abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_120297212
Inkomen en lasten beiden gestegen.
pi_120297404
Inkomen gedaald, lasten gedaald.

Mijn vriendin is gestopt met werken voor de kinderen.
Toeslagen zijn enorm gestegen.
Flink in de lasten gesneden.
Ik ben er in totaal zelfs iets op vooruit gegaan. (Een schande, dat is het. :P )
Handgemaakt | Doggerlandse klimaatvluchteling
pi_120297540
Het valt me tot nu toe mee hoeveel mensen met een lastenverzwaring geconfronteerd zijn. Ik had dat percentage eigenlijk wel hoger verwacht.
pi_120297671
quote:
7s.gif Op vrijdag 14 december 2012 11:07 schreef Scorpie het volgende:
Het valt me tot nu toe mee hoeveel mensen met een lastenverzwaring geconfronteerd zijn. Ik had dat percentage eigenlijk wel hoger verwacht.
De steekproef hier lijkt me ook niet 100% represenatief :+
pi_120297695
quote:
10s.gif Op vrijdag 14 december 2012 11:12 schreef 99.999 het volgende:

[..]

De steekproef hier lijkt me ook niet 100% represenatief :+
Dan nog had ik het hoger verwacht :P
pi_120297799
Wat niet is komt nog. Tenzij je snijdt in uitgaves, zullen lasten stijgen.
  Moderator vrijdag 14 december 2012 @ 11:18:31 #107
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_120297847
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2012 11:16 schreef Terrorizer het volgende:
Wat niet is komt nog. Tenzij je snijdt in uitgaves, zullen lasten stijgen.
Maar als je inkomen in verhouding veel meer stijgt, maakt dat dus geen fluit uit. Jij bent echt een beetje verzuurd he.
Breitling - Instruments for Professionals
  vrijdag 14 december 2012 @ 11:22:43 #108
348450 ikjijallebei
luiheid uitgevonden
pi_120297965
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2012 09:50 schreef ComplexConjugate het volgende:

Ze zouden juist eens moeten kijken of je je lasten ook kan betalen bij een zeker inkomensverlies . Kijk...
Alsof de banken dat nu niet doen. :') Da's wel 1 van de eerste dingen waar naar gekeken wordt. De bank heeft er immers ook niets aan als jij na een tijdje niet meer kan betalen.

quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2012 06:46 schreef BertV het volgende:
Makkelijker hypotheek voor starters

[..]

|:(

Wellicht kunnen we ook kijken naar rijke zieke familieleden die spoedig gaan overlijden.
Of mensen die fanatiek meedoen met de postcodeloterij.
Achterlijk. ze moeten gewoon een aparte startershypotheek creeren desnoods, deze flauwekul heeft natuurlijk niemand wat aan.
pi_120297987
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2012 11:18 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Maar als je inkomen in verhouding veel meer stijgt, maakt dat dus geen fluit uit. Jij bent echt een beetje verzuurd he.
Wow, nu ben ik ineens verzuurd.
Ik denk alleen vooruit. Als ondernemer zijnde moet je rekening houden met mogelijke scenario's.

Als loonguy hebt je minder last van allerlei gekke heffingen.
  Moderator vrijdag 14 december 2012 @ 11:25:01 #110
16180 crew  CoolGuy
pi_120298019
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 december 2012 11:23 schreef Terrorizer het volgende:

[..]

Ik denk alleen vooruit. Als ondernemer zijnde moet je rekening houden met mogelijke scenario's.

ja, je moet altijd rekening houden met mogelijke scenario's. Hope for the best, prepare for the worst.
pi_120298047
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2012 11:25 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

ja, je moet altijd rekening houden met mogelijke scenario's. Hope for the best, prepare for the worst.
Je bent echt verzuurd he.
pi_120298146
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 december 2012 11:26 schreef Terrorizer het volgende:

[..]

Sommige mensen zouden het realistisch noemen. Maar goed je kunt er wel aan denken, zolang er niks gebeurd kun je doen alsof er niks aan de hand is. En "prepare for the worst" zou je denken ga naar het TEOTWAWKI topic in TRU maar aan welk scenario je dan moet denken is ook onbekend.
Advocatus diaboli aiunt, non semper.
  Moderator vrijdag 14 december 2012 @ 11:31:12 #113
16180 crew  CoolGuy
pi_120298181
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 december 2012 11:26 schreef Terrorizer het volgende:

[..]

Nee, dat ben jij, want je gaat je nu als een kleuter gedragen. Jij trekt de conclusie dat wat nu nog niet is, nog wel komt. Dat als reactie op je eerdere vraag bij wie de lasten gedaald zijn. Als je vervolgens daar een aantal bevestigende antwoorden op krijgt, dan is het ineens dat wat niet is, nog wel komt.

Dat is verzuurd. Je voorbereiden op het minst gunstige scenario zodat je dat kunt opvangen is niet verzuurd. Ik snap wel dat je dat graag wil zeggen, want je wil gewoon een beetje om je heen slaan, maar probeer het eens met iets wat ergens op slaat.
pi_120298205
Hoe moet ik sarcasme aangeven op een forum?
  vrijdag 14 december 2012 @ 11:36:08 #115
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_120298322
35 jarige hypotheek kan makkelijk, anders is woningeigendom een aflopende zaak. Ik zie huizen niet nog 5 jaar dalen, zeker niet als de huurmarkt vrijer wordt dan hij nu is.
Fuck catching lightning, he struck it
screamed shut up at thunder, then flipped the world upside down
and made it rain upward
pi_120298347
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2012 11:31 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Nee, dat ben jij, want je gaat je nu als een kleuter gedragen. Jij trekt de conclusie dat wat nu nog niet is, nog wel komt. Dat als reactie op je eerdere vraag bij wie de lasten gedaald zijn. Als je vervolgens daar een aantal bevestigende antwoorden op krijgt, dan is het ineens dat wat niet is, nog wel komt.

Dat is verzuurd. Je voorbereiden op het minst gunstige scenario zodat je dat kunt opvangen is niet verzuurd. Ik snap wel dat je dat graag wil zeggen, want je wil gewoon een beetje om je heen slaan, maar probeer het eens met iets wat ergens op slaat.
Als ik het doe is het verzuurd, als jij het doet niet, Okay.
Kijk eens na wat je typt man.

Als je gewoon een bevestiging wilt dat het heel goed gaat, zeg het dan gewoon.
Dus bij deze:

Het gaat goed man. :)
  vrijdag 14 december 2012 @ 12:04:03 #117
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_120299129
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2012 10:32 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

No shit dat je daar naar moet kijken. Maar dat doen de meeste mensen niet. Die gaan maximaal, en als het kan, nog even net wat meer. Terwijl je zou moeten kijken naar een huis dat, als je werkloos mocht worden, en je nog maar 70% krijgt, het daarmee ook kunt betalen.

Maar ja, dan moet je salaris daar ook wel naar zijn + dat je dan natuurlijk uit gaat van iets negatiefs, en dat doen de meeste mensen niet, want nee, het is veel interessanter om dat ene huis PER SE te kopen.
Maar CG dit zijn onze verlichte leiders die het voorstellen hè.... niet een of andere hypotheekadviseur. Onze eigen minfin en min. voor Wonen en Rijksdienst 8)7

Kamikazelenen als officieel overheidsbeleid, zo proberen we in NL de te hoge huizenprijzen in stand te houden w/
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_120299754
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2012 12:04 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Kamikazelenen als officieel overheidsbeleid, zo proberen we in NL de te hoge huizenprijzen in stand te houden w/
Het lijkt meer op indekken: "We hebben alles geprobeerd om het tegen te houden".
Handgemaakt | Doggerlandse klimaatvluchteling
  vrijdag 14 december 2012 @ 12:41:00 #119
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_120300222
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2012 11:22 schreef ikjijallebei het volgende:

Achterlijk. ze moeten gewoon een aparte startershypotheek creeren desnoods, deze flauwekul heeft natuurlijk niemand wat aan.
Een 'startershypotheek'?

Wat mag dat dan wel wezen? Hebben we nog niet genoeg aan HRA, NHG, startersleningen, verlaagde OB, lage rente en andere vehikels om lenen zo goedkoop en risicoloos te maken?

Nee... natuurlijk is dat niet genoeg om de inflatie van de zeepbel te helpen want we zitten aan onze groeilimiet. Voorlopig is er dus maar 1 richting die we op kunnen gaan, behaalde resultaten uit het verleden zijn immers geen garanties voor de toekomst.
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
  vrijdag 14 december 2012 @ 12:42:14 #120
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_120300256
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 december 2012 11:23 schreef Terrorizer het volgende:

[..]

Als loonguy die voornamelijk voor overheid, semi-overheid en banksters werkt heb je het altijd een stuk makkelijker dan de loonguy die voor een echte onderneming werkt.
  vrijdag 14 december 2012 @ 12:42:50 #121
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_120300279
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2012 11:25 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Aah.... we hebben een prepper :D
  vrijdag 14 december 2012 @ 12:45:36 #122
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_120300351
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2012 11:36 schreef Sjabba het volgende:
35 jarige hypotheek kan makkelijk, anders is woningeigendom een aflopende zaak. Ik zie huizen niet nog 5 jaar dalen, zeker niet als de huurmarkt vrijer wordt dan hij nu is.
Waarom zou het een aflopende zaak zijn? Geloof jij niet in het vinden van een nieuwe balans in vraag en aanbod?

En de huurmarkt kan de prijs wel onbeperkt opdrijven? Zeg.... vertel mij eens.... welke economische sprookjesboeken lees jij zoal?
  vrijdag 14 december 2012 @ 12:53:54 #123
348450 ikjijallebei
luiheid uitgevonden
pi_120300553
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2012 12:41 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Een 'startershypotheek'?

Wat mag dat dan wel wezen? Hebben we nog niet genoeg aan HRA, NHG, startersleningen, verlaagde OB, lage rente en andere vehikels om lenen zo goedkoop en risicoloos te maken?

Nee... natuurlijk is dat niet genoeg om de inflatie van de zeepbel te helpen want we zitten aan onze groeilimiet. Voorlopig is er dus maar 1 richting die we op kunnen gaan, behaalde resultaten uit het verleden zijn immers geen garanties voor de toekomst.
Weet ik veel, niet aan mij om zoiets te bedenken. :') Zo leuk is het allemaal niet voor de starter hoor, juist met de aftrek die weggaat. En hoezo genoeg aan? Ik vind het nou niet echt aangenaam om in 2013 een huis te kopen als starter. Wordt alleen maar duurder. Een starter heeft niets met OB te maken overigens, en sowieso is die verlaagde OB maar tijdelijk, dus daar zou ik niet te veel aan vastnagelen. JIj dwaalt wel vaker af volgens mij. Zo'n starterslening vind ik overigens al helemaal bullshit, je moet ook wel een beetje eigen geld hebben, neit alles tot over de top financieren.
  vrijdag 14 december 2012 @ 12:57:17 #124
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_120300636
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2012 11:36 schreef Sjabba het volgende:
Hier staan al vrije sector huurwoningen leeg
kennelijk geen huurders meer
Ik woon hier al bijna tien jaar, maar dit heb ik nooit meegemaakt

De eigenaar deed er 50 euro op en opeens geen huurders meer, alleen een enkele tijdelijke klant
Ik denk dat de sociale woningen in prijs al pp hun top zitten van 4,5% van de WOZ waarde

[ Bericht 4% gewijzigd door michaelmoore op 14-12-2012 13:04:07 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  vrijdag 14 december 2012 @ 13:09:54 #125
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_120300944
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_120301194
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2012 12:45 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Waarom zou het een aflopende zaak zijn? Geloof jij niet in het vinden van een nieuwe balans in vraag en aanbod?

En de huurmarkt kan de prijs wel onbeperkt opdrijven? Zeg.... vertel mij eens.... welke economische sprookjesboeken lees jij zoal?
Sterker nog de meeste woningen zijn in bezit van corporaties die aan de 90% regel van de eu moeten voldoen. De meeste huren kunnen niet eens boven de 660 e stijgen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  vrijdag 14 december 2012 @ 13:19:46 #127
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_120301236
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 december 2012 13:18 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Sterker nog de meeste woningen zijn in bezit van corporaties die aan de 90% regel van de eu moeten voldoen. De meeste huren kunnen niet eens boven de 660 e stijgen.
vrije sector woningen wel , maar die komen nu ook leeg te staan
  vrijdag 14 december 2012 @ 13:20:02 #128
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_120301243
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2012 12:53 schreef ikjijallebei het volgende:

Weet ik veel, niet aan mij om zoiets te bedenken. :') Zo leuk is het allemaal niet voor de starter hoor, juist met de aftrek die weggaat. En hoezo genoeg aan? Ik vind het nou niet echt aangenaam om in 2013 een huis te kopen als starter. Wordt alleen maar duurder.
Huizen worden niet duurder, die worden voorlopig alleen maar goedkoper.

quote:
Een starter heeft niets met OB te maken overigens, en sowieso is die verlaagde OB maar tijdelijk, dus daar zou ik niet te veel aan vastnagelen.
De OB is met name voor de starter belangrijk want als er geen starters zijn kunnen bestaande eigenaren ook niet doorstromen. De OB is juist verlaagd om de betaalbaarheid van bestaande woningen te verbeteren en is permanent verlaagd tot 2%.

quote:
JIj dwaalt wel vaker af volgens mij. Zo'n starterslening vind ik overigens al helemaal bullshit, je moet ook wel een beetje eigen geld hebben, neit alles tot over de top financieren.
De 'marktprijs' is juist gebaseerd op 100% aflossingsvrij lenen + HRA + NHG + >100% financieren.

Hoezo... starters hebben het moeilijk? Wat te denken van al die mensen die hiermee hun brood moeten 'verdienen' _O-
  vrijdag 14 december 2012 @ 13:33:28 #129
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_120301650
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2012 13:19 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Die staan al massaal leeg

Voornamelijk particuliere verhuur en eigen woningen. Dat aantal gaat alleen maar oplopen als de huren gaan stijgen want dan gaan mensen gewoon indikken.

Het is totale kolder dat huren dus gaan stijgen de komende jaren, het is heel wat aannemelijker dat ze gaan dalen.

Nog een leuk linkje

De oorzaak van de leegstand:

quote:
Hoge huurprijzen
De leegstand werd voornamelijk veroorzaakt door de hoge huurprijzen. Particuliere verhuurders en institutionele beleggers, die in totaal tweederde van de leegstaande huurwoningen bezitten, vroegen forse huurprijzen waardoor veel mensen besloten een woning niet te huren. Inmiddels is bekend dat de prijzen alleen nog maar verder zijn gestegen. Het werkelijke aantal leegstaande woningen ligt nog hoger dan de eerder genoemde 300.000. Veel woningen die voor andere doeleinden werden gebruikt zoals kinderopvang en studios, stonden ook leeg. Dit aantal kwam neer op 75.000 woningen, wat het totaal op 375.000 leegstaande huur- en koopwoningen brengt.
In de wereld van het hogehuizenprijsminnen is elke woning van onschatbare waarde en moet daar de hoofdprijs voor betaald worden :')

De komende jaren gaan er heel wat vastgoedkoningen de deksel op hun neus krijgen en mogen ze lekker failliet gaan ^O^
pi_120301709
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2012 13:19 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Zou dat niet komen door de extreme prijzen? Als je voor sociale huurwoningen al 660 euro moet neerleggen... Vaak afgetrapte ranzige woningen van 60m2 max...
Allah Al Watan Al Malik
  vrijdag 14 december 2012 @ 13:38:17 #131
348450 ikjijallebei
luiheid uitgevonden
pi_120301825
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2012 13:20 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Huizen worden niet duurder, die worden voorlopig alleen maar goedkoper.

Huizen worden nog wel even goedkoper ja, maar dat zal ook geen jaren meer duren. Daar ging het ook helemaal niet over, het ging erover dat de kosten voor de starter hoger worden, dat heeft niet alleen te maken met de huizenprijzen.
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2012 13:20 schreef ComplexConjugate het volgende:

De OB is met name voor de starter belangrijk want als er geen starters zijn kunnen bestaande eigenaren ook niet doorstromen. De OB is juist verlaagd om de betaalbaarheid van bestaande woningen te verbeteren en is permanent verlaagd tot 2%.

Want als starters er niet zijn kunenn de bestaande eigenaren niet doorstromen? Wat een fucking onzin. :') Alsof alles dus van de staters afhangt. Ik weet trouwens niet hoe je erbij komt dat deze nu permanent 2% is, want dat is niet zo. Het is alleen iet bekend wanneer de eindtijd van dit tijdelijke percentage is.

Starters hebben het gewoon lastig, sommigen niet eens een vast contract, nog (lang) niet op de top van het salaris, nieuwe kuthypotheekeisen, het is voor een starter niet zo makkelijk nu.
  vrijdag 14 december 2012 @ 13:38:38 #132
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_120301842
quote:
10s.gif Op vrijdag 14 december 2012 13:35 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Zou dat niet komen door de extreme prijzen? Als je voor sociale huurwoningen al 660 euro moet neerleggen... Vaak afgetrapte ranzige woningen van 60m2 max...
Die pensioenfondsen die menen dat ze goed belegt hebben voor hun babyboomers komen in het vastgoed bedrogen uit. Commercieel vastgoed staat massaal leeg, blijkt nu dus ook het niet commerciele vastgoed bij te komen.

Op papier is het kapitalen waard, in de praktijk is het dood en niet renderend kapitaal dat tegen veel te hoge waarde in de boeken staat.

Gaan we nog leuk op afboeken, let maar op :Y
  vrijdag 14 december 2012 @ 13:39:15 #133
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_120301862
quote:
10s.gif Op vrijdag 14 december 2012 13:35 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

dat is juist het gekke, daar zit nauwelijks verschil tussen , ik betaal 710 euro
voor soc woningen krijg je huursubsidie

en mijn woning is zeker niet ranzig, uitzicht op park en flinke tuin op zuiden

de verzekeraar deed er na leegkomen 50 euro boven op en dat gaat niet kennelijk
pi_120301950
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2012 13:39 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

dat is juist het gekke, daar zit nauwelijks verschil tussen , ik betaal 710 euro
voor soc woningen krijg je huursubsidie

en mijn woning is zeker niet ranzig, uitzicht op park en flinke tuin op zuiden

de verzekeraar deed er na leegkomen 50 euro boven op en dat gaat niet kennelijk
Voor sociale woningen krijg je niet per definitie subsidie, dat is afhankelijk van je inkomen. Als je in een woning zit die in de 'sociale' categorie valt en je verdient geen reet, dan krijg je huursubsidie. En de verschillen alhier zijn wel aardig groot. Voor eenzelfde woning wordt zo 200/300 euro meer gevraagd.
Allah Al Watan Al Malik
  vrijdag 14 december 2012 @ 13:45:20 #135
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_120302016
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2012 13:38 schreef ikjijallebei het volgende:

Huizen worden nog wel even goedkoper ja, maar dat zal ook geen jaren meer duren. Daar ging het ook helemaal niet over, het ging erover dat de kosten voor de starter hoger worden, dat heeft niet alleen te maken met de huizenprijzen.

Welke kosten? De kosten van het aflossen? Natuurlijk kost aflossen geld, hoe kan dat ook anders.

Huisje gesubsidieerd leasen of huisje minder gesubsidieerd kopen+aflossen is natuurlijk een heel ander prijskaartje. Feit is wel dat de huidige prijzen gebaseerd zijn op gesubsidieerd leasen en nu moeten convergeren naar het nieuwe 'betaalbaarheidsniveau'. Als je denkt dat dit tegen te houden valt kom je echt bedrogen uit.

quote:
Want als starters er niet zijn kunenn de bestaande eigenaren niet doorstromen? Wat een fucking onzin. :') Alsof alles dus van de staters afhangt. Ik weet trouwens niet hoe je erbij komt dat deze nu permanent 2% is, want dat is niet zo. Het is alleen iet bekend wanneer de eindtijd van dit tijdelijke percentage is.
Euhm... hoe wil je doorstromen als er geen kopers zijn voor je huidige woning? Natuurlijk kan je van woning ruilen maar het aantal mensen in die markt is heel erg beperkt. Kijk maar eens naar de nieuwbouw, is een zeer goede indicator voor de hoeveelheid mensen die instapt. Als deze aantallen dalen dan stokt het hele 'huizentreintje'.

quote:
Starters hebben het gewoon lastig, sommigen niet eens een vast contract, nog (lang) niet op de top van het salaris, nieuwe kuthypotheekeisen, het is voor een starter niet zo makkelijk nu.
Nou en?... wil je echt zo graag je nek door de strop steken? Er is geen sprake van een kopersstaking hoor, er is sprake van een verkopersstaking. Als de groenteman op de markt zijn waar te duur aanbied mag hij ook met zijn handel terug naar huis. Wat we nu zien is dat er mensen zijn die weigeren te verkopen tegen de marktprijs en dan gaan klagen dat de markt zo slecht is :')
Aan de andere kant zijn er ook mensen die onder water staan en niet eens kunnen verkopen, tja... dat is het nadeel als je onderin de basis van een vastgelopen piramidespel/speculatieve zeepbel zit. Dan ben je gewoon het haasje en moet je wachten totdat het tij keert, gaat erg lang duren deze keer.
  vrijdag 14 december 2012 @ 13:56:24 #136
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_120302330
Mathijs Bouman is de weg een beetje kwijt:

quote:
‘Het moment is in zicht dat de huizenprijzen ophouden met dalen’
Door : Gerard Driehuis

Het moment is in zicht dat de huizenprijzen ophouden met dalen, denkt FD-columnist en econoom Mathijs Bouman.
De huizenprijzen dalen gestaag sinds de zomer/najaar van 2008, toen Lehman ten onder ging en daarmee de economie van het onmogelijke, waarin alles steeg en alles kon. Terwijl de aandelenkoersen willekeurig op en neer schieten, beweegt de huizenprijs met slaapverwekkende voorspelbaarheid, schrijft Mathijs Bouman in het FD.
‘Volgens de economen van Rabobank wordt het gemiddelde huis volgend jaar 7% goedkoper. ING gaat tevens uit van 7% in 2013 en verwacht in 2014 een daling van 5%. Ook de Nederlandsche Bank verwacht nog twee jaar met dalende huizenprijzen. En een topman van SNS Reaal zei onlangs dat er de komende tijd nog 20% van de huizenprijs af moet,’ constateert Bouman
Een feest voor de huizenkoper met geduld. Wacht twee jaar met het kopen van dat huis van ¤300.000 en je krijgt tot ¤60.000 korting.
Maar Bouman gelooft de voorspellingen niet. Uiteindelijk hebben diezelfde banken ook de daling nooit voorzien en hun klanten tot diep in het voorjaar van 2008 nog volgestopt met tophypotheken:
“Als de door de banken voorspelde daling werkelijk uitkomt, zitten we eind 2014 op het prijsniveau van begin 1999, toen het grootste feestje op de Nederlandse huizenmarkt nog moest beginnen. Ligt het nieuwe evenwicht tussen vraag en aanbod werkelijk bij zo’n lage prijs?
Ik betwijfel het. Door de prijsdalingen, gecombineerd met de relatief lage rente, ligt de betaalbaarheid van woningen nu al weer ongeveer op normaal niveau. Bovendien is er de afgelopen jaren veel minder gebouwd dan op grond van de verwachte groei van het aantal huishoudens nodig is.”
Want gemaskeerd door de crisis is er in Nederland een tekort aan huizen. Er wordt amper meer gebouwd, zodat er minder huizen komen voor meer huishoudens. En dat leidt tot schaarste. En schaarste, schrijft Bouwman, leidt vroeger of later onherroepelijk tot prijsstijgingen. Zodra de crisis voorbij is, zal die schaarste zich doen voelen.
En houdt minstens de daling op en begint mogelijk een nieuwe stijging.
Bouman: ‘Een koopmomentje’, zou de beursanalist dat noemen.

bron
Mathijs negeert gewoon volkomen dat het aantal huishoudens helemaal niet meer zo fantastisch groeit, houd geen enkele rekenschap met verdere afbouw van de renteafrek en verwacht kennelijk dat de rente voorlopig ook niet meer gaat stijgen?

Terwijl de aandelen alle kanten op knallen (manipulatie door institutionele beleggers) beweegt de huizenprijs 'saai' maar 1 kant op en dat is naar beneden Mathijs :7

Het speculeren op de huizenmarkt is ten einde omdat het aantal mensen dat nog kan speculeren met geleend geld ten einde is gekomen. De lucht moet eerst uit de zeepbel en als de paniek toeslaat zullen we fors doorschieten naar een niveau wat ver onder het betaalbaarheidsniveau ligt. Simpelweg omdat mensen bang zijn om te kopen en niet weten waar de bodem komt te liggen, never catch a falling knife ;)
  vrijdag 14 december 2012 @ 14:01:52 #137
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_120302467
Luister ook nog even naar realist ' Hugo Priemus"

