abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_86226933
Aantal klachten neemt toe

Vandaag in de Spits

Ov-chipkaart zorgt voor klachtenbom

De (studenten) ov-chipkaart heeft in het tweede kwartaal een hausse aan klachten onder reizigers in het openbaar vervoer opgeleverd. Bij de ombudsman voor beter openbaar vervoer kwamen tussen 1 april en 30 juni in totaal 1458 klachten binnen. Dat is een ruime verdubbeling ten opzichte van de periode voor de invoering van de ov-chipkaart.

Dit blijkt uit een rapportage van het OV Loket die vandaag verschijnt. Het betreft klachten die door de vervoerders niet afdoende zijn afgehandeld. In totaal waren 846 van de 1458 meldingen gerelateerd aan de ov-chipkaart.

Problemen met defecte kaarten, in- en uitchecken, opladen en de kosten die reizigers moeten maken voor een nieuwe kaart, komen het vaakst voor. Ook gebeurt het regelmatig dat ten onrechte geld wordt afgeschreven, en het kost veel tijd om dat geld weer terug te krijgen.

De meeste klachten kwamen binnen bij Trans Link Systems, het bedrijf achter de ov-chipkaart: 523. Maar ook klachten (389) over de grootste vervoerder NS gingen merendeels over de gebruiks(on)vriendelijkheid van de chipkaart. Veel abonnementhouders zijn ontevreden; maatwerk lijkt te ontbreken.

Studenten krijgen van buschauffeurs, aan loketten, bij de telefonische klantenservice en via websites tegenstrijdige adviezen. „De gebruiksvriendelijkheid van de ov-chipkaart en de klantvriendelijkheid van de vervoerder zijn niet op het niveau dat je zou mogen verwachten”, stelt het OV loket.
pi_86226959
dit is natuurlijk ook treurig

Vraag je je geld terug, krijg je andere problemen.

http://www.security.nl/ar(...)lige_verbinding.html

Reizigers die restitutie voor hun OV-chipkaart willen aanvragen, moeten bij verschillende vervoersbedrijven hun privégegevens over een onbeveiligde verbinding versturen. Zowel de websites van het GVB, Arriva en Syntus gebruiken geen SSL, zo laat Security.nl lezer Louwrentius ons weten.

Toch moeten gedupeerde reizigers informatie zoals Ov-chipkaart nummer, banknummer, adresgegevens, telefoonnummer en e-mail invoeren. Opmerkelijk genoeg is de website van de OV-chipkaart waar informatie over het aanvragen van restitutie is te vinden, wel versleuteld.
  donderdag 9 september 2010 @ 00:08:37 #4
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_86227158
Dit valt natuurlijk allemaal onder de noemer opstartproblemen. Reizigers moeten er aan wennen, over de strippenkaart waren ook veel klachten en de klapper: in het buitenland werkt het ook goed. Dus uiteindelijk zal het hier ook goed komen en zal vooral de reiziger er beter van worden, met name door het grotere gebruiksgemak en natuurlijk lagere en eerlijkere beprijzing.

Vancouver kom er maar in.
There are no Saviours, there are no Kings, the Power lies in your head
DeviantArt
pi_86227287
quote:
Op donderdag 9 september 2010 00:08 schreef Hukkie het volgende:
Dit valt natuurlijk allemaal onder de noemer opstartproblemen. Reizigers moeten er aan wennen, over de strippenkaart waren ook veel klachten en de klapper: in het buitenland werkt het ook goed. Dus uiteindelijk zal het hier ook goed komen en zal vooral de reiziger er beter van worden, met name door het grotere gebruiksgemak en natuurlijk lagere en eerlijkere beprijzing.

VancouverFan negeert gewoon alle posten waarin problemen besproken worden
Het zou hem sieren als hij eens met eigen ervaringen kwam, maar daar wachten we al 20 topics op

Vanochtend zat trouwens een RET-er klem bij de poortjes, hij kon er niet uit.
Zijn collega zei dat hij zeker te weinig saldo had, wat nergens op sloeg, want dan kom je uberhaupt niet binnen

Toen ik vanmiddag terugreisde zaten bij hetzelfde poortje 2 vrouwen vast, die konden ook niet meer eruit, poortje zat zeker weer vast
pi_86227340
*O* en wederom is mijn 'Vrij Reizen" geblokkeerd en niemand weet waarom *O*
Morgen voor de 39892893e keer 0900 nummer gaan bellen.
pi_86227453
ik betaal voor dezelfde rit de ene keer ¤1,37 en de andere keer ¤1,38 :')
  donderdag 9 september 2010 @ 00:18:12 #8
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_86227503
quote:
Op donderdag 9 september 2010 00:12 schreef macca728 het volgende:
VancouverFan negeert gewoon alle posten waarin problemen besproken worden
Het zou hem sieren als hij eens met eigen ervaringen kwam, maar daar wachten we al 20 topics op
Jawel, dat VF een hoge functie bekleed in de OV-propagandamachine en waarschijnlijk per positieve post op FOK betaald krijgt, was menigeen al duidelijk.
There are no Saviours, there are no Kings, the Power lies in your head
DeviantArt
  donderdag 9 september 2010 @ 00:20:56 #9
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_86227604
quote:
‘Treinstudent ongelijk behandeld’
LSVb nieuwe problemen OV-chipkaart

In tegenstelling tot overige reizigers met een OV-kaart krijgen studenten geen tijdelijke kaart krijgen bij verlies, diefstal of beschadiging. Studentenvakbond LSVb eist dat studenten op dezelfde wijze worden behandeld als andere reizigers.

DOOR STERRE VAN HEEMST ‘Wanneer een OV-abonnementhouder een defecte kaart heeft, krijgt hij een vervangende kaart, wanneer een student een defecte kaart heeft moet hij zelf opdraaien voor de kosten’, zegt Sander Breur, voorzitter van de LSVb.

Een student betaalt ¤ 136 per maand via studiefinanciering, voor zijn OV-kaart. Op het moment dat deze defect is, betaalt de student het bedrag gewoon door en daarboven op ook nog eens reiskosten.

In september hebben 17 duizend studenten een kaart met productiefout gekregen waardoor ze niet in of uit kunnen checken. Ook zijn er nog steeds studenten die hun abonnement niet kunnen ophalen, of aan wie geen nieuwe kaart wordt gestuurd. De studenten die in het bezit zijn van een kaart met productiefout hebben volgens de persvoorlichtster een brief gekregen waarmee ze kunnen reizen op punten waar ze niet in of uit kunnen checken.

Els van der Boon (22) is een van de gedupeerde studenten. ‘Nadat ik mijn OV-kaart verloren was, moest ik drie weken wachten totdat ik een nieuwe kreeg. Dit bleek een kaart zonder reisproduct te zijn. Er gingen nogmaals drie weken voorbij voordat ik dit product op mijn kaart kon zetten. Toen bleek mijn kaart geblokkeerd te zijn.’

Van der Boon: ‘Toen ik de servicelijn belde, wist men niet hoe de blokkade tot stand gekomen was, ik had genoeg saldo om te kunnen reizen. Bij de hulplijn vertelde ze mij dat het servicepunt dit probleem kon oplossen maar bij het servicepunt verwees men mij weer terug naar de hulplijn voor een oplossing. Uiteindelijk zijn ze er achter gekomen dat transportbedrijf Veolia mijn kaart geblokkeerd had. Zij vertelden mij dat ze hier niets aan konden doen en dat de servicelijn van de OV-chipkaart dit moest oplossen. Nadat ik heel boos ben geworden op zowel Veolia als het servicepunt van OV-chipkaart ben ik maar naar het servicepunt van Veolia gegaan in Zoetermeer. Hier hebben ze uiteindelijk mijn blokkade kunnen opheffen. Ik heb mijn OV-chipkaart bijna 3 maanden niet kunnen gebruiken. Het aantal belminuten dat ik heb gebruikt om dit te kunnen regelen is gigantisch.’
pi_86227615
Sinds vandaag krijg ik constant ''Probeer opnieuw'' bij de poortjes :')

Maar het poortje gaat wel open, en als je het dan 3 keer opnieuw doet staat er ''U bent al ingecheckt!''
pi_86227622
quote:
Op donderdag 9 september 2010 00:16 schreef mschol het volgende:
ik betaal voor dezelfde rit de ene keer ¤1,37 en de andere keer ¤1,38 :')
die verschillen komen omdat de kaartlezers niet geijkt zijn.

Ik vroeg het aan Qbuzz, die gaven eerst een ontwijkend antwoord op die vraag en daarna agressief, dat ik niet moest zeuren, want de kaartlezers voldeden aan de wettelijke norm

Ja dat klopt ook, alleen de wet vind het niet noodzakelijk dat de lezers 100% nauwkeurig werken.

Een collega van mij heeft een abonnement en kan bijna dagelijks 80 cent bijbetalen omdat de kaartlezer in de bus telkens een halte verder neemt, wanneer hij uitcheckt
pi_86227911
quote:
Op donderdag 9 september 2010 00:21 schreef macca728 het volgende:

[..]

die verschillen komen omdat de kaartlezers niet geijkt zijn.

Ik vroeg het aan Qbuzz, die gaven eerst een ontwijkend antwoord op die vraag en daarna agressief, dat ik niet moest zeuren, want de kaartlezers voldeden aan de wettelijke norm

Ja dat klopt ook, alleen de wet vind het niet noodzakelijk dat de lezers 100% nauwkeurig werken.

Een collega van mij heeft een abonnement en kan bijna dagelijks 80 cent bijbetalen omdat de kaartlezer in de bus telkens een halte verder neemt, wanneer hij uitcheckt
hmm, ach, dan is het maar goed dat ik standaard 2 haltes minder afreken })
  donderdag 9 september 2010 @ 00:33:58 #13
39333 Zelva
pi_86228020
quote:
Steeds meer geldclaims OV-chipkaart Amsterdam
woensdag 8 september 2010
Dit artikel zit in dossier: OV Chipkaart
Steeds meer geldclaims OV-chipkaart Amsterdam

In de regio Amsterdam wordt steeds vaker geld teruggevraagd door reizigers die hebben vergeten uit te checken, of niet uit konden checken door falende apparatuur.

Dat meldt Metro vandaag in de krant. In de maand mei nam nog maar 6% van de reizigers de moeite om het te veel betaalde geld terug te vragen, nu is dat al 15,5%. Door de stijging van het aantal aanvragen kost het het GVB meer tijd om de aanvragen te verwerken. Eerst duurde het maar enkele dagen, nu twee tot drie weken.

Het GVB verdient nu per maand ongeveer anderhalve ton aan gemiste uitchecks
  donderdag 9 september 2010 @ 01:26:54 #14
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_86229165
quote:
Op donderdag 9 september 2010 00:08 schreef Hukkie het volgende:

In het buitenland werkt het meestal dan ook omdat ze het bij maar bij 1 vervoersmaatschappij toepassen en/of met een veel eenvoudiger betaalsysteem werken.
Maar omdat hier in Nederland alles winst moet maken en omdat we denken dat dit ontzettend kleine stukje wereld heel veel vervoersbedrijven nodig heeft zodat de prijs lager wordt :') gaat het dus never nooit niet functioneren.

Nog los van de ongelooflijke brakke manier waarop dit systeem is opgezet.
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
pi_86231210
-schelden is niet nodig :*-

[ Bericht 89% gewijzigd door BrandX op 09-09-2010 08:22:31 ]
Leaf
pi_86231214
quote:
Op donderdag 9 september 2010 00:33 schreef Zelva het volgende:

[..]

En hoeveel zijn ze kwijt aan de afhandeling van die claims en het terugbetalen?

En hoeveel verdiende de OV bedrijven aan verloren strippenkaarten, strippenkaarten die in de was kapot gingen en andere zaken?
Leaf
  donderdag 9 september 2010 @ 07:53:42 #17
39333 Zelva
pi_86231412
quote:
Op donderdag 9 september 2010 07:27 schreef VancouverFan het volgende:

[..]

Ik verwacht eigenlijk dat daar niet meer daar één medewerker op gezet is als de verwerkingstijd zo achterlijk exponentieel toeneemt met een paar procenten meer claims.

Waarom beantwoordt je zelf eigenlijk die vraag niet eens? Overal lees je klachten dat de ov-bedrijven tonnen eraan verdienen. En enige onderbouwing dat dat niet het geval is van de kant van de ov-bedrijven, daar is geen sprake van. Ja ze claimen dat het niets oplevert, maar daar geloof ik dus helemaal niets van. Bewijs hebben ze inderdaad geval niet geleverd en dat gaat ook vast niet gebeuren. Het is een miljoenenbusiness die ov-chipkaart, en de cijfers worden angstvallig geheimgehouden.

Maar eigenlijk doet dat er helemaal niet toe. Het is de eigen schuld van de ov-bedrijven dat ze met zo'n halfkwartgaar systeem aan zijn komen zetten. Dan is het in- en intriest dat ze zich ze ook nog eens als huilies gaan gedragen om hun eigen falen te compenseren. Boehoe, het kost ons geld. :'(

quote:
En hoeveel verdiende de OV bedrijven aan verloren strippenkaarten, strippenkaarten die in de was kapot gingen en andere zaken?
Wat een vergelijking, dat gebeurde maar sporadisch. Terwijl defecte apparatuur schering en inslag is en vergeten uit te checken ettelijke keren vaker zal voorkomen dan een strippenkaart die in de was gaat. Ik heb daar nog nooit iemand over horen klagen en ook nog nooit gehoord dat dat gebeurd is. Dat komt ook vooral omdat het dan de eigen schuld is, terwijl het bij de chipkaart aan de inherente triestheid van het systeem ligt.
pi_86231622
quote:

[..]

wat begrijp je niet aan de zin : Het GVB Verdient 1,5 ton per maand aan mensen die niet goed uitchecken ?
pi_86231646
quote:

[..]

waarom weer een vergelijking met de strippenkaart ?
dit is toch een beter systeem, moet dat niet beter werken dan ?
pi_86231673
wat vind je van kaartlezers die vaak een andere halte aflezen dan de halte waar mensen uitchecken
  Boks-Chick donderdag 9 september 2010 @ 08:27:04 #21
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_86231749
:W hoi OV discusseerusers

even dit:

@VancouverFan: schelden is niet nodig :*

@ de rest: het staat VancouverFan natuurlijk vrij of hij wel of niet reageert op welke posts. Dat kan rete irritant zijn, dat weet ik, maar hey, dat is wel zijn goed recht. Blijkbaar (ik heb geen andere topics teruggelezen, mea culpa) is hij een voorstander van dat chipgedoe en de meesten van jullie tegenstanders. Dat zal altijd wringen in dit soort discussies. Hou de eer aan jezelf en negeer zo'n iemand dan ;).
lolwut
pi_86231755
quote:

[..]

Hoeveel ze kwijt zijn aan de afhandeling van die claim zal mij als reiziger mijn reet roesten. Dat hadden ze maar van te voren moeten bedenken teon ze met zijn allen ja en amen zeiden tegen dit plan.

De OV-chip kaart zou juist het makkelijker maken voor reizigers aangezien dat niet het geval is kan het toch niet zo zijn dat de reizigers ook nog eens voor de afhandelingskosten van dit wanprodcut moeten gaan opdraaien.
pi_86231841
quote:
Op donderdag 9 september 2010 08:27 schreef BrandX het volgende:
:W hoi OV discusseerusers

even dit:

@VancouverFan: schelden is niet nodig :*

@ de rest: het staat VancouverFan natuurlijk vrij of hij wel of niet reageert op welke posts. Dat kan rete irritant zijn, dat weet ik, maar hey, dat is wel zijn goed recht. Blijkbaar (ik heb geen andere topics teruggelezen, mea culpa) is hij een voorstander van dat chipgedoe en de meesten van jullie tegenstanders. Dat zal altijd wringen in dit soort discussies. Hou de eer aan jezelf en negeer zo'n iemand dan ;).
lees de andere topics even door en je begrijpt dat er geen discussie mogelijk is, dat de discussie eindeloos herhaald wordt. Het is hier toch een discussieforum ? Wij willen een discussie, niet iemand die de discussie elke keer doodt omdat tegenstanders zeikerds, zeurpieten, trollen en andere schekldworrden zijn
  donderdag 9 september 2010 @ 08:37:13 #24
198417 Lastpost
Rotterdammert!
pi_86231857
Ik heb zelf vrij weinig problemen gehad met die OV kaarten qua in en uitchecken, mijn vriendin daarentegen vrijwel alleen maar.
Ondertussen heeft ze de nieuwe kaart (vorige deed totaal niets meer) enkele weken en hij geeft nu al een vage error-code aan bij het inchecken en bij navraag blijkt dus gewoon dat ie 'stuk' is.
Weer een nieuwe aanvragen en als ze hem binnen 3 weken krijgt kun je de reiskosten ook op je buik schrijven, idioot systeem.

Ik kreeg destijds als Rotterdammer nog in de proefperiode zo'n OV kaart en dat ding doet het nu nog steeds en heeft nog nooit een portemonnee van binnen gezien, wel de aanraking met de grond, de poten van het bankstel, de vijver en de sleutelbos en ik heb ook 3 anonieme reiskaarten en 2 daarvan zijn er kapot gegaan in een jaar tijd terwijl die altijd netjes opgeborgen zaten.
Ik vrees dan ook dat de laatste generaties kaarten gewoon een stuk brakker/gevoeliger zijn, geldbesparing zal er wel achter zitten.
  Boks-Chick donderdag 9 september 2010 @ 08:39:37 #25
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_86231886
quote:
Op donderdag 9 september 2010 08:35 schreef macca728 het volgende:

[..]

lees de andere topics even door en je begrijpt dat er geen discussie mogelijk is, dat de discussie eindeloos herhaald wordt. Het is hier toch een discussieforum ? Wij willen een discussie, niet iemand die de discussie elke keer doodt omdat tegenstanders zeikerds, zeurpieten, trollen en andere schekldworrden zijn
Hij wil blijkbaar geen discussie. Aan een dood paard kan je niet trekken. Ik zeg het, bloedirritant, maar negeer hem en zijn posts dan gewoon. Dat is de enige remedie. En discussieer met de rest.

Oh en ik zeg het: hij moet niet schelden.
lolwut
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')