Ze wilden een contactloze kaart. De chipknip moet fysiek contact maken met een leesapparaat, de ov-chipkaart hoeft dat niet. Die kan gewoon in je portemonee blijven.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 19:20 schreef JoshuaL het volgende:
Ik vraag me af waarom ze niet gewoon gekeken hebben naar hoe de chipknip werkt. Deze is toch ook prima beveiligd?
quote:Op dinsdag 25 januari 2011 19:22 schreef ems. het volgende:
Haha die muts van translink op tv trouwens.
"Ja niets aan de hand want het is toch strafbaar dus..... *stilte*"
Ahja klopt! Even niet over nagedacht. Ik verwacht niet dat mensen op grote schaal gaan frauderen met hun kaart, want het is natuurlijk wel link, de kans dat ze je kunnen vinden is er natuurlijk wel.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 19:22 schreef Light het volgende:
[..]
Ze wilden een contactloze kaart. De chipknip moet fysiek contact maken met een leesapparaat, de ov-chipkaart hoeft dat niet. Die kan gewoon in je portemonee blijven.
Als je met een kaart wilt frauderen, koop je natuurlijk een anonieme kaart die je met contant geld afrekent. Ze moeten wel moeite doen om je te vinden natuurlijkquote:Op dinsdag 25 januari 2011 19:27 schreef JoshuaL het volgende:
[..]
Ahja klopt! Even niet over nagedacht. Ik verwacht niet dat mensen op grote schaal gaan frauderen met hun kaart, want het is natuurlijk wel link, de kans dat ze je kunnen vinden is er natuurlijk wel.
Gast, het is het eerste wat ik ga proberen dit weekendquote:Op dinsdag 25 januari 2011 19:27 schreef JoshuaL het volgende:
[..]
Ahja klopt! Even niet over nagedacht. Ik verwacht niet dat mensen op grote schaal gaan frauderen met hun kaart, want het is natuurlijk wel link, de kans dat ze je kunnen vinden is er natuurlijk wel.
Jij denkt niet dat mensen massaal gaan frauderen met iets dat veel geld kost, redelijk makkelijk is en de kans dat ze je uberhaupt vinden erg klein is, want hoe gaan ze ja pakken ?quote:Op dinsdag 25 januari 2011 19:27 schreef JoshuaL het volgende:
[..]
Alleen de reden dat je minimaal 20e + kosten treinkaart op je chip hebt moeten staan is al voldoende om voor de kraak te gaan. Die heb je dan namelijk na 1x reizen terugverdiend.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 19:42 schreef macca728 het volgende:
[..]
Jij denkt niet dat mensen massaal gaan frauderen met iets dat veel geld kost, redelijk makkelijk is en de kans dat ze je uberhaupt vinden erg klein is, want hoe gaan ze ja pakken ?
Gaan ze staan bij een poortje waar je eke dag incheckt ?
Dat is net zo naief om te denken dat mensen muziek niet illegaal gaan downloaden
Met een gepersonaliseerde kaart kunnen ze er uiteindelijk toch wel achterkomen? En volgens mij heeft het meerendeel van de mensen een gepersonaliseerde kaart.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 19:42 schreef macca728 het volgende:
[..]
Jij denkt niet dat mensen massaal gaan frauderen met iets dat veel geld kost, redelijk makkelijk is en de kans dat ze je uberhaupt vinden erg klein is, want hoe gaan ze ja pakken ?
Gaan ze staan bij een poortje waar je eke dag incheckt ?
Dat is net zo naief om te denken dat mensen muziek niet illegaal gaan downloaden
Het hele punt is dat het met een anonieme kaart kan. Wie gaat er nou een enkeltje spoorwegpolitie riskeren door je volledige gegevens te gebruiken bij een illegale kaart, als dat niet hoeft.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 19:43 schreef JoshuaL het volgende:
[..]
Met een gepersonaliseerde kaart kunnen ze er uiteindelijk toch wel achterkomen? En volgens mij heeft het meerendeel van de mensen een gepersonaliseerde kaart.
Een anonieme kaart is misschien wel lastiger te achterhalen, maar ik denk dat ze als ze een nieuwe beveiliging toepassen ze deze sneller zullen toepassen op anonieme kaarten dan op gepersonaliseerde.
Uh, NEE. Vanavond laten ze het zien in het Pownews.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 19:27 schreef JoshuaL het volgende:
[..]
Even zoeken op crapto1guiquote:Op dinsdag 25 januari 2011 19:34 schreef welkominspace het volgende:
is die software al ergens te vinden?
Ben benieuwd!quote:Op dinsdag 25 januari 2011 20:08 schreef Armageddon het volgende:
[..]
Uh, NEE. Vanavond laten ze het zien in het Pownews.
@brenno: Straks in het #Pownews bewijs ik dat de bewering van detectie van TLS ook aperte onzin is. Morgen detail uitleg op webwereld.
Nope, dat is alleen de software om de code van de OV-Chipkaart te kraken. De software die nu uitgekomen is, maakt een dump van je OV-Chipkaart en die dump kan je later weer op je OV-Chipkaart zetten, zodat je oude saldo er weer opstaat na het reizen met de kaart.quote:
Ow, dan even wachten op een goede link.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 21:17 schreef Moos. het volgende:
[..]
Nope, dat is alleen de software om de code van de OV-Chipkaart te kraken. De software die nu uitgekomen is, maakt een dump van je OV-Chipkaart en die dump kan je later weer op je OV-Chipkaart zetten, zodat je oude saldo er weer opstaat na het reizen met de kaart.
dan heb je er nog niets aan ouwe saldo dan moet je er 20 euro + 7.50 al in hebben zittenquote:Op dinsdag 25 januari 2011 21:17 schreef Moos. het volgende:
[..]
Nope, dat is alleen de software om de code van de OV-Chipkaart te kraken. De software die nu uitgekomen is, maakt een dump van je OV-Chipkaart en die dump kan je later weer op je OV-Chipkaart zetten, zodat je oude saldo er weer opstaat na het reizen met de kaart.
quote:Op woensdag 26 januari 2011 10:36 schreef CantFazeMe het volgende:
Maar als ze zeggen dat ze de fraude gedetecteerd hebben, Hoe anoniem is de chipkaart dan wel?
Voor iedere kaart wordt bijgehouden hoeveel saldo er op staat. Als het saldo op de kaart niet overeenkomt met het saldo in de TLS-database is er mee gefraudeerd. Enige verschil is dat de persoonlijke kaart op naam staat.quote:Op woensdag 26 januari 2011 10:38 schreef CantFazeMe het volgende:
Dus ze controleren wel (naar aanleiding van artikel) wie er met een anonieme pas reist.
quote:Geen Voordeelurenkorting bij Arriva
Het OV-chipkaartsysteem van Arriva herkent het Voordeelurenabonnement niet meer. Reizigers dienen een aparte kortingskaart te kopen die 17,50 euro gaat kosten. GroenLinks geeft aan dat dit in strijd is met afspraken in de Tweede Kamer.
Arriva rijdt in Nederland op zes trajecten, namelijk Dordrecht-Geldermalsen, Groningen-Leeuwarden/Delfzijl/Winschoten en Leeuwarden-Harlingen/Stavoren. De nieuwe OV-chipkaartapparatuur van het vervoersbedrijf herkent de NS-voordeelurenkaart niet meer.
Het zogenaamde Voordeelurenabonnement was eerst geldig bij alle vervoerders in Nederland. Reizigers die reizen met een kortingskaart en reizen bij Veolia, moeten voor 1 cent een extra reisproduct op hun kaart laten zetten. Bij Connexxion en Syntus is reizen met de chipkaart nog niet mogelijk.
GroenLinks heeft gezegd dat dit ingaat tegen afspraken die in de Tweede Kamer gemaakt zijn, waarschijnlijk met de afspraak dat reizen voor de reiziger gemiddeld niet duurder mag worden.
Dat is natuurlijk niet waar. De kaart kan in de tussentijd bijgevuld zijn met bijvoorbeeld een automaat die contant geld accepteert (want die zijn er).quote:Op woensdag 26 januari 2011 10:40 schreef Aether het volgende:
[..]
[..]
Voor iedere kaart wordt bijgehouden hoeveel saldo er op staat. Als het saldo op de kaart niet overeenkomt met het saldo in de TLS-database is er mee gefraudeerd. Enige verschil is dat de persoonlijke kaart op naam staat.
Zo'n automaat kan natuurlijk gewoon verbinding maken met TLS en doorgeven dat het saldo op de kaart met nummer 5830 nu 25 euro isquote:Op woensdag 26 januari 2011 11:13 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk niet waar. De kaart kan in de tussentijd bijgevuld zijn met bijvoorbeeld een automaat die contant geld accepteert (want die zijn er).
Dus ik betwijfel nog steeds of ze het wel kunnen zien.
De bussen van Arriva lijken het vrij reizen van ov-jaar(traject)kaarten ook niet te herkennen.quote:
Theoretisch zou dat kunnen, maar dat lijkt me niet waarschijnlijk. Dan zou je namelijk ook wel zorgen dat kaarten met een afwijkend saldo bij de poortjes en incheckpunten geblokkeerd worden.quote:Op woensdag 26 januari 2011 11:28 schreef Light het volgende:
[..]
Zo'n automaat kan natuurlijk gewoon verbinding maken met TLS en doorgeven dat het saldo op de kaart met nummer 5830 nu 25 euro is
Als warez tegen de policy zijn en wat moet die software wel niet voorstellen?quote:Op woensdag 26 januari 2011 11:41 schreef CantFazeMe het volgende:
Waarom niet? Translink weet toch ook al alles over ons.
Er moet wel enige vorm van communicatie plaatsvinden, anders kunnen ze ook geen correcte overzichten laten zien.quote:Op woensdag 26 januari 2011 11:30 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Theoretisch zou dat kunnen, maar dat lijkt me niet waarschijnlijk. Dan zou je namelijk ook wel zorgen dat kaarten met een afwijkend saldo bij de poortjes en incheckpunten geblokkeerd worden.
Translink heeft eerder gezegd dat alle kaarten waarmee gefraudeerd wordt automatisch door het systeem worden geblokkeerd.quote:Op woensdag 26 januari 2011 11:57 schreef Light het volgende:
[..]
Er moet wel enige vorm van communicatie plaatsvinden, anders kunnen ze ook geen correcte overzichten laten zien.
Blokkeren bij het inchecken zou kunnen, maar je moet ook rekening houden met een verwerkingstijd van de transacties. Het kan een paar dagen duren voordat de transacties zichtbaar zijn. Die transacties zijn eigenlijk het enige betrouwbare dat ze hebben. Als je blijft reizen zonder op te waarderen, wordt het saldo op de kaart steeds negatiever. Maar de incheckpoortjes zien wel een positief saldo, dus die vinden het prima.
ze kunnen je nooir pakken als je contant betaalt. Alleen de kaart blokkeren maar daar is de software weer goed voor.quote:Op woensdag 26 januari 2011 10:36 schreef CantFazeMe het volgende:
Maar als ze zeggen dat ze de fraude gedetecteerd hebben, Hoe anoniem is de chipkaart dan wel?
quote:Op woensdag 26 januari 2011 12:00 schreef kanovinnie het volgende:
Het is NIET toegestaan om links of andere info te posten over de software/hardware waarmee je je OV chipkaart kan hacken/kraken of wat dan ook.
Of het automatisch blokkeren werkt niet.quote:Op woensdag 26 januari 2011 12:43 schreef macca728 het volgende:
Translink heeft eerder gezegd dat alle kaarten waarmee gefraudeerd wordt automatisch door het systeem worden geblokkeerd.
Ergo het systeem dedecteert de fraude niet.
Er is een proef geweest, met een stuk of 10 kaarten.quote:Eigenlijk moeten ze een proef doen met 100 kaarten gedurende 1 jaar en het daarna bekendmaken.
'OV-chipkaart definitief gekraakt'quote:Van de ongeveer tien kaarten waarmee de test is uitgevoerd, werd er echter slechts een na negen dagen geblokkeerd voor de NS. Met de kaart reizen in de metro, tram en bus kan nog wel gewoon.
En hij wordt steeds meer waar!quote:
TLS geeft de kaarten uit en vervoersbedrijven moeten het probleem oplossenquote:'OV-bedrijven moeten problemen zelf oplossen'
'Vervoersbedrijven als de RET moeten zelf voorkomen dat de OV-chipkaart kan worden gekraakt. Desnoods vervangen ze alle kaarten.' Dit zegt VVD-kamerlid Charlie Aptroot in het radioprogramma wakker@rijnmond.nl op Radio Rijnmond.
Directeur Pedro Peters van de RET gaat niet op de stelling van Aptroot. Hij blijft, ondanks dat de RET mede-eigenaar is van Trans Link Systems, wijzen naar het Amersfoortse bedrijf als eindverantwoordelijke organisatie in dit dossier.
De Tweede Kamer houdt binnenkort een spoeddebat over de OV-chipkaart. De PvdA wil van verantwoordelijk minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) weten welke maatregelen zij gaat nemen.
Dinsdag bleek dat de kaart nog steeds te kraken is. ICT-journalist Brenno de Winter reed lange tijd met gekraakte OV-chipkaarten in trein, bus, tram en metro. Zijn kaarten werden niet geblokkeerd, hoewel dit wel is toegezegd door Trans Link Systems. Het bedrijf zegt de kraak wel te hebben gezien, maar heeft niet ingegrepen omdat de anonieme OV-chipkaart moet worden gevolgd om de fraudeur te kunnen pakken. De NS-palen blokkeerden de kaart echter wel degelijk, maar na een paar aanpassingen kon De Winter toch weer met de kaart reizen.
Dat de kaart nog steeds gekraakt kan worden is saillant. Over een week is de OV-chipkaart in heel Zuid-Holland het enige betaalmiddel voor het OV. Op 3 februari gaat vervoersbedrijf Arriva als laatste vervoerder in de regio Rijnmond over op de OV-chipkaart. Een spoeddebat van Provinciale Staten leidde niet tot een ander voornemen.
TLS = de vervoersbedrijven dus volkomen terecht.quote:Op woensdag 26 januari 2011 15:03 schreef Aether het volgende:
[..]
TLS geeft de kaarten uit en vervoersbedrijven moeten het probleem oplossen
Godver!quote:Op woensdag 26 januari 2011 15:06 schreef macca728 het volgende:
[..]
TLS = de vervoersbedrijven dus volkomen terecht.
hangt er vanaf of je recht op korting heb, als jongere/ouderequote:Op woensdag 26 januari 2011 16:06 schreef 12345r het volgende:
Wat raden jullie aan voor iemand die niet vaak reist?
Een persoonlijke of anonieme ov-kaart?
Ik ben 18, maar studeer niet.quote:Op woensdag 26 januari 2011 16:08 schreef macca728 het volgende:
[..]
hangt er vanaf of je recht op korting heb, als jongere/oudere
anders gewoon anonieme nemen.
een gehackte natuurlijk!quote:Op woensdag 26 januari 2011 16:06 schreef 12345r het volgende:
Wat raden jullie aan voor iemand die niet vaak reist?
Een persoonlijke of anonieme ov-kaart?
quote:Tòch NS-korting bij Arriva
Reizigers met een Voordeelurenabonnement van de NS kunnen tòch reizen met korting met de treinen van Arriva. Eerder werd bekend gemaakt dat reizigers een Arriva-kortingskaart moesten kopen van 17,50 euro.
Dat leverde veel kritiek op van de betrokken provincies en reizigers. Nu kunnen reizigers met een Voordeelurenabonnement een gratis kortings-product op hun OV-chipkaart zetten.
oh dus het kon eigenlijk wel, alleen Arriva wilde het eerst niet ?quote:
Nee dan kan je gewoon een anonieme kopen.quote:Op woensdag 26 januari 2011 16:09 schreef 12345r het volgende:
[..]
Ik ben 18, maar studeer niet.
Ik neem aan dat je dan geen recht op korting hebt?
Voor ¤55,- per jaar kun je met 40% korting reizen, dan heb je wel een chipkaart op naam.quote:Op woensdag 26 januari 2011 16:09 schreef 12345r het volgende:
[..]
Ik ben 18, maar studeer niet.
Ik neem aan dat je dan geen recht op korting hebt?
je bent eigenlijk te laat met je kaart kopen. januari was zeer voordelig reizen op kortingskaart voor 2.50 euro door het land dat is elke keer zo'n 11.60 euro en dat maal je ritten in januariquote:Op woensdag 26 januari 2011 17:26 schreef megamandy het volgende:
[..]
Voor ¤55,- per jaar kun je met 40% korting reizen, dan heb je wel een chipkaart op naam.
gevalletje CENSUURquote:Op woensdag 26 januari 2011 15:22 schreef kanovinnie het volgende:
Het hacken van de OV chipkaart, en alle tools/readers enzovoorts mag hier NIET besproken worden.
Doe het dus ook niet.
quote:Op woensdag 26 januari 2011 17:38 schreef plonsikduik het volgende:
[..]
gevalletje CENSUUR![]()
aandelen in ov chipkaart zeker ?? waarom zou een legaal product als ov chipkaart reader niet besproken mogen worden ook de normale legale software bij deze reader niets mis mee.
mag je dan wel nieuws posten over de veiligheid van de kaart en de maatregelen die de politiek/Translink gaan doen ? Lijkt me wel relevante informatie sinds het ook op het journaal en nu.nl komt.quote:Op woensdag 26 januari 2011 17:36 schreef kanovinnie het volgende:
Omdat het blijkbaar moeilijk is, geen info of links of wat dan ook over die ov chipkaart hack. Gaan mensen hier wel weer over posten, gaat ie gewoon dicht.
dat heet voordeelurenkaart en is voor NS.quote:Op woensdag 26 januari 2011 17:26 schreef megamandy het volgende:
[..]
Voor ¤55,- per jaar kun je met 40% korting reizen, dan heb je wel een chipkaart op naam.
2,50 na 7 uur savonds. Kan je ver reizen.quote:Op woensdag 26 januari 2011 17:35 schreef plonsikduik het volgende:
[..]
je bent eigenlijk te laat met je kaart kopen. januari was zeer voordelig reizen op kortingskaart voor 2.50 euro door het land dat is elke keer zo'n 11.60 euro en dat maal je ritten in januari
dus na 5 ritten voordeelurenkaart in 2011 er al uit![]()
![]()
![]()
hopelijk wordt het in de winter 2011 weer feest bij ns !!!!
je kan heel het land door !!!quote:Op woensdag 26 januari 2011 18:25 schreef macca728 het volgende:
[..]
2,50 na 7 uur savonds. Kan je ver reizen.
Ik weet niet wat weinig is, kan ik het toch noemen hier? Misschien reist hij wel ver die keren dat hij reist, op sommige trajecten heb je het al na 3 retourtjes eruit.quote:Op woensdag 26 januari 2011 18:24 schreef macca728 het volgende:
[..]
dat heet voordeelurenkaart en is voor NS.
Voor iemand die weinig reist, zoals degene die de vraag stelde heeft dat weinig zin toch ?
Dat wel, maar geen dingen over programma's die je gedownload hebt of wat dan ook.quote:Op woensdag 26 januari 2011 18:17 schreef macca728 het volgende:
[..]
mag je dan wel nieuws posten over de veiligheid van de kaart en de maatregelen die de politiek/Translink gaan doen ? Lijkt me wel relevante informatie sinds het ook op het journaal en nu.nl komt.
Echt he een kaart verplicht stellen die over 1 jaar toch vervangen moet worden voor de veiligheid.quote:Op woensdag 26 januari 2011 20:15 schreef CantFazeMe het volgende:
Vervoerders voeren gekraakte chipkaart 'gewoon' in
http://s.ad.nl/565138
Kansloos.
Vanaf zo'n ¤140 per jaar met de trein kan het idd handig zijn.quote:Op woensdag 26 januari 2011 18:49 schreef megamandy het volgende:
[..]
Ik weet niet wat weinig is, kan ik het toch noemen hier? Misschien reist hij wel ver die keren dat hij reist, op sommige trajecten heb je het al na 3 retourtjes eruit.
is al jaren bekend hoor. Maar goed dat RTL er mensen even op wijst.quote:
Controleurs kunnen wel zien waar en wanneer je bent ingechecked.quote:Op woensdag 26 januari 2011 22:15 schreef Mr.Noodle het volgende:
Volgens mij heb je niet eens 2 Ov chippassen nodig. Als het binnen een dag is kun je gewoon Amersfoort inchecken reizen naar Zwolle en later vervolgens terug naar Amersfoort Schothorst. En daar de bus pakken naar huis. Dan betaal je met de trein iig. alleen maar Amersfoort->Amersfoort Schothorst, terwijl je toch in Zwolle geweest bent.
Als je onderweg controle krijgt, heb je wel een probleem. Je mag namelijk niet terugreizen in de richting van je incheckstation.quote:Op woensdag 26 januari 2011 22:15 schreef Mr.Noodle het volgende:
Volgens mij heb je niet eens 2 Ov chippassen nodig. Als het binnen een dag is kun je gewoon Amersfoort inchecken reizen naar Zwolle en later vervolgens terug naar Amersfoort Schothorst. En daar de bus pakken naar huis. Dan betaal je met de trein iig. alleen maar Amersfoort->Amersfoort Schothorst, terwijl je toch in Zwolle geweest bent.
kan dus nietquote:Op woensdag 26 januari 2011 22:15 schreef Mr.Noodle het volgende:
Who de neuk ben jij nou weer?quote:Op woensdag 26 januari 2011 17:41 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Hier ga ik geen discussie over voeren.
Wie denk je?quote:Op woensdag 26 januari 2011 22:40 schreef Armageddon het volgende:
[..]
Who de neuk ben jij nou weer?
Ah, oké. Hoe lang is trouwens de inchecktijd geldig van zo'n kaartje? Koop trouwens altijd een papieren kaartje, puur omdat ik weer zo iemand bent die vergeet uit te checken..quote:Op woensdag 26 januari 2011 22:19 schreef Light het volgende:
[..]
Als je onderweg controle krijgt, heb je wel een probleem. Je mag namelijk niet terugreizen in de richting van je incheckstation.
lekker op tijd.quote:Op woensdag 26 januari 2011 22:50 schreef TimKuik het volgende:
https://star-track.humankey.nl/solliciteer2.asp?puid=6801
tot de volgende dag. 4 uur smorgens ofzo, iets later.quote:Op woensdag 26 januari 2011 22:49 schreef Mr.Noodle het volgende:
[..]
Ah, oké. Hoe lang is trouwens de inchecktijd geldig van zo'n kaartje? Koop trouwens altijd een papieren kaartje, puur omdat ik weer zo iemand bent die vergeet uit te checken..
Kloptquote:Op woensdag 26 januari 2011 23:04 schreef Armageddon het volgende:
[..]
Een vrij onbelangrijk figuur.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |