Je predikt dan niets, je eet gewoon zelf geen vlees.quote:Op dinsdag 30 april 2013 13:55 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat is meer dan duidelijk. Wat jullie kennelijk niet zien is de stuitende inversie van logica die jullie hanteren.De voedingswensen van een vegetariër zijn het probleem en de verantwoordelijkheid van een vegetariër, en niet die van de rest van de wereld.
En als gewone vleesetende mens zeg ik: je doet en laat maar wat je wilt, maar als je bij mij op bezoek bent stel ik het niet op prijs als je een vleesloos dieet predikt. Dat is voor mij net zo vanzelfsprekend als dat ik geen atheïsme ga prediken wanneer ik bij een moslimgezin op bezoek ben.
Als iemand vantevoren zegt dat ze om wat voor reden dan ook geen puree willen dan maak ik geen puree voor ze.quote:Op dinsdag 30 april 2013 14:01 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dus als een volwassen mens tegen jou zegt: "ik wil liever patat in plaats van aardappelpuree, kun je even de frituur aanzetten?" Dan zou je dat gewoon doen? En je zou dat niet superirritant vinden?
Met 'het verzamelen van plantjes' bedoelde ik daar verzamelen van plantjes in het algemeen. Ik bedoelde daar niet 'voor mensen consumptiegeschikt plantenmateriaal', anders had ik dat wel gezegd.quote:Op dinsdag 30 april 2013 14:05 schreef Jappie het volgende:
[..]
Niet echt als ik zo vrij mag zijn me weer in de discussie te mengen...dit was namelijk wat je zei:
[..]
Je oorspronkelijke stelling was dat het jagen van voedsel veel meer moeite zou kosten dan het verzamelen van plantjes etcetera en dat daarom het eten van vlees dus hoogstwaarschijnlijk wel een noodzakelijke functie zou moeten hebben gehad.
Ik zie de strijdigheid niet. De mens is niet erg geschikt voor het eten van plantenmateriaal, en dat is een belangrijke reden dat we ook vlees eten. Dat geldt voor zo'n beetje alle omnivoren. Om puur herbivoor te kunnen zijn heb je of verregaande lichamelijke aanpassingen nodig, of een heel zeldzaam soort habitat. (Zoals moderne chimpansees hebben.)quote:Op dinsdag 30 april 2013 14:05 schreef Jappie het volgende:
Je huidige stelling is dat de lastigheid van het verzamelen maakte dat de mens het gemakkelijke alternatief van jagen ging gebruiken. Deze 2 lijken mij toch niet geheel in overeenstemming met elkaar.
Je bent gewoon bang voor primitieve reacties en onbegrip..bij een gematigd christelijk gezin denk ik niet dat je dezelfde terughoudendheid zou betrachten.quote:Op dinsdag 30 april 2013 13:55 schreef Molurus het volgende:
En als gewone vleesetende mens zeg ik: je doet en laat maar wat je wilt, maar als je bij mij op bezoek bent stel ik het niet op prijs als je een vleesloos dieet predikt. Dat is voor mij net zo vanzelfsprekend als dat ik geen atheïsme ga prediken wanneer ik bij een moslimgezin op bezoek ben.
Het is inderdaad niet 'tik-tik-tik, mag ik even uw aandacht?' In de praktijk betekent dit de keuken insluipen en degene in de keuken influisteren: 'zeg... mijn vrouw eet geen vlees. Is dat een probleem?' (Ja, andere mensen voor het karretje spannen is populair bij vegetariërs.)quote:Op dinsdag 30 april 2013 14:06 schreef erodome het volgende:
[..]
Je predikt dan niets, je eet gewoon zelf geen vlees.
Dit doe je al impliciet door te vragen om een vleesloze maaltijd. Wat je feitelijk zegt is niet alleen 'ik vind vlees eten moreel verwerpelijk en daarom eet ik geen vlees'. Je zegt daarmee impliciet over je gastheer en de overige gasten: 'wat jullie doen is moreel verwerpelijk'. Ook als je dat niet hardop zegt.quote:Op dinsdag 30 april 2013 14:06 schreef erodome het volgende:
Je hebt gelijk als de vegetarier belerend gaat zitten doen, vlees eten is slecht, zou je niet eens naar je eigen vleesconsumptie kijken.
Ohjee, nee. Als iemand voor zichzelf besluit geen vlees te eten en daarvoor ook niet de keuken van een ander in hoeft te sluipen om stilletjes te vragen om een vleesloze maaltijd... prima. Heb ik geen enkel probleem mee.quote:Op dinsdag 30 april 2013 14:06 schreef erodome het volgende:
Echt, dan heb je een punt, daar ben ik het geheel mee eens.
Maar gewoonweg het zelf niet eten van vlees al zien als prediken zit echt in jouw hoofd, in jouw princiepe dat jij vindt dat de grote waarheid is dat geen vlees eten stom is.
Dan denk ik dat je dat volledig verkeerd inschat.quote:Op dinsdag 30 april 2013 14:09 schreef Jappie het volgende:
[..]
Je bent gewoon bang voor primitieve reacties en onbegrip..bij een gematigd christelijk gezin denk ik niet dat je dezelfde terughoudendheid zou betrachten.
Conform het karakteristiekenlijstje wat Fanvanhetvorigeuur ergens postte kun je zien dat we qua geschiktheid op de meeste gebieden hoger scoren op de herbivorenlijst dan op de carnivorenlijst.quote:Op dinsdag 30 april 2013 14:09 schreef Molurus het volgende:
[..]
Met 'het verzamelen van plantjes' bedoelde ik daar verzamelen van plantjes in het algemeen. Ik bedoelde daar niet 'voor mensen consumptiegeschikt plantenmateriaal', anders had ik dat wel gezegd.
[..]
Ik zie de strijdigheid niet. De mens is niet erg geschikt voor het eten van plantenmateriaal, en dat is een belangrijke reden dat we ook vlees eten. Dat geldt voor zo'n beetje alle omnivoren. Om puur herbivoor te kunnen zijn heb je of verregaande lichamelijke aanpassingen nodig, of een heel zeldzaam soort habitat. (Zoals moderne chimpansees hebben.)
Toe nou zeg, we hebben het over voeding(van de mens), maar dan doel je ineens niet op voor menselijke consumptie?quote:Op dinsdag 30 april 2013 14:09 schreef Molurus het volgende:
[..]
Met 'het verzamelen van plantjes' bedoelde ik daar verzamelen van plantjes in het algemeen. Ik bedoelde daar niet 'voor mensen consumptiegeschikt plantenmateriaal', anders had ik dat wel gezegd.![]()
De mens is WEL geschikt voor het eten van plantaardig matriaal, erg geschikt zelfs. Maar niet geschikt voor zaken als grassen en taaiere bladeren. Ons dieet bestaat niet voor niets sinds het begin van de moderne mens grotendeels uit planten, het is niet voor niets zo dat alleen vlees eten een all-meat syndrom veroorzaakt(de stammen die bijna alleen vlees eten lossen dat op door oa maaginhoud van hun prooien te eten en zijn in de loop van de eeuwen daarop aangepast, dat werkt niet voor ons).quote:Ik zie de strijdigheid niet. De mens is niet erg geschikt voor het eten van plantenmateriaal, en dat is een belangrijke reden dat we ook vlees eten. Dat geldt voor zo'n beetje alle omnivoren. Om puur herbivoor te kunnen zijn heb je of verregaande lichamelijke aanpassingen nodig, of een heel zeldzaam soort habitat. (Zoals moderne chimpansees hebben.)
Hopelijk krijgt ie de schijterijquote:Op dinsdag 30 april 2013 14:00 schreef NanKing het volgende:
Godsamme tering wat is het toch triest om als vleeseter zo te reageren,
En dan ook nog eens zo'n post, denk je nou echt dat je iemand hier mee hebt?
.
[..]
Vleeseters die een rode waas zien als ze horen dat iemand vega is vind ik toch wel het toppunt van triestheid.
De mens kan meer dan 90% van het in principe consumptiegeschikte plantmateriaal niet verteren, en jij noemt mensen geschikt voor het eten van plantaardig materiaal?quote:Op dinsdag 30 april 2013 14:16 schreef erodome het volgende:
[..]
De mens is WEL geschikt voor het eten van plantaardig matriaal, erg geschikt zelfs. Maar niet geschikt voor zaken als grassen en taaiere bladeren.
Als je alleen bij grassen en taaie bladeren blijft zoals jij doet dan kan je dat denken ja.quote:Op dinsdag 30 april 2013 14:18 schreef Molurus het volgende:
[..]
De mens kan meer dan 90% van het in principe consumptiegeschikte plantmateriaal niet verteren, en jij noemt mensen geschikt voor het eten van plantaardig materiaal?
Dat laatste heb ik dan ook nooit gezegd. Ik heb slechts gezegd dat als je een poging zou doen om een wetenschappelijk goed onderbouwde uitspraak te doen over wat voor moderne mensen een ideaal dieet zou zijn, dat ik dan betwijfel of je uit zou komen op een vegetarisch dieet. En niets meer dan dat.quote:Op dinsdag 30 april 2013 14:16 schreef Jappie het volgende:
[..]
Conform het karakteristiekenlijstje wat Fanvanhetvorigeuur ergens postte kun je zien dat we qua geschiktheid op de meeste gebieden hoger scoren op de herbivorenlijst dan op de carnivorenlijst.
De 2 meest overtuigende karakteristieken daarin vormen voor mij het gebit en de lengte van het darmstelsel/kanaal whatever.
Ik ga helemaal met je mee dat de mens qua efficiency voldoende reden zal hebben gehad om het gemakkelijke alternatief van vlees te accepteren maar dat het daarmee zeker in de moderne tijd een noodzakelijk element is lijkt mij toch wel de plank volledig misslaan!
Fanvanhetvorigeuurquote:Op dinsdag 30 april 2013 14:16 schreef Jappie het volgende:
[..]
Conform het karakteristiekenlijstje wat Fanvanhetvorigeuur ergens postte kun je zien dat we qua geschiktheid op de meeste gebieden hoger scoren op de herbivorenlijst dan op de carnivorenlijst.
De 2 meest overtuigende karakteristieken daarin vormen voor mij het gebit en de lengte van het darmstelsel/kanaal whatever.
Haha, als je denkt dat ik mij zo op zou stellen bij een gewone maaltijd in het dagelijks leven dan heb je het mis. Voor een deel stel ik mij hier star op a) in het belang van een goede discussie en b) omdat ik wat vegetariërs doen alleen maar kan uitleggen als sociale chantage om hun eigen gebruiken erdoor te drukken op een plaats waar ze - moreel en ethisch - niets te zeggen hebben over die gebruiken.quote:Op dinsdag 30 april 2013 14:26 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Ik kan die Molurus niet meer serieus nemen sorry![]()
Ik ben nog nooit zo'n star iemand tegengekomen, Goddank !
Het is wetenschappelijk onderzocht en daar komt gewoonweg uit dat een ideaal dieet kan bestaan uit matig vlees eten naast veel plantaardig, of geen vlees maar wel met mate dierlijke producten.quote:Op dinsdag 30 april 2013 14:22 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat laatste heb ik dan ook nooit gezegd. Ik heb slechts gezegd dat als je een poging zou doen om een wetenschappelijk goed onderbouwde uitspraak te doen over wat voor moderne mensen een ideaal dieet zou zijn, dat ik dan betwijfel of je uit zou komen op een vegetarisch dieet. En niets meer dan dat.
Dat je geheel vrij van dierlijke producten kunt leven tonen veganisten aan. Dat dat niet heel bevorderlijk is voor hun gezondheid tonen ze ook aan. Maar daarmee is er inderdaad geen enkele noodzaak aangetoond.
Ach jah... tenslotte was ik een debiel dus die moet je nooit serieus nemenquote:Op dinsdag 30 april 2013 14:30 schreef Molurus het volgende:
[..]
Haha, als je denkt dat ik mij zo op zou stellen bij een gewone maaltijd in het dagelijks leven dan heb je het mis. Voor een deel stel ik mij hier star op a) in het belang van een goede discussie en b) omdat ik wat vegetariërs doen alleen maar kan uitleggen als sociale chantage om hun eigen gebruiken erdoor te drukken op een plaats waar ze - moreel en ethisch - niets te zeggen hebben over die gebruiken.
Verder zal ik er niet zo van wakker liggen wie mij hier wel of niet serieus neemt.Dus spaar je de moeite van het vermelden daarvan.
Ik kan je quote van 10 minuten geleden er nog wel bijpakken waarbij je het belang van het eten van vlees stelde maar scrollen kun je net zo goed als ik. Het probleem is dat je regelmatig gebruik maakt van harde uitspraken om je betoog voor een veel gematigder stelling zoals je die nu omschrijft kracht bij te zetten. Dat is een handige (onbewuste) tactiek in een gesproken discussie maar daar waar al je woorden op papier staan kan het je nog al eens in de kont bijten.quote:Op dinsdag 30 april 2013 14:22 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat laatste heb ik dan ook nooit gezegd. Ik heb slechts gezegd dat als je een poging zou doen om een wetenschappelijk goed onderbouwde uitspraak te doen over wat voor moderne mensen een ideaal dieet zou zijn, dat ik dan betwijfel of je uit zou komen op een vegetarisch dieet. En niets meer dan dat.
Dat je geheel vrij van dierlijke producten kunt leven tonen veganisten aan. Dat dat niet heel bevorderlijk is voor hun gezondheid tonen ze ook aan. Maar daarmee is er inderdaad geen enkele noodzaak aangetoond.
Zo te zien heb jij ook niet zoveel verstand van voeding. Omnivoren zijn zeer zeker geschikt om groenten en fruit te eten, daarom noemt men ze ook omnivoren. En chimpansee eten ook af en toe vlees. Zijn per slot verre familie van de mens. Maar strikt genomen heeft de mens geen vlees nodig.quote:Op dinsdag 30 april 2013 14:09 schreef Molurus het volgende:
De mens is niet erg geschikt voor het eten van plantenmateriaal, en dat is een belangrijke reden dat we ook vlees eten. Dat geldt voor zo'n beetje alle omnivoren. Om puur herbivoor te kunnen zijn heb je of verregaande lichamelijke aanpassingen nodig, of een heel zeldzaam soort habitat. (Zoals moderne chimpansees hebben.)
Ik geloof niet dat iemand je debiel heeft genoemd?quote:Op dinsdag 30 april 2013 14:31 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Ach jah... tenslotte was ik een debiel dus die moet je nooit serieus nemen![]()
Ik sta er zover ik weet om bekend dat ik zulke dingen nu juist voorzichtig formuleer om uitglijders te voorkomen. Ik ben dan ook wel benieuwd over welke uitspraak je het nu precies hebt.quote:Op dinsdag 30 april 2013 14:31 schreef Jappie het volgende:
[..]
Ik kan je quote van 10 minuten geleden er nog wel bijpakken waarbij je het belang van het eten van vlees stelde maar scrollen kun je net zo goed als ik. Het probleem is dat je regelmatig gebruik maakt van harde uitspraken om je betoog voor een veel gematigder stelling zoals je die nu omschrijft kracht bij te zetten. Dat is een handige (onbewuste) tactiek in een gesproken discussie maar daar waar al je woorden op papier staan kan het je nog al eens in de kont bijten.
Ook dat is een mogelijke uitkomst van zo'n onderzoek. Ik vraag me echter wel af hoe zo'n hypothetisch onderzoek überhaupt betrouwbaar zou *kunnen* zijn. Je zult dan verregaande uitspraken moeten doen over de effecten op de lange termijn en de verschillende mogelijke omstandigheden waarin onze soort zichzelf zou kunnen gaan aantreffen.quote:Op dinsdag 30 april 2013 14:31 schreef Jappie het volgende:
Overigens ben ik het in deze moderne tijd met onze huidige manier van voedsel verzamelen ook oneens met je meest gematigde stelling. Ik denk dat als wij onze maatschappij er op in zouden richten het meest ideale voor de mens en haar habitat wel degelijk een plantaardig dieet zou zijn aangevuld met dierlijke eiwitten zonder dat daar nog enig stukje vlees voor genuttigd zou hoeven worden.
Echt wél! niet jij maar zeker in dit topicquote:Op dinsdag 30 april 2013 14:33 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik geloof niet dat iemand je debiel heeft genoemd?Ik in elk geval niet.
quote:Op zondag 28 april 2013 22:41 schreef boyv het volgende:
[..]
Jij bent echt een debiel.
Je eigen afwijking proberen goed te praten met weetjes uit de viva en quest, en doen alsof je de expert bent. Het gaat al fout bij de vergelijking tussen de fysiologie van de mens en die van de gorilla, die totaal verschillend is wat betreft de spijsvertering.
Uit die vergelijking zou je zelf moeten opmaken dat de mens per definitie niet vegetarisch is.
Zo te zien heb ook jij me verkeerd begrepen. Groente en fruit is maar een heel miniem deel van de totale beschikbare plantaardige voedingsstoffen. Het overgrote deel daarvan kunnen wij helemaal niet verteren.quote:Op dinsdag 30 april 2013 14:32 schreef ATON het volgende:
[..]
Zo te zien heb jij ook niet zoveel verstand van voeding. Omnivoren zijn zeer zeker geschikt om groenten en fruit te eten, daarom noemt men ze ook omnivoren. En chimpansee eten ook af en toe vlees. Zijn per slot verre familie van de mens. Maar strikt genomen heeft de mens geen vlees nodig.
Maar lieverd, dat geld zelfs voor de herbivoren, gelukkig maar, want omdat we verschillende dingen kunnen eten kunnen we samenleven in gebieden zonder steeds zonder voedsel te komen zitten.quote:Op dinsdag 30 april 2013 14:37 schreef Molurus het volgende:
[..]
Zo te zien heb ook jij me verkeerd begrepen. Groente en fruit is maar een heel miniem deel van de totale beschikbare plantaardige voedingsstoffen. Het overgrote deel daarvan kunnen wij helemaal niet verteren.
Mijn excuus. Daar heb ik geheel overheen gelezen.quote:Op dinsdag 30 april 2013 14:37 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Echt wél! niet jij maar zeker in dit topic
Al op bladzijde één notabene![]()
F&L / Zijn er vegetariërs op FOK #2
Niet door jou, maar toch... jij liet het staan.
tsssskkkkk slechte Mod heur....
[..]
het zal wel. ik vind het mooi geweest ik elk gevalquote:Op dinsdag 30 april 2013 14:39 schreef Molurus het volgende:
[..]
Mijn excuus. Daar heb ik geheel overheen gelezen.Nou ben ik, zeker in F&L, ook wel wat gewend... dus dat ik dat gemist heb verbaast me ook weer niet zo veel. Zoals gezegd, deze discussie is niet heel anders dan het gemiddelde gelovigen vs atheïsten topic. Heel fel, weinig inhoud.
Een gemiddelde antilope of gnoe hoeft dan weer niet te zoeken naar eten, laat staan te jagen. In dat geval kun je prima zeggen: het vinden van plantaardig voedsel is veel eenvoudiger.quote:Op dinsdag 30 april 2013 14:39 schreef erodome het volgende:
[..]
Maar lieverd, dat geld zelfs voor de herbivoren, gelukkig maar, want omdat we verschillende dingen kunnen eten kunnen we samenleven in gebieden zonder steeds zonder voedsel te komen zitten.
Ik begrijp niet welk punt je hiermee wil maken.
Fijne Koninginnedag/koningsdag.quote:Op dinsdag 30 april 2013 14:41 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
het zal wel. ik vind het mooi geweest ik elk geval
Maar wij zijn geen herbivoren, wij zijn omnivoren, kortom, wij hebben de beschikking over bepaald plantaardig matriaal, net zoals die herbivoren daarin beperkt zijn. Voor de mens is het zoeken naar plantaardig voedsel een stuk lastiger aangezien ze geen antilope's zijn en gras eten, wij moesten de zaden van het gras halen, die pletten en koken.quote:Op dinsdag 30 april 2013 14:41 schreef Molurus het volgende:
[..]
Een gemiddelde antilope of gnoe hoeft dan weer niet te zoeken naar eten, laat staan te jagen. In dat geval kun je prima zeggen: het vinden van plantaardig voedsel is veel eenvoudiger.
Dat was mijn punt.
Zo te zien ben jij je hieruit aan het kletsen. Vegetariërs ( mens ) zijn geen graseters en geen bamboe-eters. Vlees daarentegen is minder geschikt voor de mens.quote:Op dinsdag 30 april 2013 14:37 schreef Molurus het volgende:
Zo te zien heb ook jij me verkeerd begrepen. Groente en fruit is maar een heel miniem deel van de totale beschikbare plantaardige voedingsstoffen. Het overgrote deel daarvan kunnen wij helemaal niet verteren.
Ehh, nee.. toen ik stelde dat plantaardig voedsel veel eenvoudiger te vinden is had ik werkelijk alle potentiele plantaardige voedingsstoffen voor ogen, en niet alleen dat minieme deel dat ook geschikt is voor menselijke consumptie.quote:Op dinsdag 30 april 2013 14:46 schreef ATON het volgende:
[..]
Zo te zien ben jij je hieruit aan het kletsen. Vegetariërs ( mens ) zijn geen graseters en geen bamboe-eters. Vlees daarentegen is minder geschikt voor de mens.
We hebben het over de mens en het dieet van de mens, maar we maken gewoon een uitstapje naar wat door de verschillende diersoorten gegeten kan worden, ja echt heel logischquote:Op dinsdag 30 april 2013 14:48 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ehh, nee.. toen ik stelde dat plantaardig voedsel veel eenvoudiger te vinden is had ik werkelijk alle potentiele plantaardige voedingsstoffen voor ogen, en niet alleen dat minieme deel dat ook geschikt is voor menselijke consumptie.
quote:Op dinsdag 30 april 2013 14:36 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik sta er zover ik weet om bekend dat ik zulke dingen nu juist voorzichtig formuleer om uitglijders te voorkomen. Ik ben dan ook wel benieuwd over welke uitspraak je het nu precies hebt.
Hier stel je heel direct in antwoord op mijn eerdere post dat wij niet geschikt zijn voor het eten van plantenmateriaal en dat daarmee in jouw ogen het belang (de noodzaak) is aangetoond dat wij vlees eten of zelfs wel moeten eten.quote:De mens is niet erg geschikt voor het eten van plantenmateriaal, en dat is een belangrijke reden dat we ook vlees eten.
Herbivoren beperkt in het eten van plantaardig materiaal? Ok, om hout te kunnen eten moet je wel heel speciale aanpassingen hebben.. maar buiten dat? Voorbeelden?quote:Op dinsdag 30 april 2013 14:46 schreef erodome het volgende:
[..]
Maar wij zijn geen herbivoren, wij zijn omnivoren, kortom, wij hebben de beschikking over bepaald plantaardig matriaal, net zoals die herbivoren daarin beperkt zijn.
Als ik het heb over 'plantaardig voedsel' bedoel ik daarmee niet impliciet een kleine deelverzameling daarvan. Kennelijk ben ik daar niet duidelijk in geweest daar meerdere mensen dat hier verkeerd begrepen lijken te hebben.quote:Op dinsdag 30 april 2013 14:46 schreef erodome het volgende:
Voor de mens is het zoeken naar plantaardig voedsel een stuk lastiger aangezien ze geen antilope's zijn en gras eten, wij moesten de zaden van het gras halen, die pletten en koken.
Je vergelijkt appels met peren, serieus.
Klopt. Waarom breng je dit eigenlijk ter sprake?quote:Op dinsdag 30 april 2013 14:46 schreef erodome het volgende:
Zo kan ik ook zeggen dat we in het dierentuinwezen heel snel hebben geleerd dat roofdieren het niet zo goed doen op alleen vlees(geen maaginhoud van herbivoren e.d.), daar krijgen ze dat all meat syndrome van(mooier gezegd heet dat secundaire nutritionele hyperparathyroïdie). Maar wat zegt dat dan over het dieet van de mens? Helemaal niets.
Wellicht heb ik iets teveel de blik van een evolutiebioloog, dat zou kunnen. Ik probeer antropocentrisme zoveel mogelijk te vermijden.quote:Op dinsdag 30 april 2013 14:51 schreef erodome het volgende:
[..]
We hebben het over de mens en het dieet van de mens, maar we maken gewoon een uitstapje naar wat door de verschillende diersoorten gegeten kan worden, ja echt heel logisch![]()
![]()
En dat klopt toch gewoon? Het overgrote deel van plantaardige voedingsstoffen kunnen wij feitelijk niet of niet goed verteren.quote:Op dinsdag 30 april 2013 14:51 schreef Jappie het volgende:
[..]
[..]
Hier stel je heel direct in antwoord op mijn eerdere post dat wij niet geschikt zijn voor het eten van plantenmateriaal en dat daarmee in jouw ogen het belang (de noodzaak) is aangetoond dat wij vlees eten of zelfs wel moeten eten.
Geen noodzaak vanuit evolutionaire overwegingen zoals efficiency dus maar puur omdat wij niet op plantenvoer zouden zijn gebouwd.
Ik zal dit maar lezen als een compliment. Zeer gewaardeerd.quote:Op dinsdag 30 april 2013 14:51 schreef Jappie het volgende:
Overigens zijn er her en der in dit topic en verschillende anderen nog wel sterkere voorbeelden te vinden en zoals ik al aangegeven heb snap ik ook prima waar die vandaan komen. Je bent op zich een makkelijke debater en reageert vrij direct zonder elk zinnetje 3 keer na te lezen totdat het een discussie wordt die wat meer op het scherpst van de snede gestreden wordt en dan ben je idd uiterst secuur in je bewoordingen. Of toch iig in mijn beleving.
Zwak punt. Zwak vergelijk ook. Het is bekend dat de mens al 10.000 jaar aan akkerbouw doet. Groenten en fruit voor het grijpen. En daarvoor was het plukken van de bomen binnen handbereik. Af en toe een visje vangen op loopafstand en een vogel afschieten. Best wel inspannend werk zeg !quote:Op dinsdag 30 april 2013 14:41 schreef Molurus het volgende:
[..]
Een gemiddelde antilope of gnoe hoeft dan weer niet te zoeken naar eten, laat staan te jagen. In dat geval kun je prima zeggen: het vinden van plantaardig voedsel is veel eenvoudiger.
Dat was mijn punt.
Iedere diersoort eet een bepaalde range van voeding, zo kan een paard het gras korter afgrazen dan een koe, kan een koe niet zo heel best tegen houterig voedsel terwijl een paard dat heerlijk vindt voor zijn buikje.quote:Op dinsdag 30 april 2013 14:51 schreef Molurus het volgende:
[..]
Herbivoren beperkt in het eten van plantaardig materiaal? Ok, om hout te kunnen eten moet je wel heel speciale aanpassingen hebben.. maar buiten dat? Voorbeelden?
Om te laten zien hoe onzinnig het is om naar echte herbivoren te gaan wijzen en hun voedingspatronen aan te halen. Hou het bij de soort waar we het over hebben, de mens dus in deze.quote:Klopt. Waarom breng je dit eigenlijk ter sprake?
Ik zou zeggen: probeer dat eens. Ik garandeer je dat dat allemaal een stuk minder eenvoudig is dan een grasveldje afgrazen.quote:Op dinsdag 30 april 2013 14:55 schreef ATON het volgende:
[..]
Zwak punt. Zwak vergelijk ook. Het is bekend dat de mens al 10.000 jaar aan akkerbouw doet. Groenten en fruit voor het grijpen. En daarvoor was het plukken van de bomen binnen handbereik. Af en toe een visje vangen op loopafstand en een vogel afschieten. Best wel inspannend werk zeg !
Wat heeft antropocentrisme ermee te maken als we het hebben over mensen? Als we het nu hadden over diersoorten en die behoeftes vermenselijkte had je een punt, nu is het gewoon wat zwaaien met een mooi woord dat hier helemaal niet van toepassing is.quote:Op dinsdag 30 april 2013 14:52 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wellicht heb ik iets teveel de blik van een evolutiebioloog, dat zou kunnen. Ik probeer antropocentrisme zoveel mogelijk te vermijden.
Olifanten en giraffes (om er twee te noemen) eten voornamelijk bladeren omdat die eenvoudiger te verteren zijn dan grassen en omdat het overige grasetende vee er eenvoudig niet bij kan. Het is niet alsof een antilope geen bladeren kan eten, hij kan er gewoon niet bij.quote:Op dinsdag 30 april 2013 14:55 schreef erodome het volgende:
[..]
Iedere diersoort eet een bepaalde range van voeding, zo kan een paard het gras korter afgrazen dan een koe, kan een koe niet zo heel best tegen houterig voedsel terwijl een paard dat heerlijk vindt voor zijn buikje.
De antilope eet zus en zo, de olifant weer wat anders en ga zo maar door, daar zit wel een overlap in, maar ze eten niet allemaal alles of hetzelfde. Zoals gezegd, gelukkig maar, anders zou er snel een enorm probleem de kop opsteken.
Prima. Voor de mens is vlees een uitermate geschikte en voor de hand liggende bron van voedingsstoffen.quote:Op dinsdag 30 april 2013 14:55 schreef erodome het volgende:
Om te laten zien hoe onzinnig het is om naar echte herbivoren te gaan wijzen en hun voedingspatronen aan te halen. Hou het bij de soort waar we het over hebben, de mens dus in deze.
Weer zwak.quote:Op dinsdag 30 april 2013 14:56 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik zou zeggen: probeer dat eens. Ik garandeer je dat dat allemaal een stuk minder eenvoudig is dan een grasveldje afgrazen.
De discussie ontstond vanuit de vraag in hoeverre de mens geschikt is om plantenmateriaal te consumeren. Dan lijkt een vergelijking met zowel voorouders van de mens als andere diersoorten me onvermijdelijk. Anders heb je geen enkele referentie.quote:Op dinsdag 30 april 2013 14:56 schreef erodome het volgende:
[..]
Wat heeft antropocentrisme ermee te maken als we het hebben over mensen? Als we het nu hadden over diersoorten en die behoeftes vermenselijkte had je een punt, nu is het gewoon wat zwaaien met een mooi woord dat hier helemaal niet van toepassing is.
Geschikt en handig, ja, met mate dan wel te verstaan. Maar noodzakelijk, nee, beter ingesteld op vlees dan op plantaardig voedsel, nee.quote:Op dinsdag 30 april 2013 14:59 schreef Molurus het volgende:
Prima. Voor de mens is vlees een uitermate geschikte en voor de hand liggende bron van voedingsstoffen.
Gelukkig plaats jij hiermee de zwakste bijdrage in de twee delen tot dusver. Zeg dan niks.quote:
Het woord 'noodzakelijk' heb ik in dit verband dan ook niet in de mond genomen.quote:Op dinsdag 30 april 2013 15:00 schreef erodome het volgende:
[..]
Geschikt en handig, ja, met mate dan wel te verstaan. Maar noodzakelijk, nee, beter ingesteld op vlees dan op plantaardig voedsel, nee.
Euh nee, dan kijk je naar de behoefte van de mens en ga ja van daaruit kijken of de mens geschikt is voor plantaardig matriaal.quote:Op dinsdag 30 april 2013 15:00 schreef Molurus het volgende:
[..]
De discussie ontstond vanuit de vraag in hoeverre de mens geschikt is om plantenmateriaal te consumeren. Dan lijkt een vergelijking met zowel voorouders van de mens als andere diersoorten me onvermijdelijk. Anders heb je geen enkele referentie.
Nu zeg je weer iets anders, in het ene stel je dat wij niet geschikt zijn voor "plantaardig voedsel" en vervolgens maak je er "het overgrote deel van plantaardige voedingsstoffen" van. In het ene schrijf je het op alsof onze bouw niet geschikt zou zijn voor plantaardig voedsel alleen en in het andere schrijf je op dat wij voor het grootste gedeelte van het voor handen zijnde plantaardig voedsel niet geschikt zijn.quote:Op dinsdag 30 april 2013 14:54 schreef Molurus het volgende:
[..]
En dat klopt toch gewoon? Het overgrote deel van plantaardige voedingsstoffen kunnen wij feitelijk niet of niet goed verteren.
Dat is niet de reden. Dit zit wel iets ingewikkelder in elkaar.quote:Op dinsdag 30 april 2013 14:59 schreef Molurus het volgende:
Olifanten en giraffes (om er twee te noemen) eten voornamelijk bladeren omdat die eenvoudiger te verteren zijn dan grassen en omdat het overige grasetende vee er eenvoudig niet bij kan. Het is niet alsof een antilope geen bladeren kan eten, hij kan er gewoon niet bij.
Dat is niet zo. Ons lymfenstelsel is daar nog niet klaar voor en dat is ook de reden dat er bij vleesconsumptie verzuring van het lichaam optreedt. Maar nogmaals, af en toe is niet zo erg, maar vlees kunnen we totaal missen.quote:Prima. Voor de mens is vlees een uitermate geschikte en voor de hand liggende bron van voedingsstoffen.
Moet je mijn post in dit topic maar eens lezen.quote:Op dinsdag 30 april 2013 15:00 schreef Molurus het volgende:
[..]
Gelukkig plaats jij hiermee de zwakste bijdrage in de twee delen tot dusver. Zeg dan niks.
Mee eens.quote:Op dinsdag 30 april 2013 17:06 schreef man1986 het volgende:
Dat onze systeem niet geheel klaar voor is om vlees(producten) optimaal te kunnen verteren zonder al te veel nadelige gevolgen kan misschien verklaard worden dat in het verre verleden de mensheid grotendeels een plantaardig dieet als basis had en pas recent overgeschakeld is op een dieet opgebouwd uit steeds meer vleesproducten.
Dat is geen controversiële gedachte op zich. Het is eenmaal veel makkelijker en veiliger voor een organisme om plantenmateriaal (groenten, fruit en noten) te nuttigen dan de meer gevaarlijkere praktijk om op jacht te gaan met alle gevaren die dat met zich meebrengt voor de mens.
Toen de mens wilde dieren begon te temmen en cultiveren kwam er een ware 'dieetrevolutie' op gang waarbij vlees steeds meer een grotere onderdeel uitmaakte van onze eetpatroon.
Het is natuurlijk heel fijn dat je dat wilt, maar als je het mij vraagt heeft niemand hier die stelling gedaan.quote:Op dinsdag 30 april 2013 18:16 schreef man1986 het volgende:
En de stelling dat plantaardig voedsel geen noodzakelijke onderdeel is voor ons dieet wil ik toch even ontkrachten.
Gelukkig, dan hoeft niemand zich aangesproken te voelenquote:Op dinsdag 30 april 2013 18:27 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het is natuurlijk heel fijn dat je dat wilt, maar als je het mij vraagt heeft niemand hier die stelling gedaan.
Ik verwacht hier eigenlijk wel iets van een toelichting.quote:Op dinsdag 30 april 2013 15:07 schreef ATON het volgende:
[..]
Dat is niet de reden. Dit zit wel iets ingewikkelder in elkaar.
Dat je iets kunt missen wil niet zeggen dat het ontbreekt in een ideaal dieet voor mensen. (Noch dat we alleen vlees zouden moeten eten, etc.)quote:Op dinsdag 30 april 2013 15:07 schreef ATON het volgende:
Dat is niet zo. Ons lymfenstelsel is daar nog niet klaar voor en dat is ook de reden dat er bij vleesconsumptie verzuring van het lichaam optreedt. Maar nogmaals, af en toe is niet zo erg, maar vlees kunnen we totaal missen.
Het is me zo langzaam aan wel duidelijk dat die twee verschillend worden begrepen. Ze *zijn* echter niet verschillend, noch zijn ze verschillend bedoeld.quote:Op dinsdag 30 april 2013 15:03 schreef Jappie het volgende:
[..]
Nu zeg je weer iets anders, in het ene stel je dat wij niet geschikt zijn voor "plantaardig voedsel" en vervolgens maak je er "het overgrote deel van plantaardige voedingsstoffen" van. In het ene schrijf je het op alsof onze bouw niet geschikt zou zijn voor plantaardig voedsel alleen en in het andere schrijf je op dat wij voor het grootste gedeelte van het voor handen zijnde plantaardig voedsel niet geschikt zijn.
Dat zijn 2 wezenlijk andere dingen die dan weer niet zo zouden spreken voor de nauwkeurigheid waarmee je doorgaans zegt te posten. Ik kan dan ook niet anders dan dit lezen als bewuste verdraaiingen wanneer ik je zojuist gedane post en mijn reactie daarop omtrent jouw secuur posten serieus wil nemen.
Ik ben niet zinnens je hier te vervelen met een cursus.quote:Op dinsdag 30 april 2013 18:29 schreef Molurus het volgende:
Ik verwacht hier eigenlijk wel iets van een toelichting.
Waar slaat dát nu weer op ?quote:Dat je iets kunt missen wil niet zeggen dat het ontbreekt in een ideaal dieet voor mensen. (Noch dat we alleen vlees zouden moeten eten, etc.)
Als jou kennis enkel op ' vermoeden ' gebaseerd is ga ik je zeker niet verder tegenspreken.quote:Natuurlijk bevat een voor mensen ideaal dieet niet alleen maar vlees... vermoedelijk (vermoed ik) maar een heel klein deel. Maar ik vermoed ook dat dat deel niet 0% is. En dat baseer ik op een geschiedenis van enkele miljoenen jaren van (onder meer) vlees eten.
Soms vraag ik me echt af waarom je überhaupt post.quote:Op dinsdag 30 april 2013 19:49 schreef ATON het volgende:
[..]
Ik ben niet zinnens je hier te vervelen met een cursus.
[..]
Waar slaat dát nu weer op ?
[..]
Als jou kennis enkel op ' vermoeden ' gebaseerd is ga ik je zeker niet verder tegenspreken.
Zit ik teveel op je lip ? Waren mijn bijdragen op deze topic niet naar uw zin ? Wat verwacht je nu van mij dat ik hier nog enkele dagen wat over-en-weer ga ouwehoeren ? Misschien hebben de rest van de lezers wat aan mijn post, en wat jij er van denkt, daar lig ik écht niet wakker van hoor !quote:Op dinsdag 30 april 2013 20:08 schreef Molurus het volgende:
[..]
Soms vraag ik me echt af waarom je überhaupt post.
Sja, ik denk niet dat de lezers hier veel kunnen met "Dat is niet de reden. Dit zit wel iets ingewikkelder in elkaar."quote:Op dinsdag 30 april 2013 20:38 schreef ATON het volgende:
[..]
Zit ik teveel op je lip ? Waren mijn bijdragen op deze topic niet naar uw zin ? Wat verwacht je nu van mij dat ik hier nog enkele dagen wat over-en-weer ga ouwehoeren ? Misschien hebben de rest van de lezers wat aan mijn post, en wat jij er van denkt, daar lig ik écht niet wakker van hoor !
Spijtig dat je deze avond op de zender CANVAS ( BE) de docu " Eat, Fast and Live Longer " niet gezien hebt. 50 minuten tekst tikken zit er voor mij niet in, en dat is nog maar één deel van het verhaal. Deze docu heeft wel brandhout van jou eetcultuur gemaakt, maar dit is voor mij niks nieuws hoor. ( zijn hier lezers die deze docu wél gezien hebben ? )quote:Op dinsdag 30 april 2013 20:41 schreef Molurus het volgende:
Goed, moet jij weten hoor. Ik vroeg me gewoon af wat je daar bedoelde.
Dat dat jouw interpretatie ervan is geloof ik graag.quote:Op dinsdag 30 april 2013 21:48 schreef ATON het volgende:
Deze docu heeft wel brandhout van jou eetcultuur gemaakt, maar dit is voor mij niks nieuws hoor.
Mee eens, de ontwikkeling van de landbouw/landbouwstedelijke samenleving is nog helemaal niet zo oud en met die ontwikkeling kwam een scala aan voeding vrij die veel effectiever te gebruiken was. Vlees en granen zijn daar misschien wel de belangerijkste 2 van.quote:Op dinsdag 30 april 2013 17:06 schreef man1986 het volgende:
Dat onze systeem niet geheel klaar voor is om vlees(producten) optimaal te kunnen verteren zonder al te veel nadelige gevolgen kan misschien verklaard worden dat in het verre verleden de mensheid grotendeels een plantaardig dieet als basis had en pas recent overgeschakeld is op een dieet opgebouwd uit steeds meer vleesproducten.
Dat is geen controversiële gedachte op zich. Het is eenmaal veel makkelijker en veiliger voor een organisme om plantenmateriaal (groenten, fruit en noten) te nuttigen dan de meer gevaarlijkere praktijk om op jacht te gaan met alle gevaren die dat met zich meebrengt voor de mens.
Toen de mens wilde dieren begon te temmen en cultiveren kwam er een ware 'dieetrevolutie' op gang waarbij vlees steeds meer een grotere onderdeel uitmaakte van onze eetpatroon.
Geen dank, graag gedaan.quote:Op dinsdag 30 april 2013 22:01 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat dat jouw interpretatie ervan is geloof ik graag.Maar goed... zonder enige vorm van inhoud kan ik daar ook niks mee. Dus ehm... bedankt voor de mededeling ofzo?
En toch vind je iemand die geen vlees eet abnormaal en iemand (jij) die in 9 van de 10 maaltijden vlees gebruikt en ook nog eens vlees tussendoor eet niet?quote:Op dinsdag 30 april 2013 18:29 schreef Molurus het volgende:
Dat je iets kunt missen wil niet zeggen dat het ontbreekt in een ideaal dieet voor mensen. (Noch dat we alleen vlees zouden moeten eten, etc.)
Natuurlijk bevat een voor mensen ideaal dieet niet alleen maar vlees... vermoedelijk (vermoed ik) maar een heel klein deel. Maar ik vermoed ook dat dat deel niet 0% is. En dat baseer ik op een geschiedenis van enkele miljoenen jaren van (onder meer) vlees eten.
Ik zeg voornamelijk dat het niet erg beleefd is om dit soort taal uit te slaan richting iemand waarbij je te gast bent. Je zou zomaar gelijk kunnen hebben in alles wat je zegt, en dan zou dat nog steeds asociaal zijn.quote:Op woensdag 1 mei 2013 18:49 schreef Feeeeble het volgende:
[..]
En toch vind je iemand die geen vlees eet abnormaal en iemand (jij) die in 9 van de 10 maaltijden vlees gebruikt en ook nog eens vlees tussendoor eet niet?
Omdat het abnormaal is toch? Want ik mag wel zeggen dat ik iets niet lust...quote:Op woensdag 1 mei 2013 19:20 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik zeg voornamelijk dat het niet erg beleefd is om dit soort taal uit te slaan richting iemand waarbij je te gast bent. Je zou zomaar gelijk kunnen hebben in alles wat je zegt, en dan zou dat nog steeds asociaal zijn.
Neuh, zelfs als het heel normaal is. Dat is een geheel andere en wat mij betreft ongerelateerde discussie.quote:Op woensdag 1 mei 2013 19:55 schreef Feeeeble het volgende:
[..]
Omdat het abnormaal is toch? Want ik mag wel zeggen dat ik iets niet lust...
quote:Op woensdag 1 mei 2013 19:56 schreef Molurus het volgende:
[..]
Neuh, zelfs als het heel normaal is. Dat is een geheel andere en wat mij betreft ongerelateerde discussie.
Zucht.. dat krijg je ervan als er twee discussies door elkaar lopen. Als ik bij een katholiek gezin ga eten, dan hou ik twee minuten stilte voor het eten als dat het gebruik is daar. Is dat afhankelijk van hoeveel katholieken er zijn? Nee natuurlijk niet!quote:Op woensdag 1 mei 2013 20:06 schreef Feeeeble het volgende:
[..]![]()
Je zegt dat je geen vleesloze maaltijd voor een vegetarier zou koken omdat dat een eigen keuze is en het normaal is dat mensen vlees eten. Als iemand vegetarier zou zijn omdat hij/zij bijvoorbeeld geen vlees lust zou je dat wel doen. Waarom is de ene vegetarier dan asociaal en die andere niet?
Dus?quote:Op woensdag 1 mei 2013 20:11 schreef Molurus het volgende:
[..]
Zucht.. dat krijg je ervan als er twee discussies door elkaar lopen. Als ik bij een katholiek gezin ga eten, dan hou ik twee minuten stilte voor het eten als dat het gebruik is daar. Is dat afhankelijk van hoeveel katholieken er zijn? Nee natuurlijk niet!
Correct. Het een is een keuze, het ander niet. Dat is voor mij een essentieel verschil.quote:Op woensdag 1 mei 2013 20:16 schreef Feeeeble het volgende:
[..]
Dus?
En als een vegetarier die er zelf voor heeft gekozen geen vlees te eten hou je er geen rekening mee met koken maar voor iemand die het niet lust kook je wel iets anders.
Het is een keuze die je niet respecteert omdat je het abnormaal vindt.quote:Op woensdag 1 mei 2013 20:19 schreef Molurus het volgende:
[..]
Correct. Het een is een keuze, het ander niet. Dat is voor mij een essentieel verschil.
nee, dat nog niet eens. Ik vind het gewoon asociaal om vanwege zelfgekozen ideologische motieven van je gastheer te verlangen dat hij zijn maaltijd voor je aanpast.quote:Op woensdag 1 mei 2013 20:25 schreef Feeeeble het volgende:
[..]
Het is een keuze die je niet respecteert omdat je het abnormaal vindt.
Niet. Het is voornamelijk een cultureel iets. Niet dat mijn standpunt zou veranderen als daar stond 'vanwege door cultuur bepaalde voedselvoorkeuren'. Ik zou het andersom net zo asociaal vinden om van een vegetarische gastheer te verlangen dat hij vlees voor me bakt.quote:Op woensdag 1 mei 2013 20:29 schreef man1986 het volgende:
Tot hoeverre is vlees eten een zelfgekozen ideologisch motief?
Dus het is niet alleen een kwestie van (culturele) fatsoen om je gastheer te respecteren ten aanzien van zijn/haar keuzes, maar ook om de keuzes van de bezoeker te respecteren omtrent zijn of haar culturele beslissingen?quote:Op woensdag 1 mei 2013 20:35 schreef Molurus het volgende:
[..]
Niet. Het is voornamelijk een cultureel iets. Niet dat mijn standpunt zou veranderen als daar stond 'vanwege door cultuur bepaalde voedselvoorkeuren'. Ik zou het andersom net zo asociaal vinden om van een vegetarische gastheer te verlangen dat hij vlees voor me bakt.
Uitsluitend dat eerste. Dat tweede is volledig ondergeschikt wat mij betreft.quote:Op woensdag 1 mei 2013 20:37 schreef man1986 het volgende:
[..]
Dus het is niet alleen een kwestie van (culturele) fatsoen om je gastheer te respecteren ten aanzien van zijn/haar keuzes, maar ook om de keuzes van de bezoeker te respecteren omtrent zijn of haar culturele beslissingen?
Iets wat jij niet zou willen doen verander je in een maatstaf voor wat anderen ook niet horen te doen?quote:Op woensdag 1 mei 2013 20:39 schreef Molurus het volgende:
Dat laatste vind ik asociaal en zou ik zelf nooit doen.
Dat heet ook wel de gulden regel.quote:Op woensdag 1 mei 2013 20:51 schreef man1986 het volgende:
[..]
Iets wat jij niet zou willen doen verander je in een maatstaf voor wat anderen ook niet horen te doen?
Met Molurus als God die bepaalt wat wel en niet hoort, ik snap hetquote:
Ieder bepaalt dat voor zich. En daarom is het wel zo handig dat we niet met twintig verschillende ideeën daarover aan 1 eettafel zitten. Ook in praktische zin is het volstrekt logisch om de gebruiken van de gastheer maatgevend te beschouwen.quote:Op woensdag 1 mei 2013 20:53 schreef man1986 het volgende:
[..]
Met Molurus als God die bepaalt wat wel en niet hoort, ik snap het
Je gebruikt de gulden regel uitsluitend in je eigen voordeel, dat viel mij eenmaal opquote:Op woensdag 1 mei 2013 20:54 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ieder bepaalt dat voor zich. En daarom is het wel zo handig dat we niet met twintig verschillende ideeën daarover aan 1 eettafel zitten. Ook in praktische zin is het volstrekt logisch om de gebruiken van de gastheer maatgevend te beschouwen.
En normaal vindt men dat ook heel gewoon... maar kennelijk gelden er bij religie en vegetarisme ineens andere regels. Ik vraag hier hardop: waarom zou dat?
Dat verwijt men mij hier aan de lopende band. Terwijl ik toch in alle tegengestelde situaties volledig consequent ben.quote:Op woensdag 1 mei 2013 20:56 schreef man1986 het volgende:
[..]
Je gebruikt de gulden regel uitsluitend in je eigen voordeel, dat viel mij eenmaal op
Of medische oorzaken.quote:Op woensdag 1 mei 2013 21:02 schreef man1986 het volgende:
Een uitzondering op de gouden regel voor jou is dus 'cultuur bepaalde voedselvoorkeuren'?
Ook als die kotsmisselijk van wordt?quote:Op woensdag 1 mei 2013 21:06 schreef Ceased2Be het volgende:
[..]
Of medische oorzaken.
Feit dat een vegetariër dagen last kan hebben van het lapje vlees wat hem wordt voorgeschoteld doet niets terzake: hij moet eten wat de pot schaft.
Dit is niet mijn redenatie; ben zelf vegetariër. ;-)quote:
Jongens, jongens, jongens. Ik zie echt niet hoe ik duidelijker kan zijn in mijn standpunt:quote:Op woensdag 1 mei 2013 21:06 schreef Ceased2Be het volgende:
[..]
Of medische oorzaken.
Feit dat een vegetariër dagen last kan hebben van het lapje vlees wat hem wordt voorgeschoteld doet niets terzake: hij moet eten wat de pot schaft.
Snap je standpunt.quote:Op woensdag 1 mei 2013 21:15 schreef Molurus het volgende:
[..]
Jongens, jongens, jongens. Ik zie echt niet hoe ik duidelijker kan zijn in mijn standpunt:
Het essentiële verschil voor mij is of zo'n gast wel of niet een keuze heeft gemaakt voor zijn voedselvoorkeur.
Ik heb dus ook nergens gezegd dat mijn gast vlees moet eten als hij daar kotsmisselijk van wordt.
Ik begin wel echt genoeg te krijgen van die lading stromannen. Hoe simpel zijn jullie?
Mijn inschatting is dat dat effect voornamelijk psychologisch is.quote:Op woensdag 1 mei 2013 21:20 schreef Ceased2Be het volgende:
Feit blijft wel dat elke vegetariër last krijgt als hij een keer vlees eet. Dat heeft geen reet met ideologie te maken
Pff schei nou eens uit met je (ongegronde) inschattingen. Denk niet dat iemand daar nog waarde aan hechtquote:Op woensdag 1 mei 2013 21:23 schreef Molurus het volgende:
[..]
Mijn inschatting is dat dat effect voornamelijk psychologisch is.Zelfs als je heeeeel lang geen vlees eet.
Als je gedegen onderzoeken kent zou dat best interessant kunnen zijn. (Dubbel blind enzo.) Maar anders hou ik het even bij mijn inschatting dat een wezen dat al 2 miljoen jaar van nature vlees eet lichamelijk geen moeite heeft met vlees.quote:Op woensdag 1 mei 2013 21:29 schreef Njosnavelin het volgende:
[..]
Pff schei nou eens uit met je (ongegronde) inschattingen. Denk niet dat iemand daar nog waarde aan hecht
Vrije keuze vs. determinisme of toch compatibilisme?quote:Op woensdag 1 mei 2013 21:15 schreef Molurus het volgende:
Het essentiële verschil voor mij is of zo'n gast wel of niet een keuze heeft gemaakt voor zijn voedselvoorkeur.
Het vegetarisme heeft geen enkele invloed op mijn standpunt ten aanzien van vrije wil, waarom zou het? Zoals ik altijd zeg: hoe wij willen dat de wereld is heeft geen invloed op hoe de wereld feitelijk is.quote:Op woensdag 1 mei 2013 21:33 schreef man1986 het volgende:
[..]
Vrije keuze vs. determinisme of toch compatibilisme?
Waar sta je voor wanneer we vegetarisme erbij betrekken?
Wees dan toch even compatibel en gun ze hun plantaardig eten johquote:Op woensdag 1 mei 2013 21:35 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het vegetarisme heeft geen enkele invloed op mijn standpunt ten aanzien van vrije wil, waarom zou het? Zoals ik altijd zeg: hoe wij willen dat de wereld is heeft geen invloed op hoe de wereld feitelijk is.
Het was compatibilisme, dus het blijft compatibilisme.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |