Je predikt dan niets, je eet gewoon zelf geen vlees.quote:Op dinsdag 30 april 2013 13:55 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat is meer dan duidelijk. Wat jullie kennelijk niet zien is de stuitende inversie van logica die jullie hanteren.De voedingswensen van een vegetariër zijn het probleem en de verantwoordelijkheid van een vegetariër, en niet die van de rest van de wereld.
En als gewone vleesetende mens zeg ik: je doet en laat maar wat je wilt, maar als je bij mij op bezoek bent stel ik het niet op prijs als je een vleesloos dieet predikt. Dat is voor mij net zo vanzelfsprekend als dat ik geen atheïsme ga prediken wanneer ik bij een moslimgezin op bezoek ben.
Als iemand vantevoren zegt dat ze om wat voor reden dan ook geen puree willen dan maak ik geen puree voor ze.quote:Op dinsdag 30 april 2013 14:01 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dus als een volwassen mens tegen jou zegt: "ik wil liever patat in plaats van aardappelpuree, kun je even de frituur aanzetten?" Dan zou je dat gewoon doen? En je zou dat niet superirritant vinden?
Met 'het verzamelen van plantjes' bedoelde ik daar verzamelen van plantjes in het algemeen. Ik bedoelde daar niet 'voor mensen consumptiegeschikt plantenmateriaal', anders had ik dat wel gezegd.quote:Op dinsdag 30 april 2013 14:05 schreef Jappie het volgende:
[..]
Niet echt als ik zo vrij mag zijn me weer in de discussie te mengen...dit was namelijk wat je zei:
[..]
Je oorspronkelijke stelling was dat het jagen van voedsel veel meer moeite zou kosten dan het verzamelen van plantjes etcetera en dat daarom het eten van vlees dus hoogstwaarschijnlijk wel een noodzakelijke functie zou moeten hebben gehad.
Ik zie de strijdigheid niet. De mens is niet erg geschikt voor het eten van plantenmateriaal, en dat is een belangrijke reden dat we ook vlees eten. Dat geldt voor zo'n beetje alle omnivoren. Om puur herbivoor te kunnen zijn heb je of verregaande lichamelijke aanpassingen nodig, of een heel zeldzaam soort habitat. (Zoals moderne chimpansees hebben.)quote:Op dinsdag 30 april 2013 14:05 schreef Jappie het volgende:
Je huidige stelling is dat de lastigheid van het verzamelen maakte dat de mens het gemakkelijke alternatief van jagen ging gebruiken. Deze 2 lijken mij toch niet geheel in overeenstemming met elkaar.
Je bent gewoon bang voor primitieve reacties en onbegrip..bij een gematigd christelijk gezin denk ik niet dat je dezelfde terughoudendheid zou betrachten.quote:Op dinsdag 30 april 2013 13:55 schreef Molurus het volgende:
En als gewone vleesetende mens zeg ik: je doet en laat maar wat je wilt, maar als je bij mij op bezoek bent stel ik het niet op prijs als je een vleesloos dieet predikt. Dat is voor mij net zo vanzelfsprekend als dat ik geen atheïsme ga prediken wanneer ik bij een moslimgezin op bezoek ben.
Het is inderdaad niet 'tik-tik-tik, mag ik even uw aandacht?' In de praktijk betekent dit de keuken insluipen en degene in de keuken influisteren: 'zeg... mijn vrouw eet geen vlees. Is dat een probleem?' (Ja, andere mensen voor het karretje spannen is populair bij vegetariërs.)quote:Op dinsdag 30 april 2013 14:06 schreef erodome het volgende:
[..]
Je predikt dan niets, je eet gewoon zelf geen vlees.
Dit doe je al impliciet door te vragen om een vleesloze maaltijd. Wat je feitelijk zegt is niet alleen 'ik vind vlees eten moreel verwerpelijk en daarom eet ik geen vlees'. Je zegt daarmee impliciet over je gastheer en de overige gasten: 'wat jullie doen is moreel verwerpelijk'. Ook als je dat niet hardop zegt.quote:Op dinsdag 30 april 2013 14:06 schreef erodome het volgende:
Je hebt gelijk als de vegetarier belerend gaat zitten doen, vlees eten is slecht, zou je niet eens naar je eigen vleesconsumptie kijken.
Ohjee, nee. Als iemand voor zichzelf besluit geen vlees te eten en daarvoor ook niet de keuken van een ander in hoeft te sluipen om stilletjes te vragen om een vleesloze maaltijd... prima. Heb ik geen enkel probleem mee.quote:Op dinsdag 30 april 2013 14:06 schreef erodome het volgende:
Echt, dan heb je een punt, daar ben ik het geheel mee eens.
Maar gewoonweg het zelf niet eten van vlees al zien als prediken zit echt in jouw hoofd, in jouw princiepe dat jij vindt dat de grote waarheid is dat geen vlees eten stom is.
Dan denk ik dat je dat volledig verkeerd inschat.quote:Op dinsdag 30 april 2013 14:09 schreef Jappie het volgende:
[..]
Je bent gewoon bang voor primitieve reacties en onbegrip..bij een gematigd christelijk gezin denk ik niet dat je dezelfde terughoudendheid zou betrachten.
Conform het karakteristiekenlijstje wat Fanvanhetvorigeuur ergens postte kun je zien dat we qua geschiktheid op de meeste gebieden hoger scoren op de herbivorenlijst dan op de carnivorenlijst.quote:Op dinsdag 30 april 2013 14:09 schreef Molurus het volgende:
[..]
Met 'het verzamelen van plantjes' bedoelde ik daar verzamelen van plantjes in het algemeen. Ik bedoelde daar niet 'voor mensen consumptiegeschikt plantenmateriaal', anders had ik dat wel gezegd.
[..]
Ik zie de strijdigheid niet. De mens is niet erg geschikt voor het eten van plantenmateriaal, en dat is een belangrijke reden dat we ook vlees eten. Dat geldt voor zo'n beetje alle omnivoren. Om puur herbivoor te kunnen zijn heb je of verregaande lichamelijke aanpassingen nodig, of een heel zeldzaam soort habitat. (Zoals moderne chimpansees hebben.)
Toe nou zeg, we hebben het over voeding(van de mens), maar dan doel je ineens niet op voor menselijke consumptie?quote:Op dinsdag 30 april 2013 14:09 schreef Molurus het volgende:
[..]
Met 'het verzamelen van plantjes' bedoelde ik daar verzamelen van plantjes in het algemeen. Ik bedoelde daar niet 'voor mensen consumptiegeschikt plantenmateriaal', anders had ik dat wel gezegd.![]()
De mens is WEL geschikt voor het eten van plantaardig matriaal, erg geschikt zelfs. Maar niet geschikt voor zaken als grassen en taaiere bladeren. Ons dieet bestaat niet voor niets sinds het begin van de moderne mens grotendeels uit planten, het is niet voor niets zo dat alleen vlees eten een all-meat syndrom veroorzaakt(de stammen die bijna alleen vlees eten lossen dat op door oa maaginhoud van hun prooien te eten en zijn in de loop van de eeuwen daarop aangepast, dat werkt niet voor ons).quote:Ik zie de strijdigheid niet. De mens is niet erg geschikt voor het eten van plantenmateriaal, en dat is een belangrijke reden dat we ook vlees eten. Dat geldt voor zo'n beetje alle omnivoren. Om puur herbivoor te kunnen zijn heb je of verregaande lichamelijke aanpassingen nodig, of een heel zeldzaam soort habitat. (Zoals moderne chimpansees hebben.)
Hopelijk krijgt ie de schijterijquote:Op dinsdag 30 april 2013 14:00 schreef NanKing het volgende:
Godsamme tering wat is het toch triest om als vleeseter zo te reageren,
En dan ook nog eens zo'n post, denk je nou echt dat je iemand hier mee hebt?
.
[..]
Vleeseters die een rode waas zien als ze horen dat iemand vega is vind ik toch wel het toppunt van triestheid.
De mens kan meer dan 90% van het in principe consumptiegeschikte plantmateriaal niet verteren, en jij noemt mensen geschikt voor het eten van plantaardig materiaal?quote:Op dinsdag 30 april 2013 14:16 schreef erodome het volgende:
[..]
De mens is WEL geschikt voor het eten van plantaardig matriaal, erg geschikt zelfs. Maar niet geschikt voor zaken als grassen en taaiere bladeren.
Als je alleen bij grassen en taaie bladeren blijft zoals jij doet dan kan je dat denken ja.quote:Op dinsdag 30 april 2013 14:18 schreef Molurus het volgende:
[..]
De mens kan meer dan 90% van het in principe consumptiegeschikte plantmateriaal niet verteren, en jij noemt mensen geschikt voor het eten van plantaardig materiaal?
Dat laatste heb ik dan ook nooit gezegd. Ik heb slechts gezegd dat als je een poging zou doen om een wetenschappelijk goed onderbouwde uitspraak te doen over wat voor moderne mensen een ideaal dieet zou zijn, dat ik dan betwijfel of je uit zou komen op een vegetarisch dieet. En niets meer dan dat.quote:Op dinsdag 30 april 2013 14:16 schreef Jappie het volgende:
[..]
Conform het karakteristiekenlijstje wat Fanvanhetvorigeuur ergens postte kun je zien dat we qua geschiktheid op de meeste gebieden hoger scoren op de herbivorenlijst dan op de carnivorenlijst.
De 2 meest overtuigende karakteristieken daarin vormen voor mij het gebit en de lengte van het darmstelsel/kanaal whatever.
Ik ga helemaal met je mee dat de mens qua efficiency voldoende reden zal hebben gehad om het gemakkelijke alternatief van vlees te accepteren maar dat het daarmee zeker in de moderne tijd een noodzakelijk element is lijkt mij toch wel de plank volledig misslaan!
Fanvanhetvorigeuurquote:Op dinsdag 30 april 2013 14:16 schreef Jappie het volgende:
[..]
Conform het karakteristiekenlijstje wat Fanvanhetvorigeuur ergens postte kun je zien dat we qua geschiktheid op de meeste gebieden hoger scoren op de herbivorenlijst dan op de carnivorenlijst.
De 2 meest overtuigende karakteristieken daarin vormen voor mij het gebit en de lengte van het darmstelsel/kanaal whatever.
Haha, als je denkt dat ik mij zo op zou stellen bij een gewone maaltijd in het dagelijks leven dan heb je het mis. Voor een deel stel ik mij hier star op a) in het belang van een goede discussie en b) omdat ik wat vegetariërs doen alleen maar kan uitleggen als sociale chantage om hun eigen gebruiken erdoor te drukken op een plaats waar ze - moreel en ethisch - niets te zeggen hebben over die gebruiken.quote:Op dinsdag 30 april 2013 14:26 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Ik kan die Molurus niet meer serieus nemen sorry![]()
Ik ben nog nooit zo'n star iemand tegengekomen, Goddank !
Het is wetenschappelijk onderzocht en daar komt gewoonweg uit dat een ideaal dieet kan bestaan uit matig vlees eten naast veel plantaardig, of geen vlees maar wel met mate dierlijke producten.quote:Op dinsdag 30 april 2013 14:22 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat laatste heb ik dan ook nooit gezegd. Ik heb slechts gezegd dat als je een poging zou doen om een wetenschappelijk goed onderbouwde uitspraak te doen over wat voor moderne mensen een ideaal dieet zou zijn, dat ik dan betwijfel of je uit zou komen op een vegetarisch dieet. En niets meer dan dat.
Dat je geheel vrij van dierlijke producten kunt leven tonen veganisten aan. Dat dat niet heel bevorderlijk is voor hun gezondheid tonen ze ook aan. Maar daarmee is er inderdaad geen enkele noodzaak aangetoond.
Ach jah... tenslotte was ik een debiel dus die moet je nooit serieus nemenquote:Op dinsdag 30 april 2013 14:30 schreef Molurus het volgende:
[..]
Haha, als je denkt dat ik mij zo op zou stellen bij een gewone maaltijd in het dagelijks leven dan heb je het mis. Voor een deel stel ik mij hier star op a) in het belang van een goede discussie en b) omdat ik wat vegetariërs doen alleen maar kan uitleggen als sociale chantage om hun eigen gebruiken erdoor te drukken op een plaats waar ze - moreel en ethisch - niets te zeggen hebben over die gebruiken.
Verder zal ik er niet zo van wakker liggen wie mij hier wel of niet serieus neemt.Dus spaar je de moeite van het vermelden daarvan.
Ik kan je quote van 10 minuten geleden er nog wel bijpakken waarbij je het belang van het eten van vlees stelde maar scrollen kun je net zo goed als ik. Het probleem is dat je regelmatig gebruik maakt van harde uitspraken om je betoog voor een veel gematigder stelling zoals je die nu omschrijft kracht bij te zetten. Dat is een handige (onbewuste) tactiek in een gesproken discussie maar daar waar al je woorden op papier staan kan het je nog al eens in de kont bijten.quote:Op dinsdag 30 april 2013 14:22 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat laatste heb ik dan ook nooit gezegd. Ik heb slechts gezegd dat als je een poging zou doen om een wetenschappelijk goed onderbouwde uitspraak te doen over wat voor moderne mensen een ideaal dieet zou zijn, dat ik dan betwijfel of je uit zou komen op een vegetarisch dieet. En niets meer dan dat.
Dat je geheel vrij van dierlijke producten kunt leven tonen veganisten aan. Dat dat niet heel bevorderlijk is voor hun gezondheid tonen ze ook aan. Maar daarmee is er inderdaad geen enkele noodzaak aangetoond.
Zo te zien heb jij ook niet zoveel verstand van voeding. Omnivoren zijn zeer zeker geschikt om groenten en fruit te eten, daarom noemt men ze ook omnivoren. En chimpansee eten ook af en toe vlees. Zijn per slot verre familie van de mens. Maar strikt genomen heeft de mens geen vlees nodig.quote:Op dinsdag 30 april 2013 14:09 schreef Molurus het volgende:
De mens is niet erg geschikt voor het eten van plantenmateriaal, en dat is een belangrijke reden dat we ook vlees eten. Dat geldt voor zo'n beetje alle omnivoren. Om puur herbivoor te kunnen zijn heb je of verregaande lichamelijke aanpassingen nodig, of een heel zeldzaam soort habitat. (Zoals moderne chimpansees hebben.)
Ik geloof niet dat iemand je debiel heeft genoemd?quote:Op dinsdag 30 april 2013 14:31 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Ach jah... tenslotte was ik een debiel dus die moet je nooit serieus nemen![]()
Ik sta er zover ik weet om bekend dat ik zulke dingen nu juist voorzichtig formuleer om uitglijders te voorkomen. Ik ben dan ook wel benieuwd over welke uitspraak je het nu precies hebt.quote:Op dinsdag 30 april 2013 14:31 schreef Jappie het volgende:
[..]
Ik kan je quote van 10 minuten geleden er nog wel bijpakken waarbij je het belang van het eten van vlees stelde maar scrollen kun je net zo goed als ik. Het probleem is dat je regelmatig gebruik maakt van harde uitspraken om je betoog voor een veel gematigder stelling zoals je die nu omschrijft kracht bij te zetten. Dat is een handige (onbewuste) tactiek in een gesproken discussie maar daar waar al je woorden op papier staan kan het je nog al eens in de kont bijten.
Ook dat is een mogelijke uitkomst van zo'n onderzoek. Ik vraag me echter wel af hoe zo'n hypothetisch onderzoek überhaupt betrouwbaar zou *kunnen* zijn. Je zult dan verregaande uitspraken moeten doen over de effecten op de lange termijn en de verschillende mogelijke omstandigheden waarin onze soort zichzelf zou kunnen gaan aantreffen.quote:Op dinsdag 30 april 2013 14:31 schreef Jappie het volgende:
Overigens ben ik het in deze moderne tijd met onze huidige manier van voedsel verzamelen ook oneens met je meest gematigde stelling. Ik denk dat als wij onze maatschappij er op in zouden richten het meest ideale voor de mens en haar habitat wel degelijk een plantaardig dieet zou zijn aangevuld met dierlijke eiwitten zonder dat daar nog enig stukje vlees voor genuttigd zou hoeven worden.
Echt wél! niet jij maar zeker in dit topicquote:Op dinsdag 30 april 2013 14:33 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik geloof niet dat iemand je debiel heeft genoemd?Ik in elk geval niet.
quote:Op zondag 28 april 2013 22:41 schreef boyv het volgende:
[..]
Jij bent echt een debiel.
Je eigen afwijking proberen goed te praten met weetjes uit de viva en quest, en doen alsof je de expert bent. Het gaat al fout bij de vergelijking tussen de fysiologie van de mens en die van de gorilla, die totaal verschillend is wat betreft de spijsvertering.
Uit die vergelijking zou je zelf moeten opmaken dat de mens per definitie niet vegetarisch is.
Zo te zien heb ook jij me verkeerd begrepen. Groente en fruit is maar een heel miniem deel van de totale beschikbare plantaardige voedingsstoffen. Het overgrote deel daarvan kunnen wij helemaal niet verteren.quote:Op dinsdag 30 april 2013 14:32 schreef ATON het volgende:
[..]
Zo te zien heb jij ook niet zoveel verstand van voeding. Omnivoren zijn zeer zeker geschikt om groenten en fruit te eten, daarom noemt men ze ook omnivoren. En chimpansee eten ook af en toe vlees. Zijn per slot verre familie van de mens. Maar strikt genomen heeft de mens geen vlees nodig.
Maar lieverd, dat geld zelfs voor de herbivoren, gelukkig maar, want omdat we verschillende dingen kunnen eten kunnen we samenleven in gebieden zonder steeds zonder voedsel te komen zitten.quote:Op dinsdag 30 april 2013 14:37 schreef Molurus het volgende:
[..]
Zo te zien heb ook jij me verkeerd begrepen. Groente en fruit is maar een heel miniem deel van de totale beschikbare plantaardige voedingsstoffen. Het overgrote deel daarvan kunnen wij helemaal niet verteren.
Mijn excuus. Daar heb ik geheel overheen gelezen.quote:Op dinsdag 30 april 2013 14:37 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Echt wél! niet jij maar zeker in dit topic
Al op bladzijde één notabene![]()
F&L / Zijn er vegetariërs op FOK #2
Niet door jou, maar toch... jij liet het staan.
tsssskkkkk slechte Mod heur....
[..]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |