abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_125899636
quote:
10s.gif Op dinsdag 30 april 2013 12:53 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

[..]

Ik heb hélemaal niks met het Koningshuis anders zat ik wel op de dam nu :')
Ik ben alleen benieuwd als een écht wijf wat Max O+ aan heeft :')
  dinsdag 30 april 2013 @ 13:01:10 #177
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_125899729
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2013 12:34 schreef Joris85 het volgende:

[..]

Je laat het klinken als een groot drama, alsof je niet begrijpt dat mensen wel eens iets voor elkaar doen, zonder dat de wereld vergaat. Maar ik heb het idee dat je ook weinig moeite doet om het te begrijpen. Waarom zou ik moeten bedelen? Ik ben er gewoon vooraf eerlijk over en als het teveel moeite is, dan niet.
En het is prima als mensen uit vrije wil dingen voor elkaar doen. Maar het is iets anders als je daarom vraagt. Dan wordt het in modern Nederland al snel sociale chantage. Want 'nee' zeggen is tenslotte geen optie. "Als het teveel moeite is, dan niet" klinkt mij teveel alsof dat vrijblijvend is. Je weet heel goed dat het dat niet is.

quote:

Als de gastheer of -vrouw besluit niet eerlijk te zijn en te doen alsof het geen probleem is, terwijl dat het wel is, dan kan ik daar weinig mee.
Je weet toch voordat je de vraag stelt dat de kans daarop enorm groot is? Je legt dan gewoon jouw probleem neer bij de gastheer. En persoonlijk vind ik dat dus niet kunnen.

quote:

Bovendien is het ook geen prettig idee dat je gasten je eten maar plichtmatig opeten, ook al willen ze het eigenlijk niet... met wat eerlijkheid heb je die schijnheiligheid en onzekerheid niet.
Sja, als kindlief liever patat heeft in plaats van aardappelpuree zeggen we ook gewoon 'gedraag je volwassen, eet maar wat je krijgt voorgeschoteld'.

Als er daar al een essentieel verschil bestaat zullen we het toch over die ideologie daarachter moeten hebben. Precies datgene dat veel vegetariėrs proberen te vermijden. (Sommigen zelfs door te liegen.)

quote:

Dat is een opvatting die voor jouw huishouden kennelijk opgaat, niet voor de mijne.
Het is voor mij vanzelfsprekend - dit is er met de paplepel ingegoten - dat als je ergens op bezoek bent, of dat nou een ander huis of een ander land is, dat je je dan aanpast.

En volgens mij is dat helemaal geen vreemde gedachte. Het wordt kennelijk pas vreemd als ik dat ook toepas op vegetarisme en religie. En ik zie werkelijk niet op basis waarvan ik dat onderscheid zou moeten maken. Ik heb daarvoor nog niet 1 goed argument gehoord.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  dinsdag 30 april 2013 @ 13:02:02 #178
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_125899754
quote:
10s.gif Op dinsdag 30 april 2013 12:58 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

[..]

Ik ben alleen benieuwd als een écht wijf wat Max O+ aan heeft :')
_O- :D
  dinsdag 30 april 2013 @ 13:19:35 #179
37769 erodome
Zweefteef
pi_125900317
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2013 12:18 schreef Molurus het volgende:

[..]

Leuren met je ideologie is niet goed, liegen is ook niet goed. Klopt. Je mag ook niks he? :')

[..]

Het is en blijft liegen. En wel omdat dat makkelijker is voor jou. Ik zie niet hoe iemand daar respect voor kan hebben, maar dat is mijn mening.
Het is geen liegen, het is alleen niet de redenen tot in detail vertellen tijdens het eten, net zoals het niet gepast is om over kots enzo te spreken aan tafel.

quote:
Sja... dan heb je natuurlijk nog een optie: gewoon niet zo moeilijk doen en eten wat je wordt voorgezet.
Maar ik vind het echt vies, die associatie is erg sterk in mijn hoofd, die maakt dat ik het niet lust, onpasselijk wordt bij het idee.

quote:
Zelfs als ik het niet hoef te koken vind ik het eerlijk gezegd al irritant als mensen leuren met zo'n ideologie als ze ergens te gast zijn. Maar dat wil jij kennelijk weer niet zien.
Dat had ik allang begrepen hoor, maar weer is het jouw idiologie die anderen dwars zit, jouw probleem om met andersdenkenden om te gaan.

[ Bericht 0% gewijzigd door erodome op 30-04-2013 13:25:05 ]
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  dinsdag 30 april 2013 @ 13:24:36 #180
37769 erodome
Zweefteef
pi_125900562
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2013 13:01 schreef Molurus het volgende:

Als er daar al een essentieel verschil bestaat zullen we het toch over die ideologie daarachter moeten hebben. Precies datgene dat veel vegetariėrs proberen te vermijden. (Sommigen zelfs door te liegen.)

Waarom moet je het dan over de idiologie erachter hebben, ben ik je kind die je op moet voeden dan?
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  dinsdag 30 april 2013 @ 13:25:24 #181
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_125900602
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2013 13:19 schreef erodome het volgende:

[..]

Het is geen liegen, het is alleen niet de redenen tot in detail vertellen tijdens het eten, net zoals het niet gepast is om over kots enzo te spreken aan tafel.

[..]

Maar ik vind het echt vies, die associatie is erg sterk in mijn hoofd, die maakt dat ik het niet lust, onpasselijk wordt bij het idee.
Wacht even... ik dacht even dat je het had over een situatie waarin je kip niet zozeer vies vindt, maar wel zegt dat je het niet lust om zo een discussie over de kippenindustrie te vermijden? Dan heb ik dat verkeerd begrepen.

Als je kip gewoon niet lust heb je wat mij betreft een legitieme reden om dat kenbaar te maken. Dat had ik volgens mij al veel eerder in dit topic gezegd. ;) (Iemand die beweert helemaal geen vlees te lusten komt niet erg geloofwaardig over, maar dat terzijde.)

quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2013 13:19 schreef erodome het volgende:

Dat had ik allang begrepen hoor, maar weer is het jouw idiologie die anderen dwars zit, jouw probleem om met andersdenkenden om te gaan.
Dit vind ik een wat eigenaardige inversie van het argument. Los van de vraag wie hier nu precies een meerderheid heeft (vlees eten is wel duidelijk de norm), als je ergens op bezoek bent wordt er in principe van je verwacht dat je je houdt aan de normen, waarden en gebruiken van je gastheer. Als je besluit je daaraan te onttrekken kun je daar maar beter een heel goede reden voor hebben.

Goede redenen zijn: allergieėn, handicaps, iets echt niet lusten, etc. Zaken waar je niet zelf voor kiest.

Slechte redenen zijn: religies, ideologische en politieke standpunten. Daar kies je namelijk wel zelf voor, en je kiest er ook zelf voor om die mee te nemen naar het huis of land waar jij te gast bent.
pi_125900615
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2013 13:01 schreef Molurus het volgende:

[..]

En het is prima als mensen uit vrije wil dingen voor elkaar doen. Maar het is iets anders als je daarom vraagt. Dan wordt het in modern Nederland al snel sociale chantage. Want 'nee' zeggen is tenslotte geen optie. "Als het teveel moeite is, dan niet" klinkt mij teveel alsof dat vrijblijvend is. Je weet heel goed dat het dat niet is.
Daarom vraag ik er ook niet om en doe ik ook niet aan sociale chantage met zinnen als "als het teveel moeite is, dan niet".

quote:
Je weet toch voordat je de vraag stelt dat de kans daarop enorm groot is? Je legt dan gewoon jouw probleem neer bij de gastheer. En persoonlijk vind ik dat dus niet kunnen.
Nogmaals, jij maakt er een probleem van.

quote:
Sja, als kindlief liever patat heeft in plaats van aardappelpuree zeggen we ook gewoon 'gedraag je volwassen, eet maar wat je krijgt voorgeschoteld'.
Klakkeloos anderen volgen is niet mijn idee van volwassenheid.

quote:
Ja, er is een verschil tussen kinderen en volwassenen.
Maar je mist m'n punt. Ik trek de streep niet bij vegetarisme of levensbeschouwing, ik houd rekening met m'n gasten, zodat ze zich op hun gemak voelen en graag terug willen komen. Dat jij liever gasten hebt die jouw eten al dan niet met tegenzin opeten is prima hoor, daar heb ik niks op tegen. En als je gaat beweren dat in mijn situatie de gastpersoon zich in allerlei bochten moet wringen, dan is dat gewoon niet zo. Je hoeft helemaal niet verplicht bij elkaar te eten en daarnaast blijkt het doorgaans een kleine moeite.

quote:
Het is voor mij vanzelfsprekend - dit is er met de paplepel ingegoten - dat als je ergens op bezoek bent, of dat nou een ander huis of een ander land is, dat je je dan aanpast.

En volgens mij is dat helemaal geen vreemde gedachte. Het wordt kennelijk pas vreemd als ik dat ook toepas op vegetarisme en religie. En ik zie werkelijk niet op basis waarvan ik dat onderscheid zou moeten maken. Ik heb daarvoor nog niet 1 goed argument gehoord.
Nogmaals, dat onderscheid zit in jouw hoofd, het is bij mij echt niet alleen van toepassing op vegetarisme en religie, daar zou ik namelijk ook geen goed argument voor weten.
Bij mij werkt dat aanpassen twee kanten op. Ik doe m'n schoenen netjes uit bij de voordeur als dat de bedoeling is, ik houd me stil als er gebeden wordt, de ontvanger houdt enigszins rekening met eetwensen, want uiteindelijk ga ik over de dingen die m'n lichaam ingaan. En als je je als bezoek altijd moet aanpassen, zoals je lijkt te suggereren, dan krijg je rare situaties. Moeten mensen verplicht roken bij rokers? Alcohol drinken bij mensen die alcohol drinken? Hond eten bij mensen die hond eten? Vrouwen respectloos behandelen als de gastheer dat ook doet?

Maar anders dan jij wil ik m'n ideeėn niet opdringen aan anderen. Daarom ga ik ook niet met een eisenpakket op zak eten bij mensen die dat moeilijk vinden.
  dinsdag 30 april 2013 @ 13:27:00 #183
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_125900689
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2013 13:24 schreef erodome het volgende:

[..]

Waarom moet je het dan over de idiologie erachter hebben, ben ik je kind die je op moet voeden dan?
Als je een onderscheid wilt maken tussen die twee dan zal dat onderscheid ergens op gebaseerd moeten zijn.

Ideologie is trouwens met 'eo'. :P
pi_125900762
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2013 13:27 schreef Molurus het volgende:

Ah, een zinvolle bijdrage! :) :P

Fijne dag. ;)
  dinsdag 30 april 2013 @ 13:28:56 #185
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_125900790
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2013 13:25 schreef Joris85 het volgende:

Ja, er is een verschil tussen kinderen en volwassenen.
Dat was niet het verschil waar ik op doelde. Er is een reden dat volwassen mensen niet vragen om hun aardappelpuree in te ruilen voor patat. het is namelijk gewoon not done.
  dinsdag 30 april 2013 @ 13:29:38 #186
37769 erodome
Zweefteef
pi_125900832
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2013 13:25 schreef Molurus het volgende:

[..]

Wacht even... ik dacht even dat je het had over een situatie waarin je kip niet zozeer vies vindt, maar wel zegt dat je het niet lust om zo een discussie over de kippenindustrie te vermijden? Dan heb ik dat verkeerd begrepen.

Als je kip gewoon niet lust heb je wat mij betreft een legitieme reden om dat kenbaar te maken. Dat had ik volgens mij al veel eerder in dit topic gezegd. ;)
Ik heb gezegd dat het antwoord op lust je kip niet zo simpel is bij mij. Lust ik een kippetje die lekker buiten heeft rondgescharrelt, die in een kleinere groep heeft geleeft ipv met duizenden tegelijk? Een gezond kippetje? Ja, die lust ik.
Lust ik een plofkip waar pootzweren doodnormaal zijn, waar borstblaren schering en inslag zijn, die het hele korte leven op de medicijnen heeft gezeten alleen al om die lopende infectie's een beetje onder controle te houden? Een ziek kippetje? Nee, die lust ik niet.

[..]
quote:
Dit vind ik een wat eigenaardige inversie van het argument. Los van de vraag wie hier nu precies een meerderheid heeft (vlees eten is wel duidelijk de norm), als je ergens op bezoek bent wordt er in principe van je verwacht dat je je houdt aan de normen, waarden en gebruiken van je gastheer. Als je besluit je daaraan te onttrekken kun je daar maar beter een heel goede reden voor hebben.

Goede redenen zijn: allergieėn, handicaps, iets echt niet lusten, etc. Zaken waar je niet zelf voor kiest.

Slechte redenen zijn: religies, ideologische en politieke standpunten. Daar kies je namelijk wel zelf voor, en je kiest er ook zelf voor om die mee te nemen naar het huis of land waar jij te gast bent.
Het is toch echt normaal fatsoenlijk gedrag dat je rekening met elkaar houdt, dat heb ik al uitgelegd, hoe ik het zie iig dan.
Ik zeur niet over jouw plofkip, jij zeurt niet dat ik die niet wil eten, dat is wederzijds respect.
  dinsdag 30 april 2013 @ 13:33:12 #187
37769 erodome
Zweefteef
pi_125901033
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2013 13:27 schreef Molurus het volgende:

[..]

Als je een onderscheid wilt maken tussen die twee dan zal dat onderscheid ergens op gebaseerd moeten zijn.

Nee, in het geheel niet, jij hebt geen opvoedende taak wat mij betreft, het maakt niet uit waarom ik iets wil of iets niet wil. Als iemand geen banaan wil eten omdat hij geen geel fruit wil eten dan kan ik dat onzin vinden, maar het is zijn goed recht, hij is mij geen uitleg verschuldigt noch is het mijn taak om hem dan te leren dat het onzin is wat hij denkt.
Als die bij mij komt eten krijgt hij geen banaan, want als gastvrouw wil ik graag dat iemand zich welkom voelt, zich thuis kan voelen, zichzelf kan zijn.
  dinsdag 30 april 2013 @ 13:34:18 #188
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_125901086
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2013 13:29 schreef erodome het volgende:

[..]

Ik heb gezegd dat het antwoord op lust je kip niet zo simpel is bij mij. Lust ik een kippetje die lekker buiten heeft rondgescharrelt, die in een kleinere groep heeft geleeft ipv met duizenden tegelijk? Een gezond kippetje? Ja, die lust ik.
Lust ik een plofkip waar pootzweren doodnormaal zijn, waar borstblaren schering en inslag zijn, die het hele korte leven op de medicijnen heeft gezeten alleen al om die lopende infectie's een beetje onder controle te houden? Een ziek kippetje? Nee, die lust ik niet.
Dit klinkt als een nogal matige poging om van een slechte reden een goede reden te maken. Het lijkt mij uitgesloten dat jij het verschil tussen beide soorten kip proeft. En dan gaat het dus niet over iets wel of niet lusten. Dat is gewoon een smoes. (En een leugen.)

quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2013 13:29 schreef erodome het volgende:

Het is toch echt normaal fatsoenlijk gedrag dat je rekening met elkaar houdt, dat heb ik al uitgelegd, hoe ik het zie iig dan.
Dat betekent niet dat het niet eveneens fatsoenlijk is om je aan te passen aan de omgeving waarin je je begeeft. En dat geldt net zoveel voor een vegetariėr als voor een zeurkind dat liever patat wil.

[ Bericht 0% gewijzigd door Molurus op 30-04-2013 13:39:27 ]
  dinsdag 30 april 2013 @ 13:36:29 #189
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_125901226
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2013 13:33 schreef erodome het volgende:

[..]

Nee, in het geheel niet, jij hebt geen opvoedende taak wat mij betreft, het maakt niet uit waarom ik iets wil of iets niet wil. Als iemand geen banaan wil eten omdat hij geen geel fruit wil eten dan kan ik dat onzin vinden, maar het is zijn goed recht, hij is mij geen uitleg verschuldigt noch is het mijn taak om hem dan te leren dat het onzin is wat hij denkt.
Als die bij mij komt eten krijgt hij geen banaan, want als gastvrouw wil ik graag dat iemand zich welkom voelt, zich thuis kan voelen, zichzelf kan zijn.
Het enige dat de leeftijd van een kind dat om patat vraagt relevant maakt is dat volwassen mensen kennelijk wel begrijpen dat je dat niet kunt maken. Een volwassen persoon die zou vragen om patat in plaats van aardappelpuree zou wat mij betreft niet minder in zijn recht staan dan een vegetariėr die vraagt om een vleesloze maaltijd.

Dus ik zou zeggen: vergeet even dat het om een kind gaat.
  dinsdag 30 april 2013 @ 13:42:56 #190
37769 erodome
Zweefteef
pi_125901587
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2013 13:34 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dit klinkt als een nogal matige poging om van een slechte reden een goede reden te maken. Het lijkt mij uitgesloten dat jij het verschil tussen beide soorten kip proeft. En dan gaat het dus niet over iets wel of niet lusten. Dat is gewoon een smoes.
Tussen die 2 proef je ook wel echt verschil, maar dat zit hem meer in de voeding die ze krijgen.
En jij vindt het geen goede reden, ik vindt het ronduit maf om zieke dieren te eten en er nog blij over te zijn ook. Het is net zo "onredelijk" als andere dingen niet lusten, want voor verreweg het meeste geld dat het meer tussen de oren zit dan echt vies is.

Het is geen smoes, ik word er letterlijk onpasselijk van, nu heb ik een blauwe maandag aan kippenvangen gedaan(wat zo gruwelijk was dat ik ervan moest huilen, iets wat ik niet snel doe) en heb ik in kippenschuren moeten werken op stage. Die beelden van die zieke dieren leven in mijn hoofd.

quote:
Dat betekent niet dat het niet eveneens fatsoenlijk is om je aan te passen aan de omgeving waarin je je begeeft. En dat geldt net zoveel voor een vegetariėr als voor een zeurkind dat liever patat wil.
Vandaar dat verreweg de meeste vegetariers niet zozeer vragen om geen vlees, maar er gewoon omheen eten. Het blijft keer op keer om hetzelfde gaan, jouw visie die de doorgang moet hebben tegenover andersmans visie, je bent echt net een extremistisch gelovige in deze die echt vindt dat hij de grote waarheid in pacht heeft en dat op kan leggen aan anderen, jouw wereldbeeld is de juiste en de rest slikt dat maar.
  dinsdag 30 april 2013 @ 13:47:06 #191
37769 erodome
Zweefteef
pi_125901812
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2013 13:36 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het enige dat de leeftijd van een kind dat om patat vraagt relevant maakt is dat volwassen mensen kennelijk wel begrijpen dat je dat niet kunt maken. Een volwassen persoon die zou vragen om patat in plaats van aardappelpuree zou wat mij betreft niet minder in zijn recht staan dan een vegetariėr die vraagt om een vleesloze maaltijd.

Dus ik zou zeggen: vergeet even dat het om een kind gaat.
De praktijk is wel wat anders, want over het algemeen wordt er rekening gehouden dat er kinderen komen eten en staat er naast de puree patat op tafel, zo zonder dat dat kind ergens om heeft moeten vragen.
Dit wat jij zegt gaat alleen op in de opvoedende vorm, dat je thuis zegt, nee, je moet andere dingen eten omdat het goed is voor je. Als gastheer/vrouw wil je dat je gasten het fijn hebben, ook de kinderen en hou je rekening met wat je op tafel zet.
Zo is het doodnormaal om bv niet te pittig eten bij een kleiner kind voor te zetten, omdat ze dat vaak nog niet trekken. Net zoals het vrij normaal is wat frietjes op tafel te zetten voor ze omdat je weet dat ze dat lekker vinden(alleen als de ouders hebben gezegd dat ze dat niet willen wordt er wat anders gedaan).

Kortom, het is echt heel normaal om rekening te houden met de voedselvoorkeuren van gasten, ik zou echt nooit wat op tafel zetten waarvan ik weet dat de gast dat niet blieft, om welke reden dan ook.
pi_125902001
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2013 13:42 schreef erodome het volgende:
Het blijft keer op keer om hetzelfde gaan, jouw visie die de doorgang moet hebben tegenover andersmans visie, je bent echt net een extremistisch gelovige in deze die echt vindt dat hij de grote waarheid in pacht heeft en dat op kan leggen aan anderen, jouw wereldbeeld is de juiste en de rest slikt dat maar.
Heb ik ook al een paar keer geprobeerd duidelijk te maken.. Maar Molurus ziet het zelf niet in geloof ik.
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
  dinsdag 30 april 2013 @ 13:55:57 #193
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_125902269
quote:
9s.gif Op dinsdag 30 april 2013 13:50 schreef Njosnavelin het volgende:

[..]

Heb ik ook al een paar keer geprobeerd duidelijk te maken.. Maar Molurus ziet het zelf niet in geloof ik.
Dat is meer dan duidelijk. Wat jullie kennelijk niet zien is de stuitende inversie van logica die jullie hanteren. :) De voedingswensen van een vegetariėr zijn het probleem en de verantwoordelijkheid van een vegetariėr, en niet die van de rest van de wereld.

En als gewone vleesetende mens zeg ik: je doet en laat maar wat je wilt, maar als je bij mij op bezoek bent stel ik het niet op prijs als je een vleesloos dieet predikt. Dat is voor mij net zo vanzelfsprekend als dat ik geen atheļsme ga prediken wanneer ik bij een moslimgezin op bezoek ben.
pi_125902559
Godsamme tering wat is het toch triest om als vleeseter zo te reageren,

En dan ook nog eens zo'n post :'), denk je nou echt dat je iemand hier mee hebt?

.
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2013 12:08 schreef Molurus het volgende:

[..]

Same here. Straks even een kipsateetje scoren bij de toko in de stad. En ik heb geen idee waar die kip vandaan komt! :+
Vleeseters die een rode waas zien als ze horen dat iemand vega is vind ik toch wel het toppunt van triestheid.
ijs_beer fan!
  dinsdag 30 april 2013 @ 14:01:30 #195
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_125902595
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2013 13:47 schreef erodome het volgende:

Kortom, het is echt heel normaal om rekening te houden met de voedselvoorkeuren van gasten, ik zou echt nooit wat op tafel zetten waarvan ik weet dat de gast dat niet blieft, om welke reden dan ook.
Dus als een volwassen mens tegen jou zegt: "ik wil liever patat in plaats van aardappelpuree, kun je even de frituur aanzetten?" Dan zou je dat gewoon doen? En je zou dat niet superirritant vinden?
  dinsdag 30 april 2013 @ 14:03:02 #196
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_125902666
quote:
10s.gif Op dinsdag 30 april 2013 14:00 schreef NanKing het volgende:
Godsamme tering wat is het toch triest om als vleeseter zo te reageren,

En dan ook nog eens zo'n post :'), denk je nou echt dat je iemand hier mee hebt?

.

[..]

Vleeseters die een rode waas zien als ze horen dat iemand vega is vind ik toch wel het toppunt van triestheid.
Als ik het aantal posts in dat genre even sommeer voor vleeseters en vegetariėrs in dit topic komen de vleeseters er *heel erg goed* vanaf. Ik zou haast zeggen: "Mag ik ook een keer?"
pi_125902755
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2013 14:03 schreef Molurus het volgende:

[..]

Als ik het aantal posts in dat genre even sommeer voor vleeseters en vegetariėrs in dit topic komen de vleeseters er *heel erg goed* vanaf. Ik zou haast zeggen: "Mag ik ook een keer?"
Ik zie het altijd alleen maar andersom op FOK! en waarom zou je ook een keer willen?
Ik vind het een beetje raar dat jij je mening of weet ik veel wat door wil drukken in een topic voor vega''. Je loopt een beetje te stangen doet een beetje vervelend, maakt anderen belachelijk en stelt je op alsof je God bent omdat je vlees eten.
ijs_beer fan!
  dinsdag 30 april 2013 @ 14:05:07 #198
16305 Jappie
parttime reverend
pi_125902796
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2013 12:14 schreef Molurus het volgende:

[..]

Meer dan 90% van het beschikbare plantenmateriaal wat je, in theorie, zou kunnen eten is bladmateriaal. Als we het hebben over de beschikbaarheid van vlees en plantaardig voedsel lijkt me dat zeer relevant.

Ja... als je heel goed zoekt kunt je voor mensen geschikt plantaardig voedsel vinden op de toendra ja. Maar wat is daar nu eigenlijk zo spannend aan? In dat geval heb je aan de schaarsheid van plantaardig voedsel dat je wel kunt consumeren een goede reden om te gaan jagen. (Dat was ook min of meer het punt dat ik daar wilde maken.)
Niet echt als ik zo vrij mag zijn me weer in de discussie te mengen...dit was namelijk wat je zei:

quote:
Klopt. Ik baseer me dan ook op het beste dat we hebben qua informatie: het empirische feit dat vlees al sinds de oudheid algemeen deel uitmaakt van het menselijk dieet. Dat vereist een flinke investering van mensen om dat voor elkaar te krijgen, en de natuur heeft de neiging om verspilling eruit te selecteren. Het is dan wat mij betreft alleszins redelijk om te veronderstellen dat vlees van belang is voor de mens.
Je oorspronkelijke stelling was dat het jagen van voedsel veel meer moeite zou kosten dan het verzamelen van plantjes etcetera en dat daarom het eten van vlees dus hoogstwaarschijnlijk wel een noodzakelijke functie zou moeten hebben gehad.

Je huidige stelling is dat de lastigheid van het verzamelen maakte dat de mens het gemakkelijke alternatief van jagen ging gebruiken. Deze 2 lijken mij toch niet geheel in overeenstemming met elkaar. ;)

De enige goede reden welke aan beide stellingen tegemoet komt is de verspilling in de zin van rendement. Daarmee is het eten van vlees in de zin van overlevingskansen een prima verklaring maar niet in de zin van noodzakelijke lichamelijke behoefte waar jouw eerste stelling toch het meest naar leek te verwijzen.
  dinsdag 30 april 2013 @ 14:05:35 #199
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_125902829
quote:
3s.gif Op dinsdag 30 april 2013 14:04 schreef NanKing het volgende:

[..]

Ik zie het altijd alleen maar andersom op FOK! en waarom zou je ook een keer willen?
Ik vind het een beetje raar dat jij je mening of weet ik veel wat door wil drukken in een topic voor vega''. Je loopt een beetje te stangen doet een beetje vervelend, maakt anderen belachelijk en stelt je op alsof je God bent omdat je vlees eten.
En bedankt voor de zinvolle inhoudelijke bijdrage. :{w
pi_125902880
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2013 14:05 schreef Molurus het volgende:

[..]

En bedankt voor de zinvolle inhoudelijke bijdrage. :{w
Graag gedaan. Soms moet je een beetje overdrijven om je punt duidelijk te maken.
ijs_beer fan!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')