abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_119439059
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 17:59 schreef Equites het volgende:
Black Face Piet met ze zwarte kutkop.
Moet dit nou echt?
Alle Urkers het land uit! Deporteer de burgemeester! Hier werken wij aan uw afzinking!!
pi_119441532
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2012 20:43 schreef dustbrain het volgende:

[..]

Wist jij dat zwarte piet door die schoorsteen soms bruin wordt, rode lippen krijgt en krullend haar?
Nee, wel dat het bij z´n uiterlijk hoort.
  dinsdag 20 november 2012 @ 20:53:39 #228
122155 arucard
Amplifier Worship
pi_119442035
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 20:43 schreef EmTheBest het volgende:

[..]

Nee, wel dat het bij z´n uiterlijk hoort.
Hoe krijgt hij dat uiterlijk dan
O)))
pi_119442224
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 20:53 schreef arucard het volgende:

[..]

Hoe krijgt hij dat uiterlijk dan
Daar zijn heel veel verklaringen voor.
  dinsdag 20 november 2012 @ 20:58:34 #230
122155 arucard
Amplifier Worship
pi_119442314
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 20:57 schreef EmTheBest het volgende:

[..]

Daar zijn heel veel verklaringen voor.
Veel mensen weten het niet, maar er zitten door heel Nederland krultangen in de schoorstenen verstopt?
O)))
pi_119442473
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 20:58 schreef arucard het volgende:

[..]

Veel mensen weten het niet, maar er zitten door heel Nederland krultangen in de schoorstenen verstopt?
Nee, gewoon z´n kapsel. Trouwens, heb je nou echt niks te doen, Zwarte Piet is niet racistisch.
  dinsdag 20 november 2012 @ 21:14:12 #232
122155 arucard
Amplifier Worship
pi_119443191
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 21:01 schreef EmTheBest het volgende:

[..]

Nee, gewoon z´n kapsel. Trouwens, heb je nou echt niks te doen, Zwarte Piet is niet racistisch.
Ze zijn blank maar hebben wel kroeshaar?
Ik zeg niet dat het slecht is of verboden moet worden, maar het is wel gewoon overduidelijk een persiflage op negers, of het stamt er in ieder geval van af. Dat sommige zwarten daar misschien een raar gevoel bij hebben snap ik dus wel :P
O)))
pi_119443348
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 21:14 schreef arucard het volgende:

[..]

Ze zijn blank maar hebben wel kroeshaar?
Ik zeg niet dat het slecht is of verboden moet worden, maar het is wel gewoon overduidelijk een persiflage op negers, of het stamt er in ieder geval van af. Dat sommige zwarten daar misschien een raar gevoel bij hebben snap ik dus wel :P
Nee hoor, Zwarte Pieter waren gewoon goede knechten, en ja er zit heus wat van negers bij, maar niet kwaadschiks.
pi_119443740
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 november 2012 16:11 schreef Equites het volgende:

[..]

Hoe ga je aan kinderen uitleggen dat Piet opeens geel is dan? Hij komt via de toiletpot zijn kado's leveren? Het is een aziaat?
Kijk dit bedoel ik nou met kutargumenten. Gewoon zo achterlijk in allerlei bochten wringen ook al slaat het nergens op. Kinderen geloven alles.
We're slowly approaching inevitable death.
pi_119444476
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 21:14 schreef arucard het volgende:
Ja zo simpel is het ook gewoon. Het verbaast me wel dat veel mensen zo vijandig reageren op deze constatering. Blijkbaar wordt er toch een gevoelige snaar geraakt.
pi_119444512
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 21:36 schreef Saysem het volgende:

[..]

Ja zo simpel is het ook gewoon. Het verbaast me wel dat veel mensen zo vijandig reageren op deze constatering. Blijkbaar wordt er toch een gevoelige snaar geraakt.
of zou dat komen door dat eeuwige gezeur?
pi_119446752
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 november 2012 21:36 schreef Prego het volgende:

[..]

of zou dat komen door dat eeuwige gezeur?
Dat valt nogal mee. De laatste jaren hoor je er steeds meer over, maar ik heb het idee dat de discussie nog steeds niet oprecht gevoerd wordt. Het is nog steeds een beetje verboden onderwerp.

"Het is een kinderfeest en daar mag je niet aankomen", hoor je dan. Joh, die hele discussie gaat toch compleet langs die kinderen heen. Bovendien is de traditie door de eeuwen heen al geruisloos op allerlei manieren gewijzigd en de kinderen zijn het even leuk blijven vinden.
  dinsdag 20 november 2012 @ 22:20:46 #238
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_119446916
mensen die overal racisme op plakken moeten ze in de woestijn neerzetten zonder kleding en een enkele fles met wasbenzine ipv water.
Vraag yvonne maar hoe tof ik ben, die gaf mij er ooit een tagje voor.
  dinsdag 20 november 2012 @ 22:24:49 #239
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_119447107
quote:
18s.gif Op maandag 19 november 2012 21:28 schreef damirovic het volgende:
Ben je een racist als je sinterklaas viert?
Nee, vanwaar jouw vraag? :?
Krekker is de bom!
pi_119447214
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 22:20 schreef BaajGuardian het volgende:
mensen die overal racisme op plakken moeten ze in de woestijn neerzetten zonder kleding en een enkele fles met wasbenzine ipv water.
Dit bedoel ik dus. Waar komt die haat vandaan?

Hier kan een psycholoog zijn lol mee op.
pi_119447372
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 22:24 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Nee, vanwaar jouw vraag? :?
Als mensen het feest als racisme bestempelen, zou dat impliceren dat diegene die het vieren, racisten zijn. Toch?
  dinsdag 20 november 2012 @ 22:31:00 #242
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_119447408
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 21:01 schreef EmTheBest het volgende:

[..]

Nee het gaat erom dat jij met argumenten komt die feitelijk onjuist zijn. Op het moment dat men daarop ingaat, stap je opeens over op de "heb je nou echt niks te doen"-opmerkingen.

En dat zie je continu. Het is geen rationele maar een emotionele discussie. Dit betekent dat de mensen die de discussie emotioneel voeren in eerste instantie wel met oppervlakkige argumenten komen... op het moment dat deze argumenten echter worden weerlegd, gaan ze al snel over met "ja maar het is gewoon zo", "zeur niet zo" of in jouw geval "heb je nou niks beters te doen".

Zoals in alle discussies geldt dit overigens vaak voor een groot deel van de deelnemers aan beide kanten van de discussie. Al heb ik wel het idee dat het hier vaker voorkomt bij de pro-sinters.
Krekker is de bom!
  dinsdag 20 november 2012 @ 22:33:31 #243
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_119447571
quote:
18s.gif Op dinsdag 20 november 2012 22:30 schreef damirovic het volgende:

[..]

Als mensen het feest als racisme bestempelen, zou dat impliceren dat diegene die het vieren, racisten zijn. Toch?
Nee.
Wanneer jij meedoet aan een bepaalde traditie, en deze traditie blijkt racistisch te zijn, dit zonder dat jij dit beseft of beaamt, hoef jij door deelname aan de traditie niet per definitie een racist te zijn.
Krekker is de bom!
pi_119447706
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 22:33 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Nee.
Wanneer jij meedoet aan een bepaalde traditie, en deze traditie blijkt racistisch te zijn, dit zonder dat jij dit beseft of beaamt, hoef jij door deelname aan de traditie niet per definitie een racist te zijn.
Ok, duidelijk :) Trouwens denk jij dat het racistisch is?
pi_119447727
quote:
18s.gif Op dinsdag 20 november 2012 22:30 schreef damirovic het volgende:
Nee niet echt.

Kijk, iedereen is er mee opgegroeid en je bent je er dan als kind natuurlijk helemaal niet van bewust dat het feest een racistisch element bevat. Ik snap ook wel dat het niet zo bedoeld is.

Als volwassene realiseer je je, dat hoewel je jezelf niet als racist beschouwt, toch gehecht bent aan een racistische traditie (het uiterlijk van zwarte piet in het bijzonder dus, niet sinterklaas als geheel). Dat levert dan rare, emotionele en soms vijandige gevoelens op. Cognitieve dissonantie noemen ze dat geloof ik.
  dinsdag 20 november 2012 @ 22:37:46 #246
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_119447800
quote:
18s.gif Op dinsdag 20 november 2012 22:35 schreef damirovic het volgende:

[..]

Ok, duidelijk :) Trouwens denk jij dat het racistisch is?
Nee tuurlijk is het niet racistisch. Dit wil echter niet zeggen dat het geen elementen bevat uit het koloniale tijdperk. Elementen die toentertijd behoorden bij een, zoals we dat nu beoordelen, racistisch gedachtegoed.
Krekker is de bom!
pi_119448148
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 22:37 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Nee tuurlijk is het niet racistisch. Dit wil echter niet zeggen dat het geen elementen bevat uit het koloniale tijdperk. Elementen die toentertijd behoorden bij een, zoals we dat nu beoordelen, racistisch gedachtegoed.
Amen. _O_
pi_119448382
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 22:16 schreef Saysem het volgende:

[..]

Dat valt nogal mee. De laatste jaren hoor je er steeds meer over, maar ik heb het idee dat de discussie nog steeds niet oprecht gevoerd wordt. Het is nog steeds een beetje verboden onderwerp.

"Het is een kinderfeest en daar mag je niet aankomen", hoor je dan. Joh, die hele discussie gaat toch compleet langs die kinderen heen. Bovendien is de traditie door de eeuwen heen al geruisloos op allerlei manieren gewijzigd en de kinderen zijn het even leuk blijven vinden.
misschien heb je gelijk, maar aan de andere kant: als dat kinderen niet bezig houdt, waarom moet er dan door volwassenen zo zwaar aan getild worden? Ik ben het met je eens dat tradities al eeuwen gewijzigd worden, dat is heel natuurlijk. Ik vraag me alleen of er dan meerdere tradities die gewijzigd worden omdat relatief gezien een handje vol mensen het als discriminerend ervaren terwijl de intenties daar niets mee te maken hebben.
  dinsdag 20 november 2012 @ 22:54:41 #249
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_119448732
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 november 2012 22:47 schreef Prego het volgende:

[..]

misschien heb je gelijk, maar aan de andere kant: als dat kinderen niet bezig houdt, waarom moet er dan door volwassenen zo zwaar aan getild worden?
Bijvoorbeeld omdat het kinderen wel negatief zou kunnen beinvloeden.

Dat het kinderen niet bezighoudt is m.i. geen argument. Dit omdat dingen waar kinderen zich niet bewust van zijn, de kinderen wel degelijk negatief zouden kunnen beinlvoeden.

Nu denk ik dat dit bij die ene decembermaand vol Sinterklaasongein allemaal reuze mee zal vallen. Daarnaast zijn de echte negatieve koloniale elementen er langzaam wel weer uitgeslopen. Dus nee, in dit geval ben ik van mening dat er niet zwaar aan getild hoeft te worden.

Dit echter niet omdat het kinderen niet bezig zou houden, dat is niet relevant. Nee dit omdat ik als volwassene beoordeel dat het kinderen waarschijnlijk niet op negatieve manier zal beinvloeden.

quote:
Ik ben het met je eens dat tradities al eeuwen gewijzigd worden, dat is heel natuurlijk. Ik vraag me alleen of er dan meerdere tradities die gewijzigd worden omdat relatief gezien een handje vol mensen het als discriminerend ervaren terwijl de intenties daar niets mee te maken hebben.
Goede vraag, geen idee. Dit soort wijzigingen gaan meestal sowieso geleidelijk en jaren later weten we meestal nooit exact meer waar de wijziging door kwam. Overigens gaat het om een handjevol mensen in NL. In het buitenland daarentegen vindt het gros het maar raar. M.i. geen reden tot aanpassing, maar het zal niet voor het eerst zijn dat een land onder druk van andere landen gebruiken enigszins aanpast of dit in ieder geval overweegt.
Krekker is de bom!
pi_119453009
De enige die het racistisch maken zijn diegenen die het zo noemen, niemand legt verder de link tussen zwarte pieten en slaven. Als daadwerkelijk tegen racisme bent dan ben je vóór zwarte pieten, of sterker nog, dan denk je er niet eens bij na.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')