Mja....ze hebben er volgens mij wel behoorlijk wat geld uitstaan en ze maken onderdeel uit van Europa. Ik vind het vreemd dat ze dan geen cent bijleggen omdat ze geen euro hebbenquote:Op vrijdag 7 mei 2010 12:08 schreef speknek het volgende:
[..]
Omdat ze niet in de Euro zitten, vermoed ik zo.
Lijkt me simpel: alle import-producten worden duurder: auto's, TV's, olie, etc.quote:Op vrijdag 7 mei 2010 12:24 schreef MrBadGuy het volgende:
Wat betekent een mogelijke (diepe) val van de euro voor ons spaargeld en wat doen jullie er aan om jullie in te dekken?
Is de titel niet een woordspeling op "Erik of het klein insectenboek"?quote:Op vrijdag 7 mei 2010 12:28 schreef luckyb1rd het volgende:
En toch vind ik Griekenland EN de val de euro een betere titel![]()
Als Griekenland gaat, gaat de euro ook..
Maakt weinig uit zolang je uitgaven in euro zijn. Pas als de munt zo zwak wordt dat het inflatie veroorzaakt heb je een probleem, maar dat is voorlopig niet aan de orde.quote:Op vrijdag 7 mei 2010 12:24 schreef MrBadGuy het volgende:
Wat betekent een mogelijke (diepe) val van de euro voor ons spaargeld en wat doen jullie er aan om jullie in te dekken?
Hier (Nederland) heb ik juist het idee dat het stunten met prijzen over is, en heel veel producten zeer veel (denk aan 50%) duurder worden! Bijvoorbeeld:quote:Op vrijdag 7 mei 2010 12:37 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ik heb zelf in 3 jaar tijd de £ van 1,50 naar 1,10 zien zakken maar er is niet/ nauwelijks prijsstijging, dankzij de crisis die deflatoir is (en voorlopig blijft, is mijn inschatting). Hoewel er officieel (lage) inflatie is zijn mijn kosten zelfs iets lager dan 2 jaar geleden omdat er vanwege de crisis veel meer wordt gestunt met prijzen. De locale super is daardoor per saldo gewoon goedkoper geworden. Zie bijvoorbeeld het "eten" gedeelte in mijn kostenplaatje
Kan het wel eens zijn met Verdonk, we zijn de gekke henkie van Europaquote:Op vrijdag 7 mei 2010 12:35 schreef RvLaak het volgende:
Verdonk is nu op BNR BTW... Peptalk, hier te luisteren
quote:Duitse banken dragen vrijwillig 8 miljard bij aan hulp Griekenland
Duitse banken en verzekeraars dragen ongeveer 8 miljard euro bij aan het financiële reddingsplan voor Griekenland.
Vrijwillig
Dat maakte een woordvoerder van het ministerie van Financiën in Berlijn vrijdag bekend. De Duitse banken en verzekeraars doen de bijdrage op vrijwillige basis. Het bedrag maakt deel uit van de 22,4 miljard euro, die de Duitse regering aan het Zuid-Europese land wil lenen. De Bondsdag, het Duitse parlement, ging vrijdag akkoord met het reddingsplan.
bron
""vrijwillig"" Denk wel dat Merkel in de laatste weken achter de schermen wat afgedwongen heeft. Lijkt me voor de PR vrijwillig, voor de kudde te sussenquote:
Yeah, de overheid springt toch bij als de banken het niet redden... En die banken hebben ervaring met slechte investeringen.quote:
18,625quote:Het Griekse staatspapier blijft onder druk staan. De Griekse kortlopende rente is naar een recordhoogte van 18,625 % gestegen.
"Ja, dit had niemand verwacht"quote:Op vrijdag 7 mei 2010 14:17 schreef dramatiek het volgende:
Over 4-6 maanden (wanneer herstructureringen nodig zijn)hebben we hetzelfde debat maar dan waarom het mis is gegaan.de Jager zit zich nu al in te dekken door 1001x met het IMF te schermen. Dat wordt de zondebok in dat debat.
Check m'n user-id.quote:Op vrijdag 7 mei 2010 14:16 schreef RvLaak het volgende:
Het zal aan mij liggen, maar ik nie snap nie
o? Ze zijn ook niet preferent. Maw; domweg in de rij aansluiten.quote:Op vrijdag 7 mei 2010 14:41 schreef SeLang het volgende:
Hij zegt nu wel expliciet dat de Europese leningen niet zijn achtergesteld. Dat is in elk geval enigszins geruststellend.
Komen ze dan na de eerdere leningen?quote:Op vrijdag 7 mei 2010 14:44 schreef RvLaak het volgende:
[..]
o? Ze zijn ook niet preferent. Maw; domweg in de rij aansluiten.
Die worden door NL op de kapitaalmarkt geleend en geboekt als vordering op Griekenland o.i.d., m.a.w. het zijn geen uitgaven. Tot het moment dat duidelijk wordt dat het niet meer terugkomt en het afgeschreven moet worden natuurlijk. Maar dat is pas in een volgende kabinetsperiode, en daarmee niet van belang, voor politici tenminste.quote:Op vrijdag 7 mei 2010 14:03 schreef RemcoDelft het volgende:
En uit welke hoge hoed komt die 4.700.000.000,00 euro dit keer?! Want er moeten miljarden bezuinigd worden! Kan dergelijke ongein niet gewoon van het budget voor ontwikkelingshulp worden betaald? Dat geld wordt toch over de balk gesmeten.
Ik weet niet precies hoe dat werkt bij faillissementen van landen. Maar als er preferente leningen zijn, gaan die schuldeisers voor lijkt mij. En ik zie banken als GS & Citi er wel toe in staat hun leningen als preferent uit te geven.quote:
Dat kan prima inderdaad. Het is ook ontwikkelingshulp.quote:Op vrijdag 7 mei 2010 14:03 schreef RemcoDelft het volgende:
En uit welke hoge hoed komt die 4.700.000.000,00 euro dit keer?! Want er moeten miljarden bezuinigd worden! Kan dergelijke ongein niet gewoon van het budget voor ontwikkelingshulp worden betaald? Dat geld wordt toch over de balk gesmeten.
Maar dan met een omweg voor onszelf.quote:Op vrijdag 7 mei 2010 14:54 schreef bascross het volgende:
[..]
Dat kan prima inderdaad. Het is ook ontwikkelingshulp.
Vorige topics niet doorgelezen? Je bent echt geen advocaat van de duivel hoorquote:Op vrijdag 7 mei 2010 15:42 schreef FP128 het volgende:
Laat mij even de advocaat van de duivel zijn door aan te geven dat
ik het wel jammer vind dat Grienkenland gered wordt en daarmee
de ¤ gehandhaafd blijft![]()
Ik hoop van harte dat de ¤ valt zodat wij sowieso de ouderwetse
gulden terugkrijgen die ons zomaar werd afgenomen en dat
landen zoals Portugal of Spanje de aanzet geven doordat zij
hun huishoudboekje niet op orde hebben waardoor een val
onvermijdelijk is.
Als de gulden terugkomt dan wordt sowie bekend hoe erg menig
Ondernemer/ winkelier/restaurateur heeft lopen sjoemelen met
de invoer van de ¤ door op DEN duur een richtprijs van 1 op 1
toe te passen.
Hij komt idd ernstig slecht uit zijn woorden momenteel.quote:Op vrijdag 7 mei 2010 15:49 schreef dramatiek het volgende:
de Jager: "Er is heel veel samenhang in de samenhang van deze crisis" Say what?
Maar er zijn in deze reeks niet veel mensen die Griekenland een faillissement toewensen omdat ze denken dat daarmee bier zuipen goedkoper wordt.quote:Op vrijdag 7 mei 2010 15:45 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Vorige topics niet doorgelezen? Je bent echt geen advocaat van de duivel hoor. De meningen zijn ongeveer gelijk verdeeld over wel/niet redden.
Eh, we hebben het wel over ontwikkelingshulp he? Lijkt me niet nodig om deze deur dan ook nog eens in te trappen.quote:
wachten op de importinflatiequote:Op vrijdag 7 mei 2010 12:24 schreef MrBadGuy het volgende:
En alle hoeren gingen gewoon over van 50 gulden op 50 euroquote:Op vrijdag 7 mei 2010 15:42 schreef FP128 het volgende:Als de gulden terugkomt dan wordt sowie bekend hoe erg menig
toe te passen.
Kuthoerenquote:Op vrijdag 7 mei 2010 18:36 schreef Bruno25 het volgende:
[..]
En alle hoeren gingen gewoon over van 50 gulden op 50 euro
Als Griekenland omkiept en vervolgens Portugal en Spanje, dan krijg je op de dag dat je met pensioen gaat uiteindelijk een brief waarin het begin en het eind van de pensioenuitkering staan vermeld en waarbij het begin en het eind in dezelfde week en hetzelfde jaar vallen. Niet dat dit zachtgekookte "reddingsplan" hier veel aan kan veranderen.quote:
Ik vind niet echt dat Van Rompuy kennis en leiderschap uitstraalt, iets dat men in dergelijke tijden toch zoekt in een leider. Kunnen ze niet een andere puppet naar voren schuiven?quote:De Europese leiders zijn momenteel bijeen om te praten over de schuldencrisis in Griekenland en de aanpak daarvan. Euro-voorzitter Van Rompuy geeft vanavond om 22:00 uur een persconferentie over de redding van Griekenland. Live op deze site!(rtlz.nl)
Als de gulden terugkomt dan wordt hij gewoon een euro waard. Anders moet alles weer omgeprijsd worden en moeten er miljoenen contracten aangepast worden en dat kan niet op stel en sprong, terwijl zo'n herinvoering juist wel op stel en sprong afgekondigd moet worden om speculatie te voorkomen.quote:Op vrijdag 7 mei 2010 15:42 schreef FP128 het volgende:
Als de gulden terugkomt dan wordt sowie bekend hoe erg menig
toe te passen.
Meine D-Mark, Meine Damen und Herren.quote:Op vrijdag 7 mei 2010 21:15 schreef dvr het volgende:
[..]
Als de gulden terugkomt dan wordt hij gewoon een euro waard. Anders moet alles weer omgeprijsd worden en moeten er miljoenen contracten aangepast worden en dat kan niet op stel en sprong, terwijl zo'n herinvoering juist wel op stel en sprong afgekondigd moet worden om speculatie te voorkomen.
Iets anders: Vanavond om 22:00u een persverklaring van EU-President Van Rompuy over de aanpak van schuldencrisis in Griekenland. Live op RTL-Z Livestream. Ben heel benieuwd of de man een beetje presidentieel overkomt en niet gaat hakkelen of een blunder begaat die de euro door het putje jaagt
Ik hoop ook dat daarna het kaartenhuis op een andere manier weer wordt opgebouwd, anders zitten we snel weer met de gebakken peren...quote:Op vrijdag 7 mei 2010 22:11 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik hoop dat het hele kaartenhuis zo snel mogelijk in stort want goed gaat het toch niet meer komen, slechts uitstel van executie.
Ach we gaan gewoon lekker terug naar de middeleeuwen maar dan wereldwijd.quote:Op vrijdag 7 mei 2010 22:25 schreef inXs het volgende:
[..]
Ik hoop ook dat daarna het kaartenhuis op een andere manier weer wordt opgebouwd, anders zitten we snel weer met de gebakken peren...
volgens NOVA is de ineenstorting van de EURO een kwestie van maandenquote:Op vrijdag 7 mei 2010 22:11 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik hoop dat het hele kaartenhuis zo snel mogelijk in stort want goed gaat het toch niet meer komen, slechts uitstel van executie.
Ja, vooral als ze Amerika maar blijven volgen, als ons goede voorbeeld met 100% vertrouwen.quote:Op vrijdag 7 mei 2010 22:54 schreef Bruno25 het volgende:
[..]
volgens NOVA is de ineenstorting van de EURO een kwestie van maanden
quote:Op vrijdag 7 mei 2010 22:27 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ach we gaan gewoon lekker terug naar de middeleeuwen maar dan wereldwijd.
Het feodale systeem ging ook best goed voor een tijdje.
We bereiken spoedig de climax van een al honderden jaren durende godsdienstoorlog tussen rooms katholicisme en de protestantse wereld, zo zie ik het. Een oorlog die na openlijk wapentuig ondergronds is gegaan dmv revoluties naar overheden, via banken, industrien, en andere manieren om vrije naties van binnenuit kapot te maken.
Het systeem is opgezet om te crashen.
We worden allemaal bij de neus genomen, leven in een illusie.
Het ooit op protestantisme gefundeerde VS is gekaapt door corrupte bankiers.
Europa is herverenigd waar men al 1500 jaar naar heeft gestreefd.
Nu is het tijd om de hele wereld te verenigen door de boel te laten crashen en terug naar de oude orde te gaan: heren en horigen. Onder het mom van 'duurzame ontwikkeling', een 'duurzame economie'. Laat me niet lachen!
Het is slechts een kwestie van tijd voordat de stekker eruit wordt getrokken. We leven wel in heel bijzondere tijden.
er staat bij mij nog steeds iets van een groepsfotoquote:Op vrijdag 7 mei 2010 22:26 schreef RvLaak het volgende:
hmm... PC nog immer niet begonnen... Lijkt me een slecht teken. Blijkbaar kunnen ze het niet eens worden
color op 0% zettenquote:Op vrijdag 7 mei 2010 23:03 schreef SeLang het volgende:
Dat blauwe plaatje is inmiddels ingebrand in m'n TV
<klik>quote:
Ja in een interview met iemand die de euro nooit heeft zien zitten.quote:Op vrijdag 7 mei 2010 22:54 schreef Bruno25 het volgende:
[..]
volgens NOVA is de ineenstorting van de EURO een kwestie van maanden
Ik mag toch hopen dat ze daarvan geleerd hebben toch net iets beter op te gaan letten....quote:Op vrijdag 7 mei 2010 23:24 schreef Arcee het volgende:
Klinkt mooi, in 12 delen die 5 miljard betalen en bij elke termijn streng controleren of de Grieken nog voldoen aan de condities om betaald te krijgen.
Vooral als ze dat net zo goed bewaken als het stabiliteitspact. Het financieringstekort is tenslotte ook altijd netjes in elk land binnen de 3 procent gebleven dankzij het strict opleggen van sancties.
Juist de omkering van het mechanisme (wat nu gedaan is) kan al een hoop helpen.quote:Op vrijdag 7 mei 2010 23:24 schreef Arcee het volgende:
Klinkt mooi, in 12 delen die 5 miljard betalen en bij elke termijn streng controleren of de Grieken nog voldoen aan de condities om betaald te krijgen.
Vooral als ze dat net zo goed bewaken als het stabiliteitspact. Het financieringstekort is tenslotte ook altijd netjes in elk land binnen de 3 procent gebleven dankzij het strict opleggen van sancties.
Ja, de mensheid blinkt uit in het leren van gemaakte fouten...quote:Op vrijdag 7 mei 2010 23:32 schreef Idler het volgende:
Ik mag toch hopen dat ze daarvan geleerd hebben toch net iets beter op te gaan letten....
Voor de aanklagers, ja.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 00:24 schreef Digi2 het volgende:
Morgen dient de zaak bij het duits constitutioneel hof tegen de bailout die ongrondwettig zou zijn. Dat zou nog wel eens op een koude douche kunnen uitlopen.
TBH, alles wat begint met alex jones kan beter in brave new worldquote:Op zaterdag 8 mei 2010 00:50 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Het laatste van Gerald Celente.
De man is kwaad!
Samengevat: Griekenland is pas het begin. Het vervolg is Spanje, Portugal, italie, Ierland, UK, wereldwijd.
Wat een onzin toch.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 00:58 schreef BattleCow het volgende:
[..]
TBH, alles wat begint met alex jones kan beter in brave new world
Als het morgen dient kan ik nou al wel inschatten dat de zaak niet-ontvankelijk wordt verklaard.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 00:24 schreef Digi2 het volgende:
Morgen dient de zaak bij het duits constitutioneel hof tegen de bailout die ongrondwettig zou zijn. Dat zou nog wel eens op een koude douche kunnen uitlopen.
Jong geleerd, oud gedaan.quote:The first recorded default goes back at least to the fourth century B.C., when ten out of thirteen Greek municipalities in the Attic Maritime Association defaulted on loans from the Delos Temple (Winkler 1933).
Het signaal wat je nu afgeeft is dat je er als EU lid een zooitje van kan maken want landen als Nederland betalen het wel. Terug naar de gulden.quote:Op vrijdag 7 mei 2010 23:47 schreef Route66runner het volgende:
Om de problemen te kunnen oplossen moet er hard kunnen worden in gegrepen, daarvoor is het nodig dat landen -tijdelijk- een deel van hun soevereiniteit inleveren.
Daar heeft eigenlijk geen land zin in, wel de voordelen maar niet de nadelen. Maar dat gaat natuurlijk nooit werken en dat zie je nu.
De Luchtvaartquote:Op zaterdag 8 mei 2010 10:17 schreef Boris_Karloff het volgende:
Wie o wie gaan we nu eens een zak geld geven?
Portugal is nu aan de beurt.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 10:17 schreef Boris_Karloff het volgende:
Wie o wie gaan we nu eens een zak geld geven?
quote:Op zaterdag 8 mei 2010 11:36 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Marc Faber en voormalige Fed man Laurence Meyer aan t woord.
Heb je er weer 1. Ga maar teruglezen in de Griekenland topics waarom dit niet zo is. Monetarisatie is echt de allerlaatste stap.quote:maw de ECB gaat gewoon staatsobligaties opkopen
Ligt er natuurlijk aan wat de voorwaarde zijn voor een dergelijke bail-out. Houd dit in dat de begroting in handen komt van het IMF en/of de Eurozone leden of misschien wel van een nieuw opgerichte organisatie a la IMF dan valt die moral hazard wel mee. Vooral met Griekenland nu als voorbeeld. Een overheid zal dan liever zelf (vooraf) willen snijden in de kosten, waarbij men zelf kan kiezen waarin dit zal zijn. Het moet natuurlijk wel een goed plan zijn waar niet vanaf is te wijken, zodat het daadwerkelijk de financiele markten kalmeerd.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 13:05 schreef aarsschimmel het volgende:
Lijkt mij niet slim nu er openlijk een soort vangnet wordt gecreëerd. Zo Moral Hazard dit.
http://www.rtl.nl/%28/fin(...)ring_om_2200_uur.xml
Een belangrijk verschil is, dacht ik, dat in de VS niet elke staat een eigen rentepercentage voor obligaties heeft. Er zijn daar staten waar de begrotingstekorten nog veel meer de spuigaten uit lopen dan in Griekenland, maar dat heeft dus nauwelijks consequenties zolang de kredietwaardigheid van de federale overheid niet in het geding komt.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 13:53 schreef RemcoDelft het volgende:
Heeft iemand enig idee hoe de VS dergelijke problemen aanpakt? In de afgelopen paar honderd jaar zijn daar ongetwijfeld ook wel eens staten in problemen gekomen...
Tagesschauquote:
Verfassungsgericht weist Eilantrag ab
Das Bundesverfassungsgericht hat den Weg für die umstrittene deutsche Griechenland-Hilfe frei gemacht. Der Antrag auf Erlass einer Einstweiligen Anordnung gegen das von Bundestag und Bundesrat verabschiedete Gesetz wurde als unbegründet abgewiesen. Das teilte das Bundesverfassungsgericht in Karlsruhe mit.
Uiteraard gaat dat niet, ieder EU land wil zijn eigen Defensie en BuZa houden, en dat kan niet in een munteenheid gebiedquote:Op vrijdag 7 mei 2010 23:47 schreef Route66runner het volgende:
Om de problemen te kunnen oplossen moet er hard kunnen worden in gegrepen, daarvoor is het nodig dat landen -tijdelijk- een deel van hun soevereiniteit inleveren.
Daar heeft eigenlijk geen land zin in, wel de voordelen maar niet de nadelen. Maar dat gaat natuurlijk nooit werken en dat zie je nu.
Eigenlijk kan de EU maar twee kanten op: Of allemaal weer proberen je eigen boontjes te doppen. Of de EU versterken door een Europese Regering te vormen die boven de lidstaten staat. Eerlijk gezegd zie ik de tweede optie wel zitten...
Wat betreft de Euro, het is gissen maar mijn gevoel zegt dat de verschillende EU landen dan inflatie in de dubbele cijfers hadden gehad...
quote:Op zaterdag 8 mei 2010 11:54 schreef SeLang het volgende:
[..]
Portugal is nu aan de beurt.
2-jaars Treasury yield:
Nu: 8,778% (slot vrijdag)
De dag ervoor: 5,543%
Maand geleden; 1,677%
Kortom, Portugal = toast
en niet vergeten dat de gelddrukmachines gewoon sinds heugenis overuren draaienquote:Op zaterdag 8 mei 2010 14:02 schreef Igen het volgende:
[..]
Een belangrijk verschil is, dacht ik, dat in de VS niet elke staat een eigen rentepercentage voor obligaties heeft. Er zijn daar staten waar de begrotingstekorten nog veel meer de spuigaten uit lopen dan in Griekenland, maar dat heeft dus nauwelijks consequenties zolang de kredietwaardigheid van de federale overheid niet in het geding komt.
Elke staat heeft een eigen rentepercentage voor obligaties. Dat is ook logisch omdat elke staat in een andere situatie verkeerd. Ook is in de grondwet van de USA vastgelegd dat de federale regering individuele staten gelijk moet behandelen. Dat betekent dus dat als bijvoorbeeld california geld moet krijgen voor een bail-out, andere staten datzelfde geld moeten krijgen. Een bail-out is om die reden niet op te brengen voor de federale overheid, waardoor de markt er niet vanuit kan gaan dat de federale overheid toch bijspring als het mis gaat. Volgens mij is een bail-out zelfs verboden in de grondwet (dat weet ik niet zeker).quote:Op zaterdag 8 mei 2010 14:02 schreef Igen het volgende:
Een belangrijk verschil is, dacht ik, dat in de VS niet elke staat een eigen rentepercentage voor obligaties heeft. Er zijn daar staten waar de begrotingstekorten nog veel meer de spuigaten uit lopen dan in Griekenland, maar dat heeft dus nauwelijks consequenties zolang de kredietwaardigheid van de federale overheid niet in het geding komt.
Zoals verwacht dus.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 14:49 schreef Digi2 het volgende:
Spoedbehandeling bailout aanklacht door duits hof afgewezen.
[..]
Tagesschau
Bedankt voor de verbetering / aanvulling!quote:
Dat vraag ik me ook af en wat de reden daarvoor precies is, is speculatie en dat geld niet alleen voor het geval californie. Is het de incompetentheid van de beoordelaars (wat ik betwijfel) of een lobby/druk van bepaalde partijen richting deze kredietbeoordelaars of een combinatie van. Het blijft verdacht in ieder geval en het zou de beoordelingssector goed doen als er meer concurrentie komt.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 18:21 schreef Igen het volgende:
[..]
Bedankt voor de verbetering / aanvulling!
Maar het blijft toch een vreemd verhaal, zeker als de federale overheid niet kan bijspringen. Hoe is het dan mogelijk dat Californië ondanks grappen zoals die IOU's niet lager dan BBB zakte?
quote:The heads of state of the 16-member Euro-zone met last night to finally and formally approve the Greek package (the IMF’s part will be approved tomorrow Sunday in an extra-ordinary Board meeting in Washington.) The Euro-zone leaders used the occasion to issued a broader statement (below).
* On Greece: The money will be there for the May 19 payment. The Greek PM reiterated his “total commitment” to the policy reforms agreed. My comment: Good, but entirely expected news. I maintain my view on the risk to the program and its implementation.
* On the present broader crisis: “All the institutions of the euro area (Council, Commission, ECB) as well as all euro area Member States agree to use the full range of means available to ensure the stability of the euro area”. My comment: Note the words “the full range of means available” – they may hesitate before pulling out the really big guns, but it’ll happen if needed.
* More specifically, the Commission will propose a European stabilization mechanism to preserve financial stability in Europe, which will be submitted for decision to an extraordinary ECOFIN meeting tomorrow Sunday. There’ll also be a proposal for stronger governance to be presented on May 12 My comment: They’ll try to finesse the messy process of get help to Greece. They may try to pool their money more formally, but it’ll still have to come from individual country borrowing (and hence national approval processes) as opposed to a common bond. Also, there won’t be any money for unconditional disbursement. I suspect that the governance stuff could refer to punishment of those who slip on their fiscal policies, e.g. suspension of payments from the structural funds. There will be nothing in terms of surrendering fiscal authority or other dramatic stuff.
* Finally, they agreed to accelerate their work on financial regulation.
All in all this is good news, but it is unlikely in itself to calm markets; its all too “slow-burner” stuff. But what it will do is to provide sort of a fig leaf for the ECB to introduce exceptional measures, just like the Greek package (and the ECB’s own “approval” of it) made it possible to suspend the ratings agency from determining access for Greek sovereign securities. I am not sure what exactly the next ECB measures will be, but I would rather suspect an announcement probably already tomorrow, maybe along with the Ecofin decision, on additional measures. It could be the mega-loans to the banks rumoured yesterday, it could be a FX-swap arrangement, or “simply” a re-introduction of 12-months repos along with an easing of haircuts. I rather doubt that it’ll be outright purchases of sovereign debt at this stage.
Erik F. Nielsen
Chief European Economist Goldman Sachs
Ik had eerder het idee dat de bail out plan juist bedoeld was om banken tijd te geven hun exposure in Griekenland te verlagenquote:Op zaterdag 8 mei 2010 21:07 schreef axis303 het volgende:
It could be the mega-loans to the banks rumoured yesterday, it could be a FX-swap arrangement, or “simply” a re-introduction of 12-months repos along with an easing of haircuts. I rather doubt that it’ll be outright purchases of sovereign debt at this stage.
Nuquote:Grieken bereid massaal de straat op te gaan
Uitgegeven: 8 mei 2010 20:30
ATHENE - Van de Grieken vindt 68 procent dat de protesten tegen het bezuinigingspakket van de regering moeten worden voortgezet. Maar liefst 39 procent van de ondervraagden is bereid zelf de straat op te gaan.
© AFP
Dit blijkt uit een opiniepeiling die zaterdag is gepubliceerd. Bij de demonstraties kwamen eerder deze week drie mensen om het leven.
De regering in Athene snijdt diep in salarissen en pensioenen om de schuldenberg van het land het hoofd te bieden.
Dat wordt printen printen en printenquote:Op zaterdag 8 mei 2010 21:32 schreef Digi2 het volgende:
Zojuist op de Tagesschau was er o.a. sprake van het opkopen van obligaties door de ECB van landen die niet meer op de kapitaalmarkt terecht kunnen tegen lage tarieven. De som van 800 miljard euro werd genoemd.
Tagesschau
Kijk en gruwel![]()
Valt wel mee, ze zijn tegen de plannen omdat die te weinig zeggen over zaken als bestrijden van corruptie en belastingontduiking door hogere inkomensgroepen.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 21:22 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Nu
Dit bericht zal de kapitaalmarkt niet tot rust brengen, als de bevolking er in meerderheid zo op tegen is staat de afbetaling op losse schroeven.
Echt, ze maken hun eigen Euro helemaal kapot. Ik hoef er als Euro-scepticus niet eens iets voor te doen, wat een oenen.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 21:32 schreef Digi2 het volgende:
Zojuist op de Tagesschau was er o.a. sprake van het opkopen van obligaties door de ECB van landen die niet meer op de kapitaalmarkt terecht kunnen tegen lage tarieven. De som van 800 miljard euro werd genoemd.
Tagesschau
Kijk en gruwel![]()
Dat meen je niet. Hoe maak je de euro zo snel mogelijk kapot.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 21:32 schreef Digi2 het volgende:
Tagesschau
Kijk en gruwel![]()
Hyperinflatie incquote:Op zaterdag 8 mei 2010 21:32 schreef Digi2 het volgende:
Tagesschau
Kijk en gruwel![]()
Onzin.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 01:31 schreef SeLang het volgende:
De Euro crash even in perspectief plaatsen:
[ afbeelding ]
Dat is wel het laatste. Een wereldoorlog wegpoetsen duurt wat mij betreft wel wat langer dan 65 jaar.quote:Op zondag 9 mei 2010 03:27 schreef copilco het volgende:
Krijg aan de andere kant steeds meer respect voor onze ooster buren.
Eens kijken of het nu helderder wordt.quote:Op zondag 9 mei 2010 03:53 schreef todaviamoonbathing het volgende:
Ik heb een beetje het gevoel alsof er niet echt een concreet antwoord word gegeven..
De vraag is voor mij, valt de Euro wel? Een val van de Euro betekent dat de Euro, uitgedrukt in bijvoorbeeld Dollars, nauwelijks meer wat waard is. Scenario's waarin dat gebeurd zijn denk ik alleen aan de orde bij hyperinflatie en het massaal weigeren van de Euro als betaalmiddel (ieder ruilmiddel is dan waardeloos geworden). Beide scenario's zijn in de verste verte niet aan de orde denk ik, zelfs niet als heel Zuid-Europa compleet failliet gaat.quote:Wat gebeurt er met ieder zijn persoonlijke situatie, als de euro valt of als het fout gaat?
Het is belangrijk in dit soort kwesties onderscheid te maken in nominale prijzen en reële prijzen. Reële prijzen zijn ruilverhoudingen, denk aan 10 varkens waarmee boer A bij boer B 4 koeien kan kopen. De reële prijs van een varken is dan 4/10 koe, en de reële prijs van een koe is 2,5 varken.quote:Hoe wil jij aan je aardappeltjes met groenten komen als deze opeens te duur zijn? Wat gebeurt er met je huur?
Ik ben mij uit hobbymatige interesse toe gaan leggen op het telen van diverse gewassen (diverse soorten pepers, tomaten en basilicum), die kennis heb ik alvast in huis voor als het echt mis gaat (niet dat dat de reden voor die hobby, dat komt gewoon omdat het telen van eigen groente leuk is om te doen.quote:Rantsoentje aanleggen voor de volgende fase? Kán dat wel als de massa massaal naar de winkels gaat?
Niet erg relevant, want die producten zijn in je tuin slechts twee weken eetbaar, en net op dat moment zijn ze in de winkel ook geen klap waardquote:Op zondag 9 mei 2010 04:45 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ik ben mij uit hobbymatige interesse toe gaan leggen op het telen van diverse gewassen (diverse soorten pepers, tomaten en basilicum), die kennis heb ik alvast in huis voor als het echt mis gaat (niet dat dat de reden voor die hobby, dat komt gewoon omdat het telen van eigen groente leuk is om te doen.
Uien en aardappelen gaan nogal lastig in de vensterbank hè. Ik heb geen stukje land waar ik een lekker de boer op kan gaan uithangen.quote:Op zondag 9 mei 2010 06:37 schreef Bruno25 het volgende:
Niet erg relevant, want die producten zijn in je tuin slechts twee weken eetbaar, en net op dat moment zijn ze in de winkel ook geen klap waard
Je zou voor aardappelen en uien toch afhankelijk zijn van boeren die gekoelde bewaarruimtes hebben, van tomaten en aubergines van boeren met kassen of van import , dus moet je die 50 weken per jaar gewoon duur kopen.
Ik heb hierover al eerder wat gevraagd aan SeLang hier: Goud #4. Dus eigenlijk de enige reden om je geld weg te halen bij een bank is dat je er misschien ooit een tijd niet aan kunt komen door zo'n "bank holiday"?quote:Op zondag 9 mei 2010 10:50 schreef SeLang het volgende:
Het grootste risico dat ik momenteel zie is niet dat ons geld waardeloos zou worden (in tegendeel zelfs) maar dat banken zodanig in de problemen gaan komen dat er een soort van gedeeltelijke "bank holiday" wordt afgekondigd om bankruns te voorkomen. Er komen dan restricties op de hoeveelheid geld die je kunt opnemen om te voorkomen dat iedereen z'n spaarrekening leeghaalt. De overheid kan dan de spaartegoeden blijven garanderen, ook als de banken insolvent zijn (wat volgens mij allang het geval is als je "mark to market" toepast).
Ik zie staatsobligaties van een solide staat (NL of Duitsland) als een veiliger alternatief omdat die niet bij de boedel van de bank horen en dus niet meegaan in een eventueel faillisement. En omdat ze niet bij het kapitaal van de bank horen verwacht ik ook dat ze vrij verhandelbaar blijven in geval van een bank holiday. Daarnaast moet de staat zelf geld lenen en heeft dus belang bij een liquide markt in staatspapier.
Goud beschouw ik als enorm riskant omdat je jezelf dan in het kamp plaatst van "evil speculators" die in tijden van crisis (onterecht) de schuld krijgen en op allerlei manieren zullen worden geplukt. Mocht de goudprijs zodanig stijgen dat het teveel media aandacht krijgt en het vertrouwen in fiat currency ondermijnt, dan kan de overheid op elk moment die stijging eenvoudig de nek omdraaien door een hoge (evt 100%) belasting te heffen op capital gains op goud (feitelijk een confiscatie zoals in 1933 gebeurde) of goud van de centrale bank te gebruiken om de prijs omlaag te drukken.
Zeker niet de enige reden, maar ik acht de kans op een bank holiday vele malen groter dan het laten instorten van systeembanken en het daarbij behorende "spaargeld=pleite".quote:Op zondag 9 mei 2010 11:33 schreef aarsschimmel het volgende:
[..]
Ik heb hierover al eerder wat gevraagd aan SeLang hier: Goud #4. Dus eigenlijk de enige reden om je geld weg te halen bij een bank is dat je er misschien ooit een tijd niet aan kunt komen door zo'n "bank holiday"?
Natuurlijk zegt Middelkoop dat je goud moet kopen. Hij heeft één van de grootste goudwinkels in NL.quote:Op zondag 9 mei 2010 12:02 schreef todaviamoonbathing het volgende:
Middelkoop
Dat is waar maar je moet oorzaak en gevolg niet omdraaien. Middelkoop zat in de vastgoed en heeft toen de financiële markten bestudeerd. Hij kwam er bijvoorbeeld achter dat wanneer je een hypotheek neemt op je huis, het geld uit lucht wordt gecreëerd.quote:Op zondag 9 mei 2010 12:09 schreef SeLang het volgende:
[..]
Natuurlijk zegt Middelkoop dat je goud moet kopen. Hij heeft één van de grootste goudwinkels in NL.
Dat komt omdat overheden een blijvende zekere vorm van inkomsten kunnen genereren, zoals belastingen, boetes, BTW etc etc etc. Politici willen gekozen worden dus geven ze geld uit, veel geld. Bijvoorbeeld al die lieve straatterroristjes een gratis zeilreisje naar New York geven is niet goedkoop.quote:Op zondag 9 mei 2010 12:32 schreef BraveDribbel het volgende:
Wat ik mij al tijden afvraag: waarom kunnen landen voortdurend een tekort behouden? Je ziet weinig landen met een begrotingsoverschot.. dit kan toch niet voor altijd doorgaan?
Is de reden van de voortdurende tekorten volledig vanwege politiek? Of zijn er ook andere redenen waarom landen wel constant tekorten kunnen hebben en bedrijven niet?
Heb je al bij Wilders gesoliciteerd?quote:Op zondag 9 mei 2010 12:43 schreef Harde_Kip het volgende:
[..]
Dat komt omdat overheden een blijvende zekere vorm van inkomsten kunnen genereren, zoals belastingen, boetes, BTW etc etc etc. Politici willen gekozen worden dus geven ze geld uit, veel geld. Bijvoorbeeld al die lieve straatterroristjes een gratis zeilreisje naar New York geven is niet goedkoop.
Bedrijven gaan failliet omdat ze deze gegarandeerde inkomstenstroom niet hebben. Daarom zie je bijv. geen efficiëntie bij de gemeente. Wanneer ze geld tekort komen verhogen ze gewoon de gemeentelijke belastingen of verzinnen ze een nieuwe.
Maar je hebt gelijk dat dit niet voor altijd door kan gaan. De situatie nu in Europa geeft dit ook aan.
Tsja, als je niet met de euro meedoet ga je natuurlijk ook de troep niet opruimen.quote:GB betaalt niet voor redding euro
` Groot-Brittannië is niet bereid mee
te betalen aan een nieuw stabilisatie-
mechanisme voor de euro.Dat heeft de
minister van Financiën Darling gezegd.
Hij deed dat vóór het overleg van EU-
ministers van Financiën in Brussel over
een stabilisatie-mechanisme.
Darling wil wel meedenken over een
oplossing voor de problemen,maar noemt
een stabilisatie-mechanisme een zaak
voor de euro-landen.Dat plan komt er op
neer dat de EU de geldmarkt opgaat voor
landen die daar zelf alleen tegen een
hoge rente kunnen lenen.
Het mechanisme moet vóór morgen klaar
zijn,om rust op de beurzen te brengen.
Alsof Britse banken niet tot over hun nek in de problemen zitten wanneer Griekenland, Spanje en Portugal nat gaan.quote:Op zondag 9 mei 2010 15:28 schreef Arcee het volgende:
[..]
Tsja, als je niet met de euro meedoet ga je natuurlijk ook de troep niet opruimen.
En die hulp hebben ze misschien wel heel snel nodigquote:Op zondag 9 mei 2010 15:58 schreef Jalu het volgende:
Lijkt me wel een duidelijk signaal, en het moge duidelijk zijn: als de Britten in de problemen komen hoeven ze niet meer op hulp uit de eurozone te rekenen.
Ga je nou elke maand op vakantie of zie ik dat verkeerd?quote:Op vrijdag 7 mei 2010 12:37 schreef SeLang het volgende:
[..]
Maakt weinig uit zolang je uitgaven in euro zijn. Pas als de munt zo zwak wordt dat het inflatie veroorzaakt heb je een probleem, maar dat is voorlopig niet aan de orde.
Ik heb zelf in 3 jaar tijd de £ van 1,50 naar 1,10 zien zakken maar er is niet/ nauwelijks prijsstijging, dankzij de crisis die deflatoir is (en voorlopig blijft, is mijn inschatting). Hoewel er officieel (lage) inflatie is zijn mijn kosten zelfs iets lager dan 2 jaar geleden omdat er vanwege de crisis veel meer wordt gestunt met prijzen. De locale super is daardoor per saldo gewoon goedkoper geworden. Zie bijvoorbeeld het "eten" gedeelte in mijn kostenplaatje
[ afbeelding ]
Dat weten zij ook wel maar zij weten ook dat de eurolanden die landen wel redden ongeacht of de UK meedoet of niet. Het is voor de UK een stuk goedkoper wanneer dit gebeurt als de UK niet meedoet.quote:Op zondag 9 mei 2010 16:03 schreef HiZ het volgende:
[..]
Alsof Britse banken niet tot over hun nek in de problemen zitten wanneer Griekenland, Spanje en Portugal nat gaan.
Is het niet zo dat dit besluit met meerderheid van stemmen gaat (niet unanimiteit), de eurozone landen een meerderheid hebben en de Britten dus gewoon moeten betalen, of ze nu willen of niet? Misschien heb ik het fout maar ik dacht dat ergens te hebben gelezen.quote:Op zondag 9 mei 2010 15:28 schreef Arcee het volgende:
[..]
Tsja, als je niet met de euro meedoet ga je natuurlijk ook de troep niet opruimen.
~5 maanden per jaar, uitgespreid over het jaarquote:Op zondag 9 mei 2010 16:06 schreef Merkie het volgende:
[..]
Ga je nou elke maand op vakantie of zie ik dat verkeerd?
Voor dit soort dingen gelden de normale stemregels niet, denk ik.quote:Op zondag 9 mei 2010 16:20 schreef SeLang het volgende:
[..]
Is het niet zo dat dit besluit met meerderheid van stemmen gaat (niet unanimiteit), de eurozone landen een meerderheid hebben en de Britten dus gewoon moeten betalen, of ze nu willen of niet? Misschien heb ik het fout maar ik dacht dat ergens te hebben gelezen.
God verhoede dat we de UK moeten gaan out-bailen. Dat is de 6-de economie van de wereld (7x Griekenland).quote:Op zondag 9 mei 2010 16:05 schreef HiZ het volgende:
[..]
En die hulp hebben ze misschien wel heel snel nodig
En de UK kan op elk moment de euro instappen vanwege de opt-out die ze hebben toch? UK heeft het goed voor elkaar!quote:Op zondag 9 mei 2010 16:06 schreef Harde_Kip het volgende:
[..]
Dat weten zij ook wel maar zij weten ook dat de eurolanden die landen wel redden ongeacht of de UK meedoet of niet. Het is voor de UK een stuk goedkoper wanneer dit gebeurt als de UK niet meedoet.
Nee hoor, als ze willen meedoen zullen ze ook aan alle criteria moeten voldoen.quote:Op zondag 9 mei 2010 16:27 schreef quePutada het volgende:
[..]
En de UK kan op elk moment de euro instappen vanwege de opt-out die ze hebben toch? UK heeft het goed voor elkaar!
Ik dacht dat de UK alleen aan de 'five economic tests' hoefde te voldoen om de euro te joinen?quote:Op zondag 9 mei 2010 16:35 schreef Igen het volgende:
[..]
Nee hoor, als ze willen meedoen zullen ze ook aan alle criteria moeten voldoen.
Het is juist andersom: ook als je geen opt-out hebt, kun je jezelf als land uit de euro houden door opzettelijk niet aan de criteria te voldoen. Dat is de tactiek van Zweden.
Als we een europees ratingbureau opzetten wordt het linke soep, immers de VS moeten gelijk worden afgewaardeerd tot nou zeg het maar A+? of niet eensquote:Op zondag 9 mei 2010 18:10 schreef aarsschimmel het volgende:
We worden keihard genaaid door de Britten en Amerikanen met hun kredietbeoordelers. Dan gaan we toch niet de Britten toelaten, ook al is dat jaren geleden een keertje afgesproken. Ze gaan toch niet regeltjes nakomen terwijl dat levensgevaarlijk is.
Dit dus!quote:Op zondag 9 mei 2010 18:19 schreef edwinh het volgende:
[..]
Als we een europees ratingbureau opzetten wordt het linke soep, immers de VS moeten gelijk worden afgewaardeerd tot nou zeg het maar A+? of niet eens
Ja dat weet ik, maar het is gewoon grappig dat ze door deze autistische opstelling de markt nog weer even herinneren aan het feit dat het niet alleen niet kan, maar dat de Britten zo impopulair zijn dat de wil om het te proberen niet eens bestaat.quote:Op zondag 9 mei 2010 16:27 schreef SeLang het volgende:
[..]
God verhoede dat we de UK moeten gaan out-bailen. Dat is de 6-de economie van de wereld (7x Griekenland).
Als het puur gaat om een noodmaatregel dan wordt er besloten met een gekwalificeerde meerderheid. Als het gaat om een structuurverandering dan is de gebruikelijke stemmethode van toepassing (voor een onderwerp als dit schat ik in consensus).quote:Op zondag 9 mei 2010 16:20 schreef SeLang het volgende:
[..]
Is het niet zo dat dit besluit met meerderheid van stemmen gaat (niet unanimiteit), de eurozone landen een meerderheid hebben en de Britten dus gewoon moeten betalen, of ze nu willen of niet? Misschien heb ik het fout maar ik dacht dat ergens te hebben gelezen.
Als je dat artikel goed had doorgelezen dan had je ook deze passage gevonden:quote:Op zondag 9 mei 2010 16:48 schreef quePutada het volgende:
[..]
Ik dacht dat de UK alleen aan de 'five economic tests' hoefde te voldoen om de euro te joinen?
quote:In addition to these self-imposed criteria, the UK would also have to meet the EU's economic convergence criteria ("Maastricht criteria") before being allowed to adopt the euro.
Het VK heeft een veel te hoog begrotingstekort om aan de euro te mogen meedoen. Ook is de staatsschuld stijgende, vermoedelijk naar een niveau ver boven het criterium daarvoor. Het VK mag niet eens toegelaten worden, zelfs al zouden ze willen. En ik denk dat er weinig enthousiasme meer bestaat voor het toelaten van leden die niet voldoen.quote:Op zondag 9 mei 2010 18:37 schreef Igen het volgende:
[..]
Als je dat artikel goed had doorgelezen dan had je ook deze passage gevonden:
[..]
Nou ja, dat is niet zo'n zwart-wit-verhaal. Sowieso zouden bij de toetreding van Turkije de toetredingsvoorwaarden streng gehanteerd worden, en het zal nog wel een poosje duren eer Turkije daaraan voldoet. En of men tegen die tijd, als die überhaupt ooit komt, de huidige problemen nog vers in het geheugen heeft en men Turkije, dat dan aan alle voorwaarden voldoet, nog als risico ziet?quote:Op zondag 9 mei 2010 19:01 schreef SeLang het volgende:
Turkije in de EU is nu ook wel definitief van tafel
doomdenkers zijn er genoeg dat weten wequote:Op zondag 9 mei 2010 19:46 schreef todaviamoonbathing het volgende:
Mensen bekend met Collapsenet?
http://www.youtube.com/user/collapsenet#p/a/u/1/WLl89jZmINs
Mensen die weten waar ze over praten. De vraag is wederom niet óf het totaal fout gaat, maar wanneer, puntje puntje.
Hoe deeper the shit , hoe meer de bodem nabij is, en andersom is dat ook zo uiteraardquote:Op zondag 9 mei 2010 19:48 schreef todaviamoonbathing het volgende:
[..]
Noem ze gerust realisten. Misschien dat dat over een tijdje komt.
Volgens mij gebeurt hetzelfde met die "bailout"; het geld wordt uit het niets gecreëerd en in Griekenland gepompt. De grap is dat wij als EU die 150 miljard + rente dienen terug te betalen aan de centrale banken..quote:Op zondag 9 mei 2010 12:25 schreef Harde_Kip het volgende:
[..]
Dat is waar maar je moet oorzaak en gevolg niet omdraaien. Middelkoop zat in de vastgoed en heeft toen de financiële markten bestudeerd. Hij kwam er bijvoorbeeld achter dat wanneer je een hypotheek neemt op je huis, het geld uit lucht wordt gecreëerd.
150 miljard is minder dan het lijkt, ergens rond de 1,5% van het BNP van de EU. Niet fijn om kwijt te raken, maar het is te overzien.quote:Op zondag 9 mei 2010 19:56 schreef Salvad0R het volgende:
[..]
Volgens mij gebeurt hetzelfde met die "bailout"; het geld wordt uit het niets gecreëerd en in Griekenland gepompt. De grap is dat wij als EU die 150 miljard + rente dienen terug te betalen aan de centrale banken..
Als Spanje en Ierland volgen loopt het al snel op naar een half biljoen, volgens Reuters.quote:Op zondag 9 mei 2010 20:01 schreef HiZ het volgende:
[..]
150 miljard is minder dan het lijkt, ergens rond de 1,5% van het BNP van de EU. Niet fijn om kwijt te raken, maar het is te overzien.
..plus dat oneindig geld bijdrukken niet mag gebeuren als je het niet compenseert met de nodige energie die daaraan vast zit..en we zitten gewoon al op een piek..dit versnelt het hele proces weerquote:Op zondag 9 mei 2010 19:56 schreef Salvad0R het volgende:
[..]
Volgens mij gebeurt hetzelfde met die "bailout"; het geld wordt uit het niets gecreëerd en in Griekenland gepompt. De grap is dat wij als EU die 150 miljard + rente dienen terug te betalen aan de centrale banken..
Het is beter dat je ze nu realistisch aankijkt, dan wanneer je in de shit zit.quote:Op zondag 9 mei 2010 19:55 schreef Bruno25 het volgende:
[..]
Hoe deeper the shit , hoe meer de bodem nabij is, en andersom is dat ook zo uiteraard
nouja, de dollar is nog niet gevallen.. het zal met de euro ook wel loslopenquote:Op zondag 9 mei 2010 20:45 schreef aarsschimmel het volgende:
Doemdenkers (of realisten dan) hebben we genoeg, maar zijn er nou ook nog mensen met kennis die relatief positief zijn (behalve SeLang)?
Helaas wel ja. Wederom wil ik geen doomdenker zijn, maar als dat ervoor zorgt dat ik mezelf en mijn omgeving tegen de tijd dat het flink fout gaat schokbestendig genoeg heb gemaakt, is dat het gewoon het enige wat telt. Als mensen met "kennis" relatief positief blijven, en het gaat fout...oei.dan heb je daar geen balhaar aan.quote:Op zondag 9 mei 2010 20:45 schreef aarsschimmel het volgende:
Doemdenkers (of realisten dan) hebben we genoeg, maar zijn er nou ook nog mensen met kennis die relatief positief zijn (behalve SeLang)?
Zolang Nederlandse pensioenfondsen nog geld hebben om in Euro obligaties te steken, ze zullen wel wat vastgoed moeten verkopen dan.quote:Op zondag 9 mei 2010 21:16 schreef Maanvis het volgende:
[..]
nouja, de dollar is nog niet gevallen.. het zal met de euro ook wel loslopen.
Irish National Treasury Management Agency: "we have enough cash to keep the lights on until the autumn, but what happens if things don't improve between now and then?"quote:Op zondag 9 mei 2010 20:02 schreef Salvad0R het volgende:
[..]
Als Spanje en Ierland volgen loopt het al snel op naar een half biljoen, volgens Reuters.
Dit.quote:Op zondag 9 mei 2010 22:52 schreef twoarmedman het volgende:
Omdat banken/landen extreme leningen hebben uitstaan bij Griekenland die ze vervolgens niet meer terugkrijgen?
Ja maar dat is het nou juist. Hoe moet je je hier op voor bereiden. Ik vind het moeilijk je hier iets bij voor te stellen als het echt gebeurt. Ik weet niet echt wat ik nou bijvoorbeeld met mijn euro's moet doen, behalve dan in goud wat ik ook niets vind. Aandelen? Daar staat nog wat tegenover ipv geld. Zaadjes kopen? Zijn deze zaadjes goed? http://www.dutch-headshop(...)817a48c457f77c6eb61c Bank of obligaties maakt ook niet heel erg veel uit vind ik.quote:Op zondag 9 mei 2010 21:18 schreef todaviamoonbathing het volgende:
[..]
Helaas wel ja. Wederom wil ik geen doomdenker zijn, maar als dat ervoor zorgt dat ik mezelf en mijn omgeving tegen de tijd dat het flink fout gaat schokbestendig genoeg heb gemaakt, is dat het gewoon het enige wat telt. Als mensen met "kennis" relatief positief blijven, en het gaat fout...oei.dan heb je daar geen balhaar aan.
Als...als..als..maar maandenlang zoeken naar betrouwbare info en harde cijfers, realistische scenario`s, interviews, en gesprekken die vervolgens ook uitkomen, is voor mij genoeg om me voor te bereiden. Doe je dat niet, dan is dat jouw keuze. Eentje die je heel goed gaat onthouden denk ik.
Maar dit terugbetalen gaat vaak over erg lange termijn. Wat betekent dat in het geval dat Griekenland niet in de problemen zou zitten de landen/banken alsnog niet over het geld zouden kunnen beschikken. Ze verliezen alleen de garantie dat ze over X tijd X bedrag aan geld ontvangen, hoe kan het nou dat ze als ze het geld verliezen, dat ze toch al niet hebben in korte termijn failliet zouden gaan. Over lange termijn kan ik begrijpen gezien ze dan zelf mogelijk hun schulden ook niet kunnen afbetalen wat een domino effect teweeg brengt.quote:Op zondag 9 mei 2010 22:54 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dit.
Misschien is jouw spaargeld wel pleite
aanrader voor jou: kijk money as debt alle delen op youtubequote:Op zondag 9 mei 2010 22:52 schreef twoarmedman het volgende:
Ik ben economisch blijkbaar niet competent genoeg dit vraagstuk te begrijpen. Waarom lopen andere landen/banken het risico onderuit te gaan indien Griekenland failliet raakt? Omdat banken/landen extreme leningen hebben uitstaan bij Griekenland die ze vervolgens niet meer terugkrijgen? Omdat de koers van de euro dan keldert? (vraag naar de euro zal toch niet veel minder worden?)
Jij gelooft toch niet alles wat ze daar vertellen hè?quote:Op zondag 9 mei 2010 23:16 schreef Mertofzo het volgende:
[..]
aanrader voor jou: kijk money as debt alle delen op youtube
Normaal gesproken gaat nu de rente omhoog, zodat er meer liquiditeiten binnen komen, echter de ECB wil de rente niet verhogen, omdat er meer geleend moet wordenquote:Op zondag 9 mei 2010 23:55 schreef Igen het volgende:
[..]
Jij gelooft toch niet alles wat ze daar vertellen hè?
Meteen nadat ze het principe van inflatie hebben uitgelegd, doen ze verder doodleuk alsof inflatie niet bestaat en bouwen daarop hun hele doemscenario op, dat door rente an sich een systeemcrash is voorgeprogrammeerd.
Pakweg de eerste helft is leuk als uitleg van het fractional reserve stelsel, maar ook niet meer dan dat.
Met name die garantie lijkt me een voorwaarde voor succes en het ontbreken ervan voor aanhoudende onrust.quote:Garanties van de lidstaten op Europese leningen komen er niet. Duitsland blokt die optie af.
-0.5%, zegt niet veel, lijkt me?quote:Op maandag 10 mei 2010 00:45 schreef HiZ het volgende:
shock and awe anyone? 0:49 ¤1 = $ 1,2891
Die shorters gaan zo te zien allemaal hardstikke deaud. De EU heeft zowat een biljoen dollar in stelling gebracht. Daar kun je zo'n beetje alle banken ter wereld voor kopen en dan hou je nog geld over voor een dinertje bij de Griek.quote:"This is Shock and Awe, Part II and in 3-D," Marco Annunziata, chief economist at UniCredit Group in London, said in an e-mailed note. "This truly is overwhelming force, and should be more than sufficient to stabilize markets in the near term, prevent panic and contain the risk of contagion."
Under the loan package, euro-area governments pledged 440 billion euros in loans or guarantees, with 60 billion euros more in loans from the EU's budget and as much as 250 billion euros from the International Monetary Fund.
In a step that skirts EU rules barring direct central bank lending to governments, the Frankfurt-based ECB said it will conduct "interventions" to ensure "depth and liquidity" in markets. The purchases will be sterilized, meaning they won't increase the overall money supply in the financial system.
The central bank also reactivated unlimited fixed- rate offerings of three month loans, a key tool in the ECB's efforts to fight the credit crisis. It will also reactivate dollar swaps with the Federal Reserve.
Gaat niet om geld, gaat om vertrouwen.quote:Op maandag 10 mei 2010 05:13 schreef dvr het volgende:
[..]
Die shorters gaan zo te zien allemaal hardstikke deaud. De EU heeft zowat een biljoen dollar in stelling gebracht. Daar kun je zo'n beetje alle banken ter wereld voor kopen en dan hou je nog geld over voor een dinertje bij de Griek.
Nog wel even zien hoe ze dat geld dan weer denken te steriliseren.
Who's next? Ik gok op de UK. Thuishaven van de financiële elite en moederland van het huidige geldkredietstelsel, maar cynisme is de markten niet vreemd.
Die gozer neemt het allemaal wel heel serieus.quote:Op zondag 9 mei 2010 19:46 schreef todaviamoonbathing het volgende:
Mensen bekend met Collapsenet?
http://www.youtube.com/user/collapsenet#p/a/u/1/WLl89jZmINs
Mensen die weten waar ze over praten. De vraag is wederom niet óf het totaal fout gaat, maar wanneer, puntje puntje.
Mensen die bekend zijn met Collapse of het boek ervan weten dat deze mensen weten waar ze over praten.
Better safe than sorry.quote:Op maandag 10 mei 2010 06:25 schreef copilco het volgende:
[..]
Die gozer neemt het allemaal wel heel serieus.
Heeft zijn roeiboot en voedselpakketten al klaar liggen
Tenminste nog iets positiefs aan 't planquote:Mocht er meer nodig zijn, dan kan door een nog op te richten EU-orgaan nog eens 440 miljard worden geleend op de kapitaalmarkt, met garanties van de zestien eurolanden. De beslissing daarover vindt plaats bij unanimiteit. Elk land kan die dus blokkeren. Een eerder voorstel, waarbij het initiatief bij de Europese Commissie lag, werd op aandrang van Nederland en Duitsland van tafel gehaald.
quote:Op maandag 10 mei 2010 07:46 schreef luckyb1rd het volgende:
Ik zie steeds verschillende bedragen 700, 720, 750 miljard wat is nou? Bovendien is het belachelijk veel geld natuurlijk maar is het uiteindelijk nog steeds een doekje voor het bloeden als je ziet wat de schuldbalansen zijn van PIIGS landen..
---quote:The money would be available to rescue euro-zone economies that get into financial troubles. The plan would consist of ¤440 billion of loans from euro-zone governments, ¤60 billion from an EU emergency fund, and ¤250 billion from the International Monetary Fund.
Verdragen worden opnieuw geinterpreteerd zodat ze geld kunnen geven, lekker voor het vertrouwen en moral hazard. Wat er afgesproken is is niets waard wat we ook al enkele jaren geleden zagen met oa Stability & Growth.quote:The EU treaties contain a so-called no-bailout clause, which forbids the bloc or any member to "be liable for or assume the commitments of" another EU country. The treaties bar the European Central Bank from lending to countries or buying their debt directly. To get around these obstacles, European officials appear to be relying on vaguer parts of the treaties, or on novel interpretations.
Off-balance sheet.quote:The ¤440 billion pledged by euro-zone governments isn't immediately available cash in hand. Instead, a specially created off-balance-sheet entity will borrow the money, as needed, and then lend it out to the country or countries in trouble. The special entity's borrowings will be guaranteed by euro-zone countries—excluding the country asking for aid. This construction helps skirt the EU treaties' prohibition on one state's assuming the debt of another.
(Alle quotes uit de WSJ van vandaag. Qua nieuws is deze krant overigens niet conservatief, alleen de editorials, die daar compleet los van staan.)quote:With Sunday's package, the EU is signaling that even small members of the euro zone are too big to fail. The measures discussed in Brussels make clear how far the crisis is stretching the founding principles of the common currency. Those principles emphasize that each euro-zone country is committed to managing its own fiscal affairs
Hehe, jij niet alleen. Overigens doen ze ook als ze niet willen meebetalen nog altijd mee voor ¤15 miljard.quote:Op maandag 10 mei 2010 09:38 schreef capricia het volgende:
Engeland wenst niet mee te doen aan het noodfonds.
Op tv hoorde ik zo'n Britse afgevaardigde dat zeggen.
Toen dacht ik: Die ga ik onthouden.
Via hun bijdrage aan het IMF?quote:Op maandag 10 mei 2010 09:48 schreef HiZ het volgende:
[..]
Hehe, jij niet alleen. Overigens doen ze ook als ze niet willen meebetalen nog altijd mee voor ¤15 miljard.
We zullen wel zien wat er gaat gebeuren met de Britse pond over een aantal maandenquote:Op maandag 10 mei 2010 09:38 schreef capricia het volgende:
Engeland wenst niet mee te doen aan het noodfonds.
Op tv hoorde ik zo'n Britse afgevaardigde dat zeggen.
Toen dacht ik: Die ga ik onthouden.
.quote:Op maandag 10 mei 2010 06:25 schreef copilco het volgende:
[..]
Die gozer neemt het allemaal wel heel serieus.
Heeft zijn roeiboot en voedselpakketten al klaar liggen
Da's een goede. Weet iemand of hier een voorziening voor is getroffen in de 110B bail-out?quote:Op maandag 10 mei 2010 10:22 schreef Q. het volgende:
Met al die rellen in Griekenland zie ik een coup nog wel plaatsvinden daar. En wat gaat er dan gebeuren met de beloofde hervormingen/bezuinigingen daar? Heeft iemand daar rekening mee gehouden?
Voorzieningen hebben weinig waarde, alles word ad hoc besloten.quote:Op maandag 10 mei 2010 10:32 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Da's een goede. Weet iemand of hier een voorziening voor is getroffen in de 110B bail-out?
quote:Op maandag 10 mei 2010 10:33 schreef NightH4wk het volgende:
[..]
Voorzieningen hebben weinig waarde, alles word ad hoc besloten.
Ratings uitgegeven door de overheid.quote:Plans for a European credit-rating authority are already under consideration at the European Commission, the bloc’s Brussels-based executive agency. It also is investigating whether ratings companies such as Standard & Poor’s wield too much power over investors’ perceptions of governments.
Toen ik van het proefballonnetje hoorde op Buitenhof, dacht ik meteen: Een ratingagency met politieke belangen, dat lijkt me niet echt wenselijk.quote:Op maandag 10 mei 2010 10:39 schreef NightH4wk het volgende:
[..]
Ratings uitgegeven door de overheid.En dan vertrouwt men de normale agencies niet.
Het model van issuer-based ratings heeft problemen, maar ze zijn vooral het haasje omdat de opinie van de agencies toch wel waardevol wordt geacht. Dat spreekt voor ze. Wat btw ook een rol speelt is dat veel indices alleen maar BBB- en hoger mogen hebben waardoor ze Griekse schulden hebben moeten verkopen waardoor de rente verder steeg.quote:Op maandag 10 mei 2010 10:42 schreef capricia het volgende:
[..]
Toen ik van het proefballonnetje hoorde op Buitenhof, dacht ik meteen: Een ratingagency met politieke belangen, dat lijkt me niet echt wenselijk.
Maar toen bedacht ik: Hey, de bestaande agency's hebben ook belangen. Misschien ook wel eens politieke, maar zeker commerciele.
Eigenlijk: geld = vertrouwen. Geld is een 'papieren belofte' die mij een afgemeten hoeveelheid dienstverlening van een ander persoon belooft. Onze gehele economie draait op vertrouwen. Meer nog, onze hele samenleving draait op vertrouwen. Zo kan ik er op vertrouwen in dat ik redelijk veilig door mijn straat kan lopen zonder continu beroofd te worden of neergeschoten te worden. Ik heb er vertrouwen in dat ik in een vliegtuig kan stappen die mij veilig naar Amerika brengt. Hierachter zit een gehele vertrouwen-economie om een vliegtuig gebouwd te krijgen, getankt te krijgen, en in de lucht te krijgen. Ik heb er vertrouwen in dat mij het boek wordt geleverd met de post die ik eerder had besteld op internet. Met vertrouwen hebben we een 'redelijk' ontwikkelde beschaving zoals het nu is, en geen totale anarchie en chaos.quote:
Statistieken van de overheid zijn anders redelijk betrouwbaar.quote:Op maandag 10 mei 2010 10:39 schreef NightH4wk het volgende:
[..]
Ratings uitgegeven door de overheid.En dan vertrouwt men de normale agencies niet.
Quantitative easing FTW.quote:Op maandag 10 mei 2010 13:50 schreef Schaffelaar het volgende:
ECB kan nu dus zelf obligaties kopen? Dacht dat ze dat niet eens mochten.We hebben nu een Europese fed?
Welcome to Eurobabwe.quote:Op maandag 10 mei 2010 13:53 schreef Q. het volgende:
[..]
Quantitative easing FTW.Onbeperkte geldgroei!
Hyperinflatie, here we come.
![]()
Nope.quote:Op maandag 10 mei 2010 13:53 schreef Q. het volgende:
[..]
Quantitative easing FTW.Onbeperkte geldgroei!
Hyperinflatie, here we come.
![]()
Ja, min of meer welquote:Op maandag 10 mei 2010 13:50 schreef Schaffelaar het volgende:
ECB kan nu dus zelf obligaties kopen? Dacht dat ze dat niet eens mochten.We hebben nu een Europese fed?
Ze mag niet direct van de Treasury kopen maar wel in de vrije markt. Btw: Griekse/ Portugese/ Spaanse obligaties noteren in de markt een forse korting (je kunt zeg maar ¤100 kopen voor ¤90), wat dus gewoon winst is voor de ECB als ze die tot maturity vasthouden.quote:Op maandag 10 mei 2010 13:50 schreef Schaffelaar het volgende:
Nou, ik ben heel benieuwd hoe ze dat gaan doen. Bij een gelijkblijvende geldhoeveelheid zal dus bestaand geld worden gebruikt voor de opkoop van staatspapier. Gaan we extra belasting betalen? Waar gaan ze dat geld vandaan halen als er geen sprake is van QE?quote:http://www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/6693197/__ECB_gaat_staatsschulden_opkopen__.html?p=14,1
De ECB gaf geen details over de omvang en timing van de aankopen. Wel werd maandagochtend duidelijk dat verschillende centrale banken van eurolanden al actief zijn op de markt voor staatspapier. Een woordvoerder van de Finse centrale bank zei tegen persbureau Reuters dat alle centrale banken van de eurozone meedoen.
De centrale banken gaan tegelijkertijd met de aankopen stappen zetten om te voorkomen dat de geldhoeveelheid in het financiële systeem toeneemt. Als de ECB dit niet zou doen, zou dit tot een verruiming van de beschikbaarheid van geld en krediet leiden. Dit zou vergelijkbaar zijn met een verlaging van de rente door de ECB.
Wat dat betreft is het inderdaad een sombere dagquote:Op maandag 10 mei 2010 13:57 schreef Digi2 het volgende:
vooral omdat gebleken is dat de ECB door de knieen is gegaan voor de politici. Hiermee bestaat de "onafhankelijke" ECB per 10-5-2010 niet meer.
Bijvoorbeeld Duitse of Nederlandse obligaties die ze op hun balans hebben verkopen en met dat geld Griekse/ Spaanse/ Portugese aankopen.quote:Op maandag 10 mei 2010 14:02 schreef zoost het volgende:
Waar gaan ze dat geld vandaan halen als er geen sprake is van QE?
quote:Op maandag 10 mei 2010 13:55 schreef Dutchguy het volgende:
Welcome to Eurobabwe.
Dat is lekker voor de duitse rente.quote:Op maandag 10 mei 2010 13:56 schreef SeLang het volgende:
[..]
Nope.
Dit wordt gecompenseerd door andere assets te verkopen zodat het monetair gezien neutraal is. Als de ECB bijvoorbeeld Griekse bonds opkoopt en tegelijkertijd Duitse verkoopt dan is dat monetair gezien neutraal.
Die maakt inderdaad een flinke sprong omhoog (groene cruve, oranje curve is vrijdag), net als de Nederlandse rente. Logisch ook, want het PIIGS risico wordt gewoon uitgesmeerd over de hele eurozone.quote:
Sterker nog, een hele tijd geleden heeft de Nederlandse overheid de gulden herwaardeerd. Toen werd in één klap van iedereen al het geld afgenomen. Men kreeg een x bedrag terug als goedmakertje.quote:Op maandag 10 mei 2010 14:27 schreef aarsschimmel het volgende:
Is het ook nog mogelijk dat spaartegoeden bij banken worden gesnoeid in een uiterst geval? Dus dat vanaf een bepaald bedrag je ¤ 's weg zijn ondanks dat daar nu die ton voorstaat?
Ja dat kan. In het DGS dekken banken elkaar dus als er ééntje failliet gaat dan moet de rest bijlappen. Maar als er meerdere grote banken tegelijkertijd failliet gaan dan wordt de hele groep dus insolvent.quote:Op maandag 10 mei 2010 14:27 schreef aarsschimmel het volgende:
Is het ook nog mogelijk dat spaartegoeden bij banken worden gesnoeid in een uiterst geval? Dus dat vanaf een bepaald bedrag je ¤ 's weg zijn ondanks dat daar nu die ton voorstaat bij een faillissement?
En is Rabo nou echt zo sterk als ze roepen? Maakt het nou nog echt wat uit in deze tijden vergeleken met andere Nederlandse banken?
Nee, dat is nooit gebeurd. Waarschijnlijk doel je op het Tientje van Lieftinck na de tweede wereldoorlog. Dat was een geldzuivering om de woekerwinsten van zwarthandelaren en andere oorlogsprofiteurs af te nemen.quote:Op maandag 10 mei 2010 14:29 schreef RvLaak het volgende:
Sterker nog, een hele tijd geleden heeft de Nederlandse overheid de gulden herwaardeerd. Toen werd in één klap van iedereen al het geld afgenomen. Men kreeg een x bedrag terug als goedmakertje.
En als de staat failliet gaat dan gaan er een paar nullen van de 100.000 afquote:Op maandag 10 mei 2010 15:07 schreef dvr het volgende:
[..]
Nee, dat is nooit gebeurd. Waarschijnlijk doel je op het Tientje van Lieftinck na de tweede wereldoorlog. Dat was een geldzuivering om de woekerwinsten van zwarthandelaren en andere oorlogsprofiteurs af te nemen.
Gewone mensen kregen hun volledige kapitaal terug in nieuwe biljetten.
Het depositogarantiestelsel is voorzover ik weet nu ook door de staat gedekt. De banken staan garant voor het oude bedrag (van voor Bos het optrok tot een ton), de rest is voor de staat.
Dat bedoelde ik iddquote:Op maandag 10 mei 2010 15:07 schreef dvr het volgende:
[..]
Nee, dat is nooit gebeurd. Waarschijnlijk doel je op het Tientje van Lieftinck na de tweede wereldoorlog. Dat was een geldzuivering om de woekerwinsten van zwarthandelaren en andere oorlogsprofiteurs af te nemen.
Gewone mensen kregen hun volledige kapitaal terug in nieuwe biljetten.
Het depositogarantiestelsel is voorzover ik weet nu ook door de staat gedekt. De banken staan garant voor het oude bedrag (van voor Bos het optrok tot een ton), de rest is voor de staat.
Ja, er is sinds vanmorgen weer 1,5 cent af.quote:Op maandag 10 mei 2010 15:18 schreef Mertofzo het volgende:
staat de euro/usd nu alweer in de min?
Alsof Halsema c.s. iets aan dat plan kunnen veranderen.:')quote:Op maandag 10 mei 2010 15:44 schreef capricia het volgende:
Om 16:00 uur begint in de Thorbecke-zaal een debat met demissionair minister Jan-Kees de Jager over het steunplan voor de euro. Dit debat is live via RTLZ.nl te volgen.
Goed punt van Balkenende.quote:Balkenende zei verder tevreden te zijn met het noodfonds dat de eurolanden moet behoeden voor een bankroet. Hij zei wel dat de landen die er een beroep op doen, de tering duidelijk naar de nering moeten zetten.
Het is volgens Balkenende onbestaanbaar dat we in Nederland langer moeten werken, terwijl ze in de nooddruftige landen zelf vrolijk eerder met pensioen blijven gaan.
Hij neemt ff niet mee dat Nederland 5 miljard aan Griekenland & 26 miljard aan het nieuwe EU fonds geeft. Allemaal geregeld door het CDA. De 30 miljard die we moesten bezuinigen is dus meer dan verdubbeld. En dan nog het lef hebben om naar andere partijen te wijzen mbt geld uitgevenquote:Op maandag 10 mei 2010 18:20 schreef Arcee het volgende:
[..]
Goed punt van Balkenende.Laat die Grieken idd ook maar tot 67 werken nu.
Dan heb je het verkeerd begrepen. De steun is monetair gezien neutraal:quote:Op maandag 10 mei 2010 18:42 schreef Mendeljev het volgende:
Wat ik zo kneuterig vind is dat bezuinigingen m.b.t HRA, studiefinanciering en zorg stuiten op enorme weerstand maar dat 20-30 miljard aan subsidie richting Griekenland als zoete koek er in gaat. Diegenen die de straat op moeten zijn niet de Grieken maar wij.
quote:Op maandag 10 mei 2010 14:21 schreef SeLang het volgende:
Nee. De hele ¤750 komt gewoon uit belastinggeld en het uitgeven van eurobonds. De ECB doet weliswaar steunoperaties om sommige PIIGS bondyields omlaag te trekken maar die worden "gesteriliseerd". Bijvoorbeeld Griekse bonds kopen en Duitse verkopen. Per saldo is dat monetair gezien neutraal.
quote:Op maandag 10 mei 2010 13:56 schreef SeLang het volgende:
Dit wordt gecompenseerd door andere assets te verkopen zodat het monetair gezien neutraal is. Als de ECB bijvoorbeeld Griekse bonds opkoopt en tegelijkertijd Duitse verkoopt dan is dat monetair gezien neutraal.
Nonsens. Zie mijn post hierboven.quote:Op maandag 10 mei 2010 18:47 schreef aarsschimmel het volgende:
Dat geeft alleen maar aan hoe ernstig deze situatie is. Ik ben bang dat we wel meer dan die 29 miljard per jaar moeten gaan bezuinigen straks.
En de EMU slang was een faliekante mislukking en toch moest de Euro er komen, dat heb ik indertijd onbegrijpelijk gevonden, de Euro idee was maar 6 maand na de EMU mislukkingquote:Op maandag 10 mei 2010 10:36 schreef RvLaak het volgende:
[..]geld
. Hoewel ik de EU nooit een warm hart heb toegedragen, wordt mijn houding steeds negatiever... Stelletje prutsers daar
quote:bron
Tijdens het proces tot ratificatie van het Verdrag leiden de door de negatieve uitslag van het eerste Deense referendum (juni 1992) op gang gebrachte speculatie en de onzekerheid over de uitslag van het Franse referendum (september 1992) tot speculatieve monetaire onrust, waardoor de Italiaanse en de Britse autoriteiten worden verplicht hun valuta's uit het Europees wisselkoersmechanisme terug te trekken. In de zomer 1993 komt vervolgens de Franse frank onder zware druk te staan. Op 2 augustus 1993 worden de fluctuatiemarges van het wisselkoersmechanisme verruimd tot 15%: de haalbaarheid van de EMU wordt opnieuw in twijfel getrokken door zowel de economische en financiële kringen als de publieke opinie, die sterk wordt beïnvloed door de onaanvaardbare ontwikkeling van de werkloosheid en de uit de economische recessie voortvloeiende moeilijkheden.
De oorzaak van het probleem is onaangetast maar we betalen wel de rekening voor het wanbeleid van anderen. Dat het monetair neutraal is leuk maar nu moet Nederland wel haar eigen activiteiten financieren voor hogere rentes (meer geld lenen = oplopende rente). Daarnaast is er nog een reele kans dat Griekenland gaat defaulten en dan kun je ook zwaaien naar je centjes.quote:Op maandag 10 mei 2010 18:49 schreef capricia het volgende:
[..]
Dan heb je het verkeerd begrepen. De steun is monetair gezien neutraal:
Eens hoor. Er zit een soort wisselwerking tussen.quote:Op maandag 10 mei 2010 18:59 schreef Mendeljev het volgende:
[..]
De oorzaak van het probleem is onaangetast maar we betalen wel de rekening voor het wanbeleid van anderen. Dat het monetair neutraal is leuk maar nu moet Nederland wel haar eigen activiteiten financieren voor hogere rentes (meer geld lenen = oplopende rente). Daarnaast is er nog een reele kans dat Griekenland gaat defaulten en dan kun je ook zwaaien naar je centjes.
Ik begrijp jouw reactie op mijne niet. Ik heb het helemaal niet over extra staatsschuld opkopen of zoiets door de ECB. Deze redding kost ons gewoon geld. Wij moeten het ook weer ergens weg halen. Ik begrijp je gewoon niet.quote:Op maandag 10 mei 2010 19:01 schreef capricia het volgende:
[..]
Eens hoor. Er zit een soort wisselwerking tussen.
Verkopen van Duitse bonds en aankopen van Griekse bonds klinkt mooi, maar de Duitse bonds zijn minder waard geworden in de tussentijd zodat de Griekse wat hoger werden. Risico spreiden over heel Europa.
Ik merk dat bij veel mensen hier het idee leeft dat we 22 miljard extra gaan lenen om te geven aan Griekenland. En dat is dus niet zo. Vandaar dat ik dat even duidelijk wilde stellen.
Jij zegt dat we straks misschien wel meer dan 29 miljard per jaar moeten bezuinigen.quote:Op maandag 10 mei 2010 19:19 schreef aarsschimmel het volgende:
[..]
Ik begrijp jouw reactie op mijne niet. Ik heb het helemaal niet over extra staatsschuld opkopen of zoiets door de ECB. Deze redding kost ons gewoon geld. Wij moeten het ook weer ergens weg halen. Ik begrijp je gewoon niet.
Dat klopt, we smeren het risico uit over heel Europa.quote:Op maandag 10 mei 2010 19:32 schreef JimmyJames het volgende:
Lijkt me niet helemaal correct. De rente op NL staatsobligaties stijgt door het uitsmeren van de risico's. Lenen om onze staatsschuld te financieren is dus duurder geworden.
Nogmaals, de euro moest er komen OMDAT het wisselkoersmechanisme niet werkte.quote:Op maandag 10 mei 2010 18:55 schreef Bruno25 het volgende:
[..]
En de EMU slang was een faliekante mislukking en toch moest de Euro er komen, dat heb ik indertijd onbegrijpelijk gevonden, de Euro idee was maar 6 maand na de EMU mislukking
[..]
Ik zie ook geen alternatief. De Euro is de enige oplossing.quote:Op maandag 10 mei 2010 19:48 schreef HiZ het volgende:
[..]
Nogmaals, de euro moest er komen OMDAT het wisselkoersmechanisme niet werkte.
Voorlopig is de euro aanzienlijk harder dan de gulden en D-mark.quote:Op maandag 10 mei 2010 19:57 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik zie ook geen alternatief. De Euro is de enige oplossing.
Of landen niet te snel zijn toegetreden, dat is een andere vraag. Daar speelt veel meer politiek bij dan puur de vraag 'hoe creeren we een harde munt'.
En dat de Euro wellicht wat zachter zal worden dan onze gulden of de Dmark, dat wisten we van te voren.
Men wist 10 jaar geleden toen de Euro kwam dat Griekenland/Italie en Spanje niet bepaald de sterkste economieen hadden. De jaren na de internet bubble is er gewoon wanbeleid geweest bij deze regeringen en het is de vraag waarom er niemand heeft tegen opgetreden?quote:Op maandag 10 mei 2010 19:57 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik zie ook geen alternatief. De Euro is de enige oplossing.
Of landen niet te snel zijn toegetreden, dat is een andere vraag. Daar speelt veel meer politiek bij dan puur de vraag 'hoe creeren we een harde munt'.
En dat de Euro wellicht wat zachter zal worden dan onze gulden of de Dmark, dat wisten we van te voren.
En dus?quote:Op maandag 10 mei 2010 19:59 schreef quePutada het volgende:
[..]
Men wist 10 jaar geleden toen de Euro kwam dat Griekenland/Italie en Spanje niet bepaald de sterkste economieen hadden. De jaren na de internet bubble is er gewoon wanbeleid geweest bij deze regeringen en het is de vraag waarom er niemand heeft tegen opgetreden?
Kun je nagaan.quote:Op maandag 10 mei 2010 19:58 schreef HiZ het volgende:
[..]
Voorlopig is de euro aanzienlijk harder dan de gulden en D-mark.
Omdat landen in het Noorden vet profiteerden van de Zuidelijke neiging tot overbesteding? Het is pas eng geworden toen we ons gingen realiseren dat ze misschien de rekening niet konden betalen.quote:Op maandag 10 mei 2010 19:59 schreef quePutada het volgende:
[..]
Men wist 10 jaar geleden toen de Euro kwam dat Griekenland/Italie en Spanje niet bepaald de sterkste economieen hadden. De jaren na de internet bubble is er gewoon wanbeleid geweest bij deze regeringen en het is de vraag waarom er niemand heeft tegen opgetreden?
Spanje eruit?quote:Op maandag 10 mei 2010 20:02 schreef capricia het volgende:
[..]
En dus?
Spanje is wel de 4e economie van de EU. En Spanje is inmiddels (voorzichtig) uit de recessie.
Ik ben niet zo'n doemdenker wat dit betreft. Wel dat de monetaire unie wat harder op mag treden / zich wat duidelijker op moet stellen. Maar daar zijn ze nu mee bezig.
Zolang Griekenland niet zelfstandig Euro's print, gaat het vergelijk tussen de Euro en de Z.Dollar niet op.quote:Op maandag 10 mei 2010 20:15 schreef aarsschimmel het volgende:
Ja nu begrijp ik je. Alleen het verschil tussen een Duitse staatsobligatie en Griekse is het verschil tussen de euro en de Zimbabwaanse dollar.
[..]
Spanje eruit?Ik geloof er geen zak van
. Met de helft van het land werkloos. Misschien groeit de economie dan nu weer, maar van een dode groeien de haren ook nog door.
Kun je dat uitleggen?quote:Op maandag 10 mei 2010 19:48 schreef HiZ het volgende:
[..]
Nogmaals, de euro moest er komen OMDAT het wisselkoersmechanisme niet werkte.
Ja. Een gemeenschappelijke markt werkt beterbij beperkte schommelingen tussen de munten van de deelnemende landen. In het ERM werd gepoogd dat te bewerkstelligen, maar door speculaties tegen diverse munten in het ERM viel dat uit elkaar (o.a. het Pond werd eruit gedwongen). Het invoeren van de euro heeft het speculeren tegen de munten van de individuele staten een stuk moeilijker gemaakt.quote:
Nuquote:Griekse regering eens over pensioenhervorming
Uitgegeven: 10 mei 2010 22:05
ATHENE - De Griekse regering is het maandag eens geworden over een drastische hervorming van het pensioenstelsel. Het huidige stelsel zou over hooguit vijftien jaar niet meer te betalen zijn.
Vakbonden hebben maandag aangekondigd woensdag opnieuw tegen de bezuinigingsplannen van de regering van premier George Papandreou te gaan protesteren.
De minister van Arbeid, Andreas Loverdos, beklemtoonde dat ''niets doen betekent dat er straks geen pensioenen meer zijn''. Het parlement spreekt zich volgens hem voor 25 mei uit over de maatregelen.
Die moeten onder meer een einde maken aan de vele vervroegde pensioneringen. Ook worden straks pensioenen van meer dan 1400 euro per maand extra belast.
Voorts worden pensioenbetalingen bevroren en vanaf 2014 afhankelijk gemaakt van de economische toestand van het land en van de pensioenfondsen.
Dat vind ik dus wel heel netjes: Pensioenen afhankelijk maken van de economische toestand van het land. Zover gaat zelfs NL niet.quote:
Dat is in Nederland ook zo, alleen zien mensen dat niet zoquote:Op maandag 10 mei 2010 23:48 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat vind ik dus wel heel netjes: Pensioenen afhankelijk maken van de economische toestand van het land. Zover gaat zelfs NL niet.
Indirect natuurlijk wel. Maar zelfs hier is het inzet van de verkiezingsprogramma.quote:Op maandag 10 mei 2010 23:53 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Dat is in Nederland ook zo, alleen zien mensen dat niet zo
Pensioen is gewoon een afspiegeling van de economie van je land.quote:Op maandag 10 mei 2010 23:55 schreef capricia het volgende:
[..]
Indirect natuurlijk wel. Maar zelfs hier is het inzet van de verkiezingsprogramma.
Iedere kieswijzer/kieskompas heeft er een vraag over.
Het zou ook gewoon beter zijn als je zelf (onder dezelfde fiscaal aantrekkelijke voorwaarden) voor je eigen pensioen zou kunnen sparen. Niets geen afhankelijkheid van de staat enzo.quote:Op dinsdag 11 mei 2010 00:02 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Pensioen is gewoon een afspiegeling van de economie van je land.
Griekenland is niet solvabel, dan kan je sws niets met je pensioenen, de rekening komt vanzelf
Daar ben je alleen voor als je voor een tweedeling bent in de samenleving tussen have's en havenot'squote:Op dinsdag 11 mei 2010 00:07 schreef capricia het volgende:
[..]
Het zou ook gewoon beter zijn als je zelf (onder dezelfde fiscaal aantrekkelijke voorwaarden) voor je eigen pensioen zou kunnen sparen. Niets geen afhankelijkheid van de staat enzo.
Heb je niet gespaard, dan heb je recht op een uitkering op bijstandsniveau of zo.
Zoiets.
In Amerika deed men dat, mensen werden net zo hard genaait door de banken.quote:Op dinsdag 11 mei 2010 00:07 schreef capricia het volgende:
[..]
Het zou ook gewoon beter zijn als je zelf (onder dezelfde fiscaal aantrekkelijke voorwaarden) voor je eigen pensioen zou kunnen sparen. Niets geen afhankelijkheid van de staat enzo.
Heb je niet gespaard, dan heb je recht op een uitkering op bijstandsniveau of zo.
Zoiets.
Als je ZZP er bent kun je zelf sparen met banksparen of zo of een pensioenBV oprichtenquote:Op dinsdag 11 mei 2010 00:07 schreef capricia het volgende:
[..]
Zoiets.
Als ondernemer ook, maar daar vallen de meeste mensen niet onderquote:Op dinsdag 11 mei 2010 00:09 schreef Bruno25 het volgende:
[..]
Als je ZZP er bent kun je zelf sparen met banksparen of zo of een pensioenBV oprichten
Idd, je kunt pensioenen tijdelijk financieren met geleend geld maar daar komt een eind aan. En al vrij snel omdat het alle goederen en diensten op den duur gaat belasten doordat rentelasten toenemen zonder dat daar efficientie of structurele verbeteringen tegenoverstaan. Je prijst je dus uit de markt. In dat zwaard zal de komende jaren een aantal landen vallen. En met name landen in Zuid europa maar ook Belgie en Frankrijk hebben daar mee te maken. Als wij tot 67 moeten werken kun je er daar gerust 10 jaar bij tellen wil het daar betaalbaar blijven.quote:Op dinsdag 11 mei 2010 00:02 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Griekenland is niet solvabel, dan kan je sws niets met je pensioenen, de rekening komt vanzelf
Wat zou jij ertegen doen?quote:Op dinsdag 11 mei 2010 00:17 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Idd, je kunt pensioenen tijdelijk financieren met geleend geld maar daar komt een eind aan. En al vrij snel omdat het alle goederen en diensten op den duur gaat belasten doordat rentelasten toenemen zonder dat daar efficientie of structurele verbeteringen tegenoverstaan. Je prijst je dus uit de markt. In dat zwaard zal de komende jaren een aantal landen vallen. En met name landen in Zuid europa maar ook Belgie en Frankrijk hebben daar mee te maken. Als wij tot 67 moeten werken kun je er daar gerust 10 jaar bij tellen wil het daar betaalbaar blijven.
Deze pensioenbom tikt door en er is nog te weinig aan gedaan.
Als individu kan je er weinig tegen doen maar de toenemende druk om begrotings overschrijdingen toe te laten was al duidelijk en nu wordt men tot een keuze gedwongen. Een zwakke of een sterke euro. We zullen het wel zien de komende weken cq maanden. Als het langer gaat duren is er te weinig consensus en zal de euro een zwakke munt worden. Dan zal ik een groot deel van mijn spaarcenten opnieuw in goud gaan steken. Niet in eens maar in tranches.quote:
quote:Op dinsdag 11 mei 2010 09:43 schreef bawo het volgende:
AMSTERDAM - De euro is na de sterke rally maandagochtend weer bijna terug bij af. Dinsdagochtend stond de munt weer rond het niveau van voor het weekend en voor het reddingsplan van de Europese Unie.
Maandagochtend, na bekendmaking van het omvangrijke steunpakket was de munt tot boven de 1,30 euro gestegen. Vrij snel werd de daling echter al weer ingezet.
Dinsdagochtend noteerde de munt rond 1,2700 dollar, een vergelijkbare stand met vrijdagmiddag.
''Het doel van het Europees noodfonds om de euro te steunen en te behoeden voor een verdere val, lijkt nog niet bereikt'', constateerde handelaar Rob Koenders van Harmony Vermogensbeheer dinsdag.
Bron: www.nu.nl
wat vinden jullie van dit bericht?
Bevestiging van het feit dat het "reddingsplan" voor de euro een wassen neus is. 720miljard klinkt veel, maar als je bedenkt dat het gaat om Spanje, Portugal, Italië, Ierland en Frankrijk op redelijk korte termijn en Nederland op de wat langere termijn is het peanuts.quote:
quote:'Griekenland doet beroep op eerste deel noodpakket'
Griekenland doet een beroep op het eerste deel van een financieel noodpakket bij de Europese Unie en het Internationaal Monetair Fonds (IMF). Het gaat om een bedrag van 20 miljard euro. Dat heeft een bron bij het ministerie van Financiën gezegd tegen het persbureau AFP.
Herfinancieren
De EU zou Griekenland bijstaan voor een bedrag van 14,5 miljard euro, het IMF betaalt 5,5 miljard euro. Griekenland zal het geld gebruiken om een staatsobligatie te herfinancieren die deze maand afloopt.
bron
Inmiddels al iets onder de 1.27.quote:
Als het echt misgaat kan je alleen bidden of een ticket kopen naar een plek buiten de EUquote:Op dinsdag 11 mei 2010 10:17 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Bevestiging van het feit dat het "reddingsplan" voor de euro een wassen neus is. 720miljard klinkt veel, maar als je bedenkt dat het gaat om Spanje, Portugal, Italië, Ierland en Frankrijk op redelijk korte termijn en Nederland op de wat langere termijn is het peanuts.
Er was toch ook zoiets gezegd over het plan door de commissie zelf? Volgens mij zeiden ze iets in de trant van "als het echt mis gaat, is dit bij lange na niet voldoende".
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |