De diesel is ook verviervoudigd in die tijd. Hebben we nu een dieselbubble? Kan ik over 5 jaar weer 60L tanken voor ¤ 40,-?quote:Op vrijdag 14 december 2012 17:50 schreef Piet_Piraat het volgende:
Het huis daarna ging tussen 1997 en 2007 van 350.000 gulden naar 400.000 Euro.
Hoezo huizenbubble?
Kan nu al, moet je LPG nemen.quote:Op vrijdag 14 december 2012 17:53 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
De diesel is ook verviervoudigd in die tijd. Hebben we nu een dieselbubble? Kan ik over 5 jaar weer 60L tanken voor ¤ 40,-?
Met LPG is het nog erger, die kostte toen omgerekend ¤ 0,17 per liter.... (Als ik het me goed herrinner, ik heb niet zo gek lang op LPG gereden)quote:
Kortom zowel brandstof als huizen zijn bovengemiddeld duurder geworden vergeleken met bijv. levensmiddelen.quote:Op vrijdag 14 december 2012 17:57 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Met LPG is het nog erger, die kostte toen omgerekend ¤ 0,17 per liter.... (Als ik het me goed herrinner, ik heb niet zo gek lang op LPG gereden)
Ja. En de energie en zorg ook. Zeg maar zo'n beetje alles wat belangrijk is, behalve de levensmiddelen.quote:Op vrijdag 14 december 2012 18:11 schreef Piet_Piraat het volgende:
Kortom zowel brandstof als huizen zijn bovengemiddeld duurder geworden vergeleken met bijv. levensmiddelen.
Enige verschil is dat huizen met geleend geld worden gekocht en diesel met eigen geld.quote:Op vrijdag 14 december 2012 17:53 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
De diesel is ook verviervoudigd in die tijd. Hebben we nu een dieselbubble? Kan ik over 5 jaar weer 60L tanken voor ¤ 40,-?
Ja. Want de mensen die het met geleend geld hebben gekocht gaan jou 50K schenken. Omdat je zo'n toffe gast bent... Dream on. De enigen die met een restschuld verkopen zullen dat door omstandigheden wel moeten, de rest lacht je gewoon uit.quote:Op vrijdag 14 december 2012 19:23 schreef graaierrr het volgende:
Enige verschil is dat huizen met geleend geld worden gekocht en diesel met eigen geld.
Nu de leencapaciteit terug wordt geschroeft gaan ook de huizenprijzen omlaag.
Er staan idd genoeg huizen te koop van mensen die het wel leuk leek om eens te verhuizen weer. Nou ja die gaan echt niet naar beneden. Idd als je echt moet dan wel en dan is het ook niet lastig om te zakken. Je doet het dan voor een reden als dan die reden niet doorgaat dan is het niet gratis om je huis van de markt te halen. Eens zien wat er gebeurt als al die huizen verdwijnen trouwens of er dan nog zo'n teveel aan in de verkoop staande huizen zijn en wat dat dan doet met de prijs.quote:Op vrijdag 14 december 2012 19:33 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ja. Want de mensen die het met geleend geld hebben gekocht gaan jou 50K schenken. Omdat je zo'n toffe gast bent... Dream on. De enigen die met een restschuld verkopen zullen dat door omstandigheden wel moeten, de rest lacht je gewoon uit.
Alleen al het feit dat het aantal te koop staande huizen zo oploopt, geeft al aan dat het leeuwendeel niet wil (of kan) zakken met de prijs. Zou namelijk de gemiddelde prijs zich aanpassen aan de vraag (kopersmarkt toch...quote:Op vrijdag 14 december 2012 20:00 schreef Tikbalang het volgende:
[..]
Er staan idd genoeg huizen te koop van mensen die het wel leuk leek om eens te verhuizen weer. Nou ja die gaan echt niet naar beneden. Idd als je echt moet dan wel en dan is het ook niet lastig om te zakken. Je doet het dan voor een reden als dan die reden niet doorgaat dan is het niet gratis om je huis van de markt te halen. Eens zien wat er gebeurt als al die huizen verdwijnen trouwens of er dan nog zo'n teveel aan in de verkoop staande huizen zijn en wat dat dan doet met de prijs.
Moedig dat je dat hier durft te delen. Je zal vast zo uitgescholden worden voor vanalles en nog wat.quote:Op vrijdag 14 december 2012 20:14 schreef Ravvie het volgende:
Vandaag, tegen de meeste adviezen hier in, een koopcontract getekend voor mijn eerste woning. 50% gefinancieerd met hypotheek en 50% met eigen middelen. Financieel de meest slimme zet om te doen? Vast niet. Ik houd er dan ook rekening mee dat het huis over twee jaar zomaar 20% minder waard kan zijn. Maakt dat me wat uit? Neen. Een goed en prettig huis mag best wat kosten, we willen hier zeker een jaar of 15 wonen en de zekerheid dat mijn woonlasten de komende jaren niet zullen stijgen geeft mij ook de nodige rust. Maar nog belangrijker ik en mijn vriendin zijn toe aan de volgende stap, waardoor het extra woongenot mij meer waard is dan de eventuele papieren prijsdaling.
En dat had niet gekunnen zonder 50% bij voorbaat af te lossen?quote:Op vrijdag 14 december 2012 20:14 schreef Ravvie het volgende:
Vandaag, tegen de meeste adviezen hier in, een koopcontract getekend voor mijn eerste woning. 50% gefinancieerd met hypotheek en 50% met eigen middelen. Financieel de meest slimme zet om te doen? Vast niet. Ik houd er dan ook rekening mee dat het huis over twee jaar zomaar 20% minder waard kan zijn.
That's the spirit...quote:Maakt dat me wat uit? Neen. Een goed en prettig huis mag best wat kosten, we willen hier zeker een jaar of 15 wonen en de zekerheid dat mijn woonlasten de komende jaren niet zullen stijgen geeft mij ook de nodige rust. Maar nog belangrijker ik en mijn vriendin zijn toe aan de volgende stap, waardoor het extra woongenot mij meer waard is dan de eventuele papieren prijsdaling.
Verkijk je daar niet op, Als je hier van 20 mensen negatieve adviezen krijgt, zijn dat in werkelijkheid maar 3 verzuurde huurders + 17 klonen.quote:Vandaag, tegen de meeste adviezen hier in,
Dat had inderdaad niet gekund zonder op voorhand 50% zelf te betalen, doordat de de prijs van het huis hoger ligt dan wat we uberhaupt aan hypotheek zouden kunnen krijgen. Verder, doordat de koopprijs ook boven de NHG grens ligt scheelt het qua rente behoorlijk of je het volledige aankoopbedrag financieert of onder de executiewaarde.quote:Op vrijdag 14 december 2012 20:31 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
En dat had niet gekunnen zonder 50% bij voorbaat af te lossen?
[..]
That's the spirit...
Ow enne...
[..]
Verkijk je daar niet op, Als je hier van 20 mensen negatieve adviezen krijgt, zijn dat in werkelijkheid maar 3 verzuurde huurders + 17 klonen.![]()
OK, dat is dan een legitieme reden i.p.v. alvast aflossen omdat je wellicht in de toekomst 'onder water' komt te staan.quote:Op vrijdag 14 december 2012 20:39 schreef Ravvie het volgende:
Dat had inderdaad niet gekund zonder op voorhand 50% zelf te betalen, doordat de de prijs van het huis hoger ligt dan wat we uberhaupt aan hypotheek zouden kunnen krijgen. Verder, doordat de koopprijs ook boven de NHG grens ligt scheelt het qua rente behoorlijk of je het volledige aankoopbedrag financieert of onder de executiewaarde.
Ook precies de juiste manier om er tegen aan te kijken. Ik zit beetje anders in situatie maar had op gegeven moment wel een prijsstijging van 75% maar ook alleen maar virtueel. Mooi kunnen gebruiken voor kopen ander huis maar wat ik toen niet had heb ik nog steeds niet feitelijk.quote:Op vrijdag 14 december 2012 20:14 schreef Ravvie het volgende:
dan de eventuele papieren prijsdaling.
Gefeliciteerdquote:Op vrijdag 14 december 2012 20:14 schreef Ravvie het volgende:
Vandaag, tegen de meeste adviezen hier in, een koopcontract getekend voor mijn eerste woning. 50% gefinancieerd met hypotheek en 50% met eigen middelen.
