Nee hoor.quote:Op zondag 18 november 2012 21:36 schreef Gary_Oak het volgende:
Normaal vind ik GL maar achterlijk, maar Zwarte Piet is ook racistisch.
Vandaar dat de mensen het ook uitbundig blijven vieren?quote:Op zondag 18 november 2012 21:36 schreef Gary_Oak het volgende:
En so what? Het leert ons iets over de geschiedenis.quote:Op zondag 18 november 2012 21:36 schreef Gary_Oak het volgende:
Want? Ja het zijn slaven so what wil je 2-3 eeuwen uit de geschiedenis boeken schrappenquote:
Want negers worden wit door het roet?quote:Op zondag 18 november 2012 21:40 schreef Koelkastman het volgende:
Niet weten dat zwarte pieten eigenlijk blank zijn, maar zwart worden door de roet in de schoorsteen
Daar denkt een kind toch niet aan. Wij, als volwassenen, omdat wij tegenwoordig bang zijn alles als racisme af te doen zien er al heel gauw slavernij in. Maar als kind zijnde wist ik niet beter dan zwarte pieten te respecteren; Net zoveel of iets meer dan een gewone meneer of mevrouw, alleen was sinterklaas zowat een heiligman, want hij zorgde ervoor dat 't allemaal gebeurde. Net zoiets als een directeur (en oprichter) met veel werknemers die goede diensten verlenen. Dan kijk je toch eerder op naar de directeur, ook al weet je dat de werknemers het werk doen.quote:Op zondag 18 november 2012 21:30 schreef Compoantje het volgende:
Ja, nou. Het hele feest draait toch ook om slavernij, racistisch zijn, etc.?
Kijk nou zelf: Negers in dienst bij een blanke man met een lange baard.
Ja en hij kan zich natuurlijk niet even douchen erna.quote:Op zondag 18 november 2012 21:40 schreef Koelkastman het volgende:
Niet weten dat zwarte pieten eigenlijk blank zijn, maar zwart worden door de roet in de schoorsteen
Precies.quote:Op zondag 18 november 2012 21:40 schreef Piye het volgende:
De jaarlijkse discussie is begonnen.
En ja zwarte piet is best racistisch.
Dat ligt eraan wat ze betaald krijgen.. Kan me nou niet aan het idee onttrekken dat die pieten daar met tegenzin staanquote:Op zondag 18 november 2012 21:30 schreef Compoantje het volgende:
Ja, nou. Het hele feest draait toch ook om slavernij, racistisch zijn, etc.?
Kijk nou zelf: Negers in dienst bij een blanke man met een lange baard.
Sterker nog, zwarte piet was lief en grappig. Sinterklaas vond ik als kind altijd maar een enge, strenge ventquote:Op zondag 18 november 2012 21:41 schreef wesleydie het volgende:
[..]
Daar denkt een kind toch niet aan. Wij, als volwassenen, omdat wij tegenwoordig bang zijn alles.als racisme af te doen zien er al heel gauw slavernij in. Maar als kind zijnde wist ik niet beter dan zwarte.pieten te.respecteren, net zoveel of iets meer dan een gewone meneer of mevrouw, alleen was sinterklaas zowat een heiligman, want hij zorgde ervoor dat 't allemaal gebeurde. Net zoiets als een directeur (en oprichter) met veel werknemers die goede diensten verlenen. Dan kijk je toch eerder op naar de directeur.
Dat is allemaal leuk en aardig, maar aan het eind van de dag is zwarte piet gewoon blackface. Dat betekent niet dat het afgeschaft moet worden, maar volwassen mensen die dat niet toe kunnen geven en roepen "ja maar hij is zwart van het roet", die zijn gewoon triest.quote:Op zondag 18 november 2012 21:41 schreef wesleydie het volgende:
[..]
Daar denkt een kind toch niet aan. Wij, als volwassenen, omdat wij tegenwoordig bang zijn alles.als racisme af te doen zien er al heel gauw slavernij in. Maar als kind zijnde wist ik niet beter dan zwarte.pieten te.respecteren, net zoveel of iets meer dan een gewone meneer of mevrouw, alleen was sinterklaas zowat een heiligman, want hij zorgde ervoor dat 't allemaal gebeurde. Net zoiets als een directeur (en oprichter) met veel werknemers die goede diensten verlenen. Dan kijk je toch eerder op naar de directeur.
Lees nog eensquote:Op zondag 18 november 2012 21:41 schreef MadJackthePirate het volgende:
[..]
Want negers worden wit door het roet?
Dat is inderdaad al best een oude truc om het racisme weg te "poetsen".quote:Op zondag 18 november 2012 21:40 schreef Koelkastman het volgende:
Omdat het er totaal niet om gaat wat de oorspronkelijke bedoeling en betekenis was, het gaat erom wat de huidige/bedoeling betekenis is.quote:Op zondag 18 november 2012 21:41 schreef datismijnmening het volgende:
[..]
Want? Ja het zijn slaven so what wil je 2-3 eeuwen uit de geschiedenis boeken schrappen
quote:Op zondag 18 november 2012 21:41 schreef wesleydie het volgende:
[..]
Daar denkt een kind toch niet aan. Wij, als volwassenen, omdat wij tegenwoordig bang zijn alles als racisme af te doen zien er al heel gauw slavernij in. Maar als kind zijnde wist ik niet beter dan zwarte pieten te respecteren; Net zoveel of iets meer dan een gewone meneer of mevrouw, alleen was sinterklaas zowat een heiligman, want hij zorgde ervoor dat 't allemaal gebeurde. Net zoiets als een directeur (en oprichter) met veel werknemers die goede diensten verlenen. Dan kijk je toch eerder op naar de directeur, ook al weet je dat de werknemers het werk doen.
Ik vind het ook sneu dat mensen zoiets gaan bedenken.quote:Op zondag 18 november 2012 21:43 schreef OpperTokkie het volgende:
[..]
Dat ligt eraan wat ze betaald krijgen.. Kan me nou niet aan het idee onttrekken dat die pieten daar met tegenzin staanOp Facebook is er overigens een pagina Zwarte Piet is Racisme
Ik heb gewoon een hekel aan mensen die om elk dingetje gaan zeuren dat het racistisch is. Hou gewoon je mond voor een keer en wees blij met je cadeau.quote:Op zondag 18 november 2012 21:44 schreef DarkAccountant het volgende:
[..]
Dat is inderdaad al best een oude truc om het racisme weg te "poetsen".
Nou ja, het is een goede zaak dat we de nadrukkelijke context van slaaf eruit gehaald hebben. De traditie in zijn huidige vorm is prima.quote:Op zondag 18 november 2012 21:41 schreef datismijnmening het volgende:
[..]
Want? Ja het zijn slaven so what wil je 2-3 eeuwen uit de geschiedenis boeken schrappen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |