abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 12 maart 2011 @ 16:04:41 #1
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_94005577

Welkom in alweer een nieuw deel van deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken.

==========================

>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom.

Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst.

>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de StudentenOV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je StudentenOV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Rotterdam via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je StudentenOV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je StudentenOV-Chipkaart kun je het beste in dit topic terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
Sinds september 2009 rijdt NS Hispeed ieder uur op de HSL-Zuid een pendeldienst tussen Amsterdam en Rotterdam. De reistijd bedraagt 41 minuten, waarvan 26 minuten tussen Rotterdam en Schiphol en 15 minuten van Schiphol naar Amsterdam Centraal. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Tevens is het mogelijk om een voordeliger Superdiscount kaartje te kopen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Met ingang van de Dienstregeling 2010, is ook de Thalys over de HSL-Zuid gaan rijden. Tussen Amsterdam en Rotterdam wordt nog met een snelheid van 160km/h gereden, vlak na Rotterdam gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk op NsHispeed of TGV-Europe.

Station Breda is voorlopig nog niet op het HSL-netwerk aangesloten.

>> Met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten naar het buitenland
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een StudentenOV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht.

>> Geldigheid Studenten OV/Voordeeluren etc. op feestdagen
Er bestaat onduidelijkheid over de feestdagen welke anno 2010 gelden bij de Nederlandse Spoorwegen.
Dit zijn: Goede Vrijdag (2 april), 2e paasdag (5 april), Koninginnedag (30 april), Bevrijdingsdag (5 mei), Hemelvaartsdag (13 mei), 14 mei (dag na Hemelvaart), 2e pinksterdag (24 mei) aldus NS.nl.

>> NS Dienstregeling 2011
NS heeft besloten om het spoorboekje van Dienstregeling 2011 niet meer te drukken.
Hiervoor kan je nu online PDF-jes downloaden. Omdat NS deze niet in een gezamelijk bestand beschikbaar stelt, is dit door een forumgebruiker gedaan, en Hier te downloaden.
Dit is in een .rar ingepakt, en bevat alle documenten die op de NS website staan vermeld.

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Blijbol (Werkt niet in FF);
De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehornde detailkaarten voor grootstedelijke gebieden;
De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen);
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar);
en als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.

>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. Ook over stations welke (tijdelijk) gesloten zijn door bijvoorbeeld werkzaamheden, mogen hier niet ontbreken. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Uithuizen - Socios
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen Haven - Socios
Harlingen (- Haven) - Greavy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop!
pi_94005597
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 16:03 schreef greavy het volgende:
Toch vol
Lapo-fails. :')
  zaterdag 12 maart 2011 @ 16:06:16 #3
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_94005627
Boeit het wat die afko's betekenen? Wie het interesseert, weet al wat er wordt bedoeld of zoekt het op; wie het niets boeit, leest er overheen.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  zaterdag 12 maart 2011 @ 16:06:23 #4
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_94005629
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 16:03 schreef greavy het volgende:
Maar Sloterdijk-Hoorn is 33 minuten, Amersfoort-Zwolle 36 en Zwolle-Assen 39.
btw, Ik d8 vol, maar ik keek scheel.
pi_94005635
Nog even oefenen en je mag mod worden greavy.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
pi_94005654
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 16:06 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Boeit het wat die afko's betekenen? Wie het interesseert, weet al wat er wordt bedoeld of zoekt het op; wie het niets boeit, leest er overheen.
Dat schijnt hier nogal moeilijk te zijn :')
  zaterdag 12 maart 2011 @ 16:15:57 #7
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_94005933
_O-

Kan deze pagina nog worden toegevoegd aan de OP? Dank.
  zaterdag 12 maart 2011 @ 16:17:46 #8
45532 ziggyziggyziggy
pi_94005996
quote:
Op zaterdag 12 maart 2011 16:07 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Dat schijnt hier nogal moeilijk te zijn :')
Treinseries en stations mogen van mij ook voluit. Bij treinnamen snap ik niet dat Stadsgewestelijk Materieel duidelijker zou zijn dan SGM. Noem het dan gewoon Sprinter, Koploper, etc. (Dat laatste betekent etcetera)
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 12 maart 2011 @ 16:31:47 #9
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_94006479
Bijnamen FTW :7

Bizon :P
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_94006792
Buffeltjes :Y
dag
pi_94006958
VIRM = VIRM, ICRm = ICRm. Je gaat toch ook niet Toyota vervangen naar Japanse auto en Honda Civic Hybrid naar Japanse auto die hulp krijgt van stroom? :P Je kan moeilijk de echte namen van een trein gaan vervangen door iets anders.
  zaterdag 12 maart 2011 @ 16:57:42 #12
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_94007368
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 16:17 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Treinseries en stations mogen van mij ook voluit. Bij treinnamen snap ik niet dat Stadsgewestelijk Materieel duidelijker zou zijn dan SGM. Noem het dan gewoon Sprinter, Koploper, etc. (Dat laatste betekent etcetera)
Precies, want dat weet een gemiddeld geinteresseerde dan weer wél ^O^ dáárom ook is er geen pindakaas te maken van die afkortingen, want je kort een woord of benaming af waar je voluit nog steeds niks mee kan; er zit geen logica in als je niet thuis bent in de treinenbizz..

Er mag ook best wel een afkorting in een post zitten van mij, maar maak er geen sport van om álles af te korten tot treinen-algebra.

En nu ga ik erover ophouden; jullie begrijpen best wat er bedoeld wordt :W
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 12 maart 2011 @ 16:59:02 #13
Maffe Fries
pi_94007421
Mja, ik kan wel Bizon roepen, maar vrijwel niemand weet dat dit een VIRM is
pi_94008074
Nee Sounddragon, dat begrijp ik niet. De helft van het betreffende verhaald ging over treinen die geen bijnaam hebben en bijvoorbeeld het woord sprinter denkt totaal niet de lading. heeft namelijk 3 betekenissen: SLT, SGM en stoptrein. En bij die laatste kan je dan nog mat 64 erbij betrekken ook.
  zaterdag 12 maart 2011 @ 17:25:10 #15
45532 ziggyziggyziggy
pi_94008295
Ik pleitte ook eigenlijk vóór het gebruik van de afkortingen...
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 12 maart 2011 @ 17:27:38 #16
Maffe Fries
pi_94008376
Die blauwgele rups :P

Dat roodwitte geval

etc :P
  zaterdag 12 maart 2011 @ 17:28:18 #17
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_94008401
Studenten OV:
quote:
Reizen in de 1e klas:
Ook met je Studenten OV-chipkaart met studentenreisproduct kan je 1e klas reizen.
* Reis je met korting, dan koop je een overgangskaartje 2-1 tegen gereduceerd tarief.
* Wanneer je vrij reist, koop je een overgangskaartje tegen vol tarief.
WAAROM tegen vol tarief? Ik reis altijd met overgangskaartje gereduceerd tarief, en is nog niks over gezegd.. Lekker krom daar.
pi_94008845
Zeg ik kom net door de watergraafsmeer. (De kapotgeknipte stuurstanden heb ik gemist, ik was ergens wat geneuzel over afkortingen aan 't lezen.) Op al die 1800-locs die er staan zitten witte stickers met rode letters geplakt. Wat staat daarop? Het ziet eruit als een serieuze waarschuwing.

Overigens blijf ik Amsterdam CS toch wel het sationigste station van nederland vinden, wat betreft sfeer en uitsraling. Het is groot, langgerekt, druk, chaotisch. Totaal anders dan het veel modernere een doordachte Utrecht CS.
  zaterdag 12 maart 2011 @ 17:44:16 #19
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_94008998
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 17:18 schreef Ascendancy het volgende:
Nee Sounddragon, dat begrijp ik niet. De helft van het betreffende verhaald ging over treinen die geen bijnaam hebben en bijvoorbeeld het woord sprinter denkt totaal niet de lading. heeft namelijk 3 betekenissen: SLT, SGM en stoptrein. En bij die laatste kan je dan nog mat 64 erbij betrekken ook.
Same here. Bij Sprinter en Koploper hebben mensen dan nog enigszins een beeld.

Maar hoe moet ik in godsnaam een stam ICRm benoemen?

bron

En hoe zou ik de verschillende dubbeldekkers uit elkaar moeten houden?

Bovendien, het is hier een topic voor hobbyisten die weten waar het over gaat. Materieelsoorten kunnen we wel herkennen aan hun naam en in de OP staan links die je verder op weg kunnen helpen als je hier nog niet zo bedreven in bent.

Of ga je in een autotopic ook vragen om een BMW 645 uitgebreider te beschrijven voor de mensen die nog niet zo bedreven zijn in het wereldje?

quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 17:40 schreef Fixers het volgende:
Zeg ik kom net door de watergraafsmeer. (De kapotgeknipte stuurstanden heb ik gemist, ik was ergens wat geneuzel over afkortingen aan 't lezen.) Op al die 1800-locs die er staan zitten witte stickers met rode letters geplakt. Wat staat daarop? Het ziet eruit als een serieuze waarschuwing.
Ik weet het niet zeker, maar mijn vermoeden is dat de revisietermijn van die locomotieven is verlopen en ze daarom niet meer gebruikt mogen worden. En dat die stickers daarvoor waarschuwen.
pi_94009029
quote:
14s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 16:57 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Mooi, bemoei je er toch gewoon niet mee. Jij maar dan ook echt alleen jij bent de enige die erover zeurt, ook zojuist heb je weer voor een onnodige discussie van tientallen posts gezorgd. Voor daadwerkelijk geïnteresseerde nieuwelingen (en dus niet een moderator die vindt dat alles maar voor hem te begrijpen moet zijn zonder daar verder moeite of interesse voor te tonen) zijn de materieelafkortingen nooit een barrière geweest.

quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 17:28 schreef greavy het volgende:
Studenten OV:

[..]

WAAROM tegen vol tarief? Ik reis altijd met overgangskaartje gereduceerd tarief, en is nog niks over gezegd.. Lekker krom daar.
Je StudentenOV-Chipkaart is óf een vrij-reizen kaart óf een kortingskaart. Wanneer je vrij reist, heb je dus géén recht op korting bij de aanschaf van een extra vervoersbewijs want dan zou je kaart zowel een vrij-reizen als kortingskaart zijn. Hij is alleen in het weekend een kortingskaart en dus alleen dan mag je met korting een extra vervoersbewijs kopen.

Gelukkig is er volgens mij niet 1 medewerker bij de NS die dat snapt en zodoende kom je er vaak mee weg als je met korting een overgangskaartje koopt. Een ander zal weer zeggen dat het alleen na 09:00 met korting mag (wat echt volkomen willekeurig uit de lucht is gegrepen).
  zaterdag 12 maart 2011 @ 18:11:15 #21
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_94009931
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 17:40 schreef Fixers het volgende:
Er staat op dat het materieel niet inzetbaar is. De exacte tekst weet ik niet, maar wel dat het daar zeker mee te maken heeft.
  zaterdag 12 maart 2011 @ 18:40:56 #22
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_94010769

Blaat maar rustig door, Jablan, het bevestigt alleen de geruchten maar :s)
pi_94010858
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 18:40 schreef James1988 het volgende:
Blaat maar rustig door, Jablan, het bevestigt alleen de geruchten maar :s)
Even Cliff's Notes van de geruchten?
  zaterdag 12 maart 2011 @ 18:47:20 #24
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_94010997
Het verbaast me nog dat Jablan mij geen persoonlijke mail gestuurd heeft met tekst dat het niet kan, dit dat zus en zo...
  zaterdag 12 maart 2011 @ 18:50:15 #25
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_94011112
Misschien is hij die nog aan het typen. :')
  zaterdag 12 maart 2011 @ 18:54:31 #26
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_94011271
Ik weet niet of je die discussie ook hebt gezien bij Vragen aan spoorwegpersoneel? Over vervoerbewijs om vervoerd te worden, die stelling. Een hele discussie om één mening van mij. Kreeg ik later een PB dat "ik voortaan beter moet nadenken voor ik iets post,want ik weet wel hoe het werkt"
pi_94011340
Zeg ziggy, jij hebt toch meer toegang op ohih. Zie jij niet wat meer?
  zaterdag 12 maart 2011 @ 19:37:42 #28
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_94012985
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 17:45 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Mooi, bemoei je er toch gewoon niet mee. Jij maar dan ook echt alleen jij bent de enige die erover zeurt, ook zojuist heb je weer voor een onnodige discussie van tientallen posts gezorgd. Voor daadwerkelijk geïnteresseerde nieuwelingen (en dus niet een moderator die vindt dat alles maar voor hem te begrijpen moet zijn zonder daar verder moeite of interesse voor te tonen) zijn de materieelafkortingen nooit een barrière geweest.
Dat laatste weet je niet, want mensen die het een barrière vinden, zullen niet meeposten.

Hoe moeilijk kan het zijn...
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zaterdag 12 maart 2011 @ 19:53:24 #29
45532 ziggyziggyziggy
pi_94013668
quote:
Op zaterdag 12 maart 2011 18:56 schreef Ascendancy het volgende:
Zeg ziggy, jij hebt toch meer toegang op ohih. Zie jij niet wat meer?
Ik kan in wat personeelsfora, maar zo vaak kom ik ook weer niet op ohih. Ik zal weer eens bijlezen inderdaad.
  zaterdag 12 maart 2011 @ 19:56:44 #30
45532 ziggyziggyziggy
pi_94013818
Volgens mij staat er nergens méér dan jullie ook kunnen zien. Overigens boeit het hele verhaal me geen reet en lees ik daar alleen topics die me wél interesseren.
pi_94014644
quote:
14s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 16:57 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Precies, want dat weet een gemiddeld geinteresseerde dan weer wél ^O^ dáárom ook is er geen pindakaas te maken van die afkortingen, want je kort een woord of benaming af waar je voluit nog steeds niks mee kan; er zit geen logica in als je niet thuis bent in de treinenbizz..

Er mag ook best wel een afkorting in een post zitten van mij, maar maak er geen sport van om álles af te korten tot treinen-algebra.

Jij bent nog bijna erger dan die autisten op OHIH/SOMDA, wij bepalen zelf wel welke afkortingen we gebruiken. Je hoeft dit topic niet te lezen hoor. (Btw als je langer dan een week deze topics volgt weet je vanzelf wat er bedoeld wordt)
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 12 maart 2011 @ 20:18:07 #32
Maffe Fries
pi_94014753
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 20:15 schreef TeringHenkie het volgende:

[..]

Jij bent nog bijna erger dan die autisten op OHIH/SOMDA, wij bepalen zelf wel welke afkortingen we gebruiken. Je hoeft dit topic niet te lezen hoor. (Btw als je langer dan een week deze topics volgt weet je vanzelf wat er bedoeld wordt)
Zo erg hoef je nu ook weer niet te keer te gaan. Met gewoon een extra linkje in de OP is het opgelost :)
  zaterdag 12 maart 2011 @ 20:22:33 #33
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_94015004
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 20:15 schreef TeringHenkie het volgende:

[..]

wij bepalen zelf wel welke afkortingen we gebruiken
Spreek voor jezelf, dwaas. :{
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zaterdag 12 maart 2011 @ 20:55:55 #34
45532 ziggyziggyziggy
pi_94016602
pi_94017129
Gezellig weer hier!

Zal ik eens de boel opvrolijken hier...

Door werkzaamheden tussen Hoogeveen en Assen moest op zaterdag 12 maart 2011 de HTRS 1043 met containertrein 50044 vanaf Meppel worden omgeleid via Leeuwarden. Doordat op het dieselbaanvak tussen Leeuwarden en Groningen op zaterdag drie keer per uur een Arriva-trein rijdt, is er overdag geen ruimte meer voor extra treinen. Zodoende vertrok de trein zo'n 4 uur later vanaf de Kijfhoek en rolde rond kwart over 7, tijdens de blauwe-stunde, het station van Leeuwarden binnen. Omdat de machinist de trein gelukkig doortrok tot het dwergsein, kon de uit 1863 daterende stationsoverkapping als motief dienen. Deze overkapping, tegelijkertijd gebouwd met het stationsgebouw type SS klasse 3, biedt het binnenplein beschutting. Op de voorgrond liggen de perronsporen 5 (links) en 8 (rechts), waarvan Arriva dagelijks gebruik maakt. Nadat de stoptrein en de sneltrein op respectievelijk spoor 5 en 8 waren gearriveerd, werd koers gezet naar Groningen en Veendam.
  zaterdag 12 maart 2011 @ 21:11:42 #36
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_94017392
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 20:55 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[ afbeelding ]
:9
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_94018010
godver had dat gezegd dan ging ik foto's maken in zuidhorn :(
pi_94018116
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 21:25 schreef dan13lv het volgende:
godver had dat gezegd dan ging ik foto's maken in zuidhorn :(
Dat heb ik gedaan hoor. Overigens was het in Zuidhorn al volledig donker bij doorkomst...
pi_94018604
Ha, stelletje hoerengebroed. Ontopic maar weer? Fijn O+
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_94018676
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 21:06 schreef Zug-Chef het volgende:
Gezellig weer hier!

Zal ik eens de boel opvrolijken hier...
Ik vind het echt gaaf hoe je bij dit soort licht die "sterren" rondom de lampen krijgt :Y Doe je daar iets voor (bijvoorbeeld een bepaald filter) of komt dat min of meer vanzelf (lees: van het diafragma)?
pi_94018892
flash :)
pi_94018895
Dankje Fles! Diafragma-klusje inderdaad. Ik gebruikte ISO 100, F/9 met 6 s belichting. Bij zo'n diafragma krijg je vaak stervorming. De kunst is het niet te extreem te laten worden, dus speelt de sluitertijd ook een rol. Overigens is dat laatste meer iets persoonlijks.
pi_94018965
heb je die foto ook in het groot ( lees 1440*900) dan kan ie als bureaublad achtergrond :P
pi_94019244
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 21:44 schreef Zug-Chef het volgende:
Dankje Fles! Diafragma-klusje inderdaad. Ik gebruikte ISO 100, F/9 met 6 s belichting. Bij zo'n diafragma krijg je vaak stervorming. De kunst is het niet te extreem te laten worden, dus speelt de sluitertijd ook een rol.
_O- hier begrijp ik helemaal niets van.
Station Arnhem foto's: http://www.flickr.com/photos/temlin/
pi_94019336
quote:
10s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 21:52 schreef Temlin het volgende:

[..]

_O- hier begrijp ik helemaal niets van.
Stervorming (als dit niet met een speciaal filter wordt opgewekt), is het gevolg van optische diffractie. Ontstaat als het licht door een kleine opening moet (hoge f-waarde en kleine sensor). Een zeskantige opening zal een zeskantige ster veroorzaken, een ronde opening zal een het lichtpunt met circulairafnemende sterkte afbelden Alle punten in de foto vertonen deze stervorming, maar enkel bij zeer lichtke punten is dit zichtbaar. Het uitdeinend karakter dat elk beeldpunt in een foto ondergaat veroorzaakt scherpte reductie. Diffractie limiteert uiteindlijk de resolutie, ook van de ideale ("oneindig scherpe") lens die dan "diffraction limited" wordt genoemd.

Nu wel ? :P (bron)
pi_94019678
@zug-chef: bedankt :D
  zaterdag 12 maart 2011 @ 22:11:50 #47
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_94020015
Nog beter is een lens met oneven aantal diafragmabladen, dan krijgt de ster een dubbel aantal punten :Y
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
pi_94021990
Soms vergeet ik te kijken of er niet toevallig werkzaamheden zijn op het traject waar ik wil reizen. Zo reden er dit geval geen treinen tussen Deventer en Hengelo, terwijl ik nou juist naar Hengelo wilde vanuit Deventer.
Op de heenweg lekker omgereisd via Zutphen, maar op de terugreis reed die trein nog maar 1x per uur en zou ik een half uur moeten wachten. De snelbus rechtstreeks naar Deventer gepakt dan maar.
Wat fijn dat die niet langs Almelo rijdt! Waar de trein er normaal 35 minuten over doet, was deze bus in 40 minuten in Deventer! Maar 5 minuten langere reistijd dus! Dat vind ik best aardig :D

Lekker veel beenruimte in die bus trouwens: :P
  zondag 13 maart 2011 @ 00:11:37 #49
45532 ziggyziggyziggy
pi_94025584
quote:
Op zaterdag 12 maart 2011 21:44 schreef Zug-Chef het volgende:
Dankje Fles! Diafragma-klusje inderdaad. Ik gebruikte ISO 100, F/9 met 6 s belichting. Bij zo'n diafragma krijg je vaak stervorming. De kunst is het niet te extreem te laten worden, dus speelt de sluitertijd ook een rol. Overigens is dat laatste meer iets persoonlijks.
Wat betekenen al die afkortingen? ISO? F? S? :')
pi_94025740
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 00:11 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

International Organization for Standardization
Brandpunt
Seconden
  zondag 13 maart 2011 @ 00:16:05 #51
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_94025819
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 00:11 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Als je daar meer over wilt weten zou ik zeggen: Klik eens forum 71 aan :)
pi_94028465

AUW
  zondag 13 maart 2011 @ 01:18:20 #53
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_94028963
Autsj, wat is daarmee gebeurd dan?
pi_94029096
Gezien de reclame aan de zijkant lijkt het me een hele oude foto. :P
pi_94032173
Op de Twitter nog even gevraagd naar de ontwikkelingen bij OHIH. NS Hispeed antwoordde, toen het topic inmiddels was teruggeplaatst:

Ik heb op OHIH niets geplaatst en ik kan de opmerking ook niet vinden. Waar staat dat verzoek?
  zondag 13 maart 2011 @ 02:56:14 #56
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_94032861
Dat topic is inmiddels verplaatst naar een gedeelte waar normale users niet bijkunnen. Ik heb het geciteerd (het opvolgende bericht trouwens niet), staat ergens in het vorige topic.
  zondag 13 maart 2011 @ 09:20:47 #57
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_94036303
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 02:56 schreef James1988 het volgende:
Dat topic is inmiddels verplaatst naar een gedeelte waar normale users niet bijkunnen.
Hip, lekker incrowden :9 8-)
  Redactie Frontpage / Sport zondag 13 maart 2011 @ 11:58:17 #58
Maffe Fries
pi_94039393
ik zag wel dat op OHIH vragen van onder meer greavy zijn verwijderd
  zondag 13 maart 2011 @ 12:19:47 #59
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_94040030
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 01:18 schreef James1988 het volgende:
Autsj, wat is daarmee gebeurd dan?
Ik denk DE2 contra landbouwvoertuig, en idd lang geleden.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zondag 13 maart 2011 @ 13:23:18 #60
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_94042543
quote:
Op 7 april 1988 rond 17:15 vond op het banvak Zwolle - Almelo en ernstige overwegbotsing plaats met trein 7955. Ter hoogte van de buurtschap Lienderholthuis nabij Heino reed een graafmachine plotseling een met knipperlichten beveiligde overweg op en werd in de flak gegrepen door DE2 184. Zowel de bestuurder van de graafmachine als de machinist van de trein, die in zijn cabine bekneld had gezeten, raakten zwaar gewond.
Uit Ongevallen op Nederlands Spoor. Je weet wel, dat boek wat jij ook hebt Duvel :P
  zondag 13 maart 2011 @ 13:56:28 #61
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_94043892
quote:
14s.gif Op zondag 13 maart 2011 13:23 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Uit Ongevallen op Nederlands Spoor. Je weet wel, dat boek wat jij ook hebt Duvel :P
Ik heb een heleboel toffe ongevallenboeken:
- Die schönste Bahnkatastrophen (of zo);
- Naast het spoor;
- Het boek van Jongerius;
- Het boek van Van Ee (Ongevallen op Nederlands spoor).

Maar idd: zwaar materieel contra zwaarder materieel.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_94047385
Jammer at ze Liederholthuis niet goed kunnen spellen :+ [details]
dag
  zondag 13 maart 2011 @ 15:20:20 #63
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_94047601
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 15:14 schreef Peter het volgende:
Jammer at ze Liederholthuis niet goed kunnen spellen :+ [details]
Jij ook niet :D

het is Lierderholthuis kennelijk, ik had het verkeerd overgetypt :+
  zondag 13 maart 2011 @ 15:23:30 #64
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_94047739
Net op Twitter een discussie gehad met een OHIH moderator _O-
Hij zegt dat het topic verdwenen is om "NS HiSpeed personeel te beschermen". En het verder niks met hun slechte prestaties en financiële situatie te maken heeft. Nou, ik durf dat eigenlijk niet te geloven..
pi_94047876
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 15:20 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Jij ook niet :D

het is Lierderholthuis kennelijk, ik had het verkeerd overgetypt :+
Jeetje, zo klinkt het in het dialect helemaal niet :@
Liederholthûûs zeggen we allemaal.. Weer wat geleerd!
dag
  zondag 13 maart 2011 @ 15:29:18 #66
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_94047973
Waarom zou het personeel van Hispeed beschermd moeten worden? Over Veolia wordt veel erger geklaagd op OHIH? :')
  zondag 13 maart 2011 @ 15:30:44 #67
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_94048021
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 15:29 schreef James1988 het volgende:
Waarom zou het personeel van Hispeed beschermd moeten worden? Over Veolia wordt veel erger geklaagd op OHIH? :')
Ja, waartegen beschermd vooral. :') Echt een belachelijke sociopatensite is dat OHIH geworden _O- Onvoorstelbaar :D Maar goed.
pi_94048065
Dat moet wel een lul smoes zijn.
  zondag 13 maart 2011 @ 15:34:42 #69
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_94048208
Lijkt mij ook. Waarvoor en waarom zou je ze beschermen?
  Redactie Frontpage / Sport zondag 13 maart 2011 @ 15:34:46 #70
Maffe Fries
pi_94048213
Mja, het kan zijn omdat ze anders bepaalde nieuwtjes uit de spoorwereld misschien niet als eerste kunnen horen.
  zondag 13 maart 2011 @ 15:35:48 #71
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_94048263
Ik lees net in een andere tweet van hem dat het komt dat ze informatie verspreiden wat niet mocht enzo.
  zondag 13 maart 2011 @ 15:36:26 #72
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_94048291
quote:
2s.gif Op zondag 13 maart 2011 15:34 schreef Peterselieman het volgende:
Mja, het kan zijn omdat ze anders bepaalde nieuwtjes uit de spoorwereld misschien niet als eerste kunnen horen.
Oh jee. NS HiSpeed personeel moet beschermd worden tegen haperende communicatie vanuit hun eigen organisatie. En hoe doe je dat dan? Door allerlei hobbyistensites op de huid te gaan zitten _O-

ERG geloofwaardig inderdaad :') :D
  Redactie Frontpage / Sport zondag 13 maart 2011 @ 15:39:13 #73
Maffe Fries
pi_94048413
quote:
4s.gif Op zondag 13 maart 2011 15:36 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Oh jee. NS HiSpeed personeel moet beschermd worden tegen haperende communicatie vanuit hun eigen organisatie. En hoe doe je dat dan? Door allerlei hobbyistensites op de huid te gaan zitten _O-

ERG geloofwaardig inderdaad :') :D
Zo werkt het soms wel, terwijl je beter op andere terreinen in kunt zetten.
pi_94048926
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 15:35 schreef greavy het volgende:
Ik lees net in een andere tweet van hem dat het komt dat ze informatie verspreiden wat niet mocht enzo.
Wat is de naam van zn twitter account?
  zondag 13 maart 2011 @ 17:02:34 #75
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_94052452
knipje

[ Bericht 86% gewijzigd door greavy op 13-03-2011 22:18:12 ]
  zondag 13 maart 2011 @ 17:05:45 #76
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_94052606
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 15:51 schreef ckikilwai het volgende:

[..]

Wat is de naam van zn twitter account?
Ben jij een NSHiSpeeder die op zoek is naar klikspanen of zo?
  zondag 13 maart 2011 @ 17:12:59 #77
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_94052960
Volgens mij eerder iemand die nieuwsgierig is.
  zondag 13 maart 2011 @ 17:18:52 #78
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_94053210
Gelukkig was er ooit een tijd...

heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zondag 13 maart 2011 @ 17:23:36 #79
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_94053391
Ja die SM90 heb ik echt totaal gemist somehow -O-
pi_94053451
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 17:05 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ben jij een NSHiSpeeder die op zoek is naar klikspanen of zo?
Gaan we paranoïde worden? :P

-knip-

[ Bericht 7% gewijzigd door ckikilwai op 13-03-2011 22:23:44 ]
  zondag 13 maart 2011 @ 17:25:20 #81
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_94053462
Nice Duvel!
En ik heb ook niks meegekregen van die SM'90 -O-
pi_94053492
Je hebt niet veel gemist aan die SM90 hoor Fles.
In mijn herinnering waren ze niet heel veel anders dan de DM-90 (Buffels, diesel-spul) wat nog wel rondrijdt tegenwoordig.
O ja, ze reden vaker niet dan wel ;) Dus je hebt niet zoveel gemist. Ik kan me serieus nog een keer herinneren dat er een rem vast zat ofzo, en de trein toch maar verder is gaan rijden. Stinken naar rubber dat het deed! :o
  zondag 13 maart 2011 @ 17:30:52 #83
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_94053706
Hoor hier :') 2 dagen geregistreerd en nu al lopen verkondigen wie wat waar wel en niet mag zeggen tegen wie :D
  zondag 13 maart 2011 @ 17:32:17 #84
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_94053756
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 17:25 schreef ckikilwai het volgende:

[..]

Maar Greavy, je mag wel wat beleefder zijn tegen Robert, het is nog steeds hun forum.
Stel kleuters onder elkaar, echt. :{
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zondag 13 maart 2011 @ 17:32:37 #85
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_94053775
quote:
6s.gif Op zondag 13 maart 2011 17:18 schreef Duvel het volgende:
Gelukkig was er ooit een tijd...
Mooi hoor _O_

Ik heb er ook nog eentje *O* Bad Bentheim, 21 juni 2002.

O+ 103 O+
  Redactie Frontpage / Sport zondag 13 maart 2011 @ 17:34:13 #86
Maffe Fries
pi_94053836
Die loc is goed verkleurd :)

@Duvel: Mooie platen trouwens
  zondag 13 maart 2011 @ 17:36:08 #87
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_94053917
quote:
14s.gif Op zondag 13 maart 2011 17:34 schreef Peterselieman het volgende:
Die loc is goed verkleurd :)
Was al in de nadagen ook he :)
  Redactie Frontpage / Sport zondag 13 maart 2011 @ 17:38:53 #89
Maffe Fries
pi_94054042
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 17:36 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Was al in de nadagen ook he :)
Mja, dan nog.

Maar goed, enkele overgeschilderde 6400-locs waren er na enkele jaren qua kleur nog minder aan toe :P
  zondag 13 maart 2011 @ 17:39:29 #90
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_94054069
quote:
Mooi!
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_94054080
5,6 en 7 staan hele leuke foto's :)
pi_94054339
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 17:25 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
Je hebt niet veel gemist aan die SM90 hoor Fles.
In mijn herinnering waren ze niet heel veel anders dan de DM-90 (Buffels, diesel-spul) wat nog wel rondrijdt tegenwoordig.
O ja, ze reden vaker niet dan wel ;) Dus je hebt niet zoveel gemist. Ik kan me serieus nog een keer herinneren dat er een rem vast zat ofzo, en de trein toch maar verder is gaan rijden. Stinken naar rubber dat het deed! :o
SM 90 had toch ingebouwde rolstoelliften?
dag
  Redactie Frontpage / Sport zondag 13 maart 2011 @ 17:47:48 #93
Maffe Fries
pi_94054413
quote:
Erg fraai. Nostalgie :)
  zondag 13 maart 2011 @ 17:48:53 #94
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_94054460
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 17:45 schreef Peter het volgende:

[..]

SM 90 had toch ingebouwde rolstoelliften?
Ja, klopt.

Brak, gejat plaatje, sorry.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zondag 13 maart 2011 @ 17:50:38 #95
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_94054541
quote:
Blijft mooi, ouwe plaatjes kijken :)
pi_94054571
@peterselieman kijk het verschil uit 1988 en nu richting leeuwarden, echt gigantisch
http://stoomrobert.pictur(...)82587/detail/2750088
pi_94054780
Plan U :D
pi_94054831
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 17:55 schreef Socios het volgende:
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 17:55 schreef Socios het volgende:
Dat ook :D
  zondag 13 maart 2011 @ 17:58:02 #99
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_94054880
"Terug naar toen"

heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Frontpage / Sport zondag 13 maart 2011 @ 17:59:51 #100
Maffe Fries
pi_94054967
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 17:51 schreef dan13lv het volgende:
@peterselieman kijk het verschil uit 1988 en nu richting leeuwarden, echt gigantisch
Op veel meer trajecten hoor :P

Over Leeuwarden - Groningen:
Ik kan me bijvoorbeeld nog herinneren dat het oude perron in Zwaagwesteinde op de plaats zat waar nu het tweede spoor richting Groningen ligt. Het was een perron met een bajonetligging.

Toen dat perron afgebroken moest worden vanwege de spoorverdubbeling is recht tegenover het oude perron een tijdelijk noodperron gebouwd. Moest je op wiebelige steigers uitstappen :')
Wat trouwens nog in de tijd dat de wadlopers nog niet verbouwd waren en ze nog voorzien waren van frisdrankautomaten.
pi_94055319
Ik vond station Buitenpost altijd zo mooi vroeger. :D
pi_94055326
1987

2010
  zondag 13 maart 2011 @ 18:08:52 #103
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_94055367
VSM ben ik nog nooit geweest trouwens. Moet dit seizoen ook maar eens op het programma :)
pi_94055381
Mooie vergelijking! Wie zoekt de foto's van Buitenpost bij elkaar? :P
  Redactie Frontpage / Sport zondag 13 maart 2011 @ 18:09:54 #105
Maffe Fries
pi_94055421
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 18:08 schreef Socios het volgende:
Ik vond station Buitenpost altijd zo mooi vroeger. :D
Dat was een eilandperron ja, maar met de komst van de sneltreinen mocht het niet meer en werd de situatie weer zoals deze heel vroeger was.
pi_94055466
quote:
14s.gif Op zondag 13 maart 2011 18:09 schreef Peterselieman het volgende:
Dat was een eilandperron ja,
Ja. :D
quote:
maar met de komst van de sneltreinen mocht het niet meer
Hoezo niet? :')
  Redactie Frontpage / Sport zondag 13 maart 2011 @ 18:11:29 #107
Maffe Fries
pi_94055501
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 18:08 schreef Dr_Flash het volgende:
VSM ben ik nog nooit geweest trouwens. Moet dit seizoen ook maar eens op het programma :)
Is echt een aanrader :)
  Redactie Frontpage / Sport zondag 13 maart 2011 @ 18:12:07 #109
Maffe Fries
pi_94055536
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 18:10 schreef Socios het volgende:

Hoezo niet? :')
Het zou te gevaarlijk zijn, omdat het perron te smal was.
pi_94055654
quote:
14s.gif Op zondag 13 maart 2011 18:12 schreef Peterselieman het volgende:
Het zou te gevaarlijk zijn, omdat het perron te smal was.
Lol? Toch geen verschil met stoptreinen dan? Of was het plan om de Sneltreinen daar niet te laten stoppen? :P
  zondag 13 maart 2011 @ 18:14:37 #111
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_94055655
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 18:11 schreef Peter het volgende:
Wat is dit voor een trein? :o
http://stoomrobert.pictur(...)82616/detail/2751130
Ultrasoontrein
Zie ook http://stoomrobert.pictur(...)82616/detail/2751112
  zondag 13 maart 2011 @ 18:16:01 #112
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_94055727
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 18:08 schreef Dr_Flash het volgende:
Terug naar Toen is zeker aan te raden.
En als alles lukt enzo, ben ik er ook, mét Plan U 115. Anders alleen met een stand. VSM heb ons al officieel uitgenodigd :)
  zondag 13 maart 2011 @ 18:18:37 #113
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_94055857
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 18:16 schreef greavy het volgende:
Terug naar Toen is zeker aan te raden.
Zal wel weer stampend druk zijn -O-
pi_94056038
Als je op of rond de stations blijft hangen wel ja. Als je ergens langs de baan ver weg van een station een plekje vind, is het beter te doen. Levert ook mooiere platen op zonder allerlei volk op de foto. Maar aangezien er op die VSM lijn eigenlijk nergens hard gereden kan worden, krijg je voor een groot deel alleen statische foto's zonder echt veel stoom. En dat is jammer.
pi_94056325
quote:
10s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 22:55 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
Soms vergeet ik te kijken of er niet toevallig werkzaamheden zijn op het traject waar ik wil reizen. Zo reden er dit geval geen treinen tussen Deventer en Hengelo, terwijl ik nou juist naar Hengelo wilde vanuit Deventer.
Op de heenweg lekker omgereisd via Zutphen, maar op de terugreis reed die trein nog maar 1x per uur en zou ik een half uur moeten wachten. De snelbus rechtstreeks naar Deventer gepakt dan maar.
Wat fijn dat die niet langs Almelo rijdt! Waar de trein er normaal 35 minuten over doet, was deze bus in 40 minuten in Deventer! Maar 5 minuten langere reistijd dus! Dat vind ik best aardig :D

Lekker veel beenruimte in die bus trouwens: :P
[ link | afbeelding ]
Gisteravond met de bus van Almelo naar Marienberg geweest, de buschauffeur ging rechtstreeks (terwijl hij ook langs andere stations moest) zodoende had ik gelijk aansluiting op de stopper naar emmen. Scheelde 45 min wachten in Marienberg _O_
pi_94056409
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 18:26 schreef MarkoAlmelo het volgende:
Gisteravond met de bus van Almelo naar Marienberg geweest, de buschauffeur ging rechtstreeks (terwijl hij ook langs andere stations moest)
En de wachtende passagiers bij de brug in Geerdijk dan? :o
pi_94056434
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 18:28 schreef Socios het volgende:

[..]

En de wachtende passagiers bij de brug in Geerdijk dan? :o
:9

Ik zal als enigste in de bus :')

[ Bericht 19% gewijzigd door #ANONIEM op 13-03-2011 18:29:39 ]
  zondag 13 maart 2011 @ 18:35:34 #118
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_94056736
Ik had het laatst ook tussen Geldermalsen en Gorinchem. Hebben we rechtstreeks naar Gorinchem gereden omdat de reizigers allen naar Gorinchem moesten. Had Arriva een taxi busje langs de andere stations gestuurd om ons een halfuur te vertragen.
Hadden er in Geldermalsen reizigers geweest voor tussenliggende stations moesten we daar weer wel heen.
pi_94056857
Ik heb zoiets weleens meegemaakt in de laatste trein van Leeuwarden naar Harlingen. De machinist vroeg in Leeuwarden aan alle ingestapte passagiers waar ze naartoe moesten. Niemand die naar Deinum of Dronrijp wilde, dus ging de trein op volle vaart in één keer van Leeuwarden naar Franeker. Sneltreintje hoor, weet niet.
  zondag 13 maart 2011 @ 18:39:39 #120
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_94056941
En dan zal je net in Dronrijp staan te wachten op de laatste trein _O-
Een viswinkel en een manege, dat is het enigste wat je daar dichtbij vind.
Oja, ook nog een boerderij O+
pi_94057091
Vergeet het restaurant niet. :+
  zondag 13 maart 2011 @ 18:43:46 #122
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_94057128
Met dat restaurant bedoel ik die viswinkel. Ik dacht dat je daar alleen maar vis kon krijgen. En om half 12 of zo is die natuurlijk al dicht..

Dronrijp noem ik dat station nooit, Hatzum word het vaak genoemd onder de lokaal bekenden.
pi_94057140
Daar heb je ook allemaal wat aan op het tijdstip dat je net de laatste trein in sneltreinvaart voorbij hebt zien rijden :+
  zondag 13 maart 2011 @ 18:52:07 #124
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_94057612
Weet iemand ook of er een soort van spoorboekje van de Luxemburgse spoorwegen te krijgen zijn (CFL is dat toch?)
pi_94057822
Ik gebruik altijd het Spoorboekje "European Rail Timetable" voor buitenlandse treinverbindingen (en tegenwoordig ook voor de Nederlandse).
  Redactie Frontpage / Sport zondag 13 maart 2011 @ 19:01:43 #126
Maffe Fries
pi_94058149
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 18:14 schreef Socios het volgende:

[..]

Lol? Toch geen verschil met stoptreinen dan? Of was het plan om de Sneltreinen daar niet te laten stoppen? :P
Mja, vanwege de drukje op een smal perron zou het gevaarlijk kunnen worden, zeker als er een LM'etje tussendoor langs zou komen.
pi_94060195
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 18:35 schreef greavy het volgende:
Ik had het laatst ook tussen Geldermalsen en Gorinchem. Hebben we rechtstreeks naar Gorinchem gereden omdat de reizigers allen naar Gorinchem moesten. Had Arriva een taxi busje langs de andere stations gestuurd om ons een halfuur te vertragen.
Hadden er in Geldermalsen reizigers geweest voor tussenliggende stations moesten we daar weer wel heen.
Was dat gewoon overdag? Want bij mijn weten rijdt er altijd een snelbus naar Gorinchem. En stadspolders wordt dan sowieso niet bediend.
  zondag 13 maart 2011 @ 19:40:42 #128
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_94060312
Het was alleen een stopbus Geldermalsen-Gorinchem. Vanaf Gorinchem reden er weer treinen. Vertrek Geldermalsen was 17:09 ofzo. Was volgens mij afgelopen zaterdag.
  zondag 13 maart 2011 @ 19:55:32 #129
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_94061148
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 18:52 schreef greavy het volgende:
Weet iemand ook of er een soort van spoorboekje van de Luxemburgse spoorwegen te krijgen zijn (CFL is dat toch?)
Ja die zijn er wel. Aan de balie in Luxembourg Hbf.
  zondag 13 maart 2011 @ 20:08:08 #130
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_94061895
Oké. Ik ga met een maat 12 Juli van Utrecht naar Keulen met ICE, van Keulen naar Luxembourg Gare met de IC rechtstreeks, en dan gaan we daar 3 nachten verblijven. Vrijdag weer op naar huis via Luik/Maastricht. Dag 2 en 3 is nog niet een goede planning. Dag 2 rondje in Luxemburg, dag 3 zitten we te twijfelen. Iemand goeie ideeën?
  zondag 13 maart 2011 @ 21:05:47 #131
45532 ziggyziggyziggy
pi_94065836
quote:
Op zondag 13 maart 2011 19:01 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Mja, vanwege de drukje op een smal perron zou het gevaarlijk kunnen worden, zeker als er een LM'etje tussendoor langs zou komen.
Grappig dat we op stationnetjes als Bedum wel gewoon goederentreinen met 80 langs laten razen. Dat zijn ook smalle eilandperrons.
pi_94067928
Maar laat je die er ook langs razen als er tegelijk aan de andere kant van dat perron een trein stilstaat en mensen in/uitstappen?
  zondag 13 maart 2011 @ 21:51:53 #133
45532 ziggyziggyziggy
pi_94069480
quote:
Op zondag 13 maart 2011 21:33 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
Maar laat je die er ook langs razen als er tegelijk aan de andere kant van dat perron een trein stilstaat en mensen in/uitstappen?
Ja. Het is allemaal enkelspoor daar, met alleen op de stations twee sporen. Een goederentrein naar Delfzijl komt twee passagierstreinen tegen.
pi_94082048
het perron van almelo is verlaagd, maar waarom? iemand een idee?
  maandag 14 maart 2011 @ 09:24:18 #135
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_94082961
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 08:38 schreef MarkoAlmelo het volgende:
Het was even zoeken, Tubantia had en nietszeggend artikel m.b.t. de verlaging maar uiteindelijk stond het bij Prorail
Het gaat om het programma toegankelijkheid ja ja.
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  maandag 14 maart 2011 @ 10:04:16 #136
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_94083943

ÖBB-rijtuig op R'dam Centraal deze ochtend :o wat doet die daar nou weer :?
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
  maandag 14 maart 2011 @ 10:13:22 #137
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_94084195
Die ÖBB-rijtuigen (er gaan er meerdere komen) gaan per begin april meedraaien als stam in de Beneluxtrein. Dit omdat er een stam ICRm nodig is voor de Fyra naar Breda.

Dat rijtuig ziet er wel flink smerig uit trouwens, ik hoop dat die nog een goede poetsbeurt krijgt voordat hij de Benelux ingaat.
  maandag 14 maart 2011 @ 10:18:56 #138
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_94084355
Afgelopen dinsdag stond er ook een OBB-rijtuig tussen twee locs op de Dijksgracht toen ik er langs kwam, misschien wel deze?
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  Redactie Sport maandag 14 maart 2011 @ 10:23:22 #139
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_94084445
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 08:38 schreef MarkoAlmelo het volgende:
Aldus de papieren TC Tubantia van vanmorgen:
quote:
Op het station zelf werden de perrons verlaagd en vernieuwd. Een operatie die overal in Nederland noodzakelijk is vanwege de nieuwe, in heel Europa geldende norm van een perronhoogte van 76 centimeter."Hier in wierden zaten we op 84 centimeter. Dat is onhandig voor het in- en uitstappen van de huidige treinen [[zou die man wel weten dat hier geen SLT rijdt???]]. Dit weekend zaagden we simpelweg de bovenste perronlaag af om vervolgens een nieuwe rand en een nieuwe bestrating aan te brengen. Hetzelfde hebben we ook in Almelo gedaan."
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  maandag 14 maart 2011 @ 10:52:32 #140
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_94085226
Als de Europese norm 76 cm is dan is de Europese norm 76 cm. Ongeacht of er DAAR en NU SLT rijdt. Je kunt er de klok op gelijk zetten dat er binnen afzienbare tijd SLT zal komen te rijden, en anders wel iets anders met een instaphoogte van 76 cm. Dat is namelijk de Europese norm ;)
pi_94085284
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 09:24 schreef bork het volgende:

[..]

Het was even zoeken, Tubantia had en nietszeggend artikel m.b.t. de verlaging maar uiteindelijk stond het bij Prorail
Het gaat om het programma toegankelijkheid ja ja.
dankje!
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 10:23 schreef dennistd het volgende:

[..]

Aldus de papieren TC Tubantia van vanmorgen:

[..]

hehe vanochtend iets te snel gelezen dus :+
pi_94085379
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 10:52 schreef Dr_Flash het volgende:
Als de Europese norm 76 cm is dan is de Europese norm 76 cm. Ongeacht of er DAAR en NU SLT rijdt. Je kunt er de klok op gelijk zetten dat er binnen afzienbare tijd SLT zal komen te rijden, en anders wel iets anders met een instaphoogte van 76 cm. Dat is namelijk de Europese norm ;)
Voor concurrentie en internationaal verkeer enzo was het natuurlijk niet echt optimaal dat Nederland 8 cm hogere perrons had dan het buitenland en een regel heeft dat de instap van de trein niet lager dan het perron mag zijn. ;)

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 14-03-2011 10:57:34 ]
  maandag 14 maart 2011 @ 10:58:53 #143
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_94085429
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 10:57 schreef Igen het volgende:

[..]

Voor concurrentie en internationaal verkeer enzo was het natuurlijk niet echt optimaal dat Nederland 8 cm hogere perrons had dan het buitenland en een regel heeft dat de instap van de trein niet lager dan het perron mag zijn. ;)
Nee, maar hadden we die conclusie rond 1845 niet al bereikt toen we aan de grens ontdekten dat het Nederlandse breedspoor niet paste op het internationale normaalspoor? O-)
  Redactie Frontpage / Sport maandag 14 maart 2011 @ 10:59:45 #144
Maffe Fries
pi_94085464
En dan hebben we ook nog de Arriva-stellen rondrijden die wel de Nederlandse instaphoogte hebben :')
pi_94085695
Ik vind die superlage perrons in het buitenland juist prachtig.
  Redactie Sport maandag 14 maart 2011 @ 11:17:42 #146
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_94086081
quote:
14s.gif Op maandag 14 maart 2011 10:59 schreef Peterselieman het volgende:
En dan hebben we ook nog de Arriva-stellen rondrijden die wel de Nederlandse instaphoogte hebben :')
Hebben de GTW's 84cm instaphoogte dan? En krijgen de nieuwe GTW's voor Zwolle-Emmen en de Achterhoek dat ook of is men zo verstandig om ze op 76cm te brengen?
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  maandag 14 maart 2011 @ 11:19:21 #147
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_94086147
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 11:07 schreef Socios het volgende:
Ik vind die superlage perrons in het buitenland juist prachtig.
76 cm lijkt me iets anders dan "superlaag" trouwens :Y
  maandag 14 maart 2011 @ 11:21:27 #148
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_94086232
De hele perrondiscussie is zo... tja... apart.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Frontpage / Sport maandag 14 maart 2011 @ 11:21:28 #149
Maffe Fries
pi_94086235
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 11:17 schreef dennistd het volgende:

[..]

Hebben de GTW's 84cm instaphoogte dan? En krijgen de nieuwe GTW's voor Zwolle-Emmen en de Achterhoek dat ook of is men zo verstandig om ze op 76cm te brengen?
Ze moesten enkele jaren geleden hel wat perrons in het noorden verhogen. Reden is de gelijkvloerse instap die beloofd was. Ik meen dat het 84 centimeter was en dat de veroorzaker hiervan ProRail is die de gegevens niet goed doorgegeven had aan Arriva.

Geen idee of de getallen ook gaan gelden voor de nieuwe GTW's. Ik mag hopen van niet trouwens.
  Redactie Sport maandag 14 maart 2011 @ 11:21:47 #150
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_94086245
quote:
3s.gif Op maandag 14 maart 2011 11:19 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

76 cm lijkt me iets anders dan "superlaag" trouwens :Y
76cm is alleen bij stations waar ICE's e.d. stoppen. Daarnaast heb je de iets kleinere stations, die hebben 55cm. En de echt kleine gaten waar alleen af en toe een RB'tje komt zijn de 38 centimeter.
PM mij!
  maandag 14 maart 2011 @ 11:23:12 #151
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_94086302
quote:
15s.gif Op maandag 14 maart 2011 11:21 schreef Duvel het volgende:
De hele perrondiscussie is zo... tja... apart.
zo onnodig bedoel je?
  maandag 14 maart 2011 @ 11:24:31 #152
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_94086341
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 11:23 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

zo onnodig bedoel je?
Ja, ook. Maar blijkbaar willen ze echt alle perrons gaan verlagen. :{
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Frontpage / Sport maandag 14 maart 2011 @ 11:25:31 #153
Maffe Fries
pi_94086378
@ Dennis: ik heb even gezocht en ook de GTW's voor de Achterhoek krijgen een vloer van 83 centimeter hoogte.

http://www.stadlerrail.co(...)10e_Arriva_DMU_E.pdf
  maandag 14 maart 2011 @ 11:27:14 #154
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_94086448
quote:
14s.gif Op maandag 14 maart 2011 11:25 schreef Peterselieman het volgende:
@ Dennis: ik heb even gezocht en ook de GTW's voor de Achterhoek krijgen een vloer van 83 centimeter hoogte.

http://www.stadlerrail.co(...)10e_Arriva_DMU_E.pdf
Die ene centimeter lijkt me niet zo'n probleem eerlijk gezegd. Zelfs niet voor een rolstoeler.
  Redactie Sport maandag 14 maart 2011 @ 11:28:28 #155
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_94086505
Nouja, het wordt dus een gat van zeven centimeter, omdat de perrons omlaag gaan naar 76 centimeter...
PM mij!
  maandag 14 maart 2011 @ 11:31:00 #156
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_94086601
Oh ja, natuurlijk :@
  maandag 14 maart 2011 @ 11:31:15 #157
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_94086607
Kansloos. :{
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_94086689
Tsja, zolang er één perron nog niet is aangepast kan Arriva nog geen 76cm-treinen gaan inzetten, toch?

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 14-03-2011 11:33:39 ]
  maandag 14 maart 2011 @ 11:55:16 #159
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_94087631
Wanneer komen die toiletten in de SLT's? Als er voor dit soort onzin ook allemaal geld is neem ik aan dat dat wel even iets belangrijker is :)
  Redactie Frontpage / Sport maandag 14 maart 2011 @ 12:03:26 #160
Maffe Fries
pi_94087973
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 11:33 schreef Igen het volgende:
Tsja, zolang er één perron nog niet is aangepast kan Arriva nog geen 76cm-treinen gaan inzetten, toch?
Stellen met die vloerhoogte hebben ze dan ook niet besteld ;)
  maandag 14 maart 2011 @ 12:20:01 #161
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_94088584
Zielige gasten bij Opeenshadikhet:
quote:
Je bent tot zondag 20 maart 2011, 21:39 van dit forum verbannen.

Voor meer informatie kun je contact opnemen met de beheerder.

De reden waarom je verbannen bent: Je kunt zelf wel bedenken waarom. Ns HiSpeed zal je niets vertellen en wij vertellen ook niets. Doorvragen is dan zinloos.

Deze ban is van toepassing op jouw gebruikersnaam.
  maandag 14 maart 2011 @ 12:23:30 #162
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_94088733
Wat een kneuzenkermis daar. :')
quote:
7s.gif Op maandag 14 maart 2011 11:55 schreef Dr_Flash het volgende:
Wanneer komen die toiletten in de SLT's?
Met Sint-Juttemis, volgens mij heeft NS ooit eens aangegeven dat de huidige SLT's niet aangepast zullen worden. De 4e en 5e optie zal echter niet gelicht worden vanwege de toiletdiscussie en de mankementen die de afgelopen jaren naar boven zijn gekomen.

Stiekem hoop ik dat NS ook een order plaatst bij Alstom voor Coradia Polyvalents, die dingen zijn zo mooi :@
  Redactie Sport maandag 14 maart 2011 @ 12:25:59 #163
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_94088830
Er schijnt gekeken te zijn naar het plaatsen van een toilet-unit van een Talent (zie link), maar hoe en wat verder weet ik ook niet.
PM mij!
  maandag 14 maart 2011 @ 12:27:41 #164
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_94088887
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 12:23 schreef James1988 het volgende:
Wat een kneuzenkermis daar. :')
Doodzwijgen. Beste wat je kan doen.
  Redactie Sport maandag 14 maart 2011 @ 12:36:18 #165
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_94089169
Prorail geeft trouwens toe dat zij het waren die vorig jaar het stoomweekend in de Achterhoek verpestten: http://www.gelderlander.n(...)ade-stoomweekend.ece
PM mij!
  maandag 14 maart 2011 @ 12:51:57 #166
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_94089725
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 12:36 schreef dennistd het volgende:
Prorail geeft trouwens toe dat zij het waren die vorig jaar het stoomweekend in de Achterhoek verpestten: http://www.gelderlander.n(...)ade-stoomweekend.ece
Eikels. }:|
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_94090117
dat was ook wel duidelijk toen het gebeurde.

maandag 14 maart 2011 @ 13:10:20 #168
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_94090280
Het blijft een achterlijke naam, "breng". :')
  maandag 14 maart 2011 @ 13:11:25 #169
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_94090324
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 12:23 schreef James1988 het volgende:
Met Sint-Juttemis, volgens mij heeft NS ooit eens aangegeven dat de huidige SLT's niet aangepast zullen worden.
Het zal toch ooit moeten. Vanaf 2030 moet er verplicht in elke trein een toilet zitten.

quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 11:33 schreef Igen het volgende:
De vloerhoogte mag best lager zijn dan de perrons. Syntus (LINT) en NS (SLT) rijden nu tenslotte al met treinen met zo'n lage vloer waardoor je op sommige stations vanaf het perron omlaag de trein in moet stappen. (Maar lang niet overal, veel perrons zijn juist lager dan 76cm.)
pi_94091149
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 13:10 schreef James1988 het volgende:
Jep, maar toch best mooi dat witte met zwart.
  maandag 14 maart 2011 @ 13:50:09 #171
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_94091719
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 13:10 schreef James1988 het volgende:
Bestuur Regio Emmerich Nijmegen Groesbeek? Waar slaat het sowieso op? :?
  maandag 14 maart 2011 @ 14:03:23 #172
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_94092315
Bruut hee moet je kijken. Tussen Landgraaf en Kerkrade hebben ze 30.000 Volt *)

http://www.nufoto.nl/foto(...)govergang-kapot.html
pi_94092362
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 13:50 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Bestuur Regio Emmerich Nijmegen Groesbeek? Waar slaat het sowieso op? :?
_O- het is geen afkorting :D
  Redactie Frontpage / Sport maandag 14 maart 2011 @ 14:05:59 #174
Maffe Fries
pi_94092422
quote:
6s.gif Op maandag 14 maart 2011 14:03 schreef Dr_Flash het volgende:

Goed te gebruiken als broodrooster :P
  maandag 14 maart 2011 @ 14:11:29 #175
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_94092649
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 14:04 schreef Temlin het volgende:

[..]

_O- het is geen afkorting :D
Oh, ook best :D En waar slaat het dan op? :P
  maandag 14 maart 2011 @ 14:17:37 #176
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_94092895
"Breng" mij naar de bioscoop.

I kid you not.
  maandag 14 maart 2011 @ 14:18:31 #177
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_94092936
quote:
6s.gif Op maandag 14 maart 2011 14:03 schreef Dr_Flash het volgende:

Kicken, geen idee waar ze het vandaan halen though.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_94093044
quote:
10s.gif Op maandag 14 maart 2011 14:11 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Oh, ook best :D En waar slaat het dan op? :P
Net als in Twente er onder Twents wordt gereden. Dat past er wel beter bij moet ik zeggen.
pi_94095315
Dat wordt wel wennen met VIRMs als de perronhoogte omlaag is gebracht, zie je al die forenzen er uit donderen _O- Of zijn de grote stations al op 76cm gebracht?
  maandag 14 maart 2011 @ 15:27:41 #180
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_94095664
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 15:20 schreef TeringHenkie het volgende:
Dat wordt wel wennen met VIRMs als de perronhoogte omlaag is gebracht, zie je al die forenzen er uit donderen _O- Of zijn de grote stations al op 76cm gebracht?
Bedolven onder de vouwfietsen en de sleepkoffers :')
pi_94095950
quote:
10s.gif Op maandag 14 maart 2011 15:27 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Bedolven onder de vouwfietsen en de sleepkoffers :')
En de Volkskrantjes, en de was die bij papa en mama gedaan is :') :')
  maandag 14 maart 2011 @ 16:08:02 #182
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_94097487
Het OCCR in Utrecht kan soms ook echt verkeerde beslissingen nemen.
Een trein 's avonds aan de late kant van Leeuwarden naar Zwolle (en verder). De trein die keerde word gesplitst. Achterste blijft achter en gaat de tuin in, voorste gaat de rit aanvangen. Waren ze bij Heerenveen, belt NedTrain waar dat voorste stel gebleven is.. Ja, aan het rijden. Bleek later dat er een (ernstig) defect aan die ICMm was, en moest bij het eerste beste station tot stilstand gebracht worden en even gecontroleerd worden door het personeel. Ze zijn toen met beperkte snelheid tot Zwolle doorgereden.
OCCR wou de trein laten rijden met dat stel 'omdat dat zo in de boeken staat', NedTrain zei onmiddelijk uit dienst halen ivm mankement.
Lekker handig zijn ze daar dan zeg...
  maandag 14 maart 2011 @ 16:09:46 #183
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_94097555
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 16:08 schreef greavy het volgende:
Het OCCR in Utrecht kan soms ook echt verkeerde beslissingen nemen.
Een trein 's avonds aan de late kant van Leeuwarden naar Zwolle (en verder). De trein die keerde word gesplitst. Achterste blijft achter en gaat de tuin in, voorste gaat de rit aanvangen. Waren ze bij Heerenveen, belt NedTrain waar dat voorste stel gebleven is.. Ja, aan het rijden. Bleek later dat er een (ernstig) defect aan die ICMm was, en moest bij het eerste beste station tot stilstand gebracht worden en even gecontroleerd worden door het personeel. Ze zijn toen met beperkte snelheid tot Zwolle doorgereden.
OCCR wou de trein laten rijden met dat stel 'omdat dat zo in de boeken staat', NedTrain zei onmiddelijk uit dienst halen ivm mankement.
Lekker handig zijn ze daar dan zeg...
Wat heeft het OCCR daarmee te maken? Dat kan het MRC toch zelf wel oplossen?

Ter info:
OCCR = Operationeel Commando Centrum Rail, waar allerlei railbedrijven (ProRail, NS Reizigers, onderhoudsaannemers) bij elkaar zitten om in het geval van calamiteiten beter te kunnen bijsturen;
MRC = Materieel Regel Centrum, club bij NS Reizigers om materieelinzet te regelen.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 14 maart 2011 @ 16:16:57 #184
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_94097913
Hmm. Daar zeg je wat. Desbetreffende machinist vertelde mij het OCCR, waarbij ik er vanuit ging dat het klopte.

quote:
[knip] conclusie OCCR Utrecht heeft besloten te laten doorrijden. van Nedtrain mocht dat niet [knip]
pi_94097957
Treinstoring door nieuwe software

ARNHEM - De installatie van nieuwe software is er de oorzaak van dat al de hele maandag geen treinverkeer mogelijk is tussen Zevenaar en Winterswijk. Dat meldt ProRail.

De spoorbeheerder hoopt dat het probleem tegen de avond is verholpen.

Door de installatie van nieuwe software voor het zogeheten 'assentelsysteem' liep een van de computers van ProRail vast. Die is nu bezig een nieuwe computer te installeren. Tussen Zevenaar en Doetinchem rijden tot nader bericht bussen.

http://www.omroepgelderla(...)-nieuwe-software.htm

:O
  maandag 14 maart 2011 @ 16:18:55 #186
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_94098016
And the soap continues -O-
pi_94098050
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 16:17 schreef Temlin het volgende:
Treinstoring door nieuwe software

ARNHEM - De installatie van nieuwe software is er de oorzaak van dat al de hele maandag geen treinverkeer mogelijk is tussen Zevenaar en Winterswijk. Dat meldt ProRail.

De spoorbeheerder hoopt dat het probleem tegen de avond is verholpen.

Door de installatie van nieuwe software voor het zogeheten 'assentelsysteem' liep een van de computers van ProRail vast. Die is nu bezig een nieuwe computer te installeren. Tussen Zevenaar en Doetinchem rijden tot nader bericht bussen.

http://www.omroepgelderla(...)-nieuwe-software.htm

:O
ProRail zet studenten in.
  maandag 14 maart 2011 @ 16:20:44 #188
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_94098102
Oh mên. Hoezo je imago nog verder naar de klote helpen.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 14 maart 2011 @ 16:48:47 #189
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_94099659
quote:
Toch geen wc's in Sprinter-treinen
Maandag 14 mrt 2011, 15:37

In de nieuwe stoptreinen van de NS komen toch geen toiletten. Minister Schultz van Haegen legt een wens van de Tweede Kamer naast zich neer.

Veel reizigers hebben geklaagd over het ontbreken van toiletten in de nieuwe Sprinters, maar volgens Schultz is het te duur om ze alsnog in te bouwen. De kosten bedragen volgens de NS ruim 90 miljoen euro.

In een tijd dat de NS moet bezuinigen is zo'n uitgave maatschappelijk niet verantwoord, schrijft Schultz in een brief aan de Tweede Kamer. Als alternatief wil ze extra toiletten laten bouwen op veertig stations.

Bron: http://www.nos.nl
Tsja... dan maar de vuilnisbakjes gebruiken denk ik zo. Een alternatief krijgen we zo te lezen immers niet.
pi_94099793
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 16:48 schreef James1988 het volgende:

[..]

Tsja... dan maar de vuilnisbakjes gebruiken denk ik zo. Een alternatief krijgen we zo te lezen immers niet.
Hypocriet gelul is het.
  maandag 14 maart 2011 @ 16:57:45 #191
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_94100153
quote:

[..]

en nog maar een keer :)
maandag 7 maart 2011 door NRC Handelsblad
Een Sprinter stopt in Weesp
De trein waarin ik zit, staat op het station in Weesp met onbekende vertraging stil op het perron richting Amsterdam.

Later blijkt wat er aan de hand was.

De trein is een Sprinter, zon treintype zonder toilet. De machinist van de Sprinter moet nodig. Er stopt een trein op het tegenoverliggende perron. De machinist gaat gauw in die trein naar het toilet.

Maar ja, die trein vertrekt precies op tijd. Met de Sprinter-machinist nog aan boord. Op het toilet. In totaal zon 20 minuten vertraging.

Hein van der Gun
pi_94100209
En de mensen die van de metro/tram/bus gebruik maken, waar sommige ritten nog langer duren dan met de SLT?
pi_94100399
Hoop dat het hier mag :@

Weet iemand een leuk trainsimulatie game voor de pc?
Op vrijdag 18 maart 2011 01:26 [b]schreef Ezio het volgende:[/b]Ik ga nu wel. Kijk uit waar je je staart steekt!
Groetjes, Ezio.
pi_94100563
Zusi is volgens mij technisch gezien de meest realistische simulatie.
  maandag 14 maart 2011 @ 17:29:20 #195
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_94101533
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 16:58 schreef Temlin het volgende:
En de mensen die van de metro/tram/bus gebruik maken, waar sommige ritten nog langer duren dan met de SLT?
Die dingen stoppen iedere paar minuten en op iedere metrostation is wel een toilet aanwezig volgens mij. Een Sprinter legt gerust 20 minuten non-stop af (Tilburg - Den Bosch v.v.).
  maandag 14 maart 2011 @ 17:34:27 #196
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_94101714
Hebben ze net met veel bombarie die restauratie in Winterswijk gesloten, moet er nu voor 227.000 alsnog een nieuwe kakpot neergezet worden :')

En, jawel, dat is omdat dat het _goedkoopste_ was :')

Laat die Schuld van Hagen een ei gaan bakken alsjeblieft zeg.
  Redactie Frontpage / Sport maandag 14 maart 2011 @ 17:36:01 #197
Maffe Fries
pi_94101763
Kost dat zoveel? Een beetje systeem is en vandalismeproof en een heel stuk goedkoper
  maandag 14 maart 2011 @ 17:39:08 #198
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_94101879
quote:
11s.gif Op maandag 14 maart 2011 17:36 schreef Peterselieman het volgende:
Kost dat zoveel? Een beetje systeem is en vandalismeproof en een heel stuk goedkoper
quote:
Het bouwen van nieuwe toiletten op 40 stations gaat naar schatting ruim drie jaar duren en 9,1 miljoen euro kosten.
Reken maar uit.

Het verhaal en vergeet ook het linkje onderaan niet.
pi_94101946
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 17:29 schreef James1988 het volgende:

[..]

Die dingen stoppen iedere paar minuten en op iedere metrostation is wel een toilet aanwezig volgens mij. Een Sprinter legt gerust 20 minuten non-stop af (Tilburg - Den Bosch v.v.).
Op elk metrostation een toilet? Echt niet. Laat staan op elke bus- of tramhalte.
  maandag 14 maart 2011 @ 18:13:53 #200
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_94103241
Sowieso kun je stadsvervoer op geen enkele manier vergelijken met het langeafstandsvervoer dat de trein biedt. Ik snap ook niet waarom mensen dat voorbeeld er steeds bijhalen, want de vergelijking loopt mank.

Qua gemiddelde afgelegde afstand en comfortniveau kun je, mijns inziens, de trein beter vergelijken met de auto en het stadsvervoer eerder met een fiets of brommer. Een auto kan je op ieder gewenst moment aan de kant zetten (ja, zelfs op de snelweg!) als je broodnodig moet, bij een trein kan dat niet.

Stadsvervoer stopt iedere paar minuten wel ergens en er is altijd iets in de buurt waar wel een toilet te vinden is, desnoods klop je bij een woonhuis aan of die je het ergens in de bosjes. Ook dat gaat met de trein niet.
pi_94103474
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 17:02 schreef Stokstaart het volgende:
Hoop dat het hier mag :@

Weet iemand een leuk trainsimulatie game voor de pc?
Microsoft train simulator?

Veel nederlandse routes en materieel :)
pi_94105155
quote:
19s.gif Op maandag 14 maart 2011 11:24 schreef Duvel het volgende:

[..]

Ja, ook. Maar blijkbaar willen ze echt alle perrons gaan verlagen. :{
Niet allemaal, in Hilversum verhogen ze het spoor :')

http://www.gooieneemlande(...)ht-centimeter-omhoog
  maandag 14 maart 2011 @ 19:04:50 #203
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_94105733
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 18:54 schreef Alfisti het volgende:

[..]

Christus te paard zeg _O- Ze zijn wel razend druk met het vermijden van ELKE schijn van beleid of doordacht handelen he :') Nou, dat lukt ze :')
pi_94105784
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 18:54 schreef Alfisti het volgende:

[..]

Moet de bovenleiding dan ook 8 cm hoger gehangen worden? :P
pi_94105863
quote:
10s.gif Op maandag 14 maart 2011 19:04 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Christus te paard zeg _O- Ze zijn wel razend druk met het vermijden van ELKE schijn van beleid of doordacht handelen he :') Nou, dat lukt ze :')
Destijds was nog het idee dat Nederland en Engeland een uitzondering zouden worden op de Europese perronhoogtenorm, maar blijkbaar is dus op het laatste moment besloten (door wie?) dat Nederland toch voor 76cm gaat.
  maandag 14 maart 2011 @ 19:10:04 #206
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_94106070
quote:
5s.gif Op maandag 14 maart 2011 19:05 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

Nee. Het is "economisch slimmer" om nieuwe treinen met een iets kortere stroomafnemer te bestellen. EN met een plee erin :+
  maandag 14 maart 2011 @ 19:13:21 #207
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_94106248
"Goedenavond, reizigersonderzoek, mag ik uw vervoersbewijs even zien alstublieft?"
* James1988 pakt OV-chipkaart en laat hem zien
"Zou ik hem ook nog even mogen scannen?"
Jamaar dat vroeg u niet!
*lacht* "Ja, je weet nooit wat er tevoorschijn komt"
* James1988 geeft kaart toch maar af

Altijd leuk, Synovatertje plagen.
  maandag 14 maart 2011 @ 19:16:05 #208
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_94106394
Ik had ook van die tellers vanmiddag idd. Ik vroeg me meteen af of die lui met de OVC nog wel iets te doen hebben straks? :D Als er dus geen papieren kaartjes meer zijn en zo.
pi_94106412
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 19:13 schreef James1988 het volgende:
"Goedenavond, reizigersonderzoek, mag ik uw vervoersbewijs even zien alstublieft?"
Jamaar dat vroeg u niet!

mag je dat ook weigeren trouwens?
ik vraag dan altijd om identificatie >:)
pi_94106427
Ik laat dan altijd mijn BahnCard zien van Deutsche Bahn. (Ook in treinen van de Nederlandse Spoorwegen). Kijken ze een beetje vreemd, maar dan toch "Internationaal ticket" turfen. _O-
pi_94106469
quote:
3s.gif Op maandag 14 maart 2011 19:16 schreef Dr_Flash het volgende:
Ik vroeg me meteen af of die lui met de OVC nog wel iets te doen hebben straks? :D Als er dus geen papieren kaartjes meer zijn en zo.
Domme vraag aangezien papieren kaartjes altijd zullen blijven.
pi_94106484
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 19:17 schreef Socios het volgende:

[..]

not sure bout that
  maandag 14 maart 2011 @ 19:17:32 #213
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_94106492
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 19:16 schreef dan13lv het volgende:

[..]

ik vraag dan altijd om identificatie >:)
Jij wel :')
  Redactie Frontpage / Sport maandag 14 maart 2011 @ 19:17:41 #214
Maffe Fries
pi_94106502
Hmm, dan toch maar eens een van mijn pasjes uit de portemonnee halen en die laten zien :P
  maandag 14 maart 2011 @ 19:17:46 #215
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_94106510
quote:

[..]

NS wil ze anders toch eind 2012 afschaffen. Misschien de internationale kaartjes nog... maar of dat nou de moeite is om zo'n Synovater voor in te huren?
  maandag 14 maart 2011 @ 19:18:02 #216
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_94106526
quote:

[..]

Dat hopen we natuurlijk wel gewoon :Y
  Redactie Frontpage / Sport maandag 14 maart 2011 @ 19:18:22 #217
Maffe Fries
pi_94106551
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 19:16 schreef dan13lv het volgende:

[..]

Ja, vaak genoeg gedaan :P
pi_94106572
quote:
14s.gif Op maandag 14 maart 2011 19:18 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Ja, vaak genoeg gedaan :P
ben ik niet de enige ;)
pi_94106620
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 19:16 schreef Socios het volgende:
Ik laat dan altijd mijn BahnCard zien van Deutsche Bahn. (Ook in treinen van de Nederlandse Spoorwegen). Kijken ze een beetje vreemd, maar dan toch "Internationaal ticket" turfen. _O-
Cool. Dan moet ik ze volgende keer echt eens mijn Slowaakse kortingskaart/railplus laten zien, kijken hoe ze daarop reageren. :D

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 14-03-2011 19:19:41 ]
pi_94106746
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 19:17 schreef dan13lv het volgende:
not sure bout that
100% zeker. Men zal te allen tijde (naast de OV-Chipkaart) met papieren treinkaartjes kunnen blijven reizen.
pi_94106812
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 19:19 schreef Igen het volgende:
Cool. Dan moet ik ze volgende keer echt eens mijn Slowaakse kortingskaart/railplus laten zien, kijken hoe ze daarop reageren. :D
Haha, ja, is lachen!

Of een verlopen treinkaart München Hbf - Leeuwarden, "Ohw, u heeft al een hele reis achter de rug." _O-
pi_94106820
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 19:19 schreef Igen het volgende:

[..]

Moet je wel eerst doen alsof je zo'n controleur niet begrijpt. :P
pi_94106917
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 19:21 schreef Socios het volgende:

[..]

100% zeker. Men zal te allen tijde (naast de OV-Chipkaart) met papieren treinkaartjes kunnen blijven reizen.
ik hou je eraan he :P
  maandag 14 maart 2011 @ 19:26:30 #224
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_94107042
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 19:21 schreef Socios het volgende:

[..]

Sowieso is het Internationaal gewoon niet uit te bannen. En voordat we in het binnenlands verkeer helemaal van papieren kaartjes af zijn duurt misschien wel ene jaar of 10 nog, maar op zich zou ik me kunnen voorstellen dat dat er ooit wel helemaal uit gaat...
pi_94107102
De makkelijkste manier om van die synovate lui af te komen is : Ik reis zwart. :s)

De hele coupe had het ook gehoord dus die reden ook allemaal zwart, iedereen was te lui om zijn kaartje te pakken. Die tellers keken zuuuuuuur *;
  maandag 14 maart 2011 @ 19:29:55 #226
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_94107250
En wat zijn we allemaal stoer tegen de synovater :') Op internet ja :D
pi_94107318
In de trein braaf het retourkaartje laten zien.
pi_94107594
quote:
7s.gif Op maandag 14 maart 2011 19:29 schreef Dr_Flash het volgende:
En wat zijn we allemaal stoer tegen de synovater :') Op internet ja :D
Wat doen die gasten sowieso. Ga eens lekker buitenspelen ofzo...
  maandag 14 maart 2011 @ 19:37:40 #229
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_94107694
quote:

[..]

Wat ik niet snap is waarom het in godsnaam zoveel moet kosten? Laten we uitgaan van 1 toilet per trein, dan is 90.000.000/131: ¤687022,90 per toilet :')
pi_94107762
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 19:37 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Wat ik niet snap is waarom het in godsnaam zoveel moet kosten? Laten we uitgaan van 1 toilet per trein, dan is 90.000.000/131: ¤687022,90 per toilet :')
Gewoon een chemo pleetje erin :9
  maandag 14 maart 2011 @ 19:43:22 #231
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_94108017
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 19:37 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Nee snap ik ook niet, hoewel het verhaal wel iets minder simpel is dan wat jij voorstelt ;) Er moeten dan overal gesloten afvalwatersystemen ingebouwd worden en er moeten ook locaties gebouwd worden om de boel te kunnen "entsorgen" en zo. Maar ik blijf het een achterlijk hoog bedrag vinden.
  maandag 14 maart 2011 @ 19:43:55 #232
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_94108051
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 19:13 schreef James1988 het volgende:
Jamaar dat vroeg u niet!

Ik als ze tref:
"Goedenmiddag, reizigersonderzoek, mag ik uw vervoersbewijs even zien alstublieft?"
Ik zeg "Ik reis met de studentenkaart"
Zij weer: "Maar ik moet het wel inscannen"
Ik weer: "Dan maar niet, ik ga hem niet pakken"
Zij weer "Maar dat is niet goed voor het onderzoek"
Ik weer: "Ik hoef hem niet te tonen, werkse nog hé"

Ik pak nooit mijn kaart. Reizigers kijken mij dan aan, en pakken vervolgens hun kaart ook niet.. Althans, een groot deel.
  maandag 14 maart 2011 @ 19:45:48 #233
45532 ziggyziggyziggy
pi_94108181
quote:
Op maandag 14 maart 2011 18:19 schreef MarkoAlmelo het volgende:

[..]

Microsoft train simulator?

Veel nederlandse routes en materieel :)
Trainz is ook wel leuk.
  maandag 14 maart 2011 @ 19:46:55 #234
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_94108279
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 19:43 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Nee snap ik ook niet, hoewel het verhaal wel iets minder simpel is dan wat jij voorstelt ;) Er moeten dan overal gesloten afvalwatersystemen ingebouwd worden en er moeten ook locaties gebouwd worden om de boel te kunnen "entsorgen" en zo. Maar ik blijf het een achterlijk hoog bedrag vinden.
Waarom niet gewoon hetzelfde systeem inbouwen als de koplopers? De infrastructuur heb je al liggen en het systeem is al ontwikkeld. En als moest je een nieuw systeem bouwen, je hebt het nog steeds over toiletten die meer dan een half miljoen per stuk kosten.
En ze waren geschrapt om wat, 6 extra zitplaatsen op te leveren? :D
  maandag 14 maart 2011 @ 19:47:22 #235
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_94108320
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 19:43 schreef greavy het volgende:

[..]

Ik als ze tref:
"Goedenmiddag, reizigersonderzoek, mag ik uw vervoersbewijs even zien alstublieft?"
Ik zeg "Ik reis met de studentenkaart"
Zij weer: "Maar ik moet het wel inscannen"
Ik weer: "Dan maar niet, ik ga hem niet pakken"
Zij weer "Maar dat is niet goed voor het onderzoek"
Ik weer: "Ik hoef hem niet te tonen, werkse nog hé"
Doe nou maar niet zo stoer, iedereen weet dat je het liegt :)
  maandag 14 maart 2011 @ 19:49:50 #236
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_94108477
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 19:46 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Waarom niet gewoon hetzelfde systeem inbouwen als de koplopers? De infrastructuur heb je al liggen en het systeem is al ontwikkeld.
Daar wordt ook van uit gegaan. Maar de betreffende stoptreinen komen nou eenmaal op andere plekken dan de koplopers. Dus zullen er ook op plekken als Winterswijk en zo een aantal van die reinigingsinstallaties bijgebouwd moeten worden.

En dat van die zitplaatsen is eigenlijk nooit een geloofwaardig verhaal geweest natuurlijk :)
  maandag 14 maart 2011 @ 19:50:05 #237
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_94108486
Nee. Ik pak echt niet voor die knaken mijn vervoersbewijs. Tenzij de HC vlak achter of voor hun loopt.
  Redactie Frontpage / Sport maandag 14 maart 2011 @ 19:51:13 #238
Maffe Fries
pi_94108560
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 19:50 schreef greavy het volgende:
Nee. Ik pak echt niet voor die knaken mijn vervoersbewijs. Tenzij de HC vlak achter of voor hun loopt.
dan hoef je het nog niet te doen. dan kan wel als de conducteur er is.
pi_94108595
quote:
7s.gif Op maandag 14 maart 2011 19:47 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Doe nou maar niet zo stoer, iedereen weet dat je het liegt :)
Dat jij dat nou niet durft :')

Pak je ook je rijbewijs als de conducteur dat vraagt?
pi_94108707
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 19:51 schreef Yreal het volgende:

[..]

Dat jij dat nou niet durft :')

Pak je ook je rijbewijs als de conducteur dat vraagt?
conducteur pak ik altijd mijn kaartje, maar als ik lig te slapen i/d trein dan maakt ie me altijd wakker :P
pi_94108728
Ik doe hetzelfde als greavy :')

Ik zeg braaf waar ik mee reis
#ik moet hem zien meneer
Geen zin om te pakken
#Ik moet hem echt zien
Ik reis zwart, doei

Ga echt niet voor die wuppen me hele tas uitgraven :r
pi_94109028
quote:
99s.gif Op maandag 14 maart 2011 19:53 schreef CrashO het volgende:
Ik doe hetzelfde als greavy :')

Ik zeg braaf waar ik mee reis
#ik moet hem zien meneer
Geen zin om te pakken
#Ik moet hem echt zien
Ik reis zwart, doei

Ga echt niet voor die wuppen me hele tas uitgraven :r
Precies. Rot eens op ,ik zit te lezen :W
  maandag 14 maart 2011 @ 19:59:26 #243
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_94109128
Ik tref altijd ouderen, i.t.t. de Stervex-student met z'n koffie. :')

Kaartje heb ik toch wel in de buurt.. Lang leve borst- danwel jaszak.
  maandag 14 maart 2011 @ 20:00:54 #244
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_94109235
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 19:49 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Daar wordt ook van uit gegaan. Maar de betreffende stoptreinen komen nou eenmaal op andere plekken dan de koplopers. Dus zullen er ook op plekken als Winterswijk en zo een aantal van die reinigingsinstallaties bijgebouwd moeten worden.

En dat van die zitplaatsen is eigenlijk nooit een geloofwaardig verhaal geweest natuurlijk :)
Ehm en hoe precies wou jij een sprinter in Winterswijk krijgen?
  maandag 14 maart 2011 @ 20:03:25 #245
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_94109408
Dieselloc :D
  maandag 14 maart 2011 @ 20:03:54 #246
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_94109436
Mat 64 is niet weg te slaan uit het Nederlandse spoorbeeld. Vandaag weer in de stoptrein Ede-Wageningen - Arnhem. En ook een aantal in de sprinters naar Rhenen trouwens.

maandag 14 maart 2011 @ 20:04:30 #247
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_94109490
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 20:00 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Ehm en hoe precies wou jij een sprinter in Winterswijk krijgen?
Wil het dan niet snappen he. -O-

okee dat ging over het iets bredere plaatje, namelijk de eind vorig jaar aangenomen motie van Bashir in de Tweede Kamer dat er in ELKE trein een toilet moest komen. Dan geldt het ook voor de LINTjes en al die andere troep natuurlijk.

[ Bericht 19% gewijzigd door Dr_Flash op 14-03-2011 20:09:38 ]
pi_94109763
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 19:59 schreef James1988 het volgende:
de Stervex-student met z'n koffie. :')
Ik koop alleen iets bij de `railtender´ als het een leuke meid is die langskomt. :D
pi_94109767
quote:
13s.gif Op maandag 14 maart 2011 20:04 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Wil het dan niet snappen he. -O-
Is toch opzich wel een redelijk relevant punt :P
pi_94109817
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 20:08 schreef Socios het volgende:

[..]

Ik koop alleen iets bij de `railtender´ als het een leuke meid is die langskomt. :D
Hosselaar _O_ . Ze mag het wisselgeld zeker houden?
  maandag 14 maart 2011 @ 20:10:01 #251
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_94109913
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 20:08 schreef Yreal het volgende:

[..]

Is toch opzich wel een redelijk relevant punt :P
ja, heb m aangepast :)
pi_94109921
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 20:08 schreef Yreal het volgende:
Hosselaar _O_ . Ze mag het wisselgeld zeker houden?
Maar natuurlijk. :D
  maandag 14 maart 2011 @ 20:11:01 #253
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_94109992
Betaal je niet "in natura" dan? :')
  maandag 14 maart 2011 @ 20:11:17 #254
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_94110002
Overigens, in Den Bosch kwam daarstraks (rond 18.45) twee stelletjes SLT aan, "Breda" op de displays. Trein werd leeggemaakt en afgerangeerd, natuurlijk met een kruisende beweging voorlangs de IC naar Roosendaal waardoor die een paar minuten vertraging opliep. In Breda stond er uiteindelijk een DD-AR klaar als stoptrein naar Utrecht, i.p.v. het SLT dat er eigenlijk had moeten staan.

Wéér een stuk sletje denk ik dus. Wanneer wordt die meuk nou eens retour afzender gestuurd?

Vanochtend ook al een brakke SLT die tussen Breda en Den Bosch wel keurig alle stations aangaf, maar wel achterstevoren. In Den Bosch was het ineens opgelost aan de schermen in de trein te zien.
  maandag 14 maart 2011 @ 20:13:28 #255
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_94110155
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 20:11 schreef James1988 het volgende:

Wéér een stuk sletje denk ik dus. Wanneer wordt die meuk nou eens retour afzender gestuurd?

Wat ik al zei, ook in de sprinter naar Rhenen weer matje64 vandaag :)

Ik denk dat ze niet getest zijn op stuifmeel van krokussen :Y
pi_94110182
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 20:11 schreef Dr_Flash het volgende:
Betaal je niet "in natura" dan? :')
Wat moet die muts met een volle condoom?
pi_94110466
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 20:13 schreef Yreal het volgende:

[..]

Wat moet die muts met een volle condoom?
Verkopen aan 1 van die socios-groupies hier op FOK!
  maandag 14 maart 2011 @ 20:23:30 #258
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_94110922
Overigens ben ik van mening dat als NS vol blijft houden dat er geen toiletten in de sprinters hoeven ze het HRN echt niet onderhands hoeven te krijgen. Laat de boel dan maar lekker openbaar aanbesteden waarbij een toilet een van de eisen is.

Als DB, SNCF of zelfs Veolia mij wel een toilet kan garanderen mogen ze van mij het boeltje hebben. Ik ben NS wel beu na de geintjes die ze de reizigers de afgelopen tijd hebben geflikt: 2x een horrorwinter, toiletgate, het geklooi met de Fyra en gewoon reizigers wegpesten.

Don't get me wrong: treinreizen vind ik leuk en nuttig. Maar NS mag zich wel eens van een iets betere kant laten zien dan ze de afgelopen tijd hebben gedaan.
  maandag 14 maart 2011 @ 20:28:41 #259
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_94111328
en spoorboekjegate. En de balietoeslag waarbij je moet betalen voor je eigen service. En de rücksichtslose sluiting van een hoop loketten en zo.
pi_94111333
Komt puur omdat er niet of nauwelijks meer spoor- en treinliefhebbers bij dat bedrijf werken. En solliciteren er eens mensen die er wel verstand van hebben en `hart hebben voor de zaak´, dan wordt men weggewuifd.
pi_94111389
quote:
14s.gif Op maandag 14 maart 2011 20:28 schreef Dr_Flash het volgende:
en spoorboekjegate. En de balietoeslag waarbij je moet betalen voor je eigen service. En de rücksichtslose sluiting van een hoop loketten en zo.
Allemaal volstrekt belachelijk beleid inderdaad.
  maandag 14 maart 2011 @ 20:32:36 #262
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_94111613
Maar wel noodzakelijk om het bedrijf financieel gezond te houden bij kabinetten waar de focus meer op het wegverkeer ligt.

Als ik in België bij de NMBS aan het roer zou komen te staan zou ik ook een aantal van die wijzigingen doorvoeren. Alleen niet zo radicaal als de afgelopen jaren bij de NS is gebeurd.
pi_94112102
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 20:28 schreef Socios het volgende:
Komt puur omdat er niet of nauwelijks meer spoor- en treinliefhebbers bij dat bedrijf werken. En solliciteren er eens mensen die er wel verstand van hebben en `hart hebben voor de zaak´, dan wordt men weggewuifd.
Nee dan krijgen we mensen die klaarkomen omdat de trein getrokken materieel is :'). Staatsbedrijven dienen een flinke schop onder hun reet te krijgen om de efficiëntie is wat omhoog te krikken.

Van de overheid verlang ik dat ik als reiziger centraal kom te staan, wie mij vervoert zou niet uit moeten maken.
pi_94112195
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 20:23 schreef James1988 het volgende:
Overigens ben ik van mening dat als NS vol blijft houden dat er geen toiletten in de sprinters hoeven ze het HRN echt niet onderhands hoeven te krijgen. Laat de boel dan maar lekker openbaar aanbesteden waarbij een toilet een van de eisen is.

Als DB, SNCF of zelfs Veolia mij wel een toilet kan garanderen mogen ze van mij het boeltje hebben. Ik ben NS wel beu na de geintjes die ze de reizigers de afgelopen tijd hebben geflikt: 2x een horrorwinter, toiletgate, het geklooi met de Fyra en gewoon reizigers wegpesten.

Don't get me wrong: treinreizen vind ik leuk en nuttig. Maar NS mag zich wel eens van een iets betere kant laten zien dan ze de afgelopen tijd hebben gedaan.
Arriva bouwt ook geen toiletten in als het niet hoeft (zie provincie Gelderland). Dus die andere organisaties zijn ook niet zo heilig.
pi_94112320
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 20:41 schreef Temlin het volgende:

[..]

Arriva bouwt ook geen toiletten in als het niet hoeft (zie provincie Gelderland). Dus die andere organisaties zijn ook niet zo heilig.
Maar bij een aanbesteding kan de Kamer eisen dat er een wc in moet, in plaats van dat ze (blijkbaar) alleen de minister lief aan kunnen kijken.
  maandag 14 maart 2011 @ 20:46:15 #266
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_94112528
De provincies willen voor een dubbeltje op de eerste rang zitten dus daar snap ik het wel, maar voor het HRN moet gewoon iedere trein een toilet hebben ongeacht type of geplande inzet. Hetzelfde voor alles wat aanbesteed wordt.

Op de aanbestede lijnen moet soweiso maar eens gestopt worden met steeds nieuw materieel eisen: DM'90 is ook nog prima, straks zal het vrijwel allemaal aan de kant staan. Zonde.
pi_94112652
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 20:46 schreef James1988 het volgende:
De provincies willen voor een dubbeltje op de eerste rang zitten dus daar snap ik het wel, maar voor het HRN moet gewoon iedere trein een toilet hebben ongeacht type of geplande inzet. Hetzelfde voor alles wat aanbesteed wordt.

Op de aanbestede lijnen moet soweiso maar eens gestopt worden met steeds nieuw materieel eisen: DM'90 is ook nog prima, straks zal het vrijwel allemaal aan de kant staan. Zonde.
Waarom zou iemand op het hoofdrailnet recht hebben op een toilet en iemand op een contractsectorlijn niet?
pi_94112734
niks mis met SLT, maar op het ritje zoetermeer oost -> amsterdam bijlmer is een plee best lekker.

Trouwens morgen weer werken voor ansaldobreda. En dit keer is er dus wel geregeld dat er minstens 1 engels sprekende italiaan aanwezig is. :D
  maandag 14 maart 2011 @ 20:49:26 #269
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_94112766
Op de aanbestede lijnen moeten ook gewoon toiletten komen. Is volgens mij per 2030 ook verplicht voor iedere trein. En terecht, had per 1/1/2010 al zo moeten zijn.
  Redactie Frontpage / Sport maandag 14 maart 2011 @ 20:52:47 #270
Maffe Fries
pi_94112968
De GTW's voor de Achterhoek zijn iig wel voorbereid op de inbouw van toiletten. Voorlopig zullen het nog zitplaatsen zijn.
  maandag 14 maart 2011 @ 21:03:19 #271
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_94113740
Dan doet Arriva dat in ieder geval al beter dan NS :')
  maandag 14 maart 2011 @ 21:07:43 #272
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_94114071
quote:
5s.gif Op maandag 14 maart 2011 19:05 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

Formeel wel ja, de nominale rijdraadhoogte is 5,50m.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Sport maandag 14 maart 2011 @ 21:09:43 #273
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_94114225
In tunnels hangt de bovenleiding ook lager dan 5,5 meter volgens mij.
PM mij!
  maandag 14 maart 2011 @ 21:16:10 #274
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_94114684
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 21:09 schreef dennistd het volgende:
In tunnels hangt de bovenleiding ook lager dan 5,5 meter volgens mij.
Ja, 5,30 of 5,20. Maar Hilversum is geen tunnel. :)
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 14 maart 2011 @ 21:17:20 #275
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_94114764
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 20:49 schreef James1988 het volgende:
Op de aanbestede lijnen moeten ook gewoon toiletten komen. Is volgens mij per 2030 ook verplicht voor iedere trein.
ja daag dan ben ik dood
  maandag 14 maart 2011 @ 21:17:23 #276
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_94114769
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 20:46 schreef James1988 het volgende:

DM'90 zuipt als een malle.

En waarom zou ik in de provincie geen plee mogen hebben? Zelfs in het boemeltje van Enschede naar Münster zit een plee. :{
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 14 maart 2011 @ 21:17:51 #277
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_94114797
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 21:17 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

ja daag dan ben ik dood
Dan pas?
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_94115785
quote:
3s.gif Op maandag 14 maart 2011 21:17 schreef Duvel het volgende:

[..]

DM'90 zuipt als een malle.

En waarom zou ik in de provincie geen plee mogen hebben? Zelfs in het boemeltje van Enschede naar Münster zit een plee. :{
Dat is een fijne trein hoor O+
  maandag 14 maart 2011 @ 21:34:49 #279
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_94115952
Trouwens, alle mensen die zeggen dat een toilet in een SLT toch maar onzin is omdat je er zo kort in zit mogen van mij wel eens een dagje spijsverterings- danwel blaasproblemen krijgen, en dan aangewezen zijn op SLT voor hun lange reis.

Eens zien of ze dan nog zo onverschillig doen.
  maandag 14 maart 2011 @ 21:34:57 #280
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_94115964
quote:
10s.gif Op maandag 14 maart 2011 21:17 schreef Duvel het volgende:

[..]

Dan pas?
Jij bent ook niet erg zuinig op je postrechten :X
pi_94116220
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 21:34 schreef James1988 het volgende:
Trouwens, alle mensen die zeggen dat een toilet in een SLT toch maar onzin is omdat je er zo kort in zit mogen van mij wel eens een dagje spijsverterings- danwel blaasproblemen krijgen, en dan aangewezen zijn op SLT voor hun lange reis.

Dan mogen die ook even met een lange busrit mee gaan, waar geen treinen rijden.
pi_94116656
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 21:34 schreef James1988 het volgende:

Als je voor een lange reis op SLT aangewezen bent dan moet je je reizen beter plannen.
  maandag 14 maart 2011 @ 21:51:26 #283
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_94117199
Geef mij eens een alternatief voor, doe eens gek, Tilburg Reeshof - Houten. 65 minuten in SLT.

En nee, verhuizen is geen optie en de fictieve reiziger in kwestie kan zijn rijbewijs niet halen omdat deze niet in staat is om diepte te schatten door een aangeboren oogafwijking.
  maandag 14 maart 2011 @ 21:53:00 #284
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_94117326
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 21:38 schreef Temlin het volgende:

[..]

Dan mogen die ook even met een lange busrit mee gaan, waar geen treinen rijden.
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 21:44 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Als je voor een lange reis op SLT aangewezen bent dan moet je je reizen beter plannen.
Ja, dat kun je nou wel zeggen, en dan lijkt het alsof het OV in Nederland zo kut geregeld is, maar in andere landen heeft gewoon ELKE gore bouttrein een plee aan boord. Pak een klassiekske in België, een enkelbaks LINT27 in Duitsland. De discussie is er helemaal niet.
  maandag 14 maart 2011 @ 21:53:33 #285
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_94117369
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 21:51 schreef James1988 het volgende:
Geef mij eens een alternatief voor, doe eens gek, Tilburg Reeshof - Houten. 65 minuten in SLT.

En nee, verhuizen is geen optie en de fictieve reiziger in kwestie kan zijn rijbewijs niet halen omdat deze niet in staat is om diepte te schatten door een aangeboren oogafwijking.
Tilburg Reeshof - Tilburg - met IC Den Bosch - Stoptrein Houten :+
  maandag 14 maart 2011 @ 21:55:14 #286
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_94117514
quote:

ja hu maar. Je hoeft niet van een spoorvervoerder te verwachten dat die maar rekening houdt met ELKE potientiële reiziger met EN een blaasprobleem EN een aangeboren oogafwijking. Dat houdt heus ergens wel op :{w
  maandag 14 maart 2011 @ 21:55:29 #287
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_94117533
Gast, dat is niet eens reistijdverdubbeling, dat is verdrievoudiging :')
  maandag 14 maart 2011 @ 21:55:29 #288
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_94117534
quote:
11s.gif Op maandag 14 maart 2011 21:34 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Jij bent ook niet erg zuinig op je postrechten :X
Ik zeg toch niet dat ik van vreugde zal dansen op je kist. :{w
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 14 maart 2011 @ 21:57:19 #289
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_94117691
quote:
Op maandag 14 maart 2011 21:55 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

ja hu maar. Je hoeft niet van een spoorvervoerder te verwachten dat die maar rekening houdt met ELKE potientiële reiziger met EN een blaasprobleem EN een aangeboren oogafwijking. Dat houdt heus ergens wel op :{w
Ja stel je voor, misschien wil die reiziger nog wel een plek voor zijn rolstoel ook. Dat kan niet hoor, want op die plek kunnen 4 mensen staan!
pi_94117774
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 21:55 schreef James1988 het volgende:
Gast, dat is niet eens reistijdverdubbeling, dat is verdrievoudiging :')
Hmm nee het kost je maar een halfuurtje extra. Tevens kan je in Tilburg, 's-Hertogenbosch, Culemborg etc. ook naar de wc. Als je echt zo nodig moet, dan lijkt 't me niet dat je daar moeilijk over doet.
  maandag 14 maart 2011 @ 22:00:46 #291
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_94117985
Dat méén je niet? Je noemt het serieus een goed idee om 2x over te stappen terwijl er een rechtstreekse trein gaat? :')
  maandag 14 maart 2011 @ 22:04:24 #292
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_94118340
En trouwens, de treinen die het SLT vervangt hebben wel een toilet. Alleen SGMm-2 niet (ook een schande) maar toen dat nog reed op de stoptrein Breda - Utrecht heb ik die eigenlijk altijd samen met een SGMm-3 gezien die wel een toilet heeft.

Wat nou vooruitgang, een nieuwere Sprinter die minder comfort biedt dan de oude.

Ik zit sowieso liever in SGMm dan SLT, meer beenruimte voor mijn gevoel.
  maandag 14 maart 2011 @ 22:04:52 #293
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_94118390
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 22:00 schreef James1988 het volgende:
Dat méén je niet? Je noemt het serieus een goed idee om 2x over te stappen terwijl er een rechtstreekse trein gaat? :')
Ik kan ook met het SLeT naar Den Haag rechtstreeks, maar ik stap OOK over op een andere trein. Liever dat dan in het SLT.
pi_94118426
quote:

Er zijn veel langere busdiensten waar je ook geen toilet hoeft te verwachten.
pi_94118518
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 22:00 schreef James1988 het volgende:
Ik noem het geen goed idee, maar het is wel een prima optie als je per se moet. Sowieso dus beter dan de rechtstreekse trein hè.
  maandag 14 maart 2011 @ 22:08:49 #296
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_94118728
quote:
Op maandag 14 maart 2011 22:05 schreef Temlin het volgende:

[..]

Er zijn veel langere busdiensten waar je ook geen toilet hoeft te verwachten.
Maar een bus kan iets wat een trein niet zomaar kam: onderweg een plasstop inlassen. Kost 5 minuten en de chauffeur moet het willen, maar het kan wel.
  maandag 14 maart 2011 @ 22:13:30 #297
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_94119132
James, je argumenten worden steeds irrationeler.
  maandag 14 maart 2011 @ 22:14:07 #298
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_94119185
Wordt verworpen.
pi_94119282
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 22:08 schreef James1988 het volgende:

[..]

Maar een bus kan iets wat een trein niet zomaar kam: onderweg een plasstop inlassen. Kost 5 minuten en de chauffeur moet het willen, maar het kan wel.
Iedereen kan zijn plas wel zeker 15 minuten ophouden en in die tijd ben je bij een station met een toilet. Of vooraf naar de toilet gaan wil ook nog wel werken.
  maandag 14 maart 2011 @ 22:16:32 #300
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_94119399
Tot het door de bijsturing een IC in wordt gegooid...
  maandag 14 maart 2011 @ 22:16:42 #301
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_94119415
Vol
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')