Nou... nou.... heb eens wat meer vertrouwen in je medemensquote:Op vrijdag 14 december 2012 20:18 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Moedig dat je dat hier durft te delen. Je zal vast zo uitgescholden worden voor vanalles en nog wat.
en gefeliciteerd met veel woongenot voor een vaste prijs![]()
Maar 17quote:Op vrijdag 14 december 2012 20:31 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Verkijk je daar niet op, Als je hier van 20 mensen negatieve adviezen krijgt, zijn dat in werkelijkheid maar 3 verzuurde huurders + 17 klonen.![]()
Ja. Sorry. Ik heb gekocht... Dus kan niet rekenen. Je weet toch...quote:
En dat is stierenpoep natuurlijk... Of je nou 100K onderwaarde hebt, en 100K op de bank, of je betaalt alvast die 100K en die 100K verdampt is qua onderwaarde lood om oud ijzer...quote:Op vrijdag 14 december 2012 22:27 schreef ComplexConjugate het volgende:
Jij hebt in ieder geval geen last van onderwaarde
hier in de hype periode 2 koophuizen verkocht om samen te gaan kopen om te wonen. Dus twee keer heel veel overwaarde kunnen cashen. Het bedrag aan hyp in guldens is toen euro's geworden qua verkoop. Daar kun je nooit tegenop sparen.quote:Op vrijdag 14 december 2012 21:37 schreef Tikbalang het volgende:
[..]
Ook precies de juiste manier om er tegen aan te kijken. Ik zit beetje anders in situatie maar had op gegeven moment wel een prijsstijging van 75% maar ook alleen maar virtueel. Mooi kunnen gebruiken voor kopen ander huis maar wat ik toen niet had heb ik nog steeds niet feitelijk.
Zolang het hebben van beetje schuld nog goedkoper is dan hebben van geen schuld op je huis zou ik het ook laten staan. Elke verandering van rente en andere regeltjes weer narekenen en kijken wat het beste is om dan te doen.quote:Op vrijdag 14 december 2012 23:18 schreef capricia het volgende:
[..]
hier in de hype periode 2 koophuizen verkocht om samen te gaan kopen om te wonen. Dus twee keer heel veel overwaarde kunnen cashen. Het bedrag aan hyp in guldens is toen euro's geworden qua verkoop. Daar kun je nooit tegenop sparen.
Wij zitten nu een beetje met het dilemma dat volledig aflossen geen financieel voordeel oplevert. En dat we dus waarschijnlijk een stukje schuld laten staan.
Haha... jarenlang hebben ze dat gedaan en sommigen denken dat ze nog steeds een reden hebben om te lachenquote:Op vrijdag 14 december 2012 19:33 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ja. Want de mensen die het met geleend geld hebben gekocht gaan jou 50K schenken. Omdat je zo'n toffe gast bent... Dream on. De enigen die met een restschuld verkopen zullen dat door omstandigheden wel moeten, de rest lacht je gewoon uit.
Ga je nou nog een huis kopen of leasenquote:Op vrijdag 14 december 2012 23:18 schreef capricia het volgende:
[..]
hier in de hype periode 2 koophuizen verkocht om samen te gaan kopen om te wonen. Dus twee keer heel veel overwaarde kunnen cashen. Het bedrag aan hyp in guldens is toen euro's geworden qua verkoop. Daar kun je nooit tegenop sparen.
Wij zitten nu een beetje met het dilemma dat volledig aflossen geen financieel voordeel oplevert. En dat we dus waarschijnlijk een stukje schuld laten staan.
Hoe kan het nu goedkoper zijn om een schuld te hebben dan geen schuld?quote:Op vrijdag 14 december 2012 23:26 schreef Tikbalang het volgende:
[..]
Zolang het hebben van beetje schuld nog goedkoper is dan hebben van geen schuld op je huis zou ik het ook laten staan. Elke verandering van rente en andere regeltjes weer narekenen en kijken wat het beste is om dan te doen.
Vraagje... In welke realiteit leef jij...quote:Op vrijdag 14 december 2012 23:28 schreef ComplexConjugate het volgende:
Haha... jarenlang hebben ze dat gedaan en sommigen denken dat ze nog steeds een reden hebben om te lachen![]()
Maar waarom zitten er dan zoveel mensen te huilen voor de buis? Boehoe.... mijn onderwaarde.... mijn huis is waardeloos! En dat bij een daling van een paar procenten per jaar
Met een schuld op je huis is dat mogelijk dankzij de HRA.quote:Op vrijdag 14 december 2012 23:35 schreef Sharpdressedman het volgende:
[..]
Hoe kan het nu goedkoper zijn om een schuld te hebben dan geen schuld?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |