abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_125845748
Naar aanleiding van het topic "Zijn er christenen/gelovigen op FOK" waarin wordt geklaagd dat er niet christenen kritisch reageren, dacht dat het wel leuk zou zijn om een topic te starten over vegetariërs. Ken je vegetariërs?

Ben je zelf een vegetariër: Hoe ben je vegetariër geworden; hoe draag je het uit; storen mensen zich aan vegetariërs of juist aan mensen die het niet zijn.

Dir was de OP van deel 1

F&L / Zijn er vegetariërs op FOK

laatste post

quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2013 22:15 schreef Molurus het volgende:

[..]

In die hypothetische situatie ben ik inderdaad hun gastheer. En dan lijkt het mij vanzelfsprekend dat die gasten zich aanpassen aan mijn gebruiken. Net zo goed als ik dat andersom heel normaal zou vinden.

Wat begrijp je precies niet aan dit antwoord?
Is wel handig om hem zo dicht te gooien kan ik geen antwoord meer geven ook :')

Ik begrijp je antwoord héél goed, die Indiër die Vegetariër is en zo lekker Vegetarisch voor jou
heeft gekookt ga jij gewoon vlees voorschotelen.

En die Gelovige die wil bidden voor het eten moet dat maar laten als hij bij jou komt eten,
want jij bent immers de gastheer en ze moeten zich dus maar aan jou aanpassen.

Ik ben niet achterlijk.

Mag ik zeggen dat ik je een erg slechte gastheer zou vinden en bovendien denk ik dat ik je
een nare man zou vinden, niet dat dat jou nou hoeft te boeien, maar ik wilde het even gezegd hebben :)
  zondag 28 april 2013 @ 22:24:05 #2
16305 Jappie
parttime reverend
pi_125845882
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2013 22:12 schreef erodome het volgende:

Dat is veel breder dan alleen de geloofsdiscussie, het gaat om wereldbeelden en patronen, kom daaraan en je krijgt weerstand, ook is is het patroon er 1 die helemaal niet perse gunstig is voor dat persoon, of zelfs ronduit slecht.
Bij mezelf heb ik dat toch wel een aantal keer zien gebeuren bij bv wat alternatieve zaken, dat bepaald feiten niet overeen kwamen met dat wereldbeeld van toen en de patronen die daar op dat moment bij hoorde in mijn leven. Vast gaat het ook wel op bij andere zaken, maar die zie ik nu nog niet, daarvoor moet het eerst veranderen, verder inzinken en ondersteund worden door meer kennis ;)
Ik kan niet anders zeggen dan dat observatie van mijn eigen gedrag en reacties eenzelfde patroon laat zien. Dat wat niet eigen is wordt in eerste instantie verworpen en pas na vele malen overdenken opgelost in loslaten van het irrationale vooroordeel.
Het zit kennelijk ingebakken in onze manier van omgaan met dingen. Uit de losse pols zou ik zeggen dat het oerinstinct van vechten of vluchten hieraan ten grondslag ligt terwijl de moderne tijd een veel meer gematigde manier van reageren zou rechtvaardigen. De meer dierlijke instincten welke wij door evolutie hebben ontwikkeld zullen moeten plaatsmaken voor hun geestelijke evenbroeder de spirituele evolutie. Al is dit laatste uiteraard evenzogoed een denkbeeld wat ik heb wat met hand en tand verdedigd zal worden ....zelfs als het moet tegen beter weten in. ;)
pi_125845897
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2013 22:21 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Is wel handig om hem zo dicht te gooien kan ik geen antwoord meer geven ook :')
Sja, automatisch slotje na 300 he. :P

quote:
Ik ben niet achterlijk.
Dat zou ik dan ook niet durven beweren.

quote:

Mag ik zeggen dat ik je een erg slechte gastheer zou vinden en bovendien denk ik dat ik je
een nare man zou vinden, niet dat dat jou nou hoeft te boeien, maar ik wilde het even gezegd hebben :)
Los van het off-topic karakter van deze bijdrage, dank voor deze tip om jou niet uit te nodigen. ;)
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_125845998
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2013 22:04 schreef Molurus het volgende:

[..]

Respect voor de gebruiken van een ander werkt twee kanten op. En mijn gastheer lomp noemen zou ik sowieso nooit doen, maar leef je uit.
Ja, maar dat is toch niet zo verdeeld als in bij jou thuis en bij mij thuis? Als jij bij mij komt eten en ik weet dat je een dagelijks vleeseter bent dan zorg ik dat ik van die dag een vleesdag maak, ook al had ik dat niet gedaan als jij niet was komen eten. Als jij een christen zou zijn en even zou willen bidden voor het eten dan zou je mij niet hoeven vragen even stil te zijn, dat doe ik dan al uit mezelf.

Ik verwacht geen commentaar of afkeuring op wat ik doe, dat ik niet bid, wel vlees eet en dat soort dingen en daarin zit voor mij het respect. Het is voor mij geen probleem even stil te zijn, of wat vlees of geen vlees op tafel(het betreffende bord) te zetten. Als gastvrouw vind ik ook dat ik moet maken dat mijn gasten zich welkom voelen, zichzelf kunnen zijn. Natuurlijk heeft dat grenzen, maar die liggen niet bij dit soort dingen.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_125846126
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2013 21:50 schreef Njosnavelin het volgende:

[..]

Waarom is dat zo'n belangrijke vraag voor je? Wat is de meerwaarde?
Omdat ik benieuwd ben hoe helder iemand over zijn eigen standpunt denkt om geen vlees te eten. Zoals FANNvanhetlaatsteuur haar standpunt beschrijft, zou dat niet betekenen dat zij überhaupt geen vlees zou eten. Terwijl zij in dit geval zegt van wel.

Het gaat mij niet om het overtuigen van het wel eten van vlees, maar om de opheldering. Maakt mij geen zak uit wat je eet, maar veel vegetariërs staan niet achter hun standpunt.

"Ik eet geen vlees omdat ik het zielig vind voor de dieren."
Prima, maar wat is er dan zieliger. Een dier dat dood wordt gemaakt en wat jij eet of een dier dat dood wordt gemaakt en vervolgens tot as wordt verbrand?

Als je als vegetariër echt zo van dieren houdt, zou je hem opeten. Dan bewijs je dat dier nog een laatste nut te geven.
pi_125846149
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2013 22:25 schreef erodome het volgende:

[..]

Ja, maar dat is toch niet zo verdeeld als in bij jou thuis en bij mij thuis? Als jij bij mij komt eten en ik weet dat je een dagelijks vleeseter bent dan zorg ik dat ik van die dag een vleesdag maak, ook al had ik dat niet gedaan als jij niet was komen eten. Als jij een christen zou zijn en even zou willen bidden voor het eten dan zou je mij niet hoeven vragen even stil te zijn, dat doe ik dan al uit mezelf.
Persoonlijk zou ik helemaal niet willen dat een gastheer zijn maaltijd aanpast op wat hij verwacht dat ik gewend ben. In Afrika moesten we nogal eens moeite doen om normaal lokaal eten te krijgen. Ze konden zich daar eenvoudig niet voorstellen dat we dat wilden eten.

Maar goed, dat is hoe ik daar in zit.
pi_125846733
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2013 22:28 schreef Molurus het volgende:

[..]

Persoonlijk zou ik helemaal niet willen dat een gastheer zijn maaltijd aanpast op wat hij verwacht dat ik gewend ben. In Afrika moesten we nogal eens moeite doen om normaal lokaal eten te krijgen. Ze konden zich daar eenvoudig niet voorstellen dat we dat wilden eten.

Maar goed, dat is hoe ik daar in zit.
Het hangt een beetje af van de omstandigheden, als ik in afrika ben waar mensen zo goed als niets hebben ga ik niet miepen over het feit dat dat diertje op mijn bord niet zo leuk om het leven is gekomen of dat ik het best wel vies vind, dan is het een eer dat ze dat voedsel met jou willen delen. Voedsel is daar ook zo belangerijk dat je het kan vergelijken met dat bidden. Npu ja, bij sommige stammen dan, bij andere zie je hetzelfde als hier, dat mensen het dus als beleefdheid beschouwen om rekening te houden met de gast qua eten.

Hier is dat heel anders, voedsel is er in overvloed en het wordt toegepast om te genieten, voor de gezelligheid. Er wordt vaak speciaal gekookt voor de gasten, waar er rekening wordt gehouden met wat als lekker wordt ervaren. Als je de voedselvoorkeuren van een persoon kent, beter gezegd de dingen die ze niet blieven, is het hier normaal om dat dan niet op tafel te zetten.
Als mensen niet weten dat je geen vlees eet en het zit door het eten heen dan moet je maar roeien met de riemen die je hebt, dan wordt het wat peuterwerk of gewoon pech hebben en niets eten, alhoewel dat maar zeldzaam voorkomt omdat er vaak nog wel wat anders op tafel staat als bijgerecht. Dan is het ook fatsoenlijk om duidelijk te maken dat je daar helemaal niet mee zit, dat dat jouw probleem is.

Andere omstandigheden, andere gewoontes.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_125846739
quote:
10s.gif Op zondag 28 april 2013 19:48 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Hij gaat nu Googelen op darmen, zal ik alvast verklappen dat vlees eten slecht is voor je darmen
of zal ik wachten tot hij terug is?
Als je dit denkt ben je echt niet goed snik.

Kom maar met je bron.
pi_125846822
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2013 22:38 schreef boyv het volgende:

[..]

Als je dit denkt ben je echt niet goed snik.

Kom maar met je bron.
staat in het vorige topic ga zelf maar kijken :')
pi_125846900
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2013 20:50 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

[..]

Kijk dit is een mensaap. 100 % Vegetariër.

[ afbeelding ]

en dit is een Chimpansee, deze behoort inderdaad ook tot de mensapen en eet wél eens
vlees, wél eens....

[ afbeelding ]

Zoek de verschilllen...

Alle rassen van mensen behoren ook tot de mensachtige, maar er zijn wél verschillen,
soms in kleur, soms in eetgewoontes.

Big Deal.

Wat wil je nou eigenlijk zeggen?
Jij bent echt een debiel.

Je eigen afwijking proberen goed te praten met weetjes uit de viva en quest, en doen alsof je de expert bent. Het gaat al fout bij de vergelijking tussen de fysiologie van de mens en die van de gorilla, die totaal verschillend is wat betreft de spijsvertering.

Uit die vergelijking zou je zelf moeten opmaken dat de mens per definitie niet vegetarisch is.
pi_125846937
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2013 22:41 schreef boyv het volgende:

[..]

Jij bent echt een debiel.

Je eigen afwijking proberen goed te praten met weetjes uit de viva en quest, en doen alsof je de expert bent. Het gaat al fout bij de vergelijking tussen de fysiologie van de mens en die van de gorilla, die totaal verschillend is wat betreft de spijsvertering.

Uit die vergelijking zou je zelf moeten opmaken dat de mens per definitie niet vegetarisch is.
ja ik ben debiel (8>
pi_125846967
ik heb een afwijking! *O*
pi_125847081
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2013 19:51 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

[..]

:D ja ik ben niet achterlijk.. :+

hij is nu aan het googelen op darmen :P

Ik zal hem wel effe helpen, zo ben dan ook wel weer.

http://www.osteopathietexel.nl/pages/voeding_vlees.htm

één van de veeeeeeeeele links, dus niet klagen over de bron vleestertjes
ik kan zo 10 verschillende bronnen neerzetten hier.
Dit als bron beschouwen getuigt er gewoon van dat je er 0,0 verstand van hebt :')

Kom maar terug als je biochemie hebt gehad en weet hoe de lever de ureumcyclus werken, misschien dat je dan wat nuttigs kunt toevoegen.
pi_125847175
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2013 22:44 schreef boyv het volgende:

[..]

Dit als bron beschouwen getuigt er gewoon van dat je 0,0 verstand van hebt :')

Kom maar terug als je biochemie hebt gehad en weet hoe de lever de ureumcyclus werken, misschien dat je dan wat nuttigs kunt toevoegen.
ow... jij weet het beter?

Nou zal wel, mensen die andere mensen meteen voor debiel uit gaan maken neem ik sowieso niet serieus :)
  zondag 28 april 2013 @ 22:46:42 #15
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_125847185
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2013 22:38 schreef erodome het volgende:

[..]

Het hangt een beetje af van de omstandigheden, als ik in afrika ben waar mensen zo goed als niets hebben ga ik niet miepen over het feit dat dat diertje op mijn bord niet zo leuk om het leven is gekomen of dat ik het best wel vies vind, dan is het een eer dat ze dat voedsel met jou willen delen. Voedsel is daar ook zo belangerijk dat je het kan vergelijken met dat bidden.
Dat veel Afrikanen niet veel voedsel hebben klopt. Dat geldt overigens niet voor het armste land, Oeganda.. als ze daar iets niet missen is het voedsel, maar dat terzijde.

Het gaat mij meer om de vanzelfsprekendheid van je aanpassen aan de gebruiken van de gastheer. Als mijn gastheer een Oegandees is, dan wil ik graag dineren conform zijn gebruiken, en niet mijn eigen gebruiken.

quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2013 22:38 schreef erodome het volgende:

Npu ja, bij sommige stammen dan, bij andere zie je hetzelfde als hier, dat mensen het dus als beleefdheid beschouwen om rekening te houden met de gast qua eten.

Hier is dat heel anders, voedsel is er in overvloed en het wordt toegepast om te genieten, voor de gezelligheid. Er wordt vaak speciaal gekookt voor de gasten, waar er rekening wordt gehouden met wat als lekker wordt ervaren. Als je de voedselvoorkeuren van een persoon kent, beter gezegd de dingen die ze niet blieven, is het hier normaal om dat dan niet op tafel te zetten.
Als ze die echt niet lusten, zeker. Maar zoals gezegd, dat vind ik wel echt iets anders dan iets dat ik alleen maar kan uitleggen als een culturele voorkeur. En dan is wat mij betreft de culturele standaard van de gastheer maatgevend.

En dan ga je dus niet tegen je Oegandese gastheer zeggen: "ik eet uit principe geen vlees, en oh ja, bij aanvang van de maaltijd wil ik dat iedereen 2 minuten stil is." ("En kan ik patat met mayonaise krijgen in plaats van deze maispasta?")

[ Bericht 2% gewijzigd door Molurus op 28-04-2013 23:07:33 ]
pi_125848101
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2013 22:44 schreef boyv het volgende:

[..]

Dit als bron beschouwen getuigt er gewoon van dat je er 0,0 verstand van hebt :')

En jij hebt nooit iets geleerd over het verband tussen darmkanker en eten van vlees?
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
pi_125849047
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2013 23:01 schreef Njosnavelin het volgende:

[..]

En jij hebt nooit iets geleerd over het verband tussen darmkanker en eten van vlees?
Er is een verschil tussen vlees eten omdat je het nodig hebt (in de juiste combinatie met andere voedingsstoffen) en elke dag 500 gram vlees van supermarktkwaliteit eten omdat het zo lekker smaakt.

Teveel van iets is nooit goed, net zoals te weinig met in het ergste geval geheelonthouding (vegetarisme, veganisme, raw food-sekten, etc), met als gevolg deficiënties van essentiële voedingsstoffen.
pi_125849962
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2013 23:15 schreef boyv het volgende:

[..]

Er is een verschil tussen vlees eten omdat je het nodig hebt (in de juiste combinatie met andere voedingsstoffen) en elke dag 500 gram vlees van supermarktkwaliteit eten omdat het zo lekker smaakt.

Teveel van iets is nooit goed, net zoals te weinig met in het ergste geval geheelonthouding (vegetarisme, veganisme, raw food-sekten, etc), met als gevolg deficiënties van essentiële voedingsstoffen.
Je had gelijk met je opmerking over fatsoenlijke bronnen hanteren (al mag je mensen wat netter aanspreken), maar hier ga je toch wat kort door de bocht. Welke onmisbare voedingsstoffen kunnen vegetariërs niet binnenkrijgen?
  zondag 28 april 2013 @ 23:36:23 #19
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_125850044
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2013 23:34 schreef Joris85 het volgende:

[..]

Je had gelijk met je opmerking over fatsoenlijke bronnen hanteren (al mag je mensen wat netter aanspreken), maar hier ga je toch wat kort door de bocht. Welke onmisbare voedingsstoffen kunnen vegetariërs niet binnenkrijgen?
Met name veganisten hebben daar een probleem. Vegetariërs die hun dieet aanvullen met dingen zoals melk, kaas en eieren hebben op zich geen (groot) probleem.
pi_125850296
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2013 23:36 schreef Molurus het volgende:

[..]

Met name veganisten hebben daar een probleem. Vegetariërs die hun dieet aanvullen met dingen zoals melk, kaas en eieren hebben op zich geen (groot) probleem.
Voor vegetariërs is dat geen kwestie van aanvullen, want het valt gewoon binnen hun mogelijke dieet. Maar het klopt wel redelijk wat je zegt, naarmate je richting veganisme of raw food gaat (en verder), wordt het lastiger.

Dat het geen kwaad kan extra goed op te letten dat je geen dingen mist als je jezelf beperkingen oplegt in een dieet is vanzelfsprekend, maar ik zou zo geen voedingsstof weten, die ik als vegetariër mis.
  zondag 28 april 2013 @ 23:50:29 #21
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_125850719
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2013 23:41 schreef Joris85 het volgende:

[..]

Voor vegetariërs is dat geen kwestie van aanvullen, want het valt gewoon binnen hun mogelijke dieet. Maar het klopt wel redelijk wat je zegt, naarmate je richting veganisme of raw food gaat (en verder), wordt het lastiger.
'Lastiger' is nogal een understatement. Veganisme is ronduit ongezond.

quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2013 23:41 schreef Joris85 het volgende:

Dat het geen kwaad kan extra goed op te letten dat je geen dingen mist als je jezelf beperkingen oplegt in een dieet is vanzelfsprekend, maar ik zou zo geen voedingsstof weten, die ik als vegetariër mis.
Klopt. Aan de andere kant: als je een poging zou doen om een wetenschappelijk goed onderbouwde uitspraak te doen over wat voor dieet het beste is voor mensen, dan denk ik niet dat je op een vegetarisch dieet uit zou komen.
pi_125850948
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2013 23:50 schreef Molurus het volgende:

Klopt. Aan de andere kant: als je een poging zou doen om een wetenschappelijk goed onderbouwde uitspraak te doen over wat voor dieet het beste is voor mensen, dan denk ik niet dat je op een vegetarisch dieet uit zou komen.
Ik denk dat er tussen optimale diëten voor vegetariërs en omnivoren weinig verschil in uitkomst is. Je krijgt in beide gevallen de stoffen binnen die je nodig hebt en er zullen vast wat bescheiden verschillen in verteerbaarheid zijn, maar of die veel verschil maken... Maar volgens mij is zo'n uitspraak nog niet wetenschappelijk te onderbouwen en het tegendeel ook niet.
  maandag 29 april 2013 @ 00:00:11 #23
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_125851126
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2013 23:56 schreef Joris85 het volgende:

[..]

Ik denk dat er tussen optimale diëten voor vegetariërs en omnivoren weinig verschil in uitkomst is. Je krijgt in beide gevallen de stoffen binnen die je nodig hebt en er zullen vast wat bescheiden verschillen in verteerbaarheid zijn, maar of die veel verschil maken... Maar volgens mij is zo'n uitspraak nog niet wetenschappelijk te onderbouwen en het tegendeel ook niet.
Dat is zeker niet eenvoudig. Maar dat vlees al heel lang en heel algemeen deel uitmaakt van het dieet van de menselijke soort is wat mij betreft een belangrijke aanwijzing dat het kennelijk heel goed past in ons dieet. :)

Als ik de gok nu zou moeten maken dan zou ik zeggen dat het eten van vlees positief bijdraagt aan de gezondheid van mensen.
pi_125851252
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2013 00:00 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat is zeker niet eenvoudig. Maar dat vlees al heel lang en heel algemeen deel uitmaakt van het dieet van de menselijke soort is wat mij betreft een belangrijke aanwijzing dat het kennelijk heel goed past in ons dieet. :)
Dat lijkt me geen gekke bewering.
pi_125860958
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2013 23:50 schreef Molurus het volgende:

[..]

'Lastiger' is nogal een understatement. Veganisme is ronduit ongezond.

[..]

Ik denk van wel, alleen wel met de nadruk op het gebruik van dierlijke bronnen, dat dat een aantal keer per week gebeurd.

Er zijn al heel veel onderzoeken geweest en het komt erop neer dat vegetarisch of (matig) vlees eten in het dieet niet uitmaakt voor de gezondheid, dat bij een verder keurig afwisselend en gezond eet-patroon.
Beide is dus gewoon evengoed mogelijk, zelfs voor kleintjes in de volle groei gaat dit op, behalve dan dat die vaak een ik wil niets groens eten periode hebben(en dan moet je gewoon aanpassen eraan).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')