Oké ik had je dus al een bron gegeven dat er ook Vegetariërs onder de eerstequote:Op maandag 29 april 2013 19:45 schreef Molurus het volgende:
[..]
Koeien en schapen enzo zeker.
[..]
You tell me.
[..]
Vlees eten is hier niet het probleem, dat doen we al miljoenen jaren.
De vraag is of vegetariërs die uit principe vegetariër zijn een legitieme reden hebben om te verwachten dat er overal rekening met hen wordt gehouden. En wat mij betreft is dat in essentie geen andere vraag dan de vraag of een roker dat mag verwachten. Het antwoord daarop is 'nee'.
[..]
Veel plezier met je film.
Nee, meer in het type mens in dit geval.quote:Op maandag 29 april 2013 14:17 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
Bedoel je met variatie ; wel/niet vis op de menu, hoe wordt vis eten gezien/meegenomen in het oordeel ?
Nee, hij komt niets tekort, dit heeft hij altijd al gehad, ook toen we nog echt dagelijks vlees(en teveel ervan ook nog) aten. Het is gewoon een zeur met eten, altijd al geweest.quote:Op maandag 29 april 2013 14:27 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Dat vind ik echt vreemd trouwens. Lijkt net alsof hij wat te kort komt.
Zou kunnen, maar het is niet maar 1 keer gebeurd en alle keren had het hetzelfde gevolg, dat naast buikpijn enzo(door het tekort aan vezels, dat is niet zo best voor je buik). Na een paar keer heb ik met mijn schoonouders erover gesproken, dat ze hem echt wel mochten verwennen, maar wel ook wat anders dan alleen vlees eten.quote:Zou aan een hoop andere factoren kunnen liggen natuurlijk.
Er zijn ook echt wel korte termijn gevolgen van teveel op vlees leunen en tekorten op andere gebieden(ongebalanceerd dieet dus), ook gevolgen die alles behalve leuk zijn. Een tekort aan magnesium maakt bv dat je last van je spieren krijgt, moe en prikkelbaar bent en nog veel meer nare gevolgen daarvan. Zo is het met alle voedingsstoffen, tekorten hebben gevolgen, lichamelijk en in gedrag. Ik weet bv bij honden dat een tekort aan magnesium agressie echt kan veroorzaken, dat is bij bv sint bernards iets waar je goed mee op moet passen. Bij paarden zie je dat een magnesium tekort tot spierbevangenheid kan leiden, dat is geen pretje.quote:Mijn punt was dus dat het verschil groot is doordat de gevolgen bij het een kortetermijn is en bij het ander langetermijn.
Evolutionair gezien is het laatste voordeliger en veel mensen zullen zoiets hebben van: "live free and die young".
Ik ben dan ook geen vegetarier, men noemt het een flextarier, maar ik noem het gewoon een ik ben kritisch over wat ik eet. Groenten komen bij mij ook niet uit de supermarkt, maar bij de streekwinkels vandaan, of bij de zorgboerderij, of ik neem wat over wat mensen over hebben uit de moestuinen.quote:Op maandag 29 april 2013 14:50 schreef ATON het volgende:
[..]
Net andersom zou ik zeggen. Voor alle duidelijkheid, zelf ben ik geen vegetariër gezien ik toch een weinig vlees eet en zelfs niet dagelijks. Wat ik wel ervaar is als ik toch zo'n lap vlees eet ( uit huis ) me er achteraf best ziek door kan voelen. Dit zou komen doordat het spijsverteringsstelsel niet meer voldoende enzymen bevat om vlees te verwerken. Anderzijds is het probleem ( zie voedingswaarder die ik hier reeds gepost heb ) dat groenten en fruit niet of nauwelijks meer volstaan om de nodige nutriënten die nodig zijn op te nemen. Men zou tot het tienvoud van een normale portie moeten verorberen ( oorzaak hydrocultuur e.d.). Maar ja, iedereen beschikt niet over een moestuin.
Dat is gewoon niet geheel waar, dat hangt heel erg af van de plant. In sommige gevallen was het toch wel erg listig om aan die planten te komen, die broodnodige planten. Daar zat een stuk meer tijd in dan in het jagen.quote:Op maandag 29 april 2013 16:37 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dit beweer ik dan ook allemaal niet. Ik wijs er slechts op dat het vangen van een plant een stuk eenvoudiger is dan het vangen van een dier.
Ja, dat is zo. Zei me onlangs iemand : " De eerste helft van een leven steekt men je gezondheid in geld verdienen, en de tweede helft geeft je dit geld uit om opnieuw gezond te worden."quote:Op maandag 29 april 2013 23:10 schreef erodome het volgende:
Ik ben dan ook geen vegetarier, men noemt het een flextarier, maar ik noem het gewoon een ik ben kritisch over wat ik eet. Groenten komen bij mij ook niet uit de supermarkt, maar bij de streekwinkels vandaan, of bij de zorgboerderij, of ik neem wat over wat mensen over hebben uit de moestuinen.
Het valt wel mee hoe lastig het is om aan normaal voedsel te komen dat niet van bv die hydroculturen afkomt, het enige nare is dat ik dat vroeger niet kon doen, omdat het wel degelijk wat meer kost. Maar eigenlijk is dat de ware prijs van voedsel, het voedsel uit de massa-industrie betaal je niet zo direct de echte prijs voor, dat betaal je vooral indirect en de rest is pure schade.
En waar stel jij voor dat ik dat ga doen? Wilde natuur zoals die toen bestond bestaat nu zo goed als niet meer.quote:Op maandag 29 april 2013 23:15 schreef erodome het volgende:
[..]
Als het zo eenvoudig is dan daag ik je uit om morgen naar een mooi stuk natuur te gaan en daar een hele vegetarische maaltijd vandaan te halen(netjes compleet dus). Moet makkelijk zijn toch, alles wat je nodig zou kunnen hebben groeit nu, het is een vrij ideale tijd omdat de verse scheuten je eer kansen bieden op dit moment.
Oh jawel hoor, prachtige toendra's beschikbaar, het is even reizen, maar dan heb je wat. DE toptijd voor de mens uit het verleden die nog echt in een jagers/verzamelaars idee leefde. Niet de toptijd voor vlees, want de beesten zijn nog zo mager, de toptijd voor vlees is rond wat niet voor niets de bloedoogst wordt genoemd.quote:Op maandag 29 april 2013 23:35 schreef Molurus het volgende:
[..]
En waar stel jij voor dat ik dat ga doen? Wilde natuur zoals die toen bestond bestaat nu zo goed als niet meer.
Maar dat gaat eigenlijk een beetje voorbij aan het punt dat ik wilde maken. Puur bladmateriaal is overal te vinden, daar hoef je toch niet echt naar te zoeken. De realiteit is dat de mens, ook qua plantaardig voedsel, nogal kieskeurig is. We kunnen niet echt leven van puur bladmateriaal omdat we niet in staat zijn dat voldoende te verteren.
Begrip is iets anders dan je principes overboord gooien om je maar aan te passen. Bovendien is het heel iets anders om een maaltijd te nuttigen met wat minder mogelijkheden (maar wel met voedsel dat je wil eten) en een maaltijd met ingrediënten die je beslist niet wilt eten. Als een gast bepaalde ingrediënten niet kan hebben of voor wat voor reden niet wil, zorg ik ervoor dat die ingrediënten er niet in zitten. En als jij vlees wil eten, eet je vlees. Ik wil geen vlees eten, dus ga het ook niet eten.quote:Op maandag 29 april 2013 16:35 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik wijs er slechts op dat dat begrip twee kanten op dient te werken. Wat is daar nu toch zo moeilijk aan?
Als ik op bezoek ben bij een gelovige heb ik er geen enkel probleem mee om twee minuten stilte in acht te nemen, als diezelfde gelovige er geen moeite heeft dat dat bij mij aan tafel niet gebeurt.
En als ik bij een vegetariër eet heb ik geen enkel probleem met het eten van zijn vleesloze maaltijden. Maar ook daar geldt: dat begrip dient andersom ook te bestaan.
Sommige mensen kunnen misselijk worden/last van hun buik krijgen als ze na jarenlang geen vlees eten opeens weer vlees gaan eten. Waarschijnlijk gewoon omdat je lichaam er niet meer aan gewend is.quote:Op dinsdag 30 april 2013 00:36 schreef Joris85 het volgende:
[..]
Begrip is iets anders dan je principes overboord gooien om je maar aan te passen. Bovendien is het heel iets anders om een maaltijd te nuttigen met wat minder mogelijkheden (maar wel met voedsel dat je wil eten) en een maaltijd met ingrediënten die je beslist niet wilt eten. Als een gast bepaalde ingrediënten niet kan hebben of voor wat voor reden niet wil, zorg ik ervoor dat die ingrediënten er niet in zitten. En als jij vlees wil eten, eet je vlees. Ik wil geen vlees eten, dus ga het ook niet eten.
Overigens heb ik nooit problemen met eten bij vrienden en familie en andersom. Iets lastiger is het als ik uitgenodigd word door een vage bekende, zeker als degene niet weet dat ik geen vlees en vis eet, al is ook dat nooit een probleem geweest, voor zover ik weet.
En tja, of dieren eten vroeger heel gangbaar was of niet, dat maakt voor mij niet zoveel uit. Ik maak m'n eigen afweging en een stukje mishandeld en doodgemaakt dier smaakt me gewoon minder goed dan een stukje plant.
En prima toch? Je hoeft echt niet per sé allemaal bij elkaar te gaan eten, zeker niet als het moeilijk moet lopen.quote:Op dinsdag 30 april 2013 00:46 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Sommige mensen kunnen misselijk worden/last van hun buik krijgen als ze na jarenlang geen vlees eten opeens weer vlees gaan eten. Waarschijnlijk gewoon omdat je lichaam er niet meer aan gewend is.
Waarschijnlijk gebeurt hetzelfde als je jaren geen brood eet en weer brood gaat eten, je lichaam is het helemaal niet meer gewend.
Dus gewoon nooit bij Molurus gaan eten want die heeft daar schijt aan
psies... gewoon na de koffie pleite kan ookquote:Op dinsdag 30 april 2013 00:50 schreef Joris85 het volgende:
[..]
En prima toch? Je hoeft echt niet per sé allemaal bij elkaar te gaan eten, zeker niet als het moeilijk moet lopen.
Genoeg andere adresjes waar het wel makkelijk en gezellig samen eten is.
Of voor de koffie.quote:Op dinsdag 30 april 2013 00:51 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
psies... gewoon na de koffie pleite kan ook
quote:Op dinsdag 30 april 2013 00:52 schreef Joris85 het volgende:
[..]
Of voor de koffie.
Ik drink geen koffie.
Water mag ook, dat is zelfs minder moeite.quote:Op dinsdag 30 april 2013 00:53 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]misschien is hij wel genegen om Thee te zetten, maar waarschijnlijk vindt hij zelf dat
te veel gevraagd
Ik ook hoor, bij mij kan je kiezenquote:Op dinsdag 30 april 2013 00:55 schreef Joris85 het volgende:
[..]
Water mag ook, dat is zelfs minder moeite.
En ik serveer zelf wel koffie hoor.
Single (alto?) vegetariër meldt zich.quote:Ik ken wel wat (single) mannen die vegetarier zijn, maar dat zijn dan ook wel hele echte alto's.
En dan? Van bladmateriaal kon ook die vegetarische australopithecus van je niet leven hoor. Dan moet je eerder denken aan de professionele herbivoren. Je weet wel, van die grazers met vier magen.quote:Op maandag 29 april 2013 23:55 schreef erodome het volgende:
[..]
Oh jawel hoor, prachtige toendra's beschikbaar, het is even reizen, maar dan heb je wat.
Voor een echte herbivoor is het eenvoudig ja. Voor een kieskeurige omnivoor is het een stuk minder eenvoudig. Een belangrijke reden is dat wij lichamelijk niet gebouwd zijn om 23 uur per dag plantenmateriaal te verteren. Dat is er namelijk voor nodig om te grazen op die toendra's van je.quote:Op maandag 29 april 2013 23:55 schreef erodome het volgende:
Jij bent het die zegt dat dat zo makkelijk is, dus het zou geen probleem moeten zijn zo even een mooie complete vegetarische maaltijd bij elkaar te scharrelen, weet je al wat dingen die je dan gaat zoeken?
Het lijkt me voor een principiële vegetariër sowieso niet makkelijk om overal waar je komt te moeten willen bedelen voor een speciale behandeling, of je die nu krijgt of niet. Meestal zul je die (geheel ten onrechte) wel krijgen, maar dan blijft het gênant om iedereen erom te vragen terwijl je verder kerngezond bent.quote:Op dinsdag 30 april 2013 00:50 schreef Joris85 het volgende:
[..]
En prima toch? Je hoeft echt niet per sé allemaal bij elkaar te gaan eten, zeker niet als het moeilijk moet lopen.
Genoeg andere adresjes waar het wel makkelijk en gezellig samen eten is.
Ik had het over de mens he, de jager/verzamelaar, ik daag je uit om de rol van verzamelaar even op je te nemen.quote:Op dinsdag 30 april 2013 10:59 schreef Molurus het volgende:
[..]
En dan? Van bladmateriaal kon ook die vegetarische australopithecus van je niet leven hoor. Dan moet je eerder denken aan de professionele herbivoren. Je weet wel, van die grazers met vier magen.
Australopithecus at, zo denkt men nu, voornamelijk fruit. (En of die werkelijk nooit vlees at is maar zeer de vraag.)
[..]
Voor een echte herbivoor is het eenvoudig ja. Voor een kieskeurige omnivoor is het een stuk minder eenvoudig. Een belangrijke reden is dat wij lichamelijk niet gebouwd zijn om 23 uur per dag plantenmateriaal te verteren. Dat is er namelijk voor nodig om te grazen op die toendra's van je.
Sja, als je je ideologieën niet thuislaat kan het inderdaad ook heel gezellig zijn. Dan krijg je dit soort taferelen:quote:
Om dat gelijkwaardig / geloofwaardig te kunnen doen zou ik ook de rol op me moeten nemen van die hypothetische geheel herbivore voorouder. En los van het feit dat het nog steeds niet vaststaat dat australopithecus geen vlees at, ik ben lichamelijk al significant anders dan die voorouder.quote:Op dinsdag 30 april 2013 11:34 schreef erodome het volgende:
[..]
Ik had het over de mens he, de jager/verzamelaar, ik daag je uit om de rol van verzamelaar even op je te nemen.
Nou ja, ik eet geen bio-industrie kip, daar trek ik echt de grens, ik vind het echt een meer dan ranzig idee om zieke dieren te eten. Die beesten leven in ranzige omstandigheden en zijn zo'n beetje hun hele korte leven ziek, dat blief ik dus echt niet.quote:Op dinsdag 30 april 2013 11:09 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het lijkt me voor een principiële vegetariër sowieso niet makkelijk om overal waar je komt te moeten willen bedelen voor een speciale behandeling, of je die nu krijgt of niet. Meestal zul je die (geheel ten onrechte) wel krijgen, maar dan blijft het gênant om iedereen erom te vragen terwijl je verder kerngezond bent.
Je bent dan toch, wellicht onbedoeld, aan het leuren met je zelfgekozen ideologie. Of je nu besluit vegetarisme te verdedigen of niet... dat is wat je dan aan het doen bent. En ik garandeer je dat heel veel mensen dat niet op prijs stellen. Ook niet als ze uit beleefdheid (voor zover je dat beleefd kunt noemen) hun mond houden en je braaf een vegetarische maaltijd voorzetten. Zwijgen is hier niet noodzakelijk instemmen, meestal niet.
En wie dat desondanks wil blijven doen... prima. Maar loop dan niet te miepen over de 'agressie' van mensen die daar anders over denken. Je kiest er zelf voor, en daarmee is het dan jouw probleem.
PS: dit geldt wat mij betreft net zoveel voor andere ideologisch gemotiveerde voedselvoorkeuren, zoals geen varkensvlees willen eten. Het is niet aan mij om te beoordelen of een ideologisch gemotiveerde voedselvoorkeur zwaarder zou moeten wegen dan 'ik wil alleen maar patat eten omdat ik dat lekker vind'. Als je ergens te gast bent laat je je ideologieën en voorkeuren gewoon thuis.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |