Dus bij deze: het allereerste huizenmarktnieuwstopic!quote:Op maandag 13 augustus 2012 20:29 schreef iamcj het volgende:
Is dit een idee?:
Een apart topic waarin je het dagelijkse nieuws kunt/moet posten. De mensen die dat willen kunnen zo op de hoogte blijven en andere topics blijven schoon.
En wat is het probleem van onder water staan als je niet wilt verhuizen?quote:Op woensdag 12 december 2012 22:44 schreef RemcoDelft het volgende:
10k aflossen als je huis 10k minder waard wordt zorgt dat je niet onder water staat.
De laatste keer dat ik keek was de 5 jaars deposito nog 3,8%quote:
Dan is het verschil nog groter. Zoals ik zeg "slechte spaarrekening".quote:Op woensdag 12 december 2012 23:42 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
De laatste keer dat ik keek was de 5 jaars deposito nog 3,8%
Precies. Maar vooral aflossen...quote:Op woensdag 12 december 2012 23:44 schreef Tikbalang het volgende:
Dan is het verschil nog groter. Zoals ik zeg "slechte spaarrekening".
Dat is idd verschrikkelijk. Maar mijn rekensommetje gaat op voor diegenen met 52% aftrek. Diegenen met 42(38)% aftrek is de rekensom anders. Dus gewoon je eigen situatie narekenen wat het beste is. Wat ik al eerder zei, aflossen is niet altijd beter. Soms is het hier gewoon roeptoeteren tegen dovemansoren.quote:Op woensdag 12 december 2012 23:45 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Precies. Maar vooral aflossen...Stel je voor dat je 'onder water' komt te staan en een veelvoud van je 'tekort' apart hebt staan. The horror...
Je moet de topictitel dan ook als sarcasme beschouwen he...quote:Op woensdag 12 december 2012 23:50 schreef Tikbalang het volgende:
Dat is idd verschrikkelijk. Maar mijn rekensommetje gaat op voor diegenen met 52% aftrek. Diegenen met 42(38)% aftrek is de rekensom anders. Dus gewoon je eigen situatie narekenen wat het beste is. Wat ik al eerder zei, aflossen is niet altijd beter. Soms is het hier gewoon roeptoeteren tegen dovemansoren.
Op tijd? Net voor de strengere eisen? Net voor de 6,5% + inflatie verhoging? Of wat bedoel je? Als je een woning hebt, en niet gedwongen bent te verhuizen, ben je zeer waarschijnlijk beter af als huren.quote:Op donderdag 13 december 2012 00:11 schreef Piet_Piraat het volgende:
Er zijn ook huurders die mooi op tijd verkocht hebben.
En nu zit je in een huurwoning en huur je tegen de hoofdprijs? Doe je goed...quote:Op donderdag 13 december 2012 00:14 schreef Piet_Piraat het volgende:
Het verhaal is eik simpel, ik heb 3x 100% rendement gemaakt tussen 1987 en 2007.
Dat moet toch ergens van betaald worden.
Ik huur een mooi appartement en rentenier op mijn 53e.quote:Op donderdag 13 december 2012 00:16 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
En nu zit je in een huurwoning en huur je tegen de hoofdprijs? Doe je goed...
Als jij er blij mee bent, ben ik het ook...quote:Op donderdag 13 december 2012 00:19 schreef Piet_Piraat het volgende:
Ik huur een mooi appartement en rentenier op mijn 53e.
Wanneer ik wil komt er een mooie vrijstaande woning op de plek waar nu nog mijn chalet staat.
Een huis kopen in 1987 zonder een dubbeltje op zak en maximale hypotheek op mijn salaris was een goed idee in mijn geval.quote:Op donderdag 13 december 2012 00:24 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Als jij er blij mee bent, ben ik het ook...
Tja, en wellicht over 10 jaar voor 1200,- in de maand. Het is maar net wat je je dochter wilt aandoen he...quote:Op donderdag 13 december 2012 00:30 schreef Piet_Piraat het volgende:
Een huis kopen in 1987 zonder een dubbeltje op zak en maximale hypotheek op mijn salaris was een goed idee in mijn geval.
Mijn dochter heb ik het advies gegeven om vrije sector te huren en voorlopig flink te sparen.
Ze heeft nu leuk huisje voor 700 in de maand.
Ach een huis onderhouden, extra verzekeringen, extra OZB is allemaal gratis.quote:Op donderdag 13 december 2012 00:33 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Tja, en wellicht over 10 jaar voor 1200,- in de maand. Het is maar net wat je je dochter wilt aandoen he...
Mijn huis kost netto 501,- per maand. Ik zou niet willen ruilen met je dochter...
Grappenmaker.... Dat zit echt allemaal in je huur verwerkt hoor. Heus... Gratis bestaat niet...quote:Op donderdag 13 december 2012 00:36 schreef Piet_Piraat het volgende:
Ach een huis onderhouden, extra verzekeringen, extra OZB is allemaal gratis.
Gratis niet, prijsdalingen wel.quote:Op donderdag 13 december 2012 00:37 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Grappenmaker.... Dat zit echt allemaal in je huur verwerkt hoor. Heus... Gratis bestaat niet...
En na een jaar heb je nog steeds geen huis, wel een huurverhoging, en liggen de eisen voor een hypotheek nog hoger. En moet je meer verplicht aflossen, zodat de staat minder geld kwijt is, en jij dus meer.quote:Op donderdag 13 december 2012 00:42 schreef Piet_Piraat het volgende:
Gratis niet, prijsdalingen wel.
Reken even mee: je wilt huis kopen van 2 ton. Dat huis is jaar later 5% in waarde gezakt. Dat is 10.000, dan was de huur van 12x 700 gratis.
Voor jou heel mooi, de bank denkt daar anders over.quote:Op donderdag 13 december 2012 00:52 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Mijn huis zal ook best in waarde gezakt zijn. Op papier. En toch betaal ik nog steeds hetzelfde per maand. Mooi he?
Ik mis wel de vermogensrendementsheffing in jou berekening.quote:Op woensdag 12 december 2012 23:44 schreef Tikbalang het volgende:
[..]
Dan is het verschil nog groter. Zoals ik zeg "slechte spaarrekening".
als de bank daar anders over dacht had ie wel meer moeten gaan betalen nietwaar? Overigens is dat niet zo zeer een stoer verhaal, maar realiteit. Hij betaald wat hij betaald. Zo moeilijk is 't niet hoor. En als ie meer zou moeten gaan betalen, dan schat ik 'm zo maar in dat ie daar geld zat voor heeft.quote:Op donderdag 13 december 2012 07:03 schreef BertV het volgende:
\
[..]
Voor jou heel mooi, de bank denkt daar anders over.
Aangezien de relatie bank > lener niet gelijkwaardig is zou ik me maar niet te hard op de borst slaan met stoere verhalen naar huurders.
3% van je netto woonlasten, nou daar hoef je echt niet wakker van te liggen als de huizenprijzen 5 tot 8% gedaald zijnquote:Op donderdag 13 december 2012 00:52 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
En na een jaar heb je nog steeds geen huis, wel een huurverhoging,
Wie zegt dat dat een probleem is? Misschien als starter maar voor degenen die bewust huren is dit juist een positieve ontwikkeling!quote:en liggen de eisen voor een hypotheek nog hoger.
Ja en dan komt het huis naar je toe en ben je goed bestand tegen prijsschommelingen mocht je willen verhuizen. Waarom zie je dit als een nadeel? Het enige nadeel wat ik erin zie is dat je nog niet eens een fatsoenlijke rentekorting krijgt met je verantwoordelijke aflosgedrag.quote:En moet je meer verplicht aflossen, zodat de staat minder geld kwijt is, en jij dus meer.
Wat is er gek aan om een instapmoment te timen om tegen betaalbare lasten een woonhuis te betrekken waar je voor 30 jaar gaat zitten? Speculeren is hier imho een misplaatste term.quote:Speculeren moet je doen met aandelen of andersoortige beleggingen, niet met je woonlasten.
Voor iedereen is de rekensom anders want sommigen hebben ook nog (lichtelijk) affiniteit met beleggen dus het ligt maar net aan de persoon wat je met dat geld doet, en wat dus het verschil is tussen zelf houden -/- aflossen.quote:Op woensdag 12 december 2012 23:50 schreef Tikbalang het volgende:
[..]
Dat is idd verschrikkelijk. Maar mijn rekensommetje gaat op voor diegenen met 52% aftrek. Diegenen met 42(38)% aftrek is de rekensom anders. Dus gewoon je eigen situatie narekenen wat het beste is. Wat ik al eerder zei, aflossen is niet altijd beter. Soms is het hier gewoon roeptoeteren tegen dovemansoren.
Die daling heb je net als bij aandelen alleen bij verkoop, dat wordt hier nogal eens vergeten...quote:Op donderdag 13 december 2012 00:42 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Gratis niet, prijsdalingen wel.
Reken even mee: je wilt huis kopen van 2 ton. Dat huis is jaar later 5% in waarde gezakt. Dat is 10.000, dan was de huur van 12x 700 gratis.
Dan ga je dus maximaal, dat is nooit slim. Maar als jij geld leent om een huis te kopen dan leen je dat om een huis te kopen en daar in te wonen. Niet omdat je er van uitgaat dat de huizenprijzen blijven stijgen.quote:Op donderdag 13 december 2012 09:56 schreef fedsingularity het volgende:
[..]
3% van je netto woonlasten, nou daar hoef je echt niet wakker van te liggen als de huizenprijzen 5 tot 8% gedaald zijn
[..]
Wie zegt dat dat een probleem is? Misschien als starter maar voor degenen die bewust huren is dit juist een positieve ontwikkeling!
[..]
Ja en dan komt het huis naar je toe en ben je goed bestand tegen prijsschommelingen mocht je willen verhuizen. Waarom zie je dit als een nadeel? Het enige nadeel wat ik erin zie is dat je nog niet eens een fatsoenlijke rentekorting krijgt met je verantwoordelijke aflosgedrag.
[..]
Wat is er gek aan om een instapmoment te timen om tegen betaalbare lasten een woonhuis te betrekken waar je voor 30 jaar gaat zitten? Speculeren is hier imho een misplaatste term.
Speculeren is 5x je jaarsalaris lenen omdat je verwacht dat huizenprijzen eeuwig zullen stijgen.
Ja dat snap ik dat je die mist. Maar als je eenmaal in die buurt komt (mits met zijn tweeen - dus grens 44 nogwattes k) dan is dat toch iets waar ik mij niet druk om maak. Dat komt door mijn persoonlijke situatie. Ik heb 90 k aflosvrij, dat tegenover die grens dan ben ik al op de helft. Niet zo heel erg belangrijk meer dan imo.quote:Op donderdag 13 december 2012 07:13 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik mis wel de vermogensrendementsheffing in jou berekening.
Maar er bestaan ook genoeg allenstaanden waarbij die berekening dan al veel eerder niet meer klopt.quote:Op donderdag 13 december 2012 11:20 schreef Tikbalang het volgende:
[..]
Ja dat snap ik dat je die mist. Maar als je eenmaal in die buurt komt (mits met zijn tweeen - dus grens 44 nogwattes k) dan is dat toch iets waar ik mij niet druk om maak. Dat komt door mijn persoonlijke situatie. Ik heb 90 k aflosvrij, dat tegenover die grens dan ben ik al op de helft. Niet zo heel erg belangrijk meer dan imo.
Dat is dus wat ik bedoel met "je eigen situatie narekenen". Daar komt een getalletje uit en dan is het aan jezelf om te doen wat je daarmee doet. Ik ga voor niemand bepalen wat zij moeten doen met hun geld. alles is optioneel en kan linksom, rechtsom, andersom en weer vooruit. Feit is wel dat je even moet nadenken wat je met je geld doet en niet klakkeloos uitgeeft.quote:Op donderdag 13 december 2012 10:06 schreef ikjijallebei het volgende:
[..]
Voor iedereen is de rekensom anders want sommigen hebben ook nog (lichtelijk) affiniteit met beleggen dus het ligt maar net aan de persoon wat je met dat geld doet, en wat dus het verschil is tussen zelf houden -/- aflossen.
Alleen met wachten had je wel goedkoper 'in kunnen stappen'. Als de komende paar jaar de huizenprijzen nog eens met >5% per jaar dalen, dan is het geen onverstandige keuze om nog even af te wachten en voorlopig te blijven huren.quote:Op donderdag 13 december 2012 10:54 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Die daling heb je net als bij aandelen alleen bij verkoop, dat wordt hier nogal eens vergeten...
Dat is dan nog altijd afhankelijk van de rente stand op het moment dat je instapt of je moet zoveel cash achter de hand hebben dat je het huis zo kan aftikken.quote:Op donderdag 13 december 2012 11:40 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Alleen met wachten had je wel goedkoper 'in kunnen stappen'. Als de komende paar jaar de huizenprijzen nog eens met >5% per jaar dalen, dan is het geen onverstandige keuze om nog even af te wachten en voorlopig te blijven huren.
Ho, nu ga je te snel.quote:Op donderdag 13 december 2012 11:40 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Alleen met wachten had je wel goedkoper 'in kunnen stappen'. Als de komende paar jaar de huizenprijzen nog eens met >5% per jaar dalen, dan is het geen onverstandige keuze om nog even af te wachten en voorlopig te blijven huren.
Je vergeet dat je in dat jaar dan geen rente betaald.quote:Op donderdag 13 december 2012 11:44 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Ho, nu ga je te snel.
Die 10.000 die je "goedkoper" in stapt moet je wel even je 12 x 700 huur aftrekken (=8.400). Je moet tenslotte ergens wonen.
Dan nog is de vraag of het echt goedkoper is. De aanschafprijs is dan lager (athans, dat is een aanname, wel realistisch) maar misschien is de rente wel hoger, fiscaal voordeel wel minder of helemaal niet meer financierbaar.
Wat jij beweerd is dus zeker niet altijd het geval en ik denk zelf in de meeste gevallen niet!
Klopt, maar minder dan de huur en die is ook nog aftrekbaar, blijft per geval verschillen. Zeker als je straks ann of lin moet nemen. Dan blijft huren straks interessanter terwijl je dacht te gaan kopen voor weinig.quote:Op donderdag 13 december 2012 11:48 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Je vergeet dat je in dat jaar dan geen rente betaald.
Dat had ik in mijn hoofd ook al gedaan, en als je gekocht hebt dan moet je de betaalde rente (na HRA) ook meerekenen (wat die ¤8400 voor een deel weer opheft). Maar zoals je nu al kan zien is blijven huren dan een betere keuze.quote:Op donderdag 13 december 2012 11:44 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Ho, nu ga je te snel.
Die 10.000 die je "goedkoper" in stapt moet je wel even je 12 x 700 huur aftrekken (=8.400). Je moet tenslotte ergens wonen.
Als je een flexibele rente hebt dan maakt dat niet uit, als je een vaste rente hebt wel inderdaad. Fiscale voordeel kan ook meespelen, maar ook daar is maar de vraag of het onderscheid tussen huidige bezitters en starters daar zal blijven.quote:Dan nog is de vraag of het echt goedkoper is. De aanschafprijs is dan lager (athans, dat is een aanname, wel realistisch) maar misschien is de rente wel hoger, fiscaal voordeel wel minder of helemaal niet meer financierbaar.
Met een 5% prijsdaling (wat voor de komende paar jaar zeker realistisch is) zal dit in de meeste gevallen wel zo zijn. De prijsdaling van een huis is al meer dan je aan huur betaald en de rentelasten mag je ook niet negeren.quote:Wat jij beweerd is dus zeker niet altijd het geval en ik denk zelf in de meeste gevallen niet!
Ja, en anders had je die 8400 grofweg uitgegeven aan hypotheekrente... Die ben je toch kwijt!quote:Op donderdag 13 december 2012 11:44 schreef Sjabba het volgende:
Prima dat je jezelf wilt wijsmaken dat huizen duurder (quote:Dan nog is de vraag of het echt goedkoper is. De aanschafprijs is dan lager (athans, dat is een aanname, wel realistisch) maar misschien is de rente wel hoger, fiscaal voordeel wel minder of helemaal niet meer financierbaar.
Die prijsdaling stopt vanzelf weer. Anders is het over 40 jaar ongeveer dat je geld toekrijgt als je ergens wilt wonen en dat lijkt mij vrij onmogelijk.quote:Op donderdag 13 december 2012 11:55 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Ja, en anders had je die 8400 grofweg uitgegeven aan hypotheekrente... Die ben je toch kwijt!
[..]
Prima dat je jezelf wilt wijsmaken dat huizen duurder (![]()
) worden als ze goedkoper worden, maar de afwachtende koper gelooft het allang niet meer.
Haha ja dat klinkt net als obligaties kopen en er een negatieve rente over krijgen hahaha....oh wacht...quote:Op donderdag 13 december 2012 11:57 schreef Tikbalang het volgende:
[..]
Die prijsdaling stopt vanzelf weer. Anders is het over 40 jaar ongeveer dat je geld toekrijgt als je ergens wilt wonen en dat lijkt mij vrij onmogelijk.
Natuurlijk zal het een keer stoppen met dalen/beginnen met stabiliseren, wat een ideaal moment is om te kopenquote:Op donderdag 13 december 2012 11:57 schreef Tikbalang het volgende:
[..]
Die prijsdaling stopt vanzelf weer. Anders is het over 40 jaar ongeveer dat je geld toekrijgt als je ergens wilt wonen en dat lijkt mij vrij onmogelijk.
Gezien de traagheid waarmee de woningmarkt reageert denk ik dat er een reële kans is dat je dat inderdaad vrij aardig kunt timen.quote:Op donderdag 13 december 2012 11:58 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Natuurlijk zal het een keer stoppen met dalen/beginnen met stabiliseren, wat een ideaal moment is om te kopen
Inderdaad en in de tussentijd flink sparen zodat je als tweeverdiener met zo'n 45.000 Euro eigen geld een huis gaat kopen.quote:Op donderdag 13 december 2012 12:00 schreef fedsingularity het volgende:
[..]
Gezien de traagheid waarmee de woningmarkt reageert denk ik dat er een reële kans is dat je dat inderdaad vrij aardig kunt timen.
Dat kun je ook in je eentje sparen, maar dan moet je natuurlijk niet een half jaar voor je besluit te kopen pas beginnen met sparen.quote:Op donderdag 13 december 2012 12:02 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Inderdaad en in de tussentijd flink sparen zodat je als tweeverdiener met zo'n 45.000 Euro eigen geld een huis gaat kopen.
45.000 euro in je eentje sparen voordat alles weer aantrekt is niet voor veel mensen weggelegd. Of je moet op je 30ste nog bij je ouders thuis wonen. Maar dat lijkt mij geen gezonde situatie.quote:Op donderdag 13 december 2012 12:04 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat kun je ook in je eentje sparen, maar dan moet je natuurlijk niet een half jaar voor je besluit te kopen pas beginnen met sparen.
Spuit elf...quote:Op donderdag 13 december 2012 11:55 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Ja, en anders had je die 8400 grofweg uitgegeven aan hypotheekrente... Die ben je toch kwijt!
[..]
Prima dat je jezelf wilt wijsmaken dat huizen duurder (![]()
) worden als ze goedkoper worden, maar de afwachtende koper gelooft het allang niet meer.
45.000 euro sparen is zo spannend niet. Dan moet je wel op tijd beginnen, en dan moet je wel snappen dat sparen belangrijk is en dus niet elke euro uitgeven omdat het kan. Ik heb mijn huis gekocht toen ik 27 was, en toen had ik 55k gespaard.quote:Op donderdag 13 december 2012 12:10 schreef Guidetti het volgende:
[..]
45.000 euro in je eentje sparen voordat alles weer aantrekt is niet voor veel mensen weggelegd. Of je moet op je 30ste nog bij je ouders thuis wonen. Maar dat lijkt mij geen gezonde situatie.
Ik vind dat best veel geld. Ik neem aan dat je dan vroeg bent begonnen met werken of tot je 27ste bij je ouders hebt gewoon. Of natuurlijk allebei.quote:Op donderdag 13 december 2012 12:14 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
45.000 euro sparen is zo spannend niet. Dan moet je wel op tijd beginnen, en dan moet je wel snappen dat sparen belangrijk is en dus niet elke euro uitgeven omdat het kan. Ik heb mijn huis gekocht toen ik 27 was, en toen had ik 55k gespaard.
Ik ben op mijn 23e afgestudeerd, toen ben ik begonnen met werken. Aangezien ik vlakbij huis studeerde hoefde ik niet op kamers. Dat jij dat not done vindt heb ik geen boodschap aan om eerlijk te zijn. Wat ik not done vindt is op een willekeurige dag besluiten dat je een huis wil kopen maar geen stuiver spaargeld hebt, en dus vervolgens de hypotheek leent, de k.k. erbij leent en de inboedel er ook bij leent, en dan anderen de schuld gaat geven wanneer er iets mis gaat.quote:Op donderdag 13 december 2012 12:22 schreef Guidetti het volgende:
[..]
Ik vind dat best veel geld. Ik neem aan dat je dan vroeg bent begonnen met werken of tot je 27ste bij je ouders hebt gewoon. Of natuurlijk allebei.
Tot je 27ste van je ouders afhankelijk zijn (lees nog thuis wonen) vind ik echt not done.
Dat geldt natuurlijk altijd, je kan namelijk nooit voorspellen wat de politiek en economie gaan doen.quote:Op donderdag 13 december 2012 11:44 schreef Sjabba het volgende:
Dan nog is de vraag of het echt goedkoper is. De aanschafprijs is dan lager (athans, dat is een aanname, wel realistisch) maar misschien is de rente wel hoger, fiscaal voordeel wel minder of helemaal niet meer financierbaar.
Precies mijn punt, De aanschafprijs is slechts1 factor. Maar sommige staren zich helemaal blind hierop.quote:Op donderdag 13 december 2012 12:31 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Dat geldt natuurlijk altijd, je kan namelijk nooit voorspellen wat de politiek en economie gaan doen.
Nog snel in een dalende markt kopen om nog een spaarhypotheek te nemen is veel slimmer dan wachten.quote:Op donderdag 13 december 2012 12:32 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Precies mijn punt, De aanschafprijs is slechts1 factor. Maar sommige staren zich helemaal blind hierop.
Zoals je het nu stelt is nogal sarcastisch en kinderlijk.quote:Op donderdag 13 december 2012 12:34 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Nog snel in een dalende markt kopen om nog een spaarhypotheek te nemen is veel slimmer dan wachten.
Sarcastisch was het zeker.quote:Op donderdag 13 december 2012 12:37 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Zoals je het nu stelt is nogal sarcastisch en kinderlijk.
Maar als je een bepaalde woning op het oog hebt op een bepaalde plek kan je nu al goed onderhandelen en heb je nog een vrije keuze mbt hypotheekvormen. Tevens is de rente nu ook nog goed te noemen.
Je kan niet zomaar het 1 of ander stellen. Ondanks dat jij het misschien graag zwart/wit ziet.
ik heb het over het apple hedgefund dat hele landen ontwricht, niet over de overprijsde productenquote:Op woensdag 12 december 2012 13:16 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Joh. Maar je mag tegenwoordig geen winst meer maken en zo he. Op een gegeven moment staat er altijd wel iemand op die afgunstig is en niet kan hebben dat een bedrijf/persoon succesvol is. En dan mag het zogenaamd niet meer.
Ik vind het van de zotte dat Apple de hoofdprijs vraagt voor hun producten, die in sommige gevallen dat bedrag niet waard zijn, maar omdat er Apple op staat komen ze er mee weg.. Maar hey, er zijn blijkbaar genoeg lui die het er voor over hebben en het betalen. Nou, helemaal tof toch? Apple heeft het goed gespeeld. Een kabeltje dat niet-apple 5 euro moet kosten, daar kan Apple 30 euro voor vragen, omdat Apple.
Nou, dan heb je 't goed gedaan. Sterker nog, ik zou dat, als ik Apple was, ook doen. Niemand dwingt je om iets te kopen, daar kies je zelf voor. Nou, blijkbaar zijn mensen bereid dat geld neer te leggen. Ik zou ook proberen zoveel mogelijk winst te maken, doh.
Ik geef alleen aan dat het voor de meeste mensen niet mogelijk is om zoveel te sparen.quote:Op donderdag 13 december 2012 12:26 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik ben op mijn 23e afgestudeerd, toen ben ik begonnen met werken. Aangezien ik vlakbij huis studeerde hoefde ik niet op kamers. Dat jij dat not done vindt heb ik geen boodschap aan om eerlijk te zijn. Wat ik not done vindt is op een willekeurige dag besluiten dat je een huis wil kopen maar geen stuiver spaargeld hebt, en dus vervolgens de hypotheek leent, de k.k. erbij leent en de inboedel er ook bij leent, en dan anderen de schuld gaat geven wanneer er iets mis gaat.
Dan kun je wel heel flink zijn en roepen dat je op je 22e al niet meer thuis woonde, maar ik doe het liever goed. Het resultaat is dan ook dat ik weliswaar, in jouw ogen, iets heb gedaan wat not done is, maar de realiteit is dat ik niet in de shit zit, omdat ik wél gespaard heb. Dit in tegenstelling tot de mensen die wellicht al heel vroeg uit huis waren, maar je moet dan niet vragen hoe, en die nu een hypotheek hebben die ze eigenlijk niet kunnen betalen.
We moeten hard gaan bouwen mensen want de komende 28 jaar groeit de Nederlandse bevolking wel met een duizelingwekkende 1,1 miljoen Nederlanders. Dat zij dus een kleine 40.000 nederlanders per jaar. In Nederland wonen er gemiddeld 2,2 mensen per huishouden en moeten we dus jaarlijks 18.000 woningen bijbouwen.quote:'Nederland in 2040 17,8 miljoen inwoners'
RIJSWIJK -
Nederland heeft in 2040 naar verwachting 17,8 miljoen inwoners, 1,1 miljoen mensen meer dan begin dit jaar. Dat meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek donderdag. In de decennia na 2040 is er nog wel groei, maar blijft die beperkt. In 2060 zullen er vermoedelijk 17,9 mensen in Nederland wonen.
Dit jaar groeide de bevolking met 47.000 mensen, veel minder dan de groei in 2011. Volgens de onderzoekers van het CBS komt dat vooral omdat meer migranten Nederland verlieten en er minder binnenkwamen. Veel migranten uit de oostelijke lidstaten van de Europese Unie vertrokken dit jaar uit Nederland, mogelijk door de verslechterde arbeidsmarkt, denkt het CBS.
bron: Telegraaf
Je kunt wel woningen genoeg hebben, maar als die op plekken staan waar niemand wil wonen, zul je toch iets moeten. Volgens mij hoor ik meestal geklaag over wachtlijsten van 7 a 10 jaar, dus iets zegt me dat het niet zo simpel is als jij het nu probeert voor te stellen.quote:
Heel simpel: tekort aan marktwerking! 't Is van de zotte dat mensen met bijstand bijvoorbeeld in hartje Amsterdam wonen. Met marktwerking zou die huur naar 1000 euro gaan, en diegene met bijstand naar Heerlen.quote:Op donderdag 13 december 2012 15:45 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Je kunt wel woningen genoeg hebben, maar als die op plekken staan waar niemand wil wonen, zul je toch iets moeten. Volgens mij hoor ik meestal geklaag over wachtlijsten van 7 a 10 jaar, dus iets zegt me dat het niet zo simpel is als jij het nu probeert voor te stellen.
Dat willen ze juist bereiken door de huur aan de woz te koppelen, aangezien de woz waardes in amsterdam stukken hoger zijn als in heerlen voor vergelijkbare objecten. Alleen die 4.5% is waarschijnlijk wat te weinig.quote:Op donderdag 13 december 2012 15:57 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Heel simpel: tekort aan marktwerking! 't Is van de zotte dat mensen met bijstand bijvoorbeeld in hartje Amsterdam wonen. Met marktwerking zou die huur naar 1000 euro gaan, en diegene met bijstand naar Heerlen.
Doe eens een wilde gok.quote:Op donderdag 13 december 2012 16:02 schreef Nielsch het volgende:
De huizen in ons wijkje verkopen op dit moment nog steeds met een maand of 2 a 3 (laatst zelf nog een met 3 weken). Is dit snel vergeleken met de rest van Nederland?
Onzin... de verhuurdersheffing is gewoon een huurbelasting want toen bleek dat die 4,5% de lading niet dekte wilde Stef Blok meteen onderzoeken of ze dan een locatie afhankelijk maximum moeten instellenquote:Op donderdag 13 december 2012 17:00 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat willen ze juist bereiken door de huur aan de woz te koppelen, aangezien de woz waardes in amsterdam stukken hoger zijn als in heerlen voor vergelijkbare objecten. Alleen die 4.5% is waarschijnlijk wat te weinig.
ja joh, want elk jaar meer huur gaan betalen is inderdaad superslim.quote:Op donderdag 13 december 2012 17:47 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Onzin... de verhuurdersheffing is gewoon een huurbelasting want toen bleek dat die 4,5% de lading niet dekte wilde Stef Blok meteen onderzoeken of ze dan een locatie afhankelijk maximum moeten instellen![]()
Huurders moeten gewoon meer betalen, ongeacht wel excuus Stef bedenkt voor zijn roofpartijen.
Men wil gewoon de kosten van de huizenmarktzeepbel afwentelen op de mensen die zo slim waren om GEEN domme dingen te doen![]()
Gaat nog rare uitwerkingen krijgen, let maar op
Oja, als je dan onverhoopt in de bijstand komt moet je gedeporteerd worden?quote:Op donderdag 13 december 2012 15:57 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Heel simpel: tekort aan marktwerking! 't Is van de zotte dat mensen met bijstand bijvoorbeeld in hartje Amsterdam wonen. Met marktwerking zou die huur naar 1000 euro gaan, en diegene met bijstand naar Heerlen.
Nee, nee, nee. NU ga je de mist in. Wat je bedoeld is het enige echte voordeel van kopen.quote:Op donderdag 13 december 2012 17:47 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Onzin... de verhuurdersheffing is gewoon een huurbelasting want toen bleek dat die 4,5% de lading niet dekte wilde Stef Blok meteen onderzoeken of ze dan een locatie afhankelijk maximum moeten instellen![]()
Huurders moeten gewoon meer betalen, ongeacht wel excuus Stef bedenkt voor zijn roofpartijen.
Men wil gewoon de kosten van de huizenmarktzeepbel afwentelen op de mensen die zo slim waren om GEEN domme dingen te doen![]()
Gaat nog rare uitwerkingen krijgen, let maar op
je moet de heffing gewoon zien als staatsdividend voor de woningen van het publiek bezitquote:Op donderdag 13 december 2012 18:02 schreef Basp1 het volgende:
Xeno ik heb het alleen over de huur en waarom jij er dan weer de verhuurdersheffing bij moet halen is voor mij een grote vraag. Ga desnoods dan bij een particuliere verhuurder iets betrekken die hoeven die heffing niet te betalen.
Is het werkelijk zo vreemd om in ruil voor gratis overheidsgeld te moeten verhuizen? Dat moeten huizenkopers tenslotte ook als de stront de ventilator raakt.quote:Op donderdag 13 december 2012 17:54 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Oja, als je dan onverhoopt in de bijstand komt moet je gedeporteerd worden?
Als je het zo stelt niet, maar die mensen hebben ook een sociaal leven opgebouwd. En meer kans op werk in Amsterdam dan in Schubbekutteveen.quote:Op donderdag 13 december 2012 18:19 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Is het werkelijk zo vreemd om in ruil voor gratis overheidsgeld te moeten verhuizen? Dat moeten huizenkopers tenslotte ook als de stront de ventilator raakt.
quote:Wie zicht heeft op een loonsverhoging binnen zes maanden, mag alvast een hypotheek afsluiten vooruitlopend op dat extra salaris. Die termijn wordt opgerekt met enkele maanden tot enkele jaren.
Daar komen de achterdeurtjes al.quote:Op vrijdag 14 december 2012 06:46 schreef BertV het volgende:
Makkelijker hypotheek voor starters
[..]![]()
Wellicht kunnen we ook kijken naar rijke zieke familieleden die spoedig gaan overlijden.
Of mensen die fanatiek meedoen met de postcodeloterij.
Er zit anders wel een punt in dat het een beetje krom is dat je op het salaris van een starter een huis koopt voor > 10 jaar. Over 5 jaar kan namelijk je hele leefsituatie inclusief salaris totaal veranderd zijn. Dat het niet de oplossing is ben ik met je eens, maar het symptoom wat ze willen bestrijden bestaat wel degelijk.quote:Op vrijdag 14 december 2012 06:46 schreef BertV het volgende:
[..]![]()
Wellicht kunnen we ook kijken naar rijke zieke familieleden die spoedig gaan overlijden.
Alvast een voorschot nemen op toekomstige inkomsten en een bloeiende economie waarin dit zeker is, waar hebben we dat eerder gehoord. Het zou ik een normale situatie zelfs een groot aantal missers opleveren.quote:Op vrijdag 14 december 2012 09:06 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Er zit anders wel een punt in dat het een beetje krom is dat je op het salaris van een starter een huis koopt voor > 10 jaar. Over 5 jaar kan namelijk je hele leefsituatie inclusief salaris totaal veranderd zijn. Dat het niet de oplossing is ben ik met je eens, maar het symptoom wat ze willen bestrijden bestaat wel degelijk.
Maar een huis kopen deed je toch al met het idee dat je dat de komende 30 jaar gewoon kunt betalen. Anders maar sidderend in het goedkoopste huurkrotje gaan zitten die je kunt vinden.quote:Op vrijdag 14 december 2012 09:23 schreef BertV het volgende:
[..]
Alvast een voorschot nemen op toekomstige inkomsten en een bloeiende economie waarin dit zeker is, waar hebben we dat eerder gehoord. Het zou ik een normale situatie zelfs een groot aantal missers opleveren.
Ach je mag ook een casino inlopen en daar 20k op tafel leggen.quote:Op vrijdag 14 december 2012 09:23 schreef BertV het volgende:
[..]
Alvast een voorschot nemen op toekomstige inkomsten en een bloeiende economie waarin dit zeker is, waar hebben we dat eerder gehoord. Het zou ik een normale situatie zelfs een groot aantal missers opleveren.
GMTA, dit wilde ik dus ook al posten.quote:Op vrijdag 14 december 2012 09:23 schreef BertV het volgende:
[..]
Nederland gaat gewoon gewillig zijn autonomie inleveren bij Brussel, straks mogen we enkel nog stemmen m.b.t. welke poppetjes we straks op het journaal willen zien om het Brusselse beleid te komen verdedigen.quote:Op vrijdag 14 december 2012 09:47 schreef BertV het volgende:
Ik vermoed dat over niet al te lange tijd de EU het varkentje gaat wassen.
Alles wat nu uit Den-haag komt is dan niet meer relevant.
Die "speciale contracten met Brussel over bezuinigingen en hervormingen" gaan helemaal niet (alleen) over de zuidelijke landen, maar ook over ons hypotheek/pensioenstelsel.
Anders was het er al lang doorgejaagd.
precies, casinopolitiek! Lonen gaan eerder omlaag,m dan omhoog. Het is niet realistisch om uit te gaan van loonstijgingen en carrièreperspectief in het nu lopende economisch scenario. Het besteedbaar inkomen voor de gemiddelde Nederlander zal de komende decennia alleen maar minder worden. Deze maatregel is symptoom bestrijding. Er is behoefte aan prijsnormalisatie- en voldoende aanbod in de lagere prijscategorie. Niet mensen meer laten lenen gebaseerd op een verwachting die nooit uitkomt. als die verwachte loonsverhoging niet komt, zit men meteen in de problemen. Als niemand een huis kan kopen, betekent dit nog steeds simpelweg dat de prijs te hoog is.quote:Op vrijdag 14 december 2012 09:50 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
GMTA, dit wilde ik dus ook al posten.
Lenen is al een voorschot nemen op toekomstige consumptie en dan gaan we dat ook nog eens baseren op niet gerealiseerde hogere inkomens? Ze zouden juist eens moeten kijken of je je lasten ook kan betalen bij een zeker inkomensverlies . Kijk... dan ben je tenminste verstandig en duurzaam bezig. De reden dat mensen nu in de problemen zitten heeft juist te maken met te optimistische groeiverwachtingen voor de toekomst.
Dijsselbloem en Blok kunnen beter met een strop in de hand over het binnenhof gaan paraderen en scanderen: "welke starter mogen we hem opleggen, kom tot zien, komt tot zien... wees er nog even snel bij, want op is op".
Overigens is wat Dijsselbloem en Blok hier roepen enkel PR voor dit kabinet, kijk ons dan even goed bezig zijn![]()
At the end of the day zijn het de banksters die bepalen wat een schuldslaaf nog mag lenen, alsof banksters zich ooit wat van de overheid aangetrokken hebben
Het is sowieso raar dat je al 6 maanden vooruit kan lopen op een eventuele loonsverhoging. Wacht gewoon 6 maanden! De politiek zou die 6 maanden moeten afschaffen i.p.v. oprekken.quote:Op vrijdag 14 december 2012 06:46 schreef BertV het volgende:
[..]
OMGquote:Op vrijdag 14 december 2012 06:46 schreef BertV het volgende:
[..]![]()
Als je inkomen ineens daalt en je kunt je hoge hypotheek niet meer opbrengen, dan is het ook logisch dat je iets betaalbaarders moet zoeken. Je mag niet verwachten dat iemand in de bijstand op een AAA-locatie moet kunnen wonen, ook niet als het een huurwoning is.quote:Op donderdag 13 december 2012 17:54 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Oja, als je dan onverhoopt in de bijstand komt moet je gedeporteerd worden?
Wat zijn ze weer behulpzaamquote:Op vrijdag 14 december 2012 10:00 schreef RemcoDelft het volgende:
Al die oude politici hebben 1 doel: hun eigen huizenprijzen hoog houden
Waarom zou je het oprekken? Krijg je ook fors meer woning voor je geld dan? Want als je langer kan betalen zou je ook verwachten dat je dan MEER krijgt voor je doekoes.quote:Op vrijdag 14 december 2012 10:16 schreef Sjabba het volgende:
Ik snap niet waarom de hypotheek termijn niet naar 35 jaar wordt opgerekt. De AOW gaat ook omhoog dus waarom zou je als starter van begin 20 niet 35 jaar over je hypotheek mogen doen?
Dit is niet heel anders dan eerder. toen werd het ook meegewogen of je een betrekking cq opleiding met perspectief had.quote:Op vrijdag 14 december 2012 10:22 schreef Guidetti het volgende:
[..]
OMG![]()
Een nieuwe bel wordt geblazen.
Mijn inkomen is fors gedaald de afgelopen 5 jaarquote:Op vrijdag 14 december 2012 10:18 schreef Scorpie het volgende:
Wiens loon is afgelopen 5 jaar niet gestegen maar gedaald eigenlijk? Even tellen.
Check! 1 and counting.quote:Op vrijdag 14 december 2012 10:30 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Mijn inkomen is fors gedaald de afgelopen 5 jaar
Klopt.quote:Op vrijdag 14 december 2012 10:30 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dit is niet heel anders dan eerder. toen werd het ook meegewogen of je een betrekking cq opleiding met perspectief had.
No shit dat je daar naar moet kijken. Maar dat doen de meeste mensen niet. Die gaan maximaal, en als het kan, nog even net wat meer. Terwijl je zou moeten kijken naar een huis dat, als je werkloos mocht worden, en je nog maar 70% krijgt, het daarmee ook kunt betalen.quote:Op vrijdag 14 december 2012 09:50 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
GMTA, dit wilde ik dus ook al posten.
Lenen is al een voorschot nemen op toekomstige consumptie en dan gaan we dat ook nog eens baseren op niet gerealiseerde hogere inkomens? Ze zouden juist eens moeten kijken of je je lasten ook kan betalen bij een zeker inkomensverlies . Kijk... dan ben je tenminste verstandig en duurzaam bezig. De reden dat mensen nu in de problemen zitten heeft juist te maken met te optimistische groeiverwachtingen voor de toekomst.
Dijsselbloem en Blok kunnen beter met een strop in de hand over het binnenhof gaan paraderen en scanderen: "welke starter mogen we hem opleggen, kom tot zien, komt tot zien... wees er nog even snel bij, want op is op".
Overigens is wat Dijsselbloem en Blok hier roepen enkel PR voor dit kabinet, kijk ons dan even goed bezig zijn![]()
At the end of the day zijn het de banksters die bepalen wat een schuldslaaf nog mag lenen, alsof banksters zich ooit wat van de overheid aangetrokken hebben
en wiens rechtspositie ??quote:Op vrijdag 14 december 2012 10:18 schreef Scorpie het volgende:
Wiens loon is afgelopen 5 jaar niet gestegen maar gedaald eigenlijk? Even tellen.
Meldquote:Op vrijdag 14 december 2012 10:34 schreef Terrorizer het volgende:
Wiens lasten zijn afgelopen 5 jaar niet gestegen maar gedaald eigenlijk? Even tellen.
Hoiquote:Op vrijdag 14 december 2012 10:34 schreef Terrorizer het volgende:
Wiens lasten zijn afgelopen 5 jaar niet gestegen maar gedaald eigenlijk? Even tellen.
Op het moment zou ik niks doen qua grote uitgaven. Gaat nog leuk worden met lasten verzwaring.
Ik giet hem even in poll vormquote:Op vrijdag 14 december 2012 10:36 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Oh, en gewoon een flink gestegen inkomen de afgelopen 5 jaar.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |