abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 12 maart 2011 @ 16:04:41 #1
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_94005577

Welkom in alweer een nieuw deel van deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken.

==========================

>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom.

Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst.

>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de StudentenOV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je StudentenOV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Rotterdam via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je StudentenOV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je StudentenOV-Chipkaart kun je het beste in dit topic terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
Sinds september 2009 rijdt NS Hispeed ieder uur op de HSL-Zuid een pendeldienst tussen Amsterdam en Rotterdam. De reistijd bedraagt 41 minuten, waarvan 26 minuten tussen Rotterdam en Schiphol en 15 minuten van Schiphol naar Amsterdam Centraal. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Tevens is het mogelijk om een voordeliger Superdiscount kaartje te kopen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Met ingang van de Dienstregeling 2010, is ook de Thalys over de HSL-Zuid gaan rijden. Tussen Amsterdam en Rotterdam wordt nog met een snelheid van 160km/h gereden, vlak na Rotterdam gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk op NsHispeed of TGV-Europe.

Station Breda is voorlopig nog niet op het HSL-netwerk aangesloten.

>> Met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten naar het buitenland
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een StudentenOV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht.

>> Geldigheid Studenten OV/Voordeeluren etc. op feestdagen
Er bestaat onduidelijkheid over de feestdagen welke anno 2010 gelden bij de Nederlandse Spoorwegen.
Dit zijn: Goede Vrijdag (2 april), 2e paasdag (5 april), Koninginnedag (30 april), Bevrijdingsdag (5 mei), Hemelvaartsdag (13 mei), 14 mei (dag na Hemelvaart), 2e pinksterdag (24 mei) aldus NS.nl.

>> NS Dienstregeling 2011
NS heeft besloten om het spoorboekje van Dienstregeling 2011 niet meer te drukken.
Hiervoor kan je nu online PDF-jes downloaden. Omdat NS deze niet in een gezamelijk bestand beschikbaar stelt, is dit door een forumgebruiker gedaan, en Hier te downloaden.
Dit is in een .rar ingepakt, en bevat alle documenten die op de NS website staan vermeld.

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Blijbol (Werkt niet in FF);
De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehornde detailkaarten voor grootstedelijke gebieden;
De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen);
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar);
en als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.

>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. Ook over stations welke (tijdelijk) gesloten zijn door bijvoorbeeld werkzaamheden, mogen hier niet ontbreken. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Uithuizen - Socios
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen Haven - Socios
Harlingen (- Haven) - Greavy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop!
pi_94005597
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 16:03 schreef greavy het volgende:
Toch vol
Lapo-fails. :')
  zaterdag 12 maart 2011 @ 16:06:16 #3
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_94005627
Boeit het wat die afko's betekenen? Wie het interesseert, weet al wat er wordt bedoeld of zoekt het op; wie het niets boeit, leest er overheen.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  zaterdag 12 maart 2011 @ 16:06:23 #4
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_94005629
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 16:03 schreef greavy het volgende:
Maar Sloterdijk-Hoorn is 33 minuten, Amersfoort-Zwolle 36 en Zwolle-Assen 39.
btw, Ik d8 vol, maar ik keek scheel.
pi_94005635
Nog even oefenen en je mag mod worden greavy.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
pi_94005654
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 16:06 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Boeit het wat die afko's betekenen? Wie het interesseert, weet al wat er wordt bedoeld of zoekt het op; wie het niets boeit, leest er overheen.
Dat schijnt hier nogal moeilijk te zijn :')
  zaterdag 12 maart 2011 @ 16:15:57 #7
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_94005933
_O-

Kan deze pagina nog worden toegevoegd aan de OP? Dank.
  zaterdag 12 maart 2011 @ 16:17:46 #8
45532 ziggyziggyziggy
pi_94005996
quote:
Op zaterdag 12 maart 2011 16:07 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Dat schijnt hier nogal moeilijk te zijn :')
Treinseries en stations mogen van mij ook voluit. Bij treinnamen snap ik niet dat Stadsgewestelijk Materieel duidelijker zou zijn dan SGM. Noem het dan gewoon Sprinter, Koploper, etc. (Dat laatste betekent etcetera)
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 12 maart 2011 @ 16:31:47 #9
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_94006479
Bijnamen FTW :7

Bizon :P
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_94006792
Buffeltjes :Y
dag
pi_94006958
VIRM = VIRM, ICRm = ICRm. Je gaat toch ook niet Toyota vervangen naar Japanse auto en Honda Civic Hybrid naar Japanse auto die hulp krijgt van stroom? :P Je kan moeilijk de echte namen van een trein gaan vervangen door iets anders.
  zaterdag 12 maart 2011 @ 16:57:42 #12
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_94007368
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 16:17 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Treinseries en stations mogen van mij ook voluit. Bij treinnamen snap ik niet dat Stadsgewestelijk Materieel duidelijker zou zijn dan SGM. Noem het dan gewoon Sprinter, Koploper, etc. (Dat laatste betekent etcetera)
Precies, want dat weet een gemiddeld geinteresseerde dan weer wél ^O^ dáárom ook is er geen pindakaas te maken van die afkortingen, want je kort een woord of benaming af waar je voluit nog steeds niks mee kan; er zit geen logica in als je niet thuis bent in de treinenbizz..

Er mag ook best wel een afkorting in een post zitten van mij, maar maak er geen sport van om álles af te korten tot treinen-algebra.

En nu ga ik erover ophouden; jullie begrijpen best wat er bedoeld wordt :W
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 12 maart 2011 @ 16:59:02 #13
Maffe Fries
pi_94007421
Mja, ik kan wel Bizon roepen, maar vrijwel niemand weet dat dit een VIRM is
pi_94008074
Nee Sounddragon, dat begrijp ik niet. De helft van het betreffende verhaald ging over treinen die geen bijnaam hebben en bijvoorbeeld het woord sprinter denkt totaal niet de lading. heeft namelijk 3 betekenissen: SLT, SGM en stoptrein. En bij die laatste kan je dan nog mat 64 erbij betrekken ook.
  zaterdag 12 maart 2011 @ 17:25:10 #15
45532 ziggyziggyziggy
pi_94008295
Ik pleitte ook eigenlijk vóór het gebruik van de afkortingen...
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 12 maart 2011 @ 17:27:38 #16
Maffe Fries
pi_94008376
Die blauwgele rups :P

Dat roodwitte geval

etc :P
  zaterdag 12 maart 2011 @ 17:28:18 #17
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_94008401
Studenten OV:
quote:
Reizen in de 1e klas:
Ook met je Studenten OV-chipkaart met studentenreisproduct kan je 1e klas reizen.
* Reis je met korting, dan koop je een overgangskaartje 2-1 tegen gereduceerd tarief.
* Wanneer je vrij reist, koop je een overgangskaartje tegen vol tarief.
WAAROM tegen vol tarief? Ik reis altijd met overgangskaartje gereduceerd tarief, en is nog niks over gezegd.. Lekker krom daar.
pi_94008845
Zeg ik kom net door de watergraafsmeer. (De kapotgeknipte stuurstanden heb ik gemist, ik was ergens wat geneuzel over afkortingen aan 't lezen.) Op al die 1800-locs die er staan zitten witte stickers met rode letters geplakt. Wat staat daarop? Het ziet eruit als een serieuze waarschuwing.

Overigens blijf ik Amsterdam CS toch wel het sationigste station van nederland vinden, wat betreft sfeer en uitsraling. Het is groot, langgerekt, druk, chaotisch. Totaal anders dan het veel modernere een doordachte Utrecht CS.
  zaterdag 12 maart 2011 @ 17:44:16 #19
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_94008998
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 17:18 schreef Ascendancy het volgende:
Nee Sounddragon, dat begrijp ik niet. De helft van het betreffende verhaald ging over treinen die geen bijnaam hebben en bijvoorbeeld het woord sprinter denkt totaal niet de lading. heeft namelijk 3 betekenissen: SLT, SGM en stoptrein. En bij die laatste kan je dan nog mat 64 erbij betrekken ook.
Same here. Bij Sprinter en Koploper hebben mensen dan nog enigszins een beeld.

Maar hoe moet ik in godsnaam een stam ICRm benoemen?

bron

En hoe zou ik de verschillende dubbeldekkers uit elkaar moeten houden?

Bovendien, het is hier een topic voor hobbyisten die weten waar het over gaat. Materieelsoorten kunnen we wel herkennen aan hun naam en in de OP staan links die je verder op weg kunnen helpen als je hier nog niet zo bedreven in bent.

Of ga je in een autotopic ook vragen om een BMW 645 uitgebreider te beschrijven voor de mensen die nog niet zo bedreven zijn in het wereldje?

quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 17:40 schreef Fixers het volgende:
Zeg ik kom net door de watergraafsmeer. (De kapotgeknipte stuurstanden heb ik gemist, ik was ergens wat geneuzel over afkortingen aan 't lezen.) Op al die 1800-locs die er staan zitten witte stickers met rode letters geplakt. Wat staat daarop? Het ziet eruit als een serieuze waarschuwing.
Ik weet het niet zeker, maar mijn vermoeden is dat de revisietermijn van die locomotieven is verlopen en ze daarom niet meer gebruikt mogen worden. En dat die stickers daarvoor waarschuwen.
pi_94009029
quote:
14s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 16:57 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

En nu ga ik erover ophouden; jullie begrijpen best wat er bedoeld wordt :W
Mooi, bemoei je er toch gewoon niet mee. Jij maar dan ook echt alleen jij bent de enige die erover zeurt, ook zojuist heb je weer voor een onnodige discussie van tientallen posts gezorgd. Voor daadwerkelijk geïnteresseerde nieuwelingen (en dus niet een moderator die vindt dat alles maar voor hem te begrijpen moet zijn zonder daar verder moeite of interesse voor te tonen) zijn de materieelafkortingen nooit een barrière geweest.

quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 17:28 schreef greavy het volgende:
Studenten OV:

[..]

WAAROM tegen vol tarief? Ik reis altijd met overgangskaartje gereduceerd tarief, en is nog niks over gezegd.. Lekker krom daar.
Je StudentenOV-Chipkaart is óf een vrij-reizen kaart óf een kortingskaart. Wanneer je vrij reist, heb je dus géén recht op korting bij de aanschaf van een extra vervoersbewijs want dan zou je kaart zowel een vrij-reizen als kortingskaart zijn. Hij is alleen in het weekend een kortingskaart en dus alleen dan mag je met korting een extra vervoersbewijs kopen.

Gelukkig is er volgens mij niet 1 medewerker bij de NS die dat snapt en zodoende kom je er vaak mee weg als je met korting een overgangskaartje koopt. Een ander zal weer zeggen dat het alleen na 09:00 met korting mag (wat echt volkomen willekeurig uit de lucht is gegrepen).
  zaterdag 12 maart 2011 @ 18:11:15 #21
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_94009931
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 17:40 schreef Fixers het volgende:
Er staat op dat het materieel niet inzetbaar is. De exacte tekst weet ik niet, maar wel dat het daar zeker mee te maken heeft.
  zaterdag 12 maart 2011 @ 18:40:56 #22
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_94010769

Blaat maar rustig door, Jablan, het bevestigt alleen de geruchten maar :s)
pi_94010858
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 18:40 schreef James1988 het volgende:
Blaat maar rustig door, Jablan, het bevestigt alleen de geruchten maar :s)
Even Cliff's Notes van de geruchten?
  zaterdag 12 maart 2011 @ 18:47:20 #24
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_94010997
Het verbaast me nog dat Jablan mij geen persoonlijke mail gestuurd heeft met tekst dat het niet kan, dit dat zus en zo...
  zaterdag 12 maart 2011 @ 18:50:15 #25
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_94011112
Misschien is hij die nog aan het typen. :')
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')