abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 30 november 2010 @ 13:54:57 #1
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_89341743

Welkom in alweer deel 277 van deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken.

===================================

>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom.

Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst.

=================================

>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de StudentenOV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je StudentenOV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Rotterdam via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je StudentenOV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je StudentenOV-Chipkaart kun je het beste in dit topic terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
Sinds september 2009 rijdt NS Hispeed ieder uur op de HSL-Zuid een pendeldienst tussen Amsterdam en Rotterdam. De reistijd bedraagt 41 minuten, waarvan 26 minuten tussen Rotterdam en Schiphol en 15 minuten van Schiphol naar Amsterdam Centraal. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Tevens is het mogelijk om een voordeliger Superdiscount kaartje te kopen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Met ingang van de Dienstregeling 2010, is ook de Thalys over de HSL-Zuid gaan rijden. Tussen Amsterdam en Rotterdam wordt nog met een snelheid van 160km/h gereden, vlak na Rotterdam gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk op NsHispeed of TGV-Europe.

Station Breda is voorlopig nog niet op het HSL-netwerk aangesloten.

>> Met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten naar het buitenland
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een StudentenOV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht.

>> Geldigheid Studenten OV/Voordeeluren etc. op feestdagen
Er bestaat onduidelijkheid over de feestdagen welke anno 2010 gelden bij de Nederlandse Spoorwegen.
Dit zijn: Goede Vrijdag (2 april), 2e paasdag (5 april), Koninginnedag (30 april), Bevrijdingsdag (5 mei), Hemelvaartsdag (13 mei), 14 mei (dag na Hemelvaart), 2e pinksterdag (24 mei) aldus NS.nl.
===================================

>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. Ook over stations welke (tijdelijk) gesloten zijn door bijvoorbeeld werkzaamheden, mogen hier niet ontbreken. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Uithuizen - Socios
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen Haven - Socios
Harlingen (- Haven) - Greavy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon

================================

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop!
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 30 november 2010 @ 13:56:04 #2
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_89341786
Tweede Kamer wil hoofdspoor weer aan NS gunnen

Als ze het op deze manier doen zal het wel tot protesten gaan leiden ...
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_89341881
Ze zijn overduidelijk gewoon bang dat dit de ov chipkaart helemaal dood gaat maken. Want die gaat alleen maar goed werken op het spoor als er maar 1 vervoerder op het hoofdnet zit :)
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 30 november 2010 @ 14:04:27 #4
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_89342122
Maar ff een sneeuwplaatje :P

Altijd onderweg naar het avontuur
pi_89343700
quote:
2s.gif Op dinsdag 30 november 2010 13:56 schreef Peterselieman het volgende:
Tweede Kamer wil hoofdspoor weer aan NS gunnen

Als ze het op deze manier doen zal het wel tot protesten gaan leiden ...
En ja hoor, weer het aloude riedeltje:
quote:
"Kijk naar Engeland. Daar is de privatisering een drama geworden. Bij ons doet de NS het steeds beter, de problemen liggen vooral bij spoorbeheerder Prorail", aldus Monasch.
In Engeland lag het drama óók bij RailTrack, de Engelse ProRail. :X

En voor zover ik weet gaat het daar nu beter dan ooit, sinds RailTrack als for-profit-bedrijf is opgeheven en nu de overheid in de vorm van Network Rail het spoor weer in handen heeft.
  dinsdag 30 november 2010 @ 15:01:21 #7
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_89344219
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 14:55 schreef Crientj het volgende:
http://www.ns.nl/spoordeelweken/

Enzovoort.
Dank u, het een en ander besteld.
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_89346381
Wat is dat toch allemaal met het huidige beeld dat de pro-rail alles fout doet, maar de NS niet. Op alle geprivatiseerde spoorlijnen is het vervoer nu veel beter dan voor de privatisering. Goede frequenties, goed materieel, minder vertraging en een grote reizigersgroei.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
pi_89347617
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 15:59 schreef Ascendancy het volgende:
Wat is dat toch allemaal met het huidige beeld dat de pro-rail alles fout doet, maar de NS niet. Op alle geprivatiseerde spoorlijnen is het vervoer nu veel beter dan voor de privatisering. Goede frequenties, goed materieel, minder vertraging en een grote reizigersgroei.
Is dat de verdienste van Prorail dan of zo? -O-
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_89347920
Een treinnummer dat nu (in een andere versie welliswaar [barbra streisand]) in de hitlijsten staat!
dag
pi_89348592
quote:
5s.gif Op dinsdag 30 november 2010 16:32 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Is dat de verdienste van Prorail dan of zo? -O-
Nee, van die vervoerders. Het arrivapersoneel is naar mijn ervaring tenminste ook duidelijk aanwezig in de trein. Als ik om 11 uur 's avonds van Den haag naar Dordrecht reis in een SLT IV die overal stopt en geen enkele keer de conducteur zie, dan klopt er imo toch niet iets aan de veiligheid.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
pi_89350257
Haha geweldig. In een stampvolle td7-stam omroepen dat we nog even op de aansluiting uit Roermond wachten en 2 seconden later toch wegrijden. Eerst treintjes laten rijden, mensen daadwerkelijk vervoeren komt later wel ^O^
pi_89350288
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 16:57 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Nee, van die vervoerders. Het arrivapersoneel is naar mijn ervaring tenminste ook duidelijk aanwezig in de trein. Als ik om 11 uur 's avonds van Den haag naar Dordrecht reis in een SLT IV die overal stopt en geen enkele keer de conducteur zie, dan klopt er imo toch niet iets aan de veiligheid.
Ja, dat is natuurlijk wel zo. Maar hadden we daarvan niet een paar jaar geleden al geconstateerd dat het niet aan de privatisering op zich lag, maar aan bakken met subsidie? :?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_89350524
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 17:44 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ja, dat is natuurlijk wel zo. Maar hadden we daarvan niet een paar jaar geleden al geconstateerd dat het niet aan de privatisering op zich lag, maar aan bakken met subsidie? :?
Ik kan ook prima beter doen dan de NS op den haag -> gouda zolang de subsidie goed is :P
pi_89351150
Trein 3661 met 2x Plan V :')
pi_89351294
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 18:10 schreef Ireyon het volgende:
Trein 3661 met 2x Plan V :')
Knusse boel :D *O*
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_89351341
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 17:44 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ja, dat is natuurlijk wel zo. Maar hadden we daarvan niet een paar jaar geleden al geconstateerd dat het niet aan de privatisering op zich lag, maar aan bakken met subsidie? :?
Indirect wordt de NS daar ook mee gesubsidieerd, want zonder al die lijntjes waren de NS-treinen ook leger. Wat de kosten baten precies zijn weet ik niet, maar het feit is dat NS relatief gezien een veel lager serviceniveau hebben
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
pi_89351637
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 18:16 schreef Ascendancy het volgende:
het feit is dat NS relatief gezien een veel lager serviceniveau hebben
Wat bedoel je hier precies mee? :?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_89352755
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 18:10 schreef Ireyon het volgende:
Trein 3661 met 2x Plan V :')
zegt me niks, welke trein is dat
pi_89352792
Oeh ze hebben door dat treinen elkaar bij houten kunnen inhalen.

Beetje jammer alleen dat ze de IC naar Maastricht net voor Houten Castellum stilzetten op het buitenste spoor en op het middenspoor laten inhalen door een stoptrein.
pi_89352850
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 18:53 schreef Yreal het volgende:

[..]

zegt me niks, welke trein is dat
Iets op Roosendaal - Den Bosch - Arnhem - Zwolle.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_89352937
quote:
5s.gif Op dinsdag 30 november 2010 18:24 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Wat bedoel je hier precies mee? :?
Waarom groeit het treinverkeer op de aanbestedingslijnen harder dan de regio? Omdat het serviceniveau als hoger wordt ervaren. Of heb jij een andere verklaring? Hier is de A15 bijvoorbeeld relatief goed bereikbaar dus de file gaat het niet om.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 30 november 2010 @ 18:57:58 #23
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_89352982
Het wegsnijden van parallelle buslijnen
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_89353065
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 18:54 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Iets op Roosendaal - Den Bosch - Arnhem - Zwolle.
Dat moet leuk zijn geweest :o
pi_89353457
Mwah. Versnippering van het spoornet lijkt me niet bepaald bevordelijk voor de kwaliteit. Zoals in dat nieuwsbercit staat: de alternatieven voor de NS zijn staatsbedrijven uit buurlanden. Het lijkt mij ook nogal kapitaalvernietiging om een ander bedrijf vanaf het begin op te starten. Terwijl aan de andere kant een complete treinvloot de shredder in kan omdat de partijen het niet eens kunnen worden over een overname. Daarnaast moet er ook nog een compleet administratief apparaat uit de grond gestampt worden. Of neemt de nieuwe vervoerder de complete ns tot en met de voorraad paperclips en elastiekjs over?

Kortom vergunning van het hoofdspoor aan een of meer andere aanbieder kost alleen maar geld. Je kan mij echt niet wijsmaken dat het opengooien van de markt geld bespaart, betere kwaliteit voor de reiziger geeft of de boel goedkoper danwel makkelijker maakt.

Sommige zaken moeten gewoon in staatshanden blijven.
pi_89353740
Het jubileumfeest is dan wel afgeblazen, maar de medewerkers van Prorail hebben wel een leuk kwartetspel gekregen :s) En laat ik nou net spoorweg-kwartetspellen verzamelen *O* Dus ik heb er via via via ook ééntje kunnen bemachtigen. Tof, is weer eens wat anders dan dat eindeloze stoomtreinengeneuzel wat je zo vaak ziet ^O^ Het spel bestaat goeddeels uit bedrijfsmomenten, zo zijn er kwartetten voor elk jaar tussen 2005 en 2010. Maar er zit ook een kwartet "Extreme Natuur" bij *O*









Tof :s)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_89353806
quote:
2s.gif Op dinsdag 30 november 2010 18:57 schreef Peterselieman het volgende:
Het wegsnijden van parallelle buslijnen
Maar is het daar slechter van geworden? Naast dat er hier nog regionale buslijnen tussen de belangrijkere stations rijden(er hebben nooit snelbussen gereden) is de trein gewoon vele malen sneller op de MLL. Zeker omdat de GTW itt Plan V de dienstregeling ruim haalt en plan V in de ochtendspits haast consequent z'n aansluiting op de 1900 mistte.

@fixer: Ik zeg ook niet dat het versnipperd moet worden, maar dat dat kamerlid stelt dat de NS het heel goed doet en alles aan pro-rail ligt is gewoon niet waar.
Daarnaast moet het hoofdnet en de zijlijnen wel felxibeler worden, zodat regionale vervoerders als wel delen van het hoofdnet mogen gebruiken. Zo kan bijvoorbeeld de 1900 over de HSL gaan en kan je ook situaties zoals in Duitsland creëeren, waar de BOB(bayerische oberlandsbahn) bijvoorbeeld aan het einde van zijn lijn ongestoord doortuft naar Munchen hbf.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  dinsdag 30 november 2010 @ 19:21:47 #28
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_89353969
In Engeland is het netwerk destijds opgeknipt in allerlei verschillende lijnen, en is het materieel dat van British Rail was ondergebracht bij een paar leasemaatschappijen. Bij het verlenen van concessies leasen de maatschappijen het bij die ROSCOs, aan het einde van de levensduur van dat materieel wordt het vervangen en bij nieuwe lijnen wordt er indien nodig nieuw materieel gekocht (zie de Hitachi-HST's van Southeastern).

Daarnaast is er een nationaal tariefmodel en is alle reisinformatie ondergebracht bij National Rail Enquiries (NRE), waarbij National Rail een merknaam is van ATOC (de associatie waarbij alle treinexploiterende bedrijven zijn aangesloten) voor communicatie richting de reiziger.

De problemen in Engeland kwamen in grote mate door Railtrack, die het onderhoud zo ver lieten versloffen dat er serieus doden vielen. Nadat Railtrack eruit werd geknikkerd en Network Rail het overnam, is de kwaliteit best wel aanzienlijk verbeterd. Maar ook de overheid is schuldig te noemen, de privatisering aldaar werd nog snel doorgevoerd, voordat er een nieuwe regering zou worden gevormd, en werd met opzet zo gedaan dat het renationaliseren bijna onmogelijk zou zijn.

De geschiedenis van British Rail is best wel fascinerend, deels van hoe het toch echt niet moet: flink achterlopen met investeren (na de 2e wereldoorlog reden nog steeds stoomtreinen... en niet in museumdienst!), mismanagement, het sluiten van een overdadige hoeveelheid aan stations (Beeching Axe), mismanagement (Railtrack), maar ook van hoe het wel kan. De reizigersaantallen zijn daar flink toegenomen in de laatste jaren, net als hier in Nederland nadat partijen anders dan NS de boel overnamen.
  dinsdag 30 november 2010 @ 19:29:50 #29
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_89354384
Ohja, de rode Traxx'en krijgen een kleine make-over:

pi_89354450
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 19:29 schreef James1988 het volgende:
Ohja, de rode Traxx'en krijgen een kleine make-over:

[ link | afbeelding ]
Woohoo :o

Nou nog een Taurus ipv een Traxx en het gaat echt ergens op lijken :P

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_89354614
quote:
11s.gif Op dinsdag 30 november 2010 19:30 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Woohoo :o

Nou nog een Taurus ipv een Traxx en het gaat echt ergens op lijken :P

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dan wel de rijtuigen er ook bij.. _O_
  dinsdag 30 november 2010 @ 19:34:23 #32
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_89354630
En de ÖBB ook alstublieft.
pi_89354848
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 19:34 schreef James1988 het volgende:
En de ÖBB ook alstublieft.
Oh alsjeblieft niet zeg. Wat een klantonvriendelijke eikels werken daar.
  dinsdag 30 november 2010 @ 19:39:17 #34
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_89354883
Hetzelfde wordt ook gezegd over de NS en NMBS... da's best wel subjectief denk ik ;)
pi_89355053
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 19:08 schreef Fixers het volgende:
Mwah. Versnippering van het spoornet lijkt me niet bepaald bevordelijk voor de kwaliteit. Zoals in dat nieuwsbercit staat: de alternatieven voor de NS zijn staatsbedrijven uit buurlanden. Het lijkt mij ook nogal kapitaalvernietiging om een ander bedrijf vanaf het begin op te starten. Terwijl aan de andere kant een complete treinvloot de shredder in kan omdat de partijen het niet eens kunnen worden over een overname. Daarnaast moet er ook nog een compleet administratief apparaat uit de grond gestampt worden. Of neemt de nieuwe vervoerder de complete ns tot en met de voorraad paperclips en elastiekjs over?

Kortom vergunning van het hoofdspoor aan een of meer andere aanbieder kost alleen maar geld. Je kan mij echt niet wijsmaken dat het opengooien van de markt geld bespaart, betere kwaliteit voor de reiziger geeft of de boel goedkoper danwel makkelijker maakt.

Sommige zaken moeten gewoon in staatshanden blijven.
Personeel en materieel overnemen en ik zie het probleem niet...
Als de spoorwegen / het hoofdnet zo belangrijk is, dan maken ze dat maar weer een staatsbedrijf. Alle nevenlijnen kunnen prima uitbesteed worden.
dag
pi_89355239
Als je al het personeel en materieel overneemt (inclusief de back-office) wat is dan het nut van marktwerking? Kan je dan niet beter gewoon de aandelen van de vennootschap verkopen?
pi_89356039
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 19:29 schreef James1988 het volgende:
Ohja, de rode Traxx'en krijgen een kleine make-over:

[ link | afbeelding ]
V250 weer uitgesteld dus :') Zag er vanmiddag nog eentje in breukelen richting amsterdam rijden :P
  dinsdag 30 november 2010 @ 20:04:07 #38
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_89356125
Ze hebben nu nog een maand om de V250 toegelaten te krijgen, daarna moet de tijdelijke toelating (voor de test- en afnameritten) verlengd worden.
pi_89356175
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 19:39 schreef James1988 het volgende:
Hetzelfde wordt ook gezegd over de NS en NMBS... da's best wel subjectief denk ik ;)
Ik heb het hier niet over paarse-krokodil-taferelen ofzo. Dat is nog tot daaraantoe. Maar het ÖBB-personeel geeft mij echt de indruk dat ze actief en opzettelijk proberen om niet met jou als klant mee te denken, om niet behulpzaam te zijn, en je ook niet te geven waar je juridisch recht op hebt. Bijvoorbeeld:

- Bij ruim 2 uur vertraging een formulier geven dat 119 minuten vertraging aantoont om een GtbV voor twee uur vertraging te verhinderen (gelukkig maakte dat voor mij niet uit :) ),
- Weigeren je inzage in de vervoersvoorwaarden te geven,
- Als je zelf de vervoersvoorwaarden uitprint en ze onder hun neus duwt, nog steeds weigeren te erkennen dat je bepaalde rechten hebt,
- De klant niet meer durven aan te kijken en ook niet meer met de klant durven te praten als die door je smoesjes en leugentjes heen prikt,
- Op de website het telefoonnummer van de klantenservice zo goed mogelijk verstoppen,
- De klantenservice opdelen over verschillende dochter-bv'tjes zodat je van het kastje naar de muur wordt gestuurd,
- Belabberde kwaliteit van de telefoonverbinding van de klantenservice,
- Klantenservice-medewerkers die weigeren Hoogduits te spreken ipv. hun onverstaanbare dialect.

Toch knap, zo'n berg klantonvriendelijkheid. De DB heeft mij telkens wel vriendelijk te woord gestaan, zowel conducteurs, servicemedewerkers alsook aan de telefonische klantenservice. En uiteindelijk de zaak ook correct afgehandeld.

Edit: Bij de NS en NMBS heb ik (gelukkig ;) ) nog geen ervaring gehad. :)

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 30-11-2010 20:10:06 ]
  dinsdag 30 november 2010 @ 20:06:02 #40
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_89356219
Ik heb geen kwartetspel gekregen. -O-
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_89356294
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 20:06 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Ik heb geen kwartetspel gekregen. -O-
Niet?? Wat raar :{ Alle prorailers die ik ken verder wel :?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 30 november 2010 @ 20:09:35 #42
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_89356397
quote:
Verkeerde kaartje: conducteur slaat grootmoeder

den helder -

Een controleur in de trein vanuit Den Helder heeft maandag een 58-jarige grootmoeder een harde vuistslag gegeven en haar bagage op het perron gegooid. Reden: ze had geen eerste-klaskaartje.

Mevrouw P. van den Brand uit Den Helder stapte maandagmiddag, samen met haar driejarige kleinzoon en diens au-pair, op de trein. Het reisdoel was Den Haag, maar ze kwamen niet ver. In Schagen stonden de drie alweer op het ijskoude perron.

,,We hadden de verkeerde kaartjes'', geeft de Helderse direct toe. Aan haar loket had ze om eerste-klaskaartjes gevraagd, maar ze had niet goed opgelet of ze die wel kreeg. Ter hoogte van Anna Paulowna kwam de controleur. ,,Een Hollandse man van een jaar of veertig. Ik vond hem vanaf het begin erg belangrijk doen, vól ego.''

Zodra de man zag dat het drietal de verkeerde kaartjes had, verklaarde hij dat dit een boete van 90 euro betekende. Kon het niet bij een waarschuwing blijven? vroeg de Helderse. Nee, zei de man en vroeg haar paspoort, wat ze hem, samen met haar kortingkaart gaf. Wel protesteerde ze en zei dat ze een klacht zou indienen. ,,Ik zei dat hij discrimineerde. Want ik had de indruk dat hij zo streng was omdat hij hoorde dat ik niet Hollands ben'', zegt de geboren Chileense.

Wat later vroeg ze haar paspoort terug. Toen de conducteur het vast bleef houden, trok ze het uit zijn handen. Even later had ze een vuistslag in haar gezicht te pakken. Ze viel hard tegen de hoek van een stoel, waardoor ze een grote bult op haar achterhoofd opliep. De conducteur pakte de spullen van haar en haar kleinzoon, zei 'Jullie gaan nú mijn trein uit!'', en gooide de tassen op het perron van Schagen, waar de trein net was gearriveerd. De drie stapten geschrokken uit. En kochten noodgedwongen nieuwe kaartjes naar Den Haag. Zonder kortingkaart, want die had de controleur nog.

Mevrouw van den Brand heeft aangifte van mishandeling gedaan. ,,Wat bezielde die man'', vraagt ze zich af. ,,Ik vind het verschrikkelijk, alleen al voor mijn kleinzoon. Hij stond te huilen. Een conducteur die zijn oma slaat!?''

De controleur heeft ook aangifte gedaan, wegens belediging. De NS had dinsdag geen commentaar.
bron

Als dit waar is: per direct ontslaan. Zo hoor je niet met klanten om te gaan.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 30 november 2010 @ 20:16:08 #43
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_89356726
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 19:18 schreef Ascendancy het volgende:

[..]

Maar is het daar slechter van geworden? Naast dat er hier nog regionale buslijnen tussen de belangrijkere stations rijden(er hebben nooit snelbussen gereden) is de trein gewoon vele malen sneller op de MLL. Zeker omdat de GTW itt Plan V de dienstregeling ruim haalt en plan V in de ochtendspits haast consequent z'n aansluiting op de 1900 mistte.
Echt slechter niet geworden, maar het betekent voor sommige mensen wat meer overstappen.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_89356786
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 20:09 schreef James1988 het volgende:

[..]

bron

Als dit waar is: per direct ontslaan. Zo hoor je niet met klanten om te gaan.
Oma was vast ook geen goed voorbeeld voor haar kleinkind.. De waarheid zal wel ergens in het midden liggen..
dag
pi_89356825
quote:
14s.gif Op dinsdag 30 november 2010 20:16 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Echt slechter niet geworden, maar het betekent voor sommige mensen wat meer overstappen.
Dat komt toch omdat het hoofdnet van een andere vervoerder is? O-). Als je dat nou eens vrijgeeft...
dag
pi_89357073
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 20:17 schreef Peter het volgende:

[..]

Oma was vast ook geen goed voorbeeld voor haar kleinkind.. De waarheid zal wel ergens in het midden liggen..
Wat een gemiep altijd. Kan me opzich niet zo heel veel voorstellen bij dit voorgeval al kan ik er ergens wel inkomen dat je als conducteur wat fel bent als je ziet wat voor boeren er in den helder wonen :') .

Vind hem ook raar dat mevrouw dan maar weer gewoon 1ste klas kaartjes gaat kopen :') Je reist met een fucking kind van 3 ! Dan koop je toch een rail-runner van 2.50 en niet een kaartje van 33.50 :')
pi_89357168
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 20:23 schreef Yreal het volgende:

[..]

Wat een gemiep altijd. Kan me opzich niet zo heel veel voorstellen bij dit voorgeval al kan ik er ergens wel inkomen dat je als conducteur wat fel bent als je ziet wat voor boeren er in den helder wonen :') .

Vind hem ook raar dat mevrouw dan maar weer gewoon 1ste klas kaartjes gaat kopen :') Je reist met een fucking kind van 3 ! Dan koop je toch een rail-runner van 2.50 en niet een kaartje van 33.50 :')
Maar ze reist met kind en au-pair. dan moet je wel op stand reizen hoor..
dag
pi_89357246
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 20:18 schreef Peter het volgende:

[..]

Dat komt toch omdat het hoofdnet van een andere vervoerder is? O-). Als je dat nou eens vrijgeeft...
Nee, het gaat erom dat mensen die vroeger een directe buslijn naar hun bestemming hadden, nu vaak halverwege op de trein moeten overstappen.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 30 november 2010 @ 20:29:16 #49
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_89357342
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 20:18 schreef Peter het volgende:

[..]

Dat komt toch omdat het hoofdnet van een andere vervoerder is? O-). Als je dat nou eens vrijgeeft...
Nee, ik had het over het vervoer van bus op trein en andersom en het rechtstreekse busvervoer wat wegbezuinigd is.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_89357603
Meer vertramming en buurtspoorwegen _O_
dag
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')