Is het dat ?quote:Op dinsdag 10 mei 2011 16:23 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Mooi toch? Afgelopen weekend (oid) stond er een artikeltje in de Trouw met als titel "flirten met God": religie bedrijven zonder aan de waarheidsclaim te hangen. Ik krijg zelf ook het idee dat dat steeds meer mensen aanspreekt
Klopt, de heilige Smirff is veel groterquote:Op zaterdag 14 mei 2011 21:23 schreef Tasharella het volgende:
Uiteraard. God is het grootst denkbare is voor hem gewoon waar, voor mij niet.
Uiteraard: steeds meer mensen hebben een afkeer van absolute uitspraken die geen duidelijk doel dienen. Waarom is het van belang te claimen dat god bestaat, als je er alleen maar in wilt geloven en verder niets?quote:Op dinsdag 10 mei 2011 16:23 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Mooi toch? Afgelopen weekend (oid) stond er een artikeltje in de Trouw met als titel "flirten met God": religie bedrijven zonder aan de waarheidsclaim te hangen. Ik krijg zelf ook het idee dat dat steeds meer mensen aanspreekt
Hobbyreligieuzen noem ik dat. Persoonlijk denk ik dat je dan een productievere hobby vinden kan die je hetzelfde geluk schenkt.quote:Op zondag 15 mei 2011 13:14 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Uiteraard: steeds meer mensen hebben een afkeer van absolute uitspraken die geen duidelijk doel dienen. Waarom is het van belang te claimen dat god bestaat, als je er alleen maar in wilt geloven en verder niets?
En, Papierversnipperaar, is daar iets mis mee?
Omdat hij denkt dat er ook professionele ("echte") religieuzen zijn.quote:Op zondag 15 mei 2011 13:49 schreef SingleCoil het volgende:
Dat klinkt niet erg vriendelijk. Waarom doe je er zo negatief over?
Dat noem ik zo omdat die mensen er geen 'werk' van maken hun eigen geloof naar zichzelf te verantwoorden. Je krijgt een beetje de volgende gesprekken met zo iemand:quote:Op zondag 15 mei 2011 13:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Omdat hij denkt dat er ook professionele ("echte") religieuzen zijn.
Dat vind ik ook van een heleboel andere hobbies. Doet dat er toe?quote:Op zondag 15 mei 2011 13:37 schreef Gray het volgende:
[..]
Hobbyreligieuzen noem ik dat. Persoonlijk denk ik dat je dan een productievere hobby vinden kan die je hetzelfde geluk schenkt.
In feite is iedereen die geloofd een hobby religieuzequote:Op zondag 15 mei 2011 20:32 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat vind ik ook van een heleboel andere hobbies. Doet dat er toe?
Kun je dat even verduidelijken ?quote:Op zondag 15 mei 2011 20:59 schreef Haushofer het volgende:
Zo kunnen we alles wel als hobby bestempelen.
Zo is wetenschap ook "maar een geloof". Als we dan toch alle nuance overboord mieteren
Ik zie niet in waarom je geloof als "hobby" wilt bestempelen. Wellicht dat een deel van de Christenen hun religie lichtvoetig opvatten, en zou je het kunnen vergelijken met hoe iemand een hobby ervaart. Maar dat is dan ook alles.quote:
Geloof is de zwemband van mensen die niet zelf kunnen/durven zwemmen, je kunt best zonder, maar dat vraagt wat durf en oefening.quote:Op zondag 15 mei 2011 21:07 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik zie niet in waarom je geloof als "hobby" wilt bestempelen. Wellicht dat een deel van de Christenen hun religie lichtvoetig opvatten, en zou je het kunnen vergelijken met hoe iemand een hobby ervaart. Maar dat is dan ook alles.
OK, kan ik in komen, maar niet dat je wetenschap ook " maar een geloof " kunt noemen.quote:Op zondag 15 mei 2011 21:07 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik zie niet in waarom je geloof als "hobby" wilt bestempelen. Wellicht dat een deel van de Christenen hun religie lichtvoetig opvatten, en zou je het kunnen vergelijken met hoe iemand een hobby ervaart. Maar dat is dan ook alles.
Kan prima, hangt gewoon af van hoe je het woord 'geloof' interpreteert.quote:Op zondag 15 mei 2011 21:22 schreef ATON het volgende:
[..]
OK, kan ik in komen, maar niet dat je wetenschap ook " maar een geloof " kunt noemen.
Vertel eens, welke interpretaties van geloof zijn er bij ' wetenschap ' ?quote:Op zondag 15 mei 2011 21:25 schreef yarnamc het volgende:
[..]
Kan prima, hangt gewoon af van hoe je het woord 'geloof' interpreteert.
Men zou eerder kunnen stellen dat ' geloof ' ( religie ) een gemakkelijke invulling is van ' de onbekende factor ' bij gebrek aan kennis.quote:Op zondag 15 mei 2011 21:20 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Geloof is de zwemband van mensen die niet zelf kunnen/durven zwemmen, je kunt best zonder, maar dat vraagt wat durf en oefening.
Nee, ik ook niet, maar dat is een uitspraak die sommige gelovigen hier in het verleden wel es deden en waar dan bovenop gesprongen werd door mensen die de wetenschap wouden verdedigen.quote:Op zondag 15 mei 2011 21:22 schreef ATON het volgende:
[..]
OK, kan ik in komen, maar niet dat je wetenschap ook " maar een geloof " kunt noemen.
De arrogantie is stuitend. Maar voel je vooral verlicht en bevrijd.quote:Op zondag 15 mei 2011 21:20 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Geloof is de zwemband van mensen die niet zelf kunnen/durven zwemmen, je kunt best zonder, maar dat vraagt wat durf en oefening.
Religie is een min-of-meer constante ( dogma ), terwijl wetenschap een evolutionair proces is. Kan niet met elkaar worden vergeleken, mijn idee.quote:Op zondag 15 mei 2011 21:36 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nee, ik ook niet, maar dat is een uitspraak die sommige gelovigen hier in het verleden wel es deden en waar dan bovenop gesprongen werd door mensen die de wetenschap wouden verdedigen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |