abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_125904798
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2013 14:39 schreef Molurus het volgende:

[..]

Mijn excuus. Daar heb ik geheel overheen gelezen. ;) Nou ben ik, zeker in F&L, ook wel wat gewend... dus dat ik dat gemist heb verbaast me ook weer niet zo veel. Zoals gezegd, deze discussie is niet heel anders dan het gemiddelde gelovigen vs atheïsten topic. Heel fel, weinig inhoud. :)
het zal wel. ik vind het mooi geweest ik elk geval
  dinsdag 30 april 2013 @ 14:41:33 #227
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_125904811
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2013 14:39 schreef erodome het volgende:

[..]

Maar lieverd, dat geld zelfs voor de herbivoren, gelukkig maar, want omdat we verschillende dingen kunnen eten kunnen we samenleven in gebieden zonder steeds zonder voedsel te komen zitten.

Ik begrijp niet welk punt je hiermee wil maken.
Een gemiddelde antilope of gnoe hoeft dan weer niet te zoeken naar eten, laat staan te jagen. In dat geval kun je prima zeggen: het vinden van plantaardig voedsel is veel eenvoudiger.

Dat was mijn punt.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  dinsdag 30 april 2013 @ 14:42:26 #228
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_125904860
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2013 14:41 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

[..]

het zal wel. ik vind het mooi geweest ik elk geval
Fijne Koninginnedag/koningsdag. ;)
pi_125904905
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2013 14:42 schreef Molurus het volgende:

[..]

Fijne Koninginnedag/koningsdag. ;)
Jij ook!
  dinsdag 30 april 2013 @ 14:46:05 #230
37769 erodome
Zweefteef
pi_125905112
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2013 14:41 schreef Molurus het volgende:

[..]

Een gemiddelde antilope of gnoe hoeft dan weer niet te zoeken naar eten, laat staan te jagen. In dat geval kun je prima zeggen: het vinden van plantaardig voedsel is veel eenvoudiger.

Dat was mijn punt.
Maar wij zijn geen herbivoren, wij zijn omnivoren, kortom, wij hebben de beschikking over bepaald plantaardig matriaal, net zoals die herbivoren daarin beperkt zijn. Voor de mens is het zoeken naar plantaardig voedsel een stuk lastiger aangezien ze geen antilope's zijn en gras eten, wij moesten de zaden van het gras halen, die pletten en koken.

Je vergelijkt appels met peren, serieus.

Zo kan ik ook zeggen dat we in het dierentuinwezen heel snel hebben geleerd dat roofdieren het niet zo goed doen op alleen vlees(geen maaginhoud van herbivoren e.d.), daar krijgen ze dat all meat syndrome van(mooier gezegd heet dat secundaire nutritionele hyperparathyroïdie). Maar wat zegt dat dan over het dieet van de mens? Helemaal niets.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_125905168
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2013 14:37 schreef Molurus het volgende:

Zo te zien heb ook jij me verkeerd begrepen. Groente en fruit is maar een heel miniem deel van de totale beschikbare plantaardige voedingsstoffen. Het overgrote deel daarvan kunnen wij helemaal niet verteren.
Zo te zien ben jij je hieruit aan het kletsen. Vegetariërs ( mens ) zijn geen graseters en geen bamboe-eters. Vlees daarentegen is minder geschikt voor de mens.
  dinsdag 30 april 2013 @ 14:48:25 #232
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_125905265
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2013 14:46 schreef ATON het volgende:

[..]

Zo te zien ben jij je hieruit aan het kletsen. Vegetariërs ( mens ) zijn geen graseters en geen bamboe-eters. Vlees daarentegen is minder geschikt voor de mens.
Ehh, nee.. toen ik stelde dat plantaardig voedsel veel eenvoudiger te vinden is had ik werkelijk alle potentiele plantaardige voedingsstoffen voor ogen, en niet alleen dat minieme deel dat ook geschikt is voor menselijke consumptie.
  dinsdag 30 april 2013 @ 14:51:18 #233
37769 erodome
Zweefteef
pi_125905475
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2013 14:48 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ehh, nee.. toen ik stelde dat plantaardig voedsel veel eenvoudiger te vinden is had ik werkelijk alle potentiele plantaardige voedingsstoffen voor ogen, en niet alleen dat minieme deel dat ook geschikt is voor menselijke consumptie.
We hebben het over de mens en het dieet van de mens, maar we maken gewoon een uitstapje naar wat door de verschillende diersoorten gegeten kan worden, ja echt heel logisch |:( :X |:(
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  dinsdag 30 april 2013 @ 14:51:34 #234
16305 Jappie
parttime reverend
pi_125905495
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2013 14:36 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik sta er zover ik weet om bekend dat ik zulke dingen nu juist voorzichtig formuleer om uitglijders te voorkomen. Ik ben dan ook wel benieuwd over welke uitspraak je het nu precies hebt.

quote:
De mens is niet erg geschikt voor het eten van plantenmateriaal, en dat is een belangrijke reden dat we ook vlees eten.
Hier stel je heel direct in antwoord op mijn eerdere post dat wij niet geschikt zijn voor het eten van plantenmateriaal en dat daarmee in jouw ogen het belang (de noodzaak) is aangetoond dat wij vlees eten of zelfs wel moeten eten.

Geen noodzaak vanuit evolutionaire overwegingen zoals efficiency dus maar puur omdat wij niet op plantenvoer zouden zijn gebouwd.

Overigens zijn er her en der in dit topic en verschillende anderen nog wel sterkere voorbeelden te vinden en zoals ik al aangegeven heb snap ik ook prima waar die vandaan komen. Je bent op zich een makkelijke debater en reageert vrij direct zonder elk zinnetje 3 keer na te lezen totdat het een discussie wordt die wat meer op het scherpst van de snede gestreden wordt en dan ben je idd uiterst secuur in je bewoordingen. Of toch iig in mijn beleving. ;)
  dinsdag 30 april 2013 @ 14:51:51 #235
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_125905508
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2013 14:46 schreef erodome het volgende:

[..]

Maar wij zijn geen herbivoren, wij zijn omnivoren, kortom, wij hebben de beschikking over bepaald plantaardig matriaal, net zoals die herbivoren daarin beperkt zijn.
Herbivoren beperkt in het eten van plantaardig materiaal? Ok, om hout te kunnen eten moet je wel heel speciale aanpassingen hebben.. maar buiten dat? Voorbeelden?

quote:

Voor de mens is het zoeken naar plantaardig voedsel een stuk lastiger aangezien ze geen antilope's zijn en gras eten, wij moesten de zaden van het gras halen, die pletten en koken.

Je vergelijkt appels met peren, serieus.
Als ik het heb over 'plantaardig voedsel' bedoel ik daarmee niet impliciet een kleine deelverzameling daarvan. Kennelijk ben ik daar niet duidelijk in geweest daar meerdere mensen dat hier verkeerd begrepen lijken te hebben.

quote:

Zo kan ik ook zeggen dat we in het dierentuinwezen heel snel hebben geleerd dat roofdieren het niet zo goed doen op alleen vlees(geen maaginhoud van herbivoren e.d.), daar krijgen ze dat all meat syndrome van(mooier gezegd heet dat secundaire nutritionele hyperparathyroïdie). Maar wat zegt dat dan over het dieet van de mens? Helemaal niets.
Klopt. Waarom breng je dit eigenlijk ter sprake?
  dinsdag 30 april 2013 @ 14:52:42 #236
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_125905560
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2013 14:51 schreef erodome het volgende:

[..]

We hebben het over de mens en het dieet van de mens, maar we maken gewoon een uitstapje naar wat door de verschillende diersoorten gegeten kan worden, ja echt heel logisch |:( :X |:(
Wellicht heb ik iets teveel de blik van een evolutiebioloog, dat zou kunnen. Ik probeer antropocentrisme zoveel mogelijk te vermijden.
  dinsdag 30 april 2013 @ 14:54:34 #237
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_125905680
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2013 14:51 schreef Jappie het volgende:

[..]

[..]

Hier stel je heel direct in antwoord op mijn eerdere post dat wij niet geschikt zijn voor het eten van plantenmateriaal en dat daarmee in jouw ogen het belang (de noodzaak) is aangetoond dat wij vlees eten of zelfs wel moeten eten.

Geen noodzaak vanuit evolutionaire overwegingen zoals efficiency dus maar puur omdat wij niet op plantenvoer zouden zijn gebouwd.
En dat klopt toch gewoon? Het overgrote deel van plantaardige voedingsstoffen kunnen wij feitelijk niet of niet goed verteren.

quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2013 14:51 schreef Jappie het volgende:

Overigens zijn er her en der in dit topic en verschillende anderen nog wel sterkere voorbeelden te vinden en zoals ik al aangegeven heb snap ik ook prima waar die vandaan komen. Je bent op zich een makkelijke debater en reageert vrij direct zonder elk zinnetje 3 keer na te lezen totdat het een discussie wordt die wat meer op het scherpst van de snede gestreden wordt en dan ben je idd uiterst secuur in je bewoordingen. Of toch iig in mijn beleving. ;)
Ik zal dit maar lezen als een compliment. Zeer gewaardeerd. :7
pi_125905725
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2013 14:41 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat was mijn punt.
Zwak punt. Zwak vergelijk ook. Het is bekend dat de mens al 10.000 jaar aan akkerbouw doet. Groenten en fruit voor het grijpen. En daarvoor was het plukken van de bomen binnen handbereik. Af en toe een visje vangen op loopafstand en een vogel afschieten. Best wel inspannend werk zeg !
  dinsdag 30 april 2013 @ 14:55:36 #239
37769 erodome
Zweefteef
pi_125905745
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2013 14:51 schreef Molurus het volgende:

[..]

Herbivoren beperkt in het eten van plantaardig materiaal? Ok, om hout te kunnen eten moet je wel heel speciale aanpassingen hebben.. maar buiten dat? Voorbeelden?
Iedere diersoort eet een bepaalde range van voeding, zo kan een paard het gras korter afgrazen dan een koe, kan een koe niet zo heel best tegen houterig voedsel terwijl een paard dat heerlijk vindt voor zijn buikje.
De antilope eet zus en zo, de olifant weer wat anders en ga zo maar door, daar zit wel een overlap in, maar ze eten niet allemaal alles of hetzelfde. Zoals gezegd, gelukkig maar, anders zou er snel een enorm probleem de kop opsteken.

quote:
Klopt. Waarom breng je dit eigenlijk ter sprake?
Om te laten zien hoe onzinnig het is om naar echte herbivoren te gaan wijzen en hun voedingspatronen aan te halen. Hou het bij de soort waar we het over hebben, de mens dus in deze.
  dinsdag 30 april 2013 @ 14:56:50 #240
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_125905805
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2013 14:55 schreef ATON het volgende:

[..]

Zwak punt. Zwak vergelijk ook. Het is bekend dat de mens al 10.000 jaar aan akkerbouw doet. Groenten en fruit voor het grijpen. En daarvoor was het plukken van de bomen binnen handbereik. Af en toe een visje vangen op loopafstand en een vogel afschieten. Best wel inspannend werk zeg !
Ik zou zeggen: probeer dat eens. Ik garandeer je dat dat allemaal een stuk minder eenvoudig is dan een grasveldje afgrazen.
  dinsdag 30 april 2013 @ 14:56:55 #241
37769 erodome
Zweefteef
pi_125905810
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2013 14:52 schreef Molurus het volgende:

[..]

Wellicht heb ik iets teveel de blik van een evolutiebioloog, dat zou kunnen. Ik probeer antropocentrisme zoveel mogelijk te vermijden.
Wat heeft antropocentrisme ermee te maken als we het hebben over mensen? Als we het nu hadden over diersoorten en die behoeftes vermenselijkte had je een punt, nu is het gewoon wat zwaaien met een mooi woord dat hier helemaal niet van toepassing is.
  dinsdag 30 april 2013 @ 14:59:02 #242
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_125905937
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2013 14:55 schreef erodome het volgende:

[..]

Iedere diersoort eet een bepaalde range van voeding, zo kan een paard het gras korter afgrazen dan een koe, kan een koe niet zo heel best tegen houterig voedsel terwijl een paard dat heerlijk vindt voor zijn buikje.
De antilope eet zus en zo, de olifant weer wat anders en ga zo maar door, daar zit wel een overlap in, maar ze eten niet allemaal alles of hetzelfde. Zoals gezegd, gelukkig maar, anders zou er snel een enorm probleem de kop opsteken.
Olifanten en giraffes (om er twee te noemen) eten voornamelijk bladeren omdat die eenvoudiger te verteren zijn dan grassen en omdat het overige grasetende vee er eenvoudig niet bij kan. Het is niet alsof een antilope geen bladeren kan eten, hij kan er gewoon niet bij.

quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2013 14:55 schreef erodome het volgende:

Om te laten zien hoe onzinnig het is om naar echte herbivoren te gaan wijzen en hun voedingspatronen aan te halen. Hou het bij de soort waar we het over hebben, de mens dus in deze.
Prima. Voor de mens is vlees een uitermate geschikte en voor de hand liggende bron van voedingsstoffen. :)
pi_125905967
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2013 14:56 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik zou zeggen: probeer dat eens. Ik garandeer je dat dat allemaal een stuk minder eenvoudig is dan een grasveldje afgrazen.
Weer zwak.
  dinsdag 30 april 2013 @ 15:00:24 #244
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_125906012
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2013 14:56 schreef erodome het volgende:

[..]

Wat heeft antropocentrisme ermee te maken als we het hebben over mensen? Als we het nu hadden over diersoorten en die behoeftes vermenselijkte had je een punt, nu is het gewoon wat zwaaien met een mooi woord dat hier helemaal niet van toepassing is.
De discussie ontstond vanuit de vraag in hoeverre de mens geschikt is om plantenmateriaal te consumeren. Dan lijkt een vergelijking met zowel voorouders van de mens als andere diersoorten me onvermijdelijk. Anders heb je geen enkele referentie.
  dinsdag 30 april 2013 @ 15:00:40 #245
37769 erodome
Zweefteef
pi_125906025
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2013 14:59 schreef Molurus het volgende:

Prima. Voor de mens is vlees een uitermate geschikte en voor de hand liggende bron van voedingsstoffen. :)
Geschikt en handig, ja, met mate dan wel te verstaan. Maar noodzakelijk, nee, beter ingesteld op vlees dan op plantaardig voedsel, nee.
  dinsdag 30 april 2013 @ 15:00:58 #246
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_125906046
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2013 14:59 schreef ATON het volgende:

[..]

Weer zwak.
Gelukkig plaats jij hiermee de zwakste bijdrage in de twee delen tot dusver. Zeg dan niks.
  dinsdag 30 april 2013 @ 15:01:46 #247
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_125906099
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2013 15:00 schreef erodome het volgende:

[..]

Geschikt en handig, ja, met mate dan wel te verstaan. Maar noodzakelijk, nee, beter ingesteld op vlees dan op plantaardig voedsel, nee.
Het woord 'noodzakelijk' heb ik in dit verband dan ook niet in de mond genomen.
  dinsdag 30 april 2013 @ 15:02:55 #248
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_125906157
Nou mensen, het was allemaal weer zeer vermakelijk... maar ik ga nu toch echt even de stad in.

Laters maar weer. :)
  dinsdag 30 april 2013 @ 15:03:09 #249
37769 erodome
Zweefteef
pi_125906171
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2013 15:00 schreef Molurus het volgende:

[..]

De discussie ontstond vanuit de vraag in hoeverre de mens geschikt is om plantenmateriaal te consumeren. Dan lijkt een vergelijking met zowel voorouders van de mens als andere diersoorten me onvermijdelijk. Anders heb je geen enkele referentie.
Euh nee, dan kijk je naar de behoefte van de mens en ga ja van daaruit kijken of de mens geschikt is voor plantaardig matriaal.
En wat zien we dan, een dieet met alleen plantaardig is te doen, zonder enige dierlijke producten erg lastig, maar te doen. Een dieet van alleen vlees is niet te doen, dat zijn pas de echte grote uitzonderingen(de stammen die bijna alleen op vlees leven dan he).

Voor de behoefte van de mens kijk je naar de mens, evt naar voorouders van de mens, maar niet naar andere soorten, die hebben immers een andere behoefte.
  dinsdag 30 april 2013 @ 15:03:17 #250
16305 Jappie
parttime reverend
pi_125906180
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2013 14:54 schreef Molurus het volgende:

[..]

En dat klopt toch gewoon? Het overgrote deel van plantaardige voedingsstoffen kunnen wij feitelijk niet of niet goed verteren.

Nu zeg je weer iets anders, in het ene stel je dat wij niet geschikt zijn voor "plantaardig voedsel" en vervolgens maak je er "het overgrote deel van plantaardige voedingsstoffen" van. In het ene schrijf je het op alsof onze bouw niet geschikt zou zijn voor plantaardig voedsel alleen en in het andere schrijf je op dat wij voor het grootste gedeelte van het voor handen zijnde plantaardig voedsel niet geschikt zijn.

Dat zijn 2 wezenlijk andere dingen die dan weer niet zo zouden spreken voor de nauwkeurigheid waarmee je doorgaans zegt te posten. Ik kan dan ook niet anders dan dit lezen als bewuste verdraaiingen wanneer ik je zojuist gedane post en mijn reactie daarop omtrent jouw secuur posten serieus wil nemen. :D
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')