Minitrue verkondigt al jaren stagnatie of stijging van de prijzen en verkopen maar het zijn allemaal leugens gebleken.

vrijdag 14 december 2012 @ 14:30:37 #138
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_120303520
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2012 13:56 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Mathijs negeert gewoon volkomen dat het aantal huishoudens helemaal niet meer zo fantastisch groeit, houd geen enkele rekenschap met verdere afbouw van de renteafrek en verwacht kennelijk dat de rente voorlopig ook niet meer gaat stijgen?
Het hangt allemaal van de euro af
Zolang de euro er is zal de unie blijven krimpen en daar mee de werkgelegenheid en de inkomens

En ik verwacht dat de overheid de bouw weer aan het werk wil hebben

Maar het is wel zo dat ze nu voor de werkenden met een vaste baan goed te financieren zijn en vaak goedkoper dan een huurwoning
  vrijdag 14 december 2012 @ 14:37:28 #139
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_120303815
quote:
Inderdaad, 15% daling in 4 jaar gaat eigenlijk helemaal nergens over. Het feit dat dat zo'n problemen geeft geeft eerder aan hoe enorm ongezond de leningen hiervoor waren.
censuur :O
pi_120303894
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2012 13:56 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Terwijl de aandelen alle kanten op knallen (manipulatie door institutionele beleggers) beweegt de huizenprijs 'saai' maar 1 kant op en dat is naar beneden Mathijs :7

Het speculeren op de huizenmarkt is ten einde omdat het aantal mensen dat nog kan speculeren met geleend geld ten einde is gekomen. De lucht moet eerst uit de zeepbel en als de paniek toeslaat zullen we fors doorschieten naar een niveau wat ver onder het betaalbaarheidsniveau ligt. Simpelweg omdat mensen bang zijn om te kopen en niet weten waar de bodem komt te liggen, never catch a falling knife ;)
Hij heeft feitelijk gewoon gelijk hoor. Het probleem zit 'm in "zodra de crisis voorbij is". Niemand weet wanneer dat is. Als de economie ineens met 3% of meer gaat groeien, ja dan zullen de huizenprijzen stevig stijgen. Er is echter geen enkel signaal dat dat de komende jaren gaat gebeuren, integendeel zelfs :')
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_120304028
quote:
Leuk een filmpje van bijna 3 jaar oud. :')

Kun je niets receneters meer vinden _O-
  vrijdag 14 december 2012 @ 14:45:23 #142
348450 ikjijallebei
luiheid uitgevonden
pi_120304099
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2012 13:45 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Welke kosten? De kosten van het aflossen? Natuurlijk kost aflossen geld, hoe kan dat ook anders.

Huisje gesubsidieerd leasen of huisje minder gesubsidieerd kopen+aflossen is natuurlijk een heel ander prijskaartje. Feit is wel dat de huidige prijzen gebaseerd zijn op gesubsidieerd leasen en nu moeten convergeren naar het nieuwe 'betaalbaarheidsniveau'. Als je denkt dat dit tegen te houden valt kom je echt bedrogen uit.

Ten eerste de hra, toch niet geheel onbelangrijk voor starters die nog een laag salaris hebben maar wel een huis willen kopen. Die aftrek is dus best belangrijk voor ze. Dit is nu alleen nog mogelijk indien er wordt afgelost, maarja, dat is lang niet altijd mogelijk als starter.

En kap eens met die subsidies heel de tijd, bloedirritant. :')
pi_120304104
Mijn schoonouders stonden in de jaren '70 ook dik 100.000 gulden "onder water" (en een variable rente van 13% op een gegeven moment) en nu kunnen ze datzelfde huis verkopen met ruim 2 ton euro winst. Eh, het is maar net wat je horizon is.
  vrijdag 14 december 2012 @ 14:47:00 #144
348450 ikjijallebei
luiheid uitgevonden
pi_120304165
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2012 14:45 schreef Nielsch het volgende:
Mijn schoonouders stonden in de jaren '70 ook dik 100.000 gulden "onder water" (en een variable rente van 13% op een gegeven moment) en nu kunnen ze datzelfde huis verkopen met ruim 2 ton euro winst. Eh, het is maar net wat je horizon is.
Dat zie je wel vaker, mensen die ouder zijn en nu veel winst maken op hun huis.

Ik vind overigens niet dat je van een "horizon" mag spreken, je eerste prioriteit zou moeten zijn: lekker kunnen leven in een mooi huisje.
pi_120304173
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2012 14:45 schreef ikjijallebei het volgende:

En kap eens met die subsidies heel de tijd, bloedirritant. :')
it's no use...

Dit topic gaat niet over de huizenmarkt, het is het persoonlijke huiseigenaren-afzeiktopic van CC. En de mods vinden dat al 23 topics helemaal prima, ongeacht de regels die in de OP staan.
  vrijdag 14 december 2012 @ 14:48:07 #146
348450 ikjijallebei
luiheid uitgevonden
pi_120304204
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2012 14:47 schreef Nielsch het volgende:

[..]

it's no use...

Dit topic gaat niet over de huizenmarkt, het is het persoonlijke huiseigenaren-afzeiktopic van CC. En de mods vinden dat al 23 topics helemaal prima, ongeacht de regels die in de OP staan.
Die user spamt ook alle pagina's vol merkte ik inderdaad al op, raar gedrag.
pi_120304228
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2012 14:47 schreef ikjijallebei het volgende:

[..]

Dat zie je wel vaker, mensen die ouder zijn en nu veel winst maken op hun huis.

Ik vind overigens niet dat je van een "horizon" mag spreken, je eerste prioriteit zou moeten zijn: lekker kunnen leven in een mooi huisje.
Wat ik ermee wil zeggen is dat het helemaal geen ramp is dat er huizen onder water staan (ik snap ook dat de TT dat helemaal niet wil beweren). In de jaren '70 stonden er ook een hoop huizen onder water en de meeste van die eigenaren hebben het ook prima weten te overleven.

Maar je hebt gelijk; lekker wonen in een mooi huis is de prioriteit. Dat is ook een van de redenen dat wij hebben gekocht; we wilden graag op een bepaalde lokatie zitten en daar staan eigenlijk alleen maar koopwoningen. Huurwoningen zitten toch vaker op B-lokaties, tenzij je zo weinig verdiend dat je weer gesubsidieerd mag wonen in een huurhuis op een A-lokatie.

[ Bericht 16% gewijzigd door #ANONIEM op 14-12-2012 14:50:04 ]
pi_120304335
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2012 14:48 schreef ikjijallebei het volgende:

[..]

Die user spamt ook alle pagina's vol merkte ik inderdaad al op, raar gedrag.
Desbetreffende user heeft een uitkering en zit in de schuldsanering en heeft dus de godganse dag de tijd om dit hele topic vol te spammen met haatberichten tegen mensen die een hypotheek hebben genomen om een huis te kopen. Jaloezie? Bitterheid? Ik weet het niet, maar schijtirritant is het wel.
  vrijdag 14 december 2012 @ 14:52:34 #149
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_120304357
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2012 14:37 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Inderdaad, 15% daling in 4 jaar gaat eigenlijk helemaal nergens over. Het feit dat dat zo'n problemen geeft geeft eerder aan hoe enorm ongezond de leningen hiervoor waren.
Men leent 120% van de aankoopwaarde en als die 120% niet terug komt dan is het paniek

Ja hoe gestoord wil je het hebben.
Vroeger kon je nooit meer lenen dan 90 % van de executie waarde, ik heb het zelf mee gemaakt dat mijn woning zakte van 120.000 gulden naar 80.000 gulden waarde in drie jaar, toen de rente naar 12% ging

Toen was er nauwelijks paniek
mijn hypotheek was 65.000 gulden de rest was eigen geld en iets van de vaders, en niks verbouwen hoor, niks nieuwe keuken

Pas na drie jaar sparen een dakopbouw
pi_120304418
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2012 14:52 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Men leent 120% van de aankoopwaarde en als die 120% niet terug komt dan is het paniek

Ja hoe gestoord wil je het hebben.
Vroeger kon je nooit meer lenen dan 90 % van de executie waarde, ik heb het zelf mee gemaakt dat mijn woning zakte van 120.000 gulden naar 80.000 gulden waarde in drie jaar, toen de rente naar 12% ging

Toen was er nauwelijks paniek
Toen was er ook geen internet waar al die gekkies elkaar aan het opjutten waren. Dat scheelt een slok op een borrel. De problemen waren toen groter dan nu.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')