abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_96861150
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2011 21:53 schreef ATON het volgende:

[..]

Religie is een min-of-meer constante ( dogma )...
Religie bevat in het algemeen dogma's die nauwelijks evolueren. Maar religieuze beleving, opvattingen en tekstinterpretaties evolueren wel degelijk. En niet zo'n klein beetje ook. Kijk maar naar het Christendom.
  zondag 15 mei 2011 @ 22:15:19 #227
314096 yarnamc
nitimur in vetitum
pi_96862433
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2011 21:33 schreef ATON het volgende:

[..]

Vertel eens, welke interpretaties van geloof zijn er bij ' wetenschap ' ?
Als je vanaf het moment dat er onzekerheid is, spreekt van 'geloof', dan zou je wetenschap als geloof kunnen zien, niet?
  zondag 15 mei 2011 @ 22:21:42 #228
331096 Bigboss407
The big boss
pi_96862917
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2011 22:15 schreef yarnamc het volgende:

[..]

Als je vanaf het moment dat er onzekerheid is, spreekt van 'geloof', dan zou je wetenschap als geloof kunnen zien, niet?
Je moet sowieso geloven in de wetenschap aangezien je niet zelf achter alle feiten kunt komen.
Don't mess with me!
  zondag 15 mei 2011 @ 22:22:33 #229
314096 yarnamc
nitimur in vetitum
pi_96862982
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2011 22:21 schreef Bigboss407 het volgende:

[..]

Je moet sowieso geloven in de wetenschap aangezien je niet zelf achter alle feiten kunt komen.
En zijn 'feiten' niet gewoon zaken waarin men zeer hard gelooft?
  zondag 15 mei 2011 @ 22:23:41 #230
331096 Bigboss407
The big boss
pi_96863063
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2011 22:22 schreef yarnamc het volgende:

[..]

Heb je helemaal gelijk in.
Don't mess with me!
pi_96863847
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2011 22:15 schreef yarnamc het volgende:

[..]

Eén woord, maar twee betekenissen die met elkaar totaal niks te zien hebben.
pi_96868460
quote:

[..]

een feit is geen kwestie van geloof
Als iemand claimt een religieuze ervaring heeft gehad is het een feit dat hij claimt een religieuze ervaring te hebben gehad.
En iedereen in zijn omgeving kan voor zichzelf bevestigen dat hij dat claimt.

Het is enkel voor hem een feit of hij daadwerkelijk iets als een religieuze ervaring heeft gehad of dat hij enkel zegt dat hij dat gehad heeft
  maandag 16 mei 2011 @ 01:27:53 #233
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_96872097
quote:

[..]

Nee. Feiten zijn zaken waar een acceptabele mate van empirisch bewijs voor is.
Atheism isn't a religion. It's a personal relationship with reality.
"And I think it should be – religion – treated with ridicule, and hatred and contempt. And I claim that right."- Christopher Hitchens, 1949 - 2011
  maandag 16 mei 2011 @ 08:20:53 #234
100657 SingleCoil
Gezinshoofd
pi_96874503
Je bedoelt waarschijnlijk: feiten zijn waarnemingen die in een theorie passen?

Toch is het dogmatisch aanhangen van wetenschappelijke theorieen ook wel een beetje "Geloof". Zolang je geen redelijk bewijs hebt kunnen leveren dat God niet bestaat (defineer dan eerst "God" en "bestaan" zodat die begrippen voldoende breed geaccepteerd worden) is het vreemd als je zou stellen dat God dus niet bestaat. Wie dat wel doet baseert zich dan niet op feiten, wat ieders recht is, maar "gelooft" dus dat God niet bestaat.

Niet dat dat erg is natuurlijk, ik geloof zelf niet in God maar wel in een hoop andere dingen, en ik denk dat niemand kan leven zonder enige mate van geloof in zaken die hij niet zeker weet.
Mu!
pi_96874632
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2011 08:20 schreef SingleCoil het volgende:
Je bedoelt waarschijnlijk: feiten zijn waarnemingen die in een theorie passen?

Toch is het dogmatisch aanhangen van wetenschappelijke theorieen ook wel een beetje "Geloof". Zolang je geen redelijk bewijs hebt kunnen leveren dat God niet bestaat (defineer dan eerst "God" en "bestaan" zodat die begrippen voldoende breed geaccepteerd worden) is het vreemd als je zou stellen dat God dus niet bestaat. Wie dat wel doet baseert zich dan niet op feiten, wat ieders recht is, maar "gelooft" dus dat God niet bestaat.

Niet dat dat erg is natuurlijk, ik geloof zelf niet in God maar wel in een hoop andere dingen, en ik denk dat niemand kan leven zonder enige mate van geloof in zaken die hij niet zeker weet.
De wetenschap houdt zich niet bezig met het al dan niet bestaan van God, dat is een loutere religieuze aangelegenheid. Wetenschap probeert wél bepaalde theoriën te bewijzen, en als deze er alsnog niet zijn gaan die theoriën op de vuilnis of in de koelkast. Men is dan vrij in onbewezen theoriën te geloven, maar hebben wetenschappelijk gezien geen waarde en kunnen tot zo lang in het vakje samen met religie. Laten we wél wezen !
pi_96874758
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2011 08:29 schreef ATON het volgende:

[..]

De wetenschap houdt zich niet bezig met het al dan niet bestaan van God, dat is een loutere religieuze aangelegenheid. Wetenschap probeert wél bepaalde theoriën te bewijzen, en als deze er alsnog niet zijn gaan die theoriën op de vuilnis of in de koelkast. Men is dan vrij in onbewezen theoriën te geloven, maar hebben wetenschappelijk gezien geen waarde en kunnen tot zo lang in het vakje samen met religie. Laten we wél wezen !
Zou je theorien in je post vervangen met hypothesen dan klopt je post nog nét een beetje meer.
pi_96874819
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2011 08:39 schreef Gray het volgende:

[..]

Zou je theorien in je post vervangen met hypothesen dan klopt je post nog nét een beetje meer.
Doe maar.
pi_96874849
quote:

[..]

Je bewijst niet in de wetenschap, je falsificeert; het tegenovergestelde, dus.

Het woord "geloof" roept denk ik de verkeerde associaties op, wanneer het om wetenschap gaat. Maar in de wetenschap ga je altijd uit van een bepaald paradigma, gestoeld op axioma's. Die axioma's kun je niet bewijzen. Zo kun je in de natuurkunde niet bewijzen dat de lichtsnelheid voor elke waarnemer constant is; je kunt het alleen waarnemen (en dat extrapoleer je vervolgens door naar alle waarnemers, met het idee dat natuurwetten globaal gelden en niet lokaal; nog een aanname).

"Bewijzen" doe je in de wiskunde, niet in de (natuur)wetenschappen.
  maandag 16 mei 2011 @ 08:50:08 #239
100657 SingleCoil
Gezinshoofd
pi_96874887
quote:

[..]

De wetenschap houdt zich niet bezig met het al dan niet bestaan van God, dat is een loutere religieuze aangelegenheid.
Dat geloof ik niet (pun intended). In religieuze aangelegenheden is het bestaan van God doorgaans geen vraag. Je zou het een axioma kunnen noemen. En dit topic gaat overhet bestaan van God, waarbij de vergelijking met de wetenschap getrokken wordt. Dan is het niet onredelijk als we de wetenschappelijke benadering ook eens op die vraag loslaten. Als dan vervolgens blijkt dat ook de wetenschap geen antwoord op die vraag kan geven is het vreemd dat mensen met grote stelligheid beweren dat God niet bestaat.
quote:
Wetenschap probeert wél bepaalde theoriën te bewijzen, en als deze er alsnog niet zijn gaan die theoriën op de vuilnis of in de koelkast. Men is dan vrij in onbewezen theoriën te geloven, maar hebben wetenschappelijk gezien geen waarde en kunnen tot zo lang in het vakje samen met religie. Laten we wél wezen !
Laten we inderdaat maar wel wezen. Als je een almachtige God als axioma accepteert (en wat is geloven anders dan dat?) dan is er een prima wetenschappelijke theorie rondom God op te bouwen. Lastig is wel dat almachtigheid geen falsificatie verdraagt, maar Karl Popper is ook maar door God geschapen :)
Mu!
pi_96874935
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2011 08:50 schreef SingleCoil het volgende:
Lastig is wel dat almachtigheid geen falsificatie verdraagt, maar Karl Popper is ook maar door God geschapen :)
Laat staan dat almacht niet goed gedefinieerd is, wanneer je het logisch bekijkt; het is een soort van taalkundige versie van Russel's paradox.

Zelf zou ik niet weten hoe je een "wetenschappelijke" theorie rondom het axioma "God bestaat" zou moeten bouwen. Ik heb daar met Jdschoone es een discussie over gevoerd in dit topic over finetuning.
  maandag 16 mei 2011 @ 10:01:02 #241
100657 SingleCoil
Gezinshoofd
pi_96876228
Het is natuurlijk niet moeilijk om een wetenschappelijke theorie rondom het bestaan van God op te bouwen. Maar, ook al gegeven onze eerdere discussie hieromtrent, zal dat waarschijnlijk niet tot veel nieuwe inzichten leiden :) En ja, die almachtigheid is een flink probleem.
Maar misschien moet je het niet zo nauw nemen: in brede zin zijn we nu immers al bezig een wetenschappelijke theorie rondom het bestaan van God te bouwen, te beginnen met het definieren van de uitgangspunten. En de verzamelingenleer heeft de paradox vanRussel ook overleefd, dus waarom almachtigheid niet?
Mu!
pi_96876334
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2011 10:01 schreef SingleCoil het volgende:
In brede zin zijn we nu immers al bezig een wetenschappelijke theorie rondom het bestaan van God te bouwen, te beginnen met het definieren van de uitgangspunten.
Hoezo?

quote:
En de verzamelingenleer heeft de paradox vanRussel ook overleefd, dus waarom almachtigheid niet?
De verzamelingenleer heeft Russel's paradox overleefd door te erkennen dat ook in wiskundige (formele) systemen begrippen bestaan die niet goed gedefinieerd zijn (in dit geval: "de verzameling van alle verzamelingen"). Als je de parallel zou trekken, zou je hier dus concluderen dat het begrip "almacht" niet goed gedefinieerd is (in de naieve zin van het woord) en je het dus gewoon niet zou moeten gebruiken.
  maandag 16 mei 2011 @ 10:09:37 #243
100657 SingleCoil
Gezinshoofd
pi_96876441
Of je zou het, zoals in het geval van de verzamelingenleer, moeten herdefinieren. Maar dan zul je eerst heel scherp aan moeten geven wat het probleem dan is.

Hoezo? Deze discussie is een wetenschappelijke benadering van het godsbegrip,die zou dus kunnen leiden tot een wetenschappelijke theorie daaromtrent :)
Mu!
  maandag 16 mei 2011 @ 10:09:59 #244
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_96876456
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2011 20:59 schreef Haushofer het volgende:
Zo kunnen we alles wel als hobby bestempelen.

Zo is wetenschap ook "maar een geloof". Als we dan toch alle nuance overboord mieteren :')
Dan begrijp je me verkeerd. Er is geen professionele gelovige, die de waarheid beter kent dan jij of ik. We zijn met z'n allen aan het gissen naar een waarheid. En dat kan een professionele gelovige (ik denk nu aan de priesterklasse) echt niet beter dan een "gewone" gelovige.
En daarom kwalificeer ik geloof als "hobby".
  maandag 16 mei 2011 @ 10:12:02 #245
100657 SingleCoil
Gezinshoofd
pi_96876515
Ik denk dat de meeste gelovigen helemaal niet gissen naar de Waarheid, want die kennen ze al.
Mu!
pi_96877018
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2011 10:09 schreef SingleCoil het volgende:
Of je zou het, zoals in het geval van de verzamelingenleer, moeten herdefinieren. Maar dan zul je eerst heel scherp aan moeten geven wat het probleem dan is.
Volgens mij is de gangbare stelling in de verzamelingenleer dat "de verzameling van alle verzamelingen" domweg niet gedefinieerd is.

quote:
Hoezo? Deze discussie is een wetenschappelijke benadering van het godsbegrip,die zou dus kunnen leiden tot een wetenschappelijke theorie daaromtrent :)
Dan zal eerst een duidelijke definitie gegeven moeten worden, en er zal in elk geval een sprankje hoop moeten zijn dat het een vruchtbaar wetenschappelijk concept oplevert.

[ Bericht 0% gewijzigd door Haushofer op 16-05-2011 10:57:46 ]
  maandag 16 mei 2011 @ 10:40:03 #247
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_96877356
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2011 10:12 schreef SingleCoil het volgende:
Ik denk dat de meeste gelovigen helemaal niet gissen naar de Waarheid, want die kennen ze al.
Iemand die waarheid met hoofdletters schrijft :X.
Alle gelovigen gissen naar de waarheid, aangezien de waarheid van de ene gelovige die van de andere uitsluit.
  maandag 16 mei 2011 @ 12:17:57 #248
100657 SingleCoil
Gezinshoofd
pi_96881243
aan sommige mensen is zo'n stijlvorm inderdaad niet besteed :) Maar ik denk dat jij niet echt snapt wat geloven inhoudt.
Mu!
  maandag 16 mei 2011 @ 12:29:22 #249
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_96881669
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2011 12:17 schreef SingleCoil het volgende:
aan sommige mensen is zo'n stijlvorm inderdaad niet besteed :) Maar ik denk dat jij niet echt snapt wat geloven inhoudt.
"Tegen beter in volslagen onbewezen zaken toch klakkeloos voor waar aannemen"?
Atheism isn't a religion. It's a personal relationship with reality.
"And I think it should be – religion – treated with ridicule, and hatred and contempt. And I claim that right."- Christopher Hitchens, 1949 - 2011
  maandag 16 mei 2011 @ 12:38:46 #250
100657 SingleCoil
Gezinshoofd
pi_96882028
Niet tegen beter weten in, de rest wel. Zoals jij ook heel veel onbewezen zaken voor waar aanneemt.
Mu!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')