abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_111927306
Ligt best een interessante discussie onder.

Je ouders (en andere omgevingsfactoren) zullen invloed hebben op je intelligentie; het is algemeen bekend dat aanraking en interactie op jonge leeftijd groei van zenuwcellen stimuleert en IQ en ook EQ beinvloedt. Hebben mensen met een laag IQ, EQ en discipline hun ellende aan henzelf te danken? Ja, als je "henzelf" definieert als de persoon die is ontstaan uit de opvoeding van de ouders. Nee, als je "henzelf" definieert als de persoon op het moment dat die werd geboren.

Met genetische invloed is het al helemaal lastig omdat mensen met "slechte genen" (of genetische aandoeningen) al voor de geboorte kansloos zijn. Hebben ze dit aan zichzelf te danken? Neen. Zijn de mensen zelf schuldig aan hun lage intelligentie? Nee. Zijn die mensen zelf schuldig aan eventueel crimineel gedrag of onproductiviteit? Misschien.

Het probleem is natuurlijk dat je op deze manier iedereen, ook criminelen, van eigen verantwoordelijkheid kan strippen. Met deze zienswijze zijn criminelen en massamoordenaars ook slachtoffers van omstandigheden. Op welk moment houdt "slachtoffer zijn" op en begint eigen verantwoordelijkheid?
  woensdag 23 mei 2012 @ 15:07:18 #177
366229 Oldie57
Neoliberalisme Macht Frei
pi_111928064
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 14:26 schreef mossad_agent het volgende:

[..]

Bron?
Goed, het is nog erger dan we dachten. Jij bent een simpele jij-bakker.
pi_111930154
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 15:07 schreef Oldie57 het volgende:

Goed, het is nog erger dan we dachten. Jij bent een simpele jij-bakker.
De waarheid ligt zoals vaak in het midden... Uiteraard was de vraag om een bron voor die 9 vd 10 een legitieme vraag. Maar het vragen om bronnen wordt door velen ook misbruikt om een discussie stuk te maken.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
  woensdag 23 mei 2012 @ 15:59:38 #179
366229 Oldie57
pi_111930369
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 15:55 schreef DS4 het volgende:
Maar het vragen om bronnen wordt door velen ook misbruikt om een discussie stuk te maken.
Het dient ook om loze beweringen te ontmaskeren.
pi_111930847
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 15:59 schreef Oldie57 het volgende:

Het dient ook om loze beweringen te ontmaskeren.
Had je nu gemist dat ik aangaf dat de vraag in dit geval legitiem was?
pi_111931220
Dat is niet waar. Als jij een kind in een gezin bent waarvan de ouders niet werken, geen discipline hebben, niet gemotiveerd zijn, etc. dan heeft dat invloed. Vergeleken met een kind waar discipline heerst, op tijd gaan slapen, gezonde voeding, een sfeer waar ambitie verheerlijkt wordt. Een kind uit dat gezin heeft meer kans om hogerop te komen.

Zolan sommige ouders die te incapabel zijn om kinderen te nemen, maar deze toch mogen nemen, hebben groepen kinderen verschillende kansen en is er dus geen sprake van "gelijkheid".
pi_111931323
quote:
3s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 21:10 schreef Piet_Piraat het volgende:
Voorlopig wordt het tekort steeds groter, loodgieters, stucadoors, timmermannen, tegelzetters.
Ze sterven uit. :@
Laagbetaalde beroepen zonder status.

Deze beroepen zullen pas weer in trek raken wanneer de doelgroep geen aansprak op een uitkering kan maken of wanneer deze uitkering dermate laag is.
pi_111931338
Gelijkheid is er niet en komt er ook nooit. Er is gelijkwaardigheid, althans, dat streven lijkt mij heel erg goed. Gelijkheid is geen goed streven, het is naïef en onwenselijk ook nog.
  woensdag 23 mei 2012 @ 16:24:24 #184
366229 Oldie57
pi_111931396
quote:
11s.gif Op woensdag 23 mei 2012 16:10 schreef DS4 het volgende:

[..]

Had je nu gemist dat ik aangaf dat de vraag in dit geval legitiem was?
Nee hoor.
pi_111931438
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 16:24 schreef Oldie57 het volgende:

Nee hoor.
Dan kan ik jouw toevoeging niet zo plaatsen...
pi_111931511
quote:
3s.gif Op woensdag 23 mei 2012 16:22 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Laagbetaalde beroepen zonder status.

Deze beroepen zullen pas weer in trek raken wanneer de doelgroep geen aansprak op een uitkering kan maken of wanneer deze uitkering dermate laag is.
Ik denk dat deze beroepen pas weer écht in trek gaan komen zodra geld en status niet meer de belangrijkste drijfveren zijn binnen onze materialistische maatschappij. Waardoor veel jongeren dus kiezen voor een carriere met meer aanzien en financiële beloning.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_111931600
Ik hoor het al, mensen met het syndroom van Down moeten niet zo kwijlen maar gewoon aan de slag gaan.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  † In Memoriam † woensdag 23 mei 2012 @ 16:32:14 #188
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_111931805
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 16:28 schreef Monolith het volgende:
Ik hoor het al, mensen met het syndroom van Down moeten niet zo kwijlen maar gewoon aan de slag gaan.
Kunnen prima ingezet worden om het land te bewateren.
Carpe Libertatem
pi_111931808
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 16:26 schreef Tomatenboer het volgende:

Ik denk dat deze beroepen pas weer écht in trek gaan komen zodra geld en status niet meer de belangrijkste drijfveren zijn binnen onze materialistische maatschappij.
Hou op, dat zijn helemaal niet de belangrijkste drijfveren.

Het zijn wel belangrijke drijfveren en terecht ook natuurlijk. Niets mis met een mooie loopbaan en geld verdienen.
pi_111931859
quote:
14s.gif Op woensdag 23 mei 2012 16:32 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Kunnen prima ingezet worden om het land te bewateren.
Dat lijkt me inderdaad een baan in het hogere segment. :P
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  woensdag 23 mei 2012 @ 16:34:25 #191
348532 DorperTed
een kar die ratelt op de keien
pi_111931906
quote:
2s.gif Op woensdag 23 mei 2012 16:20 schreef Zienswijze het volgende:
Dat is niet waar. Als jij een kind in een gezin bent waarvan de ouders niet werken, geen discipline hebben, niet gemotiveerd zijn, etc. dan heeft dat invloed. Vergeleken met een kind waar discipline heerst, op tijd gaan slapen, gezonde voeding, een sfeer waar ambitie verheerlijkt wordt. Een kind uit dat gezin heeft meer kans om hogerop te komen.

Zolan sommige ouders die te incapabel zijn om kinderen te nemen, maar deze toch mogen nemen, hebben groepen kinderen verschillende kansen en is er dus geen sprake van "gelijkheid".
Mijn ouders hebben mij goed opgevoed, precies op de punten die je noemt. En toch ben ik een luie ongemotiveerde zak. Misschien een verkeerde keuze gemaakt met betrekking tot mijn opleiding( 2 maal). Maar wat ik wil zeggen is dat het niet altijd aan de ouders hoeft te liggen. Je karakter word grotendeels gevormd maar bepaalde eigenschappen word je mee geboren.
pi_111932027
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 16:26 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Ik denk dat deze beroepen pas weer écht in trek gaan komen zodra geld en status niet meer de belangrijkste drijfveren zijn binnen onze materialistische maatschappij. Waardoor veel jongeren dus kiezen voor een carriere met meer aanzien en financiële beloning.
Ik denk dat het altijd zo zal blijven. Enkel de liefhebbers kiezen voor laagbetaalde banen zonder status.

Of je moet je uitkeringen verlagen. Als iemand bijvoorbeeld HBO-MER heeft gestudeerd (want een studie met "aanzien"), vervolgens werkloos raakt, dan zal hij misschien één van de bovengenoemde beroepen kiezen na omscholing.
pi_111932134
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 16:34 schreef DorperTed het volgende:

[..]

Mijn ouders hebben mij goed opgevoed, precies op de punten die je noemt. En toch ben ik een luie ongemotiveerde zak. Misschien een verkeerde keuze gemaakt met betrekking tot mijn opleiding( 2 maal). Maar wat ik wil zeggen is dat het niet altijd aan de ouders hoeft te liggen. Je karakter word grotendeels gevormd maar bepaalde eigenschappen word je mee geboren.
Dat klopt zeker, maar ouders zijn wel een invloed. Uitzonderingen heb je natuurlijk altijd.

Als elk kind hetzelfde uitgangspunt zou hebben (goede school, disciplinerende en motiverende omgeving, goed voedingsschema, etc.) dan zou je misschien kunnen opperen dat als je je aan de onderkant van de samenleving bevindt het je eigen schuld is. Waarmee je dan natuurlijk niet mensen met een laag IQ en gehandicapten meerekent.
  woensdag 23 mei 2012 @ 16:41:24 #194
348532 DorperTed
pi_111932239
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 16:39 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Dat klopt zeker, maar ouders zijn wel een invloed. Uitzonderingen heb je natuurlijk altijd.

Als elk kind hetzelfde uitgangspunt zou hebben (goede school, disciplinerende en motiverende omgeving, goed voedingsschema, etc.) dan zou je misschien kunnen opperen dat als je je aan de onderkant van de samenleving bevindt het je eigen schuld is. Waarmee je dan natuurlijk niet mensen met een laag IQ en gehandicapten meerekent.
Ik ben het helemaal met je eens. Je kan pas stellen dat iedereen gelijke kansen heeft als de beginwaarden exact hetzelfde zijn. Natuurlijk is dat volstrekt onmogelijk te realiseren.
pi_111932403
Tenzij ooit ouders die te incapabel zijn het verboden dan wel ontmoedigd wordt kinderen te nemen.

Een soort kinderrijbewijs dus. Net zoals je elke malloot niet zomaar de weg op laat gaan, maar hem eerst de vaardigheden bijleert.
  woensdag 23 mei 2012 @ 16:45:18 #196
366229 Oldie57
pi_111932435
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 16:25 schreef DS4 het volgende:

[..]

Dan kan ik jouw toevoeging niet zo plaatsen...
Het was geen toevoeging maar een accentuering.
pi_111932492
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 16:36 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Ik denk dat het altijd zo zal blijven. Enkel de liefhebbers kiezen voor laagbetaalde banen zonder status.

Of je moet je uitkeringen verlagen. Als iemand bijvoorbeeld HBO-MER heeft gestudeerd (want een studie met "aanzien"), vervolgens werkloos raakt, dan zal hij misschien één van de bovengenoemde beroepen kiezen na omscholing.
Ik denk niet dat je daarvoor uitkeringen hoeft te verlagen. Ook nu al is inkomen uit arbeid vrijwel altijd te verkiezen boven een veel lager inkomen uit een uitkering. Alleen in enkele gevallen zul je inderdaad te maken hebben met de bekende "armoedeval".

Overigens waren technische opleidingen in mijn beleving in de jaren 80 en 90 veel populairder dan tegenwoordig.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  woensdag 23 mei 2012 @ 16:46:45 #198
348532 DorperTed
pi_111932501
quote:
6s.gif Op woensdag 23 mei 2012 16:44 schreef Zienswijze het volgende:
Tenzij ooit ouders die te incapabel zijn het verboden dan wel ontmoedigd wordt kinderen te nemen.

Een soort kinderrijbewijs dus. Net zoals je elke malloot niet zomaar de weg op laat gaan, maar hem eerst de vaardigheden bijleert.
Het kinderrijbewijs is op zich een aardig idee. Maar wat zullen de eisen worden? En bovendien zullen 'rijke' ouders hun kinderen meer kansen kunnen bieden dan Jan Modaal. In dat opzicht zal het nooit 'eerlijk' worden.
pi_111932546
quote:
6s.gif Op woensdag 23 mei 2012 16:44 schreef Zienswijze het volgende:

Dat zou ideaal zijn inderdaad. Maar behalve in overduidelijke gevallen zal dat een utopie zijn en niet te bepalen. :)
pi_111932614
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 16:46 schreef DorperTed het volgende:

[..]

Het kinderrijbewijs is op zich een aardig idee. Maar wat zullen de eisen worden?
Opvoedingsvaardigheden, je kinderen motivatie en ambitie bijbrengen, goed voedingsschema, zelf het goede voorbeeld geven (dus niet als ouder elke dag uitslapen terwijl dat kind vroeg op moet staan, want dan heeft het kind ook geen zin meer), etc. etc.

quote:
En bovendien zullen 'rijke' ouders hun kinderen meer kansen kunnen bieden dan Jan Modaal. In dat opzicht zal het nooit 'eerlijk' worden.
Dat is enkel in financieel opzicht. Als je de startvoorwaarden gelijk stelt, zie hierboven, dan zal dat al enorm schelen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')