abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_119366440
In ieda geval, liefst zeg ik gewoon, Afrikaan, Antiliaan, Surinamer, etc. (dus benoemen op basis van etniciteit) En in hele geringe gevallen zwarte, maar dat is meer als ik haags praat.
pi_119367719

In Suriname is een blank geschminkte neger Sinterklaas
pi_119368172
Als de gemiddelde neger zich zal gedragen als zwarte piet zal de wereld een stuk beter zijn. Hij geeft spullen weg, ipv dat ie ze meeneemt!
Lekker gek
Beetje cray cray
Fan van De Jeugd
En stiekem ook van Le Le
  zondag 18 november 2012 @ 23:26:46 #65
198371 Equites
Im going fucking oldschool!
pi_119368944
Zwarte piet is idd een racistische hond. Ze onderdrukken met zn allen die arme blanke man.
------- House was our believe, House was our sanctuary, And the beating of the drum, The bottom of the bass, The pump and the snare, Made you throw your hands in the air, House was a way of life-------
pi_119369137
quote:
0s.gif Op zondag 18 november 2012 23:26 schreef Equites het volgende:
Zwarte piet is idd een racistische hond. Ze onderdrukken met zn allen die arme blanke man.
Ik lachte wel 'm beetje. :')
pi_119369256
<O) oO/ oO/ 8}
dehket, ya3ni hassat hawak!
  zondag 18 november 2012 @ 23:47:49 #68
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_119369764
quote:
0s.gif Op zondag 18 november 2012 21:40 schreef Piye het volgende:
De jaarlijkse discussie is begonnen. _O_

Denk dat ik dit jaar maar gewoon oude posts van mezelf ga copy/pasten.

Anyways, wat mensen niet begrijpen is dat de waarheid hoogstwaarschijnlijk ergens in het midden ligt. Nuance is altijd zo moeilijk voor velen.

De traditie van de zwarte Piet is wel degelijk beinvloed door de slavernij en in de loop van de jaren werd de zwarte Piet inderdaad uitgebeeld als neger. Deze invloeden lijken de laatste decennia weer iets minder te worden, wat natuurlijk niet wegneemt dat er nog wel degelijk 'neger-invloeden' zijn.

Een daarvan is het huidige gezicht van de zwarte Piet, wat zoals jij in een andere post zegt, gewoon het 'blackface' gezicht is: http://en.wikipedia.org/wiki/Blackface

Dit wil uiteraard niet zeggen dat de zwarte Piet daadwerkelijk zijn loopbaan is begonnen als neger in dienst van de Sint.
Krekker is de bom!
  zondag 18 november 2012 @ 23:49:01 #69
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_119369811
quote:
0s.gif Op zondag 18 november 2012 23:10 schreef VoornaamAchternaam het volgende:
Als de gemiddelde neger zich zal gedragen als zwarte piet zal de wereld een stuk beter zijn. Hij geeft spullen weg, ipv dat ie ze meeneemt!
Haha origineel man :O
Krekker is de bom!
  zondag 18 november 2012 @ 23:57:36 #70
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_119370129
quote:
2s.gif Op zondag 18 november 2012 22:12 schreef Frank_Drebin het volgende:
Die aflevering van Southpark, the Flag heet 'ie geloof ik, typeert dit euvel eigenlijk wel goed. Net als volwassenen zich nu druk maken om de zwarte pieten maakten de volwassenen zich in die aflevering druk om dat zwarte poppetje. Die kinderen zagen slechts 4 personen, zo is het nu ook, zo'n kind ziet gewoon een zwarte piet, en verbindt er verder niets aan.
Mwoa, dat is wel erg kort door de bocht. Een kind verbindt ergens wellicht geen concrete zaken aan, dat wil echter niet zeggen dat er geen sprake kan zijn van positieve of negatieve beinvloeding van het kind.

Wanneer een kind continu een bepaald rollenpatroon ziet, waarbij de zwarte pop steeds onder leiding van de witte pop staat, kan dit, samen met tig andere factoren bijdragen aan een beeld dat zwart onder leiding van wit hoort te staan. Zeker op het moment dat het kind op iets latere leeftijd wel onbewust de koppelingen gaat maken.

Nu wil ik absoluut niet beweren dat dit met een paar weken Sinterklaasperikelenook het geval is. Nee deze post is puur om aan te geven dat ook zaken die in de ogen van een kind nog onschuldig lijken, het kind op de lange termijn, bij voldoende blootstelling en kans dat er op latere leeftijd een koppeling wordt gelegd met het echte leven, wel degelijk zouden kunnen beinvloeden.
Krekker is de bom!
  zondag 18 november 2012 @ 23:57:59 #71
351780 Piye
King of Kush
pi_119370148
quote:
0s.gif Op zondag 18 november 2012 23:47 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Denk dat ik dit jaar maar gewoon oude posts van mezelf ga copy/pasten.

Anyways, wat mensen niet begrijpen is dat de waarheid hoogstwaarschijnlijk ergens in het midden ligt. Nuance is altijd zo moeilijk voor velen.

De traditie van de zwarte Piet is wel degelijk beinvloed door de slavernij en in de loop van de jaren werd de zwarte Piet inderdaad uitgebeeld als neger. Deze invloeden lijken de laatste decennia weer iets minder te worden, wat natuurlijk niet wegneemt dat er nog wel degelijk 'neger-invloeden' zijn.

Een daarvan is het huidige gezicht van de zwarte Piet, wat zoals jij in een andere post zegt, gewoon het 'blackface' gezicht is: http://en.wikipedia.org/wiki/Blackface

Dit wil uiteraard niet zeggen dat de zwarte Piet daadwerkelijk zijn loopbaan is begonnen als neger in dienst van de Sint.
Dat is waar. Het is nog maar de vraag of de oorspronkelijke Piet wel een neger was.

Maar voor mij is die hele slavernij niet eens het punt. Ik vind het gewoon vrij racistisch om door het hele land gasten die naar karikaturen van negers gemodelleerd zijn door het land te laten lopen. :9

Het zijn anderen die daar blijkbaar een belangrijke erkenning van het Nederlandse slavernijverleden in zien. _O-
If life's really a bitch, I got her pussy soakin'.
  maandag 19 november 2012 @ 00:04:35 #72
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_119370391
quote:
14s.gif Op zondag 18 november 2012 23:57 schreef Piye het volgende:

[..]

Dat is waar. Het is nog maar de vraag of de oorspronkelijke Piet wel een neger was.
Hoogstwaarschijnlijk niet. Combinatie van verschillende zaken/gebruiken. Er staat mij iets bij van raven, de duivel, moren. Zwarte Piet was ook niet zozeer de helper van Sinterklaas. Het was de badguy, die je wel even kwam straffen wanneer je stout was geweest.

In het koloniale tijdperk en de periode daarna, werden de moren (zeg ik nu even voor het gemak maar) echter steeds meer uitgebeeld als zwarten uit de kolonieen. In de jaren 70-90 (misschien ook eerder en wat later) werd zwarte Piet zelfs uitgebeeld als iemand die met een Surinaams accent sprak (want dat was hoe veel Nederlanders negers nadeden). Dit is er nu weer uitgeslopen en het is wel erg kort door de bocht om te zeggen dat zwarte Piet als hulp simpelweg de uitbeelding is van de slaaf uit de toenmalige kolonie.
Krekker is de bom!
pi_119371786
Al dat gezever hier is totaal irrelevant :')

Zwarte piet is een traditie. Zwarte piet wordt door kinderen gelinkt aan cadeautjes en een gezellige tijd. Niets meer niets minder. Mensen zijn gewoonweg veel te bang om iets te zeggen in de angst dat het als racisme wordt opgevat.

Niet zeiken maar Sinterklaas vieren. <O) 8}
Alle Urkers het land uit! Deporteer de burgemeester! Hier werken wij aan uw afzinking!!
  maandag 19 november 2012 @ 01:33:44 #74
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_119372578
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2012 00:51 schreef BlackLining het volgende:
Al dat gezever hier is totaal irrelevant :')

Zwarte piet is een traditie. Zwarte piet wordt door kinderen gelinkt aan cadeautjes en een gezellige tijd. Niets meer niets minder. Mensen zijn gewoonweg veel te bang om iets te zeggen in de angst dat het als racisme wordt opgevat.

Niet zeiken maar Sinterklaas vieren. <O) 8}
Ja want iedereen moet het altijd maar eens zijn en kritiek mag alleen wanneer het onderwerpen zijn waarbij men toestemming heeft gegeven om kritiek te hebben. Toch?
Krekker is de bom!
pi_119373232
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2012 01:33 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Ja want iedereen moet het altijd maar eens zijn en kritiek mag alleen wanneer het onderwerpen zijn waarbij men toestemming heeft gegeven om kritiek te hebben. Toch?
Dat niet perse, maar mensen die onzin verkondigen als dat zwarte piet racistisch zou zijn moeten gewoon de mond gesnoerd worden. Op zulke verzuurde trolls zit niemand te wachten.
Alle Urkers het land uit! Deporteer de burgemeester! Hier werken wij aan uw afzinking!!
  maandag 19 november 2012 @ 05:14:11 #76
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_119373258
quote:
1s.gif Op maandag 19 november 2012 04:48 schreef BlackLining het volgende:

[..]

Dat niet perse, maar mensen die onzin verkondigen als dat zwarte piet racistisch zou zijn moeten gewoon de mond gesnoerd worden. Op zulke verzuurde trolls zit niemand te wachten.
Ah ja dus het criterium is dus dat jij beoordeelt of de mening wel of niet onzinnig is?

Ik ben er persoonlijk toch echt van overtuigd dat de uitleg die ik eerder gegeven had, absoluut geen onzin is. Het is eerder zeer waarschijnlijk dat het gewoon werkelijke feiten zijn die ik noemde. Maar aangezien het niet zwart op wit is opgeschreven blijven het sterke vermoedens op basis van verdieping in de folklore.

Ik denk eerder dat emoties ertoe leiden dat mensen bij een dergelijke discussie niet meer rationeel met elkaar in gesprek gaan. En met emoties doel ik niet direct op verdriet of blijdschap, maar eerder op gevoelens als "blijf van onze tradities af" enerzijds en "wij willen racisme uitbannen" anderzijds, om het even te chargeren.

Jammer.
Krekker is de bom!
  maandag 19 november 2012 @ 08:42:04 #77
340390 sinepedraap
lieve baggeraar
pi_119374221
quote:
2s.gif Op zondag 18 november 2012 22:12 schreef Frank_Drebin het volgende:
Die aflevering van Southpark, the Flag heet 'ie geloof ik, typeert dit euvel eigenlijk wel goed. Net als volwassenen zich nu druk maken om de zwarte pieten maakten de volwassenen zich in die aflevering druk om dat zwarte poppetje. Die kinderen zagen slechts 4 personen, zo is het nu ook, zo'n kind ziet gewoon een zwarte piet, en verbindt er verder niets aan.
Dit precies.

Het zijn gewoon weer mensen die zichzelf in een zielige positie willen brengen voor een beetje aandacht.

Terwijl fucking niemand anders ook maar dnekt zwarte piet jaaa negers slaven blabla.

Dat past niet meerb ij deze tijd. Mensen die dta erbij brengen zijn gewoon zelf ontzettend triest bezig.

Heel triest dat ze dus een mooie feestdag moeten verpesten voor de kinderen.
Mijn nieuwe ondertitel
  maandag 19 november 2012 @ 08:48:43 #78
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_119374292
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2012 08:42 schreef sinepedraap het volgende:

[..]

Heel triest dat ze dus een mooie feestdag moeten verpesten voor de kinderen.
Is er ook maar 1 kind aan te wijzen dat door de discussie een minder leuk Sinterklaasfeest heeft gehad? :?
Krekker is de bom!
  maandag 19 november 2012 @ 08:49:22 #79
340390 sinepedraap
lieve baggeraar
pi_119374302
quote:
1s.gif Op maandag 19 november 2012 08:48 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Is er ook maar 1kind aan te wijzen dat door de discussie een minder leuk Sinterklaasfeest heeft gehad? :?
Oh jij weer met je ja het is wel racisme :r Gisteren ook al. Voel je gewoon niet zo zielig kutkneus.
Mijn nieuwe ondertitel
  maandag 19 november 2012 @ 08:51:16 #80
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_119374333
quote:
13s.gif Op maandag 19 november 2012 08:49 schreef sinepedraap het volgende:

[..]

Oh jij weer met je ja het is wel racisme :r Gisteren ook al. Voel je gewoon niet zo zielig kutkneus.
Waar zeg ik dat het racisme is? Leer lezen en inhoudelijk reageren man stakkertje.
Krekker is de bom!
  maandag 19 november 2012 @ 08:53:41 #81
340390 sinepedraap
lieve baggeraar
pi_119374368
quote:
1s.gif Op maandag 19 november 2012 08:51 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Waar zeg ik dat het racisme is? Leer lezen en inhoudelijk reageren man stakkertje.
Gistere begon je er ook over dus ik dacht naja je zou je wel weer aangevallen voelen.

Door die mongolen die toen bij de intocht waren hebben kinderen het wel kutter gehad ja. Gelukkig werden ze gelijk opgepakt en afgevoerd zodat ze niet nog meer konden verpesten po zo'n mooie feestdga
Mijn nieuwe ondertitel
pi_119374576
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2012 08:42 schreef sinepedraap het volgende:
Terwijl fucking niemand anders ook maar dnekt zwarte piet jaaa negers slaven blabla.
Euh... sowieso denkt vrijwel iedereen buiten Nederland/België die de traditie niet kent dit. Het kan nog zo onschuldig bedoeld zijn, maar zo komt het blijkbaar niet over.

Ook binnen Nederland zie je dus een steeds grotere groep (zelfs GeenStijl!) die denkt: OK het is traditie, maar eigenlijk kan het niet.
  maandag 19 november 2012 @ 09:10:30 #83
340390 sinepedraap
lieve baggeraar
pi_119374595
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2012 09:09 schreef Saysem het volgende:

[..]

Euh... sowieso denkt vrijwel iedereen buiten Nederland/België die de traditie niet kent dit. Het kan nog zo onschuldig bedoeld zijn, maar zo komt het blijkbaar niet over.

Ook binnen Nederland zie je dus een steeds grotere groep (zelfs GeenStijl!) die denkt: OK het is traditie, maar eigenlijk kan het niet.
Wat een onzin.

Die Pieten zijn zwart door het roet in de schoorsteen.

Maar alleen maar omdat dat dezelfde kleur is als negers is het racisme?

Achterlijke idioten.
Mijn nieuwe ondertitel
pi_119374666
Oh, door het roet in de schoorsteen ga je eruit zien als een karikatuur van een neger? Kroeshaar, rode lippen, oorbellen... Weer wat geleerd. :')
  maandag 19 november 2012 @ 09:15:47 #85
340390 sinepedraap
lieve baggeraar
pi_119374682
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2012 09:14 schreef Saysem het volgende:
Oh, door het roet in de schoorsteen ga je eruit zien als een karikatuur van een neger? Kroeshaar, rode lippen, oorbellen... Weer wat geleerd. :')
Alsof die kinderen dat weten. _O-

Volwassenen die hier mee zitten zijn dus blijkbaar nog stommer dan die kinderen zelf.

Ook al ben ik zwart als roet....

Naja je weet het wel
Mijn nieuwe ondertitel
pi_119374817
"Ook al ben ik zwart als roet, ik meen het toch goed"

Zelfs als kind snapte ik al hoe racistisch deze regel is.
  maandag 19 november 2012 @ 09:24:02 #87
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_119374843
Ja hoor, dan wordt kindjes aangeleerd dat donkere mensen leuk en gezellig zijn, dat je dingen krijgt en je dus niet aan de andere kant van de straat hoeft te lopen, is het nog niet goed :').
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
  maandag 19 november 2012 @ 09:25:15 #88
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_119374864
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2012 08:53 schreef sinepedraap het volgende:

[..]

Gistere begon je er ook over dus ik dacht naja je zou je wel weer aangevallen voelen.
Ik heb zo'n idee dat denken niet jouw sterkste punt is. Wellicht dat je daarom dus beter kunt reageren op wat er gezegd wordt, in plaats van op wat jij denkt dat de persoon ook wel nog meer zou kunnen bedoelen.

Los daarvan voelde ik mij ook gisteren niet aangevallen. Een feit benoemen is iets anders dan je aangevallen voelen. Volgens mij ben jij ook een van de weinigen in dat andere topic die mbt dat onderwerp blijft ontkennen dat er zeer waarschijnlijk wel degelijk sprake was van racisme.

quote:
Door die mongolen die toen bij de intocht waren hebben kinderen het wel kutter gehad ja. Gelukkig werden ze gelijk opgepakt en afgevoerd zodat ze niet nog meer konden verpesten po zo'n mooie feestdga
Even los van dat ik van mening ben dat de personen niet daar hadden moeten staan 'demonstreren', denk ik niet dat de kinderen echt last hadden van die t-shirtjes hoor. Een beetje het verhaal van Frank Drebin. Het zijn de volwassenen die er de meeste ophef over maken. Alleen de arrestatie kan wellicht de sfeer voor een zeer kort moment verpest hebben. Maar dat is dus niet zozeer de discussie over het onderwerp zelf. Dat is een uit de handgelopen 'meningsverschil'' over of het dragen van t-shirt met bepaalde tekst wel of geen manier van demonstreren is.
Krekker is de bom!
  maandag 19 november 2012 @ 09:25:31 #89
340390 sinepedraap
lieve baggeraar
pi_119374866
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2012 09:22 schreef Saysem het volgende:
"Ook al ben ik zwart als roet, ik meen het toch goed"

Zelfs als kind snapte ik al hoe racistisch deze regel is.
Racisme speelde al voor die tijd. Die regel is juist anti racisme, anti discriminatie.

quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2012 09:25 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Ik heb zo'n idee dat denken niet jouw sterkste punt is. Wellicht dat je daarom dus beter kunt reageren op wat er gezegd wordt, in plaats van op wat jij denkt dat de persoon ook wel nog meer zou kunnen bedoelen.

Los daarvan voelde ik mij ook gisteren niet aangevallen. Een feit benoemen is iets anders dan je aangevallen voelen. Volgens mij ben jij ook een van de weinigen in dat andere topic die mbt dat onderwerp blijft ontkennen dat er zeer waarschijnlijk wel degelijk sprake was van racisme.

[..]

Even los van dat ik van mening ben dat de personen niet daar hadden moeten staan 'demonstreren', denk ik niet dat de kinderen echt last hadden van die t-shirtjes hoor. Een beetje het verhaal van Frank Drebin. Het zijn de volwassenen die er de meeste ophef over maken. Alleen de arrestatie kan wellicht de sfeer voor een zeer kort moment verpest hebben. Maar dat is dus niet zozeer de discussie over het onderwerp zelf. Dat is een uit de handgelopen 'meningsverschil'' over of het dragen van t-shirt met bepaalde tekst wel of geen manier van demonstreren is.
Ok Sinterklaas is racisme en iedereen die eraan meedoet haat negers.
Mijn nieuwe ondertitel
pi_119374899
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2012 09:14 schreef Saysem het volgende:
Straks ga je nog zeggen dat ze niet echt door een schoorsteen komen :o.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')