abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_120251815
Nadat AEX / Huizenmarkttopic #208: De subsidie op geldlenen is niet van deze tijd op mysterieuze wijze is gesloten ontstond er in AEX / [FB] Waar alles zo nu en dan om moderatie smeekt enige discussie over. Daar kwam deze suggestie in langs:

quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2012 20:29 schreef iamcj het volgende:
Is dit een idee?:

Een apart topic waarin je het dagelijkse nieuws kunt/moet posten. De mensen die dat willen kunnen zo op de hoogte blijven en andere topics blijven schoon.
Dus bij deze: het allereerste huizenmarktnieuwstopic!
Als TS stel ik hierbij de HUISREGELS op:
• Post alleen nieuws, in de vorm van een link naar de bron en een samenvatting in 1 of 2 regels. Pleeg geen copyrightschendingen door een heel artikel te kopieren.
• Houd de samenvatting objectief.
• Reageer in dit topic niet op nieuwsberichten, dan wordt het een slowchat, discussie, moddergooien en uiteindelijk gewoon een slotje!
• "Ouder" nieuws bij voorkeur achterwege laten. En mocht je het nodig achten om oudere berichten hier samen te vatten: zet er dan zeer duidelijk een datum bij, dat voorkomt misverstanden, gevolgd door discussie, slowchat, moddergooien en uiteindelijk gewoon weer een slotje...
• Trollen en onzin posten zijn andere hoekjes voor
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_120251845
Hier verder dan maar:

quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2012 22:44 schreef RemcoDelft het volgende:
10k aflossen als je huis 10k minder waard wordt zorgt dat je niet onder water staat.
En wat is het probleem van onder water staan als je niet wilt verhuizen?

Juist ja. Niks dus. Totaal niks.

Dus gewoon beter die 10K in eigen beheer houden, levert ook nog eens meer op dankzij de HRA als je een beetje voordelig geleend hebt.
pi_120252659
10k hypo - kost tegen 3.7% = 370 per jaar
10k rente nu = 190 internet rente

-52% aftrek = 370-192.4= 177.6

12.4 euro winst dus als je het op een slechte spaar rekening hebt staan.

ga je dan aflossen is het 10k - 8% (waardedaling) is je geld opeens minder waard.

Dus voor degenen die nu 52% aftrek hebben, nog even niet aflossen.

Wordt natuurlijk minder over 2 jaar dan weer even gaan rekenen en alsnog aflossen.
Advocatus diaboli aiunt, non semper.
pi_120252763
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2012 23:39 schreef Tikbalang het volgende:
10k rente nu = 190 internet rente
De laatste keer dat ik keek was de 5 jaars deposito nog 3,8%
pi_120252855
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2012 23:42 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

De laatste keer dat ik keek was de 5 jaars deposito nog 3,8%
Dan is het verschil nog groter. Zoals ik zeg "slechte spaarrekening".
pi_120252917
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2012 23:44 schreef Tikbalang het volgende:
Precies. Maar vooral aflossen... :D Stel je voor dat je 'onder water' komt te staan en een veelvoud van je 'tekort' apart hebt staan. The horror... :D

;)
pi_120253062
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2012 23:45 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Precies. Maar vooral aflossen... :D Stel je voor dat je 'onder water' komt te staan en een veelvoud van je 'tekort' apart hebt staan. The horror... :D

;)
Dat is idd verschrikkelijk. Maar mijn rekensommetje gaat op voor diegenen met 52% aftrek. Diegenen met 42(38)% aftrek is de rekensom anders. Dus gewoon je eigen situatie narekenen wat het beste is. Wat ik al eerder zei, aflossen is niet altijd beter. Soms is het hier gewoon roeptoeteren tegen dovemansoren.
pi_120253439
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2012 23:50 schreef Tikbalang het volgende:
Dat is idd verschrikkelijk. Maar mijn rekensommetje gaat op voor diegenen met 52% aftrek. Diegenen met 42(38)% aftrek is de rekensom anders. Dus gewoon je eigen situatie narekenen wat het beste is. Wat ik al eerder zei, aflossen is niet altijd beter. Soms is het hier gewoon roeptoeteren tegen dovemansoren.
Je moet de topictitel dan ook als sarcasme beschouwen he...

Het zijn voornamelijk de huurders die 'onder water staan' een verschrikkelijke ramp vinden, terwijl ze er zelf geen f*ck mee te maken hebben... :D
pi_120253848
Er zijn ook huurders die mooi op tijd verkocht hebben. :P
pi_120253934
Het verhaal is eik simpel, ik heb 3x 100% rendement gemaakt tussen 1987 en 2007.
Dat moet toch ergens van betaald worden. O-)
pi_120253951
quote:
6s.gif Op donderdag 13 december 2012 00:11 schreef Piet_Piraat het volgende:
Er zijn ook huurders die mooi op tijd verkocht hebben. :P
Op tijd? Net voor de strengere eisen? Net voor de 6,5% + inflatie verhoging? Of wat bedoel je? Als je een woning hebt, en niet gedwongen bent te verhuizen, ben je zeer waarschijnlijk beter af als huren.
pi_120253979
quote:
3s.gif Op donderdag 13 december 2012 00:14 schreef Piet_Piraat het volgende:
Het verhaal is eik simpel, ik heb 3x 100% rendement gemaakt tussen 1987 en 2007.
Dat moet toch ergens van betaald worden. O-)
En nu zit je in een huurwoning en huur je tegen de hoofdprijs? Doe je goed... 8)7
pi_120254103
quote:
0s.gif Op donderdag 13 december 2012 00:16 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

En nu zit je in een huurwoning en huur je tegen de hoofdprijs? Doe je goed... 8)7
Ik huur een mooi appartement en rentenier op mijn 53e.
Wanneer ik wil komt er een mooie vrijstaande woning op de plek waar nu nog mijn chalet staat. :7
pi_120254235
quote:
7s.gif Op donderdag 13 december 2012 00:19 schreef Piet_Piraat het volgende:
Ik huur een mooi appartement en rentenier op mijn 53e.
Wanneer ik wil komt er een mooie vrijstaande woning op de plek waar nu nog mijn chalet staat. :7
Als jij er blij mee bent, ben ik het ook... :Y
pi_120254386
quote:
0s.gif Op donderdag 13 december 2012 00:24 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Als jij er blij mee bent, ben ik het ook... :Y
Een huis kopen in 1987 zonder een dubbeltje op zak en maximale hypotheek op mijn salaris was een goed idee in mijn geval.
Mijn dochter heb ik het advies gegeven om vrije sector te huren en voorlopig flink te sparen.
Ze heeft nu leuk huisje voor 700 in de maand.
pi_120254446
quote:
12s.gif Op donderdag 13 december 2012 00:30 schreef Piet_Piraat het volgende:
Een huis kopen in 1987 zonder een dubbeltje op zak en maximale hypotheek op mijn salaris was een goed idee in mijn geval.
Mijn dochter heb ik het advies gegeven om vrije sector te huren en voorlopig flink te sparen.
Ze heeft nu leuk huisje voor 700 in de maand.
Tja, en wellicht over 10 jaar voor 1200,- in de maand. Het is maar net wat je je dochter wilt aandoen he...

Mijn huis kost netto 501,- per maand. Ik zou niet willen ruilen met je dochter...
pi_120254502
quote:
0s.gif Op donderdag 13 december 2012 00:33 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Tja, en wellicht over 10 jaar voor 1200,- in de maand. Het is maar net wat je je dochter wilt aandoen he...

Mijn huis kost netto 501,- per maand. Ik zou niet willen ruilen met je dochter...
Ach een huis onderhouden, extra verzekeringen, extra OZB is allemaal gratis. ;)
pi_120254535
quote:
3s.gif Op donderdag 13 december 2012 00:36 schreef Piet_Piraat het volgende:
Ach een huis onderhouden, extra verzekeringen, extra OZB is allemaal gratis. ;)
Grappenmaker.... Dat zit echt allemaal in je huur verwerkt hoor. Heus... Gratis bestaat niet... :N
pi_120254635
quote:
0s.gif Op donderdag 13 december 2012 00:37 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Grappenmaker.... Dat zit echt allemaal in je huur verwerkt hoor. Heus... Gratis bestaat niet... :N
Gratis niet, prijsdalingen wel.
Reken even mee: je wilt huis kopen van 2 ton. Dat huis is jaar later 5% in waarde gezakt. Dat is 10.000, dan was de huur van 12x 700 gratis.
pi_120254869
quote:
3s.gif Op donderdag 13 december 2012 00:42 schreef Piet_Piraat het volgende:
Gratis niet, prijsdalingen wel.
Reken even mee: je wilt huis kopen van 2 ton. Dat huis is jaar later 5% in waarde gezakt. Dat is 10.000, dan was de huur van 12x 700 gratis.
En na een jaar heb je nog steeds geen huis, wel een huurverhoging, en liggen de eisen voor een hypotheek nog hoger. En moet je meer verplicht aflossen, zodat de staat minder geld kwijt is, en jij dus meer.

Mijn huis zal ook best in waarde gezakt zijn. Op papier. En toch betaal ik nog steeds hetzelfde per maand. Mooi he?

Speculeren moet je doen met aandelen of andersoortige beleggingen, niet met je woonlasten.
  donderdag 13 december 2012 @ 07:03:30 #21
37248 BertV
Klei indiaan
pi_120256838
\
quote:
0s.gif Op donderdag 13 december 2012 00:52 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Mijn huis zal ook best in waarde gezakt zijn. Op papier. En toch betaal ik nog steeds hetzelfde per maand. Mooi he?
Voor jou heel mooi, de bank denkt daar anders over.
Aangezien de relatie bank > lener niet gelijkwaardig is zou ik me maar niet te hard op de borst slaan met stoere verhalen naar huurders.

[ Bericht 0% gewijzigd door BertV op 13-12-2012 07:11:32 ]
Handgemaakt | Doggerland-overlever
pi_120256861
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2012 23:44 schreef Tikbalang het volgende:

[..]

Ik mis wel de vermogensrendementsheffing in jou berekening.
  Moderator donderdag 13 december 2012 @ 09:13:16 #23
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_120257947
quote:
0s.gif Op donderdag 13 december 2012 07:03 schreef BertV het volgende:
\

[..]

Voor jou heel mooi, de bank denkt daar anders over.
Aangezien de relatie bank > lener niet gelijkwaardig is zou ik me maar niet te hard op de borst slaan met stoere verhalen naar huurders.
als de bank daar anders over dacht had ie wel meer moeten gaan betalen nietwaar? Overigens is dat niet zo zeer een stoer verhaal, maar realiteit. Hij betaald wat hij betaald. Zo moeilijk is 't niet hoor. En als ie meer zou moeten gaan betalen, dan schat ik 'm zo maar in dat ie daar geld zat voor heeft.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_120258875
quote:
0s.gif Op donderdag 13 december 2012 00:52 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

En na een jaar heb je nog steeds geen huis, wel een huurverhoging,
3% van je netto woonlasten, nou daar hoef je echt niet wakker van te liggen als de huizenprijzen 5 tot 8% gedaald zijn :)
quote:
en liggen de eisen voor een hypotheek nog hoger.
Wie zegt dat dat een probleem is? Misschien als starter maar voor degenen die bewust huren is dit juist een positieve ontwikkeling!
quote:
En moet je meer verplicht aflossen, zodat de staat minder geld kwijt is, en jij dus meer.
Ja en dan komt het huis naar je toe en ben je goed bestand tegen prijsschommelingen mocht je willen verhuizen. Waarom zie je dit als een nadeel? Het enige nadeel wat ik erin zie is dat je nog niet eens een fatsoenlijke rentekorting krijgt met je verantwoordelijke aflosgedrag.
quote:
Speculeren moet je doen met aandelen of andersoortige beleggingen, niet met je woonlasten.
Wat is er gek aan om een instapmoment te timen om tegen betaalbare lasten een woonhuis te betrekken waar je voor 30 jaar gaat zitten? Speculeren is hier imho een misplaatste term.
Speculeren is 5x je jaarsalaris lenen omdat je verwacht dat huizenprijzen eeuwig zullen stijgen.
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
  donderdag 13 december 2012 @ 10:06:39 #25
348450 ikjijallebei
luiheid uitgevonden
pi_120259125
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2012 23:50 schreef Tikbalang het volgende:

[..]

Voor iedereen is de rekensom anders want sommigen hebben ook nog (lichtelijk) affiniteit met beleggen dus het ligt maar net aan de persoon wat je met dat geld doet, en wat dus het verschil is tussen zelf houden -/- aflossen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')