abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_111825957
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 12:29 schreef W.Wiebel het volgende:

[..]

Deze blog is geschreven in een groep van drie. We doen de opleiding Maatschappelijk Werk en Dienstverlening.. De opdracht was om een blog te schrijven over bijvoorbeeld een nieuws onderwerp of iets wat ons aanspreekt uit de theorie.. Ons spreekt het onderwerp diplomademocratie/meritocratie/sociale ongelijkheid aan. Zijn bedoeling is dat je de theorie verbind aan iets wat nu in de huidige samenleving speelt. Wij hebben dus geen nieuws onderwerp gekozen, maar zo te horen spreekt het wel mensen aan..

Als onze samenleving het eens is met onze blog/stelling, dan denk ik dat we worden zoals Amerika.. Dat mensen aan hun lot worden over gelaten..

Willen we als Nederland dat het zorgvangnet verdwijnt?
Okee, en welke principiële posities bestaan er dan dus in dit debat en welke gevolgen heeft dit voor beroepen zoals jij die straks gaat uitoefenen?

[ Bericht 0% gewijzigd door Ryan3 op 21-05-2012 12:49:00 ]
I´m back.
pi_111826279
Ik vind dat je het niet altijd zelf in de hand hebt waar je belandt in de samenleving.
Neem nou; een zeer goede vriend van mij heeft een opleiding gedaan en deze zeer goed afgerond. Echter komt hij niet aan een baan. Hierdoor zit hij nu al enkele jaren in de bijstand. Nu gaat hij een nieuwe opleiding doen waarvoor hij zich dus weer eerst verder in de schulden moet steken.

Niet iedereen die thuis zit zonder baan zit daar omdat hij of zij geen poging doet om aan het werk te gaan.
  maandag 21 mei 2012 @ 12:47:04 #54
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_111826341
Jaren in de bijstand? Zelfs bijbanen kon hij niet aanhouden?
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_111826359
Ik vind het heel vreemd dat je kan denken dat het belanden in een lage sociale laag altijd je eigen schuld is.
Gedurende een groot deel van je leven ben je afhankelijk van anderen. Als kind met je afhankelijk van je ouders en de opvoeding die ze je geven. Er zijn veel kinderen die last hebben van een ontwikkelingsachterstand door het te kort doen van hun ouders. Wanneer deze kinderen met een achterstand op de middelbare school belanden is de kans groot dat zij deze ook met een achterstand verlaten.
Wanneer je ouders het financieel niet breed hebben is het voor jongeren al moeilijker om op te starten. Zij moeten zich door het collegegeld vaak al in de schulden steken waardoor zij later al met een achterstand in de samenleving belanden.
  maandag 21 mei 2012 @ 12:49:13 #56
373754 mossad_agent
Ha-Mossad le-Modiin ule-Tafkid
pi_111826415
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 12:18 schreef Arolsen het volgende:
Nee hoor dat is wat de neoliberale kerk je wil laten geloven.

Veel mensen zitten onderaan omdat de neoliberale leer de mensen met een vlekje zonder pardon uitkotst en geen kans wil geven. Op deze manier zijn veel zwakkeren werkloos terwijl ze graag iets zouden willen betekenen.

Daarnaast hebben ze het deze mensen nog moeilijker gemaakt door het aanstichten van deze crisis. Die crisis is niet door de zwakkeren veroorzaakt.
Veel mensen zitten onderaan omdat ze niet willen leren, kunnen leren maar wel herrie schoppen, daarom worden zij uitgekotst en krijgen ze geen kans meer. Op deze manier houden zwakkeren zichzelf werkloos terwijl ze van hun uitkering genieten.

quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 12:45 schreef Smarty123 het volgende:
Ik vind dat je het niet altijd zelf in de hand hebt waar je belandt in de samenleving.
Neem nou; een zeer goede vriend van mij heeft een opleiding gedaan en deze zeer goed afgerond. Echter komt hij niet aan een baan. Hierdoor zit hij nu al enkele jaren in de bijstand. Nu gaat hij een nieuwe opleiding doen waarvoor hij zich dus weer eerst verder in de schulden moet steken.

Niet iedereen die thuis zit zonder baan zit daar omdat hij of zij geen poging doet om aan het werk te gaan.
Welke studie heeft hij gedaan?? Immers weet je van veel studies al bij voorbaat dat je perspectief zaad is. Filosoof?? ICT?? Vrijetijdskunde??
Na jaren in de bijstand gaat hij niet wat simpeler werk doen?? Heel slim is hij blijkbaar niet.........
pi_111826640
Hij heeft een studie gedaan waar de banenkans toen der tijd goed voor was.
Echter is het aanbod in banen in zijn vakgebied flink gedaald dankzij de crisis. Hij werkt nu regelmatig via uitzendbureau's, maar dat zijn kleine klusjes.

En natuurlijk heeft hij gekeken naar ander werk, dat lijkt me logisch.

Ook vind ik dat het niet nodig is om meteen zo'n aanvallende houding aan te nemen.
  maandag 21 mei 2012 @ 12:56:50 #58
177885 JoaC
Het is patat
pi_111826689
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 12:49 schreef mossad_agent het volgende:

[..]

Veel mensen zitten onderaan omdat ze niet willen leren, kunnen leren maar wel herrie schoppen, daarom worden zij uitgekotst en krijgen ze geen kans meer. Op deze manier houden zwakkeren zichzelf werkloos terwijl ze van hun uitkering genieten.

[..]
Maar een deel van de onderklasse schopt herrie, daarnaast is de stap bijstand -> laaggeschoold werk oninteressant ivm inkomen. Werk moet lonen.

quote:
Welke studie heeft hij gedaan?? Immers weet je van veel studies al bij voorbaat dat je perspectief zaad is. Filosoof?? ICT?? Vrijetijdskunde??
Na jaren in de bijstand gaat hij niet wat simpeler werk doen?? Heel slim is hij blijkbaar niet.........
ICT zonder perspectief? Elke ICT'er die ik ken heeft max 2/3 maanden WW gehad.
[quote][img]http://i.fokzine.net/p/10s.gif[/img] Op maandag 23 april 2012 17:00 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
pi_111826692
Zoals veel wijze mannen hebben benadrukt zijn een heleboel van de hedendaagse tradities opgelegd door de elites. Zij hebben door de hele geschiedenis gebruik gemaakt van lagere klassen en deze zijn dan ook door hun in stand gehouden. Er zijn altijd groepen mensen die met de beste bedoelingen en goed verstand geboren worden, maar door anderen aan de grond gehouden zijn.
Misschien moet je The Invention of Tradition van Hobsbawm eens proberen.
pi_111826721
Oneens met de TT, maar over het algemeen zou iets meer zelfredzaamheid en iets minder afhankelijkheid de gemiddelde Nederlander wel sieren.

En als je koopkracht met een halve procent daalt zit je dus niet persé aan de onderkant van de samenleving, ook al kun je dan even geen nieuwe iPad kopen. Ook al denken mensen dat graag soms.
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
  maandag 21 mei 2012 @ 12:57:47 #61
177885 JoaC
Het is patat
pi_111826728
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 12:56 schreef EM0807 het volgende:
Zoals veel wijze mannen hebben benadrukt zijn een heleboel van de hedendaagse tradities opgelegd door de elites. Zij hebben door de hele geschiedenis gebruik gemaakt van lagere klassen en deze zijn dan ook door hun in stand gehouden. Er zijn altijd groepen mensen die met de beste bedoelingen en goed verstand geboren worden, maar door anderen aan de grond gehouden zijn.
Misschien moet je The Invention of Tradition van Hobsbawm eens proberen.
Klinkt meer als Marx zoals je praat.
[quote][img]http://i.fokzine.net/p/10s.gif[/img] Op maandag 23 april 2012 17:00 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
  maandag 21 mei 2012 @ 12:58:18 #62
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_111826751
Ha, dan zijn ze toch niet zo slim, als ze zich door de bovenlaag laten gebruiken.
pi_111826771
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 12:57 schreef JoaC het volgende:

[..]

Daar kun je het inderdaad op inpassen.
pi_111826795
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 12:57 schreef JoaC het volgende:

[..]

Hobsbawm is wel een marxist idd, maar dat boek dat genoemd wordt is wel de moeite waard. Zoals veel werk van Hobsbawm.
I´m back.
pi_111826835
Dus als je in een ontwikkelingsland geboren wordt, dan is het je eigen schuld? :?

TS flikker toch eens een eind op.
Nosce te ipsum.
pi_111826852
@GSbrder

Als je de theorie van "invented tradition" bekijkt dan zul je zien dat de onderlaag van de bevolking vrij weinig te zeggen had.
Mensen laten zich over het algemeen ook niet vrijwillig misleiden.
  maandag 21 mei 2012 @ 13:02:59 #67
177885 JoaC
Het is patat
pi_111826902
Ik heb bij sociologen vaak het idee dat het marxisten zijn.

Kom zelf niet bepaald van de bovenkant van de samenleving, en zie juist dat als mensen dingen cadeau krijgen, ze minder geprikkeld worden. Zelfde met leningen, teveel op lusten focussen en vervolgens geen geld meer hebben door te denken dat je zonder lasten kunt leven.
[..]
  maandag 21 mei 2012 @ 13:04:01 #68
177885 JoaC
Het is patat
pi_111826939
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 13:01 schreef AlexanderC het volgende:
Dus als je in een ontwikkelingsland geboren wordt, dan is het je eigen schuld? :?

TS flikker toch eens een eind op.
:') Lezen is ook een kunst
[..]
pi_111827010
Ik ben het ook wel met JoaC eens.

Werken moet voor sommige mensen ook aantrekkelijker worden gemaakt.
Bepaalde dingen liggen nu op het moment qua uitkeringen ook redelijk krom, als je bijvoorbeeld een heel goed betaalde baan hebt en vervolgens werkeloos raakt wordt je uitkering gebaseerd op je loon van die baan. Wanneer je dus even een andere (minder goed betaalde) baan gaat doen, en je verliest vervolgens weer je baan, wordt je uitkering daarop gebaseerd.
pi_111827046
Ik denk dat de mensen die nu verkondigen dat je in de huidige Nederlandse samenleving enkel jezelf kunt beschuldigen van het belanden in een lage sociale klasse zich wat meer mogen proberen in te leven in een ander. Ik vraag me af hoe ze erover denken wanneer ze opgegroeid zijn in een milieu dat weinig kansen biedt. Waarschijnlijk zie je pas in dat niet iedereen het even gemakkelijk afgaat wanneer je zelf klem hebt gezeten.
En dan het tweede punt. Er zijn mensen die minder intelligent zijn, fysiek niet sterk genoeg om te werken. Dit zijn ook groepen mensen die vaak in de onderste sociale laag terecht komen. Het zijn problemen waar zij mee geboren zijn. Moeten deze mensen vergeten worden en door de overheid aan hun lot overgelaten worden?
pi_111827087
*excuses, ik zie zojuist dat ik een gruwelijke spelfout heb gemaakt... goed moet uiteraard met een D en niet met een T..
  maandag 21 mei 2012 @ 13:09:51 #72
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_111827144
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 13:08 schreef Smarty123 het volgende:
*excuses, ik zie zojuist dat ik een gruwelijke spelfout heb gemaakt... goed moet uiteraard met een D en niet met een T..
edit.png

Hier kun je een post mee aanpassen, rechtsboven je in je post.
With my pack on my back, down the road I will stray.
pi_111827172
O, sorry dat wist ik niet :P (nieuw hier..)
  maandag 21 mei 2012 @ 13:13:06 #74
177885 JoaC
Het is patat
pi_111827269
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 13:06 schreef Smarty123 het volgende:
Ik ben het ook wel met JoaC eens.

Werken moet voor sommige mensen ook aantrekkelijker worden gemaakt.
Bepaalde dingen liggen nu op het moment qua uitkeringen ook redelijk krom, als je bijvoorbeeld een heel goed betaalde baan hebt en vervolgens werkeloos raakt wordt je uitkering gebaseerd op je loon van die baan. Wanneer je dus even een andere (minder goet betaalde) baan gaat doen, en je verliest vervolgens weer je baan, wordt je uitkering daarop gebaseerd.
Meh, als je een inkomen hebt waar je meer kan dan alleen brood eten en kleding kopen, moet je je niet zo focussen op het extra geld.

Voorbij het minimum kan je heus in merkkleding lopen, als je maar een boekje bijhoudt, bovendien is datgene wat ik doe interessanter dan wat ik verdien. Mensen die zich puur op geld concentreren in hun persoonlijke leven gebruiken het op dezelfde manier als ik alcohol in weekenden gebruik: om niet na te hoeven denken.
[..]
  maandag 21 mei 2012 @ 13:16:51 #75
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_111827414
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 13:01 schreef Smarty123 het volgende:
@GSbrder

Als je de theorie van "invented tradition" bekijkt dan zul je zien dat de onderlaag van de bevolking vrij weinig te zeggen had.
Mensen laten zich over het algemeen ook niet vrijwillig misleiden.
Over het algemeen laten mensen zich graag vrijwillig misleiden.
pi_111827426
Dat klopt, maar een minder goed betaalde baan zoeken dan je vorige baan wordt er niet echt bepaald aantrekkelijker op gemaakt.
Ook vind ik dat als je gewoon rond kunt komen van je uitkering, wat uiteraard gewoon kan, mensen niet moeten mekkeren als ze niet 3x per jaar op vakantie kunnen.

Maar ik ben het ook zeer met EM... eens. De "plek" die je in de samenleving hebt hangt er voor een groot deel vanaf in wat voor omstandigheden je bent opgegroeid. Sommige mensen hebben nu eenmaal het geluk om in een zeer gunstig 'milieu' opgegroeid te zijn, als je uit een gezin komt dat vaak al moeite heeft gehad om rond te komen, dan is het moeilijk om toch nog hogerop te komen.
pi_111827507
quote:
1s.gif Op maandag 21 mei 2012 13:16 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Over het algemeen laten mensen zich graag vrijwillig misleiden.
Dus als ik tegen jou zeg dat ik nu een "scam" aan het bedenken ben waardoor jij mij braaf en volgzaam zal gaan volgen en ik mijn machtspositie kan behouden dan zeg jij daar onmiddelijk ja op?
pi_111827519
Het is inderdaad zo dat de overheid niet ervoor hoeft te zorgen dat ineens heel Nederland rond kan lopen in merkkleding, een dure auto heeft en een mooi groot huis. De overheid moet er wel voor zorgen dat zij een dak boven hun hoofd hebben, voldoende eten en drinken, een basisopleiding kunnen afronden en de nodige medische zorg krijgen.
In een kapitalistische samenleving als de onze kan nooit een sociale gelijkheid bestaan. Het is echter gebleken dat dit ook niet lukt in een communistische samenleving, die dit juist als uitgangspunt hanteerde.
Natuurlijk moet iedereen verantwoordelijkheid dragen voor zijn fouten, maar dan wel ZIJN fouten. Niet die van een ander. In situaties waarin mensen de dupe zijn van andere personen of instanties horen zij dusdanig geholpen te worden dat zij in ieder geval in de basisbehoeften zijn voorzien. Dan kunnen zij hun best doen om hogerop te komen. Wanneer zij hier echter geen poging voor ondernemen, uit onwil en niet onmacht, zullen zij hiervoor zelf de consequenties moeten dragen.
  maandag 21 mei 2012 @ 13:22:15 #79
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_111827615
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 13:19 schreef Smarty123 het volgende:

[..]

Dus als ik tegen jou zeg dat ik nu een "scam" aan het bedenken ben waardoor jij mij braaf en volgzaam zal gaan volgen en ik mijn machtspositie kan behouden dan zeg jij daar onmiddelijk ja op?
Nee. Maar waarom zou je dat expliciet zeggen?
Als je het verdekt brengt volgt de rest je als een mak lammetje.
  maandag 21 mei 2012 @ 13:22:28 #80
177885 JoaC
Het is patat
pi_111827624
Sociale ongelijkheid zal altijd bestaan, zorg gewoon voor een goed minimum en een werkende ladder.

Ga geen cadeaus zoals de SP uitdelen
[..]
pi_111827727
quote:
1s.gif Op maandag 21 mei 2012 13:22 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Nee. Maar waarom zou je dat expliciet zeggen?
Als je het verdekt brengt volgt de rest je als een mak lammetje.
Als je niet weet dat je, je laat misleiden, dus als het addertje goed onder het gras verborgen zit, dan ben je niet dom omdat je meedoet.
  maandag 21 mei 2012 @ 13:26:22 #82
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_111827815
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 13:24 schreef Smarty123 het volgende:

[..]

Als je niet weet dat je, je laat misleiden, dus als het addertje goed onder het gras verborgen zit, dan ben je niet dom omdat je meedoet.
LegioLease, tophypotheken en Icesave zijn goede voorbeelden van vrijwillig gesloten contracten waar men haar ogen sloot voor negatieve scenario 's. Vrijwillige misleiding, ja.
  maandag 21 mei 2012 @ 13:26:37 #83
177885 JoaC
Het is patat
pi_111827828
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 13:24 schreef Smarty123 het volgende:

[..]

Daarom moet iedereen zich inlezen over marketing, basiskennis. Zelfs een koe kan marketing leren begrijpen zodat hij onbevlekt TV kan kijken
[..]
pi_111828085
Het is inderdaad zo dat veel mensen zich laten misleiden door anderen. Dit zijn vaak mensen met en gebrek aan intelligentie die ook nog eens kwetsbaar zijn. Zij sluiten contracten af met bedrijven die erop gemunt zijn via zulke mensen geld binnen te halen.
Wanneer dit bedrijf door justitie is aangemerkt als een bedrijf dat onrechtmatig mensen geld afhandig maakt hoort dit bedrijf te zorgen voor de schadeloosstelling van de benadeelden. Wanneer het echter een onduidelijk geval is moeten de mensen zelf verantwoordelijk gesteld worden. Het zou te gek voor woorden zijn dat je risicovolle acties onderneemt die altijd opgevangen worden door een ander.
pi_111828196
Onwetendheid hoeft niet altijd dom te zijn.
Zoals ik al zei, als jij die kennis nooit van thuis uit mee hebt gekregen, ben je kwetsbaarder voor dat soort bedrijven.
pi_111828379
Onrecht is nooit gelegen in ongelijkheid van rechten, het is gelegen in de aanspraak op `gelijke' rechten.
Friedrich Nietzsche
  maandag 21 mei 2012 @ 13:47:22 #87
373754 mossad_agent
pi_111828665
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 12:55 schreef Smarty123 het volgende:
Hij heeft een studie gedaan waar de banenkans toen der tijd goed voor was.

En dat is/was?

quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 12:56 schreef JoaC het volgende:

ICT zonder perspectief? Elke ICT'er die ik ken heeft max 2/3 maanden WW gehad.
Dat is zo maar er is wel heel veel aanbod van werknemers in die sector.
pi_111830072
Wat hierin ontbreekt is het domino effect. Stel je voor je vader is een alcoholist, spendeert al z'n geld hieraan, hier pluk jij als kind psychologisch en economisch de nadelen van, is je vader en moeder ook nog dom, dan riskeer je ook nog de genetische nadelen hiervan.

Als je zo'n slechte kaart uitgedeeld krijgt in het leven ben je vaak dusdanig ontspoort dat je ondanks alle weelde in de rest van dat land , niet dezelfde kansen hebt als bij iemand bij wie het huishouden wel goed in elkaar steekt, en wiens ouders wel genetisch slim zijn.

Dat zijn achterliggende factoren die ondanks alle kansen ook zwaar meewegen in de afweging of iemand al dan wel of niet er iets aan kan doen of ze zich aan de bodem van samenleving bevinden.
  maandag 21 mei 2012 @ 15:27:10 #89
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_111832881
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 13:47 schreef mossad_agent het volgende:

[..]

En dat is/was?

[..]

Dat is zo maar er is wel heel veel aanbod van werknemers in die sector.
Het is denk ik ook erg afhankelijk van de streek waar je woont. Hier zie ik bijvoorbeeld vacatures genoeg. Het is ook een beetje van weten hoe je het moet vinden.

Geld overigens wel voor HBO ICT. MBO is moeilijker.
  maandag 21 mei 2012 @ 15:30:49 #90
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_111832989
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 14:22 schreef zetalore het volgende:
Wat hierin ontbreekt is het domino effect. Stel je voor je vader is een alcoholist, spendeert al z'n geld hieraan, hier pluk jij als kind psychologisch en economisch de nadelen van, is je vader en moeder ook nog dom, dan riskeer je ook nog de genetische nadelen hiervan.

Als je zo'n slechte kaart uitgedeeld krijgt in het leven ben je vaak dusdanig ontspoort dat je ondanks alle weelde in de rest van dat land , niet dezelfde kansen hebt als bij iemand bij wie het huishouden wel goed in elkaar steekt, en wiens ouders wel genetisch slim zijn.

Dat zijn achterliggende factoren die ondanks alle kansen ook zwaar meewegen in de afweging of iemand al dan wel of niet er iets aan kan doen of ze zich aan de bodem van samenleving bevinden.
Inderdaad, wie omringd wordt door losers wordt er zelf vaak ook een.

Maargoed de algemene conclusie die je kan stellen is dat de factoren die iemand een winner of een loser maken heel verschillend zijn en de ene persoon niet de andere is.

Zodoende is de JOVD retoriek in de OP schattig maar bepaald niet met de realiteit in lijn te brengen.
pi_111834622
Ik moet eerlijk zeggen dat sommige reacties mijn pet te boven gaan, maar jullie reacties zijn heel goed bruikbaar!
Natuurlijk zien wij het niet zo zwart-wit, de opdracht was om prikkelend te schrijven..
Zonder sociale ongelijkheid zou ik als potentieel maatschappelijk werker inderdaad geen baan hebben (;

Wij denken ook inderdaad dat het een combinatie van factoren is waar je in de samenleving belandt. Maar wat ik me af vraag.. wat zien jullie als 'onderlaag van de samenleving'.. Zien jullie het ook zoals onze definitie?

En als er geen sprake is van ziekte, stoornissen, aandoeningen e.d. .. dan hoef je in onze samenleving toch niet langer dan 3 maand buiten de maatschappij te staan.. Als je gemotiveerd genoeg bent kun je er wat aan veranderen.
"Reality seems valueless by comparison with the dreams of fevered imaginations; reality is therefore abandoned"
  maandag 21 mei 2012 @ 16:15:05 #92
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_111834843
]
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 16:09 schreef W.Wiebel het volgende:

En als er geen sprake is van ziekte, stoornissen, aandoeningen e.d. .. dan hoef je in onze samenleving toch niet langer dan 3 maand buiten de maatschappij te staan.. Als je gemotiveerd genoeg bent kun je er wat aan veranderen.
Ga eens kletsen met een werkloze vijftiger.
pi_111836036
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 13:39 schreef EM0807 het volgende:
Onrecht is nooit gelegen in ongelijkheid van rechten, het is gelegen in de aanspraak op `gelijke' rechten.
Friedrich Nietzsche
Deze vat ik niet, maar het klinkt wel interessant.
Nosce te ipsum.
pi_111836468
Het heeft natuurlijk met je achtergrond en opvoeding te maken, maar in Nederland heb je meer dan in welk ander land dan ook de mogelijkheid om daar toch uit te ontsnappen.

Maar dat is een mentaliteitskwestie. In Nederland is men graag bezig met De Ander. Terwijl de sleutel tot het oplossen van de meeste problemen in jezelf ligt.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
  maandag 21 mei 2012 @ 17:24:42 #95
219855 finsdefis
I.. I got authoritah?
pi_111837606
quote:
1s.gif Op maandag 21 mei 2012 16:55 schreef El_Matador het volgende:
Het heeft natuurlijk met je achtergrond en opvoeding te maken, maar in Nederland heb je meer dan in welk ander land dan ook de mogelijkheid om daar toch uit te ontsnappen.

Maar dat is een mentaliteitskwestie. In Nederland is men graag bezig met De Ander. Terwijl de sleutel tot het oplossen van de meeste problemen in jezelf ligt.
In Nederland valt het gelukkig nog wel mee, hoewel de sociale mobiliteit de komende decennia m.i. niet gaat toenemen, maar juist af gaat nemen.

Het laatste gedeelte is natuurlijk niet uniek aan Nederland, maar is een inherente kwaal van de mens zelf.
The strong do what they can and the weak suffer what they must.
- Thucydides
pi_111838198
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 17:24 schreef finsdefis het volgende:

[..]

In Nederland valt het gelukkig nog wel mee, hoewel de sociale mobiliteit de komende decennia m.i. niet gaat toenemen, maar juist af gaat nemen.

Het laatste gedeelte is natuurlijk niet uniek aan Nederland, maar is een inherente kwaal van de mens zelf.
Dat laatste is veel te makkelijk. Als je ziet hoe de Latinomiddenklasse qua mentaliteit in het leven staat, weet je dat het anders kan in het klagende kikkerlandje (positieve uitzonderingen daargelaten).

Je hoeft niet rijk of extreem intelligent te zijn om toch een gelukkig leven te leiden.

Ja, in Europa neemt het af door externe factoren. Des te meer reden om zelf niet bij de pakken zuur neer te gaan zitten en de zwartepiet toespelen aan 'de b(l)anken'...
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_111839827
De maatschappelijke positie wordt bepaald door een combinatie van talent, inzet en geluk. Veel mensen rekenen aan de factor geluk een groot gewicht toe, m.i. ten onrechte.

Ik denk dat de factor inzet erg groot is. Dat baseer ik vooral op wat ik om mij heen heb gezien. Talent en geluk maken doorgaans snel lui. Wat minder talent hebben en wat meer tegenslag zorgt vaak voor een drive waarmee je echt door kan stoten. Het helpt wel om een laatbloeier te zijn dan... want dan kun je die drive koppelen aan talent.

Er is natuurlijk wel een ondergrens aan talent in die zin dat bepaalde mensen simpelweg geen talenten hebben waarmee ze succesvol kunnen zijn. Ongeacht de inzet.

Kortom: onderaan de samenleving zitten is ofwel het gevolg van niet kunnen, ofwel het gevolg van te weinig inzet. Bij te velen is het te weinig inzet. Wat an sich nog geen probleem is, maar wel als het wordt gekoppeld aan b.v. een hoop stampij maken over het feit dat anderen meer te besteden hebben.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_111839981
quote:
1s.gif Op maandag 21 mei 2012 17:37 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Dat laatste is veel te makkelijk. Als je ziet hoe de Latinomiddenklasse qua mentaliteit in het leven staat, weet je dat het anders kan in het klagende kikkerlandje (positieve uitzonderingen daargelaten).

Je hoeft niet rijk of extreem intelligent te zijn om toch een gelukkig leven te leiden.

Ja, in Europa neemt het af door externe factoren. Des te meer reden om zelf niet bij de pakken zuur neer te gaan zitten en de zwartepiet toespelen aan 'de b(l)anken'...
niet te vergelijken. :) nederland is veel individualistischer dan midden- en zuid-amerika.
pi_111839998
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 17:24 schreef finsdefis het volgende:

Uit onderzoeken is echter gebleken dat de sociale mobiliteit inderdaad een grens heeft bereikt, maar dan meer die van "het nieuwe evenwicht". Geconstateerd wordt dat er een groep is met goede komaf die onderaan de ladder is geraakt omdat ze simpelweg het talent missen om zichzelf te redden. Hetgeen overigens niet zelden voor sociale problemen zorgt (het is natuurlijk wat lastiger aarden in een volkswijk als je uit een villawijk komt, dan wanneer je daar bent opgegroeid).

Het geeft meteen ook iets anders aan: er is altijd een groep haves en een groep have-nots. Teveel oud-linksen zien alleen maar de sociale mobiliteit in positieve zin (de verbetering) en zien niet dat ook de negatieve zin bestaat (uiteraard zou je willen zeggen, maar logisch redeneren is niet de sterkste kant van oud-linksen).
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_111840846
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 13:22 schreef JoaC het volgende:
Sociale ongelijkheid zal altijd bestaan, zorg gewoon voor een goed minimum en een werkende ladder.

Ga geen cadeaus zoals de SP uitdelen
Geldt dat ook voor kadootjes aan werkgevers, zoals werkloosheid? Demografisch zou er immers een schaarste aan arbeidskrachten zijn, er is echter al jaren werkloosheid. Zonder die kunstmatige werkloosheid zou het er met de onderlaag natuurlijk al heel anders voorstaan. Alleen dan is arbeid ook veel duurder.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  maandag 21 mei 2012 @ 19:08:08 #101
373754 mossad_agent
pi_111842314
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 18:37 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Geldt dat ook voor kadootjes aan werkgevers, zoals werkloosheid? Demografisch zou er immers een schaarste aan arbeidskrachten zijn, er is echter al jaren werkloosheid. Zonder die kunstmatige werkloosheid zou het er met de onderlaag natuurlijk al heel anders voorstaan. Alleen dan is arbeid ook veel duurder.
Er is geen werkloosheid.... er is wel een tekort aan mensen die wil werken voor iets meer dan de uitkering is. Die zeggen vervolgens dat ze geen baan kunnen vinden.
pi_111842399
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 19:08 schreef mossad_agent het volgende:

[..]

Er is geen werkloosheid.... er is wel een tekort aan mensen die wil werken voor iets meer dan de uitkering is. Die zeggen vervolgens dat ze geen baan kunnen vinden.
Of er wordt altijd veel meer gevraagd dan nodig is.
De meeste opleidingen zijn crap?
I´m back.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')