Nee hoor.quote:Op zondag 18 november 2012 21:36 schreef Gary_Oak het volgende:
Normaal vind ik GL maar achterlijk, maar Zwarte Piet is ook racistisch.
Vandaar dat de mensen het ook uitbundig blijven vieren?quote:Op zondag 18 november 2012 21:36 schreef Gary_Oak het volgende:
En so what? Het leert ons iets over de geschiedenis.quote:Op zondag 18 november 2012 21:36 schreef Gary_Oak het volgende:
Want? Ja het zijn slaven so what wil je 2-3 eeuwen uit de geschiedenis boeken schrappenquote:
Want negers worden wit door het roet?quote:Op zondag 18 november 2012 21:40 schreef Koelkastman het volgende:
Niet weten dat zwarte pieten eigenlijk blank zijn, maar zwart worden door de roet in de schoorsteen
Daar denkt een kind toch niet aan. Wij, als volwassenen, omdat wij tegenwoordig bang zijn alles als racisme af te doen zien er al heel gauw slavernij in. Maar als kind zijnde wist ik niet beter dan zwarte pieten te respecteren; Net zoveel of iets meer dan een gewone meneer of mevrouw, alleen was sinterklaas zowat een heiligman, want hij zorgde ervoor dat 't allemaal gebeurde. Net zoiets als een directeur (en oprichter) met veel werknemers die goede diensten verlenen. Dan kijk je toch eerder op naar de directeur, ook al weet je dat de werknemers het werk doen.quote:Op zondag 18 november 2012 21:30 schreef Compoantje het volgende:
Ja, nou. Het hele feest draait toch ook om slavernij, racistisch zijn, etc.?
Kijk nou zelf: Negers in dienst bij een blanke man met een lange baard.
Ja en hij kan zich natuurlijk niet even douchen erna.quote:Op zondag 18 november 2012 21:40 schreef Koelkastman het volgende:
Niet weten dat zwarte pieten eigenlijk blank zijn, maar zwart worden door de roet in de schoorsteen
Precies.quote:Op zondag 18 november 2012 21:40 schreef Piye het volgende:
De jaarlijkse discussie is begonnen.
En ja zwarte piet is best racistisch.
Dat ligt eraan wat ze betaald krijgen.. Kan me nou niet aan het idee onttrekken dat die pieten daar met tegenzin staanquote:Op zondag 18 november 2012 21:30 schreef Compoantje het volgende:
Sterker nog, zwarte piet was lief en grappig. Sinterklaas vond ik als kind altijd maar een enge, strenge ventquote:Op zondag 18 november 2012 21:41 schreef wesleydie het volgende:
[..]
Daar denkt een kind toch niet aan. Wij, als volwassenen, omdat wij tegenwoordig bang zijn alles.als racisme af te doen zien er al heel gauw slavernij in. Maar als kind zijnde wist ik niet beter dan zwarte.pieten te.respecteren, net zoveel of iets meer dan een gewone meneer of mevrouw, alleen was sinterklaas zowat een heiligman, want hij zorgde ervoor dat 't allemaal gebeurde. Net zoiets als een directeur (en oprichter) met veel werknemers die goede diensten verlenen. Dan kijk je toch eerder op naar de directeur.
Dat is allemaal leuk en aardig, maar aan het eind van de dag is zwarte piet gewoon blackface. Dat betekent niet dat het afgeschaft moet worden, maar volwassen mensen die dat niet toe kunnen geven en roepen "ja maar hij is zwart van het roet", die zijn gewoon triest.quote:Op zondag 18 november 2012 21:41 schreef wesleydie het volgende:
[..]
Daar denkt een kind toch niet aan. Wij, als volwassenen, omdat wij tegenwoordig bang zijn alles.als racisme af te doen zien er al heel gauw slavernij in. Maar als kind zijnde wist ik niet beter dan zwarte.pieten te.respecteren, net zoveel of iets meer dan een gewone meneer of mevrouw, alleen was sinterklaas zowat een heiligman, want hij zorgde ervoor dat 't allemaal gebeurde. Net zoiets als een directeur (en oprichter) met veel werknemers die goede diensten verlenen. Dan kijk je toch eerder op naar de directeur.
Lees nog eensquote:Op zondag 18 november 2012 21:41 schreef MadJackthePirate het volgende:
[..]
Want negers worden wit door het roet?
Dat is inderdaad al best een oude truc om het racisme weg te "poetsen".quote:Op zondag 18 november 2012 21:40 schreef Koelkastman het volgende:
Omdat het er totaal niet om gaat wat de oorspronkelijke bedoeling en betekenis was, het gaat erom wat de huidige/bedoeling betekenis is.quote:Op zondag 18 november 2012 21:41 schreef datismijnmening het volgende:
[..]
Want? Ja het zijn slaven so what wil je 2-3 eeuwen uit de geschiedenis boeken schrappen
quote:Op zondag 18 november 2012 21:41 schreef wesleydie het volgende:
[..]
Daar denkt een kind toch niet aan. Wij, als volwassenen, omdat wij tegenwoordig bang zijn alles als racisme af te doen zien er al heel gauw slavernij in. Maar als kind zijnde wist ik niet beter dan zwarte pieten te respecteren; Net zoveel of iets meer dan een gewone meneer of mevrouw, alleen was sinterklaas zowat een heiligman, want hij zorgde ervoor dat 't allemaal gebeurde. Net zoiets als een directeur (en oprichter) met veel werknemers die goede diensten verlenen. Dan kijk je toch eerder op naar de directeur, ook al weet je dat de werknemers het werk doen.
Ik vind het ook sneu dat mensen zoiets gaan bedenken.quote:Op zondag 18 november 2012 21:43 schreef OpperTokkie het volgende:
[..]
Dat ligt eraan wat ze betaald krijgen.. Kan me nou niet aan het idee onttrekken dat die pieten daar met tegenzin staanOp Facebook is er overigens een pagina Zwarte Piet is Racisme
Ik heb gewoon een hekel aan mensen die om elk dingetje gaan zeuren dat het racistisch is. Hou gewoon je mond voor een keer en wees blij met je cadeau.quote:Op zondag 18 november 2012 21:44 schreef DarkAccountant het volgende:
[..]
Dat is inderdaad al best een oude truc om het racisme weg te "poetsen".
Nou ja, het is een goede zaak dat we de nadrukkelijke context van slaaf eruit gehaald hebben. De traditie in zijn huidige vorm is prima.quote:Op zondag 18 november 2012 21:41 schreef datismijnmening het volgende:
[..]
Want? Ja het zijn slaven so what wil je 2-3 eeuwen uit de geschiedenis boeken schrappen
Sterk staaltje van GeenStijl inderdaad.quote:Op zondag 18 november 2012 21:43 schreef Gary_Oak het volgende:
[..]
Precies.Ik heb pas één zin gedropt en mensen vallen al over me heen.
En normaal vind ik GeenStijl net zo achterlijk als GroenLinks, maar hier slaan ze dan wel lekker de spijker op z'n kop.
http://www.geenstijl.nl/m(...)s_zwarte_piet_r.html
Jongen je kan dit over heel veel dingen zeggen. Maar Zwarte Piet is nou juist zoiets waarvan het gewoon overduidelijk is. Iedereen die voor het eerst te maken krijgt met Sinterklaas ziet het, maar nee het is echt niet zo hoor.quote:Op zondag 18 november 2012 21:47 schreef Koelkastman het volgende:
[..]
Ik heb gewoon een hekel aan mensen die om elk dingetje gaan zeuren dat het racistisch is. Hou gewoon je mond voor een keer en wees blij met je cadeau.
quote:Op zondag 18 november 2012 21:31 schreef datismijnmening het volgende:
GroenLinks![]()
![]()
![]()
![]()
in en in triest die mensen
Omdat ze zwart/bruin worden van de roet.quote:Op zondag 18 november 2012 21:45 schreef MadJackthePirate het volgende:
[..]
Heb ik gedaan, maar hoe weet jij nou dat ze blank zijn?
Van roet krijgt men doorgaans inderdaad ook kroeshaar en dikke rode lippen. Risico van 't vak.quote:Op zondag 18 november 2012 21:50 schreef Koelkastman het volgende:
[..]
Omdat ze zwart/bruin worden van de roet.
Tja - sinds het feest is ontstaan is een zwarte piet altijd knecht, en niet slaaf genoemd. Dus...quote:Op zondag 18 november 2012 21:44 schreef Piye het volgende:
[..]
Dat is allemaal leuk en aardig, maar aan het eind van de dag is zwarte piet gewoon blackface. Dat betekent niet dat het afgeschaft moet worden, maar volwassen mensen die dat niet toe kunnen geven en roepen "ja maar hij is zwart van het roet", die zijn gewoon triest.
Klopt. Best warm in een schoorsteen. Alles verschroeid daar.quote:Op zondag 18 november 2012 21:53 schreef NietJouwVrouw het volgende:
[..]
Van roet krijgt men doorgaans inderdaad ook kroeshaar en dikke rode lippen. Risico van 't vak.
'Blackface" is een term, geen argument.quote:Op zondag 18 november 2012 21:44 schreef Piye het volgende:
[..]
Dat is allemaal leuk en aardig, maar aan het eind van de dag is zwarte piet gewoon blackface.
Je kunt een heleboel dingen als racistisch en/of beledigend opvatten. Dat wil niet zeggen dat ze dat ook zijn. Het is tegenwoordig niet zo bedoeld, dus is het dat ook niet. Dat je het wel zo kunt interpreteren doet daar niets aan af.quote:Op zondag 18 november 2012 21:49 schreef Piye het volgende:
Maar Zwarte Piet is nou juist zoiets waarvan het gewoon overduidelijk is. Iedereen die voor het eerst te maken krijgt met Sinterklaas ziet het, maar nee het is echt niet zo hoor.
In Afrika noemen ze dat een "boy". Een "jongen" dus, die je kan gebruiken/misbruiken.quote:Op zondag 18 november 2012 21:53 schreef wesleydie het volgende:
[..]
Tja - sinds het feest is ontstaan is een zwarte piet altijd knecht, en niet slaaf genoemd. Dus...
Dat is toch ook geen argument. Kinder zouden het net zo tof vinden als het blauwe piet was.quote:Op zondag 18 november 2012 21:58 schreef fratsman het volgende:
Kinderen zijn daar helemaal niet mee bezig. Die vinden Pieten keitof met hun geklim en geklauter en hun glimmende pakjes.
Kinderfeest, weten jullie wel. KIN-DER feest.
Dus?quote:Op zondag 18 november 2012 21:53 schreef wesleydie het volgende:
[..]
Tja - sinds het feest is ontstaan is een zwarte piet altijd knecht, en niet slaaf genoemd. Dus...
Een term voor een karikatuur van een neger ja. Een karikatuur die in de VS al heel lang niet meer geaccepteerd wordt, maar die in Nederland nog jaarlijks uit de kast gehaald wordt om de kinderen te vermaken.quote:Op zondag 18 november 2012 21:55 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
'Blackface" is een term, geen argument.
Ja hoor en vroeger hadden vrouwen geen stemrecht om ze tegen zichzelf in bescherming te nemen. Dat was ook niet seksistisch bedoeld en dus niet seksistisch.quote:Op zondag 18 november 2012 21:55 schreef cricket het volgende:
[..]
Je kunt een heleboel dingen als racistisch en/of beledigend opvatten. Dat wil niet zeggen dat ze dat ook zijn. Het is tegenwoordig niet zo bedoeld, dus is het dat ook niet. Dat je het wel zo kunt interpreteren doet daar niets aan af.
Het grappige is dat als iemand dan voorstelt om het te veranderen, het juist volwassenen zijn die daarover vallen en beginnen te janken over tradities. Terwijl die kinderen het echt niet minder leuk vinden.quote:Op zondag 18 november 2012 21:58 schreef fratsman het volgende:
Typisch dat bepaalde volwassenen ieder jaar weer moeten roeptoeteren over het vermeende racisme van zwarte Piet.
Kinderen zijn daar helemaal niet mee bezig. Die vinden Pieten keitof met hun geklim en geklauter en hun glimmende pakjes.
Kinderfeest, weten jullie wel. KIN-DER feest.
Daarom waren de Regenboogpieten ook zo'n succes.quote:Op zondag 18 november 2012 22:00 schreef Saysem het volgende:
[..]
Dat is toch ook geen argument. Kinder zouden het net zo tof vinden als het blauwe piet was.
In mijn ogen niet relevant. Vroeger had je ook hulpjes, knechten voor bijv. een ridder. Of een boerenknecht. Een slaaf is vele malen erger, want dat houdt in dat je hun mensenrechten ontneemt. Dat ze minderwaardig zijn en je ze moet verafschuwen.quote:Op zondag 18 november 2012 21:56 schreef DarkAccountant het volgende:
[..]
In Afrika noemen ze dat een "boy". Een "jongen" dus, die je kan gebruiken/misbruiken.
Wat boeit die bekrompen VS nou dan? Ik maak er geen karikatuurneger van, als dat al zo'n probleem zou zijn. Dat doen mensen zoals jij, die denken op te moeten komen voor 'zwakkeren', omdat ze dat zogenaamd zelf niet kunnen, dat vind ik eerder racistisch.quote:Op zondag 18 november 2012 22:02 schreef Piye het volgende:
Een term voor een karikatuur van een neger ja. Een karikatuur die in de VS al heel lang niet meer geaccepteerd wordt, maar die in Nederland nog jaarlijks uit de kast gehaald wordt om de kinderen te vermaken.
Dat geldt daarvoor net zo goed inderdaad.quote:Op zondag 18 november 2012 22:02 schreef Piye het volgende:
Ja hoor en vroeger hadden vrouwen geen stemrecht om ze tegen zichzelf in bescherming te nemen. Dat was ook niet seksistisch bedoeld en dus niet seksistisch.
Even quoten voor het nageslacht. Dames en heren: stemrecht onthouden aan vrouwen was niet seksistisch volgens cricket.quote:Op zondag 18 november 2012 22:09 schreef cricket het volgende:
Dat geldt daarvoor net zo goed inderdaad.
Als ik jou nou eens vertel dat ik zelf een neger ben? Of verandert het argument dan opeens naar "jij bent gewoon zo'n allochtoon die graag wil roepen dat iets racisme is".quote:Op zondag 18 november 2012 22:04 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Wat boeit die bekrompen VS nou dan? Ik maak er geen karikatuurneger van, als dat al zo'n probleem zou zijn. Dat doen mensen zoals jij, die denken op te moeten komen voor 'zwakkeren', omdat ze dat zogenaamd zelf niet kunnen, dat vind ik eerder racistisch.
Haha jij bent ook een mooie.quote:Op zondag 18 november 2012 22:09 schreef cricket het volgende:
[..]
Dat geldt daarvoor net zo goed inderdaad.
Als ik jou een eikel oid noem, maar mijn bedoeling is daarbij niet een belediging, dan is het ook onterecht dat jij beledigd bent. Andersom werkt dat overigens ook, als ik iets tegen je zeg wat ik als belediging bedoel, maar jij vat het niet zo op, dan is het nog steeds een belediging.
De manier waarop jij iets dergelijk opvat is puur een interpretatie en daardoor subjectief. Dat het lastig is het te interpreteren zoals de intentie is, zeker als je iemand niet kent en dus zijn gebruikelijke taalgebruik niet kunt plaatsen zoals het bedoeld is, is zeker waar, en daardoor is het verder ook niet raar dat je het wel als belediging op zou vatten, maar correct is dat in dat geval niet.quote:
Dat hangt er vanaf wie het zegt, en waarom.quote:Op zondag 18 november 2012 22:25 schreef wesleydie het volgende:
En is het echt zo beledigend, of is dat slechts opgemaakte babiloni?
Nigger =/= neger.quote:Op zondag 18 november 2012 22:25 schreef wesleydie het volgende:
Nu wil ik het trouwens wel eens een keer voor eens en altijd weten. De afro-amerikanen zeggen dat "neger" een scheldwoord is. Zelf heb ik ooit gehoord dat de slavenhandelaar ze die naam heeft gegeven. En van een ander hoor ik dat het van het latijns "zwart" komt. Waarom bestaat dat woord nou echt? En is het echt zo beledigend, of is dat slechts opgemaakte babiloni?Klinkt misschien als een domme vraag, maar 100% opheldering zou fijn zijn, want ik heb er tot nu toe altijd moeite mee gehad iemand een neger te noemen als hij zwart is.
De Romeinen gebruikten trouwens ook al het woord "berber" (=barbaar) om bepaalde volkeren uit Noord-Afrika aan te duiden.quote:Op zondag 18 november 2012 22:27 schreef Piye het volgende:
[..]
Nigger =/= neger.
De vertaling van nigger is nikker en dat is in het Nederlands ook gewoon een scheldwoord.
Maar in principe komt het wel allemaal van het woord voor zwart (volgens mij meer met het oog op het Spaans dan het Latijn). Overigens zijn negers niet daadwerkelijk zwart.
En in Nederland verschilt het een beetje, hoe erop gereageerd wordt.
Ook zoiets inderdaad, vinden ze ook niet allemaal even leuk om zo genoemd te worden volgens mij.quote:Op zondag 18 november 2012 22:32 schreef DarkAccountant het volgende:
[..]
De Romeinen gebruikten trouwens ook al het woord "berber" (=barbaar) om bepaalde volkeren uit Noord-Afrika aan te duiden.
Ik lachte wel 'm beetje.quote:Op zondag 18 november 2012 23:26 schreef Equites het volgende:
Zwarte piet is idd een racistische hond. Ze onderdrukken met zn allen die arme blanke man.
Denk dat ik dit jaar maar gewoon oude posts van mezelf ga copy/pasten.quote:
Haha origineel manquote:Op zondag 18 november 2012 23:10 schreef VoornaamAchternaam het volgende:
Als de gemiddelde neger zich zal gedragen als zwarte piet zal de wereld een stuk beter zijn. Hij geeft spullen weg, ipv dat ie ze meeneemt!
Mwoa, dat is wel erg kort door de bocht. Een kind verbindt ergens wellicht geen concrete zaken aan, dat wil echter niet zeggen dat er geen sprake kan zijn van positieve of negatieve beinvloeding van het kind.quote:Op zondag 18 november 2012 22:12 schreef Frank_Drebin het volgende:
Die aflevering van Southpark, the Flag heet 'ie geloof ik, typeert dit euvel eigenlijk wel goed. Net als volwassenen zich nu druk maken om de zwarte pieten maakten de volwassenen zich in die aflevering druk om dat zwarte poppetje. Die kinderen zagen slechts 4 personen, zo is het nu ook, zo'n kind ziet gewoon een zwarte piet, en verbindt er verder niets aan.
Dat is waar. Het is nog maar de vraag of de oorspronkelijke Piet wel een neger was.quote:Op zondag 18 november 2012 23:47 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Denk dat ik dit jaar maar gewoon oude posts van mezelf ga copy/pasten.
Anyways, wat mensen niet begrijpen is dat de waarheid hoogstwaarschijnlijk ergens in het midden ligt. Nuance is altijd zo moeilijk voor velen.
De traditie van de zwarte Piet is wel degelijk beinvloed door de slavernij en in de loop van de jaren werd de zwarte Piet inderdaad uitgebeeld als neger. Deze invloeden lijken de laatste decennia weer iets minder te worden, wat natuurlijk niet wegneemt dat er nog wel degelijk 'neger-invloeden' zijn.
Een daarvan is het huidige gezicht van de zwarte Piet, wat zoals jij in een andere post zegt, gewoon het 'blackface' gezicht is: http://en.wikipedia.org/wiki/Blackface
Dit wil uiteraard niet zeggen dat de zwarte Piet daadwerkelijk zijn loopbaan is begonnen als neger in dienst van de Sint.
Hoogstwaarschijnlijk niet. Combinatie van verschillende zaken/gebruiken. Er staat mij iets bij van raven, de duivel, moren. Zwarte Piet was ook niet zozeer de helper van Sinterklaas. Het was de badguy, die je wel even kwam straffen wanneer je stout was geweest.quote:Op zondag 18 november 2012 23:57 schreef Piye het volgende:
[..]
Dat is waar. Het is nog maar de vraag of de oorspronkelijke Piet wel een neger was.
Ja want iedereen moet het altijd maar eens zijn en kritiek mag alleen wanneer het onderwerpen zijn waarbij men toestemming heeft gegeven om kritiek te hebben. Toch?quote:Op maandag 19 november 2012 00:51 schreef BlackLining het volgende:
Al dat gezever hier is totaal irrelevant
Zwarte piet is een traditie. Zwarte piet wordt door kinderen gelinkt aan cadeautjes en een gezellige tijd. Niets meer niets minder. Mensen zijn gewoonweg veel te bang om iets te zeggen in de angst dat het als racisme wordt opgevat.
Niet zeiken maar Sinterklaas vieren.![]()
Dat niet perse, maar mensen die onzin verkondigen als dat zwarte piet racistisch zou zijn moeten gewoon de mond gesnoerd worden. Op zulke verzuurde trolls zit niemand te wachten.quote:Op maandag 19 november 2012 01:33 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Ja want iedereen moet het altijd maar eens zijn en kritiek mag alleen wanneer het onderwerpen zijn waarbij men toestemming heeft gegeven om kritiek te hebben. Toch?
Ah ja dus het criterium is dus dat jij beoordeelt of de mening wel of niet onzinnig is?quote:Op maandag 19 november 2012 04:48 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Dat niet perse, maar mensen die onzin verkondigen als dat zwarte piet racistisch zou zijn moeten gewoon de mond gesnoerd worden. Op zulke verzuurde trolls zit niemand te wachten.
Dit precies.quote:Op zondag 18 november 2012 22:12 schreef Frank_Drebin het volgende:
Die aflevering van Southpark, the Flag heet 'ie geloof ik, typeert dit euvel eigenlijk wel goed. Net als volwassenen zich nu druk maken om de zwarte pieten maakten de volwassenen zich in die aflevering druk om dat zwarte poppetje. Die kinderen zagen slechts 4 personen, zo is het nu ook, zo'n kind ziet gewoon een zwarte piet, en verbindt er verder niets aan.
Is er ook maar 1 kind aan te wijzen dat door de discussie een minder leuk Sinterklaasfeest heeft gehad?quote:Op maandag 19 november 2012 08:42 schreef sinepedraap het volgende:
[..]
Heel triest dat ze dus een mooie feestdag moeten verpesten voor de kinderen.
Oh jij weer met je ja het is wel racismequote:Op maandag 19 november 2012 08:48 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Is er ook maar 1kind aan te wijzen dat door de discussie een minder leuk Sinterklaasfeest heeft gehad?
Waar zeg ik dat het racisme is? Leer lezen en inhoudelijk reageren man stakkertje.quote:Op maandag 19 november 2012 08:49 schreef sinepedraap het volgende:
[..]
Oh jij weer met je ja het is wel racismeGisteren ook al. Voel je gewoon niet zo zielig kutkneus.
Gistere begon je er ook over dus ik dacht naja je zou je wel weer aangevallen voelen.quote:Op maandag 19 november 2012 08:51 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Waar zeg ik dat het racisme is? Leer lezen en inhoudelijk reageren man stakkertje.
Euh... sowieso denkt vrijwel iedereen buiten Nederland/België die de traditie niet kent dit. Het kan nog zo onschuldig bedoeld zijn, maar zo komt het blijkbaar niet over.quote:Op maandag 19 november 2012 08:42 schreef sinepedraap het volgende:
Terwijl fucking niemand anders ook maar dnekt zwarte piet jaaa negers slaven blabla.
Wat een onzin.quote:Op maandag 19 november 2012 09:09 schreef Saysem het volgende:
[..]
Euh... sowieso denkt vrijwel iedereen buiten Nederland/België die de traditie niet kent dit. Het kan nog zo onschuldig bedoeld zijn, maar zo komt het blijkbaar niet over.
Ook binnen Nederland zie je dus een steeds grotere groep (zelfs GeenStijl!) die denkt: OK het is traditie, maar eigenlijk kan het niet.
Alsof die kinderen dat weten.quote:Op maandag 19 november 2012 09:14 schreef Saysem het volgende:
Oh, door het roet in de schoorsteen ga je eruit zien als een karikatuur van een neger? Kroeshaar, rode lippen, oorbellen... Weer wat geleerd.
Ik heb zo'n idee dat denken niet jouw sterkste punt is. Wellicht dat je daarom dus beter kunt reageren op wat er gezegd wordt, in plaats van op wat jij denkt dat de persoon ook wel nog meer zou kunnen bedoelen.quote:Op maandag 19 november 2012 08:53 schreef sinepedraap het volgende:
[..]
Gistere begon je er ook over dus ik dacht naja je zou je wel weer aangevallen voelen.
Even los van dat ik van mening ben dat de personen niet daar hadden moeten staan 'demonstreren', denk ik niet dat de kinderen echt last hadden van die t-shirtjes hoor. Een beetje het verhaal van Frank Drebin. Het zijn de volwassenen die er de meeste ophef over maken. Alleen de arrestatie kan wellicht de sfeer voor een zeer kort moment verpest hebben. Maar dat is dus niet zozeer de discussie over het onderwerp zelf. Dat is een uit de handgelopen 'meningsverschil'' over of het dragen van t-shirt met bepaalde tekst wel of geen manier van demonstreren is.quote:Door die mongolen die toen bij de intocht waren hebben kinderen het wel kutter gehad ja. Gelukkig werden ze gelijk opgepakt en afgevoerd zodat ze niet nog meer konden verpesten po zo'n mooie feestdga
Racisme speelde al voor die tijd. Die regel is juist anti racisme, anti discriminatie.quote:Op maandag 19 november 2012 09:22 schreef Saysem het volgende:
"Ook al ben ik zwart als roet, ik meen het toch goed"
Zelfs als kind snapte ik al hoe racistisch deze regel is.
Ok Sinterklaas is racisme en iedereen die eraan meedoet haat negers.quote:Op maandag 19 november 2012 09:25 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Ik heb zo'n idee dat denken niet jouw sterkste punt is. Wellicht dat je daarom dus beter kunt reageren op wat er gezegd wordt, in plaats van op wat jij denkt dat de persoon ook wel nog meer zou kunnen bedoelen.
Los daarvan voelde ik mij ook gisteren niet aangevallen. Een feit benoemen is iets anders dan je aangevallen voelen. Volgens mij ben jij ook een van de weinigen in dat andere topic die mbt dat onderwerp blijft ontkennen dat er zeer waarschijnlijk wel degelijk sprake was van racisme.
[..]
Even los van dat ik van mening ben dat de personen niet daar hadden moeten staan 'demonstreren', denk ik niet dat de kinderen echt last hadden van die t-shirtjes hoor. Een beetje het verhaal van Frank Drebin. Het zijn de volwassenen die er de meeste ophef over maken. Alleen de arrestatie kan wellicht de sfeer voor een zeer kort moment verpest hebben. Maar dat is dus niet zozeer de discussie over het onderwerp zelf. Dat is een uit de handgelopen 'meningsverschil'' over of het dragen van t-shirt met bepaalde tekst wel of geen manier van demonstreren is.
Straks ga je nog zeggen dat ze niet echt door een schoorsteen komenquote:Op maandag 19 november 2012 09:14 schreef Saysem het volgende:
Oh, door het roet in de schoorsteen ga je eruit zien als een karikatuur van een neger? Kroeshaar, rode lippen, oorbellen... Weer wat geleerd.
Waarom vind jij dat? Ik vind van niet.quote:Op maandag 19 november 2012 09:25 schreef sinepedraap het volgende:
[..]
Ok Sinterklaas is racisme en iedereen die eraan meedoet haat negers.
Dat is dus sarcasmequote:Op maandag 19 november 2012 09:28 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Waarom vind jij dat? Ik vind van niet.
ditquote:Op zondag 18 november 2012 21:40 schreef Koelkastman het volgende:
De discussie zou een stuk zinniger zijn als we dit soort klinkklare onzin achterwege konden laten.quote:
Als je dat al toegeeft is er geen enkele reden om te stellen dat zwarte piet racistisch is (heden).quote:Op maandag 19 november 2012 09:41 schreef Saysem het volgende:
[..]
De discussie zou een stuk zinniger zijn als we dit soort klinkklare onzin achterwege konden laten.
Het argument dat Zwarte Piet in zijn huidige vorm geen negatief beeld van negers geeft, daar wil ik bijvoorbeeld best in meegaan.
Geen kind zal er bij stil staan dat zwarte pieten zwart zijn en Sinterklaas wit. Juist je hierom druk maken vind ik een vorm van racisme want dan maak je toch onderscheid, vandaar dat voorbeeldje van Southpark.quote:Op maandag 19 november 2012 08:42 schreef sinepedraap het volgende:
[..]
Dit precies.
Het zijn gewoon weer mensen die zichzelf in een zielige positie willen brengen voor een beetje aandacht.
Terwijl fucking niemand anders ook maar dnekt zwarte piet jaaa negers slaven blabla.
Dat past niet meerb ij deze tijd. Mensen die dta erbij brengen zijn gewoon zelf ontzettend triest bezig.
Heel triest dat ze dus een mooie feestdag moeten verpesten voor de kinderen.
Het is een fucking kindersprookje -_-. Dan ga je zulke serieuze vragen stellen erover? GTFOHquote:Op zondag 18 november 2012 21:42 schreef rosalinde93 het volgende:
[..]
Ja en hij kan zich natuurlijk niet even douchen erna.
Mooie reactie, dit klopt eigenlijk wel in de meeste gevallen.quote:
Dat het een kinderfeestje is lijkt me niet relevant bij de beoordeling of je er serieuze vragen over moet stellen. JUIST omdat het voor kinderen bedoeld is lijkt het me dat je iets juist extra kritisch moet beoordelen.quote:Op maandag 19 november 2012 09:49 schreef Redbullkid het volgende:
[..]
Het is een fucking kindersprookje -_-. Dan ga je zulke serieuze vragen stellen erover? GTFOH
Nou ja, voor de casual observer (iedereen in het buitenland) is het wel degelijk een karikatuur van een neger. Die denken dus dat we in Nederland allemaal achterlijke racisten zijn. Dat lijkt me nou niet echt de bedoeling, dus misschien is het een optie om het uiterlijk van Zwarte Piet wat aan te passen.quote:Op maandag 19 november 2012 09:47 schreef wesleydie het volgende:
[..]
Als je dat al toegeeft is er geen enkele reden om te stellen dat zwarte piet racistisch is (heden).
Het hele feest draait om kinderen die het woord racisme nog niet eens begrijpen.quote:Op zondag 18 november 2012 21:30 schreef Compoantje het volgende:
quote:Op maandag 19 november 2012 10:25 schreef Twiitch het volgende:
Sinterklaas en zwarte piet![]()
Enige allochtonen die wel oprotten nadat ze hun werk verricht hebben
quote:Op maandag 19 november 2012 10:25 schreef Twiitch het volgende:
De grap zou leuk zijn wanneer deze nog een beetje klopte, maar allochtonen zijn per definitie inwoners van een land die van buitenlandse afkomst (hetzij zelf of dmv ouders) zijn. Sinterklaas en de zwarte Piet zijn geen inwoners maar buitenlandse bezoekers van ons land. Oftewel toeristen.quote:Op maandag 19 november 2012 10:25 schreef Twiitch het volgende:
quote:Op maandag 19 november 2012 10:31 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
De grap zou leuk zijn wanneer deze nog een beetje klopte, maar allochtonen zijn per definitie inwoners van een land die van buitenlandse afkomst (hetzij zelf of dmv ouders) zijn. Sinterklaas en de zwarte Piet zijn geen inwoners maar buitenlandse bezoekers van ons land. Oftewel toeristen.
Maar je hoeft het woord toch niet te begrijpen om racistisch te zijn. Even offtopic, maar zelfs kinderen van 4 kun je aanleren dat zwarten, blanken, of weet ik veel wat voor mensen slecht zijn. Het kind zal er nog verder over filosoferen. Maar het argument dat het voor kinderen is en dat kinderen bepaalde zaken niet eens begrijpen is geen geldig argument.quote:Op maandag 19 november 2012 10:29 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Het hele feest draait om kinderen die het woord racisme nog niet eens begrijpen.
Net zo als dat kinderen van 4 aangeleerd worden dan mensen met een ander geloof slecht zijn en naar de hel gaan en zoquote:Op maandag 19 november 2012 10:34 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Maar je hoeft het woord toch niet te begrijpen om racistisch te zijn. Even offtopic, maar zelfs kinderen van 4 kun je aanleren dat zwarten, blanken, of weet ik veel wat voor mensen slecht zijn. Het kind zal er nog verder over filosoferen. Maar het argument dat het voor kinderen is en dat kinderen bepaalde zaken niet eens begrijpen is geen geldig argument.
Genoeg andere argumenten te bedenken waarom het feest gewoon in huidige vorm gevierd kan worden hoor, maar het door jou genoemde is er geen.
En dat doe je door Zwarte Piet snoep uit te laten delen aan kindertjes? Dat doe je door Zwarte Piet en Sinterklaas samen verantwoordelijk te houden voor spannende avonden met schoen zetten, snoep, kadotje`s en vertier? Nee he.quote:Op maandag 19 november 2012 10:34 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Maar je hoeft het woord toch niet te begrijpen om racistisch te zijn. Even offtopic, maar zelfs kinderen van 4 kun je aanleren dat zwarten, blanken, of weet ik veel wat voor mensen slecht zijn.
Natuurlijk wel. De hele context waarin gediscussieerd wordt maakt dit tot een non issue. Mensen die menen dat er politiek correct gehandeld moet worden met betrekking tot een eeuwenoud volksfeest zijn gewoon volslagen van het padje geraakt.quote:Het kind zal er nog verder over filosoferen. Maar het argument dat het voor kinderen is en dat kinderen bepaalde zaken niet eens begrijpen is geen geldig argument.
I disagree. De context waarin men acteert is juist belangrijk, dat jij dat afdoet als zijnde niet-belangrijk is jouw goed recht, ik zie het anders.quote:Genoeg andere argumenten te bedenken waarom het feest gewoon in huidige vorm gevierd kan worden hoor, maar het door jou genoemde is er geen.
Bijvoorbeeld.quote:Op maandag 19 november 2012 10:35 schreef sinepedraap het volgende:
[..]
Net zo als dat kinderen van 4 aangeleerd worden dan mensen met een ander geloof slecht zijn en naar de hel gaan en zo
Ja maar dat gebeurd door die ouders. En die ouders haten wel vaak andere geloven en gelovigen.quote:Op maandag 19 november 2012 10:38 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Bijvoorbeeld.
En dan zeg je toch ook niet van "och, het zijn toch kleine kinderen, die houden zich daar niet mee bezig en denken daar verder niet over na, dus het is onschuldig om ze alvast even te indoctrineren met die in kindervorm gegoten bijbelverhaaltjes".
Daarnaast heb je indoctrinatie die 24 uur per dag, 7 dagen per week, 365 dagen per jaar doorgaat en een jaarlijks feestje rond halverwege november dat duurt tot 5 december. Twee hele verschillende zaken en dus niet vergelijkbaar.quote:Op maandag 19 november 2012 10:39 schreef sinepedraap het volgende:
[..]
Ja maar dat gebeurd door die ouders. En die ouders haten wel vaak andere geloven en gelovigen.
Terwijl ouders die hun kinderen een leuk Sinterlaasfeest geven echt geen negers haten of voor slavernij zijn. Sterker nog: ze denken er niet eens bij na. Ik weet nog wel toen deze shit een paar jaar terug voor het eerst kwam. Mensen begrepen er geen fuck van hoe negers zo stom konden zijn om dit als racisme te zien.
Nee, ik geef aan dat het argument dat het voor kinderen is, en dat kinderen zich toch niet bepaalde zaken bezig houden, geen argument is, om iets dan toch maar te doen.quote:Op maandag 19 november 2012 10:37 schreef Scorpie het volgende:
[..]
En dat doe je door Zwarte Piet snoep uit te laten delen aan kindertjes? Dat doe je door Zwarte Piet en Sinterklaas samen verantwoordelijk te houden voor spannende avonden met schoen zetten, snoep, kadotje`s en vertier? Nee he.
[..]
Wat ik eerder in dit topic al zei:quote:Op maandag 19 november 2012 10:40 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Daarnaast heb je indoctrinatie die 24 uur per dag, 7 dagen per week, 365 dagen per jaar doorgaat en een jaarlijks feestje rond halverwege november dat duurt tot 5 december. Twee hele verschillende zaken en dus niet vergelijkbaar.
Maar nogmaals, het gaat mij dus specifiek om het argument "och het is voor kinderen...etc".quote:Op zondag 18 november 2012 23:57 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Mwoa, dat is wel erg kort door de bocht. Een kind verbindt ergens wellicht geen concrete zaken aan, dat wil echter niet zeggen dat er geen sprake kan zijn van positieve of negatieve beinvloeding van het kind.
[...]
Nu wil ik absoluut niet beweren dat dit met een paar weken Sinterklaasperikelenook het geval is. Nee deze post is puur om aan te geven dat ook zaken die in de ogen van een kind nog onschuldig lijken, het kind op de lange termijn, bij voldoende blootstelling en kans dat er op latere leeftijd een koppeling wordt gelegd met het echte leven, wel degelijk zouden kunnen beinvloeden.
quote:Op zondag 18 november 2012 21:40 schreef Koelkastman het volgende:
Dat lijkt me zeer pijnlijkquote:Op maandag 19 november 2012 10:44 schreef Saysem het volgende:
Je zou de kinderen de kost moeten geven die een neger zien lopen op straat en dan roepen: "Kijk, Zwarte Piet!".
Dus alle negers hebben dikke lippen met rode lippenstift?quote:Op maandag 19 november 2012 10:43 schreef Murdera het volgende:
[..]Daarom die dikke rode lippen.
[ afbeelding ]
Nou voila, zijn we daar ook weer uit. Afgezien van of het sinterklaasfeest als geheel racistisch is, is zwarte piet als karikatuur van een neger wel een probleem.quote:
Wat doen we dan met vrouwen met dikke buiken die niet zwanger zijn waarbij de kindertjes roepen dat er een baby in de buik zit?quote:Op maandag 19 november 2012 10:48 schreef Saysem het volgende:
[..]
Nou voila, zijn we daar ook weer uit. Afgezien van of het sinterklaasfeest als geheel racistisch is, is zwarte piet als karikatuur van een neger wel een probleem.
Dat heeft deels ook te maken met gebrek aan kennis van 'die mensen'.quote:Op maandag 19 november 2012 10:39 schreef sinepedraap het volgende:
[..]
Mensen begrepen er geen fuck van hoe negers zo stom konden zijn om dit als racisme te zien.
Of tegen elke Aziaat zeggen hey dat is Jackie Chanquote:Op maandag 19 november 2012 10:48 schreef Saysem het volgende:
[..]
Nou voila, zijn we daar ook weer uit. Afgezien van of het sinterklaasfeest als geheel racistisch is, is zwarte piet als karikatuur van een neger wel een probleem.
Dat was vroeger wel het beeld dat mensen er van hadden.quote:Op maandag 19 november 2012 10:45 schreef sinepedraap het volgende:
[..]
Dus alle negers hebben dikke lippen met rode lippenstift?
Weer zo'n voorbeeld van kennisgebrek.quote:Op maandag 19 november 2012 10:45 schreef sinepedraap het volgende:
[..]
Dus alle negers hebben dikke lippen met rode lippenstift?
Ja maar vroeger waren mensen achterlijk.quote:Op maandag 19 november 2012 10:50 schreef Murdera het volgende:
[..]
Dat was vroeger wel het beeld dat mensen er van hadden.
Zo werden ze weergegeven in spotprenten en dergelijken.
Ja laten we zulke oude shit erbij halen. Wanneer ga je boos worden over dat ze vroeger achterin de bus moesten?>quote:Op maandag 19 november 2012 10:51 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Weer zo'n voorbeeld van kennisgebrek.
De vroeger karikatuur van 'de neger in het algemeen' leek daar wel op ja:
[ afbeelding ]
http://en.wikipedia.org/wiki/Blackface
Dat dus.quote:Op maandag 19 november 2012 10:50 schreef Murdera het volgende:
[..]
Dat was vroeger wel het beeld dat mensen er van hadden.
Zo werden ze weergegeven in spotprenten en dergelijken.
Ok, opgelost dan.quote:Op maandag 19 november 2012 10:51 schreef sinepedraap het volgende:
[..]
Ja maar vroeger waren mensen achterlijk.
Het is nu 2012, zulek shit bestaat amper meer johj
quote:Op maandag 19 november 2012 10:51 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Weer zo'n voorbeeld van kennisgebrek.
De vroeger karikatuur van 'de neger in het algemeen' leek daar wel op ja:
[ afbeelding ]
http://en.wikipedia.org/wiki/Blackface
Waarom heb je het toch steeds over boos worden?quote:Op maandag 19 november 2012 10:51 schreef sinepedraap het volgende:
[..]
Ja maar vroeger waren mensen achterlijk.
Het is nu 2012, zulek shit bestaat amper meer johj
[..]
Ja laten we zulke oude shit erbij halen. Wanneer ga je boos worden over dat ze vroeger achterin de bus moesten?>
Ook lullig, maar daar kunnen we als maatschappij niks aan doen. Aan Zwarte Piet wel.quote:Op maandag 19 november 2012 10:49 schreef Scorpie het volgende:
Wat doen we dan met vrouwen met dikke buiken die niet zwanger zijn waarbij de kindertjes roepen dat er een baby in de buik zit?
Mwoa, passender voorbeeld zou zijn:quote:Op maandag 19 november 2012 10:49 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Wat doen we dan met vrouwen met dikke buiken die niet zwanger zijn waarbij de kindertjes roepen dat er een baby in de buik zit?
Natuurlijk kunnen we daar wat aan doen! Als we iets aan Zwarte Piet doen, doen we ook iets aan dikke vrouwen! Anders ben je discriminerend bezig, en dat wil je toch niet? Waarom de zwarten wel en de blanken niet?quote:Op maandag 19 november 2012 10:54 schreef Saysem het volgende:
[..]
Ook lullig, maar daar kunnen we als maatschappij niks aan doen. Aan Zwarte Piet wel.
Het ging mij erom dat het geen argument is dat een kind een associatie maakt die nogal knullig is om maar iets af te schaffen of aan te passen. Als we dat zouden doen zou je ongeveer alles 'kindproof' moeten gaan maken. Gelukkig worden kinderen ouder en passen ze hun associaties aan dmv gezond verstand. En in godsnaam, laten we ervoor zorgen dat het gezond verstand blijft zegevieren.quote:Op maandag 19 november 2012 10:55 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Mwoa, passender voorbeeld zou zijn:
Sinterklaas die wordt geholpen door vrouwen met dikke buiken. Waarbij de dikke buiken in het verleden bij het feest waren betrokken naar de gelijkenis met vatsige vrouwen, maar dat men in de loop van de jaren het verhaal wat heeft aangepast naar: "het zijn zwangere vrouwen die elk jaar door de Sint zwanger worden gemaakt" ofzo.
quote:Op maandag 19 november 2012 10:55 schreef Scorpie het volgende:
Natuurlijk kunnen we daar wat aan doen! Als we iets aan Zwarte Piet doen, doen we ook iets aan dikke vrouwen! Anders ben je discriminerend bezig, en dat wil je toch niet? Waarom de zwarten wel en de blanken niet?
Natuurlijk waren er ook genoeg gelegenheden waarbij negers niet werden afbeeld op basis van een dergelijke karikatuur. Het ging mij er echter om dat de overdreven rode lippen (en het gezicht van zwarte Piet), lijken (en waarschijnlijk ook gebaseerd zijn) op wat toentertijd de karikatuur van een neger was.quote:Op maandag 19 november 2012 10:53 schreef Scorpie het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Not really.
Je bent dus stiekem net zo racistisch. Het gaat erom dat je een associatie die kinderen per ongeluk maakt gebruikt als argument in een discussie die nergens over gaat. Soms moet je ook gewoon dingen niet willen aanpassen omdat gezond verstand enzo.quote:Op maandag 19 november 2012 10:58 schreef Saysem het volgende:
[..]
1) Dat dikke vrouwen zwanger lijken is een natuurverschijnsel, dat Zwarte Pieten op negers lijken is een cultuurverschijnsel.
2) Negers kunnen niks aan hun huidskleur doen, dikke vrouwen wel aan hun postuur.
Ah ja dat ben ik met je eens. Kinderen kunnen sowieso de meest gekke associaties maken.quote:Op maandag 19 november 2012 10:57 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Het ging mij erom dat het geen argument is dat een kind een associatie maakt die nogal knullig is om maar iets af te schaffen of aan te passen. Als we dat zouden doen zou je ongeveer alles 'kindproof' moeten gaan maken. Gelukkig worden kinderen ouder en passen ze hun associaties aan dmv gezond verstand. En in godsnaam, laten we ervoor zorgen dat het gezond verstand blijft zegevieren.
Ik ben dan zeker racistisch omdat ik de gelijkenis zie tussen zwarte piet en een neger? Ja hoor, het heeft er natuurlijk niks mee te maken dat zwarte piet precies lijkt op een bepaalde karikatuur van een neger die eeuwenlang in de hele westerse cultuur heeft bestaan en nu in bijna alle landen niet meer door de beugel kan.quote:Op maandag 19 november 2012 10:59 schreef Scorpie het volgende:
Je bent dus stiekem net zo racistisch. Het gaat erom dat je een associatie die kinderen per ongeluk maakt gebruikt als argument in een discussie die nergens over gaat. Soms moet je ook gewoon dingen niet willen aanpassen omdat gezond verstand enzo.
3): Negroïde vrouwen kunnen niet dik zijnquote:Op maandag 19 november 2012 10:58 schreef Saysem het volgende:
[..]
1) Dat dikke vrouwen zwanger lijken is een natuurverschijnsel, dat Zwarte Pieten op negers lijken is een cultuurverschijnsel.
2) Negers kunnen niks aan hun huidskleur doen, dikke vrouwen wel aan hun postuur.
Omdat het niemand een hol interesseert, behalve die paar mensen die het racisme vinden.quote:Op maandag 19 november 2012 15:31 schreef dustbrain het volgende:
Kan iemand mij trouwens vertellen waarom er moeilijk wordt gedaan over kleine aanpassingen? één van die aanpassing is dat zwarte piet ook echt op iemand uit de schoorsteen lijkt.
Een kind van 3 jaar merkt deze veranderingen niet en een kind van 8 gelooft al niet meer in sinterklaas. Dus een verandering is heel kleinschalig en de kinderen geven er toch geen fuck om. Ze willen cadeautjes.
Iemand?
Daarnaast capituleren we niet voor de censuur van een paar flapdrollen met mental issues.quote:Op maandag 19 november 2012 15:33 schreef Nemephis het volgende:
[..]
Omdat het niemand een hol interesseert, behalve die paar mensen die het racisme vinden.
Maar het is feitelijk een blackface en niet hetgeen dat men pretendeert, dus waarom wordt het goed gelult en niet aangepast?quote:Op maandag 19 november 2012 15:33 schreef Nemephis het volgende:
[..]
Omdat het niemand een hol interesseert, behalve die paar mensen die het racisme vinden.
Iets wat op een blackface van vroeger lijkt hoeft in het heden nog niet dezelfde functie te hebben.quote:Op maandag 19 november 2012 15:36 schreef dustbrain het volgende:
[..]
Maar het is feitelijk een blackface en niet hetgeen dat men pretendeert, dus waarom wordt het goed gelult en niet aangepast?
Dus je mag spotternij doorvoeren omdat het een positieve functie heeft terwijl het diezelfde functie kan vervullen zonder spotternij?quote:Op maandag 19 november 2012 15:41 schreef viagraap het volgende:
[..]
Iets wat op een blackface van vroeger lijkt hoeft in het heden nog niet dezelfde functie te hebben.
Kan het diezelfde functie vervullen zonder spotternij? Een saaie piet spreekt kinderen niet aan. En diezelfde kinderen zien het dus niet als neger-spotternij. Die zien gewoon een kluns in een grappig pakje. Als je kind daar vervolgens uithaalt dat zwarte mensen dom zijn faal je als ouder.quote:Op maandag 19 november 2012 15:43 schreef dustbrain het volgende:
[..]
Dus je mag spotternij doorvoeren omdat het een positieve functie heeft terwijl het diezelfde functie kan vervullen zonder spotternij?
Het is geen spotternij lieverd. Het is een kinderfeest.quote:Op maandag 19 november 2012 15:43 schreef dustbrain het volgende:
[..]
Dus je mag spotternij doorvoeren omdat het een positieve functie heeft terwijl het diezelfde functie kan vervullen zonder spotternij?
Die functie kan hij inderdaad vervullen door piet te laten lijken alsof hij echt door de schoorsteen komt ja. Waarom is dat saai?quote:Op maandag 19 november 2012 15:56 schreef viagraap het volgende:
[..]
Kan het diezelfde functie vervullen zonder spotternij? Een saaie piet spreekt kinderen niet aan. En diezelfde kinderen zien het dus niet als neger-spotternij. Die zien gewoon een kluns in een grappig pakje. Als je kind daar vervolgens uithaalt dat zwarte mensen dom zijn faal je als ouder.
Als ik op mijn 15e schoorsteenpiet ipv zwarte piet was geweest hadden alle kinderen die mij nog kenden op mijn oude basisschool mij herkend.quote:Op maandag 19 november 2012 16:02 schreef dustbrain het volgende:
[..]
Die functie kan hij inderdaad vervullen door piet te laten lijken alsof hij echt door de schoorsteen komt ja. Waarom is dat saai?
Volgens mij wordt hier niet bediscussieert wat de kinderen ervan vinden, het punt was namelijk waarom er geen aanpassing gemaakt wordt terwijl dit voor de kinderen niks verandert.
Ik herhaal, kinderen maken geen onderscheid, pas op latere leeftijd leert men dat negers helemaal niet grappig zijn en kado's geven. Laat die kids genieten van een leuk feestje man, ik vond zwarte piet de vetste neger die er was en wensde dat hij heel het jaar in NL zou blijven. Wat zat ik ernaast zeg als kleine jongen, hihi.quote:Op maandag 19 november 2012 16:02 schreef dustbrain het volgende:
[..]
Die functie kan hij inderdaad vervullen door piet te laten lijken alsof hij echt door de schoorsteen komt ja. Waarom is dat saai?
Volgens mij wordt hier niet bediscussieert wat de kinderen ervan vinden, het punt was namelijk waarom er geen aanpassing gemaakt wordt terwijl dit voor de kinderen niks verandert.
Dat is regelrechte bullshit. Als jij je zwart verfde en een ander soort puik op deed zonder rode lippen zouden ze je heus niet herkennen, of zien ze aan je bek wie jij bent?quote:Op maandag 19 november 2012 16:08 schreef viagraap het volgende:
[..]
Als ik op mijn 15e schoorsteenpiet ipv zwarte piet was geweest hadden alle kinderen die mij nog kenden op mijn oude basisschool mij herkend.
Ik herhaal, het gaat hier niet om wat kinderen denken. Waarom lees je verdomme niet?quote:Op maandag 19 november 2012 16:08 schreef Equites het volgende:
[..]
Ik herhaal, kinderen maken geen onderscheid, pas op latere leeftijd leert men dat negers helemaal niet grappig zijn en kado's geven. Laat die kids genieten van een leuk feestje man, ik vond zwarte piet de vetste neger die er was en wensde dat hij heel het jaar in NL zou blijven. Wat zat ik ernaast zeg als kleine jongen, hihi.
Waarom gaat het er niet om wat kinderen vinden? Het is hun feestje toch?quote:Op maandag 19 november 2012 16:14 schreef dustbrain het volgende:
[..]
Ik herhaal, het gaat hier niet om wat kinderen denken. Waarom lees je verdomme niet?
Omdat niemand problemen heeft met wat kinderen ervan vinden. Niemand klaagt over racistische kinderen, iedereen klaagt over de blackface en -zoals ik op geenstijl las- het belachelijk maken van een ander ras. Dit alles zonder reden, want er zijn klaarblijkelijk geen argumenten om aanpassingen niet door te voeren.quote:Op maandag 19 november 2012 16:22 schreef viagraap het volgende:
[..]
Waarom gaat het er niet om wat kinderen vinden? Het is hun feestje toch?
Nee joh die kinderen zien dat allemaal niet nee.quote:Op maandag 19 november 2012 09:47 schreef Frank_Drebin het volgende:
[..]
Geen kind zal er bij stil staan dat zwarte pieten zwart zijn en Sinterklaas wit. Juist je hierom druk maken vind ik een vorm van racisme want dan maak je toch onderscheid, vandaar dat voorbeeldje van Southpark.
Maar goed, die zeikerds moeten gewoon een hobby gaan zoeken in plaats van dit geouwehoer.
Zwarte piet bestaat niet en valt dus niet onder een ras. Geen neger in nederland die in zwarte pieten kleding loopt (ok misschien die karl kani negers achter cs). Dus kap met janken en laat de kinderen hun feestje hebben (ook de zwarte kinderen ja). Kut racist.quote:Op maandag 19 november 2012 16:24 schreef dustbrain het volgende:
[..]
Omdat niemand problemen heeft met wat kinderen ervan vinden. Niemand klaagt over racistische kinderen, iedereen klaagt over de blackface en -zoals ik op geenstijl las- het belachelijk maken van een ander ras. Dit alles zonder reden, want er zijn klaarblijkelijk geen argumenten om aanpassingen niet door te voeren.
Ik zeg niet dat zwarte piet onder een ras valt, ik zeg ook niet dat zwarte kinderen niet mogen genieten van het feest.quote:Op maandag 19 november 2012 16:35 schreef Equites het volgende:
[..]
Zwarte piet bestaat niet en valt dus niet onder een ras. Geen neger in nederland die in zwarte pieten kleding loopt (ok misschien die karl kani negers achter cs). Dus kap met janken en laat de kinderen hun feestje hebben (ook de zwarte kinderen ja). Kut racist.
het gaat steeds meer mensen irriteren. elk jaar is de discussie terug, kan je toch moeilijk beweren dat het niemand wat interesseerd.quote:Op maandag 19 november 2012 15:33 schreef Nemephis het volgende:
[..]
Mwah, ben erachter dat het argument is dat niemand zich moet aanstellen. Keihard onomstotelijk argument dus.quote:Op maandag 19 november 2012 16:46 schreef okiokinl het volgende:
[..]
het gaat steeds meer mensen irriteren. elk jaar is de discussie terug, kan je toch moeilijk beweren dat het niemand wat interesseerd.
je zou kunnen beginnen met die kroesp[ruiken wegdoen, gewoon must op) vervolgens flink roet smeren, maar laat stukken vrij (nek, handen) , zodat het gewoon duidelijk is dat het roet is en niet huidskleur. dan is zwarte piet nog steeds volledig onherkenbaar voor de kids.
Van de Sint en zijn masterlijke Pieten blijf je af, klaar.quote:Op maandag 19 november 2012 16:50 schreef dustbrain het volgende:
[..]
Mwah, ben erachter dat het argument is dat niemand zich moet aanstellen. Keihard onomstotelijk argument dus.
Het is ook vooral een emotionele discussie. Bij de mensen die vinden dat het feest niet mag veranderen eigenlijk nog meer dan bij de andere partij. Dit terwijl het feest over de jaren heen continu in verandering is geweest.quote:Op maandag 19 november 2012 16:46 schreef okiokinl het volgende:
[..]
het gaat steeds meer mensen irriteren. elk jaar is de discussie terug, kan je toch moeilijk beweren dat het niemand wat interesseerd.
En daarnaast ook de vele reacties (in het algemeen) waar men de 'tegenpartij' wegzet als achterlijke zeikerds, mensen die alles voor anderen willen verpesten, etcquote:Op maandag 19 november 2012 17:00 schreef Equites het volgende:
[..]
Van de Sint en zijn masterlijke Pieten blijf je af, klaar.
quote:Op maandag 19 november 2012 16:24 schreef dustbrain het volgende:
[..]
Omdat niemand problemen heeft met wat kinderen ervan vinden. Niemand klaagt over racistische kinderen, iedereen klaagt over de blackface en -zoals ik op geenstijl las- het belachelijk maken van een ander ras. Dit alles zonder reden, want er zijn klaarblijkelijk geen argumenten om aanpassingen niet door te voeren.
Deze reactie is echt te triest voor woordenquote:Op maandag 19 november 2012 16:35 schreef Equites het volgende:
[..]
Zwarte piet bestaat niet en valt dus niet onder een ras.
Opzich heb je gelijk, en ik kan me best vinden dat donkere mensen zich er aan storen. Ik werk hier met 2 surinamers op de kamer, 1 boeit het niet, de andere vindt het ook niet echt tof dat zwarte Piet gebeuren.quote:Op maandag 19 november 2012 17:11 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
[..]
Deze reactie is echt te triest voor woorden![]()
![]()
Stel we hebben het over een of andere spotpop waarmee ik het zwarte/blanke/Aziatische ras belachelijk maak. Dan zou jij dus zeggen "die spotpop is geen echt mens, dus valt niet onder een ras"![]()
Dat is de issue toch niet, het ging toch om het wel of niet belachelijk maken van een ras, waarbij de spotpop of in het geval van de post van dustbrain, de Zwarte Piet, niet het ras, maar het middel is, waarmee het ras belachelijk zou worden gemaakt.
![]()
nou niet dus, kennelijk. met zeggen dat men zich moet aantsellen gaat de discussie niet weg.quote:Op maandag 19 november 2012 16:50 schreef dustbrain het volgende:
[..]
Mwah, ben erachter dat het argument is dat niemand zich moet aanstellen. Keihard onomstotelijk argument dus.
dat wegzetten als zeikerds is natuurlijk een zwakte bod. als je israel bekritiseerd zijn er ook altijd een paar die dan antisemiet gaan roepen, gewoon om de discussie de nek om te draaien.quote:Op maandag 19 november 2012 17:06 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Het is ook vooral een emotionele discussie. Bij de mensen die vinden dat het feest niet mag veranderen eigenlijk nog meer dan bij de andere partij. Dit terwijl het feest over de jaren heen continu in verandering is geweest.
Probleem is waarschijnlijk dat mensen zich nu 'bedreigd' voelen. Het is 'hun cultuur' waar je aan komt. En vandaar ook reacties als:
[..]
En daarnaast ook de vele reacties (in het algemeen) waar men de 'tegenpartij' wegzet als achterlijke zeikerds, mensen die alles voor anderen willen verpesten, etc
Alsof het kinderfeestje daadwerkelijk wordt verpest wanneer er bepaalde aanpassingen worden gedaan. Van mij mag het feest overigens zo blijven, ik vind de overtrokken reacties van sommigen echter gewoon opvallend.
Die negerslaven mochten willen dat ze zulke fancy gekleurde pakjes aanmochten.quote:Op maandag 19 november 2012 14:34 schreef okiokinl het volgende:
blijft grappig hoe alle sinterklaas fanaten elk jaar weer helemaal in een stuip schieten als je gewoon de overduidelijke conclusie trekt dat zwarte piet er uit ziet als een negerslaaf.
een vriend van me uit amerika is nu hier. die kwam zaterdag niet meer bij, bij de intocht. in amerika is de blackface HET symbool van racisme van vroeger tegen negers. en die laten wij massaal op onze kindertjes los.
dat is net zoiets als in plaats van alle negers op de achterbank van de bus, mogen ze voortaan voorin zitten. maar wel nog steeds gescheiden.quote:Op maandag 19 november 2012 17:15 schreef BB-King het volgende:
Al dat gezeik over Pieten altijd. Als ze zich nu als aso's gedroegen en kinderen mishandelen dan zou ik mij als donker persoon er ook aan storen maar ze doen louter goede dingen dus dat zou men toch als positief moet ervaren.
beetje baas kleed zn slaafjes goed he, dat straalt status uit.quote:Op maandag 19 november 2012 17:23 schreef BB-King het volgende:
[..]
Die negerslaven mochten willen dat ze zulke fancy gekleurde pakjes aanmochten.
Oh ik denk dat er vast wel een (klein) groepje blanken te vinden is dat zich er druk om zal maken hoor. Net zoals sommige autochtone Nederlanders ook kunnen klagen wanneer iemand naar hun mening aan de 'Nederlandse identiteit' komt (bijvoorbeeld toen Aboutaleb zei dat snert niet specifiek Nederlands was, of toen Maxima zei 'de Nederlander bestaat niet').quote:Op maandag 19 november 2012 17:14 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Maar je voorbeeld klopt niet, een blanke zou zich daar totaal niet druk om maken, niet om te stangen, maar een beetje zelfspot zou niet misstaan.
Nee dat weet ik, tot op het heden ook nog geen enkel wetenschappelijk stukje geschreven waarbij ik Southpark in een voet- of eindnoot zette. Maar desondanks ben ik het meestal wel eens met de makers en vind ik dat bepaalde maatschappelijke kwesties scherp op de hak nemen.quote:Op maandag 19 november 2012 16:30 schreef Piye het volgende:
[..]
Nee joh die kinderen zien dat allemaal niet nee.
En iedereen met andere ervaringen beeldt het zich in omdat het een aansteller is.
Leuk weetje trouwens:
Als South Park ergens een leuke aflevering over maakt, betekent dat niet dat hun conclusie onbetwistbaar is.
Ja ik ben het vaak ook wel eens met de visie van de makers en ook in die aflevering zat wel wat natuurlijk. Maar laten we nou niet gaan doen alsof kinderen verder niks van die dingen zien. Anders zouden de "he daar is zwarte piet" verhalen ook niet voorkomen.quote:Op maandag 19 november 2012 18:44 schreef Frank_Drebin het volgende:
[..]
Nee dat weet ik, tot op het heden ook nog geen enkel wetenschappelijk stukje geschreven waarbij ik Southpark in een voet- of eindnoot zette. Maar desondanks ben ik het meestal wel eens met de makers en vind ik dat bepaalde maatschappelijke kwesties scherp op de hak nemen.
In dit geval vond ik die aflevering erg van toepassing, kinderen zien slechts een piet, volwassenen halen er weer van alles - van slavernij tot racisme - bij.
Die anti-racistische bedoeling zou zomaar kunnen kloppen. Ik weet niet wanneer of met welke bedoeling Zwarte Piet aan het feest geintroduceerd is. Wel weet ik dat het beeld van een negerkarikatuur een tijd inderdaad flink is uitvergroot en dat dat nu minder gebeurt. Alleen voor mij staat minder niet gelijk aan helemaal niet.quote:Op maandag 19 november 2012 19:47 schreef wesleydie het volgende:
Piye, ik leg het eventjes uit, wellicht niet met de juiste bronnen, want ik ben luo, maar bare with me.
Het idee (de bedenker) achter sinterklaas feest is niet ontstaan met de bedoeling racistisch te zijn, maar juist anti. De mensen echter zorgden ervoor dat het wel racistisch (vroeger waren het overgrote deel Nederlanders gewoon racistisch omdat dat de denkbeelden van die tijd waren) is door er een feest van te maken waar ze pieten belachelijk maakte (stomme karakter, overdreven surinaams accent) Tot de 20e eeuw, waar het uiteindelijk is veranderd, veel kritiek, dus ipv. stom, een vrolijk karakter en normaal Nederlands accent.
In 't kort: het was ooit helaas racistisch, nu niet meer, alhoewel het wel nog enkele trekjes vertoont die die waan kan uitbeelden.
En weer zo'n voorbeeld:quote:Op maandag 19 november 2012 19:22 schreef Piye het volgende:
[..]
Velen in dit topic reageren namelijk alsof die mensen spoken zien en het compleet uit de lucht gegrepen is.
Je mag het best gezeur vinden, maar dat is toch geen reden om dan maar feiten te gaan verdraaien?quote:Op maandag 19 november 2012 20:03 schreef EmTheBest het volgende:
En ja Sinterklaas is van de taliban, sjonge jonge, wat een gezeik weer zeg.
Wist jij dat Zwarte Piet zwart is geworden door de schoorsteen? En dat het arbeiders, die voor de goedheilig ´´werkten´´? Dus ga nou niet azijnpissen.quote:Op maandag 19 november 2012 20:08 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
En weer zo'n voorbeeld:
[..]
Je mag het best gezeur vinden, maar dat is toch geen reden om dan maar feiten te gaan verdraaien?
Als Sinterklaas in het verleden zou zijn gebaseerd op een talibanstrijder en daarom, naast de baard, gelijkenissen zou tonen met een talibanstrijder (of een karikatuur hiervan), zou het niet zo gek zijn dat er nu mensen waren die zeiden "Sinterklaas lijkt wel op een talibanstrijder".
Aangezien dit niet het geval is, en de Zwarte Piet in de hedendaagse vorm (en 10-20 jaar terug nog een stuk meer) wel degelijk deels is gebaseerd op de karikatuur van de neger van toen, slaat jouw vergelijking totaal nergens op.
Griekquote:Op maandag 19 november 2012 17:22 schreef MichaelScott het volgende:
Het is niet racistisch, want Sinterklaas is een Turk en allochtonen kunnen niet discrimineren.
Wist jij dat zwarte piet door die schoorsteen soms bruin wordt, rode lippen krijgt en krullend haar?quote:Op maandag 19 november 2012 20:10 schreef EmTheBest het volgende:
[..]
Wist jij dat Zwarte Piet zwart is geworden door de schoorsteen? En dat het arbeiders, die voor de goedheilig ´´werkten´´? Dus ga nou niet azijnpissen.
Groene ogen.quote:Op maandag 19 november 2012 20:30 schreef wesleydie het volgende:
Dragonball Z illustreert het ideaal beeld van Hitler. Mannetjes die beter zijn als ze transformen in uiteindelijk met blond haar en blauwe ogen!Wat een nazi-praktijken!
![]()
Turquoise, dus tussen blauw en groen. In de film waar gogeta tegen janemba vecht is een scene waarin trunks en goten veranderen in super saiyans voor de ogen van hitler. Hij noemt hun ogen blauw.quote:Op maandag 19 november 2012 20:48 schreef ufopiloot12 het volgende:
[..]
Groene ogen.
Ik snap niet dat mensen zo fel tegen kleine veranderingen zijn. Terwijl piet al enorme veranderingen heeft ondergaan in de afgelopen 30-40 jaar.
Turquoise is idd beter, maar blauw zou ik het zeker niet noemen. Ik vind het persoonlijk meer richting groen neigen :pquote:Op maandag 19 november 2012 21:01 schreef wesleydie het volgende:
[..]
Turquoise, dus tussen blauw en groen. In de film waar gogeta tegen janemba vecht is een scene waarin trunks en goten veranderen in super saiyans voor de ogen van hitler. Hij noemt hun ogen blauw.
Inderdaad.quote:Op maandag 19 november 2012 21:22 schreef ufopiloot12 het volgende:
[..]
Turquoise is idd beter, maar blauw zou ik het zeker niet noemen. Ik vind het persoonlijk meer richting groen neigen :p
Nee.quote:Op maandag 19 november 2012 21:28 schreef damirovic het volgende:
Ben je een racist als je sinterklaas viert?
Nee alleen als je roept dat die teringbuitenlanders van je feestje af moeten blijven en die zwarte pieten tenminste wel oprotten.quote:Op maandag 19 november 2012 21:28 schreef damirovic het volgende:
Super saiyan 4 komt uit GT en is fan-made. Slaat het idee weg van de oorspronkelijke series van de "golden fighters". En ssj5 is gewoon door iemand getekend.quote:Op maandag 19 november 2012 21:38 schreef Piye het volgende:
Super Saiyan 4:
[ afbeelding ]
Super Saiyan 5:
[ afbeelding ]
Just saying.
[..]
Nee alleen als je roept dat die teringbuitenlanders van je feestje af moeten blijven en die zwarte pieten tenminste wel oprotten.
Bij deze erken ik mijn meerdere op het gebied van Dragonball kennis.quote:Op maandag 19 november 2012 21:42 schreef wesleydie het volgende:
[..]
Super saiyan 4 komt uit GT en is fan-made. Slaat het idee weg van de oorspronkelijke series van de "golden fighters". En ssj5 is.gewoon door iemand getekend.
Sorry.quote:Op maandag 19 november 2012 21:43 schreef Frank_Drebin het volgende:
Zullen we het gewoon over zwarte pieten houden en niet over DBZ.
Dat hij feitelijk een blackface heeft en dat mensen geen tegenargumenten kunnen verzinnen betreft het ietsjes aanpassen van het feest. Verder is het goedlullen heel irritant, zo van "Hij komt uit de schoorsteen"quote:Op maandag 19 november 2012 22:32 schreef Ludachrist het volgende:
Jeetje, het is gewoon de Sint en zijn vrolijke pietermannen. Dat ze in het buitenland nu niet kunnen begrijpen hoe wij zwarten kunnen incorporeren in een traditie zonder dit racistisch te maken is niet ons probleem.
Is het probleem dan nu bij het feit dat de Sint zwarte helpers heeft, dat deze blackface ophebben, of dat de Sint de arbeidscontracten waarin duidelijk naar voren komt dat ze op vrijwillige basis werken nog niet openbaar heeft gemaakt?
Hoe ga je aan kinderen uitleggen dat Piet opeens geel is dan? Hij komt via de toiletpot zijn kado's leveren? Het is een aziaat?quote:Op dinsdag 20 november 2012 15:33 schreef dustbrain het volgende:
[..]
Dat hij feitelijk een blackface heeft en dat mensen geen tegenargumenten kunnen verzinnen betreft het ietsjes aanpassen van het feest. Verder is het goedlullen heel irritant, zo van "Hij komt uit de schoorsteen"![]()
Volgens mij kan het veel mensen geen fuck schelen of het feest verandert. Het zijn gewoon die vervelende teringhypocrieten die net doen of mensen -die er iets op aan te merken hebben- achterlijk zijn.
Haha kinderen geloven toch ook dat de sint op een paard over de daken rijdt? Je kan van alles verzinnen.quote:Op dinsdag 20 november 2012 16:11 schreef Equites het volgende:
[..]
Hoe ga je aan kinderen uitleggen dat Piet opeens geel is dan? Hij komt via de toiletpot zijn kado's leveren? Het is een aziaat?
Enkel diegenen met baard en een rok aan he.quote:Op dinsdag 20 november 2012 17:20 schreef Faaluser het volgende:
Sinterklaas heeft mij geleerd dat alle oude mannetjes mij kadootjes geven, want we weten allemaal dat kinderen na het zien van mensen meteen een hele soortgelijke groep stigmatiseren.![]()
![]()
En alle negers met drollenvangers aan zijn bazen.quote:Op dinsdag 20 november 2012 17:27 schreef BB-King het volgende:
[..]
Enkel diegenen met baard en een rok aan he.
Irriteert het je?quote:Op dinsdag 20 november 2012 18:58 schreef Id_do_her het volgende:
De jaarlijkse discussie is er weer.
Moet dit nou echt?quote:Op dinsdag 20 november 2012 17:59 schreef Equites het volgende:
Black Face Piet met ze zwarte kutkop.
Nee, wel dat het bij z´n uiterlijk hoort.quote:Op maandag 19 november 2012 20:43 schreef dustbrain het volgende:
[..]
Wist jij dat zwarte piet door die schoorsteen soms bruin wordt, rode lippen krijgt en krullend haar?
Hoe krijgt hij dat uiterlijk danquote:Op dinsdag 20 november 2012 20:43 schreef EmTheBest het volgende:
[..]
Nee, wel dat het bij z´n uiterlijk hoort.
Veel mensen weten het niet, maar er zitten door heel Nederland krultangen in de schoorstenen verstopt?quote:Op dinsdag 20 november 2012 20:57 schreef EmTheBest het volgende:
[..]
Daar zijn heel veel verklaringen voor.
Nee, gewoon z´n kapsel. Trouwens, heb je nou echt niks te doen, Zwarte Piet is niet racistisch.quote:Op dinsdag 20 november 2012 20:58 schreef arucard het volgende:
[..]
Veel mensen weten het niet, maar er zitten door heel Nederland krultangen in de schoorstenen verstopt?
Ze zijn blank maar hebben wel kroeshaar?quote:Op dinsdag 20 november 2012 21:01 schreef EmTheBest het volgende:
[..]
Nee, gewoon z´n kapsel. Trouwens, heb je nou echt niks te doen, Zwarte Piet is niet racistisch.
Nee hoor, Zwarte Pieter waren gewoon goede knechten, en ja er zit heus wat van negers bij, maar niet kwaadschiks.quote:Op dinsdag 20 november 2012 21:14 schreef arucard het volgende:
[..]
Ze zijn blank maar hebben wel kroeshaar?
Ik zeg niet dat het slecht is of verboden moet worden, maar het is wel gewoon overduidelijk een persiflage op negers, of het stamt er in ieder geval van af. Dat sommige zwarten daar misschien een raar gevoel bij hebben snap ik dus wel
Kijk dit bedoel ik nou met kutargumenten. Gewoon zo achterlijk in allerlei bochten wringen ook al slaat het nergens op. Kinderen geloven alles.quote:Op dinsdag 20 november 2012 16:11 schreef Equites het volgende:
[..]
Hoe ga je aan kinderen uitleggen dat Piet opeens geel is dan? Hij komt via de toiletpot zijn kado's leveren? Het is een aziaat?
Ja zo simpel is het ook gewoon. Het verbaast me wel dat veel mensen zo vijandig reageren op deze constatering. Blijkbaar wordt er toch een gevoelige snaar geraakt.quote:Op dinsdag 20 november 2012 21:14 schreef arucard het volgende:
Ik zeg niet dat het slecht is of verboden moet worden, maar het is wel gewoon overduidelijk een persiflage op negers, of het stamt er in ieder geval van af. Dat sommige zwarten daar misschien een raar gevoel bij hebben snap ik dus wel
of zou dat komen door dat eeuwige gezeur?quote:Op dinsdag 20 november 2012 21:36 schreef Saysem het volgende:
[..]
Ja zo simpel is het ook gewoon. Het verbaast me wel dat veel mensen zo vijandig reageren op deze constatering. Blijkbaar wordt er toch een gevoelige snaar geraakt.
Dat valt nogal mee. De laatste jaren hoor je er steeds meer over, maar ik heb het idee dat de discussie nog steeds niet oprecht gevoerd wordt. Het is nog steeds een beetje verboden onderwerp.quote:Op dinsdag 20 november 2012 21:36 schreef Prego het volgende:
[..]
of zou dat komen door dat eeuwige gezeur?
Nee, vanwaar jouw vraag?quote:Op maandag 19 november 2012 21:28 schreef damirovic het volgende:
Dit bedoel ik dus. Waar komt die haat vandaan?quote:Op dinsdag 20 november 2012 22:20 schreef BaajGuardian het volgende:
mensen die overal racisme op plakken moeten ze in de woestijn neerzetten zonder kleding en een enkele fles met wasbenzine ipv water.
Als mensen het feest als racisme bestempelen, zou dat impliceren dat diegene die het vieren, racisten zijn. Toch?quote:
Nee het gaat erom dat jij met argumenten komt die feitelijk onjuist zijn. Op het moment dat men daarop ingaat, stap je opeens over op de "heb je nou echt niks te doen"-opmerkingen.quote:Op dinsdag 20 november 2012 21:01 schreef EmTheBest het volgende:
[..]
Nee, gewoon z´n kapsel. Trouwens, heb je nou echt niks te doen, Zwarte Piet is niet racistisch.
Nee.quote:Op dinsdag 20 november 2012 22:30 schreef damirovic het volgende:
[..]
Als mensen het feest als racisme bestempelen, zou dat impliceren dat diegene die het vieren, racisten zijn. Toch?
Ok, duidelijkquote:Op dinsdag 20 november 2012 22:33 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Nee.
Wanneer jij meedoet aan een bepaalde traditie, en deze traditie blijkt racistisch te zijn, dit zonder dat jij dit beseft of beaamt, hoef jij door deelname aan de traditie niet per definitie een racist te zijn.
Nee niet echt.quote:Op dinsdag 20 november 2012 22:30 schreef damirovic het volgende:
Als mensen het feest als racisme bestempelen, zou dat impliceren dat diegene die het vieren, racisten zijn. Toch?
Nee tuurlijk is het niet racistisch. Dit wil echter niet zeggen dat het geen elementen bevat uit het koloniale tijdperk. Elementen die toentertijd behoorden bij een, zoals we dat nu beoordelen, racistisch gedachtegoed.quote:Op dinsdag 20 november 2012 22:35 schreef damirovic het volgende:
[..]
Ok, duidelijkTrouwens denk jij dat het racistisch is?
Amen.quote:Op dinsdag 20 november 2012 22:37 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Nee tuurlijk is het niet racistisch. Dit wil echter niet zeggen dat het geen elementen bevat uit het koloniale tijdperk. Elementen die toentertijd behoorden bij een, zoals we dat nu beoordelen, racistisch gedachtegoed.
misschien heb je gelijk, maar aan de andere kant: als dat kinderen niet bezig houdt, waarom moet er dan door volwassenen zo zwaar aan getild worden? Ik ben het met je eens dat tradities al eeuwen gewijzigd worden, dat is heel natuurlijk. Ik vraag me alleen of er dan meerdere tradities die gewijzigd worden omdat relatief gezien een handje vol mensen het als discriminerend ervaren terwijl de intenties daar niets mee te maken hebben.quote:Op dinsdag 20 november 2012 22:16 schreef Saysem het volgende:
[..]
Dat valt nogal mee. De laatste jaren hoor je er steeds meer over, maar ik heb het idee dat de discussie nog steeds niet oprecht gevoerd wordt. Het is nog steeds een beetje verboden onderwerp.
"Het is een kinderfeest en daar mag je niet aankomen", hoor je dan. Joh, die hele discussie gaat toch compleet langs die kinderen heen. Bovendien is de traditie door de eeuwen heen al geruisloos op allerlei manieren gewijzigd en de kinderen zijn het even leuk blijven vinden.
Bijvoorbeeld omdat het kinderen wel negatief zou kunnen beinvloeden.quote:Op dinsdag 20 november 2012 22:47 schreef Prego het volgende:
[..]
misschien heb je gelijk, maar aan de andere kant: als dat kinderen niet bezig houdt, waarom moet er dan door volwassenen zo zwaar aan getild worden?
Goede vraag, geen idee. Dit soort wijzigingen gaan meestal sowieso geleidelijk en jaren later weten we meestal nooit exact meer waar de wijziging door kwam. Overigens gaat het om een handjevol mensen in NL. In het buitenland daarentegen vindt het gros het maar raar. M.i. geen reden tot aanpassing, maar het zal niet voor het eerst zijn dat een land onder druk van andere landen gebruiken enigszins aanpast of dit in ieder geval overweegt.quote:Ik ben het met je eens dat tradities al eeuwen gewijzigd worden, dat is heel natuurlijk. Ik vraag me alleen of er dan meerdere tradities die gewijzigd worden omdat relatief gezien een handje vol mensen het als discriminerend ervaren terwijl de intenties daar niets mee te maken hebben.
Maar wat als er nu een feitelijke link is? Wat als de Zwarte Pieten in huidige vorm op zijn minst zijn beinvloed door de zwarte slaven van vroeger? Dan is het toch niet zo heel vreemd dat er mensen zijn die deze link leggen?quote:Op woensdag 21 november 2012 01:01 schreef Loop-y het volgende:
De enige die het racistisch maken zijn diegenen die het zo noemen, niemand legt verder de link tussen zwarte pieten en slaven. Als daadwerkelijk tegen racisme bent dan ben je vóór zwarte pieten, of sterker nog, dan denk je er niet eens bij na.
Er is geen feitelijke link omdat er geen intentie tot racisme is. Het komt er misschien vandaan, maar dat wil nog niet zeggen dat dit een motief is om deze oorspronkelijke status te behouden.quote:Op woensdag 21 november 2012 01:21 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Maar wat als er nu een feitelijke link is? Wat als de Zwarte Pieten in huidige vorm op zijn minst zijn beinvloed door de zwarte slaven van vroeger? Dan is het toch niet zo heel vreemd dat er mensen zijn die deze link leggen?
Laatste stuk van jouw post snap ik trouwens niet. Waarom zou je specifiek voor Zwarte Pieten moeten zijn wanneer je tegen racisme bent? En/of waarom zou je er dan niet over na moeten denken?
Als iets ergens (ten dele) op gebaseerd is, is er een feitelijke link. Dat wil verder niet per definitie zeggen dat er sprake is van racisme, maar dat beweer ik ook nergens. Jij was degene die beweerde dat mensen die een link zagen de racisten waren.quote:Op woensdag 21 november 2012 01:32 schreef Loop-y het volgende:
[..]
Er is geen feitelijke link omdat er geen intentie tot racisme is. Het komt er misschien vandaan, maar dat wil nog niet zeggen dat dit een motief is om deze oorspronkelijke status te behouden.
Zoals ik al zei, wanneer de feitelijke link er is, ben je niet per se racistisch wanneer je deze feitelijke link benoemt. Wanneer je als christen tegen kerstbomen bent omdat je een link legt met het oorspronkelijke Germaanse feest en je vindt de kerstboom niet bij het Christendom passen dan kan dat toch?quote:Zwarte piet is op zichzelf niet racistisch, hij is een kindervriend die vrolijk kadootjes uitdeelt, rondhuppelt als een acrobaat etc. Er is 0,0 aanleiding om te denken dat dit racistisch bedoeld is, zodra je de link tussen slavernij en zwarte pieten gaat leggen ben je zelf racistisch bezig aangezien je zelf het initiatief neemt dit in een rassendebat te veranderen. Het is hetzelfde als je een christen bent die tegen kerstbomen is omdat dit oorspronkelijk een Germaans feest was.
Die ongelijkheid zou je kunnen zien op basis van de link tussen de Zwarte Piet en de slaven van toen en het feit dat Zwarte Pieten vandaag de dag nog steeds knechten zijn van Sinterklaas. Waarom zouden mensen die het daar niet mee eens zijn zelf opeens racisten zijn?quote:Hoe dan ook, het is niet racistisch zolang er geen ongelijkheid wordt geconstateerd tussen het blanke en het zwarte ras. Dat wordt hier niet gedaan, daarom niet racistisch
nee, jij vind het niet racistisch omdat je je niet echt bewust bent van het racisme dat hier kortgeleden nog heel dik achter lag. je denkt dat als we wat kleine dingetjes hebben veranderd, dat het dan niet meer racistisch is. maar er zijn nog een hoop racistische elementen over.quote:Op woensdag 21 november 2012 01:32 schreef Loop-y het volgende:
[..]
Er is geen feitelijke link omdat er geen intentie tot racisme is. Het komt er misschien vandaan, maar dat wil nog niet zeggen dat dit een motief is om deze oorspronkelijke status te behouden.
Zwarte piet is op zichzelf niet racistisch, hij is een kindervriend die vrolijk kadootjes uitdeelt, rondhuppelt als een acrobaat etc. Er is 0,0 aanleiding om te denken dat dit racistisch bedoeld is, zodra je de link tussen slavernij en zwarte pieten gaat leggen ben je zelf racistisch bezig aangezien je zelf het initiatief neemt dit in een rassendebat te veranderen. Het is hetzelfde als je een christen bent die tegen kerstbomen is omdat dit oorspronkelijk een Germaans feest was.
Hoe dan ook, het is niet racistisch zolang er geen ongelijkheid wordt geconstateerd tussen het blanke en het zwarte ras. Dat wordt hier niet gedaan, daarom niet racistisch
Schmink???quote:
rode lippen omdat ze veel snoepjes eten en ga jij maar eens in de schoorsteen en kom er uit met mooi glanzend haarquote:Op woensdag 21 november 2012 02:21 schreef okiokinl het volgende:
[..]
maar wel een kroespruik op, en volledig alle huid zwart maar niet zn kleding, en grote rode lippen.
beetje hypocriet?
quote:Op donderdag 22 november 2012 10:38 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
rode lippen omdat ze veel snoepjes eten en ga jij maar eens in de schoorsteen en kom er uit met mooi glanzend haar
hoeveel joden ken jij met grote haakneuzen en bochels?quote:Op donderdag 22 november 2012 10:26 schreef OpperTokkie het volgende:
[..]
Schmink???
[ afbeelding ]
Even een hele eenvoudige vraag.. Hoeveel negers kennen we met van nature vuurrode lippen een witte kraag om en een gekleurd pak aan met een maf hoedje met een veer?
nou ze eten ook van die rode snoepjes en ook wel drinken ze aarbeilimonade denk ik.quote:Op donderdag 22 november 2012 10:48 schreef okiokinl het volgende:
[..]![]()
eruit komen met mooi glanzend haar is bijna net zo knap als eruit komen met schone kleren..
en aangezien sint voer voornamleijk chocola is, moeten alleen zn lippen bruin zijn.
Ben jij zo sneu dat jij patenten wilt gaan toepassen adv. uiterlijkheden?quote:Op donderdag 22 november 2012 10:49 schreef okiokinl het volgende:
[..]
hoeveel joden ken jij met grote haakneuzen en bochels?
eten ze dan nooit groene snoepjes? of misschien eerst groen en daarna rood, vlak voordat ze naar buiten gaan.quote:Op donderdag 22 november 2012 10:56 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
nou ze eten ook van die rode snoepjes en ook wel drinken ze aarbeilimonade denk ik.
soms welquote:Op donderdag 22 november 2012 10:58 schreef okiokinl het volgende:
[..]
eten ze dan nooit groene snoepjes? of misschien eerst groen en daarna rood, vlak voordat ze naar buiten gaan.
jij doet iets teveel je best om dit weg te lullen. lukt niet zo goed.quote:Op donderdag 22 november 2012 10:56 schreef wesleydie het volgende:
[..]
Ben jij zo sneu dat jij patenten wilt gaan toepassen adv. uiterlijkheden?
The simpsons zijn volgens jou ook racistisch vanwege de racistische grappen die vroeger heerstte op de huidskleur van chinezen?Of deze smileys ook? Jullie draven teveel door buiten de realiteit.
Ja, daar geef ik je gelijk in; daar stamt het van af, maar het idee erachter, zoals het nu is, is niet bedoeld om te schofferen. Als je dat nu eens gewoon in je kop propt en de definitie van racisme erbij haalt snap je dat het sinterklaasfeest geen racisme is in zijn huidige vorm.quote:Op donderdag 22 november 2012 11:00 schreef okiokinl het volgende:
[..]
jij doet iets teveel je best om dit weg te lullen. lukt niet zo goed.
als je nog niet eens snapt dat het uiterlijk van zwarte piet een ouderwetse neger- karikatuur is..
niet meer zo bedoeld, maar nog wel hetzelfde effect.quote:Op donderdag 22 november 2012 11:06 schreef wesleydie het volgende:
[..]
Ja, daar geef ik je gelijk in; daar stamt het van af, maar het idee erachter, zoals het nu is, is niet bedoeld om te schofferen. Als je dat nu eens gewoon in je kop propt en de definitie van racisme erbij haalt snap je dat het sinterklaasfeest geen racisme is in zijn huidige vorm.
Je vergeet dat het een groot nadelig effect opldverd wanneer je een gezicht gedeeltelijk sminkt. De gezichten worden grotendeels onherkenbaar, geheel gesminkt, waardoor famillieleden als zwarte piet voor de dag kunnen komen. Ik heb weleens gedacht een zwarte piet die ik op straat zag te herkennen als dezelfde die bij ons thuis kwam, terwijl dat gewoon een nicht van me was. Die op straat was gewoon een willekeurig persoon. Doe je gedeeltelijk sminken dan zou ik haar herkend hebben en haal je toch een beetje sfeer weg bij het feest, door namelijk dat soort taverelen niet meer.te kunnen uitvoeren.quote:Op donderdag 22 november 2012 11:22 schreef okiokinl het volgende:
[..]
niet meer zo bedoeld, maar nog wel hetzelfde effect.
we zeggen tegenwoordig dat het roet is, en geen huidskleur. maar de uiterlijke transformatie naar roet en geen huidskleur, die is niet gemaakt. dus dan betekend zo'n uitleg niks, dan klinkt het als een smoesje.
dus dan zeg je eigenlijk dat we zwarte pieten er als negers moeten uit laten zien omdat ze anders herkend worden door kindertjes?quote:Op donderdag 22 november 2012 12:16 schreef wesleydie het volgende:
[..]
Je vergeet dat het een groot nadelig effect opldverd wanneer je een gezicht gedeeltelijk sminkt. De gezichten worden grotendeels onherkenbaar, geheel gesminkt, waardoor famillieleden als zwarte piet voor de dag kunnen komen. Ik heb weleens gedacht een zwarte piet die ik op straat zag te herkennen als dezelfde die bij ons thuis kwam, terwijl dat gewoon een nicht van me was. Die op straat was gewoon een willekeurig persoon. Doe je gedeeltelijk sminken dan zou ik haar herkend hebben en haal je toch een beetje sfeer weg bij het feest, door namelijk dat soort taverelen niet meer.te kunnen uitvoeren.
Het is al meerdere malen in dit topic gezegd, maar het gezicht van Zwarte Piet is gebaseerd op een bekende karikatuur van de neger, de blackface: http://en.wikipedia.org/wiki/Blackfacequote:Op donderdag 22 november 2012 10:26 schreef OpperTokkie het volgende:
[..]
Schmink???
[ afbeelding ]
Even een hele eenvoudige vraag.. Hoeveel negers kennen we met van nature vuurrode lippen een witte kraag om en een gekleurd pak aan met een maf hoedje met een veer?
Het feest is ook allang geen racistisch feest meer. Het is een misverstand om te zeggen dat dit wel zo is. Een misverstand dat waarschijnlijk hoofdzakelijk te wijten is aan het feit dat mensen iets met invloeden die gebaseerd zijn op een racistisch gedachtegoed uit het verleden, direct racistisch noemen. Een te begrijpen makkelijke maar onjuiste conclusie.quote:Op donderdag 22 november 2012 11:06 schreef wesleydie het volgende:
[..]
Ja, daar geef ik je gelijk in; daar stamt het van af, maar het idee erachter, zoals het nu is, is niet bedoeld om te schofferen. Als je dat nu eens gewoon in je kop propt en de definitie van racisme erbij haalt snap je dat het sinterklaasfeest geen racisme is in zijn huidige vorm.
nee zo simpel gaat dat niet.quote:Op donderdag 22 november 2012 13:34 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Het feest is ook allang geen racistisch feest meer. Het is een misverstand om te zeggen dat dit wel zo is. Een misverstand dat waarschijnlijk hoofdzakelijk te wijten is aan het feit dat mensen iets met invloeden die gebaseerd zijn op een racistisch gedachtegoed uit het verleden, direct racistisch noemen. Een te begrijpen makkelijke maar onjuiste conclusie.
Dit wil echter niet zeggen dat mensen die de racistische invloeden (want zou kun je invloeden gebaseerd op een koloniaal en voornamelijk racistisch gedachtegoed) uit het feest willen bannen direct achterlijke malloten zijn die in de slachtofferrol duiken.
Er zijn in de wereld nu eenmaal meerdere meningen. Sommige mensen kijken alleen naar de huidige betekenis van het feest. Andere mensen zijn van mening dat, gezien de huidige niet racistische betekenis van het feest, de oude, op een racistisch gedachtegoed gebaseerde invloeden, er ook wel uitgehaald mogen worden. Bijvoorbeeld omdat het anders toch nog een beetje voelt alsof mensen dit gedachtegoed helemaal niet zo fout vinden.
Stel we hebben hier een traditie waarin duidelijke mosliminvloeden voorkomen. In de traditie hebben deze invloeden de moslimbetekenis allang verloren. Op het moment dat er dan mensen zijn die fel tegen moslims zijn (net zoals sommigen wat feller 'tegen racisme' zijn), zal een deel van deze mensen ook vinden dat deze mosliminvloeden niet kunnen, ongeacht hun huidige betekenis.
Dat ontken ik toch allemaal niet. En maak van het Surinaams accent maar 15-20 jaar geleden hoor. Tot laat in mijn jeugd was het nog vrij gebruikelijk.quote:Op donderdag 22 november 2012 14:04 schreef okiokinl het volgende:
[..]
nee zo simpel gaat dat niet.
de betekenis is niet allang verloren, het is pas net aan het veranderen. 30-40 jaar geleden liep zwarte piet nog rond met een surinaams accent, en was de karikatuur nog compleet. het enige dat veranderd is is dus dat accent, zn oorbellen zijn weg en hij is nu aardig ipv gemeen.
lijkt me toch duidelijk, als we nu zeggen dat het van de schoorsteen komt, maar dat zn uiterijk nog steeds een neger is. alleen het verhaaltje is veranderd in iets meer politiek correct.
dat is waar, er is een verschil. ik denk dat zelfs vroeger het niet algemeen racistisch bedoeld was, niet met de bedoeling om negers belachelijk te maken. in de tijd dat dit begon, kenden nederlanders geen negers, die woonden hier niet. het was exotisch, mysterieus, zo'n donkere man.quote:Op donderdag 22 november 2012 14:08 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Dat ontken ik toch allemaal niet. En maak van het Surinaams accent maar 15-20 jaar geleden hoor. Tot laat in mijn jeugd was het nog vrij gebruikelijk.
Maar ongeacht dit verhaal van jou zie je toch wel het verschil tussen ' op een racistisch gedachtegoed gebaseerde invloeden' en 'een racistisch feest'? Ik snap dat mensen dingen graag afkorten of verkorten, maar in dit geval zorgt dat voor verwarring.
Een feest is racistisch wanneer er op dat moment een duidelijke racistische intentie aanvast zit. Dat is met het Sinterklaasfeest niet het geval. Er zijn alleen nog maar enkele invloeden zichtbaar, welke in het verleden, toen een racistisch gedachtegoed meer gemeengoed was, aan het feest waren toegevoegd. Wereld van verschil
In een tijd dat er een algemeen racistisch gedachtegoed heerst (waarbij de neger dus als minderwaardig wordt gezien), zullen veel zaken die betrekking hebben op de neger op de afbeelding van de neger, niet specifiek die racistische intentie hebben nee.quote:Op donderdag 22 november 2012 14:34 schreef okiokinl het volgende:
[..]
dat is waar, er is een verschil. ik denk dat zelfs vroeger het niet algemeen racistisch bedoeld was, niet met de bedoeling om negers belachelijk te maken. in de tijd dat dit begon, kenden nederlanders geen negers, die woonden hier niet. het was exotisch, mysterieus, zo'n donkere man.
maar dan is het dus wel de moeite waard om hier iets aan te veranderen, al is het maar bewustwording.quote:Op donderdag 22 november 2012 14:39 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
In een tijd dat er een algemeen racistisch gedachtegoed heerst (waarbij de neger dus als minderwaardig wordt gezien), zullen veel zaken die betrekking hebben op de neger op de afbeelding van de neger, niet specifiek die racistische intentie hebben nee.
Wanneer een scriptschrijver bijvoorbeeld moslims als minderwaardig, achterlijk, etc, ziet en hij schrijft een script voor een toneelstukje waar toevallig ook een moslim in die hoedanigheid voorkomt, dan is de kans groot de moslim in het toneelstukje ook als achterlijk figuur zal worden uitgebeeld. Dit zonder dat de scriptschrijver specifiek die intentie heeft. Het is simpelweg hoe hij vanwege zijn gedachtegoed de moslim als persoon ziet.
Nee. Iemand die een onzettende racist is zal veel racistische dingen kunnen doen zonder een specifieke racistische intentie. Dit maakt de dingen die hij doet natuurlijk niet minder racistisch.quote:Op donderdag 22 november 2012 14:43 schreef Saysem het volgende:
Hier volg ik je logica even niet meer. Dus als iemand een ontzettende racist is, kan hij eigenlijk geen racistische dingen meer doen, want dan is het slechts een uiting van zijn gedachtegoed en niet iets met een specifieke racistische intentie?
voor de slachtoffers van het racisme maakt dit allemaal niets uit. die wordt op beide manieren gediscrimineerd.quote:Op donderdag 22 november 2012 14:53 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Nee. Iemand die een onzettende racist is zal veel racistische dingen kunnen doen zonder een specifieke racistische intentie. Dit maakt de dingen die hij doet natuurlijk niet minder racistisch.
Een racistische intentie is een echte bewuste racistische bedoeling. Dus bijvoorbeeld wanneer je iemand in elkaar slaat omdat je zijn of haar ras minderwaardig vindt. Of wanneer je het hakenkruizen op straat loopt om te laten zien dat je een ander ras minderwaardig vindt. Of wanneer je er echt bewust mee bezig bent slecht te zijn tegen anderen vanwege hun ras wat door jou als minderwaardig wordt gezien.
Racistisch gedrag kan voortkomen uit een bewuste racistische intentie. Het kan echter ook onbewust zijn en voortkomen uit een racistisch gedachtengoed wat op het moment heerst. In geval van het laatste is de racistische persoon in kwestie zich vaak niet eens bewust van het feit dat hij racistisch is, omdat hij het als normaal (oftewel 'zoals het hoort') ziet.
Ja maar voor de uiteindelijke 'aanpak' maakt het wel degelijk uit.quote:Op donderdag 22 november 2012 15:44 schreef okiokinl het volgende:
[..]
voor de slachtoffers van het racisme maakt dit allemaal niets uit. die wordt op beide manieren gediscrimineerd.
als we gewoon voortaan de neger- karikatuur elementen in zwarte piet achterwege laten, dan is het opgelost. we hoeven helemaal geen schuldigen aan te wijzen of te discusseren over wel of niet bewust. gewoon niet meer doen.quote:Op donderdag 22 november 2012 15:57 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Ja maar voor de uiteindelijke 'aanpak' maakt het wel degelijk uit.
Want er is een wereld van verschil tussen iemand die zich van geen kwaad bewust is en onbewust bepaald gedrag vertoont, bijvoorbeeld omdat hij er nooit echt bij stil gestaan heeft, en iemand die goed over zijn handelingen heeft nagedacht en bewust vergelijkbaar gedrag vertoont.
Als iedereen het eens was met de door jou aangedragen oplossing zou er inderdaad geen discussie nodig zijn. In de praktijk is echter niet iedereen het met jou eens, dus een discussie over het hoe en waarom zou wel degelijk toegevoegde waarde kunnen hebben, ware het niet dat het voor velen vooral een emotionele discussie is, waar ze soms wel even doen alsof ze met argumenten komen, maar wanneer het er op aankomt wuiven ze deze toch weg met "jullie lopen gewoon te zeiken".quote:Op donderdag 22 november 2012 16:00 schreef okiokinl het volgende:
[..]
als we gewoon voortaan de neger- karikatuur elementen in zwarte piet achterwege laten, dan is het opgelost. we hoeven helemaal geen schuldigen aan te wijzen of te discusseren over wel of niet bewust. gewoon niet meer doen.
Ik ben geen pro-sinter, maar kom jij dan eens met argumenten.quote:Op dinsdag 20 november 2012 22:31 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Nee het gaat erom dat jij met argumenten komt die feitelijk onjuist zijn. Op het moment dat men daarop ingaat, stap je opeens over op de "heb je nou echt niks te doen"-opmerkingen.
En dat zie je continu. Het is geen rationele maar een emotionele discussie. Dit betekent dat de mensen die de discussie emotioneel voeren in eerste instantie wel met oppervlakkige argumenten komen... op het moment dat deze argumenten echter worden weerlegd, gaan ze al snel over met "ja maar het is gewoon zo", "zeur niet zo" of in jouw geval "heb je nou niks beters te doen".
Zoals in alle discussies geldt dit overigens vaak voor een groot deel van de deelnemers aan beide kanten van de discussie. Al heb ik wel het idee dat het hier vaker voorkomt bij de pro-sinters.
Niet mijn persoonlijke mening maar:quote:Op donderdag 22 november 2012 18:38 schreef EmTheBest het volgende:
[..]
Ik ben geen pro-sinter, maar kom jij dan eens met argumenten.
Omdat het een kinderfeest is. Volwassenen maken zich hier druk om omdat enkelen de geschiedenis menen te kunnen gebruiken voor de huidige tijd en leggen meteen de link met slavernij, terwijl die link er totaal niet is. Dit gezever is pas sinds de laatste tijd en niet eens door de gekleurde gemeenschap maar door een paar boomknuffelaars met te veel tijd en een te rijke fantasie. Kinderen leggen dat verband helemaal niet voor hen is zwarte piet, zwarte piet. De figuren die voor Sinterklaas cadeaus rondbrengen. Ik vind dit zo'n gezever.quote:Op donderdag 22 november 2012 18:54 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Niet mijn persoonlijke mening maar:
De Zwarte Piet in huidige vorm bevat elementen die gebaseerd zijn op een racistisch gedachtegoed (feit). Ondanks dat men dit racistisch gedachtegoed nu niet meer hanteert, kan iemand van mening zijn dat ook deze elementen niet meer in het feest thuis horen, bijvoorbeeld omdat we in een samenleving dergelijke elementen met bepaalde historische waarde niet zouden moeten blijven hergebruiken.
Dat is een normatieve mening (het wel of niet thuis horen in de samenleving) gebaseerd op een feit (de op racistisch gedachtegoed gebaseerde elementen).
Sowieso draait het bij deze discussie uiteindelijk voornamelijk om een persoonlijke mening over hoe het wel of niet zou moeten zijn. Alleen sommige mensen krijgen het zelfs tijdens zo'n simpele discussie voor de paar feiten die er zijn, te ontkennen/verdraaien/etc.
En nu jij een argument om het wel in huidige vorm te blijven vieren?
De link is er wel degelijk. Tenminste, niet zozeer met de slavernij zelf, maar wel met het koloniale verleden. Op het moment dat iets ergens (ten dele) op gebaseerd is, is er een link.quote:Op donderdag 22 november 2012 18:57 schreef Frank_Drebin het volgende:
[..]
Omdat het een kinderfeest is. Volwassenen maken zich hier druk om omdat enkelen de geschiedenis menen te kunnen gebruiken voor de huidige tijd en leggen meteen de link met slavernij, terwijl die link er totaal niet is. Dit gezever is pas sinds de laatste tijd en niet eens door de gekleurde gemeenschap maar door een paar boomknuffelaars met te veel tijd en een te rijke fantasie. Kinderen leggen dat verband helemaal niet voor hen is zwarte piet, zwarte piet. De figuren die voor Sinterklaas cadeaus rondbrengen. Ik vind dit zo'n gezever.
ach, het is dit jaar al weer wat minder erg op fok, hoe mensen reageren. die verandering komt er vanzelf denk ik.quote:Op donderdag 22 november 2012 16:07 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Als iedereen het eens was met de door jou aangedragen oplossing zou er inderdaad geen discussie nodig zijn. In de praktijk is echter niet iedereen het met jou eens, dus een discussie over het hoe en waarom zou wel degelijk toegevoegde waarde kunnen hebben, ware het niet dat het voor velen vooral een emotionele discussie is, waar ze soms wel even doen alsof ze met argumenten komen, maar wanneer het er op aankomt wuiven ze deze toch weg met "jullie lopen gewoon te zeiken".
Overigens maakt het mij persoonlijk geen zak uit of men de karikatuur elementen nu wel of niet aanpast. Wel vind ik het gewoon interessant (en soms ook treurig) om te zien hoe mensen met een dergelijke situatie omgaan.
het is een kinderfeest dat wordt gemaakt door volwassenen. wij kunnen bepalen hoe of wat.quote:Op donderdag 22 november 2012 18:57 schreef Frank_Drebin het volgende:
[..]
Omdat het een kinderfeest is. Volwassenen maken zich hier druk om omdat enkelen de geschiedenis menen te kunnen gebruiken voor de huidige tijd en leggen meteen de link met slavernij, terwijl die link er totaal niet is. Dit gezever is pas sinds de laatste tijd en niet eens door de gekleurde gemeenschap maar door een paar boomknuffelaars met te veel tijd en een te rijke fantasie. Kinderen leggen dat verband helemaal niet voor hen is zwarte piet, zwarte piet. De figuren die voor Sinterklaas cadeaus rondbrengen. Ik vind dit zo'n gezever.
Oww is dat allemaal nep die neus en die boggels net als de schmink van zwarte piet?quote:Op donderdag 22 november 2012 10:49 schreef okiokinl het volgende:
[..]
hoeveel joden ken jij met grote haakneuzen en bochels?
gehaakte bochel piet.quote:Op donderdag 22 november 2012 22:25 schreef OpperTokkie het volgende:
[..]
Oww is dat allemaal nep die neus en die boggels net als de schmink van zwarte piet?
Als degenen om wie het gaat de link met racisme niet leggen, waarom zou je het dan perse willen veranderen? Want wat is het volgende? Roepen dat de paashaas dierenmishandeling is? De kerstman gezien zijn omvang aanzet tot obesitas? Moeten Moslims in plaats van het slachtfeest maar met de mosselfeesten meedoen? Hemelvaartdag maar wijzigen in ruimtevaartdag omdat de hemel technisch gezien niet bestaat en dit rare ideeën bij kindertjes op kan roepen..quote:Op donderdag 22 november 2012 22:18 schreef okiokinl het volgende:
[..]
het is een kinderfeest dat wordt gemaakt door volwassenen. wij kunnen bepalen hoe of wat.
voor die kinderen maakt het echt niks uit of zwarte piet traditioneel op een neger lijkt of op een teletubbie.
het gaat er dus niet om of kinderen wel of niet de link zien. het gaat erom dat volwassenen, die zinnig na kunnen denken, wel of niet een traditie aanpassen.
dat is niet echt een argument, de hitlerjugend had ook geen last van de nazi ideologie, nog geen reden om de hitlerjugend dus maar okee te vinden.quote:Op donderdag 22 november 2012 22:31 schreef OpperTokkie het volgende:
[..]
Als degenen om wie het gaat de link met racisme niet leggen, waarom zou je het dan perse willen veranderen? Want wat is het volgende? Roepen dat de paashaas dierenmishandeling is? De kerstman gezien zijn omvang aanzet tot obesitas? Moeten Moslims in plaats van het slachtfeest maar met de mosselfeesten meedoen? Hemelvaartdag maar wijzigen in ruimtevaartdag omdat de hemel technisch gezien niet bestaat en dit rare ideeën bij kindertjes op kan roepen..
Accepteer het gewoon zoals het is. Sinterklaas heeft geen enkele link met het racisme ondanks dat sommigen zichzelf blijkbaar ernstig vereenzelvigen met zwarte Piet en daarom verwachten dat het racisme is.
Iets dat ergens op gebaseerd is, heeft dus wel degelijk een link met datgene waar het op gebaseerd is. Dat jij en velen geen waarde hechten aan die link wil natuurlijk niet zeggen dat de historische link er niet is.quote:Op donderdag 22 november 2012 22:31 schreef OpperTokkie het volgende:
[..]
Accepteer het gewoon zoals het is. Sinterklaas heeft geen enkele link met het racisme ondanks dat sommigen zichzelf blijkbaar ernstig vereenzelvigen met zwarte Piet en daarom verwachten dat het racisme is.
Ik denk dat we douches maar moeten gaan verbieden.. De historische link die we daarmee kunnen leggen is verschrikkelijk. Badkamerverkopers zijn dus NSBers en Nazi's hoe halen ze het in hun hoofd om douches te verkopen..quote:Op donderdag 22 november 2012 22:51 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Iets dat ergens op gebaseerd is, heeft dus wel degelijk een link met datgene waar het op gebaseerd is. Dat jij en velen geen waarde hechten aan die link wil natuurlijk niet zeggen dat de historische link er niet is.
Weet je wat, vraag de politiek of zij Zwarte Piet willen verbiedenquote:Op donderdag 22 november 2012 22:43 schreef okiokinl het volgende:
[..]
dat is niet echt een argument, de hitlerjugend had ook geen last van de nazi ideologie, nog geen reden om de hitlerjugend dus maar okee te vinden.
en verder moeten we wat veranderen als blijkt dat het fout zit. best kans dat mensen over 100 jaar hemelvaartsdag afschaffen, als ze zich eraan gaan ergeren. of dat een ander feest komt wat we leuker vinden. waarom zou cultuur onveranderd moeten blijven? cultuur is iets levends. het veranderd met de tijd.
Je doet niet meer mee.quote:Op donderdag 22 november 2012 22:43 schreef okiokinl het volgende:
[..]
dat is niet echt een argument, de hitlerjugend had ook geen last van de nazi ideologie, nog geen reden om de hitlerjugend dus maar okee te vinden.
mag ik concluderen dat je argumenten op zijn?quote:Op vrijdag 23 november 2012 06:25 schreef OpperTokkie het volgende:
[..]
Weet je wat, vraag de politiek of zij Zwarte Piet willen verbiedenLukt dat niet, ga naar een rechter.. Stelt deze je in het ongelijk ga je naar het Europees hof voor de rechten van de mens.
We leven in Nederland gelukkig in een democratische rechtsstaat. Dus ben je serieus van mening dat Zwarte Piet racisme is, doe er dan aangifte van. Schakel de politiek in of begin een rechtszaak. Voorlopig geef ik je weinig kans omdat een overgrote meerderheid van de Nederlanders vind dat Zwarte Piet GEEN racisme is en men daarom geen enkele noodzaak ziet het te veranderen omdat een handje vol geitenwollensokken en een paar geïrriteerde medelanders het anders zien
waarmee?quote:
Een krommere vergelijking kan haast niet. Dat je het uberhaupt nog probeert...quote:Op vrijdag 23 november 2012 06:19 schreef OpperTokkie het volgende:
[..]
Ik denk dat we douches maar moeten gaan verbieden.. De historische link die we daarmee kunnen leggen is verschrikkelijk. Badkamerverkopers zijn dus NSBers en Nazi's hoe halen ze het in hun hoofd om douches te verkopen..
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |