abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_111626460
Omdat er geen onderwerp/topic 'sociologie' is, plaats ik het onder deze

Je onderaan de samenleving bevinden is je eigen schuld

Een mens die niet voor zichzelf kan zorgen, zonder opleiding, zonder (vrijwilligers)werk en/of een mens die niet nuttig is voor de maatschappij behoort tot de onderste laag van de samenleving.
Vroeger als je als arbeider werd geboren, bleef je een arbeider. Een arbeider kon nooit van Adel worden. Iedereen kent de uitspraak: “Wie voor een dubbeltje geboren is, wordt nooit een kwartje”. Tegenwoordig liggen de kansen van succes en macht volledig in je eigen handen. Maak jij het niet in het leven dan is dat jouw eigen schuld.

Er is geen reden om je onderaan de sociale ladder te bevinden, als je onderaan de sociale ladder staat is dat je eigen schuld. In onze samenleving wordt er genoeg geld besteed aan re-integratie, er zijn tientallen instellingen en instanties waar de onderkant van de samenleving terecht kan. Heb je gefaald in je leven? Dan had jij je doelen maar haalbaar moeten maken en daar beter je best voor moeten doen.

Waarom is er ondanks alle moeite die de overheid er insteekt alsnog ongelijkheid in Nederland? Is het omdat het tegenwoordig allemaal draait om een goede opleiding en goede baan? We zijn een ‘diplomasamenleving’ geworden, we zijn gericht op het bereiken van succes. Zonder diploma doe je niet mee. Mensen die onderaan de samenleving staan krijgen de stempel ‘mislukkeling’, doordat zij zo neer worden gezet door de samenleving gaan zij zich hier ook naar gedragen. Zij zijn tevreden met hun uitkering, hebben geen dagbesteding en dus geen waardige plek in de maatschappij. Toch klagen ze wel over dat ze met moeite rond kunnen komen en dat macht en succes alleen maar haalbaar is voor de mensen met geld, een hoog IQ en een goede opleiding.
"Reality seems valueless by comparison with the dreams of fevered imaginations; reality is therefore abandoned"
pi_111626497
En nu?
Ja doei.
  Moderator woensdag 16 mei 2012 @ 15:21:44 #3
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_111626678
TS heeft zich hier blijkbaar speciaal voor geregistreerd :')
Breitling - Instruments for Professionals
  woensdag 16 mei 2012 @ 15:22:30 #4
139330 TNA
For the stars that shine
pi_111626710
De bovenkant van de samenleving bestaat bij de gratie van de onderkant. Net zoals slechts de helft van de bevolking bovengemiddeld intelligent kan zijn.
pi_111626788
quote:
7s.gif Op woensdag 16 mei 2012 15:22 schreef TNA het volgende:
Net zoals slechts de helft van de bevolking bovengemiddeld intelligent kan zijn.
Helemaal niet. Dat ligt aan de verdeling van de intelligentie.
  woensdag 16 mei 2012 @ 15:25:06 #6
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_111626805
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 15:21 schreef CoolGuy het volgende:
TS heeft zich hier blijkbaar speciaal voor geregistreerd :')
With my pack on my back, down the road I will stray.
  woensdag 16 mei 2012 @ 15:25:09 #7
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_111626812
Ben jij de "we" waar rayn het over heeft? link
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
  woensdag 16 mei 2012 @ 15:25:57 #8
330125 Hans_van_Baalen
Zondag naar de kerk
pi_111626850
Diepgaande sociologie hier :')
  woensdag 16 mei 2012 @ 15:26:20 #9
310170 kawa4
gratis is goed!!!!
pi_111626867
en nou ?????
mee bekant vangde gin haas.
pi_111626957
Bedankt W.Wiebel, ik herken er een hoop in van mezelf. Groeten.
  woensdag 16 mei 2012 @ 15:31:24 #11
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_111627065
Buiten de samenleving staan maakt juist dat je erboven staat knuppel; problemen in de samenleving treffen jou dan niet meer.
pi_111627101
Wacht even, TS. Dus je zegt eigenlijk dat succes in deze samenleving altijd te danken is aan externe, sociale factoren die positieve vrijheden bevorderen. Maar falen is dan weer altijd het gevolg van eigen onvermogen waarbij negatieve (on)vrijheden geen rol spelen. Ik denk dat TS iets te lang in het bubbeltje van zijn eigen werkelijkheid heeft geleefd. Raad je aan eens een boek te gaan lezen. Begin maar bij JS Mill.
  woensdag 16 mei 2012 @ 15:33:22 #13
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_111627148
Dat is wel heel kort door de bocht. Niet iedereen is in staat tot plannen, gestructureerd denken of het aangaan van betekenisvolle relaties. Die mensen belanden snel ergens onderaan. Dat jij in hun situatie dat makkelijk had kunnen voorkomen, betekent niet dat zij dat ook kunnen.
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
pi_111627388
Nou, Wiebeltje, reageer eens!
Ja doei.
  woensdag 16 mei 2012 @ 15:41:16 #15
330125 Hans_van_Baalen
Zondag naar de kerk
pi_111627421
-ho-
  woensdag 16 mei 2012 @ 15:43:05 #16
244933 trovey
Nachtoele
pi_111627493
TS denkt in zwart en wit en vergeet dat er vele grijstinten tussen deze twee uitersten zitten. :{
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
pi_111627528
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 15:25 schreef GrumpyFish het volgende:
Ben jij de "we" waar rayn het over heeft? link
Moest ik ook aan denken, daar stond ook de zin '..en mensen dit ook verdienen als zij een hoge intelligentie hebben' in.

Is dit nou bewijs van falend hoger onderwijs?
pi_111627543
Ik denk vooral dat TS en zijn klasgenootjes niet zoveel aandacht willen besteden aan hun betoog en daarom het kleine beetje dat ze hebben weten te produceren (zonder al te veel moeite) op FOK! plempen in de hoop dat anderen voor hen dat betoog gaan opbouwen.
Ja doei.
pi_111627880
Of het hun eigen schuld is weet ik niet. Sommige mensen zijn nou eenmaal minder capabel. En het heeft ook veel met de opvoeding van een persoon te maken.

Wat je wel kan stellen is dat het iemand zijn eigen verantwoordelijkheid is om het beste van zijn leven te maken. En dat iemand die niet capabel is niet hoeft te verwachten dat hij hetzelfde bereikt als iemand die wel capabel is. Het is gewoon pure egocentrisme om te denken dat de wereld zich naar jouw vormt en andere mensen jou in staat moeten stellen om op gelijke voet met de beste te leven.

Iedereen krijgt als kind dezelfde voorzieningen ter beschikking om wat van je leven te maken. En daardoor kan iedereen zijn beste zelf zijn. Maar hetzelfde als een ander zul je nooit zijn. Die illusie mag best de wereld uit geholpen worden.

[ Bericht 2% gewijzigd door Picchia op 16-05-2012 16:11:46 ]
pi_111627913
De bovenkant doet er alles aan om de onderkant aan de onderkant te houden, je kan nog zo goed gestudeerd hebben maar dat hebben er al zo veel.
Er zijn genoeg mensen die goed gestudeerd hebben die hun huis zijn kwijtgeraakt aan de bank omdat ze geen baan kunnen vinden.
Kapitalisme kent geen gelijkheid, zonder dat je het beseft ben je net een slaaf als ieder ander om het rad van de economie aan het draaien te houden.
Kunnen ze hun spullen ergens anders goedkoper produceren dan geven ze niks meer om de burger.
Je zit pas 'goed' boven de miljard....
  woensdag 16 mei 2012 @ 15:55:56 #21
373754 mossad_agent
Ha-Mossad le-Modiin ule-Tafkid
pi_111627939
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 15:15 schreef W.Wiebel het volgende:

9 van de 10 keer is dit zo ja.
Al zullen 9 van de 10 losers (van die bijstandpaupers) dit ontkennen en andere mensen cq instanties de schuld geven.
pi_111627977
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 15:55 schreef mossad_agent het volgende:

[..]

Al zullen 9 van de 10 losers (van die bijstandpaupers) dit ontkennen en andere mensen cq instanties de schuld geven.
Wat een triest inzicht in de maatschappij heb jij als Mossad agent...
  woensdag 16 mei 2012 @ 15:57:34 #23
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_111628001
quote:

[..]

Als die lui gewoon dom zijn en geen enkele zelfreflectie hebben, in hoeverre is het dan echt hun eigen schuld?
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
pi_111628106
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 15:57 schreef Flurry het volgende:

[..]

Als die lui gewoon dom zijn en geen enkele zelfreflectie hebben, in hoeverre is het dan echt hun eigen schuld?
Met wat voor een IQ je wordt geboren bepaal je niet zelf, het is dan ook ongelofelijk dom om af te geven op een groep mensen die daardoor iedere dag weer hinder van ondervinden omdat ze niet slim genoeg zijn, dit heeft niet altijd maar met opvoeding te maken, maar wat de maatschappij van ons verwacht. Dit wordt er op school al ingepompt, op je twaalfde moet je al een beroepskeuze gaan maken, niet iedereen is gelijk.
pi_111628137
quote:

[..]

woensdag 16 mei 2012 @ 16:02:16 #26
373754 mossad_agent
pi_111628161
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 15:56 schreef broekballeballemabbe het volgende:

[..]

Wat een triest realistisch inzicht in de maatschappij heb jij als Mossad agent...
Dank je!

quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 15:57 schreef Flurry het volgende:

[..]

Er zal vast ooit wel iemand zijn geweest die zo'n pauper heeft getracht te stimuleren cq bij te brengen. Denk aan een ouder/zus/leraar. Onderaan de ladder staan en het goedvinden...dan sta je waar je hoort ;)

quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 16:00 schreef broekballeballemabbe het volgende:

[..]

Met wat voor een IQ je wordt geboren bepaal je niet zelf, het is dan ook ongelofelijk dom om af te geven op een groep mensen die daardoor iedere dag weer hinder van ondervinden omdat ze niet slim genoeg zijn, dit heeft niet altijd maar met opvoeding te maken, maar wat de maatschappij van ons verwacht. Dit wordt er op school al ingepompt, op je twaalfde moet je al een beroepskeuze gaan maken, niet iedereen is gelijk.
Maar de onderlaag van de bevolking bestaat niet uit mensen met een laag IQ, ... anders zouden dat er wel een heleboel zijn.
pi_111628486
In principe heeft TS gelijk als ie stelt dat je je leven grotendeels in eigen hand hebt. Zeker in Nederland waar kansen genoeg zijn. Voornamelijk omdat iedereen de keuze heeft niet bij de pakken neer te gaan zitten.
Dat staat los van externe factoren en is een karakterdingetje.

Tuurlijk, als alleenstaande bijstandsmoeder van een gehandicapt kind is het veul lastiger, maar zelfs dan heb je die keuze.

Het probleem is echter dat de Nederlandse staat klagen, jammeren en de schuld buiten jezelf zoeken aanwakkert en aanhoort. Het geval Romaratten is daar een schrijnend voorbeeld van.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
  woensdag 16 mei 2012 @ 16:31:41 #28
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_111629360
quote:
1s.gif Op woensdag 16 mei 2012 16:12 schreef El_Matador het volgende:

Dat staat los van externe factoren en is een karakterdingetje.

En op je karakter heb je invloed? Naast Nature en Nurture is er ook een derde variant?
pi_111629545
quote:
5s.gif Op woensdag 16 mei 2012 16:31 schreef pfaf het volgende:

[..]

En op je karakter heb je invloed? Naast Nature en Nurture is er ook een derde variant?
Natuurlijk. Alsof karakters onveranderlijk zijn. Een combinatie van Nature (onveranderlijk), Nurture (omgeving) en Individu (je eigen keuze).

Maar zolang het gejank aangemoedigd en zelfs beloond wordt, zal er niet zoveel verbeteren.

Ga in de VS maar es janken dat de overheid je moet komen redden als je zelf je problemen hebt veroorzaakt. :')
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

woensdag 16 mei 2012 @ 16:41:39 #30
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_111629790
quote:
1s.gif Op woensdag 16 mei 2012 16:36 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Natuurlijk. Alsof karakters onveranderlijk zijn. Een combinatie van Nature (onveranderlijk), Nurture (omgeving) en Individu (je eigen keuze).

Maar zolang het gejank aangemoedigd en zelfs beloond wordt, zal er niet zoveel verbeteren.

Ga in de VS maar es janken dat de overheid je moet komen redden als je zelf je problemen hebt veroorzaakt. :')
Precies, in de VS werkt het wel. Daar werkt iedereen zich omhoog, is de sociale mobiliteit beter dan in Europa en kun je, als je geboren bent in een kutwijk in Detroit uit methgebruikende ouders met een beetje inzet zó naar de top van Google doorstomen. Haleluja, lang leve de VS! _O_ O+
  woensdag 16 mei 2012 @ 16:43:22 #31
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_111629858
quote:

[..]

Een gedeelte van die groep zal het in de VS beter gaan doen, omdat ze een schop onder hun reet krijgen. Een ander gedeelte zal de criminaliteit ingaan omdat ze het op een normale manier niet redden. Weer een ander gedeelte krijgt gewoon een gigantisch kutleven, wordt dakloos etcetera.

Je kan daar dus volgens mij geen eenduidige uitspraken over doen. En het is nog maar de vraag welk systeem je als samenleving uiteindelijk het meeste kost.
pi_111629981
Dat is zo. Ik pleit ook niet voor het kopieren van de Amerikaanse samenleving.

Wel voor het principe van eerst de schuld bij jezelf zoeken.

woensdag 16 mei 2012 @ 16:50:14 #33
191398 sweetlady-o
Beroepslurker
pi_111630163
quote:

[..]

Maar wat als:
Nature= domme ouders en jij bent ook geen hoogvlieger je houd echt niet van lezen en je bent koppig.
Nurture= ouders die er met de pet naar gooien, je gaat naar een slechte school die lekker dichtbij is met kinderen die zich ook niet voorbeeldig gedragen ook had je pech met een leraar die gewoon zei dat je dom was.
Ik geef het individu niet echt veel kans ( wat niet wil zeggen dat ik het huidige beleid dat dan maar geld naar ze gooit goed vind)

En in Amerika worden dat soort mensen gewoon crimineel of raken de vrouwen zwanger en krijgen ze welfare en voedselbonnen. Ook daar gaan ze met hun 9 kinderen bij de pakken neer zitten en klagen.
Gefeliciteerd ik heb in je topic gepost.
  woensdag 16 mei 2012 @ 16:51:42 #34
177885 JoaC
Het is patat
pi_111630228
TS, doe actief mee op dit forum in plaats van aparte users met 1 post.
Als je dit met klasgenoten doet, overleg dit dan met moderatie. Dit forum is er niet om je huiswerk te maken.

[POL-Feedback] Lees eerst openingspost! voor verdere vragen/opmerkingen
[quote][img]http://i.fokzine.net/p/10s.gif[/img] Op maandag 23 april 2012 17:00 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
  zondag 20 mei 2012 @ 23:13:11 #35
177885 JoaC
Het is patat
pi_111810964
Open op verzoek
[quote][img]http://i.fokzine.net/p/10s.gif[/img] Op maandag 23 april 2012 17:00 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
pi_111812301
Bedankt voor jullie reacties, het gaat inderdaad om een schoolopdracht.. (Wat eerder als blog is bedoeld, dan als forum topic.. maar dat probeer ik nu goed te maken door interactie/discussie aan te gaan).
Ik wilde natuurlijk een discussie uitlokken.. want mij wordt bij het vak Sociale Ongelijkheid verteld dat Nederland (de overheid) zo'n democratie wil zijn.. (Wat ik ook zie als richting het Amerikaanse inderdaad).. Dat iedereen gelijk begint, maar anders eindigt.. Dat het ligt aan de eigen kansen die je grijpt.. Want mogelijkheden zijn er in Nederland genoeg.

Ik vind dat El_Matador een mooi onderscheid maakt tussen kansen genoeg hebben in Nederland en nature.
Misschien is dat het ook wel, dat er veel te veel instellingen (en bureaucratie) in Nederland is en dat daarom veel mensen aan de 'onderkant van de samenleving'.. In het vangnet blijven liggen..
"Reality seems valueless by comparison with the dreams of fevered imaginations; reality is therefore abandoned"
  maandag 21 mei 2012 @ 01:34:38 #37
244933 trovey
Nachtoele
pi_111816969
quote:
14s.gif Op woensdag 16 mei 2012 16:41 schreef pfaf het volgende:

[..]

Precies, in de VS werkt het wel. Daar werkt iedereen zich omhoog, is de sociale mobiliteit beter dan in Europa en kun je, als je geboren bent in een kutwijk in Detroit uit methgebruikende ouders met een beetje inzet zó naar de top van Google doorstomen. Haleluja, lang leve de VS! _O_ O+
Jammer alleen dat die andere 9999 het dan even niet redden hoezeer ze hun best ook doen. :')
Optimist tot in de kist
pi_111817332
Ik vind die vergelijkingen met de VS nogal korm gaan: daar heeft ech tniet iedereen zich omhoog gewerkt. Armoede is daar erger dan in NL en het gaat er niet om dat daar meer luie mensen zouden wonen.

Overigens vind ik het erg kortzichtig om van schuld te spreken. Deels verantwoordelijkheid zou ik zeggen, maar deels zijn er factoren waar je niets aan kunt doen. Ik ben zelf tamelijk niet nuttig voor de samenleving, omdat ik verschillende beperkingen heb. De Amerikaanse blindenfedratie zou willen dat ik uitsplitste wat precies bij blindheid hoort, en wat bij autisme, en dan dat wat bij blindheid hoort, in deprullenbak gooi omdat zi vinden dat blinden hetzelfde kunnen als zienden. Voor utisme hebben we dan weer Temple Grandin. Dus in Amerika zou ik meer shcoppen onder mijn reet hebben gekregen, dat wel, maar of ik het daarmee gered zou hebben, is een tweede. En overigens, ik ben niet lui. En dan weet ik dat het onderwerp hier meer gaat over "gewoon" dommere mensen, zonder duidelijke handicaps, maar ik zie het verschil niet zo.
pi_111817354
quote:

Beter kijken: http://forum.fok.nl/rde/list_forumfilter/34
dag
  maandag 21 mei 2012 @ 02:06:43 #40
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_111817547
Ik zou het zorgvuldiger formuleren;

Als je kinderen later op dezelfde positie zitten als dat jij hebt gedaan, is dat jouw schuld.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  maandag 21 mei 2012 @ 02:07:19 #41
219855 finsdefis
I.. I got authoritah?
pi_111817557
quote:
Er is geen reden om je onderaan de sociale ladder te bevinden, als je onderaan de sociale ladder staat is dat je eigen schuld.
Deze onderliggende aanname, dan wel uiteindelijke conclusie van een cirkelredenering, is pertinente onzin. De debatten die volgen uit politiek filosofen zoals Rawls, Walzer en Nozick over distributieve rechtvaardigheid zijn hierbij erg relevant. Vrijwel geen enkel politiek filosoof, noch enig politiek voortvloeisel daarvan (zelfs niet de libertarians), ontkent dat er een kwestie van geluk of pech bij komt kijken wanneer je geboren wordt in de mate waarop je succes naar je toe kan trekken. Zij verschillen van inzicht hoe en of dit opgelost moet worden door middel van herdistributie van goederen en dergelijke, maar niet over het feit dat er altijd factoren zijn die het mogelijk maken dat iemand grotendeels buiten zijn eigen schuld erg veel druk ervaart om onderaan te blijven.
The strong do what they can and the weak suffer what they must.
- Thucydides
pi_111817591
Een goede lootgieter lacht iedereen uit.
pi_111817663
Dat is niet mijn samenleving vriend.
  maandag 21 mei 2012 @ 04:02:48 #44
302800 Frith
fictief en almachtig
pi_111818380
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 02:06 schreef GSbrder het volgende:
Ik zou het zorgvuldiger formuleren;

Als je kinderen later op dezelfde positie zitten als dat jij hebt gedaan, is dat jouw schuld.
recent was er nog een publicatie dat starters in de VS voor het eerst sinds de tweede wereldoorlog een lager opleidingsniveau dan hun ouders kunnen verwachten.

dus als we uitgaan van een direct aan opleiding gekoppelde sociaal-economische positie, dan is dit al elk geval niet het geval.
  maandag 21 mei 2012 @ 04:04:06 #45
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_111818381
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 04:02 schreef Frith het volgende:

[..]

recent was er nog een publicatie dat starters in de VS voor het eerst sinds de tweede wereldoorlog een lager opleidingsniveau dan hun ouders kunnen verwachten.

dus als we uitgaan van een direct aan opleiding gekoppelde sociaal-economische positie, dan is dit al elk geval niet het geval.
Het is de schuld dat ouders hun kinderen nu minder goed opvoeden dan dat zij na de tweede wereldoorlog deden, bedoel je?
  maandag 21 mei 2012 @ 08:45:09 #46
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_111819547
Dat het bij veel mensen een mentaliteitskwestie is dat klopt. De vraag is alleen in hoeverre ben je daar helemaal zelf verantwoordelijk voor. Kijk als je in een buurt opgroeit met alleen maar losers dan wordt je er zelf ook een. En dan is het moeilijk om dat ten goede te keren.

Maar verder zijn er ook allerlei zaken waarop goedwillende mensen aan lager wal kunnen raken zonder dat ze er nu echt schuldig aan zijn. Door ziekte, heftige gebeurtenissen of werkloosheid. Dat kan iedereen overkomen. Al meent een groepje users halsstarrig van niet.
pi_111820579
quote:
0s.gif Op zondag 20 mei 2012 23:35 schreef W.Wiebel het volgende:
Bedankt voor jullie reacties, het gaat inderdaad om een schoolopdracht.. (Wat eerder als blog is bedoeld, dan als forum topic.. maar dat probeer ik nu goed te maken door interactie/discussie aan te gaan).
Ik wilde natuurlijk een discussie uitlokken.. want mij wordt bij het vak Sociale Ongelijkheid verteld dat Nederland (de overheid) zo'n democratie wil zijn.. (Wat ik ook zie als richting het Amerikaanse inderdaad).. Dat iedereen gelijk begint, maar anders eindigt.. Dat het ligt aan de eigen kansen die je grijpt.. Want mogelijkheden zijn er in Nederland genoeg.

Ik vind dat El_Matador een mooi onderscheid maakt tussen kansen genoeg hebben in Nederland en nature.
Misschien is dat het ook wel, dat er veel te veel instellingen (en bureaucratie) in Nederland is en dat daarom veel mensen aan de 'onderkant van de samenleving'.. In het vangnet blijven liggen..
Welke opleiding doe je dan, en waarover tracht de leraar/docent jullie na te laten denken, denk je? Welke posities kun je innemen in dit debat en wat voor politieke/maatschappelijke consequenties kan dit hebben?

[ Bericht 1% gewijzigd door Ryan3 op 21-05-2012 09:55:11 ]
I´m back.
pi_111821215
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 08:45 schreef Hexagon het volgende:
Dat het bij veel mensen een mentaliteitskwestie is dat klopt. De vraag is alleen in hoeverre ben je daar helemaal zelf verantwoordelijk voor. Kijk als je in een buurt opgroeit met alleen maar losers dan wordt je er zelf ook een. En dan is het moeilijk om dat ten goede te keren.

Maar verder zijn er ook allerlei zaken waarop goedwillende mensen aan lager wal kunnen raken zonder dat ze er nu echt schuldig aan zijn. Door ziekte, heftige gebeurtenissen of werkloosheid. Dat kan iedereen overkomen. Al meent een groepje users halsstarrig van niet.
Dr algemene zorgkosten moeten naar beneden om de echt zieken goed te helpen! Voer alsjeblieft 1000 euro eigen risico voor de zorg in zodat de boel kan blijven draaien. Het is wrang om te stellen dat we een gigantische groep geraniumgasten moeten gaan onderhouden, als werkenden. En een beschaafde samenleving gaat beschaafd met ouderen om, ookal "hinderen" zij economisch onze vooruitgang. Het vergt meer bijdragen. En laat dat eindelijk es particulier en niet strijkstok-publiek zijn.

Als ik SP'er Madame Paon zie zeiken over 3 euro voor een prikpilletje (goedkoper en minder veilig voorbehoedsmiddel -condooms worden gelukkig ook niet vergoed) terwijl achter haar rug de kinderkankerpatientjes op een wachtlijst komen, dan word ik giftig. Nee, niet door persoonlijke ervaringen gelukkig. Dr brutaliteit van die jankerds. :r

pi_111825472
Nee hoor dat is wat de neoliberale kerk je wil laten geloven.

Veel mensen zitten onderaan omdat de neoliberale leer de mensen met een vlekje zonder pardon uitkotst en geen kans wil geven. Op deze manier zijn veel zwakkeren werkloos terwijl ze graag iets zouden willen betekenen.

Daarnaast hebben ze het deze mensen nog moeilijker gemaakt door het aanstichten van deze crisis. Die crisis is niet door de zwakkeren veroorzaakt.
pi_111825802
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 09:41 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Welke opleiding doe je dan, en waarover tracht de leraar/docent jullie na te laten denken, denk je? Welke posities kun je innemen in dit debat en wat voor politieke/maatschappelijke consequenties kan dit hebben?
Deze blog is geschreven in een groep van drie. We doen de opleiding Maatschappelijk Werk en Dienstverlening.. De opdracht was om een blog te schrijven over bijvoorbeeld een nieuws onderwerp of iets wat ons aanspreekt uit de theorie.. Ons spreekt het onderwerp diplomademocratie/meritocratie/sociale ongelijkheid aan. Zijn bedoeling is dat je de theorie verbind aan iets wat nu in de huidige samenleving speelt. Wij hebben dus geen nieuws onderwerp gekozen, maar zo te horen spreekt het wel mensen aan..

Als onze samenleving het eens is met onze blog/stelling, dan denk ik dat we worden zoals Amerika.. Dat mensen aan hun lot worden over gelaten..

Willen we als Nederland dat het zorgvangnet verdwijnt?
pi_111825909
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 12:18 schreef Arolsen het volgende:

Veel mensen zitten onderaan omdat de neoliberale leer de mensen met een vlekje zonder pardon uitkotst en geen kans wil geven. Op deze manier zijn veel zwakkeren werkloos terwijl ze graag iets zouden willen betekenen.

Daarnaast hebben ze het deze mensen nog moeilijker gemaakt door het aanstichten van deze crisis. Die crisis is niet door de zwakkeren veroorzaakt.
De neoliberale leer kotst mensen met een vlekje niet zozeer uit, alswel deze zijn irrelevant vanuit hun sterk utilitaire inslag. Het zijn eerder slechts de (ultra)conservatieven die mensen met een vlekje uitsluiten. Neoliberaal en (utra)conservatief overlapt elkaar hierin niet.
I´m back.
pi_111825957
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 12:29 schreef W.Wiebel het volgende:

[..]

Deze blog is geschreven in een groep van drie. We doen de opleiding Maatschappelijk Werk en Dienstverlening.. De opdracht was om een blog te schrijven over bijvoorbeeld een nieuws onderwerp of iets wat ons aanspreekt uit de theorie.. Ons spreekt het onderwerp diplomademocratie/meritocratie/sociale ongelijkheid aan. Zijn bedoeling is dat je de theorie verbind aan iets wat nu in de huidige samenleving speelt. Wij hebben dus geen nieuws onderwerp gekozen, maar zo te horen spreekt het wel mensen aan..

Als onze samenleving het eens is met onze blog/stelling, dan denk ik dat we worden zoals Amerika.. Dat mensen aan hun lot worden over gelaten..

Willen we als Nederland dat het zorgvangnet verdwijnt?
Okee, en welke principiële posities bestaan er dan dus in dit debat en welke gevolgen heeft dit voor beroepen zoals jij die straks gaat uitoefenen?

[ Bericht 0% gewijzigd door Ryan3 op 21-05-2012 12:49:00 ]
I´m back.
pi_111826279
Ik vind dat je het niet altijd zelf in de hand hebt waar je belandt in de samenleving.
Neem nou; een zeer goede vriend van mij heeft een opleiding gedaan en deze zeer goed afgerond. Echter komt hij niet aan een baan. Hierdoor zit hij nu al enkele jaren in de bijstand. Nu gaat hij een nieuwe opleiding doen waarvoor hij zich dus weer eerst verder in de schulden moet steken.

Niet iedereen die thuis zit zonder baan zit daar omdat hij of zij geen poging doet om aan het werk te gaan.
  maandag 21 mei 2012 @ 12:47:04 #54
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_111826341
Jaren in de bijstand? Zelfs bijbanen kon hij niet aanhouden?
pi_111826359
Ik vind het heel vreemd dat je kan denken dat het belanden in een lage sociale laag altijd je eigen schuld is.
Gedurende een groot deel van je leven ben je afhankelijk van anderen. Als kind met je afhankelijk van je ouders en de opvoeding die ze je geven. Er zijn veel kinderen die last hebben van een ontwikkelingsachterstand door het te kort doen van hun ouders. Wanneer deze kinderen met een achterstand op de middelbare school belanden is de kans groot dat zij deze ook met een achterstand verlaten.
Wanneer je ouders het financieel niet breed hebben is het voor jongeren al moeilijker om op te starten. Zij moeten zich door het collegegeld vaak al in de schulden steken waardoor zij later al met een achterstand in de samenleving belanden.
  maandag 21 mei 2012 @ 12:49:13 #56
373754 mossad_agent
pi_111826415
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 12:18 schreef Arolsen het volgende:

Veel mensen zitten onderaan omdat ze niet willen leren, kunnen leren maar wel herrie schoppen, daarom worden zij uitgekotst en krijgen ze geen kans meer. Op deze manier houden zwakkeren zichzelf werkloos terwijl ze van hun uitkering genieten.

quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 12:45 schreef Smarty123 het volgende:
Ik vind dat je het niet altijd zelf in de hand hebt waar je belandt in de samenleving.
Neem nou; een zeer goede vriend van mij heeft een opleiding gedaan en deze zeer goed afgerond. Echter komt hij niet aan een baan. Hierdoor zit hij nu al enkele jaren in de bijstand. Nu gaat hij een nieuwe opleiding doen waarvoor hij zich dus weer eerst verder in de schulden moet steken.

Niet iedereen die thuis zit zonder baan zit daar omdat hij of zij geen poging doet om aan het werk te gaan.
Welke studie heeft hij gedaan?? Immers weet je van veel studies al bij voorbaat dat je perspectief zaad is. Filosoof?? ICT?? Vrijetijdskunde??
Na jaren in de bijstand gaat hij niet wat simpeler werk doen?? Heel slim is hij blijkbaar niet.........
pi_111826640
Hij heeft een studie gedaan waar de banenkans toen der tijd goed voor was.
Echter is het aanbod in banen in zijn vakgebied flink gedaald dankzij de crisis. Hij werkt nu regelmatig via uitzendbureau's, maar dat zijn kleine klusjes.

En natuurlijk heeft hij gekeken naar ander werk, dat lijkt me logisch.

Ook vind ik dat het niet nodig is om meteen zo'n aanvallende houding aan te nemen.
  maandag 21 mei 2012 @ 12:56:50 #58
177885 JoaC
Het is patat
pi_111826689
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 12:49 schreef mossad_agent het volgende:

[..]

Veel mensen zitten onderaan omdat ze niet willen leren, kunnen leren maar wel herrie schoppen, daarom worden zij uitgekotst en krijgen ze geen kans meer. Op deze manier houden zwakkeren zichzelf werkloos terwijl ze van hun uitkering genieten.

[..]
Maar een deel van de onderklasse schopt herrie, daarnaast is de stap bijstand -> laaggeschoold werk oninteressant ivm inkomen. Werk moet lonen.

quote:
Welke studie heeft hij gedaan?? Immers weet je van veel studies al bij voorbaat dat je perspectief zaad is. Filosoof?? ICT?? Vrijetijdskunde??
Na jaren in de bijstand gaat hij niet wat simpeler werk doen?? Heel slim is hij blijkbaar niet.........
ICT zonder perspectief? Elke ICT'er die ik ken heeft max 2/3 maanden WW gehad.
[..]
pi_111826692
Zoals veel wijze mannen hebben benadrukt zijn een heleboel van de hedendaagse tradities opgelegd door de elites. Zij hebben door de hele geschiedenis gebruik gemaakt van lagere klassen en deze zijn dan ook door hun in stand gehouden. Er zijn altijd groepen mensen die met de beste bedoelingen en goed verstand geboren worden, maar door anderen aan de grond gehouden zijn.
Misschien moet je The Invention of Tradition van Hobsbawm eens proberen.
pi_111826721
Oneens met de TT, maar over het algemeen zou iets meer zelfredzaamheid en iets minder afhankelijkheid de gemiddelde Nederlander wel sieren.

En als je koopkracht met een halve procent daalt zit je dus niet persé aan de onderkant van de samenleving, ook al kun je dan even geen nieuwe iPad kopen. Ook al denken mensen dat graag soms.
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
  maandag 21 mei 2012 @ 12:57:47 #61
177885 JoaC
Het is patat
pi_111826728
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 12:56 schreef EM0807 het volgende:
Zoals veel wijze mannen hebben benadrukt zijn een heleboel van de hedendaagse tradities opgelegd door de elites. Zij hebben door de hele geschiedenis gebruik gemaakt van lagere klassen en deze zijn dan ook door hun in stand gehouden. Er zijn altijd groepen mensen die met de beste bedoelingen en goed verstand geboren worden, maar door anderen aan de grond gehouden zijn.
Misschien moet je The Invention of Tradition van Hobsbawm eens proberen.
Klinkt meer als Marx zoals je praat.
[..]
  maandag 21 mei 2012 @ 12:58:18 #62
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_111826751
Ha, dan zijn ze toch niet zo slim, als ze zich door de bovenlaag laten gebruiken.
pi_111826771
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 12:57 schreef JoaC het volgende:

[..]

Daar kun je het inderdaad op inpassen.
pi_111826795
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 12:57 schreef JoaC het volgende:

[..]

Hobsbawm is wel een marxist idd, maar dat boek dat genoemd wordt is wel de moeite waard. Zoals veel werk van Hobsbawm.
I´m back.
pi_111826835
Dus als je in een ontwikkelingsland geboren wordt, dan is het je eigen schuld? :?

TS flikker toch eens een eind op.
Nosce te ipsum.
pi_111826852
@GSbrder

Als je de theorie van "invented tradition" bekijkt dan zul je zien dat de onderlaag van de bevolking vrij weinig te zeggen had.
Mensen laten zich over het algemeen ook niet vrijwillig misleiden.
  maandag 21 mei 2012 @ 13:02:59 #67
177885 JoaC
Het is patat
pi_111826902
Ik heb bij sociologen vaak het idee dat het marxisten zijn.

Kom zelf niet bepaald van de bovenkant van de samenleving, en zie juist dat als mensen dingen cadeau krijgen, ze minder geprikkeld worden. Zelfde met leningen, teveel op lusten focussen en vervolgens geen geld meer hebben door te denken dat je zonder lasten kunt leven.
[..]
  maandag 21 mei 2012 @ 13:04:01 #68
177885 JoaC
Het is patat
pi_111826939
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 13:01 schreef AlexanderC het volgende:
Dus als je in een ontwikkelingsland geboren wordt, dan is het je eigen schuld? :?

TS flikker toch eens een eind op.
:') Lezen is ook een kunst
[..]
pi_111827010
Ik ben het ook wel met JoaC eens.

Werken moet voor sommige mensen ook aantrekkelijker worden gemaakt.
Bepaalde dingen liggen nu op het moment qua uitkeringen ook redelijk krom, als je bijvoorbeeld een heel goed betaalde baan hebt en vervolgens werkeloos raakt wordt je uitkering gebaseerd op je loon van die baan. Wanneer je dus even een andere (minder goed betaalde) baan gaat doen, en je verliest vervolgens weer je baan, wordt je uitkering daarop gebaseerd.
pi_111827046
Ik denk dat de mensen die nu verkondigen dat je in de huidige Nederlandse samenleving enkel jezelf kunt beschuldigen van het belanden in een lage sociale klasse zich wat meer mogen proberen in te leven in een ander. Ik vraag me af hoe ze erover denken wanneer ze opgegroeid zijn in een milieu dat weinig kansen biedt. Waarschijnlijk zie je pas in dat niet iedereen het even gemakkelijk afgaat wanneer je zelf klem hebt gezeten.
En dan het tweede punt. Er zijn mensen die minder intelligent zijn, fysiek niet sterk genoeg om te werken. Dit zijn ook groepen mensen die vaak in de onderste sociale laag terecht komen. Het zijn problemen waar zij mee geboren zijn. Moeten deze mensen vergeten worden en door de overheid aan hun lot overgelaten worden?
pi_111827087
*excuses, ik zie zojuist dat ik een gruwelijke spelfout heb gemaakt... goed moet uiteraard met een D en niet met een T..
  maandag 21 mei 2012 @ 13:09:51 #72
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_111827144
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 13:08 schreef Smarty123 het volgende:
*excuses, ik zie zojuist dat ik een gruwelijke spelfout heb gemaakt... goed moet uiteraard met een D en niet met een T..
edit.png

Hier kun je een post mee aanpassen, rechtsboven je in je post.
With my pack on my back, down the road I will stray.
pi_111827172
O, sorry dat wist ik niet :P (nieuw hier..)
  maandag 21 mei 2012 @ 13:13:06 #74
177885 JoaC
Het is patat
pi_111827269
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 13:06 schreef Smarty123 het volgende:
Ik ben het ook wel met JoaC eens.

Werken moet voor sommige mensen ook aantrekkelijker worden gemaakt.
Bepaalde dingen liggen nu op het moment qua uitkeringen ook redelijk krom, als je bijvoorbeeld een heel goed betaalde baan hebt en vervolgens werkeloos raakt wordt je uitkering gebaseerd op je loon van die baan. Wanneer je dus even een andere (minder goet betaalde) baan gaat doen, en je verliest vervolgens weer je baan, wordt je uitkering daarop gebaseerd.
Meh, als je een inkomen hebt waar je meer kan dan alleen brood eten en kleding kopen, moet je je niet zo focussen op het extra geld.

Voorbij het minimum kan je heus in merkkleding lopen, als je maar een boekje bijhoudt, bovendien is datgene wat ik doe interessanter dan wat ik verdien. Mensen die zich puur op geld concentreren in hun persoonlijke leven gebruiken het op dezelfde manier als ik alcohol in weekenden gebruik: om niet na te hoeven denken.
[..]
  maandag 21 mei 2012 @ 13:16:51 #75
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_111827414
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 13:01 schreef Smarty123 het volgende:
@GSbrder

Als je de theorie van "invented tradition" bekijkt dan zul je zien dat de onderlaag van de bevolking vrij weinig te zeggen had.
Mensen laten zich over het algemeen ook niet vrijwillig misleiden.
Over het algemeen laten mensen zich graag vrijwillig misleiden.
pi_111827426
Dat klopt, maar een minder goed betaalde baan zoeken dan je vorige baan wordt er niet echt bepaald aantrekkelijker op gemaakt.
Ook vind ik dat als je gewoon rond kunt komen van je uitkering, wat uiteraard gewoon kan, mensen niet moeten mekkeren als ze niet 3x per jaar op vakantie kunnen.

Maar ik ben het ook zeer met EM... eens. De "plek" die je in de samenleving hebt hangt er voor een groot deel vanaf in wat voor omstandigheden je bent opgegroeid. Sommige mensen hebben nu eenmaal het geluk om in een zeer gunstig 'milieu' opgegroeid te zijn, als je uit een gezin komt dat vaak al moeite heeft gehad om rond te komen, dan is het moeilijk om toch nog hogerop te komen.
pi_111827507
quote:
1s.gif Op maandag 21 mei 2012 13:16 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Dus als ik tegen jou zeg dat ik nu een "scam" aan het bedenken ben waardoor jij mij braaf en volgzaam zal gaan volgen en ik mijn machtspositie kan behouden dan zeg jij daar onmiddelijk ja op?
pi_111827519
Het is inderdaad zo dat de overheid niet ervoor hoeft te zorgen dat ineens heel Nederland rond kan lopen in merkkleding, een dure auto heeft en een mooi groot huis. De overheid moet er wel voor zorgen dat zij een dak boven hun hoofd hebben, voldoende eten en drinken, een basisopleiding kunnen afronden en de nodige medische zorg krijgen.
In een kapitalistische samenleving als de onze kan nooit een sociale gelijkheid bestaan. Het is echter gebleken dat dit ook niet lukt in een communistische samenleving, die dit juist als uitgangspunt hanteerde.
Natuurlijk moet iedereen verantwoordelijkheid dragen voor zijn fouten, maar dan wel ZIJN fouten. Niet die van een ander. In situaties waarin mensen de dupe zijn van andere personen of instanties horen zij dusdanig geholpen te worden dat zij in ieder geval in de basisbehoeften zijn voorzien. Dan kunnen zij hun best doen om hogerop te komen. Wanneer zij hier echter geen poging voor ondernemen, uit onwil en niet onmacht, zullen zij hiervoor zelf de consequenties moeten dragen.
  maandag 21 mei 2012 @ 13:22:15 #79
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_111827615
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 13:19 schreef Smarty123 het volgende:

[..]

Dus als ik tegen jou zeg dat ik nu een "scam" aan het bedenken ben waardoor jij mij braaf en volgzaam zal gaan volgen en ik mijn machtspositie kan behouden dan zeg jij daar onmiddelijk ja op?
Nee. Maar waarom zou je dat expliciet zeggen?
Als je het verdekt brengt volgt de rest je als een mak lammetje.
  maandag 21 mei 2012 @ 13:22:28 #80
177885 JoaC
Het is patat
pi_111827624
Sociale ongelijkheid zal altijd bestaan, zorg gewoon voor een goed minimum en een werkende ladder.

Ga geen cadeaus zoals de SP uitdelen
[..]
pi_111827727
quote:
1s.gif Op maandag 21 mei 2012 13:22 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Nee. Maar waarom zou je dat expliciet zeggen?
Als je het verdekt brengt volgt de rest je als een mak lammetje.
Als je niet weet dat je, je laat misleiden, dus als het addertje goed onder het gras verborgen zit, dan ben je niet dom omdat je meedoet.
  maandag 21 mei 2012 @ 13:26:22 #82
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_111827815
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 13:24 schreef Smarty123 het volgende:

[..]

Als je niet weet dat je, je laat misleiden, dus als het addertje goed onder het gras verborgen zit, dan ben je niet dom omdat je meedoet.
LegioLease, tophypotheken en Icesave zijn goede voorbeelden van vrijwillig gesloten contracten waar men haar ogen sloot voor negatieve scenario 's. Vrijwillige misleiding, ja.
  maandag 21 mei 2012 @ 13:26:37 #83
177885 JoaC
Het is patat
pi_111827828
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 13:24 schreef Smarty123 het volgende:

[..]

Daarom moet iedereen zich inlezen over marketing, basiskennis. Zelfs een koe kan marketing leren begrijpen zodat hij onbevlekt TV kan kijken
[..]
pi_111828085
Het is inderdaad zo dat veel mensen zich laten misleiden door anderen. Dit zijn vaak mensen met en gebrek aan intelligentie die ook nog eens kwetsbaar zijn. Zij sluiten contracten af met bedrijven die erop gemunt zijn via zulke mensen geld binnen te halen.
Wanneer dit bedrijf door justitie is aangemerkt als een bedrijf dat onrechtmatig mensen geld afhandig maakt hoort dit bedrijf te zorgen voor de schadeloosstelling van de benadeelden. Wanneer het echter een onduidelijk geval is moeten de mensen zelf verantwoordelijk gesteld worden. Het zou te gek voor woorden zijn dat je risicovolle acties onderneemt die altijd opgevangen worden door een ander.
pi_111828196
Onwetendheid hoeft niet altijd dom te zijn.
Zoals ik al zei, als jij die kennis nooit van thuis uit mee hebt gekregen, ben je kwetsbaarder voor dat soort bedrijven.
pi_111828379
Onrecht is nooit gelegen in ongelijkheid van rechten, het is gelegen in de aanspraak op `gelijke' rechten.
Friedrich Nietzsche
  maandag 21 mei 2012 @ 13:47:22 #87
373754 mossad_agent
pi_111828665
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 12:55 schreef Smarty123 het volgende:
Hij heeft een studie gedaan waar de banenkans toen der tijd goed voor was.

En dat is/was?

quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 12:56 schreef JoaC het volgende:

ICT zonder perspectief? Elke ICT'er die ik ken heeft max 2/3 maanden WW gehad.
Dat is zo maar er is wel heel veel aanbod van werknemers in die sector.
pi_111830072
Wat hierin ontbreekt is het domino effect. Stel je voor je vader is een alcoholist, spendeert al z'n geld hieraan, hier pluk jij als kind psychologisch en economisch de nadelen van, is je vader en moeder ook nog dom, dan riskeer je ook nog de genetische nadelen hiervan.

Als je zo'n slechte kaart uitgedeeld krijgt in het leven ben je vaak dusdanig ontspoort dat je ondanks alle weelde in de rest van dat land , niet dezelfde kansen hebt als bij iemand bij wie het huishouden wel goed in elkaar steekt, en wiens ouders wel genetisch slim zijn.

Dat zijn achterliggende factoren die ondanks alle kansen ook zwaar meewegen in de afweging of iemand al dan wel of niet er iets aan kan doen of ze zich aan de bodem van samenleving bevinden.
  maandag 21 mei 2012 @ 15:27:10 #89
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_111832881
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 13:47 schreef mossad_agent het volgende:

[..]

En dat is/was?

[..]

Dat is zo maar er is wel heel veel aanbod van werknemers in die sector.
Het is denk ik ook erg afhankelijk van de streek waar je woont. Hier zie ik bijvoorbeeld vacatures genoeg. Het is ook een beetje van weten hoe je het moet vinden.

Geld overigens wel voor HBO ICT. MBO is moeilijker.
  maandag 21 mei 2012 @ 15:30:49 #90
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_111832989
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 14:22 schreef zetalore het volgende:
Wat hierin ontbreekt is het domino effect. Stel je voor je vader is een alcoholist, spendeert al z'n geld hieraan, hier pluk jij als kind psychologisch en economisch de nadelen van, is je vader en moeder ook nog dom, dan riskeer je ook nog de genetische nadelen hiervan.

Als je zo'n slechte kaart uitgedeeld krijgt in het leven ben je vaak dusdanig ontspoort dat je ondanks alle weelde in de rest van dat land , niet dezelfde kansen hebt als bij iemand bij wie het huishouden wel goed in elkaar steekt, en wiens ouders wel genetisch slim zijn.

Dat zijn achterliggende factoren die ondanks alle kansen ook zwaar meewegen in de afweging of iemand al dan wel of niet er iets aan kan doen of ze zich aan de bodem van samenleving bevinden.
Inderdaad, wie omringd wordt door losers wordt er zelf vaak ook een.

Maargoed de algemene conclusie die je kan stellen is dat de factoren die iemand een winner of een loser maken heel verschillend zijn en de ene persoon niet de andere is.

Zodoende is de JOVD retoriek in de OP schattig maar bepaald niet met de realiteit in lijn te brengen.
pi_111834622
Ik moet eerlijk zeggen dat sommige reacties mijn pet te boven gaan, maar jullie reacties zijn heel goed bruikbaar!
Natuurlijk zien wij het niet zo zwart-wit, de opdracht was om prikkelend te schrijven..
Zonder sociale ongelijkheid zou ik als potentieel maatschappelijk werker inderdaad geen baan hebben (;

Wij denken ook inderdaad dat het een combinatie van factoren is waar je in de samenleving belandt. Maar wat ik me af vraag.. wat zien jullie als 'onderlaag van de samenleving'.. Zien jullie het ook zoals onze definitie?

En als er geen sprake is van ziekte, stoornissen, aandoeningen e.d. .. dan hoef je in onze samenleving toch niet langer dan 3 maand buiten de maatschappij te staan.. Als je gemotiveerd genoeg bent kun je er wat aan veranderen.
  maandag 21 mei 2012 @ 16:15:05 #92
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_111834843
]
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 16:09 schreef W.Wiebel het volgende:

En als er geen sprake is van ziekte, stoornissen, aandoeningen e.d. .. dan hoef je in onze samenleving toch niet langer dan 3 maand buiten de maatschappij te staan.. Als je gemotiveerd genoeg bent kun je er wat aan veranderen.
Ga eens kletsen met een werkloze vijftiger.
pi_111836036
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 13:39 schreef EM0807 het volgende:
Onrecht is nooit gelegen in ongelijkheid van rechten, het is gelegen in de aanspraak op `gelijke' rechten.
Friedrich Nietzsche
Deze vat ik niet, maar het klinkt wel interessant.
Nosce te ipsum.
pi_111836468
Het heeft natuurlijk met je achtergrond en opvoeding te maken, maar in Nederland heb je meer dan in welk ander land dan ook de mogelijkheid om daar toch uit te ontsnappen.

Maar dat is een mentaliteitskwestie. In Nederland is men graag bezig met De Ander. Terwijl de sleutel tot het oplossen van de meeste problemen in jezelf ligt.

maandag 21 mei 2012 @ 17:24:42 #95
219855 finsdefis
I.. I got authoritah?
pi_111837606
quote:
1s.gif Op maandag 21 mei 2012 16:55 schreef El_Matador het volgende:
Het heeft natuurlijk met je achtergrond en opvoeding te maken, maar in Nederland heb je meer dan in welk ander land dan ook de mogelijkheid om daar toch uit te ontsnappen.

Maar dat is een mentaliteitskwestie. In Nederland is men graag bezig met De Ander. Terwijl de sleutel tot het oplossen van de meeste problemen in jezelf ligt.
In Nederland valt het gelukkig nog wel mee, hoewel de sociale mobiliteit de komende decennia m.i. niet gaat toenemen, maar juist af gaat nemen.

Het laatste gedeelte is natuurlijk niet uniek aan Nederland, maar is een inherente kwaal van de mens zelf.
The strong do what they can and the weak suffer what they must.
- Thucydides
pi_111838198
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 17:24 schreef finsdefis het volgende:

[..]

In Nederland valt het gelukkig nog wel mee, hoewel de sociale mobiliteit de komende decennia m.i. niet gaat toenemen, maar juist af gaat nemen.

Het laatste gedeelte is natuurlijk niet uniek aan Nederland, maar is een inherente kwaal van de mens zelf.
Dat laatste is veel te makkelijk. Als je ziet hoe de Latinomiddenklasse qua mentaliteit in het leven staat, weet je dat het anders kan in het klagende kikkerlandje (positieve uitzonderingen daargelaten).

Je hoeft niet rijk of extreem intelligent te zijn om toch een gelukkig leven te leiden.

Ja, in Europa neemt het af door externe factoren. Des te meer reden om zelf niet bij de pakken zuur neer te gaan zitten en de zwartepiet toespelen aan 'de b(l)anken'...

pi_111839827
De maatschappelijke positie wordt bepaald door een combinatie van talent, inzet en geluk. Veel mensen rekenen aan de factor geluk een groot gewicht toe, m.i. ten onrechte.

Ik denk dat de factor inzet erg groot is. Dat baseer ik vooral op wat ik om mij heen heb gezien. Talent en geluk maken doorgaans snel lui. Wat minder talent hebben en wat meer tegenslag zorgt vaak voor een drive waarmee je echt door kan stoten. Het helpt wel om een laatbloeier te zijn dan... want dan kun je die drive koppelen aan talent.

Er is natuurlijk wel een ondergrens aan talent in die zin dat bepaalde mensen simpelweg geen talenten hebben waarmee ze succesvol kunnen zijn. Ongeacht de inzet.

Kortom: onderaan de samenleving zitten is ofwel het gevolg van niet kunnen, ofwel het gevolg van te weinig inzet. Bij te velen is het te weinig inzet. Wat an sich nog geen probleem is, maar wel als het wordt gekoppeld aan b.v. een hoop stampij maken over het feit dat anderen meer te besteden hebben.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_111839981
quote:
1s.gif Op maandag 21 mei 2012 17:37 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Dat laatste is veel te makkelijk. Als je ziet hoe de Latinomiddenklasse qua mentaliteit in het leven staat, weet je dat het anders kan in het klagende kikkerlandje (positieve uitzonderingen daargelaten).

Je hoeft niet rijk of extreem intelligent te zijn om toch een gelukkig leven te leiden.

Ja, in Europa neemt het af door externe factoren. Des te meer reden om zelf niet bij de pakken zuur neer te gaan zitten en de zwartepiet toespelen aan 'de b(l)anken'...
niet te vergelijken. :) nederland is veel individualistischer dan midden- en zuid-amerika.
pi_111839998
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 17:24 schreef finsdefis het volgende:

Uit onderzoeken is echter gebleken dat de sociale mobiliteit inderdaad een grens heeft bereikt, maar dan meer die van "het nieuwe evenwicht". Geconstateerd wordt dat er een groep is met goede komaf die onderaan de ladder is geraakt omdat ze simpelweg het talent missen om zichzelf te redden. Hetgeen overigens niet zelden voor sociale problemen zorgt (het is natuurlijk wat lastiger aarden in een volkswijk als je uit een villawijk komt, dan wanneer je daar bent opgegroeid).

Het geeft meteen ook iets anders aan: er is altijd een groep haves en een groep have-nots. Teveel oud-linksen zien alleen maar de sociale mobiliteit in positieve zin (de verbetering) en zien niet dat ook de negatieve zin bestaat (uiteraard zou je willen zeggen, maar logisch redeneren is niet de sterkste kant van oud-linksen).
pi_111840846
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 13:22 schreef JoaC het volgende:
Sociale ongelijkheid zal altijd bestaan, zorg gewoon voor een goed minimum en een werkende ladder.

Ga geen cadeaus zoals de SP uitdelen
Geldt dat ook voor kadootjes aan werkgevers, zoals werkloosheid? Demografisch zou er immers een schaarste aan arbeidskrachten zijn, er is echter al jaren werkloosheid. Zonder die kunstmatige werkloosheid zou het er met de onderlaag natuurlijk al heel anders voorstaan. Alleen dan is arbeid ook veel duurder.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  maandag 21 mei 2012 @ 19:08:08 #101
373754 mossad_agent
pi_111842314
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 18:37 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Geldt dat ook voor kadootjes aan werkgevers, zoals werkloosheid? Demografisch zou er immers een schaarste aan arbeidskrachten zijn, er is echter al jaren werkloosheid. Zonder die kunstmatige werkloosheid zou het er met de onderlaag natuurlijk al heel anders voorstaan. Alleen dan is arbeid ook veel duurder.
Er is geen werkloosheid.... er is wel een tekort aan mensen die wil werken voor iets meer dan de uitkering is. Die zeggen vervolgens dat ze geen baan kunnen vinden.
pi_111842399
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 19:08 schreef mossad_agent het volgende:

[..]

Er is geen werkloosheid.... er is wel een tekort aan mensen die wil werken voor iets meer dan de uitkering is. Die zeggen vervolgens dat ze geen baan kunnen vinden.
Of er wordt altijd veel meer gevraagd dan nodig is.
De meeste opleidingen zijn crap?
I´m back.
  maandag 21 mei 2012 @ 19:11:18 #103
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_111842498
Worden zoals Amerika zit er voor NL niet in. De manier waarop wij ons staatsbestel, de politiek, het maatschappelijk verkeer inrichten is fundamenteel anders. Daar komt bij dat we -itt de VS, en met uitzondering van het laatste decennium- in Nederland in de 20e eeuw primair sociaal beleid gevoerd hebben dat zich richtte op het tegen gaan van sociale stratificatie (om er maar eens een sociologische term in te gooien).

Dergelijk beleid met bijbehorende instituties breek je niet zomaar even af. Laat de status quo daar getuige van zijn. Veel huidige discussies gaan ook niet over óf zo'n net er überhaupt moet zijn, maar over reikwijdte van het vangnet of over de fijnmazigheid ervan.

De rechtvaardigheidsvraag die in de kern aan deze vraag ten grondslag ligt zal ieder voor zich, afhankelijk van zijn of haar politieke voorkeur, anders beantwoorden dunkt me.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_111842915
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 19:11 schreef AgLarrr het volgende:
Worden zoals Amerika zit er voor NL niet in. De manier waarop wij ons staatsbestel, de politiek, het maatschappelijk verkeer inrichten is fundamenteel anders. Daar komt bij dat we -itt de VS, en met uitzondering van het laatste decennium- in Nederland in de 20e eeuw primair sociaal beleid gevoerd hebben dat zich richtte op het tegen gaan van sociale stratificatie (om er maar eens een sociologische term in te gooien).

Dergelijk beleid met bijbehorende instituties breek je niet zomaar even af. Laat de status quo daar getuige van zijn. Veel huidige discussies gaan ook niet over óf zo'n net er überhaupt moet zijn, maar over reikwijdte van het vangnet of over de fijnmazigheid ervan.

De rechtvaardigheidsvraag die in de kern aan deze vraag ten grondslag ligt zal ieder voor zich, afhankelijk van zijn of haar politieke voorkeur, anders beantwoorden dunkt me.
Sociale stratificatie is een neutrale term hoor.
Wel hebben we vanaf ongeveer 1900 een Ethische politiek, ook o.a. mbt Nederlands-Indië destijds of ten onzent de Sociale Kwestie ( lees de Romeins), die politieke variant lijkt me echter vanaf het eind van de 20ste eeuw verlaten te zijn ten faveure van een meer Anglo-Amerikaanse invalshoek... en zeker via jongstleden premier.
I´m back.
  maandag 21 mei 2012 @ 19:28:11 #105
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_111843457
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 19:19 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Sociale stratificatie is een neutrale term hoor.
Wel hebben we vanaf ongeveer 1900 een Ethische politiek, ook o.a. mbt Nederlands-Indië destijds of ten onzent de Sociale Kwestie ( lees de Romeins), die politieke variant lijkt me echter vanaf het eind van de 20ste eeuw verlaten te zijn ten faveure van een meer Anglo-Amerikaanse invalshoek... en zeker via jongstleden premier.
Ik baseer mijn uitspraken op het onderzoek van Esping-Andersen; The three Worlds of Welfare Capitalism (misschien ken je het). Daarin plaatst hij NL iig tot de jaren 90 tussen het Sociaal-Democratische en Conservatieve model in.

Dat we de laatste 15 jaar een meer liberaal beleid voeren lijkt me buiten kijf staan. De zorg lijkt me in termen van structurele verandering wel een goed voorbeeld.. Maar of het genoeg is om daadwerkelijk op de liberale schaal te belanden. Ik vraag het me af.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_111845388
quote:

Geldt dat ook voor kadootjes aan werkgevers, zoals werkloosheid?
Mijn god...
  maandag 21 mei 2012 @ 20:08:11 #107
370681 Prins_Eerlijk
Burchtblijver
pi_111845695
quote:
10s.gif Op maandag 21 mei 2012 20:03 schreef DS4 het volgende:

[..]

Mijn god...
...voor ons allen. Hoe sociaal :D
...dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams....
pi_111859723
quote:
10s.gif Op maandag 21 mei 2012 20:03 schreef DS4 het volgende:

[..]

Mijn god...
Jullie gaan weer los tegen elkaar...? Ik pak vast de popcorn...
I´m back.
  dinsdag 22 mei 2012 @ 00:00:34 #109
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_111859906
quote:

[..]

Demografisch zou er immers een schaarste aan arbeidskrachten zijn?
Hoe wil je dat bewijzen? Technologische vooruitgang geheel uitvlakken qua aandeel hierin?
pi_111860518
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 00:00 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Hoe wil je dat bewijzen? Technologische vooruitgang geheel uitvlakken qua aandeel hierin?
Zeg eens, de posities van de meeste deelnemers aan dit debat ken ik wel, dan wel laat zich dit wel raden, wat ik wil weten is wat of de TS deze posities überhaupt onder woorden kan brengen, wat daarvan de gevolgen zijn en wat haar mening in deze is, als toekomstig agoog.
I´m back.
  dinsdag 22 mei 2012 @ 00:17:37 #111
291070 Aristoo
Boo! 2U2..
pi_111860595
quote:
14s.gif Op woensdag 16 mei 2012 16:41 schreef pfaf het volgende:

[..]

Ik dacht het niet! Fuck the USA, geindoctrineerde, kapitalistische zuigeling! Beetje op de hoogte van wat er de afgelopen eeuw gedaan is door/voor Amerika :? "Halleluja ' ja ja, dat zou wat zijn zeg!
Jij bent in ieder geval niet gehinderd door kennis van zaken, zoveel staat vast :Y
  dinsdag 22 mei 2012 @ 00:17:40 #112
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_111860599
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 00:15 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Zeg eens, de posities van de meeste deelnemers aan dit debat ken ik wel, dan wel laat zich dit wel raden, wat ik wil weten is wat of de TS deze posities überhaupt onder woorden kan brengen, wat daarvan de gevolgen zijn en wat haar mening in deze is, als toekomstig agoog.
Wat maakt het uit wat jij wil weten. Ik vind Weltschmerz niet de domste, maar dit is toch opmerkelijke kost.
pi_111860819
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 00:17 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Wat maakt het uit wat jij wil weten. Ik vind Weltschmerz niet de domste, maar dit is toch opmerkelijke kost.
Wat het uitmaakt?
Door GSborder grijs gedraaide plaatjes beluisteren (terwijl hij ijverig werkt aan zijn eigen brevet van onvermogen) is niemands hobby hoor. Kun je nagaan je zit nog maar pas op FOK! en je bent nu al een typetje. :D.
I´m back.
pi_111861177
Overigens wat wel weer leuk zou zijn, op zo'n agogen opleiding (ik denk dat het de voormalige sociale academie is), is natuurlijk de stelling: als 14% van de bevolking moet worden vermoord wie kies je dan: de bankiers of de uitkeringstrekkers... hè GS... :D.
Dat zou wel weer leuk zijn.
I´m back.
  dinsdag 22 mei 2012 @ 00:33:51 #115
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_111861189
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 00:23 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Wat het uitmaakt?
Door GSborder grijs gedraaide plaatjes beluisteren (terwijl hij ijverig werkt aan zijn eigen brevet van onvermogen) is niemands hobby hoor. Kun je nagaan je zit nog maar pas op FOK! en je bent nu al een typetje. :D.
Wat jij wil, late puber :P.
pi_111861206
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 00:33 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Wat jij wil, late puber :P.
Ja, zeker jongen.
I´m back.
  dinsdag 22 mei 2012 @ 00:35:26 #117
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_111861242
quote:
10s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 00:34 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja, zeker jongen.
Hoe staat het met je LOI-opleiding Filosofie?
  dinsdag 22 mei 2012 @ 00:38:17 #118
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_111861323
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 00:33 schreef Ryan3 het volgende:
Overigens wat wel weer leuk zou zijn, op zo'n agogen opleiding (ik denk dat het de voormalige sociale academie is), is natuurlijk de stelling: als 14% van de bevolking moet worden vermoord wie kies je dan: de bankiers of de uitkeringstrekkers... hè GS... :D.
Dat zou wel weer leuk zijn.
14% bankiers?
U schat het ruim. Of is de gemiddelde HBO-MER student en MBO-Financiele Dienstverlening ook al “bankier”?
pi_111861348
quote:
10s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 00:35 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Hoe staat het met je LOI-opleiding Filosofie?
Vooruitgang bestaat niet, en dat is maar goed ook want zoals het nu is, is het al erg genoeg.
I´m back.
pi_111861372
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 00:38 schreef GSbrder het volgende:

[..]

14% bankiers?
U schat het ruim. Of is de gemiddelde HBO-MER student en MBO-Financiele Dienstverlening ook al “bankier”?
Ja, en alle thuisbankiers natuurlijk.
I´m back.
  dinsdag 22 mei 2012 @ 00:40:06 #121
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_111861375
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 00:39 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Vooruitgang bestaat niet, en dat is maar goed ook want zoals het nu is, is het al erg genoeg.
En gelukkig ook nog een gratis Senseo-apparaat. U boft maar weer!
  dinsdag 22 mei 2012 @ 00:40:40 #122
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_111861388
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 00:39 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja, en alle thuisbankiers natuurlijk.
Oh hemeltje, u en ik gaan er dus aan, tenzij de geitenwollensokkenbende er voor kiest de uitkeringsgerechtigden een kopje kleiner te maken?
pi_111861486
quote:
6s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 00:40 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Oh hemeltje, u en ik gaan er dus aan, tenzij de geitenwollensokkenbende er voor kiest de uitkeringsgerechtigden een kopje kleiner te maken?
Die geitenwollensokkenbrigade, voorheen sociale academie, het zou me niets verbazen, en daarom is de reactie van TS wel interessant en niet die van jou, aangezien jij van nature al voorzien bent van de nodige bloeddorst, dat spreekt, zou vermoedelijk rücksichtslos de uitkeringsgerechtigden offeren op het altaar der vooruitgang; ze zijn nl. bij uitstek gevoelig niet voor universele waarden, maar voor de tijdgeest...
I´m back.
  dinsdag 22 mei 2012 @ 00:47:13 #124
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_111861523
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 00:45 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Die geitenwollensokkenbrigade, voorheen sociale academie, het zou me niets verbazen, en daarom is de reactie van TS wel interessant en niet die van jou, aangezien jij van nature al voorzien bent van de nodige bloeddorst, dat spreekt, zou vermoedelijk rücksichtslos de uitkeringsgerechtigden offeren op het altaar der vooruitgang; ze zijn nl. bij uitstek gevoelig niet voor universele waarden, maar voor de tijdgeest...
Bloeddorst verzin je, het altaar der vooruitgang is eerder het schavot van de stilstand en je laatste zinnetje loopt een beetje stroef. Maar ik weet zeker dat je begeleiders bij je thuisstudie je hier een mooie sticker voor geven op je essay :*.
pi_111861615
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 00:47 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Bloeddorst verzin je, het altaar der vooruitgang is eerder het schavot van de stilstand en je laatste zinnetje loopt een beetje stroef. Maar ik weet zeker dat je begeleiders bij je thuisstudie je hier een mooie sticker voor geven op je essay :*.
Elke studie is thuisstudie natuurlijk, bijgoochem, je studeert voornamelijk thuis nl., ...of op de UB, maar dat is vaak maar 2 uur studie en daarna de kroeg in. Of bij jullie generatie 2 uur studie en dan de rest van de dag op topics reageren op FOK!, al werkendeweg aan je brevet van onvermogen, toch?
O, ja en via facebook vrienden vergaren.
I´m back.
  dinsdag 22 mei 2012 @ 00:55:22 #126
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_111861704
quote:
10s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 00:51 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Elke studie is thuisstudie natuurlijk, bijgoochem, je studeert voornamelijk thuis nl., ...of op de UB, maar dat is vaak maar 2 uur studie en daarna de kroeg in. Of bij jullie generatie 2 uur studie en dan de rest van de dag op topics reageren op FOK!, al werkendeweg aan je brevet van onvermogen, toch?
O, ja en via facebook vrienden vergaren.
Terwijl jij, als succesvolle 30-er, al een sloot aan banen hebt gehad, je relatie scoort op Fok en eveneens geen klap uitvoert. Hoewel je wel de leeftijd zou hebben iets te gaan doen met je leven ben je slechts marginaal in staat wat scholieren op een jongerenforum te slim af te zijn. Weer een 15-jarige gebanned, dankzij jou, chapeau hoor! Dat ik ooit maar net zo’n grote vent mag worden!
  Moderator dinsdag 22 mei 2012 @ 00:57:02 #127
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_111861747
Breitling - Instruments for Professionals
pi_111861925
quote:
10s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 00:55 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Terwijl jij, als succesvolle 30-er, al een sloot aan banen hebt gehad, je relatie scoort op Fok en eveneens geen klap uitvoert. Hoewel je wel de leeftijd zou hebben iets te gaan doen met je leven ben je slechts marginaal in staat wat scholieren op een jongerenforum te slim af te zijn. Weer een 15-jarige gebanned, dankzij jou, chapeau hoor! Dat ik ooit maar net zo’n grote vent mag worden!
30-er? :D.
Nee, hoor, FOK! is mijn kroegie, ter lering ende vermaeck.
Mijn vrouw is een persoon met een eigen persoonlijkheid, wie ben ik om dat te belemmeren? En die heb ik niet "gescoord" op FOK! en wat zou er op tegen zijn btw indien wel zo, als FOK! een kroeg is?
En ik heb ooit 1 x in april 2005 aan yvonne gevraagd om eens te kijken naar de posts van een bepaalde user, ter overweging van... Die persoon was iig niet 15, 16 dan wel 16½. 1 x in bijna 11 jaar. Dat topic ging over Holocaustontkenning btw.

Dus op alle punten scoor je een onvoldoende.
I´m back.
pi_111861960
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 00:57 schreef CoolGuy het volgende:
[ afbeelding ]
Nou dat is leuk voor GS dan, die probeert hier op FOK! zijn cv wat op te vijzelen.
I´m back.
  dinsdag 22 mei 2012 @ 01:13:20 #130
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_111862114
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 01:03 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

30-er? :D.
Nee, hoor, FOK! is mijn kroegie, ter lering ende vermaeck.
Mijn vrouw is een persoon met een eigen persoonlijkheid, wie ben ik om dat te belemmeren? En die heb ik niet "gescoord" op FOK! en wat zou er op tegen zijn btw indien wel zo, als FOK! een kroeg is?
En ik heb ooit 1 x in april 2005 aan yvonne gevraagd om eens te kijken naar de posts van een bepaalde user, ter overweging van... Die persoon was iig niet 15, 16 dan wel 16½. 1 x in bijna 11 jaar. Dat topic ging over Holocaustontkenning btw.

Dus op alle punten scoor je een onvoldoende.
Als Fok! een kroeg is, waarom begin je dan keer op keer te praten met mensen die daar niet van gediend zijn, hm? Dan kan je toch prima bij je eigen soort blijven? Wat geweldig dat jij zo’n fantastische relatie hebt met een mooie en evenwichtige vrouw die samen met je op het internet interesse toont in de leeftijd van een gozertje van 16 en de oprechtheid van zijn verschijning, ook al gaat het om zijn aanwezigheid op een meet waar je zelf niet durft langs te komen.

Leuk interviews samen afnemen, er prat op gaan je niet te wagen in de slangenkuil van POL en af en toe aan het jasje van iemand trekken omdat je niet vertrouwd dat hij zegt wie hij is. Lekker emmeren over gedachtenspinsels van gastjes tussen de 16 en de 25 en vermoeiende topics openen met zoveel mogelijk filosofische termen en te showen met je wikipediakunsten.

Maar als iemand met vlag en wimpel geslaagd is voor zijn “brevet van onvermogen”, dan ben jij het, Ryannie :*.
pi_111862225
quote:
10s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 01:13 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Als Fok! een kroeg is, waarom begin je dan keer op keer te praten met mensen die daar niet van gediend zijn, hm? Dan kan je toch prima bij je eigen soort blijven? Wat geweldig dat jij zo’n fantastische relatie hebt met een mooie en evenwichtige vrouw die samen met je op het internet interesse toont in de leeftijd van een gozertje van 16 en de oprechtheid van zijn verschijning, ook al gaat het om zijn aanwezigheid op een meet waar je zelf niet durft langs te komen.

Leuk interviews samen afnemen, er prat op gaan je niet te wagen in de slangenkuil van POL en af en toe aan het jasje van iemand trekken omdat je niet vertrouwd dat hij zegt wie hij is. Lekker emmeren over gedachtenspinsels van gastjes tussen de 16 en de 25 en vermoeiende topics openen met zoveel mogelijk filosofische termen en te showen met je wikipediakunsten.

Maar als iemand met vlag en wimpel geslaagd is voor zijn “brevet van onvermogen”, dan ben jij het, Ryannie :*.
Ja, het is een wat groezelig, besmuikt kroegje idd, daar heb je gelijk in. :D.
Maar ja, daar hou ik juist van hè, die groezeligheid hier. Les fleurs du mal. De bloemetjes op de mesthoop, zeg maar.
Jedem das Seine.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ryan3 op 22-05-2012 01:37:23 ]
I´m back.
  dinsdag 22 mei 2012 @ 01:18:33 #132
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_111862239
quote:
10s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 01:17 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja, het is een wat groezelig, besmuikt kroegje idd, daar heb je gelijk in. :D.
Maar ja, daar hou ik juist van hè, die groezeligheid hier. Les fleur du mal. De bloemetjes op de mesthoop, zeg maar.
Jedem das Seine.
Het kan nog korter:

Hoppa!
pi_111862256
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 01:18 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Het kan nog korter:

Hoppa!
Ja, dat is een goeie ja, hoppa to you too.
I´m back.
pi_111862633
quote:

Een mens die niet voor zichzelf kan zorgen, zonder opleiding, zonder (vrijwilligers)werk en/of een mens die niet nuttig is voor de maatschappij behoort tot de onderste laag van de samenleving.
Vroeger als je als arbeider werd geboren, bleef je een arbeider. Een arbeider kon nooit van Adel worden. Iedereen kent de uitspraak: “Wie voor een dubbeltje geboren is, wordt nooit een kwartje”. Tegenwoordig liggen de kansen van succes en macht volledig in je eigen handen. Maak jij het niet in het leven dan is dat jouw eigen schuld.

Er is geen reden om je onderaan de sociale ladder te bevinden, als je onderaan de sociale ladder staat is dat je eigen schuld. In onze samenleving wordt er genoeg geld besteed aan re-integratie, er zijn tientallen instellingen en instanties waar de onderkant van de samenleving terecht kan. Heb je gefaald in je leven? Dan had jij je doelen maar haalbaar moeten maken en daar beter je best voor moeten doen.

Waarom is er ondanks alle moeite die de overheid er insteekt alsnog ongelijkheid in Nederland? Is het omdat het tegenwoordig allemaal draait om een goede opleiding en goede baan? We zijn een ‘diplomasamenleving’ geworden, we zijn gericht op het bereiken van succes. Zonder diploma doe je niet mee. Mensen die onderaan de samenleving staan krijgen de stempel ‘mislukkeling’, doordat zij zo neer worden gezet door de samenleving gaan zij zich hier ook naar gedragen. Zij zijn tevreden met hun uitkering, hebben geen dagbesteding en dus geen waardige plek in de maatschappij. Toch klagen ze wel over dat ze met moeite rond kunnen komen en dat macht en succes alleen maar haalbaar is voor de mensen met geld, een hoog IQ en een goede opleiding.
Ik heb vast wel een hele discussie gemist, maar deze OP lijkt me gewild tegenstrijdig.
Vet en onderstreept van mij.

Een mens die niet voor zichzelf kan zorgen etc.... dan is het toch zijn eigen schuld dat hij zich aan de onderkant van de maatschappij bevindt.

Iemand kan iets niet en dat is dan zijn eigen schuld???
Je hebt een IQ van 75 en dat is je eigen schuld?
Je hebt een IQ van 135 en dat is je eigen schuld?
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_111862691
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 01:40 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Ik heb vast wel een hele discussie gemist, maar deze OP lijkt me gewild tegenstrijdig.
Vet en onderstreept van mij.

Een mens die niet voor zichzelf kan zorgen etc.... dan is het toch zijn eigen schuld dat hij zich aan de onderkant van de maatschappij bevindt.

Iemand kan iets niet en dat is dan zijn eigen schuld???
Je hebt een IQ van 75 en dat is je eigen schuld?
Je hebt een IQ van 135 en dat is je eigen schuld?
Daarop volgt dan een utilitaire conclusie. Wat moeten we aan met het brandhout in deze samenleving. Je kunt ze geen sociaal programma aanbieden, vanwege hun lage IQ, veroorzaakt door slecht genetisch materiaal, zal dat geen verbetering opleveren in hun levensstandaard. Het blijft "ons" (slimme, succesvolle, goede mensen) dus geld kosten. En zo kom je op de genocide van GSborder. Waarom niet afmaken, pakweg 14% van de bevolking?
Toch TS?

[ Bericht 0% gewijzigd door Ryan3 op 22-05-2012 03:08:15 ]
I´m back.
  dinsdag 22 mei 2012 @ 03:38:52 #136
302800 Frith
fictief en almachtig
pi_111863291
quote:
7s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 01:44 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Daarop volgt dan een utilitaire conclusie. Wat moeten we aan met het brandhout in deze samenleving. Je kunt ze geen sociaal programma aanbieden, vanwege hun lage IQ, veroorzaakt door slecht genetisch materiaal, zal dat geen verbetering opleveren in hun levensstandaard. Het blijft "ons" (slimme, succesvolle, goede mensen) dus geld kosten. En zo kom je op de genocide van GSborder. Waarom niet afmaken, pakweg 14% van de bevolking?
Toch TS?
Flynn effect + IQ is een correlatie. Je zou dan 14% afmaken in een oneindige regressie totdat iedereen dood is.
pi_111863296
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 03:38 schreef Frith het volgende:

[..]

Flynn effect + IQ is een correlatie. Je zou dan 14% afmaken in een oneindige regressie totdat iedereen dood is.
Ja, dat klopt die oneindige regressie is wel een bitch natuurlijk. Bij meerdere vraagstukken.
I´m back.
pi_111863876
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 00:00 schreef GSbrder het volgende:

[..]

De overheid heeft natuurlijk ingegrepen op de arbeidsmarkt en het aanbod aan arbeidskrachten aanzienlijk verhoogd. Daarmee is de verhouding vraag en aanbod kunstmatig gewijzigd in het nadeel van de werknemers en potentiele werknemers en in het voordeel van de werkgevers.

Op zich ben ik daar niet tegen, niet teveel krapte en een beetje werkloosheid af en toe is wel in het algemeen belang. Maar behalve dat dat niet erg evenwichtig en afgemeten is gebeurd en gebeurt, heeft dat gevolgen voor de onderlaag en dan is het onzin om te doen alsof die er is omdat mensen niet willen.

Zorg eerst nou maar eens een tijdje voor goede werkgelegenheid, als er dan nog massa's mensen nietsdoen kunnen we het over de schuldvraag hebben.
pi_111864255
quote:
1s.gif Op maandag 21 mei 2012 18:18 schreef dawg het volgende:

[..]

niet te vergelijken. :) nederland is veel individualistischer dan midden- en zuid-amerika.
Daarom moet men dan ook begrijpen dat er altijd een bepaalde onderklasse bestaat. Het is goed om de zwakkeren binnenboord te houden, zowel moreel als praktisch, maar als je daar je focus op legt dan wordt je economisch en wellicht qua veiligheid opeens ingehaald door Aziatische tijgers waar slavernij gewoon is en achternagezeten door de jaguar uit Latijns-Amerika...

nog meer kansloze profiteurs toelaten is zeker geen oplossing. Biedt tijdelijke shelters en wissel toptalenten uit met 2/3e wereldlanden. :7

pi_111867603
Zeg Ryan3... hoe smaakt mijn popcorn?
pi_111867787
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 07:31 schreef Weltschmerz het volgende:

De overheid heeft natuurlijk ingegrepen op de arbeidsmarkt en het aanbod aan arbeidskrachten aanzienlijk verhoogd.
Welke ingreep doel je nu op?

quote:
Daarmee is de verhouding vraag en aanbod kunstmatig gewijzigd in het nadeel van de werknemers en potentiele werknemers en in het voordeel van de werkgevers.
Als de overheid dit allemaal zo makkelijk kan regelen - quod non -, waarom regelt de overheid dan niet dat in sectoren waar krapte is er morgen meer werknemers bijkomen?

quote:
Op zich ben ik daar niet tegen, niet teveel krapte en een beetje werkloosheid af en toe is wel in het algemeen belang. Maar behalve dat dat niet erg evenwichtig en afgemeten is gebeurd en gebeurt, heeft dat gevolgen voor de onderlaag en dan is het onzin om te doen alsof die er is omdat mensen niet willen.
In welke periode was de onderlaag volgens jou beter af en waren ze allemaal aan het werk?

quote:
Zorg eerst nou maar eens een tijdje voor goede werkgelegenheid, als er dan nog massa's mensen nietsdoen kunnen we het over de schuldvraag hebben.
Nederland behoort tot de landen met de laagste werkloosheid. Stel jij nu dat overheden in zijn algemeenheid bezig zijn met het creëren van werkloosheid?
  dinsdag 22 mei 2012 @ 10:49:32 #142
93664 waht
Mushir
pi_111867854
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 07:31 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

De overheid heeft natuurlijk ingegrepen op de arbeidsmarkt en het aanbod aan arbeidskrachten aanzienlijk verhoogd. Daarmee is de verhouding vraag en aanbod kunstmatig gewijzigd in het nadeel van de werknemers en potentiele werknemers en in het voordeel van de werkgevers.

Je weet dat de werkloosheid in Nederland nou niet echt tot de hoogste ter wereld behoren?
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_111868396
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 10:47 schreef DS4 het volgende:

[..]

Welke ingreep doel je nu op?
Het opengooien van de grenzen zodra er krapte dreigt.

quote:
Als de overheid dit allemaal zo makkelijk kan regelen - quod non -, waarom regelt de overheid dan niet dat in sectoren waar krapte is er morgen meer werknemers bijkomen?
Omdat die dat niet goed regelt maar halfslachtig. Nou mag je van werkgevers ook wel wat zelfredzaamheid verwachten. Ze hoeven niet bij het handje genomen te worden alsof het een zielige uitkeringstrekker is. Heel veel krapte is maar relatief natuurlijk.

Maar ik neig meer naar een Zwitserse aanpak. Gericht werkvergunningen geven. Als een paar droge plekken in je gazon hebt ga je ook niet je hele tuin onder water laten lopen.

quote:
In welke periode was de onderlaag volgens jou beter af en waren ze allemaal aan het werk?
Waar stel ik precies dat de overheid het zo ver heeft laten komen?

quote:
Nederland behoort tot de landen met de laagste werkloosheid. Stel jij nu dat overheden in zijn algemeenheid bezig zijn met het creëren van werkloosheid?
Met het in stand houden daarvan, ja. Dat lijkt me duidelijk.
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 10:49 schreef waht het volgende:

[..]

Je weet dat de werkloosheid in Nederland nou niet echt tot de hoogste ter wereld behoren?
Ja, en?
pi_111869387
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 11:03 schreef Weltschmerz het volgende:

Het opengooien van de grenzen zodra er krapte dreigt.

Vrij verkeer van werknemers is natuurlijk niet bedoeld om meer werkloosheid te creëren, maar juist om een betere allocatie van werknemers te verkrijgen en ook de mogelijkheden voor werknemers (en werkgevers) te vergroten.

Het heeft duidelijk ook voordelen voor werknemers, die eenvoudiger in andere EU landen aan de slag kunnen.

Maar bovenal: het vrije verkeer van werknemers heeft NIET geleid tot hogere werkloosheid in NL. Mocht jij menen dat ik dit verkeer zie dan zie ik de cijfers gaarne.

quote:
Omdat die dat niet goed regelt maar halfslachtig. Nou mag je van werkgevers ook wel wat zelfredzaamheid verwachten. Ze hoeven niet bij het handje genomen te worden alsof het een zielige uitkeringstrekker is. Heel veel krapte is maar relatief natuurlijk.

Maar ik neig meer naar een Zwitserse aanpak. Gericht werkvergunningen geven. Als een paar droge plekken in je gazon hebt ga je ook niet je hele tuin onder water laten lopen.
De Zwitserse aanpak is bijzonder rigide, maar buiten het vrije verkeer van werknemers lijkt de NL aanpak er wel op. Iets minder rigide. Maar nog steeds zodanig dat het belemmerend werkt... al moet ik eerlijk zeggen dat de praktijk mij veel minder rigide voorkomt dan ik lees in de rapportages. Ik heb alleen geen volledig beeld...

quote:
Waar stel ik precies dat de overheid het zo ver heeft laten komen?
Je begint met iets wat je tegenwoordig vaker doet, te weten roeptoeteren over ingrijpen van de overheid, terwijl het dan in de gevallen waar jij er over klaagt het een vermindering is van het initiële ingrijpen (voor het bestaan van overheden kon jij in theorie overal ter wereld werken!).

Daarmee suggereer jij toch dat de overheid minimaal deels schuld heeft aan het ontstane, maar als jij op een ander doelde... wie dan? Naar wie verwijs jij met dat het "is gebeurd en gebeurt"? Welk handelen van wie? Heel erg benieuwd!

quote:
Met het in stand houden daarvan, ja. Dat lijkt me duidelijk.
Mij niet. Zou je dat willen toelichten?

quote:
Ja, en?
Jij meent dat het veel beter kan aangezien jij vindt dat er geen sprake is van "een goede werkgelegenheid" (wat is jou grens daarvoor dan?) en dan vraag ik mij af hoe jij denkt dat het dan veel beter kan.

Ik kan ook wel roepen dat ik de 100 meter sprint afleggen binnen 10 seconden langzaam vind, maar gelet op het wereldrecord van 9,58 mag ik dan wel even uitleggen hoe ik denk dat het veel sneller kan.
  dinsdag 22 mei 2012 @ 14:09:05 #145
321876 Cherna
Fuck the System
pi_111875292
@TS

Er zullen altijd mensen onderaan de samenleving moeten zijn. Allemaal aan de top dan valt het om.
En het is niet zo dat het vroeger anders was. Ook daar kon een slimme arbeider de top bereiken. Zolang je maar capabel bent of het vermogen hebt connecties te creëren. Dan maakt opleiding niet eens zoveel uit.
Een belangrijk punt. Connecties creëren daar speelt de muziek. En daar speelt het karakter een grote rol bij.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
  dinsdag 22 mei 2012 @ 17:20:41 #146
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_111883610
Ik ga hier geen huiswerkhulp geven dus ik volsta met het korte antwoord dat het niet per se je eigen schuld is wnaneer je je onderaan de samenleving bevindt. De rest mag TS zelf invullen. Ik hoop dat ook anderen hem niet nog verder helpen met zijn huiswerk.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_111896609
Voorlopig wordt het tekort steeds groter, loodgieters, stucadoors, timmermannen, tegelzetters.
Ze sterven uit. :@
  dinsdag 22 mei 2012 @ 23:34:42 #148
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_111908466
Veel van die mensen staan dus ook niet onderaan in de samenleving.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  dinsdag 22 mei 2012 @ 23:35:41 #149
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_111908508
Werkloze WO'ers wel :).
  dinsdag 22 mei 2012 @ 23:43:01 #150
302800 Frith
fictief en almachtig
pi_111908892
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 23:34 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Veel van die mensen staan dus ook niet onderaan in de samenleving.
eigenlijk is er helemaal geen onderaan de samenleving, maar ik zal de topicstarters niet alles zomaar cadeau geven (damn, ik had echt even de neiging om kado te typen. Help! Help! Dit loeder verloedert zijn taal! :P )
pi_111911550
( http://onzetaal.nl/taaladvies/advies/kado-cadeau )
Hahaha, don't worry.. Onze blog zal beoordeeld worden op de inhoud en niet op de reacties (;
Maar ik ben zeker blij met jullie kritische opmerkingen en discussie!

De stelling is: Onderaan de samenleving staan is je eigen schuld.. en niet: Je hebt een 'onderkant van de samenleving' nodig hè.. Want dat weten we.

@Ryan3 > Mijn klasgenoten zullen het hopelijk niet met me eens zijn, maar ik ben het eerlijk gezegd ergens wel met je eens. Referend aan>
quote:
(...) Waarom niet afmaken, pakweg 14% van de bevolking?
Ik ken iemand die werkt met psychiatrisch chronisch zieke cliënten.. Deze mensen zullen nooit meer iets bijdragen aan de maatschappij.. De rest van hun leven wekelijks begeleiding nodig hebben.

Afmaken, dat gaat me íéts te ver (; .. maar met die cliënten zou ik (denk ik) niet kunnen werken.. Rehabilitatie past beter bij mij.
pi_111911886
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 00:51 schreef W.Wiebel het volgende:
Hahaha, don't worry.. Onze blog zal beoordeeld worden op de inhoud en niet op de reacties (;

De stelling is: Onderaan de samenleving staan is je eigen schuld.. en niet: Je hebt een 'onderkant van de samenleving' nodig hè.. Want dat weten we.

@Ryan3 > Mijn klasgenoten zullen het hopelijk niet met me eens zijn, maar ik ben het eerlijk gezegd ergens wel met je eens. Referend aan>

[..]

Ik ken iemand die werkt met psychiatrisch chronisch zieke cliënten.. Deze mensen zullen nooit meer iets bijdragen aan de maatschappij.. De rest van hun leven wekelijks begeleiding nodig hebben.

Afmaken, dat gaat me íéts te ver (; .. maar met die cliënten zou ik (denk ik) niet kunnen werken.. Rehabilitatie past beter bij mij.
Godsakker, ik dacht even dat Ryan3 chargeerde. Maar het idee leeft echt.
Ik kan me mateloos ergeren aan de mensen waarmee ik moet werken. Ik zeg wel eens voor de grap, dat ik de volgende keer alleen wil gaan werken bij een bedrijf, waar het gemiddelde IQ boven de 110 ligt.

Maar jij meent dat serieus, begrijp ik. Wat stom.
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_111912008
quote:

[..]

Jezus, spoor jij wel helemaal?

En dat wil maatschappelijk werker worden.

Daarnaast; ik weet natuurlijk niet hoe ernstig de gevallen zijn waarover je het hebt, maar in principe draagt iedereen altijd iets bij aan de maatschappij. Dat hoeft niet alleen in economische zin te zijn.

Al lijkt dat tegenwoordig wel de enige maatstaf te zijn helaas.

Bovendien zou je als - toekomstig - maatschappelijk werker toch wel - van nature - oog moeten hebben voor de oorzaken en omstandigheden waardoor mensen niet alles uit hun leven halen en hun kansen benutten.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_111912532
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 01:13 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Jezus, spoor jij wel helemaal?

En dat wil maatschappelijk werker worden.

Daarnaast; ik weet natuurlijk niet hoe ernstig de gevallen zijn waarover je het hebt, maar in principe draagt iedereen altijd iets bij aan de maatschappij. Dat hoeft niet alleen in economische zin te zijn.

Al lijkt dat tegenwoordig wel de enige maatstaf te zijn helaas.

Bovendien zou je als - toekomstig - maatschappelijk werker toch wel - van nature - oog moeten hebben voor de oorzaken en omstandigheden waardoor mensen niet alles uit hun leven halen en hun kansen benutten.
Vet van mij.
Dat hangt er van af wat je met bijdragen bedoelt. Ik zie genoeg mensen die echt helemaal niks nuttigs bijdragen. Ik denk aan mensen die blind en doof zijn, bijvoorbeeld. Wel zijn er mensen bereid om voor deze kneuzen te zorgen.

Tja, dan wordt de vraag of je deze mensen nou een spuitje wilt geven of niet.

En welke argumenten gebruik je dan?
Het geluk van de mensen zelf?
Zijn dit nog wel mensen?
Het gemak van de samenleving?
  woensdag 23 mei 2012 @ 02:55:09 #155
291070 Aristoo
Boo! 2U2..
pi_111912813
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 16:02 schreef mossad_agent het volgende:
Maar de onderlaag van de bevolking bestaat niet uit mensen met een laag IQ, ... anders zouden dat er wel een heleboel zijn.
I.D.D., zoals jij zijn er niet zoveel..
  woensdag 23 mei 2012 @ 03:17:10 #156
291070 Aristoo
Boo! 2U2..
pi_111912884
quote:

[..]

Natuurlijk :? Nature en Nurture vormen het individu tot een 2-eenheid. Het is dus subject aan die 2 en geen 3e entiteit die hier de rol speelt van keuzemaker. Karakter is aangeboren, like it or not....
En in de VS speelt die overweging geen rol van enige importantie, hoor! Iedereen die arm is mag 'creperen'. Schuldig en onschuldig. Liberty and Justice for all.?.Yeah. right!
pi_111912899
zwart en wit zijn mooie kleuren, ken je er meer? :')

woensdag 23 mei 2012 @ 03:29:10 #158
291070 Aristoo
Boo! 2U2..
pi_111912910
quote:
1s.gif Op maandag 21 mei 2012 13:16 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Alleen door een goochelaar.. ^)
  woensdag 23 mei 2012 @ 06:28:21 #159
366229 Oldie57
Neoliberalisme Macht Frei
pi_111913062
Wat een ontzettend slechte OP. Het domme neo-liberale gelul druipt er van af.

Mijn broer heeft 5 jaar geleden een hersenbloeding gekregen. De gevolgen hiervan waren dat zijn concentratievermogen en motoriek verminderde. Uiteindelijk raakte hij zijn werk kwijt en belandde (tijdelijk) in de bijstand. Nu heeft hij een laag betaald uitzendbaantje maar hij probeert er tenminste iets van te maken.

Dus TS, voordat je je domme smoel hier weer opendoet, zou ik eerst 10x langer nadenken want erg slim ben je niet.

[ Bericht 0% gewijzigd door Oldie57 op 23-05-2012 06:33:50 ]
pi_111915946
Tegenwoordig wordt er vanuit de overheid zoveel bepaalt en geregeld dat je niet alles zelf meer kunt. Instanties hebben last van bureaucratie en overlappen elkaar/werken niet goed samen. Burgers weten niet goed waar ze moeten zijn of met wie ze moeten praten. Kortom, nee het is niet je eigen schuld.
I wonder if the stars sign, the life that is to be mine. - Enya
  woensdag 23 mei 2012 @ 09:58:48 #161
373754 mossad_agent
pi_111916080
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 06:28 schreef Oldie57 het volgende:
Wat een ontzettend slechte OP. Het domme neo-liberale gelul druipt er van af.

Mijn broer heeft 5 jaar geleden een hersenbloeding gekregen. De gevolgen hiervan waren dat zijn concentratievermogen en motoriek verminderde. Uiteindelijk raakte hij zijn werk kwijt en belandde (tijdelijk) in de bijstand. Nu heeft hij een laag betaald uitzendbaantje maar hij probeert er tenminste iets van te maken.

Dus TS, voordat je je domme smoel hier weer opendoet, zou ik eerst 10x langer nadenken want erg slim ben je niet.
Mensen die uitzonderingen als voorbeeld stellen om iets te ontkennen.......... 8)7
  woensdag 23 mei 2012 @ 10:14:34 #162
366229 Oldie57
pi_111916514
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 09:58 schreef mossad_agent het volgende:

[..]

Mensen die uitzonderingen als voorbeeld stellen om iets te ontkennen.......... 8)7
Hoezo?

De stelling van de TS in de OP luidt: "Er is geen reden om je onderaan de sociale ladder te bevinden, als je onderaan de sociale ladder staat is dat je eigen schuld."

Dit is een generieke uitspraak zonder nuances. Dus hoe ongelofelijk dom kan je zijn om die stront uit je bek te krijgen?
  woensdag 23 mei 2012 @ 10:47:50 #163
373754 mossad_agent
pi_111917586
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 10:14 schreef Oldie57 het volgende:

[..]

Hoezo?

De stelling van de TS in de OP luidt: "Er is geen reden om je onderaan de sociale ladder te bevinden, als je onderaan de sociale ladder staat is dat je eigen schuld."

Dit is een generieke uitspraak zonder nuances. Dus hoe ongelofelijk dom kan je zijn om die stront uit je bek te krijgen?
TS heeft in 9 van de 10 gevallen gelijk.
  woensdag 23 mei 2012 @ 10:56:17 #164
366229 Oldie57
pi_111917824
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 10:47 schreef mossad_agent het volgende:

[..]

Toon eens aan! Waarom niet 5 van de 10 of 1 van de 10?
pi_111917945
quote:

[..]

Bron?
pi_111918030
quote:

[..]

Ik denk dat TS in veel minder gevallen gelijk heeft.

Sterker nog, ik denk dat degenen die zelf schuld hebben aan een positie aan de onderkant van de samenleving door een gebrek aan inzet bijvoorbeeld, zelfs een minderheid vormen.

Maar als je zelf gezond bent, alles voor de wind is gegaan, en in een goed milieu bent opgegroeid dan schijnt het moeilijk te zijn je in zulke mensen te verplaatsen en denkt men dat iedereen dezelfde kansen heeft als zij zelf. Terwijl je daadwerkelijk flinke schade en achterstand kunt oplopen door een handicap, een chronisch ziekte, door je achtergrond, zowel wat betreft gezinssituatie als afkomst, psychische gesteldheid, karakter en intelligentie spelen ook nog een rol, evenals het milieu waarin je opgroeit (veel connecties of niet), en een dosis geluk natuurlijk.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_111918076
quote:

Want mensen met een psychiatrische aandoening kunnen niets bijdragen aan de maatschappij? Kunnen niet rehabiliteren? En dat wil dan maatschappelijk werker worden... :')
pi_111918095
"Je onderaan de samenleving bevinden is je eigen schuld"

Klinkt alsof het heel slecht is.. Nu heb ik gekozen voor meer vrije tijd in plaats van een hoger salaris.
Vind ik niet zo slecht...
pi_111925134
@Oldie57 .. Op vorige pagina's heb ik de stelling al genuanceerd en aangegeven dat ik het er niet mee eens ben.. maar dat dit dialoog een opdracht en vooral bedoeld om een discussie uit te lokken.

@Roellie80 .. Mijn definitie van 'je onderaan de samenleving bevinden'.. is dat je geen (vrijwilligers)werk hebt.. Geen studie doet.. Niet voor jezelf kan zorgen.. Een geïsoleerd leven leiden.

@Kees22, Tomatenboer en Xa1pt > Allereerst zeg ik dat ik het moeilijk zou vinden om met die mensen te werken.
Ik doel dus op mensen die niet meer kunnen rehabiliteren. Met mensen die niet bijdragen aan de maatschappij bedoel ik naast werk ook bijvoorbeeld boodschappen halen voor je buurvrouw van 80.. Of iets in je wijk/buurt doen. Het is natuurlijk een kleine groep waar ik het over heb en ik vind ook wel dat deze mensen recht hebben op hulp.

Ik vind het wel een interessant onderzoek voor het CBS .. Hoeveel procent van de mensen die in de bijstand zitten zijn er terecht gekomen door ziekte/bezuinigingen etc.
Ik ken iemand die zich aan de onderkant van de samenleving bevind, niet geheel zijn eigen schuld dat hij er terecht is gekomen, maar hij heeft al tig aanbiedingen van de gemeente gekregen om weer te studeren/werken .. Hij grijpt deze kansen niet. Want werken loont niet voor hem.. Is jammer en ik vind het een geval van eigen schuld.
  woensdag 23 mei 2012 @ 13:58:07 #170
373754 mossad_agent
pi_111925385
quote:
1s.gif Op woensdag 23 mei 2012 11:00 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Bron?
Jij bent ook een plaat met een kras niet? Altijd als iemand iets zegt kom jij met het standaardriedeltje ;bron??

Hoe doe jij dit in het dagelijks leven..... de bakker zegt; ik heb lekker brood. Jij vraagt dan naar de bron?
Als iemand zegt dat het lekker weer is..vraag jij dan naar de bron?

Vervelend die mensen onder aan de sociale ladder die teveel tijd hebben en zo op fora gaan irriteren met vraagjes naar bronnen.
pi_111925995
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 13:58 schreef mossad_agent het volgende:

[..]

Jij bent ook een plaat met een kras niet? Altijd als iemand iets zegt kom jij met het standaardriedeltje ;bron??
Als je zulke stellige beweringen doet kun je dat toch wel een beetje onderbouwen?
  woensdag 23 mei 2012 @ 14:21:39 #172
366229 Oldie57
pi_111926417
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 13:58 schreef mossad_agent het volgende:

[..]

Jij bent ook een plaat met een kras niet?
Waarom onderbouw jij je stellingen niet? Te moeilijk voor je zeker?
  woensdag 23 mei 2012 @ 14:22:23 #173
373754 mossad_agent
pi_111926445
quote:
1s.gif Op woensdag 23 mei 2012 14:11 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Als je zulke stellige beweringen doet kun je dat toch wel een beetje onderbouwen?
Yep... of ik het ga doen is een tweede, zeker bij mensen die altijd maar bron!? roepen.

quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 14:21 schreef Oldie57 het volgende:

[..]

Waarom onderbouw jij je stellingen niet? Te moeilijk voor je zeker?
Fok bewijst mijn gelijk.
pi_111926524
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 14:22 schreef mossad_agent het volgende:

[..]

Yep... of ik het ga doen is een tweede, zeker bij mensen die altijd maar bron!? roepen.
Duidelijk, je lult maar wat uit je nek.
  woensdag 23 mei 2012 @ 14:26:32 #175
373754 mossad_agent
pi_111926594
quote:
14s.gif Op woensdag 23 mei 2012 14:24 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Duidelijk, je lult maar wat uit je nek.
Bron?
pi_111927306
Ligt best een interessante discussie onder.

Je ouders (en andere omgevingsfactoren) zullen invloed hebben op je intelligentie; het is algemeen bekend dat aanraking en interactie op jonge leeftijd groei van zenuwcellen stimuleert en IQ en ook EQ beinvloedt. Hebben mensen met een laag IQ, EQ en discipline hun ellende aan henzelf te danken? Ja, als je "henzelf" definieert als de persoon die is ontstaan uit de opvoeding van de ouders. Nee, als je "henzelf" definieert als de persoon op het moment dat die werd geboren.

Met genetische invloed is het al helemaal lastig omdat mensen met "slechte genen" (of genetische aandoeningen) al voor de geboorte kansloos zijn. Hebben ze dit aan zichzelf te danken? Neen. Zijn de mensen zelf schuldig aan hun lage intelligentie? Nee. Zijn die mensen zelf schuldig aan eventueel crimineel gedrag of onproductiviteit? Misschien.

Het probleem is natuurlijk dat je op deze manier iedereen, ook criminelen, van eigen verantwoordelijkheid kan strippen. Met deze zienswijze zijn criminelen en massamoordenaars ook slachtoffers van omstandigheden. Op welk moment houdt "slachtoffer zijn" op en begint eigen verantwoordelijkheid?
  woensdag 23 mei 2012 @ 15:07:18 #177
366229 Oldie57
pi_111928064
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 14:26 schreef mossad_agent het volgende:

[..]

Bron?
Goed, het is nog erger dan we dachten. Jij bent een simpele jij-bakker.
pi_111930154
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 15:07 schreef Oldie57 het volgende:

Goed, het is nog erger dan we dachten. Jij bent een simpele jij-bakker.
De waarheid ligt zoals vaak in het midden... Uiteraard was de vraag om een bron voor die 9 vd 10 een legitieme vraag. Maar het vragen om bronnen wordt door velen ook misbruikt om een discussie stuk te maken.
  woensdag 23 mei 2012 @ 15:59:38 #179
366229 Oldie57
pi_111930369
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 15:55 schreef DS4 het volgende:
Maar het vragen om bronnen wordt door velen ook misbruikt om een discussie stuk te maken.
Het dient ook om loze beweringen te ontmaskeren.
pi_111930847
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 15:59 schreef Oldie57 het volgende:

Het dient ook om loze beweringen te ontmaskeren.
Had je nu gemist dat ik aangaf dat de vraag in dit geval legitiem was?
pi_111931220
Dat is niet waar. Als jij een kind in een gezin bent waarvan de ouders niet werken, geen discipline hebben, niet gemotiveerd zijn, etc. dan heeft dat invloed. Vergeleken met een kind waar discipline heerst, op tijd gaan slapen, gezonde voeding, een sfeer waar ambitie verheerlijkt wordt. Een kind uit dat gezin heeft meer kans om hogerop te komen.

Zolan sommige ouders die te incapabel zijn om kinderen te nemen, maar deze toch mogen nemen, hebben groepen kinderen verschillende kansen en is er dus geen sprake van "gelijkheid".
pi_111931323
quote:
3s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 21:10 schreef Piet_Piraat het volgende:
Voorlopig wordt het tekort steeds groter, loodgieters, stucadoors, timmermannen, tegelzetters.
Ze sterven uit. :@
Laagbetaalde beroepen zonder status.

Deze beroepen zullen pas weer in trek raken wanneer de doelgroep geen aansprak op een uitkering kan maken of wanneer deze uitkering dermate laag is.
pi_111931338
Gelijkheid is er niet en komt er ook nooit. Er is gelijkwaardigheid, althans, dat streven lijkt mij heel erg goed. Gelijkheid is geen goed streven, het is naïef en onwenselijk ook nog.
  woensdag 23 mei 2012 @ 16:24:24 #184
366229 Oldie57
pi_111931396
quote:
11s.gif Op woensdag 23 mei 2012 16:10 schreef DS4 het volgende:

[..]

Had je nu gemist dat ik aangaf dat de vraag in dit geval legitiem was?
Nee hoor.
pi_111931438
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 16:24 schreef Oldie57 het volgende:

Nee hoor.
Dan kan ik jouw toevoeging niet zo plaatsen...
pi_111931511
quote:
3s.gif Op woensdag 23 mei 2012 16:22 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Laagbetaalde beroepen zonder status.

Deze beroepen zullen pas weer in trek raken wanneer de doelgroep geen aansprak op een uitkering kan maken of wanneer deze uitkering dermate laag is.
Ik denk dat deze beroepen pas weer écht in trek gaan komen zodra geld en status niet meer de belangrijkste drijfveren zijn binnen onze materialistische maatschappij. Waardoor veel jongeren dus kiezen voor een carriere met meer aanzien en financiële beloning.
pi_111931600
Ik hoor het al, mensen met het syndroom van Down moeten niet zo kwijlen maar gewoon aan de slag gaan.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  † In Memoriam † woensdag 23 mei 2012 @ 16:32:14 #188
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_111931805
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 16:28 schreef Monolith het volgende:
Ik hoor het al, mensen met het syndroom van Down moeten niet zo kwijlen maar gewoon aan de slag gaan.
Kunnen prima ingezet worden om het land te bewateren.
Carpe Libertatem
pi_111931808
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 16:26 schreef Tomatenboer het volgende:

Ik denk dat deze beroepen pas weer écht in trek gaan komen zodra geld en status niet meer de belangrijkste drijfveren zijn binnen onze materialistische maatschappij.
Hou op, dat zijn helemaal niet de belangrijkste drijfveren.

Het zijn wel belangrijke drijfveren en terecht ook natuurlijk. Niets mis met een mooie loopbaan en geld verdienen.
pi_111931859
quote:
14s.gif Op woensdag 23 mei 2012 16:32 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Kunnen prima ingezet worden om het land te bewateren.
Dat lijkt me inderdaad een baan in het hogere segment. :P
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  woensdag 23 mei 2012 @ 16:34:25 #191
348532 DorperTed
een kar die ratelt op de keien
pi_111931906
quote:
2s.gif Op woensdag 23 mei 2012 16:20 schreef Zienswijze het volgende:
Dat is niet waar. Als jij een kind in een gezin bent waarvan de ouders niet werken, geen discipline hebben, niet gemotiveerd zijn, etc. dan heeft dat invloed. Vergeleken met een kind waar discipline heerst, op tijd gaan slapen, gezonde voeding, een sfeer waar ambitie verheerlijkt wordt. Een kind uit dat gezin heeft meer kans om hogerop te komen.

Zolan sommige ouders die te incapabel zijn om kinderen te nemen, maar deze toch mogen nemen, hebben groepen kinderen verschillende kansen en is er dus geen sprake van "gelijkheid".
Mijn ouders hebben mij goed opgevoed, precies op de punten die je noemt. En toch ben ik een luie ongemotiveerde zak. Misschien een verkeerde keuze gemaakt met betrekking tot mijn opleiding( 2 maal). Maar wat ik wil zeggen is dat het niet altijd aan de ouders hoeft te liggen. Je karakter word grotendeels gevormd maar bepaalde eigenschappen word je mee geboren.
pi_111932027
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 16:26 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Ik denk dat deze beroepen pas weer écht in trek gaan komen zodra geld en status niet meer de belangrijkste drijfveren zijn binnen onze materialistische maatschappij. Waardoor veel jongeren dus kiezen voor een carriere met meer aanzien en financiële beloning.
Ik denk dat het altijd zo zal blijven. Enkel de liefhebbers kiezen voor laagbetaalde banen zonder status.

Of je moet je uitkeringen verlagen. Als iemand bijvoorbeeld HBO-MER heeft gestudeerd (want een studie met "aanzien"), vervolgens werkloos raakt, dan zal hij misschien één van de bovengenoemde beroepen kiezen na omscholing.
pi_111932134
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 16:34 schreef DorperTed het volgende:

[..]

Mijn ouders hebben mij goed opgevoed, precies op de punten die je noemt. En toch ben ik een luie ongemotiveerde zak. Misschien een verkeerde keuze gemaakt met betrekking tot mijn opleiding( 2 maal). Maar wat ik wil zeggen is dat het niet altijd aan de ouders hoeft te liggen. Je karakter word grotendeels gevormd maar bepaalde eigenschappen word je mee geboren.
Dat klopt zeker, maar ouders zijn wel een invloed. Uitzonderingen heb je natuurlijk altijd.

Als elk kind hetzelfde uitgangspunt zou hebben (goede school, disciplinerende en motiverende omgeving, goed voedingsschema, etc.) dan zou je misschien kunnen opperen dat als je je aan de onderkant van de samenleving bevindt het je eigen schuld is. Waarmee je dan natuurlijk niet mensen met een laag IQ en gehandicapten meerekent.
  woensdag 23 mei 2012 @ 16:41:24 #194
348532 DorperTed
pi_111932239
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 16:39 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Dat klopt zeker, maar ouders zijn wel een invloed. Uitzonderingen heb je natuurlijk altijd.

Als elk kind hetzelfde uitgangspunt zou hebben (goede school, disciplinerende en motiverende omgeving, goed voedingsschema, etc.) dan zou je misschien kunnen opperen dat als je je aan de onderkant van de samenleving bevindt het je eigen schuld is. Waarmee je dan natuurlijk niet mensen met een laag IQ en gehandicapten meerekent.
Ik ben het helemaal met je eens. Je kan pas stellen dat iedereen gelijke kansen heeft als de beginwaarden exact hetzelfde zijn. Natuurlijk is dat volstrekt onmogelijk te realiseren.
pi_111932403
Tenzij ooit ouders die te incapabel zijn het verboden dan wel ontmoedigd wordt kinderen te nemen.

Een soort kinderrijbewijs dus. Net zoals je elke malloot niet zomaar de weg op laat gaan, maar hem eerst de vaardigheden bijleert.
  woensdag 23 mei 2012 @ 16:45:18 #196
366229 Oldie57
pi_111932435
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 16:25 schreef DS4 het volgende:

[..]

Dan kan ik jouw toevoeging niet zo plaatsen...
Het was geen toevoeging maar een accentuering.
pi_111932492
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 16:36 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Ik denk dat het altijd zo zal blijven. Enkel de liefhebbers kiezen voor laagbetaalde banen zonder status.

Of je moet je uitkeringen verlagen. Als iemand bijvoorbeeld HBO-MER heeft gestudeerd (want een studie met "aanzien"), vervolgens werkloos raakt, dan zal hij misschien één van de bovengenoemde beroepen kiezen na omscholing.
Ik denk niet dat je daarvoor uitkeringen hoeft te verlagen. Ook nu al is inkomen uit arbeid vrijwel altijd te verkiezen boven een veel lager inkomen uit een uitkering. Alleen in enkele gevallen zul je inderdaad te maken hebben met de bekende "armoedeval".

Overigens waren technische opleidingen in mijn beleving in de jaren 80 en 90 veel populairder dan tegenwoordig.
  woensdag 23 mei 2012 @ 16:46:45 #198
348532 DorperTed
pi_111932501
quote:
6s.gif Op woensdag 23 mei 2012 16:44 schreef Zienswijze het volgende:
Tenzij ooit ouders die te incapabel zijn het verboden dan wel ontmoedigd wordt kinderen te nemen.

Een soort kinderrijbewijs dus. Net zoals je elke malloot niet zomaar de weg op laat gaan, maar hem eerst de vaardigheden bijleert.
Het kinderrijbewijs is op zich een aardig idee. Maar wat zullen de eisen worden? En bovendien zullen 'rijke' ouders hun kinderen meer kansen kunnen bieden dan Jan Modaal. In dat opzicht zal het nooit 'eerlijk' worden.
pi_111932546
quote:
6s.gif Op woensdag 23 mei 2012 16:44 schreef Zienswijze het volgende:

Dat zou ideaal zijn inderdaad. Maar behalve in overduidelijke gevallen zal dat een utopie zijn en niet te bepalen. :)
pi_111932614
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 16:46 schreef DorperTed het volgende:

[..]

Het kinderrijbewijs is op zich een aardig idee. Maar wat zullen de eisen worden?
Opvoedingsvaardigheden, je kinderen motivatie en ambitie bijbrengen, goed voedingsschema, zelf het goede voorbeeld geven (dus niet als ouder elke dag uitslapen terwijl dat kind vroeg op moet staan, want dan heeft het kind ook geen zin meer), etc. etc.

quote:
En bovendien zullen 'rijke' ouders hun kinderen meer kansen kunnen bieden dan Jan Modaal. In dat opzicht zal het nooit 'eerlijk' worden.
Dat is enkel in financieel opzicht. Als je de startvoorwaarden gelijk stelt, zie hierboven, dan zal dat al enorm schelen.
pi_111932661
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 16:46 schreef Tomatenboer het volgende:

Ook nu al is inkomen uit arbeid vrijwel altijd te verkiezen boven een veel lager inkomen uit een uitkering.
Ik vrees dat in de praktijk de koopkracht van veel mensen in de bijstand niet of nauwelijks afwijkt dan die van veel werkenden.

Het is echt niet zo dat als je gaat werken dat je er dan enorm op vooruitgaat, uitgaande van lagere betaald werk uiteraard.
pi_111932708
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 16:46 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Ik denk niet dat je daarvoor uitkeringen hoeft te verlagen. Ook nu al is inkomen uit arbeid vrijwel altijd te verkiezen boven een veel lager inkomen uit een uitkering. Alleen in enkele gevallen zul je inderdaad te maken hebben met de bekende "armoedeval".
Zullen er geen mensen (HBO- of zelfs WO-afgestudeerd) zijn die liever in de bijstand zitten en maar hopen op een baan met zekere status i.p.v. met de handen werken? Dat wordt ook wel een "baan op niveau"genoemd.

quote:
Overigens waren technische opleidingen in mijn beleving in de jaren 80 en 90 veel populairder dan tegenwoordig.
Vreemd. Hoe komt het dat deze opleidingen opeens zo inpopulair zijn geworden?
  woensdag 23 mei 2012 @ 16:51:28 #203
348532 DorperTed
pi_111932712
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 16:49 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Opvoedingsvaardigheden, je kinderen motivatie en ambitie bijbrengen, goed voedingsschema, zelf het goede voorbeeld geven (dus niet als ouder elke dag uitslapen terwijl dat kind vroeg op moet staan, want dan heeft het kind ook geen zin meer), etc. etc.

[..]

Dat is enkel in financieel opzicht. Als je de startvoorwaarden gelijk stelt, zie hierboven, dan zal dat al enorm schelen.
Dat financieel opzicht is zeker voor studie etc. belangrijk. Bovendien hebben 'rijke' mensen vaker een netwerk waarin in weer banen worden gevonden. Nepotisme zou ik het niet willen noemen maar ook ik zou liever een kennis aannemen dan een onbekend iemand.
  woensdag 23 mei 2012 @ 16:53:17 #204
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_111932803
Niemand komt aan de top zonder mazzel, omgekeerd is het dus ook ridicuul om te zeggen dat iedereen die op de bodem beland daar door hun eigen schuld is gekomen, zelfs als dat gechargeerd is.
Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
pi_111932854
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 16:51 schreef DorperTed het volgende:

[..]

Dat financieel opzicht is zeker voor studie etc. belangrijk.
Alleen als je naar de dure scholen in het buitenland wilt, lijkt mij. Het collegegeld in Nederland is 1700 euro, waar je natuurlijk een kleine studielening voor kunt afsluiten. 1700*4jaar lenen is bar weinig als je bedenkt dat je in je hele leven bij elkaar naar verwachting meer dan 1 miljoen euro zal gaan verdienen (40 jaar werken tegen 25.000 euro netto per maand).

quote:
Bovendien hebben 'rijke' mensen vaker een netwerk waarin in weer banen worden gevonden. Nepotisme zou ik het niet willen noemen maar ook ik zou liever een kennis aannemen dan een onbekend iemand.
Dat is waar, maar op die manier houd je altijd verschillen tussen mensen die uit verschillende milieus komen.
  woensdag 23 mei 2012 @ 16:54:58 #206
348532 DorperTed
pi_111932905
Wat bedoelt TS eigenlijk met onderaan de samenleving? Zijn dat mensen die een uitkering hebben? Of mensen met een slecht betaalde baan? Wat moet ik mij er precies bij voorstellen?
pi_111933020
Een manier om het verschil tussen rijke en arme ouders op te heffen, is scholing volledig subsidieren zodat het voor de scholier en de student gratis wordt.
  woensdag 23 mei 2012 @ 16:58:29 #208
348532 DorperTed
pi_111933096
quote:
2s.gif Op woensdag 23 mei 2012 16:57 schreef Zienswijze het volgende:
Een manier om het verschil tussen rijke en arme ouders op te heffen, is scholing volledig subsidieren zodat het voor de scholier en de student gratis wordt.
Wat doe je in dat geval dan met een privéschool? Want op die manier word er toch weer ongelijkheid gecreëerd.
pi_111933202
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 16:58 schreef DorperTed het volgende:

[..]

Wat doe je in dat geval dan met een privéschool? Want op die manier word er toch weer ongelijkheid gecreëerd.
Je kan deze inderdaad moeilijk verbieden. De enige manier is om de kwaliteit van het publiek onderwijs dermate te verhogen zodat dit niveau hoger is dan privéscholen. Waardoor het (voor kinderen uit rijke gezinnen) niet loont om naar een privéschool te gaan.
  woensdag 23 mei 2012 @ 17:02:49 #210
348532 DorperTed
pi_111933277
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 17:00 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Je kan deze inderdaad moeilijk verbieden. De enige manier is om de kwaliteit van het publiek onderwijs dermate te verhogen zodat dit niveau hoger is dan privéscholen. Waardoor het (voor kinderen uit rijke gezinnen) niet loont om naar een privéschool te gaan.
Alleen zit je dan weer met het probleem dat privéscholen beter betalen dan publieke scholen waardoor het voor de beste docenten aantrekkelijker is om bij de privéschool te werken. Het blijft een lastige kwestie.
pi_111933319
Het verschil tussen families die weinig en veel contacten hebben kan je opheffen door dat een universiteit / hogeschool verplicht netwerkbijeenkomsten aan studenten moet aanbieden?
pi_111933390
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 16:50 schreef DS4 het volgende:

[..]

Ik vrees dat in de praktijk de koopkracht van veel mensen in de bijstand niet of nauwelijks afwijkt dan die van veel werkenden.

Het is echt niet zo dat als je gaat werken dat je er dan enorm op vooruitgaat, uitgaande van lagere betaald werk uiteraard.
Ik denk eerlijk gezegd dat dat schromelijk wordt overdreven door voorstanders van het verlagen van een uitkering.

Natuurlijk zijn er voorbeelden bekend, maar over het algemeen is het minimumloon al zo'n 150 euro meer dan een Bijstandsuitkering voor een huishouden, en met een minimumloon heb je ook gewoon recht op alle toeslagen, en een minimumloon is al 2x zo hoog voor een alleenstaande. Dus ik zie dat niet zo.

Bovendien ben je verlost van een Sociale Dienst waar je continu verantwoording aan hebt af te leggen, en in het geval van een partner kan deze ook gewoon weer verdienen wat hij / zij wil zonder dat deze het hoeft af te geven om op het bijstandsniveau uit te komen.

[ Bericht 11% gewijzigd door Tomatenboer op 23-05-2012 17:10:16 ]
pi_111933399
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 17:02 schreef DorperTed het volgende:

[..]

Alleen zit je dan weer met het probleem dat privéscholen beter betalen dan publieke scholen waardoor het voor de beste docenten aantrekkelijker is om bij de privéschool te werken. Het blijft een lastige kwestie.
Daar kan je met belastingen op spelen, waardoor privéscholen boven een bepaald bedrag extra belasting over het loon moeten betalen. Waardoor de docent netto net zoveel overhoudt als hij in een publieke onderwijsinstelling zou werken.

Ik ben zeer voorstander dat de beste docenten onderwijs aan de massa geven i.p.v. een eliteclubje studenten veelal geselecteerd op hoe rijk hun papa of mama is.
  woensdag 23 mei 2012 @ 17:05:36 #214
348532 DorperTed
pi_111933437
quote:
5s.gif Op woensdag 23 mei 2012 17:03 schreef Zienswijze het volgende:
Het verschil tussen families die weinig en veel contacten hebben kan je opheffen door dat een universiteit / hogeschool verplicht netwerkbijeenkomsten aan studenten moet aanbieden?
Dan zit je weer met het probleem dat bepaalde personen een te laag EQ hebben of andere gedragsstoornissen of autisme. Bovendien wat doe je met de rest van het onderwijs?
Ik denk dat het beter is om te accepteren dat de maatschappij/samenleving en mensen niet maakbaar zijn en een gereguleerde 'vrije' markt te hebben.
pi_111933577
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 16:51 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Zullen er geen mensen (HBO- of zelfs WO-afgestudeerd) zijn die liever in de bijstand zitten en maar hopen op een baan met zekere status i.p.v. met de handen werken? Dat wordt ook wel een "baan op niveau"genoemd.
Die zijn er ongetwijfeld. Onbegrijpelijk als je het mij vraagt, want onder je niveau werken kan weliswaar deprimerend en demotiverend zijn, maar het lijkt mij dat mensen een hoger inkomen altijd prefereren boven een uitkering waarbij je net kunt rondkomen en je alle privacy en autonomie kwijt bent.

[..]

quote:
Persoonlijk denk ik dat het dus komt doordat mensen gevoeliger zijn geworden voor winstbejag en snel cashen en status. Waardoor dergelijke beroepen minder aantrekkelijk zijn geworden in de beleving van veel mensen. Maar ik pretendeer niet de absolute waarheid in pacht te hebben op dat gebied. :P
pi_111933642
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 17:05 schreef DorperTed het volgende:

[..]

Dan zit je weer met het probleem dat bepaalde personen een te laag EQ hebben of andere gedragsstoornissen of autisme. Bovendien wat doe je met de rest van het onderwijs?
Ik denk dat het beter is om te accepteren dat de maatschappij/samenleving en mensen niet maakbaar zijn en een gereguleerde 'vrije' markt te hebben.
Volledige gelijkheid is een utopie, waarbij ik je eerste zin als goed argument kan gebruiken.

Maar we kunnen wel naar minder ongelijkheid streven, o.a. door de punten die ik zojuist aanhaalde.
  woensdag 23 mei 2012 @ 17:12:36 #217
348532 DorperTed
pi_111933742
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 17:09 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Volledige gelijkheid is een utopie, waarbij ik je eerste zin als goed argument kan gebruiken.

Maar we kunnen wel naar minder ongelijkheid streven, o.a. door de punten die ik zojuist aanhaalde.
Ben ik met je eens. Er is ook niks mis met 'niet gelijk' zijn zolang de verschillen maar niet te groot worden.
pi_111934680
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 17:04 schreef Tomatenboer het volgende:

Ik denk eerlijk gezegd dat dat schromelijk wordt overdreven door voorstanders van het verlagen van een uitkering.
Ik denk dat e.e.a. meermaals is uitgezocht en ik hecht toch wel waarde daaraan...

quote:
Natuurlijk zijn er voorbeelden bekend, maar over het algemeen is het minimumloon al zo'n 150 euro meer dan een Bijstandsuitkering voor een huishouden, en met een minimumloon heb je ook gewoon recht op alle toeslagen, en een minimumloon is al 2x zo hoog voor een alleenstaande. Dus ik zie dat niet zo.
Hier zie ik dus wat ontbreken van kennis, danwel het selectief gebruiken van kennis.

Bij een stel is de bijstandsuitkering 100% van het minimumloon en dus niet 150 euro lager. Daar kan de langdurigheidstoeslag bovenop komen.

Alleenstaande ouder komt op 70%, maar gemeenten kunnen dat aanvullen tot 90%. Incl. langdurigheidstoeslag kom je dan weer op ongeveer dat minimumloon.

Puur alleenstaanden zitten op 50%, maar wederom kan dit worden aangevuld met 20% (dus 70% totaal) en langdurigheidstoeslag. Voor hen is het sneller voordelig om te gaan werken...

Maar! dit is niet het hele verhaal: natuurlijk krijg je ook toeslagen als je minimumloon verdient... maar vergeet niet de kosten van werken. Vervoer kan geld kosten en wordt niet altijd volledig vergoed (vanaf 1-1-2013 wordt die kans nog kleiner ook!). Ga je meer verdienen, dan gaan die toeslagen weg.

Daarnaast is er de bijzondere bijstand.

Nee, ik zou het op moeten zoeken, maar uit mijn hoofd ben je tot anderhalf keer modaal (!) niet of nauwelijks beter af dan in de bijstand als het gaat om koopkracht (dat is niet hetzelfde als inkomen!). En dat lijkt mij toch zorgwekkend.

Bovendien ben je verlost van een Sociale Dienst waar je continu verantwoording aan hebt af te leggen, en in het geval van een partner kan deze ook gewoon weer verdienen wat hij / zij wil zonder dat deze het hoeft af te geven om op het bijstandsniveau uit te komen.
[/quote]
pi_111934751
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 17:12 schreef DorperTed het volgende:

Ben ik met je eens. Er is ook niks mis met 'niet gelijk' zijn zolang de verschillen maar niet te groot worden.
Er is m.i. ook niets mis met verschillen. Overheid moet zorgen voor een goede basis. Dus iedereen voldoende inkomen. Iedereen toegang tot onderwijs, medische zorg, enz.

En als dat is gegarandeerd dan mag iedereen proberen om (veel) meer te vergaren.
pi_111935599
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 17:32 schreef DS4 het volgende:

[..]

Ik denk dat e.e.a. meermaals is uitgezocht en ik hecht toch wel waarde daaraan...

[..]

Hier zie ik dus wat ontbreken van kennis, danwel het selectief gebruiken van kennis.

Bij een stel is de bijstandsuitkering 100% van het minimumloon en dus niet 150 euro lager. Daar kan de langdurigheidstoeslag bovenop komen.
Excuses, ik haalde netto Bijstand door de war met bruto minimumloon. :')

quote:
Alleenstaande ouder komt op 70%, maar gemeenten kunnen dat aanvullen tot 90%. Incl. langdurigheidstoeslag kom je dan weer op ongeveer dat minimumloon.

Puur alleenstaanden zitten op 50%, maar wederom kan dit worden aangevuld met 20% (dus 70% totaal) en langdurigheidstoeslag. Voor hen is het sneller voordelig om te gaan werken...
Vergeet niet dat lang niet iedereen langdurigheidstoeslag ontvang (gelukkig). De voorwaarden verschillen per gemeente, maar over het algemeen geldt dat je pas langdurigheidstoeslag krijgt als je tenminste 4 jaar achtereen een Bijstandsuitkering ontvangt. Gelukkig is dat slechts een minderheid, al is dat wel een harde kern.

quote:
Maar! dit is niet het hele verhaal: natuurlijk krijg je ook toeslagen als je minimumloon verdient... maar vergeet niet de kosten van werken. Vervoer kan geld kosten en wordt niet altijd volledig vergoed (vanaf 1-1-2013 wordt die kans nog kleiner ook!). Ga je meer verdienen, dan gaan die toeslagen weg.
Uiteraard moeten mensen ook kosten maken om te werken inderdaad, goed punt. Overigens moeten mensen in de Bijstand ook kosten maken om te voldoen aan de reintegratietrajecten. Veelal moeten mensen werken voor de uitkering en moet men dus ook om een bepaalde tijd ergens aanwezig zijn. Deze kosten zullen hoogstens slechts ten dele worden vergoed.

quote:
Daarnaast is er de bijzondere bijstand.

Nee, ik zou het op moeten zoeken, maar uit mijn hoofd ben je tot anderhalf keer modaal (!) niet of nauwelijks beter af dan in de bijstand als het gaat om koopkracht (dat is niet hetzelfde als inkomen!). En dat lijkt mij toch zorgwekkend.
Tot anderhalf keer modaal lijkt mij eerlijk gezegd ernstig overdreven als het om koopkracht gaat, al verlies je inderdaad al gauw het recht op allerlei toeslagen zodra je ook maar een beetje boven het minimumloon verdient (zelf ervaring mee). :)
  woensdag 23 mei 2012 @ 19:11:30 #221
366229 Oldie57
pi_111938920
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 17:32 schreef DS4 het volgende:

[quote]Nee, ik zou het op moeten zoeken, maar uit mijn hoofd ben je tot anderhalf keer modaal (!) niet of nauwelijks beter af dan in de bijstand als het gaat om koopkracht (dat is niet hetzelfde als inkomen!). En dat lijkt mij toch zorgwekkend.
Dus als ik jou goed begrijp is de koopkracht van een bijstandsgerechtigde met een (bruto) inkomen van ca. ¤ 15.000 per jaar even hoog als een werkende die ca. ¤ 50.000 (bruto) per jaar verdient.

Daar geloof ik dus niks van.

Er worden hier in dit topic achterlijke rechtse 'feiten' gepresenteerd. Sinds Wilders zijn bek open deed nadat hij de VVD verliet is het 'fact free' debatteren tot grote hoogte gestegen in dit land.
  woensdag 23 mei 2012 @ 20:11:21 #222
224960 highender
Travellin' Light
pi_111941912
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 14:45 schreef Pharmacist het volgende:
Ligt best een interessante discussie onder.

Je ouders (en andere omgevingsfactoren) zullen invloed hebben op je intelligentie; het is algemeen bekend dat aanraking en interactie op jonge leeftijd groei van zenuwcellen stimuleert en IQ en ook EQ beinvloedt. Hebben mensen met een laag IQ, EQ en discipline hun ellende aan henzelf te danken? Ja, als je "henzelf" definieert als de persoon die is ontstaan uit de opvoeding van de ouders. Nee, als je "henzelf" definieert als de persoon op het moment dat die werd geboren.

Met genetische invloed is het al helemaal lastig omdat mensen met "slechte genen" (of genetische aandoeningen) al voor de geboorte kansloos zijn. Hebben ze dit aan zichzelf te danken? Neen. Zijn de mensen zelf schuldig aan hun lage intelligentie? Nee. Zijn die mensen zelf schuldig aan eventueel crimineel gedrag of onproductiviteit? Misschien.

Het probleem is natuurlijk dat je op deze manier iedereen, ook criminelen, van eigen verantwoordelijkheid kan strippen. Met deze zienswijze zijn criminelen en massamoordenaars ook slachtoffers van omstandigheden. Op welk moment houdt "slachtoffer zijn" op en begint eigen verantwoordelijkheid?
Als er al zoiets als vrije wil en keuze bestaat dan is dat uiterst beperkt, het geheel is deterministisch. Dat wil echter niet zeggen dat je niet verantwoordelijk gehouden kan worden voor je daden. Iemand aanspreken op zijn verantwoordelijkheid is immers ook onderdeel van datzelfde determinisme, het eigenbelang van de soort regeert...
pi_111943719
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 19:11 schreef Oldie57 het volgende:
Dus als ik jou goed begrijp is de koopkracht van een bijstandsgerechtigde met een (bruto) inkomen van ca. ¤ 15.000 per jaar even hoog als een werkende die ca. ¤ 50.000 (bruto) per jaar verdient.

Daar geloof ik dus niks van.
Dat het ongeloofwaardig klinkt ben ik met je eens.

quote:
Er worden hier in dit topic achterlijke rechtse 'feiten' gepresenteerd. Sinds Wilders zijn bek open deed nadat hij de VVD verliet is het 'fact free' debatteren tot grote hoogte gestegen in dit land.
Ik heb het geenszins als feit gepresenteerd! Het staat mij bij dat het zo is, ik kan het helaas niet snel opzoeken.

Edit:
Inmiddels gevonden: I stand corrected, het is anderhalf keer minimumloon... en ook dat vind ik zorgwekkend, alleen is het wel een stuk minder extreem dan ik eerder per abuis aangaf.

[ Bericht 4% gewijzigd door DS4 op 23-05-2012 20:56:12 ]
  woensdag 23 mei 2012 @ 22:26:42 #224
366229 Oldie57
pi_111949318
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 20:45 schreef DS4 het volgende:

[..]

Dat het ongeloofwaardig klinkt ben ik met je eens.

[..]

Ik heb het geenszins als feit gepresenteerd! Het staat mij bij dat het zo is, ik kan het helaas niet snel opzoeken.

Edit:
Inmiddels gevonden: I stand corrected, het is anderhalf keer minimumloon... en ook dat vind ik zorgwekkend, alleen is het wel een stuk minder extreem dan ik eerder per abuis aangaf.
Dat klopt ook niet. Anderhalf keer minimumloon is ca. ¤ 30.000 per jaar. En dat is beslist een hogere koopkracht vergeleken met een bijstandsuitkering.
pi_111954299
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 22:26 schreef Oldie57 het volgende:

Dat klopt ook niet. Anderhalf keer minimumloon is ca. ¤ 30.000 per jaar. En dat is beslist een hogere koopkracht vergeleken met een bijstandsuitkering.
Jouw gevoel is meer waard dan rapportages? Is dat wat je nu zegt?

Overigens is het minder dan 30k.
  woensdag 23 mei 2012 @ 23:57:24 #226
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_111954943
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 22:26 schreef Oldie57 het volgende:

[..]

30k bruto is hoeveel netto?
30k bruto is hoeveel subsidie en extra potjes minder?
  donderdag 24 mei 2012 @ 03:34:14 #227
291070 Aristoo
Boo! 2U2..
pi_111957661
quote:
19s.gif Op woensdag 23 mei 2012 16:53 schreef kingmob het volgende:
Niemand komt aan de top zonder mazzel, omgekeerd is het dus ook ridicuul om te zeggen dat iedereen die op de bodem beland daar door hun eigen schuld is gekomen, zelfs als dat gechargeerd is.
^O^ Goed punt, is geen speld tussen te krijgen, en dat mag ik graag zien :Y _O_
pi_111957691
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 16:51 schreef Zienswijze het volgende:

Je moet harder studeren, harder werken en krijgt minder loon.
pi_111957695
* Je geboortejaar maakt al verschil, wanneer je pech hebt,begint je carriere in een economisch slechte tijd en bestaat je CV uit uitzendbaantjes en flexcontracten.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 24-05-2012 03:57:10 ]
pi_111957696
Terechte OP. Mijn ouders kunnen niet voor altijd hippie's blijven financieren, ga eens lekker zelf werken.
pi_111957699
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2012 03:56 schreef Rechten_Student het volgende:
Terechte OP. Mijn ouders kunnen niet voor altijd hippie's blijven financieren, ga eens lekker zelf werken.
Hoeveel studieschuld heb je wanneer je alle wetten kent?
pi_111957704
Goede opleiding gedaan en goed betaalde baan in een bloeiende bedrijfstak.
Na 20 jaar met plezier werken komt de klad erin en langzaam maar zeker komt het moment dat ook jij kan vertrekken, daar sta je dan met oprotpremie en op een leeftijd dat het erg lastig gaat worden.
  donderdag 24 mei 2012 @ 04:09:46 #233
291070 Aristoo
Boo! 2U2..
pi_111957707
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 16:48 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Dat zou ideaal zijn inderdaad. Maar behalve in overduidelijke gevallen zal dat een utopie zijn en niet te bepalen. :)
Democratie was nog niet zolang geleden ook een utopie, remember?
  donderdag 24 mei 2012 @ 04:20:35 #234
291070 Aristoo
Boo! 2U2..
pi_111957725
quote:

Waarom is er ondanks/dankzij ! alle moeite die de overheid er insteekt alsnog ongelijkheid in Nederland? Is het omdat het tegenwoordig allemaal draait om een goede opleiding en goede baan? We zijn een ‘diplomasamenleving’ geworden, we zijn gericht op het bereiken van succes. Zonder diploma doe je niet mee. Mensen die onderaan de samenleving staan krijgen de stempel ‘mislukkeling’, doordat zij zo neer worden gezet door de samenleving gaan zij zich hier ook naar gedragen. Zij zijn tevreden met hun uitkering, hebben geen dagbesteding en dus geen waardige plek in de maatschappij. Toch klagen ze wel over dat ze met moeite rond kunnen komen en dat macht en succes alleen maar haalbaar is voor de mensen met geld, een hoog IQ en een goede opleiding.
"Alle Mensen zijn ongelijk", i.v.m. hun unieke individualiteit.
  donderdag 24 mei 2012 @ 04:26:12 #235
291070 Aristoo
Boo! 2U2..
pi_111957730
quote:
2s.gif Op donderdag 24 mei 2012 04:06 schreef Piet_Piraat het volgende:
Na 20 jaar met plezier werken komt de klad erin en langzaam maar zeker komt het moment dat ook jij kan vertrekken, daar sta je dan met oprotpremie en op een leeftijd dat het erg lastig gaat worden.
Voor de Wet zijn we allemaal gelijk, ZeurPiet_Piraat(je) van me. Alles desondanks goed? }) ;)
pi_111957732
quote:
2s.gif Op donderdag 24 mei 2012 04:06 schreef Piet_Piraat het volgende:
Wat een slecht excuus. Je kan ook gewoon voor minder werken, maar nee al die oudjes willen tonnen met geld door hun zogenaamde 'werkervaring'.

Vind je 't gek dat bedrijven liever een innovatieve jongeling hebben die voor de helft van 't loon van dat oudje werkt?
  donderdag 24 mei 2012 @ 04:33:20 #237
291070 Aristoo
Boo! 2U2..
pi_111957738
quote:
5s.gif Op donderdag 24 mei 2012 03:59 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

Hoeveel studieschuld heb je wanneer je alle wetten kent?
Er zijn er teveel om op te noemen, laat staan kennen...
Desondanks dient elke Burger de Wet te kennen,volgens diezelfde Wet 8)7 . })
En de Wet heeft altijd gelijk, met bescherming/afscherming als Leitmotiv :r
pi_111957743
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2012 04:27 schreef Rechten_Student het volgende:

[..]

Wat een slecht excuus. Je kan ook gewoon voor minder werken, maar nee al die oudjes willen tonnen met geld door hun zogenaamde 'werkervaring'.

Vind je 't gek dat bedrijven liever een innovatieve jongeling hebben die voor de helft van 't loon van dat oudje werkt?
Da's geen excuus maar realiteit.
Bedrijven kiezen over het algemeen de goedkope jongere met ruime ervaring. :')
  donderdag 24 mei 2012 @ 04:37:33 #239
291070 Aristoo
Boo! 2U2..
pi_111957744
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2012 03:56 schreef Rechten_Student het volgende:
Rechten studeren vereist gevoel voor rechtvaardigheid.Kappen jij, dus! :(
DubbelDomme korpsballen dienen straten te vegen en plee's uit te likken IMHO ^O^
Desondanks financieerd en faciliteerd de Staat zijn abominabele 'opleiding'. What a waste!

[ Bericht 0% gewijzigd door Aristoo op 24-05-2012 04:45:12 (typfouten door keyboard-errors) ]
pi_111957751
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2012 04:37 schreef Aristoo het volgende:

Rechten studeren vereist gevoel voor rechtvaardigheid.
Relatief veel criminelen gaan in de bak rechten studeren. :+
pi_111957754
quote:

[..]

DubbelDomme korpsballen dienen straten te vegen en plee's uit te likken IMHO ^O^
Desondanks financieerd en faciliteerd de Staat zijn abominabele 'opleiding'. What a waste!
:')
pi_111957758
quote:
3s.gif Op donderdag 24 mei 2012 04:37 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

Da's geen excuus maar realiteit.
Bedrijven kiezen over het algemeen de goedkope jongere met ruime ervaring. :')
Wat wil je nu duidelijk maken, moraal ridder?
Misschien moeten die oudjes eens rationeel gaan denken in plaats van hoge lonen vragen.
pi_111957759
Sowieso is het wel handig om je rechten te kennen.
pi_111957764
Sowieso is het ook handig om eens progressief te gaan denken.
pi_111957765
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2012 04:49 schreef Rechten_Student het volgende:

[..]

Wat wil je nu duidelijk maken, moraal ridder?
Misschien moeten die oudjes eens rationeel gaan denken in plaats van hoge lonen vragen.
Tsja, je hebt nog een lange studie te gaan, succes met afbetalen later.
pi_111957767
quote:
10s.gif Op donderdag 24 mei 2012 04:53 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

Tsja, je hebt nog een lange studie te gaan, succes met afbetalen later.
pi_111957768
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2012 04:53 schreef Rechten_Student het volgende:
Sowieso is het ook handig om eens progressief te gaan denken.
Ik houd het liever simpel.
pi_111957770
quote:
3s.gif Op donderdag 24 mei 2012 04:55 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

Ik houd het liever simpel.
Als een echte volks-tokkie!

Je ouders zullen vast trots zijn. Zo papa, zo zoon.

Toch?
  donderdag 24 mei 2012 @ 04:57:40 #249
366229 Oldie57
pi_111957772
quote:
1s.gif Op woensdag 23 mei 2012 23:57 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Ongeveer ¤ 22.000 netto. Dat is ruim ¤ 10.000 meer vergeleken met een bijstandsuitkering. Aan subsidiepotjes etc. (huur- en zorgtoeslag) mis je ongeveer ¤ 3.000 - ¤ 5000.

Kortom, met een inkomen van anderhalf het minimumloon leef je veel rianter dan iemand met een bijstandsuitkering.
pi_111957773
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2012 04:56 schreef Rechten_Student het volgende:

[..]

Als een echte volks-tokkie!

Je ouders zullen vast trots zijn. Zo papa, zo zoon.

Toch?
Dit gaat nogal off topic, ik wil er best antwoord op geven via pm. ;)
  donderdag 24 mei 2012 @ 09:38:08 #251
182269 sneakypete
On the edge
pi_111960052
Eigen verantwoordelijkheid betekent dat mensen afgerekend worden op hun daden. Natuurlijk zijn alle mensen anders. Ook is het zo, dat de keuzes die mensen maken afhankelijk zijn van allerlei factoren waarop het individu zelf niet of nauwelijks vat heeft. Genen, het milieu waarin je opgroeit, ervaringen, kansen enz.
Het is niet vol te houden dat het een volkomen vrijwillige keuze is om arm(er) te zijn. Wel is het zo dat in Nederland niemand echt arm hoeft te zijn, wanneer diegene zichzelf zo goed mogelijk probeert te redden. Schulden en armoede zijn vaak het gevolg van onhandige beslissingen (riskant investeren, scheiden, geen nuttige opleiding volgen) en zelden het gevolg van écht niets kunnen. Voor de mensen met een ernstige beperking zijn er immers voorzieningen.

Je kunt je natuurlijk afvragen wat armoede eigenlijk is. Als armoede betekent dat onmisbare levensbehoeften als voedsel, onderdak, zorg en onderwijs niet toegankelijk zijn, denk ik dat het in Nederland allemaal wel meevalt.

De vraag is vooral: wat kun je het beste doen aan bestaande armoede? Wetende dat het voor een groot deel te maken heeft met keuzes die mensen maken (ongeacht of die keuzes nu echte keuzes zijn, danwel handelingspatronen waar iemand zelf weinig grip op heeft), is het belangrijk om mensen te leren de juiste keuzes te maken. Mensen (kinderen) moeten leren om zuinig te zijn met geld, om een opleiding te volgen die past bij hun capaciteiten én wat de markt vraagt (dus niet wat je gewoon leuk lijkt terwijl er geen droog brood mee te verdienen valt) en ook heel belangrijk: sociaal zijn. Gewoon aardig doen en contacten onderhouden. Leren te geven en nemen. Wie dat doet, kan in nood altijd bogen op naasten die je uit de brand helpen. Familieleden, buren, vrienden en collega's kunnen je dan mooi die paar tientjes lenen die je eens tekortkomt, of met je praten als je er even helemaal doorheen zit.
Als mensen díe verantwoordelijkheden zoveel mogelijk nemen is er ook niet zo veel overheid nodig om de risico's af te dekken.

Er bestaat dus een verband tussen cultuur en het sociaal-economisch stelsel. Een zelfredzame cultuur (dat is niet ieder voor zich maar met elkaar op kleine schaal ipv via de overheid) is dus economisch verstandiger en maakt mensen ook gelukkiger wanneer zij tot stand komt. Het is dus aan te bevelen eigen verantwoordelijkheid te stimuleren, zonder het als excuus te gebruiken om de ander in de kou te laten staan.
pi_111960389
quote:

Desondanks financieerd en faciliteerd de Staat zijn abominabele 'opleiding'.
Ik moest lachen...
pi_111960986
Onderaan in de samenleving is een erg vreemde opvatting. Onderaan en bovenaan bestaat niet het is maar net welke normen je hanteert. Zelf vind ik mensen die 80 uur in de week werken omdat ze hun villa en ferrari willen betalen erg domme mensen al zullen anderen ze de topmensen vinden. Politici en ministers vindt men erg belangrijk maar het zijn zielige mensen in mijn ogen die hun privacy opofferen voor aanzien en macht. Mensen in de bijstand kunnen erg gelukkig zijn.
Als je dan wilt discussieren over eigen schuld moet je eerst duidelijk maken wat je bedoelt, niet iedereen heeft behoefte aan enorme rijkdom of macht of willen achter een bureau werken of de zorgen van ondernemerschap. Als ik zie hoeveel mensen klagen over de hoge belastingen als men veel verdient denk ik dat die mensen ook niet erg tevreden zijn.
pi_111964302
quote:

[..]

Desondanks financieerdt en faciliteerdt de Staat zijn abominabele 'opleiding'. What a waste!
Dat zijn toch geen typefouten!
pi_111964676
Als ik de OP nog eens herlees, krijg ik het gevoel dat TS een van de mensen is die als mislukkeling bestempeld wordt en uit hij daarover zijn verontwaardiging.
Vroegâh had je ooit de Bond tegen het Arbeidsethos, die zich verzette tegen de algemeen geachte maatschappelijk druk om hard te werken en veel te verdienen. Mensen die dat niet wilden werden toen wel aangeduid met "langharig werkschuw tuig". In de Telegrof stond wel eens een ingezonden brief met de klacht: "Woonden we maar in de Sovjet-Unie, dan konden we die vieze communisten naar Siberië sturen."

Voor alle mensen die zo fulmineren tegen uitkeringstrekkers: maak je niet zo druk. Als je zelf veel geld wilt verdienen en hard wilt werken: lekker doen. En als je jaloers bent op uitkeringstrekkers: sluit je aan bij hen.
pi_111965983
quote:
3s.gif Op donderdag 24 mei 2012 04:59 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

Dit gaat nogal off topic, ik wil er best antwoord op geven via pm. ;)
Stuur maar.
pi_111967716
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2012 10:19 schreef Wespensteek het volgende:
Onderaan in de samenleving is een erg vreemde opvatting. Onderaan en bovenaan bestaat niet het is maar net welke normen je hanteert. Zelf vind ik mensen die 80 uur in de week werken omdat ze hun villa en ferrari willen betalen erg domme mensen al zullen anderen ze de topmensen vinden. Politici en ministers vindt men erg belangrijk maar het zijn zielige mensen in mijn ogen die hun privacy opofferen voor aanzien en macht. Mensen in de bijstand kunnen erg gelukkig zijn.
Als je dan wilt discussieren over eigen schuld moet je eerst duidelijk maken wat je bedoelt, niet iedereen heeft behoefte aan enorme rijkdom of macht of willen achter een bureau werken of de zorgen van ondernemerschap. Als ik zie hoeveel mensen klagen over de hoge belastingen als men veel verdient denk ik dat die mensen ook niet erg tevreden zijn.
pi_111969292
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2012 10:19 schreef Wespensteek het volgende:
Als jij hier rustiger van slaapt wil ik wel net doen alsof je gelijk hebt...
pi_111977595
quote:
11s.gif Op donderdag 24 mei 2012 13:56 schreef DS4 het volgende:

[..]

Als jij hier rustiger van slaapt wil ik wel net doen alsof je gelijk hebt...
Bazen antwoord _O-
  donderdag 24 mei 2012 @ 17:48:37 #260
370681 Prins_Eerlijk
Burchtblijver
pi_111977918
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2012 11:56 schreef Kees22 het volgende:
Als ik de OP nog eens herlees, krijg ik het gevoel dat TS een van de mensen is die als mislukkeling bestempeld wordt en uit hij daarover zijn verontwaardiging.
Vroegâh had je ooit de Bond tegen het Arbeidsethos, die zich verzette tegen de algemeen geachte maatschappelijk druk om hard te werken en veel te verdienen. Mensen die dat niet wilden werden toen wel aangeduid met "langharig werkschuw tuig". In de Telegrof stond wel eens een ingezonden brief met de klacht: "Woonden we maar in de Sovjet-Unie, dan konden we die vieze communisten naar Siberië sturen."

Voor alle mensen die zo fulmineren tegen uitkeringstrekkers: maak je niet zo druk. Als je zelf veel geld wilt verdienen en hard wilt werken: lekker doen. En als je jaloers bent op uitkeringstrekkers: sluit je aan bij hen.
Ik begrijp ook nooit zo goed hoe sommige mensen zich altijd en eeuwig achtergesteld kunnen voelen. Gelukkig is het niet mijn probleem.
...dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams....
pi_111978398
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2012 11:56 schreef Kees22 het volgende:

Ja, dat was wel een mislukking hè, die bond tegen het arbeidsethos ergens uit de jaren 80 tijdens de toenmalige crisis...
Veel sociale academie klantjes die daarin trapten wrs.
Het tegenovergestelde, voortkomende uit een soort calvinistische predestinatieleer, is ook niet veel soeps. Toch ga ik er nog steeds voor wat Freud zei: een mens is alleen psychologisch een beetje uitgebalanceerd als hij liefde en werk kent. Heel eenvoudige waarden dus. Politici zouden zich dus, als zij willen dat hun burgers psychologisch een beetje uitgebalanceerd zijn, in dit soort crises moeten engageren om alles op alles te zetten op werk, werk, werk en nog eens werk. Zoals men deed tijdens Paars.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ryan3 op 24-05-2012 18:32:16 ]
I´m back.
pi_111978450
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2012 18:02 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja, dat was wel een mislukking hè, die bond tegen het arbeidsethos ergens uit de jaren 80 tijdens de toenmalige crisis...
Veel sociale academie klantjes die daarin trapten wrs.
Het tegenovergestelde, voortkomende uit een soort calvinistische predestinatieleer, is ook niet veel soeps. Toch ga ik er nog steeds voor wat Freud zei: een mens is alleen psychologisch een beetje uitgebalanceerd als hij liefde en werk kent. Heel eenvoudige waarden dus. Politici zouden zich dus, als zij willen dat hun burgers psychologisch een beetje uitgebalanceerd zijn, in dit soort crises moet engageren om alles op alles te zetten op werk, werk, werk en nog eens werk. Zoals men deed tijdens Paars.
Is er een partij die hierin het voortouw neemt?
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  donderdag 24 mei 2012 @ 18:22:01 #263
177885 JoaC
Het is patat
pi_111979014
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2012 18:04 schreef waht het volgende:

[..]

Er is een partij die de 40-urige werkweek terug wilt.
[..]
pi_111979495
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2012 18:04 schreef waht het volgende:

[..]

Ik zou zeggen de Partij van de Arbeid, normaliter gesproken.
Lijkt mij althans.
Verder zou ik een partij die ervoor zorgt dat meer mensen zelfstandige worden ook wel zien zitten.
Zou je dus terechtkomen bij een partij die sommige elementen van VVD en sommige elementen van de PvdA incorporeert.
I´m back.
  donderdag 24 mei 2012 @ 22:02:16 #265
321876 Cherna
Fuck the System
pi_111992023
quote:
1s.gif Op woensdag 23 mei 2012 23:57 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Dit.
  donderdag 24 mei 2012 @ 22:08:23 #266
321876 Cherna
Fuck the System
pi_111992671
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 16:36 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

En dat denk jij? Dat zullen er maar weinige zijn.
pi_112002132
Ik liep vandaag tijdens mijn vrijwilligerswerk nog eens aan dit topic te denken.
Ik ben zelf weer werkeloos en heb een inkomen van EUR 808 per vier weken. Toen ik vorig jaar nog werkte, kreeg ik voor 22 uur per week iets van EUR 948 per maand, dus ik ben er amper op achteruit gegaan. Ik doe nu pakweg 25 uur per week vrijwilligerswerk. Dat vind ik een goede balans tussen werk en privé.
Afgaande op de normen van TS hoor ik bij de onderlaag van de samenleving.
Ik weet van een collega hier dat hij uitermate goed verdient en ik neem zonder meer aan dat hij veel uren per week werkt voor een riant loon. Hij hoort bij de bovenlaag van de samenleving.

Ik schat dat we ongeveer even slim zijn en ook dezelfde soort slimheid hebben. Ook zijn we ongeveer even hoog opgeleid. Als ik afga wat ik hier op FOK! van hem zie, zou ik wel met hem overweg kunnen.
Maar ik heb een goede fiets en hij rijdt (of reed) een Jaguar. Ik woon in een klein huurhuisje met huurtoelage (maar wel WOZ-waarde van EUR 222.000) en hij in een riante eigen villa, ongetwijfeld met hypotheekrenteaftrek. Ik woon in een bos van de gemeente en hij in een bos in eigen bezit.

En dan?
Ik denk dat hij en ik tevreden zijn over onze eigen situatie, althans voor zover beschreven. We hebben er immers zelf voor gekozen of naar toe gewerkt.

Dit ontkracht een oppervlakkige beoordeling op grond van inkomen en postcode.

Verder zijn er mensen die echt geen keuze hebben. Die zie ik dagelijks in mijn werk.
Volstrekt onmachtig om zichzelf te sturen. En soms toch meteen wijsheid, waar ik voor buig.
Maar dat is een ander verhaal.
pi_112414736
( Ik zou het oprecht vervelend vinden als je je persoonlijk aangevallen voelt door mijn OT, want zoals ik het ook al eerder heb genuanceerd is dit een schoolopdracht om discussie uit te lokken en ben ik het zelf niet eens met m'n post ).

En als je goed leest, dit gaf ik als definitie: Een mens die niet voor zichzelf kan zorgen, zonder opleiding, zonder (vrijwilligers)werk en/of een mens die niet nuttig is voor de maatschappij behoort tot de onderste laag van de samenleving.

Jij hebt vrijwilligerswerk, dus in mijn OT behoor je niet tot 'de onderkant van de samenleving'.
  maandag 4 juni 2012 @ 11:17:06 #269
244933 trovey
Nachtoele
pi_112416749
quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2012 10:09 schreef W.Wiebel het volgende:
( Ik zou het oprecht vervelend vinden als je je persoonlijk aangevallen voelt door mijn OT, want zoals ik het ook al eerder heb genuanceerd is dit een schoolopdracht om discussie uit te lokken en ben ik het zelf niet eens met m'n post ).

En als je goed leest, dit gaf ik als definitie: Een mens die niet voor zichzelf kan zorgen, zonder opleiding, zonder (vrijwilligers)werk en/of een mens die niet nuttig is voor de maatschappij behoort tot de onderste laag van de samenleving.

Jij hebt vrijwilligerswerk, dus in mijn OT behoor je niet tot 'de onderkant van de samenleving'.
Dus alle bejaarden behoren tot de onderste laag van de maatschappij ook al hadden ze daarvoor, in hun werkzame leven, een normale baan, wellicht zelfs hoge functie :? want zo klinkt je benaming nu.
Optimist tot in de kist
pi_112506783
quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2012 10:09 schreef W.Wiebel het volgende:

Mwa, ik voel me niet zo gauw aangevallen. Eigenlijk maakt het me geen zak uit wat je van me vindt. Want we kennen elkaar toch niet.

Maar ik vind je definitie wel handig. Want die ontkracht meteen al de titel van dit topic.
De capaciteiten van een mens zijn grofweg voor de helft door erfelijkheid en voor de helft door opvoeding bepaald. Cijfers lopen van 30-70 tot 70-30, maar half-half is ongeveer een gemiddelde.
De eerste twee punten zijn bepaald zonder dat je er iets aan kunt doen: je kunt niet voor jezelf zorgen (handicap) of je hebt geen opleiding gekregen.
Deze mensen hebben dus zelf geen schuld aan het feit dat ze tot de onderkant van de maatschappij behoren. (Wat is eigenlijk de onderkant van de samenleving??)

Blijven over: de mensen die wel kunnen werken en een redelijke opleiding hebben gehad.
Je oppert hier zelf al vrijwilligerswerk als mogelijkheid, ter vervanging van zogenaamd echt werk.
Hoe dan ook is er een gradatie aan te brengen in soorten werk en opleiding. En in de capaciteiten om die te volgen, dus weer de 50-50-regel: ongeveer de helft van je capaciteiten heb je geërfd en ongeveer de helft is getraind. En zelfs de training heb je maar gedeeltelijk in de hand.
Of je in dit gebied excelleert of juist faalt, is dus maar in beperkte mate je eigen verdienste/falen.

Er van uitgaande dat jouw 50 % erfelijkheid je met een zekere mate van verstand en inzicht heeft uitgerust, aannemende dat je ouders en je omgeving je pakweg 50 % ijver hebben geleerd, dan nog moet je maar hopen dat dat allemaal genoeg is voor de top van de samenleving.

Ik ken een gezin met 2 jongens.
De ene heeft gouden handen: hij kan een technische klus blindelings uitvoeren.
De andere heeft gouden hersens: hij kan zo advocaat of chirurg worden.

Ze rijden nu allebei voor een bezorgdienst.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')