Okee, en welke principiële posities bestaan er dan dus in dit debat en welke gevolgen heeft dit voor beroepen zoals jij die straks gaat uitoefenen?quote:Op maandag 21 mei 2012 12:29 schreef W.Wiebel het volgende:
[..]
Deze blog is geschreven in een groep van drie. We doen de opleiding Maatschappelijk Werk en Dienstverlening.. De opdracht was om een blog te schrijven over bijvoorbeeld een nieuws onderwerp of iets wat ons aanspreekt uit de theorie.. Ons spreekt het onderwerp diplomademocratie/meritocratie/sociale ongelijkheid aan. Zijn bedoeling is dat je de theorie verbind aan iets wat nu in de huidige samenleving speelt. Wij hebben dus geen nieuws onderwerp gekozen, maar zo te horen spreekt het wel mensen aan..
Als onze samenleving het eens is met onze blog/stelling, dan denk ik dat we worden zoals Amerika.. Dat mensen aan hun lot worden over gelaten..
Willen we als Nederland dat het zorgvangnet verdwijnt?
Veel mensen zitten onderaan omdat ze niet willen leren, kunnen leren maar wel herrie schoppen, daarom worden zij uitgekotst en krijgen ze geen kans meer. Op deze manier houden zwakkeren zichzelf werkloos terwijl ze van hun uitkering genieten.quote:Op maandag 21 mei 2012 12:18 schreef Arolsen het volgende:
Nee hoor dat is wat de neoliberale kerk je wil laten geloven.
Veel mensen zitten onderaan omdat de neoliberale leer de mensen met een vlekje zonder pardon uitkotst en geen kans wil geven. Op deze manier zijn veel zwakkeren werkloos terwijl ze graag iets zouden willen betekenen.
Daarnaast hebben ze het deze mensen nog moeilijker gemaakt door het aanstichten van deze crisis. Die crisis is niet door de zwakkeren veroorzaakt.
Welke studie heeft hij gedaan?? Immers weet je van veel studies al bij voorbaat dat je perspectief zaad is. Filosoof?? ICT?? Vrijetijdskunde??quote:Op maandag 21 mei 2012 12:45 schreef Smarty123 het volgende:
Ik vind dat je het niet altijd zelf in de hand hebt waar je belandt in de samenleving.
Neem nou; een zeer goede vriend van mij heeft een opleiding gedaan en deze zeer goed afgerond. Echter komt hij niet aan een baan. Hierdoor zit hij nu al enkele jaren in de bijstand. Nu gaat hij een nieuwe opleiding doen waarvoor hij zich dus weer eerst verder in de schulden moet steken.
Niet iedereen die thuis zit zonder baan zit daar omdat hij of zij geen poging doet om aan het werk te gaan.
Maar een deel van de onderklasse schopt herrie, daarnaast is de stap bijstand -> laaggeschoold werk oninteressant ivm inkomen. Werk moet lonen.quote:Op maandag 21 mei 2012 12:49 schreef mossad_agent het volgende:
[..]
Veel mensen zitten onderaan omdat ze niet willen leren, kunnen leren maar wel herrie schoppen, daarom worden zij uitgekotst en krijgen ze geen kans meer. Op deze manier houden zwakkeren zichzelf werkloos terwijl ze van hun uitkering genieten.
[..]
ICT zonder perspectief? Elke ICT'er die ik ken heeft max 2/3 maanden WW gehad.quote:Welke studie heeft hij gedaan?? Immers weet je van veel studies al bij voorbaat dat je perspectief zaad is. Filosoof?? ICT?? Vrijetijdskunde??
Na jaren in de bijstand gaat hij niet wat simpeler werk doen?? Heel slim is hij blijkbaar niet.........
Klinkt meer als Marx zoals je praat.quote:Op maandag 21 mei 2012 12:56 schreef EM0807 het volgende:
Zoals veel wijze mannen hebben benadrukt zijn een heleboel van de hedendaagse tradities opgelegd door de elites. Zij hebben door de hele geschiedenis gebruik gemaakt van lagere klassen en deze zijn dan ook door hun in stand gehouden. Er zijn altijd groepen mensen die met de beste bedoelingen en goed verstand geboren worden, maar door anderen aan de grond gehouden zijn.
Misschien moet je The Invention of Tradition van Hobsbawm eens proberen.
Hobsbawm is wel een marxist idd, maar dat boek dat genoemd wordt is wel de moeite waard. Zoals veel werk van Hobsbawm.quote:
quote:Op maandag 21 mei 2012 13:01 schreef AlexanderC het volgende:
Dus als je in een ontwikkelingsland geboren wordt, dan is het je eigen schuld?![]()
TS flikker toch eens een eind op.
quote:Op maandag 21 mei 2012 13:08 schreef Smarty123 het volgende:
*excuses, ik zie zojuist dat ik een gruwelijke spelfout heb gemaakt... goed moet uiteraard met een D en niet met een T..
Meh, als je een inkomen hebt waar je meer kan dan alleen brood eten en kleding kopen, moet je je niet zo focussen op het extra geld.quote:Op maandag 21 mei 2012 13:06 schreef Smarty123 het volgende:
Ik ben het ook wel met JoaC eens.
Werken moet voor sommige mensen ook aantrekkelijker worden gemaakt.
Bepaalde dingen liggen nu op het moment qua uitkeringen ook redelijk krom, als je bijvoorbeeld een heel goed betaalde baan hebt en vervolgens werkeloos raakt wordt je uitkering gebaseerd op je loon van die baan. Wanneer je dus even een andere (minder goet betaalde) baan gaat doen, en je verliest vervolgens weer je baan, wordt je uitkering daarop gebaseerd.
Over het algemeen laten mensen zich graag vrijwillig misleiden.quote:Op maandag 21 mei 2012 13:01 schreef Smarty123 het volgende:
@GSbrder
Als je de theorie van "invented tradition" bekijkt dan zul je zien dat de onderlaag van de bevolking vrij weinig te zeggen had.
Mensen laten zich over het algemeen ook niet vrijwillig misleiden.
Dus als ik tegen jou zeg dat ik nu een "scam" aan het bedenken ben waardoor jij mij braaf en volgzaam zal gaan volgen en ik mijn machtspositie kan behouden dan zeg jij daar onmiddelijk ja op?quote:Op maandag 21 mei 2012 13:16 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Over het algemeen laten mensen zich graag vrijwillig misleiden.
Nee. Maar waarom zou je dat expliciet zeggen?quote:Op maandag 21 mei 2012 13:19 schreef Smarty123 het volgende:
[..]
Dus als ik tegen jou zeg dat ik nu een "scam" aan het bedenken ben waardoor jij mij braaf en volgzaam zal gaan volgen en ik mijn machtspositie kan behouden dan zeg jij daar onmiddelijk ja op?
Als je niet weet dat je, je laat misleiden, dus als het addertje goed onder het gras verborgen zit, dan ben je niet dom omdat je meedoet.quote:Op maandag 21 mei 2012 13:22 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Nee. Maar waarom zou je dat expliciet zeggen?
Als je het verdekt brengt volgt de rest je als een mak lammetje.
LegioLease, tophypotheken en Icesave zijn goede voorbeelden van vrijwillig gesloten contracten waar men haar ogen sloot voor negatieve scenario 's. Vrijwillige misleiding, ja.quote:Op maandag 21 mei 2012 13:24 schreef Smarty123 het volgende:
[..]
Als je niet weet dat je, je laat misleiden, dus als het addertje goed onder het gras verborgen zit, dan ben je niet dom omdat je meedoet.
Daarom moet iedereen zich inlezen over marketing, basiskennis. Zelfs een koe kan marketing leren begrijpen zodat hij onbevlekt TV kan kijkenquote:Op maandag 21 mei 2012 13:24 schreef Smarty123 het volgende:
[..]
Als je niet weet dat je, je laat misleiden, dus als het addertje goed onder het gras verborgen zit, dan ben je niet dom omdat je meedoet.
En dat is/was?quote:Op maandag 21 mei 2012 12:55 schreef Smarty123 het volgende:
Hij heeft een studie gedaan waar de banenkans toen der tijd goed voor was.
Dat is zo maar er is wel heel veel aanbod van werknemers in die sector.quote:Op maandag 21 mei 2012 12:56 schreef JoaC het volgende:
ICT zonder perspectief? Elke ICT'er die ik ken heeft max 2/3 maanden WW gehad.
Het is denk ik ook erg afhankelijk van de streek waar je woont. Hier zie ik bijvoorbeeld vacatures genoeg. Het is ook een beetje van weten hoe je het moet vinden.quote:Op maandag 21 mei 2012 13:47 schreef mossad_agent het volgende:
[..]
En dat is/was?
[..]
Dat is zo maar er is wel heel veel aanbod van werknemers in die sector.
Inderdaad, wie omringd wordt door losers wordt er zelf vaak ook een.quote:Op maandag 21 mei 2012 14:22 schreef zetalore het volgende:
Wat hierin ontbreekt is het domino effect. Stel je voor je vader is een alcoholist, spendeert al z'n geld hieraan, hier pluk jij als kind psychologisch en economisch de nadelen van, is je vader en moeder ook nog dom, dan riskeer je ook nog de genetische nadelen hiervan.
Als je zo'n slechte kaart uitgedeeld krijgt in het leven ben je vaak dusdanig ontspoort dat je ondanks alle weelde in de rest van dat land , niet dezelfde kansen hebt als bij iemand bij wie het huishouden wel goed in elkaar steekt, en wiens ouders wel genetisch slim zijn.
Dat zijn achterliggende factoren die ondanks alle kansen ook zwaar meewegen in de afweging of iemand al dan wel of niet er iets aan kan doen of ze zich aan de bodem van samenleving bevinden.
Ga eens kletsen met een werkloze vijftiger.quote:Op maandag 21 mei 2012 16:09 schreef W.Wiebel het volgende:
En als er geen sprake is van ziekte, stoornissen, aandoeningen e.d. .. dan hoef je in onze samenleving toch niet langer dan 3 maand buiten de maatschappij te staan.. Als je gemotiveerd genoeg bent kun je er wat aan veranderen.
Deze vat ik niet, maar het klinkt wel interessant.quote:Op maandag 21 mei 2012 13:39 schreef EM0807 het volgende:
Onrecht is nooit gelegen in ongelijkheid van rechten, het is gelegen in de aanspraak op `gelijke' rechten.
Friedrich Nietzsche
In Nederland valt het gelukkig nog wel mee, hoewel de sociale mobiliteit de komende decennia m.i. niet gaat toenemen, maar juist af gaat nemen.quote:Op maandag 21 mei 2012 16:55 schreef El_Matador het volgende:
Het heeft natuurlijk met je achtergrond en opvoeding te maken, maar in Nederland heb je meer dan in welk ander land dan ook de mogelijkheid om daar toch uit te ontsnappen.
Maar dat is een mentaliteitskwestie. In Nederland is men graag bezig met De Ander. Terwijl de sleutel tot het oplossen van de meeste problemen in jezelf ligt.
Dat laatste is veel te makkelijk. Als je ziet hoe de Latinomiddenklasse qua mentaliteit in het leven staat, weet je dat het anders kan in het klagende kikkerlandje (positieve uitzonderingen daargelaten).quote:Op maandag 21 mei 2012 17:24 schreef finsdefis het volgende:
[..]
In Nederland valt het gelukkig nog wel mee, hoewel de sociale mobiliteit de komende decennia m.i. niet gaat toenemen, maar juist af gaat nemen.
Het laatste gedeelte is natuurlijk niet uniek aan Nederland, maar is een inherente kwaal van de mens zelf.
niet te vergelijken.quote:Op maandag 21 mei 2012 17:37 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Dat laatste is veel te makkelijk. Als je ziet hoe de Latinomiddenklasse qua mentaliteit in het leven staat, weet je dat het anders kan in het klagende kikkerlandje (positieve uitzonderingen daargelaten).
Je hoeft niet rijk of extreem intelligent te zijn om toch een gelukkig leven te leiden.
Ja, in Europa neemt het af door externe factoren. Des te meer reden om zelf niet bij de pakken zuur neer te gaan zitten en de zwartepiet toespelen aan 'de b(l)anken'...
Uit onderzoeken is echter gebleken dat de sociale mobiliteit inderdaad een grens heeft bereikt, maar dan meer die van "het nieuwe evenwicht". Geconstateerd wordt dat er een groep is met goede komaf die onderaan de ladder is geraakt omdat ze simpelweg het talent missen om zichzelf te redden. Hetgeen overigens niet zelden voor sociale problemen zorgt (het is natuurlijk wat lastiger aarden in een volkswijk als je uit een villawijk komt, dan wanneer je daar bent opgegroeid).quote:Op maandag 21 mei 2012 17:24 schreef finsdefis het volgende:
In Nederland valt het gelukkig nog wel mee, hoewel de sociale mobiliteit de komende decennia m.i. niet gaat toenemen, maar juist af gaat nemen.
Het laatste gedeelte is natuurlijk niet uniek aan Nederland, maar is een inherente kwaal van de mens zelf.
Geldt dat ook voor kadootjes aan werkgevers, zoals werkloosheid? Demografisch zou er immers een schaarste aan arbeidskrachten zijn, er is echter al jaren werkloosheid. Zonder die kunstmatige werkloosheid zou het er met de onderlaag natuurlijk al heel anders voorstaan. Alleen dan is arbeid ook veel duurder.quote:Op maandag 21 mei 2012 13:22 schreef JoaC het volgende:
Sociale ongelijkheid zal altijd bestaan, zorg gewoon voor een goed minimum en een werkende ladder.
Ga geen cadeaus zoals de SP uitdelen
Er is geen werkloosheid.... er is wel een tekort aan mensen die wil werken voor iets meer dan de uitkering is. Die zeggen vervolgens dat ze geen baan kunnen vinden.quote:Op maandag 21 mei 2012 18:37 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Geldt dat ook voor kadootjes aan werkgevers, zoals werkloosheid? Demografisch zou er immers een schaarste aan arbeidskrachten zijn, er is echter al jaren werkloosheid. Zonder die kunstmatige werkloosheid zou het er met de onderlaag natuurlijk al heel anders voorstaan. Alleen dan is arbeid ook veel duurder.
Of er wordt altijd veel meer gevraagd dan nodig is.quote:Op maandag 21 mei 2012 19:08 schreef mossad_agent het volgende:
[..]
Er is geen werkloosheid.... er is wel een tekort aan mensen die wil werken voor iets meer dan de uitkering is. Die zeggen vervolgens dat ze geen baan kunnen vinden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |