Hoogtswaarschijnlijk wel.quote:Op woensdag 16 maart 2011 10:28 schreef Ulpianus het volgende:
[..]
Ik denk eigenlijk dat bewapenen meer zin heeft dan een no-fly zone. Zeker nu ze zelf vliegtuigen hebben.
"the Court considers that in customary international law the provision of arms to the opposition in another State does not constitute an armed attack on that State."quote:
Klopt ook wel, al hoewel je daarvan de legaliteit van kunt betwisten door als staten zaken te doen met burgers inzake het leveren van zware munitie. Al hoewel ik in dit geval mijzelf daarvoor wel in kan vinden om voorstander te zijn.quote:Op woensdag 16 maart 2011 10:35 schreef Ulpianus het volgende:
[..]
"the Court considers that in customary international law the provision of arms to the opposition in another State does not constitute an armed attack on that State."
CASE CONCERNING THE MILITARY AND PARAMILITARY ACTIVITIES
IN AND AGAINST NICARAGUA (NICARAGUA v. UNITED STATES OF AMERICA)
(MERITS) International Court of Justice
Het is in ieder geval geen "act of war" en dat is tot nu toe de grootste barriere in de VN vergaderingen.quote:Op woensdag 16 maart 2011 10:38 schreef MisterJ.Lo het volgende:
[..]
Klopt ook wel, al hoewel je daarvan de legaliteit van kunt betwisten door als staten zaken te doen met burgers inzake het leveren van zware munitie. Al hoewel ik in dit geval mijzelf daarvoor wel kan pochen om voorstander te zijn.
Dit is eigenlijk gewoon helemaal niet relevant, net zoals elk ander internationaal recht of verdrag.quote:Op woensdag 16 maart 2011 10:35 schreef Ulpianus het volgende:
[..]
"the Court considers that in customary international law the provision of arms to the opposition in another State does not constitute an armed attack on that State."
case concerning the military and paramilitary activities in and against Nicaragua (NICARAGUA v. UNITED STATES OF AMERICA)
International Court of Justice
@AlArabiya_Engquote:Gaddafi's son Saif al-Islam says troops are near #Benghazi and "all will be over within 48 hours" #alarabiya #Gaddafi #Tripoli #Feb17
Kijk dat begint erop te lijkenquote:Op woensdag 16 maart 2011 11:06 schreef Pannenkoekenmix het volgende:
lebeeya 7 fighter jets from Gaddafi's side landed in Benghazi and have joined the freedom fighters. Allahu Akbar!
Vrijheid van meningsuiting is zeer belangrijk, het is echter geen eerste levensbehoefte. Het is iedereen gegund en iedereen zou het ook moeten hebben, maar met geld kun je veel mensen hun mond laten houden. Daarnaast zonder dat ik dictators wil verheerlijken, hebben ze vaak charisma en zijn in staat om veel mensen op de been te krijgen en echt niet alllemaalmet een wapen in de nek. Ik ben er zelf ook wel gevoelig vor als ik van die militaire parades zie en als je belang hebt bij het aanblijven van een dictator kiezen veel mensen eieren voor hun geld.quote:Op woensdag 16 maart 2011 10:54 schreef Hans_van_Baalen het volgende:
[..]
Dit is eigenlijk gewoon helemaal niet relevant, net zoals elk ander internationaal recht of verdrag.
De meeste mensen daar zijn geboren in onderdrukking en armoede, en verdwijning of excecutie was een logisch gevolg bij het uitspreken van eigen mening. Die mensen daar vechten met hun leven voor wat zij nooit hebben gehad, idealen die hier fundamentele rechten zijn; iets wat wij hier al tijden hebben en ook proberen in stand te houden. En hoewel de verschillen tussen onze culturen misschien heel groot zijn, maakt dit ons in principe hetzelfde.
Het zou heel wat over onze samenleving zeggen, als wij de mensen daar niet zouden steunen.
quote:Kim Willsher in Paris and Ian Black in Tripoli
guardian.co.uk, Wednesday 16 March 2011 12.01 GMT
Colonel Muammar Gaddafi's son has claimed Libya helped finance Nicolas Sarkozy's successful re-election campaign in 2007 and wants the French president to give the money back.
In an interview with the Euronews TV channel, Saif al-Islam said the Libyan regime had details of bank transfers and was ready to make them public in a move designed to punish Sarkozy for throwing his weight behind the opposition forces in Libya.
Asked what he felt about Sarkozy's unsuccessful efforts to muster international support for military intervention against the regime in Tripoli, Saif said: "Sarkozy must first give back the money he took from Libya to finance his electoral campaign.
"We funded it. We have all the details and are ready to reveal everything. The first thing we want this clown to do is to give the money back to the Libyan people. He was given the assistance so he could help them but he has disappointed us. Give us back our money."
The Libyan regime has yet to release any incriminating documentary evidence.
A spokeswoman for the lyse Palace told the Guardian she had no information or comment about the claims.
Libyan sources have separately told the Guardian that substantial funds were paid into accounts to fund Sarkozy's presidential campaign in 2007. Sources in Tripoli have made clear that the leak of this information is direct retaliation for France's leading role in a diplomatic campaign to impose a no-fly zone over Libya and its unique recognition of the Benghazi-based rebel Libyan national council.
The Guardian has been unable to confirm the claims independently.
"Sarkozy is playing dirty, so we are playing dirty too," said a well-placed Libyan source.
French law places strict limits on party donations to candidates. Last year, Sarkozy was rocked by a political scandal involving alleged illegal donations to his party funds by France's richest woman, Liliane Bettencourt.
quote:March 16 2011 at 12:55pm
By Graeme Hosken and Phill Makagoe - IOL News
Libyan freedom fighters listen to retired instructors during a basic military training session at a secret location in Benghazi. Recruits will be trained to master weapons ranging from recoilless 120mm canons to RPGS. Photo: Phill Magakoe
At a secret location in Benghazi tens of thousands of young men are being trained daily to defend their capital, themselves, their families, neighbours and now their new-found freedom.
quote:On Wednesday 16th March 2011, @SaloumehZ said:
3:47pm #Libya Al Jazeera's Tony Birtley reports from Benghazi:
I think [Gaddafi's statements about marching on Benghazi shortly are] probably talk, we don't get a feeling here that there is any looming threat to Benghazi. We're not hearing the sound of his aircraft in action, we're not hearing any artillery, we're not hearing any defences going up. So we've heard a lot of bravado and a lot of talk about 'liberation', but that's probably for public consumption and depending on which side of the fence you're on ... people here are still concerned about a fight that's going about 160km down the road in Ajdabiyah. It's not always clear exactly what's going on but we do understand that the rebels ... are still in control, but there's still heavy fighting going on around it
"Benghazi poses a completely different kind of target for Gaddafi and his forces and some are questioning whether or not he has the reinforcements and he has the supply chain necessary at this stage to make any kind of credible threat against the city.
"This is a city of 800,000 people. A lot of them are armed now, unlike February the 17th when the rebellion began, most of these people have looted weapons from army barracks and depots, and they are well-armed. And they know there's not many places left for them to go anymore. So unless they run to Egypt, this is going to be their last stand." @AJELive
Knap dat jij de waarheid in pacht hebt. Twijfel is er wel degelijk.quote:Op woensdag 16 maart 2011 15:38 schreef jamesstewart het volgende:
Gaddafi gaat winnen, daar is geen twijfel over mogelijk.
ik quote het maar even voordat mensen weer andere dingen gaan denkenquote:Op woensdag 16 maart 2011 12:04 schreef rakotto het volgende:
Iedereen moet weten dat Kazafi juist niet aan het winnen is. Zagen jullie gisteren niet hoe hij erbij zat? En vergeten jullie weer hoe zij met propoganda omgaan? Steeds claimen dat zij wat hebben en iedereen kopieert het nieuws... Terwijl dat allemaal niet zo is.
Ik vind het onderstaande plaatje van Wikipedia (2011 Libyan uprising) wel illustratief, het wordt elke dag geupdated:quote:Op woensdag 16 maart 2011 13:28 schreef MisterJ.Lo het volgende:
Er is geen peil op te trekken op dit moment wie er aan de winnende hand is, bronnen zijn niet of slecht te controleren, live beelden zoals Al Jazeera in Egypte is bijna niet mogelijk en veel berichten zijn waarheidshalve moeilijk vast te stellen.
Da's niet waar, slecht het vliegveld is bezet door voormalige Gaddafi troepen die zijn overgelopen naar de rebellen. Wat de rest betreft is de situatie tamelijk wanhopig voor de rebellen.quote:Op woensdag 16 maart 2011 16:08 schreef rakotto het volgende:
Slechte kaart juist. O_o Ze zeggen dat Ajbadijah controlled is door anti en Benghazi heeft gevechten.... Sirt is namelijk ook ingenomen door rebellen...
Hij kan dit nu alles eindigen en zichzelf tot leider benoemen, als hij bovenstaand waar maakt, de gevechten per direct stopt, en z'n vader een nekschot geeft.quote:Op woensdag 16 maart 2011 16:14 schreef druide het volgende:
De zoon van Khaddafi, Saif al Islam, had net als de zoon van Moebarak kunnen vluchten naar een veilig land, maar heeft door zijn optredens in de afgelopen weken enig gezag, erkenning en legitimiteit verdiend. Hij is niet slechts 'de zoon van' maar een verstandige bestuurder. Als hij zijn vader opvolgt, zal niemand raar opkijken.
In interviews geeft hij voortdurend aan voor democratische, liberale waarden te staan. De tijd zal uitwijzen of hij dat echt meent en of de lokale realiteit van tribale stamverbanden dat berhaupt mogelijk maken.
Waar is alleen de vliegveld bezet?quote:Op woensdag 16 maart 2011 16:12 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Da's niet waar, slecht het vliegveld is bezet door voormalige Gaddafi troepen die zijn overgelopen naar de rebellen. Wat de rest betreft is de situatie tamelijk wanhopig voor de rebellen.
Deze is beterquote:Op woensdag 16 maart 2011 16:06 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Ik vind het onderstaande plaatje van Wikipedia (2011 Libyan uprising) wel illustratief, het wordt elke dag geupdated:
[ afbeelding ]
Groen: Cities controlled by pro-Gaddafi forces
Geel: Cities controlled by anti-Gaddafi forces
Bruin: Ongoing fighting/unclear situation
Paar weken geleden was het helemaal bruin t/m Misurata (behalve Sirt en Bin Jawad) en veel stadjes om Tripoli heen. Nu is het compleet omgeslagen.
Had dit niet gezien.quote:Op woensdag 16 maart 2011 16:59 schreef shomila het volgende:
gpdMiddleEast GPD Middle East
Onderstaande quotes dus afkomstig van gesprek dat ik zojuist had met Mustafa Gheriani in Bengazi. Hij heeft trouwens een Nederlandse vrouw.
1 minute ago
"Weet ook niet waarom westen niet ingrijpt? Moet het hier eerst net zo bloedig worden als Rwanda?"
4 minutes ago Favorite Retweet Reply
"we hebben nu een kleine luchtmacht.Tenminste een kadhafipiloot heeft toestel vanochtend aan grond gezet in Bengazi en zich overgegeven"
6 minutes ago
Gheriani zei tegen me: "Situatie Benghazi is nog onder controle. Zware bombardementen door Kadhafi-troepen van Ajdabiya..."
11 minutes ago Favorite Retweet Reply
Zojuist over telefoon gesproken met Mustafa Gheriani in #Benghazi, woordvoerder van de rebellen en interimregering...
13 minutes ago
Is dit de man van Hounda misschien?
Yushquote:Op woensdag 16 maart 2011 17:06 schreef ChristianLebaneseFront het volgende:
Begrijp ik het goed dat Ajdabiya nog in handen is van de rebellen?
Als dit waar is wordt vannacht nog de Gadaffi-vlag gehesen in Ajdabiya.quote:Op woensdag 16 maart 2011 17:06 schreef shomila het volgende:
NicRobertsonCNN Nic Robertson
On outskirts pf Ajdabiya, massive Army presence: 1000's soldiers, dozns trucksall kinds ammo, tanks, heavy armour -- waiting to roll in
2 minutes ago
Nee, is bevestigd door raistlin6 dat ze echt is.quote:Op woensdag 16 maart 2011 17:06 schreef rakotto het volgende:
Was Houda toch geen fake account?![]()
Ik weet niet waarom, maar ik heb het niet zo met berichten van GPD.
Goh, waar zijn toch alle figuren in dit topic gebleven die bij hoog en laag zaten te beweren dat het afgelopen was met Gadaffi, en die keihard riepen dat alternatieve scenario's (Gadaffi wint) niet aan de orde waren.quote:
Ziet er slecht uit.quote:Op woensdag 16 maart 2011 17:06 schreef shomila het volgende:
NicRobertsonCNN Nic Robertson
On outskirts pf Ajdabiya, massive Army presence: 1000's soldiers, dozns trucksall kinds ammo, tanks, heavy armour -- waiting to roll in
2 minutes ago
Vroeg ik me ook af, er zijn natuurlijk niet heel veel Nederlandse vrouwen in Benghazi, maar geen idee natuurlijk of Houda de enige is.quote:Op woensdag 16 maart 2011 17:04 schreef Bartholomaeus het volgende:
Onderstaande quotes dus afkomstig van gesprek dat ik zojuist had met Mustafa Gheriani in Bengazi. Hij heeft trouwens een Nederlandse vrouw.
Kan dit Houda zijn???
Papierversnipperaar heeft een tijdelijke banquote:Op woensdag 16 maart 2011 17:09 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Goh, waar zijn toch alle figuren in dit topic gebleven die bij hoog en laag zaten te beweren dat het afgelopen was met Gadaffi, en die keihard riepen dat alternatieve scenario's (Gadaffi wint) niet aan de orde waren.
Triest hoor hoeveel doden gaan daar nog vallen en dan allemaal voor niks.quote:Op woensdag 16 maart 2011 17:13 schreef Bartholomaeus het volgende:
Al Jazeera English AJEnglish
Gaddafi's son: Battle for Libya almost over: Saif al-Islam says campaign against rebels will be over in 48 hours... http://aje.me/gKaCt3
Daaruit kom je opmaken dat vannacht of morgen het, laatste, offensief gaat beginnen....
Houda had het er toen over dat haar man er wel erg dicht bij betrokken was. Dus het zou best wel de man van Houda kunnen zijn.quote:Op woensdag 16 maart 2011 17:14 schreef Pannenkoekenmix het volgende:
[..]
Vroeg ik me ook af, er zijn natuurlijk niet heel veel Nederlandse vrouwen in Benghazi, maar geen idee natuurlijk of Houda de enige is.
[..]
Papierversnipperaar heeft een tijdelijke ban![]()
Ik blijf echter wel volhouden dat de rebellen nog niet verloren zijn. Staatstv heeft veel leugens verspreid, Ghadaffi ook.. Misschien is de CNN meneer (bewust) verkeerd geinformeerd.
Daarvan was ik niet op de hoogte, maar het is een teken aan de wand dat je hem meteen aanspreekt.quote:Op woensdag 16 maart 2011 17:14 schreef Pannenkoekenmix het volgende:
Papierversnipperaar heeft een tijdelijke ban![]()
Ik blijf echter wel volhouden dat de rebellen nog niet verloren zijn. Staatstv heeft veel leugens verspreid, Ghadaffi ook.. Misschien is de CNN meneer (bewust) verkeerd geinformeerd.
Alleen een no-fly zone, heeft dat berhaupt wel zin? Hoe effectief is de luchtmacht van Gadaffi berhaupt, want zoveel valt er toch niet te bombarderen? Schakelt die luchtmacht echt commandocentra en zware wapens van de rebellen uit? Zo goed zijn de rebellen toch niet georganiseerd, dat ze een "echte" militaire structuur hebben die je kan bombarderen.quote:Op woensdag 16 maart 2011 17:15 schreef Clondijk het volgende:
Het trieste is dat als de UN nu nog effectief wil ingrijpen ze wel moet de laarzen op de grond moeten komen. Ik kreeg eerder het idee dat ze goedkoop uit wilden zijn en de rebellen het werk wilden laten doen, zonder risico's.
Maar Gaddafi laten winnen is daarentegen ook niet acceptabel, ja voor Rusland en China niet die vinden het geen probleem lijkt het. Maja mijn punt is al het getreuzel zorgt er alleen maar voor dat het vereiste ingrijpen zwaarder zal moeten worden.
Zo slecht georganiseerd zijn die volgens mij niet.quote:Op woensdag 16 maart 2011 17:34 schreef svann het volgende:
Al die buitenlandse soldaten die Gaddafi weet te werven dankzij zijn enorme rijkdom en inzet tegen zijn eigen volk, kun je toch bijna niet meer beschouwen als een libisch leger?
quote:According to the Military Balance published by the International Institute for Strategic Studies, the force was organized into one armored, one infantry, and one paratroop/commando brigade. It has been supplied with T-54 and T-55 tanks, armored personnel carriers, and EE-9 armored cars.
Turkije is tegen iedere inmenging, dus zal wel weer No Action Talk Only worden.quote:En nu gaan we zien of er daadwerkelijk wat daadkracht in de VN danwel NAVO zit.
Ik doelde er meer op dat zijn leger lijkt bestaan uit grote hoeveelheden buitenlandse huurlingen en dat daar, ook gezien hun meedogenloze houding tegenover de bevolking, weinig libisch aan is eigenlijk.quote:Op woensdag 16 maart 2011 17:35 schreef ChristianLebaneseFront het volgende:
Zo slecht georganiseerd zijn die volgens mij niet.
Hier. Alle overwinningen die Ghadaffi boekt zijn hooguit tijdelijk.quote:Op woensdag 16 maart 2011 17:09 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Goh, waar zijn toch alle figuren in dit topic gebleven die bij hoog en laag zaten te beweren dat het afgelopen was met Gadaffi, en die keihard riepen dat alternatieve scenario's (Gadaffi wint) niet aan de orde waren.
Want, kan je dat beargumenteren? Denk jij dat de rebellen nog militair gezien een kans maken, zo ja, waarom?quote:Op woensdag 16 maart 2011 18:23 schreef Ugjerke het volgende:
[..]
Hier. Alle overwinningen die Ghadaffi boekt zijn hooguit tijdelijk.
Hierquote:Op woensdag 16 maart 2011 17:09 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Ja, de rebellen groeien alleen maar in aantallen terwijl Gadhaffi's leger krimpt.quote:Op woensdag 16 maart 2011 18:27 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Want, kan je dat beargumenteren? Denk jij dat de rebellen nog militair gezien een kans maken, zo ja, waarom?
Of zou jij nog eens 5 jaar Ghadaffi-regering ook als "tijdelijk" zien?
Omdat Ghadaffi niet alleen een rebellenleger tegen zich heeft, maar een bevolking. Een die niet bang meer is voor hem. Dan kan hij nog even heel gewelddadig zijn troepen door het land sturen maar uiteindelijk kan hij dat niet volhouden. Ik kan mij geen situatie herinneren waarin een dictator dat wel voor elkaar gekregen heeft.quote:Op woensdag 16 maart 2011 18:27 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Want, kan je dat beargumenteren? Denk jij dat de rebellen nog militair gezien een kans maken, zo ja, waarom?
Die kansen zijn net aandelenkoersen: Ze zijn beinvloed door goed nieuws en veranderen om het uur.quote:Op woensdag 16 maart 2011 18:33 schreef ChristianLebaneseFront het volgende:
Von Preussen heeft wel een punt. Zonder buitenlandse interventie lijkt de kans steeds groter dat Gadaffi overwint.
Degene die er het meest om geven, winnen.quote:Op woensdag 16 maart 2011 18:27 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Het is een kwestie van tijd, voor zijn ware gezicht totaal onthuld wordt aan de gehele bevolking.quote:Op woensdag 16 maart 2011 18:33 schreef ChristianLebaneseFront het volgende:
Von Preussen heeft wel een punt. Zonder buitenlandse interventie lijkt de kans steeds groter dat Gadaffi overwint.
Volgens het kaartje van de Guardian is Adabiyya in handen van Gadaffi?quote:Op woensdag 16 maart 2011 18:41 schreef BeSimple het volgende:
Toch wil ik wel even melden dat Kadafi gister al zei dat ajdabiya al in zijn handen was. Het resultaat van de gevechter gister waren dat de rebellen 7 tanks van Kadafi strijders innamen. En nu staat er een 'klein' leger van 1.000 man klaar om Ajdabiya in te nemen. Ik ben nog niet onder de indruk, al denk ik wel dat ze ajdabiya innemen, denk ik niet dat Kadafi dit gaat winnen.
's avonds zijn de gevechten. Nieuwe strategie van de rebellen. Lekker guerilla, zoals het hoort tegen dictators.quote:Op woensdag 16 maart 2011 18:41 schreef BeSimple het volgende:
Toch wil ik wel even melden dat Kadafi gister al zei dat ajdabiya al in zijn handen was. Het resultaat van de gevechter gister waren dat de rebellen 7 tanks van Kadafi strijders innamen. En nu staat er een 'klein' leger van 1.000 man klaar om Ajdabiya in te nemen. Ik ben nog niet onder de indruk, al denk ik wel dat ze ajdabiya innemen, denk ik niet dat Kadafi dit gaat winnen.
Is moeilijk te zeggen, net zoals Misurata.quote:Op woensdag 16 maart 2011 18:42 schreef ChristianLebaneseFront het volgende:
[..]
Volgens het kaartje van de Guardian is Adabiyya in handen van Gadaffi?
Ja kaartjes zijn leuk ;-) jammer dat deze meestal maar door 1 persoon worden gemaakt. Daarnaast geeft twitter onduidelijke berichten aan over de status van Adabiya. Ik zou het zelf op geel neerzetten. Geel van onduidelijk.quote:Op woensdag 16 maart 2011 18:42 schreef ChristianLebaneseFront het volgende:
[..]
Volgens het kaartje van de Guardian is Adabiyya in handen van Gadaffi?
Ben benieuwd, thanks!quote:Op woensdag 16 maart 2011 18:44 schreef BeSimple het volgende:
EDIT: Weetje wat ik ga maar een beetje wat info inwinnen over Ajdabiya
Laat ik een Saddam Hussein noemen, die vreselijk bruut zijn bevolking heeft onderdrukt (Shiiten in het zuiden en Koerden in het noorden). Die man heeft het toch 12 jaar lang nog uitgehouden, inclusief sancties en no-fly zone.quote:Op woensdag 16 maart 2011 18:34 schreef Ugjerke het volgende:
[..]
Omdat Ghadaffi niet alleen een rebellenleger tegen zich heeft, maar een bevolking. Een die niet bang meer is voor hem. Dan kan hij nog even heel gewelddadig zijn troepen door het land sturen maar uiteindelijk kan hij dat niet volhouden. Ik kan mij geen situatie herinneren waarin een dictator dat wel voor elkaar gekregen heeft.
Waar krijgen de rebellen die wapens dan vandaan?quote:Op woensdag 16 maart 2011 18:32 schreef Ulpianus het volgende:
[..]
Ja, de rebellen groeien alleen maar in aantallen terwijl Gadhaffi's leger krimpt.
Waar Gadhaffi's leger eerst een volledige overmacht, vooral de afgelopen dagen, zijn nu de rebellen beter bewapend.
Castro heeft vele moordaanslagen van de CIA overleefd, Saddam Hussein had zijn volk ook bruut onderdrukt en wist ook allerlei moordaanslagen te ontwijken.quote:Gadhaffi houd het nog geen 5 jaar uit, de eerste serieuze moordaanslag is geweest en er komen nog velen.
Jouw eerste punt is per definitie niet waar, daarom voer ik ook het voorbeeld van de opstand jegens Saddam Hussein aan. Die is kneitershard neergeslagen en heeft niet tot de val van het regime geleid.quote:Op woensdag 16 maart 2011 18:35 schreef Hans_van_Baalen het volgende:
[..]
Degene die er het meest om geven, winnen.
De rebellen denken geen twee keer na om hun leven op het spel te zetten voor dit. Terwijl Ghadaffi zich verschuilt en zich niet eens in het openbaar durft te laten zien. Zijn tijd is geweest.
Saddam heeft niet in deze situatie gezeten. De bevolking van Irak was voor een groot deel nog bang voor hem of steunde hem.quote:Op woensdag 16 maart 2011 18:59 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Laat ik een Saddam Hussein noemen, die vreselijk bruut zijn bevolking heeft onderdrukt (Shiiten in het zuiden en Koerden in het noorden). Die man heeft het toch 12 jaar lang nog uitgehouden, inclusief sancties en no-fly zone.
[..]
Waar krijgen de rebellen die wapens dan vandaan?
[..]
Castro heeft vele moordaanslagen van de CIA overleefd, Saddam Hussein had zijn volk ook bruut onderdrukt en wist ook allerlei moordaanslagen te ontwijken.
Dus dat er moordaanslagen worden gepleegd / beraamd zou ik niet direct als hard feit gebruiken om zijn toekomst te bepalen.
Dat met die angst viel enorm mee, vooral omdat de Amerikanen toen ik de buurt zaten. Vooral de Shiiten in het zuiden dachten dat de Amerikanen wel eventjes doorstoten richting Bagdad (dat deden ze pas in 2003) en kwamen toen in opstand.quote:Op woensdag 16 maart 2011 19:01 schreef Ugjerke het volgende:
[..]
Saddam heeft niet in deze situatie gezeten. De bevolking van Irak was voor een groot deel nog bang voor hem of steunde hem.
Ja, maar dat was al sinds weken zo. Dus ik zie niet in waarom je dit als "nieuw" feit zou willen presenteren.quote:En de rebellen krijgen de wapens van overgelopen delen van het leger en veroverde opslagplaatsen.
Uiteindelijk wel. Saddam is dood.quote:Op woensdag 16 maart 2011 19:01 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Jouw eerste punt is per definitie niet waar, daarom voer ik ook het voorbeeld van de opstand jegens Saddam Hussein aan. Die is kneitershard neergeslagen en heeft niet tot de val van het regime geleid.
Ik zeg niet dat Ghadaffi gaat winnen, alleen weiger ik mij om me vast te leggen op een bepaald scenario (dat hij hoe dan ook zal omvallen).
Ja, maar wel door een interventie van buitenaf, niet door rebellen of een opstand in het eigen land.quote:Op woensdag 16 maart 2011 19:05 schreef Hans_van_Baalen het volgende:
[..]
Uiteindelijk wel. Saddam is dood.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |