abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 12 maart 2011 @ 16:04:41 #1
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_94005577

Welkom in alweer een nieuw deel van deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken.

==========================

>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom.

Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst.

==========================

>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de StudentenOV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je StudentenOV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Rotterdam via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je StudentenOV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je StudentenOV-Chipkaart kun je het beste in dit topic terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
Sinds september 2009 rijdt NS Hispeed ieder uur op de HSL-Zuid een pendeldienst tussen Amsterdam en Rotterdam. De reistijd bedraagt 41 minuten, waarvan 26 minuten tussen Rotterdam en Schiphol en 15 minuten van Schiphol naar Amsterdam Centraal. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Tevens is het mogelijk om een voordeliger Superdiscount kaartje te kopen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Met ingang van de Dienstregeling 2010, is ook de Thalys over de HSL-Zuid gaan rijden. Tussen Amsterdam en Rotterdam wordt nog met een snelheid van 160km/h gereden, vlak na Rotterdam gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk op NsHispeed of TGV-Europe.

Station Breda is voorlopig nog niet op het HSL-netwerk aangesloten.

>> Met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten naar het buitenland
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een StudentenOV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht.

>> Geldigheid Studenten OV/Voordeeluren etc. op feestdagen
Er bestaat onduidelijkheid over de feestdagen welke anno 2010 gelden bij de Nederlandse Spoorwegen.
Dit zijn: Goede Vrijdag (2 april), 2e paasdag (5 april), Koninginnedag (30 april), Bevrijdingsdag (5 mei), Hemelvaartsdag (13 mei), 14 mei (dag na Hemelvaart), 2e pinksterdag (24 mei) aldus NS.nl.

>> NS Dienstregeling 2011
NS heeft besloten om het spoorboekje van Dienstregeling 2011 niet meer te drukken.
Hiervoor kan je nu online PDF-jes downloaden. Omdat NS deze niet in een gezamelijk bestand beschikbaar stelt, is dit door een forumgebruiker gedaan, en Hier te downloaden.
Dit is in een .rar ingepakt, en bevat alle documenten die op de NS website staan vermeld.

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Blijbol (Werkt niet in FF);
De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehornde detailkaarten voor grootstedelijke gebieden;
De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen);
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar);
en als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.

==========================
>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. Ook over stations welke (tijdelijk) gesloten zijn door bijvoorbeeld werkzaamheden, mogen hier niet ontbreken. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Uithuizen - Socios
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen Haven - Socios
Harlingen (- Haven) - Greavy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy

==========================

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop!
pi_94005597
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 16:03 schreef greavy het volgende:
Toch vol
Lapo-fails. :')
  zaterdag 12 maart 2011 @ 16:06:16 #3
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_94005627
Boeit het wat die afko's betekenen? Wie het interesseert, weet al wat er wordt bedoeld of zoekt het op; wie het niets boeit, leest er overheen.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  zaterdag 12 maart 2011 @ 16:06:23 #4
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_94005629
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 16:03 schreef greavy het volgende:
Maar Sloterdijk-Hoorn is 33 minuten, Amersfoort-Zwolle 36 en Zwolle-Assen 39.
btw, Ik d8 vol, maar ik keek scheel.
pi_94005635
Nog even oefenen en je mag mod worden greavy.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
pi_94005654
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 16:06 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Boeit het wat die afko's betekenen? Wie het interesseert, weet al wat er wordt bedoeld of zoekt het op; wie het niets boeit, leest er overheen.
Dat schijnt hier nogal moeilijk te zijn :')
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  zaterdag 12 maart 2011 @ 16:15:57 #7
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_94005933
_O-

Kan deze pagina nog worden toegevoegd aan de OP? Dank.
  zaterdag 12 maart 2011 @ 16:17:46 #8
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_94005996
quote:
Op zaterdag 12 maart 2011 16:07 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Dat schijnt hier nogal moeilijk te zijn :')
Treinseries en stations mogen van mij ook voluit. Bij treinnamen snap ik niet dat Stadsgewestelijk Materieel duidelijker zou zijn dan SGM. Noem het dan gewoon Sprinter, Koploper, etc. (Dat laatste betekent etcetera)
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 12 maart 2011 @ 16:31:47 #9
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_94006479
Bijnamen FTW :7

Bizon :P
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_94006792
Buffeltjes :Y
dag
pi_94006958
VIRM = VIRM, ICRm = ICRm. Je gaat toch ook niet Toyota vervangen naar Japanse auto en Honda Civic Hybrid naar Japanse auto die hulp krijgt van stroom? :P Je kan moeilijk de echte namen van een trein gaan vervangen door iets anders.
  zaterdag 12 maart 2011 @ 16:57:42 #12
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_94007368
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 16:17 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Treinseries en stations mogen van mij ook voluit. Bij treinnamen snap ik niet dat Stadsgewestelijk Materieel duidelijker zou zijn dan SGM. Noem het dan gewoon Sprinter, Koploper, etc. (Dat laatste betekent etcetera)
Precies, want dat weet een gemiddeld geinteresseerde dan weer wél ^O^ dáárom ook is er geen pindakaas te maken van die afkortingen, want je kort een woord of benaming af waar je voluit nog steeds niks mee kan; er zit geen logica in als je niet thuis bent in de treinenbizz..

Er mag ook best wel een afkorting in een post zitten van mij, maar maak er geen sport van om álles af te korten tot treinen-algebra.

En nu ga ik erover ophouden; jullie begrijpen best wat er bedoeld wordt :W
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 12 maart 2011 @ 16:59:02 #13
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_94007421
Mja, ik kan wel Bizon roepen, maar vrijwel niemand weet dat dit een VIRM is
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_94008074
Nee Sounddragon, dat begrijp ik niet. De helft van het betreffende verhaald ging over treinen die geen bijnaam hebben en bijvoorbeeld het woord sprinter denkt totaal niet de lading. heeft namelijk 3 betekenissen: SLT, SGM en stoptrein. En bij die laatste kan je dan nog mat 64 erbij betrekken ook.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  zaterdag 12 maart 2011 @ 17:25:10 #15
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_94008295
Ik pleitte ook eigenlijk vóór het gebruik van de afkortingen...
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 12 maart 2011 @ 17:27:38 #16
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_94008376
Die blauwgele rups :P

Dat roodwitte geval

etc :P
Altijd onderweg naar het avontuur
  zaterdag 12 maart 2011 @ 17:28:18 #17
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_94008401
Studenten OV:
quote:
Reizen in de 1e klas:
Ook met je Studenten OV-chipkaart met studentenreisproduct kan je 1e klas reizen.
* Reis je met korting, dan koop je een overgangskaartje 2-1 tegen gereduceerd tarief.
* Wanneer je vrij reist, koop je een overgangskaartje tegen vol tarief.
WAAROM tegen vol tarief? Ik reis altijd met overgangskaartje gereduceerd tarief, en is nog niks over gezegd.. Lekker krom daar.
pi_94008845
Zeg ik kom net door de watergraafsmeer. (De kapotgeknipte stuurstanden heb ik gemist, ik was ergens wat geneuzel over afkortingen aan 't lezen.) Op al die 1800-locs die er staan zitten witte stickers met rode letters geplakt. Wat staat daarop? Het ziet eruit als een serieuze waarschuwing.

Overigens blijf ik Amsterdam CS toch wel het sationigste station van nederland vinden, wat betreft sfeer en uitsraling. Het is groot, langgerekt, druk, chaotisch. Totaal anders dan het veel modernere een doordachte Utrecht CS.
  zaterdag 12 maart 2011 @ 17:44:16 #19
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_94008998
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 17:18 schreef Ascendancy het volgende:
Nee Sounddragon, dat begrijp ik niet. De helft van het betreffende verhaald ging over treinen die geen bijnaam hebben en bijvoorbeeld het woord sprinter denkt totaal niet de lading. heeft namelijk 3 betekenissen: SLT, SGM en stoptrein. En bij die laatste kan je dan nog mat 64 erbij betrekken ook.
Same here. Bij Sprinter en Koploper hebben mensen dan nog enigszins een beeld.

Maar hoe moet ik in godsnaam een stam ICRm benoemen?


bron

En hoe zou ik de verschillende dubbeldekkers uit elkaar moeten houden?

Bovendien, het is hier een topic voor hobbyisten die weten waar het over gaat. Materieelsoorten kunnen we wel herkennen aan hun naam en in de OP staan links die je verder op weg kunnen helpen als je hier nog niet zo bedreven in bent.

Of ga je in een autotopic ook vragen om een BMW 645 uitgebreider te beschrijven voor de mensen die nog niet zo bedreven zijn in het wereldje?

quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 17:40 schreef Fixers het volgende:
Zeg ik kom net door de watergraafsmeer. (De kapotgeknipte stuurstanden heb ik gemist, ik was ergens wat geneuzel over afkortingen aan 't lezen.) Op al die 1800-locs die er staan zitten witte stickers met rode letters geplakt. Wat staat daarop? Het ziet eruit als een serieuze waarschuwing.
Ik weet het niet zeker, maar mijn vermoeden is dat de revisietermijn van die locomotieven is verlopen en ze daarom niet meer gebruikt mogen worden. En dat die stickers daarvoor waarschuwen.
pi_94009029
quote:
14s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 16:57 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

En nu ga ik erover ophouden; jullie begrijpen best wat er bedoeld wordt :W
Mooi, bemoei je er toch gewoon niet mee. Jij maar dan ook echt alleen jij bent de enige die erover zeurt, ook zojuist heb je weer voor een onnodige discussie van tientallen posts gezorgd. Voor daadwerkelijk geïnteresseerde nieuwelingen (en dus niet een moderator die vindt dat alles maar voor hem te begrijpen moet zijn zonder daar verder moeite of interesse voor te tonen) zijn de materieelafkortingen nooit een barrière geweest.

quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 17:28 schreef greavy het volgende:
Studenten OV:

[..]

WAAROM tegen vol tarief? Ik reis altijd met overgangskaartje gereduceerd tarief, en is nog niks over gezegd.. Lekker krom daar.
Je StudentenOV-Chipkaart is óf een vrij-reizen kaart óf een kortingskaart. Wanneer je vrij reist, heb je dus géén recht op korting bij de aanschaf van een extra vervoersbewijs want dan zou je kaart zowel een vrij-reizen als kortingskaart zijn. Hij is alleen in het weekend een kortingskaart en dus alleen dan mag je met korting een extra vervoersbewijs kopen.

Gelukkig is er volgens mij niet 1 medewerker bij de NS die dat snapt en zodoende kom je er vaak mee weg als je met korting een overgangskaartje koopt. Een ander zal weer zeggen dat het alleen na 09:00 met korting mag (wat echt volkomen willekeurig uit de lucht is gegrepen).
  zaterdag 12 maart 2011 @ 18:11:15 #21
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_94009931
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 17:40 schreef Fixers het volgende:
Zeg ik kom net door de watergraafsmeer. (De kapotgeknipte stuurstanden heb ik gemist, ik was ergens wat geneuzel over afkortingen aan 't lezen.) Op al die 1800-locs die er staan zitten witte stickers met rode letters geplakt. Wat staat daarop? Het ziet eruit als een serieuze waarschuwing.
Er staat op dat het materieel niet inzetbaar is. De exacte tekst weet ik niet, maar wel dat het daar zeker mee te maken heeft.
  zaterdag 12 maart 2011 @ 18:40:56 #22
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_94010769


Blaat maar rustig door, Jablan, het bevestigt alleen de geruchten maar :s)
pi_94010858
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 18:40 schreef James1988 het volgende:
Blaat maar rustig door, Jablan, het bevestigt alleen de geruchten maar :s)
Even Cliff's Notes van de geruchten?
  zaterdag 12 maart 2011 @ 18:47:20 #24
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_94010997
Het verbaast me nog dat Jablan mij geen persoonlijke mail gestuurd heeft met tekst dat het niet kan, dit dat zus en zo...
  zaterdag 12 maart 2011 @ 18:50:15 #25
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_94011112
Misschien is hij die nog aan het typen. :')
  zaterdag 12 maart 2011 @ 18:54:31 #26
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_94011271
Ik weet niet of je die discussie ook hebt gezien bij Vragen aan spoorwegpersoneel? Over vervoerbewijs om vervoerd te worden, die stelling. Een hele discussie om één mening van mij. Kreeg ik later een PB dat "ik voortaan beter moet nadenken voor ik iets post,want ik weet wel hoe het werkt"
pi_94011340
Zeg ziggy, jij hebt toch meer toegang op ohih. Zie jij niet wat meer?
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  zaterdag 12 maart 2011 @ 19:37:42 #28
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_94012985
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 17:45 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Mooi, bemoei je er toch gewoon niet mee. Jij maar dan ook echt alleen jij bent de enige die erover zeurt, ook zojuist heb je weer voor een onnodige discussie van tientallen posts gezorgd. Voor daadwerkelijk geïnteresseerde nieuwelingen (en dus niet een moderator die vindt dat alles maar voor hem te begrijpen moet zijn zonder daar verder moeite of interesse voor te tonen) zijn de materieelafkortingen nooit een barrière geweest.
Dat laatste weet je niet, want mensen die het een barrière vinden, zullen niet meeposten.

Hoe moeilijk kan het zijn...
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zaterdag 12 maart 2011 @ 19:53:24 #29
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_94013668
quote:
Op zaterdag 12 maart 2011 18:56 schreef Ascendancy het volgende:
Zeg ziggy, jij hebt toch meer toegang op ohih. Zie jij niet wat meer?
Ik kan in wat personeelsfora, maar zo vaak kom ik ook weer niet op ohih. Ik zal weer eens bijlezen inderdaad.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  zaterdag 12 maart 2011 @ 19:56:44 #30
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_94013818
Volgens mij staat er nergens méér dan jullie ook kunnen zien. Overigens boeit het hele verhaal me geen reet en lees ik daar alleen topics die me wél interesseren.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_94014644
quote:
14s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 16:57 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Precies, want dat weet een gemiddeld geinteresseerde dan weer wél ^O^ dáárom ook is er geen pindakaas te maken van die afkortingen, want je kort een woord of benaming af waar je voluit nog steeds niks mee kan; er zit geen logica in als je niet thuis bent in de treinenbizz..

Er mag ook best wel een afkorting in een post zitten van mij, maar maak er geen sport van om álles af te korten tot treinen-algebra.

En nu ga ik erover ophouden; jullie begrijpen best wat er bedoeld wordt :W
Jij bent nog bijna erger dan die autisten op OHIH/SOMDA, wij bepalen zelf wel welke afkortingen we gebruiken. Je hoeft dit topic niet te lezen hoor. (Btw als je langer dan een week deze topics volgt weet je vanzelf wat er bedoeld wordt)
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 12 maart 2011 @ 20:18:07 #32
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_94014753
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 20:15 schreef TeringHenkie het volgende:

[..]

Jij bent nog bijna erger dan die autisten op OHIH/SOMDA, wij bepalen zelf wel welke afkortingen we gebruiken. Je hoeft dit topic niet te lezen hoor. (Btw als je langer dan een week deze topics volgt weet je vanzelf wat er bedoeld wordt)
Zo erg hoef je nu ook weer niet te keer te gaan. Met gewoon een extra linkje in de OP is het opgelost :)
Altijd onderweg naar het avontuur
  zaterdag 12 maart 2011 @ 20:22:33 #33
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_94015004
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 20:15 schreef TeringHenkie het volgende:

[..]

wij bepalen zelf wel welke afkortingen we gebruiken
Spreek voor jezelf, dwaas. :{
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zaterdag 12 maart 2011 @ 20:55:55 #34
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_94016602
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_94017129
Gezellig weer hier!

Zal ik eens de boel opvrolijken hier...


Door werkzaamheden tussen Hoogeveen en Assen moest op zaterdag 12 maart 2011 de HTRS 1043 met containertrein 50044 vanaf Meppel worden omgeleid via Leeuwarden. Doordat op het dieselbaanvak tussen Leeuwarden en Groningen op zaterdag drie keer per uur een Arriva-trein rijdt, is er overdag geen ruimte meer voor extra treinen. Zodoende vertrok de trein zo'n 4 uur later vanaf de Kijfhoek en rolde rond kwart over 7, tijdens de blauwe-stunde, het station van Leeuwarden binnen. Omdat de machinist de trein gelukkig doortrok tot het dwergsein, kon de uit 1863 daterende stationsoverkapping als motief dienen. Deze overkapping, tegelijkertijd gebouwd met het stationsgebouw type SS klasse 3, biedt het binnenplein beschutting. Op de voorgrond liggen de perronsporen 5 (links) en 8 (rechts), waarvan Arriva dagelijks gebruik maakt. Nadat de stoptrein en de sneltrein op respectievelijk spoor 5 en 8 waren gearriveerd, werd koers gezet naar Groningen en Veendam.
  zaterdag 12 maart 2011 @ 21:11:42 #36
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_94017392
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 20:55 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[ afbeelding ]
:9
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_94018010
godver had dat gezegd dan ging ik foto's maken in zuidhorn :(
pi_94018116
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 21:25 schreef dan13lv het volgende:
godver had dat gezegd dan ging ik foto's maken in zuidhorn :(
Dat heb ik gedaan hoor. Overigens was het in Zuidhorn al volledig donker bij doorkomst...
pi_94018604
Ha, stelletje hoerengebroed. Ontopic maar weer? Fijn O+
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_94018676
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 21:06 schreef Zug-Chef het volgende:
Gezellig weer hier!

Zal ik eens de boel opvrolijken hier...
Ik vind het echt gaaf hoe je bij dit soort licht die "sterren" rondom de lampen krijgt :Y Doe je daar iets voor (bijvoorbeeld een bepaald filter) of komt dat min of meer vanzelf (lees: van het diafragma)?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_94018892
flash :)
pi_94018895
Dankje Fles! Diafragma-klusje inderdaad. Ik gebruikte ISO 100, F/9 met 6 s belichting. Bij zo'n diafragma krijg je vaak stervorming. De kunst is het niet te extreem te laten worden, dus speelt de sluitertijd ook een rol. Overigens is dat laatste meer iets persoonlijks.
pi_94018965
heb je die foto ook in het groot ( lees 1440*900) dan kan ie als bureaublad achtergrond :P
pi_94019244
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 21:44 schreef Zug-Chef het volgende:
Dankje Fles! Diafragma-klusje inderdaad. Ik gebruikte ISO 100, F/9 met 6 s belichting. Bij zo'n diafragma krijg je vaak stervorming. De kunst is het niet te extreem te laten worden, dus speelt de sluitertijd ook een rol.
_O- hier begrijp ik helemaal niets van.
Station Arnhem foto's: http://www.flickr.com/photos/temlin/
pi_94019336
quote:
10s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 21:52 schreef Temlin het volgende:

[..]

_O- hier begrijp ik helemaal niets van.
Stervorming (als dit niet met een speciaal filter wordt opgewekt), is het gevolg van optische diffractie. Ontstaat als het licht door een kleine opening moet (hoge f-waarde en kleine sensor). Een zeskantige opening zal een zeskantige ster veroorzaken, een ronde opening zal een het lichtpunt met circulairafnemende sterkte afbelden Alle punten in de foto vertonen deze stervorming, maar enkel bij zeer lichtke punten is dit zichtbaar. Het uitdeinend karakter dat elk beeldpunt in een foto ondergaat veroorzaakt scherpte reductie. Diffractie limiteert uiteindlijk de resolutie, ook van de ideale ("oneindig scherpe") lens die dan "diffraction limited" wordt genoemd.

Nu wel ? :P (bron)
pi_94019678
@zug-chef: bedankt :D
  zaterdag 12 maart 2011 @ 22:11:50 #47
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_94020015
Nog beter is een lens met oneven aantal diafragmabladen, dan krijgt de ster een dubbel aantal punten :Y
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
pi_94021990
Soms vergeet ik te kijken of er niet toevallig werkzaamheden zijn op het traject waar ik wil reizen. Zo reden er dit geval geen treinen tussen Deventer en Hengelo, terwijl ik nou juist naar Hengelo wilde vanuit Deventer.
Op de heenweg lekker omgereisd via Zutphen, maar op de terugreis reed die trein nog maar 1x per uur en zou ik een half uur moeten wachten. De snelbus rechtstreeks naar Deventer gepakt dan maar.
Wat fijn dat die niet langs Almelo rijdt! Waar de trein er normaal 35 minuten over doet, was deze bus in 40 minuten in Deventer! Maar 5 minuten langere reistijd dus! Dat vind ik best aardig :D

Lekker veel beenruimte in die bus trouwens: :P
  zondag 13 maart 2011 @ 00:11:37 #49
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_94025584
quote:
Op zaterdag 12 maart 2011 21:44 schreef Zug-Chef het volgende:
Dankje Fles! Diafragma-klusje inderdaad. Ik gebruikte ISO 100, F/9 met 6 s belichting. Bij zo'n diafragma krijg je vaak stervorming. De kunst is het niet te extreem te laten worden, dus speelt de sluitertijd ook een rol. Overigens is dat laatste meer iets persoonlijks.
Wat betekenen al die afkortingen? ISO? F? S? :')
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_94025740
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 00:11 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Wat betekenen al die afkortingen? ISO? F? S? :')
International Organization for Standardization
Brandpunt
Seconden
Station Arnhem foto's: http://www.flickr.com/photos/temlin/
  zondag 13 maart 2011 @ 00:16:05 #51
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_94025819
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 00:11 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Wat betekenen al die afkortingen? ISO? F? S? :')
Als je daar meer over wilt weten zou ik zeggen: Klik eens forum 71 aan :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_94028465


AUW
  zondag 13 maart 2011 @ 01:18:20 #53
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_94028963
Autsj, wat is daarmee gebeurd dan?
pi_94029096
Gezien de reclame aan de zijkant lijkt het me een hele oude foto. :P
pi_94032173
Op de Twitter nog even gevraagd naar de ontwikkelingen bij OHIH. NS Hispeed antwoordde, toen het topic inmiddels was teruggeplaatst:

Ik heb op OHIH niets geplaatst en ik kan de opmerking ook niet vinden. Waar staat dat verzoek?
  zondag 13 maart 2011 @ 02:56:14 #56
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_94032861
Dat topic is inmiddels verplaatst naar een gedeelte waar normale users niet bijkunnen. Ik heb het geciteerd (het opvolgende bericht trouwens niet), staat ergens in het vorige topic.
  zondag 13 maart 2011 @ 09:20:47 #57
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_94036303
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 02:56 schreef James1988 het volgende:
Dat topic is inmiddels verplaatst naar een gedeelte waar normale users niet bijkunnen.
Hip, lekker incrowden :9 8-)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport zondag 13 maart 2011 @ 11:58:17 #58
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_94039393
ik zag wel dat op OHIH vragen van onder meer greavy zijn verwijderd
Altijd onderweg naar het avontuur
  zondag 13 maart 2011 @ 12:19:47 #59
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_94040030
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 01:18 schreef James1988 het volgende:
Autsj, wat is daarmee gebeurd dan?
Ik denk DE2 contra landbouwvoertuig, en idd lang geleden.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zondag 13 maart 2011 @ 13:23:18 #60
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_94042543
quote:
Op 7 april 1988 rond 17:15 vond op het banvak Zwolle - Almelo en ernstige overwegbotsing plaats met trein 7955. Ter hoogte van de buurtschap Lienderholthuis nabij Heino reed een graafmachine plotseling een met knipperlichten beveiligde overweg op en werd in de flak gegrepen door DE2 184. Zowel de bestuurder van de graafmachine als de machinist van de trein, die in zijn cabine bekneld had gezeten, raakten zwaar gewond.
Uit Ongevallen op Nederlands Spoor. Je weet wel, dat boek wat jij ook hebt Duvel :P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zondag 13 maart 2011 @ 13:56:28 #61
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_94043892
quote:
14s.gif Op zondag 13 maart 2011 13:23 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Uit Ongevallen op Nederlands Spoor. Je weet wel, dat boek wat jij ook hebt Duvel :P
Ik heb een heleboel toffe ongevallenboeken:
- Die schönste Bahnkatastrophen (of zo);
- Naast het spoor;
- Het boek van Jongerius;
- Het boek van Van Ee (Ongevallen op Nederlands spoor).

Maar idd: zwaar materieel contra zwaarder materieel.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_94047385
Jammer at ze Liederholthuis niet goed kunnen spellen :+ [details]
dag
  zondag 13 maart 2011 @ 15:20:20 #63
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_94047601
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 15:14 schreef Peter het volgende:
Jammer at ze Liederholthuis niet goed kunnen spellen :+ [details]
Jij ook niet :D

het is Lierderholthuis kennelijk, ik had het verkeerd overgetypt :+
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zondag 13 maart 2011 @ 15:23:30 #64
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_94047739
Net op Twitter een discussie gehad met een OHIH moderator _O-
Hij zegt dat het topic verdwenen is om "NS HiSpeed personeel te beschermen". En het verder niks met hun slechte prestaties en financiële situatie te maken heeft. Nou, ik durf dat eigenlijk niet te geloven..
pi_94047876
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 15:20 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Jij ook niet :D

het is Lierderholthuis kennelijk, ik had het verkeerd overgetypt :+
Jeetje, zo klinkt het in het dialect helemaal niet :@
Liederholthûûs zeggen we allemaal.. Weer wat geleerd!
dag
  zondag 13 maart 2011 @ 15:29:18 #66
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_94047973
Waarom zou het personeel van Hispeed beschermd moeten worden? Over Veolia wordt veel erger geklaagd op OHIH? :')
  zondag 13 maart 2011 @ 15:30:44 #67
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_94048021
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 15:29 schreef James1988 het volgende:
Waarom zou het personeel van Hispeed beschermd moeten worden? Over Veolia wordt veel erger geklaagd op OHIH? :')
Ja, waartegen beschermd vooral. :') Echt een belachelijke sociopatensite is dat OHIH geworden _O- Onvoorstelbaar :D Maar goed.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_94048065
Dat moet wel een lul smoes zijn.
Station Arnhem foto's: http://www.flickr.com/photos/temlin/
  zondag 13 maart 2011 @ 15:34:42 #69
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_94048208
Lijkt mij ook. Waarvoor en waarom zou je ze beschermen?
  Redactie Frontpage / Sport zondag 13 maart 2011 @ 15:34:46 #70
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_94048213
Mja, het kan zijn omdat ze anders bepaalde nieuwtjes uit de spoorwereld misschien niet als eerste kunnen horen.
Altijd onderweg naar het avontuur
  zondag 13 maart 2011 @ 15:35:48 #71
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_94048263
Ik lees net in een andere tweet van hem dat het komt dat ze informatie verspreiden wat niet mocht enzo.
  zondag 13 maart 2011 @ 15:36:26 #72
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_94048291
quote:
2s.gif Op zondag 13 maart 2011 15:34 schreef Peterselieman het volgende:
Mja, het kan zijn omdat ze anders bepaalde nieuwtjes uit de spoorwereld misschien niet als eerste kunnen horen.
Oh jee. NS HiSpeed personeel moet beschermd worden tegen haperende communicatie vanuit hun eigen organisatie. En hoe doe je dat dan? Door allerlei hobbyistensites op de huid te gaan zitten _O-

ERG geloofwaardig inderdaad :') :D
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport zondag 13 maart 2011 @ 15:39:13 #73
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_94048413
quote:
4s.gif Op zondag 13 maart 2011 15:36 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Oh jee. NS HiSpeed personeel moet beschermd worden tegen haperende communicatie vanuit hun eigen organisatie. En hoe doe je dat dan? Door allerlei hobbyistensites op de huid te gaan zitten _O-

ERG geloofwaardig inderdaad :') :D
Zo werkt het soms wel, terwijl je beter op andere terreinen in kunt zetten.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_94048926
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 15:35 schreef greavy het volgende:
Ik lees net in een andere tweet van hem dat het komt dat ze informatie verspreiden wat niet mocht enzo.
Wat is de naam van zn twitter account?
  zondag 13 maart 2011 @ 17:02:34 #75
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_94052452
knipje

[ Bericht 86% gewijzigd door greavy op 13-03-2011 22:18:12 ]
  zondag 13 maart 2011 @ 17:05:45 #76
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_94052606
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 15:51 schreef ckikilwai het volgende:

[..]

Wat is de naam van zn twitter account?
Ben jij een NSHiSpeeder die op zoek is naar klikspanen of zo?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zondag 13 maart 2011 @ 17:12:59 #77
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_94052960
Volgens mij eerder iemand die nieuwsgierig is.
  zondag 13 maart 2011 @ 17:18:52 #78
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_94053210
Gelukkig was er ooit een tijd...







Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zondag 13 maart 2011 @ 17:23:36 #79
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_94053391
Ja die SM90 heb ik echt totaal gemist somehow -O-
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_94053451
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 17:05 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ben jij een NSHiSpeeder die op zoek is naar klikspanen of zo?
Gaan we paranoïde worden? :P

-knip-

[ Bericht 7% gewijzigd door ckikilwai op 13-03-2011 22:23:44 ]
  zondag 13 maart 2011 @ 17:25:20 #81
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_94053462
Nice Duvel!
En ik heb ook niks meegekregen van die SM'90 -O-
pi_94053492
Je hebt niet veel gemist aan die SM90 hoor Fles.
In mijn herinnering waren ze niet heel veel anders dan de DM-90 (Buffels, diesel-spul) wat nog wel rondrijdt tegenwoordig.
O ja, ze reden vaker niet dan wel ;) Dus je hebt niet zoveel gemist. Ik kan me serieus nog een keer herinneren dat er een rem vast zat ofzo, en de trein toch maar verder is gaan rijden. Stinken naar rubber dat het deed! :o
  zondag 13 maart 2011 @ 17:30:52 #83
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_94053706
Hoor hier :') 2 dagen geregistreerd en nu al lopen verkondigen wie wat waar wel en niet mag zeggen tegen wie :D
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zondag 13 maart 2011 @ 17:32:17 #84
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_94053756
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 17:25 schreef ckikilwai het volgende:

[..]

Maar Greavy, je mag wel wat beleefder zijn tegen Robert, het is nog steeds hun forum.
Stel kleuters onder elkaar, echt. :{
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zondag 13 maart 2011 @ 17:32:37 #85
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_94053775
quote:
6s.gif Op zondag 13 maart 2011 17:18 schreef Duvel het volgende:
Gelukkig was er ooit een tijd...
Mooi hoor _O_

Ik heb er ook nog eentje *O* Bad Bentheim, 21 juni 2002.



O+ 103 O+
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport zondag 13 maart 2011 @ 17:34:13 #86
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_94053836
Die loc is goed verkleurd :)

@Duvel: Mooie platen trouwens
Altijd onderweg naar het avontuur
  zondag 13 maart 2011 @ 17:36:08 #87
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_94053917
quote:
14s.gif Op zondag 13 maart 2011 17:34 schreef Peterselieman het volgende:
Die loc is goed verkleurd :)
Was al in de nadagen ook he :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport zondag 13 maart 2011 @ 17:38:53 #89
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_94054042
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 17:36 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Was al in de nadagen ook he :)
Mja, dan nog.

Maar goed, enkele overgeschilderde 6400-locs waren er na enkele jaren qua kleur nog minder aan toe :P
Altijd onderweg naar het avontuur
  zondag 13 maart 2011 @ 17:39:29 #90
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_94054069
quote:
Mooi!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_94054080
5,6 en 7 staan hele leuke foto's :)
pi_94054339
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 17:25 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
Je hebt niet veel gemist aan die SM90 hoor Fles.
In mijn herinnering waren ze niet heel veel anders dan de DM-90 (Buffels, diesel-spul) wat nog wel rondrijdt tegenwoordig.
O ja, ze reden vaker niet dan wel ;) Dus je hebt niet zoveel gemist. Ik kan me serieus nog een keer herinneren dat er een rem vast zat ofzo, en de trein toch maar verder is gaan rijden. Stinken naar rubber dat het deed! :o
SM 90 had toch ingebouwde rolstoelliften?
dag
  Redactie Frontpage / Sport zondag 13 maart 2011 @ 17:47:48 #93
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_94054413
quote:
Erg fraai. Nostalgie :)
Altijd onderweg naar het avontuur
  zondag 13 maart 2011 @ 17:48:53 #94
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_94054460
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 17:45 schreef Peter het volgende:

[..]

SM 90 had toch ingebouwde rolstoelliften?
Ja, klopt.



Brak, gejat plaatje, sorry.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zondag 13 maart 2011 @ 17:50:38 #95
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_94054541
quote:
Blijft mooi, ouwe plaatjes kijken :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_94054571
@peterselieman kijk het verschil uit 1988 en nu richting leeuwarden, echt gigantisch
http://stoomrobert.pictur(...)82587/detail/2750088
pi_94054780
Plan U :D
pi_94054831
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 17:55 schreef Socios het volgende:
Plan U :D
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 17:55 schreef Socios het volgende:
Plan U :D
Dat ook :D
  zondag 13 maart 2011 @ 17:58:02 #99
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_94054880
"Terug naar toen"





Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Frontpage / Sport zondag 13 maart 2011 @ 17:59:51 #100
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_94054967
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 17:51 schreef dan13lv het volgende:
@peterselieman kijk het verschil uit 1988 en nu richting leeuwarden, echt gigantisch
Op veel meer trajecten hoor :P

Over Leeuwarden - Groningen:
Ik kan me bijvoorbeeld nog herinneren dat het oude perron in Zwaagwesteinde op de plaats zat waar nu het tweede spoor richting Groningen ligt. Het was een perron met een bajonetligging.

Toen dat perron afgebroken moest worden vanwege de spoorverdubbeling is recht tegenover het oude perron een tijdelijk noodperron gebouwd. Moest je op wiebelige steigers uitstappen :')
Wat trouwens nog in de tijd dat de wadlopers nog niet verbouwd waren en ze nog voorzien waren van frisdrankautomaten.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_94055319
Ik vond station Buitenpost altijd zo mooi vroeger. :D
pi_94055326
1987


2010
  zondag 13 maart 2011 @ 18:08:52 #103
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_94055367
VSM ben ik nog nooit geweest trouwens. Moet dit seizoen ook maar eens op het programma :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_94055381
Mooie vergelijking! Wie zoekt de foto's van Buitenpost bij elkaar? :P
  Redactie Frontpage / Sport zondag 13 maart 2011 @ 18:09:54 #105
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_94055421
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 18:08 schreef Socios het volgende:
Ik vond station Buitenpost altijd zo mooi vroeger. :D
Dat was een eilandperron ja, maar met de komst van de sneltreinen mocht het niet meer en werd de situatie weer zoals deze heel vroeger was.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_94055466
quote:
14s.gif Op zondag 13 maart 2011 18:09 schreef Peterselieman het volgende:
Dat was een eilandperron ja,
Ja. :D
quote:
maar met de komst van de sneltreinen mocht het niet meer
Hoezo niet? :')
  Redactie Frontpage / Sport zondag 13 maart 2011 @ 18:11:29 #107
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_94055501
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 18:08 schreef Dr_Flash het volgende:
VSM ben ik nog nooit geweest trouwens. Moet dit seizoen ook maar eens op het programma :)
Is echt een aanrader :)
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport zondag 13 maart 2011 @ 18:12:07 #109
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_94055536
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 18:10 schreef Socios het volgende:

Hoezo niet? :')
Het zou te gevaarlijk zijn, omdat het perron te smal was.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_94055654
quote:
14s.gif Op zondag 13 maart 2011 18:12 schreef Peterselieman het volgende:
Het zou te gevaarlijk zijn, omdat het perron te smal was.
Lol? Toch geen verschil met stoptreinen dan? Of was het plan om de Sneltreinen daar niet te laten stoppen? :P
  zondag 13 maart 2011 @ 18:14:37 #111
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_94055655
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 18:11 schreef Peter het volgende:
Wat is dit voor een trein? :o
http://stoomrobert.pictur(...)82616/detail/2751130
Ultrasoontrein
Zie ook http://stoomrobert.pictur(...)82616/detail/2751112
  zondag 13 maart 2011 @ 18:16:01 #112
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_94055727
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 18:08 schreef Dr_Flash het volgende:
VSM ben ik nog nooit geweest trouwens. Moet dit seizoen ook maar eens op het programma :)
Terug naar Toen is zeker aan te raden.
En als alles lukt enzo, ben ik er ook, mét Plan U 115. Anders alleen met een stand. VSM heb ons al officieel uitgenodigd :)
  zondag 13 maart 2011 @ 18:18:37 #113
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_94055857
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 18:16 schreef greavy het volgende:
Terug naar Toen is zeker aan te raden.
Zal wel weer stampend druk zijn -O-
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_94056038
Als je op of rond de stations blijft hangen wel ja. Als je ergens langs de baan ver weg van een station een plekje vind, is het beter te doen. Levert ook mooiere platen op zonder allerlei volk op de foto. Maar aangezien er op die VSM lijn eigenlijk nergens hard gereden kan worden, krijg je voor een groot deel alleen statische foto's zonder echt veel stoom. En dat is jammer.
pi_94056325
quote:
10s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 22:55 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
Soms vergeet ik te kijken of er niet toevallig werkzaamheden zijn op het traject waar ik wil reizen. Zo reden er dit geval geen treinen tussen Deventer en Hengelo, terwijl ik nou juist naar Hengelo wilde vanuit Deventer.
Op de heenweg lekker omgereisd via Zutphen, maar op de terugreis reed die trein nog maar 1x per uur en zou ik een half uur moeten wachten. De snelbus rechtstreeks naar Deventer gepakt dan maar.
Wat fijn dat die niet langs Almelo rijdt! Waar de trein er normaal 35 minuten over doet, was deze bus in 40 minuten in Deventer! Maar 5 minuten langere reistijd dus! Dat vind ik best aardig :D

Lekker veel beenruimte in die bus trouwens: :P
[ link | afbeelding ]
Gisteravond met de bus van Almelo naar Marienberg geweest, de buschauffeur ging rechtstreeks (terwijl hij ook langs andere stations moest) zodoende had ik gelijk aansluiting op de stopper naar emmen. Scheelde 45 min wachten in Marienberg _O_
pi_94056409
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 18:26 schreef MarkoAlmelo het volgende:
Gisteravond met de bus van Almelo naar Marienberg geweest, de buschauffeur ging rechtstreeks (terwijl hij ook langs andere stations moest)
En de wachtende passagiers bij de brug in Geerdijk dan? :o
pi_94056434
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 18:28 schreef Socios het volgende:

[..]

En de wachtende passagiers bij de brug in Geerdijk dan? :o
:9

Ik zal als enigste in de bus :')

[ Bericht 19% gewijzigd door #ANONIEM op 13-03-2011 18:29:39 ]
  zondag 13 maart 2011 @ 18:35:34 #118
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_94056736
Ik had het laatst ook tussen Geldermalsen en Gorinchem. Hebben we rechtstreeks naar Gorinchem gereden omdat de reizigers allen naar Gorinchem moesten. Had Arriva een taxi busje langs de andere stations gestuurd om ons een halfuur te vertragen.
Hadden er in Geldermalsen reizigers geweest voor tussenliggende stations moesten we daar weer wel heen.
pi_94056857
Ik heb zoiets weleens meegemaakt in de laatste trein van Leeuwarden naar Harlingen. De machinist vroeg in Leeuwarden aan alle ingestapte passagiers waar ze naartoe moesten. Niemand die naar Deinum of Dronrijp wilde, dus ging de trein op volle vaart in één keer van Leeuwarden naar Franeker. Sneltreintje hoor, weet niet.
  zondag 13 maart 2011 @ 18:39:39 #120
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_94056941
En dan zal je net in Dronrijp staan te wachten op de laatste trein _O-
Een viswinkel en een manege, dat is het enigste wat je daar dichtbij vind.
Oja, ook nog een boerderij O+
pi_94057091
Vergeet het restaurant niet. :+
  zondag 13 maart 2011 @ 18:43:46 #122
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_94057128
Met dat restaurant bedoel ik die viswinkel. Ik dacht dat je daar alleen maar vis kon krijgen. En om half 12 of zo is die natuurlijk al dicht..

Dronrijp noem ik dat station nooit, Hatzum word het vaak genoemd onder de lokaal bekenden.
pi_94057140
Daar heb je ook allemaal wat aan op het tijdstip dat je net de laatste trein in sneltreinvaart voorbij hebt zien rijden :+
  zondag 13 maart 2011 @ 18:52:07 #124
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_94057612
Weet iemand ook of er een soort van spoorboekje van de Luxemburgse spoorwegen te krijgen zijn (CFL is dat toch?)
pi_94057822
Ik gebruik altijd het Spoorboekje "European Rail Timetable" voor buitenlandse treinverbindingen (en tegenwoordig ook voor de Nederlandse).
  Redactie Frontpage / Sport zondag 13 maart 2011 @ 19:01:43 #126
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_94058149
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 18:14 schreef Socios het volgende:

[..]

Lol? Toch geen verschil met stoptreinen dan? Of was het plan om de Sneltreinen daar niet te laten stoppen? :P
Mja, vanwege de drukje op een smal perron zou het gevaarlijk kunnen worden, zeker als er een LM'etje tussendoor langs zou komen.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_94060195
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 18:35 schreef greavy het volgende:
Ik had het laatst ook tussen Geldermalsen en Gorinchem. Hebben we rechtstreeks naar Gorinchem gereden omdat de reizigers allen naar Gorinchem moesten. Had Arriva een taxi busje langs de andere stations gestuurd om ons een halfuur te vertragen.
Hadden er in Geldermalsen reizigers geweest voor tussenliggende stations moesten we daar weer wel heen.
Was dat gewoon overdag? Want bij mijn weten rijdt er altijd een snelbus naar Gorinchem. En stadspolders wordt dan sowieso niet bediend.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  zondag 13 maart 2011 @ 19:40:42 #128
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_94060312
Het was alleen een stopbus Geldermalsen-Gorinchem. Vanaf Gorinchem reden er weer treinen. Vertrek Geldermalsen was 17:09 ofzo. Was volgens mij afgelopen zaterdag.
  zondag 13 maart 2011 @ 19:55:32 #129
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_94061148
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 18:52 schreef greavy het volgende:
Weet iemand ook of er een soort van spoorboekje van de Luxemburgse spoorwegen te krijgen zijn (CFL is dat toch?)
Ja die zijn er wel. Aan de balie in Luxembourg Hbf.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zondag 13 maart 2011 @ 20:08:08 #130
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_94061895
Oké. Ik ga met een maat 12 Juli van Utrecht naar Keulen met ICE, van Keulen naar Luxembourg Gare met de IC rechtstreeks, en dan gaan we daar 3 nachten verblijven. Vrijdag weer op naar huis via Luik/Maastricht. Dag 2 en 3 is nog niet een goede planning. Dag 2 rondje in Luxemburg, dag 3 zitten we te twijfelen. Iemand goeie ideeën?
  zondag 13 maart 2011 @ 21:05:47 #131
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_94065836
quote:
Op zondag 13 maart 2011 19:01 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Mja, vanwege de drukje op een smal perron zou het gevaarlijk kunnen worden, zeker als er een LM'etje tussendoor langs zou komen.
Grappig dat we op stationnetjes als Bedum wel gewoon goederentreinen met 80 langs laten razen. Dat zijn ook smalle eilandperrons.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_94067928
Maar laat je die er ook langs razen als er tegelijk aan de andere kant van dat perron een trein stilstaat en mensen in/uitstappen?
  zondag 13 maart 2011 @ 21:51:53 #133
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_94069480
quote:
Op zondag 13 maart 2011 21:33 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
Maar laat je die er ook langs razen als er tegelijk aan de andere kant van dat perron een trein stilstaat en mensen in/uitstappen?
Ja. Het is allemaal enkelspoor daar, met alleen op de stations twee sporen. Een goederentrein naar Delfzijl komt twee passagierstreinen tegen.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_94082048
het perron van almelo is verlaagd, maar waarom? iemand een idee?
  maandag 14 maart 2011 @ 09:24:18 #135
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_94082961
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 08:38 schreef MarkoAlmelo het volgende:
het perron van almelo is verlaagd, maar waarom? iemand een idee?
Het was even zoeken, Tubantia had en nietszeggend artikel m.b.t. de verlaging maar uiteindelijk stond het bij Prorail
Het gaat om het programma toegankelijkheid ja ja.
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  maandag 14 maart 2011 @ 10:04:16 #136
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_94083943

ÖBB-rijtuig op R'dam Centraal deze ochtend :o wat doet die daar nou weer :?
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
  maandag 14 maart 2011 @ 10:13:22 #137
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_94084195
Die ÖBB-rijtuigen (er gaan er meerdere komen) gaan per begin april meedraaien als stam in de Beneluxtrein. Dit omdat er een stam ICRm nodig is voor de Fyra naar Breda.

Dat rijtuig ziet er wel flink smerig uit trouwens, ik hoop dat die nog een goede poetsbeurt krijgt voordat hij de Benelux ingaat.
  maandag 14 maart 2011 @ 10:18:56 #138
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_94084355
Afgelopen dinsdag stond er ook een OBB-rijtuig tussen twee locs op de Dijksgracht toen ik er langs kwam, misschien wel deze?
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  Redactie Sport maandag 14 maart 2011 @ 10:23:22 #139
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_94084445
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 08:38 schreef MarkoAlmelo het volgende:
het perron van almelo is verlaagd, maar waarom? iemand een idee?
Aldus de papieren TC Tubantia van vanmorgen:
quote:
Op het station zelf werden de perrons verlaagd en vernieuwd. Een operatie die overal in Nederland noodzakelijk is vanwege de nieuwe, in heel Europa geldende norm van een perronhoogte van 76 centimeter."Hier in wierden zaten we op 84 centimeter. Dat is onhandig voor het in- en uitstappen van de huidige treinen [[zou die man wel weten dat hier geen SLT rijdt???]]. Dit weekend zaagden we simpelweg de bovenste perronlaag af om vervolgens een nieuwe rand en een nieuwe bestrating aan te brengen. Hetzelfde hebben we ook in Almelo gedaan."
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  maandag 14 maart 2011 @ 10:52:32 #140
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_94085226
Als de Europese norm 76 cm is dan is de Europese norm 76 cm. Ongeacht of er DAAR en NU SLT rijdt. Je kunt er de klok op gelijk zetten dat er binnen afzienbare tijd SLT zal komen te rijden, en anders wel iets anders met een instaphoogte van 76 cm. Dat is namelijk de Europese norm ;)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_94085284
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 09:24 schreef bork het volgende:

[..]

Het was even zoeken, Tubantia had en nietszeggend artikel m.b.t. de verlaging maar uiteindelijk stond het bij Prorail
Het gaat om het programma toegankelijkheid ja ja.
dankje!
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 10:23 schreef dennistd het volgende:

[..]

Aldus de papieren TC Tubantia van vanmorgen:

[..]

hehe vanochtend iets te snel gelezen dus :+
pi_94085379
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 10:52 schreef Dr_Flash het volgende:
Als de Europese norm 76 cm is dan is de Europese norm 76 cm. Ongeacht of er DAAR en NU SLT rijdt. Je kunt er de klok op gelijk zetten dat er binnen afzienbare tijd SLT zal komen te rijden, en anders wel iets anders met een instaphoogte van 76 cm. Dat is namelijk de Europese norm ;)
Voor concurrentie en internationaal verkeer enzo was het natuurlijk niet echt optimaal dat Nederland 8 cm hogere perrons had dan het buitenland en een regel heeft dat de instap van de trein niet lager dan het perron mag zijn. ;)

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 14-03-2011 10:57:34 ]
  maandag 14 maart 2011 @ 10:58:53 #143
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_94085429
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 10:57 schreef Igen het volgende:

[..]

Voor concurrentie en internationaal verkeer enzo was het natuurlijk niet echt optimaal dat Nederland 8 cm hogere perrons had dan het buitenland en een regel heeft dat de instap van de trein niet lager dan het perron mag zijn. ;)
Nee, maar hadden we die conclusie rond 1845 niet al bereikt toen we aan de grens ontdekten dat het Nederlandse breedspoor niet paste op het internationale normaalspoor? O-)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport maandag 14 maart 2011 @ 10:59:45 #144
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_94085464
En dan hebben we ook nog de Arriva-stellen rondrijden die wel de Nederlandse instaphoogte hebben :')
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_94085695
Ik vind die superlage perrons in het buitenland juist prachtig.
  Redactie Sport maandag 14 maart 2011 @ 11:17:42 #146
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_94086081
quote:
14s.gif Op maandag 14 maart 2011 10:59 schreef Peterselieman het volgende:
En dan hebben we ook nog de Arriva-stellen rondrijden die wel de Nederlandse instaphoogte hebben :')
Hebben de GTW's 84cm instaphoogte dan? En krijgen de nieuwe GTW's voor Zwolle-Emmen en de Achterhoek dat ook of is men zo verstandig om ze op 76cm te brengen?
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  maandag 14 maart 2011 @ 11:19:21 #147
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_94086147
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 11:07 schreef Socios het volgende:
Ik vind die superlage perrons in het buitenland juist prachtig.
76 cm lijkt me iets anders dan "superlaag" trouwens :Y
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 14 maart 2011 @ 11:21:27 #148
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_94086232
De hele perrondiscussie is zo... tja... apart.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Frontpage / Sport maandag 14 maart 2011 @ 11:21:28 #149
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_94086235
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 11:17 schreef dennistd het volgende:

[..]

Hebben de GTW's 84cm instaphoogte dan? En krijgen de nieuwe GTW's voor Zwolle-Emmen en de Achterhoek dat ook of is men zo verstandig om ze op 76cm te brengen?
Ze moesten enkele jaren geleden hel wat perrons in het noorden verhogen. Reden is de gelijkvloerse instap die beloofd was. Ik meen dat het 84 centimeter was en dat de veroorzaker hiervan ProRail is die de gegevens niet goed doorgegeven had aan Arriva.

Geen idee of de getallen ook gaan gelden voor de nieuwe GTW's. Ik mag hopen van niet trouwens.
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Sport maandag 14 maart 2011 @ 11:21:47 #150
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_94086245
quote:
3s.gif Op maandag 14 maart 2011 11:19 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

76 cm lijkt me iets anders dan "superlaag" trouwens :Y
76cm is alleen bij stations waar ICE's e.d. stoppen. Daarnaast heb je de iets kleinere stations, die hebben 55cm. En de echt kleine gaten waar alleen af en toe een RB'tje komt zijn de 38 centimeter.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  maandag 14 maart 2011 @ 11:23:12 #151
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_94086302
quote:
15s.gif Op maandag 14 maart 2011 11:21 schreef Duvel het volgende:
De hele perrondiscussie is zo... tja... apart.
zo onnodig bedoel je?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')