bronquote:'Constructieve gesprekken over bezuinigingspakket'
DEN HAAG - De fractievoorzitters van VVD, CDA, D66, GroenLinks en de ChristenUnie en minister Jan Kees de Jager (Financiën) praten donderdagochtend verder over een mogelijk alternatief bezuinigingspakket.
De Jager spreekt oppositiepartijen
De Jager zei in de nacht van woensdag op donderdag dat hij ''goede constructieve gesprekken'' heeft gehad met de partijen.
''We hebben voortgang gemaakt'', zei De Jager na afloop. ''Maar je kunt nog niet zeggen dat er uitzicht is op een akkoord.''
''Ik zie aanleiding morgen verder te praten. In ieder geval in de samenstelling met deze fracties, mogelijk aangevuld met een of twee andere fracties'', zei De Jager na afloop. Hij denkt bijvoorbeeld aan de PvdA. ''Dat hangt van die partijen af. Iedereen is welkom.''
Aan zet
''De Tweede Kamer is aan zet. Die gaf aan dat het via een verkenner mogelijk was om meerderheden te vinden. Ik stel me dienstbaar op."
"Ik verken, ik spreek en ik reken uit. Uiteindelijk is het ook aan de Kamer zelf om een meerderheid te vinden, samen met de regering. Ik hoop dat de Kamer zijn verantwoordelijkheid ook neemt. Daarover moeten we morgen verder spreken.''
Waardevol
CDA-fractievoorzitter Sybrand van Haersma Buma sprak van een ''waardevol overleg''. Volgens hem zijn bij de gesprekken grote belangen gemoeid en is een akkoord belangrijk voor Nederland om aan de Europese afspraken te kunnen voldoen.
Alexander Pechtold (D66) zag ''perspectief om morgen door te gaan''. Arie Slob (ChristenUnie) zei dat mensen van politici mogen verwachten dat ze zich inzetten om de crisis aan te pakken. ''Daar zetten wij ons als ChristenUnie maximaal voor in.''
Deadline
Nadat de onderhandelingen tussen VVD, CDA en PVV zaterdag klapten, ontstond de vraag hoe alsnog voor de deadline van 30 april een pakket maatregelen naar Brussel kan worden gestuurd die aan de Europese begrotingseisen tegemoet komt.
Brussel eist dat Nederland in 2013 uitkomt op een begrotingstekort van ten hoogste drie procent. Het pakket dat nu met VVD, CDA, D66, ChristenUnie en GroenLinks als alternatief in de maak is, zou een eind in de buurt komen van die norm. Lukt dat niet, dan kan Brussel Nederland een boete geven van 1,2 miljard euro.
quote:U doet twee onderwerpen waar de PVV van meet af aan niks mee had.
'Ja, ik zei wel eens gekscherend in het kabinet: ik zit hier ook namens de oppositie. Ik heb nooit iets aan de PVV gehad. Dat was zo afgesproken. Ze hadden bij mijn onderwerpen ook de vaste riedel: schande, weggegooid geld - en dan gingen we vervolgens over tot de orde van de dag met de andere partijen.
quote:Wilt u op de CDA-lijst staan bij de verkiezingen?
'Nee. En nee, ik ben ook geen kandidaat-lijsttrekker.'
Wie is daarvoor uw favoriet?
'Die heb ik niet. Er zijn er zeker vijf die het kunnen. Dat is het voordeel van het CDA. Er zal altijd een markt zijn voor degelijk, betrouwbaar en een tikkeltje saai.'
Het 'spel' nu lijkt me ook wel cool om een keer mee te maken, schuiven met miljardenquote:Op donderdag 26 april 2012 08:36 schreef Arcee het volgende:
Ik zou het toch wel erg cool vinden als het ze lukt om vandaag met een begroting te komen.
Nou ja, zo vreemd is dat niet.quote:Op donderdag 26 april 2012 09:07 schreef Zith het volgende:
Helemaal beschamend als het blijkbaar is gelukt om een 'redelijk' pakket in 1 dag te kunnen onderhandelen waar Rutte 7 weken voor nodig had om te falen.
En Samsom staat met z'n broek op z'n enkels.quote:Op donderdag 26 april 2012 09:07 schreef Zith het volgende:
Helemaal beschamend als het blijkbaar is gelukt om een 'redelijk' pakket in 1 dag te kunnen onderhandelen waar Rutte 7 weken voor nodig had om te falen.
Er is natuurlijk al wat voorwerk gedaan. Er staat een hoop bruikbaars op papier en VVD en CDA beseffen inmiddels dat ze niet onder bepaalde hervormingen uit zullen komen.quote:Op donderdag 26 april 2012 09:12 schreef Monolith het volgende:
[..]
Nou ja, zo vreemd is dat niet.
Onderhandelen met Wilders is natuurlijk voor VVD en CDA net als onderhandelen met de SP.
D66, GL en CU komen wat economische denkbeelden een stuk dichter bij VVD en CDA in de buurt. Zeker als het aankomt op structurele hervormingen.
Helaas kan hij hier wel mee schermen tijdens de verkiezingen. Hij hoeft immers geen moeilijke maatregelen uit te leggen.quote:Op donderdag 26 april 2012 11:35 schreef Sloggi het volgende:
[..]
En Samsom staat met z'n broek op z'n enkels.
Prachtig.
En Pechtold c.s. kaatst de bal terug: u was te bang, te laf om uw verantwoordlijkheid te nemen. Wij hebben de Nederlandse economie verduurzaamd en hebben Nederland behoed voor internationaal gezichtsverlies.quote:Op donderdag 26 april 2012 11:42 schreef nikk het volgende:
[..]
Helaas kan hij hier wel mee schermen tijdens de verkiezingen. Hij hoeft immers geen moeilijke maatregelen uit te leggen.
Veel van zijn kiezers hebben daar toch geen boodschap aan, dat zijn gewoon een beetje simpele mensen die alle politici grote boeven vinden en Wilders is de heldhaftige goeierd die met klare taal daar tegen ten strijde trekt. Dat hij nooit wat zal bereiken kan ze ook niks schelen.quote:Op donderdag 26 april 2012 11:46 schreef Sloggi het volgende:
[..]
En Pechtold c.s. kaatst de bal terug: u was te bang, te laf om uw verantwoordlijkheid te nemen. Wij hebben de Nederlandse economie verduurzaamd en hebben Nederland behoed voor internationaal gezichtsverlies.
Probleem opgelost.
De 'Kunduz-coalitie' staat er in de peilingen niet erg goed voor en zal na de verkiezingen naar alle waarschijnlijkheid geen meerderheid hebben. Tav de formatie van een nieuw kabinet is het daarom misschien niet heel verstandig de PvdA buitenspel te zetten.quote:Op donderdag 26 april 2012 11:35 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Prachtig.
het wordt een halfuurtje later...twitter:politiek24 twitterde op donderdag 26-04-2012 om 12:02:25DONDERDAG LIVE: Vanaf 15.30 uur Kamerdebat over de begroting voor 2013 op politiek24.nl (half uur later dan eerst aangekondigd) reageer retweet
72 zetels, vijf zetels verlies. Valt wel mee.quote:Op donderdag 26 april 2012 12:04 schreef Scrutinizer het volgende:
[..]
De 'Kunduz-coalitie' staat er in de peilingen niet erg goed voor en zal na de verkiezingen naar alle waarschijnlijkheid geen meerderheid hebben. Tav de formatie van een nieuw kabinet is het daarom misschien niet heel verstandig de PvdA buitenspel te zetten.
Bij peil.nl staan ze op 70. En of je je nou wat van peilingen wil aantrekken of niet, de kans dat je na de verkiezingen de PvdA nodig hebt om een meerderheidscoalitie te vormen is toch vrij groot.quote:Op donderdag 26 april 2012 12:13 schreef Sloggi het volgende:
[..]
72 zetels, vijf zetels verlies. Valt wel mee.
En: peilingen.
Sociaal toch? Dit wil Nederland blijkbaar.quote:Op donderdag 26 april 2012 07:46 schreef Verbal het volgende:
Nou... drie maal raden wie er weer genaaid gaan worden... alleenstaanden en koppels zonder kids wellicht?
V.
Alles voor het pluche.quote:Op donderdag 26 april 2012 11:35 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Prachtig.
tevens gratis biertwitter:JaapJansen twitterde op donderdag 26-04-2012 om 12:37:15PVV gaat vanmiddag voorstellen hoge btw niet te verhogen van 19 naar 21% maar te verlagen naar 18% (voor de koopkracht) en aow 66 wordt 65 reageer retweet
Ik denk dat ze zich daaraan aan tegoed hebben gedaan net voordat ze deze zet bedachtenquote:Op donderdag 26 april 2012 12:38 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
tevens gratis biertwitter:JaapJansen twitterde op donderdag 26-04-2012 om 12:37:15PVV gaat vanmiddag voorstellen hoge btw niet te verhogen van 19 naar 21% maar te verlagen naar 18% (voor de koopkracht) en aow 66 wordt 65 reageer retweet
ik hoop dat GL,D66 en de Cu wel sterk beloond worden voor hun optreden als ze dit voor elkaar krijgen. zeker als de pvda het nu af laat weten, dan kan er nog wel een hoop verschuiven denk ik.quote:Op donderdag 26 april 2012 12:04 schreef Scrutinizer het volgende:
[..]
De 'Kunduz-coalitie' staat er in de peilingen niet erg goed voor en zal na de verkiezingen naar alle waarschijnlijkheid geen meerderheid hebben. Tav de formatie van een nieuw kabinet is het daarom misschien niet heel verstandig de PvdA buitenspel te zetten.
CU vist in dezelfde vijver als het CDA en winst (of herstel) voor GL tav de peilingen zal gedeeltelijk ten koste gaan van D66 die er op dit moment al buitengewoon goed voorstaan.quote:Op donderdag 26 april 2012 12:59 schreef Asphias het volgende:
[..]
ik hoop dat GL,D66 en de Cu wel sterk beloond worden voor hun optreden als ze dit voor elkaar krijgen. zeker als de pvda het nu af laat weten, dan kan er nog wel een hoop verschuiven denk ik.
Tsja daar kozen ze voor met Samsom.quote:Op donderdag 26 april 2012 13:09 schreef Lord_Vetinari het volgende:
De PvdA maakt weer de foute strategische keuzes en loopt grote kans weer buitenspel te worden gezet. Niet slim. Door met de wind mee te bewegen en te willen helpen aan de 3% te komen blijven ze in het centrum en is de kans op een links(er) kabinet na de verkiezingen vele malen groter. Als CDA en VVD er nu met hulp van de kleintjes uitkomen, staat de PvdA straks met lege handen en hebben ze niets om de verkiezingen mee in te gaan.
Ik vind het redelijk kortzichtig.
deels wel.quote:Op donderdag 26 april 2012 13:05 schreef Scrutinizer het volgende:
[..]
CU vist in dezelfde vijver als het CDA en winst (of herstel) voor GL tav de peilingen zal gedeeltelijk ten koste gaan van D66 die er op dit moment al buitengewoon goed voorstaan.
Krijgen we misschien weer zo'n kleine meerderheid die door een paar dissidente kamerleden wekenlang vleugellam gemaakt kan worden.quote:Op donderdag 26 april 2012 13:13 schreef Asphias het volgende:
aan de andere kant zie ik de pvv nog wel een paar zetels verliezen aan de vvd of het cda.
niet veel, maar al met al genoeg om kunduz toch een kans te geven.
Probeer eens 1 keer, 1 keertje maar, een discussie te voeren over de PvdA zonder op de persoon te spelen. Kom eens met argumenten. Lijkt me verfrissend.quote:Op donderdag 26 april 2012 13:12 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Tsja daar kozen ze voor met Samsom.
Samsom kwam toch met z'n nieuwe manifest, ik zeg enkel dat ze daar op gestemd hebben met z'n allen. Hoef je niet meteen de calimero uit te gaan lopen hangen.quote:Op donderdag 26 april 2012 13:26 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Probeer eens 1 keer, 1 keertje maar, een discussie te voeren over de PvdA zonder op de persoon te spelen. Kom eens met argumenten. Lijkt me verfrissend.
Want de poppetjes spelen geen rol in de politiek?quote:Op donderdag 26 april 2012 13:26 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Probeer eens 1 keer, 1 keertje maar, een discussie te voeren over de PvdA zonder op de persoon te spelen. Kom eens met argumenten. Lijkt me verfrissend.
Hij heeft wel een punt. Samsom ging er direct met gestrekt been in, hij is altijd duidelijk geweest: VVD en CDA hoeven op onze hulp niet te rekenen.quote:Op donderdag 26 april 2012 13:26 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Alleen in de PVV is het woord van 1 persoon wet. Binnen andere fracties dient consensus te heersen.quote:Op donderdag 26 april 2012 13:29 schreef JoaC het volgende:
[..]
Want de poppetjes spelen geen rol in de politiek?
Hij zou overal tegen stemmen toch of was dat nog Cohen?? En nu zo snel draaien dat ze met de VVD en CDA wellicht kunnen gaan regeren?quote:Op donderdag 26 april 2012 13:31 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Hij heeft wel een punt. Samsom ging er direct met gestrekt been in, hij is altijd duidelijk geweest: VVD en CDA hoeven op onze hulp niet te rekenen.
Het is een wat korte, maar niet noodzakelijk onjuiste, analyse.quote:Op donderdag 26 april 2012 13:26 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Dat moet je Rutte, Verhagen en Wilders vragenquote:Op donderdag 26 april 2012 13:46 schreef Breekfast het volgende:
Hoe is het mogelijk dat er een grote kans bestaat dat de kamer straks binnen een paar dagen met een bezuinigingspakket komt en dat het Catshuisoverleg 7 weken heeft geduurd zonder resultaat?
Vrij eenvoudig.... eerst wou men 18 miljard bezuinigen, ... nu hoor ik verhalen van 6 miljard. Dat is nogal een verschil.quote:Op donderdag 26 april 2012 13:46 schreef Breekfast het volgende:
Hoe is het mogelijk dat er een grote kans bestaat dat de kamer straks binnen een paar dagen met een bezuinigingspakket komt en dat het Catshuisoverleg 7 weken heeft geduurd zonder resultaat?
god wat een zegenquote:14.00 uur Oud-LPF minister Herman Heinsbroek is weer beschikbaar voor de politiek. Dat zei hij in het KRO's Oog in Oog. Heinsbroek: 'Als er een beroep op mij wordt gedaan in enigerlei vorm, en de politieke constellatie staat mij aan, dan ben ik beschikbaar, en zal ik erover nadenken.'
Je kan wel een ander voor een kutpartij zetten, het blijft een kutpartij, dat blijkt wel weer. Draaien en draaien, het mooie is, een groot deel van de stemmers zal er toch weer intrappen.quote:Op donderdag 26 april 2012 14:19 schreef MrBadGuy het volgende:
Samsom heeft zichzelf helemaal buiten gesloen: hij heeft duidelijk gemaakt dat hij hoe dan ook niet de VVD en het CDA zou steunen met de bezuinigingen, dat het niet zijn probleem was dat we nu in deze situatie zitten en dat hij ook geen verantwoordelijkheid voelde om de problemen nu op te lossen. Ik vond die opstelling niet verstandig, maar het is de keuze die Samsom genomen heeft. Nu hebben VVD en CDA partijen gevonden die wel bereid zijn om mee te denken en nu wil de PvdA ineens wel meespelen?
6 miljard maar? VVD wou toch vasthouden aan de 3%?quote:Op donderdag 26 april 2012 13:53 schreef mossad_agent het volgende:
[..]
Vrij eenvoudig.... eerst wou men 18 miljard bezuinigen, ... nu hoor ik verhalen van 6 miljard. Dat is nogal een verschil.
Ja maar ene Samsom niet........ die vind dat het niet gehaald hoeft te worden. Gelukkig lees ik net dat ze de pvda er liever niet bij hebben:quote:Op donderdag 26 april 2012 14:26 schreef Breekfast het volgende:
[..]
6 miljard maar? VVD wou toch vasthouden aan de 3%?
quote:Overleg verder zonder PvdA
DEN HAAG - D66, GroenLinks en ChristenUnie overleggen donderdagmiddag verder met VVD, CDA en minister Jan Kees de Jager van Financiën over een begrotingsakkoord voor 2013. De PvdA zit er niet bij. Die partij is volgens een woordvoerder niet uitgenodigd, hoewel partijleider Diederik Samsom donderdagochtend aangaf te willen bewegen. Het overleg vindt plaats in de D66-vleugel in het Tweede Kamergebouw.
Samsom is verbaasd dat hij niet is uitgenodigd, nadat de PvdA eerder op de dag stappen had gezet. We begrijpen niet wie met wie constructief bezig is, aldus zijn woordvoerster.
Samsom sprak in de ochtenduren met de fractieleiders Jolande Sap (GroenLinks), Arie Slob (ChristenUnie) en Alexander Pechtold (D66). Vrijwel tegelijk was er op het ministerie van Financiën beraad tussen de fractieleiders Stef Blok (VVD) en Sybrand van Haersma Buma (CDA) met De Jager, premier Mark Rutte en vicepremier Maxime Verhagen. Rutte zei: We werken er allemaal verschrikkelijk hard aan. Ik durf geen voorspelling te doen. We willen zover mogelijk te komen.
Volgens Van Haersma Buma is de PvdA van harte welkom als ze mee willen doen. Iedereen die een bijdrage wil leveren aan een oplossing moet meedoen. Maar het gaat erom dat we weinig tijd hebben. Vrijdag moet er een brief naar Brussel, dat is de deadline.
Brussel wil dat Nederland het begrotingstekort terugdringt van 4,6 procent naar 3 procent volgend jaar. Dat betekent zo'n 14 miljard bezuinigen. De gedoogcoalitie van VVD en CDA met de PVV liep hierop in het weekend stuk toen de laatste partij afhaakte.
bullshit natuurlijk.quote:Op donderdag 26 april 2012 14:26 schreef Breekfast het volgende:
[..]
6 miljard maar? VVD wou toch vasthouden aan de 3%?
Hopelijk blijven we dit beeld ook de komende jaren zienquote:Op donderdag 26 april 2012 14:33 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Samsom moet op de gang wachten en mag niet naar binnen
Als uit een film!quote:
Ik las het net ja, was nog niet gemeld nee...quote:Op donderdag 26 april 2012 14:36 schreef AllesWatWas het volgende:
[..]
Als uit een film!
Debat begint nu om 18:00 trouwens, was volgens mij nog niet genoemd of ik heb er overheen gelezen.
Sap zal voor haar achterban toch iets van belang binnen moeten slepen lijkt me, anders is het gedaan met GL bij de volgende verkiezingen.quote:Op donderdag 26 april 2012 14:38 schreef alors het volgende:
PvdA bezuinigt wel meer dan GL..
http://www.volkskrant.nl/(...)eader&utm_medium=RSS
Keesje toch, toen jij op de achterbank mocht komen bij Mark, dat was natuurlijk wel volledig transparantquote:14.48 uur Fractievoorzitter Kees van der Staaij is niet uitgenodigd bij de gesprekken over nieuwe bezuinigingen die vanmiddag gaande zijn tussen VVD, CDA, GroenLinks, D66 en ChristenUnie. Hij is daar niet teleurgesteld over.
In het Radio 1-programma Dit is de Dag zei Van der Staaij het proces van gisteren en vandaag, waarin minister De Jager van Financiën bij verschillende partijen op bezoek is om steun te proberen te krijgen, 'rommelig' te vinden. De SGP-voorman zei dat de manier waarop het kabinet probeert een akkoord te bereiken niet erg transparant is.
quote:De SGP-voorman zei dat de manier waarop het kabinet probeert een akkoord te bereiken niet erg transparant is.
quote:De SGP-voorman zei dat de manier waarop het kabinet probeert een akkoord te bereiken niet erg transparant is.
net als het catshuis. vervelend als je aan de zijlijn staat, naief van de kiezers aangezien er nog steeds niks veranderd is in den haag, ondanks de herhaaldelijke roep om verandering, ook in den haag.quote:Op donderdag 26 april 2012 14:52 schreef alors het volgende:
[..]
Keesje toch, toen jij op de achterbank mocht komen bij Mark, dat was natuurlijk wel volledig transparant
quote:De Jager: akkoord met 5 fracties is mogelijk
DEN HAAG - Een akkoord tussen het kabinet en de fracties van VVD, CDA, GroenLinks, ChristenUnie en D66 is mogelijk, waardoor Nederland zich aan de Europese afspraken kan houden.
Dat zei minister Jan Kees de Jager van Financiën donderdag na afloop van overleg met de fractievoorzitters van de vijf fracties. Hij noemde het overleg constructief en de Europese begrotingsnorm van 3 procent is volgens hem ,,in zicht''.
http://www.nrc.nl/nieuws/(...)roting-volgend-jaar/quote:'Haags akkoord over begroting’
BINNENLAND VVD, CDA, D66, GroenLinks en ChristenUnie zijn met het kabinet een akkoord overeengekomen over de begroting van volgend jaar. Dat hebben de fractievoorzitters Pechtold (D66) en Sap (GroenLinks) vanmiddag gezegd in de Tweede Kamer.
De verschillende partijen waren sinds vanochtend weer met minister De Jager van Financiën in gesprek over een bezuinigingspakket. De minister zei rond half vier dat er uitzicht was op een “akkoord op hoofdlijnen”. Hij was op dat moment op weg naar PvdA-fractievoorzitter Diederik Samsom om te polsen of de sociaal-democraten ook bereid zijn het onderhandelingsresultaat te steunen.
De fractievoorzitters die met het kabinet onderhandelden gaan het akkoord nu aan hun fracties voorleggen. Om half acht begint in de Kamer het uitgestelde debat over de begroting van volgend jaar.
Snel meer.
quote:Op donderdag 26 april 2012 15:55 schreef Quarant het volgende:
Sap, Pechtold en Slob verdienen een grote pluim!
quote:'Akkoord over noodpakket'
DEN HAAG - De onderhandelaars van VVD, CDA, D66, GroenLinks en ChristenUnie hebben een akkoord over een noodpakket.
Dat zeggen fractieleiders Jolande Sap (GroenLinks), Arie Slob (ChristenUnie) en Alexander Pechtold (D66).
Dat zeiden ze na een urenlang overleg tussen minister Jan Kees de Jager (Financiën) met de betrokken partijen op de fractiekamer van D66. Om kwart voor zes komen de onderhandelaars weer bij elkaar.
Tot die tijd hebben de fractieleiders tijd om met hun fracties te overleggen over wat er op tafel ligt. Donderdagavond debatteert de Tweede Kamer daarover vanaf 19.30.
De Jager wilde na het overleg alleen kwijt hoopvol te zijn dat er een akkoord op hoofdlijnen mogelijk is. Hij overlegt nu met PvdA-leider Diederik Samsom.
Samsom
Samsom liet eerder op de dag weten het het merkwaardig te vinden dat hij niet was uitgenodigd voor dit gesprek. Hij zegt dat hij bereid was zonder taboes te praten.
Ook het terugdringen van het begrotingstekort naar 3 procent in 2013 is voor hem geen taboe. ''Ook de 3 procent mag in zicht komen. Dat zou genoeg basis moeten zijn om verder te praten.''
Eerder zei Samsom nog dat hij het niet nodig vond het tekort al in 2013 naar 3 procent terug te schroeven.
De PvdA-leider vreest dat de partijen plannen op tafel hebben liggen waarin de pijn van de bezuinigingen niet eerlijk wordt verdeeld. Hij wil donderdag nog een gesprek met de minister.
PvdA
Donderdagochtend spraken de fractievoorzitters van GroenLinks, D66, de ChristenUnie wel met Samsom om hem over te halen om mee te doen met mogelijke bezuinigingen. De PvdA-leider zei na afloop een koopkrachtverlies van 4 procent voor mensen met een kleine AOW niet te zien zitten.
Vrijwel tegelijkertijd was er op het departement van Financiën overleg tussen de fractievoorzitters van VVD en CDA en De Jager, premier Mark Rutte en vicepremier Maxime Verhagen.
Rutte zei daarna: ''We werken er allemaal verschrikkelijk hard aan. Ik durf geen voorspelling te doen. We willen zover mogelijk te komen.''
Woensdag was er tot diep in de nacht al veelvuldig overleg tussen verschillende partijen onderling en met de minister.
30 april
Nadat de onderhandelingen tussen VVD, CDA en PVV zaterdag klapten, ontstond de vraag hoe alsnog voor de deadline van 30 april een pakket maatregelen naar Brussel kan worden gestuurd die aan de Europese begrotingseisen tegemoet komt.
Brussel eist dat Nederland in 2013 uitkomt op een begrotingstekort van ten hoogste drie procent. Lukt dat niet, dan kan Brussel Nederland een boete geven van 1,2 miljard euro.
Is toch geen verrassing... Samsom is niet anders dan een andere aanhanger van die partij, alles voor het pluche.quote:Op donderdag 26 april 2012 15:58 schreef Nielsch het volgende:
Die Samsom, wat een sukkel. Eerst wil hij niet, maar als blijkt dat hij buiten wordt gesloten wil hij ineens wel. Net een klein kind. Treurig hoor.
Jij weet al wat er in staat?quote:Op donderdag 26 april 2012 16:07 schreef Quarant het volgende:
Een akkoord is dubbel winst voor GroenLinks, electoraal te verdedigen en plannen die ze met Paars plus hadden willen invoeren, krijgen ze er nu alsnog door.
Vergroening van de economie, terugdraaien bepaalde bezuinigen, pgb etc.quote:
Hij gaat alle kanten op iddquote:Op donderdag 26 april 2012 15:58 schreef Nielsch het volgende:
Die Samsom, wat een sukkel. Eerst wil hij niet, maar als blijkt dat hij buiten wordt gesloten wil hij ineens wel. Net een klein kind. Treurig hoor.
Al zouden ze willen; cijfermatig is dat volstrekt onhaalbaar nu.quote:Op donderdag 26 april 2012 15:59 schreef Nielsch het volgende:
Nou hoop ik alleen niet dat CDA en VVD na de verkiezingen weer vrolijk verder gaan regeren met de PVV.
Maak je daar maar geen zorgen om.quote:Op donderdag 26 april 2012 15:59 schreef Nielsch het volgende:
Nou hoop ik alleen niet dat CDA en VVD na de verkiezingen weer vrolijk verder gaan regeren met de PVV.
Net of het CDA weer opnieuw met de PVV in zee gaat. Dat zou politieke zelfmoord zijn.quote:Op donderdag 26 april 2012 16:27 schreef HiZ het volgende:
[..]
Al zouden ze willen; cijfermatig is dat volstrekt onhaalbaar nu.
Mogelijk. HRA blijft pittig.quote:Op donderdag 26 april 2012 16:56 schreef alors het volgende:
Ben overigens wel benieuwd, nu het lijkt alsof uitgerekend de VVD de meeste moeite met dit akkoord lijkt te hebben blijkbaar...
Logisch. D66, Groenlinks en Gristenunie gaan natuurlijk niet hun handtekening onder het Catshuisakkoord zetten. Ik denk dat de VVD aardig wat water bij de wijn heeft moeten doen. Anders waren de oppositiepartijen nooit zo snel meegegaan.quote:Op donderdag 26 april 2012 16:56 schreef alors het volgende:
Ben overigens wel benieuwd, nu het lijkt alsof uitgerekend de VVD de meeste moeite met dit akkoord lijkt te hebben blijkbaar...
quote:16.57 uur De PvdA is te laat om mee te doen met het principeakkoord, zegt GroenLinks-fractievoorzitter Jolande Sap na overleg met PvdA-fractievoorzitter Diederik Samsom. 'Hij wil meedoen, maar hij is te laat en dat betreur ik zeer', zei Sap. Het principeakkoord ligt er nu en daar gaan de fracties zich nu over beraden, aldus Sap.
Op de vraag of de PvdA te laat had bewogen, antwoordde Sap dat je dat zou kunnen concluderen. Maar er kan volgens haar altijd nog iets door het Kamerdebat veranderen.
Eens. Lijkt me ook niet in lijn met D66- en Groenlinks-standpunten over dingen doorschuiven naar volgende generaties.quote:Op donderdag 26 april 2012 17:07 schreef Verbal het volgende:
HRA voor alleen nieuwe hypotheken zou weer compleet belachelijk zijn.
V.
Daar zijn ze al mee bezig sinds Samsom daar op de troon zit en het eerste wat ze daarmee bereikt hebben is dat ze nu buiten deze nieuwe onderhandelingen zijn gevallen.quote:Op donderdag 26 april 2012 17:15 schreef Breekfast het volgende:
PvdA probeert wel heel opzichtig de zeteltjes van de SP weer terug te winnen
Maar ik neem toch aan dat alle bezuinigingen uit het pakket apart in stemming worden gebracht? Kan me dan niet voorstellen dat de PvdA overal tegen gaat stemmen.quote:Op donderdag 26 april 2012 17:17 schreef OProg het volgende:
Hoe je ook bekijkt en ondanks dat ik snap dat je het als PvdA niet best kan vinden voor het laag en midden-inkomen: De gevolgen van het niet voldoende bezuinigen (oa door de 3% norm) zijn nog veel groter dan de gevolgen van dit akkoord.
Ja bezuinigen doen we natuurlijk niet voor onszelf en de volgende generatie.quote:Op donderdag 26 april 2012 17:21 schreef KevinRdam het volgende:
Bezuinig iedereen maar helemaal kapot, om aan Brussel gehoor te geven. Alles voor Europa, waar wij Nederlanders in een referendum duidelijk ons afkeer tegen hebben uitgesproken. Democratie noemen we dat.
Een goede, solide begroting maken doen we ook alleen maar omdat Brussel dat van ons wilquote:Op donderdag 26 april 2012 17:21 schreef KevinRdam het volgende:
Bezuinig iedereen maar helemaal kapot, om aan Brussel gehoor te geven. Alles voor Europa, waar wij Nederlanders in een referendum duidelijk ons afkeer tegen hebben uitgesproken. Democratie noemen we dat.
Feit is dat sinds we 1 blije Europese familie zijn, jaarlijks bij de troonreden van Bea het verlangen groter wordt om van een steeds hoger gebouw af te springen.quote:Op donderdag 26 april 2012 17:22 schreef alors het volgende:
[..]
Ja bezuinigen doen we natuurlijk niet voor onszelf en de volgende generatie.
Geef iedereen maar bakken met geld, om het korte-termijns electoraat te bevredigen. Alles voor de egoïstische kiezer, en de restschuld is het probleem van de volgende generatie. Sociaal noemen we dat.quote:Op donderdag 26 april 2012 17:21 schreef KevinRdam het volgende:
Niet een verlangen wat ik persoonlijk herken...maar ga je gang als je het zelf wel zo voelt...quote:Op donderdag 26 april 2012 17:23 schreef KevinRdam het volgende:
[..]
Feit is dat sinds we 1 blije Europese familie zijn, jaarlijks bij de troonreden van Bea het verlangen groter wordt om van een steeds hoger gebouw af te springen.
Als ik u was zou ik de oorzaak bij uzelf zoeken.quote:Op donderdag 26 april 2012 17:23 schreef KevinRdam het volgende:
[..]
Feit is dat sinds we 1 blije Europese familie zijn, jaarlijks bij de troonreden van Bea het verlangen groter wordt om van een steeds hoger gebouw af te springen.
Nee de boel compleet kapotbezuinigen?quote:Op donderdag 26 april 2012 17:23 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Een goede, solide begroting maken doen we ook alleen maar omdat Brussel dat van ons wil
Noem eens een andere oplossing.quote:Op donderdag 26 april 2012 17:26 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Nee de boel compleet kapotbezuinigen?
Bezuinigingsronde op bezuinigingsronde op bezuinigingsronde... Op een gegeven moment bereik je een punt dat consumenten echt serieus in hun eigen huishoudboekje moeten snijden. En er echt branches in de problemen gaan komen. De economie komt pas echt goed in de problemen als er een stilstand komt.quote:Op donderdag 26 april 2012 17:24 schreef SeanFerdi het volgende:
[..]
Geef iedereen maar bakken met geld, om het korte-termijns electoraat te bevredigen. Alles voor de egoïstische kiezer, en de restschuld is het probleem van de volgende generatie. Sociaal noemen we dat.
Ik deel dit verlangen niet.quote:Op donderdag 26 april 2012 17:23 schreef KevinRdam het volgende:
[..]
Snijden is huishoudboekjes, zolang dat nog kan, is er geen probleem.quote:Op donderdag 26 april 2012 17:28 schreef KevinRdam het volgende:
[..]
Bezuinigingsronde op bezuinigingsronde op bezuinigingsronde... Op een gegeven moment bereik je een punt dat consumenten echt serieus in hun eigen huishoudboekje moeten snijden. En er echt branches in de problemen gaan komen. De economie komt pas echt goed in de problemen als er een stilstand komt.
is ook min of meer figuurlijk bedoeld, al zullen er mensen zijn die echt financieel in de problemen komen. Als ik hoor wat deze maatregelen waarschijnlijk gaan brengen zullen ook hier de klappen wel aankomen, maar heb ruimte in mn persoonlijke huishoudboekje gelukkig.quote:
Kapotbezuinigen? Het gaat over iets minder uit gaan geven en iets meer belasting betalen. Ja dat is heel jammer dat het nodig is, maar het maakt ons nog niet een kapotbezuinigd ontwikkelingsland. Of vind je elk jaar een stuk meer uitgeven dan dat er binnenkomt wel gezond?quote:Op donderdag 26 april 2012 17:26 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Nee de boel compleet kapotbezuinigen?
en ook na dit akkoord gaan er nog bezuinigingsronden komen. Willen we het begrotingsgat dichten (dus niet alleen naar 0% brengen, maar ook voorkomen dat het daarna weer op gaat lopen) dan zullen er fundamentele onderdelen van onze verzorgingsstaat heroverwogen moeten worden.quote:Op donderdag 26 april 2012 17:28 schreef KevinRdam het volgende:
[..]
Bezuinigingsronde op bezuinigingsronde op bezuinigingsronde... Op een gegeven moment bereik je een punt dat consumenten echt serieus in hun eigen huishoudboekje moeten snijden. En er echt branches in de problemen gaan komen. De economie komt pas echt goed in de problemen als er een stilstand komt.
Geen probleem als de bedrijven door verminderde omzet in de problemen gaan komen? Reisbranche, auto industrie (de peiler of de economie wel of niet goed draait), horeca... Zit ook weer een stukje werkgelegenheid bij natuurlijkquote:Op donderdag 26 april 2012 17:30 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Snijden is huishoudboekjes, zolang dat nog kan, is er geen probleem.
Maar je had liever stijgende overheidsuitgaven gehad, begrijp ik? Wat voor voordelen zag je wel zitten en welke prijs wilde je daarvoor betalen?quote:Op donderdag 26 april 2012 17:31 schreef KevinRdam het volgende:
[..]
is ook min of meer figuurlijk bedoeld, al zullen er mensen zijn die echt financieel in de problemen komen. Als ik hoor wat deze maatregelen waarschijnlijk gaan brengen zullen ook hier de klappen wel aankomen, maar heb ruimte in mn persoonlijke huishoudboekje gelukkig.
De autoindustrie houdt Nederland gelukkig niet draaiende.quote:Op donderdag 26 april 2012 17:33 schreef KevinRdam het volgende:
[..]
Geen probleem als de bedrijven door verminderde omzet in de problemen gaan komen? Reisbranche, auto industrie (de peiler of de economie wel of niet goed draait), horeca... Zit ook weer een stukje werkgelegenheid bij natuurlijk
Dat is het uiteindelijk: nu bezuinigen is niet leuk, maar beter dan wachten en dan alsnog zwaarder moeten bezuinigen.quote:Op donderdag 26 april 2012 17:32 schreef MrBadGuy het volgende:
Daarnaast: als we nu niet gaan bezuinigen dan mogen we over een tijdje nog veel meer bezuinigen omdat we veel meer aan rente moeten betalen, wil je dat wel?
Kijkend naar mijn persoonlijke situatie: in economische voorspoed sparen, in tegenspoed interen. Of het een huishoudboekje van de overheid is of van je zelf: niet meer uitgeven dan er binnenkomt.quote:Op donderdag 26 april 2012 17:34 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Maar je had liever stijgende overheidsuitgaven gehad, begrijp ik? Wat voor voordelen zag je wel zitten en welke prijs wilde je daarvoor betalen?
Het was heel simpel, we groeiden al decennia zo hard dat we het best konden doen. Begrotingstekorten zijn niet zo zeer het probleem, meer een financieringstekort.quote:Op donderdag 26 april 2012 17:36 schreef KevinRdam het volgende:
[..]
Kijkend naar mijn persoonlijke situatie: in economische voorspoed sparen, in tegenspoed interen. Of het een huishoudboekje van de overheid is of van je zelf: niet meer uitgeven dan er binnenkomt.
Maar dat is nou juist exact waar het voorliggende akkoord naar streeft.quote:Op donderdag 26 april 2012 17:36 schreef KevinRdam het volgende:
[..]
Kijkend naar mijn persoonlijke situatie: in economische voorspoed sparen, in tegenspoed interen. Of het een huishoudboekje van de overheid is of van je zelf: niet meer uitgeven dan er binnenkomt.
Helaas is er niet gespaard in de voorspoedige tijden (jaren '90), dus wat nu?quote:Op donderdag 26 april 2012 17:36 schreef KevinRdam het volgende:
[..]
Kijkend naar mijn persoonlijke situatie: in economische voorspoed sparen, in tegenspoed interen.
...
Als andere mensen dat zelf ook gedaan hebben (zoals jij dat gedaan hebt), dan kunnen ze deze bezuinigingen ook prima opvangen. Als mensen niet zelf gespaard hebben, tja dan moeten ze misschien inderdaad een stapje terugdoen. Waarom moet de overheid dit opvangen door nog dieper in de schulden te duiken met alle gevolgen van dien?quote:Op donderdag 26 april 2012 17:36 schreef KevinRdam het volgende:
[..]
Je zou het nog op voortschrijdend inzicht kunnen gooien... maar ook al ben ik het persoonlijk niet meteen eens met de stringente maatregel van 3% dit jaar, het is nóg belangrijker dat er in bepaalde eenheid iets wordt gedaan, dat geeft een signaal af. Daarom zou ik het pakket toch steunen.quote:Op donderdag 26 april 2012 17:40 schreef Breekfast het volgende:
Volgens mij vergeten al die ''we moeten ons helemaal kapot bezuinigen vanwege Brussel' mensen dat het Nederland zelf is geweest die zo hard gepusht heeft in Europa voor die regels.
Klopt, gelukkig heb ik dit wel gedaan. En wat nu, dat is aan de heren die er voor geleerd hebben. Ik zou het prettig vinden als de grootschalige militaire projecten afgeblazen zouden worden (JSF e.d.).quote:Op donderdag 26 april 2012 17:38 schreef SeanFerdi het volgende:
[..]
Helaas is er niet gespaard in de voorspoedige tijden (jaren '90), dus wat nu?
En Limburg ook uit wraak?quote:Op donderdag 26 april 2012 17:41 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Volgens Frits Wester gaat in het Kunduz-akkoord alsnog die hele Hedwigepolder onder water
17:34 uurquote:Op donderdag 26 april 2012 17:41 schreef mylamboisblack het volgende:
Ik las net dat er een akkoord is gekomen, waar kan ik dit akkoord vinden dan? En gaat het plan van een sociaal leenstelsel ipv basisbeurs toch door? Dit zou echt dramatisch zijn voor studenten.
Dat zou ik dan wel weer sneu vinden nu er dat compromis was gevonden.quote:Op donderdag 26 april 2012 17:41 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Volgens Frits Wester gaat in het Kunduz-akkoord alsnog die hele Hedwigepolder onder water
Waarschijnlijk zijn het ook dezelfde mensen die vinden dat de Grieken maar rücksichtslos moeten bezuinigen.quote:Op donderdag 26 april 2012 17:40 schreef Breekfast het volgende:
Volgens mij vergeten al die ''we moeten ons helemaal kapot bezuinigen vanwege Brussel' mensen dat het Nederland zelf is geweest die zo hard gepusht heeft in Europa voor die regels.
PVV?quote:Op donderdag 26 april 2012 17:45 schreef mylamboisblack het volgende:
Dankjewel! Best een goed akkoord op zich, waarom hebben ze deze niet eerder kunnen bedenken
Nah wil er wel geld aan overhouden. Limburg verkopen aan de Belgen of Duitsersquote:
Met een dikke middelvinger naar koppejan, die zn chantagemiddel kwijt isquote:Op donderdag 26 april 2012 17:41 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Serieus? Christenuniequote:Op donderdag 26 april 2012 17:50 schreef Quarant het volgende:
Dat er geen sociaal leenstelsel komt, is te danken aan de Christenunie!
sorry dat ik alleen dit kleine onderdeel van je post eruitpakquote:Op donderdag 26 april 2012 17:42 schreef KevinRdam het volgende:
...
als de grootschalige militaire projecten afgeblazen zouden worden (JSF
...
Terecht.quote:Op donderdag 26 april 2012 17:41 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Hoe zit het in de bachelor-fase dan?quote:Op donderdag 26 april 2012 17:55 schreef Quarant het volgende:
ChristenUnie wil behoud basisbeurs studenten
donderdag 19 januari 2012 De ChristenUnie is tegen het kabinetsplan om een sociaal leenstelsel in te voeren in de masterfase. Tweede Kamerlid Carola Schouten: ,,De toegankelijkheid van het hoger onderwijs staat onder druk als het sociaal leenstelsel wordt ingevoerd, dat vind ik zorgelijk. Studenten zullen een extra drempel ervaren als zij aan een master willen beginnen, zeker wanneer de ouders deze studie niet zomaar kunnen betalen.” Bovendien is de ChristenUnie kritisch op de opeenstapeling van financiële maatregelen, waar studenten in korte tijd mee te maken krijgen. Het gaat niet alleen om het sociaal leenstelsel, maar ook om de langstudeerdersmaatregel en het inkorten van het OV-reisrecht.
Wanneer worden de dijken lekgeprikt? Ik heb eigenlijk wel zin om daar een feestje bij te staan vieren.quote:
Daarmee wordt de armoedeval nog groter!quote:Volgend jaar geldt de nullijn voor ambtenaren, zij krijgen er dus geen salaris bij. Een uitzondering wordt er gemaakt voor mensen in de zorg en mensen met een uitkering.
En dan een metershoog portret van Koppejan in die polder zetten, dat langzaam onder het rijzende water verdwijnt.quote:Op donderdag 26 april 2012 17:58 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
Wanneer worden de dijken lekgeprikt? Ik heb eigenlijk wel zin om daar een feestje bij te staan vieren.
quote:Op donderdag 26 april 2012 17:41 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Glaasje champagne erbij en gaanquote:Op donderdag 26 april 2012 17:58 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
Wanneer worden de dijken lekgeprikt? Ik heb eigenlijk wel zin om daar een feestje bij te staan vieren.
AOW en WW gaan wel hard natuurlijk.quote:Op donderdag 26 april 2012 18:04 schreef LXIV het volgende:
Toch vreemd dat ze met dit akkoord ook onder de 3% blijven. Zo te zien zijn er wel maatregelen geschrapt, maar ik zie er maar weinig bijkomen.
Dat gevoel bekroop mij ook. Het lijkt mij scheer onmogelijk dat er nu zoveel maatregelen snuffelen en men op wonderbaarlijke wijze een even positieve begroting heeft.quote:Op donderdag 26 april 2012 18:04 schreef LXIV het volgende:
Toch vreemd dat ze met dit akkoord ook onder de 3% blijven. Zo te zien zijn er wel maatregelen geschrapt, maar ik zie er maar weinig bijkomen.
Verschillende nieuwssites houden liveblogs bij met info:quote:Op donderdag 26 april 2012 18:05 schreef Breekfast het volgende:
Kan iemand mij een link geven waar jullie die info vandaan halen dat het sociaal leenstelsel voor de masterfase wordt afgeschaft?
Staat het niet op. Alleen bij Frits staat er iets in het kort: Geen sociaal leenstelselquote:Op donderdag 26 april 2012 18:07 schreef Hans_van_Baalen het volgende:
[..]
Verschillende nieuwssites houden liveblogs bij met info:
http://www.nrc.nl/nieuws/(...)hristenunie-akkoord/
http://nos.nl/artikel/366702-live-bezuinigingsoverleg.html
http://www.volkskrant.nl/(...)it-het-akkoord.dhtml
Hoog+laag was 4 miljard.quote:Op donderdag 26 april 2012 18:08 schreef Hans_van_Baalen het volgende:
Is er bekend hoeveel die btw-verhoging van 2% gaat opleveren?
Zo ver zijn ze ook nog niet in detail vermoedelijk.quote:Op donderdag 26 april 2012 18:08 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Staat het niet op. Alleen bij Frits staat er iets in het kort: Geen sociaal leenstelsel
10.5% btw verhoging, 1.68% prijsverhoging. 2 procentpunt verhoging.quote:Op donderdag 26 april 2012 18:08 schreef Hans_van_Baalen het volgende:
in ieder geval veel: 2% op alle gekochte zaken (minus 6% artikelen dan).quote:Op donderdag 26 april 2012 18:08 schreef Hans_van_Baalen het volgende:
Niet alleen is GroenLinks het linkerbuitenbeentje van deze gelegenheidscoalitie, maar ook is Sap de zwakste leider van de drie. Slob en Pechtold zitten stevig in het zadel, en hun onderhandelingsresultaten betwisten vereist veel moed, zeker als je in september weer een leuke plaats op de lijst wil hebben. Sap staat eigenlijk al sinds ze is aangetreden onder druk.quote:Op donderdag 26 april 2012 18:02 schreef Breekfast het volgende:
Maar het begint wel zorgelijk te worden hoe lang Groenlinks al aan het praten is over het bezuinigingspakket.
Eens.quote:Op donderdag 26 april 2012 18:15 schreef Reya het volgende:
[..]
Niet alleen is GroenLinks het linkerbuitenbeentje van deze gelegenheidscoalitie, maar ook is Sap de zwakste leider van de drie. Slob en Pechtold zitten stevig in het zadel, en hun onderhandelingsresultaten betwisten vereist veel moed, zeker als je in september weer een leuke plaats op de lijst wil hebben. Sap staat eigenlijk al sinds ze is aangetreden onder druk.
Extra geld voor natuur, lagere btw voor zonnepanelen. Allemaal wisselgeld natuurlijk, maar dat soort dingen doen het ook altijd wel goed daar.quote:Op donderdag 26 april 2012 18:20 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Groenlinks kan wel claimen de bezuinigingen op het PGB en passend onderwijs teruggedraaid te hebben, daar kan je de PvdA mooi mee om de oren slaan.
Het is jammer maar het moet maar, volgend jaar kan dat zonder problemen terug worden gedraaid door een nieuw kabinet.quote:
Eens, en toch is het politiek gezien sociaal, de lasten worden eerlijk verdeeld. Wie veel kan uitgeven, betaalt ook meer Btw.quote:
quote:Op donderdag 26 april 2012 18:22 schreef betyar het volgende:
Ik snap niet waarom er haast is, als er 30 april niks is ingeleverd komt in juni een waarschuwing. Dan krijgt Nederland 6 maanden de tijd om een pakket aan te bieden, lukt dat niet dan moeten "we" 1 miljard stallen bij de eu zonder dat er rente over wordt betaald. Pas na weer 6 maanden KAN de 1 miljard stalling omgezet worden in een boete. Hoezo haast?
De enigen die hier credits verdienen zijn Sap, Pechtold en Slob.quote:Op donderdag 26 april 2012 18:23 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Wat, nu krijgt Jan-Kees de Jager de credits voor dit snelle pakket bij Eenvandaag?
Ja, de korte termijn ......quote:Op donderdag 26 april 2012 18:22 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Veel meer keus om op korte termijn redelijk veel geld binnen te halen zijn er niet.
Misschien klappen ze wel omdat het voorstel keihard onderuitgeschoffeld wordquote:
De houding van GL ten opzichte van de studenten (invoering sociaal leenstelsel) was voor mij ook de doorslaggevende reden om Christenunie te stemmen, juni 2010. Ik vond GroenLinks daarmee te liberaal.quote:Op donderdag 26 april 2012 18:20 schreef mylamboisblack het volgende:
ChristenUnie is mijn held, misschien dat ik mijn stem hierop ga uitbrengen, ookal ben ik geen Christen. Ze geven tenminste om studenten itt alle andere partijen.
Op termijn kan je die BTW dan weer verlagen, ergens een jaartje voor de volgende verkiezingen bvquote:Op donderdag 26 april 2012 18:25 schreef Jian het volgende:
[..]
Ja, de korte termijn ......De oortjes laten hangen naar de 3% van Brussel en daarna zien we wel
Wat iemand gestudeerd heeft blijkt in de politiek niet altijd van evenveel belang.quote:Op donderdag 26 april 2012 18:17 schreef Quarant het volgende:
[..]
Eens.
Nu moet wel gezegd worden dat Sap economie heeft gestudeerd, en ze dit beter kan verdedigen dan Kunduz.
SGP is gewoon een betrouwbare partij, alleen jammer dat ze religieus zijn.quote:
Ik ben meer van het wat links liberale hoekje (GL/D66), maar ik heb echt de indruk dat Arie Slob de architect, of in ieder geval initiator is. Echt, ik hoop dat dit electoraal voor alle deelnemende partijen vruchten afwerpt, wie weet is het dan een stap richting probleemoplossende in plaats van populistische probleem-makende politiek.quote:Op donderdag 26 april 2012 18:25 schreef Breekfast het volgende:
[..]
De enigen die hier credits verdienen zijn Sap, Pechtold en Slob.
Mijn 1e keus zou D66 zijn, maar die weten ook niet wat. Ik hou van Pechtold maar als hij niet eens om studenten kan gaan geven dan is het helaas voor mij over. Itt wat de meeste mensen denken, hebben studenten het helemaal niet zo breed en vaak betalen de ouders helemaal niet zo'n grote bijdrage als er wordt gevraagd, de meeste studenten die ik ken werken gewoon en houden heel weinig over. En nee, dat komt niet omdat ze alleen maar bier zuipen, ik ken maar weinig mensen die altijd uitgaan en dat zijn vaak MBO'ers.quote:Op donderdag 26 april 2012 18:25 schreef Quarant het volgende:
[..]
De houding van GL ten opzichte van de studenten (invoering sociaal leenstelsel) was voor mij ook de doorslaggevende reden om Christenunie te stemmen, juni 2010. Ik vond GroenLinks daarmee te liberaal.
Slob lijkt me ook wel een goede mediator tussen de verschillende partijen.quote:Op donderdag 26 april 2012 18:29 schreef thettes het volgende:
[..]
Ik ben meer van het wat links liberale hoekje (GL/D66), maar ik heb echt de indruk dat Arie Slob de architect, of in ieder geval initiator is. Echt, ik hoop dat dit electoraal voor alle deelnemende partijen vruchten afwerpt, wie weet is het dan een stap richting probleemoplossende in plaats van populistische probleem-makende politiek.
Omdat Triple A.quote:
naar mijn idee was d66 de initatiefnemer, maar we weten natuurlijk weinig concreets.quote:Op donderdag 26 april 2012 18:29 schreef thettes het volgende:
[..]
Ik ben meer van het wat links liberale hoekje (GL/D66), maar ik heb echt de indruk dat Arie Slob de architect, of in ieder geval initiator is. Echt, ik hoop dat dit electoraal voor alle deelnemende partijen vruchten afwerpt, wie weet is het dan een stap richting probleemoplossende in plaats van populistische probleem-makende politiek.
Wat moeten ze er aan doen? Op een rij zetten en doodschieten?quote:Op donderdag 26 april 2012 18:28 schreef Kirov het volgende:
Ik had stiekem gehoopt dat D'66 nog wat aan de studenten kon doen
Asjeblieft niet zeg. De CDA is veel liberaler. Jammer alleen dat het zo'n hypocriete verschrikkelijk plucheplakkende opportunistische klotepartij is.quote:Op donderdag 26 april 2012 18:30 schreef mylamboisblack het volgende:
Bovendien hoop ik dat alle CDA-stemmers eens naar de CU gaan.
quote:Op donderdag 26 april 2012 18:32 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Wat moeten ze er aan doen? Op een rij zetten en doodschieten?
Precies om de door jou genoemde redenen denk ik dat voor veel (ex)-CDA'ers de CU een ontzettend goed alternatief is.quote:Op donderdag 26 april 2012 18:32 schreef thettes het volgende:
[..]
Asjeblieft niet zeg. De CDA is veel liberaler. Jammer alleen dat het zo'n hypocriete verschrikkelijk plucheplakkende opportunistische klotepartij is.
O, ze moeten iets voor studenten doen.quote:Op donderdag 26 april 2012 18:34 schreef Kirov het volgende:
[..]![]()
Nee langstudeerboete eraf en de basisbeurs weer terug
Hoe langer je wacht, hoe meer er bezuinigd moet worden.quote:
Ach voor of aan wat is het verschilquote:Op donderdag 26 april 2012 18:34 schreef Sloggi het volgende:
[..]
O, ze moeten iets voor studenten doen.
zolang er voor compensatie van de religieuze punten maar een d66 of gl bij zit als de cu meedoet.quote:Op donderdag 26 april 2012 18:34 schreef Bierie het volgende:
[..]
Precies om de door jou genoemde redenen denk ik dat voor veel (ex)-CDA'ers de CU een ontzettend goed alternatief is.
En zoals gezegd, zowel de SGP als CU zijn zeer betrouwbare coalitie partners. En eigenlijk zijn er flink wat agendapunten die an sich prima zijn. Enkel jammer dat het zo een ontzettend religieus tintje heeft allemaal.
Dan liever GL dan D66. Er zijn een aantal zaken waarmee D66 het voor mij compleet verknald heeft.quote:Op donderdag 26 april 2012 18:35 schreef Asphias het volgende:
[..]
zolang er voor compensatie van de religieuze punten maar een d66 of gl bij zit als de cu meedoet.
Ik vind het heel sympathiek dat jullie allemaal graag ongeveer alle partijen bij elkaar zien, maar er is een reden dat bv D66 en GL nog nooit met een Christenunie, laat staan SGP hebben geregeerd.quote:Op donderdag 26 april 2012 18:38 schreef Bierie het volgende:
[..]
Dan liever GL dan D66. Er zijn een aantal zaken waarmee D66 het voor mij compleet verknald heeft.
Eigenlijk heb ik het nog nooit zo moeilijk gevonden om te stemmen. De enige keus die ik zie is voor mij GL maar dan wel met de strenge begrotingsdiscipline van de VVD. Dus ik hoop stiekem op een coalitie van VVD, CDA, GL en dan aangevuld met SGP of CU. Zou dat genoeg zijn? In ieder geval nimmer nooit niet PvDA, SP of D66.
Een ieder had enkele maanden geleden ook gezegd dat een gedoogcoalitie VVD, CDA en PVV onmogelijk zou zijn. Goed de brug tussen SGP/CU en GL is misschien wel erg ver. Dat wil ik toegeven. Maar voor beide partijen zijn er positieve en negatieve dingen te zeggen...quote:Op donderdag 26 april 2012 18:41 schreef thettes het volgende:
[..]
Ik vind het heel sympathiek dat jullie allemaal graag ongeveer alle partijen bij elkaar zien, maar er is een reden dat bv D66 en GL nog nooit met een Christenunie, laat staan SGP hebben geregeerd.
Dit akkoord was mogelijk door zowel de crisissituatie als de sterke economische component, maar op sociaal vlak is gewoon geen overeenstemming mogelijk, sluiten ze elkaar uit op principiële punten. Je kunt ook niet tegelijk christen en moslim zijn, zo kun je als regering ook niet tegelijk sociaal progressief en conservatief zijn.
Ik snap de gedachte wel die jullie uiten, maar praktisch is het onmogelijk.
Met die gedachte was Paars ook niet mogelijk geweest natuurlijk.quote:Op donderdag 26 april 2012 18:41 schreef thettes het volgende:
[..]
Ik vind het heel sympathiek dat jullie allemaal graag ongeveer alle partijen bij elkaar zien, maar er is een reden dat bv D66 en GL nog nooit met een Christenunie, laat staan SGP hebben geregeerd.
Dit akkoord was mogelijk door zowel de crisissituatie als de sterke economische component, maar op sociaal vlak is gewoon geen overeenstemming mogelijk, sluiten ze elkaar uit op principiële punten. Je kunt ook niet tegelijk christen en moslim zijn, zo kun je als regering ook niet tegelijk sociaal progressief en conservatief zijn.
Niet op ideologisch vlak (aka partijprogrammas), meer omdat Wilders z'n partij onvergelijkbaar is met elke andere in Nederland. (vrij nieuw, populistisch, opportunistisch)quote:Op donderdag 26 april 2012 18:43 schreef Bierie het volgende:
[..]
Een ieder had enkele maanden geleden ook gezegd dat een gedoogcoalitie VVD, CDA en PVV onmogelijk zou zijn.
als de vvd met de pvv kan, of de pvda met de vvd, kan er ook een compromis komen op sociaal vlak. lijkt me nog makkelijker dan op economisch vlak.quote:Op donderdag 26 april 2012 18:41 schreef thettes het volgende:
[..]
Nou, JK heeft het maar moeten verkopen. Terecht dat hij ook genoemd wordt.quote:Op donderdag 26 april 2012 18:25 schreef Breekfast het volgende:
[..]
De enigen die hier credits verdienen zijn Sap, Pechtold en Slob.
Paars was ideologisch al mogelijk sinds de wassenaarakkoorden eind jaren '80. De tegenstelling op economisch vlak tussen die partijen was in de jaren '90 niet onoverbrugbaar meer, door de economische groei.quote:Op donderdag 26 april 2012 18:43 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Met die gedachte was Paars ook niet mogelijk geweest natuurlijk.
De PVV heeft zich voor eeuwig buitenspel gezetquote:Op donderdag 26 april 2012 18:45 schreef Bierie het volgende:
Moet wel zeggen dat ik helemaal in een scheur lig mbt alle zaken die nu overboord worden gegooid welke allemaal parade paardjes waren van de PVV.
Ik kan met de beste wil van de wereld ook niet begrijpen hoe dit in de ogen van de PVV fractie een tactisch juiste zet kan zijn geweest. Meer invloed dan dat zij nu hadden zullen zij nooit meer krijgen in de toekomst.
CU kan inderdaad misschien, maar voor het gemak werd net ook maar een paar keer de SGP genoemd. Dat is een brug te ver. En het ging me meer om het algemene idee van cherrypicking van alle 'pluspunten' van partijen en daaruit een droomcoalitie samen te stellen.quote:Op donderdag 26 april 2012 18:44 schreef Asphias het volgende:
[..]
als de vvd met de pvv kan, of de pvda met de vvd, kan er ook een compromis komen op sociaal vlak. lijkt me nog makkelijker dan op economisch vlak.
natuurlijk zie ik liever alleen progressieve partijen samen in de regering, maar mocht het nodig zijn denk ik dat de cu en d66 of de cu en groenlinks best samen durven te werken, zeker als dat garantie geeft op goed economisch beleid, zonder de pvv of de sp.
quote:Volgens Jolande Sap gaat de Hedwigepolder weer onder water. Politiek verslaggever Annemarie Kas van NRC Handelsblad stelt dat Sap uitlegde dat er pompen nodig zouden zijn om de polder droog te houden. En die pompen kosten geld. Dat geld is in het nieuwe akkoord niet vrijgemaakt. Dus zal de polder weer onder water komen te staan.
dan zijn we zo ongeveer met elkaar eens.quote:Op donderdag 26 april 2012 18:47 schreef thettes het volgende:
[..]
CU kan inderdaad misschien, maar voor het gemak werd net ook maar een paar keer de SGP genoemd. Dat is een brug te ver. En het ging me meer om het algemene idee van cherrypicking van alle 'pluspunten' van partijen en daaruit een droomcoalitie samen te stellen.
Het lijkt wel de waan van de dag te zijn, het lekker allemaal met elkaar eens zijnquote:Op donderdag 26 april 2012 18:50 schreef Asphias het volgende:
[..]
dan zijn we zo ongeveer met elkaar eens.
Je brengt een klapper in en je kunt een hoop rechtse pestbezuinigingen schrappenquote:Op donderdag 26 april 2012 18:04 schreef LXIV het volgende:
Een slimme zet juist van de PvdA, ze zijn nu het imago grootste gedoogpartner in ieder geval kwijt. Als ze ook hiermee zouden instemmen zou Wilders natuurlijk uithalen dat PvdA de grootste gedoogpartner is geweest. En niet alleen Wilders zou dat doen.quote:Op donderdag 26 april 2012 18:56 schreef kingmob het volgende:
Ben zeer benieuwd naar de inhoud, indrukwekkend dat het gelukt is sowieso![]()
Jammer van PvdA, maar we zullen zien...
De babyboomers lachen zich zoals gewoonlijk een deuk !!quote:Op donderdag 26 april 2012 19:10 schreef Verbal het volgende:
Dus toch weer alleen de starters op de woonmarkt pakken.
Laffe honden zijn het toch...
V.
Iets zegt mij dat overheid en tijdelijke fiscale maatregelen een zeer slechte combinatie zijn.quote:
Kan best.quote:Op donderdag 26 april 2012 19:11 schreef eriksd het volgende:
[..]
Iets zegt mij dat overheid en tijdelijke fiscale maatregelen een zeer slechte combinatie zijn.
Studeer jij nu eigenlijk al?quote:Op donderdag 26 april 2012 19:12 schreef Etsu het volgende:
[..]
Kan best.We zullen het zien vanavond.
Niet alleen de VVD-onderbuik moet gevoed wordenquote:Op donderdag 26 april 2012 19:11 schreef eriksd het volgende:
[..]
Iets zegt mij dat overheid en tijdelijke fiscale maatregelen een zeer slechte combinatie zijn.
jaquote:Op donderdag 26 april 2012 19:13 schreef ZoKanIkHetOok het volgende:
Wordt het nu 20.30? Het debat?
Want dan kan ik douchen.
Omdat dit nou niet echt onderwerpen zijn die een scholier boeien. Althans, toen ik scholier was.quote:
Ik ben toch wel benieuwd.quote:Op donderdag 26 april 2012 18:52 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Je brengt een klapper in en je kunt een hoop rechtse pestbezuinigingen schrappen
We kunnen pas blij/bedroefd zijn als we details weten.quote:Op donderdag 26 april 2012 18:45 schreef remlof het volgende:
Ik ben ook blij dat dit akkoord er is maar vind het erg jammer dat de PvdA zichzelf buitenspel heeft gezet.
Maar misschien kunnen ze nog wat goedmaken in het debat.
quote:Op donderdag 26 april 2012 19:27 schreef Mutant01 het volgende:
Je zou nu maar je huis willen verkopen.
Zat al in het Catshuisakkoord, een of andere VVD'er of CDA'er dus.quote:Op donderdag 26 april 2012 19:31 schreef Dvm86 het volgende:
Ze zijn echt niet goed snik in Den Haag. Welke pennenlikker is met idee gekomen om de BTW te verhogen. Het is wetenschappelijk bewezen dat verhoging van de BTW een negatief effect heeft op de economische groei. Maar goed, als ik Alexandertje Pechthold zo hoor is Europa belangrijker dan het landsbelang.
Maar die hebben dat niet zelf bedacht. Een of andere idioot op het ministerie van financiën, naar ik veronderstel.quote:Op donderdag 26 april 2012 19:33 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Zat al in het Catshuisakkoord, een of andere VVD'er of CDA'er dus.
In Denemarken betaal je 25%, maar betaal je geen duizenden euro's aan eigen bedrage voor zorg.quote:Op donderdag 26 april 2012 19:37 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Btw omhoog. Jezus wie heeft dat verzonnen en waarom? Serieus slecht plan. Maar goed, wel ok dat er een akkoord is dat de 3 procent regel gehaald wordt. Maar toch, de btw is pas geleden verhoogd...
Om te huilen zo armzalig...quote:Op donderdag 26 april 2012 19:29 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Als er een hogere belastingschijf komt, en de hypotheekrente wordt niet aangepast anders dan dat nieuwe hypotheken niet aflossingsvrij mogen zijn... dan kunnen de echt rijken meer hypotheekrente aftrekken.
Nog steeds icm verlaging IB zoals in de oorspronkelijke plannen?quote:Op donderdag 26 april 2012 19:37 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Btw omhoog. Jezus wie heeft dat verzonnen en waarom? Serieus slecht plan. Maar goed, wel ok dat er een akkoord is dat de 3 procent regel gehaald wordt. Maar toch, de btw is pas geleden verhoogd...
Goed argument. Ik ben om, Koos W.quote:
Het is alleen een plan voor 2013 volgens mij. Dus over de plannen voor latere jaren kan je stemmen bij de verkiezingen.quote:Op donderdag 26 april 2012 19:40 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Nog steeds icm verlaging IB zoals in de oorspronkelijke plannen?
Dan kan je bij benadering60% aftrekken van je inkomen in plaats van 50, en moet je over je totale inkomen bij benadering 60% betalen. Ergo: alleen als je rente bijna het dubbele van je inkomen is, ga je erop vooruit.quote:Op donderdag 26 april 2012 19:29 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Als er een hogere belastingschijf komt, en de hypotheekrente wordt niet aangepast anders dan dat nieuwe hypotheken niet aflossingsvrij mogen zijn... dan kunnen de echt rijken meer hypotheekrente aftrekken.
Het is allemaal heel duidelijk. Politici zijn geen economen. De eisen van Europa zijn belangrijker dan het structureel versterken van de Nederlandse economie. Bezuinigen om de EU te pleasen en vervolgens nog harder bezuinigen.quote:Op donderdag 26 april 2012 19:39 schreef Nielsch het volgende:
Aflossingsvrije hypotheek afschaffen. Way to go, startersmarkt en dus ook huizenmarkt keihard op slot. Ik snap de redenatie maar steun zorg er dan via andere manieren voor dat jongeren een huis kunnen kopen.
Ja erop vooruit ga je nooit natuurlijk. Maar het staat wel haaks op de plannen van onder andere GL en D66 om het maximale aftrekpercentage in ~10 jaar terug te brengen tot 42%.quote:Op donderdag 26 april 2012 19:41 schreef eriksd het volgende:
[..]
Dan kan je bij benadering60% aftrekken van je inkomen in plaats van 50, en moet je over je totale inkomen bij benadering 60% betalen. Ergo: alleen als je rente bijna het dubbele van je inkomen is, ga je erop vooruit.
BTW verhoging levert een hoop op. Nullijn voor alle ambtenaren ook.quote:Op donderdag 26 april 2012 19:43 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
ik zie niet dat deze plannen zoveel geld kunnen opleveren.
Aflossingsvrij is toch al een tijd geleden eruit gegooid?quote:Op donderdag 26 april 2012 19:39 schreef Nielsch het volgende:
Aflossingsvrije hypotheek afschaffen. Way to go, startersmarkt en dus ook huizenmarkt keihard op slot. Ik snap de redenatie maar steun zorg er dan via andere manieren voor dat jongeren een huis kunnen kopen.
ben ik niet met je eens. Het is een verhoging op veel zaken, dus je bent zo honderden euro's per jaar meer kwijtquote:Op donderdag 26 april 2012 19:44 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
die 2% merk je bijna niet.
Nee, maar als je ergens meer geld voor moet betalen kun je andere dingen niet betalen / kopen. Ik vraag me dus op hoeveel het werkelijk oplevert.quote:Op donderdag 26 april 2012 19:44 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
Nee, 100% aflossingsvrij wel.quote:Op donderdag 26 april 2012 19:44 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Aflossingsvrij is toch al een tijd geleden eruit gegooid?
door de banken voor een deel wel ja. Het lijkt er op dat ook het laatste deel aflossingsvrij wat mensen nog konden krijgen nu ook van tafel is.quote:Op donderdag 26 april 2012 19:44 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Dan mogen ze van mij stoppen om jou ooit nog loonsverhogingen van 2% te geven. Dat merk je toch niet.quote:Op donderdag 26 april 2012 19:44 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
Neuh, je rente kon en kan je daarover gewoon aftrekken, voor nieuwe hypotheken gaat dat straks niet meer op.quote:Op donderdag 26 april 2012 19:44 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Treurig voor starters en mensen die een starterswoning proberen te verkopen.quote:Op donderdag 26 april 2012 19:45 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
door de banken voor een deel wel ja. Het lijkt er op dat ook het laatste deel aflossingsvrij wat mensen nog konden krijgen nu ook van tafel is.
Een spaar hypotheek is niet aflossingsvrij. Het gaat echt om die constructies waarbij je alleen rente betaald en niets opbouwt.quote:Op donderdag 26 april 2012 19:46 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Neuh, je rente kon en kan je daarover gewoon aftrekken, voor nieuwe hypotheken gaat dat straks niet meer op.
Vraag me af hoe ze hier bv spaarhypotheken gaan zien, die zijn ook aflossingsvrij tot het einde van de looptijd, dan gaat het wel hard.
op de korte termijn misschien wel, maar het is nu voor starters al bijna onmogelijk om een woning te kopen, dus heel erg veel verandert er imo nog niet voro die groep.quote:Op donderdag 26 april 2012 19:46 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Treurig voor starters en mensen die een starterswoning proberen te verkopen.
Het geld moet toch ergens vandaan komen.quote:Op donderdag 26 april 2012 19:48 schreef Etsu het volgende:
Ik meen ergens te hebben gelezen dat er ook compensatiekoopkracht komt.
We zullen zien.quote:Op donderdag 26 april 2012 19:48 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Een spaar hypotheek is niet aflossingsvrij. Het gaat echt om die constructies waarbij je alleen rente betaald en niets opbouwt.
een spaarhypotheek is wel aflossingsvrij en kun je niet meer aftrekken. Alleen hypotheekvormen waarbij elke maand direct wordt afgelost (en dus niet gespaard wordt voor aflossing) , een zgn annuiteitenhypotheek blijft aftrekbaar.!quote:Op donderdag 26 april 2012 19:48 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Een spaar hypotheek is niet aflossingsvrij. Het gaat echt om die constructies waarbij je alleen rente betaald en niets opbouwt.
We weten nog niet hoe dit uitgewerkt wordt.quote:Op donderdag 26 april 2012 19:49 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
een spaarhypotheek is wel aflossingsvrij. Alleen hypotheekvormen waarbij elke maand direct wordt afgelost (en dus niet gespaard wordt voor aflossing) , een zgn annuiteitenhypotheek blijft aftrekbaar.!
de definitie zegt genoeg, een aflossingsvrije hypotheek zijn alle hypotheekvormen waarbij je niet direct aflost.quote:Op donderdag 26 april 2012 19:49 schreef 99.999 het volgende:
[..]
We weten nog niet hoe dit uitgewerkt wordt.
dan pas je je uitgaven daar toch op aan. Ik zou gewoon wat minder kopen, we verspillen toch al teveel in dit land.quote:Op donderdag 26 april 2012 19:45 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
ben ik niet met je eens. Het is een verhoging op veel zaken, dus je bent zo honderden euro's per jaar meer kwijt
Vergeet ook niet dat in het ESM akkoord dat Rutte in februari heeft getekend akkoord is gegaan met een begrotingstekort van 0%. Dus die 3% is pas fase 1.quote:Op donderdag 26 april 2012 19:27 schreef Mutant01 het volgende:
Je zou nu maar je huis willen verkopen.
Prima als ze gaan staken, maar in dat geval mag er nog wel wat extra van het loon af.quote:Op donderdag 26 april 2012 19:51 schreef Bayswater het volgende:
Verwacht wel wat ambtenarenstakingen de komende tijd. En terecht overigens. Laat heel Nederland maar bloeden en niet altijd dezelfde groep.
Nee joh! Gaat om hypotheken waarbij je alleen rente betaald en niets aflost.quote:Op donderdag 26 april 2012 19:49 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
een spaarhypotheek is wel aflossingsvrij en kun je niet meer aftrekken. Alleen hypotheekvormen waarbij elke maand direct wordt afgelost (en dus niet gespaard wordt voor aflossing) , een zgn annuiteitenhypotheek blijft aftrekbaar.!
Soms kun je niet anders. Uiteraard kun je je bestedingspatroon aanpassen, maar niet alle kosten zijn voorkoombaar omdat er bijvoorbeeld gereisd moet worden voor het werk.quote:Op donderdag 26 april 2012 19:52 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
dan pas je je uitgaven daar toch op aan. Ik zou gewoon wat minder kopen, we verspillen toch al teveel in dit land.
Ik betwijfel of ze het echt weten in Den Haagquote:Op donderdag 26 april 2012 19:53 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Nee joh! Gaat om hypotheken waarbij je alleen rente betaald en niets aflost.
Ja nou die arme ambtenaren die er niets bijkrijgen. Snik.quote:Op donderdag 26 april 2012 19:51 schreef Bayswater het volgende:
Verwacht wel wat ambtenarenstakingen de komende tijd. En terecht overigens. Laat heel Nederland maar bloeden en niet altijd dezelfde groep.
Dan geef je minder uit aan andere zakenquote:Op donderdag 26 april 2012 19:53 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Soms kun je niet anders. Uiteraard kun je je bestedingspatroon aanpassen, maar niet alle kosten zijn voorkoombaar omdat er bijvoorbeeld gereisd moet worden voor het werk.
Betekent wel dat het nóg moeilijker wordt om gekwalificeerde mensen te vinden, terwijl het niveau nu al dieptreurig is.quote:Op donderdag 26 april 2012 19:54 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Ja nou die arme ambtenaren die er niets bijkrijgen. Snik.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |