In de weg, of ze zijn in verwarring gebracht. Waarom geen petitie inzamelen als gelovigen om verandering te bewerkstelligen, samen tot inzicht komen is de sleutel.quote:quote:
Op dinsdag 26 april 2011 11:58 schreef shadow117 het volgende:
Nou dat lijkt mij geen goed idee in beginsel, je kunt beter in eerste instanie proberen de essentie van religie op waarde in te schatten. Als dat gelukt is deze prediken aan alle gelovigen, dan zul je zien dat opvattingen op termijn zullen veranderen en kom je nader naar elkaar toe. Maar hier heb je wel voorgangers voor nodig die inzien dat het een strijd om wie gelijk heeft is geworden die de essentie ervan in de weg staat.
Vooral de voorgangers staan dat in de weg. :-)
En er zijn tot nu toe 100 miljard melkwegstelsels bekend.quote:2C: Alleen al in de Melkweg zijn er 200-400 miljard sterren en 50 miljard planeten. Dit is een extreme verspilling om het leven op aarde mogelijk te maken
Hoe bedoel je? Het universum?quote:Op dinsdag 26 april 2011 12:22 schreef shadow117 het volgende:
Alleen geschapen voor de mens of voor de aarde ?
Tsja en omdat een groot deel van de gelovigen ook vind dat ze niet meer onder evolutie uit kunnen (dat is een plus), zien ze de mens als het einddoel van de evolutie. Iets wat aantoonbaar niet waar is.quote:Op dinsdag 26 april 2011 12:20 schreef Spouwerranger het volgende:
[..]
En er zijn tot nu toe 100 miljard melkwegstelsels bekend.
Wat mij het meeste stuit aan geloof, is toch wel het egoïsme. Geloof stelt dat God enkel het universum heeft geschapen voor de mens. Ze voeren dan als argument aan dat de kans op leven zo ontzettend klein is dat het eigenlijk niet kan en dus moet er een hoger wezen zijn. Maar als je alleen al naar de getallen kijkt, is het in ieder geval voor mij vrij duidelijk dat er ergens anders ook leven is.
Dit alleen is niet het argument waarmee men geloof ontkracht, maar het geeft wel goed aan hoe bekrompen er eigenlijk gedacht wordt.
Volgens mij denken dat meesten dat God alles geschapen heeft voor de mens. Dus ook dat hij de aarde voor de mens heeft gemaakt.quote:Op dinsdag 26 april 2011 12:25 schreef shadow117 het volgende:
Ik bedoel letterlijk of het ( universum ) alleen geschapen is door god voor de mens, of is het geschapen voor de aarde alleen.
Ja, dat zei ik toch ook.quote:Op dinsdag 26 april 2011 12:28 schreef shadow117 het volgende:
Dan bestaat toch ook de mogelijkheid dat er leven in de rest van het universum kan zijn.
Mee eens inderdaad, maar het doet weinig af aan de stelling of god bestaat ja dan nee. En waarom zou god perfect moeten zijn ? Er zijn toch geen bewijsbare feiten dat zoiets als perfect bestaat ? Alles is in beweging en dus veranderlijk. Als god betaat en perfect is dan is god vertrokken en staan wij er alleen voor, want niets hier is statisch perfect en onveranderlijk toch ?quote:Op dinsdag 26 april 2011 12:30 schreef Spouwerranger het volgende:
[..]
Ja, dat zei ik toch ook..
Ik denk zelfs dat we zo ver kunnen gaan door te zeggen dat buitenaards leven gewoon bestaat, want als het hier is. Waarom dan ook niet ergens anders?
Bingo.quote:Op dinsdag 26 april 2011 12:36 schreef Questioning het volgende:
Hmm.. misschien heeft de mens iets bedacht om zichzelf toch belangrijk/uniek te voelen, een doel te stellen of controle te houden over anderen.
Eerste vereiste: Alle ballast afwerpen ( varia per religie ) en starten met het abstracte begrip ' god '.quote:Op dinsdag 26 april 2011 12:08 schreef shadow117 het volgende:
[..]
In de weg, of ze zijn in verwarring gebracht. Waarom geen petitie inzamelen als gelovigen om verandering te bewerkstelligen, samen tot inzicht komen is de sleutel.
Sja. Ik zie persoonlijk al die religieuze leiders van al die ontelbare aantallen sektarische strominkjes die elkaar om de meest pietluttige details bestrijden nog niet openlijk toegeven dat men er al honderden tot duizenden jaren naast heeft gezeten.quote:Op dinsdag 26 april 2011 12:59 schreef ATON het volgende:
[..]
Eerste vereiste: Alle ballast afwerpen ( varia per religie ) en starten met het abstracte begrip ' god '.
Wie heeft hierover nog twijfels ?quote:Op dinsdag 26 april 2011 12:28 schreef shadow117 het volgende:
Dan bestaat toch ook de mogelijkheid dat er leven in de rest van het universum kan zijn.
Zelfs dat abstracte begrip god zie ik niet zitten (maarja aards atheïstquote:Op dinsdag 26 april 2011 12:59 schreef ATON het volgende:
[..]
Eerste vereiste: Alle ballast afwerpen ( varia per religie ) en starten met het abstracte begrip ' god '.
Laten we ons voorlopig houden aan dit abstract begrip. En een oorzaak heeft steeds een begin, en zelfs dát is er niet.quote:Op dinsdag 26 april 2011 13:30 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Zelfs dat abstracte begrip god zie ik niet zitten (maarja aards atheïst).
Wat zou god dan moeten zijn? De universele energie die de oerknal heeft veroorzaakt?
Juist, wat was er dan voor god (of goden, laten we ons vooral niet tot monotheisme beperken)quote:Op dinsdag 26 april 2011 13:40 schreef ATON het volgende:
[..]
Laten we ons voorlopig houden aan dit abstract begrip. En een oorzaak heeft steeds een begin, en zelfs dát is er niet.
En waarom niet ? Waarom zouden er meerdere goden moeten bestaan ? Dat was vroeger ook al niet. En wat er voor god was ? Dat zal ik je zeggen als je me het begin van een cirkel geeft.quote:Op dinsdag 26 april 2011 13:46 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Juist, wat was er dan voor god (of goden, laten we ons vooral niet tot monotheisme beperken)
Andere topics op FOP.quote:Op dinsdag 26 april 2011 13:51 schreef shadow117 het volgende:
Oke, we zijn honderd jaar verder..iedereen is atheist geworden, wat is er veranderd ten opzichte van nu ?
Zondags de winkels openquote:
Maar is dat dan een reden waarom er een god zou bestaan?quote:Op dinsdag 26 april 2011 13:51 schreef shadow117 het volgende:
Oke, we zijn honderd jaar verder..iedereen is atheist geworden, wat is er veranderd ten opzichte van nu ?
Daar droomden we 40 jaar geleden ook al van.quote:Op dinsdag 26 april 2011 15:08 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Zondags de winkels open
Oorlogen om andere redenen.
Maar zonder religieus opgezweept volk.
Geen redenen meer om een hoop dingen te verbieden die nu verboden zijn.
Ja maar ik zeg niet dat het een utopie wordt. Dat klopt natuurlijk van geen kanten.quote:Op dinsdag 26 april 2011 15:31 schreef ATON het volgende:
[..]
Daar droomden we 40 jaar geleden ook al van.
de wet zegt dan ook dat God een oorzaak moet hebben.quote:Op dinsdag 26 april 2011 09:51 schreef Robmeister het volgende:
[..]
De wet van oorzaak en gevolg zegt genoeg.
Natuurlijk niet, een god hoeft niet gebonden te zijn aan natuurwetten. Daarom heet het juist een god.quote:Op dinsdag 26 april 2011 16:42 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
de wet zegt dan ook dat God een oorzaak moet hebben.
Als er voor God geen oorzaak nodig is dan is er voor het heelal ook geen oorzaak nodig.
De grote gemeenschappen zoals katholiek, en orthodox gaan met hun tijd en wetenschappelijke inzichten mee uiteindelijk.quote:Op dinsdag 26 april 2011 13:03 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Sja. Ik zie persoonlijk al die religieuze leiders van al die ontelbare aantallen sektarische strominkjes die elkaar om de meest pietluttige details bestrijden nog niet openlijk toegeven dat men er al honderden tot duizenden jaren naast heeft gezeten.
Dat is geen algemeen aanvaard standpunt onder gelovige denkers door de eeuwen heen.quote:Op dinsdag 26 april 2011 16:47 schreef gamezz het volgende:
[..]
Natuurlijk niet, een god hoeft niet gebonden te zijn aan natuurwetten. Daarom heet het juist een god.
Daar ben ik het met jou eens.quote:Op dinsdag 26 april 2011 15:37 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Ja maar ik zeg niet dat het een utopie wordt. Dat klopt natuurlijk van geen kanten.
En mensen zullen ook oorlog blijven voeren, want dat doen alle sociale diersoorten, dat zit in onze genen, alleen zijn de stammen oorlogen van weleer steeds groter geworden.
Maargoed, dat kan geen reden zijn om het geloof in een god te verheerlijken.
God, schender van zijn eigen wetten. Leuk jochie.quote:Op dinsdag 26 april 2011 16:47 schreef gamezz het volgende:
[..]
Natuurlijk niet, een god hoeft niet gebonden te zijn aan natuurwetten. Daarom heet het juist een god.
Nee natuurlijk niet, maar is het wel interessant of er wel of geen is ? Zoals je zelf al voorspelt gaan de strubbelingen een andere kant op, zalig als we zijn verzinnen we toch weer wat anders. Dus kun je je beter richten op de oorzaken van dat gedrag en dat aanpakken, met of zonder geloof/wetenschap/3e oog en andere wetenswaardighedenquote:Op dinsdag 26 april 2011 15:08 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Maar is dat dan een reden waarom er een god zou bestaan?
Ojawel, ik vind het een beetje een dooddoener.quote:Op dinsdag 26 april 2011 19:25 schreef shadow117 het volgende:
[..]
Nee natuurlijk niet, maar is het wel interessant of er wel of geen is ? Zoals je zelf al voorspelt gaan de strubbelingen een andere kant op, zalig als we zijn verzinnen we toch weer wat anders. Dus kun je je beter richten op de oorzaken van dat gedrag en dat aanpakken, met of zonder geloof/wetenschap/3e oog en andere wetenswaardigheden
Die oorzaak hebben Lionel Tiger en Michael McGuire beschreven in hun boek " Het Goddelijk brein ":quote:Op dinsdag 26 april 2011 19:25 schreef shadow117 het volgende:
[..]
Nee natuurlijk niet, maar is het wel interessant of er wel of geen is ? Zoals je zelf al voorspelt gaan de strubbelingen een andere kant op, zalig als we zijn verzinnen we toch weer wat anders. Dus kun je je beter richten op de oorzaken van dat gedrag en dat aanpakken, met of zonder geloof/wetenschap/3e oog en andere wetenswaardigheden
Behalve dan als het gaat om de beslissing om wel of niet voor hem te kiezen. Dan laat hij er geen enkel misverstand over bestaan dat er maar 1 mogelijkheid is. Niks vrije wil dus.quote:vrije wil, god wilde geen pinokkio's, maar echte levende wezens die zelf beslissingen kunnen maken
God verbind aan een aantal keuzes bepaalde consequenties, maar die keuze kan je nog steeds maken.quote:Op woensdag 27 april 2011 18:34 schreef Arcee het volgende:
[..]
Behalve dan als het gaat om de beslissing om wel of niet voor hem te kiezen. Dan laat hij er geen enkel misverstand over bestaan dat er maar 1 mogelijkheid is. Niks vrije wil dus.
Als iemand een pistool op je hoofd zet en zegt: "Je geld of je leven" kan je ook een keuze maken.quote:Op woensdag 27 april 2011 18:42 schreef Alfje het volgende:
God verbind aan een aantal keuzes bepaalde consequenties, maar die keuze kan je nog steeds maken.
Of zooals een bumpersticker de attitude van die *kuch*liefhebbende god*kuch* zo kernachtig uitdrukt:quote:Op woensdag 27 april 2011 18:42 schreef Alfje het volgende:
[..]
God verbind aan een aantal keuzes bepaalde consequenties, maar die keuze kan je nog steeds maken.
De planeet Jupiter zou je als een harnas voor aarde kunnen zien. Hierdoor is de kans kleiner dat asteroïden de planeet aarde raken. Als aarde de enige planeet van de zon was, had geen enkel wezen zover kunnen evolueren als bijvoorbeeld de mens.quote:Op woensdag 27 april 2011 17:52 schreef vaarsuvius het volgende:
2 Het zonnestelsel
2A: Waarom zijn er 8 planeten terwijl alleen de aarde genoeg zou zijn geweest?
misschien zijn die anderen wel nodig om de baan van de aarde stabiel te maken / houden
of misschien vind god het gewoon leuk om planeten te verzamelen, zoals een kind knikkers verzameld.
2B: Er vliegen meteorieten rond groot genoeg om het leven op aarde uit te roeien, niet een best ontwerp dus
2C: Er zijn al meer dan 300.000 asteroïden geïdentificeerd waarvan sommigen groot genoeg zijn om het leven op aarde uit te roeien, een propere God had die kosmische rommel al lang opgeruimd
Het leven duurt al 4 miljard jaar en heeft alle inslagen tot nu toe overleefd en de mens leeft ook nog steeds. God zorgt er misschien wel voor dat vanaf nu alle objecten ons net missen of hij gebruikt er juist eentje om het einde der tijden (voor de mens) in gang te zetten zoals diverse heilige boeken van de mens voorspellen
2D: De zon groeit in de toekomst tot een rode dwerg wiens gassen de aarde over 7.6 miljard jaar naar haar kern zullen sleuren
2E: Over 1 miljard jaar zal de zon al genoeg gegroeid zijn om alle oceanen te verdampen en de atmosfeer te vernietigen
Volkomen irrelevant voor de mens, zolang blijft onze soort toch niet bestaan.
De mens wordt door de meeste aanhangers van de God hypothese als het toppunt van Goddelijk ontwerp gezien, de mens zou dus ook een perfect ontwerp moeten zijn.
Waarom? Dit is een non sequitur
Thanks voor de bijdragequote:Op woensdag 27 april 2011 17:52 schreef vaarsuvius het volgende:
Ik geloof niet in goden, maar als ik het lijstje van shadow117 doorneem dan zie ik geen enkel goed argument. Ik zal eens wat commentaar geven
Mijn redenen om niet in God te geloven:
Als de perfecte, alwetende en almachtige God zou bestaan dan moet zijn schepping daar een weerspiegeling van zijn en dus ook perfect zijn.
Hier gaat het al fout, dit is een aanname, het is helemaal niet nodig om die aanname te doen
1 Het universum
1A: De kosmologische constante is te groot waardoor het universum sneller dan nodig zal eindigen in een heat death (maximale entropie)
Het is niet zeker dat dit zo is, de afgelopen decennia zijn de meningen flink verdeeld over de kosmologische constante. Weet jij hoe de stand van zaken over 50 jaar is? Wellicht hebben we dan weer een andere consensus over de kosmologische constante. In elk geval zou ik er geen argument tegen god van maken, daarvoor is het veel te onzeker. Wetenschap gaat niet over absolute waarheden, maar is in beweging. Juist op dit gebied veranderd het nog regelmatig.
2B: De tijd dat er leven in het universum is vergeleken met de tijd dat het universum levenloos is/zal zijn is verwaarloosbaar klein, dit is een extreme inefficiëntie.
Voor jou misschien, maar dat hoeft niet zo te zijn voor God
2C: Alleen al in de Melkweg zijn er 200-400 miljard sterren en 50 miljard planeten. Dit is een extreme verspilling om het leven op aarde mogelijk te maken
Wie zegt dat die grootsheid er is om het leven voor ons op aarde mogelijk te maken? Dat is wel erg geocentrisch gedacht en staat niet vast.
2 Het zonnestelsel
misschien zijn die anderen wel nodig om de baan van de aarde stabiel te maken / houden
of misschien vind god het gewoon leuk om planeten te verzamelen, zoals een kind knikkers verzameld.
2B: Er vliegen meteorieten rond groot genoeg om het leven op aarde uit te roeien, niet een best ontwerp dus
2C: Er zijn al meer dan 300.000 asteroïden geïdentificeerd waarvan sommigen groot genoeg zijn om het leven op aarde uit te roeien, een propere God had die kosmische rommel al lang opgeruimd
Het leven duurt al 4 miljard jaar en heeft alle inslagen tot nu toe overleefd en de mens leeft ook nog steeds. God zorgt er misschien wel voor dat vanaf nu alle objecten ons net missen of hij gebruikt er juist eentje om het einde der tijden (voor de mens) in gang te zetten zoals diverse heilige boeken van de mens voorspellen
2D: De zon groeit in de toekomst tot een rode dwerg wiens gassen de aarde over 7.6 miljard jaar naar haar kern zullen sleuren
2E: Over 1 miljard jaar zal de zon al genoeg gegroeid zijn om alle oceanen te verdampen en de atmosfeer te vernietigen
Volkomen irrelevant voor de mens, zolang blijft onze soort toch niet bestaan.
De mens wordt door de meeste aanhangers van de God hypothese als het toppunt van Goddelijk ontwerp gezien, de mens zou dus ook een perfect ontwerp moeten zijn.
Waarom? Dit is een non sequitur
3 De mens
3A: Genetica: er zitten enorm veel genetische fouten in de mens. Te veel DNA, beschadigd DNA en diverse andere problemen. Hier een lijst van genetische defecten:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_genetic_disorders
stoute satan, die heeft die foutjes erin gegooid toen hij in opstand kwam tegen god. Foei! Gelukkig maakt god het ooit weer goed...... (voor de goede orde, dit mag heel ongeloofwaardig zijn, ik gebruik het maar om aan te tonen dat je argument tegen god niet zo makkelijk opgaat)
3B: Organische chemie: Creutzveldt-Jacob is het gevolg van verkeerd gevouwen eiwitten die andere eiwitten ook doen overgaan tot een verkeerde vouwing en zo een dodelijke ongeneeslijke kettingreactie veroorzaken, auto-immuun systeem defecten, beperkingen bij het verteren van veel plantsoorten, gevoeligheid van ongeboren baby's voor een groot aantal invloeden op het prenatale milieu, stress gerelateerde problemen etc etc
Zie 3A
3C: Anatomie: we ademen via dezelfde opening als waar ons eten in gaat waardoor we kunnen stikken, poepgat zit vlakbij vagina waardoor er extra gezondheidsrisico's zijn, de nervus laryngeus recurrens neemt een totaal overbodige omweg, onze tanden passen niet goed waardoor de meeste mensen hun verstandskiezen moeten laten trekken, tanden gaan vaak niet een heel mensenleven mee en waren vroeger zelfs een algemene doodsoorzaak, onze ogen zijn dusdanig slecht ontworpen dat een flink deel van de populatie een bril of lenzen nodig heeft, onze ogen kunnen maar een zeer beperkt deel van het elektromagnetisch spectrum zien, mannen hebben tepels terwijl ze geen kinderen hoeven te zogen
Heel goed, jij mag naar de volgende cursus biologie... Maar ik zie geen argument tegen god
3D: Psychologie: neem een kijkje in een inrichting of psychiatrisch ziekenhuis en je ziet dat er extreem veel schort aan de menselijke psyche, of kijk eens op Fok.nl, dat zou ook voldoende bewijs moeten zijn voor de verregaande tekortkomingen van de menselijke psyche
vrije wil, god wilde geen pinokkio's, maar echte levende wezens die zelf beslissingen kunnen maken.
Hier verder
Probeer het nog maar een keer zou ik zeggen, Jij lijst maakt het bestaan van Bijbelgod en zijn joodse en islamitische variant wel onwaarschijnlijk, maar veel indruk zullen deze argumenten niet maken op de gelovigen.
Ik zie niet in waarom het een dooddoener is, ik geef een alternatief voor de discussie, ik vind juist de hele discussie van het bestaan of niet een dooddoener omdat je zo in een eindeloos rondje gaat draaien. Zo is de inzichten in het universum een andere zaak, hoewel opzichzelfstaand het onzinig lijkt geeft het wellicht als bijeffect een tot nu toe onbekend gegeven/inzicht/technologie etc.. Dit kan ik helaas maar moeilijk voorstellen van de eeuwige discussie over god. Althans zolang de essentie niet aangekaart wordt.quote:Op woensdag 27 april 2011 17:27 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Ojawel, ik vind het een beetje een dooddoener.
Wat heb je er aan dat het higgsdeeltje wordt (waarschijnlijk is) gevonden of een nieuw sterrenstelsel of dat we nieuwe inzichten krijgen over het ontstaan van het universum?
Weer wat nieuws, leuk om te lezen. Is er ook al onderzoek naar de serotonine niveaus van atheisten ? werkt het bij meerdere vormen van overtuigingen ?quote:Op woensdag 27 april 2011 18:06 schreef ATON het volgende:
[..]
Die oorzaak hebben Lionel Tiger en Michael McGuire beschreven in hun boek " Het Goddelijk brein ":
' De Wereld is zeer complex, onvoorspelbaar, frustrerend en dubbelzinnig. Dingen gaan voortdurend fout, mensen gaan dood, het onheil slaat toe zonder reden. Dat veroorzaakt stress. Die stress wordt alleen maar groter als het brein zich andere vragen begint te stellen, vragen die niets met strikte overleven te maken hebben; Wie ben ik ? Wat gebeurt er als ik sterf ? Hoe is de wereld ontstaan ? Waar gaat de wereld naartoe ?
Religie neemt die stress weg, door voor heel die complexe en onvoorspelbare wereld één grote, alles omvattende veklaring te bieden. Er is een Schepper die alles overziet, die alles weet en alles kan, die met de wereld in het algemeen en met ons in het bijzonder wel degelijk een bedoeling heeft. Dat geloof in een niet-waarneembare werkelijkheid krijgt in onze hersenen hetzelfde gewicht als wat we weten over de tastbare werkelijkheid. Wat voor atheîsten een hallucinatie is, is volgens Tiger en McGuire een soort kalmeermiddel dat het brein voor zichzelf produceert. Vergelijk het met Prozac, suggereren Tiger en McGuire. De werking van zulke middelen wordt verklaard door de zogenaamde serotoninehypothese, die zegt dat de depressieve patiënten in hun hersenen een tekort hebben aan de neurotransmitter serotine. Prozac stimuleert de doorstroming van serotine en neemt op die manier de symtomen van depressie weg. Religie doet precies hetzelfde. Wie een godsdienst belijdt, beïnvloedt daarmee rechtstreeks het serotinegehalte in zijn brein.
McGuire deed in de jaren tachtig onderzoek bij meerkatten naar de functie en productie van serotine, en wat bleek? Bij dominante mannetjes lag het serotinegehalte in het brein veel hoger dan bij ondergeschikte mannetjes. Opklimmen in de hiërarchie verschaft de aap prettige gevoelens. Sociale diersoorten hebben geen geïsoleerd brein, maar een sociaal brein. Welke rol speelt religie in dat plaatje ? Om te beginnen zijn alle gelovigen gelijk in de ogen van God: in kerk of moskee of synagoge is de wereldse hiërarchie van geen tel meer. Die gelijke omgang tussen gelovigen stelt het brein gerust. Onze hersenen scheiden als het ware geloof af, luidt de slotsom van dit boek. Wij produceren geloof en de bijbehorende hersensappen om stress te voorkomen en te verlagen. Kerken zij als het ware ' serotinefabrieken'.
Werkt gunstig enkel bij gods-gelovigen heb ik hieruit begrepen. Personen met een voldoende aanmaak van serotine hebben meer de neiging tot atheïsme. :-)quote:Op donderdag 28 april 2011 16:14 schreef shadow117 het volgende:
[..]
Weer wat nieuws, leuk om te lezen. Is er ook al onderzoek naar de serotonine niveaus van atheisten ? werkt het bij meerdere vormen van overtuigingen ?
En een hoger IQ.quote:Op donderdag 28 april 2011 16:41 schreef ATON het volgende:
[..]
Werkt gunstig enkel bij gods-gelovigen heb ik hieruit begrepen. Personen met een voldoende aanmaak van serotine hebben meer de neiging tot atheïsme. :-)
Ik had ook zo al een licht vermoeden, maar kon het niet onderbouwen. Hahahaquote:Op vrijdag 29 april 2011 08:55 schreef Telecaster het volgende:
[..]
En een hoger IQ.
High IQ turns academics into atheists.
True. Vanzelfsprekend zijn er ook zeer intelligente gelovigen. 1 van de meest gerespecteerde wetenschappers (Francis Collins) is toevallig gelovig, dus we mogen niet generaliseren.quote:Op vrijdag 29 april 2011 08:55 schreef Telecaster het volgende:
[..]
En een hoger IQ.
High IQ turns academics into atheists.
Graag gedaan.quote:Op vrijdag 29 april 2011 08:58 schreef ATON het volgende:
[..]
Ik had ook zo al een licht vermoeden, maar kon het niet onderbouwen. Hahaha
't Gaat dan ook over gemiddelden.quote:Op vrijdag 29 april 2011 09:02 schreef Stirneriaan het volgende:
[..]
True. Vanzelfsprekend zijn er ook zeer intelligente gelovigen. 1 van de meest gerespecteerde wetenschappers (Francis Collins) is toevallig gelovig, dus we mogen niet generaliseren.
Uiteraard, dat is helder. Anders zou de oproep tot niet-generaliseren nogal ridicuul zijn.quote:Op vrijdag 29 april 2011 09:04 schreef Telecaster het volgende:
't Gaat dan ook over gemiddelden.
Evenzogoed, het vereist natuurlijk een zekere mate van denkkracht om steeds maar weer opnieuw krampachtig je bijgeloof met de realiteit te moeten relateren.
Niet direct een erudit persoon. Iemand kan uitmunten in een zekere discipline, maar verder wereldvreemd zijn.quote:Op vrijdag 29 april 2011 09:02 schreef Stirneriaan het volgende:
[..]
True. Vanzelfsprekend zijn er ook zeer intelligente gelovigen. 1 van de meest gerespecteerde wetenschappers (Francis Collins) is toevallig gelovig, dus we mogen niet generaliseren.
Dat is zeker zo, maar je kunt natuurlijk niet ontkennen dat Francis Collins een zeer intelligent man is. Zijn werk spreekt voor zich en hij zal bijv. ook de evolutietheorie niet betwisten.quote:Op vrijdag 29 april 2011 09:20 schreef ATON het volgende:
[..]
Niet direct een erudit persoon. Iemand kan uitmunten in een zekere discipline, maar verder wereldvreemd zijn.
Maar dan gaat hij dus wel lijnrecht tegen een kernpunt van z'n eigen bijgeloof in.quote:Op vrijdag 29 april 2011 09:26 schreef Stirneriaan het volgende:
[..]
Dat is zeker zo, maar je kunt natuurlijk niet ontkennen dat Francis Collins een zeer intelligent man is. Zijn werk spreekt voor zich en hij zal bijv. ook de evolutietheorie niet betwisten.
Maar daar gaat het hem niet om. Hij kan best op elk ander gebied achterlijk zijn. Misschien hangen de helft van zijn peperdure schilderen bij hem thuis wel ondersteboven.quote:Op vrijdag 29 april 2011 09:26 schreef Stirneriaan het volgende:
[..]
Dat is zeker zo, maar je kunt natuurlijk niet ontkennen dat Francis Collins een zeer intelligent man is. Zijn werk spreekt voor zich en hij zal bijv. ook de evolutietheorie niet betwisten.
Het ging erom dat niet ieder gelovig persoon 'dom' is. Hij is een voorbeeld van een zeer intelligent persoon die toevallig gelovig is. Een ongelovig persoon als jij - zonder enige betekenis te hebben gehad binnen de wetenschap - kan net zo goed "op elk ander gebied achterlijk zijn".quote:Op vrijdag 29 april 2011 09:30 schreef ATON het volgende:
[..]
Maar daar gaat het hem niet om. Hij kan best op elk ander gebied achterlijk zijn. Misschien hangen de helft van zijn peperdure schilderen bij hem thuis wel ondersteboven.
Dat is ook niet zo helaas.quote:Op vrijdag 29 april 2011 09:45 schreef Stirneriaan het volgende:
[..]
Het ging erom dat niet ieder gelovig persoon 'dom' is. Hij is een voorbeeld van een zeer intelligent persoon die toevallig gelovig is. Een ongelovig persoon als jij - zonder enige betekenis te hebben gehad binnen de wetenschap - kan net zo goed "op elk ander gebied achterlijk zijn".
Voor de duidelijkheid: ik ben ook ongelovig.
Heb ik ook niet beweerd! Gelovige wetenschapper zijn slim in hun vak, maar dom op gebied van religie-wetenschappen. En ik zou toch voorzichtig zijn in de veronderstelling dat ik geen betekenis zou hebben in mijn wetenschap. Gemakkelijk om te stellen dat je ongelovig bent, maar kun je dat ook wetenschappelijk onderbouwen ? Als je dat niet kan ben je al even agnost.quote:Op vrijdag 29 april 2011 09:45 schreef Stirneriaan het volgende:
[..]
Het ging erom dat niet ieder gelovig persoon 'dom' is. Hij is een voorbeeld van een zeer intelligent persoon die toevallig gelovig is. Een ongelovig persoon als jij - zonder enige betekenis te hebben gehad binnen de wetenschap - kan net zo goed "op elk ander gebied achterlijk zijn".
Voor de duidelijkheid: ik ben ook ongelovig.
quote:This does not mean that scientists can't be religious. We can encompass irrational beliefs without regret and without obligationI can, actually, look at my kids in a different way than I would an experimental subject under my microscope. I also do not pretend that I view my children rationally and objectively, untainted by emotion or history, and I'm not ashamed of that at all. So, a scientist should have no problem demanding one standard of logic and evidence in the lab, and dropping that demand when they go to church on Sunday.
(...)
And this gets to the root of the problem I was pointing at. Science does erode faith, because faith is not part of the scientific worldview. When you accept a scientific position for scientific reasons, you are dividing yourself if you are trying to simultaneously accept a religious belief that contradicts scientific principles. People can do that, but it takes work. It's far easier to maintain consistency by rejecting one or the other of the conflicting ideas, although certainly many people do manage to keep religion and science tidily partitioned.
Waarom zou je wetenschappelijk moeten onderbouwen dat je niet gelovig bent? Ik beweer toch niet dat ik weet / kan aantonen dat "God" oid niet bestaat? Ik zie alleen geen enkele aanleiding om te geloven en in die zin ben ik 'ongelovig'. Net zoals jij dat bent. Of zoals wijlen Bertrand Russell dat was. Simple?quote:Op vrijdag 29 april 2011 10:44 schreef ATON het volgende:
[..]
Heb ik ook niet beweerd! Gelovige wetenschapper zijn slim in hun vak, maar dom op gebied van religie-wetenschappen. En ik zou toch voorzichtig zijn in de veronderstelling dat ik geen betekenis zou hebben in mijn wetenschap. Gemakkelijk om te stellen dat je ongelovig bent, maar kun je dat ook wetenschappelijk onderbouwen ? Als je dat niet kan ben je al even agnost.
Ja, dat viel mij ook al op.quote:Op vrijdag 29 april 2011 11:19 schreef Stirneriaan het volgende:
[..]
Waarom zou je wetenschappelijk moeten onderbouwen dat je niet gelovig bent? Ik beweer toch niet dat ik weet / kan aantonen dat "God" oid niet bestaat? Ik zie alleen geen enkele aanleiding om te geloven en in die zin ben ik 'ongelovig'. Net zoals jij dat bent. Of zoals wijlen Bertrand Russell dat was. Simple?
ATON probeert volgens mij te zeggen, dat je bij de geringste twijfel verzand in het ietsismequote:Op vrijdag 29 april 2011 11:19 schreef Stirneriaan het volgende:
[..]
Waarom zou je wetenschappelijk moeten onderbouwen dat je niet gelovig bent? Ik beweer toch niet dat ik weet / kan aantonen dat "God" oid niet bestaat? Ik zie alleen geen enkele aanleiding om te geloven en in die zin ben ik 'ongelovig'. Net zoals jij dat bent. Of zoals wijlen Bertrand Russell dat was. Simple?
Ik afficheer mezelf bij voorkeur niet als atheist - waarom zou ik mezelf immers definieren aan de hand van wat ik nou juist niet ben?, ik noem mezelf ook geen akabouterist, anastrlogist of avoetbalkijker - maar als er morgen een overtuigend bewijs van 't bestaan van een opperwezen wordt geleverd: sja, prima.quote:Op vrijdag 29 april 2011 12:09 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
ATON probeert volgens mij te zeggen, dat je bij de geringste twijfel verzand in het ietsisme
of terwijl agnostiek.
En dus dien je als atheist wel aardig te kunnen onderbouwen waarom er dan geen god of goden zijn.
En het verschil dat ik dit kan hard maken dat de Abrahamistische religie nep zijn en jij niet. " Waarom-daarom " is kinderachtig. Je preciseerd ook niet wat je onder ' geloven ' verstaat. Misschien is dit dan niet ' Net zoals jij dat bent '.quote:Op vrijdag 29 april 2011 11:19 schreef Stirneriaan het volgende:
[..]
Precies!quote:Op vrijdag 29 april 2011 12:09 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
ATON probeert volgens mij te zeggen, dat je bij de geringste twijfel verzand in het ietsisme
of terwijl agnostiek.
En dus dien je als atheist wel aardig te kunnen onderbouwen waarom er dan geen god of goden zijn.
Idem dito.quote:Op vrijdag 29 april 2011 12:13 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Ik afficheer mezelf bij voorkeur niet als atheist - waarom zou ik mezelf immers definieren aan de hand van wat ik nou juist niet ben?, ik noem mezelf ook geen akabouterist, anastrlogist of avoetbalkijker - maar als er morgen een overtuigend bewijs van 't bestaan van een opperwezen wordt geleverd: sja, prima.
Maar tot die tijd is het bestaan van een god voor mij net zoiets als de gedachte dat ik, als ik vanmiddag naar huis fiets, zal worden getroffen door een plotsklaps uit de lucht vallende olifant - geheel uitsluiten kan ik het nooit, maar het is in de praktijk toch niet iets waar ik al teveel rekening mee houd.
Ik zou de betekenis van het woord ' agnostiek ' toch maar eens opzoeken voor je deze onzin post.quote:Op vrijdag 29 april 2011 12:19 schreef Gray het volgende:
Theisme en atheisme zijn in mijn ogen twee zijden van dezelfde medaille. Agnosticisme is dan de zijkant ervan.
Ik denk dat ik mezelf als agnost beschouw, die wel dicht tegen het atheisme aan ligt.
Meen je dit serieus? Er zijn toch genoeg onredelijke ongelovigen, zou je zeggen.quote:Op vrijdag 29 april 2011 10:27 schreef Daniel1976 het volgende:
Alleen gelovigen beschikken over het vermogen om rede op bepaalde momenten en voor bepaalde zaken uit te zetten.
Ik ken gewoon echt intelligente gelovige, behalve als je bijbelse onderwerpen aan haalt dan wordt er gedraaid en gepast net zo lang totdat een verkrachte werkelijkheid in de bijbel past. Terwijl ze op alle niet religieuze onderwerpen echt heel redelijk intelligent en met rede overkomen.quote:Op vrijdag 29 april 2011 13:34 schreef Gaspedaal het volgende:
[..]
Meen je dit serieus? Er zijn toch genoeg onredelijke ongelovigen, zou je zeggen.
Had ik al gedaan, aan de hand van wikipedia (jaja):quote:Op vrijdag 29 april 2011 12:59 schreef ATON het volgende:
[..]
Ik zou de betekenis van het woord ' agnostiek ' toch maar eens opzoeken voor je deze onzin post.
Dit komt goed overeen met mijn visie op de discussie van wel god/geen god. Waarom is wat ik denk betreffende dit onderwerp onzin volgens jou?quote:Het agnosticisme is een filosofische positie die geen bevestigende of ontkennende uitspraken doet over het bestaan van bovennatuurlijke verschijnselen. Veel agnosten benadrukken de onmogelijkheid om religieuze ideeën over vermeende bovennatuurlijke verschijnselen met een traditionele wetenschappelijke aanpak te bewijzen. Het woord is afgeleid van het Griekse gnosis (kennis) met het voorvoegsel a (niet). Letterlijk is dus een agnost "iemand die geen kennis heeft", die claimt geen kennis te kunnen bezitten over de vraag of er een God is of niet.
Het ontstaan van het woord "agnosticisme" is precies bekend: het werd voor het eerst gebruikt door de bioloog en voorvechter van het Darwinistisch denken Thomas Henry Huxley (de grootvader van Aldous Huxley, de schrijver) op een bijeenkomst van de Metaphysical Society in 1869 te Londen. Later legde hij in detail uit wat hij bedoelde met de term, onder andere in het essay Agnosticism (1889); Huxley beschrijft zichzelf als iemand die een redelijke sterke overtuiging heeft dat de vraag of er een God is of niet, "onoplosbaar" is. In die zin stelt hij de term agnosticisme voor als een alternatief tegen diegenen die denken dat ze wel kennis kunnen bereiken over God.
Een agnost verschilt van andere vormen van het Atheïsme, die de stelling betrekken dat er geen God is omdat daar geen geldig bewijs voor is (het zogenaamde "sterk atheïsme"). Een agnost stelt dat het niet mogelijk is om het bestaan van hogere machten aan te tonen (en evenmin het niet-bestaan).
Tegelijkertijd kan een agnosticus vinden dat het bestaan van God, hoewel niet onmogelijk, zeer onwaarschijnlijk is; hij kan het zelfs zo onwaarschijnlijk vinden dat het niet de moeite waard is dit in de prakijk te overwegen. In dat geval is hij niet ver verwijderd van atheïsme.[1]
Het is belangrijk op te merken dat de positie van een agnost een is met betrekking tot de kennis die we (al dan niet) kunnen bereiken over God. Dit is dus geen antwoord met betrekking tot wat een agnost gelooft. Een agnost kan bijvoorbeeld claimen dat een God per definitie niet waarneembaar is door mensen, en voor deze reden kan hij zonder geloof in God zijn; in dit geval overlapt hij dus met de zogenaamde zwakkere stromingen van atheïsme (die simpelweg zeggen "ik heb geen geloof in een God", een nuance met het sterkere "er is geen God"). Anderzijds kan hij - ondanks van mening zijnde dat God onwaarneembaar is - er toch in geloven; in dit geval is hij een agnostisch theïst.
Ik heb 'm in 't vorige deeltje ook al gebruikt, maar komaan, voor de nieuwkomers:quote:Op vrijdag 29 april 2011 13:47 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
dan wordt er gedraaid en gepast net zo lang totdat een verkrachte werkelijkheid in de bijbel past.
Hoezo dat dan? Omdat hij gelooft in een God en onderzoek heeft gedaan naar de basis van het leven zoals wij het kennen? Slaat natuurlijk nergens op.quote:Op vrijdag 29 april 2011 09:26 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Maar dan gaat hij dus wel lijnrecht tegen een kernpunt van z'n eigen bijgeloof in.
Sja. In de bijbel staat nu eenmaal glashelder dat god de mens op de zesde dag uit stof heeft geboetseerd, na eerst in één dag alle dieren uit z'n mouw te hebben geschud. Je weet wel - de gebruikelijke redenen waarom bijbelvaste gristenen anno 2011 nog steeds evolutie afwijzen.quote:Op vrijdag 29 april 2011 14:13 schreef HostiMeister het volgende:
[..]
Hoezo dat dan? Omdat hij gelooft in een God en onderzoek heeft gedaan naar de basis van het leven zoals wij het kennen? Slaat natuurlijk nergens op.
Dus als je in een god gelooft moet dat perse een God zijn zoals vermeld in de Bijbel, Koran, Thora oid? Beetje bekrompen, maargoed.quote:Op vrijdag 29 april 2011 14:18 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Sja. In de bijbel staat nu eenmaal glashelder dat god de mens op de zesde dag uit stof heeft geboetseerd, na eerst in één dag alle dieren uit z'n mouw te hebben geschud. Je weet wel - de gebruikelijke redenen waarom bijbelvaste gristenen anno 2011 nog steeds evolutie afwijzen.
Dan kan je dat natuurlijk, zoals zoveel mensen doen, wel net zo lang gaan zitten draaien en interpreteren tot het enigszins strookt met de realiteit, maar dan ben je wel zover verwijderd van de tekst dat je net zo goed van de Donald Duck uit kan gaan.
Sja. Als je jezelf afficheert als christen maar tegelijkertijd willekeurige punten uit de bijbel afwijst, is dat net zoiets als jezelf Marxist noemen maar het concept "collectief bezit van productiemidelen" afwijzen.quote:Op vrijdag 29 april 2011 14:19 schreef HostiMeister het volgende:
[..]
Dus als je in een god gelooft moet dat perse een God zijn zoals vermeld in de Bijbel, Koran, Thora oid? Beetje bekrompen, maargoed.
Dus je moet het volgens jou theorie eens zijn met elk punt in de Bijbel om jezelf een Christen te noemen? Dat is natuurlijk niet te doen.quote:Op vrijdag 29 april 2011 14:21 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Sja. Als je jezelf afficheert als christen maar tegelijkertijd willekeurige punten uit de bijbel afwijst, is dat net zoiets als jezelf Marxist noemen maar het concept "collectief bezit van productiemidelen" afwijzen.
Bedenk dan je eigen Onzichtbaar Tovervriendje. Of noem jezelf "Ietsist", dat schijnt tegenwoordig ook erg trendy te zijn.
Goed he?quote:Op vrijdag 29 april 2011 14:23 schreef HostiMeister het volgende:
[..]
Dus je moet het volgens jou theorie eens zijn met elk punt in de Bijbel om jezelf een Christen te noemen? Dat is natuurlijk niet te doen.
Is het omdat ik schrijf dat dit onzin is ? Wel, dat is die Wiki-uitleg grotendeels ook.quote:Op vrijdag 29 april 2011 14:00 schreef Gray het volgende:
[..]
Had ik al gedaan, aan de hand van wikipedia (jaja):
[..]
Dit komt goed overeen met mijn visie op de discussie van wel god/geen god. Waarom is wat ik denk betreffende dit onderwerp onzin volgens jou?
(overigens mag je best wat vriendelijker reageren, nu ben ik zelf niet snel op m'n teentjes getrapt, maar bij een ander kan het makkelijk leiden tot het verpesten van de discussie)
En hier zit men al goed fout. In religieuze context zijn de begrippen ' gnostiek ' en ' agnostiek ' enkel te plaats in Mysteriegodsdiensten. Deze strekkingen heeft men er bij het Concilie van Nicea in 325 n.C. eruit gesodemieterd. In deze Mysteriegodsdiensten ( waarvan de Pythagoras-versie van Dionysos de bekendste ) had men drie niveau's. In de eerste twee niveau's had men het ' geschrevene ', zoals we zien bij de geschriften van Paulus. Deze zijn zo geschreven dat de lezer de verborgen boodschap enkel kon begrepen worden door ondericht van een gnostisch priester. Het derde en hoogste niveau kon men pas bereiken door de Logos te laten inwerken ( zoals de vurige tongen ( verlichting ) bij de apostelen ) en inzicht van het ' hogere ' te krijgen. Wie enkel niveau een ( de teksten letterlijk nemen ) noemde men een agnost.quote:Het woord is afgeleid van het Griekse gnosis (kennis) met het voorvoegsel a (niet). Letterlijk is dus een agnost "iemand die geen kennis heeft", die claimt geen kennis te kunnen bezitten over de vraag of er een God is of niet.
Maar ieder zelf respecterend persoon weet toch dat de Bijbel niet het woord is van God, maar van een stel mafkezen die uit zijn naam probeerde de massa de beheersen? Daarom denk ik dat het best mogelijk is om gelovig te zijn en een verdomd goede wetenschapper.quote:Op vrijdag 29 april 2011 14:27 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Goed he?![]()
Evenzogoed, als je het standpunt huldigt dat de bijbel 't Onfeilbaar Woord Gods is lijkt het me nogal een gotspe daar zelf maar een beetje in te lopen sprokkelen om alleen de regeltjes, ge- en verboden eruit te pikken die net goed uitkomen en de rest naar keuze te negeren. Dat is simpelweg hypocriet.
Voor een grappig boek van iemand die een jaar lang werkelijk elk punt uit de bijbel na probeert te volgen: The Year of Living Biblically.
OK, maar dan moet je toch minstens de religieuze versie van Jezus achterna hollen om jezelf Christen te noemen, of is dit ook niet zo nodig ? Wen m'n beste, een wetenschapper, of het nu een vijfsterren-kernfysicus of Geneticus betreft, als die in deze versie meelopen zijn dit godsdienst-analfabeten. Zo eenvoudig is dit.quote:Zolang je maar door de façade van de volkindoctrinatie heenkijkt, kan je nog steeds jezelf een Christen noemen, dat het dan niet strookt met het heersend beeld van de schapen die achter Rome aanhobbelen... Tja, noem het dan een alto-christen ofzo
Vanzelfsprekend.quote:Op vrijdag 29 april 2011 14:37 schreef HostiMeister het volgende:
[..]
Maar ieder zelf respecterend persoon weet toch dat de Bijbel niet het woord is van God, maar van een stel mafkezen die uit zijn naam probeerde de massa de beheersen?
Zie die quote van PZ Myers die ik om 11:10 vandaag postte. Dat drukt aardig uit hoe ik 't zie.quote:Daarom denk ik dat het best mogelijk is om gelovig te zijn en een verdomd goede wetenschapper.
Ach, bij alle duizenden stromingen die er nu al zijn kan er best nog wel eentje bij.quote:Zolang je maar door de façade van de volkindoctrinatie heenkijkt, kan je nog steeds jezelf een Christen noemen, dat het dan niet strookt met het heersend beeld van de schapen die achter Rome aanhobbelen... Tja, noem het dan een alto-christen ofzo
Oh, dat vind ik leuk om te weten. Maar aangezien agnostiek vandaag de dag iets anders inhoudt dan toen, en de begrippen in 325 nC zijn verworpen zoals jezelf aangeeft, kan ik mijn post zonder fouten laten staan.quote:Op vrijdag 29 april 2011 14:34 schreef ATON het volgende:
[..]
Is het omdat is schrijf dat dit onzin is ? Wel, dat is die Wiki-uitleg grotendeels ook.
Wiki:
[..]
En hier zit men al goed fout. In religieuze context zijn de begrippen ' gnostiek ' en ' agnostiek ' enkel te plaats in Mysteriegodsdiensten. Deze strekkingen heeft men er bij het Concilie van Nicea in 325 n.C. eruit gesodemieterd. In deze Mysteriegodsdiensten ( waarvan de Pythagoras-versie van Dionysos de bekendste ) had men drie niveau's. In de eerste twee niveau's had men het ' geschrevene ', zoals we zien bij de geschriften van Paulus. Deze zijn zo geschreven dat de lezer de verborgen boodschap enkel kon begrepen worden door ondericht van een gnostisch priester. Het derde en hoogste niveau kon men pas bereiken door de Logos te laten inwerken ( zoals de vurige tongen ( verlichting ) bij de apostelen ) en inzicht van het ' hogere ' te krijgen. Wie enkel niveau een ( de teksten letterlijk nemen ) noemde men een agnost.
En zo heeft agnostiek weinig of niks te maken met atheïsme.
Nogmaals, ik heb geen boodschap aan deze amateuristische uiteenzetting op Wiki.
Uh-oh. Nou heb je 't gedaan.quote:Op vrijdag 29 april 2011 14:50 schreef Gray het volgende:
[..]
Waar komt overigens jouw informatie vandaan?
Geloof me - als ATON losgaat zijn we zo in deel 4.quote:
Foute info van Wiki en heeft niks te maken met de nog gangbare betekenis van deze begrippen.quote:Op vrijdag 29 april 2011 14:50 schreef Gray het volgende:
[..]
Oh, dat vind ik leuk om te weten. Maar aangezien agnostiek vandaag de dag iets anders inhoudt dan toen, en de begrippen in 325 nC zijn verworpen zoals jezelf aangeeft, kan ik mijn post zonder fouten laten staan.
Waar komt overigens jouw informatie vandaan?
Eerst leg je een belachelijke bewijslast neer, omdat je mijn post in 1e instantie niet juist wist te interpreteren en nu kom je met deze volledig overbodige en onzinninge post? Je zou bijna denken dat je een troll bent als je ziet dat je op andere momenten de term "wetenschap" in de mond neemt. Sneu.quote:Op vrijdag 29 april 2011 12:50 schreef ATON het volgende:
[..]
En het verschil dat ik dit kan hard maken dat de Abrahamistische religie nep zijn en jij niet. " Waarom-daarom " is kinderachtig. Je preciseerd ook niet wat je onder ' geloven ' verstaat. Misschien is dit dan niet ' Net zoals jij dat bent '.
Welke ' belachelijke bewijslast ' ?? Misschien toch maar eens duidelijk maken wat je onder ' geloven ' verstaat, zodat interpreteren niet nodig is. En ik zou bijna denken dat je het zelf allemaal niet zo goed weet.quote:Op vrijdag 29 april 2011 16:03 schreef Stirneriaan het volgende:
[..]
Eerst leg je een belachelijke bewijslast neer, omdat je mijn post in 1e instantie niet juist wist te interpreteren en nu kom je met deze volledig overbodige en onzinninge post? Je zou bijna denken dat je een troll bent als je ziet dat je op andere momenten de term "wetenschap" in de mond neemt. Sneu.
Dan zullen alle woordenboeken die men vandaag de dag kan vinden wel fout zijn.quote:Op vrijdag 29 april 2011 15:15 schreef ATON het volgende:
[..]
Foute info van Wiki en heeft niks te maken met de nog gangbare betekenis van deze begrippen.
bron: W.Burkert ' Ancient Mystery Cults ' ( 1987 ). J.Campbell ' Occidental Mythology ' ( 1964 ).
T.Churton ' Geschiedenis van de Gnosis, de kennis van het hart ' ( 1987 ). J.Godwin ' Mystery Religions in the Ancient World ' ( 1981 ) Is dat voldoende ?
Heb ik het over woordenboeken gehad ??quote:Op zondag 1 mei 2011 13:48 schreef Gray het volgende:
[..]
Dan zullen alle woordenboeken die men vandaag de dag kan vinden wel fout zijn.
Of toch niet?
Nee, dat droeg ik zelf aan, gezien we het over de betekenis van het woord agnost hadden. In zo'n geval pak ik altijd een woordenboek erbij, maar ik zie nu in dat dat volledige van de gekke is. Gekke ik!quote:
Eens, er zijn wel meer woorden die hun logische en/of oorspronkelijke betekenis niet meer hebben.quote:Op zondag 1 mei 2011 17:09 schreef Gray het volgende:
[..]
Nee, dat droeg ik zelf aan, gezien we het over de betekenis van het woord agnost hadden. In zo'n geval pak ik altijd een woordenboek erbij, maar ik zie nu in dat dat volledige van de gekke is. Gekke ik!
Duidelijk, arabieren zijn namelijk ook semieten.quote:Op vrijdag 6 mei 2011 14:15 schreef ZureMelk het volgende:
[..]
Eens, er zijn wel meer woorden die hun logische en/of oorspronkelijke betekenis niet meer hebben.
Antisemitisme.
En vooral de Palestijnen niet vergeten. Zijn die ook antisemitisch ?quote:Op vrijdag 6 mei 2011 14:56 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Duidelijk, arabieren zijn namelijk ook semieten.
Ja en semitisch dat is het kromme er aan.quote:Op vrijdag 6 mei 2011 15:20 schreef ATON het volgende:
[..]
En vooral de Palestijnen niet vergeten. Zijn die ook antisemitisch ?
Ik twijfel daar geen moment aan.quote:Op vrijdag 6 mei 2011 15:25 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Ja en semitisch dat is het kromme er aan.
Wie haalde dat ooit ook al weer eens aan dat de palestijnen qua dna dichter bij de oorspronkelijke joden zitten dan hetgeen er nu in israel woont?
Herkenbaar.quote:Op vrijdag 29 april 2011 13:47 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Ik ken gewoon echt intelligente gelovige, behalve als je bijbelse onderwerpen aan haalt dan wordt er gedraaid en gepast net zo lang totdat een verkrachte werkelijkheid in de bijbel past. Terwijl ze op alle niet religieuze onderwerpen echt heel redelijk intelligent en met rede overkomen.
Snappen doe ik dat niet precies. Maar ik moet onderkennen dat het zo is.
Enkel een intelligent persoon kan dan ook de waarheid zo verwringen dat het in zijn straatje past zonder dat het meteen met de rede kan worden verworpen.quote:Op vrijdag 29 april 2011 13:47 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Ik ken gewoon echt intelligente gelovige, behalve als je bijbelse onderwerpen aan haalt dan wordt er gedraaid en gepast net zo lang totdat een verkrachte werkelijkheid in de bijbel past. Terwijl ze op alle niet religieuze onderwerpen echt heel redelijk intelligent en met rede overkomen.
Snappen doe ik dat niet precies. Maar ik moet onderkennen dat het zo is.
citaat uit het boek dat door Bertrand Russel in 1953 geschreven:quote:Op vrijdag 29 april 2011 15:15 schreef ATON het volgende:
[..]
Foute info van Wiki en heeft niks te maken met de nog gangbare betekenis van deze begrippen.
bron: W.Burkert ' Ancient Mystery Cults ' ( 1987 ). J.Campbell ' Occidental Mythology ' ( 1964 ).
T.Churton ' Geschiedenis van de Gnosis, de kennis van het hart ' ( 1987 ). J.Godwin ' Mystery Religions in the Ancient World ' ( 1981 ) Is dat voldoende ?
Dan blijft er maar 1 ding over:quote:Op vrijdag 29 april 2011 14:19 schreef HostiMeister het volgende:
[..]
Dus als je in een god gelooft moet dat perse een God zijn zoals vermeld in de Bijbel, Koran, Thora oid? Beetje bekrompen, maargoed.
Wat is perfect? Hoe kunnen imperfecte wezens zoals wij beoordelen wat perfect is? Misschien is imperfectie ook wel paradoxaal genoeg een vorm van perfectie. Zijn het niet juist onze imperfecties die het leven interessant maken? Door onze imperfecties hebben we überhaupt iets te doen.quote:Op dinsdag 26 april 2011 12:02 schreef shadow117 het volgende:
Vorige deel van dit topic:
Waarom zou God niet bestaan?
Mijn redenen om niet in God te geloven:
Als de perfecte, alwetende en almachtige God zou bestaan dan moet zijn schepping daar een weerspiegeling van zijn en dus ook perfect zijn.
Laten we kijken of dit het geval is.
1A. Hoe weet je wat nodig is?quote:1 Het universum
1A: De kosmologische constante is te groot waardoor het universum sneller dan nodig zal eindigen in een heat death (maximale entropie)
1B: De tijd dat er leven in het universum is vergeleken met de tijd dat het universum levenloos is/zal zijn is verwaarloosbaar klein, dit is een extreme inefficiëntie.
1C: Alleen al in de Melkweg zijn er 200-400 miljard sterren en 50 miljard planeten. Dit is een extreme verspilling om het leven op aarde mogelijk te maken
2A. Misschien zodat wij die kunnen koloniseren vanwege overbevolking.quote:2 Het zonnestelsel
Dat maakt God ons maar wijs, zodat we ons goed over onszelf voelen. Net zoals ouders hun kinderen wijsmaken dat ze de beste zijn.quote:De mens wordt door de meeste aanhangers van de God hypothese als het toppunt van Goddelijk ontwerp gezien, de mens zou dus ook een perfect ontwerp moeten zijn.
Zie helemaal bovenaan wat ik zei over perfectie en imperfectie.quote:3 De mens
3A: Genetica: er zitten enorm veel genetische fouten in de mens. Te veel DNA, beschadigd DNA en diverse andere problemen. Hier een lijst van genetische defecten:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_genetic_disorders
3B: Organische chemie: Creutzveldt-Jacob is het gevolg van verkeerd gevouwen eiwitten die andere eiwitten ook doen overgaan tot een verkeerde vouwing en zo een dodelijke ongeneeslijke kettingreactie veroorzaken, auto-immuun systeem defecten, beperkingen bij het verteren van veel plantsoorten, gevoeligheid van ongeboren baby's voor een groot aantal invloeden op het prenatale milieu, stress gerelateerde problemen etc etc
3C: Anatomie: we ademen via dezelfde opening als waar ons eten in gaat waardoor we kunnen stikken, poepgat zit vlakbij vagina waardoor er extra gezondheidsrisico's zijn, de nervus laryngeus recurrens neemt een totaal overbodige omweg, onze tanden passen niet goed waardoor de meeste mensen hun verstandskiezen moeten laten trekken, tanden gaan vaak niet een heel mensenleven mee en waren vroeger zelfs een algemene doodsoorzaak, onze ogen zijn dusdanig slecht ontworpen dat een flink deel van de populatie een bril of lenzen nodig heeft, onze ogen kunnen maar een zeer beperkt deel van het elektromagnetisch spectrum zien, mannen hebben tepels terwijl ze geen kinderen hoeven te zogen
3D: Psychologie: neem een kijkje in een inrichting of psychiatrisch ziekenhuis en je ziet dat er extreem veel schort aan de menselijke psyche, of kijk eens op Fok.nl, dat zou ook voldoende bewijs moeten zijn voor de verregaande tekortkomingen van de menselijke psyche
Wat een drogreden. Dus iemand die geen schilder is kan niet beoordelen of iets een perfect mooi schilderij is?quote:Op zaterdag 7 mei 2011 14:50 schreef Johannes_VIII het volgende:
Ik ben nieuw hier, dus vergeef me als ik in de herhaling val. Je komt met interessante punten.
[..]
Wat is perfect? Hoe kunnen imperfecte wezens zoals wij beoordelen wat perfect is? Misschien is imperfectie ook wel paradoxaal genoeg een vorm van perfectie. Zijn het niet juist onze imperfecties die het leven interessant maken? Door onze imperfecties hebben we überhaupt iets te doen.
Al die redenen van jou zijn leuk, maar waarom god? Waarom niet braman, of het vliegend spaghetti monster die kunnen dat ook allemaal bedacht hebben. Totaal geen reden voor een godheid dusssss.quote:1A. Hoe weet je wat nodig is?
1B. Waar wordt dit op gebaseerd? We weten nog amper leven te definiëren. We weten nog niet eens wat donkere materie is (waar er veel meer van is dan van gewone materie). Misschien zien we iets over het hoofd. Misschien zien we allemaal leven over het hoofd.
1C. Hoezo verspilling als daar misschien ook leven is?
2A. Misschien zodat wij die kunnen koloniseren vanwege overbevolking.
2BCDE. Of een selectieve druk om ons verder te doen ontwikkelen. Omdat we bang zijn voor zoiets, is dat misschien extra motivatie.
Ai, een algoede perfecte god die liegt hmmm interessante filosofische uitweg.quote:Dat maakt God ons maar wijs, zodat we ons goed over onszelf voelen. Net zoals ouders hun kinderen wijsmaken dat ze de beste zijn.
Ja en dat trok dus nergens op.quote:Zie helemaal bovenaan wat ik zei over perfectie en imperfectie.
Ja maar ho, er is helemaal geen noodzaak voor een schepper. En alles wat wij kunnen waarnemen maakt alleen maar duidelijker dat alle processen die zich afspelen op aarde en -in het voor ons bekende deel van het- univerum geen godheid nodig hebben om ooit tot stand gekomen te zijn.quote:Op zaterdag 7 mei 2011 14:14 schreef 3-voud het volgende:
Dan blijft er maar 1 ding over:
Er kan een "iets" zijn wat ooit in den beginnen het "alles" heeft gebouwd/geschapen.
<knip>
Ik snap niet wat dat er mee te maken heeft?quote:Op zaterdag 7 mei 2011 16:38 schreef Leatherneck het volgende:
Hoe kijken gelovigen overigens tegen het feit aan dat het universum zich steeds meer uitbreidt?
Wat zou impliceren dat één van die goddelijke wezens vandaag de dag nog steeds aan het uitbreiden is. In die context kan ik persoonlijk niet begrijpen dat iemand zich ook maar enigszins bijzonder kan voelen hier op aarde.quote:Op zaterdag 7 mei 2011 16:45 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Ik snap niet wat dat er mee te maken heeft?
Past toch prima binnen een scheppingstheorie, als je er dan tenminste van uit gaat dat een goddelijk wezen de oerknal in gang heeft gezet.
Lang leve de hindoeïsten, die geloven niet in een geschapen wereld, maar in een gedroomde wereld.
Dat hangt er toch echt vanaf of je geloofd in een goddelijk wezen waarbij 1: alle materie onderdeel is van god of een geloof waarbij materie geschapen is door een goddelijk wezen en het zich dus buiten dat wezen bevindt.quote:Op zaterdag 7 mei 2011 16:58 schreef Leatherneck het volgende:
[..]
Wat zou impliceren dat één van die goddelijke wezens vandaag de dag nog steeds aan het uitbreiden is. In die context kan ik persoonlijk niet begrijpen dat iemand zich ook maar enigszins bijzonder kan voelen hier op aarde.
Het idee van een god die mensen schiep om de hele dag een beetje voor hem te zingen en hem constant te vertellen wat voor geweldige vent ie wel niet is. Je mag verwachten van een god dat ie dat niet nodig heeft. Dat zijn weer van die puur menselijke eigenschappen die mensen god toedichten al sinds het moment dat de mens god schiep naar zijn evenbeeld.quote:Op zaterdag 7 mei 2011 16:58 schreef deedeetee het volgende:
Of God wel of niet bestaat is wat mij betreft helemaal geen punt. In beide gevallen zie ik er de noodzaak niet van in om hem te aanbidden, gehoorzamen of wat dan ook.
Als de mens door hem geschapen is dan is dat al heel lang geleden gebeurt en is de goede man dus allang over zijn houdbaarheids datum heen. We kunnen het tegenwoordig prima redden zonder zijn inmenging.
Je denkt dat er vanuit objectief standpunt zoiets bestaat als een 'perfect mooi schilderij'? Perfectie en schoonheid zijn innig verbonden met een perspectief. Er kunnen mensen zijn die een schilderij mooi vinden en anderen die exact hetzelfde schilderij lelijk vinden. Beiden hebben (vanuit hun perspectief) gelijk. Hoeveel schilderijen heeft Van Gogh verkocht tijdens zijn leven? Zijn schilderijen werden lelijk gevonden, maar zijn ze lelijk? Daar is gewoon geen absoluut antwoord op.quote:Op zaterdag 7 mei 2011 15:56 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Wat een drogreden. Dus iemand die geen schilder is kan niet beoordelen of iets een perfect mooi schilderij is?
Jaja ik had geen schilder moeten uitkiezen maar een lakspuiter. Iedere leek kan zien of een auto perfect gespoten is of niet, kunst laat idd ruimte voor interpretatie.quote:Op zaterdag 7 mei 2011 18:49 schreef yarnamc het volgende:
[..]
Je denkt dat er vanuit objectief standpunt zoiets bestaat als een 'perfect mooi schilderij'? Perfectie en schoonheid zijn innig verbonden met een perspectief. Er kunnen mensen zijn die een schilderij mooi vinden en anderen die exact hetzelfde schilderij lelijk vinden. Beiden hebben (vanuit hun perspectief) gelijk. Hoeveel schilderijen heeft Van Gogh verkocht tijdens zijn leven? Zijn schilderijen werden lelijk gevonden, maar zijn ze lelijk? Daar is gewoon geen absoluut antwoord op.
Als er daadwerkelijk een God zou zijn, die alles geschapen heeft, dan is het goed mogelijk dat de schepping vanuit zijn perspectief perfect is. Wij kunnen wel zeggen dat het niet perfect is, maar dat is slechts ons perspectief. Je kan wel zeggen dat het schilderij lelijk is, maar wat doet jouw mening ertoe? Wat doet dat perspectief ertoe voor de schilder,als hijzelf het prachtig vindt?
Misschien zijn wij nog niet eens Zijn doel, mogelijk zijn we slechts spin-offs voor een groter doel.
"Weinig doet het ertoe dat de gebroken golf schuimt en toornig optornt tegen de kiel!" - Friedrich Nietzsche.
Ik denk dat Deedeetee dit bedoelde met zijn stelling.
De lakspuiter ook: misschien zie ik wel graag een auto waarbij de lak in strepen gespoten is of waarbij delen niet bespoten zijn. Dat de meeste mensen dit niet graag zien, garandeert niet dat het daadwerkelijk imperfect is. Het garandeert enkel dat het uit het perspectief van die mensen imperfect is. Maar wat is hun perspectief waard, als de lakspuiter zijn eigen auto lakt?quote:Op zaterdag 7 mei 2011 19:00 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Jaja ik had geen schilder moeten uitkiezen maar een lakspuiter. Iedere leek kan zien of een auto perfect gespoten is of niet, kunst laat idd ruimte voor interpretatie.
Ik denk inderdaad dat diegene er moeite mee zou hebben.quote:Op zaterdag 7 mei 2011 15:56 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Wat een drogreden. Dus iemand die geen schilder is kan niet beoordelen of iets een perfect mooi schilderij is?
God schrijft mogelijk geen boeken. Boeken zijn imperfect. Mensen schrijven boeken.quote:Maargoed, van een algoede en perfecte god, verwacht je ieder geval dan 1 boek, dat perfect is en niet 3000 verschillende religies. Wat je sowieso niet verwacht is dat een god(en) een mens scheppen met vrije wil (en dat heel belangrijk vindt) en ze vervolgens een boek mee geven met absolute leefregels dat is pas paradoxaal.
In dat geval is braman of het vliegende spaghettimonster God. Of vind jij het dan niet God meer? Er zijn nogal wat problemen met de definities, maar dat komt eerder door onze beperkingen.quote:Al die redenen van jou zijn leuk, maar waarom god? Waarom niet braman, of het vliegend spaghetti monster die kunnen dat ook allemaal bedacht hebben. Totaal geen reden voor een godheid dusssss.
Mja, oké. Misschien vindt hij zijn kinderen echt perfect, omdat ze imperfect zijn en daardoor een interessant leven kunnen hebben. Net zoals ouders in hun kinderen geloven.quote:Ai, een algoede perfecte god die liegt hmmm interessante filosofische uitweg.
God heeft evolutie geschapen. Waarom zou een man geen tepels gehad hebben als hij geschapen zou zijn? Omdat mannentepels geen evolutionair nut zouden hebben? Misschien zien we het nut gewoon niet, maar is het er wel.quote:Ja en dat trok dus nergens op.
Een man heeft tepels vanwege evolutie. Was een man geschapen geweest dan had hij geen tepels gehad.
Dat zou perfect zijn geweest? Misschien zijn de huidige imperfecties juist een vorm van perfectie. Perfectie is een vervelende term, omdat je kunt zeggen dat echte perfectie mogelijk imperfect is (omdat het dan onmogelijk is om te leven) en imperfectie juist perfect (omdat het dan mogelijk wordt om te leven). Je zou dan kunnen zeggen dat perfectie niet bestaat. Jij zult dan waarschijnlijk willen zeggen dat God daarom niet bestaat. Daar ben ik het dan zelf niet mee eens. Het probleem ligt eerder bij ons. Wij kunnen God niet bevatten en gebruiken dan onze beperkte termen om hem zo goed mogelijk te beschrijven. Dat wij hem niet kunnen bevatten, betekent niet dat hij niet bestaat.quote:Als bomen waren geschapen, dan waren ze allemaal even groot geweest.
Een boom kan ook zo groot zijn dat hij zichzelf niet voldoende kan voeden en daarom sterft. Groot zijn is niet altijd goed.quote:Maar bomen komen ook voort uit evolutie en het heeft evolutionair nut dat je als boom net wat langer groeit dan je buren.
Hangt ook van je definitie van God af. Het heeft weinig met rede te maken. Het is vooral een geloofskwestie en een kwestie van definities. Verwar je geloof niet met rede. De meeste mensen vinden het heel logisch en vanzelfsprekend om te geloven in wat zij geloven.quote:De grote fantastische vriend in de hemel, daar heb je echt veel geloof voor nodig want elke vorm van rede ontkracht het bestaan van een god.
Dat denk ik niet. Onze ogen zijn niet goed genoeg om microscopische imperfecties te zien.quote:Op zaterdag 7 mei 2011 19:00 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Jaja ik had geen schilder moeten uitkiezen maar een lakspuiter. Iedere leek kan zien of een auto perfect gespoten is of niet, kunst laat idd ruimte voor interpretatie.
Hear, hear.quote:Op zaterdag 7 mei 2011 15:56 schreef Daniel1976 het volgende:
Maargoed, van een algoede en perfecte god, verwacht je ieder geval dan 1 boek, dat perfect is en niet 3000 verschillende religies. Wat je sowieso niet verwacht is dat een god(en) een mens scheppen met vrije wil (en dat heel belangrijk vindt) en ze vervolgens een boek mee geven met absolute leefregels dat is pas paradoxaal.
Idd die bewijzen zijn er niet en zullen niet komen, en dat geldt ook voor bewijzen dat die niet bestaat. Het is een kwestie van erin geloven. mensen kunnen absoluut geen waarheid vertellen over godsdienst omdat het buiten ons denken van onze geest gaat.quote:Op zaterdag 7 mei 2011 20:27 schreef bubalus het volgende:
Waarom deze vraag zo stellen ?
NIemand hoeft aan te tonen dat god niet bestaat , dat is nl onmogelijk.
Het is aan gelovigen om aan te tonen dat hij wel bestaat , indien dat nl waar is zou het te bewijzen moeten zijn met keiharde feiten.
Het totale gebrek aan die keiharde feiten is dus al duidelijk genoeg.
ergo , god bestaat niet.
Klopt helemaal, maar we kunnen wel beter dan dat. Er zijn nog wel wat meer redenen te bedenken waardoor het bestaan van een god hoogst onwaarschijnlijk is.quote:Op zaterdag 7 mei 2011 20:27 schreef bubalus het volgende:
Het is aan gelovigen om aan te tonen dat hij wel bestaat , indien dat nl waar is zou het te bewijzen moeten zijn met keiharde feiten.
ergo , god bestaat niet.
Ik wil je statement van hoge onwaarschijnlijkheid niet weerleggen, integendeel, maar ben nieuwsgierig naar de onderbouwing. Of moet ik terug lezen?quote:Op zaterdag 7 mei 2011 20:44 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Klopt helemaal, maar we kunnen wel beter dan dat. Er zijn nog wel wat meer redenen te bedenken waardoor het bestaan van een god hoogst onwaarschijnlijk is.
Mijn eerste post in dit topic had precies dezelfde tekst als jij nu hebt
Nee lees maar een paar posts van mij hiero:quote:Op zaterdag 7 mei 2011 20:48 schreef Jordony het volgende:
[..]
Ik wil je statement van hoge onwaarschijnlijkheid niet weerleggen, integendeel, maar ben nieuwsgierig naar de onderbouwing. Of moet ik terug lezen?
Het syllogisme 'er is een gebrek aan feiten voor het bestaan van god, dus god bestaat niet' raakt volgens mij kant noch wal.quote:Op zaterdag 7 mei 2011 20:27 schreef bubalus het volgende:
ergo , god bestaat niet.
Waarom niet?quote:Op zaterdag 7 mei 2011 21:32 schreef yarnamc het volgende:
[..]
Het syllogisme 'er is een gebrek aan feiten voor het bestaan van god, dus god bestaat niet' raakt volgens mij kant noch wal.
Het is kort door de bocht: 'er is een gebrek aan feiten voor het bestaan van God, dus God bestaat niet'. Zo geldt dat ook andersom. Er is geen waarheid, men kan gewoon niet weten of er een god is ja of de nee omdat dat buiten het denkvermogen gaat. (Hier gaat het voornamelijk over het ontstaan van ons universum). Daarom ben ik agnost (wel meer "rechts", richting atheïsme). De Bijbel is allemaal mensenwerk en kan werken als een sprookje waarin trollen en elven voorkomen. Maar daar gaat het mij niet om. Check Trough the wormhole met Morgan Freeman episode 1.quote:Op zaterdag 7 mei 2011 22:00 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Waarom niet?
Moet ik geloven in een eenhoorn, elfjes, trollen of gremlins, Phoenix, het monster van Loch Ness, een deathstar, clingons een god of goden? er is een gebrek aan feiten voor het bestaan van elfjes, trollen of gremlins, Phoenix, het monster van Loch Ness, een deathstar, clingons, een god of goden. Maar om nu te stellen dat het kant raakt noch wal raakt, dat de waarschijnlijkheid voor het bestaan van deze - door de mens bedachte- figuren zeer klein is. Dat vind ik heel ver gaan.
Alleen maar omdat de mens van vroeger uit, toen godsdienst nog wetenschap was, een hogere macht nodig had om processen op aarde en in de lucht te verklaren, wil niet zeggen dat er ook maar een kern van waarheid in het godsbeeld zit.
Daarbij wil ik nog even toevoegen dat ik, gezien de omvang van het universum het bestaan van klingons nog aannemelijker zou vinden dan dat van een god of meerdere goden.
Nu nog even over een godsbeeld los van de grote godsdiensten die hierboven ergens wordt aangehaald.
Als je stelt dat er een god is, maar die is niet christelijk en je beroept je daarbij op de oude religies voor kennis, dan blijkt ook dat een god helemaal niet per definitie goed hoeft te zijn. Het feit dat die universele god de eigenschap "goed" toekent, dat is een discutabel iets. Er zijn zat religies met slechte goden die als het even kan gunstig gestemd moeten worden.
Dus dan toch eerst terug naar de hamvraag, hoe - en met welke autoriteit - definieer je god dan.
Vind je "er is een gebrek aan bewijs voor het bestaan van God, dus is zijn bestaan als feit accepteren en alle andere alternatieven afwijzen niet rationeel" beter ?quote:Op zaterdag 7 mei 2011 22:23 schreef Jordony het volgende:
[..]
Het is kort door de bocht: 'er is een gebrek aan feiten voor het bestaan van God, dus God bestaat niet'.
Dus dan toch eerst terug naar de hamvraag, hoe - en met welke autoriteit - definieer je god dan?quote:Op zaterdag 7 mei 2011 22:23 schreef Jordony het volgende:
[..]
Het is kort door de bocht: 'er is een gebrek aan feiten voor het bestaan van God, dus God bestaat niet'. Zo geldt dat ook andersom. Er is geen waarheid, men kan gewoon niet weten of er een god is ja of de nee omdat dat buiten het denkvermogen gaat. (Hier gaat het voornamelijk over het ontstaan van ons universum). Daarom ben ik agnost (wel meer "rechts", richting atheïsme). De Bijbel is allemaal mensenwerk en kan werken als een sprookje waarin trollen en elven voorkomen. Maar daar gaat het mij niet om. Check Trough the wormhole met Morgan Freeman episode 1.
Zo'n beste c.v. heeft die man ook niet trouwens. Hitler zou er een puntje aan kunnen zuigen.quote:Op zaterdag 7 mei 2011 16:58 schreef deedeetee het volgende:
Of God wel of niet bestaat is wat mij betreft helemaal geen punt. In beide gevallen zie ik er de noodzaak niet van in om hem te aanbidden, gehoorzamen of wat dan ook.
Als de mens door hem geschapen is dan is dat al heel lang geleden gebeurt en is de goede man dus allang over zijn houdbaarheids datum heen. We kunnen het tegenwoordig prima redden zonder zijn inmenging.
Ik zou het eerder een hypothese willen noemen. Theorieen kun je trouwens niet bewijzen, alleen falsificeren.quote:Op zaterdag 7 mei 2011 22:45 schreef Daniel1976 het volgende:
Er zijn bepaalde multiverse theorieën waarin wordt gesteld dat universa komen en gaan en dat er elke seconde (voor zover tijd enige relevantie heeft buiten ons universum) universa bijkomen.
Deze theorie is op dit ogenblik nog steeds een theorie...
Daarvoor hoef je niet eens multiversa aan te slepen. Het singulariteitsprobleem gebruiken om God aannemelijk te maken is ordinair gaten opvullen. Dat kun je tot in den treure blijven doen, of je kunt je lessen trekken uit de afgelopen eeuwen aan wetenschapsgeschiedenis.quote:Maar met deze theorie lijkt het ontstaan van het universum geen singulariteit zijn en dus helemaal niet iets waarvoor goddelijke interventie.
Religie is een drugquote:Op woensdag 27 april 2011 18:06 schreef ATON het volgende:
Wie een godsdienst belijdt, beïnvloedt daarmee rechtstreeks het serotinegehalte in zijn brein.
Er staat in bovenstaand syllogisme niets over waarschijnlijkheid. Bovendien staat er niets over een Phoenix, monster van Loch Ness, ... m.a.w. je verdraait wat er staat.quote:Op zaterdag 7 mei 2011 22:00 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Waarom niet?
Moet ik geloven in een eenhoorn, elfjes, trollen of gremlins, Phoenix, het monster van Loch Ness, een deathstar, clingons een god of goden? er is een gebrek aan feiten voor het bestaan van elfjes, trollen of gremlins, Phoenix, het monster van Loch Ness, een deathstar, clingons, een god of goden. Maar om nu te stellen dat het kant raakt noch wal raakt, dat de waarschijnlijkheid voor het bestaan van deze - door de mens bedachte- figuren zeer klein is. Dat vind ik heel ver gaan.
Het wil ook niet zeggen dat het fout is, of dat er absoluut geen kern van waarheid in zit.quote:Alleen maar omdat de mens van vroeger uit, toen godsdienst nog wetenschap was, een hogere macht nodig had om processen op aarde en in de lucht te verklaren, wil niet zeggen dat er ook maar een kern van waarheid in het godsbeeld zit.
Waarom aannemelijker? Is dat niet wat buikgevoel? Hoe schat je de kans in van het bestaan van klingons en hoe van god? Je kan gewoon niet op basis van de rede besluiten dat god niet bestaat. Je gelooft dat god niet bestaat, net zoals anderen geloven dat hij wel bestaat.quote:Daarbij wil ik nog even toevoegen dat ik, gezien de omvang van het universum het bestaan van klingons nog aannemelijker zou vinden dan dat van een god of meerdere goden.
Definieer 'goed' eerst, dan kunnen we erover discussiëren.quote:Nu nog even over een godsbeeld los van de grote godsdiensten die hierboven ergens wordt aangehaald.
Als je stelt dat er een god is, maar die is niet christelijk en je beroept je daarbij op de oude religies voor kennis, dan blijkt ook dat een god helemaal niet per definitie goed hoeft te zijn. Het feit dat die universele god de eigenschap "goed" toekent, dat is een discutabel iets. Er zijn zat religies met slechte goden die als het even kan gunstig gestemd moeten worden.
God is datgene, dat zich niet houdt aan de wetten van de fysica.quote:Dus dan toch eerst terug naar de hamvraag, hoe - en met welke autoriteit - definieer je god dan.
Dit syllogisme klopt, maar het is niet in strijd met wat gelovigen beweren. Gelovigen beweren ook niet dat ze op basis van de ratio geloven, want dan is het geen geloof meer.quote:Op zaterdag 7 mei 2011 22:31 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Vind je "er is een gebrek aan bewijs voor het bestaan van God, dus is zijn bestaan als feit accepteren en alle andere alternatieven afwijzen niet rationeel" beter ?
Zie post hierboven.quote:Op zaterdag 7 mei 2011 22:45 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Dus dan toch eerst terug naar de hamvraag, hoe - en met welke autoriteit - definieer je god dan?
Omdat Hij er misschien is. Ik heb ook geen meteorieten, fossielen, kippen, ... nodig. Toch geloof ik dat deze dingen bestaan. Dat je iets niet nodig hebt, is geen argument voor de afwezigheid ervan.quote:En waarom wil je perse een god betrekken in iets waarin helemaal geen god nodig is.
Waarom niet? Mogelijk is die andere definitie juist, en de mijne fout. Mogelijk ook niet. Het is en blijft een geloof.quote:En waarom zou iets dat jij net als persoonlijk idee hebt verzonnen dan waar zijn? Een ander heeft vast weer een andere definitie voor goddelijk.
Er zijn al lang definities van God, waarbij deze niet tussenkomt.quote:Er zijn bepaalde multiverse theorieën waarin wordt gesteld dat universa komen en gaan en dat er elke seconde (voor zover tijd enige relevantie heeft buiten ons universum) universa bijkomen.
Deze theorie is op dit ogenblik nog steeds een theorie en misschien wordt ie wel nooit bewezen. Maar met deze theorie lijkt het ontstaan van het universum geen singulariteit zijn en dus helemaal niet iets waarvoor goddelijke interventie.
Omdat het geloof in God schijnt te werken als prozac. Volgens Richard Dawkins is het een spin-off van het feit dat de natuur ons leert onze ouders te gehoorzamen, zodanig dat indoctrinatie kan plaatsvinden.quote:Dus waarom dan kiezen voor de goddelijke uitweg? Dat doet de mens nu al 5000 jaar lang en voor zo ongeveer alles wat men vroeger aan goddelijke interventie toeschreef hebben we goede wetenschappelijke verklaringen kunnen vinden. Vanwaar die drang naar een god?
Ja, gelovigen hebben die nodig om hen aan zijn almachtige hand mee te nemen naar een eeuwig leven in het paradijs.quote:Op zaterdag 7 mei 2011 22:45 schreef Daniel1976 het volgende:
Is het universum niet mooi genoeg? Moet je daar perse een imaginaire vriend bij hebben?
geloven in het bestaan van kippen is niet gelijk aan geloof in het bestaan van iets boven natuurlijksquote:Op zondag 8 mei 2011 10:30 schreef yarnamc het volgende:
[..]
Zie post hierboven.
[..]
Omdat Hij er misschien is. Ik heb ook geen meteorieten, fossielen, kippen, ... nodig. Toch geloof ik dat deze dingen bestaan. Dat je iets niet nodig hebt, is geen argument voor de afwezigheid ervan.
Aangezien iedereen mensen ziet is dat een heel goed argument om er zeker van te zijn dat er inderdaad mensen bestaanquote:[..]
Waarom niet? Mogelijk is die andere definitie juist, en de mijne fout. Mogelijk ook niet. Het is en blijft een geloof.
Mag ik jou volgende vraag stellen : geloof je dat er buiten jezelf andere mensen bestaan?
Zo ja, mag ik dan opmerken dat je dat absoluut niet op basis van de rede doet. Dat je mensen ziet en hoort en ruikt is geen argument voor het bestaan van die mensen,
het is in dit geval geen argument omdat niet iedereen die ervaring kan delen en een deel van de mensen die die ervaring wel hebben bewijsbaar een geestelijke afwijking hebbenquote:net zoals mensen die ervan overtuigd zijn God te zien en ruiken en horen, deze ervaring niet kunnen aandragen als argument voor het bestaan van God.
maar die 2 soorten geloof zijn niet te vergelijken omdat het 1 is gebaseerd op fysiek bewijs en geloof in God nietquote:Je gelooft dus dat er andere mensen zijn.
En indien je antwoord op de vraag nee is, dan geloof je in het solipsisme.
Zo zit het ook met het geloof in God.
quote:[..]
Er zijn al lang definities van God, waarbij deze niet tussenkomt.
[..]
Omdat het geloof in God schijnt te werken als prozac. Volgens Richard Dawkins is het een spin-off van het feit dat de natuur ons leert onze ouders te gehoorzamen, zodanig dat indoctrinatie kan plaatsvinden.
Dat het werkt als prozac, of dat het geïndoctrineerd is, is nog steeds geen argument dat Hij niet zou bestaan. Bij velen is de evolutietheorie geïndoctrineerd geworden. Hoeveel mensen zijn niet overtuigd van deze evolutietheorie, totdat men hen een eenvoudige vraag erover stelt en merkt dat ze langs geen kanten weten waarover het daadwerkelijk over gaat. Dat ze geïndoctrineerd zijn, wil niet zeggen dat het darwinisme fout is.
1. Het is niet geheel waar dat er geen bewijzen zijn voor de afwezigheid van specifieke goden, zoals de Christelijke. Er is zelfs aanzienlijk meer bewijs tegen dan voor.quote:Op zondag 8 mei 2011 10:11 schreef yarnamc het volgende:
[..]
Dit syllogisme klopt, maar het is niet in strijd met wat gelovigen beweren. Gelovigen beweren ook niet dat ze op basis van de ratio geloven, want dan is het geen geloof meer.
Bovendien klopt dit syllogisme ook : "er is geen bewijs voor de afwezigheid van God, dus is zijn bestaan als onmogelijkheid zien en alle godsdiensten afwijzen niet rationeel".
Ik sluit het uit op basis van geloof. Dit geloof is niet gebaseerd op de rede, ik zou het zelfs niet kunnen baseren op de rede. Probeer maar eens te bewijzen dat dit ruimtekonijn niet bestaat. Mogelijk zijn er parallelle universa waarin het konijn vertoeft. Mensen die geloven dat het konijn wel bestaat zijn niet minder rationeel dan mij, ze hebben louter een ander geloof.quote:Op zondag 8 mei 2011 12:11 schreef Arcee het volgende:
yarnamc, sluit jij het bestaan van het roze ruimtekonijn uit? Zo ja, op basis waarvan? Zo nee, vind je dan dat mensen die er wel in geloven er bepaalde rechten aan mogen ontlenen?
Je rukt het eigenlijk uit zijn context. Het was een repliek op het idee 'we hebben God niet nodig, dus we laten Hem beter achterwege'. Kippen hebben we ook niet nodig, maar ze bestaan wel volgens mij. Het gaat er niet over dat we Hem nodig hebben, maar of Hij bestaat.quote:Op zondag 8 mei 2011 12:50 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
geloven in het bestaan van kippen is niet gelijk aan geloof in het bestaan van iets boven natuurlijks
bij kippen kan ik je een kip laten zien en kunnen we er heel simpel over eens worden dat het een kip is.
Nee, dat is een argumentum ad populum. Het is niet omdat iedereen iets ziet, dat het er is.quote:[..]
Aangezien iedereen mensen ziet is dat een heel goed argument om er zeker van te zijn dat er inderdaad mensen bestaan
Iedereen die God ziet heeft een geestelijke afwijking, dus deze God is bedrog door de afwijking.quote:[..]
het is in dit geval geen argument omdat niet iedereen die ervaring kan delen en een deel van de mensen die die ervaring wel hebben bewijsbaar een geestelijke afwijking hebben
Het geloof in God is bij veel gelovigen gebaseerd op fysiek bewijs. Ze voelen, ruiken en zien Hem daadwerkelijk. Bovendien : hoe bewijs je dat jouw 'fysiek bewijs' betrouwbaar is?quote:[..]
maar die 2 soorten geloof zijn niet te vergelijken omdat het 1 is gebaseerd op fysiek bewijs en geloof in God niet
Waarom is dit een onzinnige gedachte?quote:En solipsisme betekend enkel dat jij enkel bestaat in mijn waarneming, wat een onzinnige gedachte is
[..]
En ik als atheïst neem een agnostische positie in aangaande het wel of niet bestaan van dat ruite konijn om dan overgaan met een atheïstische door het idee "ruimte konijn" te negeren en als overbodig te beschouwen voor mijn leven hier op aarde.quote:Op zondag 8 mei 2011 13:56 schreef yarnamc het volgende:
[..]
Ik sluit het uit op basis van geloof. Dit geloof is niet gebaseerd op de rede, ik zou het zelfs niet kunnen baseren op de rede. Probeer maar eens te bewijzen dat dit ruimtekonijn niet bestaat. Mogelijk zijn er parallelle universa waarin het konijn vertoeft. Mensen die geloven dat het konijn wel bestaat zijn niet minder rationeel dan mij, ze hebben louter een ander geloof.
Exact, dit komt omdat het ruimtekonijn niet met je interageert. Maar als ik nu een ruimtekonijn postuleer dat de aarde binnen 5 dagen zal vernietigen. Hier is een agnostische visie zeer moeilijk en allerminst geschikt. Indien het konijn bestaat, kan je je leven aanpassen aan die 5 dagen en al je geld uitgeven, anders moet je spaarzaam blijven. Wat doet een agnost t.o.v. dit konijn in de praktijk?quote:Op zondag 8 mei 2011 14:08 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
En ik als atheïst neem een agnostische positie in aangaande het wel of niet bestaan van dat ruite konijn om dan overgaan met een atheïstische door het idee "ruimte konijn" te negeren en als overbodig te beschouwen voor mijn leven hier op aarde.
en verder kan iedereen die mij ervan probeert te overtuigen van het wel bestaan met goed bewijs komen aangezien mijn ongeloof niet gebaseerd is op niet geloven in het bestaan van het ruimte konijn, maar op gebrek aan reden om enig belang te hechten aan het al dan niet bestaan van dat ruimte konijn
maar als je dat kan beweren moet er iets waarneembaar zijn voor iedereen die over de juiste middelen kan beschikken.quote:Op zondag 8 mei 2011 14:13 schreef yarnamc het volgende:
[..]
Exact, dit komt omdat het ruimtekonijn niet met je interageert. Maar als ik nu een ruimtekonijn postuleer dat de aarde binnen 5 dagen zal vernietigen. Hier is een agnostische visie zeer moeilijk en allerminst geschikt. Indien het konijn bestaat, kan je je leven aanpassen aan die 5 dagen en al je geld uitgeven, anders moet je spaarzaam blijven. Wat doet een agnost t.o.v. dit konijn in de praktijk?
Ik heb het niet bepaald over een christelijke God, die vind ik niet zo leuk. Maar zelfs deze God kan je niet falsifiëren hoor. We kunnen zelfs niets zeggen over de waarschijnlijkheid ervan. Het is eenvoudig : als je gelooft is het waarschijnlijk, als je niet gelooft is het onwaarschijnlijk.quote:Op zondag 8 mei 2011 13:15 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
1. Het is niet geheel waar dat er geen bewijzen zijn voor de afwezigheid van specifieke goden, zoals de Christelijke. Er is zelfs aanzienlijk meer bewijs tegen dan voor.
Aangezien God in theorie echter kan valsspelen met zijn toverstafje biedt dat echter geen zekerheid.
Je verandert de stelling. Ik heb niets over geloven gezegd, maar over rationeel zijn.quote:2. De posities
"er is geen overtuigend bewijs voor deze extreem buitengewone claim, dus ik geloof het niet"
en
"er kan vanwege de aard van deze extreem buitengewone claim geen overtuigend bewijs tegen zijn, dus ik geloof het wel"
zijn niet gelijkwaardig.
We kunnen *aspecten* van bepaalde interpretaties van goden, inclusief de Christelijke god, tot op zekere hoogte wel degelijk falsificeren. Dit omdat in hun heilige boeken staat dat ze interacties met ons en onze wereld/het heelal hebben gehad.quote:Op zondag 8 mei 2011 14:20 schreef yarnamc het volgende:
[..]
Ik heb het niet bepaald over een christelijke God, die vind ik niet zo leuk. Maar zelfs deze God kan je niet falsifiëren hoor.
Laten we het eens proberen. Ik beweer met volle kracht dat binnen de vijf dagen de aarde ten onder zal gaan door een konijn. Ik beweer dat er oneindig veel parallelle universa zijn. Aangezien er oneindig universa zijn, is de kans op een vliegend ruimtekonijn, hoe klein ook, oneindig groot. Er zullen hoogstwaarschijnlijk oneindig vliegende konijnen zijn. Van die oneindig konijnen moet er minstens één zijn, die al dan niet per toeval in ons universum terecht kan komen en die in staat is de aarde te vernietigen. Aangezien er oneindig veel zijn, zullen er zelfs oneindig veel van die konijnen de aarde vernietigen.quote:Op zondag 8 mei 2011 14:18 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
maar als je dat kan beweren moet er iets waarneembaar zijn voor iedereen die over de juiste middelen kan beschikken.
Als jij die bewering niet met feiten kan onderbouwen kan ik het simpelweg negeren en op de hoop gooien van alle andere doemscenario's die nooit uitgekomen zijn en niet binnen 5 dagen de rest van mijn leven verkloten voor de revelatie van de zoveelste doemprofeet
Jep, dan kunnen we nog altijd van alles verzinnen: God heeft onze waarnemingen vervalst, ...quote:Op zondag 8 mei 2011 14:28 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
We kunnen *aspecten* van bepaalde interpretaties van goden, inclusief de Christelijke god, tot op zekere hoogte wel degelijk falsificeren. Dit omdat in hun heilige boeken staat dat ze interacties met ons en onze wereld/het heelal hebben gehad.
Voorbeeld:
Iemand die Genesis letterlijk interpreteert zal stellen dat God de aarde voor de zon schiep. Dat staat daar namelijk.
Als wij dus aantonen dat de zon ouder is dan de aarde kan je stellen dat dit deel van de interpretatie gefalsificeerd is.
Maar, zoals ik al zei, omdat God een toverstafje heeft kan je daar over discussiëren. Hij kan immers best de zon betoverd hebben zodat deze ouder lijkt -op een manier die wij nooit zullen achterhalen. Maar dat is wel een aanname die je niet in de heilige geschriften zelf terugvindt; dus je hypothese iets aanpassen moet je sowieso
Zelfs met meerdere universa waarin alles wat kan bestaan ook daadwerkelijk bestaat is het niet zo dat alles wat jij kan bedenken ook kan bestaan.quote:Op zondag 8 mei 2011 14:34 schreef yarnamc het volgende:
[..]
Laten we het eens proberen. Ik beweer met volle kracht dat binnen de vijf dagen de aarde ten onder zal gaan door een konijn. Ik beweer dat er oneindig veel parallelle universa zijn. Aangezien er oneindig universa zijn, is de kans op een vliegend ruimtekonijn, hoe klein ook, oneindig groot. Er zullen hoogstwaarschijnlijk oneindig vliegende konijnen zijn. Van die oneindig konijnen moet er minstens één zijn, die al dan niet per toeval in ons universum terecht kan komen en die in staat is de aarde te vernietigen. Aangezien er oneindig veel zijn, zullen er zelfs oneindig veel van die konijnen de aarde vernietigen.
En rede is een menselijk construct gebaseerd op o.a. ervaringquote:De rede lijkt dit tegen te spreken, maar dat is niet waar. Het is niet de rede die dit tegenspreekt, maar de ervaring. Je leeft immers al een aantal jaar en nog nooit is dit gebeurd, uit de kansrekenkunde volgt dat het nu hoogstwaarschijnlijk ook niet zal gebeuren.
Wat meer vragen oproept dan het beantwoord en mij persoonlijk niks uitmaakt (schijnbaar ben ik gister zo gemaakt fuck itquote:Nu beweer ik dat je pas van gisteren leeft, al de herinneringen die je in je hebt zijn foutief. Je bent gemaakt door marsmannetjes en je bent geïndoctrineerd met je huidige ideeën en 'herinneringen' die eigenlijk nooit hebben plaatsgevonden. Al de mensen op aarde hebben hetzelfde meegemaakt. We gaan allemaal dood en het kan bij nader inzien elke seconde gebeuren (aangezien er oneindig konijnen zijn, gaat de tijd tot onze dood naar 0).
Het is geen niet geloof in Godquote:Het klinkt waanzinnig en ik wist niet dat ik zoveel fantasie had, maar kan je het falsifiëren op basis van de rede? Of geloof je er gewoon niet in, puur en alleen omdat je er niet in gelooft.
Zelfs dit idee dat tegen alle 'common sense' in gaat, is niet te falsifiëren. Hoe ben je van plan op basis van de rede niet te geloven in een God?
Volgens Stephen Hawking zou in elk universum andere natuurwetten gelden. In oneindig universa zijn er oneindig natuurwetten. De kans dat een vliegend ruimtekonijn mogelijk is, is dan tamelijk groot.quote:Op zondag 8 mei 2011 14:52 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
Zelfs met meerdere universa waarin alles wat kan bestaan ook daadwerkelijk bestaat is het niet zo dat alles wat jij kan bedenken ook kan bestaan.
Dus zelfs dan hoeft er ook maar ergens een vliegend ruimtekonijn te bestaan omdat er geen set van natuurwetten bestaan waaruit dat ruimtekonijn kan voortkomen
Als de rede gebaseerd is op ervaring, dan betekent dat impliciet dat rede gebaseerd is op het geloof dat de ervaring correct is. Dus rede zou dan gebaseerd zijn op geloof. Lijkt me contradictorisch.quote:[..]
En rede is een menselijk construct gebaseerd op o.a. ervaring
Het gaat erom dat je mogelijk zometeen door een vliegend ruimtekonijn de lucht ingeblazen wordt, en je kan het nog niet eens op de basis van de rede ontkrachten:).quote:[..]
Wat meer vragen oproept dan het beantwoord en mij persoonlijk niks uitmaakt (schijnbaar ben ik gister zo gemaakt fuck it)
Ik had het eigenlijk over een wereldbeeld waarin God niet bestaat.quote:[..]
Het is geen niet geloof in God
het is een wereldbeeld waarin God geen rol speelt
omdat de mens niet altijd even rationeel is kunnen we door de reden op onszelf toe te passen er langzaam achter komen welke delen van ons denken rationeel(er) en irrationeel zijn.quote:Op zondag 8 mei 2011 15:15 schreef yarnamc het volgende:
[..]
Volgens Stephen Hawking zou in elk universum andere natuurwetten gelden. In oneindig universa zijn er oneindig natuurwetten. De kans dat een vliegend ruimtekonijn mogelijk is, is dan tamelijk groot.
Het is en blijft echter een metafoor. Het komt er op neer dat het idee dat dit niet gaat gebeuren ook gebaseerd is op geloof. Men kan gewoon geen rationeel besluit nemen. Zo werkt het ook met God.
[..]
Als de rede gebaseerd is op ervaring, dan betekent dat impliciet dat rede gebaseerd is op het geloof dat de ervaring correct is. Dus rede zou dan gebaseerd zijn op geloof. Lijkt me contradictorisch.
René Descartes dacht er ook anders over.
De mens is irrationeel en dat besef maakt het mogelijk meer rationele beslissingen te makenquote:[..]
Het gaat erom dat je mogelijk zometeen door een vliegend ruimtekonijn de lucht ingeblazen wordt, en je kan het nog niet eens op de basis van de rede ontkrachten:).
Je noemt gelovigen in God irrationeel? Maar wat zijn alle mensen op aarde dan, met hun geloof dat ze er morgen nog zullen zijn.
maar het is niet gebaseerd op het wel of niet bestaan van God of het wel of niet geloven in Godquote:[..]
Ik had het eigenlijk over een wereldbeeld waarin God niet bestaat.
Je verandert even het onderwerp, maar geen probleem: een wereldbeeld waarin God geen rol speelt is ook gebaseerd op geloof.
Ja en David Hume dacht daar weer anders over.quote:Op zondag 8 mei 2011 15:15 schreef yarnamc het volgende:
Als de rede gebaseerd is op ervaring, dan betekent dat impliciet dat rede gebaseerd is op het geloof dat de ervaring correct is. Dus rede zou dan gebaseerd zijn op geloof. Lijkt me contradictorisch.
René Descartes dacht er ook anders over.
Juist!, We kunnen alles wel tot aan de stoelpoten afzagen geen probleem. Dan kom je uit op het bekende "Ik denk dus ik besta" Gezien de interpretatieslag van je hersenen, kun je nooit zeker weten of wat je ook maar ziet reëel is, voor hetzelfde geld wordt je straks wakker en blijkt heel dit aardse leven niet meer dan een intense droom. Het enige waar je dus blijkbaar zeker kunt zijn dat het bestaat is jezelf want je denkt.quote:Op zondag 8 mei 2011 15:27 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
omdat de mens niet altijd even rationeel is kunnen we door de reden op onszelf toe te passen er langzaam achter komen welke delen van ons denken rationeel(er) en irrationeel zijn.
[..]
De mens is irrationeel en dat besef maakt het mogelijk meer rationele beslissingen te maken
[..]
maar het is niet gebaseerd op het wel of niet bestaan van God of het wel of niet geloven in God
Inderdaad, je kunt ook gewoon aantonen, dat de bijbel een leuk stukje (niet eens van echt historische significantie) proza is. En dat is te doen, dan zijn dit soort uitvluchten niet meer nodig.quote:Op zondag 8 mei 2011 14:35 schreef yarnamc het volgende:
[..]
Jep, dan kunnen we nog altijd van alles verzinnen: God heeft onze waarnemingen vervalst, ...
Bovendien kunnen we ook gaan spelen met de foutmarge in de datering,...
Wat is dit voor gelul in de ruimte? Volgens jou is superman god? En stel he, dat er een god zou zijn, en hij zou zich aan alle wetten van zijn eigen fysica houden, dan is hij volgens jou dus geen god. Hetgeen jij postuleert als god, daar kan ik mij niet in vinden.quote:God is datgene, dat zich niet houdt aan de wetten van de fysica.
Het geloof in god heeft niets te maken met het al dan niet bestaan van een godheid.quote:Omdat het geloof in God schijnt te werken als prozac. Volgens Richard Dawkins is het een spin-off van het feit dat de natuur ons leert onze ouders te gehoorzamen, zodanig dat indoctrinatie kan plaatsvinden.
Dat het werkt als prozac, of dat het geïndoctrineerd is, is nog steeds geen argument dat Hij niet zou bestaan. Bij velen is de evolutietheorie geïndoctrineerd geworden. Hoeveel mensen zijn niet overtuigd van deze evolutietheorie, totdat men hen een eenvoudige vraag erover stelt en merkt dat ze langs geen kanten weten waarover het daadwerkelijk over gaat. Dat ze geïndoctrineerd zijn, wil niet zeggen dat het darwinisme fout is.
Dat lijkt me nogal ongenuanceerd. Ik ken zat Christenen die religieuze ervaringen hebben, zonder dat ze zich nou echt bezig houden met een hiernamaals.quote:Op zondag 8 mei 2011 12:13 schreef Arcee het volgende:
[..]
Ja, gelovigen hebben die nodig om hen aan zijn almachtige hand mee te nemen naar een eeuwig leven in het paradijs.
De gedachte dat dood gewoon dood is is onverteerbaar voor hen. Het kan, volgens hun, júist daarom gewoon niet waar zijn dat er niets na de dood is.
Maar ja, comfort is een slechte gids naar de waarheid.
Dit werd net door iemand in een ander topic gepost:quote:Op maandag 9 mei 2011 12:59 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat lijkt me nogal ongenuanceerd. Ik ken zat Christenen die religieuze ervaringen hebben, zonder dat ze zich nou echt bezig houden met een hiernamaals.
Ikzelf overigens ook. De hoop op een hiernamaals is niet de primaire reden voor mijn religieuze ervaringen, denk ik.
Je onderbewuste in deze is vele malen sterker dan je dagelijkse gedachte. Daar valt de wens van de gedachte ook onder.quote:Op maandag 9 mei 2011 12:59 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat lijkt me nogal ongenuanceerd. Ik ken zat Christenen die religieuze ervaringen hebben, zonder dat ze zich nou echt bezig houden met een hiernamaals.
Ikzelf overigens ook. De hoop op een hiernamaals is niet de primaire reden voor mijn religieuze ervaringen, denk ik.
Aha. En wat als ik nou niet bepaald in een hiernamaals geloof?quote:Op maandag 9 mei 2011 13:53 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Je onderbewuste in deze is vele malen sterker dan je dagelijkse gedachte. Daar valt de wens van de gedachte ook onder.
Wat is dan bij jou de doorslaggevende factor dat je in een god-figuur gelooft?quote:Op maandag 9 mei 2011 16:38 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Aha. En wat als ik nou niet bepaald in een hiernamaals geloof?
waar heeft hij ooit gezegd in een god te geloven?quote:Op maandag 9 mei 2011 22:06 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Wat is dan bij jou de doorslaggevende factor dat je in een god-figuur gelooft?
Religieuze ervaringen hebben zijn toch wel afhankelijk van een god-like figure. Anders kun je het niet religieus noemen.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 00:27 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
waar heeft hij ooit gezegd in een god te geloven?
Dus bepaalde boeddhistische stromingen zijn niet religieus omdat ze niet in goden geloven?quote:Op dinsdag 10 mei 2011 01:23 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Religieuze ervaringen hebben zijn toch wel afhankelijk van een god-like figure. Anders kun je het niet religieus noemen.
Maar dat is toch het hele idee achter het Christendom, dat het aardse leven slechts een voorbereiding is op het leven na de dood met God?quote:Op maandag 9 mei 2011 12:59 schreef Haushofer het volgende:
Welke wel?quote:Ikzelf overigens ook. De hoop op een hiernamaals is niet de primaire reden voor mijn religieuze ervaringen, denk ik.
Dat weet ik niet. Ik raak ook makkelijk ontroerd door muziek of kunst. Ik schaar religie onder dezelfde noemer.quote:
Kennelijk niet altijd. Ik heb veel vrienden die het Christendom eerder als een traditie zien en een manier van leven. Ook de pastors die ik regelmatig spreek houden zich niet echt bezig met een hiernamaals; het wordt door veel van deze Christenen als irrelevant ervaren, of in elk geval als iets waar je weinig zinnigs over kunt zeggen. Nou is dat een vrijzinnige hoek, maar het laat wel zien dat niet alle Christelijke stromingen zo makkelijk zijn te bestempelen.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 08:28 schreef Arcee het volgende:
Maar dat is toch het hele idee achter het Christendom, dat het aardse leven slechts een voorbereiding is op het leven na de dood met God?
Dat heb ik nergens beweerd, en vind ik ook niet zo'n relevant issue.quote:Op maandag 9 mei 2011 22:06 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Wat is dan bij jou de doorslaggevende factor dat je in een god-figuur gelooft?
Waarom niet?quote:Religieuze ervaringen hebben zijn toch wel afhankelijk van een god-like figure. Anders kun je het niet religieus noemen.
Dan spreek je meer van een "christelijke cultuur" ...quote:Op dinsdag 10 mei 2011 10:32 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Kennelijk niet altijd. Ik heb veel vrienden die het Christendom eerder als een traditie zien en een manier van leven.
Het zal je verbazen hoe weinig mensen daar actief naar leven. Protestanten geloven bijvoorbeeld meestal dat de buit al binnen is. God heeft via Christus de zonden al vergeven, en het voorkomen van zonden en het doen van goede daden is meer uit dankbaarheid dan een benodigdheid om naar de hemel te gaan. We kunnen zelf de hemel niet verdienen, en moeten hopen op zijn genade.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 08:28 schreef Arcee het volgende:
[..]
Maar dat is toch het hele idee achter het Christendom, dat het aardse leven slechts een voorbereiding is op het leven na de dood met God?
Ook mijn mening. Dan is dit ook al lang niet meer de vlag die de lading dekt.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 10:36 schreef Klaudias het volgende:
[..]
Dan spreek je meer van een "christelijke cultuur" ...
Waarom? Ze geloven op hun eigen manier, gaan naar kerkdiensten, doen belijdenis, nemen deel aan cursussen etc.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 10:36 schreef Klaudias het volgende:
[..]
Dan spreek je meer van een "christelijke cultuur" ...
Wat houdt dat in: geloven op hun eigen manier. Zitten daar grenzen aan? Mag je ook geloven dat God niet bestaat of de bijbelse Jezus niet bestaan heeft? Ben je volgens jou dan nog steeds een christen?quote:Op dinsdag 10 mei 2011 11:06 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Waarom? Ze geloven op hun eigen manier, gaan naar kerkdiensten, doen belijdenis, nemen deel aan cursussen etc.
Ik vraag me of in hoeverre je tegenwoordig in het algemeen een dergelijk scherp onderscheid nog kunt maken.
Is dat zo belangrijk, dat etiketje? Je mag het noemen zoals je wilt. Ik zou mezelf bijvoorbeeld geen Christen willen noemen, hoewel sommige mensen me misschien wel zo zouden bestempelen omdat ik bijbel lees, naar kerkdiensten ga en er actief mee bezig ben en het een belangrijk deel van m'n leven is.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 11:29 schreef Klaudias het volgende:
[..]
Wat houdt dat in: geloven op hun eigen manier. Zitten daar grenzen aan? Mag je ook geloven dat God niet bestaat of de bijbelse Jezus niet bestaan heeft? Ben je volgens jou dan nog steeds een christen?
daar heb je een puntquote:Op dinsdag 10 mei 2011 11:32 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Is dat zo belangrijk, dat etiketje? Je mag het noemen zoals je wilt. Ik zou mezelf bijvoorbeeld geen Christen willen noemen, hoewel sommige mensen me misschien wel zo zouden bestempelen omdat ik bijbel lees, naar kerkdiensten ga en er actief mee bezig ben en het een belangrijk deel van m'n leven is.
Je gaat naar kerkdiensten, leest de bijbel, bent er actief mee bezig...en je noemt jezelf geen christen. Wat is het dan , curiositeit?quote:Op dinsdag 10 mei 2011 11:32 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Is dat zo belangrijk, dat etiketje? Je mag het noemen zoals je wilt. Ik zou mezelf bijvoorbeeld geen Christen willen noemen, hoewel sommige mensen me misschien wel zo zouden bestempelen omdat ik bijbel lees, naar kerkdiensten ga en er actief mee bezig ben en het een belangrijk deel van m'n leven is.
Of een vorm van therapie ?quote:Op dinsdag 10 mei 2011 12:00 schreef Klaudias het volgende:
Haushofer, als ze in een kerk samen de apostolische geloofsbelijdenis opzeggen ("Ik geloof in X en Y en zus en zo ... ") , zwijg jij dan? Of zie jij het meer als een vorm van poëzie?
Geef dan eens aan hoe jij ertegenaan kijkt en waar je in gelooft. Je bent meer aan het ontwijken dan duidelijkheid gevenquote:Op dinsdag 10 mei 2011 11:32 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik heb zelf geen belijdenis gedaan, en als er belijdenis wordt gedaan in "mijn" kerk mag je zelf een tekst uitzoeken of opmaken, geloof ik. Echt geloofsbelijdenissen opdreunen doen we niet zo.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 12:00 schreef Klaudias het volgende:
Haushofer, als ze in een kerk samen de apostolische geloofsbelijdenis opzeggen ("Ik geloof in X en Y en zus en zo ... ") , zwijg jij dan? Of zie jij het meer als een vorm van poëzie?
Naar mijn gevoel ontwijk ik niks, ik heb ook niks te verbergenquote:Op dinsdag 10 mei 2011 12:49 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Geef dan eens aan hoe jij ertegenaan kijkt en waar je in gelooft. Je bent meer aan het ontwijken dan duidelijkheid geven.
Lijkt zeer sterk op de gnostische christenen, je weet wel, zij die de strijd hebben verloren tegen de orthodoxen.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 13:03 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik heb zelf geen belijdenis gedaan, en als er belijdenis wordt gedaan in "mijn" kerk mag je zelf een tekst uitzoeken of opmaken, geloof ik. Echt geloofsbelijdenissen opdreunen doen we niet zo.
Dus de kans is groot dat als je in Thailand geboren was, dat je dan boeddhist was geworden? Of moslim als je in Saudi-Arabië geboren was?quote:Op dinsdag 10 mei 2011 13:04 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Naar mijn gevoel ontwijk ik niks, ik heb ook niks te verbergenIk ervaar het Christendom als een waardevolle traditie, zonder aan de waarheidsclaims te gaan hangen.
In mijn geval is dit wel zo, maar het is een wat flauwe vraag. Als je ergens anders geboren zou zijn, zou alleen je dna gelijk blijven, dat is maar een heel klein gedeelte van wie je als persoon bent. Het is lastig te zeggen dat je dan dezelfde zou zijn.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 13:41 schreef Klaudias het volgende:
[..]
Dus de kans is groot dat als je in Thailand geboren was, dat je dan boeddhist was geworden? Of moslim als je in Saudi-Arabië geboren was?
Natuurlijk, dat zou heel goed kunnen. Hetzelfde geldt voor muziek en kunst. Maar het zijn ook wat onwerkelijke situaties, want ik ben niet ergens anders geboren, en ik zou niet goed weten hoe ik dat zou moeten vergelijken.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 13:41 schreef Klaudias het volgende:
[..]
Dus de kans is groot dat als je in Thailand geboren was, dat je dan boeddhist was geworden? Of moslim als je in Saudi-Arabië geboren was?
Ik noem het gewoon vrijzinnig.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 13:39 schreef ATON het volgende:
[..]
Lijkt zeer sterk op de gnostische christenen, je weet wel, zij die de strijd hebben verloren tegen de orthodoxen.
wel de lusten, niet de lasten. Zo keken wij christelijk gereformeerden vroeger aan tegen de vrijzinnigen. Iedereen aan het avondmaal, iedereen zijn eigen belijdenis, iedereen lachend de hemel in.quote:
Mee eens maar het is nog altijd een stuk beter dan fundamentalisme.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 15:28 schreef hoatzin het volgende:
[..]
wel de lusten, niet de lasten. Zo keken wij christelijk gereformeerden vroeger aan tegen de vrijzinnigen. Iedereen aan het avondmaal, iedereen zijn eigen belijdenis, iedereen lachend de hemel in.
Een vrolijke boel.
Mee eens.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 16:03 schreef ZureMelk het volgende:
[..]
Mee eens maar het is nog altijd een stuk beter dan fundamentalisme.
Ik heb liever dat mensen er vrij mee om gaan dan dat ze iedere letter van hun heilige geschrift als de absolute waarheid zien.
Mooi toch? Afgelopen weekend (oid) stond er een artikeltje in de Trouw met als titel "flirten met God": religie bedrijven zonder aan de waarheidsclaim te hangen. Ik krijg zelf ook het idee dat dat steeds meer mensen aanspreektquote:Op dinsdag 10 mei 2011 15:28 schreef hoatzin het volgende:
[..]
wel de lusten, niet de lasten. Zo keken wij christelijk gereformeerden vroeger aan tegen de vrijzinnigen. Iedereen aan het avondmaal, iedereen zijn eigen belijdenis, iedereen lachend de hemel in.
Een vrolijke boel.
Is het dat ?quote:Op dinsdag 10 mei 2011 16:23 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Mooi toch? Afgelopen weekend (oid) stond er een artikeltje in de Trouw met als titel "flirten met God": religie bedrijven zonder aan de waarheidsclaim te hangen. Ik krijg zelf ook het idee dat dat steeds meer mensen aanspreekt
Klopt, de heilige Smirff is veel groterquote:Op zaterdag 14 mei 2011 21:23 schreef Tasharella het volgende:
Uiteraard. God is het grootst denkbare is voor hem gewoon waar, voor mij niet.
Uiteraard: steeds meer mensen hebben een afkeer van absolute uitspraken die geen duidelijk doel dienen. Waarom is het van belang te claimen dat god bestaat, als je er alleen maar in wilt geloven en verder niets?quote:Op dinsdag 10 mei 2011 16:23 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Mooi toch? Afgelopen weekend (oid) stond er een artikeltje in de Trouw met als titel "flirten met God": religie bedrijven zonder aan de waarheidsclaim te hangen. Ik krijg zelf ook het idee dat dat steeds meer mensen aanspreekt
Hobbyreligieuzen noem ik dat. Persoonlijk denk ik dat je dan een productievere hobby vinden kan die je hetzelfde geluk schenkt.quote:Op zondag 15 mei 2011 13:14 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Uiteraard: steeds meer mensen hebben een afkeer van absolute uitspraken die geen duidelijk doel dienen. Waarom is het van belang te claimen dat god bestaat, als je er alleen maar in wilt geloven en verder niets?
En, Papierversnipperaar, is daar iets mis mee?
Omdat hij denkt dat er ook professionele ("echte") religieuzen zijn.quote:Op zondag 15 mei 2011 13:49 schreef SingleCoil het volgende:
Dat klinkt niet erg vriendelijk. Waarom doe je er zo negatief over?
Dat noem ik zo omdat die mensen er geen 'werk' van maken hun eigen geloof naar zichzelf te verantwoorden. Je krijgt een beetje de volgende gesprekken met zo iemand:quote:Op zondag 15 mei 2011 13:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Omdat hij denkt dat er ook professionele ("echte") religieuzen zijn.
Dat vind ik ook van een heleboel andere hobbies. Doet dat er toe?quote:Op zondag 15 mei 2011 13:37 schreef Gray het volgende:
[..]
Hobbyreligieuzen noem ik dat. Persoonlijk denk ik dat je dan een productievere hobby vinden kan die je hetzelfde geluk schenkt.
In feite is iedereen die geloofd een hobby religieuzequote:Op zondag 15 mei 2011 20:32 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat vind ik ook van een heleboel andere hobbies. Doet dat er toe?
Kun je dat even verduidelijken ?quote:Op zondag 15 mei 2011 20:59 schreef Haushofer het volgende:
Zo kunnen we alles wel als hobby bestempelen.
Zo is wetenschap ook "maar een geloof". Als we dan toch alle nuance overboord mieteren
Ik zie niet in waarom je geloof als "hobby" wilt bestempelen. Wellicht dat een deel van de Christenen hun religie lichtvoetig opvatten, en zou je het kunnen vergelijken met hoe iemand een hobby ervaart. Maar dat is dan ook alles.quote:
Geloof is de zwemband van mensen die niet zelf kunnen/durven zwemmen, je kunt best zonder, maar dat vraagt wat durf en oefening.quote:Op zondag 15 mei 2011 21:07 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik zie niet in waarom je geloof als "hobby" wilt bestempelen. Wellicht dat een deel van de Christenen hun religie lichtvoetig opvatten, en zou je het kunnen vergelijken met hoe iemand een hobby ervaart. Maar dat is dan ook alles.
OK, kan ik in komen, maar niet dat je wetenschap ook " maar een geloof " kunt noemen.quote:Op zondag 15 mei 2011 21:07 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik zie niet in waarom je geloof als "hobby" wilt bestempelen. Wellicht dat een deel van de Christenen hun religie lichtvoetig opvatten, en zou je het kunnen vergelijken met hoe iemand een hobby ervaart. Maar dat is dan ook alles.
Kan prima, hangt gewoon af van hoe je het woord 'geloof' interpreteert.quote:Op zondag 15 mei 2011 21:22 schreef ATON het volgende:
[..]
OK, kan ik in komen, maar niet dat je wetenschap ook " maar een geloof " kunt noemen.
Vertel eens, welke interpretaties van geloof zijn er bij ' wetenschap ' ?quote:Op zondag 15 mei 2011 21:25 schreef yarnamc het volgende:
[..]
Kan prima, hangt gewoon af van hoe je het woord 'geloof' interpreteert.
Men zou eerder kunnen stellen dat ' geloof ' ( religie ) een gemakkelijke invulling is van ' de onbekende factor ' bij gebrek aan kennis.quote:Op zondag 15 mei 2011 21:20 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Geloof is de zwemband van mensen die niet zelf kunnen/durven zwemmen, je kunt best zonder, maar dat vraagt wat durf en oefening.
Nee, ik ook niet, maar dat is een uitspraak die sommige gelovigen hier in het verleden wel es deden en waar dan bovenop gesprongen werd door mensen die de wetenschap wouden verdedigen.quote:Op zondag 15 mei 2011 21:22 schreef ATON het volgende:
[..]
OK, kan ik in komen, maar niet dat je wetenschap ook " maar een geloof " kunt noemen.
De arrogantie is stuitend. Maar voel je vooral verlicht en bevrijd.quote:Op zondag 15 mei 2011 21:20 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Geloof is de zwemband van mensen die niet zelf kunnen/durven zwemmen, je kunt best zonder, maar dat vraagt wat durf en oefening.
Religie is een min-of-meer constante ( dogma ), terwijl wetenschap een evolutionair proces is. Kan niet met elkaar worden vergeleken, mijn idee.quote:Op zondag 15 mei 2011 21:36 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nee, ik ook niet, maar dat is een uitspraak die sommige gelovigen hier in het verleden wel es deden en waar dan bovenop gesprongen werd door mensen die de wetenschap wouden verdedigen.
Religie bevat in het algemeen dogma's die nauwelijks evolueren. Maar religieuze beleving, opvattingen en tekstinterpretaties evolueren wel degelijk. En niet zo'n klein beetje ook. Kijk maar naar het Christendom.quote:Op zondag 15 mei 2011 21:53 schreef ATON het volgende:
[..]
Religie is een min-of-meer constante ( dogma )...
Als je vanaf het moment dat er onzekerheid is, spreekt van 'geloof', dan zou je wetenschap als geloof kunnen zien, niet?quote:Op zondag 15 mei 2011 21:33 schreef ATON het volgende:
[..]
Vertel eens, welke interpretaties van geloof zijn er bij ' wetenschap ' ?
Je moet sowieso geloven in de wetenschap aangezien je niet zelf achter alle feiten kunt komen.quote:Op zondag 15 mei 2011 22:15 schreef yarnamc het volgende:
[..]
Als je vanaf het moment dat er onzekerheid is, spreekt van 'geloof', dan zou je wetenschap als geloof kunnen zien, niet?
En zijn 'feiten' niet gewoon zaken waarin men zeer hard gelooft?quote:Op zondag 15 mei 2011 22:21 schreef Bigboss407 het volgende:
[..]
Je moet sowieso geloven in de wetenschap aangezien je niet zelf achter alle feiten kunt komen.
Heb je helemaal gelijk in.quote:Op zondag 15 mei 2011 22:22 schreef yarnamc het volgende:
[..]
En zijn 'feiten' niet gewoon zaken waarin men zeer hard gelooft?
Eén woord, maar twee betekenissen die met elkaar totaal niks te zien hebben.quote:Op zondag 15 mei 2011 22:15 schreef yarnamc het volgende:
[..]
Als je vanaf het moment dat er onzekerheid is, spreekt van 'geloof', dan zou je wetenschap als geloof kunnen zien, niet?
een feit is geen kwestie van geloofquote:Op zondag 15 mei 2011 22:22 schreef yarnamc het volgende:
[..]
Nee. Feiten zijn zaken waar een acceptabele mate van empirisch bewijs voor is.quote:Op zondag 15 mei 2011 22:22 schreef yarnamc het volgende:
[..]
De wetenschap houdt zich niet bezig met het al dan niet bestaan van God, dat is een loutere religieuze aangelegenheid. Wetenschap probeert wél bepaalde theoriën te bewijzen, en als deze er alsnog niet zijn gaan die theoriën op de vuilnis of in de koelkast. Men is dan vrij in onbewezen theoriën te geloven, maar hebben wetenschappelijk gezien geen waarde en kunnen tot zo lang in het vakje samen met religie. Laten we wél wezen !quote:Op maandag 16 mei 2011 08:20 schreef SingleCoil het volgende:
Je bedoelt waarschijnlijk: feiten zijn waarnemingen die in een theorie passen?
Toch is het dogmatisch aanhangen van wetenschappelijke theorieen ook wel een beetje "Geloof". Zolang je geen redelijk bewijs hebt kunnen leveren dat God niet bestaat (defineer dan eerst "God" en "bestaan" zodat die begrippen voldoende breed geaccepteerd worden) is het vreemd als je zou stellen dat God dus niet bestaat. Wie dat wel doet baseert zich dan niet op feiten, wat ieders recht is, maar "gelooft" dus dat God niet bestaat.
Niet dat dat erg is natuurlijk, ik geloof zelf niet in God maar wel in een hoop andere dingen, en ik denk dat niemand kan leven zonder enige mate van geloof in zaken die hij niet zeker weet.
Zou je theorien in je post vervangen met hypothesen dan klopt je post nog nét een beetje meer.quote:Op maandag 16 mei 2011 08:29 schreef ATON het volgende:
[..]
De wetenschap houdt zich niet bezig met het al dan niet bestaan van God, dat is een loutere religieuze aangelegenheid. Wetenschap probeert wél bepaalde theoriën te bewijzen, en als deze er alsnog niet zijn gaan die theoriën op de vuilnis of in de koelkast. Men is dan vrij in onbewezen theoriën te geloven, maar hebben wetenschappelijk gezien geen waarde en kunnen tot zo lang in het vakje samen met religie. Laten we wél wezen !
Doe maar.quote:Op maandag 16 mei 2011 08:39 schreef Gray het volgende:
[..]
Zou je theorien in je post vervangen met hypothesen dan klopt je post nog nét een beetje meer.
Je bewijst niet in de wetenschap, je falsificeert; het tegenovergestelde, dus.quote:Op maandag 16 mei 2011 08:29 schreef ATON het volgende:
[..]
De wetenschap houdt zich niet bezig met het al dan niet bestaan van God, dat is een loutere religieuze aangelegenheid. Wetenschap probeert wél bepaalde theoriën te bewijzen, en als deze er alsnog niet zijn gaan die theoriën op de vuilnis of in de koelkast. Men is dan vrij in onbewezen theoriën te geloven, maar hebben wetenschappelijk gezien geen waarde en kunnen tot zo lang in het vakje samen met religie. Laten we wél wezen !
Dat geloof ik niet (pun intended). In religieuze aangelegenheden is het bestaan van God doorgaans geen vraag. Je zou het een axioma kunnen noemen. En dit topic gaat overhet bestaan van God, waarbij de vergelijking met de wetenschap getrokken wordt. Dan is het niet onredelijk als we de wetenschappelijke benadering ook eens op die vraag loslaten. Als dan vervolgens blijkt dat ook de wetenschap geen antwoord op die vraag kan geven is het vreemd dat mensen met grote stelligheid beweren dat God niet bestaat.quote:Op maandag 16 mei 2011 08:29 schreef ATON het volgende:
[..]
De wetenschap houdt zich niet bezig met het al dan niet bestaan van God, dat is een loutere religieuze aangelegenheid.
Laten we inderdaat maar wel wezen. Als je een almachtige God als axioma accepteert (en wat is geloven anders dan dat?) dan is er een prima wetenschappelijke theorie rondom God op te bouwen. Lastig is wel dat almachtigheid geen falsificatie verdraagt, maar Karl Popper is ook maar door God geschapenquote:Wetenschap probeert wél bepaalde theoriën te bewijzen, en als deze er alsnog niet zijn gaan die theoriën op de vuilnis of in de koelkast. Men is dan vrij in onbewezen theoriën te geloven, maar hebben wetenschappelijk gezien geen waarde en kunnen tot zo lang in het vakje samen met religie. Laten we wél wezen !
Laat staan dat almacht niet goed gedefinieerd is, wanneer je het logisch bekijkt; het is een soort van taalkundige versie van Russel's paradox.quote:Op maandag 16 mei 2011 08:50 schreef SingleCoil het volgende:
Lastig is wel dat almachtigheid geen falsificatie verdraagt, maar Karl Popper is ook maar door God geschapen
Hoezo?quote:Op maandag 16 mei 2011 10:01 schreef SingleCoil het volgende:
In brede zin zijn we nu immers al bezig een wetenschappelijke theorie rondom het bestaan van God te bouwen, te beginnen met het definieren van de uitgangspunten.
De verzamelingenleer heeft Russel's paradox overleefd door te erkennen dat ook in wiskundige (formele) systemen begrippen bestaan die niet goed gedefinieerd zijn (in dit geval: "de verzameling van alle verzamelingen"). Als je de parallel zou trekken, zou je hier dus concluderen dat het begrip "almacht" niet goed gedefinieerd is (in de naieve zin van het woord) en je het dus gewoon niet zou moeten gebruiken.quote:En de verzamelingenleer heeft de paradox vanRussel ook overleefd, dus waarom almachtigheid niet?
Dan begrijp je me verkeerd. Er is geen professionele gelovige, die de waarheid beter kent dan jij of ik. We zijn met z'n allen aan het gissen naar een waarheid. En dat kan een professionele gelovige (ik denk nu aan de priesterklasse) echt niet beter dan een "gewone" gelovige.quote:Op zondag 15 mei 2011 20:59 schreef Haushofer het volgende:
Zo kunnen we alles wel als hobby bestempelen.
Zo is wetenschap ook "maar een geloof". Als we dan toch alle nuance overboord mieteren
Volgens mij is de gangbare stelling in de verzamelingenleer dat "de verzameling van alle verzamelingen" domweg niet gedefinieerd is.quote:Op maandag 16 mei 2011 10:09 schreef SingleCoil het volgende:
Of je zou het, zoals in het geval van de verzamelingenleer, moeten herdefinieren. Maar dan zul je eerst heel scherp aan moeten geven wat het probleem dan is.
Dan zal eerst een duidelijke definitie gegeven moeten worden, en er zal in elk geval een sprankje hoop moeten zijn dat het een vruchtbaar wetenschappelijk concept oplevert.quote:Hoezo? Deze discussie is een wetenschappelijke benadering van het godsbegrip,die zou dus kunnen leiden tot een wetenschappelijke theorie daaromtrent
Iemand die waarheid met hoofdletters schrijftquote:Op maandag 16 mei 2011 10:12 schreef SingleCoil het volgende:
Ik denk dat de meeste gelovigen helemaal niet gissen naar de Waarheid, want die kennen ze al.
"Tegen beter in volslagen onbewezen zaken toch klakkeloos voor waar aannemen"?quote:Op maandag 16 mei 2011 12:17 schreef SingleCoil het volgende:
aan sommige mensen is zo'n stijlvorm inderdaad niet besteedMaar ik denk dat jij niet echt snapt wat geloven inhoudt.
Het blijft stuitend hoe kortzichtig mensen religie kunnen neerzetten. Eerst een stromannetje kneden, en dan aanvallen. En vervolgens een paar posts verder waarschijnlijk weer gaan pretenderen dat je zelf wel oh zo rationeel bezig bent, zeker. Dan zul je eerst dergelijke drogredenatie moeten afleren, vrees ik.quote:Op maandag 16 mei 2011 12:29 schreef Telecaster het volgende:
[..]
"Tegen beter in volslagen onbewezen zaken toch klakkeloos voor waar aannemen"?
Wetenschap werkt in collectief verband. Het is inderdaad ondoenlijk om als individu voor elke bewering bewijzen te zoeken en dus moet je soms een wetenschapper op z'n woord vertrouwen. Toch kun je wel als mens kiezen welke mensen je vertrouwt, welke tradities. Ik denk dus ook niet dat je geloven in een wetenschapper zomaar kunt vergelijken met geloven in een priester, bijbel of shaman.quote:Op maandag 16 mei 2011 08:20 schreef SingleCoil het volgende:
Toch is het dogmatisch aanhangen van wetenschappelijke theorieen ook wel een beetje "Geloof". Zolang je geen redelijk bewijs hebt kunnen leveren dat God niet bestaat (defineer dan eerst "God" en "bestaan" zodat die begrippen voldoende breed geaccepteerd worden) is het vreemd als je zou stellen dat God dus niet bestaat. Wie dat wel doet baseert zich dan niet op feiten, wat ieders recht is, maar "gelooft" dus dat God niet bestaat.
Niet dat dat erg is natuurlijk, ik geloof zelf niet in God maar wel in een hoop andere dingen, en ik denk dat niemand kan leven zonder enige mate van geloof in zaken die hij niet zeker weet.
Nee,maar dat beweer ik ook niet. Ik hoor veel mensen nogal dogmatisch beweren dat God niet bestaat. En dat niet-bestaan wordt dan gezet in het licht van de wetenschap, die wel verklaringen zou geven. Daarmee wordt een beetje de indruk gewekt dat wetenschap en godsbestaan elkaar uit zouden sluiten, terwijl God juist in zichzelf al een onwetenschappelijk begrip is. Of, anders gezegd, je kunt God niet falsifieren, maar dat wil nog niet zeggen dat 'ie niet bestaat. En wie iets anders aanhang weet dat dus niet maar gelooft het.quote:Op maandag 16 mei 2011 13:55 schreef Klaudias het volgende:
[..]
Wetenschap werkt in collectief verband. Het is inderdaad ondoenlijk om als individu voor elke bewering bewijzen te zoeken en dus moet je soms een wetenschapper op z'n woord vertrouwen. Toch kun je wel als mens kiezen welke mensen je vertrouwt, welke tradities. Ik denk dus ook niet dat je geloven in een wetenschapper zomaar kunt vergelijken met geloven in een priester, bijbel of shaman.
Misschien niet op de zelfde manier maar wel met vergelijkbare aspectenquote:Al denk ik wel dat veel mensen op dezelfde manier in een wetenschapper geloven als gelovigen in hun Waarheid.
feiten zijn waarnemingen los van iedere theoriequote:Op maandag 16 mei 2011 08:20 schreef SingleCoil het volgende:
noem is 1 wetenschapper die zegt dat er geen god kan bestaanquote:Toch is het dogmatisch aanhangen van wetenschappelijke theorieen ook wel een beetje "Geloof". Zolang je geen redelijk bewijs hebt kunnen leveren dat God niet bestaat (defineer dan eerst "God" en "bestaan" zodat die begrippen voldoende breed geaccepteerd worden) is het vreemd als je zou stellen dat God dus niet bestaat. Wie dat wel doet baseert zich dan niet op feiten, wat ieders recht is, maar "gelooft" dus dat God niet bestaat.
quote:Niet dat dat erg is natuurlijk, ik geloof zelf niet in God maar wel in een hoop andere dingen, en ik denk dat niemand kan leven zonder enige mate van geloof in zaken die hij niet zeker weet.
Toch lijkt een feit mij iets anders dan een waarnemingquote:Op maandag 16 mei 2011 17:01 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
feiten zijn waarnemingen los van iedere theorie
of ik zwaarte kracht nu verklaar via Newton of engeltjes die naar beneden duwen als ik iets optil en ik laat het los dan valt het naar beneden
geen idee.quote:[..]
noem is 1 wetenschapper die zegt dat er geen god kan bestaan
Daar gaan we weer.quote:Op maandag 16 mei 2011 17:09 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Toch lijkt een feit mij iets anders dan een waarneming
[..]
geen idee.
Als iemand door schizofrenie of door geestverruimende middelen het idee heeft dat hij met geesten heeft lopen communiceren met geesten dan is dat voor hem een feit.quote:Op maandag 16 mei 2011 17:09 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Toch lijkt een feit mij iets anders dan een waarneming
[..]
geen idee.
Wat was de tweede betekenis? De eerste is dus dat men gelooft vanaf het moment dat er onzekerheid is.quote:Op zondag 15 mei 2011 22:32 schreef ATON het volgende:
[..]
Eén woord, maar twee betekenissen die met elkaar totaal niks te zien hebben.
Hoe definieer jij 'feit'? Voor mij is iets 'feit' als het 100% zeker waar is. Er is geen enkele mogelijkheid dat het onwaar is. Dus in dit geval is het voor die persoon in jouw verhaal geen feit dat hij een religieuze ervaring heeft gehad, hij is namelijk niet 100% zeker dat deze mystieke ervaring niet het resultaat is van herinneringvervalsing.quote:Op zondag 15 mei 2011 23:49 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
een feit is geen kwestie van geloof
Als iemand claimt een religieuze ervaring heeft gehad is het een feit dat hij claimt een religieuze ervaring te hebben gehad.
En iedereen in zijn omgeving kan voor zichzelf bevestigen dat hij dat claimt.
Het is enkel voor hem een feit of hij daadwerkelijk iets als een religieuze ervaring heeft gehad of dat hij enkel zegt dat hij dat gehad heeft
Ik definieer feiten als volgt : 'feiten zijn zaken waarover geen onzekerheid heerst.'quote:Op maandag 16 mei 2011 01:27 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Nee. Feiten zijn zaken waar een acceptabele mate van empirisch bewijs voor is.
Exact.quote:![]()
Op maandag 16 mei 2011 08:20 schreef SingleCoil het volgende:
1 feit op zichzelf is dan ook volkomen nutteloosquote:Op maandag 16 mei 2011 17:41 schreef SingleCoil het volgende:
Op die manier heb je niet zo veel aan het begrip "feit", he? Je zou dat eerder een waarneming noemen, denk ik
Dan bestaan er geen feitenquote:Op maandag 16 mei 2011 17:44 schreef yarnamc het volgende:
Ik definieer feiten als volgt : 'feiten zijn zaken waarover geen onzekerheid heerst.'
Feiten zijn dus 100% zeker waar.
Ita est. En zoals je in mijn post leest, is dit ook de definitie die Van Dale, dus de meerderheid van de bevolking, aan dit woord geeft.quote:
Heb ik niet geschreven. Dat is uw interpretatie van de eerste betekenis.quote:Wat was de tweede betekenis? De eerste is dus dat men gelooft vanaf het moment dat er onzekerheid is.
Edit: Ah, nu zie ik wat je bedoelt.quote:Op maandag 16 mei 2011 17:59 schreef ATON het volgende:
yamamc:
[..]
Heb ik niet geschreven. Dat is uw interpretatie van de eerste betekenis.
Ja hoor, die is er zeker. Je hebt ' geloven' in religieuze zin en je hebt ' geloven ' in de betekenis : aannemen voor waar wat iemand je vertelt. En er zijn er zeker nog betekenissen voor dit woord hoor. Eigenlijk komt het er op neer iets voor waar aan te nemen wat je zelf niet getest hebt op zijn waarheidsgehalte of waar je geen bewijs voor kunt aanvoeren, maar dit toch voor waar neemt. Voldoende zo ? En ho ja, nog dit ; er zijn ook mensen die iets geloven/voor waar aannemen omdat ze het zelf niet kunnen of willen uitvlooien of niet begrijpen. Is er ook nog.quote:Op maandag 16 mei 2011 18:07 schreef yarnamc het volgende:
[..]
Edit: Ah, nu zie ik wat je bedoelt.
Maar mogelijk is er dus geen tweede betekenis.
Over het algemeen wordt een hypothese aangepast aan de feiten en niet omgekeerd. Het vinden van feiten die een populaire hypothese - of idd zelfs een theorie - omver werpen is zelfs de natte droom van iedere goede wetenschapper - en het zoeken naar dingen waarmee je kan bewijzen dat een idee fout is is zelfs de meest fundamentele gedachte van de wetenschappelijke methode.quote:Op maandag 16 mei 2011 08:20 schreef SingleCoil het volgende:
Ik lees het net: Stephen Hawkingquote:Op maandag 16 mei 2011 17:01 schreef Mr.44 het volgende:
noem is 1 wetenschapper die zegt dat er geen god kan bestaan
Ik zou dat eerder een "wereldbeeld" dan een "theorie" noemenquote:Op maandag 16 mei 2011 19:42 schreef SingleCoil het volgende:
Nee, dat bedoel ik niet. Als ik een waarneming doe die in een theorie past dan ben ik eerder geneigd aan te nemen dat die waarneming juist is dan als ik eenwaarneming doe die niet in een theorie past. Voorbeeld: ik zie een appel uit de boom vallen, past in de theorie. Nu zie ik een appel uit de boom vallen en vervlogens weer opstijgen. Twijfel: was mijn waarneming juist? Was het wel een appel? Steeg 'ie echt wel op? Was mijn waarneming feitelijk juist?
De meeste mensen gebruiken theorieen niet om te kijken of ze kunnen falsifieren maar om als kader om waarneming in te plaatsen. Logisch dat 'ie longkanker had, hij rookte ook als een ketter.
Hoezo arrogant? Ik heb vroeger ook met een zwembandje gezwommen hoor.quote:Op zondag 15 mei 2011 21:37 schreef Haushofer het volgende:
[..]
De arrogantie is stuitend. Maar voel je vooral verlicht en bevrijd.
Je moet je paranormale gaven nog even wat fijner afstellen. Een bullshitfilter toevoegen ofzo. Waar haal je het vandaanquote:Op maandag 16 mei 2011 23:11 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
Laat me raden je hebt vast een epifanie gehad die je een rotsvast geloof heeft gegeven, want met redeneren alleen kom je niet tot geloof.
Wat is daar arrogant aan tegenover iemand die het omgekeerde beweert?quote:Op zondag 15 mei 2011 21:37 schreef Haushofer het volgende:
[..]
De arrogantie is stuitend. Maar voel je vooral verlicht en bevrijd.
Dat doe hij niet, hij reageert op een post van mij.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 12:26 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Wat is daar arrogant aan tegenover iemand die het omgekeerde beweert?
Wat ben je recalcitrant de laatste tijd t.o.v. mensen die kritiek leveren op religie?quote:Op maandag 16 mei 2011 23:28 schreef Haushofer het volgende:
Je moet je paranormale gaven nog even wat fijner afstellen. Een bullshitfilter toevoegen ofzo. Waar haal je het vandaan
Kritiek geven is prima. Het wordt ergerlijk wanneer die "kritiek" totaal niet onderbouwd is, en toch gebracht wordt met een pretentie en zekerheid waar de gemiddelde orthodoxe Christen nog een puntje aan kan zuigen.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 14:07 schreef Modus het volgende:
[..]
Wat ben je recalcitrant de laatste tijd t.o.v. mensen die kritiek leveren op religie?
Gelovigen klagen vaak dat ongelovigen ongefundamenteerd bashen. Maar dat doen ze zelf ook, al eeuwen. Heidenen worden verketterd en immoreel en dom (dwaas) genoemd.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 13:56 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat doe hij niet, hij reageert op een post van mij.
Wat zou je precies onder "het tegenovergestelde" verstaan?
Hawking stelt volgens mij dat je geen God nodig hebt om het ontstaan van het universum te verklaren. Dat is een hele andere uitspraak, natuurlijk.quote:
Dus...?quote:Op dinsdag 17 mei 2011 14:22 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Gelovigen klagen vaak dat ongelovigen ongefundamenteerd bashen. Maar dat doen ze zelf ook, al eeuwen. Heidenen worden verketterd en immoreel en dom (dwaas) genoemd.
Hij stel onder meer ook dat er geen leven na de dood is.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 14:23 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Hawking stelt volgens mij dat je geen God nodig hebt om het ontstaan van het universum te verklaren. Dat is een hele andere uitspraak, natuurlijk.
+1!quote:Op dinsdag 17 mei 2011 14:13 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Kritiek geven is prima. Het wordt ergerlijk wanneer die "kritiek" totaal niet onderbouwd is, en toch gebracht wordt met een pretentie en zekerheid waar de gemiddelde orthodoxe Christen nog een puntje aan kan zuigen.
Ik beschouw dergelijke opmerkingen dan ook niet als kritiek, maar als dom getroll. Als er dan vervolgens ook maar weer vanuit wordt gegaan dat ik "een rotsvast geloof" heb en "epifanieën" heb gehad, dan vraag ik me serieus af of een dergelijk persoon echt niet doorheeft dat hij eenzelfde soort achterlijke denkwijze toepast die hij nou juist zo lijkt te hekelen van streng gelovigen.
Ja, aan dat soort domheid erger ik me inderdaad nogal
Ja, maar dat is een levensbeschouwelijke overtuiging. Dat zegt hij volgens mij dan ook niet als wetenschapper, en al helemaal niet met een wetenschappelijke "zekerheid" (zover die gegeven kan worden in de wetenschap, natuurlijk).quote:Op dinsdag 17 mei 2011 14:25 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Hij stel onder meer ook dat er geen leven na de dood is.
Dus blijkt maar weer es dat (al of niet vermeende) arrogantie aan beide kanten voorkomt.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 14:23 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dus...?
Ik ben niet zo van de "Jantje schijt in de wasbak, dus Keesje mag het ook doen"-logica, maar misschien bedoel je wat anders![]()
Rechtvaardigt dat een dergelijke houding?quote:Op dinsdag 17 mei 2011 14:53 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Dus blijkt maar weer es dat (al of niet vermeende) arrogantie aan beide kanten voorkomt.
Nee.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 15:18 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Rechtvaardigt dat een dergelijke houding?
Generaliseren is ook een ding he?quote:Op dinsdag 17 mei 2011 14:22 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Gelovigen klagen vaak dat ongelovigen ongefundamenteerd bashen. Maar dat doen ze zelf ook, al eeuwen. Heidenen worden verketterd en immoreel en dom (dwaas) genoemd.
nou dan niet, god bestaat niet omdat iedere gelovige een eigen definitie heeft van de onzichtbare vriend. God is net een wolk: van een afstand lijkt het heel indrukwekkend maar als je heel dichtbij kijkt is het gewoon mist.quote:Op maandag 16 mei 2011 23:28 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Je moet je paranormale gaven nog even wat fijner afstellen. Een bullshitfilter toevoegen ofzo. Waar haal je het vandaan
Mist bestaat.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 23:05 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
nou dan niet, god bestaat niet omdat iedere gelovige een eigen definitie heeft van de onzichtbare vriend. God is net een wolk: van een afstand lijkt het heel indrukwekkend maar als je heel dichtbij kijkt is het gewoon mist.
Dat was de vraag ook niet. De vraag was: noem es 1 wetenschapper...quote:Op dinsdag 17 mei 2011 14:28 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, maar dat is een levensbeschouwelijke overtuiging. Dat zegt hij volgens mij dan ook niet als wetenschapper, en al helemaal niet met een wetenschappelijke "zekerheid" (zover die gegeven kan worden in de wetenschap, natuurlijk).
Je hebt zeker nog nooit echt van dichtbij gekeken? Het merendeel van de mensheid is het niet met je eens, trouwens. Dat zou tot denken moeten zetten.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 23:05 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
nou dan niet, god bestaat niet omdat iedere gelovige een eigen definitie heeft van de onzichtbare vriend. God is net een wolk: van een afstand lijkt het heel indrukwekkend maar als je heel dichtbij kijkt is het gewoon mist.
Juist, dat kan de wetenschap niet. Net zo min dat ze het bestaan van kaboutertjes of de Yeti niet kunnen weerleggen.quote:Op woensdag 18 mei 2011 10:00 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Dat was de vraag ook niet. De vraag was: noem es 1 wetenschapper...
Als je zou zeggen: geef eens een feit waaruit zou blijken dat god niet bestaat, dan is het wetenschappelijk.
De waarheid valt niet onder het democratisch stelsel.quote:Op woensdag 18 mei 2011 10:01 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Je hebt zeker nog nooit echt van dichtbij gekeken? Het merendeel van de mensheid is het niet met je eens, trouwens. Dat zou tot denken moeten zetten.
maar zo zijn er ook in de evolutietheorie nogal wat kernproblemen waar vooralsnog geen helder antwoord op is.quote:Op woensdag 18 mei 2011 10:05 schreef ATON het volgende:
[..]
Juist, dat kan de wetenschap niet. Net zo min dat ze het bestaan van kaboutertjes of de Yeti niet kunnen weerleggen.
Daar gaat het niet om. Het gaat er om dat de overgrote meerderheid van de mensen in een of andere god gelooft. Dat op zich is al reden om er eens over na te denken. Als je die idee verwerpt ben je nogal dogmatisch bezig. Hoe mooi de wetenschap ook is, het is ook maar een zienswijze.quote:Op woensdag 18 mei 2011 10:06 schreef ATON het volgende:
[..]
De waarheid valt niet onder het democratisch stelsel.
Ik heb er over nagedacht en ben tot het volgende gekomen:quote:Op woensdag 18 mei 2011 10:27 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Daar gaat het niet om. Het gaat er om dat de overgrote meerderheid van de mensen in een of andere god gelooft. Dat op zich is al reden om er eens over na te denken. Als je die idee verwerpt ben je nogal dogmatisch bezig. Hoe mooi de wetenschap ook is, het is ook maar een zienswijze.
Nee, ik heb het goed. Maar alle vrijheid aan jou om het tegen te spreken.quote:Op woensdag 18 mei 2011 10:38 schreef SingleCoil het volgende:
Je lijkt nogal wat te weten over de beweegredenen van het grootste deel van de mensheid? Misschien heb jij het wel mis,heb je daar wel eens echt over nagedacht?
Je hebt er niet over nagedacht en je hebt het goed?quote:Op woensdag 18 mei 2011 10:45 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Nee, ik heb het goed. Maar alle vrijheid aan jou om het tegen te spreken.
Ik geloof in ieder geval niet dat ik aan een opperwezen verantwoording schuldig zou zijn. Verder heb ik vooral vragenquote:
Die "nee" sloeg op je stelling "misschien heb jij het wel mis".quote:Op woensdag 18 mei 2011 10:58 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Je hebt er niet over nagedacht en je hebt het goed?
Ik ben hard maar wel rechtvaardig. Geloven in onbewezen onzin, is krankzinnig. Sorry.quote:Ik spreek trouwens niets anders tegen dan dat je zou vinden dat de meningen of gevoelens van de rest van de mensheid er niet toe zouden doen. Het is voor mij in ieder geval wel een reden om toch even verder te kijken dan wat ik uit onze westerse technocultuur opgepikt hebt
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |