quote:Greece Keeping Euro Is Only Choice: Papademos
Greek Prime Minister Lucas Papademos, charged with securing international financing to avert a collapse of the economy, said keeping the euro is the only way forward for the country.
“Our membership of the euro is a guarantee of monetary stability and creates the right conditions for sustainable growth,” Papademos told lawmakers late yesterday at the start of a three-day debate on a confidence motion in his new government. “Our membership of the euro is the only choice.”
Ik weet wel zeker dat ze dat niet gaan doen. Ze kunnen ook helemaal gesloten worden, een nuttige functie hebben ze sowieso niet.quote:Op dinsdag 15 november 2011 12:39 schreef flyguy het volgende:
Ik voorspel dat de CRA's gewoon een * achter de beoordeling gaan zetten met ergens onderaan de tekst: "Eigenlijk zou hier een lagere beoordeling moeten staan, maar omdat de situatie van deze entiteit zo godsgruwelijk slecht is, mogen we van de EU en het IMF deze beoordeling niet veranderen".
Naar mijn mening wel. Het zijn niet meer dan analisten en hun analyse kan als supplement of second opinion gebruikt worden door marktparticipanten. Dat sommige partijen het gebruiken als DE maatstaf is hun probleem (pensioenfondsen bijvoorbeeld...). Als ze gesloten zouden worden door bijvoorbeeld de overheid dan krijg je een gigantisch politiek risico voor externe investeringen (onteigening van privaat bezit/lastige regelgeving) en ben je als overheid te best wel te bestempelen als bananenrepubliek.quote:Op dinsdag 15 november 2011 14:34 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ik weet wel zeker dat ze dat niet gaan doen. Ze kunnen ook helemaal gesloten worden, een nuttige functie hebben ze sowieso niet.
quote:Let's Write the Rating Agencies Out of Our Law
The rating agencies have been widely criticized for their role in the financial crisis. It is said that they wrongly assessed the risks on trillions of dollars worth of bonds backed by residential mortgages. And indeed they did. But this is hardly surprising.
Rating agencies employ quite ordinary mortals to analyze the credit risk of bonds, just as firms like Goldman Sachs and Merrill Lynch employ quite ordinary mortals to analyze the outlook for stocks. No one is shocked when equity analysts' recommendations don't pan out. Why should we expect any more of the rating agencies?
We should not, but the regulators have, and that is the problem. Regulators of banks, insurance companies and broker dealers have all incorporated the work of the ratings agencies into their regulations in myriad ways. Most importantly, bond ratings determine -- as a matter of law -- how much capital regulated institutions need in order to own the bonds.
quote:di 15 nov 2011, 16:44
Aankopen ECB helpen Italiaanse rente niet
MILAAN (AFN) - De financiële markten leken dinsdag nog niet veel vertrouwen te hebben in de Italiaanse politiek. De rente op 10-jarige Italiaanse staatsleningen steeg dinsdag opnieuw tot boven de 7 procent. De Europese Centrale Bank (ECB) kocht dinsdag nog Italiaans staatspapier op, maar dit leek weinig effect te hebben op de rente. Intussen rondt formateur Mario Monti de vorming van zijn nieuwe kabinet af.
De rente bereikte een stand van 7,089 procent, om daarna weer te dalen naar circa 7,04 procent. Een stand boven de 7 procent wordt door veel economen als onhoudbaar beschouwd, omdat de leningen voor een land dan op den duur een te grote last gaan vormen.
Het aanstaande aantreden van een nieuw kabinet in Italië lijkt de zorgen op de financiële markten over het land nog niet weg te nemen. ,,Een hervormingsgezinde econoom aan het hoofd van de regering is een goede start, maar het zal enige tijd duren voordat er vorderingen zijn gemaakt'', aldus een handelaar.
Geduld
Monti, die mogelijk nog deze week als premier zal worden beëdigd, vroeg investeerders eerder ook geduld te hebben. ,,Ik ben mij bewust van het belang van de markten, maar wij leven in een democratie en dan is er wat tijd nodig'', aldus Monti.
Vorige week steeg de rente op 10-jarige Italiaanse staatsleningen nog naar een recordniveau van 7,5 procent. Maandag was de rente alweer teruggezakt tot onder de 7 procent.
Steun
Monti lijkt intussen zijn nieuwe kabinet bijna rond te hebben. Dinsdagmiddag sprak hij met president Giorgio Napolitano, zo meldde het kantoor van de president. Het onderhoud kan er volgens bronnen op duiden dat Monti klaar is met de vorming van het kabinet. Voorzitter Gianfranco Fini van de Kamer van Afgevaardigden verwacht dat Monti vrijdag het parlement om vertrouwen vraagt.
Monti heeft inmiddels de steun verworven van de centrum-linkse Democratische Partij en van de centrumrechtse PDL, de Vrijheidspartij van afgetreden premier Silvio Berlusconi. De PDL is de grootste partij in het Italiaanse parlement. De formateur praat dinsdag nog met onder meer de vakbonden en verscheidene maatschappelijke organisaties.
De beoogde premier streeft naar de vorming van een breed gesteunde interim-regering. Hij wil het land tot 2013 gaan leiden. Dan vinden er verkiezingen plaats in Italië.
Nee, dan krijg je een situatie waarin beleggers niet meer kunnen blindvaren op aantoonbaar onjuiste informatie. Sowieso een ongewenste situatie. Daarnaast is er het probleem dat in het hierbovenstaande artikel (post Perrin ) al wordt genoemd. Ik heb ook al tijden terug gezegd dat die directe koppeling tussen ratings en regelgeving doorgeknipt moet worden. Je kunt op geen enkele manier vertrouwen op mensen die een een asset dat gebaseerd is op onbetaalbare hypotheken zien als een AAA investering.quote:Op dinsdag 15 november 2011 14:45 schreef flyguy het volgende:
[..]
Naar mijn mening wel. Het zijn niet meer dan analisten en hun analyse kan als supplement of second opinion gebruikt worden door marktparticipanten. Dat sommige partijen het gebruiken als DE maatstaf is hun probleem (pensioenfondsen bijvoorbeeld...). Als ze gesloten zouden worden door bijvoorbeeld de overheid dan krijg je een gigantisch politiek risico voor externe investeringen (onteigening van privaat bezit/lastige regelgeving) en ben je als overheid te best wel te bestempelen als bananenrepubliek.
Je kunt er voor kiezen om er geen gebruik meer van te maken, maar dan wil helemaal niemand zaken met je doen.quote:Op dinsdag 15 november 2011 17:29 schreef michaelmoore het volgende:
Je kunt toch niet de ratingagencies gaan verbieden, gewoon om dat jij veel schulden hebt
Die ratings geven ze aan Euro/landen helemaal gratis hoorquote:Op dinsdag 15 november 2011 18:00 schreef Halcon het volgende:
[..]
Je kunt er voor kiezen om er geen gebruik meer van te maken, maar dan wil helemaal niemand zaken met je doen.
Je kunt er natuurlijk niet aan meewerken. Is uiteraard niet verstandig. De Grieken zouden sowieso wat meer de hand in eigen boezem moeten steken. Die puinhoop hebben ze namelijk helemaal zelf gemaakt.quote:Op dinsdag 15 november 2011 18:42 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Die ratings geven ze aan Euro/landen helemaal gratis hoor![]()
Nee ze konden door die lage Euro rente opeens 100 miljarden euros lenen met garantie van de ECB, en allerlei banken waren graag bereid om net zoveel te lenen als ze wilden, de rente was tenslotte ietsje hoger dan van andere Euro landenquote:Op dinsdag 15 november 2011 18:43 schreef Halcon het volgende:
[..]
Je kunt er natuurlijk niet aan meewerken. Is uiteraard niet verstandig. De Grieken zouden sowieso wat meer de hand in eigen boezem moeten steken. Die puinhoop hebben ze namelijk helemaal zelf gemaakt.
Die verplichtingen zijn ze zelf aangegaan....quote:Op dinsdag 15 november 2011 18:54 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Nee ze konden door die lage Euro rente opeens 100 miljarden euro´s krijgen met garantie van de ECB, en allerlei banken waren graag bereid om net zoveel te lenen als ze wilden, de rente was tenslotte ietsje hoger dan van andere Euro landen
Pffft wat die drie hebben gedaan is zeer discutabel. Het leek ook wel gewoon op financiële oorlogsvoering vd VS. Iedere keer op het slechtste moment prut naar buiten brengen terwijl ze zelf een enorm conflict hebben in hun marktplan en vrijwel niet objectief kunnen zijn en terwijl ze enorme hoeveelheden waardeloze financiële producten en bedrijven AAA gaven 2 dagen voor ze omvielen.quote:Op dinsdag 15 november 2011 14:45 schreef flyguy het volgende:
[..]
Naar mijn mening wel. Het zijn niet meer dan analisten en hun analyse kan als supplement of second opinion gebruikt worden door marktparticipanten. Dat sommige partijen het gebruiken als DE maatstaf is hun probleem (pensioenfondsen bijvoorbeeld...). Als ze gesloten zouden worden door bijvoorbeeld de overheid dan krijg je een gigantisch politiek risico voor externe investeringen (onteigening van privaat bezit/lastige regelgeving) en ben je als overheid te best wel te bestempelen als bananenrepubliek.
Ja en daar moeten wij nu voor bloedenquote:Op dinsdag 15 november 2011 18:55 schreef Halcon het volgende:
[..]
Die verplichtingen zijn ze zelf aangegaan....
'Wij' hebben ze de gelegenheid gegeven om op veel te grote voet te leven en er een financiele puinzooi van te maken.quote:Op dinsdag 15 november 2011 18:56 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ja en daar moeten wij nu voor bloeden
Vanwaar zulk verschil tussen Nederland & Finland en Duitsland?quote:Nederlandse obligaties minder in trek
Toegevoegd: dinsdag 15 nov 2011, 17:45
Beleggers mijden niet alleen Italië en Spanje, maar beginnen ook steeds minder interesse te tonen in Nederland, Finland en Oostenrijk. Dat blijkt uit een analyse van Royal Bank of Scotland.
Het verschil tussen de Duitse rente op staatsobligaties en die van de andere 'sterke' eurolanden loopt langzaam op. Het verschil met de Nederlandse rente is, sinds de introductie van de euro, niet eerder zo groot geweest.
In Duitsland geldt nu een rente op de tienjaarslening van 1,76 procent, terwijl dezelfde lening in Nederland 2,4 procent oplevert; een verschil van ruim 64 basispunten. Beleggers zetten hun geld dus liever in Duitsland weg, tegen een lagere rente, dan in Nederland.
Veilige haven
Vergeleken met andere Europese landen geldt Nederland overigens nog altijd als een veilige haven in Europa. Zo heeft België een rente van 4,8 procent op staatsobligaties. Het verschil met Duitsland bedraagt daarmee 300 basispunten. http://nos.nl/artikel/313(...)-minder-in-trek.html
nee niet wij, de EU ambtenaren en Eurofielenquote:Op dinsdag 15 november 2011 18:57 schreef Halcon het volgende:
[..]
'Wij' hebben ze de gelegenheid gegeven om op veel te grote voet te leven en er een financiele puinzooi van te maken.
Dat Nederland er aan meedoet is toch echt een democratisch besluit.quote:Op dinsdag 15 november 2011 19:33 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nee niet wij, de EU ambtenaren en Eurofielen
Ik vond de timing ook wel zeer apart. Iedere keer als de markt het nét niet kon gebruiken kwam er weer een afwaardering. Keer op keer.quote:Op dinsdag 15 november 2011 18:55 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Pffft wat die drie hebben gedaan is zeer discutabel. Het leek ook wel gewoon op financiële oorlogsvoering vd VS. Iedere keer op het slechtste moment prut naar buiten brengen terwijl ze zelf een enorm conflict hebben in hun marktplan en vrijwel niet objectief kunnen zijn en terwijl ze enorme hoeveelheden waardeloze financiële producten en bedrijven AAA gaven 2 dagen voor ze omvielen.
Bij de volgende opleving een downgrade van Frankrijk?quote:Op dinsdag 15 november 2011 20:21 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik vond de timing ook wel zeer apart. Iedere keer als de markt het nét niet kon gebruiken kwam er weer een afwaardering. Keer op keer.
Ik kan niet wachten tot wij ook een rente van 7% krijgenquote:Nederlandse obligaties minder in trek
Beleggers mijden niet alleen Italië en Spanje, maar beginnen ook steeds minder interesse te tonen in Nederland, Finland en Oostenrijk. Dat blijkt uit een analyse van Royal Bank of Scotland.
Het verschil tussen de Duitse rente op staatsobligaties en die van de andere 'sterke' eurolanden loopt langzaam op. Het verschil met de Nederlandse rente is, sinds de introductie van de euro, niet eerder zo groot geweest.
In Duitsland geldt nu een rente op de tienjaarslening van 1,76 procent, terwijl dezelfde lening in Nederland 2,4 procent oplevert; een verschil van ruim 64 basispunten. Beleggers zetten hun geld dus liever in Duitsland weg, tegen een lagere rente, dan in Nederland.
Veilige haven
Vergeleken met andere Europese landen geldt Nederland overigens nog altijd als een veilige haven in Europa. Zo heeft België een rente van 4,8 procent op staatsobligaties. Het verschil met Duitsland bedraagt daarmee 300 basispunten.
Dat zal denk ik niet zo snel gebeuren, want alles wordt natuurlijk relatief bekeken. Dat geld moet toch ergens heen.quote:Op dinsdag 15 november 2011 20:41 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ik kan niet wachten tot wij ook een rente van 7% krijgen
NLe hypotheekschuld is te groot.quote:Op dinsdag 15 november 2011 19:32 schreef Zombiehoofd het volgende:
[..]
Vanwaar zulk verschil tussen Nederland & Finland en Duitsland?
maar Nederland staat ook garant voor alle zwakke landen, dus dat zal ook effect hebbenquote:Op dinsdag 15 november 2011 20:44 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat zal denk ik niet zo snel gebeuren, want alles wordt natuurlijk relatief bekeken. Dat geld moet toch ergens heen.
Kennelijk toch wel, landen staan in de rij om hun obligaties te laten beoordelen op kredietwaardigheid. Bovendien zijn ik, jij (tenzij je aandeelhouder bentquote:Op dinsdag 15 november 2011 14:34 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ik weet wel zeker dat ze dat niet gaan doen. Ze kunnen ook helemaal gesloten worden, een nuttige functie hebben ze sowieso niet.
Dat lijkt me wat overdreven.quote:Op dinsdag 15 november 2011 20:55 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Nu ben ik ook niet vd conspiracy-shit, maar zou er op het grote toneel besloten zijn dat de EU toch echt een federale staat moet worden en dat dit nooit lukt zonder grote crisis?
Vroeger was dat een oorlog, maar nu kan dat veel subtieler en zonder veel doden en vernietigde kapitaalgoederen.
Dat kan niet, die landen zijn veel te verschillend, zie hoe België er voor staat, en Italië staat op splitsen, en hoe snel Joegoslavië uiteenviel, en Tsjecho-Slowakije.quote:Op dinsdag 15 november 2011 20:55 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Nu ben ik ook niet vd conspiracy-shit, maar zou er op het grote toneel besloten zijn dat de EU toch echt een federale staat moet worden en dat dit nooit lukt zonder grote crisis?
Vroeger was dat een oorlog, maar nu kan dat veel subtieler en zonder veel doden en vernietigde kapitaalgoederen.
Die gevallen lijken me inderdaad wel goede voorbeelden dat een systeem met permanente geldtransfers dodelijk is.quote:Op dinsdag 15 november 2011 21:07 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dat kan niet, die landen zijn veel te verschillend, zie hoe België er voor staat, en Italië staat op splitsen, en hoe snel Joegoslavië uiteenviel, en Tsjecho-Slowakije.
En dan 17 landen samenvoegen , nee echt niet
Wij krijgen niet eens voor elkaar om provincies samen te voegen
Ja, stel dat er iemand bij jou in de wijk zegt en nu gaat iedereen in de Bloemstraat met 50 man in een groot huis wonen, want ik heb al jullie portemonnees te pakken, en jij hebt daar helemaal geen zin inquote:Op dinsdag 15 november 2011 21:09 schreef Igen het volgende:
[..]
Die gevallen lijken me inderdaad wel goede voorbeelden dat een systeem met permanente geldtransfers dodelijk is.
quote:'Noodfonds euro direct verdubbelen'
De regeringen van de eurolanden moeten het Europese noodfonds verdubbelen.
Dat vindt hoogleraar monetaire economie aan de Universiteit van Amsterdam Lex Hoogduin.
Op deze manier geven de lidstaten een signaal af aan de financiële markten dat zij pal achter de euro staan, zei Hoogduin dinsdag op een bijeenkomst op universiteit Nyenrode.
Mocht een verdubbeling van het noodfonds nog niet helpen, dan zal de Europese Centrale Bank volgens hem moeten bijspringen als 'lender of last resort'.
Ik denk dat er meetelt dat iedereen Duits wil kopen, maar dat de Duitsers gewoon niet zo graag willen verkopen (lenen).quote:Op dinsdag 15 november 2011 19:32 schreef Zombiehoofd het volgende:
[..]
Vanwaar zulk verschil tussen Nederland & Finland en Duitsland?
Ik denk dat het begrip dat de EU een federatie moest worden er altijd wel was, maar dat men er niet teveel druk achter zette omdat je dan een twee-snelheiden EU zou krijgen waarin sommige landen wel en sommige landen niet mee-deden. Landen als Duitsland en Nederland zagen niet zoveel in een twee-snelheden EU. Maar nu gaan ook wij zien dat halverwege blijven zitten een erg gevaarlijke optie is en wordt er nu wel doorgedouwd, ook als sommige landen liever soeverein willen blijven buiten een federatie.quote:Op dinsdag 15 november 2011 20:55 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Zit de UK niet een nog meer clubjes GemeneBest en derg.??quote:Op dinsdag 15 november 2011 23:59 schreef HiZ het volgende:
Je ziet het nu veel sterker richting Groot-Brittanië dat eigenlijk verteld krijgt dat de eurozone de EU overboord gaat zetten als zij dwars gaan liggen bij het oplossen van de eurocrisis.
Nu is het historisch gezien nog steeds heel laag, maar vanwaar zulk verschil?quote:Op dinsdag 15 november 2011 20:41 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ik kan niet wachten tot wij ook een rente van 7% krijgen
Lijkt erop dat landen die aangesloten zijn bij de Euro, steeds verder uit elkaar groeien.quote:Op woensdag 16 november 2011 08:16 schreef iamcj het volgende:
Mijn scenario's:
Uitgangspunt: de rente's blijven stijgen, simpelweg omdat de risico's niet uit de lucht zijn. De ECB zal zijn kaarten op tafel moeten leggen.
ECB gaat zijn 300 miljard wel of niet opmaken, stopt met opkopen, rentes blijven stijgen. Europa maakt nog een noodsprong (nog grotere garanties, vrijwillige uittreding, politieke unie), tijdelijke opleving, waar de de markt enige tijd later niet meer in geloofd of niet lukt. Rentes worden onhoudbaar, defaults, CDS, banken vallen om etc.
ECB stopt met opkopen, China, US of Rusland gaat opkopen om meltdown te voorkomen. Every body long. Koopt alleen maar tijd.
ECB wordt gedwongen om toch te gaan kopen, Everybody long. Koopt tijd. Japan.
Europa komt met nieuw plan voor een reset. Even flink doorbijten.
Scenario 1 lijkt mij helaas het meest waarschijnlijk. Ik hoop op 4.
Door de toenemende spread in Creditwaarderingquote:Op woensdag 16 november 2011 10:28 schreef en_door_slecht het volgende:
En waarom lijkt het er op dat landen steeds verder uit elkaar groeien?
Ik denk dat marktpartijen wel meer informatie mee nemen in hun afwegingen om in staatspapier van de probleemlanden te stappen.quote:Op woensdag 16 november 2011 10:53 schreef Goofjansen het volgende:
[..]
Door de toenemende spread in Creditwaardering
maar de fondmanagers moeten wel hun handelen kunnen verantwoorden achteraf, dat zie je aan dat Canadese pensioenfonds die voor een fors percentage deelnam in PostNL voor 8,6 Euro vanwege het hoge dividend.quote:Op woensdag 16 november 2011 11:59 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ik denk dat marktpartijen wel meer informatie mee nemen in hun afwegingen om in staatspapier van de probleemlanden te stappen.Althans, dat zou ik doen. De kredietbeoordelingen zijn maar een klein deel van de totale bulk aan informatie die beschikbaar is.
Zo ff aangepastquote:Op woensdag 16 november 2011 12:14 schreef Blandigan het volgende:De tijd dat je je buurman op zijn blauwe drankdoorlopen ogen kon vertrouwen hebben we al lang achter ons gelaten.
Maar daar gaat het niet om, het gaat er om dat de kredietbeoordeling niet de enige manier is waarop informatie beschikbaar komt in de markt.quote:Op woensdag 16 november 2011 12:13 schreef Goofjansen het volgende:
maar de fondmanagers moeten wel hun handelen kunnen verantwoorden achteraf, dat zie je aan dat Canadese pensioenfonds die voor een fors percentage deelnam in PostNL voor 8,6 Euro vanwege het hoge dividend.
het fonds staat nu op 3 euro maar de fondsmager kan het wel zwart op wit verantwoorden
quote:
quote:ma 24 okt 2011, 16:50
Rente Griekenland op 190%
AMSTERDAM - De rente van de Griekse staatsobligaties blijft maar oplopen. De rente van Griekenland staat inmiddels op 190% voor 1-jaars geld. De kans dat je de rente of de hoofdsom wordt terugbetaald, is echter klein en lijkt steeds kleiner te worden. De 10-jaarsrente noteert rond 24% en de 2-jaarsrente staat inmiddels op 78%.
GW Bush had ook zo een Goldman Sachs persoon ingehuurd, in 2002 dat liep niet goed afquote:Op woensdag 16 november 2011 15:26 schreef Blandigan het volgende:
Een extra felicitatie is vandaag op zijn plaats voor Italie dat nu een Goldman Sachs adviseur Monti krijgt die niet alleen premier wordt maar ook minister van economie én minister van financien.
Edit: kan ie meteen aan zijn andere Goldman Sachs vriend Draghi vragen om de extra miljoenen die hij nodig heeft.
De Creditwaardering Agency''s zijn door de Europese Commissie verboden sinds gisterenquote:Op woensdag 16 november 2011 10:53 schreef Goofjansen het volgende:
[..]
Door de toenemende spread in Creditwaardering
Democratie lijkt ook langzamerhand verboden te wordenquote:[img]
De Creditwaardering Agency''s zijn door de Europese Commissie verboden sinds gisteren
Dat is wel makkelijk te zeggen maar er zit wel wat in het verbieden daarvan, op het moment dat een agency de rating verlaagt gaat de rente meestal direct omhoog wat het nog moeilijker maakt voor een land om aan zijn verplichtingen te voldoen en dus de slechte situatie nog slechter maakt.quote:Op woensdag 16 november 2011 17:44 schreef Budapestenaar het volgende:
[..]
Democratie lijkt ook langzamerhand verboden te worden
Beetje -heel erg ontzettend buitengewoon- uit proportie dat laatste, nietwaar?quote:Op woensdag 16 november 2011 17:30 schreef Budapestenaar het volgende:
Hoe fijn, dit zal de beurzen weer een dagje goed doen, totdat de volgende tegenvaller op de deur klopt. Het is een omgekeerde Processie van Echternach: één stap vooruit, twee stappen achteruit. En intussen wil Tante Merkel graag de soevereiniteit van Duitsland afstaan aan de EU. Diezelfde club waar zij aan de touwtjes trekt. Als iedereen het voorbeeld zou volgen krijgt die man met dat gekke zwarte snorretje 60 jaar na dato toch nog zijn zin.
Het zou overigens niemand moeten verbazen dat het bericht dat je citeert gebaseerd is op een door de schrijver niet begrepen plan dat overigens helemaal niet doorgaat .quote:Op woensdag 16 november 2011 18:30 schreef Stokkie_ het volgende:
[..]
Dat is wel makkelijk te zeggen maar er zit wel wat in het verbieden daarvan, op het moment dat een agency de rating verlaagt gaat de rente meestal direct omhoog wat het nog moeilijker maakt voor een land om aan zijn verplichtingen te voldoen en dus de slechte situatie nog slechter maakt.
Ik ben zeker voor vrijheid van informatie maar wanneer een uitspraak van een instantie een dergelijk grote invloed heeft moet je jezelf wel af gaan vragen of dat verstandig is. De kredietwaardigheid kan altijd nog middels andere middelen bepaalt worden waardoor een proces als oplopende rente een stuk geleidelijker gaat.
Ach, als je de Engelse (engelstalige) pers gelooft dan is het WW2 all over again. Alsof het alleen de Duitsers zijn die geloven in fiscale discipline voor de eurozone.quote:Op woensdag 16 november 2011 18:35 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Beetje -heel erg ontzettend buitengewoon- uit proportie dat laatste, nietwaar?
De enigste die toe wil treden is Roemeniëquote:Op woensdag 16 november 2011 19:13 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ach, als je de Engelse (engelstalige) pers gelooft dan is het WW2 all over again. Alsof het alleen de Duitsers zijn die geloven in fiscale discipline voor de eurozone.
Waar iedereen dan maar overheen kijkt (want dat past niet in hun straatje) is dat 8 landen van de EU die nog geen lid zijn van de eurozone maar al te graag toe zullen treden. Polen (favoriet eurosceptisch land van een van onze frequente posters) heeft eigenlijk als belangrijkste vrees dat het uitgesloten zal blijven tot deze inner-core.
Ik heb helemaal niks met rating agencies, maar schade veroorzaken doen landen zelf. Als er geen aanleiding is, dan gebeurt er ook niks.quote:Op woensdag 16 november 2011 19:11 schreef HiZ het volgende:
[..]
Het zou overigens niemand moeten verbazen dat het bericht dat je citeert gebaseerd is op een door de schrijver niet begrepen plan dat overigens helemaal niet doorgaat .
Er is nooit een plan geweest om die rating-agencies te verbieden, er is wel een plan geweest om te voorkomen dat ze doorgaan met schade te veroorzaken. Maar dat heeft het niet gehaald. De opmerking dat rating-agencies verboden zijn is zo onjuist dat ik bij een poster met meer verstand had gedacht dat het boze opzet was.
Echt waar? En wat moet ik dan maken van de downgrade van Frankrijk vorige week? Die pas na 2 uur herroepen werd?quote:Op woensdag 16 november 2011 19:40 schreef bascross het volgende:
[..]
Ik heb helemaal niks met rating agencies, maar schade veroorzaken doen landen zelf. Als er geen aanleiding is, dan gebeurt er ook niks.
Ik ben het met je eens dat het dubieus is, maar Frankrijk is zelf gewoon slecht bezig. Ik verwacht een downgrade binnen enkele maanden, misschien wel weken. Díe situatie is door Frankrijk zelf gecreëerd.quote:Op woensdag 16 november 2011 19:45 schreef HiZ het volgende:
[..]
Echt waar? En wat moet ik dan maken van de downgrade van Frankrijk vorige week? Die pas na 2 uur herroepen werd?
De timing van die agencies was ook bizar (bearisch). Je zou verwachten dat ze een systeempje hebben van het van te voren inlichten van hun klanten (die dan short kunnen gaan), om vervolgens de hele index in elkaar te stompen met goed-getimede downgrades.quote:Op woensdag 16 november 2011 19:45 schreef HiZ het volgende:
[..]
Echt waar? En wat moet ik dan maken van de downgrade van Frankrijk vorige week? Die pas na 2 uur herroepen werd?
Waarom zou je dat verwachten? Dat zou een enorm voorkennis schandaal betekenen.quote:Op woensdag 16 november 2011 19:53 schreef LXIV het volgende:
Je zou verwachten dat ze een systeempje hebben van het van te voren inlichten van hun klanten (die dan short kunnen gaan), om vervolgens de hele index in elkaar te stompen met goed-getimede downgrades.
quote:Barnier verslikt zich in kredietbeoordelaars
Graag had eurocommissaris Michel Barnier (Interne Markt) gisteren een beetje wraak genomen op kredietbeoordelaar Standard & Poor's, die donderdag per abuis de Franse staatsschuld afwaardeerde. Maar het lukte hem maar half. Barnier, zelf Fransman, probeerde andere eurocommissarissen over te halen om zijn voorstel voor extra regulering van kredietbureaus te steunen. Na een verhitte discussie van drie uur moest hij twee belangrijke onderdelen van het voorstel intrekken. De rest kwam erdoor.
De nederlaag van Barnier is significant omdat zij een van de grootste politieke tegenstellingen in Europa blootlegt: die tussen de EU-landen mét en zónder euro. Wat sneuvelde uit Barniers voorstel was de bepaling dat de toezichthouder ,,in uitzonderlijke omstandigheden" ratings van een land kan opschorten. Landen die hier volgens Barnier baat bij hebben, zijn eurolanden. En de grootste tegenstanders zijn Groot-Brittannië en Zweden - landen zonder euro. Financiële regulering in Europa wordt met 27, niet 17 landen beslist. De betrekkingen tussen Barnier en de Britse regering zijn zeer gespannen. De Britten vinden Barnier een maniakale regelneef, die namens Parijs probeert om Londen als financieel centrum een kopje kleiner te maken. De Britten, die bij Barniers benoeming de post van directeur-generaal opeisten en kregen om hem te controleren, verzetten zich tegen elke beperking die hij de financiële sector wil opleggen.
Lady Ashton leidde gisteren de oppositie tegen Barnier. Maar ook andere commissarissen waren maar half overtuigd van Barniers redenering dat een euroland dat moet lenen van het noodfonds, zonder ratings sneller uit de put komt. Griekenland en Portugal kregen constant afwaarderingen terwijl zij onderhandelden over bezuinigingen. Dit maakte die bezuinigingen meteen achterhaald en zorgde voor politieke onrust in de hele eurozone.
Volgens de Duitse minister Schäuble maakt de ,,oligopolie" van kredietbureaus crisisbestrijding op lange termijn onmogelijk. Toch vindt zelfs Portugal dat ratings opschorten beleggers net zo'n slecht signaal geeft als slechte ratings krijgen. In beide gevallen betekent het slecht nieuws. Barnier gaf toe dat het opschorten van ratings ,,te innovatief" was geweest maar zwoer erop terug te komen. ,,Meer onderzoek is nodig." Volgens betrokkenen is president Sarkozy ,,in alle staten" over de Franse AAA-rating. Barnier is een loyaal partijgenoot van Sarkozy. Ook Barniers plan om fusies tussen grote kredietbureaus te verbieden sneuvelde gisteren.
De rest van het voorstel kwam er redelijk ongeschonden door. Zo wil Barnier de Europese toezichthouder - ESMA in Parijs - zeggenschap geven over de methodologie die kredietbureaus gebruiken. Bestaande regels stellen juist dat ESMA zich daarmee niet zal bemoeien. Ook wil Barnier beleggers de mogelijkheid geven kredietbureaus voor het gerecht te slepen, als die ,,opzettelijk" de regels overtreden (de toevoeging ,,door nalatigheid" werd geschrapt). Ten slotte wil hij dat banken, die betalen voor ratings, volgens een verplicht rotatiesysteem minder afhankelijk worden van één bureau. Zo wil hij de macht van de drie bureaus (S&P's, Moody's en Fitch), die 90 procent van de Europese markt beheersen, afzwakken. Met meer bureaus wordt de impact per rating kleiner.
Nu moeten EU-lidstaten en het Europees parlement erover onderhandelen. Vuurwerk is verzekerd. Socialisten en Groenen in het parlement vinden het voorstel van gisteren ,,tandeloos". Barnier, zeggen zij, is ,,voor de ratinglobby gezwicht" - lees: Londen. In april vroeg het parlement Barnier een Europees kredietbureau op te richten, als tegenwicht tegen de drie overwegend Amerikaanse bureaus (alleen Fitch is 60 procent Frans). Barnier weigert dat. Niemand zou zo'n bureau serieus nemen. Van 'anti-Europese' ratings is geen bewijs. Kregen de VS ook niet een afwaardering deze zomer?
Ook met banktoezicht en regels voor hedgefondsen wilde het parlement verder gaan dan de lidstaten. Die strijd duurde maanden. De onenigheid tussen eurocommissarissen is een voorschot op een nieuwe botsing. Burgers zien kredietbureaus als aanjagers van de kredietcrisis. Parlementariërs willen hen tonen dat zij actie ondernemen. Maar veel regeringen willen de bureaus niet wéér aanpakken. Afgelopen twee jaar zijn er al twee reguleringsrondes geweest. De laatste werd eind oktober van kracht. Velen willen hiervan eerst het effect beoordelen.
Nicolas Véron van de denktank Bruegel vindt ook dat voorzichtigheid geboden is: ,,De turbulentie op de markten komt niet door ratings maar door uitspraken van politici, zoals de Griekse premier die een referendum aankondigt." Ratings opschorten is zoiets als ,,de thermometer kapotslaan. Je maakt de zieke er niet beter mee." De afgelopen jaren, zegt Karel Lannoo van denktank CEPS, hebben politici de kredietbureaus zelf veel invloed gegeven. ,,Dat is het probleem. Als je de bureaus sterker reguleert, maak je je alleen maar meer afhankelijk van ze."
Goldman Sachs is ook al meerdere malen betrapt op front running. Het zou mij niet verbazen als CRA weleens info doorspelen aan belangrijke klanten.quote:Op woensdag 16 november 2011 22:17 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Waarom zou je dat verwachten? Dat zou een enorm voorkennis schandaal betekenen.
Ja dan weten we maar waar we aan toe zijn, en stappen ze weer een poosje van het muntunie idee afquote:Op woensdag 16 november 2011 22:13 schreef fedsingularity het volgende:
Willem Buiter: A Spanish Or Italian Default Could Happen In A Few Short Days
Buiter on Europe's crisis:
"Time is running out fast. I think we have maybe a few months -- it could be weeks, it could be days -- before there is a material risk of a fundamentally unnecessary default by a country like Spain or Italy which would be a financial catastrophe dragging the European banking system and North America with it. So they have to act now."
"The only two guns in town, one is only theoretical, and that is increasing the size of the EFSF to 3 trillion. It should happen but it can't for political reasons. The other one, the only remaining share is the ECB. They may have to hold their noses while they do it, and if they don't do it, it's the end of the euro zone."
Hele artikel op ZH
Uiteindelijk is een default gewoon een beslissing. Dat gebeurt niet uit het niets.quote:Op woensdag 16 november 2011 22:13 schreef fedsingularity het volgende:
Willem Buiter: A Spanish Or Italian Default Could Happen In A Few Short Days
Buiter on Europe's crisis:
"Time is running out fast. I think we have maybe a few months -- it could be weeks, it could be days -- before there is a material risk of a fundamentally unnecessary default by a country like Spain or Italy which would be a financial catastrophe dragging the European banking system and North America with it. So they have to act now."
"The only two guns in town, one is only theoretical, and that is increasing the size of the EFSF to 3 trillion. It should happen but it can't for political reasons. The other one, the only remaining share is the ECB. They may have to hold their noses while they do it, and if they don't do it, it's the end of the euro zone."
Hele artikel op ZH
Interessant, bedrijven blijken duurzamere financiele partijen dan overheden.quote:Zo ziet besmetting er dus uit; Renteverschillen op Europese obligatiemarkt lopen razendsnel op
De Europese schuldencrisis is in een fase terechtgekomen die nauwelijks beheersbaar is. Het lijkt verdraaid veel op de besmetting waar zo lang voor gewaarschuwd is.
Eerst komen de wetenschappers. Die waarschuwen voor een ziekte die we niet kunnen zien. Dan komen de autoriteiten in actie met landelijke vaccinatieprogramma's en mannen in witte pakken die bepaalde dieren preventief ruimen. Bezoekers van kinderboerderijen moeten hun laarzen afspoelen en mondkapjes op. Allemaal om besmetting te voorkomen.
Besmetting, daar is iedereen bang voor. De laatste twee jaar stond de zich uitvouwende schuldencrisis in Europa permanent in het teken van het besmettingsgevaar. Hoe kan worden voorkomen dat de paniek rond Griekse staatsleningen niet overslaat op andere lidstaten? Op Portugal bijvoorbeeld of, nog erger, Italië en verder.
Voor vrijwel elk moeizaam politiek besluit dat Europese leiders de afgelopen twee jaar in de schuldencrisis namen, was het voorkomen van besmetting op de financiële markten steevast een van de argumenten.
Maar de discussie in Europa is binnen een week in een geheel ander kwadrant terecht gekomen. Alle doemscenario's en spookbeelden die in het verleden werden geschetst als reden om bepaalde acties te ondernemen, lijken nu razendsnel bewaarheid te worden.
De verschillen in rentetarieven binnen de eurozone nemen rap toe. De Italiaanse rente kwam gisteren boven de 7 procent uit, een niveau dat als onhoudbaar hoog wordt gezien voor de schulden van Italië. De Franse rente loopt eveneens snel op. de Fransen moeten inmiddels al ruim tweemaal zoveel betalen als de Duitsers voor een lening die zij op de openbare kapitaalmarkt afsluiten.
De Spanjaarden en de Belgen hebben überhaupt moeite om geld te lenen. Zij verkochten gisteren in een veiling minder staatsleningen dan beoogd door het gebrek aan interesse. De koersen van hun obligaties daalden scherp, de effectieve rente hierop steeg.
,,Het was vandaag waarschijnlijk de meest zorgwekkende dag in de crisis tot nu toe", schreef Mark Riddell van de Britse vermogensbeheerder M&G (beheerd vermogen: 300 miljard) gisteren in een blog. ,,Zelfs Nederland, dat door de markt wordt gezien als de op een na sterkste lidstaat van de eurozone, komt een beetje onder druk te staan."
Het verschil tussen de Nederlandse en Duitse rente groeide (zie grafiek), gisteren met 0,08 procentpunt - historisch gezien een grote toename op één dag. Het is maar de vraag of dat komt door de tegenvallende groei die het Centraal Bureau voor de Statistiek onverwacht bekendmaakte. Een krimp van de economie in het derde kwartaal was weliswaar volkomen onverwacht, maar Finland maakte ongeveer tegelijkertijd een economische groei van 0,3 procent bekend. Toch steeg daar het verschil met de Duitse rente gisteren nog harder dan in Nederland. De koersen van Finse en Nederlandse staatsleningen zijn ongewoon beweeglijk de laatste dagen. Vanochtend daalde de tienjaarsrente van Nederland weer met 0,04 procentpunt.
Het ligt meer voor de hand dat de 'besmetting' zich gericht verspreidt: naar alle kanten behalve Duitsland. Dat is naast Zwitserland de belangrijkste vluchthaven in Europa. Buiten Europa wordt gevlucht in Amerikaans schuldpapier.
Wat beleggers sowieso op grote schaal doen is het lozen van Italiaanse obligaties. Banken winden daar ook geen doekjes om. Ze dumpen het papier op grote schaal. Of ze nu ING, BNP Paribas of Société Générale heten. De voorman van de Europese banklobby, Christian Clausen, zei eerder deze week in een interview met Bloomberg dat de banken ook precies datgene doen wat ze moeten doen: het risico verkleinen dat zij hun geleende geld aan de Italianen niet terugkrijgen.
Het is een illustratie van de nauwelijks te stoppen dynamiek waarin de Europese schuldencrisis terecht is gekomen. Want precies dit gedrag van banken resulteert in verder dalende obligatiekoersen en stijgende rentes waardoor de schuld van Italië inderdaad onhoudbaar wordt.
Dat een land als Zimbabwe minder krediet heeft op de openbare kapitaalmarkt dan een groot westers bedrijf behoeft geen verrassing te zijn. Maar in de Europese schuldencrisis kunnen multinationals inmiddels soms zelfs goedkoper lenen dan westerse landen. Het Amerikaanse conglomeraat General Electric betaalt in Europa met ongeveer 4,3 procent een lager leentarief dan België, dat deze week met weinig succes een obligatielening uitschreef.
Uit recente cijfers blijkt dat de koersen van bedrijfsobligaties relatief stabiel zijn. Hoe volatieler die koersen, hoe hoger het rentetarief dat beleggers eisen. Zij ruilen niet alleen staatsleningen van zwakke eurolanden voor sterkere landen als Duitsland, de VS of Zwitserland. Ook 'draaien' beleggers vermoedelijk vanuit het schuldpapier van overheden naar dat van grote multinationals. De laatste maanden is het tarief waartegen Shell kan lenen duidelijk gedaald.
In hun vlucht naar veilige havens wordt er inmiddels geklaagd over een 'tekort' aan Amerikaanse staatsleningen. Er bestaat grote vraag naar de kortlopende leningen van de Verenigde Staten. Bij een veiling van Amerikaanse Treasuries was de vraag hiernaar vorige week 3,4 maal zo hoog als het aanbod, de hoogste overtekening sinds 1993.
ik zou ook liever een obligatie van DSM kopen dan van Italiequote:Op woensdag 16 november 2011 22:39 schreef Bolkesteijn het volgende:
Nog een tof artikel:
[..]
Interessant, bedrijven blijken duurzamere financiele partijen dan overheden.
Een lage rente is trouwens ook niet alles. Ik las vandaag dat Duitsland niet al het beoogde geld had binnengehaald, want de rentevergoeding was te laag voor de kopers.quote:Op woensdag 16 november 2011 22:39 schreef Bolkesteijn het volgende:
Nog een tof artikel:
[..]
Interessant, bedrijven blijken duurzamere financiele partijen dan overheden.
Dan hebben ze dus gewoon een foute emissie geplaatst. Kennelijk heeft men verkeerd ingeschat welke rente kopers wilden hebben en dus was het aanbod niet aantrekkelijk genoeg. Maar iets als een te lage rente bestaat niet, net als een te lage prijs niet bestaat.quote:Op woensdag 16 november 2011 22:45 schreef bascross het volgende:
[..]
Een lage rente is trouwens ook niet alles. Ik las vandaag dat Duitsland niet al het beoogde geld had binnengehaald, want de rentevergoeding was te laag voor de kopers.
Hier las ik het:quote:Op woensdag 16 november 2011 22:47 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Dan hebben ze dus gewoon een foute emissie geplaatst. Kennelijk heeft men verkeerd ingeschat welke rente kopers wilden hebben en dus was het aanbod niet aantrekkelijk genoeg. Maar iets als een te lage rente bestaat niet, net als een te lage prijs niet bestaat.
Juist en als je daarnaast een verzekering hebt tegen valutarisico dan is er niets aan de handquote:Op woensdag 16 november 2011 22:49 schreef LXIV het volgende:
In het artikel staat ook dat de vraag naar US-obligaties groter is dan dat er beschikbaar zijn. Hoe komt dat nu, met dat begrotingstekort en die afwaardering? Heel simpel: omdat beleggers weten dat de VS gewoon de dollarpers aanzet wanneer ze tekort komen. Krijg je sowieso je geld in dollars terug.
Liever failliete overheden dan inflatie.quote:Op woensdag 16 november 2011 22:49 schreef LXIV het volgende:
In het artikel staat ook dat de vraag naar US-obligaties groter is dan dat er beschikbaar zijn. Hoe komt dat nu, met dat begrotingstekort en die afwaardering? Heel simpel: omdat beleggers weten dat de VS gewoon de dollarpers aanzet wanneer ze tekort komen. Krijg je sowieso je geld in dollars terug.
Daarom mogen wat mij betreft de Duitsers ook wel wat coulanter zijn. Ze spelen hoog spel. Ik denk ook dat onderschat wordt wat er allemaal gebeurt wanneer de boel echt zou klappen. Dat gaat verder dan alleen economische schade. Allerlei verhoudingen in Europa staan toch al op extreem gespannen voet (tussen landen onderling, maar ook binnen landen autochtonen/allochtonen).quote:Op woensdag 16 november 2011 22:52 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Juist en als je daarnaast een verzekering hebt tegen valutarisico dan is er niets aan de hand
Zie mijn bovenstaande antwoord. De Duitsers zijn té principieel in dit. Het middel is erger dan de kwaal.quote:Op woensdag 16 november 2011 22:55 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Liever failliete overheden dan inflatie.
Niet mee eens. Inflatie is iets wat je in ieder geval via democratische weg af moet spreken, want het levert een significante transfer van welvaart op van mensen met monetaire bezittingen (onder ander ik zelf) richting mensen met monetaire schulden. In Europa hebben wij gelukkig een ECB die als enige target het laag houden van de inflatie heeft, maar ik vind het onverkoopbaar als een centrale bank op eigen houtje de inflatie willens en wetens omhoog gaat brengen. Daarnaast is het een risicovol traject, want het vergt accurate beheersing van de monetaire autoriteiten om de inflatie niet uit de hand laten lopen, en als het mis gaat zijn de nadelige economische gevolgen langdurig en groot.quote:Op woensdag 16 november 2011 22:56 schreef LXIV het volgende:
Zie mijn bovenstaande antwoord. De Duitsers zijn té principieel in dit. Het middel is erger dan de kwaal.
Ja, maar als de boel klapt is de ellende echt niet te overzien. Hoofdreden voor het niet aanzetten van de pers is trouwens dat dit de PIIGS er te gemakkelijk vanaf helpt. Het is verder ook niet alles of niets.quote:Op woensdag 16 november 2011 23:00 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Niet mee eens. Inflatie is iets wat je in ieder geval via democratische weg af moet spreken, want het levert een significante transfer van welvaart op van mensen met monetaire bezittingen richting mensen met monetaire schulden. In Europa hebben wij gelukkig een ECB die als enige target het laag houden van de inflatie heeft, maar ik vind het onverkoopbaar als een centrale bank op eigen houtje de inflatie willens en wetens omhoog gaat brengen. Daarnaast is het een risicovol traject, want het vergt accurate beheersing van de monetaire autoriteiten, en als het mis gaat zijn de nadelige economische gevolgen langdurig en groot.
Het wegdrukken van schuld is iets wat landen als Italië en de VS altijd al deden. Zonder spectaculaire gevolgen overigens.quote:Op woensdag 16 november 2011 23:01 schreef piepeloi55 het volgende:
Inflatie met een schuldbelade overheid/private sector staat gelijk aan een failliete overheid/ private sector door de rente die anticipeerd op die inflatie.
Dan heb je zowel de nadelen van hoge inflatie als een default, een economische armageddon. Niet waarschijnlijk dat autoriteiten, die dat willen voorkomen, mee instemmen.
Daar geloof ik niks van. En ik ben ook nog nooit overtuigd door de mensen die dat stellen want ze komen simpelweg nooit met cijfers om die beweringen te onderbouwen. Natuurlijk heb ik de diagrammen gezien met exposure van banken binnen Europese landen aan elkaar, maar dat zegt helemaal niks want dat gaat om hun totale exposure en dat geeft geen inzicht in de exposure die leidt tot verliezen.quote:Op woensdag 16 november 2011 23:01 schreef LXIV het volgende:
Ja, maar als de boel klapt is de ellende echt niet te overzien.
Ik heb nog altijd een beetje vertrouwen in de ECB, en voor de ECB is de situatie glashelder, zijn leven slechts in een eendimensionele, de inflatie beperken. Daarnaast is het 'verkeerde prikkels' argument iets dat vooral door de politiek gehanteerd wordt en niet door de ECB.quote:Hoofdreden voor het niet aanzetten van de pers is trouwens dat dit de PIIGS er te gemakkelijk vanaf helpt.
Kan je dan ook dus stellen dat een zwakke euro, goed is voor de Nederlandse export gevoelige economie? De zwakke euro is ook goed voor de productie en export van onze oosterburen, dus volgens mij is dat een versterkend effect toch?quote:Op woensdag 16 november 2011 23:03 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het wegdrukken van schuld is iets wat landen als Italië en de VS altijd al deden. Zonder spectaculaire gevolgen overigens.
En de euro staat ook sterk genoeg. Terwijl juist een iets zwakkere euro ook nog eens goed zou zijn voor de export.
Die onrust op de markten is er toch niet voor niets. Waarom nemen banken anders verlies op hun obligaties als het vanzelf allemaal goed zou komen?quote:Op woensdag 16 november 2011 23:08 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Daar geloof ik niks van. En ik ben ook nog nooit overtuigd door de mensen die dat stellen want ze komen simpelweg nooit met cijfers om die beweringen te onderbouwen. Natuurlijk heb ik de diagrammen gezien met exposure van banken binnen Europese landen aan elkaar, maar dat zegt helemaal niks want dat gaat om hun totale exposure en dat geeft geen inzicht in de exposure die leidt tot verliezen.
We leven niet in een eendimensionale wereld en de EU is politiek volledig impotent.quote:Ik heb nog altijd een beetje vertrouwen in de ECB, en voor de ECB is de situatie glashelder, zijn leven slechts in een eendimensionele, de inflatie beperken. Daarnaast is het 'verkeerde prikkels' argument iets dat vooral door de politiek gehanteerd wordt en niet door de ECB.
Inflatiebelasting is dan ook een soort schim, je ziet hem niet (iets wat het juist bezwaarlijk maakt), en richt schade aan bij iedereen met monetair bezit. En het is allemaal niet nodig als overheden gewoon hun huishoudboekje in balans houden.quote:Op woensdag 16 november 2011 23:03 schreef LXIV het volgende:
Het wegdrukken van schuld is iets wat landen als Italië en de VS altijd al deden. Zonder spectaculaire gevolgen overigens.
Een goedkope valuta is niet goed voor de export, de enige determinanten van export zijn de aanwezigheid van grondstoffen (vrij lastig te beïnvloeden), technologische ontwikkeling (aantrekkelijke producten maken) en arbeidsproductiviteit (efficiënt en doelmatig produceren). Dat is waar op langer termijn export vandaan komt, en sterker nog, dat is juist datgene waardoor een munt apprecieert.quote:En de euro staat ook sterk genoeg. Terwijl juist een iets zwakkere euro ook nog eens goed zou zijn voor de export.
Natuurlijk is dat goed voor de export van de eurozone.quote:Op woensdag 16 november 2011 23:11 schreef freud het volgende:
[..]
Kan je dan ook dus stellen dat een zwakke euro, goed is voor de Nederlandse export gevoelige economie? De zwakke euro is ook goed voor de productie en export van onze oosterburen, dus volgens mij is dat een versterkend effect toch?
Waarom zou je nu niet verlies nemen als je daarmee groter verlies (default) kan voorkomen? Het is uitermate goed dat banken hun blootstelling aan de obligaties van de probleemlanden afbouwen, dat isoleert juist het probleem. Net zoals bijvoorbeeld al maanden BNP Paribas niet meer deel kan nemen aan het interbancaire leenverkeer omdat andere banken de bank niet vertrouwen. Dat zijn juist processen die het probleem verder isoleren in plaats van groter maken.quote:Op woensdag 16 november 2011 23:12 schreef LXIV het volgende:
Die onrust op de markten is er toch niet voor niets. Waarom nemen banken anders verlies op hun obligaties als het vanzelf allemaal goed zou komen?
Dat klopt. Het punt is dat we op het punt zijn waarop overheden blijkbaar niet meer in staat zijn hun huishoudboekje in balans te krijgen.quote:Op woensdag 16 november 2011 23:13 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Inflatiebelasting is dan ook een soort schim, je ziet hem niet (iets wat het juist bezwaarlijk maakt), en richt schade aan bij iedereen met monetair bezit. En het is allemaal niet nodig als overheden gewoon hun huishoudboekje in balans houden.
Als Europa de economie op gang wil houden en tegelijkertijd wil bezuinigen dan zal het moeten exporteren. Een te sterke euro is daarvoor niet gunstig.quote:Een goedkope valuta is niet goed voor de export, de enige determinanten van export zijn de aanwezigheid van grondstoffen (vrij lastig te beïnvloeden), technologische ontwikkeling (aantrekkelijke producten maken) en arbeidsproductiviteit (efficiënt en doelmatig produceren). Dat is waar op langer termijn export vandaan komt, en sterker nog, dat is juist datgene waardoor een munt apprecieert.
Waarom die banken dat doen is me wel duidelijk. Het gaat erom dat het dus niet zo is dat er niks aan de hand is of dat het zichzelf wel oplost.quote:Op woensdag 16 november 2011 23:15 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Waarom zou je nu niet verlies nemen als je daarmee groter verlies (default) kan voorkomen? Het is uitermate goed dat banken hun blootstelling aan de obligaties van de probleemlanden afbouwen, dat isoleert juist het probleem. Net zoals bijvoorbeeld al maanden BNP Paribas niet meer deel kan nemen aan het interbancaire leenverkeer omdat andere banken de bank niet vertrouwen. Dat zijn juist processen die het probleem verder isoleren in plaats van groter maken.
Valutazaken hebben totaal geen invloed op de export op langer termijn, sterker nog, export is datgene wat in belangrijke mate de koers van een munt ten opzichte van een andere valuta bepaald. Een dalende munt hangt juist samen met een verslechterde exportpositie. De koers van een munt is een gevolg van export, en geen oorzaak van export.quote:Op woensdag 16 november 2011 23:18 schreef LXIV het volgende:
Als Europa de economie op gang wil houden en tegelijkertijd wil bezuinigen dan zal het moeten exporteren. Een te sterke euro is daarvoor niet gunstig.
Toch niet alleen dat. Ook de algemene economie, het monetair beleid, et cetera bepalen de koers van een munt. Maar het is toch basis-economie dat het verzwakken van een munt de export vergroot.quote:Op woensdag 16 november 2011 23:22 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Valutazaken hebben totaal geen invloed op de export op langer termijn, sterker nog, export is datgene wat in belangrijke mate de koers van een munt ten opzichte van een andere valuta bepaald. Een dalende munt hangt juist samen met een verslechterde exportpositie. De koers van een munt is een gevolg van export, en geen oorzaak van export.
Maar dan ben je bezig met subsidies. Je drukt de koers van een munt door de tegenhangende valuta op te kopen, dus in feite ben je producten aan het subsidiëren die in een bepaalde valuta worden afgerekend. Maar zoiets kan nooit duurzaam zijn omdat je dan een oneindige hoeveelheid van de tegenhangende valuta op moet kopen.quote:
Het is mijns inziens een veel gemaakte denkfout bij veel economen en niet-economen. Ik hou mij bezig met vervoerseconomie, en als je dan naar de maritieme/havensector kijkt is dat bij uitstek een sector die leeft van internationale handel. En handel wordt weer veroorzaakt doordat bepaalde gebieden wel aantrekkelijk zijn en waarom bepaalde gebieden niet aantrekkelijk zijn als plaats voor productie. Steevast zijn de aanwezigheid van grondstoffen, technologische ontwikkeling en arbeidsproductiviteit de bepalende factoren waarom bepaalde plekken economisch gezien succesvol zijn en andere plekken niet. Wisselkoersen spelen daarin geen enkele rol, ze zijn juist de resultante.quote:Maar het is toch basis-economie dat het verzwakken van een munt de export vergroot.
Overheidsschulden direct saneren als zij onhoudbaar zijn en op langer termijn voorkomen dat overheden te veel geld uitgeven.quote:Op woensdag 16 november 2011 23:28 schreef LXIV het volgende:
Maar goed: wat voor alternatieven voor de geldpers zien jullie dan nu nog? Overheden die nog meer bezuinigen? Dat dringt het tekort in eerste instantie wel wat terug, maar de krimp die hierdoor ontstaat verkleint de overheidsinkomsten ook meteen weer. Bovendien gaat dit allemaal veel te traag.
De lange termijn optie is duidelijk voor iedereen. Maar hoe wil jij dat saneren dan doen?quote:Op woensdag 16 november 2011 23:37 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Overheidsschulden direct saneren als zij onhoudbaar zijn en op langer termijn voorkomen dat overheden te veel geld uitgeven.
Volgens mij is het helemaal niet duidelijk.quote:Op woensdag 16 november 2011 23:38 schreef LXIV het volgende:
De lange termijn optie is duidelijk voor iedereen. Maar hoe wil jij dat saneren dan doen?
Die optie is genomen in Griekenland. Zonder het gewenste effect.Wil je dan den de eurolanden één voor één laten defaulten? Wie gaat dat dan betalen?quote:Op woensdag 16 november 2011 23:47 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Volgens mij is het helemaal niet duidelijk.Al jaren loopt de Europese politiek te rekken met steunfondsen, noodaankopen en bezuinigen tegen beter weten in. Maar je gooit dan juist tijd weg, tijd die beter besteed had kunnen worden aan duurzaam economisch herstel. De enige optie die ik zie voor een echt snelle sanering is echt defaulten op staatsobligaties als je deze niet meer af kunt betalen.
Die optie is helemaal niet genomen in Griekenland, nog steeds is overheidsschuld van een onhoudbaar niveau. Een voor een defaulten is niet nodig, de meeste Eurolanden staan er qua overheidsschuld best redelijk voor (Nederland, Duitsland, maar ook Spanje bijvoorbeeld), daar valt het gat nog met gewoon bezuinigen te dichten. Blijven over Italie en Portugal. En wie dat gaat betalen zijn natuurlijk de houders van de staatsobligaties van die landen.quote:Op woensdag 16 november 2011 23:50 schreef LXIV het volgende:
Die optie is genomen in Griekenland. Zonder het gewenste effect.Wil je dan den de eurolanden één voor één laten defaulten? Wie gaat dat dan betalen?
Tegen een rente van 7% zijn die Spaanse obligaties ook niet meer te houden. En ze hebben ook een fors begrotingstekort en een zeer hoge werkeloosheid.quote:Op woensdag 16 november 2011 23:57 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Die optie is helemaal niet genomen in Griekenland, nog steeds is overheidsschuld van een onhoudbaar niveau. Een voor een defaulten is niet nodig, de meeste Eurolanden staan er qua overheidsschuld best redelijk voor (Nederland, Duitsland, maar ook Spanje bijvoorbeeld), daar valt het gat nog met gewoon bezuinigen te dichten. Blijven over Italie en Portugal. En wie dat gaat betalen zijn natuurlijk de houders van de staatsobligaties van die landen.
Juistquote:Op donderdag 17 november 2011 00:14 schreef SeLang het volgende:
Dat absurde geblaat over de ECB die geld zou moeten printen. Dat lost helemaal niets op aan de begrotings en schulden problematiek. Sterker nog, het werk averechts. Vorige week hebben we juist kunnen zien hoe oplopende yields eindelijk veranderingen in Italië hebben geforceerd. Dat was nooit gebeurd als de ECB die yields naar 4% had geforceerd.
Dat is helemaal waar. Dat is toch ook precies het lijntje dat de ECB bewandelt! Maar ze moeten zich wel beseffen dat ze met vuur spelen en het spelletje goed onder controle houden.quote:Op donderdag 17 november 2011 00:14 schreef SeLang het volgende:
Dat absurde geblaat over de ECB die geld zou moeten printen. Dat lost helemaal niets op aan de begrotings en schulden problematiek. Sterker nog, het werk averechts. Vorige week hebben we juist kunnen zien hoe oplopende yields eindelijk veranderingen in Italië hebben geforceerd. Dat was nooit gebeurd als de ECB die yields naar 4% had geforceerd.
Net als in de VS??????????????quote:Op donderdag 17 november 2011 00:15 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Juist
Als de ECB geld gaat printen dan zit de rente gelijk op 10%
Ze krijgen voortaan allemaal ieder kwartaal 8 miljard, hoe dan ook.quote:Op woensdag 16 november 2011 23:50 schreef LXIV het volgende:
[..]
Die optie is genomen in Griekenland. Zonder het gewenste effect.Wil je dan den de eurolanden één voor één laten defaulten? Wie gaat dat dan betalen?
Het enige wat de ECB in de gaten moet houden is dat inflatie niet oploopt. Gaten in de begroting dichten kunnen alleen de nationale regeringen doen.quote:Op donderdag 17 november 2011 00:16 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat is helemaal waar. Dat is toch ook precies het lijntje dat de ECB bewandelt! Maar ze moeten zich wel beseffen dat ze met vuur spelen en het spelletje goed onder controle houden.
De BTW naar 100% is iets heel anders dan inflatie. Je pompt daarmee geen extra geld de markt in, je haalt het er juist uit. Het verschil tussen jouw 'methode' en inflatie is dat in laatstgenoemd geval de mensen ook meer cash hebben.quote:Op donderdag 17 november 2011 00:19 schreef SeLang het volgende:
En voor al die figuren die denken dat inflatie een oplossing is heb ik wel een voorstel: verhoog de BTW naar 100%. Dan sla je twee vliegen in één klap. 1) Je hebt onmiddellijk een enorme inflatie te pakken en 2) de overheid krijgt lekker veel geld binnen om het begrotingsgat te dichten. Iedereen blij toch?
Ik hoef hopelijk niet uit te leggen waarom dat niet werkt
Ik heb de EU nooit een goed idee gevonden, maar we hebben het nu eenmaal. En dat hele subsidiesysteem is rot, want er wordt geld uitgegeven op plekken waar de markt het niet wil. Verspilling dus.quote:Op donderdag 17 november 2011 00:20 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ze krijgen voortaan allemaal ieder kwartaal 8 miljard, hoe dan ook.
En dat weten ze zelf ook
Italie komt ook als bijstandsland en Spanje ook
Frankrijk krijgt al ieder jaar 40 miljard aan steun eh landbouwsubsidie
Het punt is dat Griekenland en eventueel Italië ook een punt bereikt hebben waarop ze dat niet meer (zelfstandig) kunnen. Want snijden in hun uitgaven lijdt meteen tot economische krimp, waardoor de inkomsten ook sterk dalen. Dus ze kunnen het niet.quote:Op donderdag 17 november 2011 00:21 schreef SeLang het volgende:
[..]
Het enige wat de ECB in de gaten moet houden is dat inflatie niet oploopt. Gaten in de begroting dichten kunnen alleen de nationale regeringen doen.
Hoezo? Neemt de verdienkracht van burgers en bedrijven dan toe als je de geldpers aanzet? Zimbabwe is ook zo'n economische wereldmacht gewordenquote:Op donderdag 17 november 2011 00:21 schreef LXIV het volgende:
[..]
De BTW naar 100% is iets heel anders dan inflatie. Je pompt daarmee geen extra geld de markt in, je haalt het er juist uit. Het verschil tussen jouw 'methode' en inflatie is dat in laatstgenoemd geval de mensen ook meer cash hebben.
Nee. Maar je verkleint er wel de schulden mee (reeel gezien). En Zimbabwe heeft gedrukt zonder dat er überhaubt een economie achter stond. Dat is toch anders. Bovendien zit er een groot verschil tussen enige monetaire verruiming en drukken zoals Zimbabwe gedaan heeft.quote:Op donderdag 17 november 2011 00:27 schreef SeLang het volgende:
[..]
Hoezo? Neemt de verdienkracht van burgers en bedrijven dan toe als je de geldpers aanzet? Zimbabwe is ook zo'n economische wereldmacht geworden
Ja maar wat wil je met Paulsson ex/GS CEO als decisionmakerquote:Op donderdag 17 november 2011 00:23 schreef LXIV het volgende:
Maar nu moet je wel zo'n crisis afwenden. En dat doe je niet met niks doen. Wat dat betreft is de VS veel actiever. Die lieten Lehmann ook omvallen, wat achteraf ook niet zo verstandig was.
De Euro had pariteit met de dollar moeten houden, dan hadden deze problemen nog even op zich laten wachten.quote:Op donderdag 17 november 2011 00:30 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nee. Maar je verkleint er wel de schulden mee (reeel gezien). En Zimbabwe heeft gedrukt zonder dat er überhaubt een economie achter stond. Dat is toch anders. Bovendien zit er een groot verschil tussen enige monetaire verruiming en drukken zoals Zimbabwe gedaan heeft.
De economie gaat echt niet groeien van wat macro-economisch/monetair geschuif. Het berust op een totaal verkeerd beeld van waarom mensen en bedrijven goederen aanschaffen, waarom de economische ontwikkeling niet gelijk verdeeld is en wat aan de basis ligt van economische groei.quote:Op donderdag 17 november 2011 00:25 schreef LXIV het volgende:
Snijden in uitgaven in combinatie met wat monetaire verruiming kan economische groei creeeren (door hogere omloopsnelheid van het geld, lagere rente en meer export) terwijl die overheden dus bezuinigen. Dat is mi de enige nog realistische optie.
Als je schulden wilt verkleinen dan moet je haircuts onderhandelen met je kredietverstrekkers in plaats van je volk in de ellende te storten met inflatie. Direct de verliezen realiseren is altijd de goedkoopste oplossing, voor alle partijen.quote:Op donderdag 17 november 2011 00:30 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nee. Maar je verkleint er wel de schulden mee (reeel gezien). En Zimbabwe heeft gedrukt zonder dat er überhaubt een economie achter stond. Dat is toch anders. Bovendien zit er een groot verschil tussen enige monetaire verruiming en drukken zoals Zimbabwe gedaan heeft.
Ik denk dat je het effect niet moet onderschatten van 'gezichten die de schuld kunnen krijgen'. Parlementariërs kunnen zich prima achter dit kabinet verschuilen, 'die technocraten' de schuld geven van alle harde maatregelen en straks de eer opeisen als het toch effectief blijkt.quote:Op donderdag 17 november 2011 00:30 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik ben trouwens benieuwd hoe het Italiaanse ministers-'Dream Team' het er vanaf gaat brengen. Er zitten oud-top-bankiers in, professoren, topadviseurs op tal van zaken, maar nog steeds zullen besluiten voorgelegd moeten worden aan het parlement. Kan het 'Dream Team' ook de benodigde lenigheid opbrengen om in een politieke omgeving te functioneren? De historie is volgens mij niet heel positief over zakenmensen in de politiek en zakenkabinetten.
Het rare is dat ik het in principe met je eens ben; de geldpers aanzetten is simplistisch, diefstal van spaarders en lost niks op qua gebrek aan concurrentievermogen. Alleen is de huidige crisis er wel eentje van het soort omvang dat we een serieus risico lopen het kind met het badwater weg te gooien.quote:Op donderdag 17 november 2011 00:43 schreef SeLang het volgende:
[..]
Als je schulden wilt verkleinen dan moet je haircuts onderhandelen met je kredietverstrekkers in plaats van je volk in de ellende te storten met inflatie. Direct de verliezen realiseren is altijd de goedkoopste oplossing, voor alle partijen.
En wat noem jij "enige monetaire verruiming"? De ECB heeft al het astronomische bedrag van 200 miljard uitgegeven aan het opkopen van PIIGS en dat heeft (uiteraard) de situatie alleen maar erger gemaakt. Wil je soms de complete staatsschuld van alle PIIGS gaan opkopen? Als de bailout mogelijkheid vanaf dag 1 onmogelijk was geweest dan waren de schulden bij de PIIGS nu veel lager geweest.
Voor iedereen die de VPRO-film "De dag dat de euro viel" gezien heeft, tot nu toe volgen wij het scenario min of meer exact (Met Griekenland in de rol van Ierland).quote:She said more will be needed, including “more powers to intervene” for European institutions like the European Commission and the European Court of Justice if member states don’t get their budgets in order.
“That’s why we plead for very quick political decisions for more Europe,” she said after meeting Ireland’s Prime Minister Enda Kenny. “We are prepared to give up some national sovereignty.”
ja maar toen hadden ze de lire en die werd ieder jaar 10% goedkoper,quote:Op donderdag 17 november 2011 01:30 schreef HiZ het volgende:
Overigens heeft Italië nooit in haar hele geschiedenis gedefault op haar schulden.
quote:do 17 nov 2011, 08:12
Barroso op ramkoers met Duitsers om eurobonds
Van onze verslaggevers
BRUSSEL - De voorzitter van de Europese Commissie, José Manuel Barroso, komt vandaag met plannen om toch eurobonds te gaan introduceren. Daarmee ligt hij op ramkoers met Duitsland, die dit absoluut niet wil. Eurobonds zijn door alle eurolanden gegarandeerde obligaties. Volgens de Duitsers geven zij daarmee dekking aan zwakke landen om toch tegen een redelijk goedkope rente aan geld te komen en vrolijk door te gaan met feestvieren van andermans geld.
Barroso ziet de bui echter al hangen, beleggers hebben alle vertrouwen in de zwakke landen van de eurozone verloren en nu beginnen ook de sterke eurolanden last te ondervinden. Er blijven dan maar twee wegen over, de ECB moet leningen gaan opkopen of de zwakke landen moeten goedkoper aan geld kunnen komen door middel van eurobonds.
De sterke landen hebben altijd gesteld dat eurobonds een sluitstuk zijn, als alle eurolanden hun economie en begroting op de rails hebben. Zo lang er onevenwichtigheden zijn, blijven de sterke landen een hogere rente betalen om de zwakke tegen een lagere rente van geld te blijven voorzien. Zo is een prikkel ingebouwd voor zwakke landen om een loopje te nemen met de benodigde bezuinigingen.
Ik hoop toch echt dat de Duitsers de rug recht houdt op dit punt, van Nederland verwacht ik nog maar weinig anders als ja en amen.quote:Op donderdag 17 november 2011 08:35 schreef Goofjansen het volgende:
Nou is het oorlog, Boef Barossso zegt tegen Duitsland, kom op met je portefeuille en je creditcard, O, en ook graag je spaargeld
Tja Merkel, als je echt een Europa wil, dan moet je bloeden
Werken jullie maar, dan gaan wij wel feestvieren voortaan, met jullie centen
[..]
De middelen van de ECB om dat te doen zijn beperkt, zoals ik eerder al uitlegde. Inmiddels heeft ze al 200 miljard opgekocht. Dat is een astronomisch bedrag! De Rabobank schat dat het boven de 300 miljard heel moeilijk gaat worden om de aankopen nog te steriliseren. Zou de ECB ongesteriliseerde aankopen doen, dan zal ze die aankopen moeten terugdraaien op het moment dat de vraag naar krediet (ex overheid) weer toeneemt want anders leidt dat tot hoge inflatie. Dat betekent dan dus grote hoeveelheden PIIGS bonds op de markt gooien en dus exploderende yields. Daar zijn die PIIGS dus ook niet mee geholpen. De bedragen waar het om gaat zijn zo groot ten opzichte van de monetaire basis in een normale situatie dat ik werkelijk niet begrijp waar iedereen het idee vandaan haalt dat de ECB dat geld "wel even kan printen".quote:Op donderdag 17 november 2011 01:37 schreef HiZ het volgende:
Ik denk dat de ECB het minimaal mogelijke moet doen om die PIIGS landen liquide te houden, zodat zij het maximale moeten doen om hun fiscale situatie te verbeteren. Of Griekenland wel of niet default lijkt mij nauwelijks meer relevant. Wie nu nog een boekwaarde toekent aan Griekse staatsobligaties zou moeten worden aangeklaagd voor fraude.
Natuurlijk is het heel erg ontzettend buitengewoon uit proportie. Maar dan ook alleen omdat ik die man met dat gekke zwarte snorretje er aan zijn evenzo vreemde kapsel bij sleep.quote:Op woensdag 16 november 2011 18:35 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Beetje -heel erg ontzettend buitengewoon- uit proportie dat laatste, nietwaar?
Ja het is en blijft buitenproportioneel. Voorzover er al een democratisch deficiet bestaat in de EU is het vooral in de perceptie van mensen die zich niet willen verdiepen in hoe de besluitvorming ECHT plaatsvindt. Want in de realiteit valt het nogal mee met dat deficiet. Het gaat over een aantal schijven, als puntje bij paaltje komt worden de besluiten altijd óók gedekt door iemand/een groep met een democratisch mandaat.quote:Op donderdag 17 november 2011 10:17 schreef Budapestenaar het volgende:
[..]
Natuurlijk is het heel erg ontzettend buitengewoon uit proportie. Maar dan ook alleen omdat ik die man met dat gekke zwarte snorretje er aan zijn evenzo vreemde kapsel bij sleep.
Ik maak me zorgen om het democratische gehalte van de EU en ik denk dat iedere burger dit zou moeten doen. Dit gelazer is een te gemakkelijk excuus om democratie in te perken. Eerst een puinhoop veroorzaken en dat vervolgens aangrijpen om de boel naar je hand te zetten, terwijl de brave burger thuis onderuit gezakt op de bank met zijn hand in een zak chips naar GTST ligt te loeren. We zijn vetgemeste plofkippen die zich willoos naar de slachtbank laten voeren.
Opnieuw buitenproportioneel overdreven? De tijd zal het leren.
Ik denk dat EU-sceptici helemaal geen EU willen en het bij een EEG willen houdenquote:Op donderdag 17 november 2011 10:37 schreef HiZ het volgende:
[..], maar eurosceptici lijken mij vaak totaal niet te weten waar ze om vragen.
Dan moeten ze niet zeuren dat de EU democratischer moet worden, want dat is precies het tegenovergestelde. Overigens functioneerde de EEG belabberd; het is niet voor niks dat zelfs de Conservatieven in het VK, die de EU het liefste uitsluitend en alleen willen zien als vrijhandelszone instemden met het Verdrag van Maastricht.quote:Op donderdag 17 november 2011 10:46 schreef Goofjansen het volgende:
[..]
Ik denk dat EU-sceptici helemaal geen EU willen en het bij een EEG willen houden
ik geloof niet dat ze dat zeggen, wel dat de EU niet democratisch isquote:Op donderdag 17 november 2011 10:52 schreef HiZ het volgende:
[..]
Dan moeten ze niet zeuren dat de EU democratischer moet worden,
Dat de EU niet democratisch is is dus gewoon echt niet waar, je (men) bent ofwel dom of een leugenaar als je dat beweert.quote:Op donderdag 17 november 2011 10:55 schreef Goofjansen het volgende:
[..]
ik geloof niet dat ze dat zeggen, wel dat de EU niet democratisch is
Ik zag net dit grafiekje, dit werpt toch een heel ander licht omtrent de noodzaak van een EU met tientallen kleine straatarme landjes toevoegen aan Duitsland en Nederland
[ afbeelding ]
Hoe dan niet? Vrijwel alle beslissingen worden met unanimiteit door landen genomen.quote:Op donderdag 17 november 2011 10:55 schreef Goofjansen het volgende:
[..]
Omdat ze goedkope leningen kregen , maar dat is nu over, het meest gaat nu naar Chinaquote:Op donderdag 17 november 2011 10:58 schreef HiZ het volgende:
[..]
Dat de EU niet democratisch is is dus gewoon echt niet waar, je bent ofwel dom of een leugenaar als je dat beweert.
Wat je met je grafiekje probeert te bewijzen begrijp ik ook totaal niet; het gaat er niet alleen om hoeveel je exporteert maar ook waarheen je exporteert. Voor de meeste EU landen gaat de meeste export naar andere EU landen. Dat heeft een reden.
Daarnaast heeft het gekozen Europese Parlement wel degelijk een stem in het al dan niet van kracht worden van voorstellen van de Commissie.quote:Op donderdag 17 november 2011 10:59 schreef malleable het volgende:
[..]
Hoe dan niet? Vrijwel alle beslissingen worden met unanimiteit door landen genomen.
Ik geloof niet dat deze organen vandaag de dag nog veel in de pap hebben te brokkelen. Op papier wellicht, maar in realiteit?quote:Op donderdag 17 november 2011 11:00 schreef HiZ het volgende:
[..]
Daarnaast heeft het gekozen Europese Parlement wel degelijk een stem in het al dan niet van kracht worden van voorstellen van de Commissie.
Dat is dus een losse flodder van astronomisch formaat. Jij houdt het nieuws over het EP niet bij en weet dus niet dat ze wel degelijk zaken tegenhouden en bijsturen. 'Dus hebben ze waarschijnlijk geen echte macht'. Sinds het in kracht treden van Lissabon is de macht van het EP juist substantieel toegenomen.quote:Op donderdag 17 november 2011 11:18 schreef Budapestenaar het volgende:
[..]
Ik geloof niet dat deze organen vandaag de dag nog veel in de pap hebben te brokkelen. Op papier wellicht, maar in realiteit?
Kun je dat ook onderbouwen met cijfers? Ik ben zeer benieuwd sinds wanneer de handelsstromen zo radicaal zijn veranderd.quote:Op donderdag 17 november 2011 10:59 schreef Goofjansen het volgende:
[..]
Omdat ze goedkope leningen kregen , maar dat is nu over, het meest gaat nu naar China
Maar nu met de eurocrisis hebben het EP en de EC toch maar weinig te zeggen? Maar dat is natuurlijk wel een direct gevolg van het gegeven dat de lidstaten op dit soort gevoelige terreinen niks van hun soevereiniteit willen opgeven. Een direct gevolg van euroscepticisme dus.quote:Op donderdag 17 november 2011 11:24 schreef HiZ het volgende:
[..]
Dat is dus een losse flodder van astronomisch formaat. Jij houdt het nieuws over het EP niet bij en weet dus niet dat ze wel degelijk zaken tegenhouden en bijsturen. 'Dus hebben ze waarschijnlijk geen echte macht'. Sinds het in kracht treden van Lissabon is de macht van het EP juist substantieel toegenomen.
http://www.businessinsider.com/germany-and-china-2010-7quote:Op donderdag 17 november 2011 11:25 schreef HiZ het volgende:
[..]
Kun je dat ook onderbouwen met cijfers? Ik ben zeer benieuwd sinds wanneer de handelsstromen zo radicaal zijn veranderd.
quote:http://www.chinadaily.com(...)content_13956094.htm
BERLIN -- Trade between China and Germany is expected to reach new highs, as mutual trade and investment will continue expanding, Chinese Ambassador Wu Hongbo said on Oct 21.
Bilateral trade between China and Germany, both economic powers in the world, totalled $142.4 billion in 2010, Wu told a press briefing.
The prospect of bilateral trade remains promising for the rest of this year, as it already hit $127 billion in the first nine months, despite the sweeping global economic and financial crisis, he said.
While mutual direct investment has gained momentum in recent years, a huge imbalance still exists. According to official statistics, German direct investment in China had reached $18.03 billion by the end of August, more than 10-fold that of Chinese direct investment in Germany, which stood at only $1.73 billion.
As Chinese investment accounts for only 0.3 percent of Germany's total foreign direct investment, Chinese enterprises have huge potential to increase direct investment to Germany.
"The economic structures of the two countries are reciprocally complementary than competitive," Wu said, noting that Chinese enterprises are encouraged to expand various forms of cooperation with their German counterparts.
"This will be conducive to bringing to full play China's comparative advantages in manufacturing and Germany's technological ones," he said. "It will help open more sales channels in the Chinese market for German products and will also help boost employment in Germany."
Of the 1,300 Chinese-funded enterprises which have set up branch offices in Germany, Shenyang Machine Tool (Group) Co Ltd is a good example. It has ploughed an accumulative investment worth some $200 billion since it acquired the German company SCHIESS in 2004.
Among major Chinese enterprises which have stepped up direct investment in Germany, Huawei, a leading global networking and telecommunication provider, has also established its European headquarters and R&D center in Germany.
Daar heb ik vorige week wat over geschreven in POL, democratie kent inderdaad de nodige fundamentele functionele beperking, en dan laat ik de morele beperkingen nog links liggen.quote:Op donderdag 17 november 2011 12:13 schreef Blandigan het volgende:
Die democratie is een karikatuur geworden van wat het zou moeten zijn.
Dat begint al met onze eigen verkiezingen waar je op partij X stemt vanwege 3 of 4 programmapunten die je heel belangrijk vindt, om vervolgens te merken dat in de formatie jouw speerpunten al zijn gesneuveld om een coalitie te vormen. Helaas pindakaas, weer 4 jaar wachten en op een nieuwe partij stemmen en maar weer hopen dat het goedkomt (meestal niet).
Of, er gebeurt tussentijds iets en de regering besluit in haar wijsheid iets te doen waar je nooit mandaat voor hebt gegeven of zou hebben gegeven om ze daarmee aan de macht te helpen.
quote:Er zijn drie beperkingen van democratie. Allereerst kies je bij verkiezingen voor bundels van standpunten. Ten tweede weet je bij verkiezingen niet welke standpunten uit die bundel in de toekomst een rol gaan spelen. En ten derde zijn de bundels van standpunten vooraf nooit precies helder en zullen er altijd standpunten uit ontbreken. Dit zijn fundamentele democratische problemen waar een referendum een oplossing voor kan brengen doordat je minder genoodzaakt bent uit bundels van standpunten te kiezen en doordat op het moment waarop het referendum wordt uitgeschreven veel beter bekend is hoe de vlag er bij hangt. Je hebt dus minder last van het feit dat je niet in de toekomst kan kijken en dat je uit bekende en onbekende bundels van standpunten moet kiezen.
quote:Het eerste punt gaat over een imperfecte keus gegeven perfecte informatie over de keuzebundel. Het tweede punt gaat over imperfecte informatie over de vooraf bekende keuzebundel. En het derde punt gaat over imperfecte informatie over de onbekende (want onvolledig) keuzebundel. Het gaat dus om drie beperkende effecten.
Wat mij betreft is het allebei uitgesloten. Ik hoop dat Duitsland de strijd wint.quote:Op donderdag 17 november 2011 09:45 schreef SeLang het volgende:
In elk geval zie ik nog liever eurobonds dan dat de onafhankelijke ECB wordt opgeofferd.
Dat is dan ook het enige voordeel.quote:Die eurobonds zorgen voor veel hogere belastingen in alle lidstaten, maar dat valt in elk geval onder democratische controle. Als de kiezers in Europa dat slikken dat is het in elk geval hun eigen schuld.
Wat is POL ?quote:Op donderdag 17 november 2011 12:38 schreef Bolkesteijn het volgende:
Daar heb ik vorige week wat over geschreven in POL, democratie kent inderdaad de nodige fundamentele functionele beperking, en dan laat ik de morele beperkingen nog links liggen.
Hoe lang gaat dit nog door..?quote:Spanje betaalt recordrente op 10-jaars lening
Spanje betaalt de hoogste rente op een geveilde 10-jaars lening sinds de invoering van de euro, maar de vraag was wel voldoende om voor 3,6 miljard aan leningen te plaatsen.
De maximum rente die Spanje betaalt op de 10-jaars lening die in januari 2022 afloopt was 7,088%.
Duitse obligaties lopen op na de bekendmaking van de resultaten van de veiling.
De donderdag door Spanje uitgegeven lening is er e e n van een nieuwe serie, waardoor deze niet direct kan worden vergeleken met vorige veilingen van 10-jaars staatspapier. Echter, tijdens de vergadering van 20 oktober betaalde het agentschap van het Spaanse ministerie van Financien een rente van 5,453% op de lening met een looptijd tot april 2021.
De rente die Spanje moest bieden om nieuwe 10-jarige obligaties aan de man te brengen, is donderdag opgelopen tot gemiddeld 6,98 procent. Daarmee steeg de prijs voor het nieuwe kapitaal tot het hoogste niveau in 14 jaar tijd.
Spanje haalde in totaal 3,56 miljard euro op met de lening, die anderhalf keer werd overtekend. Bij de vorige veiling van vergelijkbare leningen, in juli, bood Spanje een rente van 5,99 procent.
Het verschil tussen de rente op bestaande 10-jarige Spaanse en Duitse staatsobligaties liep op tot meer dan 5 procentpunt.
Na de veiling van de Spaanse staatsleningen liepen ook de 'spreads' tussen de veilig geachte Duitse leningen en andere obligaties verder op. Het renteverschil met Frankrijk steeg tot iets meer dan 2 procentpunt en bereikte daarmee het hoogste niveau sinds de invoering van de euro.
Frankrijk haalde donderdag 6,98 miljard euro op met de uitgifte van nieuwe 2- en 4-jarige staatsleningen. De rentes op die leningen lagen, met respectievelijk 1,3 en 2,4 procent, beduidend hoger dan bij de vorige uitgiftes van vergelijkbaar staatspapier.
Het Duits-Italiaanse renteverschil bedroeg ongeveer 5,5 procentpunt. Het rendement op Belgische 10-jarige obligaties was 3,2 procentpunt hoger dan dat op Duitse. De rente op vergelijkbare Nederlandse staatsobligaties was 0,65 procentpunt hoger dan die op de 'Bunds'.
De waarde en het rendement van een obligatie bewegen tegengesteld. Een hogere rente wijst op een lagere waarde. Door de grote onzekerheid over de financiële toekomst van grote Europese economieën als Italië, Spanje en ook Frankrijk kiezen investeerders massaal voor Duitse obligaties, wat de rente op dat schuldpapier drukt. http://www.rtl.nl/compone(...)-dowjones1004413.xml
tot men de eurozone gaat opsplitsen in een markzone en een eurozone ?quote:Op donderdag 17 november 2011 13:16 schreef Zombiehoofd het volgende:
[..]
Hoe lang gaat dit nog door..?
Zelfs de Nederlandse en Oostenrijkse lieten laatst een lichte stijging zien. Volgens mij zitten speculanten nu overal te porren om te kijken waar de zwaktes zitten.quote:Op donderdag 17 november 2011 13:18 schreef Goofjansen het volgende:
[..]
tot men de eurozone gaat opsplitsen in een markzone en een eurozone ?
Je moet nu geen zuidelijke obligaties meer hebben, als de euro straks op pariteit dollar noteert, voor dezelfde Spaanse of Griekse 1000 euro koop je nu een markzone obligatie
Af handelaren doen gewoon hun obligaties in de verkoop/handelaren eisen een hogere rentevergoeding voor nieuwe obligaties, dat lijkt mij een plausibeler verklaring.quote:Op donderdag 17 november 2011 13:27 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Zelfs de Nederlandse en Oostenrijkse lieten laatst een lichte stijging zien. Volgens mij zitten speculanten nu overal te porren om te kijken waar de zwaktes zitten.
In een eventuele markzone zit in ieder geval Duitsland, van de andere landen weet je het niet zeker, maar de kans dat er een splitsing komt is vrij aannemelijk, de huidge situatie is onhoudbaarquote:Op donderdag 17 november 2011 13:27 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Zelfs de Nederlandse en Oostenrijkse lieten laatst een lichte stijging zien. Volgens mij zitten speculanten nu overal te porren om te kijken waar de zwaktes zitten.
Net zolang totdat de ECB er een bodem onderlegd of dat er een default volgt.quote:Hoe lang gaat dit nog door..?
Dat vroeg ik me eigenlijk af, als "de beleggers land X onder vuur nemen", wat houdt dat juist in. Je kan wel je obligaties dumpen, maar op zich brengt dat voor diegene die dumpt niet zoveel op?quote:Op donderdag 17 november 2011 13:34 schreef Bolkesteijn het volgende:
Af handelaren doen gewoon hun obligaties in de verkoop/handelaren eisen een hogere rentevergoeding voor nieuwe obligaties, dat lijkt mij een plausibeler verklaring.
Die quote gaat inderdaad op twee punten de mist in. "de beleggers" geeft een soort idee van een gecoördineerde verkoopactie, maar daar is helemaal geen sprake van. De obligatiemarkt is zo enorm groot dat er altijd wel partijen onafhankelijk van elkaar besluiten om te verkopen. Daarnaast vereist iedere verkoop een koop omdat anders de verkoop niet tot stand kan komen, het zijn de acties van deze partijen, iedere op hun eigen ongecoördineerde wijze, die een prijsdaling en dus een rentestijging veroorzaken. Dan is er nog "onder vuur nemen", dat gaat er vanuit dat laten we zeggen de verkopers, moedwillig de koers na beneden aan het brengen zijn, terwijl deze partijen juist verkopen omdat ze af willen van hun stukken.quote:Op donderdag 17 november 2011 15:47 schreef zuiderbuur het volgende:
Dat vroeg ik me eigenlijk af, als "de beleggers land X onder vuur nemen", wat houdt dat juist in. Je kan wel je obligaties dumpen, maar op zich brengt dat voor diegene die dumpt niet zoveel op?
Inderdaad, het wekt de indruk dat iemand zijn tanden in een zwakke prooi zet om zichzelf te verrijken.quote:Op donderdag 17 november 2011 17:30 schreef Bolkesteijn het volgende:
Het klinkt leuk in een krantenartikel of journaalitem, maar met de werkelijkheid heeft het niet veel te maken.Het jammere is dat het wel het beeld voedt van de bloeddorstige speculant die uit is op faillissementen en crises om er zelf beter van te worden.
nou Portugal lijkt me eerder aan de beurtquote:Op donderdag 17 november 2011 17:38 schreef zuiderbuur het volgende:
[..]
Inderdaad, het wekt de indruk dat iemand zijn tanden in een zwakke prooi zet om zichzelf te verrijken.
Niet alleen journalisten maar ook politici spreken op die manier. Europees commissaris De Gucht zei onlangs nog dat men na Griekenland en Italië "op zoek zou kunnen gaan naar een volgende prooi" (en dat dat wel eens België zou kunnen zijn)
Ze gaan het sneaky toch doenquote:Op donderdag 17 november 2011 00:14 schreef SeLang het volgende:
Ja dan zal de rente naar boven de 8% gaan, ook voor Nederlandquote:Op donderdag 17 november 2011 18:07 schreef pberends het volgende:
[..]
Ze gaan het sneaky toch doen.
Proest, de handel met China is dus ongeveer de helft van de handel met Nederland.quote:Op donderdag 17 november 2011 11:33 schreef Goofjansen het volgende:
[..]
http://www.businessinsider.com/germany-and-china-2010-7
http://www.dailymotion.co(...)-bn-trade-deals_news
dat is al een paar jaar zo, sinds de import van de zuidelijke landen is ingestort, moest Duitsland op zoek naar andere afzetmarkten
Germany is nu samen met Japan en de USA de drie grootste handelspartners van China
[..]
Juistem, en onze pensioenfondsen schrijven gewoon 25% af of zo?quote:Op donderdag 17 november 2011 20:37 schreef bascross het volgende:
Kan je nagaan. Die euro is niet eens nodig, de meeste handel wordt toch gedreven met de omringende (sterke) landen. Dus neem één munt voor die paar landen. Dat de Grieken, Italianen en Spanjaarden ook weleens wat kopen is niet eens relevant, bovendien betalen ze toch niet.
Geen idee wat de pensioenfondsen doen. Boeit mij ook geen fuck. Babyboomer-rommel. Ik zal er nooit een cent van krijgen en dat accepteer ik. Voor de babyboomers zal het lastiger zijn.quote:Op donderdag 17 november 2011 20:43 schreef HiZ het volgende:
[..]
Juistem, en onze pensioenfondsen schrijven gewoon 25% af of zo?
Dus eigenlijk hebben Duitsland en Nederland samen een sterkere exportpositie dan China ??quote:Op donderdag 17 november 2011 10:55 schreef Goofjansen het volgende:
[..]
Ik zag net dit grafiekje, dit werpt toch een heel ander licht omtrent de noodzaak van een EU met tientallen kleine straatarme landjes toevoegen aan Duitsland en Nederland, die samen de grootste exporteur ter wereld zijn, en een Portugese Barosso die hen de les wil lezen
[ afbeelding ]
Dat het strikt gezien mag betekent nog niet dat het ook in de geest van de verdragen is die op dit gebied zijn afgesloten, ik hoop dat dit het dus niet haalt. Als we aan dit soort trucendozen gaan beginnen laat de ECB dan gewoon direct landen gaan redden, dan houden we ons zelf ook niet langer voor de gek.quote:Op donderdag 17 november 2011 21:13 schreef iamcj het volgende:
Het IMF gaat lenen bij de ECB. IMF leent bij de lidstaten. Verkapt printen. Denk niet dat het gaat gebeuren omdat Duitsland.
Wat vinden we er van?
Origineel. Maar heeft 't feit dat 't IMF er tussenzit nog nut, naast dat 't een truc is om de ECB toch 'lender of last resort' te laten spelen geld van noord naar zuid te laten doorsluizen?quote:Op donderdag 17 november 2011 21:13 schreef iamcj het volgende:
Nieuwste plan:
Het IMF gaat lenen bij de ECB. IMF leent bij de lidstaten. Verkapt printen. Denk niet dat het gaat gebeuren omdat Duitsland.
Wat vinden we er van?
quote:This phrase 'lender of last resort' has been bandied around by people who, it seems to me, have no idea what lender of last resort actually means, to be perfectly honest. It is very clear from its origin that lender of last resort by a central bank is intended to be lending to individual banking institutions and to institutions that are clearly regarded as solvent. And it is done against good collateral, and at a penalty rate. That's what lender of last resort means.
That is a million miles away from the ECB buying sovereign debt of national countries, which is used and seen as a mechanism for financing the current-account deficit of those countries, which inevitably, if things go wrong, will create liabilities for the surplus countries. In other words, it would be a mechanism of transfers from the surplus to the deficit countries.
The whole issue is, do they wish to make transfers within the euro area or not? That is not something that a central bank can decide for itself. It is something that only the governments of the euro area can come to a conclusion on.
Godwinnen doen het denk ik niet zo goed in Duitsland.quote:Op donderdag 17 november 2011 21:49 schreef LXIV het volgende:
Bij Merkels halstarrigheid moet ik nu denken aan het "Wir werden weiter marschieren. Wenn alles in Scherben fällt".
Het CDU congres stond positief tegen een machtiger/groter Europa. De eurofielen van de SPD zijn dat zowiezo en dat zijn toch de partijen die het voor het zeggen hebben in Duitsland.quote:Op donderdag 17 november 2011 21:49 schreef LXIV het volgende:
Bij Merkels halstarrigheid moet ik nu denken aan het "Wir werden weiter marschieren. Wenn alles in Scherben fällt".
Ja , ze moeten de EU kantoren maar verplaatsen naar Berlijn danquote:Op donderdag 17 november 2011 21:54 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Het CDU congres stond positief tegen een machtiger/groter Europa. Duitsland
Het gaat me eerder om de Duitse neiging om maar vast te blijven aan één principe, desnoods tot het bittere einde, dan om een vergelijking met de oorlog te maken. Anders had ik de twee opvolgende zinnen er ook wel bijgeplakt.quote:Op donderdag 17 november 2011 21:52 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Godwinnen doen het denk ik niet zo goed in Duitsland.
Heb je de vakantie al geboekt?quote:Op donderdag 17 november 2011 22:06 schreef michaelmoore het volgende:
De Italianen zijn niet zoals de Grieken hoor, dat gaat van hard tegen hard nu, ik denk dat we een Europees breed verzet krijgen
ben toevallig net twee weken terug uit Italië en ga volgende week naar Egypte, euro of niet maakt me niks uit.quote:Op donderdag 17 november 2011 22:09 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Heb je de vakantie al geboekt?
Jij en Monti zijn dikke vrienden ??quote:Op donderdag 17 november 2011 22:55 schreef HiZ het volgende:
. Ik ben het wel een beetje met Monti eens dat het nu vooral belangrijk is hoe ze in Italië omgaan met de inertie van het systeem.
Die ook, want je kunt maatregelen aankondigen totdat je een ons weegt maar met 20%+ werkeloosheid kun je elke terugverdiencapaciteit op je buik schrijven.quote:
Gelet op het feit dat Spanje en Portugal wel degelijk in actie zijn gekomen is het veel minder controversiëel om die landen te helpen. Het probleem met de Grieken is dat ze zelf gewoon niet in beweging te branden zijn.quote:Op donderdag 17 november 2011 23:19 schreef Blandigan het volgende:
[..]
Die ook, want je kunt maatregelen aankondigen totdat je een ons weegt maar met 20%+ werkeloosheid kun je elke terugverdiencapaciteit op je buik schrijven.
Maar ze kunnen alle drie niet meer hun schulden herfinancierenquote:Op donderdag 17 november 2011 23:24 schreef HiZ het volgende:
[..]
Gelet op het feit dat Spanje en Portugal wel degelijk in actie zijn gekomen is het veel minder controversiëel om die landen te helpen. Het probleem met de Grieken is dat ze zelf gewoon niet in beweging te branden zijn.
Ja dat lijkt me ook wel, en het lijkt niet snel te verbeterenquote:Op donderdag 17 november 2011 23:19 schreef Blandigan het volgende:
[..]
Die ook, want je kunt maatregelen aankondigen totdat je een ons weegt maar met 20%+ werkeloosheid kun je elke terugverdiencapaciteit op je buik schrijven.
Fraai stukje , jeemig de peemigquote:Op donderdag 17 november 2011 07:42 schreef Blandigan het volgende:
http://www.geenstijl.nl/a(...)ekinGriekenland.html
Proest.
Als ik dit zo lees dan duurt het geen maanden zoals de nieuwe premier ons doet geloven maar 3 generaties voordat Griekenland zijn zaakjes weer een beetje op de rails heeft.
Afzinken dat land en verder met X-1.
quote:One professor to another: listen to the people, or fail
After economic default comes political default. Politicians in Greece and Italy have failed. Now it’s the technocrats’ turn. Having been pummeled by the bond markets and disgraced by their own intrigues, the Greek political class has turned to Lucas Papademos while the Italians have turned to Mario Monti. Both are skilled and reputable economists, but a sceptic can be forgiven for asking: why should ordinary citizens trust them?
Both belong to the class of bankers and economists who dropped Europe into this mess in the first place. Both occupied commanding positions in European Union institutions that winked at a decade of Greek and Italian lies about their public finances. So why then are Greece and Italy turning to Eurocrats to pull them out? Because no one else has any authority left.
....
For the moment, it is a good sign that Mr Monti is being called “the professor”. It’s an indication that the people want him to succeed. Having been a professor myself and having done my time in politics, I would offer only one piece of advice: convince your people that you are doing this not for the banks, not for Europe, not for the bond market, but for them, your fellow countrymen and women. Remember they, not the bond market or the European Union, have the ultimate power. If they believe you are on their side, you can succeed. If they believe you are not on their side, you will fail and they can make your country ungovernable.
Zat weinig nieuws in.quote:Op vrijdag 18 november 2011 09:11 schreef Goofjansen het volgende:
[..]
Fraai stukje , jeemig de peemig
Leg jij maar eens uit hoe je dat concludeert uit dat grafiekje, want ik zie het er compleet niet in. Het enige wat ik zie is dat de schuldenpositie van 'het Westen' wat minder is.quote:Op vrijdag 18 november 2011 10:37 schreef Goofjansen het volgende:
Een stukje dat exact uit de doeken doet hoe we er voor staan als Europa
http://www.telegraaf.nl/d(...)_klapt__.html?sn=dft
Met een grafiek van Goldman Sachs die nog duidelijker is, dat Europa absoluut niet tot de rijkere werelddelen behoort of zal behoren
[ afbeelding ]
DEBT is schuld en die is in Europa het hoogst, GDP is in Europa het laagst, Median age is in Europa het hoogst ter wereldquote:Op vrijdag 18 november 2011 10:48 schreef HiZ het volgende:
[..]
Leg jij maar eens uit hoe je dat concludeert uit dat grafiekje, want ik zie het er compleet niet in. Het enige wat ik zie is dat de schuldenpositie van 'het Westen' wat minder is.
Hoe hebben ze in godsnaam de GDP's berekend?quote:Op vrijdag 18 november 2011 10:37 schreef Goofjansen het volgende:
Een stukje dat exact uit de doeken doet hoe we er voor staan als Europa
http://www.telegraaf.nl/d(...)_klapt__.html?sn=dft
Met een grafiek van Goldman Sachs die nog duidelijker is, dat Europa absoluut niet tot de rijkere werelddelen behoort of zal behoren
[ afbeelding ]
Vind het vrij bizar dat men beweert dat China een 4 x groter GDP heeft dan de EU en de VS hebben, terwijl het juist andersom is.quote:Op vrijdag 18 november 2011 10:58 schreef piepeloi55 het volgende:
De cijfers kloppen niet.
Zou dit niet een prognose van de toekomst zijn, in dat geval zegt dat plaatje niets want de kans dat ze het goed hebben is miniem.
De bevolkingsgetallen kloppen en de medium age ook zo lijkt het. Zijn dus geen prognoses.quote:Op vrijdag 18 november 2011 11:00 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Vind het vrij bizar dat men beweert dat China een 4 x groter GDP heeft dan de EU en de VS hebben, terwijl het juist andersom is.
De GDP's kloppen iig van geen kanten.quote:Op vrijdag 18 november 2011 11:02 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
De bevolkingsgetallen kloppen en de medium age ook zo lijkt het. Zijn dus geen prognoses.
Welk staaltje statistiek is dit.
De "GDP" in het plaatje is GDP groei in procentenquote:Op vrijdag 18 november 2011 11:00 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Vind het vrij bizar dat men beweert dat China een 4 x groter GDP heeft dan de EU en de VS hebben, terwijl het juist andersom is.
Ah groei. Ik dacht al.quote:Op vrijdag 18 november 2011 11:03 schreef SeLang het volgende:
[..]
De "GDP" in het plaatje is GDP groei in procenten
Dan staat Brazilie er ook niet zo goed voor als men dachtquote:Op vrijdag 18 november 2011 11:03 schreef SeLang het volgende:
[..]
Oh god, die fout is zo extreem dat ik niet eens begreep dat het ging om BNP cijfersquote:Op vrijdag 18 november 2011 10:55 schreef Goofjansen het volgende:
[..]
DEBT is schuld en die is in Europa het hoogst, GDP is in Europa het laagst, Median age is in Europa het hoogst ter wereld
Ahquote:Op vrijdag 18 november 2011 11:03 schreef SeLang het volgende:
[..]
Die wonen in een krot (naar westerse begrippen) omdat ze de 64 miljoen luxueuze leegstaande appartementen en villas niet kunnen betalen.quote:Op vrijdag 18 november 2011 11:11 schreef HiZ het volgende:
Ahdat is logischer
Maar goed, ik wil nou wel eens weten waarom die 1 miljard Chinezen die niet meedoen aan de moderne economie beter af zijn dan de gemiddelde bijstandstrekker in Europa.
omdat de gemiddelde bijstandstrekker die uitkering zal kwijtraken, net als de ouderen hun AOW en Chinezen jong zijn, hard werken en in die appartementen gaan wonenquote:Op vrijdag 18 november 2011 11:11 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ahdat is logischer
Maar goed, ik wil nou wel eens weten waarom die 1 miljard Chinezen die niet meedoen aan de moderne economie beter af zijn dan de gemiddelde bijstandstrekker in Europa.
quote:Op vrijdag 18 november 2011 11:22 schreef Goofjansen het volgende:
[..]
omdat de gemiddelde bijstandstrekker die uitkering zal kwijtraken, net als de ouderen hun AOW en Chinezen jong zijn, hard werken en in die appartementen gaan wonen
Chinezen jong!? Misschien nu nog een klein beetje, maar dankzij de snelle ontwikkeling in combinatie met de eenkindpolitiek vergrijst China in recordtempo.quote:Op vrijdag 18 november 2011 11:22 schreef Goofjansen het volgende:
[..]
omdat de gemiddelde bijstandstrekker die uitkering zal kwijtraken, net als de ouderen hun AOW en Chinezen jong zijn, hard werken en in die appartementen gaan wonen
Als je daarbij optelt dat 20% van die jongeren werkloos is en dit plaatje ze eigenlijk weinig hoop geeft op een baan in de nabije toekomst (if ever) dan moeten we eigenlijk wel concluderen dat het wel goed is dat een basket case als het VK niet in de eurozone zit.quote:Op vrijdag 18 november 2011 12:00 schreef piepeloi55 het volgende:
De UK heeft ook een relatieve gunstige samenstelling:
[ afbeelding ]
Als ik echter de ouders zie van veel van die jongeren, dat veelal zelf jongeren zijn, betwijfel ik of dat positief is voor het land als geheel.
Het heeft ook wel zijn voordelen als je aan de goede kant van de streep staat. Met name in het noorden zijn de levensbehoeften (vooral de horeca) een stuk goedkoper en voor hetzelfde geld shop je daar 2-3x zoveel als hier. Buiten de elektronica en de merken uiteraard. Met kerst weer massaal inkopen doen.quote:Op vrijdag 18 november 2011 12:05 schreef HiZ het volgende:
Als je daarb
ij optelt dat 20% van die jongeren werkloos is en dit plaatje ze eigenlijk weinig hoop geeft op een baan in de nabije toekomst (if ever) dan moeten we eigenlijk wel concluderen dat het wel goed is dat een basket case als het VK niet in de eurozone zit.
Rare schaalquote:Op vrijdag 18 november 2011 12:19 schreef Bolkesteijn het volgende:
Snelle toename ook. Daalt Duitsland of stijgt EFSF?
Niet elke kijker heeft een 50" Plasma hèquote:
Alles behalve wat nodig is om er echt uit te komen, namelijk afschrijven op schuld en met een schone (re) lei beginnen.quote:Op vrijdag 18 november 2011 12:42 schreef piepeloi55 het volgende:
Of toch een nieuwe vorm van het EFSF, het naar voor halen van het ESM (wat al gebeurd is naar eind 2012) of een ander soort vangnet?
Place your bets...
nee dat doen we niet, we doen ons best om vallende naalden op te vangen, die steeeds harder vallen, want we moeten de arme bankiers beschermen op kosten van Jan lulquote:Op vrijdag 18 november 2011 12:45 schreef Blandigan het volgende:
[..]
Alles behalve wat nodig is om er echt uit te komen, namelijk afschrijven op schuld en met een schone (re) lei beginnen.
'De massale schuldsanering'-variant, waar we imo vroeg of laat toch op afstevenen. De vraag is alleen; staan we nu al aan de vooravond daarvan?quote:Op vrijdag 18 november 2011 12:45 schreef Blandigan het volgende:
Alles behalve wat nodig is om er echt uit te komen, namelijk afschrijven op schuld en met een schone (re) lei beginnen.
Eurobonds is nog alleszins mogelijk. Het enige echte probleem daarmee is dat de Duitsers het niet leuk vinden en dat de druk op de club med mogelijk wat lager wordt. Daarom denk ik zelf dat de Duitsers pas overstag zullen gaan tot na een Grieks faillisement.quote:Op vrijdag 18 november 2011 12:51 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
'De massale schuldsanering'-variant, waar we imo vroeg of laat toch op afstevenen. De vraag is alleen; staan we nu al aan de vooravond daarvan?
Europese obligaties zijn wat mij betreft echt een stap te ver, je verbindt je daarmee direct andere landen. Nu heb ik daar sowieso al problemen mee, maar de ervaring leert dat Duitsland en Frankrijk in Europa de dienst uit maken. Als er in Duitsland en Frankrijk weer een socialisten aan de macht komen (die kans is aanzienlijk), dan is het hek weer van de voor wat betreft de overheidsfinanciën. Het Stabiliteits en Groeipact heeft bewezen dat zelfs op papier gemaakte afspraken in dat geval genegeerd worden. Ik acht het onmogelijk voor Nederland, toch een baken van solide begrotingsbeleid, bij anderen landen dezelfde discipline af te dwingen en daarom moet Nederland zich nooit aan andere landen verbinden voor wat betreft staatsschuld.quote:Op vrijdag 18 november 2011 13:52 schreef HiZ het volgende:
Eurobonds is nog alleszins mogelijk. Het enige echte probleem daarmee is dat de Duitsers het niet leuk vinden en dat de druk op de club med mogelijk wat lager wordt. Daarom denk ik zelf dat de Duitsers pas overstag zullen gaan tot na een Grieks faillisement.
Dan koopt in feite Duitsland voortaan alle schulden van Italie, Spanje en Portugal op terwijl die landen niet zullen hervormen, echt nietquote:Op vrijdag 18 november 2011 14:49 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Europese obligaties zijn wat mij betreft echt een stap te ver, je verbindt je daarmee direct andere landen. Nu heb ik daar sowieso al problemen mee, maar de ervaring leert dat Duitsland en Frankrijk in Europa de dienst uit maken. Als er in Duitsland en Frankrijk weer een socialisten aan de macht komen (die kans is aanzienlijk), dan is het hek weer van de voor wat betreft de overheidsfinanciën. Het Stabiliteits en Groeipact heeft bewezen dat zelfs op papier gemaakte afspraken in dat geval genegeerd worden. Ik acht het onmogelijk voor Nederland, toch een baken van solide begrotingsbeleid, bij anderen landen dezelfde discipline af te dwingen en daarom moet Nederland zich nooit aan andere landen verbinden voor wat betreft staatsschuld.
Ze hebben helemaal niet de weg van de minste weerstand gevolgd want anders waren ze daar een jaar geleden al mee begonnen.quote:Twee quotes die mijn aandacht hebben: ECB zal max. 20 miljard aan bonds per week opkopen en "verwachting dat ECB overgaat tot een vorm van QE" aldus insiders.
Goh. Dat had ik nou nooit verwacht.....NOT. Precies wat ik een jaar geleden al voorspelde.
Politici en de weg van de minste weerstand, een lekker stel.
Ontslaat de afwezigheid van roekeloos gedrag je van eigen verantwoordelijkheid? Ik blijf vasthouden aan de kapitalistische waarden, niemand anders dan jezelf is verantwoordelijk voor zijn/haar gedrag. Zoals ik gisteren ook al schreef, een zuiver faillissement is het enige dat een duurzame oplossing gaat bieden, en als de banken daardoor schade lijden is dat hun eigen verantwoordelijkheid en als ze dat niet kunnen dragen moet de bank failliet gaan, ook al was het misschien geen roekeloos gedrag.quote:Op vrijdag 18 november 2011 15:03 schreef LXIV het volgende:
Massale haircuts leiden tot een kettingreactie met zeer grote negatieve gevolgen. Je kunt wel zeggen: dan hadden die banken/etc maar geen leningen moeten verstrekken, maar leningen verstrekken is nu juist wat banken doen. En een lening aan bijv. Frankrijk of Spanje vijf jaar geleden was echt geen roekeloos gedrag.
Het algemene belang, als in de sommatie van alle individuele belangen is dan ook een hele foute maatstaf om mee te werken juist omdat het selectief ingezet wordt. Bepaalde partijen hebben zich in de positie gebracht dat zij de winsten halen uit investeringen in staatspapier van de diverse probleemlanden. Zij moeten daarvan ook de lasten dragen als de winsten lager zijn dan van te voren werd ingeschat.quote:Mensen die pleiten voor het op z'n beloop laten (wat feitelijk het laten klappen van het systeem is) doen dit niet uit overtuiging dat dit het algemeen belang het beste dient, maar hebben daar eigen belangen bij.
Baantjes jagerij, Balkenende was er vast van overtuigd dat hij een goede kans had om president van Europa te worden, dan kom je pas echt in de geschiedenis boekjesquote:Op vrijdag 18 november 2011 14:55 schreef Blandigan het volgende:
Het is echt tenenkrommend Bolkesteijn maar de realiteit is dat Nederland al veel te ver is afgedwaald van het rechte pad. Blijkbaar wilde Balkenende, en nu Rutte, zo graag bij die kliek horen, dat ze keer op keer het mandaat oprekken en keer op keer een stapje dichter naar de afgrond zetten.
Er moeten toch wel heel erge dreigementen geuit worden (of hemelse beloningen worden beloofd) tijdens die euro tops dat ogenschijnlijk verstandige mensen met akkoorden terugkomen die een verstandig mens niet zou verzinnen.
Jij zit nog in een ongelooflijke ontkenningsfase. Je kunt niet eeuwig schulden blijven maken en de rekening naar je kinderen schuiven en nu, eindelijk, wordt de rekening gepresenteerd. Een groeiende economie als allerhoogste doel in deze wereld en ten koste van alles lijkt het. Helaas, er zit een grens aan, en die grens gaan we nu opzoeken.quote:Op vrijdag 18 november 2011 15:03 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ze hebben helemaal niet de weg van de minste weerstand gevolgd want anders waren ze daar een jaar geleden al mee begonnen.
Ik vraag mij wel af wat de mensen die tegen QE zijn dan voor oplossing hebben. Die PIIGS komen er niet meer op eigen kracht uit, want al te fors bezuinigen leidt tot teveel economische krimp, waardoor het alleen maar erger wordt. Massale haircuts leiden tot een kettingreactie met zeer grote negatieve gevolgen. Je kunt wel zeggen: dan hadden die banken/etc maar geen leningen moeten verstrekken, maar leningen verstrekken is nu juist wat banken doen. En een lening aan bijv. Frankrijk of Spanje vijf jaar geleden was echt geen roekeloos gedrag.
Uiteindelijk is het toch het beste wanneer er gewoon een bodem wordt gelegd onder die bonds en dat tegelijkertijd als voorwaarde bezuinigingen worden afgedwongen (anders halen we de bodem weg.) Dat is de meest rationele en minst pijnlijke methode.
Als bovendien iedere obligatie die qua rendement boven de 6% komt automatisch wordt opgekocht, voor onbepaalde tijd en hoeveelheid, dan zal het aantal verkopen van die obligaties juist afnemen. Want diegene die ze bezit weet dan toch zeker dat hij ze altijd nog alsnog kwijt kan. Hij zal ze dus niet verkopen, want beter rendement en niet meer risico!
Mensen die pleiten voor het op z'n beloop laten (wat feitelijk het laten klappen van het systeem is) doen dit niet uit overtuiging dat dit het algemeen belang het beste dient, maar hebben daar eigen belangen bij.
Hij begint bij 175 en eindigt bij 195, en loopt over ongeveer een week. Effectbejag, imho, typisch het gehijg van de Privé RTL Z . Ik kan zo'n grafiekje ook van de USD - EUR maken. Ook al komt ie van 80ct af.quote:Op vrijdag 18 november 2011 12:32 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Wat is er raar aan die schaal?
Het staat er in ieder geval bij.quote:Op vrijdag 18 november 2011 15:42 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Hij begint bij 175 en eindigt bij 195, en loopt over ongeveer een week. Effectbejag, imho, typisch het gehijg van de Privé RTL Z . Ik kan zo'n grafiekje ook van de USD - EUR maken. Ook al komt ie van 80ct af.
Dat is waar, het kan ergerquote:Op vrijdag 18 november 2011 16:36 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Het staat er in ieder geval bij.Ik maak zelf ook regelmatig gebruik van scheurlijnen in de verticale as.
Je denkt er wel heel simpel over, op een SP-manier. Deze schuldencrisis kun je moeilijk de schuld van 'de banken' noemen. Een bank X aan Nederland, die zijn obligatieportefeuille gespreid heeft over oa Spanje en Frankrijk zou nou failliet moeten, uit principe? Dat is toch gewoon onzin.quote:Op vrijdag 18 november 2011 15:27 schreef Blandigan het volgende:
[..]
Jij zit nog in een ongelooflijke ontkenningsfase. Je kunt niet eeuwig schulden blijven maken en de rekening naar je kinderen schuiven en nu, eindelijk, wordt de rekening gepresenteerd. Een groeiende economie als allerhoogste doel in deze wereld en ten koste van alles lijkt het. Helaas, er zit een grens aan, en die grens gaan we nu opzoeken.
Ik heb dan ook geen enkel medelijden met banken, of andere bedrijven of landen, die willens en wetens de zaak bedonderd hebben, en tegen alle kapitalistische regels in schulden hebben gemaakt en hebben gegokt voor maximaal gewin en nu hun hand op houden. Wegwezen, niet door start en geen 20.000 euro.
Als we dan toch door de zure appel moeten heenbijten dan lever ik liever in om mensen aan de onderkant van de samenleving te steunen. Maar huilende bankiers en politici die vinden dat ze nog een keer moeten worden gered ten koste van de middenklasse, die kunnen de boom in. Geen euro cent van mij.
Mijn "zelfgewin"zal er uit bestaan dat we de heren eens een lesje nederigheid gaan leren.
Netto worden er geen schulden gemaakt. Natuurlijk hebben de zuidelijke Eurolanden boven hun stand geleefd, en de Noordelijke landen dit graag gefinancierd. Dat is de kern van het probleem. EN ja, die zuidelijke landen zullen moeten gaan bezuinigen. Maar op eigen kracht komen ze er niet bovenop.quote:Op vrijdag 18 november 2011 15:27 schreef Blandigan het volgende:
[..]
Jij zit nog in een ongelooflijke ontkenningsfase. Je kunt niet eeuwig schulden blijven maken en de rekening naar je kinderen schuiven en nu, eindelijk, wordt de rekening gepresenteerd. Een groeiende economie als allerhoogste doel in deze wereld en ten koste van alles lijkt het. Helaas, er zit een grens aan, en die grens gaan we nu opzoeken.
Het maken van schulden is gaat tegen geen enkele kapitalistische regel in. Wat is dit voor een onzin?quote:Ik heb dan ook geen enkel medelijden met banken, of andere bedrijven of landen, die willens en wetens de zaak bedonderd hebben, en tegen alle kapitalistische regels in schulden hebben gemaakt en hebben gegokt voor maximaal gewin en nu hun hand op houden. Wegwezen, niet door start en geen 20.000 euro.
Die politici hebben vaak juist zoveel geleend voor allerlei sociale projecten. Waar is het grote geld anders aan op gegaan? Dat dit clientelisme is klopt, maar die politieke bewegingen zijn compleet anders geweest dan jij ze nu voorstelt.quote:Als we dan toch door de zure appel moeten heenbijten dan lever ik liever in om mensen aan de onderkant van de samenleving te steunen. Maar huilende bankiers en politici die vinden dat ze nog een keer moeten worden gered ten koste van de middenklasse, die kunnen de boom in. Geen euro cent van mij.
Mijn "zelfgewin"zal er uit bestaan dat we de heren eens een lesje nederigheid gaan leren.
Je leest wel heel selectief. Geeft niet hoor, ben het hier op FOK wel gewend.quote:Op vrijdag 18 november 2011 17:06 schreef LXIV het volgende:
[..]
Je denkt er wel heel simpel over, op een SP-manier. Deze schuldencrisis kun je moeilijk de schuld van 'de banken' noemen. Een bank X aan Nederland, die zijn obligatieportefeuille gespreid heeft over oa Spanje en Frankrijk zou nou failliet moeten, uit principe? Dat is toch gewoon onzin.
Verder vergis je erin wie de gevolgen dragen van een systeemcrash. In jouw beleving zitten 'de bankiers' dan te bedelen langs de kant van de weg, terwijl jij eindelijk eens naar de golfbaan kunt met een privé-chauffeur. Ik zal je uit die droom helpen, komt er een grote crisis dan zullen het voornamelijk de armsten zijn die hier het zwaarst onder te lijden hebben.
Nee als je er nu niet voor kiest om de boel te laten klappen dan worden er nog meer schulden genmaakt en gaan dezelfde clowns gewoon door met waar ze nu mee bezig zijn: geld verteren ten kosten van de toekomstige generaties.quote:Op vrijdag 18 november 2011 17:13 schreef LXIV het volgende:
[..]
Netto worden er geen schulden gemaakt. Natuurlijk hebben de zuidelijke Eurolanden boven hun stand geleefd, en de Noordelijke landen dit graag gefinancierd. Dat is de kern van het probleem. EN ja, die zuidelijke landen zullen moeten gaan bezuinigen. Maar op eigen kracht komen ze er niet bovenop.
Dat onzin praatje van jou dat geld bijdrukken goed is ken ik nu wel. Het slaat helemaal nergens op.
[..]
Het maken van schulden is gaat tegen geen enkele kapitalistische regel in. Wat is dit voor een onzin?
Het maken van schulden en dan anderen willens en wetens voor de rekening laten opdraaien was de hele zin...weer een mooi staaltje van hoe selectief je leest
[..]
Die politici hebben vaak juist zoveel geleend voor allerlei sociale projecten. Waar is het grote geld anders aan op gegaan? Dat dit clientelisme is klopt, maar die politieke bewegingen zijn compleet anders geweest dan jij ze nu voorstelt.
Wie moeten er gered worden ten koste van de middenklasse? Begrijp je echt niet dat ook zij juist zwaar getroffen zullen worden bij een systeemcrash? Wat zal zo'n bankier het verder uitmaken (los van zijn normale menselijke ideeen?). Die heeft zijn zaken tegen die tijd echt wel geregeld. Denk je soms dat als de ING straks 50 miljard tekort komt, die rekening bij Hommen komt te liggen?
Die bankier blijft graaien, als een verwende kleuter van 3 jaar oud, tot je hem een draai om de oren geeft. Jouw idee is om er nog een koektrommel tegen aan te gooien en dan nog een en hopen dat ie stopt. Over naief gesproken.
Jullie moeten minder naar populistische praatjes vanuit de SP luisteren en meer je eigen verstand gebruiken. De oorzaken van de crisis zijn wel bekend. De 'schuldigen' zijn niet eens zozeer de bankiers, als wel het onverantwoorde beleid van politici om ten koste van de staatsschuld populaire maatregelen te nemen (voor het volk dus).
Je kunt het systeem laten klappen of niet. Dat is feitelijk gewoon een keuze. Kies je voor laten klappen, dan is de schade maximaal en wordt door het volk geleden. Kies je voor niet klappen, aka QE, dan is de schade beperkt en zal juist door het vermogende deel van de bevolking gedragen worden (omdat QE altijd uitdraait op inflatie, en dus de mensen met geld treft).
Banken worden juist gestimuleerd bonds te kopen om aan genoeg tier 1 kapitaal te voldoen.quote:Op vrijdag 18 november 2011 17:06 schreef LXIV het volgende:
[..]
Je denkt er wel heel simpel over, op een SP-manier. Deze schuldencrisis kun je moeilijk de schuld van 'de banken' noemen. Een bank X aan Nederland, die zijn obligatieportefeuille gespreid heeft over oa Spanje en Frankrijk zou nou failliet moeten, uit principe? Dat is toch gewoon onzin.
Verder vergis je erin wie de gevolgen dragen van een systeemcrash. In jouw beleving zitten 'de bankiers' dan te bedelen langs de kant van de weg, terwijl jij eindelijk eens naar de golfbaan kunt met een privé-chauffeur. Ik zal je uit die droom helpen, komt er een grote crisis dan zullen het voornamelijk de armsten zijn die hier het zwaarst onder te lijden hebben.
Duitsland wil geen Eurobonds, en dat zie ik dan ook niet gebeurenquote:Op vrijdag 18 november 2011 13:52 schreef HiZ het volgende:
[..]
Eurobonds is nog alleszins mogelijk. Het enige echte probleem daarmee is dat de Duitsers het niet leuk vinden en dat de druk op de club med mogelijk wat lager wordt. Daarom denk ik zelf dat de Duitsers pas overstag zullen gaan tot na een Grieks faillisement.
Dat is niet juist. Als je reserves gaat verhogen wil niet zeggen dat de geldhoeveelheid ook verhoogd.quote:Op vrijdag 18 november 2011 17:13 schreef LXIV het volgende:
[.
omdat QE altijd uitdraait op inflatie, en dus de mensen met geld treft
Welke reserves? Bij QE is er wel degelijk sprake van monetaire expansie.quote:Op vrijdag 18 november 2011 18:16 schreef johnnylove het volgende:
Dat is niet juist. Als je reserves gaat verhogen wil niet zeggen dat de geldhoeveelheid ook verhoogd.
Reserves die banken verplicht zijn aan te houden ten opzichte van de uitstaande deposito'squote:Op vrijdag 18 november 2011 18:19 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Welke reserves? Bij QE is er wel degelijk sprake van monetaire expansie.
Maar dat doet toch niks af aan de monetaire expansie als gevolg van QE? QE slaat mijns inziens op een sterke verruiming van het onderpand dat de centrale bank accepteert voor de uitgifte van nieuw geld, en op dat moment is er dus al sprake van monetaire verruiming.quote:Op vrijdag 18 november 2011 18:24 schreef johnnylove het volgende:
Reserves die banken verplicht zijn aan te houden ten opzichte van de uitstaande deposito's
Je herhaalt jezelf maar weerlegt nergens mijn stellingen datquote:Op vrijdag 18 november 2011 17:24 schreef Blandigan het volgende:
[..]
Nee als je er nu niet voor kiest om de boel te laten klappen dan worden er nog meer schulden genmaakt en gaan dezelfde clowns gewoon door met waar ze nu mee bezig zijn: geld verteren ten kosten van de toekomstige generaties.
Ik vind de gevolgen helemaal niet leuk en zit niet, anders dan jij keer op keer suggereert, likkenbaardend naar een totale ineenstorting te kijken, maar ik ben wel zo ingesteld dat ik nu de pijn wil dragen en niet uitgesteld, over 10 jaar of via mijn kinderen, met rente.
Wat de SP er verder mee te maken heeft, geen idee.
?? Als banken tier1 kapitaal willen hebben moeten ze aandelen uitgeven of op een andere manier kernkapitaal aantrekken. Het kopen van bonds heeft niks met tier1 te maken.quote:Op vrijdag 18 november 2011 17:31 schreef Zombiehoofd het volgende:
[..]
Banken worden juist gestimuleerd bonds te kopen om aan genoeg tier 1 kapitaal te voldoen.
Dat blijft mi zitten tussen de banken en ECB niet extra beschikbaar voor de gewone consument.quote:Op vrijdag 18 november 2011 18:28 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Maar dat doet toch niks af aan de monetaire expansie als gevolg van QE? QE slaat mijns inziens op een sterke verruiming van het onderpand dat de centrale bank accepteert voor de uitgifte van nieuw geld, en op dat moment is er dus al sprake van monetaire verruiming.
Ach, ik ben er al zo vaak op ingegaan maar jij denkt er anders over en soms lijkt het wel of andere antwoorden echt niet aankomen...maar vooruit, nog maar een keer danquote:Op vrijdag 18 november 2011 19:29 schreef LXIV het volgende:
[..]
Je herhaalt jezelf maar weerlegt nergens mijn stellingen dat
1) Deze crisis is veroorzaakt door politici, die verknocht aan het pluche en afhankelijk van het volk teveel geld uitgegeven hebben.
2) Dat de netto schuldpositie altijd nul is
3) Dat het alternatief van een systeemcrash veel meer ellende oplevert dan QE
4) Dat diegenen die het meeste last hebben van zo'n crash de onderlaag van de bevolking is
5) Dat QE juist 'betaalt' wordt door de vermogenden.
Vervolgens zegt Mario braaf ja en amen, zoals hij dat al sinds de verdragen van Maastricht zegt, en we gaan weer over tot de orde van de dag: liegen en cijfers manipuleren en de hete aardappel voor ons uitschuiven. Tot we over 3 jaar de volgende crisis hebben (duurt niet zo lang maar ala), en dan kom jij weer met je brandblusserverhaal maar dan is inmiddels al een complete brandweerauto nodig.quote:Op vrijdag 18 november 2011 19:34 schreef LXIV het volgende:
Het is hetzelfde wanneer ik een een huizenblok woon samen met Griekse, Italiaanse, Duitse etc. families.
Nu vind ik het verstandig om een brandblusser te kopen, je weet maar nooit. Tante Angela vindt dat ook verstandig, maar Mario vind het nergens voor nodig, die koopt liever wijn voor z'n geld.
En ja hoor, bij het spaghetti-koken slaat bij Mario de vlam in de pan. Het vuur breidt zich snel uit. Op zo'n moment kan ik wel heel principieel weigeren om die blusser te gebruiken, ik heb hem immers van mijn geld gekocht en Mario moet maar leren om verantwoordelijk te zijn, maar al heel snel zal mijn huis ook in de fik staan. Dan is mijn blusser te klein.
De beste oplossing imho is de brand met Mario met mijn blusser (en die van Angela) te blussen, waarbij ik tegelijkertijd afspreek met Mario dat hij als alles achter de rug is ook een blusser koopt. Dat is gewoon het meest logische. Om ten koste van je eigen welvaart en zekerheid Mario een lesje te leren is dom.
Je kunt het huidige monetair/kapitalistisch systeem wel slecht vinden, maar het is gewoon een feit dat nog nooit eerder in de geschiedenis of elders ter wereld de welvaart zo hoog gestegen is en zo breed over de bevolking verdeeld als in het Westen de afgelopen 50 jaar. Wat dat betreft heeft het systeem absoluut niet gefaald, daar doet deze crisis niets aan af.quote:Op vrijdag 18 november 2011 20:13 schreef Blandigan het volgende:
[..]
Ach, ik ben er al zo vaak op ingegaan maar jij denkt er anders over en soms lijkt het wel of andere antwoorden echt niet aankomen...maar vooruit, nog maar een keer dan
1) Deze crisis is veroorzaakt door politici, die verknocht aan het pluche en afhankelijk van het volk teveel geld uitgegeven hebben.
Onder andere maar banken en consumenten zijn net zo schuldig, in feite iedereen die de consumptiemaatschappij omarmt en alleen maar kan denken in termen van groeiende economie, geld geld geld, en na mij de zonvloed, in plaats vaan duurzaam leven en tevreden zijn met wat je nu hebt
2) Dat de netto schuldpositie altijd nul is
Een stelling waarmee je niets kunt in een globale wereld, of wou je jouw schuld die verknipt zit in derivaten van huizenbezitters in de US wegstrepen tegen de schuld van Griekenland aan Italie?
3) Dat het alternatief van een systeemcrash veel meer ellende oplevert dan QE
Natuurlijk, als je horizon de zeer korte termijn is. Want de ellende komt pas als jij er geen last meer van hebt. Zoals wij nu in de ellende zitten van schulden die sinds 1971 zijn opgebouwd
4) Dat diegenen die het meeste last hebben van zo'n crash de onderlaag van de bevolking is
Helaas wel, maar in het ene geval stop je die kliek die nu blijft graaien en in het andere geval geef je ze nog meer heroine voor hun dagelijkse shot. Dat wij allemaal de rekening krijgen staat al lang vast, is het wel eens anders geweest?
5) Dat QE juist 'betaalt' wordt door de vermogenden.
Geen idee waar je die flauwekul vandaan haalt. QE wordt, net zoals alle andere rekeningen, gewoon uiteindelijk door jou en mij betaald. De vermogenden hebben momenteel een al jaren durend feestje door als insiders telkens getipt te worden welke FED-bond-van-de-dag ze nu weer kunnen kopen om meteen weer terug te verkopen met een flinke marge.
quote:Op vrijdag 18 november 2011 20:19 schreef LXIV het volgende:
[..]
Je kunt het huidige monetair/kapitalistisch systeem wel slecht vinden, maar het is gewoon een feit dat nog nooit eerder in de geschiedenis of elders ter wereld de welvaart zo hoog gestegen is en zo breed over de bevolking verdeeld als in het Westen de afgelopen 50 jaar. Wat dat betreft heeft het systeem absoluut niet gefaald, daar doet deze crisis niets aan af.
Waarom het dan voortdurend afgevallen moet worden begrijp ik ook niet. En dat alles wat de afgelopen 10 jaar geconsumeerd is ook gewoon in die periode geproduceerd is. Door onszelf.
Je wilt ook werkelijk de andere kant van de medaille niet zien he? Namelijk dat het een welvaart op de pof is.quote:Op vrijdag 18 november 2011 20:19 schreef LXIV het volgende:
[..]
Je kunt het huidige monetair/kapitalistisch systeem wel slecht vinden, maar het is gewoon een feit dat nog nooit eerder in de geschiedenis of elders ter wereld de welvaart zo hoog gestegen is en zo breed over de bevolking verdeeld als in het Westen de afgelopen 50 jaar. Wat dat betreft heeft het systeem absoluut niet gefaald, daar doet deze crisis niets aan af.
Waarom het dan voortdurend afgevallen moet worden begrijp ik ook niet. En dat alles wat de afgelopen 10 jaar geconsumeerd is ook gewoon in die periode geproduceerd is. Door onszelf.
Op de pof bij wie dan!?!?!?!. Van toekomstige generaties?? Dat geloof je toch zelf niet? Alles wat geleend is, is geleend van anderen en alles wat geconsumeerd is, is geproduceerd door anderen.quote:Op vrijdag 18 november 2011 20:21 schreef Blandigan het volgende:
[..]
Je wilt ook werkelijk de andere kant van de medaille niet zien he? Namelijk dat het een welvaart op de pof is.
En dan kom jij weer met je brug die er toch echt staat, en kom ik weer met werknemers die die brug alleen bouwden vanwege de pensioenrechten die ze nu worden afgenomen en schulden om de brug te financieren waar de verstrekkers nu de rekening voor presenteren, en zijn we weer terug bij dezelfde discussie.
Heel langzaam ben ik ook die kant op aan het bewegen; dat hele verhaal van toekomstige generaties klopt gewoon niet. Je kunt die toekomstige generaties helemaal niet verplichten, hoe hard je ook probeert. Het beste waar je op kunt hopen is dat die toekomstige generaties bereid zijn om mee te blijven spelen.quote:Op vrijdag 18 november 2011 20:27 schreef LXIV het volgende:
[..]
Op de pof bij wie dan!?!?!?!. Van toekomstige generaties?? Dat geloof je toch zelf niet? Alles wat geleend is, is geleend van anderen en alles wat geconsumeerd is, is geproduceerd door anderen.
De onbalans zit hem niet in een generatie, de onbalans (in Europa) zit hem in Noord en Zuid. Ofwel, het Noorden heeft meer geproduceerd voor het Zuiden dan andersom. En daarom is het geld scheef verdeeld. Dat is het enige wat er aan de hand is. Alles wat we bereikt hebben, hebben we op eigen kracht bereikt. Niemand vanuit de toekomst heeft daar aan bijgedragen.
Die werknemers kunnen beter een brug te bouwen hebben dan geen brug te bouwen hebben. Macro gezien is stilstand slecht en activiteit goed.
Natuurlijk klopt dat verhaal niet. Het is onzinnig te stellen dat we van hen zouden kunnen lenen. Dat heeft niet eens iets met economie te maken. Alles wat je nu opbouwt (ook een brug met geleend geld) komt ten nutte van de toekomstige generaties. Al het geld wat je nu investeert in wetenschappelijk onderzoek ook. Het maakt niet uit waar dat fictieve geld vandaan komt. Het gaat erom dat dit onderzoek gedaan is. Geld is niets anders dan een verrekenmethode.quote:Op vrijdag 18 november 2011 20:30 schreef HiZ het volgende:
[..]
Heel langzaam ben ik ook die kant op aan het bewegen; dat hele verhaal van toekomstige generaties klopt gewoon niet. Je kunt die toekomstige generaties helemaal niet verplichten, hoe hard je ook probeert. Het beste waar je op kunt hopen is dat die toekomstige generaties bereid zijn om mee te blijven spelen.
Welnee. Want die brug kost grondstoffen. En kapitaal.quote:Op vrijdag 18 november 2011 20:27 schreef LXIV het volgende:
[..]
Op de pof bij wie dan!?!?!?!. Van toekomstige generaties?? Dat geloof je toch zelf niet? Alles wat geleend is, is geleend van anderen en alles wat geconsumeerd is, is geproduceerd door anderen.
De onbalans zit hem niet in een generatie, de onbalans (in Europa) zit hem in Noord en Zuid. Ofwel, het Noorden heeft meer geproduceerd voor het Zuiden dan andersom. En daarom is het geld scheef verdeeld. Dat is het enige wat er aan de hand is. Alles wat we bereikt hebben, hebben we op eigen kracht bereikt. Niemand vanuit de toekomst heeft daar aan bijgedragen.
Die werknemers kunnen beter een brug te bouwen hebben dan geen brug te bouwen hebben. Macro gezien is stilstand slecht en activiteit goed.
Als ik jou was dan zou ik mijn economieklas nog maar eens overdoen.quote:Op vrijdag 18 november 2011 20:34 schreef LXIV het volgende:
[..]
Natuurlijk klopt dat verhaal niet. Het is onzinnig te stellen dat we van hen zouden kunnen lenen. Dat heeft niet eens iets met economie te maken. Alles wat je nu opbouwt (ook een brug met geleend geld) komt ten nutte van de toekomstige generaties. Al het geld wat je nu investeert in wetenschappelijk onderzoek ook. Het maakt niet uit waar dat fictieve geld vandaan komt. Het gaat erom dat dit onderzoek gedaan is. Geld is niets anders dan een verrekenmethode.
Het probleem is een disbalans tussen productie/consumptie in kamp 1 en productie/consumptie in kamp2. En als 2 dan 1 gaat lenen om dit in stand te kunnen houden (zodat hij zelf kan blijven produceren) dan gaat dát op termijn fout.
We zouden net zo goed die schulden gewoon weg kunnen strepen en weer vrolijk opnieuw beginnen met exporteren richting de PIIGS. Dat was namelijk helemaal geen slechte tijd, al moesten we uiteindelijk feitelijk geld toeleggen. Geld is niet relevant, het is imaginair. Relevante zaken zijn werkgelegenheid, welvaart, stabiliteit, rust, gezondheidszorg et cetera. Hoe we dat tov elkaar verdelen is een tweede.
Kapitaal kun je niet verbruiken. Dat kan hooguit van de ene hand in de andere gaan. Grondstoffen kost het wel natuurlijk. Maar er is echt genoeg ijzer.quote:Op vrijdag 18 november 2011 20:38 schreef Blandigan het volgende:
[..]
Welnee. Want die brug kost grondstoffen. En kapitaal.
Beide zijn nu verbruikt en kunnen niet meer voor andere zaken worden gebruikt. Maar die werknemers die hem hebben neergezet die willen nu pensioen, wat onderdeel was van de deal om hem te bouwen. Sorry jongens, geen prijscompensatie, geen indexering, en als ze pech hebben helemaal niets meer. Maar we weten er wel wat op: ga maar weer aan het werk tot je 80 bent.
En dan die welvaart? Die bestaat eruit dat daar waar onze ouders in de situatie zaten dat de kostwinner alleen de kost kon verdienen en er nauwelijks schulden waren, het gros van de gezinnen nu beide moeten werken en soms nog een 2e baan moeten nemen in het weekend en dan nog op de pof leven (inderdaad, op de pof, want als je alles wat ze hebben bij elkaar optelt dan hebben ze alleen maar schuld). Maar hey, is het niet geweldig, daarvoor hebben ze wel allemaal een eigen tv op de kamer, 2 auto's voor de deur, ipads etc etc.
Onze kinderen krijgen de rekening: torenhoge schulden waar ze krom voor moeten liggen om die weg te werken. Een uitgehold sociaal vangnet. Langer werken, meer werken, voor lagere lonen.
Met dank aan iedereen die niet verder kijkt dan zijn neus lang is, zich in de schulden steekt, en er nu voor pleit het probleem nog groter te maken door nog meer schuld aan te gaan.
Eeuwig duurt erg lang, maar de komende 5000 jaar zie ik geen probleem. Goed, de benzine zal best opraken, maar dan gaan we wel electrisch rijden op zonne-energie of kernfusie.quote:Op vrijdag 18 november 2011 20:42 schreef Blandigan het volgende:
[..]
Als ik jou was dan zou ik mijn economieklas nog maar eens overdoen.
Want je vergeet compleet dat produktiemiddelen meer betekenen dan alleen geld.
En dat is nu precies de kern: jij leeft in een utopische wereld waar je eeuwig kunt produceren zonder dat je produktiemiddelen ooit opraken.
quote:Op vrijdag 18 november 2011 20:45 schreef LXIV het volgende:
[..]
Kapitaal kun je niet verbruiken. Dat kan hooguit van de ene hand in de andere gaan. Grondstoffen kost het wel natuurlijk. Maar er is echt genoeg ijzer.
Natuurlijk is er niet genoeg ijzer. Dit is een kernpunt waar je zo over heen walst. Lees voor ijzer: olie, REM, etc etc.
Als die werknemers geen werk gehad hadden, dan hadden ze zeker geen pensioen. Nu in principe gewoon wel. Het is niet zo dat al onze pensioenen weg zijn hoor!
Nee, dan hadden die werknemers gezegd, zak er maar in we bouwen niet: de prijs was anders berekend, of die hele brug was niet gebouwd. Er was beter nagedacht over wat er echt nodig was. En wij hebben misschien nog we lpensioen (verre van zeker overigens want ik ken al zo 3 voorbeelden waar overheden al in de pensioenpot zijn gedoken) maar mijn kinderen zeker niet. Weer dat korte termijn denken, brrrrrr
Qua welvaart zitten we nog steeds ongeveer op de top. In de jaren 70 was dat heel anders. Op de pof leven is een keuze, met z´n tweeen werken enigszins. Maar ook in de jaren 70 hadden we dit systeem al hoor!
Het is welvaart op de pof. OP DE POF.
Je kunt iedere aap miljoenen euro's geven en dan heeft die een geweldig leven, maar die miljoenen komen toch echt ergens vandaan. Zo niet, dan mag je mij en iedere Nederlander nu direkt miljoenen euro's geven want hey, maakt toch niet uit..oh wacht, als iedereen het heeft dan is het niets meer waard, weg welvaart.....
Onze kinderen krijgen de rekening?? Van wie dan als ik vragen mag?? Als ik het goed begrijp heeft Zuid-Europa netto schuld bij Noord-Europa (of dat nu bij pensioenfondsen, banken of overheden is maakt niet zoveel uit). Dus onze kinderen kunnen hooguit een rekening presenteren. Die de Griekse/Italiaanse kinderen dan betalen mogen. Wat mij betreft wordt daar dus een stuk van weggestreept, dan kan iedereen weer aan de slag.
Vraag maar eens aan onze ministers waar die rekening komt te liggen. Er wordt nu al weer over de volgende bezuinigingsronde gepraat. En ik neem aan dat jouw werkgever de hogere lasten ook direkt doorberekent.
Het kan best zo zijn dat onze kinderen toch minder welvaart krijgen dan wij gehad hebben. De reden daarvoor is niet de niet-bestaande schuldenberg of het kapitalistische systeem, maar enkel een betere verdeling van welvaart over de wereld. Vind ik niet zo erg.
Die verdeling komt er, maar juist vanwege die schuldenlast. als we zuiniger waren omgesprongen met onze produktiemiddelen dan stonden we er nu veel, veel beter voor.
Ook deze discussie hebben we al eerder gevoerd.quote:Op vrijdag 18 november 2011 20:48 schreef LXIV het volgende:
[..]
Eeuwig duurt erg lang, maar de komende 5000 jaar zie ik geen probleem. Goed, de benzine zal best opraken, maar dan gaan we wel electrisch rijden op zonne-energie of kernfusie.
De aarde ontvangt iedere dag honderdduizenden Gigawatts energie van de zon, dus dat is er genoeg. Verder gaat er geen enkel materiaal verloren, hooguit wordt het van vorm veranderd. We hebben nog geen 0,0001% van de aardkorst afgekrast om te gebruiken.
Dus ja, we kunnen nog vele duizenden jaren vooruit. Waarschijnlijk wordt het steeds beter, omdat we steeds slimmer worden.
Ik zeg toch niet dat we niet vooruit moeten kijken en plannen? Maar er wordt toch ook veel geïnvesteerd in groene energie, electrische auto's, recycling etc? Zonder kapitalisme zou dat niet lukken.quote:Op vrijdag 18 november 2011 20:54 schreef Perrin het volgende:
Alleen zitten we nu erg geinvesteerd in allerlei zaken die van fossiele brandstoffen afhangen.. Je veronderstelt een erg flexibele samenleving, maar het ombouwen van infrastructuur kost tijd en energie.
Zonder vooruitkijken en plannen investeer je energie, arbeid en kapitaal in niet-duurzame zaken; die investeringen zullen niet zo waardevol blijken als we hoopten..
En dat is wat mij betreft de crux: we gooien nu miljarden naar een stel misdadigers om het PONZi spel nog wat te verlengen, in plaats van het te besteden aan een duurzamere wereld.quote:Op vrijdag 18 november 2011 20:54 schreef Perrin het volgende:
Alleen zitten we nu erg geinvesteerd in allerlei zaken die van fossiele brandstoffen afhangen.. Je veronderstelt een erg flexibele samenleving, maar het ombouwen van infrastructuur kost tijd en energie.
Zonder vooruitkijken en plannen investeer je energie, arbeid en kapitaal in niet-duurzame zaken; die investeringen zullen niet zo waardevol blijken als we hoopten..
Alles lukt en er is oneindig veel energie in het universum. De wereld zal zich op tijd aanpassen.quote:Op vrijdag 18 november 2011 20:59 schreef Blandigan het volgende:
[..]
Ook deze discussie hebben we al eerder gevoerd.
Jij leeft in utopia, en daar lukt altijd alles: we vinden zomaar nieuwe energiebronnen en de wereld heeft alle tijd om zich aan te passen.
Jammer maar het is 2 voor 12. Exponentieel denken, niet veel mensen die het kunnen.
Welke misdadigers? Welk Ponzi-spel?quote:Op vrijdag 18 november 2011 21:04 schreef Blandigan het volgende:
[..]
En dat is wat mij betreft de crux: we gooien nu miljarden naar een stel misdadigers om het PONZi spel nog wat te verlengen, in plaats van het te besteden aan een duurzamere wereld.
Het is gewoon over met de euroquote:Op vrijdag 18 november 2011 21:57 schreef zuiderbuur het volgende:
Op de BBC is er een interessant overzicht: het Eurozone debt web
Bij Ierland schrok ik wel even: er staat dat er per persoon een schuld is van 390-duizend euro.![]()
Dat is tien keer maar dan die van Portugal of Griekenland per persoon.
Wat me niet duidelijk is, is de betekenis van "land X heeft zoveel schuld bij land Y" : als obligaties worden doorverkocht en bedrijven multinationals zijn, is dat toch heel moeilijk om te berekenen?
Dat zal wel een rekenfout zijn. Want dat zou voor een gezin van 4 personen 1,5 miljoen zijn. Dat is niet mogelijk.quote:Op vrijdag 18 november 2011 21:57 schreef zuiderbuur het volgende:
Op de BBC is er een interessant overzicht: het Eurozone debt web
Bij Ierland schrok ik wel even: er staat dat er per persoon een schuld is van 390-duizend euro.![]()
Dat is tien keer maar dan die van Portugal of Griekenland per persoon.
Dat is een antwoord dat echt wat te makkelijk is. Er zijn wel degelijk constructies gecreëerd die op echt niets meer gebaseerd waren dan op opzettelijk verwekte foute verwachtingen over de waarde van assets. Lehman is niet failliet gegaan omdat ze bezig waren met gezond zaken doen.quote:
Het gaat hier toch om de huidige crisis? Wie is er dan crimineel geweest, dus de wet overtreden? En een Ponzi-scheme ben ik ook niet tegengekomen.quote:Op vrijdag 18 november 2011 23:44 schreef HiZ het volgende:
[..]
Dat is een antwoord dat echt wat te makkelijk is. Er zijn wel degelijk constructies gecreëerd die op echt niets meer gebaseerd waren dan op opzettelijk verwekte foute verwachtingen over de waarde van assets. Lehman is niet failliet gegaan omdat ze bezig waren met gezond zaken doen.
En daarnaast is het natuurlijk wel zo dat jouw monetariseringspleidooi niks maar dan ook niks doet aan het feit dat er landen in de EU zijn waarvan het concurrentievermogen zo gering is dat ze zich alleen boven water kunnen houden door middel van kredieten van derden. In die zin zijn de toegang tot makkelijk geld voor Griekenland en Italië puur gif geweest.
O we beginnen het te begrijpenquote:Op vrijdag 18 november 2011 23:44 schreef HiZ het volgende:
[..]
En daarnaast is het natuurlijk wel zo dat jouw monetariseringspleidooi niks maar dan ook niks doet aan het feit dat er landen in de EU zijn waarvan het concurrentievermogen zo gering is dat ze zich alleen boven water kunnen houden door middel van kredieten van derden. In die zin zijn de toegang tot makkelijk geld voor Griekenland en Italië puur gif geweest.
Hiz begrijpt het al de hele tijd.quote:Op vrijdag 18 november 2011 23:55 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
O we beginnen het te begrijpen
Er is in Griekenland en Italië een grote noodzaak tot het verbeteren van de concurrentiekracht. Het is in beide landen absurd lastig om zaken te doen en het ontslagrecht bestaat ongeveer hieruit dat als eenmaal hebt aangenomen je hem nooit meer mag ontslaan.quote:Op vrijdag 18 november 2011 23:49 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het gaat hier toch om de huidige crisis? Wie is er dan crimineel geweest, dus de wet overtreden? En een Ponzi-scheme ben ik ook niet tegengekomen.
Griekenland en Italië kunnen prima concurreren. De private sector dan. Het zijn ook gewoon rijke landen. Er heerst mi eerder een moraal probleem mbt belasting betalen.
Ik ben ook enkel voor QE in combinatie met zeer strenge hervormingseisen aan die landen. Maar je moet ook reeel zijn en inzien dat deze landen er met een rentepercentage van 7% en de schulden die ze hebben er nooit meer zelfstandig bovenop komen. Ook niet als ze extreem gaan bezuinigen, want dan vernietigen ze hun eigen economie.
Het moet dus een combinatie zijn van hervormingen en QE. Daar heb ik altijd al voor gepleit.
Eens hoor. Maar zulke hervormingen hebben ook enige tijd nodig. Je kunt wetten nog wel enigszins snel veranderen, maar een cultuuromslag duurt gewoon langer.quote:Op zaterdag 19 november 2011 00:01 schreef HiZ het volgende:
[..]
Er is in Griekenland en Italië een grote noodzaak tot het verbeteren van de concurrentiekracht. Het is in beide landen absurd lastig om zaken te doen en het ontslagrecht bestaat ongeveer hieruit dat je iemand die je eenmaal hebt aangenomen je hem nooit meer mag ontslaan.
Er is een ongekende weerzin tegen het veranderen van dit nefaste stelsel en ik kan me alleszins voorstellen dat de Duitser weigeren om schuld te monetariseren tot het moment dat ze landen als Griekenland en Italië keihard kunnen aanpakken voor hun neiging om problemen af te kopen in plaats van ze op te lossen.
Let wel; ik ben niet een van die mensen die denken dat het alleen gaat om bezuinigen. Wat mij betreft hoeft Griekenland niet verder te snijden in de inkomens van mensen. Ze moeten daarentegen wel de staat terugtrekken uit de economie, door de privatiseren en door te dereguleren. Voor Italië is het in minder extreme vorm niet veel anders.
Als je ziet dat ND (Samaras) nog steeds een spelletje speelt met de EU over noodzakelijke hervormingen heb ik er weinig geloof in dat het met dat land goed gaat komen als je ze niet gewoon over de klif heenduwt. De overige PIIGS zie ik wat minder somber in.
Ik heb altijd gezegd dat de focus primair moet zijn op hervormingen. Maar zonder QE gaat het niet meer lukken. Daarbij vind ik persoonlijk QE ook nog wel andere voordelen bieden, ben geen mordicus tegenstander.quote:Op zaterdag 19 november 2011 00:08 schreef HiZ het volgende:
Dat is een heel wat genuanceerder verhaal dan klakkeloos monetariseren van de schulden. En voor de korte termijn ook wel acceptabel, maar allen voor de korte termijn en alleen als het wordt geflankeerd door een aanpassing van de verdragen die het mogelijk maakt om landen onder curatele te stellen.
Dan zou ik trouwens ook nog wel willen zien dat Nederland gedwongen wordt tot het nemen van stappen ter afschaffing van de hypotheekrente aftrek
En als de eerste stappen tot het afschaffen van de HRA worden genomen gaat bij mij de champagne open.quote:Op zaterdag 19 november 2011 00:09 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik heb altijd gezegd dat de focus primair moet zijn op hervormingen. Maar zonder QE gaat het niet meer lukken. Daarbij vind ik persoonlijk QE ook nog wel andere voordelen bieden, ben geen mordicus tegenstander.
Als Nl ooit in zo'n situatie terecht komt dan sneuvelt de HRA als eerste. Dat mag duidelijk zijn.
HRA is feitelijk gewoon een beperking van je keuzevrijheid. Anti-liberaal dus.quote:Op zaterdag 19 november 2011 00:12 schreef HiZ het volgende:
[..]
En als de eerste stappen tot het afschaffen van de HRA worden genomen gaat bij mij de champagne open.
FYI ; ik ben geen huurder, ik geloof alleen dat een stelsel dat extra belasting heft om de burgers belastinggeld terug te geven niet kan kloppen.
quote:za 19 nov 2011, 08:22
EU eens over begroting 2012
BRUSSEL (AFN) - De 27 lidstaten van de Europese Unie en het Europees Parlement hebben zaterdagmorgen vroeg in Brussel een akkoord bereikt over de Europese begroting 2012. De uitgaven blijven beperkt tot 129 miljard euro. Dat is een stijging met 2 procent in vergelijking met 2011. Dat heeft EU-voorzitter Polen in de nacht van vrijdag op zaterdag laten weten.
Dan had je gezien dat juist o.a. Nederland zijn zin heeft gekregen, en niet de "EUambtenaren".quote:Voor het begin van de vergadering had een aantal lidstaten gesteld dat de begroting hooguit met 2,02 procent mag stijgen; dat is ongeveer de verwachte inflatie voor 2012.
Beetje vreemd
Behalve Nederland en Groot-Brittannië zitten ook de Oostenrijkers, Finnen, Denen en Zweden op deze lijn, meldde het Franse persbureau AFP. Minister Jan Kees de Jager (Financiën) benadrukte voor het overleg dat het ''een beetje vreemd'' zou zijn als de EU meer gaat uitgeven dan de inflatie.
Het zaterdag bereikte akkoord is een nederlaag voor het Europees Parlement. De parlementsleden hadden eind oktober gestemd voor een ontwerpbegroting van 133,1 miljard euro.
(bron)
Ze moeten ook minder fors minder, en niet meerquote:Op zaterdag 19 november 2011 10:29 schreef Igen het volgende:
Wat zit je nou te janken michaelmoore. Als je verder dan de eerste twee zinnen had gelezen:
[..]
Dan had je gezien dat juist o.a. Nederland zijn zin heeft gekregen, en niet de "EUambtenaren".
Volgens mij is dat al eerder gevraagd, maarquote:Op zaterdag 19 november 2011 10:14 schreef michaelmoore het volgende:
Zo is dat iedereen wordt afgeknepen, maar de EUambtenaren willen en geven zichzelf meer
[..]
quote:• Volledige artikelen en bronvermelding - Plaats enkel volledige artikelen, met bronvermelding. Als je een specifieke passage wil benadrukken kan dat door het bijvoorbeeld vetgedrukt te maken.
Eens.quote:Op zaterdag 19 november 2011 10:48 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Volgens mij is dat al eerder gevraagd, maar
[..]
quote:Op vrijdag 18 november 2011 23:49 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het gaat hier toch om de huidige crisis? Wie is er dan crimineel geweest, dus de wet overtreden? En een Ponzi-scheme ben ik ook niet tegengekomen.
Die zul je ook niet tegenkomen op het 8 uur journaal. Ik had je intelligenter ingeschat maar heb mijn mening zo langzamerhand flink herzien.....
Google maar eens op Madoff, MF Global, CC&G. Of bestudeer de cijfers van de FED en zie hoe bonds worden gekocht en weer verkocht binnen een dag met een aanzienlijke marge.
Of als je dat te confronterend vind, kun je je fantasie gebruiken door te kijken naar films als margin call, the insider, of pak hem beet een goude ouwe zoals wallstreet.
Griekenland en Italië kunnen prima concurreren. De private sector dan. Het zijn ook gewoon rijke landen. Er heerst mi eerder een moraal probleem mbt belasting betalen.
Ik ben ook enkel voor QE in combinatie met zeer strenge hervormingseisen aan die landen. Maar je moet ook reeel zijn en inzien dat deze landen er met een rentepercentage van 7% en de schulden die ze hebben er nooit meer zelfstandig bovenop komen. Ook niet als ze extreem gaan bezuinigen, want dan vernietigen ze hun eigen economie.
Het moet dus een combinatie zijn van hervormingen en QE. Daar heb ik altijd al voor gepleit.
Je pleit maar tot je een ons weegt. Al die strenge maatregelen hebben we al in verdragen staan, sinds het verdrag van Maastricht. Geen land dat zich er aan gehouden heeft.
Verzin maar nieuwe maatregelen, acteer als een echte DiCaprio voor de camera dat je nu heeeeeeel streng gaat toezien op deze maatregelen. Want hey, het 8-uur journaal volk slikt het voor zoete koek.
Om je eigen woorden te gebruiken..je gelooft toch niet echt in die onzin die je hier verkoopt? toch?
quote:za 19 nov 2011, 09:33
Ajax en de euro
AMSTERDAM - Wat is de overeenkomst tussen de euro en Ajax?
Antwoord: Beide zijn speelbal van politieke spelletjes, roddel en achterklap.
En bij beide is er sprake van veel, heel veel mismanagement.
Bovendien wordt bij beide onmetelijke schade geleden.
Moraal van dit verhaal is dat men in probleemsituaties altijd direct moet ingrijpen, anders slaat het noodlot toe. Dat geldt natuurlijk ook voor uw beleggingsportefeuilles.
En de andere overeenkomst is dat |Johan het beter weet. Maar daz logiz.quote:Op zaterdag 19 november 2011 13:08 schreef michaelmoore het volgende:
Royce is niet mijn favoriet maar nu heeft ie wel een duidelijk punt die ik U niet wil onthouden
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |