nou niet dus, kennelijk. met zeggen dat men zich moet aantsellen gaat de discussie niet weg.quote:Op maandag 19 november 2012 16:50 schreef dustbrain het volgende:
[..]
Mwah, ben erachter dat het argument is dat niemand zich moet aanstellen. Keihard onomstotelijk argument dus.
dat wegzetten als zeikerds is natuurlijk een zwakte bod. als je israel bekritiseerd zijn er ook altijd een paar die dan antisemiet gaan roepen, gewoon om de discussie de nek om te draaien.quote:Op maandag 19 november 2012 17:06 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Het is ook vooral een emotionele discussie. Bij de mensen die vinden dat het feest niet mag veranderen eigenlijk nog meer dan bij de andere partij. Dit terwijl het feest over de jaren heen continu in verandering is geweest.
Probleem is waarschijnlijk dat mensen zich nu 'bedreigd' voelen. Het is 'hun cultuur' waar je aan komt. En vandaar ook reacties als:
[..]
En daarnaast ook de vele reacties (in het algemeen) waar men de 'tegenpartij' wegzet als achterlijke zeikerds, mensen die alles voor anderen willen verpesten, etc
Alsof het kinderfeestje daadwerkelijk wordt verpest wanneer er bepaalde aanpassingen worden gedaan. Van mij mag het feest overigens zo blijven, ik vind de overtrokken reacties van sommigen echter gewoon opvallend.
Die negerslaven mochten willen dat ze zulke fancy gekleurde pakjes aanmochten.quote:Op maandag 19 november 2012 14:34 schreef okiokinl het volgende:
blijft grappig hoe alle sinterklaas fanaten elk jaar weer helemaal in een stuip schieten als je gewoon de overduidelijke conclusie trekt dat zwarte piet er uit ziet als een negerslaaf.
een vriend van me uit amerika is nu hier. die kwam zaterdag niet meer bij, bij de intocht. in amerika is de blackface HET symbool van racisme van vroeger tegen negers. en die laten wij massaal op onze kindertjes los.
dat is net zoiets als in plaats van alle negers op de achterbank van de bus, mogen ze voortaan voorin zitten. maar wel nog steeds gescheiden.quote:Op maandag 19 november 2012 17:15 schreef BB-King het volgende:
Al dat gezeik over Pieten altijd. Als ze zich nu als aso's gedroegen en kinderen mishandelen dan zou ik mij als donker persoon er ook aan storen maar ze doen louter goede dingen dus dat zou men toch als positief moet ervaren.
beetje baas kleed zn slaafjes goed he, dat straalt status uit.quote:Op maandag 19 november 2012 17:23 schreef BB-King het volgende:
[..]
Die negerslaven mochten willen dat ze zulke fancy gekleurde pakjes aanmochten.
Oh ik denk dat er vast wel een (klein) groepje blanken te vinden is dat zich er druk om zal maken hoor. Net zoals sommige autochtone Nederlanders ook kunnen klagen wanneer iemand naar hun mening aan de 'Nederlandse identiteit' komt (bijvoorbeeld toen Aboutaleb zei dat snert niet specifiek Nederlands was, of toen Maxima zei 'de Nederlander bestaat niet').quote:Op maandag 19 november 2012 17:14 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Maar je voorbeeld klopt niet, een blanke zou zich daar totaal niet druk om maken, niet om te stangen, maar een beetje zelfspot zou niet misstaan.
Nee dat weet ik, tot op het heden ook nog geen enkel wetenschappelijk stukje geschreven waarbij ik Southpark in een voet- of eindnoot zette. Maar desondanks ben ik het meestal wel eens met de makers en vind ik dat bepaalde maatschappelijke kwesties scherp op de hak nemen.quote:Op maandag 19 november 2012 16:30 schreef Piye het volgende:
[..]
Nee joh die kinderen zien dat allemaal niet nee.
En iedereen met andere ervaringen beeldt het zich in omdat het een aansteller is.
Leuk weetje trouwens:
Als South Park ergens een leuke aflevering over maakt, betekent dat niet dat hun conclusie onbetwistbaar is.
Ja ik ben het vaak ook wel eens met de visie van de makers en ook in die aflevering zat wel wat natuurlijk. Maar laten we nou niet gaan doen alsof kinderen verder niks van die dingen zien. Anders zouden de "he daar is zwarte piet" verhalen ook niet voorkomen.quote:Op maandag 19 november 2012 18:44 schreef Frank_Drebin het volgende:
[..]
Nee dat weet ik, tot op het heden ook nog geen enkel wetenschappelijk stukje geschreven waarbij ik Southpark in een voet- of eindnoot zette. Maar desondanks ben ik het meestal wel eens met de makers en vind ik dat bepaalde maatschappelijke kwesties scherp op de hak nemen.
In dit geval vond ik die aflevering erg van toepassing, kinderen zien slechts een piet, volwassenen halen er weer van alles - van slavernij tot racisme - bij.
Die anti-racistische bedoeling zou zomaar kunnen kloppen. Ik weet niet wanneer of met welke bedoeling Zwarte Piet aan het feest geintroduceerd is. Wel weet ik dat het beeld van een negerkarikatuur een tijd inderdaad flink is uitvergroot en dat dat nu minder gebeurt. Alleen voor mij staat minder niet gelijk aan helemaal niet.quote:Op maandag 19 november 2012 19:47 schreef wesleydie het volgende:
Piye, ik leg het eventjes uit, wellicht niet met de juiste bronnen, want ik ben luo, maar bare with me.
Het idee (de bedenker) achter sinterklaas feest is niet ontstaan met de bedoeling racistisch te zijn, maar juist anti. De mensen echter zorgden ervoor dat het wel racistisch (vroeger waren het overgrote deel Nederlanders gewoon racistisch omdat dat de denkbeelden van die tijd waren) is door er een feest van te maken waar ze pieten belachelijk maakte (stomme karakter, overdreven surinaams accent) Tot de 20e eeuw, waar het uiteindelijk is veranderd, veel kritiek, dus ipv. stom, een vrolijk karakter en normaal Nederlands accent.
In 't kort: het was ooit helaas racistisch, nu niet meer, alhoewel het wel nog enkele trekjes vertoont die die waan kan uitbeelden.
En weer zo'n voorbeeld:quote:Op maandag 19 november 2012 19:22 schreef Piye het volgende:
[..]
Velen in dit topic reageren namelijk alsof die mensen spoken zien en het compleet uit de lucht gegrepen is.
Je mag het best gezeur vinden, maar dat is toch geen reden om dan maar feiten te gaan verdraaien?quote:Op maandag 19 november 2012 20:03 schreef EmTheBest het volgende:
En ja Sinterklaas is van de taliban, sjonge jonge, wat een gezeik weer zeg.
Wist jij dat Zwarte Piet zwart is geworden door de schoorsteen? En dat het arbeiders, die voor de goedheilig ´´werkten´´? Dus ga nou niet azijnpissen.quote:Op maandag 19 november 2012 20:08 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
En weer zo'n voorbeeld:
[..]
Je mag het best gezeur vinden, maar dat is toch geen reden om dan maar feiten te gaan verdraaien?
Als Sinterklaas in het verleden zou zijn gebaseerd op een talibanstrijder en daarom, naast de baard, gelijkenissen zou tonen met een talibanstrijder (of een karikatuur hiervan), zou het niet zo gek zijn dat er nu mensen waren die zeiden "Sinterklaas lijkt wel op een talibanstrijder".
Aangezien dit niet het geval is, en de Zwarte Piet in de hedendaagse vorm (en 10-20 jaar terug nog een stuk meer) wel degelijk deels is gebaseerd op de karikatuur van de neger van toen, slaat jouw vergelijking totaal nergens op.
Griekquote:Op maandag 19 november 2012 17:22 schreef MichaelScott het volgende:
Het is niet racistisch, want Sinterklaas is een Turk en allochtonen kunnen niet discrimineren.
Wist jij dat zwarte piet door die schoorsteen soms bruin wordt, rode lippen krijgt en krullend haar?quote:Op maandag 19 november 2012 20:10 schreef EmTheBest het volgende:
[..]
Wist jij dat Zwarte Piet zwart is geworden door de schoorsteen? En dat het arbeiders, die voor de goedheilig ´´werkten´´? Dus ga nou niet azijnpissen.
Groene ogen.quote:Op maandag 19 november 2012 20:30 schreef wesleydie het volgende:
Dragonball Z illustreert het ideaal beeld van Hitler. Mannetjes die beter zijn als ze transformen in uiteindelijk met blond haar en blauwe ogen!Wat een nazi-praktijken!
![]()
Turquoise, dus tussen blauw en groen. In de film waar gogeta tegen janemba vecht is een scene waarin trunks en goten veranderen in super saiyans voor de ogen van hitler. Hij noemt hun ogen blauw.quote:Op maandag 19 november 2012 20:48 schreef ufopiloot12 het volgende:
[..]
Groene ogen.
Ik snap niet dat mensen zo fel tegen kleine veranderingen zijn. Terwijl piet al enorme veranderingen heeft ondergaan in de afgelopen 30-40 jaar.
Turquoise is idd beter, maar blauw zou ik het zeker niet noemen. Ik vind het persoonlijk meer richting groen neigen :pquote:Op maandag 19 november 2012 21:01 schreef wesleydie het volgende:
[..]
Turquoise, dus tussen blauw en groen. In de film waar gogeta tegen janemba vecht is een scene waarin trunks en goten veranderen in super saiyans voor de ogen van hitler. Hij noemt hun ogen blauw.
Inderdaad.quote:Op maandag 19 november 2012 21:22 schreef ufopiloot12 het volgende:
[..]
Turquoise is idd beter, maar blauw zou ik het zeker niet noemen. Ik vind het persoonlijk meer richting groen neigen :p
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |