abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_96587716
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 08:28 schreef Arcee het volgende:
Welke wel? :)
Dat weet ik niet. Ik raak ook makkelijk ontroerd door muziek of kunst. Ik schaar religie onder dezelfde noemer.
pi_96587790
quote:
Maar dat is toch het hele idee achter het Christendom, dat het aardse leven slechts een voorbereiding is op het leven na de dood met God?
Kennelijk niet altijd. Ik heb veel vrienden die het Christendom eerder als een traditie zien en een manier van leven. Ook de pastors die ik regelmatig spreek houden zich niet echt bezig met een hiernamaals; het wordt door veel van deze Christenen als irrelevant ervaren, of in elk geval als iets waar je weinig zinnigs over kunt zeggen. Nou is dat een vrijzinnige hoek, maar het laat wel zien dat niet alle Christelijke stromingen zo makkelijk zijn te bestempelen.
pi_96587860
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2011 22:06 schreef 3-voud het volgende:

[..]

Wat is dan bij jou de doorslaggevende factor dat je in een god-figuur gelooft?
Dat heb ik nergens beweerd, en vind ik ook niet zo'n relevant issue.

quote:
Religieuze ervaringen hebben zijn toch wel afhankelijk van een god-like figure. Anders kun je het niet religieus noemen.
Waarom niet?
pi_96587947
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 10:32 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Kennelijk niet altijd. Ik heb veel vrienden die het Christendom eerder als een traditie zien en een manier van leven.
Dan spreek je meer van een "christelijke cultuur" ...
Roses are grey. Violets are grey. I am a dog.
pi_96588020
quote:

[..]

Maar dat is toch het hele idee achter het Christendom, dat het aardse leven slechts een voorbereiding is op het leven na de dood met God?
Het zal je verbazen hoe weinig mensen daar actief naar leven. Protestanten geloven bijvoorbeeld meestal dat de buit al binnen is. God heeft via Christus de zonden al vergeven, en het voorkomen van zonden en het doen van goede daden is meer uit dankbaarheid dan een benodigdheid om naar de hemel te gaan. We kunnen zelf de hemel niet verdienen, en moeten hopen op zijn genade.

Een hiernamaals wordt daarmee een prachtige belofte, waar we ook iedere dag dankbaar voor mogen zijn, maar dit hiernamaals beinvloed het denken niet.

Dat wil niet zeggen dat dit in alle stromingen zo is, maar je zal vaak zien dat mensen die actief dit soort discussies op zoeken, deze visie wel hebben. Waar dit precies weg komt weet ik niet, maar katholieken bijvoorbeeld zijn heel zeldzaam op het internet.
pi_96588352
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 10:36 schreef Klaudias het volgende:

[..]

Ook mijn mening. Dan is dit ook al lang niet meer de vlag die de lading dekt.
pi_96589047
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 10:36 schreef Klaudias het volgende:

[..]

Waarom? Ze geloven op hun eigen manier, gaan naar kerkdiensten, doen belijdenis, nemen deel aan cursussen etc. :)

Ik vraag me of in hoeverre je tegenwoordig in het algemeen een dergelijk scherp onderscheid nog kunt maken.
pi_96589903
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 11:06 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Waarom? Ze geloven op hun eigen manier, gaan naar kerkdiensten, doen belijdenis, nemen deel aan cursussen etc. :)

Ik vraag me of in hoeverre je tegenwoordig in het algemeen een dergelijk scherp onderscheid nog kunt maken.
Wat houdt dat in: geloven op hun eigen manier. Zitten daar grenzen aan? Mag je ook geloven dat God niet bestaat of de bijbelse Jezus niet bestaan heeft? Ben je volgens jou dan nog steeds een christen?
pi_96590057
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 11:29 schreef Klaudias het volgende:

[..]

Wat houdt dat in: geloven op hun eigen manier. Zitten daar grenzen aan? Mag je ook geloven dat God niet bestaat of de bijbelse Jezus niet bestaan heeft? Ben je volgens jou dan nog steeds een christen?
Is dat zo belangrijk, dat etiketje? Je mag het noemen zoals je wilt. Ik zou mezelf bijvoorbeeld geen Christen willen noemen, hoewel sommige mensen me misschien wel zo zouden bestempelen omdat ik bijbel lees, naar kerkdiensten ga en er actief mee bezig ben en het een belangrijk deel van m'n leven is.
pi_96590279
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 11:32 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Is dat zo belangrijk, dat etiketje? Je mag het noemen zoals je wilt. Ik zou mezelf bijvoorbeeld geen Christen willen noemen, hoewel sommige mensen me misschien wel zo zouden bestempelen omdat ik bijbel lees, naar kerkdiensten ga en er actief mee bezig ben en het een belangrijk deel van m'n leven is.
daar heb je een punt
  dinsdag 10 mei 2011 @ 11:49:01 #186
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_96590759
je
quote:

[..]

Je gaat naar kerkdiensten, leest de bijbel, bent er actief mee bezig...en je noemt jezelf geen christen. Wat is het dan , curiositeit?

( ik lees ook wel bijbel en bezoek ook kerken, maar dan uit liefhebberij voor orgels)
pi_96591182
Haushofer, als ze in een kerk samen de apostolische geloofsbelijdenis opzeggen ("Ik geloof in X en Y en zus en zo ... ") , zwijg jij dan? Of zie jij het meer als een vorm van poëzie?
pi_96591370
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 12:00 schreef Klaudias het volgende:
Haushofer, als ze in een kerk samen de apostolische geloofsbelijdenis opzeggen ("Ik geloof in X en Y en zus en zo ... ") , zwijg jij dan? Of zie jij het meer als een vorm van poëzie?
Of een vorm van therapie ?
  † In Memoriam † dinsdag 10 mei 2011 @ 12:49:48 #189
341203 3-voud
50 shades of fuck you todo
pi_96593188
quote:

[..]

Geef dan eens aan hoe jij ertegenaan kijkt en waar je in gelooft. Je bent meer aan het ontwijken dan duidelijkheid geven
Op vrijdag 6 januari 2012 23:32 schreef remlof het volgende:
7 mei ga ik op Pim Fortuyn z'n graf pissen *G*
pi_96593770
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 12:00 schreef Klaudias het volgende:
Ik heb zelf geen belijdenis gedaan, en als er belijdenis wordt gedaan in "mijn" kerk mag je zelf een tekst uitzoeken of opmaken, geloof ik. Echt geloofsbelijdenissen opdreunen doen we niet zo.
pi_96593804
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 12:49 schreef 3-voud het volgende:

[..]

Geef dan eens aan hoe jij ertegenaan kijkt en waar je in gelooft. Je bent meer aan het ontwijken dan duidelijkheid geven.
Naar mijn gevoel ontwijk ik niks, ik heb ook niks te verbergen :) Ik ervaar het Christendom als een waardevolle traditie, zonder aan de waarheidsclaims te gaan hangen.
pi_96595326
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 13:03 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ik heb zelf geen belijdenis gedaan, en als er belijdenis wordt gedaan in "mijn" kerk mag je zelf een tekst uitzoeken of opmaken, geloof ik. Echt geloofsbelijdenissen opdreunen doen we niet zo.
Lijkt zeer sterk op de gnostische christenen, je weet wel, zij die de strijd hebben verloren tegen de orthodoxen.
pi_96595432
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 13:04 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Naar mijn gevoel ontwijk ik niks, ik heb ook niks te verbergen :) Ik ervaar het Christendom als een waardevolle traditie, zonder aan de waarheidsclaims te gaan hangen.
Dus de kans is groot dat als je in Thailand geboren was, dat je dan boeddhist was geworden? Of moslim als je in Saudi-Arabië geboren was?
pi_96598548
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 13:41 schreef Klaudias het volgende:

[..]

Dus de kans is groot dat als je in Thailand geboren was, dat je dan boeddhist was geworden? Of moslim als je in Saudi-Arabië geboren was?
In mijn geval is dit wel zo, maar het is een wat flauwe vraag. Als je ergens anders geboren zou zijn, zou alleen je dna gelijk blijven, dat is maar een heel klein gedeelte van wie je als persoon bent. Het is lastig te zeggen dat je dan dezelfde zou zijn.
Als ik wel precies dezelfde zou zijn, dan zou ik wel neigen naar het christendom, maar hetzelfde zijn is een onmogelijk iets. En ik weet vrijwel zeker dat er voor iedereen wel een geboorteplek en een leven zou zijn waarbij zijn mening anders zou zijn, zoveel maakt dat dna gewoon niet uit.
pi_96599559
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 13:41 schreef Klaudias het volgende:

[..]

Natuurlijk, dat zou heel goed kunnen. Hetzelfde geldt voor muziek en kunst. Maar het zijn ook wat onwerkelijke situaties, want ik ben niet ergens anders geboren, en ik zou niet goed weten hoe ik dat zou moeten vergelijken.

Je hoeft natuurlijk niet persé de religie van je eigen cultuur te prefereren.
pi_96599584
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 13:39 schreef ATON het volgende:

[..]

Lijkt zeer sterk op de gnostische christenen, je weet wel, zij die de strijd hebben verloren tegen de orthodoxen.
Ik noem het gewoon vrijzinnig.
  dinsdag 10 mei 2011 @ 15:28:11 #197
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_96599930
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 15:18 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ik noem het gewoon vrijzinnig.
wel de lusten, niet de lasten. Zo keken wij christelijk gereformeerden vroeger aan tegen de vrijzinnigen. Iedereen aan het avondmaal, iedereen zijn eigen belijdenis, iedereen lachend de hemel in.

Een vrolijke boel.
  dinsdag 10 mei 2011 @ 16:03:14 #198
99851 ZureMelk
Bow to your master
pi_96601328
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 15:28 schreef hoatzin het volgende:

[..]

wel de lusten, niet de lasten. Zo keken wij christelijk gereformeerden vroeger aan tegen de vrijzinnigen. Iedereen aan het avondmaal, iedereen zijn eigen belijdenis, iedereen lachend de hemel in.

Een vrolijke boel.
Mee eens maar het is nog altijd een stuk beter dan fundamentalisme.
Ik heb liever dat mensen er vrij mee om gaan dan dat ze iedere letter van hun heilige geschrift als de absolute waarheid zien.
Wat er in heilige boeken geschreven staat is niet belangrijk, aan de vruchten herkent men de boom.
pi_96601522
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 16:03 schreef ZureMelk het volgende:

[..]

Mee eens maar het is nog altijd een stuk beter dan fundamentalisme.
Ik heb liever dat mensen er vrij mee om gaan dan dat ze iedere letter van hun heilige geschrift als de absolute waarheid zien.
Mee eens.
pi_96602428
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 15:28 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Een vrolijke boel.
Mooi toch? Afgelopen weekend (oid) stond er een artikeltje in de Trouw met als titel "flirten met God": religie bedrijven zonder aan de waarheidsclaim te hangen. Ik krijg zelf ook het idee dat dat steeds meer mensen aanspreekt :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')