:
Als de gastheer of -vrouw besluit niet eerlijk te zijn en te doen alsof het geen probleem is, terwijl dat het wel is, dan kan ik daar weinig mee.
Sja, als kindlief liever patat heeft in plaats van aardappelpuree zeggen we ook gewoon 'gedraag je volwassen, eet maar wat je krijgt voorgeschoteld'.quote:Op dinsdag 30 april 2013 12:34 schreef Joris85 het volgende:
Bovendien is het ook geen prettig idee dat je gasten je eten maar plichtmatig opeten, ook al willen ze het eigenlijk niet... met wat eerlijkheid heb je die schijnheiligheid en onzekerheid niet.
Het is voor mij vanzelfsprekend - dit is er met de paplepel ingegoten - dat als je ergens op bezoek bent, of dat nou een ander huis of een ander land is, dat je je dan aanpast.quote:Op dinsdag 30 april 2013 12:34 schreef Joris85 het volgende:
Dat is een opvatting die voor jouw huishouden kennelijk opgaat, niet voor de mijne.
quote:Op dinsdag 30 april 2013 12:58 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Ik ben alleen benieuwd als een écht wijf wat Maxaan heeft
Het is geen liegen, het is alleen niet de redenen tot in detail vertellen tijdens het eten, net zoals het niet gepast is om over kots enzo te spreken aan tafel.quote:Op dinsdag 30 april 2013 12:18 schreef Molurus het volgende:
[..]
Leuren met je ideologie is niet goed, liegen is ook niet goed. Klopt. Je mag ook niks he?![]()
[..]
Het is en blijft liegen. En wel omdat dat makkelijker is voor jou. Ik zie niet hoe iemand daar respect voor kan hebben, maar dat is mijn mening.
Maar ik vind het echt vies, die associatie is erg sterk in mijn hoofd, die maakt dat ik het niet lust, onpasselijk wordt bij het idee.quote:Sja... dan heb je natuurlijk nog een optie: gewoon niet zo moeilijk doen en eten wat je wordt voorgezet.
Dat had ik allang begrepen hoor, maar weer is het jouw idiologie die anderen dwars zit, jouw probleem om met andersdenkenden om te gaan.quote:Zelfs als ik het niet hoef te koken vind ik het eerlijk gezegd al irritant als mensen leuren met zo'n ideologie als ze ergens te gast zijn. Maar dat wil jij kennelijk weer niet zien.
Waarom moet je het dan over de idiologie erachter hebben, ben ik je kind die je op moet voeden dan?quote:Op dinsdag 30 april 2013 13:01 schreef Molurus het volgende:
Als er daar al een essentieel verschil bestaat zullen we het toch over die ideologie daarachter moeten hebben. Precies datgene dat veel vegetariërs proberen te vermijden. (Sommigen zelfs door te liegen.)
Wacht even... ik dacht even dat je het had over een situatie waarin je kip niet zozeer vies vindt, maar wel zegt dat je het niet lust om zo een discussie over de kippenindustrie te vermijden? Dan heb ik dat verkeerd begrepen.quote:Op dinsdag 30 april 2013 13:19 schreef erodome het volgende:
[..]
Het is geen liegen, het is alleen niet de redenen tot in detail vertellen tijdens het eten, net zoals het niet gepast is om over kots enzo te spreken aan tafel.
[..]
Maar ik vind het echt vies, die associatie is erg sterk in mijn hoofd, die maakt dat ik het niet lust, onpasselijk wordt bij het idee.
Dit vind ik een wat eigenaardige inversie van het argument. Los van de vraag wie hier nu precies een meerderheid heeft (vlees eten is wel duidelijk de norm), als je ergens op bezoek bent wordt er in principe van je verwacht dat je je houdt aan de normen, waarden en gebruiken van je gastheer. Als je besluit je daaraan te onttrekken kun je daar maar beter een heel goede reden voor hebben.quote:Op dinsdag 30 april 2013 13:19 schreef erodome het volgende:
Dat had ik allang begrepen hoor, maar weer is het jouw idiologie die anderen dwars zit, jouw probleem om met andersdenkenden om te gaan.
Daarom vraag ik er ook niet om en doe ik ook niet aan sociale chantage met zinnen als "als het teveel moeite is, dan niet".quote:Op dinsdag 30 april 2013 13:01 schreef Molurus het volgende:
[..]
En het is prima als mensen uit vrije wil dingen voor elkaar doen. Maar het is iets anders als je daarom vraagt. Dan wordt het in modern Nederland al snel sociale chantage. Want 'nee' zeggen is tenslotte geen optie. "Als het teveel moeite is, dan niet" klinkt mij teveel alsof dat vrijblijvend is. Je weet heel goed dat het dat niet is.
Nogmaals, jij maakt er een probleem van.quote:Je weet toch voordat je de vraag stelt dat de kans daarop enorm groot is? Je legt dan gewoon jouw probleem neer bij de gastheer. En persoonlijk vind ik dat dus niet kunnen.
Klakkeloos anderen volgen is niet mijn idee van volwassenheid.quote:Sja, als kindlief liever patat heeft in plaats van aardappelpuree zeggen we ook gewoon 'gedraag je volwassen, eet maar wat je krijgt voorgeschoteld'.
Ja, er is een verschil tussen kinderen en volwassenen.quote:Als er daar al een essentieel verschil bestaat zullen we het toch over die ideologie daarachter moeten hebben. Precies datgene dat veel vegetariërs proberen te vermijden. (Sommigen zelfs door te liegen.)
Nogmaals, dat onderscheid zit in jouw hoofd, het is bij mij echt niet alleen van toepassing op vegetarisme en religie, daar zou ik namelijk ook geen goed argument voor weten.quote:Het is voor mij vanzelfsprekend - dit is er met de paplepel ingegoten - dat als je ergens op bezoek bent, of dat nou een ander huis of een ander land is, dat je je dan aanpast.
En volgens mij is dat helemaal geen vreemde gedachte. Het wordt kennelijk pas vreemd als ik dat ook toepas op vegetarisme en religie. En ik zie werkelijk niet op basis waarvan ik dat onderscheid zou moeten maken. Ik heb daarvoor nog niet 1 goed argument gehoord.
Als je een onderscheid wilt maken tussen die twee dan zal dat onderscheid ergens op gebaseerd moeten zijn.quote:Op dinsdag 30 april 2013 13:24 schreef erodome het volgende:
[..]
Waarom moet je het dan over de idiologie erachter hebben, ben ik je kind die je op moet voeden dan?
Dat was niet het verschil waar ik op doelde. Er is een reden dat volwassen mensen niet vragen om hun aardappelpuree in te ruilen voor patat. het is namelijk gewoon not done.quote:Op dinsdag 30 april 2013 13:25 schreef Joris85 het volgende:
Ja, er is een verschil tussen kinderen en volwassenen.
Ik heb gezegd dat het antwoord op lust je kip niet zo simpel is bij mij. Lust ik een kippetje die lekker buiten heeft rondgescharrelt, die in een kleinere groep heeft geleeft ipv met duizenden tegelijk? Een gezond kippetje? Ja, die lust ik.quote:Op dinsdag 30 april 2013 13:25 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wacht even... ik dacht even dat je het had over een situatie waarin je kip niet zozeer vies vindt, maar wel zegt dat je het niet lust om zo een discussie over de kippenindustrie te vermijden? Dan heb ik dat verkeerd begrepen.
Als je kip gewoon niet lust heb je wat mij betreft een legitieme reden om dat kenbaar te maken. Dat had ik volgens mij al veel eerder in dit topic gezegd.![]()
Het is toch echt normaal fatsoenlijk gedrag dat je rekening met elkaar houdt, dat heb ik al uitgelegd, hoe ik het zie iig dan.quote:Dit vind ik een wat eigenaardige inversie van het argument. Los van de vraag wie hier nu precies een meerderheid heeft (vlees eten is wel duidelijk de norm), als je ergens op bezoek bent wordt er in principe van je verwacht dat je je houdt aan de normen, waarden en gebruiken van je gastheer. Als je besluit je daaraan te onttrekken kun je daar maar beter een heel goede reden voor hebben.
Goede redenen zijn: allergieën, handicaps, iets echt niet lusten, etc. Zaken waar je niet zelf voor kiest.
Slechte redenen zijn: religies, ideologische en politieke standpunten. Daar kies je namelijk wel zelf voor, en je kiest er ook zelf voor om die mee te nemen naar het huis of land waar jij te gast bent.
Nee, in het geheel niet, jij hebt geen opvoedende taak wat mij betreft, het maakt niet uit waarom ik iets wil of iets niet wil. Als iemand geen banaan wil eten omdat hij geen geel fruit wil eten dan kan ik dat onzin vinden, maar het is zijn goed recht, hij is mij geen uitleg verschuldigt noch is het mijn taak om hem dan te leren dat het onzin is wat hij denkt.quote:Op dinsdag 30 april 2013 13:27 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als je een onderscheid wilt maken tussen die twee dan zal dat onderscheid ergens op gebaseerd moeten zijn.
Ideologie is trouwens met 'eo'.
Dit klinkt als een nogal matige poging om van een slechte reden een goede reden te maken. Het lijkt mij uitgesloten dat jij het verschil tussen beide soorten kip proeft. En dan gaat het dus niet over iets wel of niet lusten. Dat is gewoon een smoes. (En een leugen.)quote:Op dinsdag 30 april 2013 13:29 schreef erodome het volgende:
[..]
Ik heb gezegd dat het antwoord op lust je kip niet zo simpel is bij mij. Lust ik een kippetje die lekker buiten heeft rondgescharrelt, die in een kleinere groep heeft geleeft ipv met duizenden tegelijk? Een gezond kippetje? Ja, die lust ik.
Lust ik een plofkip waar pootzweren doodnormaal zijn, waar borstblaren schering en inslag zijn, die het hele korte leven op de medicijnen heeft gezeten alleen al om die lopende infectie's een beetje onder controle te houden? Een ziek kippetje? Nee, die lust ik niet.
Dat betekent niet dat het niet eveneens fatsoenlijk is om je aan te passen aan de omgeving waarin je je begeeft. En dat geldt net zoveel voor een vegetariër als voor een zeurkind dat liever patat wil.quote:Op dinsdag 30 april 2013 13:29 schreef erodome het volgende:
Het is toch echt normaal fatsoenlijk gedrag dat je rekening met elkaar houdt, dat heb ik al uitgelegd, hoe ik het zie iig dan.
Het enige dat de leeftijd van een kind dat om patat vraagt relevant maakt is dat volwassen mensen kennelijk wel begrijpen dat je dat niet kunt maken. Een volwassen persoon die zou vragen om patat in plaats van aardappelpuree zou wat mij betreft niet minder in zijn recht staan dan een vegetariër die vraagt om een vleesloze maaltijd.quote:Op dinsdag 30 april 2013 13:33 schreef erodome het volgende:
[..]
Nee, in het geheel niet, jij hebt geen opvoedende taak wat mij betreft, het maakt niet uit waarom ik iets wil of iets niet wil. Als iemand geen banaan wil eten omdat hij geen geel fruit wil eten dan kan ik dat onzin vinden, maar het is zijn goed recht, hij is mij geen uitleg verschuldigt noch is het mijn taak om hem dan te leren dat het onzin is wat hij denkt.
Als die bij mij komt eten krijgt hij geen banaan, want als gastvrouw wil ik graag dat iemand zich welkom voelt, zich thuis kan voelen, zichzelf kan zijn.
Tussen die 2 proef je ook wel echt verschil, maar dat zit hem meer in de voeding die ze krijgen.quote:Op dinsdag 30 april 2013 13:34 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dit klinkt als een nogal matige poging om van een slechte reden een goede reden te maken. Het lijkt mij uitgesloten dat jij het verschil tussen beide soorten kip proeft. En dan gaat het dus niet over iets wel of niet lusten. Dat is gewoon een smoes.
Vandaar dat verreweg de meeste vegetariers niet zozeer vragen om geen vlees, maar er gewoon omheen eten. Het blijft keer op keer om hetzelfde gaan, jouw visie die de doorgang moet hebben tegenover andersmans visie, je bent echt net een extremistisch gelovige in deze die echt vindt dat hij de grote waarheid in pacht heeft en dat op kan leggen aan anderen, jouw wereldbeeld is de juiste en de rest slikt dat maar.quote:Dat betekent niet dat het niet eveneens fatsoenlijk is om je aan te passen aan de omgeving waarin je je begeeft. En dat geldt net zoveel voor een vegetariër als voor een zeurkind dat liever patat wil.
De praktijk is wel wat anders, want over het algemeen wordt er rekening gehouden dat er kinderen komen eten en staat er naast de puree patat op tafel, zo zonder dat dat kind ergens om heeft moeten vragen.quote:Op dinsdag 30 april 2013 13:36 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het enige dat de leeftijd van een kind dat om patat vraagt relevant maakt is dat volwassen mensen kennelijk wel begrijpen dat je dat niet kunt maken. Een volwassen persoon die zou vragen om patat in plaats van aardappelpuree zou wat mij betreft niet minder in zijn recht staan dan een vegetariër die vraagt om een vleesloze maaltijd.
Dus ik zou zeggen: vergeet even dat het om een kind gaat.
Heb ik ook al een paar keer geprobeerd duidelijk te maken.. Maar Molurus ziet het zelf niet in geloof ik.quote:Op dinsdag 30 april 2013 13:42 schreef erodome het volgende:
Het blijft keer op keer om hetzelfde gaan, jouw visie die de doorgang moet hebben tegenover andersmans visie, je bent echt net een extremistisch gelovige in deze die echt vindt dat hij de grote waarheid in pacht heeft en dat op kan leggen aan anderen, jouw wereldbeeld is de juiste en de rest slikt dat maar.
Dat is meer dan duidelijk. Wat jullie kennelijk niet zien is de stuitende inversie van logica die jullie hanteren.quote:Op dinsdag 30 april 2013 13:50 schreef Njosnavelin het volgende:
[..]
Heb ik ook al een paar keer geprobeerd duidelijk te maken.. Maar Molurus ziet het zelf niet in geloof ik.
Vleeseters die een rode waas zien als ze horen dat iemand vega is vind ik toch wel het toppunt van triestheid.quote:Op dinsdag 30 april 2013 12:08 schreef Molurus het volgende:
[..]
Same here. Straks even een kipsateetje scoren bij de toko in de stad. En ik heb geen idee waar die kip vandaan komt!
Dus als een volwassen mens tegen jou zegt: "ik wil liever patat in plaats van aardappelpuree, kun je even de frituur aanzetten?" Dan zou je dat gewoon doen? En je zou dat niet superirritant vinden?quote:Op dinsdag 30 april 2013 13:47 schreef erodome het volgende:
Kortom, het is echt heel normaal om rekening te houden met de voedselvoorkeuren van gasten, ik zou echt nooit wat op tafel zetten waarvan ik weet dat de gast dat niet blieft, om welke reden dan ook.
Als ik het aantal posts in dat genre even sommeer voor vleeseters en vegetariërs in dit topic komen de vleeseters er *heel erg goed* vanaf. Ik zou haast zeggen: "Mag ik ook een keer?"quote:Op dinsdag 30 april 2013 14:00 schreef NanKing het volgende:
Godsamme tering wat is het toch triest om als vleeseter zo te reageren,
En dan ook nog eens zo'n post, denk je nou echt dat je iemand hier mee hebt?
.
[..]
Vleeseters die een rode waas zien als ze horen dat iemand vega is vind ik toch wel het toppunt van triestheid.
Ik zie het altijd alleen maar andersom op FOK! en waarom zou je ook een keer willen?quote:Op dinsdag 30 april 2013 14:03 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als ik het aantal posts in dat genre even sommeer voor vleeseters en vegetariërs in dit topic komen de vleeseters er *heel erg goed* vanaf. Ik zou haast zeggen: "Mag ik ook een keer?"
Niet echt als ik zo vrij mag zijn me weer in de discussie te mengen...dit was namelijk wat je zei:quote:Op dinsdag 30 april 2013 12:14 schreef Molurus het volgende:
[..]
Meer dan 90% van het beschikbare plantenmateriaal wat je, in theorie, zou kunnen eten is bladmateriaal. Als we het hebben over de beschikbaarheid van vlees en plantaardig voedsel lijkt me dat zeer relevant.
Ja... als je heel goed zoekt kunt je voor mensen geschikt plantaardig voedsel vinden op de toendra ja. Maar wat is daar nu eigenlijk zo spannend aan? In dat geval heb je aan de schaarsheid van plantaardig voedsel dat je wel kunt consumeren een goede reden om te gaan jagen. (Dat was ook min of meer het punt dat ik daar wilde maken.)
Je oorspronkelijke stelling was dat het jagen van voedsel veel meer moeite zou kosten dan het verzamelen van plantjes etcetera en dat daarom het eten van vlees dus hoogstwaarschijnlijk wel een noodzakelijke functie zou moeten hebben gehad.quote:Klopt. Ik baseer me dan ook op het beste dat we hebben qua informatie: het empirische feit dat vlees al sinds de oudheid algemeen deel uitmaakt van het menselijk dieet. Dat vereist een flinke investering van mensen om dat voor elkaar te krijgen, en de natuur heeft de neiging om verspilling eruit te selecteren. Het is dan wat mij betreft alleszins redelijk om te veronderstellen dat vlees van belang is voor de mens.
En bedankt voor de zinvolle inhoudelijke bijdrage.quote:Op dinsdag 30 april 2013 14:04 schreef NanKing het volgende:
[..]
Ik zie het altijd alleen maar andersom op FOK! en waarom zou je ook een keer willen?
Ik vind het een beetje raar dat jij je mening of weet ik veel wat door wil drukken in een topic voor vega''. Je loopt een beetje te stangen doet een beetje vervelend, maakt anderen belachelijk en stelt je op alsof je God bent omdat je vlees eten.
Graag gedaan. Soms moet je een beetje overdrijven om je punt duidelijk te maken.quote:Op dinsdag 30 april 2013 14:05 schreef Molurus het volgende:
[..]
En bedankt voor de zinvolle inhoudelijke bijdrage.
Je predikt dan niets, je eet gewoon zelf geen vlees.quote:Op dinsdag 30 april 2013 13:55 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat is meer dan duidelijk. Wat jullie kennelijk niet zien is de stuitende inversie van logica die jullie hanteren.De voedingswensen van een vegetariër zijn het probleem en de verantwoordelijkheid van een vegetariër, en niet die van de rest van de wereld.
En als gewone vleesetende mens zeg ik: je doet en laat maar wat je wilt, maar als je bij mij op bezoek bent stel ik het niet op prijs als je een vleesloos dieet predikt. Dat is voor mij net zo vanzelfsprekend als dat ik geen atheïsme ga prediken wanneer ik bij een moslimgezin op bezoek ben.
Als iemand vantevoren zegt dat ze om wat voor reden dan ook geen puree willen dan maak ik geen puree voor ze.quote:Op dinsdag 30 april 2013 14:01 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dus als een volwassen mens tegen jou zegt: "ik wil liever patat in plaats van aardappelpuree, kun je even de frituur aanzetten?" Dan zou je dat gewoon doen? En je zou dat niet superirritant vinden?
Met 'het verzamelen van plantjes' bedoelde ik daar verzamelen van plantjes in het algemeen. Ik bedoelde daar niet 'voor mensen consumptiegeschikt plantenmateriaal', anders had ik dat wel gezegd.quote:Op dinsdag 30 april 2013 14:05 schreef Jappie het volgende:
[..]
Niet echt als ik zo vrij mag zijn me weer in de discussie te mengen...dit was namelijk wat je zei:
[..]
Je oorspronkelijke stelling was dat het jagen van voedsel veel meer moeite zou kosten dan het verzamelen van plantjes etcetera en dat daarom het eten van vlees dus hoogstwaarschijnlijk wel een noodzakelijke functie zou moeten hebben gehad.
Ik zie de strijdigheid niet. De mens is niet erg geschikt voor het eten van plantenmateriaal, en dat is een belangrijke reden dat we ook vlees eten. Dat geldt voor zo'n beetje alle omnivoren. Om puur herbivoor te kunnen zijn heb je of verregaande lichamelijke aanpassingen nodig, of een heel zeldzaam soort habitat. (Zoals moderne chimpansees hebben.)quote:Op dinsdag 30 april 2013 14:05 schreef Jappie het volgende:
Je huidige stelling is dat de lastigheid van het verzamelen maakte dat de mens het gemakkelijke alternatief van jagen ging gebruiken. Deze 2 lijken mij toch niet geheel in overeenstemming met elkaar.
Je bent gewoon bang voor primitieve reacties en onbegrip..bij een gematigd christelijk gezin denk ik niet dat je dezelfde terughoudendheid zou betrachten.quote:Op dinsdag 30 april 2013 13:55 schreef Molurus het volgende:
En als gewone vleesetende mens zeg ik: je doet en laat maar wat je wilt, maar als je bij mij op bezoek bent stel ik het niet op prijs als je een vleesloos dieet predikt. Dat is voor mij net zo vanzelfsprekend als dat ik geen atheïsme ga prediken wanneer ik bij een moslimgezin op bezoek ben.
Het is inderdaad niet 'tik-tik-tik, mag ik even uw aandacht?' In de praktijk betekent dit de keuken insluipen en degene in de keuken influisteren: 'zeg... mijn vrouw eet geen vlees. Is dat een probleem?' (Ja, andere mensen voor het karretje spannen is populair bij vegetariërs.)quote:Op dinsdag 30 april 2013 14:06 schreef erodome het volgende:
[..]
Je predikt dan niets, je eet gewoon zelf geen vlees.
Dit doe je al impliciet door te vragen om een vleesloze maaltijd. Wat je feitelijk zegt is niet alleen 'ik vind vlees eten moreel verwerpelijk en daarom eet ik geen vlees'. Je zegt daarmee impliciet over je gastheer en de overige gasten: 'wat jullie doen is moreel verwerpelijk'. Ook als je dat niet hardop zegt.quote:Op dinsdag 30 april 2013 14:06 schreef erodome het volgende:
Je hebt gelijk als de vegetarier belerend gaat zitten doen, vlees eten is slecht, zou je niet eens naar je eigen vleesconsumptie kijken.
Ohjee, nee. Als iemand voor zichzelf besluit geen vlees te eten en daarvoor ook niet de keuken van een ander in hoeft te sluipen om stilletjes te vragen om een vleesloze maaltijd... prima. Heb ik geen enkel probleem mee.quote:Op dinsdag 30 april 2013 14:06 schreef erodome het volgende:
Echt, dan heb je een punt, daar ben ik het geheel mee eens.
Maar gewoonweg het zelf niet eten van vlees al zien als prediken zit echt in jouw hoofd, in jouw princiepe dat jij vindt dat de grote waarheid is dat geen vlees eten stom is.
Dan denk ik dat je dat volledig verkeerd inschat.quote:Op dinsdag 30 april 2013 14:09 schreef Jappie het volgende:
[..]
Je bent gewoon bang voor primitieve reacties en onbegrip..bij een gematigd christelijk gezin denk ik niet dat je dezelfde terughoudendheid zou betrachten.
Conform het karakteristiekenlijstje wat Fanvanhetvorigeuur ergens postte kun je zien dat we qua geschiktheid op de meeste gebieden hoger scoren op de herbivorenlijst dan op de carnivorenlijst.quote:Op dinsdag 30 april 2013 14:09 schreef Molurus het volgende:
[..]
Met 'het verzamelen van plantjes' bedoelde ik daar verzamelen van plantjes in het algemeen. Ik bedoelde daar niet 'voor mensen consumptiegeschikt plantenmateriaal', anders had ik dat wel gezegd.
[..]
Ik zie de strijdigheid niet. De mens is niet erg geschikt voor het eten van plantenmateriaal, en dat is een belangrijke reden dat we ook vlees eten. Dat geldt voor zo'n beetje alle omnivoren. Om puur herbivoor te kunnen zijn heb je of verregaande lichamelijke aanpassingen nodig, of een heel zeldzaam soort habitat. (Zoals moderne chimpansees hebben.)
Toe nou zeg, we hebben het over voeding(van de mens), maar dan doel je ineens niet op voor menselijke consumptie?quote:Op dinsdag 30 april 2013 14:09 schreef Molurus het volgende:
[..]
Met 'het verzamelen van plantjes' bedoelde ik daar verzamelen van plantjes in het algemeen. Ik bedoelde daar niet 'voor mensen consumptiegeschikt plantenmateriaal', anders had ik dat wel gezegd.![]()
De mens is WEL geschikt voor het eten van plantaardig matriaal, erg geschikt zelfs. Maar niet geschikt voor zaken als grassen en taaiere bladeren. Ons dieet bestaat niet voor niets sinds het begin van de moderne mens grotendeels uit planten, het is niet voor niets zo dat alleen vlees eten een all-meat syndrom veroorzaakt(de stammen die bijna alleen vlees eten lossen dat op door oa maaginhoud van hun prooien te eten en zijn in de loop van de eeuwen daarop aangepast, dat werkt niet voor ons).quote:Ik zie de strijdigheid niet. De mens is niet erg geschikt voor het eten van plantenmateriaal, en dat is een belangrijke reden dat we ook vlees eten. Dat geldt voor zo'n beetje alle omnivoren. Om puur herbivoor te kunnen zijn heb je of verregaande lichamelijke aanpassingen nodig, of een heel zeldzaam soort habitat. (Zoals moderne chimpansees hebben.)
Hopelijk krijgt ie de schijterijquote:Op dinsdag 30 april 2013 14:00 schreef NanKing het volgende:
Godsamme tering wat is het toch triest om als vleeseter zo te reageren,
En dan ook nog eens zo'n post, denk je nou echt dat je iemand hier mee hebt?
.
[..]
Vleeseters die een rode waas zien als ze horen dat iemand vega is vind ik toch wel het toppunt van triestheid.
De mens kan meer dan 90% van het in principe consumptiegeschikte plantmateriaal niet verteren, en jij noemt mensen geschikt voor het eten van plantaardig materiaal?quote:Op dinsdag 30 april 2013 14:16 schreef erodome het volgende:
[..]
De mens is WEL geschikt voor het eten van plantaardig matriaal, erg geschikt zelfs. Maar niet geschikt voor zaken als grassen en taaiere bladeren.
Als je alleen bij grassen en taaie bladeren blijft zoals jij doet dan kan je dat denken ja.quote:Op dinsdag 30 april 2013 14:18 schreef Molurus het volgende:
[..]
De mens kan meer dan 90% van het in principe consumptiegeschikte plantmateriaal niet verteren, en jij noemt mensen geschikt voor het eten van plantaardig materiaal?
Dat laatste heb ik dan ook nooit gezegd. Ik heb slechts gezegd dat als je een poging zou doen om een wetenschappelijk goed onderbouwde uitspraak te doen over wat voor moderne mensen een ideaal dieet zou zijn, dat ik dan betwijfel of je uit zou komen op een vegetarisch dieet. En niets meer dan dat.quote:Op dinsdag 30 april 2013 14:16 schreef Jappie het volgende:
[..]
Conform het karakteristiekenlijstje wat Fanvanhetvorigeuur ergens postte kun je zien dat we qua geschiktheid op de meeste gebieden hoger scoren op de herbivorenlijst dan op de carnivorenlijst.
De 2 meest overtuigende karakteristieken daarin vormen voor mij het gebit en de lengte van het darmstelsel/kanaal whatever.
Ik ga helemaal met je mee dat de mens qua efficiency voldoende reden zal hebben gehad om het gemakkelijke alternatief van vlees te accepteren maar dat het daarmee zeker in de moderne tijd een noodzakelijk element is lijkt mij toch wel de plank volledig misslaan!
Fanvanhetvorigeuurquote:Op dinsdag 30 april 2013 14:16 schreef Jappie het volgende:
[..]
Conform het karakteristiekenlijstje wat Fanvanhetvorigeuur ergens postte kun je zien dat we qua geschiktheid op de meeste gebieden hoger scoren op de herbivorenlijst dan op de carnivorenlijst.
De 2 meest overtuigende karakteristieken daarin vormen voor mij het gebit en de lengte van het darmstelsel/kanaal whatever.
Haha, als je denkt dat ik mij zo op zou stellen bij een gewone maaltijd in het dagelijks leven dan heb je het mis. Voor een deel stel ik mij hier star op a) in het belang van een goede discussie en b) omdat ik wat vegetariërs doen alleen maar kan uitleggen als sociale chantage om hun eigen gebruiken erdoor te drukken op een plaats waar ze - moreel en ethisch - niets te zeggen hebben over die gebruiken.quote:Op dinsdag 30 april 2013 14:26 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Ik kan die Molurus niet meer serieus nemen sorry![]()
Ik ben nog nooit zo'n star iemand tegengekomen, Goddank !
Het is wetenschappelijk onderzocht en daar komt gewoonweg uit dat een ideaal dieet kan bestaan uit matig vlees eten naast veel plantaardig, of geen vlees maar wel met mate dierlijke producten.quote:Op dinsdag 30 april 2013 14:22 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat laatste heb ik dan ook nooit gezegd. Ik heb slechts gezegd dat als je een poging zou doen om een wetenschappelijk goed onderbouwde uitspraak te doen over wat voor moderne mensen een ideaal dieet zou zijn, dat ik dan betwijfel of je uit zou komen op een vegetarisch dieet. En niets meer dan dat.
Dat je geheel vrij van dierlijke producten kunt leven tonen veganisten aan. Dat dat niet heel bevorderlijk is voor hun gezondheid tonen ze ook aan. Maar daarmee is er inderdaad geen enkele noodzaak aangetoond.
Ach jah... tenslotte was ik een debiel dus die moet je nooit serieus nemenquote:Op dinsdag 30 april 2013 14:30 schreef Molurus het volgende:
[..]
Haha, als je denkt dat ik mij zo op zou stellen bij een gewone maaltijd in het dagelijks leven dan heb je het mis. Voor een deel stel ik mij hier star op a) in het belang van een goede discussie en b) omdat ik wat vegetariërs doen alleen maar kan uitleggen als sociale chantage om hun eigen gebruiken erdoor te drukken op een plaats waar ze - moreel en ethisch - niets te zeggen hebben over die gebruiken.
Verder zal ik er niet zo van wakker liggen wie mij hier wel of niet serieus neemt.Dus spaar je de moeite van het vermelden daarvan.
Ik kan je quote van 10 minuten geleden er nog wel bijpakken waarbij je het belang van het eten van vlees stelde maar scrollen kun je net zo goed als ik. Het probleem is dat je regelmatig gebruik maakt van harde uitspraken om je betoog voor een veel gematigder stelling zoals je die nu omschrijft kracht bij te zetten. Dat is een handige (onbewuste) tactiek in een gesproken discussie maar daar waar al je woorden op papier staan kan het je nog al eens in de kont bijten.quote:Op dinsdag 30 april 2013 14:22 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat laatste heb ik dan ook nooit gezegd. Ik heb slechts gezegd dat als je een poging zou doen om een wetenschappelijk goed onderbouwde uitspraak te doen over wat voor moderne mensen een ideaal dieet zou zijn, dat ik dan betwijfel of je uit zou komen op een vegetarisch dieet. En niets meer dan dat.
Dat je geheel vrij van dierlijke producten kunt leven tonen veganisten aan. Dat dat niet heel bevorderlijk is voor hun gezondheid tonen ze ook aan. Maar daarmee is er inderdaad geen enkele noodzaak aangetoond.
Zo te zien heb jij ook niet zoveel verstand van voeding. Omnivoren zijn zeer zeker geschikt om groenten en fruit te eten, daarom noemt men ze ook omnivoren. En chimpansee eten ook af en toe vlees. Zijn per slot verre familie van de mens. Maar strikt genomen heeft de mens geen vlees nodig.quote:Op dinsdag 30 april 2013 14:09 schreef Molurus het volgende:
De mens is niet erg geschikt voor het eten van plantenmateriaal, en dat is een belangrijke reden dat we ook vlees eten. Dat geldt voor zo'n beetje alle omnivoren. Om puur herbivoor te kunnen zijn heb je of verregaande lichamelijke aanpassingen nodig, of een heel zeldzaam soort habitat. (Zoals moderne chimpansees hebben.)
Ik geloof niet dat iemand je debiel heeft genoemd?quote:Op dinsdag 30 april 2013 14:31 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Ach jah... tenslotte was ik een debiel dus die moet je nooit serieus nemen![]()
Ik sta er zover ik weet om bekend dat ik zulke dingen nu juist voorzichtig formuleer om uitglijders te voorkomen. Ik ben dan ook wel benieuwd over welke uitspraak je het nu precies hebt.quote:Op dinsdag 30 april 2013 14:31 schreef Jappie het volgende:
[..]
Ik kan je quote van 10 minuten geleden er nog wel bijpakken waarbij je het belang van het eten van vlees stelde maar scrollen kun je net zo goed als ik. Het probleem is dat je regelmatig gebruik maakt van harde uitspraken om je betoog voor een veel gematigder stelling zoals je die nu omschrijft kracht bij te zetten. Dat is een handige (onbewuste) tactiek in een gesproken discussie maar daar waar al je woorden op papier staan kan het je nog al eens in de kont bijten.
Ook dat is een mogelijke uitkomst van zo'n onderzoek. Ik vraag me echter wel af hoe zo'n hypothetisch onderzoek überhaupt betrouwbaar zou *kunnen* zijn. Je zult dan verregaande uitspraken moeten doen over de effecten op de lange termijn en de verschillende mogelijke omstandigheden waarin onze soort zichzelf zou kunnen gaan aantreffen.quote:Op dinsdag 30 april 2013 14:31 schreef Jappie het volgende:
Overigens ben ik het in deze moderne tijd met onze huidige manier van voedsel verzamelen ook oneens met je meest gematigde stelling. Ik denk dat als wij onze maatschappij er op in zouden richten het meest ideale voor de mens en haar habitat wel degelijk een plantaardig dieet zou zijn aangevuld met dierlijke eiwitten zonder dat daar nog enig stukje vlees voor genuttigd zou hoeven worden.
Echt wél! niet jij maar zeker in dit topicquote:Op dinsdag 30 april 2013 14:33 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik geloof niet dat iemand je debiel heeft genoemd?Ik in elk geval niet.
quote:Op zondag 28 april 2013 22:41 schreef boyv het volgende:
[..]
Zo te zien heb ook jij me verkeerd begrepen. Groente en fruit is maar een heel miniem deel van de totale beschikbare plantaardige voedingsstoffen. Het overgrote deel daarvan kunnen wij helemaal niet verteren.quote:Op dinsdag 30 april 2013 14:32 schreef ATON het volgende:
[..]
Zo te zien heb jij ook niet zoveel verstand van voeding. Omnivoren zijn zeer zeker geschikt om groenten en fruit te eten, daarom noemt men ze ook omnivoren. En chimpansee eten ook af en toe vlees. Zijn per slot verre familie van de mens. Maar strikt genomen heeft de mens geen vlees nodig.
Maar lieverd, dat geld zelfs voor de herbivoren, gelukkig maar, want omdat we verschillende dingen kunnen eten kunnen we samenleven in gebieden zonder steeds zonder voedsel te komen zitten.quote:Op dinsdag 30 april 2013 14:37 schreef Molurus het volgende:
[..]
Zo te zien heb ook jij me verkeerd begrepen. Groente en fruit is maar een heel miniem deel van de totale beschikbare plantaardige voedingsstoffen. Het overgrote deel daarvan kunnen wij helemaal niet verteren.
Mijn excuus. Daar heb ik geheel overheen gelezen.quote:Op dinsdag 30 april 2013 14:37 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Echt wél! niet jij maar zeker in dit topic
Al op bladzijde één notabene![]()
F&L / Zijn er vegetariërs op FOK #2
Niet door jou, maar toch... jij liet het staan.
tsssskkkkk slechte Mod heur....
[..]
het zal wel. ik vind het mooi geweest ik elk gevalquote:Op dinsdag 30 april 2013 14:39 schreef Molurus het volgende:
[..]
Mijn excuus. Daar heb ik geheel overheen gelezen.Nou ben ik, zeker in F&L, ook wel wat gewend... dus dat ik dat gemist heb verbaast me ook weer niet zo veel. Zoals gezegd, deze discussie is niet heel anders dan het gemiddelde gelovigen vs atheïsten topic. Heel fel, weinig inhoud.
Een gemiddelde antilope of gnoe hoeft dan weer niet te zoeken naar eten, laat staan te jagen. In dat geval kun je prima zeggen: het vinden van plantaardig voedsel is veel eenvoudiger.quote:Op dinsdag 30 april 2013 14:39 schreef erodome het volgende:
[..]
Maar lieverd, dat geld zelfs voor de herbivoren, gelukkig maar, want omdat we verschillende dingen kunnen eten kunnen we samenleven in gebieden zonder steeds zonder voedsel te komen zitten.
Ik begrijp niet welk punt je hiermee wil maken.
Fijne Koninginnedag/koningsdag.quote:Op dinsdag 30 april 2013 14:41 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
het zal wel. ik vind het mooi geweest ik elk geval
Maar wij zijn geen herbivoren, wij zijn omnivoren, kortom, wij hebben de beschikking over bepaald plantaardig matriaal, net zoals die herbivoren daarin beperkt zijn. Voor de mens is het zoeken naar plantaardig voedsel een stuk lastiger aangezien ze geen antilope's zijn en gras eten, wij moesten de zaden van het gras halen, die pletten en koken.quote:Op dinsdag 30 april 2013 14:41 schreef Molurus het volgende:
[..]
Een gemiddelde antilope of gnoe hoeft dan weer niet te zoeken naar eten, laat staan te jagen. In dat geval kun je prima zeggen: het vinden van plantaardig voedsel is veel eenvoudiger.
Dat was mijn punt.
Zo te zien ben jij je hieruit aan het kletsen. Vegetariërs ( mens ) zijn geen graseters en geen bamboe-eters. Vlees daarentegen is minder geschikt voor de mens.quote:Op dinsdag 30 april 2013 14:37 schreef Molurus het volgende:
Zo te zien heb ook jij me verkeerd begrepen. Groente en fruit is maar een heel miniem deel van de totale beschikbare plantaardige voedingsstoffen. Het overgrote deel daarvan kunnen wij helemaal niet verteren.
Ehh, nee.. toen ik stelde dat plantaardig voedsel veel eenvoudiger te vinden is had ik werkelijk alle potentiele plantaardige voedingsstoffen voor ogen, en niet alleen dat minieme deel dat ook geschikt is voor menselijke consumptie.quote:Op dinsdag 30 april 2013 14:46 schreef ATON het volgende:
[..]
Zo te zien ben jij je hieruit aan het kletsen. Vegetariërs ( mens ) zijn geen graseters en geen bamboe-eters. Vlees daarentegen is minder geschikt voor de mens.
We hebben het over de mens en het dieet van de mens, maar we maken gewoon een uitstapje naar wat door de verschillende diersoorten gegeten kan worden, ja echt heel logischquote:Op dinsdag 30 april 2013 14:48 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ehh, nee.. toen ik stelde dat plantaardig voedsel veel eenvoudiger te vinden is had ik werkelijk alle potentiele plantaardige voedingsstoffen voor ogen, en niet alleen dat minieme deel dat ook geschikt is voor menselijke consumptie.
quote:Op dinsdag 30 april 2013 14:36 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik sta er zover ik weet om bekend dat ik zulke dingen nu juist voorzichtig formuleer om uitglijders te voorkomen. Ik ben dan ook wel benieuwd over welke uitspraak je het nu precies hebt.
Hier stel je heel direct in antwoord op mijn eerdere post dat wij niet geschikt zijn voor het eten van plantenmateriaal en dat daarmee in jouw ogen het belang (de noodzaak) is aangetoond dat wij vlees eten of zelfs wel moeten eten.quote:De mens is niet erg geschikt voor het eten van plantenmateriaal, en dat is een belangrijke reden dat we ook vlees eten.
Herbivoren beperkt in het eten van plantaardig materiaal? Ok, om hout te kunnen eten moet je wel heel speciale aanpassingen hebben.. maar buiten dat? Voorbeelden?quote:Op dinsdag 30 april 2013 14:46 schreef erodome het volgende:
[..]
Maar wij zijn geen herbivoren, wij zijn omnivoren, kortom, wij hebben de beschikking over bepaald plantaardig matriaal, net zoals die herbivoren daarin beperkt zijn.
Als ik het heb over 'plantaardig voedsel' bedoel ik daarmee niet impliciet een kleine deelverzameling daarvan. Kennelijk ben ik daar niet duidelijk in geweest daar meerdere mensen dat hier verkeerd begrepen lijken te hebben.quote:Op dinsdag 30 april 2013 14:46 schreef erodome het volgende:
Voor de mens is het zoeken naar plantaardig voedsel een stuk lastiger aangezien ze geen antilope's zijn en gras eten, wij moesten de zaden van het gras halen, die pletten en koken.
Je vergelijkt appels met peren, serieus.
Klopt. Waarom breng je dit eigenlijk ter sprake?quote:Op dinsdag 30 april 2013 14:46 schreef erodome het volgende:
Zo kan ik ook zeggen dat we in het dierentuinwezen heel snel hebben geleerd dat roofdieren het niet zo goed doen op alleen vlees(geen maaginhoud van herbivoren e.d.), daar krijgen ze dat all meat syndrome van(mooier gezegd heet dat secundaire nutritionele hyperparathyroïdie). Maar wat zegt dat dan over het dieet van de mens? Helemaal niets.
Wellicht heb ik iets teveel de blik van een evolutiebioloog, dat zou kunnen. Ik probeer antropocentrisme zoveel mogelijk te vermijden.quote:Op dinsdag 30 april 2013 14:51 schreef erodome het volgende:
[..]
We hebben het over de mens en het dieet van de mens, maar we maken gewoon een uitstapje naar wat door de verschillende diersoorten gegeten kan worden, ja echt heel logisch![]()
![]()
En dat klopt toch gewoon? Het overgrote deel van plantaardige voedingsstoffen kunnen wij feitelijk niet of niet goed verteren.quote:Op dinsdag 30 april 2013 14:51 schreef Jappie het volgende:
[..]
[..]
Hier stel je heel direct in antwoord op mijn eerdere post dat wij niet geschikt zijn voor het eten van plantenmateriaal en dat daarmee in jouw ogen het belang (de noodzaak) is aangetoond dat wij vlees eten of zelfs wel moeten eten.
Geen noodzaak vanuit evolutionaire overwegingen zoals efficiency dus maar puur omdat wij niet op plantenvoer zouden zijn gebouwd.
Ik zal dit maar lezen als een compliment. Zeer gewaardeerd.quote:Op dinsdag 30 april 2013 14:51 schreef Jappie het volgende:
Overigens zijn er her en der in dit topic en verschillende anderen nog wel sterkere voorbeelden te vinden en zoals ik al aangegeven heb snap ik ook prima waar die vandaan komen. Je bent op zich een makkelijke debater en reageert vrij direct zonder elk zinnetje 3 keer na te lezen totdat het een discussie wordt die wat meer op het scherpst van de snede gestreden wordt en dan ben je idd uiterst secuur in je bewoordingen. Of toch iig in mijn beleving.
Zwak punt. Zwak vergelijk ook. Het is bekend dat de mens al 10.000 jaar aan akkerbouw doet. Groenten en fruit voor het grijpen. En daarvoor was het plukken van de bomen binnen handbereik. Af en toe een visje vangen op loopafstand en een vogel afschieten. Best wel inspannend werk zeg !quote:Op dinsdag 30 april 2013 14:41 schreef Molurus het volgende:
[..]
Een gemiddelde antilope of gnoe hoeft dan weer niet te zoeken naar eten, laat staan te jagen. In dat geval kun je prima zeggen: het vinden van plantaardig voedsel is veel eenvoudiger.
Dat was mijn punt.
Iedere diersoort eet een bepaalde range van voeding, zo kan een paard het gras korter afgrazen dan een koe, kan een koe niet zo heel best tegen houterig voedsel terwijl een paard dat heerlijk vindt voor zijn buikje.quote:Op dinsdag 30 april 2013 14:51 schreef Molurus het volgende:
[..]
Herbivoren beperkt in het eten van plantaardig materiaal? Ok, om hout te kunnen eten moet je wel heel speciale aanpassingen hebben.. maar buiten dat? Voorbeelden?
Om te laten zien hoe onzinnig het is om naar echte herbivoren te gaan wijzen en hun voedingspatronen aan te halen. Hou het bij de soort waar we het over hebben, de mens dus in deze.quote:Klopt. Waarom breng je dit eigenlijk ter sprake?
Ik zou zeggen: probeer dat eens. Ik garandeer je dat dat allemaal een stuk minder eenvoudig is dan een grasveldje afgrazen.quote:Op dinsdag 30 april 2013 14:55 schreef ATON het volgende:
[..]
Zwak punt. Zwak vergelijk ook. Het is bekend dat de mens al 10.000 jaar aan akkerbouw doet. Groenten en fruit voor het grijpen. En daarvoor was het plukken van de bomen binnen handbereik. Af en toe een visje vangen op loopafstand en een vogel afschieten. Best wel inspannend werk zeg !
Wat heeft antropocentrisme ermee te maken als we het hebben over mensen? Als we het nu hadden over diersoorten en die behoeftes vermenselijkte had je een punt, nu is het gewoon wat zwaaien met een mooi woord dat hier helemaal niet van toepassing is.quote:Op dinsdag 30 april 2013 14:52 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wellicht heb ik iets teveel de blik van een evolutiebioloog, dat zou kunnen. Ik probeer antropocentrisme zoveel mogelijk te vermijden.
Olifanten en giraffes (om er twee te noemen) eten voornamelijk bladeren omdat die eenvoudiger te verteren zijn dan grassen en omdat het overige grasetende vee er eenvoudig niet bij kan. Het is niet alsof een antilope geen bladeren kan eten, hij kan er gewoon niet bij.quote:Op dinsdag 30 april 2013 14:55 schreef erodome het volgende:
[..]
Iedere diersoort eet een bepaalde range van voeding, zo kan een paard het gras korter afgrazen dan een koe, kan een koe niet zo heel best tegen houterig voedsel terwijl een paard dat heerlijk vindt voor zijn buikje.
De antilope eet zus en zo, de olifant weer wat anders en ga zo maar door, daar zit wel een overlap in, maar ze eten niet allemaal alles of hetzelfde. Zoals gezegd, gelukkig maar, anders zou er snel een enorm probleem de kop opsteken.
Prima. Voor de mens is vlees een uitermate geschikte en voor de hand liggende bron van voedingsstoffen.quote:Op dinsdag 30 april 2013 14:55 schreef erodome het volgende:
Om te laten zien hoe onzinnig het is om naar echte herbivoren te gaan wijzen en hun voedingspatronen aan te halen. Hou het bij de soort waar we het over hebben, de mens dus in deze.
Weer zwak.quote:Op dinsdag 30 april 2013 14:56 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik zou zeggen: probeer dat eens. Ik garandeer je dat dat allemaal een stuk minder eenvoudig is dan een grasveldje afgrazen.
De discussie ontstond vanuit de vraag in hoeverre de mens geschikt is om plantenmateriaal te consumeren. Dan lijkt een vergelijking met zowel voorouders van de mens als andere diersoorten me onvermijdelijk. Anders heb je geen enkele referentie.quote:Op dinsdag 30 april 2013 14:56 schreef erodome het volgende:
[..]
Wat heeft antropocentrisme ermee te maken als we het hebben over mensen? Als we het nu hadden over diersoorten en die behoeftes vermenselijkte had je een punt, nu is het gewoon wat zwaaien met een mooi woord dat hier helemaal niet van toepassing is.
Geschikt en handig, ja, met mate dan wel te verstaan. Maar noodzakelijk, nee, beter ingesteld op vlees dan op plantaardig voedsel, nee.quote:Op dinsdag 30 april 2013 14:59 schreef Molurus het volgende:
Prima. Voor de mens is vlees een uitermate geschikte en voor de hand liggende bron van voedingsstoffen.
Gelukkig plaats jij hiermee de zwakste bijdrage in de twee delen tot dusver. Zeg dan niks.quote:
Het woord 'noodzakelijk' heb ik in dit verband dan ook niet in de mond genomen.quote:Op dinsdag 30 april 2013 15:00 schreef erodome het volgende:
[..]
Geschikt en handig, ja, met mate dan wel te verstaan. Maar noodzakelijk, nee, beter ingesteld op vlees dan op plantaardig voedsel, nee.
Euh nee, dan kijk je naar de behoefte van de mens en ga ja van daaruit kijken of de mens geschikt is voor plantaardig matriaal.quote:Op dinsdag 30 april 2013 15:00 schreef Molurus het volgende:
[..]
De discussie ontstond vanuit de vraag in hoeverre de mens geschikt is om plantenmateriaal te consumeren. Dan lijkt een vergelijking met zowel voorouders van de mens als andere diersoorten me onvermijdelijk. Anders heb je geen enkele referentie.
Nu zeg je weer iets anders, in het ene stel je dat wij niet geschikt zijn voor "plantaardig voedsel" en vervolgens maak je er "het overgrote deel van plantaardige voedingsstoffen" van. In het ene schrijf je het op alsof onze bouw niet geschikt zou zijn voor plantaardig voedsel alleen en in het andere schrijf je op dat wij voor het grootste gedeelte van het voor handen zijnde plantaardig voedsel niet geschikt zijn.quote:Op dinsdag 30 april 2013 14:54 schreef Molurus het volgende:
[..]
En dat klopt toch gewoon? Het overgrote deel van plantaardige voedingsstoffen kunnen wij feitelijk niet of niet goed verteren.
Dat is niet de reden. Dit zit wel iets ingewikkelder in elkaar.quote:Op dinsdag 30 april 2013 14:59 schreef Molurus het volgende:
Olifanten en giraffes (om er twee te noemen) eten voornamelijk bladeren omdat die eenvoudiger te verteren zijn dan grassen en omdat het overige grasetende vee er eenvoudig niet bij kan. Het is niet alsof een antilope geen bladeren kan eten, hij kan er gewoon niet bij.
Dat is niet zo. Ons lymfenstelsel is daar nog niet klaar voor en dat is ook de reden dat er bij vleesconsumptie verzuring van het lichaam optreedt. Maar nogmaals, af en toe is niet zo erg, maar vlees kunnen we totaal missen.quote:Prima. Voor de mens is vlees een uitermate geschikte en voor de hand liggende bron van voedingsstoffen.
Moet je mijn post in dit topic maar eens lezen.quote:Op dinsdag 30 april 2013 15:00 schreef Molurus het volgende:
[..]
Gelukkig plaats jij hiermee de zwakste bijdrage in de twee delen tot dusver. Zeg dan niks.
Mee eens.quote:Op dinsdag 30 april 2013 17:06 schreef man1986 het volgende:
Dat onze systeem niet geheel klaar voor is om vlees(producten) optimaal te kunnen verteren zonder al te veel nadelige gevolgen kan misschien verklaard worden dat in het verre verleden de mensheid grotendeels een plantaardig dieet als basis had en pas recent overgeschakeld is op een dieet opgebouwd uit steeds meer vleesproducten.
Dat is geen controversiële gedachte op zich. Het is eenmaal veel makkelijker en veiliger voor een organisme om plantenmateriaal (groenten, fruit en noten) te nuttigen dan de meer gevaarlijkere praktijk om op jacht te gaan met alle gevaren die dat met zich meebrengt voor de mens.
Toen de mens wilde dieren begon te temmen en cultiveren kwam er een ware 'dieetrevolutie' op gang waarbij vlees steeds meer een grotere onderdeel uitmaakte van onze eetpatroon.
Het is natuurlijk heel fijn dat je dat wilt, maar als je het mij vraagt heeft niemand hier die stelling gedaan.quote:Op dinsdag 30 april 2013 18:16 schreef man1986 het volgende:
En de stelling dat plantaardig voedsel geen noodzakelijke onderdeel is voor ons dieet wil ik toch even ontkrachten.
Gelukkig, dan hoeft niemand zich aangesproken te voelenquote:Op dinsdag 30 april 2013 18:27 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het is natuurlijk heel fijn dat je dat wilt, maar als je het mij vraagt heeft niemand hier die stelling gedaan.
Ik verwacht hier eigenlijk wel iets van een toelichting.quote:Op dinsdag 30 april 2013 15:07 schreef ATON het volgende:
[..]
Dat is niet de reden. Dit zit wel iets ingewikkelder in elkaar.
Dat je iets kunt missen wil niet zeggen dat het ontbreekt in een ideaal dieet voor mensen. (Noch dat we alleen vlees zouden moeten eten, etc.)quote:Op dinsdag 30 april 2013 15:07 schreef ATON het volgende:
Dat is niet zo. Ons lymfenstelsel is daar nog niet klaar voor en dat is ook de reden dat er bij vleesconsumptie verzuring van het lichaam optreedt. Maar nogmaals, af en toe is niet zo erg, maar vlees kunnen we totaal missen.
Het is me zo langzaam aan wel duidelijk dat die twee verschillend worden begrepen. Ze *zijn* echter niet verschillend, noch zijn ze verschillend bedoeld.quote:Op dinsdag 30 april 2013 15:03 schreef Jappie het volgende:
[..]
Nu zeg je weer iets anders, in het ene stel je dat wij niet geschikt zijn voor "plantaardig voedsel" en vervolgens maak je er "het overgrote deel van plantaardige voedingsstoffen" van. In het ene schrijf je het op alsof onze bouw niet geschikt zou zijn voor plantaardig voedsel alleen en in het andere schrijf je op dat wij voor het grootste gedeelte van het voor handen zijnde plantaardig voedsel niet geschikt zijn.
Dat zijn 2 wezenlijk andere dingen die dan weer niet zo zouden spreken voor de nauwkeurigheid waarmee je doorgaans zegt te posten. Ik kan dan ook niet anders dan dit lezen als bewuste verdraaiingen wanneer ik je zojuist gedane post en mijn reactie daarop omtrent jouw secuur posten serieus wil nemen.
Ik ben niet zinnens je hier te vervelen met een cursus.quote:Op dinsdag 30 april 2013 18:29 schreef Molurus het volgende:
Ik verwacht hier eigenlijk wel iets van een toelichting.
Waar slaat dát nu weer op ?quote:Dat je iets kunt missen wil niet zeggen dat het ontbreekt in een ideaal dieet voor mensen. (Noch dat we alleen vlees zouden moeten eten, etc.)
Als jou kennis enkel op ' vermoeden ' gebaseerd is ga ik je zeker niet verder tegenspreken.quote:Natuurlijk bevat een voor mensen ideaal dieet niet alleen maar vlees... vermoedelijk (vermoed ik) maar een heel klein deel. Maar ik vermoed ook dat dat deel niet 0% is. En dat baseer ik op een geschiedenis van enkele miljoenen jaren van (onder meer) vlees eten.
Soms vraag ik me echt af waarom je überhaupt post.quote:Op dinsdag 30 april 2013 19:49 schreef ATON het volgende:
[..]
Ik ben niet zinnens je hier te vervelen met een cursus.
[..]
Waar slaat dát nu weer op ?
[..]
Als jou kennis enkel op ' vermoeden ' gebaseerd is ga ik je zeker niet verder tegenspreken.
Zit ik teveel op je lip ? Waren mijn bijdragen op deze topic niet naar uw zin ? Wat verwacht je nu van mij dat ik hier nog enkele dagen wat over-en-weer ga ouwehoeren ? Misschien hebben de rest van de lezers wat aan mijn post, en wat jij er van denkt, daar lig ik écht niet wakker van hoor !quote:Op dinsdag 30 april 2013 20:08 schreef Molurus het volgende:
[..]
Soms vraag ik me echt af waarom je überhaupt post.
Sja, ik denk niet dat de lezers hier veel kunnen met "Dat is niet de reden. Dit zit wel iets ingewikkelder in elkaar."quote:Op dinsdag 30 april 2013 20:38 schreef ATON het volgende:
[..]
Zit ik teveel op je lip ? Waren mijn bijdragen op deze topic niet naar uw zin ? Wat verwacht je nu van mij dat ik hier nog enkele dagen wat over-en-weer ga ouwehoeren ? Misschien hebben de rest van de lezers wat aan mijn post, en wat jij er van denkt, daar lig ik écht niet wakker van hoor !
Spijtig dat je deze avond op de zender CANVAS ( BE) de docu " Eat, Fast and Live Longer " niet gezien hebt. 50 minuten tekst tikken zit er voor mij niet in, en dat is nog maar één deel van het verhaal. Deze docu heeft wel brandhout van jou eetcultuur gemaakt, maar dit is voor mij niks nieuws hoor. ( zijn hier lezers die deze docu wél gezien hebben ? )quote:Op dinsdag 30 april 2013 20:41 schreef Molurus het volgende:
Goed, moet jij weten hoor. Ik vroeg me gewoon af wat je daar bedoelde.
Dat dat jouw interpretatie ervan is geloof ik graag.quote:Op dinsdag 30 april 2013 21:48 schreef ATON het volgende:
Deze docu heeft wel brandhout van jou eetcultuur gemaakt, maar dit is voor mij niks nieuws hoor.
Mee eens, de ontwikkeling van de landbouw/landbouwstedelijke samenleving is nog helemaal niet zo oud en met die ontwikkeling kwam een scala aan voeding vrij die veel effectiever te gebruiken was. Vlees en granen zijn daar misschien wel de belangerijkste 2 van.quote:Op dinsdag 30 april 2013 17:06 schreef man1986 het volgende:
Dat onze systeem niet geheel klaar voor is om vlees(producten) optimaal te kunnen verteren zonder al te veel nadelige gevolgen kan misschien verklaard worden dat in het verre verleden de mensheid grotendeels een plantaardig dieet als basis had en pas recent overgeschakeld is op een dieet opgebouwd uit steeds meer vleesproducten.
Dat is geen controversiële gedachte op zich. Het is eenmaal veel makkelijker en veiliger voor een organisme om plantenmateriaal (groenten, fruit en noten) te nuttigen dan de meer gevaarlijkere praktijk om op jacht te gaan met alle gevaren die dat met zich meebrengt voor de mens.
Toen de mens wilde dieren begon te temmen en cultiveren kwam er een ware 'dieetrevolutie' op gang waarbij vlees steeds meer een grotere onderdeel uitmaakte van onze eetpatroon.
Geen dank, graag gedaan.quote:Op dinsdag 30 april 2013 22:01 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat dat jouw interpretatie ervan is geloof ik graag.Maar goed... zonder enige vorm van inhoud kan ik daar ook niks mee. Dus ehm... bedankt voor de mededeling ofzo?
En toch vind je iemand die geen vlees eet abnormaal en iemand (jij) die in 9 van de 10 maaltijden vlees gebruikt en ook nog eens vlees tussendoor eet niet?quote:Op dinsdag 30 april 2013 18:29 schreef Molurus het volgende:
Dat je iets kunt missen wil niet zeggen dat het ontbreekt in een ideaal dieet voor mensen. (Noch dat we alleen vlees zouden moeten eten, etc.)
Natuurlijk bevat een voor mensen ideaal dieet niet alleen maar vlees... vermoedelijk (vermoed ik) maar een heel klein deel. Maar ik vermoed ook dat dat deel niet 0% is. En dat baseer ik op een geschiedenis van enkele miljoenen jaren van (onder meer) vlees eten.
Ik zeg voornamelijk dat het niet erg beleefd is om dit soort taal uit te slaan richting iemand waarbij je te gast bent. Je zou zomaar gelijk kunnen hebben in alles wat je zegt, en dan zou dat nog steeds asociaal zijn.quote:Op woensdag 1 mei 2013 18:49 schreef Feeeeble het volgende:
[..]
En toch vind je iemand die geen vlees eet abnormaal en iemand (jij) die in 9 van de 10 maaltijden vlees gebruikt en ook nog eens vlees tussendoor eet niet?
Omdat het abnormaal is toch? Want ik mag wel zeggen dat ik iets niet lust...quote:Op woensdag 1 mei 2013 19:20 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik zeg voornamelijk dat het niet erg beleefd is om dit soort taal uit te slaan richting iemand waarbij je te gast bent. Je zou zomaar gelijk kunnen hebben in alles wat je zegt, en dan zou dat nog steeds asociaal zijn.
Neuh, zelfs als het heel normaal is. Dat is een geheel andere en wat mij betreft ongerelateerde discussie.quote:Op woensdag 1 mei 2013 19:55 schreef Feeeeble het volgende:
[..]
Omdat het abnormaal is toch? Want ik mag wel zeggen dat ik iets niet lust...
quote:Op woensdag 1 mei 2013 19:56 schreef Molurus het volgende:
[..]
Neuh, zelfs als het heel normaal is. Dat is een geheel andere en wat mij betreft ongerelateerde discussie.
Zucht.. dat krijg je ervan als er twee discussies door elkaar lopen. Als ik bij een katholiek gezin ga eten, dan hou ik twee minuten stilte voor het eten als dat het gebruik is daar. Is dat afhankelijk van hoeveel katholieken er zijn? Nee natuurlijk niet!quote:Op woensdag 1 mei 2013 20:06 schreef Feeeeble het volgende:
[..]![]()
Je zegt dat je geen vleesloze maaltijd voor een vegetarier zou koken omdat dat een eigen keuze is en het normaal is dat mensen vlees eten. Als iemand vegetarier zou zijn omdat hij/zij bijvoorbeeld geen vlees lust zou je dat wel doen. Waarom is de ene vegetarier dan asociaal en die andere niet?
Dus?quote:Op woensdag 1 mei 2013 20:11 schreef Molurus het volgende:
[..]
Zucht.. dat krijg je ervan als er twee discussies door elkaar lopen. Als ik bij een katholiek gezin ga eten, dan hou ik twee minuten stilte voor het eten als dat het gebruik is daar. Is dat afhankelijk van hoeveel katholieken er zijn? Nee natuurlijk niet!
Correct. Het een is een keuze, het ander niet. Dat is voor mij een essentieel verschil.quote:Op woensdag 1 mei 2013 20:16 schreef Feeeeble het volgende:
[..]
Dus?
En als een vegetarier die er zelf voor heeft gekozen geen vlees te eten hou je er geen rekening mee met koken maar voor iemand die het niet lust kook je wel iets anders.
Het is een keuze die je niet respecteert omdat je het abnormaal vindt.quote:Op woensdag 1 mei 2013 20:19 schreef Molurus het volgende:
[..]
Correct. Het een is een keuze, het ander niet. Dat is voor mij een essentieel verschil.
nee, dat nog niet eens. Ik vind het gewoon asociaal om vanwege zelfgekozen ideologische motieven van je gastheer te verlangen dat hij zijn maaltijd voor je aanpast.quote:Op woensdag 1 mei 2013 20:25 schreef Feeeeble het volgende:
[..]
Het is een keuze die je niet respecteert omdat je het abnormaal vindt.
Niet. Het is voornamelijk een cultureel iets. Niet dat mijn standpunt zou veranderen als daar stond 'vanwege door cultuur bepaalde voedselvoorkeuren'. Ik zou het andersom net zo asociaal vinden om van een vegetarische gastheer te verlangen dat hij vlees voor me bakt.quote:Op woensdag 1 mei 2013 20:29 schreef man1986 het volgende:
Tot hoeverre is vlees eten een zelfgekozen ideologisch motief?
Dus het is niet alleen een kwestie van (culturele) fatsoen om je gastheer te respecteren ten aanzien van zijn/haar keuzes, maar ook om de keuzes van de bezoeker te respecteren omtrent zijn of haar culturele beslissingen?quote:Op woensdag 1 mei 2013 20:35 schreef Molurus het volgende:
[..]
Niet. Het is voornamelijk een cultureel iets. Niet dat mijn standpunt zou veranderen als daar stond 'vanwege door cultuur bepaalde voedselvoorkeuren'. Ik zou het andersom net zo asociaal vinden om van een vegetarische gastheer te verlangen dat hij vlees voor me bakt.
Uitsluitend dat eerste. Dat tweede is volledig ondergeschikt wat mij betreft.quote:Op woensdag 1 mei 2013 20:37 schreef man1986 het volgende:
[..]
Dus het is niet alleen een kwestie van (culturele) fatsoen om je gastheer te respecteren ten aanzien van zijn/haar keuzes, maar ook om de keuzes van de bezoeker te respecteren omtrent zijn of haar culturele beslissingen?
Iets wat jij niet zou willen doen verander je in een maatstaf voor wat anderen ook niet horen te doen?quote:Op woensdag 1 mei 2013 20:39 schreef Molurus het volgende:
Dat laatste vind ik asociaal en zou ik zelf nooit doen.
Dat heet ook wel de gulden regel.quote:Op woensdag 1 mei 2013 20:51 schreef man1986 het volgende:
[..]
Iets wat jij niet zou willen doen verander je in een maatstaf voor wat anderen ook niet horen te doen?
Met Molurus als God die bepaalt wat wel en niet hoort, ik snap hetquote:
Ieder bepaalt dat voor zich. En daarom is het wel zo handig dat we niet met twintig verschillende ideeën daarover aan 1 eettafel zitten. Ook in praktische zin is het volstrekt logisch om de gebruiken van de gastheer maatgevend te beschouwen.quote:Op woensdag 1 mei 2013 20:53 schreef man1986 het volgende:
[..]
Met Molurus als God die bepaalt wat wel en niet hoort, ik snap het
Je gebruikt de gulden regel uitsluitend in je eigen voordeel, dat viel mij eenmaal opquote:Op woensdag 1 mei 2013 20:54 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ieder bepaalt dat voor zich. En daarom is het wel zo handig dat we niet met twintig verschillende ideeën daarover aan 1 eettafel zitten. Ook in praktische zin is het volstrekt logisch om de gebruiken van de gastheer maatgevend te beschouwen.
En normaal vindt men dat ook heel gewoon... maar kennelijk gelden er bij religie en vegetarisme ineens andere regels. Ik vraag hier hardop: waarom zou dat?
Dat verwijt men mij hier aan de lopende band. Terwijl ik toch in alle tegengestelde situaties volledig consequent ben.quote:Op woensdag 1 mei 2013 20:56 schreef man1986 het volgende:
[..]
Je gebruikt de gulden regel uitsluitend in je eigen voordeel, dat viel mij eenmaal op
Of medische oorzaken.quote:Op woensdag 1 mei 2013 21:02 schreef man1986 het volgende:
Een uitzondering op de gouden regel voor jou is dus 'cultuur bepaalde voedselvoorkeuren'?
Ook als die kotsmisselijk van wordt?quote:Op woensdag 1 mei 2013 21:06 schreef Ceased2Be het volgende:
[..]
Of medische oorzaken.
Feit dat een vegetariër dagen last kan hebben van het lapje vlees wat hem wordt voorgeschoteld doet niets terzake: hij moet eten wat de pot schaft.
Dit is niet mijn redenatie; ben zelf vegetariër. ;-)quote:
Jongens, jongens, jongens. Ik zie echt niet hoe ik duidelijker kan zijn in mijn standpunt:quote:Op woensdag 1 mei 2013 21:06 schreef Ceased2Be het volgende:
[..]
Of medische oorzaken.
Feit dat een vegetariër dagen last kan hebben van het lapje vlees wat hem wordt voorgeschoteld doet niets terzake: hij moet eten wat de pot schaft.
Snap je standpunt.quote:Op woensdag 1 mei 2013 21:15 schreef Molurus het volgende:
[..]
Jongens, jongens, jongens. Ik zie echt niet hoe ik duidelijker kan zijn in mijn standpunt:
Het essentiële verschil voor mij is of zo'n gast wel of niet een keuze heeft gemaakt voor zijn voedselvoorkeur.
Ik heb dus ook nergens gezegd dat mijn gast vlees moet eten als hij daar kotsmisselijk van wordt.
Ik begin wel echt genoeg te krijgen van die lading stromannen. Hoe simpel zijn jullie?
Mijn inschatting is dat dat effect voornamelijk psychologisch is.quote:Op woensdag 1 mei 2013 21:20 schreef Ceased2Be het volgende:
Feit blijft wel dat elke vegetariër last krijgt als hij een keer vlees eet. Dat heeft geen reet met ideologie te maken
Pff schei nou eens uit met je (ongegronde) inschattingen. Denk niet dat iemand daar nog waarde aan hechtquote:Op woensdag 1 mei 2013 21:23 schreef Molurus het volgende:
[..]
Mijn inschatting is dat dat effect voornamelijk psychologisch is.Zelfs als je heeeeel lang geen vlees eet.
Als je gedegen onderzoeken kent zou dat best interessant kunnen zijn. (Dubbel blind enzo.) Maar anders hou ik het even bij mijn inschatting dat een wezen dat al 2 miljoen jaar van nature vlees eet lichamelijk geen moeite heeft met vlees.quote:Op woensdag 1 mei 2013 21:29 schreef Njosnavelin het volgende:
[..]
Pff schei nou eens uit met je (ongegronde) inschattingen. Denk niet dat iemand daar nog waarde aan hecht
Vrije keuze vs. determinisme of toch compatibilisme?quote:Op woensdag 1 mei 2013 21:15 schreef Molurus het volgende:
Het essentiële verschil voor mij is of zo'n gast wel of niet een keuze heeft gemaakt voor zijn voedselvoorkeur.
Het vegetarisme heeft geen enkele invloed op mijn standpunt ten aanzien van vrije wil, waarom zou het? Zoals ik altijd zeg: hoe wij willen dat de wereld is heeft geen invloed op hoe de wereld feitelijk is.quote:Op woensdag 1 mei 2013 21:33 schreef man1986 het volgende:
[..]
Vrije keuze vs. determinisme of toch compatibilisme?
Waar sta je voor wanneer we vegetarisme erbij betrekken?
Wees dan toch even compatibel en gun ze hun plantaardig eten johquote:Op woensdag 1 mei 2013 21:35 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het vegetarisme heeft geen enkele invloed op mijn standpunt ten aanzien van vrije wil, waarom zou het? Zoals ik altijd zeg: hoe wij willen dat de wereld is heeft geen invloed op hoe de wereld feitelijk is.
Het was compatibilisme, dus het blijft compatibilisme.
Als ik besluit dat te zijn dan is dat mijn keuze, en niet die van mijn gasten.quote:Op woensdag 1 mei 2013 21:36 schreef man1986 het volgende:
[..]
Wees dan toch even compatibel en gun ze hun plantaardig eten joh
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |