Dus bij deze: het allereerste huizenmarktnieuwstopic!quote:Op maandag 13 augustus 2012 20:29 schreef iamcj het volgende:
Is dit een idee?:
Een apart topic waarin je het dagelijkse nieuws kunt/moet posten. De mensen die dat willen kunnen zo op de hoogte blijven en andere topics blijven schoon.
En wat is het probleem van onder water staan als je niet wilt verhuizen?quote:Op woensdag 12 december 2012 22:44 schreef RemcoDelft het volgende:
10k aflossen als je huis 10k minder waard wordt zorgt dat je niet onder water staat.
De laatste keer dat ik keek was de 5 jaars deposito nog 3,8%quote:
Dan is het verschil nog groter. Zoals ik zeg "slechte spaarrekening".quote:Op woensdag 12 december 2012 23:42 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
De laatste keer dat ik keek was de 5 jaars deposito nog 3,8%
Precies. Maar vooral aflossen...quote:Op woensdag 12 december 2012 23:44 schreef Tikbalang het volgende:
Dan is het verschil nog groter. Zoals ik zeg "slechte spaarrekening".
Dat is idd verschrikkelijk. Maar mijn rekensommetje gaat op voor diegenen met 52% aftrek. Diegenen met 42(38)% aftrek is de rekensom anders. Dus gewoon je eigen situatie narekenen wat het beste is. Wat ik al eerder zei, aflossen is niet altijd beter. Soms is het hier gewoon roeptoeteren tegen dovemansoren.quote:Op woensdag 12 december 2012 23:45 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Precies. Maar vooral aflossen...Stel je voor dat je 'onder water' komt te staan en een veelvoud van je 'tekort' apart hebt staan. The horror...
Je moet de topictitel dan ook als sarcasme beschouwen he...quote:Op woensdag 12 december 2012 23:50 schreef Tikbalang het volgende:
Dat is idd verschrikkelijk. Maar mijn rekensommetje gaat op voor diegenen met 52% aftrek. Diegenen met 42(38)% aftrek is de rekensom anders. Dus gewoon je eigen situatie narekenen wat het beste is. Wat ik al eerder zei, aflossen is niet altijd beter. Soms is het hier gewoon roeptoeteren tegen dovemansoren.
Op tijd? Net voor de strengere eisen? Net voor de 6,5% + inflatie verhoging? Of wat bedoel je? Als je een woning hebt, en niet gedwongen bent te verhuizen, ben je zeer waarschijnlijk beter af als huren.quote:Op donderdag 13 december 2012 00:11 schreef Piet_Piraat het volgende:
Er zijn ook huurders die mooi op tijd verkocht hebben.
En nu zit je in een huurwoning en huur je tegen de hoofdprijs? Doe je goed...quote:Op donderdag 13 december 2012 00:14 schreef Piet_Piraat het volgende:
Het verhaal is eik simpel, ik heb 3x 100% rendement gemaakt tussen 1987 en 2007.
Dat moet toch ergens van betaald worden.
Ik huur een mooi appartement en rentenier op mijn 53e.quote:Op donderdag 13 december 2012 00:16 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
En nu zit je in een huurwoning en huur je tegen de hoofdprijs? Doe je goed...
Als jij er blij mee bent, ben ik het ook...quote:Op donderdag 13 december 2012 00:19 schreef Piet_Piraat het volgende:
Ik huur een mooi appartement en rentenier op mijn 53e.
Wanneer ik wil komt er een mooie vrijstaande woning op de plek waar nu nog mijn chalet staat.
Een huis kopen in 1987 zonder een dubbeltje op zak en maximale hypotheek op mijn salaris was een goed idee in mijn geval.quote:Op donderdag 13 december 2012 00:24 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Als jij er blij mee bent, ben ik het ook...
Tja, en wellicht over 10 jaar voor 1200,- in de maand. Het is maar net wat je je dochter wilt aandoen he...quote:Op donderdag 13 december 2012 00:30 schreef Piet_Piraat het volgende:
Een huis kopen in 1987 zonder een dubbeltje op zak en maximale hypotheek op mijn salaris was een goed idee in mijn geval.
Mijn dochter heb ik het advies gegeven om vrije sector te huren en voorlopig flink te sparen.
Ze heeft nu leuk huisje voor 700 in de maand.
Ach een huis onderhouden, extra verzekeringen, extra OZB is allemaal gratis.quote:Op donderdag 13 december 2012 00:33 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Tja, en wellicht over 10 jaar voor 1200,- in de maand. Het is maar net wat je je dochter wilt aandoen he...
Mijn huis kost netto 501,- per maand. Ik zou niet willen ruilen met je dochter...
Grappenmaker.... Dat zit echt allemaal in je huur verwerkt hoor. Heus... Gratis bestaat niet...quote:Op donderdag 13 december 2012 00:36 schreef Piet_Piraat het volgende:
Ach een huis onderhouden, extra verzekeringen, extra OZB is allemaal gratis.
Gratis niet, prijsdalingen wel.quote:Op donderdag 13 december 2012 00:37 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Grappenmaker.... Dat zit echt allemaal in je huur verwerkt hoor. Heus... Gratis bestaat niet...
En na een jaar heb je nog steeds geen huis, wel een huurverhoging, en liggen de eisen voor een hypotheek nog hoger. En moet je meer verplicht aflossen, zodat de staat minder geld kwijt is, en jij dus meer.quote:Op donderdag 13 december 2012 00:42 schreef Piet_Piraat het volgende:
Gratis niet, prijsdalingen wel.
Reken even mee: je wilt huis kopen van 2 ton. Dat huis is jaar later 5% in waarde gezakt. Dat is 10.000, dan was de huur van 12x 700 gratis.
Voor jou heel mooi, de bank denkt daar anders over.quote:Op donderdag 13 december 2012 00:52 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Mijn huis zal ook best in waarde gezakt zijn. Op papier. En toch betaal ik nog steeds hetzelfde per maand. Mooi he?
Ik mis wel de vermogensrendementsheffing in jou berekening.quote:Op woensdag 12 december 2012 23:44 schreef Tikbalang het volgende:
[..]
Dan is het verschil nog groter. Zoals ik zeg "slechte spaarrekening".
als de bank daar anders over dacht had ie wel meer moeten gaan betalen nietwaar? Overigens is dat niet zo zeer een stoer verhaal, maar realiteit. Hij betaald wat hij betaald. Zo moeilijk is 't niet hoor. En als ie meer zou moeten gaan betalen, dan schat ik 'm zo maar in dat ie daar geld zat voor heeft.quote:Op donderdag 13 december 2012 07:03 schreef BertV het volgende:
\
[..]
Voor jou heel mooi, de bank denkt daar anders over.
Aangezien de relatie bank > lener niet gelijkwaardig is zou ik me maar niet te hard op de borst slaan met stoere verhalen naar huurders.
3% van je netto woonlasten, nou daar hoef je echt niet wakker van te liggen als de huizenprijzen 5 tot 8% gedaald zijnquote:Op donderdag 13 december 2012 00:52 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
En na een jaar heb je nog steeds geen huis, wel een huurverhoging,
Wie zegt dat dat een probleem is? Misschien als starter maar voor degenen die bewust huren is dit juist een positieve ontwikkeling!quote:en liggen de eisen voor een hypotheek nog hoger.
Ja en dan komt het huis naar je toe en ben je goed bestand tegen prijsschommelingen mocht je willen verhuizen. Waarom zie je dit als een nadeel? Het enige nadeel wat ik erin zie is dat je nog niet eens een fatsoenlijke rentekorting krijgt met je verantwoordelijke aflosgedrag.quote:En moet je meer verplicht aflossen, zodat de staat minder geld kwijt is, en jij dus meer.
Wat is er gek aan om een instapmoment te timen om tegen betaalbare lasten een woonhuis te betrekken waar je voor 30 jaar gaat zitten? Speculeren is hier imho een misplaatste term.quote:Speculeren moet je doen met aandelen of andersoortige beleggingen, niet met je woonlasten.
Voor iedereen is de rekensom anders want sommigen hebben ook nog (lichtelijk) affiniteit met beleggen dus het ligt maar net aan de persoon wat je met dat geld doet, en wat dus het verschil is tussen zelf houden -/- aflossen.quote:Op woensdag 12 december 2012 23:50 schreef Tikbalang het volgende:
[..]
Dat is idd verschrikkelijk. Maar mijn rekensommetje gaat op voor diegenen met 52% aftrek. Diegenen met 42(38)% aftrek is de rekensom anders. Dus gewoon je eigen situatie narekenen wat het beste is. Wat ik al eerder zei, aflossen is niet altijd beter. Soms is het hier gewoon roeptoeteren tegen dovemansoren.
Die daling heb je net als bij aandelen alleen bij verkoop, dat wordt hier nogal eens vergeten...quote:Op donderdag 13 december 2012 00:42 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Gratis niet, prijsdalingen wel.
Reken even mee: je wilt huis kopen van 2 ton. Dat huis is jaar later 5% in waarde gezakt. Dat is 10.000, dan was de huur van 12x 700 gratis.
Dan ga je dus maximaal, dat is nooit slim. Maar als jij geld leent om een huis te kopen dan leen je dat om een huis te kopen en daar in te wonen. Niet omdat je er van uitgaat dat de huizenprijzen blijven stijgen.quote:Op donderdag 13 december 2012 09:56 schreef fedsingularity het volgende:
[..]
3% van je netto woonlasten, nou daar hoef je echt niet wakker van te liggen als de huizenprijzen 5 tot 8% gedaald zijn
[..]
Wie zegt dat dat een probleem is? Misschien als starter maar voor degenen die bewust huren is dit juist een positieve ontwikkeling!
[..]
Ja en dan komt het huis naar je toe en ben je goed bestand tegen prijsschommelingen mocht je willen verhuizen. Waarom zie je dit als een nadeel? Het enige nadeel wat ik erin zie is dat je nog niet eens een fatsoenlijke rentekorting krijgt met je verantwoordelijke aflosgedrag.
[..]
Wat is er gek aan om een instapmoment te timen om tegen betaalbare lasten een woonhuis te betrekken waar je voor 30 jaar gaat zitten? Speculeren is hier imho een misplaatste term.
Speculeren is 5x je jaarsalaris lenen omdat je verwacht dat huizenprijzen eeuwig zullen stijgen.
Ja dat snap ik dat je die mist. Maar als je eenmaal in die buurt komt (mits met zijn tweeen - dus grens 44 nogwattes k) dan is dat toch iets waar ik mij niet druk om maak. Dat komt door mijn persoonlijke situatie. Ik heb 90 k aflosvrij, dat tegenover die grens dan ben ik al op de helft. Niet zo heel erg belangrijk meer dan imo.quote:Op donderdag 13 december 2012 07:13 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik mis wel de vermogensrendementsheffing in jou berekening.
Maar er bestaan ook genoeg allenstaanden waarbij die berekening dan al veel eerder niet meer klopt.quote:Op donderdag 13 december 2012 11:20 schreef Tikbalang het volgende:
[..]
Ja dat snap ik dat je die mist. Maar als je eenmaal in die buurt komt (mits met zijn tweeen - dus grens 44 nogwattes k) dan is dat toch iets waar ik mij niet druk om maak. Dat komt door mijn persoonlijke situatie. Ik heb 90 k aflosvrij, dat tegenover die grens dan ben ik al op de helft. Niet zo heel erg belangrijk meer dan imo.
Dat is dus wat ik bedoel met "je eigen situatie narekenen". Daar komt een getalletje uit en dan is het aan jezelf om te doen wat je daarmee doet. Ik ga voor niemand bepalen wat zij moeten doen met hun geld. alles is optioneel en kan linksom, rechtsom, andersom en weer vooruit. Feit is wel dat je even moet nadenken wat je met je geld doet en niet klakkeloos uitgeeft.quote:Op donderdag 13 december 2012 10:06 schreef ikjijallebei het volgende:
[..]
Voor iedereen is de rekensom anders want sommigen hebben ook nog (lichtelijk) affiniteit met beleggen dus het ligt maar net aan de persoon wat je met dat geld doet, en wat dus het verschil is tussen zelf houden -/- aflossen.
Alleen met wachten had je wel goedkoper 'in kunnen stappen'. Als de komende paar jaar de huizenprijzen nog eens met >5% per jaar dalen, dan is het geen onverstandige keuze om nog even af te wachten en voorlopig te blijven huren.quote:Op donderdag 13 december 2012 10:54 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Die daling heb je net als bij aandelen alleen bij verkoop, dat wordt hier nogal eens vergeten...
Dat is dan nog altijd afhankelijk van de rente stand op het moment dat je instapt of je moet zoveel cash achter de hand hebben dat je het huis zo kan aftikken.quote:Op donderdag 13 december 2012 11:40 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Alleen met wachten had je wel goedkoper 'in kunnen stappen'. Als de komende paar jaar de huizenprijzen nog eens met >5% per jaar dalen, dan is het geen onverstandige keuze om nog even af te wachten en voorlopig te blijven huren.
Ho, nu ga je te snel.quote:Op donderdag 13 december 2012 11:40 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Alleen met wachten had je wel goedkoper 'in kunnen stappen'. Als de komende paar jaar de huizenprijzen nog eens met >5% per jaar dalen, dan is het geen onverstandige keuze om nog even af te wachten en voorlopig te blijven huren.
Je vergeet dat je in dat jaar dan geen rente betaald.quote:Op donderdag 13 december 2012 11:44 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Ho, nu ga je te snel.
Die 10.000 die je "goedkoper" in stapt moet je wel even je 12 x 700 huur aftrekken (=8.400). Je moet tenslotte ergens wonen.
Dan nog is de vraag of het echt goedkoper is. De aanschafprijs is dan lager (athans, dat is een aanname, wel realistisch) maar misschien is de rente wel hoger, fiscaal voordeel wel minder of helemaal niet meer financierbaar.
Wat jij beweerd is dus zeker niet altijd het geval en ik denk zelf in de meeste gevallen niet!
Klopt, maar minder dan de huur en die is ook nog aftrekbaar, blijft per geval verschillen. Zeker als je straks ann of lin moet nemen. Dan blijft huren straks interessanter terwijl je dacht te gaan kopen voor weinig.quote:Op donderdag 13 december 2012 11:48 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Je vergeet dat je in dat jaar dan geen rente betaald.
Dat had ik in mijn hoofd ook al gedaan, en als je gekocht hebt dan moet je de betaalde rente (na HRA) ook meerekenen (wat die ¤8400 voor een deel weer opheft). Maar zoals je nu al kan zien is blijven huren dan een betere keuze.quote:Op donderdag 13 december 2012 11:44 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Ho, nu ga je te snel.
Die 10.000 die je "goedkoper" in stapt moet je wel even je 12 x 700 huur aftrekken (=8.400). Je moet tenslotte ergens wonen.
Als je een flexibele rente hebt dan maakt dat niet uit, als je een vaste rente hebt wel inderdaad. Fiscale voordeel kan ook meespelen, maar ook daar is maar de vraag of het onderscheid tussen huidige bezitters en starters daar zal blijven.quote:Dan nog is de vraag of het echt goedkoper is. De aanschafprijs is dan lager (athans, dat is een aanname, wel realistisch) maar misschien is de rente wel hoger, fiscaal voordeel wel minder of helemaal niet meer financierbaar.
Met een 5% prijsdaling (wat voor de komende paar jaar zeker realistisch is) zal dit in de meeste gevallen wel zo zijn. De prijsdaling van een huis is al meer dan je aan huur betaald en de rentelasten mag je ook niet negeren.quote:Wat jij beweerd is dus zeker niet altijd het geval en ik denk zelf in de meeste gevallen niet!
Ja, en anders had je die 8400 grofweg uitgegeven aan hypotheekrente... Die ben je toch kwijt!quote:Op donderdag 13 december 2012 11:44 schreef Sjabba het volgende:
Prima dat je jezelf wilt wijsmaken dat huizen duurder (quote:Dan nog is de vraag of het echt goedkoper is. De aanschafprijs is dan lager (athans, dat is een aanname, wel realistisch) maar misschien is de rente wel hoger, fiscaal voordeel wel minder of helemaal niet meer financierbaar.
Die prijsdaling stopt vanzelf weer. Anders is het over 40 jaar ongeveer dat je geld toekrijgt als je ergens wilt wonen en dat lijkt mij vrij onmogelijk.quote:Op donderdag 13 december 2012 11:55 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Ja, en anders had je die 8400 grofweg uitgegeven aan hypotheekrente... Die ben je toch kwijt!
[..]
Prima dat je jezelf wilt wijsmaken dat huizen duurder (![]()
) worden als ze goedkoper worden, maar de afwachtende koper gelooft het allang niet meer.
Haha ja dat klinkt net als obligaties kopen en er een negatieve rente over krijgen hahaha....oh wacht...quote:Op donderdag 13 december 2012 11:57 schreef Tikbalang het volgende:
[..]
Die prijsdaling stopt vanzelf weer. Anders is het over 40 jaar ongeveer dat je geld toekrijgt als je ergens wilt wonen en dat lijkt mij vrij onmogelijk.
Natuurlijk zal het een keer stoppen met dalen/beginnen met stabiliseren, wat een ideaal moment is om te kopenquote:Op donderdag 13 december 2012 11:57 schreef Tikbalang het volgende:
[..]
Die prijsdaling stopt vanzelf weer. Anders is het over 40 jaar ongeveer dat je geld toekrijgt als je ergens wilt wonen en dat lijkt mij vrij onmogelijk.
Gezien de traagheid waarmee de woningmarkt reageert denk ik dat er een reële kans is dat je dat inderdaad vrij aardig kunt timen.quote:Op donderdag 13 december 2012 11:58 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Natuurlijk zal het een keer stoppen met dalen/beginnen met stabiliseren, wat een ideaal moment is om te kopen
Inderdaad en in de tussentijd flink sparen zodat je als tweeverdiener met zo'n 45.000 Euro eigen geld een huis gaat kopen.quote:Op donderdag 13 december 2012 12:00 schreef fedsingularity het volgende:
[..]
Gezien de traagheid waarmee de woningmarkt reageert denk ik dat er een reële kans is dat je dat inderdaad vrij aardig kunt timen.
Dat kun je ook in je eentje sparen, maar dan moet je natuurlijk niet een half jaar voor je besluit te kopen pas beginnen met sparen.quote:Op donderdag 13 december 2012 12:02 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Inderdaad en in de tussentijd flink sparen zodat je als tweeverdiener met zo'n 45.000 Euro eigen geld een huis gaat kopen.
45.000 euro in je eentje sparen voordat alles weer aantrekt is niet voor veel mensen weggelegd. Of je moet op je 30ste nog bij je ouders thuis wonen. Maar dat lijkt mij geen gezonde situatie.quote:Op donderdag 13 december 2012 12:04 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat kun je ook in je eentje sparen, maar dan moet je natuurlijk niet een half jaar voor je besluit te kopen pas beginnen met sparen.
Spuit elf...quote:Op donderdag 13 december 2012 11:55 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Ja, en anders had je die 8400 grofweg uitgegeven aan hypotheekrente... Die ben je toch kwijt!
[..]
Prima dat je jezelf wilt wijsmaken dat huizen duurder (![]()
) worden als ze goedkoper worden, maar de afwachtende koper gelooft het allang niet meer.
45.000 euro sparen is zo spannend niet. Dan moet je wel op tijd beginnen, en dan moet je wel snappen dat sparen belangrijk is en dus niet elke euro uitgeven omdat het kan. Ik heb mijn huis gekocht toen ik 27 was, en toen had ik 55k gespaard.quote:Op donderdag 13 december 2012 12:10 schreef Guidetti het volgende:
[..]
45.000 euro in je eentje sparen voordat alles weer aantrekt is niet voor veel mensen weggelegd. Of je moet op je 30ste nog bij je ouders thuis wonen. Maar dat lijkt mij geen gezonde situatie.
Ik vind dat best veel geld. Ik neem aan dat je dan vroeg bent begonnen met werken of tot je 27ste bij je ouders hebt gewoon. Of natuurlijk allebei.quote:Op donderdag 13 december 2012 12:14 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
45.000 euro sparen is zo spannend niet. Dan moet je wel op tijd beginnen, en dan moet je wel snappen dat sparen belangrijk is en dus niet elke euro uitgeven omdat het kan. Ik heb mijn huis gekocht toen ik 27 was, en toen had ik 55k gespaard.
Ik ben op mijn 23e afgestudeerd, toen ben ik begonnen met werken. Aangezien ik vlakbij huis studeerde hoefde ik niet op kamers. Dat jij dat not done vindt heb ik geen boodschap aan om eerlijk te zijn. Wat ik not done vindt is op een willekeurige dag besluiten dat je een huis wil kopen maar geen stuiver spaargeld hebt, en dus vervolgens de hypotheek leent, de k.k. erbij leent en de inboedel er ook bij leent, en dan anderen de schuld gaat geven wanneer er iets mis gaat.quote:Op donderdag 13 december 2012 12:22 schreef Guidetti het volgende:
[..]
Ik vind dat best veel geld. Ik neem aan dat je dan vroeg bent begonnen met werken of tot je 27ste bij je ouders hebt gewoon. Of natuurlijk allebei.
Tot je 27ste van je ouders afhankelijk zijn (lees nog thuis wonen) vind ik echt not done.
Dat geldt natuurlijk altijd, je kan namelijk nooit voorspellen wat de politiek en economie gaan doen.quote:Op donderdag 13 december 2012 11:44 schreef Sjabba het volgende:
Dan nog is de vraag of het echt goedkoper is. De aanschafprijs is dan lager (athans, dat is een aanname, wel realistisch) maar misschien is de rente wel hoger, fiscaal voordeel wel minder of helemaal niet meer financierbaar.
Precies mijn punt, De aanschafprijs is slechts1 factor. Maar sommige staren zich helemaal blind hierop.quote:Op donderdag 13 december 2012 12:31 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Dat geldt natuurlijk altijd, je kan namelijk nooit voorspellen wat de politiek en economie gaan doen.
Nog snel in een dalende markt kopen om nog een spaarhypotheek te nemen is veel slimmer dan wachten.quote:Op donderdag 13 december 2012 12:32 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Precies mijn punt, De aanschafprijs is slechts1 factor. Maar sommige staren zich helemaal blind hierop.
Zoals je het nu stelt is nogal sarcastisch en kinderlijk.quote:Op donderdag 13 december 2012 12:34 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Nog snel in een dalende markt kopen om nog een spaarhypotheek te nemen is veel slimmer dan wachten.
Sarcastisch was het zeker.quote:Op donderdag 13 december 2012 12:37 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Zoals je het nu stelt is nogal sarcastisch en kinderlijk.
Maar als je een bepaalde woning op het oog hebt op een bepaalde plek kan je nu al goed onderhandelen en heb je nog een vrije keuze mbt hypotheekvormen. Tevens is de rente nu ook nog goed te noemen.
Je kan niet zomaar het 1 of ander stellen. Ondanks dat jij het misschien graag zwart/wit ziet.
ik heb het over het apple hedgefund dat hele landen ontwricht, niet over de overprijsde productenquote:Op woensdag 12 december 2012 13:16 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Joh. Maar je mag tegenwoordig geen winst meer maken en zo he. Op een gegeven moment staat er altijd wel iemand op die afgunstig is en niet kan hebben dat een bedrijf/persoon succesvol is. En dan mag het zogenaamd niet meer.
Ik vind het van de zotte dat Apple de hoofdprijs vraagt voor hun producten, die in sommige gevallen dat bedrag niet waard zijn, maar omdat er Apple op staat komen ze er mee weg.. Maar hey, er zijn blijkbaar genoeg lui die het er voor over hebben en het betalen. Nou, helemaal tof toch? Apple heeft het goed gespeeld. Een kabeltje dat niet-apple 5 euro moet kosten, daar kan Apple 30 euro voor vragen, omdat Apple.
Nou, dan heb je 't goed gedaan. Sterker nog, ik zou dat, als ik Apple was, ook doen. Niemand dwingt je om iets te kopen, daar kies je zelf voor. Nou, blijkbaar zijn mensen bereid dat geld neer te leggen. Ik zou ook proberen zoveel mogelijk winst te maken, doh.
Ik geef alleen aan dat het voor de meeste mensen niet mogelijk is om zoveel te sparen.quote:Op donderdag 13 december 2012 12:26 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik ben op mijn 23e afgestudeerd, toen ben ik begonnen met werken. Aangezien ik vlakbij huis studeerde hoefde ik niet op kamers. Dat jij dat not done vindt heb ik geen boodschap aan om eerlijk te zijn. Wat ik not done vindt is op een willekeurige dag besluiten dat je een huis wil kopen maar geen stuiver spaargeld hebt, en dus vervolgens de hypotheek leent, de k.k. erbij leent en de inboedel er ook bij leent, en dan anderen de schuld gaat geven wanneer er iets mis gaat.
Dan kun je wel heel flink zijn en roepen dat je op je 22e al niet meer thuis woonde, maar ik doe het liever goed. Het resultaat is dan ook dat ik weliswaar, in jouw ogen, iets heb gedaan wat not done is, maar de realiteit is dat ik niet in de shit zit, omdat ik wél gespaard heb. Dit in tegenstelling tot de mensen die wellicht al heel vroeg uit huis waren, maar je moet dan niet vragen hoe, en die nu een hypotheek hebben die ze eigenlijk niet kunnen betalen.
We moeten hard gaan bouwen mensen want de komende 28 jaar groeit de Nederlandse bevolking wel met een duizelingwekkende 1,1 miljoen Nederlanders. Dat zij dus een kleine 40.000 nederlanders per jaar. In Nederland wonen er gemiddeld 2,2 mensen per huishouden en moeten we dus jaarlijks 18.000 woningen bijbouwen.quote:'Nederland in 2040 17,8 miljoen inwoners'
RIJSWIJK -
Nederland heeft in 2040 naar verwachting 17,8 miljoen inwoners, 1,1 miljoen mensen meer dan begin dit jaar. Dat meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek donderdag. In de decennia na 2040 is er nog wel groei, maar blijft die beperkt. In 2060 zullen er vermoedelijk 17,9 mensen in Nederland wonen.
Dit jaar groeide de bevolking met 47.000 mensen, veel minder dan de groei in 2011. Volgens de onderzoekers van het CBS komt dat vooral omdat meer migranten Nederland verlieten en er minder binnenkwamen. Veel migranten uit de oostelijke lidstaten van de Europese Unie vertrokken dit jaar uit Nederland, mogelijk door de verslechterde arbeidsmarkt, denkt het CBS.
bron: Telegraaf
Je kunt wel woningen genoeg hebben, maar als die op plekken staan waar niemand wil wonen, zul je toch iets moeten. Volgens mij hoor ik meestal geklaag over wachtlijsten van 7 a 10 jaar, dus iets zegt me dat het niet zo simpel is als jij het nu probeert voor te stellen.quote:
Heel simpel: tekort aan marktwerking! 't Is van de zotte dat mensen met bijstand bijvoorbeeld in hartje Amsterdam wonen. Met marktwerking zou die huur naar 1000 euro gaan, en diegene met bijstand naar Heerlen.quote:Op donderdag 13 december 2012 15:45 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Je kunt wel woningen genoeg hebben, maar als die op plekken staan waar niemand wil wonen, zul je toch iets moeten. Volgens mij hoor ik meestal geklaag over wachtlijsten van 7 a 10 jaar, dus iets zegt me dat het niet zo simpel is als jij het nu probeert voor te stellen.
Dat willen ze juist bereiken door de huur aan de woz te koppelen, aangezien de woz waardes in amsterdam stukken hoger zijn als in heerlen voor vergelijkbare objecten. Alleen die 4.5% is waarschijnlijk wat te weinig.quote:Op donderdag 13 december 2012 15:57 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Heel simpel: tekort aan marktwerking! 't Is van de zotte dat mensen met bijstand bijvoorbeeld in hartje Amsterdam wonen. Met marktwerking zou die huur naar 1000 euro gaan, en diegene met bijstand naar Heerlen.
Doe eens een wilde gok.quote:Op donderdag 13 december 2012 16:02 schreef Nielsch het volgende:
De huizen in ons wijkje verkopen op dit moment nog steeds met een maand of 2 a 3 (laatst zelf nog een met 3 weken). Is dit snel vergeleken met de rest van Nederland?
Onzin... de verhuurdersheffing is gewoon een huurbelasting want toen bleek dat die 4,5% de lading niet dekte wilde Stef Blok meteen onderzoeken of ze dan een locatie afhankelijk maximum moeten instellenquote:Op donderdag 13 december 2012 17:00 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat willen ze juist bereiken door de huur aan de woz te koppelen, aangezien de woz waardes in amsterdam stukken hoger zijn als in heerlen voor vergelijkbare objecten. Alleen die 4.5% is waarschijnlijk wat te weinig.
ja joh, want elk jaar meer huur gaan betalen is inderdaad superslim.quote:Op donderdag 13 december 2012 17:47 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Onzin... de verhuurdersheffing is gewoon een huurbelasting want toen bleek dat die 4,5% de lading niet dekte wilde Stef Blok meteen onderzoeken of ze dan een locatie afhankelijk maximum moeten instellen![]()
Huurders moeten gewoon meer betalen, ongeacht wel excuus Stef bedenkt voor zijn roofpartijen.
Men wil gewoon de kosten van de huizenmarktzeepbel afwentelen op de mensen die zo slim waren om GEEN domme dingen te doen![]()
Gaat nog rare uitwerkingen krijgen, let maar op
Oja, als je dan onverhoopt in de bijstand komt moet je gedeporteerd worden?quote:Op donderdag 13 december 2012 15:57 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Heel simpel: tekort aan marktwerking! 't Is van de zotte dat mensen met bijstand bijvoorbeeld in hartje Amsterdam wonen. Met marktwerking zou die huur naar 1000 euro gaan, en diegene met bijstand naar Heerlen.
Nee, nee, nee. NU ga je de mist in. Wat je bedoeld is het enige echte voordeel van kopen.quote:Op donderdag 13 december 2012 17:47 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Onzin... de verhuurdersheffing is gewoon een huurbelasting want toen bleek dat die 4,5% de lading niet dekte wilde Stef Blok meteen onderzoeken of ze dan een locatie afhankelijk maximum moeten instellen![]()
Huurders moeten gewoon meer betalen, ongeacht wel excuus Stef bedenkt voor zijn roofpartijen.
Men wil gewoon de kosten van de huizenmarktzeepbel afwentelen op de mensen die zo slim waren om GEEN domme dingen te doen![]()
Gaat nog rare uitwerkingen krijgen, let maar op
je moet de heffing gewoon zien als staatsdividend voor de woningen van het publiek bezitquote:Op donderdag 13 december 2012 18:02 schreef Basp1 het volgende:
Xeno ik heb het alleen over de huur en waarom jij er dan weer de verhuurdersheffing bij moet halen is voor mij een grote vraag. Ga desnoods dan bij een particuliere verhuurder iets betrekken die hoeven die heffing niet te betalen.
Is het werkelijk zo vreemd om in ruil voor gratis overheidsgeld te moeten verhuizen? Dat moeten huizenkopers tenslotte ook als de stront de ventilator raakt.quote:Op donderdag 13 december 2012 17:54 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Oja, als je dan onverhoopt in de bijstand komt moet je gedeporteerd worden?
Als je het zo stelt niet, maar die mensen hebben ook een sociaal leven opgebouwd. En meer kans op werk in Amsterdam dan in Schubbekutteveen.quote:Op donderdag 13 december 2012 18:19 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Is het werkelijk zo vreemd om in ruil voor gratis overheidsgeld te moeten verhuizen? Dat moeten huizenkopers tenslotte ook als de stront de ventilator raakt.
quote:Wie zicht heeft op een loonsverhoging binnen zes maanden, mag alvast een hypotheek afsluiten vooruitlopend op dat extra salaris. Die termijn wordt opgerekt met enkele maanden tot enkele jaren.
Daar komen de achterdeurtjes al.quote:Op vrijdag 14 december 2012 06:46 schreef BertV het volgende:
Makkelijker hypotheek voor starters
[..]![]()
Wellicht kunnen we ook kijken naar rijke zieke familieleden die spoedig gaan overlijden.
Of mensen die fanatiek meedoen met de postcodeloterij.
Er zit anders wel een punt in dat het een beetje krom is dat je op het salaris van een starter een huis koopt voor > 10 jaar. Over 5 jaar kan namelijk je hele leefsituatie inclusief salaris totaal veranderd zijn. Dat het niet de oplossing is ben ik met je eens, maar het symptoom wat ze willen bestrijden bestaat wel degelijk.quote:Op vrijdag 14 december 2012 06:46 schreef BertV het volgende:
[..]![]()
Wellicht kunnen we ook kijken naar rijke zieke familieleden die spoedig gaan overlijden.
Alvast een voorschot nemen op toekomstige inkomsten en een bloeiende economie waarin dit zeker is, waar hebben we dat eerder gehoord. Het zou ik een normale situatie zelfs een groot aantal missers opleveren.quote:Op vrijdag 14 december 2012 09:06 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Er zit anders wel een punt in dat het een beetje krom is dat je op het salaris van een starter een huis koopt voor > 10 jaar. Over 5 jaar kan namelijk je hele leefsituatie inclusief salaris totaal veranderd zijn. Dat het niet de oplossing is ben ik met je eens, maar het symptoom wat ze willen bestrijden bestaat wel degelijk.
Maar een huis kopen deed je toch al met het idee dat je dat de komende 30 jaar gewoon kunt betalen. Anders maar sidderend in het goedkoopste huurkrotje gaan zitten die je kunt vinden.quote:Op vrijdag 14 december 2012 09:23 schreef BertV het volgende:
[..]
Alvast een voorschot nemen op toekomstige inkomsten en een bloeiende economie waarin dit zeker is, waar hebben we dat eerder gehoord. Het zou ik een normale situatie zelfs een groot aantal missers opleveren.
Ach je mag ook een casino inlopen en daar 20k op tafel leggen.quote:Op vrijdag 14 december 2012 09:23 schreef BertV het volgende:
[..]
Alvast een voorschot nemen op toekomstige inkomsten en een bloeiende economie waarin dit zeker is, waar hebben we dat eerder gehoord. Het zou ik een normale situatie zelfs een groot aantal missers opleveren.
GMTA, dit wilde ik dus ook al posten.quote:Op vrijdag 14 december 2012 09:23 schreef BertV het volgende:
[..]
Nederland gaat gewoon gewillig zijn autonomie inleveren bij Brussel, straks mogen we enkel nog stemmen m.b.t. welke poppetjes we straks op het journaal willen zien om het Brusselse beleid te komen verdedigen.quote:Op vrijdag 14 december 2012 09:47 schreef BertV het volgende:
Ik vermoed dat over niet al te lange tijd de EU het varkentje gaat wassen.
Alles wat nu uit Den-haag komt is dan niet meer relevant.
Die "speciale contracten met Brussel over bezuinigingen en hervormingen" gaan helemaal niet (alleen) over de zuidelijke landen, maar ook over ons hypotheek/pensioenstelsel.
Anders was het er al lang doorgejaagd.
precies, casinopolitiek! Lonen gaan eerder omlaag,m dan omhoog. Het is niet realistisch om uit te gaan van loonstijgingen en carrièreperspectief in het nu lopende economisch scenario. Het besteedbaar inkomen voor de gemiddelde Nederlander zal de komende decennia alleen maar minder worden. Deze maatregel is symptoom bestrijding. Er is behoefte aan prijsnormalisatie- en voldoende aanbod in de lagere prijscategorie. Niet mensen meer laten lenen gebaseerd op een verwachting die nooit uitkomt. als die verwachte loonsverhoging niet komt, zit men meteen in de problemen. Als niemand een huis kan kopen, betekent dit nog steeds simpelweg dat de prijs te hoog is.quote:Op vrijdag 14 december 2012 09:50 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
GMTA, dit wilde ik dus ook al posten.
Lenen is al een voorschot nemen op toekomstige consumptie en dan gaan we dat ook nog eens baseren op niet gerealiseerde hogere inkomens? Ze zouden juist eens moeten kijken of je je lasten ook kan betalen bij een zeker inkomensverlies . Kijk... dan ben je tenminste verstandig en duurzaam bezig. De reden dat mensen nu in de problemen zitten heeft juist te maken met te optimistische groeiverwachtingen voor de toekomst.
Dijsselbloem en Blok kunnen beter met een strop in de hand over het binnenhof gaan paraderen en scanderen: "welke starter mogen we hem opleggen, kom tot zien, komt tot zien... wees er nog even snel bij, want op is op".
Overigens is wat Dijsselbloem en Blok hier roepen enkel PR voor dit kabinet, kijk ons dan even goed bezig zijn![]()
At the end of the day zijn het de banksters die bepalen wat een schuldslaaf nog mag lenen, alsof banksters zich ooit wat van de overheid aangetrokken hebben
Het is sowieso raar dat je al 6 maanden vooruit kan lopen op een eventuele loonsverhoging. Wacht gewoon 6 maanden! De politiek zou die 6 maanden moeten afschaffen i.p.v. oprekken.quote:Op vrijdag 14 december 2012 06:46 schreef BertV het volgende:
[..]
OMGquote:Op vrijdag 14 december 2012 06:46 schreef BertV het volgende:
[..]![]()
Als je inkomen ineens daalt en je kunt je hoge hypotheek niet meer opbrengen, dan is het ook logisch dat je iets betaalbaarders moet zoeken. Je mag niet verwachten dat iemand in de bijstand op een AAA-locatie moet kunnen wonen, ook niet als het een huurwoning is.quote:Op donderdag 13 december 2012 17:54 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Oja, als je dan onverhoopt in de bijstand komt moet je gedeporteerd worden?
Wat zijn ze weer behulpzaamquote:Op vrijdag 14 december 2012 10:00 schreef RemcoDelft het volgende:
Al die oude politici hebben 1 doel: hun eigen huizenprijzen hoog houden
Waarom zou je het oprekken? Krijg je ook fors meer woning voor je geld dan? Want als je langer kan betalen zou je ook verwachten dat je dan MEER krijgt voor je doekoes.quote:Op vrijdag 14 december 2012 10:16 schreef Sjabba het volgende:
Ik snap niet waarom de hypotheek termijn niet naar 35 jaar wordt opgerekt. De AOW gaat ook omhoog dus waarom zou je als starter van begin 20 niet 35 jaar over je hypotheek mogen doen?
Dit is niet heel anders dan eerder. toen werd het ook meegewogen of je een betrekking cq opleiding met perspectief had.quote:Op vrijdag 14 december 2012 10:22 schreef Guidetti het volgende:
[..]
OMG![]()
Een nieuwe bel wordt geblazen.
Mijn inkomen is fors gedaald de afgelopen 5 jaarquote:Op vrijdag 14 december 2012 10:18 schreef Scorpie het volgende:
Wiens loon is afgelopen 5 jaar niet gestegen maar gedaald eigenlijk? Even tellen.
Check! 1 and counting.quote:Op vrijdag 14 december 2012 10:30 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Mijn inkomen is fors gedaald de afgelopen 5 jaar
Klopt.quote:Op vrijdag 14 december 2012 10:30 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dit is niet heel anders dan eerder. toen werd het ook meegewogen of je een betrekking cq opleiding met perspectief had.
No shit dat je daar naar moet kijken. Maar dat doen de meeste mensen niet. Die gaan maximaal, en als het kan, nog even net wat meer. Terwijl je zou moeten kijken naar een huis dat, als je werkloos mocht worden, en je nog maar 70% krijgt, het daarmee ook kunt betalen.quote:Op vrijdag 14 december 2012 09:50 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
GMTA, dit wilde ik dus ook al posten.
Lenen is al een voorschot nemen op toekomstige consumptie en dan gaan we dat ook nog eens baseren op niet gerealiseerde hogere inkomens? Ze zouden juist eens moeten kijken of je je lasten ook kan betalen bij een zeker inkomensverlies . Kijk... dan ben je tenminste verstandig en duurzaam bezig. De reden dat mensen nu in de problemen zitten heeft juist te maken met te optimistische groeiverwachtingen voor de toekomst.
Dijsselbloem en Blok kunnen beter met een strop in de hand over het binnenhof gaan paraderen en scanderen: "welke starter mogen we hem opleggen, kom tot zien, komt tot zien... wees er nog even snel bij, want op is op".
Overigens is wat Dijsselbloem en Blok hier roepen enkel PR voor dit kabinet, kijk ons dan even goed bezig zijn![]()
At the end of the day zijn het de banksters die bepalen wat een schuldslaaf nog mag lenen, alsof banksters zich ooit wat van de overheid aangetrokken hebben
en wiens rechtspositie ??quote:Op vrijdag 14 december 2012 10:18 schreef Scorpie het volgende:
Wiens loon is afgelopen 5 jaar niet gestegen maar gedaald eigenlijk? Even tellen.
Meldquote:Op vrijdag 14 december 2012 10:34 schreef Terrorizer het volgende:
Wiens lasten zijn afgelopen 5 jaar niet gestegen maar gedaald eigenlijk? Even tellen.
Hoiquote:Op vrijdag 14 december 2012 10:34 schreef Terrorizer het volgende:
Wiens lasten zijn afgelopen 5 jaar niet gestegen maar gedaald eigenlijk? Even tellen.
Op het moment zou ik niks doen qua grote uitgaven. Gaat nog leuk worden met lasten verzwaring.
Ik giet hem even in poll vormquote:Op vrijdag 14 december 2012 10:36 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Oh, en gewoon een flink gestegen inkomen de afgelopen 5 jaar.
De steekproef hier lijkt me ook niet 100% represenatiefquote:Op vrijdag 14 december 2012 11:07 schreef Scorpie het volgende:
Het valt me tot nu toe mee hoeveel mensen met een lastenverzwaring geconfronteerd zijn. Ik had dat percentage eigenlijk wel hoger verwacht.
Dan nog had ik het hoger verwachtquote:Op vrijdag 14 december 2012 11:12 schreef 99.999 het volgende:
[..]
De steekproef hier lijkt me ook niet 100% represenatief
Maar als je inkomen in verhouding veel meer stijgt, maakt dat dus geen fluit uit. Jij bent echt een beetje verzuurd he.quote:Op vrijdag 14 december 2012 11:16 schreef Terrorizer het volgende:
Wat niet is komt nog. Tenzij je snijdt in uitgaves, zullen lasten stijgen.
Alsof de banken dat nu niet doen.quote:Op vrijdag 14 december 2012 09:50 schreef ComplexConjugate het volgende:
Ze zouden juist eens moeten kijken of je je lasten ook kan betalen bij een zeker inkomensverlies . Kijk...
Achterlijk. ze moeten gewoon een aparte startershypotheek creeren desnoods, deze flauwekul heeft natuurlijk niemand wat aan.quote:Op vrijdag 14 december 2012 06:46 schreef BertV het volgende:
[..]![]()
Wow, nu ben ik ineens verzuurd.quote:Op vrijdag 14 december 2012 11:18 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Maar als je inkomen in verhouding veel meer stijgt, maakt dat dus geen fluit uit. Jij bent echt een beetje verzuurd he.
ja, je moet altijd rekening houden met mogelijke scenario's. Hope for the best, prepare for the worst.quote:Op vrijdag 14 december 2012 11:23 schreef Terrorizer het volgende:
[..]
Wow, nu ben ik ineens verzuurd.
Ik denk alleen vooruit. Als ondernemer zijnde moet je rekening houden met mogelijke scenario's.
Als loonguy hebt je minder last van allerlei gekke heffingen.
Je bent echt verzuurd he.quote:Op vrijdag 14 december 2012 11:25 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
ja, je moet altijd rekening houden met mogelijke scenario's. Hope for the best, prepare for the worst.
Sommige mensen zouden het realistisch noemen. Maar goed je kunt er wel aan denken, zolang er niks gebeurd kun je doen alsof er niks aan de hand is. En "prepare for the worst" zou je denken ga naar het TEOTWAWKI topic in TRU maar aan welk scenario je dan moet denken is ook onbekend.quote:
Nee, dat ben jij, want je gaat je nu als een kleuter gedragen. Jij trekt de conclusie dat wat nu nog niet is, nog wel komt. Dat als reactie op je eerdere vraag bij wie de lasten gedaald zijn. Als je vervolgens daar een aantal bevestigende antwoorden op krijgt, dan is het ineens dat wat niet is, nog wel komt.quote:
Als ik het doe is het verzuurd, als jij het doet niet, Okay.quote:Op vrijdag 14 december 2012 11:31 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nee, dat ben jij, want je gaat je nu als een kleuter gedragen. Jij trekt de conclusie dat wat nu nog niet is, nog wel komt. Dat als reactie op je eerdere vraag bij wie de lasten gedaald zijn. Als je vervolgens daar een aantal bevestigende antwoorden op krijgt, dan is het ineens dat wat niet is, nog wel komt.
Dat is verzuurd. Je voorbereiden op het minst gunstige scenario zodat je dat kunt opvangen is niet verzuurd. Ik snap wel dat je dat graag wil zeggen, want je wil gewoon een beetje om je heen slaan, maar probeer het eens met iets wat ergens op slaat.
Maar CG dit zijn onze verlichte leiders die het voorstellen hè.... niet een of andere hypotheekadviseur. Onze eigen minfin en min. voor Wonen en Rijksdienstquote:Op vrijdag 14 december 2012 10:32 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
No shit dat je daar naar moet kijken. Maar dat doen de meeste mensen niet. Die gaan maximaal, en als het kan, nog even net wat meer. Terwijl je zou moeten kijken naar een huis dat, als je werkloos mocht worden, en je nog maar 70% krijgt, het daarmee ook kunt betalen.
Maar ja, dan moet je salaris daar ook wel naar zijn + dat je dan natuurlijk uit gaat van iets negatiefs, en dat doen de meeste mensen niet, want nee, het is veel interessanter om dat ene huis PER SE te kopen.
Het lijkt meer op indekken: "We hebben alles geprobeerd om het tegen te houden".quote:Op vrijdag 14 december 2012 12:04 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Kamikazelenen als officieel overheidsbeleid, zo proberen we in NL de te hoge huizenprijzen in stand te houden
Een 'startershypotheek'?quote:Op vrijdag 14 december 2012 11:22 schreef ikjijallebei het volgende:
Achterlijk. ze moeten gewoon een aparte startershypotheek creeren desnoods, deze flauwekul heeft natuurlijk niemand wat aan.
Als loonguy die voornamelijk voor overheid, semi-overheid en banksters werkt heb je het altijd een stuk makkelijker dan de loonguy die voor een echte onderneming werkt.quote:Op vrijdag 14 december 2012 11:23 schreef Terrorizer het volgende:
[..]
Wow, nu ben ik ineens verzuurd.
Ik denk alleen vooruit. Als ondernemer zijnde moet je rekening houden met mogelijke scenario's.
Als loonguy hebt je minder last van allerlei gekke heffingen.
Aah.... we hebben een prepperquote:Op vrijdag 14 december 2012 11:25 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
ja, je moet altijd rekening houden met mogelijke scenario's. Hope for the best, prepare for the worst.
Waarom zou het een aflopende zaak zijn? Geloof jij niet in het vinden van een nieuwe balans in vraag en aanbod?quote:Op vrijdag 14 december 2012 11:36 schreef Sjabba het volgende:
35 jarige hypotheek kan makkelijk, anders is woningeigendom een aflopende zaak. Ik zie huizen niet nog 5 jaar dalen, zeker niet als de huurmarkt vrijer wordt dan hij nu is.
Weet ik veel, niet aan mij om zoiets te bedenken.quote:Op vrijdag 14 december 2012 12:41 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Een 'startershypotheek'?
Wat mag dat dan wel wezen? Hebben we nog niet genoeg aan HRA, NHG, startersleningen, verlaagde OB, lage rente en andere vehikels om lenen zo goedkoop en risicoloos te maken?
Nee... natuurlijk is dat niet genoeg om de inflatie van de zeepbel te helpen want we zitten aan onze groeilimiet. Voorlopig is er dus maar 1 richting die we op kunnen gaan, behaalde resultaten uit het verleden zijn immers geen garanties voor de toekomst.
Hier staan al vrije sector huurwoningen leegquote:Op vrijdag 14 december 2012 11:36 schreef Sjabba het volgende:
35 jarige hypotheek kan makkelijk, anders is woningeigendom een aflopende zaak. Ik zie huizen niet nog 5 jaar dalen, zeker niet als de huurmarkt vrijer wordt dan hij nu is.
Sterker nog de meeste woningen zijn in bezit van corporaties die aan de 90% regel van de eu moeten voldoen. De meeste huren kunnen niet eens boven de 660 e stijgen.quote:Op vrijdag 14 december 2012 12:45 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Waarom zou het een aflopende zaak zijn? Geloof jij niet in het vinden van een nieuwe balans in vraag en aanbod?
En de huurmarkt kan de prijs wel onbeperkt opdrijven? Zeg.... vertel mij eens.... welke economische sprookjesboeken lees jij zoal?
vrije sector woningen wel , maar die komen nu ook leeg te staanquote:Op vrijdag 14 december 2012 13:18 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Sterker nog de meeste woningen zijn in bezit van corporaties die aan de 90% regel van de eu moeten voldoen. De meeste huren kunnen niet eens boven de 660 e stijgen.
Huizen worden niet duurder, die worden voorlopig alleen maar goedkoper.quote:Op vrijdag 14 december 2012 12:53 schreef ikjijallebei het volgende:
Weet ik veel, niet aan mij om zoiets te bedenken.Zo leuk is het allemaal niet voor de starter hoor, juist met de aftrek die weggaat. En hoezo genoeg aan? Ik vind het nou niet echt aangenaam om in 2013 een huis te kopen als starter. Wordt alleen maar duurder.
De OB is met name voor de starter belangrijk want als er geen starters zijn kunnen bestaande eigenaren ook niet doorstromen. De OB is juist verlaagd om de betaalbaarheid van bestaande woningen te verbeteren en is permanent verlaagd tot 2%.quote:Een starter heeft niets met OB te maken overigens, en sowieso is die verlaagde OB maar tijdelijk, dus daar zou ik niet te veel aan vastnagelen.
De 'marktprijs' is juist gebaseerd op 100% aflossingsvrij lenen + HRA + NHG + >100% financieren.quote:JIj dwaalt wel vaker af volgens mij. Zo'n starterslening vind ik overigens al helemaal bullshit, je moet ook wel een beetje eigen geld hebben, neit alles tot over de top financieren.
Die staan al massaal leegquote:Op vrijdag 14 december 2012 13:19 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
vrije sector woningen wel , maar die komen nu ook leeg te staan
In de wereld van het hogehuizenprijsminnen is elke woning van onschatbare waarde en moet daar de hoofdprijs voor betaald wordenquote:Hoge huurprijzen
De leegstand werd voornamelijk veroorzaakt door de hoge huurprijzen. Particuliere verhuurders en institutionele beleggers, die in totaal tweederde van de leegstaande huurwoningen bezitten, vroegen forse huurprijzen waardoor veel mensen besloten een woning niet te huren. Inmiddels is bekend dat de prijzen alleen nog maar verder zijn gestegen. Het werkelijke aantal leegstaande woningen ligt nog hoger dan de eerder genoemde 300.000. Veel woningen die voor andere doeleinden werden gebruikt zoals kinderopvang en studios, stonden ook leeg. Dit aantal kwam neer op 75.000 woningen, wat het totaal op 375.000 leegstaande huur- en koopwoningen brengt.
Zou dat niet komen door de extreme prijzen? Als je voor sociale huurwoningen al 660 euro moet neerleggen... Vaak afgetrapte ranzige woningen van 60m2 max...quote:Op vrijdag 14 december 2012 13:19 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
vrije sector woningen wel , maar die komen nu ook leeg te staan
Huizen worden nog wel even goedkoper ja, maar dat zal ook geen jaren meer duren. Daar ging het ook helemaal niet over, het ging erover dat de kosten voor de starter hoger worden, dat heeft niet alleen te maken met de huizenprijzen.quote:Op vrijdag 14 december 2012 13:20 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Huizen worden niet duurder, die worden voorlopig alleen maar goedkoper.
Want als starters er niet zijn kunenn de bestaande eigenaren niet doorstromen? Wat een fucking onzin.quote:Op vrijdag 14 december 2012 13:20 schreef ComplexConjugate het volgende:
De OB is met name voor de starter belangrijk want als er geen starters zijn kunnen bestaande eigenaren ook niet doorstromen. De OB is juist verlaagd om de betaalbaarheid van bestaande woningen te verbeteren en is permanent verlaagd tot 2%.
Die pensioenfondsen die menen dat ze goed belegt hebben voor hun babyboomers komen in het vastgoed bedrogen uit. Commercieel vastgoed staat massaal leeg, blijkt nu dus ook het niet commerciele vastgoed bij te komen.quote:Op vrijdag 14 december 2012 13:35 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Zou dat niet komen door de extreme prijzen? Als je voor sociale huurwoningen al 660 euro moet neerleggen... Vaak afgetrapte ranzige woningen van 60m2 max...
dat is juist het gekke, daar zit nauwelijks verschil tussen , ik betaal 710 euroquote:Op vrijdag 14 december 2012 13:35 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Zou dat niet komen door de extreme prijzen? Als je voor sociale huurwoningen al 660 euro moet neerleggen... Vaak afgetrapte ranzige woningen van 60m2 max...
Voor sociale woningen krijg je niet per definitie subsidie, dat is afhankelijk van je inkomen. Als je in een woning zit die in de 'sociale' categorie valt en je verdient geen reet, dan krijg je huursubsidie. En de verschillen alhier zijn wel aardig groot. Voor eenzelfde woning wordt zo 200/300 euro meer gevraagd.quote:Op vrijdag 14 december 2012 13:39 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
dat is juist het gekke, daar zit nauwelijks verschil tussen , ik betaal 710 euro
voor soc woningen krijg je huursubsidie
en mijn woning is zeker niet ranzig, uitzicht op park en flinke tuin op zuiden
de verzekeraar deed er na leegkomen 50 euro boven op en dat gaat niet kennelijk
Welke kosten? De kosten van het aflossen? Natuurlijk kost aflossen geld, hoe kan dat ook anders.quote:Op vrijdag 14 december 2012 13:38 schreef ikjijallebei het volgende:
Huizen worden nog wel even goedkoper ja, maar dat zal ook geen jaren meer duren. Daar ging het ook helemaal niet over, het ging erover dat de kosten voor de starter hoger worden, dat heeft niet alleen te maken met de huizenprijzen.
Euhm... hoe wil je doorstromen als er geen kopers zijn voor je huidige woning? Natuurlijk kan je van woning ruilen maar het aantal mensen in die markt is heel erg beperkt. Kijk maar eens naar de nieuwbouw, is een zeer goede indicator voor de hoeveelheid mensen die instapt. Als deze aantallen dalen dan stokt het hele 'huizentreintje'.quote:Want als starters er niet zijn kunenn de bestaande eigenaren niet doorstromen? Wat een fucking onzin.Alsof alles dus van de staters afhangt. Ik weet trouwens niet hoe je erbij komt dat deze nu permanent 2% is, want dat is niet zo. Het is alleen iet bekend wanneer de eindtijd van dit tijdelijke percentage is.
Nou en?... wil je echt zo graag je nek door de strop steken? Er is geen sprake van een kopersstaking hoor, er is sprake van een verkopersstaking. Als de groenteman op de markt zijn waar te duur aanbied mag hij ook met zijn handel terug naar huis. Wat we nu zien is dat er mensen zijn die weigeren te verkopen tegen de marktprijs en dan gaan klagen dat de markt zo slecht isquote:Starters hebben het gewoon lastig, sommigen niet eens een vast contract, nog (lang) niet op de top van het salaris, nieuwe kuthypotheekeisen, het is voor een starter niet zo makkelijk nu.
Mathijs negeert gewoon volkomen dat het aantal huishoudens helemaal niet meer zo fantastisch groeit, houd geen enkele rekenschap met verdere afbouw van de renteafrek en verwacht kennelijk dat de rente voorlopig ook niet meer gaat stijgen?quote:‘Het moment is in zicht dat de huizenprijzen ophouden met dalen’
Door : Gerard Driehuis
Het moment is in zicht dat de huizenprijzen ophouden met dalen, denkt FD-columnist en econoom Mathijs Bouman.
De huizenprijzen dalen gestaag sinds de zomer/najaar van 2008, toen Lehman ten onder ging en daarmee de economie van het onmogelijke, waarin alles steeg en alles kon. Terwijl de aandelenkoersen willekeurig op en neer schieten, beweegt de huizenprijs met slaapverwekkende voorspelbaarheid, schrijft Mathijs Bouman in het FD.
‘Volgens de economen van Rabobank wordt het gemiddelde huis volgend jaar 7% goedkoper. ING gaat tevens uit van 7% in 2013 en verwacht in 2014 een daling van 5%. Ook de Nederlandsche Bank verwacht nog twee jaar met dalende huizenprijzen. En een topman van SNS Reaal zei onlangs dat er de komende tijd nog 20% van de huizenprijs af moet,’ constateert Bouman
Een feest voor de huizenkoper met geduld. Wacht twee jaar met het kopen van dat huis van ¤300.000 en je krijgt tot ¤60.000 korting.
Maar Bouman gelooft de voorspellingen niet. Uiteindelijk hebben diezelfde banken ook de daling nooit voorzien en hun klanten tot diep in het voorjaar van 2008 nog volgestopt met tophypotheken:
“Als de door de banken voorspelde daling werkelijk uitkomt, zitten we eind 2014 op het prijsniveau van begin 1999, toen het grootste feestje op de Nederlandse huizenmarkt nog moest beginnen. Ligt het nieuwe evenwicht tussen vraag en aanbod werkelijk bij zo’n lage prijs?
Ik betwijfel het. Door de prijsdalingen, gecombineerd met de relatief lage rente, ligt de betaalbaarheid van woningen nu al weer ongeveer op normaal niveau. Bovendien is er de afgelopen jaren veel minder gebouwd dan op grond van de verwachte groei van het aantal huishoudens nodig is.”
Want gemaskeerd door de crisis is er in Nederland een tekort aan huizen. Er wordt amper meer gebouwd, zodat er minder huizen komen voor meer huishoudens. En dat leidt tot schaarste. En schaarste, schrijft Bouwman, leidt vroeger of later onherroepelijk tot prijsstijgingen. Zodra de crisis voorbij is, zal die schaarste zich doen voelen.
En houdt minstens de daling op en begint mogelijk een nieuwe stijging.
Bouman: ‘Een koopmomentje’, zou de beursanalist dat noemen.
bron
Het hangt allemaal van de euro afquote:Op vrijdag 14 december 2012 13:56 schreef ComplexConjugate het volgende:
Mathijs Bouman is de weg een beetje kwijt:
[..]
Mathijs negeert gewoon volkomen dat het aantal huishoudens helemaal niet meer zo fantastisch groeit, houd geen enkele rekenschap met verdere afbouw van de renteafrek en verwacht kennelijk dat de rente voorlopig ook niet meer gaat stijgen?
Inderdaad, 15% daling in 4 jaar gaat eigenlijk helemaal nergens over. Het feit dat dat zo'n problemen geeft geeft eerder aan hoe enorm ongezond de leningen hiervoor waren.quote:Op vrijdag 14 december 2012 13:09 schreef michaelmoore het volgende:
http://fd.nl/events/newsr(...)-is-niets-meer-waard
![]()
![]()
aanstellers
Hij heeft feitelijk gewoon gelijk hoor. Het probleem zit 'm in "zodra de crisis voorbij is". Niemand weet wanneer dat is. Als de economie ineens met 3% of meer gaat groeien, ja dan zullen de huizenprijzen stevig stijgen. Er is echter geen enkel signaal dat dat de komende jaren gaat gebeuren, integendeel zelfsquote:Op vrijdag 14 december 2012 13:56 schreef ComplexConjugate het volgende:
Mathijs Bouman is de weg een beetje kwijt:
[..]
Mathijs negeert gewoon volkomen dat het aantal huishoudens helemaal niet meer zo fantastisch groeit, houd geen enkele rekenschap met verdere afbouw van de renteafrek en verwacht kennelijk dat de rente voorlopig ook niet meer gaat stijgen?
Terwijl de aandelen alle kanten op knallen (manipulatie door institutionele beleggers) beweegt de huizenprijs 'saai' maar 1 kant op en dat is naar beneden Mathijs![]()
Het speculeren op de huizenmarkt is ten einde omdat het aantal mensen dat nog kan speculeren met geleend geld ten einde is gekomen. De lucht moet eerst uit de zeepbel en als de paniek toeslaat zullen we fors doorschieten naar een niveau wat ver onder het betaalbaarheidsniveau ligt. Simpelweg omdat mensen bang zijn om te kopen en niet weten waar de bodem komt te liggen, never catch a falling knife
Leuk een filmpje van bijna 3 jaar oud.quote:Op vrijdag 14 december 2012 14:01 schreef ComplexConjugate het volgende:
Luister ook nog even naar realist ' Hugo Priemus"
Ten eerste de hra, toch niet geheel onbelangrijk voor starters die nog een laag salaris hebben maar wel een huis willen kopen. Die aftrek is dus best belangrijk voor ze. Dit is nu alleen nog mogelijk indien er wordt afgelost, maarja, dat is lang niet altijd mogelijk als starter.quote:Op vrijdag 14 december 2012 13:45 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Welke kosten? De kosten van het aflossen? Natuurlijk kost aflossen geld, hoe kan dat ook anders.
Huisje gesubsidieerd leasen of huisje minder gesubsidieerd kopen+aflossen is natuurlijk een heel ander prijskaartje. Feit is wel dat de huidige prijzen gebaseerd zijn op gesubsidieerd leasen en nu moeten convergeren naar het nieuwe 'betaalbaarheidsniveau'. Als je denkt dat dit tegen te houden valt kom je echt bedrogen uit.
Dat zie je wel vaker, mensen die ouder zijn en nu veel winst maken op hun huis.quote:Op vrijdag 14 december 2012 14:45 schreef Nielsch het volgende:
Mijn schoonouders stonden in de jaren '70 ook dik 100.000 gulden "onder water" (en een variable rente van 13% op een gegeven moment) en nu kunnen ze datzelfde huis verkopen met ruim 2 ton euro winst. Eh, het is maar net wat je horizon is.
it's no use...quote:Op vrijdag 14 december 2012 14:45 schreef ikjijallebei het volgende:
En kap eens met die subsidies heel de tijd, bloedirritant.
Die user spamt ook alle pagina's vol merkte ik inderdaad al op, raar gedrag.quote:Op vrijdag 14 december 2012 14:47 schreef Nielsch het volgende:
[..]
it's no use...
Dit topic gaat niet over de huizenmarkt, het is het persoonlijke huiseigenaren-afzeiktopic van CC. En de mods vinden dat al 23 topics helemaal prima, ongeacht de regels die in de OP staan.
Wat ik ermee wil zeggen is dat het helemaal geen ramp is dat er huizen onder water staan (ik snap ook dat de TT dat helemaal niet wil beweren). In de jaren '70 stonden er ook een hoop huizen onder water en de meeste van die eigenaren hebben het ook prima weten te overleven.quote:Op vrijdag 14 december 2012 14:47 schreef ikjijallebei het volgende:
[..]
Dat zie je wel vaker, mensen die ouder zijn en nu veel winst maken op hun huis.
Ik vind overigens niet dat je van een "horizon" mag spreken, je eerste prioriteit zou moeten zijn: lekker kunnen leven in een mooi huisje.
Desbetreffende user heeft een uitkering en zit in de schuldsanering en heeft dus de godganse dag de tijd om dit hele topic vol te spammen met haatberichten tegen mensen die een hypotheek hebben genomen om een huis te kopen. Jaloezie? Bitterheid? Ik weet het niet, maar schijtirritant is het wel.quote:Op vrijdag 14 december 2012 14:48 schreef ikjijallebei het volgende:
[..]
Die user spamt ook alle pagina's vol merkte ik inderdaad al op, raar gedrag.
Men leent 120% van de aankoopwaarde en als die 120% niet terug komt dan is het paniekquote:Op vrijdag 14 december 2012 14:37 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Inderdaad, 15% daling in 4 jaar gaat eigenlijk helemaal nergens over. Het feit dat dat zo'n problemen geeft geeft eerder aan hoe enorm ongezond de leningen hiervoor waren.
Toen was er ook geen internet waar al die gekkies elkaar aan het opjutten waren. Dat scheelt een slok op een borrel. De problemen waren toen groter dan nu.quote:Op vrijdag 14 december 2012 14:52 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Men leent 120% van de aankoopwaarde en als die 120% niet terug komt dan is het paniek
Ja hoe gestoord wil je het hebben.
Vroeger kon je nooit meer lenen dan 90 % van de executie waarde, ik heb het zelf mee gemaakt dat mijn woning zakte van 120.000 gulden naar 80.000 gulden waarde in drie jaar, toen de rente naar 12% ging
Toen was er nauwelijks paniek
nee ik zeg, toen kon je niet meer lenen dan de executie waarde , dat is 70% van de aankoop en anders ging je naar de woningbouw voor een flat en dan sparenquote:Op vrijdag 14 december 2012 14:54 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Toen was er ook geen internet waar al die gekkies elkaar aan het opjutten waren. Dat scheelt een slok op een borrel. De problemen waren toen groter dan nu.
Grappig, dat zei ik ook net met mijn post:quote:Op vrijdag 14 december 2012 14:52 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Men leent 120% van de aankoopwaarde en als die 120% niet terug komt dan is het paniek
Ja hoe gestoord wil je het hebben.
Vroeger kon je nooit meer lenen dan 90 % van de executie waarde, ik heb het zelf mee gemaakt dat mijn woning zakte van 120.000 gulden naar 80.000 gulden waarde in drie jaar, toen de rente naar 12% ging
quote:Op vrijdag 14 december 2012 14:45 schreef Nielsch het volgende:
Mijn schoonouders stonden in de jaren '70 ook dik 100.000 gulden "onder water" (en een variable rente van 13% op een gegeven moment) en nu kunnen ze datzelfde huis verkopen met ruim 2 ton euro winst. Eh, het is maar net wat je horizon is.
Jij zegt inderdaad heel veel. dat neem ik helaas niet altijd erg serieus.quote:Op vrijdag 14 december 2012 14:56 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nee ik zeg, toen kon je niet meer lenen dan de executie waarde , dat is 70% van de aankoop
zo was het toen.quote:Op vrijdag 14 december 2012 14:56 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Jij zegt inderdaad heel veel. dat neem ik helaas niet altijd erg serieus.
Moest men je toen ook al niet serieus nemen, wat een klote tijd zul je toch gehad hebben de afgelopen 30 jaar steeds afgezeikt worden, ja dan kan ik me voorstellen dat je een olifantenhuid hebt gekregen en niet meer rationeel en onderbouwd kan of wil antwoorden.quote:
meer dan 70.000 gulden hypotheek kregen we in 1977 niet en we werkten met twee personen fulltimequote:Op vrijdag 14 december 2012 15:00 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Moest men je toen ook al niet serieus nemen, wat een klote tijd zul je toch gehad hebben de afgelopen 30 jaar steeds afgezeikt worden, ja dan kan ik me voorstellen dat je een olifantenhuid hebt gekregen en niet meer rationeel en onderbouwd kan of wil antwoorden.
Starters met een huis van 300.000, dan moeten beiden toch al bovenmodaal verdienen willen ze dit zo financieren.quote:'Dertig procent meer woningverkopen'
AMSTERDAM - Het aantal woningverkopen is volgens makelaarsorganisatie VBO met dertig procent gestegen, omdat mensen vóór het einde van het jaar willen profiteren van de huidige hypotheekregels.
Uit een inventarisatie van VBO Makelaar blijkt vrijdag dat het aantal bezichtigingen met 25 procent is gestegen en het aantal verkooptransacties met 30 procent.
Vooral onder starters en in het prijssegment 150.000 tot 300.000 euro neemt de branchevereniging een toename in interesse waar, na de aankondiging in november dat er vanaf 2013 een strenger hypotheekregime gaat gelden.
Het onderhandelingsproces is volgens VBO Makelaar niet korter geworden.
Banken worden volgens de branchevereniging op dit moment "overspoeld" met vragen en dat levert problemen op bij de afhandeling van verkooptransacties, stelt ruim 20 procent van de bijna 1000 aangesloten makelaars.
Ook NVM ziet een eindejaarsspurt op de huizenmarkt, zo bevestigde de makelaarsvereniging eerder tegenover RTL Nieuws. In de eerste weken van december zijn de huizenverkopen volgens cijfers van NVM met 30 procent gestegen.
Aangesloten makelaars verkochten dit jaar circa 1500 huizen per week. In de eerste helft van december verkochten zij tot 2000 huizen per week.
Mensen die vóór 31 december een huis kopen, vallen nog onder de oude hypotheekregels. Dat kan een besparing van honderden euro’s per maand betekenen.
Met de hindsight van nu zou je er dus goed aan doen meer waarde te hechten aan de woorden van Hugoquote:Op vrijdag 14 december 2012 14:43 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Leuk een filmpje van bijna 3 jaar oud.![]()
Kun je niets receneters meer vinden
Waarom heeft een starter HRA subsidie nodig? Wat is er mis met lagere belastingtarieven?quote:Op vrijdag 14 december 2012 14:45 schreef ikjijallebei het volgende:
[..]
Ten eerste de hra, toch niet geheel onbelangrijk voor starters die nog een laag salaris hebben maar wel een huis willen kopen. Die aftrek is dus best belangrijk voor ze. Dit is nu alleen nog mogelijk indien er wordt afgelost, maarja, dat is lang niet altijd mogelijk als starter.
En kap eens met die subsidies heel de tijd, bloedirritant.
Shame on you, sirquote:Op vrijdag 14 december 2012 14:47 schreef Nielsch het volgende:
[..]
it's no use...
Dit topic gaat niet over de huizenmarkt, het is het persoonlijke huiseigenaren-afzeiktopic van CC. En de mods vinden dat al 23 topics helemaal prima, ongeacht de regels die in de OP staan.
Nou... steek dan gewoon je nek door de strop en stop met zeiken dat starters het zo moeilijk hebben. Het is toch immers een goed idee om je nek door de strop te steken?quote:Op vrijdag 14 december 2012 14:48 schreef ikjijallebei het volgende:
[..]
Die user spamt ook alle pagina's vol merkte ik inderdaad al op, raar gedrag.
30% toename is hoeveel in absolute aantallen?quote:Op vrijdag 14 december 2012 15:21 schreef Basp1 het volgende:
Woei even een eindejaarssprint
[..]
Starters met een huis van 300.000, dan moeten beiden toch al bovenmodaal verdienen willen ze dit zo financieren.
en in januari weer 50% lagerquote:Op vrijdag 14 december 2012 15:30 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
30% toename is hoeveel in absolute aantallen?
Heerlijk zo'n middagdutje/schoonheidsslaapjequote:Op vrijdag 14 december 2012 15:27 schreef Nielsch het volgende:
CC is weer terug van zijn dagelijkse middagdutje? Heerlijk hoor, zo aan het uitkeringsinfuus lurken!
Maar 50%? Ik denk dat het nog veel erger zal zijn. Misschien dat we zelfs de premies van MM weer terug gaan krijgen, gratis geld voor de starterquote:Op vrijdag 14 december 2012 15:32 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
en in januari weer 50% lager
Maar eens even serieus wat vind jij er van dat types als MM hier maximaal geprofiteerd hebben, premie woningen betrokken hebben hun hele leven HRA genoten hebben, de overwaarde hebben kunnen cashen, flink geconsumeerd hebben op de pof, en nu hier aan het klagen zijn dat HRA maar afgeschaft moet worden.quote:Op vrijdag 14 december 2012 15:33 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Maar 50%? Ik denk dat het nog veel erger zal zijn. Misschien dat we zelfs de premies van MM weer terug gaan krijgen, gratis geld voor de starter
toen wilde men woningen bouwen en verkopen, dat was de snelste manier om vooral heel erg veel te bouwenquote:Op vrijdag 14 december 2012 15:47 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Maar eens even serieus wat vind jij er van dat types als MM hier maximaal geprofiteerd hebben, premie woningen betrokken hebben hun hele leven HRA genoten hebben, de overwaarde hebben kunnen cashen, flink geconsumeerd hebben op de pof, en nu hier aan het klagen zijn dat HRA maar afgeschaft moet worden.
Je vergeet nog even dat hij ook constant roept dat NL weer eens aan het werk moet, terwijl hij zelf 'toevallig' al met 1 been in zijn pensioen staat. Zeker bang dat zijn AOW gekort gaat worden.quote:Op vrijdag 14 december 2012 15:47 schreef Basp1 het volgende:
Maar eens even serieus wat vind jij er van dat types als MM hier maximaal geprofiteerd hebben, premie woningen betrokken hebben hun hele leven HRA genoten hebben, de overwaarde hebben kunnen cashen, flink geconsumeerd hebben op de pof, en nu hier aan het klagen zijn dat HRA maar afgeschaft moet worden.
nee hoor want ik vind ook dat jongeren belazerd worden met hun pensioen-inleg en dat meen ikquote:Op vrijdag 14 december 2012 15:51 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Je vergeet nog even dat hij ook constant roept dat NL weer eens aan het werk moet, terwijl hij zelf 'toevallig' al met 1 been in zijn pensioen staat. Zeker bang dat zijn AOW gekort gaat worden.
Alles wat ik aflos kan ik niet meer gebruiken he... Je bedoelt waarschijnlijk: dus ik zou maar gaan sparenquote:Op vrijdag 14 december 2012 15:53 schreef michaelmoore het volgende:
hebben ze het over 70% pensioen , terwijl ze nog geen 20% van hun laatste verdiend salaris krijgen , dus ik zou maar gaan aflossen
gebruik jij het maar om te beleggen of een auto te kopen, of om aan je vriendin te geven, wat jij wiltquote:Op vrijdag 14 december 2012 15:55 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Alles wat ik aflos kan ik niet meer gebruiken he... Je bedoelt waarschijnlijk: dus ik zou maar gaan sparen
Nee, sparen. Als in sparen. Aflossen kan altijd nog, een aflossing er weer uit halen is veel moeilijker.quote:Op vrijdag 14 december 2012 15:57 schreef michaelmoore het volgende:
gebruik jij het maar om te beleggen of een auto te kopen,
Ja, handig, water naar de zee dragen...quote:of om aan je vriendin te geven
Dat lijkt me beter dan wat MM wil.quote:wat jij wilt
Misschien komt hij ook nog net voor wat vut in aanmerkingquote:Op vrijdag 14 december 2012 15:51 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Je vergeet nog even dat hij ook constant roept dat NL weer eens aan het werk moet, terwijl hij zelf 'toevallig' al met 1 been in zijn pensioen staat. Zeker bang dat zijn AOW gekort gaat worden.
Uiteindelijk moet je toch aflossen.quote:Op vrijdag 14 december 2012 15:55 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Alles wat ik aflos kan ik niet meer gebruiken he... Je bedoelt waarschijnlijk: dus ik zou maar gaan sparen
HRA subsidie noemen.quote:Op vrijdag 14 december 2012 15:24 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Waarom heeft een starter HRA subsidie nodig? Wat is er mis met lagere belastingtarieven?
Ja... het is een subsidie want je moet je conformeren aan overheidsbeleid om er gebruik van te mogen maken.
Ja. En? Waarom dat moment naar voren halen? Als ik bv 50K voortijdig afgelost heb, en er gebeurt even iets, en ik heb 20K nodig krijg ik die echt niet terug van de bank hoor. Beter die 50K zelf apart houden, aflossen kun je dan altijd nog.quote:Op vrijdag 14 december 2012 16:14 schreef ikjijallebei het volgende:
Uiteindelijk moet je toch aflossen.
Maar waarom zou je eigenlijk een te grote buffer willen aanhouden. Ik los wel jaarlijks af en mijn spaargeld groeit tot nu toe ook nog steeds, en alleen maar harder vanwege de lager rente kosten.quote:Op vrijdag 14 december 2012 16:19 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ja. En? Waarom dat moment naar voren halen? Als ik bv 50K voortijdig afgelost heb, en er gebeurt even iets, en ik heb 20K nodig krijg ik die echt niet terug van de bank hoor. Beter die 50K zelf apart houden, aflossen kun je dan altijd nog.
Mijn geld levert meer op als ik niet aflos. Ik heb geleend tegen netto 2,5%, en ontvang minimaal 3,8% (4,2% doet ook mee). Aflossen kost dus geld.quote:Op vrijdag 14 december 2012 16:22 schreef Basp1 het volgende:
Maar waarom zou je eigenlijk een te grote buffer willen aanhouden. Ik los wel jaarlijks af en mijn spaargeld groeit tot nu toe ook nog steeds, en alleen maar harder vanwege de lager rente kosten.
Ja maar jij bent toch ook nog niet over je 42 K spaargeld heen, en ik ben wel over de 20 K heen, mijn maximale belasingtarief zit ook maar op 42% dus netto betaal ik waarschijnlijk wat meer dan jou.quote:Op vrijdag 14 december 2012 16:26 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Mijn geld levert meer op als ik niet aflos. Ik heb geleend tegen netto 2,5%, en ontvang minimaal 3,8% (4,2% doet ook mee). Aflossen kost dus geld.
Nee er zijn geen huurders maar er is wel een wachtlijst voor sociale woningen. Je hebt een vertekend beeld en nog vele scheefwoners met je.quote:Op vrijdag 14 december 2012 12:57 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Hier staan al vrije sector huurwoningen leeg
kennelijk geen huurders meer
Ik woon hier al bijna tien jaar, maar dit heb ik nooit meegemaakt
De eigenaar deed er 50 euro op en opeens geen huurders meer, alleen een enkele tijdelijke klant
Ik denk dat de sociale woningen in prijs al pp hun top zitten van 4,5% van de WOZ waarde
Ik ga ook uit van het 42% tarief, met bruto 4,35% kom je dan op 2,52% netto. Zet bv 80K weg tegen 3,8%, haal over niet eens de helft van dat bedrag de VRH af, dus zeg over het totaal dan 0,6% en het levert alsnog een tussenstand op van 2,52% tegen 3,2%quote:Op vrijdag 14 december 2012 16:32 schreef Basp1 het volgende:
Ja maar jij bent toch ook nog niet over je 42 K spaargeld heen, en ik ben wel over de 20 K heen, mijn maximale belasingtarief zit ook maar op 42% dus netto betaal ik waarschijnlijk wat meer dan jou.
Dat zou een slok op een borrel schelen voor de staat ja. Maar tot die tijd...quote:Verder blijf ik van mening dat de overheid ook je spaargeld tegen je uitstaande hypotheek zou moeten wegstrepen (misschien met een 20K vrijstelling) en je dus alleen nog maar HRA over je daadwerkelijke schuld gaat krijgen.
ja die wachtlijst neem ik met een korreltje zout, iedere huurder staat permanent ingeschreven en veel kopers ook, als achtervang ingeval van scheidingquote:Op vrijdag 14 december 2012 16:36 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Nee er zijn geen huurders maar er is wel een wachtlijst voor sociale woningen. Je hebt een vertekend beeld en nog vele scheefwoners met je.
Leuk dat je die met een korreltje zout neemt, waarom moet je dan toch bij de meeste WBV's in de randstad, brabant en gelderland die inschrijvingstermijnen hebben om in aanmerking te komen. Dat komt dan niet overeen met jou aaname. Maar goed fijn voor sommigen die al zolang ingeschreven zijn, maar helaas zijn het vaak jeugdigen die woonruimte zoeken om te starten en deze kunnen zich pas op hun 18e inschrijven en hebben dan niet voor hun 24e een sociale huurwoning. Dan hebben we het nog niet gehad over mensen die gestudeerd hebben en dus ook al helemaal niet op hun 18e weten waar ze gaan werken.quote:Op vrijdag 14 december 2012 16:48 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ja die wachtlijst neem ik met een korreltje zout, iedere huurder staat permanent ingeschreven en veel kopers ook zal achtervang ingeval van scheiding
Aha, de wachtlijst is een luxeprobleem....quote:Op vrijdag 14 december 2012 16:48 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ja die wachtlijst neem ik met een korreltje zout, iedere huurder staat permanent ingeschreven en veel kopers ook, als achtervang ingeval van scheiding
ja ik merkte het onlangs in een gesprek dat veel huurders en ook kopers staan ingeschreven , uit luxe of onzekerheid ??quote:Op vrijdag 14 december 2012 16:52 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Leuk dat je die met een korreltje zout neemt,
meer een poging tot zekerheid ingeval van ontrouwquote:Op vrijdag 14 december 2012 16:53 schreef Sjabba het volgende:
[..]Aha, de wachtlijst is een luxeprobleem....
Zeg eens eerlijk lees je uberhaubt wel eens wat iemand hier typt, dan zou je weten dat ik al tig keer hier getypt heb dat ik alleenstaand ben.quote:Op vrijdag 14 december 2012 16:57 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ja ik merkte het onlangs in een gesprek dat veel huurders en ook kopers staan ingeschreven , uit luxe of onzekerheid ??
Zeg eens eerlijk,staat jouw vrouw of jijzelf ook ingeschreven??
Ja dat weet ik, net als dat Xeno zoals hij zegt een hermafrodiet is, onder een brug in Dronten woont en bijstand heeft voor zijn/ haar twee onechte kinderen, sorryquote:Op vrijdag 14 december 2012 17:02 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Zeg eens eerlijk lees je uberhaubt wel eens wat iemand hier typt, dan zou je weten dat ik al tig keer hier getypt heb dat ik alleenstaand ben.![]()
Als de wachtlijst inhoudt dat het 10 jaar duurt voor je in aanmerking komt, dan wil dat zeggen dat het 10 jaar duurt voor je in aanmerking komt.quote:Op vrijdag 14 december 2012 16:57 schreef michaelmoore het volgende:
ja ik merkte het onlangs in een gesprek dat veel huurders en ook kopers staan ingeschreven , uit luxe of onzekerheid ??
inderdaad, die wachtlijst is een lachertje, velen die uiteindelijk in aanmerking komen wijzen de woning afquote:Op vrijdag 14 december 2012 17:06 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Of er dan 3 mensen op die wachtlijst staan, of 3 miljoen doet totaal niet terzake.
Heb je iets niet goed gedaan, in 1987 kocht ik halfvrijstaand huis met 750 vierkante meter grond voor 125.000 gulden met een rente van 6% voor 10-12 jaar vast.quote:Op vrijdag 14 december 2012 15:03 schreef michaelmoore het volgende:
Gelukkig kregen we in 1987 een premie A woning en was de rente slechts 8%
stichtingskosten was 128.000 gulden met 40.000 subsidie contante waarde, totaal van de betalingen 85.000 gulden
In 1996 tankte ik een liter diesel voor omgerekend ¤ 0,39. Inmiddels betaal ik ¤ 1,45 tot 1,50. En is de MRB ook nog eens een volle tank diesel per maand hoger.quote:
locatie, locatie , locatiequote:Op vrijdag 14 december 2012 17:32 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Heb je iets niet goed gedaan, in 1987 kocht ik halfvrijstaand huis met 750 vierkante meter grond voor 125.000 gulden met een rente van 6% voor 10-12 jaar vast.
Toen verkocht ik datzelfde huis voor 270.000 gulden.quote:Op vrijdag 14 december 2012 17:40 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
In 1996 tankte ik een liter diesel voor omgerekend ¤ 0,39. Inmiddels betaal ik ¤ 1,45 tot 1,50. En is de MRB ook nog eens een volle tank diesel per maand hoger.
Is het een idee dat men eens stopt met 'vroegah' en naar de huidige maatstaven gaat kijken?
Dat is ruim ¤ 122.000,- Zou je nu wellicht wellicht 250 a 350K voor krijgen. Dat bedoel ik dus, die vergelijkingen zijn allemaal zo zinloos als je niet omrekend wat toen het geld waard was en wat hetzelfde bedrag nu waard is.quote:Op vrijdag 14 december 2012 17:41 schreef Piet_Piraat het volgende:
Toen verkocht ik datzelfde huis voor 270.000 gulden.
Het huis daarna ging tussen 1997 en 2007 van 350.000 gulden naar 400.000 Euro.quote:Op vrijdag 14 december 2012 17:47 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Dat is ruim ¤ 122.000,- Zou je nu wellicht wellicht 250 a 350K voor krijgen. Dat bedoel ik dus, die vergelijkingen zijn allemaal zo zinloos als je niet omrekend wat toen het geld waard was en wat hetzelfde bedrag nu waard is.
De diesel is ook verviervoudigd in die tijd. Hebben we nu een dieselbubble? Kan ik over 5 jaar weer 60L tanken voor ¤ 40,-?quote:Op vrijdag 14 december 2012 17:50 schreef Piet_Piraat het volgende:
Het huis daarna ging tussen 1997 en 2007 van 350.000 gulden naar 400.000 Euro.
Hoezo huizenbubble?
Kan nu al, moet je LPG nemen.quote:Op vrijdag 14 december 2012 17:53 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
De diesel is ook verviervoudigd in die tijd. Hebben we nu een dieselbubble? Kan ik over 5 jaar weer 60L tanken voor ¤ 40,-?
Met LPG is het nog erger, die kostte toen omgerekend ¤ 0,17 per liter.... (Als ik het me goed herrinner, ik heb niet zo gek lang op LPG gereden)quote:
Kortom zowel brandstof als huizen zijn bovengemiddeld duurder geworden vergeleken met bijv. levensmiddelen.quote:Op vrijdag 14 december 2012 17:57 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Met LPG is het nog erger, die kostte toen omgerekend ¤ 0,17 per liter.... (Als ik het me goed herrinner, ik heb niet zo gek lang op LPG gereden)
Ja. En de energie en zorg ook. Zeg maar zo'n beetje alles wat belangrijk is, behalve de levensmiddelen.quote:Op vrijdag 14 december 2012 18:11 schreef Piet_Piraat het volgende:
Kortom zowel brandstof als huizen zijn bovengemiddeld duurder geworden vergeleken met bijv. levensmiddelen.
Enige verschil is dat huizen met geleend geld worden gekocht en diesel met eigen geld.quote:Op vrijdag 14 december 2012 17:53 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
De diesel is ook verviervoudigd in die tijd. Hebben we nu een dieselbubble? Kan ik over 5 jaar weer 60L tanken voor ¤ 40,-?
Ja. Want de mensen die het met geleend geld hebben gekocht gaan jou 50K schenken. Omdat je zo'n toffe gast bent... Dream on. De enigen die met een restschuld verkopen zullen dat door omstandigheden wel moeten, de rest lacht je gewoon uit.quote:Op vrijdag 14 december 2012 19:23 schreef graaierrr het volgende:
Enige verschil is dat huizen met geleend geld worden gekocht en diesel met eigen geld.
Nu de leencapaciteit terug wordt geschroeft gaan ook de huizenprijzen omlaag.
Er staan idd genoeg huizen te koop van mensen die het wel leuk leek om eens te verhuizen weer. Nou ja die gaan echt niet naar beneden. Idd als je echt moet dan wel en dan is het ook niet lastig om te zakken. Je doet het dan voor een reden als dan die reden niet doorgaat dan is het niet gratis om je huis van de markt te halen. Eens zien wat er gebeurt als al die huizen verdwijnen trouwens of er dan nog zo'n teveel aan in de verkoop staande huizen zijn en wat dat dan doet met de prijs.quote:Op vrijdag 14 december 2012 19:33 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ja. Want de mensen die het met geleend geld hebben gekocht gaan jou 50K schenken. Omdat je zo'n toffe gast bent... Dream on. De enigen die met een restschuld verkopen zullen dat door omstandigheden wel moeten, de rest lacht je gewoon uit.
Alleen al het feit dat het aantal te koop staande huizen zo oploopt, geeft al aan dat het leeuwendeel niet wil (of kan) zakken met de prijs. Zou namelijk de gemiddelde prijs zich aanpassen aan de vraag (kopersmarkt toch...quote:Op vrijdag 14 december 2012 20:00 schreef Tikbalang het volgende:
[..]
Er staan idd genoeg huizen te koop van mensen die het wel leuk leek om eens te verhuizen weer. Nou ja die gaan echt niet naar beneden. Idd als je echt moet dan wel en dan is het ook niet lastig om te zakken. Je doet het dan voor een reden als dan die reden niet doorgaat dan is het niet gratis om je huis van de markt te halen. Eens zien wat er gebeurt als al die huizen verdwijnen trouwens of er dan nog zo'n teveel aan in de verkoop staande huizen zijn en wat dat dan doet met de prijs.
Moedig dat je dat hier durft te delen. Je zal vast zo uitgescholden worden voor vanalles en nog wat.quote:Op vrijdag 14 december 2012 20:14 schreef Ravvie het volgende:
Vandaag, tegen de meeste adviezen hier in, een koopcontract getekend voor mijn eerste woning. 50% gefinancieerd met hypotheek en 50% met eigen middelen. Financieel de meest slimme zet om te doen? Vast niet. Ik houd er dan ook rekening mee dat het huis over twee jaar zomaar 20% minder waard kan zijn. Maakt dat me wat uit? Neen. Een goed en prettig huis mag best wat kosten, we willen hier zeker een jaar of 15 wonen en de zekerheid dat mijn woonlasten de komende jaren niet zullen stijgen geeft mij ook de nodige rust. Maar nog belangrijker ik en mijn vriendin zijn toe aan de volgende stap, waardoor het extra woongenot mij meer waard is dan de eventuele papieren prijsdaling.
En dat had niet gekunnen zonder 50% bij voorbaat af te lossen?quote:Op vrijdag 14 december 2012 20:14 schreef Ravvie het volgende:
Vandaag, tegen de meeste adviezen hier in, een koopcontract getekend voor mijn eerste woning. 50% gefinancieerd met hypotheek en 50% met eigen middelen. Financieel de meest slimme zet om te doen? Vast niet. Ik houd er dan ook rekening mee dat het huis over twee jaar zomaar 20% minder waard kan zijn.
That's the spirit...quote:Maakt dat me wat uit? Neen. Een goed en prettig huis mag best wat kosten, we willen hier zeker een jaar of 15 wonen en de zekerheid dat mijn woonlasten de komende jaren niet zullen stijgen geeft mij ook de nodige rust. Maar nog belangrijker ik en mijn vriendin zijn toe aan de volgende stap, waardoor het extra woongenot mij meer waard is dan de eventuele papieren prijsdaling.
Verkijk je daar niet op, Als je hier van 20 mensen negatieve adviezen krijgt, zijn dat in werkelijkheid maar 3 verzuurde huurders + 17 klonen.quote:Vandaag, tegen de meeste adviezen hier in,
Dat had inderdaad niet gekund zonder op voorhand 50% zelf te betalen, doordat de de prijs van het huis hoger ligt dan wat we uberhaupt aan hypotheek zouden kunnen krijgen. Verder, doordat de koopprijs ook boven de NHG grens ligt scheelt het qua rente behoorlijk of je het volledige aankoopbedrag financieert of onder de executiewaarde.quote:Op vrijdag 14 december 2012 20:31 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
En dat had niet gekunnen zonder 50% bij voorbaat af te lossen?
[..]
That's the spirit...
Ow enne...
[..]
Verkijk je daar niet op, Als je hier van 20 mensen negatieve adviezen krijgt, zijn dat in werkelijkheid maar 3 verzuurde huurders + 17 klonen.![]()
OK, dat is dan een legitieme reden i.p.v. alvast aflossen omdat je wellicht in de toekomst 'onder water' komt te staan.quote:Op vrijdag 14 december 2012 20:39 schreef Ravvie het volgende:
Dat had inderdaad niet gekund zonder op voorhand 50% zelf te betalen, doordat de de prijs van het huis hoger ligt dan wat we uberhaupt aan hypotheek zouden kunnen krijgen. Verder, doordat de koopprijs ook boven de NHG grens ligt scheelt het qua rente behoorlijk of je het volledige aankoopbedrag financieert of onder de executiewaarde.
Ook precies de juiste manier om er tegen aan te kijken. Ik zit beetje anders in situatie maar had op gegeven moment wel een prijsstijging van 75% maar ook alleen maar virtueel. Mooi kunnen gebruiken voor kopen ander huis maar wat ik toen niet had heb ik nog steeds niet feitelijk.quote:Op vrijdag 14 december 2012 20:14 schreef Ravvie het volgende:
dan de eventuele papieren prijsdaling.
Gefeliciteerdquote:Op vrijdag 14 december 2012 20:14 schreef Ravvie het volgende:
Vandaag, tegen de meeste adviezen hier in, een koopcontract getekend voor mijn eerste woning. 50% gefinancieerd met hypotheek en 50% met eigen middelen.
Nou... nou.... heb eens wat meer vertrouwen in je medemensquote:Op vrijdag 14 december 2012 20:18 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Moedig dat je dat hier durft te delen. Je zal vast zo uitgescholden worden voor vanalles en nog wat.
en gefeliciteerd met veel woongenot voor een vaste prijs![]()
Maar 17quote:Op vrijdag 14 december 2012 20:31 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Verkijk je daar niet op, Als je hier van 20 mensen negatieve adviezen krijgt, zijn dat in werkelijkheid maar 3 verzuurde huurders + 17 klonen.![]()
Ja. Sorry. Ik heb gekocht... Dus kan niet rekenen. Je weet toch...quote:
En dat is stierenpoep natuurlijk... Of je nou 100K onderwaarde hebt, en 100K op de bank, of je betaalt alvast die 100K en die 100K verdampt is qua onderwaarde lood om oud ijzer...quote:Op vrijdag 14 december 2012 22:27 schreef ComplexConjugate het volgende:
Jij hebt in ieder geval geen last van onderwaarde
hier in de hype periode 2 koophuizen verkocht om samen te gaan kopen om te wonen. Dus twee keer heel veel overwaarde kunnen cashen. Het bedrag aan hyp in guldens is toen euro's geworden qua verkoop. Daar kun je nooit tegenop sparen.quote:Op vrijdag 14 december 2012 21:37 schreef Tikbalang het volgende:
[..]
Ook precies de juiste manier om er tegen aan te kijken. Ik zit beetje anders in situatie maar had op gegeven moment wel een prijsstijging van 75% maar ook alleen maar virtueel. Mooi kunnen gebruiken voor kopen ander huis maar wat ik toen niet had heb ik nog steeds niet feitelijk.
Zolang het hebben van beetje schuld nog goedkoper is dan hebben van geen schuld op je huis zou ik het ook laten staan. Elke verandering van rente en andere regeltjes weer narekenen en kijken wat het beste is om dan te doen.quote:Op vrijdag 14 december 2012 23:18 schreef capricia het volgende:
[..]
hier in de hype periode 2 koophuizen verkocht om samen te gaan kopen om te wonen. Dus twee keer heel veel overwaarde kunnen cashen. Het bedrag aan hyp in guldens is toen euro's geworden qua verkoop. Daar kun je nooit tegenop sparen.
Wij zitten nu een beetje met het dilemma dat volledig aflossen geen financieel voordeel oplevert. En dat we dus waarschijnlijk een stukje schuld laten staan.
Haha... jarenlang hebben ze dat gedaan en sommigen denken dat ze nog steeds een reden hebben om te lachenquote:Op vrijdag 14 december 2012 19:33 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ja. Want de mensen die het met geleend geld hebben gekocht gaan jou 50K schenken. Omdat je zo'n toffe gast bent... Dream on. De enigen die met een restschuld verkopen zullen dat door omstandigheden wel moeten, de rest lacht je gewoon uit.
Ga je nou nog een huis kopen of leasenquote:Op vrijdag 14 december 2012 23:18 schreef capricia het volgende:
[..]
hier in de hype periode 2 koophuizen verkocht om samen te gaan kopen om te wonen. Dus twee keer heel veel overwaarde kunnen cashen. Het bedrag aan hyp in guldens is toen euro's geworden qua verkoop. Daar kun je nooit tegenop sparen.
Wij zitten nu een beetje met het dilemma dat volledig aflossen geen financieel voordeel oplevert. En dat we dus waarschijnlijk een stukje schuld laten staan.
Hoe kan het nu goedkoper zijn om een schuld te hebben dan geen schuld?quote:Op vrijdag 14 december 2012 23:26 schreef Tikbalang het volgende:
[..]
Zolang het hebben van beetje schuld nog goedkoper is dan hebben van geen schuld op je huis zou ik het ook laten staan. Elke verandering van rente en andere regeltjes weer narekenen en kijken wat het beste is om dan te doen.
Vraagje... In welke realiteit leef jij...quote:Op vrijdag 14 december 2012 23:28 schreef ComplexConjugate het volgende:
Haha... jarenlang hebben ze dat gedaan en sommigen denken dat ze nog steeds een reden hebben om te lachen![]()
Maar waarom zitten er dan zoveel mensen te huilen voor de buis? Boehoe.... mijn onderwaarde.... mijn huis is waardeloos! En dat bij een daling van een paar procenten per jaar
Met een schuld op je huis is dat mogelijk dankzij de HRA.quote:Op vrijdag 14 december 2012 23:35 schreef Sharpdressedman het volgende:
[..]
Hoe kan het nu goedkoper zijn om een schuld te hebben dan geen schuld?
Wellicht handig om je eerst eens in te lezen....quote:Op vrijdag 14 december 2012 23:35 schreef Sharpdressedman het volgende:
Heb je .... over?quote:Op vrijdag 14 december 2012 23:39 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Wellicht handig om je eerst eens in te lezen....
In dezelfde realiteit waar jij 17 kloons meent waar te nemenquote:Op vrijdag 14 december 2012 23:36 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Vraagje... In welke realiteit leef jij...
Hoe kan het nu goedkoper zijn om een schuld te hebben dan geen schuld?quote:
Ach ook ik ben maar bij vlagen zinvol, zuurpruim.quote:Op vrijdag 14 december 2012 23:50 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Sorry hoor, maar als je dat echt niet begrijpt, kom dan hier niet bijdehand doen... Beetje onzinnig zeg maar....
Gesubsidieerd huisje lenen. Vinden we normaal, terwijl degene die smerig rijk is met een bruto inkomen van >43k en een huurhuisje heeft gestraft moet worden om het feit dat deze mensen belasting betalen.quote:Op vrijdag 14 december 2012 23:38 schreef Tikbalang het volgende:
[..]
Met een schuld op je huis is dat mogelijk dankzij de HRA.
Props...quote:Op vrijdag 14 december 2012 23:51 schreef Sharpdressedman het volgende:
[..]
Ach ook ik ben maar bij vlagen zinvol, zuurpruim.
Was dat maar waar. Je redt het zelfs bij vlagen niet eens...quote:Op vrijdag 14 december 2012 23:51 schreef Sharpdressedman het volgende:
Ach ook ik ben maar bij vlagen zinvol, zuurpruim.
Laat me raden, je 13e kloon? (Gezien het onderliggende intellect?)quote:Op vrijdag 14 december 2012 23:53 schreef ComplexConjugate het volgende:
Props...![]()
Een fokker die gelijk doorheeft met wie en wat hij van doen heeft
Ongeveer 13 en 14.quote:Op vrijdag 14 december 2012 23:54 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Wat zijn de schattingen voor 2013 en 2014?
En zo hoort dat ook. Ik een van die "smerig rijken" en van mening dat ik niet in een sociale huurwoning behoor te wonen. Dat heeft verder helemaal niks met huisprijzen van koopwoningen uit te staan. Maar alles met de prijs van bepaalde huurwoningen.quote:Op vrijdag 14 december 2012 23:52 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Gesubsidieerd huisje lenen. Vinden we normaal, terwijl degene die smerig rijk is met een bruto inkomen van >43k en een huurhuisje heeft gestraft moet worden om het feit dat deze mensen belasting betalen.
Only in Nederland, het land waar de prijs van baksteen niet mag zinken
-8% en -7% of zo... mijn voorspelling is dat je het mag verdubbel of er een digit voor kan zetten.quote:Op vrijdag 14 december 2012 23:54 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Wat zijn de schattingen voor 2013 en 2014?
Eerst waren het er nog 17? Je kan niet rekenen, niet tellen en nu laat je geheugen je ook nog eens in de steek.quote:Op vrijdag 14 december 2012 23:54 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Laat me raden, je 13e kloon? (Gezien het onderliggende intellect?)
En jij vind de HRA een geweldig instrument om 'bezitsvorming' te stimuleren?quote:Op vrijdag 14 december 2012 23:56 schreef Tikbalang het volgende:
[..]
En zo hoort dat ook. Ik een van die "smerig rijken" en van mening dat ik niet in een sociale huurwoning behoor te wonen. Dat heeft verder helemaal niks met huisprijzen van koopwoningen uit te staan. Maar alles met de prijs van bepaalde huurwoningen.
Ehm... die 17 klonen waren van 3 man he... (Sorry dat het rekenwerk voor jou daardoor een lvl hoger getild wordt, Zoals je weet help ik je meestal wel, maar nu zet je jezelf dusdanig voor schut dat ik me ff terugtrek. Sorry)quote:Op vrijdag 14 december 2012 23:58 schreef ComplexConjugate het volgende:
Eerst waren het er nog 17? Je kan niet rekenen, niet tellen en nu laat je geheugen je ook nog eens in de steek.
Nou... nou... nu laat jij je toch een beetje kennen BVZ'tjequote:Op zaterdag 15 december 2012 00:01 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ehm... die 17 klonen waren van 3 man he... (Sorry dat het rekenwerk voor jou daardoor een lvl hoger getild wordt, Zoals je weet help ik je meestal wel, maar nu zet je jezelf dusdanig voor schut dat ik me ff terugtrek. Sorry)
Dat moet dan maar. Ik ben best begaan met de minder bedeelde, maar sommigen zijn niet meer te redden.quote:Op zaterdag 15 december 2012 00:03 schreef ComplexConjugate het volgende:
Nou... nou... nu laat jij je toch een beetje kennen BVZ'tje
Het is een leuk iets HRA maar als het afgeschaft maakt het voor mij niet dat ik het erg vind ofzo. Ik heb mijn huizen voor een goeie prijs gekocht om in te wonen. Verder zitten er dan nog alleen geld dingetjes in van aflossen of niet waarin de HRA meespeelt.quote:Op zaterdag 15 december 2012 00:00 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
En jij vind de HRA een geweldig instrument om 'bezitsvorming' te stimuleren?
Je klinkt als het ideale slachtoffer om deel te willen nemen aan het grote Hollandse piramidespel
Dus jij woont niet eens in een sociale huurwoning? En zit zelfs gewoon ordinair HRA te lurken?quote:Op zaterdag 15 december 2012 00:05 schreef Tikbalang het volgende:
[..]
Het is een leuk iets HRA maar als het afgeschaft maakt het voor mij niet dat ik het erg vind ofzo. Ik heb mijn huizen voor een goeie prijs gekocht om in te wonen. Verder zitten er dan nog alleen geld dingetjes in van aflossen of niet waarin de HRA meespeelt.
Jij hoeft ze ook niet te redden dat doet de belastingbetaler welquote:Op zaterdag 15 december 2012 00:04 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Dat moet dan maar. Ik ben best begaan met de minder bedeelde, maar sommigen zijn niet meer te redden.
Ik heb dan ook geen enkele intentie om ze te redden..quote:Op zaterdag 15 december 2012 00:16 schreef ComplexConjugate het volgende:
Jij hoeft ze ook niet te redden dat doet de belastingbetaler wel
Van mijn uitkering kan ik eigenlijk ook niet al te veel meer bijdragen maar ik zie het nog gebeuren dat ze mij gaan korten om de leenverslaving nog langer te gaan rekken. Immers zal en moet iedereen zijn steentje in de geldcreatie bijdragen want anders gaan 'we' failliet.quote:Op zaterdag 15 december 2012 00:18 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ik heb dan ook geen enkele intentie om ze te redden..
Beter wordt je wakker en ga je eens zelfstandig nadenken, i.p.v. al die youtube filmpjes voor waar aannemen en gedachteloos oplepelen...quote:Op zaterdag 15 december 2012 00:20 schreef ComplexConjugate het volgende:
Van mijn uitkering kan ik eigenlijk ook niet al te veel meer bijdragen maar ik zie het nog gebeuren dat ze mij gaan korten om de leenverslaving nog langer te gaan rekken. Immers zal en moet iedereen zijn steentje in de geldcreatie bijdragen want anders gaan 'we' failliet.
quote:Op zaterdag 15 december 2012 00:24 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Beter wordt je wakker en ga je eens zelfstandig nadenken, i.p.v. al die youtube filmpjes voor waar aannemen en gedachteloos oplepelen...
Maar hee, dat is zomaar een suggestie he... Doe ermee wat je wilt...
Zal best. Ik heb echter geen schuld. (Woningwaarde - Hypotheek > 0)quote:Op zaterdag 15 december 2012 00:32 schreef ComplexConjugate het volgende:
En dat geld in het bijzonder voor het bezitten van schulden.
Nee ik woon niet in een sociale huurwoning en ik ben idd lekker HRA aan het lurken (zolang het kan). Ik heb geen huurwoning ik heb een koopwoning. Belasting betalers zijn we allemaal. ik ben dus niet hypociet, dat mag jij wel denk maar dat zie je dan verkeerd. En oh ja ik betaal waarschijnlijk meer belasting in 1 jaar dan jij in 4 jaar zou krijgen als bijstander.quote:Op zaterdag 15 december 2012 00:15 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Dus jij woont niet eens in een sociale huurwoning? En zit zelfs gewoon ordinair HRA te lurken?
Hoe duf jij als gesubsideerde huislener een oordeel te hebben over belastingbetalers in een sociale huurwoning! Lekker hypocriet
of je wil de werkelijkheid niet zien, of je probeert m te manipuleren en te verdraaien voor de lezers hierquote:Op vrijdag 14 december 2012 20:31 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
En dat had niet gekunnen zonder 50% bij voorbaat af te lossen?
[..]
That's the spirit...
Ow enne...
[..]
ziekelijke maatregel dus.quote:Op vrijdag 14 december 2012 23:38 schreef Tikbalang het volgende:
[..]
Met een schuld op je huis is dat mogelijk dankzij de HRA.
Je wil dus zeggen dat de prijzen niet kunnen dalen? of wat bedoel je?quote:Op vrijdag 14 december 2012 19:33 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Het is gewoon hypocriet als je enerzijds zelf een subsidie opstrijkt maar wel het huren van een sociale huurwoning veroordeelt. Zit jou zo'n morele ambiguïteit wel lekker?quote:Op zaterdag 15 december 2012 02:25 schreef Tikbalang het volgende:
[..]
Nee ik woon niet in een sociale huurwoning en ik ben idd lekker HRA aan het lurken (zolang het kan). Ik heb geen huurwoning ik heb een koopwoning. Belasting betalers zijn we allemaal. ik ben dus niet hypociet, dat mag jij wel denk maar dat zie je dan verkeerd. En oh ja ik betaal waarschijnlijk meer belasting in 1 jaar dan jij in 4 jaar zou krijgen als bijstander.
Ik neem aan dat jij geen HRA hebt anders zou je niet zo tekeer gaan. Ik heb die regels niet bedacht, ik maak er alleen gebruik van zolang dat kan. Zou het niet bestaan zou ik nog steeds in hetzelfde huis wonen waar ik nou in woon gewoon omdat ik mijn financien prima op orde heb.quote:Op zaterdag 15 december 2012 11:08 schreef Artimunor het volgende:
ziekelijke maatregel dus.
als het land straks in duigen ligt nog is kijken of je nog steeds zo trots bent dat je lekker zo lang het kan hebt lopen lurken. (zoals je het zelf noemt en wat de lading meer dan genoeg weer zou moeten geven voor de mensen die niet tot op het bot verrot zijn)
en nu alvast: je wordt bedankt namens je nazaad
De bekende 'wie dan leeft.....'quote:Op zaterdag 15 december 2012 11:08 schreef Artimunor het volgende:
en nu alvast: je wordt bedankt namens je nazaad
Volgens mij veroordeelt niemand hier het wonen in sociale huurwoningen. Het enige wat wel gesteund wordt hier is de huurverhoging voor boven modaal verdienenden die die woningen bezet houden voor de doelgroep.quote:Op zaterdag 15 december 2012 11:31 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Het is gewoon hypocriet als je enerzijds zelf een subsidie opstrijkt maar wel het huren van een sociale huurwoning veroordeelt. Zit jou zo'n morele ambiguïteit wel lekker?
Dat zeg ik... dat is gewoon lekker hypocriet, zelf belasting ontwijken maar wel een oordeel klaar hebben over mensen die in een sociale huurwoning zitten en hun belastingen betalen.quote:Op zaterdag 15 december 2012 11:40 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Volgens mij veroordeelt niemand hier het wonen in sociale huurwoningen. Het enige wat wel gesteund wordt hier is de huurverhoging voor boven modaal verdienenden die die woningen bezet houden voor de doelgroep.
Niet alleen de HRA corrumpeert dan, de sociale huurwoning markt net zo goed. Met je +43k daar lekker blijven wonen. Mij hoor je trouwens nergens klagen over dat de HRA veranderd. Ik ben er ook niet afhankelijk van namelijk gewoon omdat ik geen super max lening heb op basis van loon en gewoon in een toepasslijk huis woon terwijl bank mij wel een tonnetje meer wou lenen zodat ik nog meer HRA kon lurken. Maar nee heb het zo geregeld dat dat minder werd juist dit jaar met koop van een andere woning.quote:Op zaterdag 15 december 2012 11:46 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Dat zeg ik... dat is gewoon lekker hypocriet, zelf belasting ontwijken maar wel een oordeel klaar hebben over mensen die in een sociale huurwoning zitten en hun belastingen betalen.
Je komt echt niet weg hoor met 'zo is het systeem', dat geld toch net zo goed voor de mensen die op basis van het systeem deze afweging hebben gemaakt?
'De spelregels tijdens het spel veranderen' is ook zo'n mooie kreet waarmee vaak geschermd wordt.... raar dat je subsidietrekkers daar nooit over hoorde toen anderen wel te maken kregen met veranderende spelregels...![]()
De HRA corrumpeert kennelijk het morele kompas van mensen die zich afhankelijk hebben opgesteld. Begrijpelijk want het zijn mensen en mensen maken fouten. Toch doe je er goed aan als mens om wat vaker bij jezelf te raden de gaan of de systemen waarmee we te maken hebben wel deugen.
Wat ik hiermee wil zeggen is dat het niet zo plezierig is als de looptijd eindigt en jij nog een grote som hebt open staan.quote:Op vrijdag 14 december 2012 16:19 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ja. En? Waarom dat moment naar voren halen? Als ik bv 50K voortijdig afgelost heb, en er gebeurt even iets, en ik heb 20K nodig krijg ik die echt niet terug van de bank hoor. Beter die 50K zelf apart houden, aflossen kun je dan altijd nog.
Vooruit Sjabba voor jou dan even wat interessants:quote:Op zaterdag 15 december 2012 10:19 schreef Sjabba het volgende:
Zucht, ik zie dat Xeno weer lekker bezig is geweest, zo zonde, heb geen zin om tussen als die same old bullshit de echte interessante posts te zoeken...
Conclusie.... de overheid kan wel de regels willen versoepelen maar als de banken niet meewerken gaat er niet veel gebeuren (lees: banken willen nog meer overheidsgaranties).quote:Versoepeling hypotheekregels valt of staat met medewerking banken
Persbericht Vereniging Eigen Huis.
Amersfoort, 14 december 2012 - Vereniging Eigen Huis vindt het een goede zaak dat banken meer ruimte krijgen om hun klanten een hypotheek op maat te verstrekken. Vooral jonge mensen met goede inkomensperspectieven moeten door deze versoepeling van de hypotheekregels straks gemakkelijker een passende hypotheek kunnen afsluiten dan nu het geval is. De hypotheekverstrekking is de laatste jaren sterk teruggeschroefd en alle aanvragen worden nu door banken op dezelfde starre manier getoetst. Straks kan in voorkomende gevallen wel weer rekening worden gehouden met een reëel te verwachten inkomensstijging.
Banken en AFM moeten wel meewerken
Wil de vandaag aangekondigde maatregel werken, dan moeten ook de banken en de AFM meewerken. Hogere hypotheken kunnen niet door de overheid worden afgedwongen, maar ruimere verstrekkingsnormen bieden banken wel de mogelijkheden om in overleg met de klant een woningfinanciering te kiezen die verantwoord is en past bij de inkomensontwikkeling.
Beetje compensatie voor doorgeschoten hypotheekregels
Huizenkopers ondervinden per 1 januari 2013 de nadelige gevolgen van een opeenstapeling van hypotheekbeperkingen en doorgeschoten regelgeving. Deze beperkingen verlammen de woningmarkt onnodig. Vooral starters merken dat: waar in het verleden bij de hypotheekverstrekking rekening werd gehouden met een te verwachten inkomensontwikkeling, is er nu absoluut geen ruimte meer voor een bij de klant passende kredietverstrekking. De krappe financieringsmogelijkheden zetten de huizenprijzen verder onder druk.
Ingrijpende veranderingen
Op 1 januari wordt de verplichte volledige aflossing van een nieuw afgesloten hypotheek ingevoerd. Vereniging Eigen Huis waarschuwt voor de langjarige tweedeling tussen bestaande en nieuwe huiseigenaren die hierdoor ontstaat. Het fiscale onderscheid tussen deze groepen brengt onnodige schade toe aan de woningmarkt omdat het verdere prijsdalingen, vermogensverlies en een toename van restschulden veroorzaakt. De vereniging heeft daarom de Eerste Kamer opgeroepen de invoering uit te stellen zodat betere plannen kunnen worden uitgewerkt. Over de invoering van deze maatregel per 1 januari wordt de komende week gestemd.
bron: VEH
Die hele verandering kan ook soepeler. De gemiddelde starter heeft nog geen 52% aftrek. Dus als je nou gewoon zou stellen van elk jaar 1.7% minder aftrek beginnende bij de 52% ben je er over 30 jaar vanaf en zit iedereen over een jaar of 10 op hetzelfde niveau van aftrek. Waardoor je dan kan kiezen welke hypotheek vorm dan handiger is. De regel die er nou komt is idd niet bepaald handig met alleen nog maar anuiteit of lineiar dan iedereen mooi in hetzelfde schuitje.quote:Op zaterdag 15 december 2012 12:12 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Vooruit Sjabba voor jou dan even wat interessants:
[..]
Conclusie.... de overheid kan wel de regels willen versoepelen maar als de banken niet meewerken gaat er niet veel gebeuren (lees: banken willen nog meer overheidsgaranties).
De soepele regels.... waren die niet debet aan de explosie van de huizenprijzen?
De VEH vind het niet eerlijk dat starters niet meer zoveel mogen lenen, boehoe.... is zielig voor ze want nu kunnen ze niet meer deel nemen aan het piramidespel.
Of de overheid wel heeft nagedacht over alle ellende die dat veroorzaakt bij de deelnemers aan het piramidespel, dalende prijzen, vermogensverlies en zelfs restschulden.... boehoe..... is niet eerlijk voor de starter.
Het is haast een hele kunst om zo'n stukje voor de VEH te schrijven, hebben we hier in Nederland soms een leerstoel demagogie of zo?
Zeg kan jij niet met je bij de kringloop vandaan gehaalde half kapotte honkbalknuppel eens je aftandse computerscherm en toetsenbord kapot rammen?quote:Op zaterdag 15 december 2012 12:12 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Vooruit Sjabba voor jou dan even wat interessants:
[..]
Conclusie.... de overheid kan wel de regels willen versoepelen maar als de banken niet meewerken gaat er niet veel gebeuren (lees: banken willen nog meer overheidsgaranties).
De soepele regels.... waren die niet debet aan de explosie van de huizenprijzen?
De VEH vind het niet eerlijk dat starters niet meer zoveel mogen lenen, boehoe.... is zielig voor ze want nu kunnen ze niet meer deel nemen aan het piramidespel.
Of de overheid wel heeft nagedacht over alle ellende die dat veroorzaakt bij de deelnemers aan het piramidespel, dalende prijzen, vermogensverlies en zelfs restschulden.... boehoe..... is niet eerlijk voor de starter.
Het is haast een hele kunst om zo'n stukje voor de VEH te schrijven, hebben we hier in Nederland soms een leerstoel demagogie of zo?
Zoek jij nog een aanvullende opleiding op je cum laude diploma drammalogie dan?quote:Op zaterdag 15 december 2012 12:12 schreef ComplexConjugate het volgende:
<knip>het gebruikelijke gemanipuleer en getrol</knip..
Pas als de HRA word afgeschaft in ruil voor een belastingverlaging zit iedereen in hetzelfde schuitje.quote:Op zaterdag 15 december 2012 12:21 schreef Tikbalang het volgende:
[..]
Die hele verandering kan ook soepeler. De gemiddelde starter heeft nog geen 52% aftrek. Dus als je nou gewoon zou stellen van elk jaar 1.7% minder aftrek beginnende bij de 52% ben je er over 30 jaar vanaf en zit iedereen over een jaar of 10 op hetzelfde niveau van aftrek. Waardoor je dan kan kiezen welke hypotheek vorm dan handiger is. De regel die er nou komt is idd niet bepaald handig met alleen nog maar anuiteit of lineiar dan iedereen mooi in hetzelfde schuitje.
Waarom meteen zo destructief worden?quote:Op zaterdag 15 december 2012 12:29 schreef ikjijallebei het volgende:
[..]
Zeg kan jij niet met je bij de kringloop vandaan gehaalde half kapotte honkbalknuppel eens je aftandse computerscherm en toetsenbord kapot rammen?
Ben ik al lang voor geslaagdquote:Op zaterdag 15 december 2012 12:35 schreef michaelHD9 het volgende:
[..]
Zoek jij nog een aanvullende opleiding op je cum laude diploma drammalogie dan?
Ik vermoed dat hij dat goed bij het psychopatische en neurotische karakter vindt passen (gelardeerd met waanvoorspellingen en achtervolgingswaanzin). Het is hier toch geen open kliniek?quote:Op zaterdag 15 december 2012 12:40 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Waarom meteen zo destructief worden?
Dit begrijp ik ook niet. Waarom heeft iedereen het nu ineens over onderwaarde? Overal reclamespotjes "JE MOET SNEL AFLOSSEN ANDERS STA JE ONDER WATER!!1!"quote:Op vrijdag 14 december 2012 22:41 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
En dat is stierenpoep natuurlijk... Of je nou 100K onderwaarde hebt, en 100K op de bank, of je betaalt alvast die 100K en die 100K verdampt is qua onderwaarde lood om oud ijzer...
Dat begint pas een probleem te worden als mensen ontslagen worden en dan eenquote:Op zaterdag 15 december 2012 13:44 schreef 44pje het volgende:
[..]
Dit begrijp ik ook niet. Waarom heeft iedereen het nu ineens over onderwaarde? Overal reclamespotjes "JE MOET SNEL AFLOSSEN ANDERS STA JE ONDER WATER!!1!"
Wat boeit het nou of dat geld op de spaarrekening staat of in je huis zit? Als het (op de lange termijn) fiscaal gunstiger wordt om af te lossen dan doe ik dat wel, maar nu niet. Ik begrijp het verhaal ook gewoon niet.
Misschien kan iemand (Xeno?) het uitleggen?
De banken zijn een beetje angstig dat dit geld kan verdwijnen, door een plotse gokverslaving of scheiding ed.quote:Op zaterdag 15 december 2012 13:44 schreef 44pje het volgende:
[..]
Dit begrijp ik ook niet. Waarom heeft iedereen het nu ineens over onderwaarde? Overal reclamespotjes "JE MOET SNEL AFLOSSEN ANDERS STA JE ONDER WATER!!1!"
Gaat natuurlijk niet gebeuren. Immers het eigenwoningbezit is het wel waard om gestimuleerd te worden.quote:Op zaterdag 15 december 2012 12:39 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Pas als de HRA word afgeschaft in ruil voor een belastingverlaging zit iedereen in hetzelfde schuitje.
Geloof jij in sprookjes? De HRA heeft vooral het hebben van schulden beloond. In een tijd van dalende waarde van het onderpand is dat en heel groot gevaar voor de economie. Wat is er mis met marktwerking? Het hebben van een dak boven je hoofd is en essentiele behoefte dus zoiets behoeft geen stimulans. Gewoon de markt zijn werk laten doen en de burger niet onnodig opzadelen met te hoge belastingen.quote:Op zaterdag 15 december 2012 18:32 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Gaat natuurlijk niet gebeuren. Immers het eigenwoningbezit is het wel waard om gestimuleerd te worden.
Eigenwoningbezit stimuleren is nu eenmaal iets wat belangrijk wordt gevonden. Dat kan op allerlei manieren gebeuren maar het gaat echt niet zomaar verdwijnen hoe graag jij dat ook wil.quote:Op zaterdag 15 december 2012 18:36 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Geloof jij in sprookjes? De HRA heeft vooral het hebben van schulden beloond. In een tijd van dalende waarde van het onderpand is dat en heel groot gevaar voor de economie. Wat is er mis met marktwerking? Het hebben van een dak boven je hoofd is en essentiele behoefte dus zoiets behoeft geen stimulans. Gewoon de markt zijn werk laten doen en de burger niet onnodig opzadelen met te hoge belastingen.
Paniekvoetbal. Mensen horen wat, mensen lezen wat, mensen denken het te snappen en mensen doen dat wat hen op dat moment het beste lijkt. Laat ze lekker.quote:Op zaterdag 15 december 2012 13:44 schreef 44pje het volgende:
[..]
Wat boeit het nou of dat geld op de spaarrekening staat of in je huis zit? Als het (op de lange termijn) fiscaal gunstiger wordt om af te lossen dan doe ik dat wel, maar nu niet. Ik begrijp het verhaal ook gewoon niet.
Misschien kan iemand (Xeno?) het uitleggen?
Die is al redelijk streng, die hypotheken zijn over het algemeen niet degenen met het grootste risico.quote:Op zaterdag 15 december 2012 18:38 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
Wie doet er hier een voorspelling mbt de NHG? Mijn gok: wordt danig strenger / uitgekleed. Hoe ze het gaan verkopen weet ik niet, maar gebeuren gaat het.
Waarom is het belangrijk dat het eigenwoningbezit word gestimuleerd? Wat is er mis met voorzien van woonruimte voor iedereen? Waarom moet je het bezitten. Dezelfde pippo's die zo pleiten voor het eigen woningbezit zitten net zo hard te lobbyen voor meer centjes voor het OV. Lekker dubbelzinnig, enerzijds verkondigen dat het bezit belangrijk is en anderzijds verkondigen dat je zo veel mogelijk van het collectieve vervoer gebruik moet maken en het bezitten van een eigen voertuig zo ver mogelijk moet terugdringen.quote:Op zaterdag 15 december 2012 18:38 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Eigenwoningbezit stimuleren is nu eenmaal iets wat belangrijk wordt gevonden. Dat kan op allerlei manieren gebeuren maar het gaat echt niet zomaar verdwijnen hoe graag jij dat ook wil.
Er wordt wel veel misbruik van gemaakt, dus kan me voorstellen dat ze wel wat zaken aan gaan passen.quote:Op zaterdag 15 december 2012 18:40 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Die is al redelijk streng, die hypotheken zijn over het algemeen niet degenen met het grootste risico.
quote:Op zaterdag 15 december 2012 18:43 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
alles waar de overheid zich mee bemoeid gaat kapot. zo simpel is het. overheid moet zich gewoon beperken tot een beperkt aantal taken, en niet aan van alles en nog wat subsidie geven / zich mee bemoeien.
De overheid moet ook geen subsidie op geld lenen gevenquote:Op zaterdag 15 december 2012 18:43 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
alles waar de overheid zich mee bemoeit gaat kapot. zo simpel is het. overheid moet zich gewoon beperken tot een beperkt aantal taken, en niet aan van alles en nog wat subsidie geven / zich mee bemoeien.
Als die basale kennis je al ontbreekt vraag ik me een beetje af waarom je je probeert te mengen in discussies over de woningmarkt? Wat weet je eigenlijk van de woningmarkt, wat is je achtergrond?quote:Op zaterdag 15 december 2012 18:42 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Waarom is het belangrijk dat het eigenwoningbezit word gestimuleerd?
Aha, het grote complotdenkenquote:Wat is er mis met voorzien van woonruimte voor iedereen? Waarom moet je het bezitten. Dezelfde pippo's die zo pleiten voor het eigen woningbezit zitten net zo hard te lobbyen voor meer centjes voor het OV. Lekker dubbelzinnig, enerzijds verkondigen dat het bezit belangrijk is en anderzijds verkondigen dat je zo veel mogelijk van het collectieve vervoer gebruik moet maken en het bezitten van een eigen voertuig zo ver mogelijk moet terugdringen.
Denk gewoon eens na over de onderliggende oorzaak waarom men het zo belangrijk vind, heeft enkel met machtspolitiek en onderwerping van het volk te maken.
volledig mee eens.quote:Op zaterdag 15 december 2012 18:47 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
De overheid moet ook geen subsidie op geld lenen geven
Allicht, waren ze ook al wel mee bezig.quote:Op zaterdag 15 december 2012 18:43 schreef Halcon het volgende:
[..]
Er wordt wel veel misbruik van gemaakt, dus kan me voorstellen dat ze wel wat zaken aan gaan passen.
quote:za 15 dec 2012, 14:56
Keith Bakker verlaagt prijs huis vanuit gevangenis
Van onze redactie
AMSTERDAM -
FOTO'S - Keith Bakker heeft vanuit de gevangenis de prijs van zijn luxe optrekje aan de Oude Waal in het centrum van Amsterdam verlaagd.
De verslavingsdeskundige zette vorig jaar zijn woning te koop voor 1.095.000 euro.
Samen met zijn vriendin kocht hij in 2008 het pand voor bijna twee miljoen euro.
Inmiddels is de vraagprijs gedaald naar iets minder dan negen ton.
De woning heeft vier slaapkamers, drie badkamers en heeft een oppervlakte van 151 vierkante meter.
Keith Bakker werd in april veroordeeld tot vijf jaar cel omdat hij een aantal vrouwen in zijn woning seksueel had misbruikt. Sinds zijn verslavingskliniek Smith & Jones failliet is gegaan, zit bakker diep in de financiële problemen.
Tja, zijn situatie en prijscategorie zijn wel extreem....quote:Op zaterdag 15 december 2012 18:56 schreef michaelmoore het volgende:
Kijk das pas een prijsverlaging he
voor 45 % van de aankoopprijs
[..]
Wat een bazenwerk! Zoiets zou ik ook wel willen!quote:Op zaterdag 15 december 2012 19:10 schreef graaierrr het volgende:
Misschien wordt het weer interessant om klein en goedkoop te gaan wonen
net als deze mevrouw (al denk ik niet dat manhattan zo goedkoop is):
je hebt nu helemaal geen huis?quote:Op zaterdag 15 december 2012 19:15 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Wat een bazenwerk! Zoiets zou ik ook wel willen!
Natuurlijk wel. Maar ik houd van klein en krachtig. Grote overdreven kavels is meer iets voor wanneer ik ergens de 40 aantik. Een persoon geeft al veel te veel geld uit aan onderdak op jaarlijkse basis dat ik dat het liefst zo laag mogelijk wil hebben.quote:Op zaterdag 15 december 2012 19:20 schreef graaierrr het volgende:
[..]
je hebt nu helemaal geen huis?
Ben wel benieuwd naar de prijs van deze ruimte, dat wordt volgens mij nietquote:Op zaterdag 15 december 2012 19:33 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Natuurlijk wel. Maar ik houd van klein en krachtig. Grote overdreven kavels is meer iets voor wanneer ik ergens de 40 aantik. Een persoon geeft al veel te veel geld uit aan onderdak op jaarlijkse basis dat ik dat het liefst zo laag mogelijk wil hebben.
Nou... Aan die bemoeienis ga ik anders niet kapot hoor.quote:Op zaterdag 15 december 2012 18:43 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
alles waar de overheid zich mee bemoeit gaat kapot. zo simpel is het. overheid moet zich gewoon beperken tot een beperkt aantal taken, en niet aan van alles en nog wat subsidie geven / zich mee bemoeien.
Dan wordt het dus nog moeilijker voor starters...quote:Op zaterdag 15 december 2012 18:38 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
Wie doet er hier een voorspelling mbt de NHG? Mijn gok: wordt danig strenger / uitgekleed. Hoe ze het gaan verkopen weet ik niet, maar gebeuren gaat het.
700 dollar de maand toch?quote:Op zaterdag 15 december 2012 19:39 schreef graaierrr het volgende:
[..]
Ben wel benieuwd naar de prijs van deze ruimte, dat wordt volgens mij niet
verteld in t filmpje. Maar tis zeker een leuk plekje, de ruimte is goed benut.
Eehmmm... Dat is niet het antwoord wat Xeno en zijn posse verwachten he... Dat mag hooguit $ 125,- per maand kosten, anders wordt het veel te duur in vergelijking met hier. En dat kan natuurlijk niet.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |