quote:
Op maandag 4 juni 2012 10:09 schreef W.Wiebel het volgende:( Ik zou het oprecht vervelend vinden als je je persoonlijk aangevallen voelt door mijn OT, want zoals ik het ook al eerder heb genuanceerd is dit een schoolopdracht om discussie uit te lokken en ben ik het zelf niet eens met m'n post ).
En als je goed leest, dit gaf ik als definitie:
Een mens die niet voor zichzelf kan zorgen, zonder opleiding, zonder (vrijwilligers)werk en/of een mens die niet nuttig is voor de maatschappij behoort tot de onderste laag van de samenleving.Jij hebt vrijwilligerswerk, dus in mijn OT behoor je niet tot 'de onderkant van de samenleving'.
Mwa, ik voel me niet zo gauw aangevallen. Eigenlijk maakt het me geen zak uit wat je van me vindt. Want we kennen elkaar toch niet.
Maar ik vind je definitie wel handig. Want die ontkracht meteen al de titel van dit topic.
De capaciteiten van een mens zijn grofweg voor de helft door erfelijkheid en voor de helft door opvoeding bepaald. Cijfers lopen van 30-70 tot 70-30, maar half-half is ongeveer een gemiddelde.
De eerste twee punten zijn bepaald zonder dat je er iets aan kunt doen: je
kunt niet voor jezelf zorgen (handicap) of je hebt geen opleiding
gekregen.
Deze mensen hebben dus zelf geen schuld aan het feit dat ze tot de onderkant van de maatschappij behoren. (Wat is eigenlijk de onderkant van de samenleving??)
Blijven over: de mensen die wel kunnen werken en een redelijke opleiding hebben gehad.
Je oppert hier zelf al vrijwilligerswerk als mogelijkheid, ter vervanging van zogenaamd echt werk.
Hoe dan ook is er een gradatie aan te brengen in soorten werk en opleiding. En in de capaciteiten om die te volgen, dus weer de 50-50-regel: ongeveer de helft van je capaciteiten heb je geërfd en ongeveer de helft is getraind. En zelfs de training heb je maar gedeeltelijk in de hand.
Of je in dit gebied excelleert of juist faalt, is dus maar in beperkte mate je eigen verdienste/falen.
Er van uitgaande dat jouw 50 % erfelijkheid je met een zekere mate van verstand en inzicht heeft uitgerust, aannemende dat je ouders en je omgeving je pakweg 50 % ijver hebben geleerd, dan nog moet je maar hopen dat dat allemaal genoeg is voor de top van de samenleving.
Ik ken een gezin met 2 jongens.
De ene heeft gouden handen: hij kan een technische klus blindelings uitvoeren.
De andere heeft gouden hersens: hij kan zo advocaat of chirurg worden.
Ze rijden nu allebei voor een bezorgdienst.