Het is een fucking kindersprookje -_-. Dan ga je zulke serieuze vragen stellen erover? GTFOHquote:Op zondag 18 november 2012 21:42 schreef rosalinde93 het volgende:
[..]
Ja en hij kan zich natuurlijk niet even douchen erna.
Mooie reactie, dit klopt eigenlijk wel in de meeste gevallen.quote:
Dat het een kinderfeestje is lijkt me niet relevant bij de beoordeling of je er serieuze vragen over moet stellen. JUIST omdat het voor kinderen bedoeld is lijkt het me dat je iets juist extra kritisch moet beoordelen.quote:Op maandag 19 november 2012 09:49 schreef Redbullkid het volgende:
[..]
Het is een fucking kindersprookje -_-. Dan ga je zulke serieuze vragen stellen erover? GTFOH
Nou ja, voor de casual observer (iedereen in het buitenland) is het wel degelijk een karikatuur van een neger. Die denken dus dat we in Nederland allemaal achterlijke racisten zijn. Dat lijkt me nou niet echt de bedoeling, dus misschien is het een optie om het uiterlijk van Zwarte Piet wat aan te passen.quote:Op maandag 19 november 2012 09:47 schreef wesleydie het volgende:
[..]
Als je dat al toegeeft is er geen enkele reden om te stellen dat zwarte piet racistisch is (heden).
Het hele feest draait om kinderen die het woord racisme nog niet eens begrijpen.quote:Op zondag 18 november 2012 21:30 schreef Compoantje het volgende:
Ja, nou. Het hele feest draait toch ook om slavernij, racistisch zijn, etc.?
Kijk nou zelf: Negers in dienst bij een blanke man met een lange baard.
quote:Op maandag 19 november 2012 10:25 schreef Twiitch het volgende:
Sinterklaas en zwarte piet![]()
Enige allochtonen die wel oprotten nadat ze hun werk verricht hebben
quote:Op maandag 19 november 2012 10:25 schreef Twiitch het volgende:
De grap zou leuk zijn wanneer deze nog een beetje klopte, maar allochtonen zijn per definitie inwoners van een land die van buitenlandse afkomst (hetzij zelf of dmv ouders) zijn. Sinterklaas en de zwarte Piet zijn geen inwoners maar buitenlandse bezoekers van ons land. Oftewel toeristen.quote:Op maandag 19 november 2012 10:25 schreef Twiitch het volgende:
quote:Op maandag 19 november 2012 10:31 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
De grap zou leuk zijn wanneer deze nog een beetje klopte, maar allochtonen zijn per definitie inwoners van een land die van buitenlandse afkomst (hetzij zelf of dmv ouders) zijn. Sinterklaas en de zwarte Piet zijn geen inwoners maar buitenlandse bezoekers van ons land. Oftewel toeristen.
Maar je hoeft het woord toch niet te begrijpen om racistisch te zijn. Even offtopic, maar zelfs kinderen van 4 kun je aanleren dat zwarten, blanken, of weet ik veel wat voor mensen slecht zijn. Het kind zal er nog verder over filosoferen. Maar het argument dat het voor kinderen is en dat kinderen bepaalde zaken niet eens begrijpen is geen geldig argument.quote:Op maandag 19 november 2012 10:29 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Het hele feest draait om kinderen die het woord racisme nog niet eens begrijpen.
Net zo als dat kinderen van 4 aangeleerd worden dan mensen met een ander geloof slecht zijn en naar de hel gaan en zoquote:Op maandag 19 november 2012 10:34 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Maar je hoeft het woord toch niet te begrijpen om racistisch te zijn. Even offtopic, maar zelfs kinderen van 4 kun je aanleren dat zwarten, blanken, of weet ik veel wat voor mensen slecht zijn. Het kind zal er nog verder over filosoferen. Maar het argument dat het voor kinderen is en dat kinderen bepaalde zaken niet eens begrijpen is geen geldig argument.
Genoeg andere argumenten te bedenken waarom het feest gewoon in huidige vorm gevierd kan worden hoor, maar het door jou genoemde is er geen.
En dat doe je door Zwarte Piet snoep uit te laten delen aan kindertjes? Dat doe je door Zwarte Piet en Sinterklaas samen verantwoordelijk te houden voor spannende avonden met schoen zetten, snoep, kadotje`s en vertier? Nee he.quote:Op maandag 19 november 2012 10:34 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Maar je hoeft het woord toch niet te begrijpen om racistisch te zijn. Even offtopic, maar zelfs kinderen van 4 kun je aanleren dat zwarten, blanken, of weet ik veel wat voor mensen slecht zijn.
Natuurlijk wel. De hele context waarin gediscussieerd wordt maakt dit tot een non issue. Mensen die menen dat er politiek correct gehandeld moet worden met betrekking tot een eeuwenoud volksfeest zijn gewoon volslagen van het padje geraakt.quote:Het kind zal er nog verder over filosoferen. Maar het argument dat het voor kinderen is en dat kinderen bepaalde zaken niet eens begrijpen is geen geldig argument.
I disagree. De context waarin men acteert is juist belangrijk, dat jij dat afdoet als zijnde niet-belangrijk is jouw goed recht, ik zie het anders.quote:Genoeg andere argumenten te bedenken waarom het feest gewoon in huidige vorm gevierd kan worden hoor, maar het door jou genoemde is er geen.
Bijvoorbeeld.quote:Op maandag 19 november 2012 10:35 schreef sinepedraap het volgende:
[..]
Net zo als dat kinderen van 4 aangeleerd worden dan mensen met een ander geloof slecht zijn en naar de hel gaan en zo
Ja maar dat gebeurd door die ouders. En die ouders haten wel vaak andere geloven en gelovigen.quote:Op maandag 19 november 2012 10:38 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Bijvoorbeeld.
En dan zeg je toch ook niet van "och, het zijn toch kleine kinderen, die houden zich daar niet mee bezig en denken daar verder niet over na, dus het is onschuldig om ze alvast even te indoctrineren met die in kindervorm gegoten bijbelverhaaltjes".
Daarnaast heb je indoctrinatie die 24 uur per dag, 7 dagen per week, 365 dagen per jaar doorgaat en een jaarlijks feestje rond halverwege november dat duurt tot 5 december. Twee hele verschillende zaken en dus niet vergelijkbaar.quote:Op maandag 19 november 2012 10:39 schreef sinepedraap het volgende:
[..]
Ja maar dat gebeurd door die ouders. En die ouders haten wel vaak andere geloven en gelovigen.
Terwijl ouders die hun kinderen een leuk Sinterlaasfeest geven echt geen negers haten of voor slavernij zijn. Sterker nog: ze denken er niet eens bij na. Ik weet nog wel toen deze shit een paar jaar terug voor het eerst kwam. Mensen begrepen er geen fuck van hoe negers zo stom konden zijn om dit als racisme te zien.
Nee, ik geef aan dat het argument dat het voor kinderen is, en dat kinderen zich toch niet bepaalde zaken bezig houden, geen argument is, om iets dan toch maar te doen.quote:Op maandag 19 november 2012 10:37 schreef Scorpie het volgende:
[..]
En dat doe je door Zwarte Piet snoep uit te laten delen aan kindertjes? Dat doe je door Zwarte Piet en Sinterklaas samen verantwoordelijk te houden voor spannende avonden met schoen zetten, snoep, kadotje`s en vertier? Nee he.
[..]
Wat ik eerder in dit topic al zei:quote:Op maandag 19 november 2012 10:40 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Daarnaast heb je indoctrinatie die 24 uur per dag, 7 dagen per week, 365 dagen per jaar doorgaat en een jaarlijks feestje rond halverwege november dat duurt tot 5 december. Twee hele verschillende zaken en dus niet vergelijkbaar.
Maar nogmaals, het gaat mij dus specifiek om het argument "och het is voor kinderen...etc".quote:Op zondag 18 november 2012 23:57 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Mwoa, dat is wel erg kort door de bocht. Een kind verbindt ergens wellicht geen concrete zaken aan, dat wil echter niet zeggen dat er geen sprake kan zijn van positieve of negatieve beinvloeding van het kind.
[...]
Nu wil ik absoluut niet beweren dat dit met een paar weken Sinterklaasperikelenook het geval is. Nee deze post is puur om aan te geven dat ook zaken die in de ogen van een kind nog onschuldig lijken, het kind op de lange termijn, bij voldoende blootstelling en kans dat er op latere leeftijd een koppeling wordt gelegd met het echte leven, wel degelijk zouden kunnen beinvloeden.
quote:Op zondag 18 november 2012 21:40 schreef Koelkastman het volgende:
Niet weten dat zwarte pieten eigenlijk blank zijn, maar zwart worden door de roet in de schoorsteen
Dat lijkt me zeer pijnlijkquote:Op maandag 19 november 2012 10:44 schreef Saysem het volgende:
Je zou de kinderen de kost moeten geven die een neger zien lopen op straat en dan roepen: "Kijk, Zwarte Piet!".
Dus alle negers hebben dikke lippen met rode lippenstift?quote:Op maandag 19 november 2012 10:43 schreef Murdera het volgende:
[..]Daarom die dikke rode lippen.
[ afbeelding ]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |