quote:Op maandag 29 april 2013 13:18 schreef Njosnavelin het volgende:
[..]
Ik kan me ook wel vinden in je opmerking over de vit B12, hoewel men ook door het drinken van melk en eten van eieren voldoende binnen kan krijgen.
Het lijkt er een beetje op dat het communicatieprobleem ligt bij het woord "vegetariër". Er zijn namelijk een hoop manieren om vegetariër te zijn waarmee je echt te weinig voedingsstoffen binnen krijgt. En zelfs de vormen waarbij je gewoon melk en eieren eet lijken nog steeds extra voorzichtigheid te gebieden bij intake van o.a. proteïnen. Iets waar vleeseters weinig over na hoeven te denken simpelweg omdat ons lichaam daar op is ingesteld.quote:Op maandag 29 april 2013 13:19 schreef erodome het volgende:
[..]
Vervang vlees voor dierlijke producten, dan klopt het wat je zegt en dat maakt dat vegetariers geen probleem hebben. Een vegetarisch dieet kan gewoon zonder suplementen, een veganistisch dieet of zelfs rauw is een ander verhaal(alhoewel ik me afvraag of rauw met wel vlees een tekort zou geven, ik denk van wel, maar dan juist aan de plantaardige kant).
Dat de mens een omnivoor is en dus vlees kan eten, betekent niet dat hij vlees hoeft te eten om te overleven.quote:Op maandag 29 april 2013 12:45 schreef Molurus het volgende:
[..]
Klopt. Ik baseer me dan ook op het beste dat we hebben qua informatie: het empirische feit dat vlees al sinds de oudheid algemeen deel uitmaakt van het menselijk dieet. Dat vereist een flinke investering van mensen om dat voor elkaar te krijgen, en de natuur heeft de neiging om verspilling eruit te selecteren. Het is dan wat mij betreft alleszins redelijk om te veronderstellen dat vlees van belang is voor de mens.
Tja, dan heb je vette pech als je bij Molurus gaat etenquote:Op maandag 29 april 2013 13:31 schreef Ceased2Be het volgende:
[..]
Dacht altijd dat m'n vrouw het een beetje overdreef (die is al vanaf haar 14e vegetariër) tot ik zelf 2.5 jaar geleden volledig ben geswitched. De complete aggressiviteit waarmee je soms benadert wordt... te idioot voor woorden.
Maar als ik dan zeg dat ik het voornamelijk heb gedaan vanwege jarenlange maag- darmproblemen is het ineens wel weer goed? Stel je voor dat je het doet uit empathie?
Vlees eten is niet een kwestie van "oh, we komen toevallig een stukje vlees tegen, dat eten we ook maar". Om structureel vlees te kunnen eten moet je jagen en plannen. Het vereist zoals gezegd een investering van mensen die veel verder gaat dan hier en daar een plantje dat je tegenkomt eten.quote:Op maandag 29 april 2013 13:36 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Dat de mens een omnivoor is en dus vlees kan eten, betekent niet dat hij vlees hoeft te eten om te overleven.
Mensen kunnen overleven op diëten die variëren van 100% plantaardig tot 100% dierlijk.
Vitamine B12 is een belangrijk vitamine om op te letten voor vegetariërs en veganisten, omdat het alleen voorkomt in dierlijke producten als vlees, vis, zuivel en eieren. Als vegetariër kun je voldoende vitamine B12 uit zuivel en eieren halen.quote:Op maandag 29 april 2013 13:09 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Wat ik hier lees is dat mensen voor hun B12 afhankelijk zijn van consumptie waar andere primaten kunnen steunen op B12 producerende bacterien. Wij hebben die bacteriën wel maar door verschillen in anatomie bereiken die bacteriën niet de locaties om de B12 af te geven.
Wat dat betreft zijn mensen dus wel afhankelijk van vlees voor voldoende B12. Tegenwoordig kunnen we supplementen nemen om voor een gebrek aan B12 (en enkele andere voedingsstoffen) te compenseren maar om dan te doen alsof mensen niet ge-evolueerd zijn om afhankelijk(er) te zijn van vlees vind ik niet echt correct.
Ook vind ik het niet echt relevant want de hamvraag (hihi) is natuurlijk "waarom zou je geen vlees moeten/mogen eten". En dan hebben we het ineens over ethiek en niet meer over genetica en voeding gerelateerde wetenschap.
Dan kom ik niet bij hem eten, simpelquote:Op maandag 29 april 2013 13:37 schreef Feeeeble het volgende:
[..]
Tja, dan heb je vette pech als je bij Molurus gaat eten
Als iemand beter geen vlees kan eten vanwege maag- en darmproblemen kun je bij mij op alle begrip rekenen hoor.quote:Op maandag 29 april 2013 13:37 schreef Feeeeble het volgende:
[..]
Tja, dan heb je vette pech als je bij Molurus gaat eten
Dan weiger je mijn vrouw bij de deur, maar ik mag binnenkomen? Nee, dank jequote:Op maandag 29 april 2013 13:41 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als iemand beter geen vlees kan eten vanwege maag- en darmproblemen kun je bij mij op alle begrip rekenen hoor.Dat had ik al een aantal keer gezegd volgens mij.
Maar met voedingsvoorkeuren die zijn gebaseerd op vegetarisch hippie-idealisme hoef je bij mij inderdaad niet aan te komen. Ga dan maar ergens anders eten.
Er zijn vele ''eerste mensachtige'' gevonden uit de oertijd en daar zitten ook ''mensachtige'' bijquote:Op maandag 29 april 2013 13:38 schreef Molurus het volgende:
[..]
Vlees eten is niet een kwestie van "oh, we komen toevallig een stukje vlees tegen, dat eten we ook maar". Om structureel vlees te kunnen eten moet je jagen en plannen. Het vereist zoals gezegd een investering van mensen die veel verder gaat dan hier en daar een plantje dat je tegenkomt eten.
Dan moet die investering ook de moeite waard zijn, anders doe je dat niet.
Bron?quote:Op maandag 29 april 2013 13:42 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Er zijn vele ''eerste mensachtige'' gevonden uit de oertijd en daar zitten ook ''mensachtige'' bij
die uitsluitend plantaardig aten
Ik reageerde dan ook op het 'empathie' gedeelte...quote:Op maandag 29 april 2013 13:41 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als iemand beter geen vlees kan eten vanwege maag- en darmproblemen kun je bij mij op alle begrip rekenen hoor.Dat had ik al een aantal keer gezegd volgens mij.
Maar met voedingsvoorkeuren die zijn gebaseerd op vegetarisch hippie-idealisme hoef je bij mij inderdaad niet aan te komen. Ga dan maar ergens anders eten.
Tja, er zijn ook bergen aan vleeseters die een ongezond dieet erop na houden. Als we gewoon praten over vegetarier tegenover vleeseter dan hebben we het in beide gevallen over een gevarieerd en gezond eetpatroon, als je de foute dieeten erbij moet gaan halen kom je nergens en het is niet eerlijk een gezond eetpatroon te vergelijken met een ongezond eetpatroon.quote:Op maandag 29 april 2013 13:34 schreef SpecialK het volgende:
[..]
[..]
Het lijkt er een beetje op dat het communicatieprobleem ligt bij het woord "vegetariër". Er zijn namelijk een hoop manieren om vegetariër te zijn waarmee je echt te weinig voedingsstoffen binnen krijgt. En zelfs de vormen waarbij je gewoon melk en eieren eet lijken nog steeds extra voorzichtigheid te gebieden bij intake van o.a. proteïnen. Iets waar vleeseters weinig over na hoeven te denken simpelweg omdat ons lichaam daar op is ingesteld.
De meest liberale vorm van vegetarier zijn is dus niet per se ongezond. Net zoals dat het werken in een fabriek zonder hekken niet ongezond is. Zolang je maar weet waar je mee bezig bent en je discipline hebt om op te blijven letten.
Als ik dan toch al apart ga koken mag ze best meehappen hoor. Maar als ze zonder jou op bezoek komt hoeft ze niet te verwachten dat ik dan apart voor haar ga koken. Daar houdt het wel op.quote:Op maandag 29 april 2013 13:42 schreef Ceased2Be het volgende:
[..]
Dan weiger je mijn vrouw bij de deur, maar ik mag binnenkomen? Nee, dank je
Onwaarschijnlijk aangezien bijna alle moderne primaten minimaal (soms) insecten en vogel-eieren eten. Alleen Gorilla's lijken daar in anders te zijn.quote:Op maandag 29 april 2013 13:42 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Er zijn vele ''eerste mensachtige'' gevonden uit de oertijd en daar zitten ook ''mensachtige'' bij
die uitsluitend plantaardig aten, mensen én dieren passen zich aan aan de omstandigheden
en leefomgeving om zich te kunnen voeden.
Hippie-idealisme? Het zou je sieren als mod van dit subforum om eens wat betere woorden te kiezen.quote:Op maandag 29 april 2013 13:41 schreef Molurus het volgende:
Alsof dat plantje hier en daar tegenkomen zo simpel was, toe molurus, dat weet je best...quote:Op maandag 29 april 2013 13:38 schreef Molurus het volgende:
[..]
Vlees eten is niet een kwestie van "oh, we komen toevallig een stukje vlees tegen, dat eten we ook maar". Om structureel vlees te kunnen eten moet je jagen en plannen. Het vereist zoals gezegd een investering van mensen die veel verder gaat dan hier en daar een plantje dat je tegenkomt eten.
Dan moet die investering ook de moeite waard zijn, anders doe je dat niet.
Maar nee hoor, het gaat echt niet om het princiepe erachter waar jij tegen bent!quote:Op maandag 29 april 2013 13:41 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dit. Erg jammer is het.quote:Op maandag 29 april 2013 13:49 schreef erodome het volgende:
[..]
Maar nee hoor, het gaat echt niet om het princiepe erachter waar jij tegen bent!
Je ziet het echt niet he, dat je verdacht veel lijkt om een extremere gelovige die niet om kan gaan met andersdenkenden.
Hij maakt zelf ook de analogie met het geloofstopic, maar zie nu dat hij de religieuze fanaat is die alles wat niet in zijn straatje past verwerpt.quote:Op maandag 29 april 2013 13:49 schreef erodome het volgende:
[..]
Maar nee hoor, het gaat echt niet om het princiepe erachter waar jij tegen bent!
Je ziet het echt niet he, dat je verdacht veel lijkt om een extremere gelovige die niet om kan gaan met andersdenkenden.
Heb je strakkies tenminste iets om terug te lezenquote:Op maandag 29 april 2013 13:51 schreef Feeeeble het volgende:
Kan niet alles meelezen want ik ben eigenlijk aan het werkKut!
Ja, misschien zelfs wel topic #3quote:Op maandag 29 april 2013 13:52 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Heb je strakkies tenminste iets om terug te lezen
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |