bronquote:'Constructieve gesprekken over bezuinigingspakket'
DEN HAAG - De fractievoorzitters van VVD, CDA, D66, GroenLinks en de ChristenUnie en minister Jan Kees de Jager (Financiën) praten donderdagochtend verder over een mogelijk alternatief bezuinigingspakket.
De Jager spreekt oppositiepartijen
De Jager zei in de nacht van woensdag op donderdag dat hij ''goede constructieve gesprekken'' heeft gehad met de partijen.
''We hebben voortgang gemaakt'', zei De Jager na afloop. ''Maar je kunt nog niet zeggen dat er uitzicht is op een akkoord.''
''Ik zie aanleiding morgen verder te praten. In ieder geval in de samenstelling met deze fracties, mogelijk aangevuld met een of twee andere fracties'', zei De Jager na afloop. Hij denkt bijvoorbeeld aan de PvdA. ''Dat hangt van die partijen af. Iedereen is welkom.''
Aan zet
''De Tweede Kamer is aan zet. Die gaf aan dat het via een verkenner mogelijk was om meerderheden te vinden. Ik stel me dienstbaar op."
"Ik verken, ik spreek en ik reken uit. Uiteindelijk is het ook aan de Kamer zelf om een meerderheid te vinden, samen met de regering. Ik hoop dat de Kamer zijn verantwoordelijkheid ook neemt. Daarover moeten we morgen verder spreken.''
Waardevol
CDA-fractievoorzitter Sybrand van Haersma Buma sprak van een ''waardevol overleg''. Volgens hem zijn bij de gesprekken grote belangen gemoeid en is een akkoord belangrijk voor Nederland om aan de Europese afspraken te kunnen voldoen.
Alexander Pechtold (D66) zag ''perspectief om morgen door te gaan''. Arie Slob (ChristenUnie) zei dat mensen van politici mogen verwachten dat ze zich inzetten om de crisis aan te pakken. ''Daar zetten wij ons als ChristenUnie maximaal voor in.''
Deadline
Nadat de onderhandelingen tussen VVD, CDA en PVV zaterdag klapten, ontstond de vraag hoe alsnog voor de deadline van 30 april een pakket maatregelen naar Brussel kan worden gestuurd die aan de Europese begrotingseisen tegemoet komt.
Brussel eist dat Nederland in 2013 uitkomt op een begrotingstekort van ten hoogste drie procent. Het pakket dat nu met VVD, CDA, D66, ChristenUnie en GroenLinks als alternatief in de maak is, zou een eind in de buurt komen van die norm. Lukt dat niet, dan kan Brussel Nederland een boete geven van 1,2 miljard euro.
quote:U doet twee onderwerpen waar de PVV van meet af aan niks mee had.
'Ja, ik zei wel eens gekscherend in het kabinet: ik zit hier ook namens de oppositie. Ik heb nooit iets aan de PVV gehad. Dat was zo afgesproken. Ze hadden bij mijn onderwerpen ook de vaste riedel: schande, weggegooid geld - en dan gingen we vervolgens over tot de orde van de dag met de andere partijen.
quote:Wilt u op de CDA-lijst staan bij de verkiezingen?
'Nee. En nee, ik ben ook geen kandidaat-lijsttrekker.'
Wie is daarvoor uw favoriet?
'Die heb ik niet. Er zijn er zeker vijf die het kunnen. Dat is het voordeel van het CDA. Er zal altijd een markt zijn voor degelijk, betrouwbaar en een tikkeltje saai.'
Het 'spel' nu lijkt me ook wel cool om een keer mee te maken, schuiven met miljardenquote:Op donderdag 26 april 2012 08:36 schreef Arcee het volgende:
Ik zou het toch wel erg cool vinden als het ze lukt om vandaag met een begroting te komen.
Nou ja, zo vreemd is dat niet.quote:Op donderdag 26 april 2012 09:07 schreef Zith het volgende:
Helemaal beschamend als het blijkbaar is gelukt om een 'redelijk' pakket in 1 dag te kunnen onderhandelen waar Rutte 7 weken voor nodig had om te falen.
En Samsom staat met z'n broek op z'n enkels.quote:Op donderdag 26 april 2012 09:07 schreef Zith het volgende:
Helemaal beschamend als het blijkbaar is gelukt om een 'redelijk' pakket in 1 dag te kunnen onderhandelen waar Rutte 7 weken voor nodig had om te falen.
Er is natuurlijk al wat voorwerk gedaan. Er staat een hoop bruikbaars op papier en VVD en CDA beseffen inmiddels dat ze niet onder bepaalde hervormingen uit zullen komen.quote:Op donderdag 26 april 2012 09:12 schreef Monolith het volgende:
[..]
Nou ja, zo vreemd is dat niet.
Onderhandelen met Wilders is natuurlijk voor VVD en CDA net als onderhandelen met de SP.
D66, GL en CU komen wat economische denkbeelden een stuk dichter bij VVD en CDA in de buurt. Zeker als het aankomt op structurele hervormingen.
Helaas kan hij hier wel mee schermen tijdens de verkiezingen. Hij hoeft immers geen moeilijke maatregelen uit te leggen.quote:Op donderdag 26 april 2012 11:35 schreef Sloggi het volgende:
[..]
En Samsom staat met z'n broek op z'n enkels.
Prachtig.
En Pechtold c.s. kaatst de bal terug: u was te bang, te laf om uw verantwoordlijkheid te nemen. Wij hebben de Nederlandse economie verduurzaamd en hebben Nederland behoed voor internationaal gezichtsverlies.quote:Op donderdag 26 april 2012 11:42 schreef nikk het volgende:
[..]
Helaas kan hij hier wel mee schermen tijdens de verkiezingen. Hij hoeft immers geen moeilijke maatregelen uit te leggen.
Veel van zijn kiezers hebben daar toch geen boodschap aan, dat zijn gewoon een beetje simpele mensen die alle politici grote boeven vinden en Wilders is de heldhaftige goeierd die met klare taal daar tegen ten strijde trekt. Dat hij nooit wat zal bereiken kan ze ook niks schelen.quote:Op donderdag 26 april 2012 11:46 schreef Sloggi het volgende:
[..]
En Pechtold c.s. kaatst de bal terug: u was te bang, te laf om uw verantwoordlijkheid te nemen. Wij hebben de Nederlandse economie verduurzaamd en hebben Nederland behoed voor internationaal gezichtsverlies.
Probleem opgelost.
De 'Kunduz-coalitie' staat er in de peilingen niet erg goed voor en zal na de verkiezingen naar alle waarschijnlijkheid geen meerderheid hebben. Tav de formatie van een nieuw kabinet is het daarom misschien niet heel verstandig de PvdA buitenspel te zetten.quote:Op donderdag 26 april 2012 11:35 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Prachtig.
het wordt een halfuurtje later...twitter:politiek24 twitterde op donderdag 26-04-2012 om 12:02:25DONDERDAG LIVE: Vanaf 15.30 uur Kamerdebat over de begroting voor 2013 op politiek24.nl (half uur later dan eerst aangekondigd) reageer retweet
72 zetels, vijf zetels verlies. Valt wel mee.quote:Op donderdag 26 april 2012 12:04 schreef Scrutinizer het volgende:
[..]
De 'Kunduz-coalitie' staat er in de peilingen niet erg goed voor en zal na de verkiezingen naar alle waarschijnlijkheid geen meerderheid hebben. Tav de formatie van een nieuw kabinet is het daarom misschien niet heel verstandig de PvdA buitenspel te zetten.
Bij peil.nl staan ze op 70. En of je je nou wat van peilingen wil aantrekken of niet, de kans dat je na de verkiezingen de PvdA nodig hebt om een meerderheidscoalitie te vormen is toch vrij groot.quote:Op donderdag 26 april 2012 12:13 schreef Sloggi het volgende:
[..]
72 zetels, vijf zetels verlies. Valt wel mee.
En: peilingen.
Sociaal toch? Dit wil Nederland blijkbaar.quote:Op donderdag 26 april 2012 07:46 schreef Verbal het volgende:
Nou... drie maal raden wie er weer genaaid gaan worden... alleenstaanden en koppels zonder kids wellicht?
V.
Alles voor het pluche.quote:Op donderdag 26 april 2012 11:35 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Prachtig.
tevens gratis biertwitter:JaapJansen twitterde op donderdag 26-04-2012 om 12:37:15PVV gaat vanmiddag voorstellen hoge btw niet te verhogen van 19 naar 21% maar te verlagen naar 18% (voor de koopkracht) en aow 66 wordt 65 reageer retweet
Ik denk dat ze zich daaraan aan tegoed hebben gedaan net voordat ze deze zet bedachtenquote:Op donderdag 26 april 2012 12:38 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
tevens gratis biertwitter:JaapJansen twitterde op donderdag 26-04-2012 om 12:37:15PVV gaat vanmiddag voorstellen hoge btw niet te verhogen van 19 naar 21% maar te verlagen naar 18% (voor de koopkracht) en aow 66 wordt 65 reageer retweet
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |